Om even te reageren op het verhaal van Chelleke, zij is mijn collega, en ik kan haar verhaal alleen maar beamen.
Als je weet hoe wij als collega's elkaar enthousiasmeren met het behalen van certificeringen, dat is gewoon erg grappig. Ter illustratie, alle 3 de Windows 7 beta examens, daar zijn er in totaal 17 van behaald door 5-6 collega's, waarvan een paar collega's alle 3 de examens hebben behaald. Puur en alleen omdat we flink wat TAP trajecten hadden met Windows 7 implementaties, vooral met MDT en SCCM. Dus wat krijg je dan, een vrij grote groep collega's die met veel belangrijke producten in aanraking komen. Het gevolg is een stortvloed aan kennis, en die wordt meteen getoetst met een examen. En niet alleen de beta's. Ook MDT2010 en SCCM 2007 examens.
Ditzelfde geld voor Exchange 2010, Sharepoint 2010, Server 2008 R2 en bijvoorbeeld ook veel developers examens, omdat we ook nog een flinke Sharepoint onwikkel club hebben.
En het is natuurlijk ook onderdeel van je opleidingsplan, waarbij certificeringen een heel belangrijk onderdeel zijn. Veruit het meeste van de opgedane kennis komt uit hands-on ervaring, en aanzienlijk minder vanuit daadwerkelijk trainingen. Ik heb bijvoorbeeld 4 dagen training gedaan voor SCVMM, en toen had ik geen hands-on ervaring met SCVMM, anders dan in de labs tijdens de training. Vervolgens breng je het geleerde in de praktijk, je leercurve schiet als een raket omhoog, en je gaat na een paar maanden eens een examen
doen.
Het is ook nog eens tweeledig ook, je kunt het ook anders zien, de werkgever heeft een bepaalde visie, reputatie, en wil die op peil houden met gecertificeerde mensen. Om te voorkomen dat je werknemers kort na het behalen van de certificeringen vrijwillig vertrekken, komt de studieschuld om de hoek kijken. Ik heb zelf ook een studieschuld van ruim 5000 euro opgebouwd in 1 jaar tijd. Ik ga er voorlopig niet vrijwillig weg!
Wij hebben dan de mazzel om bij een bedrijf te werken waar we alleen maar de laatste versies van alle Microsoft producten doen. Sinds Windows 7 in beta/TAP was, hebben we ook geen Windows Vista deployments meer gedaan. Dit geld ook voor Server OS'en, System Center producten en al het overige.
Helaas voor sommigen onder ons, is het niet weggelegd om met al die nieuwe producten te kunnen en mogen werken.
Ook is dus zeker niet vanzelfsprekend dat er gecheat wordt, omdat iemand 10 examens haalt in 1 jaar. Dat is bij ons vrij normaal