Ben benieuwd. Op https://azure.microsoft.com/en-us/community/events/ worden ook andere trainingen gegeven zoals "Microsoft Azure Virtual Training Day: Migrating Server Infrastructure". Maar eens inschrijven en kijken of je daar ook een examen voucher krijgt.
Bij die van Azure Fundamentals staat het er expliciet bij dat je er 1 krijgt.SparTi schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:35:
Ben benieuwd. Op https://azure.microsoft.com/en-us/community/events/ worden ook andere trainingen gegeven zoals "Microsoft Azure Virtual Training Day: Migrating Server Infrastructure". Maar eens inschrijven en kijken of je daar ook een examen voucher krijgt.
"Azure Fundamentals Training Days are open to the public and offered at no cost. Attendees will be offered a voucher which allows them to sit an examination at no charge. "
In juli zie ik nog opties waar plek is
[ Voor 20% gewijzigd door paella op 20-06-2020 09:58 ]
No production networks were harmed during this posting
Zojuist AZ-900 gedaan en gehaald, en ik vond hem nog makkelijker dan verwacht.
Achteraf gezien de voucher misschien toch beter aan AZ-204 kunnen besteden.
Gisteren MS-100 examen gedaan, herkansing. Gelukkig gehaald.
Wat ik vreemd vond dat er geen lab in zat, deze had ik de vorige keer wel. Kan het zijn dat deze de vorige keer voldoende was en dat ik hier vrijstelling voor had?
Wat ik vreemd vond dat er geen lab in zat, deze had ik de vorige keer wel. Kan het zijn dat deze de vorige keer voldoende was en dat ik hier vrijstelling voor had?
Whatever.
Ik denk dat het eerder met Corona te maken heeft, dat ze de capaciteit hebben of kunnen garanderen nu zoveel meer mensen het examen online doen.Harmen schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:37:
In die volgorde ben ik nu ook bezig. Ik heb wel een examen ref boek. Verder weinig materiaal. Ik vind het ook lastig om daar aan te komen. Alles lijkt te doen via een van de opleiders die het aanbieden voor bak geld wat ik niet zelf heb en wat mijn werkgever niet betaald. CBnuggets schijnt wel een goede bron te zijn.Robinho96 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:06:
[...]
Volgens mij moet je eerst op de examens van MD100-101 geslaagd zijn om aan de examens van MS100-101 te kunnen starten.
Je kunt MS100 en MS101 gewoon doen zonder eerst de MD examens gedaan te hebben hoor. Dat is geen prerequisite.
Of het slim is om dat te doen hangt vooral van je eigen ervaring / kennis / kunde af.
Ik heb MS100 en MS101 gedaan maar peins er eigenlijk niet over om de MD te gaan doen. Wel vrijdag nog even de MS700 doen (en dan volgende week m'n theorie en praktijk voor de Comptia CTT+ en daarna eens enrollen als MCT).
Of het slim is om dat te doen hangt vooral van je eigen ervaring / kennis / kunde af.
Ik heb MS100 en MS101 gedaan maar peins er eigenlijk niet over om de MD te gaan doen. Wel vrijdag nog even de MS700 doen (en dan volgende week m'n theorie en praktijk voor de Comptia CTT+ en daarna eens enrollen als MCT).
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Deels, er waren daarvoor ook al veel problemen, ik begreep dat men ergens in december ze er al uit hadden gehaald voor de AZ-103, ik had hem in september gedaan en op 8 punten na gezakt, vervolgens kreeg ik in december een mail dat door problemen in de labs ik alsnog geslaagd was en dat ik een voucher voor een examen kreegpaella schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:24:
[...]
Ik denk dat het eerder met Corona te maken heeft, dat ze de capaciteit hebben of kunnen garanderen nu zoveel meer mensen het examen online doen.
Verwacht niet dat dit zal lukken, zal vast een controle opzitten bij het invullen van de voucher dat die voor het juiste examen wordt gebruikt.Sneezydevil schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:18:
Zojuist AZ-900 gedaan en gehaald, en ik vond hem nog makkelijker dan verwacht.
Daarnaast is AZ-900 $99 en AZ-204 $165.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dit werkt gewoon. Ik heb afgelopen tijd 2 examens gedaan anders dan AZ-900 dmv deze voucher.ZeRoC00L schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:33:
[...]
Verwacht niet dat dit zal lukken, zal vast een controle opzitten bij het invullen van de voucher dat die voor het juiste examen wordt gebruikt.
Daarnaast is AZ-900 $99 en AZ-204 $165.
Klopt inderdaad, je kan alle AZ-XXX examens doen met die voucher. Maaruhh.. 2 examens op 1 voucher?YaYo86 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:28:
[...]
Dit werkt gewoon. Ik heb afgelopen tijd 2 examens gedaan anders dan AZ-900 dmv deze voucher.
Waren uiteraard meerdere vouchers. Voor elke webinar die je bijwoont krijg je een voucher. Ik heb er inmiddels 15.paella schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:22:
[...]
Klopt inderdaad, je kan alle AZ-XXX examens doen met die voucher. Maaruhh.. 2 examens op 1 voucher?
Oo en moeten dat allemaal verschillende zijn ofYaYo86 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:37:
[...]
Waren uiteraard meerdere vouchers. Voor elke webinar die je bijwoont krijg je een voucher. Ik heb er inmiddels 15.
Varieerd per keer dat je een examen doet. De ene keer kreeg ik ook bijna 18 ja/nee vragen ipv gemiddeld.Harmen schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:37:
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Je krijgt ze alleen bij de Azure fundamentals trainingen volgens mij. Ik heb nog nagevraagd of je die meerdere keren mocht volgen om op die manier meerdere vouchers te verdienen en toen werd mij verzocht dit niet te doen.Mektheb schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:02:
[...]
Oo en moeten dat allemaal verschillende zijn of
Ben misschien weer te braaf
Grijs gebied dusSneezydevil schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:08:
[...]
Je krijgt ze alleen bij de Azure fundamentals trainingen volgens mij. Ik heb nog nagevraagd of je die meerdere keren mocht volgen om op die manier meerdere vouchers te verdienen en toen werd mij verzocht dit niet te doen.
Ben misschien weer te braaf, en ik hoef ze niet zelf te betalen, dat speelt mss ook wel mee
Zijn allemaal verschillende codes inderdaad.Mektheb schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:02:
[...]
Oo en moeten dat allemaal verschillende zijn of
Klopt, alleen voor Fundamentels. Die webinars worden al sinds maart uitgezonden volgens mij. Heb mij overal ingeschreven en heb tot nu toe elke keer een voucher gekregen. Ik hoef ze ook niet zelf te betalen maar mijn werkgever heeft de policy dat als je faalt je de helft zelf moet betalenSneezydevil schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:08:
[...]
Je krijgt ze alleen bij de Azure fundamentals trainingen volgens mij. Ik heb nog nagevraagd of je die meerdere keren mocht volgen om op die manier meerdere vouchers te verdienen en toen werd mij verzocht dit niet te doen.
Ben misschien weer te braaf, en ik hoef ze niet zelf te betalen, dat speelt mss ook wel mee
Die moeten we benutten in dit geval.
[ Voor 5% gewijzigd door YaYo86 op 24-06-2020 16:42 ]
Beta scores van AZ-104 zijn bekend. Ik heb m makkelijk gehaald met 841 en dus mijn Azure Administrator certificaat met 2 jaar kunnen verlengen. :-)
14 juli mijn examen voor 70-740. Ben heel benieuwd. De komende tijd hard leren en waar nodig vragen stellen aan mijn docent. 
Ga begin volgende week een volledige oefenexamen doen in alle rust en kijken waar ik daar tegenaan loop.
Ga begin volgende week een volledige oefenexamen doen in alle rust en kijken waar ik daar tegenaan loop.
"Selected few will also get complimentary exam vouchers to get certified." wat moet ik daar nou van maken...?
(maar dank voor de link!)
(maar dank voor de link!)
[ Voor 11% gewijzigd door paella op 27-06-2020 11:39 ]
Iedereen mag het lesje volgen, "a few" krijgt ook een examen voucher. De rest dus niet.paella schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:38:
"Selected few will also get complimentary exam vouchers to get certified." wat moet ik daar nou van maken...?
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat snap ik, maar op basis van wat... loterij dan vast.
Ik heb een on-demand versie gevondenChris89 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:49:
https://info.microsoft.co...=eml_pg187515_gdc_comm_az
Gratis exam: AI-100 of DP-100
https://info.microsoft.co...istration-ForminBody.html
Daar zeggen ze dat je een soort van partnership met MS moet hebben om meer kans te hebben en dat die uit India zij. dus vette pech vrees ik.
Webinar is overigens verder wel interessant hoor.
[ Voor 8% gewijzigd door paella op 28-06-2020 12:05 ]
Ik heb de sessie maandag gevolgd.paella schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:41:
[...]
Ik heb een on-demand versie gevonden
https://info.microsoft.co...istration-ForminBody.html
Daar zeggen ze dat je een soort van partnership met MS moet hebben om meer kans te hebben en dat die uit India zij. dus vette pech vrees ik.
Webinar is overigens verder wel interessant hoor.
Ze geven inderdaad niet heel duidelijk aan wat voor partnership het moet zijn, maar ik dacht niet geschoten is altijd mis, dus toch geprobeerd.
Vandaag de voucher ontvangen, het bedrijf waar ik voor werk is MS Gold Partner.
Bedankt voor de tip, vandaag de voucher ontvangen 👍Chris89 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:49:
https://info.microsoft.co...=eml_pg187515_gdc_comm_az
Gratis exam: AI-100 of DP-100
Ik had ook gekeken maar ik kon alleen niet duidelijk zien wat ik nu moet doen ?Sneezydevil schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:28:
[...]
Ik heb de sessie maandag gevolgd.
Ze geven inderdaad niet heel duidelijk aan wat voor partnership het moet zijn, maar ik dacht niet geschoten is altijd mis, dus toch geprobeerd.
Vandaag de voucher ontvangen, het bedrijf waar ik voor werk is MS Gold Partner.
@Nukubu is het bedrijf waar jij voor werkt ook MS Partner? Of kijken ze daar toch niet naar?
Ik werk niet voor een bedrijfSneezydevil schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:32:
@Nukubu is het bedrijf waar jij voor werkt ook MS Partner? Of kijken ze daar toch niet naar?
Dat idee had ik al, want de bedrijfsnaam kwam bij mij niet 100% overeen.
Beta's voor Solutions Architect examen zijn te boeken voor 33 euro per stuk:
https://www.microsoft.com...t.aspx?BlogId=8&Id=375317
https://www.microsoft.com...t.aspx?BlogId=8&Id=375317
Zijn er meer mensen bij wie de voucher via event "Microsoft Build Cloud Skills Challenge" niet meer beschikbaar is ? Jammer, wilde net een examen boeken.SparTi schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:55:
[...]
Inmiddels staat mijn gratis voucher klaar om te gebruiken.![]()
Microsoft Learning --> Schedule Exam --> Exam Discounts --> For Microsoft event attendees: Microsoft Build Cloud Skills Challenge.
[...]
Voucher ontvanger? Wat heb je hiervoor gedaan?Nukubu schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:30:
[...]
Bedankt voor de tip, vandaag de voucher ontvangen 👍
Ik heb die sessie gekeken maar verder geen voucher gehad ofzo...
In de chat tijdens de sessie stond wat je daarvoor moest doen, een aantal gegevens (naam, bedrijf, plaats etc.) in een mail richting een persoon van Microsoft sturen.Chris89 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:21:
[...]
Voucher ontvanger? Wat heb je hiervoor gedaan?
Ik heb die sessie gekeken maar verder geen voucher gehad ofzo...
Hier staat hij er nog tussen, zou ook nog wel een tijd geldig moeten zijn volgens mij. Ik dacht dat je hem tot begin volgend jaar zou moeten kunnen gebruiken.SparTi schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:01:
[...]
Zijn er meer mensen bij wie de voucher via event "Microsoft Build Cloud Skills Challenge" niet meer beschikbaar is ? Jammer, wilde net een examen boeken.
Klopt, hier zie ik hem ook nog. Je kunt hem inzetten tot feb 2021 en vervolgens nog 3 maanden vooruit plannen.Sneezydevil schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:34:
[...]
Hier staat hij er nog tussen, zou ook nog wel een tijd geldig moeten zijn volgens mij. Ik dacht dat je hem tot begin volgend jaar zou moeten kunnen gebruiken.
De keuze voor Microsoft Build Cloud Skills Challenge staat er inderdaad wel. Als ik hem probeer te valideren krijg ik de melding:Sneezydevil schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:34:
[...]
Hier staat hij er nog tussen, zou ook nog wel een tijd geldig moeten zijn volgens mij. Ik dacht dat je hem tot begin volgend jaar zou moeten kunnen gebruiken.
There are no eligible offers available for the selected exam and credentials. Please check that you have used the correct event registration credentials and selected a qualifying exam
Waarbij ik eerder nog de melding kreeg dat de voucher geldig was tot begin 2021.
Voor de zekerheid nogmaals mijn account gecontroleerd waarmee ik ben ingelogd + deze module heb gevolgd en die klopt nog steeds.
[ Voor 8% gewijzigd door SparTi op 01-07-2020 13:44 ]
Ben je ingelogd met hetzelfde account als waarmee je die Challenge hebt gedaan?SparTi schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:42:
[...]
De keuze voor Microsoft Build Cloud Skills Challenge staat er inderdaad wel. Als ik hem probeer te valideren krijg ik de melding:
There are no eligible offers available for the selected exam and credentials. Please check that you have used the correct event registration credentials and selected a qualifying exam
Waarbij ik eerder nog de melding kreeg dat de voucher geldig was tot begin 2021.
Voor de zekerheid nogmaals gecontroleerd en dat is ook het geval. Ook het examen die ik wil ga doen (AZ-500), is geldig voor de voucher van deze Challange:YaYo86 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:44:
[...]
Ben je ingelogd met hetzelfde account als waarmee je die Challenge hebt gedaan?
https://docs.microsoft.co...-certification-exam-offer
Bijzondere is namelijk ook, tot vorige week zag ik ook dat deze voucher prima geldig was onder het Microsoft account die ik gebruik. Nu probeer ik hem te claimen en krijg ik deze melding.
Ga ik dat nog even doen! 👍Nukubu schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:32:
[...]
In de chat tijdens de sessie stond wat je daarvoor moest doen, een aantal gegevens (naam, bedrijf, plaats etc.) in een mail richting een persoon van Microsoft sturen.
Zojuist de AI-100 voucher geprobeerd, maar hij werkt niet 
This voucher cannot be used with appointments scheduled in Netherlands.
Dat zal wel alleen India zijn dan... das niet fijn.Sneezydevil schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:45:
Zojuist de AI-100 voucher geprobeerd, maar hij werkt niet![]()
[...]
Thnx. Hij is in de pocket. Ik wilde hem voor 1 juli halen. En dat is gelukt. Ook al is de deadline verplaatst naar 31 januari 2021St00mwals schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 07:54:
[...]
Ik denk dat 744 zeker nog wel relevant is en blijft.
Het gaat over het beveiligen van je Windows Server, zowel de individuele server als je hele serverpark.
De technieken zullen misschien iets veranderen/updaten, maar de denkwijze en methode zal niet zomaar veranderen.
Dat is in elk geval mijn mening en daarom zeg ik dat je hem zeker nog wel kunt gaan doen.
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Mocht je werkloos zijn (geworden), Microsoft komt met dit:
https://docs.microsoft.co...tifications/skillingoffer
"Job seekers who have completed training for these Microsoft-specific technical roles and can attest that they have been unemployed or furloughed due to COVID-19 can secure an industry-recognized Microsoft Certification at a discounted fee of USD15. Testing candidates will have the ability to schedule an exam between September 2020 and December 31, 2020, and will have until March 31, 2021 to appear for and complete the exam."
Vanaf september mogelijk. Ik lees niets dat het US-only is volgens mij.
"Job seekers who have completed training for these Microsoft-specific technical roles and can attest that they have been unemployed or furloughed due to COVID-19 can secure an industry-recognized Microsoft Certification at a discounted fee of USD15. Testing candidates will have the ability to schedule an exam between September 2020 and December 31, 2020, and will have until March 31, 2021 to appear for and complete the exam."
Mochten er mensen zijn die ook de beta AI-900 gaan doen: deze link is handig: https://stanislas.io/2020...ndamentals-certification/
Momenteel ben ik bezig met MS-300 en wil over twee weken examen doen. Nu zie ik echter op deze pagina. THIS EXAM WILL RETIRE ON AUGUST 31, 2020. Note: Exams retire at 11:59 PM Central Standard Time. Weet iemand toevallig waarom dit examen zo snel stopt bij Microsoft? Verbaasd mij enigsinds dat dit examen zo snel stopt.
Dit zou in ieder geval betekenen voor mij, als ik mijn Associate wil halen, ik ook nog even mijn best moet gaan doen voor MS-301 op korte termijn.
Als ik overigens weer verder kijk/klik zie ik onderstaande staan:
We know many of you are working toward completing your Microsoft Certified Solutions Associate (MCSA), Microsoft Certified Solutions Developer (MCSD), or Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) certification(s). We realize that the current environment could potentially hamper your ability to finish your certification before the original retirement date of June 30, 2020. To address this issue, we are extending the retirement date for these specific certifications to January 31, 2021 to give you more time to complete the exams and earn your certification.
Dit zou in ieder geval betekenen voor mij, als ik mijn Associate wil halen, ik ook nog even mijn best moet gaan doen voor MS-301 op korte termijn.

Als ik overigens weer verder kijk/klik zie ik onderstaande staan:
We know many of you are working toward completing your Microsoft Certified Solutions Associate (MCSA), Microsoft Certified Solutions Developer (MCSD), or Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) certification(s). We realize that the current environment could potentially hamper your ability to finish your certification before the original retirement date of June 30, 2020. To address this issue, we are extending the retirement date for these specific certifications to January 31, 2021 to give you more time to complete the exams and earn your certification.
Via dit topic (dank!) een gratis voucher voor een examen gekregen tijdens BUILD. Nu wil ik hem redeemen, maar hij blijft zeggen dat ik geen discount available heb. Is iemand anders dit al wel gelukt?
Ik heb dus wel de mail gekregen waarin staat dat ik een gratis examen mag doen + de stappen die ik moet volgen.
Ik heb dus wel de mail gekregen waarin staat dat ik een gratis examen mag doen + de stappen die ik moet volgen.
/f/image/TBTvjg08JzlYinh7ubcMZv8F.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb hetzelfde issue. Pas op het moment dat ik een examen ga plannen ga ik denk ik de support daar vragen hoe het zit. Ik ga eerst maandan AI-900 in beta proberen en half augustus de betas van AZ-303 en 304 (Solutions Architect). :-)
Iemand hier die MS-500 al gedaan heeft?
Ik heb MS-100 & MS-101 al voltooid en wil het graag compleet maken met MS-500.
Ik zoek nog wat online training voor MS-500.
https://docs.microsoft.co...rtifications/exams/ms-500
https://lmgtfy.com/?q=ms-500+study+guideJeff_J schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:16:
Ja want dat heb ik nog niet geprobeerd.
Vandaar ook de vraag of iemand al ervaring heeft met het examen en training die hier op aansluit.
[ Voor 6% gewijzigd door Jeff_J op 13-07-2020 12:27 ]
Wellicht dat je heel wat zaken uit de AZ-500 training kan volgen? AZ-500 staat op PluralSight.Jeff_J schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:16:
Vindt dat er veel overlap is tussen MS-500 en AZ-500. De ontbrekende informatie wordt vooral docs.microsoft.com doornemen en vooral oefenen.
[Microsoft Certified] Ervaringen en discussies - Deel 9Jeff_J schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:26:
[...]
Ja want dat heb ik nog niet geprobeerd.
Vandaar ook de vraag of iemand al ervaring heeft met het examen en training die hier op aansluit.
Ik heb MS-500 gedaan in dec 2019. Er is/was niet veel over te vinden. Ik heb de links gebruikt met verzamelingen van MS docs artikelen. En verder de edx course die destijds beschikbaar was. Wellicht dat momenteel ook een edx course bestaat. Verder is het een nogal specialistische cert, dus veel info/tips/hints/cheats ga je er niet over vinden denk ik.
Je hebt al MS-100 en MS-101, dus grotendeels ken je de materie al, alleen is het nu meer een kwestie van implementatie.
Dat overlap valt best mee, ik heb AZ-500 niet gedaan, maar als ik de skills measured bekijk zie ik veel verschillen.SparTi schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:02:
[...]
Wellicht dat je heel wat zaken uit de AZ-500 training kan volgen? AZ-500 staat op PluralSight.
Vindt dat er veel overlap is tussen MS-500 en AZ-500. De ontbrekende informatie wordt vooral docs.microsoft.com doornemen en vooral oefenen.
Benieuwd hoe Microsoft dit gaan aanvliegen.
Alle SQL certificering komt te vervallen per 31-1-2021.
Vervanging kan ik niet direct zitten, of je gaat gelijk de Azure SQL kant op.
Die snap ik op zich wel, echter als je daar in de praktijk niets mee doet is het lastig ervaring op doen. Dan wordt een examen een behoorlijk theoretisch exercitie.
Of het is hopen dat er nog wat On Premise zaken in terugkomen, maar dat is in de omschrijving niet te zien.
Genoeg scenario's mogelijk waarbij je niet de cloud in kan of wil.
Die snap ik op zich wel, echter als je daar in de praktijk niets mee doet is het lastig ervaring op doen. Dan wordt een examen een behoorlijk theoretisch exercitie.
Of het is hopen dat er nog wat On Premise zaken in terugkomen, maar dat is in de omschrijving niet te zien.
Zit ook te wachten tot er weer wat on-prem certs komen.Henkje.doc schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:25:
Benieuwd hoe Microsoft dit gaan aanvliegen.
Leuk dat ze stoppen met MCSA/MCSE maar voor de on-prem engineer blijft er niets over.
Wel een hint vanuit MicrosoftMGB-hero schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:34:
[...]
Zit ook te wachten tot er weer wat on-prem certs komen.
Leuk dat ze stoppen met MCSA/MCSE maar voor de on-prem engineer blijft er niets over.
Ze pushen inderdaad wel heel erg naar Azure en Office 365. Waar vroeger MCSD nodig was voor de Application Development competency, wordt dat nu allemaal vervangen door Azure of Office 365 alternatieven zoals AZ-204.
Afgelopen dinsdag 70-740 gedaan. Eerste keer een MS examen en sinds erg lange tijd ook weer studeren en examen doen.
Allereerst, wat een informatie overload in die examens, maar dat is hier wel algemeen bekend.
Niet gehaald met 602 punten. Op zich ook weer niet zo slecht.
Ben nog even aan het kijken hoe en wat qua manieren van leren. Heb wel een Hyper-v draaien, maar merk dat ik eigenlijk op zoek ben buiten de labs om naar praktische ervaring. Weet alleen niet precies waarmee te beginnen. Voorlopig veel examen vragen oefenen en uitzoeken waarom een antwoord dat antwoord is.
Meteen weer een examen inplannen voor over 2 a 3 weken. Zeker met het oog op dat het 31 januari echt klaar is.
Allereerst, wat een informatie overload in die examens, maar dat is hier wel algemeen bekend.
Ben nog even aan het kijken hoe en wat qua manieren van leren. Heb wel een Hyper-v draaien, maar merk dat ik eigenlijk op zoek ben buiten de labs om naar praktische ervaring. Weet alleen niet precies waarmee te beginnen. Voorlopig veel examen vragen oefenen en uitzoeken waarom een antwoord dat antwoord is.
Meteen weer een examen inplannen voor over 2 a 3 weken. Zeker met het oog op dat het 31 januari echt klaar is.
Dat blijft inderdaad erg hinderlijk. Al viel het bij de nieuwere examens wel mee naar mijn mening.Arunia schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:38:
Afgelopen dinsdag 70-740 gedaan. Eerste keer een MS examen en sinds erg lange tijd ook weer studeren en examen doen.
Zelf het meeste geoefend met labs. Gewoon alle examen puntjes stuk voor stuk even uitvoeren.Arunia schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:38:
En heel goed microsoft docs doornemen. Bijna alle vragen komen daar vandaan.
Had je nog een speciefiek gebied waarin je tekort kwam volgens de uitslag?
@MGB-hero Die 70-740 voor mijn gevoel zat vol met lappen tekst. Maar wellicht is dat bij de huidige generatie examens wel minder inderdaad. Daar kom ik wellicht ooit nog achter. 
Ik heb de labs die aangeleverd zijn wel gedaan. Maar wellicht mis ik er nog een aantal. Zag bij MS learning dat er van MS zelf ook een boek is met na elk hoofdstuk praktische opdrachten. Maar wellicht dat dat dezelfde zijn als welke ik al aangeleverd heb gekregen.
De labs zou ik nog wel bij mijn opleider kunnen doen als ik het vraag. Maar wil het vanuit thuis kunnen doen. Heb al gekeken of ik die voorbereiding ergens op internet kon vinden, maar dat is uiteraard niet beschikbaar. Al was het maar de instellingen om het zelf te bouwen. Dan heb ik dat bijvoorbeeld ook gedaan.
Er stond drie gebieden op:
- Install and configure Hyper-V
- Implement High Availability and Disaster Recovery Options in Hyper-V
- Monitor Server Installations
Ik heb de labs die aangeleverd zijn wel gedaan. Maar wellicht mis ik er nog een aantal. Zag bij MS learning dat er van MS zelf ook een boek is met na elk hoofdstuk praktische opdrachten. Maar wellicht dat dat dezelfde zijn als welke ik al aangeleverd heb gekregen.
De labs zou ik nog wel bij mijn opleider kunnen doen als ik het vraag. Maar wil het vanuit thuis kunnen doen. Heb al gekeken of ik die voorbereiding ergens op internet kon vinden, maar dat is uiteraard niet beschikbaar. Al was het maar de instellingen om het zelf te bouwen. Dan heb ik dat bijvoorbeeld ook gedaan.
- install and configure Hyper-VArunia schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:04:
@MGB-hero Die 70-740 voor mijn gevoel zat vol met lappen tekst. Maar wellicht is dat bij de huidige generatie examens wel minder inderdaad. Daar kom ik wellicht ooit nog achter.
Deze twee items zijn toch prima zelf in een lap na te bouwen om ervaring op te doen.
Cloud ☁️
Waarschijnlijk kan je onderstaande script goed gebruiken;
https://github.com/pluralsight/PS-AutoLab-Env
Deze zet automatisch een heel lab klaar om te gebruiken en kan gemakkelijk worden hersteld mocht er iets fout gaan.
Bijna alle voorbereiding van 70-740,741,742 heb ik met deze VM's gedaan.
Deze zet automatisch een heel lab klaar om te gebruiken en kan gemakkelijk worden hersteld mocht er iets fout gaan.
Bijna alle voorbereiding van 70-740,741,742 heb ik met deze VM's gedaan.
@HKLM_ Ik moet er nog in duiken. Ga van het weekend beginnen met leren voor over 3 weken de herkansing. Maar was alvast even aan het kijken wat ik zou kunnen gaan doen. Vandaar.
Installeren e.d. van Hyper-v de basis ken ik wel. Dat is geen probleem. Echter komen er natuurlijk ook vragen voorbij over Powershell. Vaak pak ik dan net het verkeerde stukje code.
Enzovoorts.
Hou er rekening mee dat ik niet met server e.d. werk. Wel een eigen server (vroeger WHS, WHS 2011 en nu Windows 10) thuis, maar dat is allemaal basis werk. Het serveert, meer ook niet.
@MGB-hero Dank, had die wel gezien, maar dacht dat het met eigen instellingen verder moest. Maar als dat wel zelf die dingen in elkaar zet, dan is dat natuurlijk helemaal fijn. Ga er nog eens naar kijken.
Installeren e.d. van Hyper-v de basis ken ik wel. Dat is geen probleem. Echter komen er natuurlijk ook vragen voorbij over Powershell. Vaak pak ik dan net het verkeerde stukje code.
Enzovoorts.
Hou er rekening mee dat ik niet met server e.d. werk. Wel een eigen server (vroeger WHS, WHS 2011 en nu Windows 10) thuis, maar dat is allemaal basis werk. Het serveert, meer ook niet.
@MGB-hero Dank, had die wel gezien, maar dacht dat het met eigen instellingen verder moest. Maar als dat wel zelf die dingen in elkaar zet, dan is dat natuurlijk helemaal fijn. Ga er nog eens naar kijken.
[ Voor 14% gewijzigd door Arunia op 17-07-2020 09:23 ]
Interessant, ik gebruik momenteel AutomatedLab, ook te vinden op github.MGB-hero schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:21:
Waarschijnlijk kan je onderstaande script goed gebruiken;
Blijkbaar voor een deel van die PS Autolab krijg ik een foutmelding dat er een netwerk connectie is die op public staat. Uiteraard niet te vinden.
Haha, alles geprobeerd, maar is verder niet voor dit topic. Ga nog wel even verder klooien. Desnoods Hyper-v eruit gooien en opnieuw.
We gaan eens kijken hoe en wat.
En anders lekker verder met oefenexamens. Heb gemerkt dat dat wel werkt als je uit zoekt waarom een antwoord dat antwoord is.
Haha, alles geprobeerd, maar is verder niet voor dit topic. Ga nog wel even verder klooien. Desnoods Hyper-v eruit gooien en opnieuw.
We gaan eens kijken hoe en wat.
En anders lekker verder met oefenexamens. Heb gemerkt dat dat wel werkt als je uit zoekt waarom een antwoord dat antwoord is.
Ik heb een vraag.
Hoe leren jullie goed voor een microsoft examen. Ik denk altijd na het lezen van skillpipe en de training te volgen dat ik best veel weet maar faal dan toch altijd het examen.
Hoe leren jullie goed voor een microsoft examen. Ik denk altijd na het lezen van skillpipe en de training te volgen dat ik best veel weet maar faal dan toch altijd het examen.
Welke examens heb je geprobeerd? Mijn ervaring met de role-based examens is dat hands-on ervaring wel meehelpt bij de examens, niet alles kun je leren via Microsoft Docs en basis workshops.sgouman schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:46:
Ik heb een vraag.
Ik heb de AZ-900 wel gehaald echter de AZ-104 en MS-900 niet.iMick schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:47:
[...]
Welke examens heb je geprobeerd? Mijn ervaring met de role-based examens is dat hands-on ervaring wel meehelpt bij de examens, niet alles kun je leren via Microsoft Docs en basis workshops.
Ervaring helpt zeker, maar bij sommige examens waar je de juiste naam van een portal of een onderdeel ergens binnen een portal moet benoemen is altijd wat lastiger. Zeker met de dynamische kant en de veranderingen die MS bijvoorbeeld doorvoert op Azure en Intune, veranderd daar soms nog wel wat, terwijl het examen dan nog de oude naam verwacht. Ook de cmdlets vind ik af en toe wat lastig, want normaal kan je de juiste switches krijgen met
code:
. Zeker als je in de productie omgeving met verschillende versies werkt is het soms lastig om de juiste te kiezen op het examen.
1
| help | cmdlet |
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik heb denk ik mezelf een soort "educated guessing" aangeleerd bij vragen waar ik het antwoord niet direct uit mijn hoofd op weet.
Bij powershell commandos: er zit een logica in, het is bijna een Engelse zin soms.
Of bij oplossingen: vaak is de nieuwste Microsoft technologie die relevant is voor de vraag het goede antwoord.
Etc...
Bij powershell commandos: er zit een logica in, het is bijna een Engelse zin soms.
Of bij oplossingen: vaak is de nieuwste Microsoft technologie die relevant is voor de vraag het goede antwoord.
Etc...
Zelf gebruik ik oefenexamens waarvan ik de antwoorden zoek in de interfaces of in powershell. Dat werkt erg goed. Zo leer je nieuwe features in de console/in powershell en ben je gelijk bezig met een examentraining.sgouman schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:46:
Ik heb een vraag.
Ik heb deze vraag in het MCT forum gesteld. Hopelijk krijg ik daar snel antwoord op.paella schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:38:
Mocht je werkloos zijn (geworden), Microsoft komt met dit:
W0000000t !!!!!!!!!ralpje schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:43:
Je kunt MS100 en MS101 gewoon doen zonder eerst de MD examens gedaan te hebben hoor. Dat is geen prerequisite.
Een nieuwe MCT !!!!
Ga je freelancen of bij één bedrijf lesgeven?
Make music, not war
Inmiddels op vakantie en dus e.e.a. aan het uitwerkenmusiman schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:08:
[...]
W0000000t !!!!!!!!!
Een nieuwe MCT !!!!
Ga je freelancen of bij één bedrijf lesgeven?
Zoals het er nu voor staat neig ik ernaar te starten als freelance naast m'n day-job en even te kijken hoe dat gaat. Vervolgstap is dan eventueel om m'n huidige 'day job' rol ook als ZZP-er te gaan doen (ik zit vooral in de Azure / Modern Workplace architect/consultancy hoek) om volledig zelfstandig te gaan. Maar eerst deze stap maar eens
Mooi om te lezen dat je de vertificering hebt behaald.ralpje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:57:
[...]
Inmiddels op vakantie en dus e.e.a. aan het uitwerkenVlak voor m'n vakantie gehoord dat m'n CTT+ helemaal officieel is, dus ik kan na m'n vakantie de enrollment als MCT gaan starten.
Zoals het er nu voor staat neig ik ernaar te starten als freelance naast m'n day-job en even te kijken hoe dat gaat. Vervolgstap is dan eventueel om m'n huidige 'day job' rol ook als ZZP-er te gaan doen (ik zit vooral in de Azure / Modern Workplace architect/consultancy hoek) om volledig zelfstandig te gaan. Maar eerst deze stap maar eens
Ik zit er zelf ook aan te denken om CompTIA CTT+ te behalen en op die manier dus ook als MCT te enrollen.
Belangrijkste vraag is natuurlijk ook, hoe ging het TK0-202/3 examen?
[ Voor 49% gewijzigd door walteij op 05-08-2020 09:47 ]
Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)
Zowel de MS-700 als de CTT+ zijn inmiddels binnen en m'n enrollment als MCT is deze week gestartwalteij schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:42:
[...]
Belangrijkste vraag is natuurlijk ook, hoe ging het TK0-202/3 examen?
CTT+ is goed te doen. Je moet wel verplicht de training doen, maar bij Monique (volgens mij is zij de enige in NL die de training geeft?) ben je zeker in goede handen. Op de laatste dag van je cursus neem je een les op op video, die uiteindelijk door COMPTIA beoordeeld wordt als examen. Er wordt uiteraard in de training voor gezorgd dat die opname voldoet en dat je daarvoor dus eigenlijk niet zult zakken. Is je opname niet goed genoeg dan neem je hem gewoon nog een keer op
Het theorie-examen is op zich goed te doen, maar vergt wel wat voorbereiding. Vooral de theorie over verschillende didactische modellen, leerstijlen, manieren van testen etc. zijn droge stof maar moet je wel beheersen. Het boek lezen dat je bij de training krijgt is genoeg, maar het is een dik boek dus kost wel wat tijd
En die training kost dan natuurlijk weer 3kralpje schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:49:
[...]
Zowel de MS-700 als de CTT+ zijn inmiddels binnen en m'n enrollment als MCT is deze week gestart
CTT+ is goed te doen. Je moet wel verplicht de training doen, maar bij Monique (volgens mij is zij de enige in NL die de training geeft?) ben je zeker in goede handen. Op de laatste dag van je cursus neem je een les op op video, die uiteindelijk door COMPTIA beoordeeld wordt als examen. Er wordt uiteraard in de training voor gezorgd dat die opname voldoet en dat je daarvoor dus eigenlijk niet zult zakken. Is je opname niet goed genoeg dan neem je hem gewoon nog een keer op
Het theorie-examen is op zich goed te doen, maar vergt wel wat voorbereiding. Vooral de theorie over verschillende didactische modellen, leerstijlen, manieren van testen etc. zijn droge stof maar moet je wel beheersen. Het boek lezen dat je bij de training krijgt is genoeg, maar het is een dik boek dus kost wel wat tijd
Voor hetzelfde geld kun je ook een 4-daagse Global Knowledge Instructional Skills Certification volgen.
Ik heb redelijk wat didactische achtergrond, dus had gehoopt dat de verplichte training overgeslagen kon worden. Dan toch maar eens even bedenken welke training we gaan volgen.
Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)
Misschien een gekke vraag, maar moet je het event ook echt volgen of is inschrijven genoeg?SparTi schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:11:
[...]
Ik gok dat @paella doelt op:
https://azure.microsoft.com/en-us/community/events/ waar je o.a. deze kan bijwonen:
https://mktoevents.com/Microsoft+Event/184566/157-GQE-382
Zou mooi zijn als dit het is.
Zie ook: https://vladtalkstech.com...-az-900-exam-voucher.html
Je moet hem echt volgen, ik spreek uit ervaring.Rubert schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:27:
[...]
Misschien een gekke vraag, maar moet je het event ook echt volgen of is inschrijven genoeg?
Vandaag examen 70-740 gedaan en gehaald. Was de tweede keer.
Voor eind augustus voor de lessen en dan door voor 741 enzovoorts.
Voor eind augustus voor de lessen en dan door voor 741 enzovoorts.
Ik ga maandag op voor de beta van AZ-304 (vorige week AZ-303 in beta gedaan). Om je Solutions Architect te behouden hoef je maar 1 van de 2 te halen, dus dubbelle kansen nu :-D
En ik wacht met smart op de uitslag van AZ-900 ("AI Fundamentals"). Dat examen was een makkie, de online learning van MS zelf is meer dan genoeg. Het examen is nu sinds begin van de week live, dus de rescoring zou elke moment klaar moeten zijn.
En ik wacht met smart op de uitslag van AZ-900 ("AI Fundamentals"). Dat examen was een makkie, de online learning van MS zelf is meer dan genoeg. Het examen is nu sinds begin van de week live, dus de rescoring zou elke moment klaar moeten zijn.
1 van de 2? Dat moet je even uitleggen want ik lees hier dat je ze gewoon allebei moet halen.paella schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:10:
Ik ga maandag op voor de beta van AZ-304 (vorige week AZ-303 in beta gedaan). Om je Solutions Architect te behouden hoef je maar 1 van de 2 te halen, dus dubbelle kansen nu :-D
AZ-900 heb ik ook gedaan, zelfs zonder te leren (maar met 5jr Azure ervaring) was hij een makkie idd.
In de commentaren van de beta-aankondiging
https://techcommunity.mic...s-architects/ba-p/1469423
zegt Liberty herself:
Ik bedoelde AI-900 trouwens (Artifical Intelligence Fundamentals)
zegt Liberty herself:
(dit speelt dus als je al Solutions Architect Expert bent maar de cert verloopt)If you want to prove that your skills are up to date right now, you can use EITHER (passed, of course!) exam as an opportunity to extend your certification’s expiration by two years.
[ Voor 15% gewijzigd door paella op 06-08-2020 22:23 ]
Cool, dat wist ik niet! Dan ben ik benieuwd hoe dat met andere (expert) certificeringen gaat. Maw, hoe kun je die verlengen wanneer deze verlopen?paella schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:14:
In de commentaren van de beta-aankondiging
zegt Liberty herself:
[...]
(dit speelt dus als je al Solutions Architect Expert bent maar de cert verloopt)
Deze ochtend AZ-103 behaald met 700 punten. Net aan dus!
Geen labs gekregen gelukkig.

Gefeliciteerd. Maar wees niet bang voor labs, die zijn juist relatief makkelijk IMO.
Zojuist terug van de beta van AZ-304. Waar ik bij de beta van AZ-303 nog een redelijk goed gevoel over had vond ik deze moeilijker.
Affijn, nog 2-3 maanden wachten op t resultaat
Zojuist terug van de beta van AZ-304. Waar ik bij de beta van AZ-303 nog een redelijk goed gevoel over had vond ik deze moeilijker.
[ Voor 52% gewijzigd door paella op 10-08-2020 15:43 ]
In hemelsnaam, waarom zou je MCT willen worden? Omdat MS je zo goed helpt (not) Omdat het goed betaald (not) of omdat je een goede trainer (al) bent?ralpje schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:49:
[...]
Zowel de MS-700 als de CTT+ zijn inmiddels binnen en m'n enrollment als MCT is deze week gestart
Ik zou er nu echt 4x over nadenken. Zelf ben ik al jaren overgestapt als FT MCT-er (hoorde mezelf praten, mensen die het vak langer dan 10 jaar FT doen kan ik me niks bij voorstellen) naar de consultancy en zo nu en dan geef ik een training. Maar waarom zou ik? trainingsmateriaal is zeer slecht en het betaald lang niet zo goed als consultancy.
diskeltische lurker
Bedankt voor je positieve reactie 
Voor mij: vooral omdat ik het leuk vind om te doen. Ik zit al FT in de consultancy (in loondienst) en ga dit 'voor mezelf' erbij doen.
Voor mij: vooral omdat ik het leuk vind om te doen. Ik zit al FT in de consultancy (in loondienst) en ga dit 'voor mezelf' erbij doen.
Ik ben vandaag begonnen met studeren voor AZ-304. Naast MS Docs, welke bronnen heb jij gebruikt?paella schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:43:
Gefeliciteerd. Maar wees niet bang voor labs, die zijn juist relatief makkelijk IMO.
<<sorry verkeerde topic>>
[ Voor 110% gewijzigd door Turdie op 10-08-2020 20:52 ]
De links (en dus de docs) op https://www.thomasmaurer....t-azure-architect-design/YaYo86 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:34:
[...]
Ik ben vandaag begonnen met studeren voor AZ-304. Naast MS Docs, welke bronnen heb jij gebruikt?
en om dat 304 natuurlijk wel lijkt op 301 heb ik de Pluralsight course bekenen (heb een abo).
Ah, uitslag AI-900 bekend. Ik vond het al een makkelijke en dat blijkt: 961 punten.
De Microsoft Learn course die bij de examenpagina staat is genoeg om het examen te halen. Niet echt moeilijk maar wel een leuke intro tot Artificial Inteligence/Machine Learning op Azure.
De Microsoft Learn course die bij de examenpagina staat is genoeg om het examen te halen. Niet echt moeilijk maar wel een leuke intro tot Artificial Inteligence/Machine Learning op Azure.
Het is een halve hobby van me en gaat me redelijk goed af. Doe ze graag in beta ook. Grotendeels op basis van ervaring + selectief mijn zwakke punten leren + educated guessing.
En als je met een Azure Fundamentals Training een voucher kan krijgen en met de MS Build conference ook, dan gaat het helemaal hard. :-)
Maar serieus, AI-900 is een eitje met die course op MS Learn.
En als je met een Azure Fundamentals Training een voucher kan krijgen en met de MS Build conference ook, dan gaat het helemaal hard. :-)
Maar serieus, AI-900 is een eitje met die course op MS Learn.
[ Voor 36% gewijzigd door paella op 10-08-2020 22:28 ]
Het hele weekend Pluralsight gratis: https://www.pluralsight.com/offer/2020/august-free-weekend
Ik zit eraan te denken om een premium subscription op pluralsight te nemen, de belangrijkste zaken voor mij zijn goede video's over de te beheersen stof en zo realistisch mogelijke examen vragen.paella schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:48:
Het hele weekend Pluralsight gratis: https://www.pluralsight.com/offer/2020/august-free-weekend
Iemand ervaring met pluralsight ?
Is dat een verstandige keuze of moet ik een andere subscription overwegen zoals cbtnuggets ?
Pluralsight is vaak, in mijn ervaring, dramatisch gedateerd. Zelf geef ik de voorkeur aan Udemy, wordt vaker geupdatet.Piet400 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:31:
[...]
Ik zit eraan te denken om een premium subscription op pluralsight te nemen, de belangrijkste zaken voor mij zijn goede video's over de te beheersen stof en zo realistisch mogelijke examen vragen.
Iemand ervaring met pluralsight ?
Is dat een verstandige keuze of moet ik een andere subscription overwegen zoals cbtnuggets ?
interessante aanbieding hebben ze nu, althans zo lijkt het, aantal trainingen voor €9,99YaYo86 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 07:45:
[...]
Pluralsight is vaak, in mijn ervaring, dramatisch gedateerd. Zelf geef ik de voorkeur aan Udemy, wordt vaker geupdatet.
Ik was ook op zoek naar wat online materiaal.
Iemand nog tips voor MS-100? Het zou voor mij namelijk het eerste examen zijn met Labs! Zijn daar nog dingen waar ik op moet letten?
Klopt, hebben ze héél vaak. Tip: je ziet verschillende prijzen voor dezelfde course wanneer je op een laptop, desktop, telefoon zitMarcoKL schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:19:
[...]
interessante aanbieding hebben ze nu, althans zo lijkt het, aantal trainingen voor €9,99
Ik was ook op zoek naar wat online materiaal.
Zorg dat je hands-on ervaring hebt! MS Learn biedt sandbox omgevingen aan hiervoor. Verder uiteraard MS Docs en misschien https://www.bol.com/nl/f/...ervices/9200000104065502/RPHN schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:24:
Iemand nog tips voor MS-100? Het zou voor mij namelijk het eerste examen zijn met Labs! Zijn daar nog dingen waar ik op moet letten?
Er zitten geen labs in de examens. Zijn eruit gehaald onlangs omdat men veel problemen had met deze labs..
[ Voor 41% gewijzigd door YaYo86 op 21-08-2020 10:49 ]
Let op:
Eventuele aanvullingen en wijzigingen voor de TS kunnen vanaf zowel via DM of e-mail naar TheVMaster.
Het praten over of het verwijzen/linken naar VCE/ETE bestanden en/of braindump sites is niet toegestaan. Deze reacties worden dan ook zonder pardon verwijderd.
Eventuele aanvullingen en wijzigingen voor de TS kunnen vanaf zowel via DM of e-mail naar TheVMaster.
Het praten over of het verwijzen/linken naar VCE/ETE bestanden en/of braindump sites is niet toegestaan. Deze reacties worden dan ook zonder pardon verwijderd.