Weet ik, toen ik destijds het CCNP troubleshooting examen moest doen bestond dit uit vier of vijf simulaties. Citrix had destijds ook een "configuring and troubleshoot" examen, wat bestond uit 15 labs en 25 multiple choice vragen.
MS heeft het een tijdje geprobeerd, op flash gebasseerde simulaties. Vanwege performance problemen bij de examencentrums is dit echter teruggedraait. Toch jammer, biedt een omgeving aan die je ook krijgt als je met Technet virtual labs aan de gang gaat, en geef een aantal opdrachten/cases aan de student die het examen doet.
Als dit volwaardige VM's zijn maakt het dan ook niet uit hoe je als student de opdrachten maakt. Heb je voorkeur voor de Gui, klik het lekker in de gui bij elkaar. Vind je Powershell fijner werken, dan rond je de labs in Powershell uit. Je zou zelfs als MS zijnde een aantal machines als core aanbieden, waarbij het enablen van de GUI wel dichtzit. Je dwingt daarmee het gebruik van commandline tooling af.
Je kunt op deze manier veel beter toetsen:
Een opdracht zou bv kunnen zijn om een omgeving zo in te regelen dat bv ipads en non-domainjoined Windows 8 laptops toch via een authenticatie mechanisme bij een web-applicatie kunnen komen.
Je moet als student dan niet alleen weten welke techniek je hiervoor in moet zetten (workplace join), maar ook welke randvoorwaarden hiervoor nodig zijn, en hoe je dit daadwerkelijk bij elkaar moet "klikken".
Je test dan veel beter en breder dan met alleen multiple choice vragen, waarbij men in mijn ogen een beetje teveel doorschiet naar detailvragen.
Ik ben persoonlijk fan van een mix. Een paar mulitiple choice vragen om wat specifieke kennis te vragen, en een aantal labs.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B