Hee, een topic over losse BR spelers
Ik zelf heb mij eerste gekocht in december 2007 (een SONY BDP-S300), midden 2008 heb ik deze vervangen door een Panasonic DMP-BD50. En in mei heb ik de speler ook volledig regio vrij laten maken (de BR regio's moet je overigens wel zelf selecteren, dat gaat niet automatisch zoals bij DVD).
Voor de aanschaf van mijn spelers heb ik mij voornamelijk gebasseerd op het amerikaanse forum
www.avsforum.com, waar gebruikers heel diep op de materie in gaan.
In het begin was de keuze niet zo groot, maar de mogelijkheden beperkt. Tegenwoordige is de keuze veel grote, en de mogelijkheden zijn vaak redelijk gelijk.
Voor de aanschaf is het vooral belangrijk hoe je de speler kunt aansluiten. Heb je een versterker met HDMI ? Dan ben je het snelste klaar, heb een een versterker met analoge 5.1/7.1 inputs, dan is de keuze moeilijker Niet alle spelers hebben 5.1/7.1 analoge uitgangen. Maar ook voooral omdat de speler dan de digitaal -> analoog conversie moet gaan doen. En dan gaan in eens de DACs (digitaal -> analoog converters) meespelen. Uit de forums komt naar voeren dat de wat high-end merken (Denon, Marantz, Pioneer, SONY) het er het beste vanaf brengen. Geluid is echter een subjective belevenis, en indien je er veel waarde aan hecht is het absoluut de moeite waard om eens een goede HiFi winkel binnen te stappen en daar te gaan luisteren. Voor de mensen met een optische/coaxiale aansluiting: deze moeten de nieuwe HD audio formaten missen, en krijgen hetzelfde geluid als ze op een DVD zouden hebben gehad. En uit ervaring weet ik dat daar een aanzienlijk verschil tussen zit.
Je zult ook in de forums zien dat geluid een ven de meest besproken onderwerpen is.
Ook de aansluiting op je TV is belangrijk. Een BR speler heeft bijvoorbeeld geen SCART aansluiting. Ze hebben wel allemaal een HDMI en composite aansluiting. En de meeste hebben ook wel een component aansluiting. Voor het beste beeld is HDMI de keuze. Zeker in combinatie met een LCD of plasma (omdat het beeld dan niet meer naar analoog geconverteerd hoeft te worden).
Volgende punt is de snelheid van de speler. We kunnen kort zijn: de PS3 is nog steeds de snelste, op de voet gevolgd door de Oppo. De andere varieren in snelheid van traag tot gemiddeld. De snelheid is voornamelijk te merken bij het opstarten van de speler en het wachten tot je eindelijk beeld heb als je er een schijfje in doet. Sommige mensen irriteren zich er mateloos aan (omdat het soms minuten kan duren). De BDP-S300 die ik had (staat nu bij mijn vader) was bijzonder traag en was inderdaad minuten bezig. De DMP-BD50 die ik nu heb is redelijk snel. En elke generatie wordt sneller. Als je de disk er in stopt en je gaat nog even de koffie halen of iets dergelijks, dan zal het je meestal niet zo opvallen. De traagheid kan zich ook nog uiten in de bediening van de menu's. Vooral disks met Java kunnen hier last van hebben..
Een ander belangrijk punt is de compatibiliteit van de speler. Ondanks dat de BR standaard al weer enige tijd vast staat, kan het toch voorkomen dat een schijfje het niet wil doen. Ook dit vind je veel terug op de fora. De BDP-S300 heb ik wel eens moeten upgraden voor ik een film kon zien. De DMP-BD50 niet (deze speelde alles tot op heden vlekkeloos af).
Een item wat ook door veel mensen als belangrijk wordt gezien zijn de upscale mogelijkheden. Alle spelers kunnen een DVD upscalen tot in ieder geval 1080i (tegenwoordig 1080p). De manier waarop kan aanzienlijk verschillen. Sommige spelers weten een DVD zo te upscalen dat het verschil met een BR soms maar moeilijk te zien is. Ook hier geldt over het algemeen: hoe duurder de speler, hoe beter de upscaling. De toppers zijn de Pioneer LX-91 en de BDP-S5000ES. Ook hier kun je het beste eens door de fora browsen. Qua BR geven de meeste spelers hetzelfde beeld, hoewel je met de duurdere spelers allerlei zaken kunt tweaken. Ook je TV maakt uit. Een nieuwe generatie TV geeft een mooier beeld dan een oude (althans, dat is mijn ervaring nu ik mijn oude LG Plasma vervangen heb voor een nieuwe serie 6 Samsung plasma).
Vergeet ook niet dat de meeste spelers een ventilator hebben. Hoewel deze over het algemeen vrij stil zijn, kan het toch een bepalend punt zijn.
Wat de looks betreft, dit is een persoonlijke keuze. Ik zelf vind de half diepe spelers die je nu hebt (net zo diep als een DVD speler) niet zo interessant. Andere mensen hechten juist weer meer waarde aan het gewicht. In dat geval kom je zonder uitzondering bij de high end modellen te recht.
Een laatste punt is de netwerk aansluiting. Alle Profile 2.0 spelers hebben zo'n aansluting (is namelijk verplicht) maar niet alle spelers kunnen hun firmware update via deze aansluiting. Dat is echter wel een prettige optie. Het kan geen kwaad de fora hier eens over na te lezen.
Wat het weergeven van extra formaten betreft: Alle spelers spelen BR en DVD films af. Het ook kunnen afspelen van extra formaten (DivX, Xvid e.d.) verschilt per speler. Het loont de moeite om de handleiding van een speler te downloaden en dit even te checken (zo kan mijn DMP-BD50 bijvoorbeeld alleen AVI's van een DVD afspelen als de DVD van het DVD-R type is ?). In sommige gevallen is een mediaspeler interessanter (zoals de Media Tank en de Popcorn Hour) omdat die ruimte hebben voor een locale HD zodat je daar alles kunt opslaan.
Wat is HDMI-CEC ? Dat is een protocol voor het bedienen van meerdere apparaten via HDMI. Alle nieuwe TV's en spelers hebben deze optie (ook al heeft het bij elke firma weer anders). De toegevoegde waarde is nul als je al een goede systeem afstand bediening hebt (zoals een Harmony).
Wat zijn BR Profiles ?
Er zijn eingenlijk maar twee Profiles (1.0 en 2.0). Maar omdat men ten tijde van de eerste spelers (2006/2007) nog niet volledige kon voldoen aan Profile 1.0, mochten fabrkanten spelers uitrusten met een subset van Profile 1.0. Tegenwoordig zijn bijna alle spelers Profile 2.0. De belangrijkste verschillen kun je hier (
http://www.emedialive.com....aspx?articleid=11397#iij) vinden.
Zo, dat was het wel een beetje
Als ik zo verder naar de huidige verkrijgbare spelers kijk, dan zijn er feitelijk geen slechte spelers. Verschillen zitten hem voornamelijk in de mogelijke analoge audio aansluitingen (en de kwaliteit van de DAC's) en de upscale mogelijkheden van DVD's.
Als je opzoek bent naar een goedkope high-end speler (komt goed uit de bus waar het beeld en geluid betreft, is wel traag, soms niet helemaal compatible en Profile 1.0) dan is de Pioneer BDP-51FD een goede keuze. Heb je meer geld te besteden (en geef je niks om de mogelijkheid om nog andere formaten af te spelen) dan is de SONY BDP-S5000ES een goede keuze. De Oppo blijft een beetje een buiten beentje. Hij is zeer snel, speelt werkelijk alles af, maar de bouw kwaliteit is wat goedkoop (voor de prijs) en het analoge audio gedeelte kan zich ook niet meten aan de high-end spelers.
Wil je een goedkopere speler ? Let dan vooral op de aansluit mogelijkheden !!!! En neem een zo recent mogelijk model. De fabrikant maakt weinig uit. Ze doen het over het algemeen allemaal prima. Download de handleiding van de speler die je intresse heeft, bekijk hem eens in de winkel, en browse de fora als je meer specifieke zaken wilt weten.
Oh ja, ombouwen (regio vrij laten maken) kan voor sommige mensen interessant zijn. Ik zelf heb gekozen voor
www.bluraymods.com. Zoals al eerder aangegeven: de selectie van BR Regio's is handmatig, die van DVD's automatisch. Vergeet niet dat je garantie ongeldig kan worden na het ombouwen !!!
Tjemig, dat is best nog wel een lap tekst geworden