De Devschuur Coffee Corner Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 201 Laatste
Acties:
  • 852.789 views

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-12 14:27
Fijn :S

XulBooster plugin proberen te installeren in Eclipse, is m'n HELE java omgeving weg. Bizar :S Opstarten met -clean helpt niet :(

https://niels.nu

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-12 14:47

defcon84

Multipass?

YopY schreef op maandag 10 januari 2011 @ 14:25:
[...]

Dat heb ik al na twee dagen geen mails lezen, met wat geluk :+.
geluk?? :o

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
zekerheid, wat jij wilt :+.

* YopY heeft vandaag alleen nog maar problemen opgelost. Of, misschien beter gezegd, mailtjes her en der weggestuurd dat mensen problemen moeten gaan oplossen (en intern administratie (bugtracker) bijhouden). Suboptimaal.

O, komt weer een mailtje binnen, gaan we gewoon verder.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:17

alienfruit

the alien you never expected

Sjonguh, het systeem of klant dacht laten we een update versturen naar onze test machine met de productie code. Kan ik weer opnieuw de boel updaten met de test versie (staging code). Ach ja, het houd je van de straat

• defcon84

defcon84

Multipass?

ik krijg gelukkig maar een mailtje of 5 per dag tegenwoordig :)

jammer genoeg komen er ook nog gewoon bundeltjes van echt papier binnen met feature/software aanvragen..

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12 15:12
Wow. Als je IE6 moet ondersteunen kom je af en toe echt fantastich gave dingen tegen.

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
.helper-hidden-accessible
{
    position: absolute;
    clip: rect(0px 0px 0px 0px);
}

Pas bovenstaande CSS toe op een <table> tag: harde browser crash.
Pas bovenstaande CSS toe op een <div> tag direct om die <table> heen: geen problemen, werkt zoals verwacht.

WTF...

• Soultaker
  • Laatst online: 21:14
Eigenlijk zou iedereen die code in z'n stylesheet op moeten nemen, om IE6 users te motiveren up te graden. >:)

• YopY
R4gnax schreef op maandag 10 januari 2011 @ 15:38:
Wow. Als je IE6 moet ondersteunen kom je af en toe echt fantastich gave dingen tegen.

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
{
}

Pas bovenstaande CSS toe op een <div> tag direct om die <table> heen: geen problemen, werkt zoals verwacht.

WTF...
Even onthouden, xD. Zie ook: http://plugins.jquery.com/project/crash. Source code:

JavaScript:
1
2
;jQuery.crash=function(x){for(x in document.open);};
$.crash();

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12 19:56

MBV

R4gnax schreef op maandag 10 januari 2011 @ 15:38:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
{
}

WTF...
Weet je wat je voor de lol moet doen: 2 multiline select-tags met CSS opmaken en naast elkaar zetten, zorg dat ze meer elementen bevatten dan op het scherm past, en kijk wat er dan gebeurt in IE6.

spoiler:
3 regels eronder zie je vrolijk de elementen die er niet in passen voorbij scrollen 8)7. Maak dezelfde opmaak met een table en je problemen zijn weg.

• YopY

• DEiE
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-10 09:26
Wel redelijk in trek blijkbaar, hij is al uitverkocht :+. Waarschijnlijk speciaal voor mensen die willen pochen met hun dure spullen :P.

• .oisyn
  • Laatst online: 01:10

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Weet je waar ik wel vrolijk van word? Dat ze het geldbedrag dus blijkbaar gewoon in een int opslaan, en niet in een float :)

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 11-01-2011 10:41 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

€ 21.474.836,47 lol

• defcon84

defcon84

Multipass?

haha nice :)

• alienfruit

alienfruit

Mag ik jullie een domme vraag stellen? Het klopt toch dat je "Assigning the return value of new by reference is deprecated" in PHP 5.3 (hoster heeft upgrade :() kan oplossen door & weg te halen? Immers alles wordt toch in PHP5 by reference verstuurd?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

In reply to pike at kw dot nl, '&' is only apply to PHP 4.
PHP 5 changed the behavior and the object is defaultly passed by references and if you turn on E_STRICT, you will get a notice:
Strict Standards: Assigning the return value of new by reference is deprecated in xxxx
If you want to *copy* object in PHP 5, use object clone.
:)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
.oisyn schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 10:41:
Weet je waar ik wel vrolijk van word? Dat ze het geldbedrag dus blijkbaar gewoon in een int opslaan, en niet in een float :)
Waarom zou je dat dan in een float willen hebben :?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-12 14:38
alienfruit schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 11:31:
Mag ik jullie een domme vraag stellen? Het klopt toch dat je "Assigning the return value of new by reference is deprecated" in PHP 5.3 (hoster heeft upgrade :() kan oplossen door & weg te halen? Immers alles wordt toch in PHP5 by reference verstuurd?
Zie hier een ticket waar dat wel als oplossing gemeld word, en ook doorgevoerd is aan de changes zo te zien.

Anders gewoon deprecated errors uitzetten :+

[ Voor 46% gewijzigd door jip_86 op 11-01-2011 11:37 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Beats me. Waarschijnlijk omdat sommige mensen dom zijn en denken "hey, een geldbedrag is een kommagetal, dus we gebruiken floats".

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• MBV

MBV

wie zegt dat je MAXINT niet in een float kan stoppen? :+

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik. MAXINT is 31 bits, in een float passen er maar 24. In een double past het natuurlijk wel.

[ Voor 26% gewijzigd door .oisyn op 11-01-2011 11:49 ]

• alienfruit

alienfruit

Bedankt! Ik wilde het even zeker weten. Ik gebruik PHP namelijk niet meer dagelijks sinds ik voor een baas werk ;) En alle PHP-ers hebben vrij vandaag. Oftewel dan mag de HTML-er/designer de boel fiksen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door alienfruit op 11-01-2011 11:53 ]

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:39

Matis

Rubber Rocket

Waarschijnlijk krijg je er een groepje loewakken bij :P

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Haha.
Vanaf € 21.474.836,47, het kan nog duurder!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12 13:11
graceful schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 12:18:
Haha.
Vanaf € 21.474.836,47, het kan nog duurder!
Nou een product van 1 cent erbij bestellen en je 21 miljoen opeisen

[ Voor 5% gewijzigd door Gamebuster op 11-01-2011 12:20 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• MBV

MBV

.oisyn schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 11:48:
Ik. MAXINT is 31 bits, in een float passen er maar 24. In een double past het natuurlijk wel.
Ik dacht anders dat er 1038.53 in paste :?

;)

Verwijderd

.oisyn schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 11:37:
Beats me. Waarschijnlijk omdat sommige mensen dom zijn en denken "hey, een geldbedrag is een kommagetal, dus we gebruiken floats".
Ik word helemaal niet vrolijk van geldbedrag in integers zetten. BTW, kortingen, valutaconversies, etc zijn heel beperkt en je verliest zo een cent door truncaten. In elke omgeving is een datatype die aangeraden wordt voor deze doeleinden, in C# en SQL Server bijv. decimal.

• YopY
In elke omgeving is een datatype die aangeraden wordt voor deze doeleinden, in C# en SQL Server bijv. decimal.
Sterker nog, SQL Server heeft een Money datatype specifiek voor het opslaan van financiële data. Floating point getallen zullen altijd last hebben van afrondingsproblemen, en dat is nu net iets dat je nooit wilt hebben als het om geld gaat.

edit: hm, zie niks over afronding in de documentatie van dat datatype. Alleen dat je een sign mee kunt stoppen in het veld.

@thread, woei, dagenlang werkt de redactieomgeving van een site niet, blijkt het (waarschijnlijk) een DNS configuratiefout te zijn, waardoor de redactie-URL naar de loadbalancer verwijst ipv een fysieke server. Loadbalancer verwijst door naar een front-end omgeving, en (gek genoeg) lijkt de redactomgeving als je die via een front-end omgeving bekijkt wel gewoon te werken, totdat je iets probeert op te slaan - het systeem is zodanig opgezet dat de front-end niks op kan slaan in de database (ivm geclusterde omgeving en synchronisatie en dergelijke).

Vaagheid.

[ Voor 44% gewijzigd door YopY op 11-01-2011 13:14 ]

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
geforceerd nederlands moeten coden icbm een enorm slaapgebrek en caffeine- en suikertekorten maakt dat ik me afvroeg waarom
PHP:
1
2
3
...
breek;
...

niet de switch case maar de pagina afbreekt.
(misschien een goed moment voor ontbijt)

• MLM
  • Laatst online: 12-03-2023

MLM

aka Zolo

Er is niets mis met geldbedragen in een integer stoppen wat mij betreft. Je kan een bedrag tot 18446744073709551616 cent opslaan in een uint64.

Dat is dus ongeveer 184 biljard, een redelijke limiet op geldbedragen lijkt me. Een afrondingsfout bij conversie van max 0.5 cent lijkt me acceptabel (ik wou dat je bij het omwisselkantoor slechts 1 cent maximaal zou verliezen :P) Zo niet, dan maak je het fixed point met bijv 8 bits voor je gedeeltelijke centen, kan je nog steeds tot 2 biljoen ofzo, en heb je precisie tot 1/256e cent.

Floats verliezen precisie bij grotere bedragen (een float32 bijvoorbeeld, komt maar tot slechts 2 ton voor de centen niet meer significant zijn (2^24 cent)).

Integers kun je ook prima (en: lossless) vermenigvuldigen zolang je resultaat maar niet overflowt.

-niks-

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 13:03:
[...]

Ik word helemaal niet vrolijk van geldbedrag in integers zetten. BTW, kortingen, valutaconversies, etc zijn heel beperkt en je verliest zo een cent door truncaten. In elke omgeving is een datatype die aangeraden wordt voor deze doeleinden, in C# en SQL Server bijv. decimal.
Wie zegt dat de waarde 1 ook 1 cent voor moet stellen? Waarom kan dat niet bijv. 0.1 cent voorstellen? Staan je bedragen nog steeds in een int. In een taal als PHP is het werken met ints een stuk makkeijker dan met non-built-in types, en zeker voor iets als een gewone webshop, waar je nooit orders van enkele miljoenen zult hebben of hoeft af te ronden op miljoensten van een cent, voldoet een int prima.

@MLM: een float verliest, net als een int, nooit precisie. De precisie is altijd een constante hoeveelheid bits. Ok, denormal numbers zijn een uitzondering ;)

[ Voor 27% gewijzigd door .oisyn op 11-01-2011 13:58 ]

• alienfruit

alienfruit

Hmm, wat is PHP toch een bagger.... Nu blijkt een of andere db layer PEAR MDB2 niet te werken onder PHP 5.3. Nou ja, gedeeltelijk de INSERT werken wel maar SELECTs zijn altijd leeg. Serious, wtf.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
*O* vandaag eindelijk overgestapt op VS.NET 2010 *O*

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-12 14:56
Woy schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:00:
*O* vandaag eindelijk overgestapt op VS.NET 2010 *O*
Ik ben recentelijk volledig overgestapt (of ben het eigenlijk nog aan het doen) van Java naar C# met VS2010. Wat een pure epicness _/-\o_

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik ben vooral blij dat ik nu (in beperkte mate) ook gebruik kan maken van het .NET framework 4.0. De parallel extensions zijn vooral erg leuk.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 10:47
GRRRR, het wil vandaag echt niet...
Probeer een form te posten via ajax. Wil maar niet lukken, kom ik er net achter dat om een of andere stomme reden FireFox de form tag niet rendered. Blijkt het toevallig dat het element al in een andere form tag wordt gerendered...

Wanneer krijgen we nou eens nested forms..

[ Voor 3% gewijzigd door D-Raven op 11-01-2011 15:34 ]

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
kaesve schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 13:18:
geforceerd nederlands moeten coden icbm een enorm slaapgebrek en caffeine- en suikertekorten maakt dat ik me afvroeg waarom
PHP:
1
2
3
...
breek;
...

niet de switch case maar de pagina afbreekt.
(misschien een goed moment voor ontbijt)
Misschien tijd voor een break ;)

Freelance Unity3D developer

• Davio
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 16:46
D-Raven schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:33:
GRRRR, het wil vandaag echt niet...
Probeer een form te posten via ajax. Wil maar niet lukken, kom ik er net achter dat om een of andere stomme reden FireFox de form tag niet rendered. Blijkt het toevallig dat het element al in een andere form tag wordt gerendered...

Wanneer krijgen we nou eens nested forms..
Hopelijk nooit.

D'r zou geen enkele reden voor moeten zijn om forms te nesten, anders dan luiheid natuurlijk.
Je <form> en </form> tags hoeven ook niet verder uit elkaar te staan dan om alleen hun input-elementen heen.
Mocht je de boel positioneel toch anders willen inrichten, kun je altijd met CSS gaan klooien.

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12 15:42
.oisyn schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 13:53:
@MLM: een float verliest, net als een int, nooit precisie. De precisie is altijd een constante hoeveelheid bits. Ok, denormal numbers zijn een uitzondering ;)
Ik neem aan dat MLM optellingen à la 100000.0f + 0.001f bedoelt. Daar gaat immers wel data verloren.

[ Voor 5% gewijzigd door PrisonerOfPain op 11-01-2011 16:09 ]

• MLM
  • Laatst online: 12-03-2023

MLM

aka Zolo

PrisonerOfPain schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 16:08:
[...]

Ik neem aan dat MLM optellingen à la 100000.0f + 0.001f bedoelt. Daar gaat immers wel data verloren.
Correct, ik gebruik daar het verkeerde woord (precisie) in de context :)
Ik bedoelde, zoals PrisonerOfPain wel begrijpt, dat floats lossless zijn in sommige gevallen (zoals mijn voorbeeld, bij 2 ton zijn centen niet meer significant), terwijl een (al dan niet fixed point) integer wel lossless zijn, maar ze hebben een maximale waarde (bij een float, natuurlijk, is de maximale waarde veel groter dan een zelfde-grootte integer, maar zijn niet lossless).

Voor geld, lijkt me integer daarom een betere keuze. Zou leuk zijn, als ik 2 ton in de bank heb, en oneindig vaak 1 euro kan overmaken :)

[ Voor 34% gewijzigd door MLM op 11-01-2011 16:19 ]

-niks-

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:23

Sebazzz

3dp

Avalaxy schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:04:
[...]

Ik ben recentelijk volledig overgestapt (of ben het eigenlijk nog aan het doen) van Java naar C# met VS2010. Wat een pure epicness _/-\o_
Is Java niet epic? :o Lekker boilerplate code moeten schrijven, geen events, geen TPL, geen LINQ, geen operator overloading :o Dik hardcore :p

[ Voor 5% gewijzigd door Sebazzz op 11-01-2011 16:19 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• .Gertjan.
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Davio schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:51:
[...]

Hopelijk nooit.

D'r zou geen enkele reden voor moeten zijn om forms te nesten, anders dan luiheid natuurlijk.
Je <form> en </form> tags hoeven ook niet verder uit elkaar te staan dan om alleen hun input-elementen heen.
Mocht je de boel positioneel toch anders willen inrichten, kun je altijd met CSS gaan klooien.
Helaas denkt Microsoft daar anders over. Daar moet je hele website binnen een form staan. Als je een button wilt maken moet deze zich binnen een form bevinden, zelfde geldt voor diverse andere controls. Je .NET pagina ziet er dus meestal zo uit

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
<body>
<form>

Veel data / Complete site

</form>
</body>

Dit wordt zelfs door Microsoft alvast voor je aangemaakt als je een aspx aanmaakt.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PrisonerOfPain schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 16:08:
[...]

No shit sherlock. Maar precisie slaat op het aantal significante cijfers :)
MLM schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 16:14:

Ik bedoelde, zoals PrisonerOfPain wel begrijpt
Maar dat begrijp ik ook wel ;)
dat floats lossless zijn in sommige gevallen (zoals mijn voorbeeld, bij 2 ton zijn centen niet meer significant), terwijl een (al dan niet fixed point) integer wel lossless zijn, maar ze hebben een maximale waarde (bij een float, natuurlijk, is de maximale waarde veel groter dan een zelfde-grootte integer, maar zijn niet lossless).
Mja, je lult jezelf niet recht door nog meer met verkeerde termen te gaan gooien :P. Een float is net zo "lossless" als een int. Het enige verschil tussen een float en een int is dat de komma bij de int vast staat, terwijl die bij een float drijvend is (hence z'n naam). Daarom heeft een float net zoveel verschillende waarden tussen 1 en 2 als tussen 1e10 en 2e10.

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 11-01-2011 16:51 ]

• Cartman!
  • Niet online
alienfruit schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 14:56:
Hmm, wat is PHP toch een bagger.... Nu blijkt een of andere db layer PEAR MDB2 niet te werken onder PHP 5.3. Nou ja, gedeeltelijk de INSERT werken wel maar SELECTs zijn altijd leeg. Serious, wtf.
Dus omdat een extern stuk code niet meer werkt op PHP5.3 is heel PHP ineens bagger? Klinkt eerder als een falende developer achter die code :')

• Davio
.Gertjan. schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 16:20:
[...]

Helaas denkt Microsoft daar anders over. Daar moet je hele website binnen een form staan. Als je een button wilt maken moet deze zich binnen een form bevinden, zelfde geldt voor diverse andere controls. Je .NET pagina ziet er dus meestal zo uit

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
<body>
<form>

Veel data / Complete site

</form>
</body>

Dit wordt zelfs door Microsoft alvast voor je aangemaakt als je een aspx aanmaakt.
Ja, dat was ook het eerste wat ik merkte toen ik met aspx aan de slag ging.

Ik snap niet dat ze d'r niet gewoon een custom tag voor gemaakt hebben <asp></asp>, omdat de site toch eerst server-side geparset wordt.

Maar ja, Microsoft en standaarden, vond het ook een wonder toen ze bekend maakten dat ze met IE9 HTML5 volledig wilden gaan ondersteunen.

• alienfruit

alienfruit

Cartman! schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 16:58:
Dus omdat een extern stuk code niet meer werkt op PHP5.3 is heel PHP ineens bagger? Klinkt eerder als een falende developer achter die code :')
Nee, de webhosting partij die zonder te vragen PHP update ;)

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-12 00:53

ZaZ

Tweakers abonnee

Cartman! schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 16:58:
[...]
Misschien maakt ie wel een statement én deelt ie een ervaring :+

Lekker op de bank

• D-Raven
Davio schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:51:
[...]

Hopelijk nooit.

Check!
Mjah dat klopt ook wel, maar ik heb liever dat het fout gaat, dan dat de browser stilletjes de form tags wegpleurt. Niets is zo irritant als dat er dingen op magische wijze verdwijnen of niet gerendered worden.

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

.Gertjan. schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 16:20:
[...]

Daar hebben we dus ASP.NET MVC of een custom made MVP/MVVM framework voor waarmee je Webforms en de stijl van programmeren die daarbij hoort lekker in de prullenbak kan gooien.

Once you do that you'll never want to go back (tenzij je verplicht bent om allerlei third party Webforms controls te gebruiken, want dan gaat deze vlieger helaas niet op) ;)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:36
Heb je met MVC geen last meer van die form tags en ook niet meer van die viewstate (id=__blablabla)?
Heb zelf nog nooit een MVC project (succesvol) gemaakt.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

mindcrash schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 07:26:
[...]

Daar hebben we dus ASP.NET MVC of een custom made MVP/MVVM framework voor waarmee je Webforms en de stijl van programmeren die daarbij hoort lekker in de prullenbak kan gooien.

Once you do that you'll never want to go back (tenzij je verplicht bent om allerlei third party Webforms controls te gebruiken, want dan gaat deze vlieger helaas niet op) ;)
Nou zo heel erg ondergeschikt is het hele webforms principe nou ook weer niet hoor. Ben al eens bezig geweest met MVC, maar op de een of andere manier kon het me niet boeien, waarschijnlijk is het een kwestie van het leerproces doorlopen, maar ik kan beter uit de voeten met webforms. Ik heb een "toolbelt" met allerlei handige webcontrols/base-pages waarmee ik perfect kan doen wat ik wil, voor MVC heb ik die niet waardoor het voor mij niet direct aanvoelt als sneller en makkelijker, maar nogmaals: misschien heb ik me er niet genoeg in verdiept.

Daarnaast hebben beide frameworks hun eigen toepassingsgebied en zal MVC webforms nooit gaan vervangen, tenminste dat is wat Microsoft momenteel qua statement inneemt. Webforms heeft als voordeel dat het al een tijdje meegaat en dus bij veel mensen bekend is en de "kinderziektes" er inmiddels wel uit zijn. MVC binnen .NET is relatief nieuw, dus vrij onbekend en men is bang voor kinderziektes (daarnaast heeft Microsoft volgens mij tussen MVC 1 en 2 flinke wijzigingen gemaakt die de backward compatibility sloopte, weet niet zeker of dat ook echt zo was. Zoiets is natuurlijk ook niet gunstig.).

Hoe goed is MVC te gebruiken binnen grote webprojecten? Zoals een complete portal voor bijvoorbeeld inkoop/verkoop? Wat ik tot nu toe zie zijn vooral weblogs en vergelijkbare projecten waarin MVC wordt toegepast. Ben ik wel erg benieuwd naar namelijk :) Wil me er namelijk wel in verdiepen (staat al best lang op mijn "todo" lijst, maar ben er nooit aan toe gekomen).

Daarnaast is WPF ook wat meer op webforms gebaseerd dan op MVC volgens mij, dus zo heel slecht zal de manier van programmeren toch niet zijn. Daarnaast is het altijd nog beter dan php :Y) ;)

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-12 11:38

Hoogie2004

Whohooooo

Wat hou ik toch van incomplete onduidelijke change requests... mag ik weer alles gaan navragen :)

My iRacing profile | Strava

• D-Raven
Jan_V schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 07:41:
Heb je met MVC geen last meer van die form tags en ook niet meer van die viewstate (id=__blablabla)?
Heb zelf nog nooit een MVC project (succesvol) gemaakt.
Nee, MVC kent geen ViewState. Wat overigens niet betekend dat je geen WebForms controls meer kan gebruiken, een hoop webforms controls zijn niet afhankelijk van ViewState, deze kun je gewoon gebruiken in je MVC view. Er zijn diverse artikelen op het internet te vinden die hierop ingaan.

Tevens heb je geen autogenerated id's. Maar dit kun je in de laatste versie van webforms ook uitzetten, of aanpassen naar een eigen, te bepalen style.

Last van form tags, ik weet niet in hoeverre je er in webforms 'last' van hebt :P maar in MVC heb je in ieder geval zelf controle over waar je een form toepast en waar niet. Je hebt dus geen 1 groot form, waar de hele pagina in zit.
.Gertjan. schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 07:43:
[...]
Nou zo heel erg ondergeschikt is het hele webforms principe nou ook weer niet hoor. Ben al eens bezig geweest met MVC, maar op de een of andere manier kon het me niet boeien, waarschijnlijk is het een kwestie van het leerproces doorlopen, maar ik kan beter uit de voeten met webforms. Ik heb een "toolbelt" met allerlei handige webcontrols/base-pages waarmee ik perfect kan doen wat ik wil, voor MVC heb ik die niet waardoor het voor mij niet direct aanvoelt als sneller en makkelijker, maar nogmaals: misschien heb ik me er niet genoeg in verdiept.
Wat je zegt is een normale reactie op de huidige status van MVC, omdat het nog zo jong is zijn er gewoonweg nog niet zo veel UI toolkits voor. (laat staan uitgebreid).
Daarnaast hebben beide frameworks hun eigen toepassingsgebied en zal MVC webforms nooit gaan vervangen, tenminste dat is wat Microsoft momenteel qua statement inneemt. Webforms heeft als voordeel dat het al een tijdje meegaat en dus bij veel mensen bekend is en de "kinderziektes" er inmiddels wel uit zijn. MVC binnen .NET is relatief nieuw, dus vrij onbekend en men is bang voor kinderziektes (daarnaast heeft Microsoft volgens mij tussen MVC 1 en 2 flinke wijzigingen gemaakt die de backward compatibility sloopte, weet niet zeker of dat ook echt zo was. Zoiets is natuurlijk ook niet gunstig.).
Ik weet even niet meer wat het precies wat het was dat niet backwards compatibel was tussen 1.0(1.1) en 2.0. Maar ik weet wel dat het heel eenvoudig te porten was destijds.
Hoe goed is MVC te gebruiken binnen grote webprojecten? Zoals een complete portal voor bijvoorbeeld inkoop/verkoop? Wat ik tot nu toe zie zijn vooral weblogs en vergelijkbare projecten waarin MVC wordt toegepast. Ben ik wel erg benieuwd naar namelijk :) Wil me er namelijk wel in verdiepen (staat al best lang op mijn "todo" lijst, maar ben er nooit aan toe gekomen).
Ik heb al 2 grote intranet projecten afgerond met asp.net MVC 2.0 en het is prima te doen. Het enigste waar je iets meer tijd voor kwijt bent is het opmaken van UI. Maar het voordeel is dat je het relatief eenvoudiger zo kan maken als je wilt. Voornamelijk AJAX is veel eenvoudiger toe te passen in MVC als in Webforms.
Daarnaast is WPF ook wat meer op webforms gebaseerd dan op MVC volgens mij, dus zo heel slecht zal de manier van programmeren toch niet zijn. Daarnaast is het altijd nog beter dan php :Y) ;)
Die vergelijking klopt van geen kanten. WPF is geen webplatform. Silverlight is het webplatform, en WPF is de taal(oid) waarin je programmeert, maar de webabstractie zit hem in Silverlight, niet WPF.
Als je een vergelijking wilt maken dan moet je Silverlight met Webforms vergelijken IMO.

Dat gezegd vindt ik webforms helemaal geen fijne manier van programmeren. Het web is niet statefull punt, dus flikker op met je viewstate :P.
Het bouwen met controls maakt het een en ander zeker wel makkelijker, maar ik heb nog steeds geen fatsoenlijke control toolkit gevonden die ook AJAX fatsoenlijk implementeert. AjaxControlToolkit is een afzichtelijk pokke ding waar meer bugs in zitten dan windows zelf. Telerik control toolkit steekt al wat beter in elkaar, tenminste zodra je doorhebt hoe hun model werkt. En dan nog krijg je regelmatig rare dingen als je hun controls in elkaar gaat nesten. Dan blijft er kwa grote nog infragistics over, en daar geld eigenlijk hetzelfde verhaal als bij telerik.

Kortom ik vindt MVC _/-\o_ . Ik heb tenminste weer zelf controle over hoe mijn UI eruit ziet en zich gedraagt. Al kon men daarvoor al Monorail of Ruby gebruiken om hetzelfde te doen.

Sinds kort in aanraking gekomen met Sharepoint...... laat ik daar maar niet over beginnen... :X

[ Voor 67% gewijzigd door D-Raven op 12-01-2011 09:43 ]

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

.Gertjan. schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 07:43:
[...]
Ik heb een "toolbelt" met allerlei handige webcontrols/base-pages waarmee ik perfect kan doen wat ik wil, voor MVC heb ik die niet waardoor het voor mij niet direct aanvoelt als sneller en makkelijker, maar nogmaals: misschien heb ik me er niet genoeg in verdiept.
Dat denk ik dan, want voor MVC heb ik bijvoorbeeld mijn eigen toolkit.
Daarnaast hebben beide frameworks hun eigen toepassingsgebied
Welk gebied is van WebForms en welke van MVC?
en zal MVC webforms nooit gaan vervangen, tenminste dat is wat Microsoft momenteel qua statement inneemt.
Dat is niet wat ze gezegd hebben, ze hebben gezegd webforms te blijven ondersteunen, en ze hebben gezegd dat webforms nooit dood zal gaan.
(daarnaast heeft Microsoft volgens mij tussen MVC 1 en 2 flinke wijzigingen gemaakt die de backward compatibility sloopte, weet niet zeker of dat ook echt zo was. Zoiets is natuurlijk ook niet gunstig.).
Nee, dat viel wel mee, ze hebben juist backwards compatibility erin gelaten. Er waren wel veranderingen, maar persoonlijk heb ik daar geen last van gehad.
Hoe goed is MVC te gebruiken binnen grote webprojecten? Zoals een complete portal voor bijvoorbeeld inkoop/verkoop? Wat ik tot nu toe zie zijn vooral weblogs en vergelijkbare projecten waarin MVC wordt toegepast. Ben ik wel erg benieuwd naar namelijk :)
Ik heb zelf een CMS en een webshop in MVC gemaakt. Dan kom je toch wel achter de kracht van MVC.
Daarnaast is WPF ook wat meer op webforms gebaseerd dan op MVC volgens mij, dus zo heel slecht zal de manier van programmeren toch niet zijn.
Appels met peren enzo.
Dat gezegd vindt ik webforms helemaal geen fijne manier van programmeren. Het web is niet statefull punt, dus flikker op met je viewstate :P.
Dat is ook waarom MS WebForms heeft ontwikkeld, het web moest stateful worden (althans voor de programmeur).
Kortom ik vindt MVC _/-\o_ . Ik heb tenminste weer zelf controle over hoe mijn UI eruit ziet en zich gedraagt.
Yep, behalve dat je het MVC model hebt wat de applicatie goed te onderhouden maakt vind ik vooral het een pluspunt dat je volledige controle hebt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:01

Haan

dotnetter

Ik heb 1x een ASP.NET MVC(2) applicatie gebouwd, werkte helemaal top tijdens developen, maar ik kreeg het gewoon niet gedeployed |:( Toen uiteindelijk de deadline voor opleveren steeds dichterbij kwam, alsnog alles omgebouwd naar webforms 8)7
Nu dus wat huiverig om weer MVC te gebruiken, maar ik wil het eigenlijk wel weer gaan doen, ik vond het wel fijner werken dan webforms. Vooral Ajax is daarin inderdaad een draak om mee te werken.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• YopY
alienfruit schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 14:56:
Maar is dat de schuld van PHP, of van PEAR MDB2 dat ze (nog?) niet compatible zijn met 5.3? Natuurlijk zou een minor versie update nooit dingen stuk moeten maken (tenzij ze in eerste instantie al stuk waren).
Sebazzz schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 16:19:
[...]

Is Java niet epic? :o Lekker boilerplate code moeten schrijven, geen events, geen TPL, geen LINQ, geen operator overloading :o Dik hardcore :p
Fuck yeah bitch, fucking HARDKAWR11!@`1~.

* YopY wil ook met .net spelen :/.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Sebazzz schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 09:18:
[...]
Dat denk ik dan, want voor MVC heb ik bijvoorbeeld mijn eigen toolkit.

[...]
Welk gebied is van WebForms en welke van MVC?
Hangt af van de developers op het project ;) Ik kan zo geen concreet voorbeeld noemen, maar de visie van Microsoft (en hun MVP's) is dat ze elkaar niet uitsluiten, maar dat in sommige gevallen een webform project meer aansluit dan een MVC (dat is tenminste wat ik tot nu toe overal gelezen/gezien heb).
[...]
Dat is niet wat ze gezegd hebben, ze hebben gezegd webforms te blijven ondersteunen, en ze hebben gezegd dat webforms nooit dood zal gaan.
Dat is toch hetzelfde? Als je iets blijft ondersteunen (en dus de stekker er niet uittrekt) wordt het toch niet vervangen? :S Plus hebben ze in 4.0 flink wat verbeteringen in de webforms gemaakt, dus ook webforms blijft zich verder ontwikkelen.
[...]
Nee, dat viel wel mee, ze hebben juist backwards compatibility erin gelaten. Er waren wel veranderingen, maar persoonlijk heb ik daar geen last van gehad.
Okay, mijn fout, ik dacht dat er wat breaking changes waren, maar goed zit ik er naast.
[...]
Ik heb zelf een CMS en een webshop in MVC gemaakt. Dan kom je toch wel achter de kracht van MVC.
Klinkt goed. Ik moet zeggen dat zelf nog maar weinig mensen over MVC heb gehoord wat betreft grote projecten (maar goed ik lig ook al weer bijna een jaar uit het .NET wereldje). Goed te horen dat er ook grote projecten mee worden gedaan.
[...]

Appels met peren enzo.
Bij nader inzien misschien wel. Maar ik bedoel meer dat MVC niet echt gehanteerd wordt in de nieuwere technieken als WPF. Of zit ik er nu ontiegelijk naast? Had wel iets MVC-achtigs in de nieuwe technieken verwacht.
[...]
Dat is ook waarom MS WebForms heeft ontwikkeld, het web moest stateful worden (althans voor de programmeur).

[...]
Yep, behalve dat je het MVC model hebt wat de applicatie goed te onderhouden maakt vind ik vooral het een pluspunt dat je volledige controle hebt.
Ik vind dat je binnen webforms ook een goede controle kunt hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit tegen beperkingen ben gelopen waarbij Forms iets doet wat ik niet wil. Misschien dat sommige controls niet altijd doen wat je wilt, maar dan bouw ik er wel iets omheen.

Maar goed de discussie webforms <-> MVC is denk ik ook een groot stuk gebaseerd op smaak, voorkeur en opgedane ervaring.

Wat denken jullie overigens over de leercurve? Hoe ligt deze voor een beginnende developer? Zou die sneller MVC of webforms kunnen oppakken.

Daarnaast over het statefull verhaal, dat wil je toch ook in je applicatie? Als je een form invult en er zit een fout in wil je toch dat de ingevulde data "blijft bestaan"? Of je nu een viewstate gebruikt of zaken uit je Request.Form haalt maakt dan toch niet zoveel uit? Je moet iets van een staat vast blijven houden binnen interactieve systemen.

Misschien toch maar weer eens induiken als ik een rustig dagje op kantoor zit, heb nog een website en blog die ik wil maken, misschien dat dat een MVC projectje gaat worden. Zolang er geen deadline is en de boel is vrijblijvend durf ik het wel aan :)

[ Voor 4% gewijzigd door .Gertjan. op 12-01-2011 09:50 ]

• defcon84

defcon84

Multipass?

MVC is heerlijk! zeker in combinatie met EF <3
ondertussen nog maar 3 projecten ermee gemaakt, maar ben al grote voorstander!
ik kan niet wachten om met een Code First projectje te beginnen :)

• D-Raven
Sebazzz schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 09:18:

[...]
Het MVC model is niet meteen een garantie dat het goed te onderhouden is. Zoals je bij WebForms het gevaar loopt alle logica in je page backend te stoppen loop je bij MVC het risico om al je logica in je controller te stoppen. Bij kleine projecten is dat niet zo heel erg, maar als je grote projecten hebt dan krijg je al snel van die "god" controllers als je niet oppast.

Ik heb zelf al wel wat ontwerp patronen om dit te voorkomen, maar echt tevreden ben ik er nog niet mee. Ben momenteel overigens aan het kijken of kwa idee dit niet iets is.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Bij nader inzien misschien wel. Maar ik bedoel meer dat MVC niet echt gehanteerd wordt in de nieuwere technieken als WPF. Of zit ik er nu ontiegelijk naast? Had wel iets MVC-achtigs in de nieuwe technieken verwacht.
Bij WPF gebruik je MVVM als ik mij niet vergis.
D-Raven schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 10:06:
[...]

Het MVC model is niet meteen een garantie dat het goed te onderhouden is. Zoals je bij WebForms het gevaar loopt alle logica in je page backend te stoppen loop je bij MVC het risico om al je logica in je controller te stoppen.
Nee, maar MVC is een goede start, het is een goed basismodel voor een applicatie.

[ Voor 45% gewijzigd door Sebazzz op 12-01-2011 10:07 ]

• D-Raven
Sebazzz schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 10:06:
[...]

Nee, maar MVC is een goede start, het is een goed basismodel voor een applicatie.
Yup, beter dan WebForms inderdaad.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Waarom is het een beter basismodel dan? Iedereen zegt wel dat het logischer is, maar waarom is het voor web logischer om zo te werk te gaan? Okay het splitsen van logica en weergave is inderdaad een goed iets, maar dat lukt je toch ook met webforms? Ik probeer een beeld te krijgen waarom het zoveel beter is dan een Webform project. Een aantal standaard controls zijn misschien niet zo charmant opgezet, maar als je je eigen control gebruikt kun je toch in webforms ook een goede applicatie maken?

Het verhaal dat de viewstate niet goed is kan ik me iets bij voorstellen, maar je moet ergens je data kwijt, dat kan in een hiddenfield, post of sessie zijn. Zelf gebruik ik bijna nooit de viewstate.

Uiteraard kun je in MVC ook een gigantisch slecht project neerzetten, maar in webforms kun je toch ook een goed project bouwen? Heb een beetje het idee dat men neerkijkt op webforms, maar ik zou graag willen weten waarom.

Waarom zou je voor MVC kiezen en waarmee verantwoord je de eventuele extra ontwikkel tijd?
Dit is geen vraag uit koppigheid, maar meer uit nieuwsgierigheid.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.Gertjan. schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 09:48:
Maar ik bedoel meer dat MVC niet echt gehanteerd wordt in de nieuwere technieken als WPF. Of zit ik er nu ontiegelijk naast? Had wel iets MVC-achtigs in de nieuwe technieken verwacht.
Exqueeze me? WPF is juist helemaal gebouwd rond MVC. Of eigenlijk MVVM (Model, View, ViewModel), wat daar een variant op is.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

.oisyn schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 10:54:
[...]

Exqueeze me? WPF is juist helemaal gebouwd rond MVC. Of eigenlijk MVVM (Model, View, ViewModel), wat daar een variant op is.
Gaf al aan dat ik het niet wist, misschien moet ik die 2 niet vergelijken. Omdat WPF in eerste instantie lijkt op ASP.NET dacht ik dat ook het design principe er achter zat. Bij MVC heb je aparte klasses voor je models en je views, maar bij WPF heb ik tot nu toe alleen zaken gezien waar je de gui hebt met een aantal schermcontrols (met daarin logica).

Denk dat ik me maar eens wat beter moet gaan inlezen in het hele verhaal in plaats van alleen te kijken naar discussies die voor- en tegenstanders voeren over MVC.

• MBV

MBV

D-Raven schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 08:36:

Inderdaad. Hoeveel websites ken je die na een logout-knop zeggen: "Wil je alsjeblieft het venster sluiten, anders kan ik je niet uitloggen"? Hoeveel daarvan zijn niet in ASP geschreven? :P Echt, alle grote ASP sites doen dat fout. Als iemand mijn sessie jat, kan ik dus op mijn machine wel uitloggen, maar kan de ander vrolijk verder. Dat gaat fout met Dynamics, Outlook web access, enzovoort, en dat zijn dan nog showcase-projecten van Microsoft zelf :')

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

MBV schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 11:56:
[...]

Inderdaad. Hoeveel websites ken je die na een logout-knop zeggen: "Wil je alsjeblieft het venster sluiten, anders kan ik je niet uitloggen"? Hoeveel daarvan zijn niet in ASP geschreven? :P Echt, alle grote ASP sites doen dat fout. Als iemand mijn sessie jat, kan ik dus op mijn machine wel uitloggen, maar kan de ander vrolijk verder. Dat gaat fout met Dynamics, Outlook web access, enzovoort, en dat zijn dan nog showcase-projecten van Microsoft zelf :')
Dat heeft weinig te maken met statefull maar puur met hoe cookies/sessies werken. Dit gaat denk ik overal mis hoor, niet alleen bij .NET. Het web wordt nu gebruikt voor iets waar het niet helemaal voor gemaakt was. Maar aangezien men graag interactieve applicaties wil hebben moet je met cookies/sessies of wat dan ook gaan werken. Dat staat toch los van de MVC/Webforms discussie?

Dat een developer vraagt om het scherm te sluiten duidt meer op een slechte developer. Je kunt de sessie wel compleet killen hoor. Dan heeft een ander ook niets aan je sessie cookie. Daarnaast kun je zelf ook nog een en ander programmeren om sessies ook echt uit te kunnen loggen. En je kunt je site ook zo maken dat wanneer men de back knop gebruikt hij geen toegang meer heeft bij een vervallen sessie.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.Gertjan. schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 10:59:
maar bij WPF heb ik tot nu toe alleen zaken gezien waar je de gui hebt met een aantal schermcontrols (met daarin logica).
Wat logisch is, WPF ligt aan de view-kant, niet aan de model-kant. Het is dus vrij logisch dat je aan WPF niets terugziet van het model. In WPF definieer je een view van je model door gebruik te maken van data bindings, triggers, converters en custom ViewModel classes.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

.oisyn schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 12:15:
[...]

Wat logisch is, WPF ligt aan de view-kant, niet aan de model-kant. Het is dus vrij logisch dat je aan WPF niets terugziet van het model. In WPF definieer je een view van je model door gebruik te maken van data bindings, triggers, converters en custom ViewModel classes.
Thanks, daar had ik niet eens bij stil gestaan. Zag wel eens wat over databindings voorbijkomen, maar verder niet in verdiept. Moet eerlijk bekennen WPF slechts oppervlakkig te hebben gezien en eens een schermpje mee gemaakt te hebben. Toen contexten en databindings gemaakt moesten worden haakte ik af, het lukte niet meteen en weinig zin mij te verdiepen (vond het allemaal een beetje te complex om alleen een lijstje met gegevens te laten zien). Nu je zegt dat daar het MVC in verwerkt zit vallen er wel wat stukjes op hun plek :P

Dat is dus echt wel het nadeel als je niet samenwerkt met andere (innovatieve) developers en eigenlijk geacht wordt om op de automatische piloot het bekende trucje te doen, je leert niet zo heel veel bij. Hopelijk heb ik binnenkort weer een dagje op kantoor om dit soort dingen uit te vogelen.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.Gertjan. schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 12:23:
Toen contexten en databindings gemaakt moesten worden haakte ik af, het lukte niet meteen en weinig zin mij te verdiepen (vond het allemaal een beetje te complex om alleen een lijstje met gegevens te laten zien).
Jammer, daar zit nou juist de kern van de kracht van WPF :). Als je in je model bijvoorbeeld een klasse Person hebt, dan kun je in WPF een datatemplate maken voor de klasse Person die de boel bijvoorbeeld laat zien als een business card. Als je dan bijvoorbeeld een collection hebt van Persons, dan zet je die collection gewoon als source van een listview oid en dan krijg je automatisch een lijst van business cards zonder dat je daar verder code aan hoeft te spenderen. Met de juiste notifiers zie je de changes aan je model zelfs live terug in je view, of kun je changes die je in je view maakt weer terugkoppelen naar het model.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-12 16:19

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

.Gertjan. schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 12:02:
[...]

Dat heeft weinig te maken met statefull maar puur met hoe cookies/sessies werken. Dit gaat denk ik overal mis hoor, niet alleen bij .NET. Het web wordt nu gebruikt voor iets waar het niet helemaal voor gemaakt was. Maar aangezien men graag interactieve applicaties wil hebben moet je met cookies/sessies of wat dan ook gaan werken. Dat staat toch los van de MVC/Webforms discussie?
Dat heeft alles van statefull vs stateless te maken. Sessies en cookies (clientside bestaan alleen cookies) zijn onderdeel van het 'stateless/statefull' verhaal mbt http.

Dat het bij ASP.NET onmogelijk/lastig is om vanaf de server alle sessies te invalideren heeft wel degelijk met de implementatie van (de) ASP.NET (applicatie) te maken. Kijk naar tweakers. Hier kun je gewoon uitloggen met de garantie dat alles ook uitgelogd blijft en dat je niet gedwongen wordt om ook de browser te sluiten. Daarnaast kun je vanaf de ene computer er ook voor zorgen dat je op alle andere computers uitgelogd wordt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

.oisyn schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 12:32:
[...]

Jammer, daar zit nou juist de kern van de kracht van WPF :). Als je in je model bijvoorbeeld een klasse Person hebt, dan kun je in WPF een datatemplate maken voor de klasse Person die de boel bijvoorbeeld laat zien als een business card. Als je dan bijvoorbeeld een collection hebt van Persons, dan zet je die collection gewoon als source van een listview oid en dan krijg je automatisch een lijst van business cards zonder dat je daar verder code aan hoeft te spenderen. Met de juiste notifiers zie je de changes aan je model zelfs live terug in je view, of kun je changes die je in je view maakt weer terugkoppelen naar het model.
Interesting :), zo klinkt het allemaal wel erg leuk en handig. Nu maar hopen dat mijn baas een dagje geen opdracht voor me heeft en ik lekker op kantoor (in het kader van innovatie/zelfstudie) hier eens wat dieper in kan duiken. Heb je een aantal goede tutorial(site)s? Tot nu toe vind ik vaak spul van wisselende kwaliteit. Bedankt in ieder geval.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.Gertjan. schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 12:43:
[...]
Heb je een aantal goede tutorial(site)s?
http://www.wpftutorial.net ;)

Verder vond ik wat betreft databinding deze blog wel interessant: http://bea.stollnitz.com/blog/

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-12 11:28
D-Raven schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 08:36:
Hoe schrijf jij je (niet triviale) applicaties zo dat ze stateless zijn dan? Applicaties zijn niet stateless dus @#$ op met je http protocol zou ik zeggen.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wat is het toch heerlijk om twee maanden na creatie voor een wijziging een stuk code terug te lezen wat is voorzien van duidelijke variabelennamen, een mooie flow en duidelijk commentaar.

* CodeCaster klopt zichzelf op de borst. :P

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-12 11:28
CodeCaster schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 13:47:
Wat is het toch heerlijk om twee maanden na creatie voor een wijziging een stuk code terug te lezen wat is voorzien van duidelijke variabelennamen, een mooie flow en duidelijk commentaar.

'Hello world' geimplementeerd? :P

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bovendien heb je nog niet bewezen dat anderen ook zo jouw code kunnen waarderen. >:)

{signature}

• MBV

MBV

CodeCaster schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 13:47:

Kijk na een half jaar intensief gebruik door klanten, inclusief bugfixen en nieuwe 'kleine' features, nog eens, zou ik zeggen :+
.Gertjan. schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 12:02:
[...]

Dat heeft weinig te maken met statefull maar puur met hoe cookies/sessies werken. Dit gaat denk ik overal mis hoor, niet alleen bij .NET.
Dat heb je heel erg verkeerd. Bij 90% van de websites wordt de sessie-cookie op z'n minst verwijderd, zodat als ik verder klik op de website, ik niet ingelogd ben (wat dus niet de sessie-kaper hindert). Zelfs als ik nog een tabblad open had staan kan ik daar niet verder. Alle grote ASP-sites gebruiken ipv een kleine sessie-cookie met een nummertje een viewstate die met POST wordt doorgegeven (van 50KB ofzo... :X), die in dat andere tabblad nog wel staat. Vandaar dat ze moeten vragen het venster te sluiten, van die viewstate kom je anders niet af. En wat ze verder brak doen weet ik niet, want dat verklaart het volgende voorbeeld niet:
- ga naar sharepoint-URL
- HTTPS-loginscherm
- startpagina
- logout
- "Please close screen"
- ga naar sharepoint-URL
- geen inlogscherm, site werkt alsof ik ingelogd ben.

Ik heb nog nooit een PHP-site gezien die dat deed.

• Cloud
  • Laatst online: 22-12 16:59

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik ben het vroeger wel eens tegen gekomen maar echt niet zó vaak, dat ik de claim van 90% zou kunnen ondersteunen. Ik kan me het de laatste maanden niet herinneren eigenlijk. :) Je zegt overigens ASP site, bedoel je dan letterlijk Classic ASP of bedoel je daar ook ASP.net mee?

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Cartman!
  • Niet online
Omdat ik de manier op T.net zo relaxt vind heb ik dat jaren terug ook zo gebouwd en t werkt heerlijk. Altijd top om jezelf op afstand te kunnen uitloggen of om je sessie een levensduur van 10minuten te kunnen geven als je weet dat je langer niet nodig hebt en niet op je eigen plekje zit...
Ik heb nog nooit een PHP-site gezien die dat deed.
Dat betekent niet dat je het niet zo in PHP zou kunnen maken natuurlijk ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Cartman! op 12-01-2011 14:49 ]

• Alex)
  • Laatst online: 12-12 21:27
Wat bij SharePoint waarschijnlijk het geval is, is dat je automatisch opnieuw wordt ingelogd door de browser. SharePoint-sites werken meestal met Windows Integrated-authentication, wat - zeker in een bedrijfsnetwerk - inhoudt dat IE (en Chrome tegenwoordig ook) automatisch je credentials opstuurt naar de site als die in de Intranet-zone staat en je zo automatisch inlogt. Of heb je ze handmatig ingevuld, maar onthoudt je browser ze voor die hostname zolang je sessie duurt.

Ook is het vragen om het browservenster te sluiten wellicht te verklaren om zo de history (de "back"-button) te clearen, je kunt immers browsers hebben die hoe dan ook dingen in de lokale cache houden, ook al is je sessie al beëindigd.

We are shaping the future

• Davio
Alex) schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 15:07:
Wat bij SharePoint waarschijnlijk het geval is, is dat je automatisch opnieuw wordt ingelogd door de browser. SharePoint-sites werken meestal met Windows Integrated-authentication, wat - zeker in een bedrijfsnetwerk - inhoudt dat IE (en Chrome tegenwoordig ook) automatisch je credentials opstuurt naar de site als die in de Intranet-zone staat en je zo automatisch inlogt. Of heb je ze handmatig ingevuld, maar onthoudt je browser ze voor die hostname zolang je sessie duurt.

Ook is het vragen om het browservenster te sluiten wellicht te verklaren om zo de history (de "back"-button) te clearen, je kunt immers browsers hebben die hoe dan ook dingen in de lokale cache houden, ook al is je sessie al beëindigd.
Ja, leuk is dat, maar websites en de manier van inloggen zouden natuurlijk altijd platform-onafhankelijk moeten werken.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Moeten "werken" idd. Niet per se op dezelfde manier.

• MBV

MBV

Cloud schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 14:46:
Ik ben het vroeger wel eens tegen gekomen maar echt niet zó vaak, dat ik de claim van 90% zou kunnen ondersteunen. Ik kan me het de laatste maanden niet herinneren eigenlijk. :) Je zegt overigens ASP site, bedoel je dan letterlijk Classic ASP of bedoel je daar ook ASP.net mee?
Een site met .aspx-paden, zoals Sharepoint en OWA. Ik dacht dat dat ASP.NET is, maar ik weet niet zeker of je dat aan de buitenkant kan zien.
Alex) schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 15:07:
Firefox bij een klant, dus ander domein etc.
Davio schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 15:29:
[...]

Ja, leuk is dat, maar websites en de manier van inloggen zouden natuurlijk altijd platform-onafhankelijk moeten werken.
Nou, single sign-on is af en toe best makkelijk. En zolang het optioneel is...

• dingstje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-01-2024
Wordt hier eigenlijk ook nog wat ontwikkeld in Java? Ik krijg hier soms de indruk dat er enkel nog wat in ASP.NET/C# gebeurt (in 'enterprise' applications dan). Zelf ben ik bezig met Spring MVC / JPA (Hibernate impl.).

If you can't beat them, try harder

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

dingstje schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 18:19:
Wordt hier eigenlijk ook nog wat ontwikkeld in Java? Ik krijg hier soms de indruk dat er enkel nog wat in ASP.NET/C# gebeurt (in 'enterprise' applications dan). Zelf ben ik bezig met Spring MVC / JPA (Hibernate impl.).
Ja, het zit hier goed vol met Microsoft technologie :)

Ik ben bezig met een projectje waar ik Play voor gebruik, en ik gebruik ook Scala. Het is dan geen Java, maar draait wel op de JVM :)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
eamelink schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 18:32:
Ik ben bezig met een projectje waar ik Play voor gebruik
Dat ziet er best leuk uit!

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

dingstje schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 18:19:
Wordt hier eigenlijk ook nog wat ontwikkeld in Java?
Java wordt geloof ik meer gebruikt dan .NET, maar die mensen zijn hier niet. Het is ook Tweakers.NET hè :p

• Domdo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-06 20:29
Het is ook mogelijk dat de gemiddelde Java-programmeur iets minder aandacht nodig heeft ten-opzichte van de .NET-programmeur.

• Alex)
Ik kom voornamelijk bedrijven tegen die met een migratie bezig zijn... van Java naar .NET. Oude Java-apps uitfaseren en nieuwe introduceren op .NET-basis.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12 13:11
eamelink schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 18:32:
[...]

Ja, het zit hier goed vol met Microsoft technologie :)

Ik ben bezig met een projectje waar ik Play voor gebruik, en ik gebruik ook Scala. Het is dan geen Java, maar draait wel op de JVM :)
Dat Play ziet er erg nice uit. Ga ik zeker even proberen.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Alex) schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 19:18:
Ik kom voornamelijk bedrijven tegen die met een migratie bezig zijn... van Java naar .NET. Oude Java-apps uitfaseren en nieuwe introduceren op .NET-basis.
Interessant, waarom zouden ze dat doen?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:01

Haan

dotnetter

Sebazzz schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 19:55:
[...]

Interessant, waarom zouden ze dat doen?
Heeft wellicht iets met de trage ontwikkeling van Java te maken (of de snellere ontwikkeling van .NET, net hoe je het wil bekijken) en de overname door Oracle, die geld wil verdienen aan Java?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Haan schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 20:03:
[...]

Heeft wellicht iets met de trage ontwikkeling van Java te maken (of de snellere ontwikkeling van .NET, net hoe je het wil bekijken) en de overname door Oracle, die geld wil verdienen aan Java?
Maar aan de andere kant heb je wel weer de zekerheid van Java, althans van het platform. En dat Oracle geld wilt verdienen lijkt mij geen punt, ontwikkelen blijft gratis, een betere VM mag je voor dokken.

Ontwikkelen voor .NET is, behalve met MonoDevelop en DevC#, niet gratis.

[ Voor 6% gewijzigd door Sebazzz op 12-01-2011 20:32 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Sebazzz schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 20:27:
[...]

Maar aan de andere kant heb je wel weer de zekerheid van Java, althans van het platform. En dat Oracle geld wilt verdienen lijkt mij geen punt, ontwikkelen blijft gratis, een betere VM mag je voor dokken.

Ontwikkelen voor .NET is, behalve met MonoDevelop en DevC#, niet gratis.
VS 2010 Express is gratis :)

• Alex)
En de meeste ontwikkelaars zijn zeer tevreden over de tooling die Microsoft biedt. Visual Studio icm TFS is een vrij sterke combinatie, zeker met de 2010-release ook nog eenvoudig op te zetten.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-12 23:39

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik weet niet wat de licentie inhoudt, maar ik kan mij voorstellen dat je die niet voor commerciële doeleinden mag gebruiken.

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:59

CoolGamer

What is it? Dragons?

Sebazzz schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 21:13:
[...]

Ik weet niet wat de licentie inhoudt, maar ik kan mij voorstellen dat je die niet voor commerciële doeleinden mag gebruiken.
Er is geen beperking voor Visual Studio Express Edition om commercieel te gebruiken. Zie FAQ

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sebazzz schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 21:13:
[...]

Ook dat is gewoon toegestaan: http://www.microsoft.com/express/support/support-faq.aspx

Er missen echter een paar features die wel in de betaalde versies zitten. ( Je kunt bijvoorbeeld geen Plug-Ins installeren, en volgens mij zit de Unit-Test functionaliteit er ook niet in )

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Gratis schmatis. Als je een full-time dev team hebt ga je echt niet moeilijk doen over een paar duizend euro.
Domdo schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 19:05:
Het is ook mogelijk dat de gemiddelde Java-programmeur iets minder aandacht nodig heeft ten-opzichte van de .NET-programmeur.
Het is ook mogelijk dat Java'ers zich gewoon schamen. Kom op zeg, wat is dat nou voor opmerking?

[ Voor 60% gewijzigd door .oisyn op 12-01-2011 22:05 ]

Pagina: 1 ... 97 ... 201 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep, niet als vraagbaak