De Devschuur Coffee Corner Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 201 Laatste
Acties:
  • 852.772 views

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-12 23:08
Kun je waarschijnlijk eerder zeggen tegen die arme drommel die het daarna mag onderhouden :P PHP valt best leuke nette code in te kloppen, 't zijn in mijn ervaring vooral de side-projects van mensen die er normaliter niet mee werken die uitgroeien tot rampzalige bergen niet te onderhouden code.

Absoluut niet negatief tegenover ctor bedoelt trouwens, maar ik heb iets teveel PHP code gezien van mensen die normaliter HTML, JAVA of C++ schrijven en het is nou eenmaal een k*ttaal om echt goed te leren door alle quirks die erin zitten - en dan gaan mensen al snel ranzig hacken :+

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Mja, het gezegde "Je weet niet wat je hebt tot je het mist" gaat hier ook wel een beetje op denk ik. Als je altijd met PHP werkt dan raak je gewend aan alle quircks en bagger. Als je iets beters gewend bent erger je je veel sneller. Ik zou me zomaar voor kunnen stellen dat iemand die betere talen gewend is het al snel zat wordt en dan zoiets heeft van "meh fuck it, linksom of rechtsom wordt het toch ranzig, dus dan maar de snelste en ranzigste manier, ben ik er vanaf". Toen ik voor m'n afstuderen moest werken met een templatesysteem van iemand anders had ik dat in elk geval wel, maar goed dat zat ook wel extreem ranzig in elkaar.

Verwijderd

FragFrog schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:02:
[...]

Kun je waarschijnlijk eerder zeggen tegen die arme drommel die het daarna mag onderhouden :P PHP valt best leuke nette code in te kloppen, 't zijn in mijn ervaring vooral de side-projects van mensen die er normaliter niet mee werken die uitgroeien tot rampzalige bergen niet te onderhouden code.

Absoluut niet negatief tegenover ctor bedoelt trouwens, maar ik heb iets teveel PHP code gezien van mensen die normaliter HTML, JAVA of C++ schrijven en het is nou eenmaal een k*ttaal om echt goed te leren door alle quirks die erin zitten - en dan gaan mensen al snel ranzig hacken :+
Het zal wel even wennen worden, maar ik ben me aan het inlezen op het gebied van best practices. Ik ken de taal verder ook wel hoor, maar inderdaad, de scherpe randjes zal ik nog wel tegenkomen. Denk dat ik sowieso kies voor (delen van) ZF, maar daar moet ik nog een beetje induiken. 't Lijkt me een werkbesparend ding, dus meer tijd over om te factureren!
Donderdag hoor ik of ik ingehoerd wordt. :)
Overigens wil ik het uiteraard wel zodanig regelen dat ik voor onderhoud gebeld word. Ze hebben er geen full-time programmeur (althans niet in die business unit).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2010 06:23 ]

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-12 20:33
CodeCaster schreef op maandag 22 november 2010 @ 21:32:
Nog even schaamteloos spammen :P CodeCaster: Microsoft Partner Network

Is het voor een niet-"ingewijde" een beetje leesbaar? :)
Voor mij is het een duidelijk verhaal en heb alleen maar wat basale kennis van het partner programma.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:38

Haan

dotnetter

CodeCaster schreef op maandag 22 november 2010 @ 21:32:
Nog even schaamteloos spammen :P CodeCaster: Microsoft Partner Network

Is het voor een niet-"ingewijde" een beetje leesbaar? :)
Ik vond het wel leesbaar maar ik werk bij een Gold partner :P

Kater? Eerst water, de rest komt later

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-12 17:10

alienfruit

the alien you never expected

[b][message=35075645,noline]ThaStealth schreef op maandag 22 november 2010 @ Delphi.NET 1.1....
Heb er ooit de eer gehad om een zo'n pronkstuk te mogen debuggen, na iedere edit (als in een letter veranderen op 1 pagina) kon ik Delphi opnieuw starten omdat de designer van slag was
Delphi Prism of Chrome was en is toch veel beter

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

FragFrog schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 14:26:
[...]

Als je nachtelijke backups hebt en een drukbezochte site betekent dat wel al snel een halve dag werk kwijt. Heb het al zien gebeuren in de praktijk, daar word je niet vrolijk van.

Daar komt helaas nog bij dat de schade groter kan zijn dan enkel je eigen DB en site stuk - als er duizenden spam mailtjes van jou domein worden verzonden kom je al vrij snel op blacklists terecht, als je gebruikers nietsvermoedend mallware downloaden komt daar ook nog eens bij dat zei ook al hun PC's moeten ontsmetten, etc. Om nog maar te zwijgen over het verlies in vertrouwen wat het veroorzaakt. Heeft je hoster daarnaast zijn beveiliging niet op orde kun je bovendien het risico lopen dat bijvoorbeeld bestanden buiten je webroot ineens op internet komen te staan, of dat je hele klant-database de volgende dag op de pirate bay staat. Een van de applicaties waaraan ik gewerkt heb bevat momenteel gegevens van ruim honderdduizend klanten, je zou ze maar op straat hebben liggen..

Uiteraard betekent zelf iets schrijven niet dat je niet gehacked kan worden, maar als ik m'n webserver logs bekijk zie ik daar elke dag wel standaard hack-pogingen in voorbij komen, veel gebruikte exploits, etc. Als je wat aandacht besteed aan beveiliging, goed oplet op standaard valkuilen als SQL injecties en XSS exploits en sterke wachtwoorden gebruikt is het risico een stuk kleiner.
Late reactie! :P Maar wat je hier vertelt vind ik natuurlijk wel een valide reden. Als je met dermate gevoelige gegevens werkt wil je niet afhankelijk zijn van het patchen van derden, want die komen zeker bij php-forums en vergelijkbare producten vrijwel altijd als reactie op een exploit. En laat jouw site dan net het eerste slachtoffer zijn...

Maar aan het gebrek aan frequente backups kun je natuurlijk wat doen, want het in elkaar klappen van je database kan niet alleen worden veroorzaakt door fouten in je software maar ook door falende hardware.

Desalniettemin ben je met eigen software nog steeds niet veilig... Dit voorjaar heb ik een site gemaakt voor iemand, en toen hij de logo's ging FTP'en heeft een op zijn PC geïnstalleerd virus mooi alle html- en php-bestanden geïnfecteerd 8)7

@Jan_V en Haan: bedankt :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12 14:13

defcon84

Multipass?

CodeCaster schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:58:
[...]
Speaking of which, ik ben nu een ASP.NET-project aan het onderhouden wat een jaar of vijf geleden is geboren en sindsdien amper onderhouden. Na twee keer klikken in de website staan er gemiddeld zo'n twintig tot vijftig connecties vanuit IIS naar de database open. Als vijf man dat tegelijk doet hangt iedereen. Heel fijn om te debuggen.
doen jullie niet aan connection pooling dan? ADO.net doet het zelfs automagisch :p
of worden de connecties gewoon niet gesloten en daardoor niet terug naar de pool gestuurd? :o

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

defcon84 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 10:37:
[...]

doen jullie niet aan connection pooling dan? ADO.net doet het zelfs automagisch :p
of worden de connecties gewoon niet gesloten en daardoor niet terug naar de pool gestuurd? :o
Ja, met ADO.net. .Close() stond echter slechts tweemaal in de code, en die stukken code werden nooit aangeroepen ;(

Nu ook weer een fijn stukje tijdverdrijf, zo'n dertig stored procedures installeren en rechten goedzetten. Eens kijken of dat te automatiseren valt, want volgende week moet ik het op een andere server nogmaals doen :P

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Hmm, ik zit voor het eerst sinds heel lang weer eens Java te kloppen. In JCreator, maar eigenlijk vind ik het een beetje een kutding! Iemand tips voor een lichtgewicht editor (dus geen NetBeans oid)?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:57

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waarom lichtgewicht? Zo heel zwaar hoeft een (uitgeklede) Eclipse, Netbeans of IntelliJ niet te zijn toch?

Daarnaast blijft eclipse gewoon in zijn eigen mapje waardoor je die ook zo weer weg kunt flikkeren. (Geen dll nesteling en bijna onomkeerbare instalatie nesteling als Visual Studio ;) ). Eclipse zou je bij wijze van spreke kunnen draaien vanaf je USB stick.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Ja, dat is wel zo, maar ik ben voornamelijk bezig met losse bestandjes (huiswerk) en geen zin om daar uitgebreid projecten en lastig en moeilijk en configureren over te doen. Kloppen, testen, verzenden is het credo. Met Ecplise heb ik eigenlijk weinig ervaring, maar de laatste keer leek het nogal al log en behoorlijk overkill voor wat ik nu aan het doen ben.
JCreator is wat dat betreft wel ideaal, maar in losse files heb je helemaal niets van code completion en aangezien ik moe en lui ben!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2010 11:28 ]

• defcon84

defcon84

Multipass?

CodeCaster schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 10:47:
[...]

Ja, met ADO.net. .Close() stond echter slechts tweemaal in de code, en die stukken code werden nooit aangeroepen ;(

Nu ook weer een fijn stukje tijdverdrijf, zo'n dertig stored procedures installeren en rechten goedzetten. Eens kijken of dat te automatiseren valt, want volgende week moet ik het op een andere server nogmaals doen :P
brrr... 8)7 succes ermee :-)

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 10:47
Argh. bijna klaar met een wizard achtige interface waarbij de navigatie via ajax verloopt willen ze dat er een bepaald grid getoond wordt met de telerik mvc grid.

Laat dat ding het nou niet leuk vinden om via ajax ingeladen te worden. Naja, het toont wel, maar alle features (grouping, e.d.) werken niet.

*zucht*

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12 20:56
CodeCaster schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 10:47:
[...]
Kan je met SQL 2008 (R2?) niet iets met de data-tier applications?

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 11:08:
Met Ecplise heb ik eigenlijk weinig ervaring, maar de laatste keer leek het nogal al log en behoorlijk overkill voor wat ik nu aan het doen ben.
Op zich is dat zeker zo. Alles moet minimaal in een project zitten. Wat ik echter meestal doe wanneer ik een eclipse omgeving voor mijzelf inricht, is om een dummy java project aan te maken. Dat is gewoon een standaard java project (vaak zelfs met de naam zzzdummy zodat hij onderaan komt) welke ik gebruik voor de kleine stukjes code (even los een regexp proberen of die kleine code voorbeeldjes draaien) Gewoon je java file in de src plempen en run as application en klaar. Bijkomend voordeel is dat je daarbij wel je complete ondersteuning kunt hebben. Altijd handig wanneer je daarnaast ook wat junit test dingetjes wilt doen of maven toe wilt voegen om even snel een lib eraan te hangen.

Verwijderd

Daar zit wel wat in inderdaad :)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Voor de liefhebbers: 18 november was er een Q&A session met het Chakra team (team Javascript voor IE9).

Zie hier de recap: http://windowsteamblog.co...team-live-on-twitter.aspx

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Davio
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 16:46
BtM909 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 13:02:
Voor de liefhebbers: 18 november was er een Q&A session met het Chakra team (team Javascript voor IE9).

Zie hier de recap: http://windowsteamblog.co...team-live-on-twitter.aspx
Is er eigenlijk ooit een poging gedaan om bijvoorbeeld Javascript en HTML samen te voegen?

Ik ben vast niet de enige die zich afvraagt of het echt nodig is om voor het maken van een beetje website de volgende talen te kennen:
- HTML
- Javascript
- PHP
- SQL
- CSS

Zou toch mooi zijn als je gewoon één taal kon gebruiken om een website met een database en zowel client- als serverside scripting in elkaar te flansen.

• defcon84

defcon84

Multipass?

Davio schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 13:15:
[...]

Is er eigenlijk ooit een poging gedaan om bijvoorbeeld Javascript en HTML samen te voegen?

Ik ben vast niet de enige die zich afvraagt of het echt nodig is om voor het maken van een beetje website de volgende talen te kennen:
- HTML
- Javascript
- PHP
- SQL
- CSS

Zou toch mooi zijn als je gewoon één taal kon gebruiken om een website met een database en zowel client- als serverside scripting in elkaar te flansen.
laat maar snel zitte.. dan gaat iedereen weer websites maken :)

• Davio
defcon84 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 13:24:
[...]

laat maar snel zitte.. dan gaat iedereen weer websites maken :)
Hehe, ik wil je het brood niet uit de mond jatten natuurlijk, maar het vooral voor mezelf makkelijker maken. Zeker als ik een tijdje niks met die talen heb gedaan, is het vrij roestig. En dan heb ik liever één taal om weer in te komen dan 5. :)

• Daspeed
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02
Davio schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 13:15:
[...]

- HTML
- Javascript
- PHP
- SQL
- CSS

Je kunt javascript ook prima serverside draaien (zie node.js, asp classic, jaxer)
Er zijn ook genoeg storage-mechanismen die werken zonder SQL (MongoDB, CouchDB)

• alienfruit

alienfruit

Facebook integreren in een website. Echt een rot klus :(

• defcon84

defcon84

Multipass?

Davio schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 13:36:
[...]

Hehe, ik wil je het brood niet uit de mond jatten natuurlijk, maar het vooral voor mezelf makkelijker maken. Zeker als ik een tijdje niks met die talen heb gedaan, is het vrij roestig. En dan heb ik liever één taal om weer in te komen dan 5. :)
haha ok :)
bezig & up-to-date blijven is key in Information Technologies eh 8)
alienfruit schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:00:
Facebook integreren in een website. Echt een rot klus :(
de like button of de login ofzo? :P

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@Davio
Tja, aan de ene kant heb je wel minimaal vier verschillende toepassingsgebieden: Vormgeving, semantische markup, logica, en set gebaseerd. Veel minder dan vier verschillende talen gaat het niet duidelijker maken (kijk maar eens naar een in code uitgeschreven opbouw van een (native) gui scherm)

Er zijn echter wel veel initiatieven om serverside en clientside dezelfde taal te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan VBScript (Werkt in IE ook clientside), GWT (java code die naar crossbrowser javascript compileert) of serverside javascript..

[ Voor 8% gewijzigd door Janoz op 23-11-2010 14:19 ]

• alienfruit

alienfruit

defcon84 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:07:
de like button of de login ofzo? :P
Login en vervolgens de Graph API gebruiken icm Flash that is. Loop je dus tegen het SSL+XML probleem aan met name omdat IE van slag raakt van de anti cache headers die facebook meestuurd :(

[ Voor 23% gewijzigd door alienfruit op 23-11-2010 14:20 ]

• Davio
Janoz schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:16:
@Davio
Tja, aan de ene kant heb je wel minimaal vier verschillende toepassingsgebieden: Vormgeving, semantische markup, logica, en set gebaseerd. Veel minder dan vier verschillende talen gaat het niet duidelijker maken (kijk maar eens naar een in code uitgeschreven opbouw van een (native) gui scherm)

Er zijn echter wel veel initiatieven om serverside en clientside dezelfde taal te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan VBScript (Werkt in IE ook clientside), GWT (java code die naar crossbrowser javascript compileert) of serverside javascript..
Ja, ik snap dat het niet 1, 2, 3 voor elkaar is, anders zou het al gedaan zijn.

Het is voor mij ook lastig om bijvoorbeeld een DOM-object te zien integreren met imperatieve statements in dezelfde taal. Hoe zou je een for-loop in een XML-file gooien? Het daagt mij echter wel uit om anders tegen dingen aan te kijken en over hogere orde frameworks na te denken.

Is voor nu gewoon een gedachte-expiriment.

Ik denk ook wel eens na over de antieke manier waarop we nu surfen. Dat we echt zo'n browser nodig hebben (al kun je natuurlijk ook zonder en zelf requests en responses heen en weer sturen in je eigen code) om gebruik te maken van internetsites. De antieke beleving van internet is gewoon door een statisch raampje heen gluren. En dat doen we inmiddels al zo'n 20 jaar.

Ik had eigenlijk gedacht dat de manier waarop internet gebruikt wordt rond deze tijd al een stuk interactiever zou zijn. Er zijn wel ontwikkelingen aan de gang, zoals het goedkoper wordende internet op mobiele telefoons en die sloot tablets die volgend jaar uitkomen, maar het gaat langzamer dan ik had verwacht.

Ik weet nog wel dat je het huis van de toekomst had en dat je dan zo'n koelkast had die zijn eigen producten kon scannen en dan bestellen als iets op was ofzo. Misschien niet echt een goed voorbeeld, omdat ik zelf ook best zonder kan, maar toch.

Met autorijden heb ik dat ook, dat doen we al 100 jaar op dezelfde manier. Dat niemand ooit gedacht heeft: "Veel te gevaarlijk / langzaam / inefficiënt / milieuonvriendelijk, dat moet anders." Of misschien is dat wel gedacht, maar hoe langer we wachten, hoe moeilijker het wordt om alles om te gooien.

Om even terug te komen op internet: Ik snap dat je niet zomaar de afbakening (browser) tussen je veilige huis (je eigen computer) en de wildernis (het internet) weg kunt halen, anders kan je al een virus krijgen als je je PC aanzet, daar zit je ook niet op te wachten. Of wel, als je heel eenzaam bent.

En zowaar had ik even een out of body experience en zag ik mijzelf dit hele stuk typen en dacht ik: "Goh, wat ben jij ouderwets, een beetje in zo'n luie bureaustoel de hele dag naar een rechthoek staren en maar op zo'n typemachine rammen." Nee, wat mij betreft begint de toekomst gisteren.

- Einde.

• alienfruit

alienfruit

Your account must be verified before you can take this action. Please verify your account by adding your Mobile phone or Credit/debit card.
Meh. Weet iemand een manier om een tijdelijk telefoonnummer te krijgen?

• FragFrog
Davio schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:46:
Om even terug te komen op internet: Ik snap dat je niet zomaar de afbakening (browser) tussen je veilige huis (je eigen computer) en de wildernis (het internet) weg kunt halen, anders kan je al een virus krijgen als je je PC aanzet, daar zit je ook niet op te wachten. Of wel, als je heel eenzaam bent.
Je browser is niets meer (of minder) dan een generieke clientside applicatie die opmaak en functionaliteit interpreteert. Natuurlijk kun je zonder: dan heb je het over specifieke applicaties als, ik noem maar iets, World of Warcraft. Werkt op zich prima: je kan hippe 3D dingen doen en realtime interactie met andere mensen krijgen over internet. Owja, het is wel een 10+ gigabyte download en je kan er verder helemaal niets mee.

Ofwel je hebt een generieke applicatie die opmaak en functionaliteit (JS, Flash, SL, etc) kan interpreteren, ofwel je hebt een specifieke applicatie die dat allemaal niet hoeft omdat het intern zit, maar die kun je vervolgens serverside nauwelijks aanpassen en is, jawel, specifiek voor een bepaalde toepassing. Wat voor andere optie zou jij willen?

Random gok: bedoel je niet eigenlijk dat je het web liever niet stateless en static zou zien? Dus dat pagina's veranderen terwijl je er naar loopt te kijken en je niet meer van pagina naar pagina gaat maar binnen een dynamische omgeving kan bewegen (a la Second Life wellicht, met winkels en informatie kiosken in de virtuele dynamische wereld) en real-time updates ziet? Want daar wordt inmiddels hard aan gewerkt door oa AJAX, COMET en sinds HTML5 ook WebSockets :)
CodeCaster schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 09:22:
Maar aan het gebrek aan frequente backups kun je natuurlijk wat doen, want het in elkaar klappen van je database kan niet alleen worden veroorzaakt door fouten in je software maar ook door falende hardware.
Tja, daar heb je helaas ook gelijk in (al eens meegemaakt met een vrij dure hoster van een klant waardoor zowel z'n live database als de nachtelijke backup corrupt was :X). Gelukkig is het risico bij falende hardware nog enigszins te minimaliseren (redundante opstellingen, DB replication), maar dat helemaal goed doen heeft natuurlijk ook weer een prijskaartje :+
Desalniettemin ben je met eigen software nog steeds niet veilig... Dit voorjaar heb ik een site gemaakt voor iemand, en toen hij de logo's ging FTP'en heeft een op zijn PC geïnstalleerd virus mooi alle html- en php-bestanden geïnfecteerd 8)7
:D ow die is wel erg zuur :+

[ Voor 22% gewijzigd door FragFrog op 23-11-2010 15:59 ]

• Davio
Nou, natuurlijk kun je internet ook op een andere manier gebruiken dan alleen in je browser, maar ik had het over praktijk en niet zozeer over theorie.

Het browserinternet is gewoon een soort interactieve gouden gids waar je doorheen bladert en af en toe een eigen bijdrage (al dan niet vrijwillig) achterlaat.

De alternatieven die jij noemt, WoW en Second Life, verschillen in dat opzicht ook niet veel, omdat je het venstertje nodig hebt om in de virtuele werelden te komen.

Ik zat meer te denken aan een omgekeerde integratie. In plaats van de realiteit na te maken op internet, waardoor je alsnog uren naar een schermpje staart, internet integreren in de realiteit. En dan vraag jij natuurlijk terecht: Hoe wil je dat dan doen?

Ja, goede vraag, daar heb je me mee. Ervan uitgaande dat ik erop tegen ben dat we steeds meer urenlang in dezelfde houding naar schermpjes turen, kunnen we dat gewoon beperken tot een PDA die we slechts af en toe nodig hebben. In sommige Sci-Fi films hebben ze ook wel eens van die schermen die ze gewoon kunnen vastpakken en slepen, is nog steeds een scherm, maar zo komt het toch een beetje tot leven.

Zoals je ziet, ben ik er nog niet helemaal uit, maar dat maakt voor zo'n gedachte-experiment gelukkig niks uit, denk gerust mee.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Pffff, werken en hoesten hoesten hoesten. Heb al 3 keer een stuk long uitgehoest. En ik blijf roken :P

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Zo, het is al een behoorlijk poosje geleden dat ik een dagje heb zitten programmeren (enzo), maar stiekem is het toch best wel weer eens leuk!

• Davio
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 17:03:
Zo, het is al een behoorlijk poosje geleden dat ik een dagje heb zitten programmeren (enzo), maar stiekem is het toch best wel weer eens leuk!
Zelf programmeren: :*)
Iemand anders' spaghetticode ontrafelen: :(

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-12 21:06

Matis

Rubber Rocket

Davio schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 17:04:
[...]

Zelf spaghetticode programmeren :9~ O+ :9~

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12 19:56

MBV

Davio schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:46:
[...]

Ja, ik snap dat het niet 1, 2, 3 voor elkaar is, anders zou het al gedaan zijn.

Het is voor mij ook lastig om bijvoorbeeld een DOM-object te zien integreren met imperatieve statements in dezelfde taal. Hoe zou je een for-loop in een XML-file gooien? Het daagt mij echter wel uit om anders tegen dingen aan te kijken en over hogere orde frameworks na te denken.
Daarmee zit je al vastgeroest in het concept van verweven html/css/javascript zooi. Wel eens een programma in QT geschreven? Je hebt binnen een uur een applicatie in elkaar gesleept waarvan de layout domweg werkt, en als je er tijd in stopt wordt het nog mooi ook. Daarvoor hoef je niet verschillende concepten (functioneel, imperatief, etc) te mixen: domweg imperatieve C++-code en eventueel een handige grafische editor.
Stap nu eens over naar de web-wereld: zelfs in een perfecte wereld waarin elke browser de standaarden perfect ondersteunt moet iedereen zijn eigen framework uitvinden om een 3-column-layout voor elkaar te krijgen, laat staan een grid-layout!
HTML/CSS werkt prima als je een 'boek' een beetje opmaak wilt geven, maar niet om applicaties in te schrijven. Daar is het nooit voor ontworpen, maar zo is het wel gegroeid.

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-12 22:47

Spockz

Live and Let Live

dcm360 schreef op maandag 22 november 2010 @ 20:30:
[...]

Veel 'oude' code bevat allerlei code die goochelt met strings en chars, en laten die vanaf D2009 standaard unicode ipv ansi zijn. Tot nu toe is het mij wel redelijk gelukt om oude (en ook wel antieke) codevoorbeelden met wat patchwerk werkend te krijgen. Wat dat betreft zijn D2009+ wat minder compatibel met oude code dan wat er tot dan toe gebruikelijk was.
Dat klopt, en als ze nou eens echt `goed' zouden breaken met het verleden en mooie nieuwe features toe zouden voegen zou ik dat nog niet eens zo erg vinden. Maar nu zijn het allemaal van die halfwassen updates tussendoor. En het is gewoon irritant dat je niet makkelijk kunt signen vanuit de IDE (niet dat je IDE een goede build machine is natuurlijk) of een 64 bit executable/dll kunt maken. Al met al is Delphi toch een taal die gigantisch achterop raakt bij de rest.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-12 22:44
Haan schreef op maandag 22 november 2010 @ 09:20:
Lekker kortzichtig om een product af te zeiken vanwege de installer ;) daar heeft wel meer software last van, en niet alleen van MS..
Een applicatie die 3G op een schijf nodig heeft waarop het niet geinstalleerd wordt omdat dat 'shared components' zijn. Wright.

Het zijn trouwens voornamelijk (gecachte) help files die die plek innemen volgens mij. Een oplossing zou kunnen zijn '\Documents and Settings\All Users\Application Data\Microsoft Help' te link te maken naar een plek waar je wel ruimte hebt.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Alex)
  • Laatst online: 12-12 21:27
Als je het echt niet op je C-schijf wilt hebben zou je kunnen gaan werken met symlinks en junctions om zo de files te verplaatsen terwijl de apps denken dat het nog netjes op z'n oude vertrouwde plek op C: staat.

We are shaping the future

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:26
Matis schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 17:23:
Ik krijg trek van deze discussie! :Y)

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:46

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Matis schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 17:23:
[...]
Je eigen spaghetticode ontrafelen: :'( 7(8)7

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12 13:11
Afbeeldingslocatie: http://emmaoglesby.files.wordpress.com/2009/04/spaghetti.jpg

Wie schrijft er even wat gehakt-code bij?

[ Voor 22% gewijzigd door Gamebuster op 23-11-2010 21:19 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Gamebuster schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 21:18:
[afbeelding]

Wie schrijft er even wat gehakt-code bij?
Jawadde, like I said, ben ziek, heb niet veel gegeten maar hier, krijg ik echt het water in de mond van.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Beetje saaie spaghetti hoor! Ik mis een ruim assortiment van groenten!!!

• Gamebuster
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 21:35:
Beetje saaie spaghetti hoor! Ik mis een ruim assortiment van groenten!!!
Ik mis gehakt

Maar verder ziet het er wel lekker uit.

Zoek jij een beter plaatje dan :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Gamebuster op 23-11-2010 21:37 ]

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-12 21:06

Matis

Rubber Rocket

Hillie schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 20:07:
Je eigen spaghetticode ontrafelen: :'( 7(8)7
Daar begin ik elke ochtend mee >:)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Verwijderd

Gamebuster schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 21:36:
[...]

Ik mis gehakt

Maar verder ziet het er wel lekker uit.

Zoek jij een beter plaatje dan :Y)
Gehakt uiteraard ook!

Maar ik heb alleen eigen top-secret recepten barstensvol groente, vlees en koolhydraten (volkoren spaghetti)! Als ik het zou laten zien betekent dat dat ik je helaas zou moeten ombrengen.

Hmm, begint wel laptop uit moment te worden zo te zien... M'n eerste post was van 4:39 hehe.kon weer eens niet slapen!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2010 21:48 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-12 16:29
Uitlaatklep+1

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
Davio schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 17:04:
[...]

Nog beter: Je eigen spaghetticode ontrafelen :+. Heb ik gister een paar uurtjes aan besteed. Had eerst één groot bestand dat:

* Formulierconfiguratie ophaalt (een setje XSL statements)
* XSL uitvoert (haalt gegevens uit de sessie van de gebruiker dmv bovengenoemde XSL statements)
* De invoer (een zoekopdracht met filteropties e.d.) vertaalt naar een van de twee nogal dikke SQL queries
* De SQL query uitvoert
* Het resultaat in XML zet
* XML in de sessie zet

Dat heb ik gerefactord naar:

* Een SearchQuery object, eenvoudige java bean (oid) dat alle zoekparameters bevat.
* Een SearchQueryBuilder object dat invoer uit de sessie haalt en in de SearchQuery pleurt
* Een SQLQueryBuilder interface
* Een MSSqlQueryBuilder implementatie daarvan, neemt een SearchQuery object en vertaalt die naar een (MS)SQL query.
* Een SearchQueryStatementPreparer die een SQL query en een SearchQuery object aanvaardt, een PreparedStatement object aanmaakt en de relevante waarden van de SearchQuery in de prepared statement plaatst.
* Een QueryExecutor object dat een PreparedStatement en een (ook zelfgemaakte) ResultSetHandler accepteert. Voert de PreparedStatement uit, geeft de daaruit voortvloeiende ResultSet door aan de ResultSetHandler, en sluit netjes alle verbindingen weer af.
* Een XMLResultSetHandler (implements ResultSetHandler) die een ResultSet vertaalt naar een bakkes XML.
* En die XML wordt weer in de gebruikerssessie gepleurd.

Eerste opzet, kan nog beter, :+. Van spaghetticode naar euh. Ik wil dat het tortellini-code wordt, maar het zal wel lasagne-code zijn :+.

• defcon84

defcon84

Multipass?

nu heb ik ineens honger.. :9~

en goed bezig YopY d:)b

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:53
dev10 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:37:
Verhaal over vrij vragen en het niet krijgen...
Inmiddels is het gelukt om toch wel vrij te krijgen. :)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-12 22:27

BoAC

Memento mori

dev10 schreef op woensdag 24 november 2010 @ 10:54:
[...]
Inmiddels is het gelukt om toch wel vrij te krijgen. :)
Ik begrijp uit je hele verhaal dat je maar 3 dagen vrij hebt gekregen dit jaar :?

• Davio
BoAC schreef op woensdag 24 november 2010 @ 11:27:
[...]

Ik begrijp uit je hele verhaal dat je maar 3 dagen vrij hebt gekregen dit jaar :?
En ik dacht dat ik er weinig had met 26. :)

Maar ja, mijn vriendin werkt niet op vrijdag en die heeft er 35 ofzo; maar goed, dan hoef ik ook weer minder te stofzuigen. :D

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:05

Sebazzz

3dp

Die Facebook API doet ook niet wat gedocumenteerd is. Hij zou een parameter 'code' toevoegen aan de redirect URI bij OAuth authenticatie maar hij doet hele andere dingen toevoegen. 8)7

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

YopY schreef op woensdag 24 november 2010 @ 10:02:
[...]

Nog beter: Je eigen spaghetticode ontrafelen :+. Heb ik gister een paar uurtjes aan besteed. Had eerst één groot bestand dat:

* Formulierconfiguratie ophaalt (een setje XSL statements)
* XSL uitvoert (haalt gegevens uit de sessie van de gebruiker dmv bovengenoemde XSL statements)
* De invoer (een zoekopdracht met filteropties e.d.) vertaalt naar een van de twee nogal dikke SQL queries
* De SQL query uitvoert
* Het resultaat in XML zet
* XML in de sessie zet

Dat heb ik gerefactord naar:

* Een SearchQuery object, eenvoudige java bean (oid) dat alle zoekparameters bevat.
* Een SearchQueryBuilder object dat invoer uit de sessie haalt en in de SearchQuery pleurt
* Een SQLQueryBuilder interface
* Een MSSqlQueryBuilder implementatie daarvan, neemt een SearchQuery object en vertaalt die naar een (MS)SQL query.
* Een SearchQueryStatementPreparer die een SQL query en een SearchQuery object aanvaardt, een PreparedStatement object aanmaakt en de relevante waarden van de SearchQuery in de prepared statement plaatst.
* Een QueryExecutor object dat een PreparedStatement en een (ook zelfgemaakte) ResultSetHandler accepteert. Voert de PreparedStatement uit, geeft de daaruit voortvloeiende ResultSet door aan de ResultSetHandler, en sluit netjes alle verbindingen weer af.
* Een XMLResultSetHandler (implements ResultSetHandler) die een ResultSet vertaalt naar een bakkes XML.
* En die XML wordt weer in de gebruikerssessie gepleurd.

Eerste opzet, kan nog beter, :+. Van spaghetticode naar euh. Ik wil dat het tortellini-code wordt, maar het zal wel lasagne-code zijn :+.
kerel,je bent weer goed op weg en ik zeg je dankt hiervoor! Top! _/-\o_

• dev10
BoAC schreef op woensdag 24 november 2010 @ 11:27:
[...]

Dat zijn de dagen dat ik zelf vrij heb genomen. Ik heb wel recht op meer vrije dagen, maar ik heb ze nooit nodig. :+ Behalve als ik ze nodig heb, dan komt het nooit uit het werk.

Verwijderd

zo nu begonnen aan 3 weken vakantie, geen idee nog wat ik ga doen. iig eerst uitslapen. mn voornemen om niet te werken is al mislukt :( vanochtend al weer in gelogt op het werk.

denk dat ik me in de vakantie maar eens in .net 4 verdiepen en dan mn mcpd upgrade maar ga plannen

Verwijderd

dev10 schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:48:
[...]

Dat zijn de dagen dat ik zelf vrij heb genomen. Ik heb wel recht op meer vrije dagen, maar ik heb ze nooit nodig. :+ Behalve als ik ze nodig heb, dan komt het nooit uit het werk.
Mooi dat je toch vrij hebt weten te krijgen. Heb je het ook voor elkaar gekregen dat men daar voortaan wat minder moeilijk over doet? Anders is het natuurlijk wachten op de volgende keer. :X

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-12 20:33
Phew, net gered door de shadow copies van Windows.
Wilde zojuist een prive projectje openen, zie ik ineens dat er allerlei bestanden missen in het project. Ook bestonden ze niet meer op het file systeem. In Mercurial waren ze ook niet te vinden. Waarschijnlijk heb ik een delete gedaan ipv een add bij het comitten en pushen. Oeps.
Gelukkig stonden de bestanden nog wel goed in de shadow copy van de directory dus ben ik weer gered.

Toch maar wat beter uitkijken bij het inchecken van code....

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• dev10
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2010 @ 13:31:
[...]

Mooi dat je toch vrij hebt weten te krijgen. Heb je het ook voor elkaar gekregen dat men daar voortaan wat minder moeilijk over doet? Anders is het natuurlijk wachten op de volgende keer. :X
Heel duidelijk gezegd dat ik er absoluut niet blij mee ben dat iedere keer als ik vrij wil hebben ik daar moeilijk over moet gaan doen en gevraagd of ze er nog eens goed over na konden denken of ze afspraken konden verzetten en dat is gelukt. :)

Verwijderd

Kijk zo kom je ergens. Nice. :Y)

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/bgb47b.png

WTF. Ik had vandaag wat probleempjes met een Dispatcher (ingebouwd in .NET).

Als ik gewoon netjes Dispatcher.BeginInvoke( typ dan krijg ik 2 overloads, die beginnen met "Delegate method". Maar ik krijg gekke runtime errors.

Typ ik echter, net als bij een online voorbeeld, eerst de DispatcherPriority in, dan krijg ik ineens een Dispatcher.BeginInvoke met 4 overloads, die wel werken zoals verwacht :/...

Hoe is dat nu toch weer ter verklaren.

(VS2010)

~ Mijn prog blog!

• defcon84

defcon84

Multipass?

http://msdn.microsoft.com...invoke%28v=VS.100%29.aspx

der zijn iig 5 ctor's :)
maar hoe dat die bij 2 komt als er nog geen param is ingevuld weet ik ook niet..

Verwijderd

De intellisense doet al sinds VS2008 / .NET 3.0 vreemd op het Dispatcher type. De CheckAccess methode staat geeneens in de lijst.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2010 @ 16:08:
De intellisense doet al sinds VS2008 / .NET 3.0 vreemd op het Dispatcher type. De CheckAccess methode staat geeneens in de lijst.
Hier wel, met Resharper welliswaar.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• defcon84

defcon84

Multipass?

Sebazzz schreef op woensdag 24 november 2010 @ 16:32:
[...]

Hier wel, met Resharper welliswaar.
Resharper is ook pure win eh :)

Verwijderd

Oh, dit is wel nice, PHP debuggen met Ecplise PDT en Zend Server!

• bredend
  • Laatst online: 05-12 21:58
Grappig mailtje van Google:
We are introducing an application content rating and filtering system for Android Market. This has been a highly requested feature from both users and developers. Android Market Content Policy remains the same. We are introducing four levels of content ratings:
- All
- Pre-teen
- Teen
- Mature
Ik las het iets te snel, dacht dat het de categoriën waren voor porn-apps. Kan je lekker filteren op kinderporno! ;)

[ Voor 8% gewijzigd door bredend op 25-11-2010 00:14 ]

Verwijderd

Dat jij meteen de link met porno legt is niet bepaald google zijn probleem 8)7

• .Gertjan.
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2010 @ 18:07:
Oh, dit is wel nice, PHP debuggen met Ecplise PDT en Zend Server!
Was het niet zo dat je daar voor moest betalen (voor een van die componenten)? Tenminste ik dacht dat als je in het verleden PHP wilde debuggen je software moest kopen (en er staat me iets bij dat ik die prijzen niet zo heel erg vriendelijk vond, maar goed als student was 10 euro voor software die je slechts 2 maanden gebruikt te duur).

Het niet lekker kunnen debuggen van PHP vind ik wel erg jammer, als ik iets in PHP moet debuggen komt het dus neer op een hele bulk echo commando's :D De complete debug mogelijkheden zoals Visual Studio deze biedt zijn wat dat betreft echt een uitkomst.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12 21:33
.Gertjan. schreef op donderdag 25 november 2010 @ 07:20:
[...]

Was het niet zo dat je daar voor moest betalen (voor een van die componenten)? Tenminste ik dacht dat als je in het verleden PHP wilde debuggen je software moest kopen (en er staat me iets bij dat ik die prijzen niet zo heel erg vriendelijk vond, maar goed als student was 10 euro voor software die je slechts 2 maanden gebruikt te duur).

Het niet lekker kunnen debuggen van PHP vind ik wel erg jammer, als ik iets in PHP moet debuggen komt het dus neer op een hele bulk echo commando's :D De complete debug mogelijkheden zoals Visual Studio deze biedt zijn wat dat betreft echt een uitkomst.
Hetzelfde effect is te bereiken met de combinatie PHP+xdebug+PDT, wat wel allemaal gratis is.

Verwijderd

[...]

Zend Server Community Edition is gratis. Dit is je beginpunt: http://www.eclipse.org/pdt/
Je kunt gewoon breakpoints plaatsen, steppen, je hebt een overzicht van je variabelen (ook he $_***), je kunt watches zetten. Op zich werkt het wel prima (voor zover ik kan bepalen na een uurtje spelen).

Er is overigens nog een stukje debugging software (Xdebug), die is geloof ik helemaal gratis, maar heb ik nog niet geprobeerd. Vanavond maar even doen What he says

• defcon84

defcon84

Multipass?

nog maar 2 dagjes! d:)b

[ Voor 14% gewijzigd door defcon84 op 25-11-2010 08:57 ]

• Gamebuster
code:
1
WTF::HashTableIterator<WebCore::DocLoader*, WebCore::DocLoader*, WTF::IdentityExtractor<WebCore::DocLoader*>, WTF::PtrHash<WebCore::DocLoader*>, WTF::HashTraits<WebCore::DocLoader*>, WTF::HashTraits<WebCore::DocLoader*> > WTF::HashTable<WebCore::DocLoader*, WebCore::DocLoader*, WTF::IdentityExtractor<WebCore::DocLoader*>, WTF::PtrHash<WebCore::DocLoader*>, WTF::HashTraits<WebCore::DocLoader*>, WTF::HashTraits<WebCore::DocLoader*> >::find<WebCore::DocLoader*, WTF::IdentityHashTranslator<WebCore::DocLoader*, WebCore::DocLoader*, WTF::PtrHash<WebCore::DocLoader*> > >(WebCore::DocLoader* const&)

Leuke functienaam :P

bron: Apple's Safari crash report

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12 21:33
Ik zie hem ook terugkomen in de KDE documentatie, wat in ieder geval de naam verklaard :P

• Gamebuster
hostname schreef op donderdag 25 november 2010 @ 18:40:
Ik zie hem ook terugkomen in de KDE documentatie, wat in ieder geval de naam verklaard :P
"documentatie"

Something from Apple. No documentation.

Dat noem ik nou nog eens "documentatie" :P

• .oisyn
  • Laatst online: 02:33

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Gamebuster schreef op donderdag 25 november 2010 @ 17:49:
code:
1
WTF::HashTableIterator<WebCore::DocLoader*, WebCore::DocLoader*, WTF::IdentityExtractor<WebCore::DocLoader*>, WTF::PtrHash<WebCore::DocLoader*>, WTF::HashTraits<WebCore::DocLoader*>, WTF::HashTraits<WebCore::DocLoader*> > WTF::HashTable<WebCore::DocLoader*, WebCore::DocLoader*, WTF::IdentityExtractor<WebCore::DocLoader*>, WTF::PtrHash<WebCore::DocLoader*>, WTF::HashTraits<WebCore::DocLoader*>, WTF::HashTraits<WebCore::DocLoader*> >::find<WebCore::DocLoader*, WTF::IdentityHashTranslator<WebCore::DocLoader*, WebCore::DocLoader*, WTF::PtrHash<WebCore::DocLoader*> > >(WebCore::DocLoader* const&)

Leuke functienaam :P
Vrij gebruikelijk met C++ templates. Zie niet zo wat er mis mee is. In code zul je zoiets niet terugzien, daar gebruik je typedefs en default template arguments voor. Een std::map<std::string, int> is voluit geschreven een:

std::map<std::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char>>, int, std::less<std::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char>>, std::allocator<std::pair<const std::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char>>, int>>>

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-10 13:12
Je mist iets, hij bedoelt de eerste drie letters :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Oh, dus eigenlijk bedoelde ie namespace, en niet functienaam? Het spijt me dat ik mijn medeforumgebruiker ervan betichtte de correcte terminologie te gebruiken ;)

[ Voor 45% gewijzigd door .oisyn op 25-11-2010 21:38 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]
Naast de combinatie van een IDE en Xdebug zou je ook nog kunnen overwegen om FirePHP te bekijken. Dit is een alternatief voor echo/vardumps die je HTML vervuilen en maakt gebruik van Firebug, die je sowieso moet hebben ivm debuggen van Javascript. Je echo statements vervang je door calls naar fb() en je kan dan in je browser de boel inspecteren.

• FragFrog
rutgerw schreef op donderdag 25 november 2010 @ 21:56:
die je sowieso moet hebben ivm debuggen van Javascript.
:? Niet iedereen developed in FF hoor. Chrome bijvoorbeeld heeft standaard al een best hippe JS debugger (of zijn dat alleen de dev builds? Gebruik de normale builds eigenlijk nooit).

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 08:45:
[...]

Zend Server Community Edition is gratis. Dit is je beginpunt: http://www.eclipse.org/pdt/
Je kunt gewoon breakpoints plaatsen, steppen, je hebt een overzicht van je variabelen (ook he $_***), je kunt watches zetten. Op zich werkt het wel prima (voor zover ik kan bepalen na een uurtje spelen).

Er is overigens nog een stukje debugging software (Xdebug), die is geloof ik helemaal gratis, maar heb ik nog niet geprobeerd. Vanavond maar even doen What he says
In NetBeans krijg ik gewoon icoontjes/rode lijnen bij syntax foutjes (net zoals in Eclipse, die heb ik voor Android development geinstalleerd) bij PHP. Meer heb ik niet echt nodig gehad eigenlijk, bij profilers is FirePHP idd. wel erg handig maar verder vind ik af en toe n echo of var_dump meer dan prima werken. Echte problemen met logica/berekeningen haalt een 'domme' tool er toch niet voor je uit, dat zul je zelf moeten oplossen :)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ja en dat zelf oplossen doe je dan bijvoorbeeld mbv een debugger. :>

{signature}

Verwijderd

In NetBeans heb ik het nog niet geprobeerd. Maar probeer je nu het nut van fatsoenlijk kunnen debuggen te ontkrachten? :P

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

FragFrog schreef op donderdag 25 november 2010 @ 22:03:
[...]

:? Niet iedereen developed in FF hoor. Chrome bijvoorbeeld heeft standaard al een best hippe JS debugger (of zijn dat alleen de dev builds? Gebruik de normale builds eigenlijk nooit).
Yup zit ook gewoon in stable. Met vs.php kun je trouwens PHP code debuggen in Visual Studio (kost wel geld, maar het is dan ook niet een een of andere halfbakken VS plugin)

[ Voor 17% gewijzigd door .oisyn op 25-11-2010 22:43 ]

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

.oisyn schreef op donderdag 25 november 2010 @ 22:42:
[...]

Yup zit ook gewoon in stable. Met vs.php kun je trouwens PHP code debuggen in Visual Studio (kost wel geld, maar het is dan ook niet een een of andere halfbakken VS plugin)
Eerst Visual Studio kopen van 11000 euro en dan nog VS.PHP :P

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:36
Sebazzz schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 10:39:
[...]

Nop niet waar. VS moet je niet kopen om VS.PHP te kunnen draaien (staat toch op hun website).

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:25
[...]

Je kan in plaats van de Premium/Ultimate versie natuurlijk ook de Professional versie kopen van 1.100 (ofzo) euro :> . En VS.PHP kost iets van 99 dollar :)
FragFrog schreef op donderdag 25 november 2010 @ 22:03:
[...]

IE heeft sinds versie 8 ook standaard developer tools aan boord. Inclusief javascript debugger. Te vinden onder de F12 toets ;)

[ Voor 39% gewijzigd door urk_forever op 26-11-2010 10:51 ]

Hail to the king baby!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[...]

:z
What if I don't own Visual Studio or have an Express edition?
VS.Php comes with the ability to install the Visual Studio shell if you don't own Visual Studio. The Visual Studio shell provides the basic functionality of Visual Studio but does not include any of the .Net compilers or tools. You should be able to get all the functionality in VS.Php using the VS shell.
All three editions will install the shell. If you are a Standalone Edition customer, we recommend you to install VS.Php for Visual Studio 2005. Your license is compatible with this edition. New customers should install VS.Php for Visual Studio 2010.

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
rutgerw schreef op donderdag 25 november 2010 @ 21:56:
[...]

Naast de combinatie van een IDE en Xdebug zou je ook nog kunnen overwegen om FirePHP te bekijken. Dit is een alternatief voor echo/vardumps die je HTML vervuilen en maakt gebruik van Firebug, die je sowieso moet hebben ivm debuggen van Javascript. Je echo statements vervang je door calls naar fb() en je kan dan in je browser de boel inspecteren.
De ene echo met de ander vervangen zou ik nu niet echt een oplossing voor een probleem noemen. Een logging framework (waar je logniveaus in kunt stellen en, belangrijker nog, logging uit kunt schakelen) is een veel betere oplossing - dan kun je ook als de applicatie live gaat nog kritieke foutmeldingen opslaan in een logfile zonder dat iemand of via echos, of via dat firePHP tooltje je debuginformatie kan lezen. En je hoeft niet meer door je code te spitten om al je log-aanroepen te verwijderen.

Debuggen doe je overigens met een debugger (officiëel), niet via logaanroepen of echo's (alhoewel ik dat zelf ook vaak doe, stiekem :+ )

Firebug zelf is wel pr0 voor Javascript debuggen enzo, overigens.

Ben zelf bezig met het optimaliseren van een autocomplete. Collega had versie 1 in elkaar gezet dat werkte (op basis van een internetvoorbeeld), ik heb het nog verbeterd door:

* Timeout tijd te verlagen (was 500 ms, nu 100)
* Timeout annuleren als de gebruiker wat invoert
* AJAX request annuleren als de gebruiker iets invoert terwijl het request uitgevoerd wordt
* Achterliggende queries geoptimaliseerd (eentje duurde 500 ms :/. Nu nog 30 - 40 ms)

En als het nog te langzaam is gaan we een aparte module gebruiken die direct aangeroepen kan worden en json teruggeeft (en in het geheugen cachet), ipv via een pagina van het CMS die de query uitvoert en het resultaat door een JSP template haalt dat json uitpoept.

Versie 1 responstijd: ~735 ms (na 500 ms wachttijd)
Geoptimaliseerd: Geen idee, testomgeving ging stuk :+. Was 270ms voordat hij stuk ging.

edit: 270 ms is belachelijk langzaam. T.net z'n pricewatch autosuggest doet het in <10 ms :+.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Haphaphap >:)

[ Voor 29% gewijzigd door .oisyn op 26-11-2010 11:50 ]

Verwijderd

Damn it! In Limburg en Groningen al volop sneeuw, maar hier nog niks! Huiliehuilieboehoe!!!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

JavaScript:
1
var ctor = new Snow("Een woonboot in de Amstel");

Alstu :Y)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-10 12:38
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 12:09:
Damn it! In Limburg en Groningen al volop sneeuw, maar hier nog niks! Huiliehuilieboehoe!!!
Dan moet je maar verhuizen. Hier hebben we al 2 weken sneeuw (en het blijft liggen tot april :) )

petersmit.eu

• FragFrog
YopY schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:45:
edit: 270 ms is belachelijk langzaam. T.net z'n pricewatch autosuggest doet het in <10 ms :+.
Wat je tot ~ 1000 items prima kan doen: data als bv JSON object al inladen bij het laden van de pagina. Met JS door een array zoeken is nog steeds ziek veel sneller dan een AJAX call en DB query uitvoeren ;)

Verwijderd

Pete schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 13:17:
[...]

Dan moet je maar verhuizen. Hier hebben we al 2 weken sneeuw (en het blijft liggen tot april :) )
Stiekem wil ik in de toekomst graag naar Noorwegen verhuizen!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Voutloos schreef op donderdag 25 november 2010 @ 22:16:
Ja en dat zelf oplossen doe je dan bijvoorbeeld mbv een debugger. :>
Dus als jij een som hebt van 4 * 6 wat eigenlijk 4 * 7 moet zijn (je klant belde dat het product een euro duurder is gewoden) weet je debugger dat echt niet, die ziet valide code. Ik bedoel te zeggen dat zulke logica niet wordt opgepikt door je debugger.

Verwijderd

Je moet ook geen magic numbers gebruiken :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2010 13:47 ]

• defcon84

defcon84

Multipass?

Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 12:09:
neee!!!! ik moet er niet aan denken..
ipv 1 uur smorgens en 1 uur savonds te rijden worden het er dan weer 2u per ritje :'(
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 13:26:
[...]

Stiekem wil ik in de toekomst graag naar Noorwegen verhuizen!
heel mooi land ja, maar onmogelijke taal :X

[ Voor 25% gewijzigd door defcon84 op 26-11-2010 13:52 ]

Verwijderd

Nee joh, nieuwe taal leren, leuk!
Pagina: 1 ... 82 ... 201 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep, niet als vraagbaak