Janoz schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:16:
@Davio
Tja, aan de ene kant heb je wel minimaal vier verschillende toepassingsgebieden: Vormgeving, semantische markup, logica, en set gebaseerd. Veel minder dan vier verschillende talen gaat het niet duidelijker maken (kijk maar eens naar een in code uitgeschreven opbouw van een (native) gui scherm)
Er zijn echter wel veel initiatieven om serverside en clientside dezelfde taal te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan VBScript (Werkt in IE ook clientside), GWT (java code die naar crossbrowser javascript compileert) of serverside javascript..
Ja, ik snap dat het niet 1, 2, 3 voor elkaar is, anders zou het al gedaan zijn.
Het is voor mij ook lastig om bijvoorbeeld een DOM-object te zien integreren met imperatieve statements in dezelfde taal. Hoe zou je een for-loop in een XML-file gooien? Het daagt mij echter wel uit om anders tegen dingen aan te kijken en over hogere orde frameworks na te denken.
Is voor nu gewoon een gedachte-expiriment.
Ik denk ook wel eens na over de antieke manier waarop we nu surfen. Dat we echt zo'n browser nodig hebben (al kun je natuurlijk ook zonder en zelf requests en responses heen en weer sturen in je eigen code) om gebruik te maken van internetsites. De antieke beleving van internet is gewoon door een statisch raampje heen gluren. En dat doen we inmiddels al zo'n 20 jaar.
Ik had eigenlijk gedacht dat de manier waarop internet gebruikt wordt rond deze tijd al een stuk interactiever zou zijn. Er zijn wel ontwikkelingen aan de gang, zoals het goedkoper wordende internet op mobiele telefoons en die sloot tablets die volgend jaar uitkomen, maar het gaat langzamer dan ik had verwacht.
Ik weet nog wel dat je het huis van de toekomst had en dat je dan zo'n koelkast had die zijn eigen producten kon scannen en dan bestellen als iets op was ofzo. Misschien niet echt een goed voorbeeld, omdat ik zelf ook best zonder kan, maar toch.
Met autorijden heb ik dat ook, dat doen we al 100 jaar op dezelfde manier. Dat niemand ooit gedacht heeft: "Veel te gevaarlijk / langzaam / inefficiënt / milieuonvriendelijk, dat moet anders." Of misschien is dat wel gedacht, maar hoe langer we wachten, hoe moeilijker het wordt om alles om te gooien.
Om even terug te komen op internet: Ik snap dat je niet zomaar de afbakening (browser) tussen je veilige huis (je eigen computer) en de wildernis (het internet) weg kunt halen, anders kan je al een virus krijgen als je je PC aanzet, daar zit je ook niet op te wachten. Of wel, als je heel eenzaam bent.
En zowaar had ik even een out of body experience en zag ik mijzelf dit hele stuk typen en dacht ik: "Goh, wat ben jij ouderwets, een beetje in zo'n luie bureaustoel de hele dag naar een rechthoek staren en maar op zo'n typemachine rammen." Nee, wat mij betreft begint de toekomst gisteren.
- Einde.