quote: Niemand_Anders
Het grootste probleem van ICT opleidingen is dat het zo-ie-zo al jaren duurt om alle lesstof te schrijven.
Sowieso schrijf je zo,

.
Ik geloof overigens ook niet dat het jaren duurt om lesstof te schrijven. De meeste ICT opleidingen - en dan vooral degenen die met programmeren te maken hebben (informatica et al) - hebben vaak een vast riedeltje aan opdrachten. Oké, die moeten geschreven worden en uitgewerkt worden - maar alle opdrachten die ik in mijn opleiding gehad heb kan iedereen in een middagje uitwerken.
De taal / omgeving zelf waar ze in moeten werken is een ander verhaal, echter daar hoeft een school geen aparte lesstof voor te maken - de leraren moeten zichzelf echter wel constant blijven ontwikkelen, regelmatig andere talen leren, etcetera.
Mbt licenties, dat is in veel talen tegenwoordig een non-issue. Bijna elke taal kun je zonder licentiekosten leren, en voor bijna elke taal zijn goede gratis ontwikkelomgevingen beschikbaar. Dat scholen nog vasthouden aan Delphi moeten ze dan vervolgens zelf maar weten.
quote: alexzoveel
Tegenwoordig gebruik ik vooral NetBeans en Visual Studio, die wel al het bovenstaande hebben, maar daarin betrap ik mijzelf toch weleens op het invullen van één letter dan even scrollen naar de juiste methode/property/etc.
Da's toch niet erg? Een programmeur behoort - imo - kennis te hebben van het programmeren zelf, het bouwen van een programma op basis van requirements (oid), niet een waslijst aan objecten, properties en functies uit zijn hoofd te kennen. Het is natuurlijk wel handig (tot zover), maar niet noodzakelijk - zeker niet als een IDE dat beter kan onthouden dan jijzelf. (Ik kan ook adviseren om algemene kennis te hebben van beschikbare functionaliteit in een standaardlibrary van een programmeertaal en evt. van wat er op de markt is - dat voorkomt dat je voor een bepaald probleem een eigen oplossing gaat ontwikkelen terwijl dat helemaal niet nodig is).
quote: jip
Daarnaast krijg je in je bedrijf ook IDE x waar intussen al drie nieuwe versies van zijn in combinatie met een ouderwets versiebeheersysteem. Daar kan je ook wel op schelden maar dat is waar je mee moet werken.
Niet altijd. In C# / .NET heb je vaak geen keuze, nee, maar bij Java des te meer - zeker als je een build tool als Ant of, liever nog, Maven gebruikt. Daarmee kan je project bij iedereen compilen onafhankelijk van de gebruikte IDE of andere ontwikkeltool.
Scholen zouden dit imho ook moeten leren - kunnen studenten lekker gaan werken in de IDE die zij het prettigst vinden, en heeft de leraar ook geen problemen meer met dat soort zaken.