De Devschuur Coffee Corner Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 201 Laatste
Acties:
  • 852.736 views

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Die kans is er, en ze kunnen het onder andere uit de appstore halen omdat we een andere taal gebruiken dat hun zint.

Op dit moment is de iOS4 al uit, waar de nieuwe terms van toepassing zijn, en er zijn nog geen apps gekicked. Momenteel staan er zelfs een aantal games in de `New and noteworthy` categorie welke diezelfde terms schenden, terwijl deze toch handmatig door apple zijn uitgekozen. Het spreekt zich een beetje tegen.

Gelukkig is een van de voordelen van het gebruiken van een flexibele engine zoals Unity dat we binnen no-time naar het web, of zelfs android kunnen publishen. Bovendien is de app omschrijven naar C++ of Obj-C niet eens zo onwezelijk. Er zijn dus alternatieven als Apple ineens apps begint te bannen.

Freelance Unity3D developer

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:41

tomtom901

Moderator General Chat
Misschien dan toch maar eens een poging wagen met dat iPhone deven, heb het nog nooit gedaan actually, al ken ik wel de C# taal :) iMac staat er ook ready voor.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Snake schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 09:36:
Moet je programmeren voor de iPhone? As in: je baas zegt dat het moet? Of is het voor jezelf? Omdat je spreekt van C# lijkt het me gek dat je baas het risico neemt van te investeren in een app die binnenkort misschien wordt gekicked uit de app store? :)
Maar zijn er al gevallen bekend die echt uit de store geweigerd zijn om deze reden? Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze regel voor een rechter te verdedigen valt.

Het is immers van de zotte dat er eisen gesteld worden aan de manier hoe je tot een binary komt. Dat ze bepaalde eisen aan een binary stellen is goed te verdedigen, maar zeggen dat je niet in een andere taal mag programmeren is bijna vergelijkbaar als zeggen dat je geen applicaties mag verkopen die gemaakt zijn door een programmeur met een gele trui.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• TJHeuvel
  • Niet online
Niet helemaal waar, want je wilt bijvoorbeeld niet dat er van die generated apps in je store komen. Niemand zit te wachten op honderd duizend RSS readers met een ander achtergrondje.

*edit
Dit dus: nieuws: Webapplicatie maakt van rss-feed Windows Phone 7-app

[ Voor 33% gewijzigd door TJHeuvel op 16-08-2010 10:10 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Adobe moest anders wel stoppen met het ontwikkelen van de iPhone kit voor CS5. Dat is wel jammer want dat werkt opzich prima.

Hier moeten we nu een aantal apps gaan schrijven voor de iPhone, WM, Android en Blackberry... Zeker WM is een geval apart want dan moet je eigenlijk in <6 6.6 en 7 ontwikkelen.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
CyCloneNL schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 10:09:
Niet helemaal waar, want je wilt bijvoorbeeld niet dat er van die generated apps in je store komen. Niemand zit te wachten op honderd duizend RSS readers met een ander achtergrondje.

*edit
Dit dus: nieuws: Webapplicatie maakt van rss-feed Windows Phone 7-app
Maar het probleem is helemaal niet dat die met generated code gemaakt zijn. Het probleem is dat er een overvloed van applicaties is die hetzelfde doet. Dan is het logischer om een of ander "Orginaliteits" eis te stellen. Het probleem is dat het lastig is om daar duidelijke niet arbitraire regels voor op te stellen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 10:47
asp.net mvc 2.0, sparkviewengine

C#:
1
 ${  Html.TextBoxFor(m => m.ChangedBy, new { readonly="true" }) }

Werkt niet, krijg compiler error. Na 5 minuten achter mn oren krabben wtf dit nu weer is...

*insert facepalm here*

C#:
1
 ${  Html.TextBoxFor(m => m.ChangedBy, new { @readonly="true" }) }

readonly is een gereserveerd keyword.. duh..
Ik kan wel merken dat ik er 2 weken uit ben geweest :z (vakantie)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Wat is die
C#:
1
 $ { } 
notatie? Nooit gezien.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:54

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

@Snake: de hint "sparkviewengine" laat je geen belletje rinkelen? ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
RobIII schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 21:30:
Ik ben iig érg consequent en pietlutterig; als ik iets bedenk plaats ik meteen een TODO of FIXME of whatever. Zodoende kun je amper nog vergeten dat je er (een keer) naar moet kijken. En bij elk functioneel stuk code dat compileert ( :+ ) werkt ga ik daarna even met "de franse slag" met een rondje refactoren er over heen. En dan heb ik zo nu en dan (paar keer per maand toch wel zeker) nog een uurtje of paar uurtjes "refactoren" die ik inplan voor het wat "grotere" onderhoud.
Eigenlijk zou iedereen dat moeten doen. Indien er, zoals wel vaker voorkomt, geen tijd voor is zou je als developersteam eigenlijk een 'technical debt' bij moeten houden, evt met iets lekker grafisch op de muur geplakt (en natuurlijk documenteren waar die 'techincal debt' zich voordoet - overal waar een quick fix op toegepast is ipv een goeie oplossing, maar ook ontbrekende documentatie e.d.) Zo kun je het management ook overhalen om hier meer tijd aan te besteden. Sowieso is het bijhouden van van alles in de issue tracker een goed idee - hoe langer issues openstaan, hoe slechter.
Haan schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 21:46:
Over TODO's gesproken, daar heeft ReSharper ook een handig ondersteuning voor :P Het herkent een paar keywords in je commentaar (bug, todo, note, ..? ) en die kan je allemaal terugzien in het ReSharper menu onder 'todo items'. Vind ik erg handig, want je vergeet daardoor niet zo snel iets. Todo commentaren deed ik toch altijd al, dus dan hoef je niet eens je werkwijze te veranderen :)

Deze feature is trouwens ook erg fijn bij code review, dan kan je gewoon overal notes plaatsen, en hoeft de ander alleen maar even het lijstje op te vragen en na te lopen.
[eigen-IDE-rant]Zit ook in Eclipse, kun je ook instellen dat hij alleen van het geselecteerde project / bestand laat zien.[/eigen-IDE-rant]
CyCloneNL schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 09:40:
Werk, en het is inderdaad een risico. Als ondernemer heb je uiteraard altijd risico, vooral iphone development. Naast het feit dat je zomaar uit de appstore gekicked kan worden is het ook altijd een grote gok of je app wel een succes word.
Dat is met heel veel zaken zo. Het voordeel van iPhone apps is (meestal) dat ze een relatief korte ontwikkeltijd hebben - je kunt binnen een paar weken een prototype in elkaar flansen en in de store zetten, als dat werkt kun je een betere versie 2 maken (evt. met meer content + een verkoopprijs).

Veel apps in de store zijn gewoon die prototypes, :+.

• D-Raven
Creepy schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 11:15:
Yup, had het er daarom ook bij gezet. :)

Maar ik heb eigenlijk nooit de standaard viewengine gebruikt. Vindt de syntax daarin echt foeilelijk. Ik wil vooruit in hoe ik mn html markup definieer, niet blijven hangen in het webforms tijdperk.
Ok dat is misschien een beetje te cru, maar inline c# brengt gewoon teveel webforms nachtmerries terug :P

Daarnaast heeft spark gewoon nog wat extra's die mijn leven wat makkelijker maken. Custom View locators om er maar een te noemen. ( Geen IHttpHandler meer als je embedded resources wilt serveren. _/-\o_ )

Zijn er nog meer mensen hier die niet de standaard view engine voor MVC gebruiken ?

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:19
CyCloneNL schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 09:40:
Werk, en het is inderdaad een risico. Als ondernemer heb je uiteraard altijd risico, vooral iphone development. Naast het feit dat je zomaar uit de appstore gekicked kan worden is het ook altijd een grote gok of je app wel een succes word.

Het developen is af en toe een hel, maar het resultaat is altijd wel leuk :)
Is dat nou gewoon een rip off van Oogst zijn game Praun? Heeft er wel behoorlijk wat van weg....

edit: bedoelde idd Proun

Strava

• TJHeuvel
  • Niet online
Pardon?
Oogst wie? Excuses, maar ik kan nergens iets vinden over een Praun game van Oogst.

• Cloud
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• TJHeuvel
  • Niet online
Dat lijkt er inderdaad wel op, maar er zijn toch wat verschillen.
Je valt hier bijvoorbeeld niet, je gaat gewoon langs een kabel. De kabel is ook gebogen, bij onze game niet.

Een ripoff zou ik het zeker niet noemen :/

Verwijderd

Tja, bij dergelijke relatief simpele concepten heb je natuurlijk vrij snel dat er al eens eerder iemand zoiets bedacht heeft of iemand iets maakt wat er (deels) op lijkt. Daar ontkom je niet aan, lijkt me ook niet echt een ramp. Zolang je maar voldoende unique selling points hebt.

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-12 00:40

HMS

D-Raven schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 13:12:
[...]
Zijn er nog meer mensen hier die niet de standaard view engine voor MVC gebruiken ?
Gebruik om het moment de standaard ASP.NET View Engine, maar die nieuwe Razor ViewEngine ziet er erg goed uit (ASP.NET MVC 3). Ik denk dat ik daar op over stap zodra die een beetje fatsoenlijk in VS2010 gesupport wordt (IntelliSense / Highlighting ;-)).

Meer info staat op ScottGu's blog: http://weblogs.asp.net/sc...02/introducing-razor.aspx

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Creepy schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 11:15:
Nop, heb alleen ervaring met de standaard van MVC en Razor :)

• Cartman!
  • Niet online
Ik staar me hier al weken stuk op zeg :{ Ik wil in Google Agenda API een event maken als User 1 namens User 2 (User 1 heeft rechten events te maken namens User 2) maar vervolgens mag dit event niet meer ge-edit worden. Het kan want de vorige versie kon dit (echter gemaakt in Ruby en die devver werkt hier niet meer). Ik zoek me helemaal suf naar een manier om de rechten te kunnen instellen. Iemand die zo snel even iets weet voordat ik een topic ga aanmaken?

edit: heb denk ik een idee...

[ Voor 3% gewijzigd door Cartman! op 17-08-2010 16:26 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:16
Haha
Mail ik een paar Javaopdrachten die ik in Eclipse heb gemaakt naar een docent, krijg ik dit terug:
waarom kan ik alles NIET openen met NEtbeans ???
KAn je ze omzetten naar Netbeans !!
Weet ik veel waarom dat niet kan :P

• Cartman!
  • Niet online
Zijn toch gewone files met source? Zie geen reden dat je die niet in Netbeans kunt inlezen...

• Avalaxy
Ja inderdaad gewoon .java en .class files, met een .project van Eclipse erbij. De .java source files kan ik gewoon openen met notepad, dus ik zie geen probleem :P

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Cartman! schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:21:
Iemand die zo snel even iets weet voordat ik een topic ga aanmaken?
Gewoon een topic aanmaken. De Topic waarschuwing staat er niet voor niks. Ik snap wel dat het makkelijk is om het even hier te vragen, want de drempel voor een topic is een stuk hoger, maar anders verzanden we hier straks alleen nog maar in kleine vraagjes.

• Cartman!
  • Niet online
Verrek, er staat een topic warning :o Excuus :)

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-12 21:48
* Vraagt ticket voor wijziging HTML tr specificatie aan *

Waarom, maar dan ook waarom kan dat ding geen css border hebben.

Nu moet ik om elke td in een 'even' tr een rand boven en onder geven, maar niet links en rechts, tenzij het de eerste td uit de tr rij is, dan krijgt hij links ook nog een rand en is het de laatste dat krijgt hij rechts ook nog een rand.

Dat komt uit op iets als in css:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#main .prices table .even td  {
    border: 1px solid #dce1e4;
    border-left: none;
    border-right: none; 
}

#main .prices table .even th {
    border-right: none; 
}

#main .prices table .even .last {
    border-left: none;
}

Terwijl dit ook had gekunt.

Cascading Stylesheet:
1
2
3
#main .prices table .even {
}

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:06

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Je kunt de borders toch ook gewoon collapsen? Dan geef je elke TD gewoon een top en bottom border. Verder geef je je hele table een left en right border.

[ Voor 42% gewijzigd door .oisyn op 17-08-2010 18:21 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• ZpAz
.oisyn schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 18:20:
Je kunt de borders toch ook gewoon collapsen? Dan geef je elke TD gewoon een top en bottom border. Verder geef je je hele table een left en right border.
Ik wil enkel de even rijen een border geven, ook aan de zijkant, de hele tabel een border geven zou dus geen oplossing zijn :)

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Die .last class kun je weglaten en gewoon de pseudo-class :last-child gebruiken.

• ZpAz
HuHu schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:03:
Die .last class kun je weglaten en gewoon de pseudo-class :last-child gebruiken.
En dan geen support te hebben in IE6, first-child werkt dan wel weer in IE6.

[ Voor 8% gewijzigd door ZpAz op 17-08-2010 19:16 ]

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ZpAz schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:16:
[...]

Iedereen is bezig om IE6 te droppen. Je kan IE7-JS gebruiken om via een omweg support toe te voegen voor IE6 ;)

• ZpAz
Iedereen, maar ik niet met dit project, aangezien dit waarschijnlijk ook veel op scholen wordt bekeken e.d. En het is een kleine moeite dusja.

• Cartman!
  • Niet online
Dutchmega schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 21:12:
[...]

Iedereen is bezig om IE6 te droppen.
Heb je daar bronnen van? Wij niet namelijk dus spreek vooral voor jezelf svp :)

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12 07:59
Cartman! schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 11:40:
[...]

"Is bezig te droppen", niet "heeft gedropped". Heeft er niemand eerder bij jullie geroepen om bijv. een kosten/baten analyse te doen of IE6 de moeite nog wel waard is?

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Cartman! schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 11:40:
[...]

- Google
- Tweakers.net
- Mensen op http://wijstoppenook.nl/nl/

Het hangt natuurlijk af hoeveel van je bezoekers nog IE6 gebruiken en of je nog bepaalde applicaties hebt die er afhankelijk van zijn. Maar je zou al gewoon moderne CSS regels kunnen gebruiken en IE6 deze laten supporten via een Javascriptje.

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ZpAz schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:16:
[...]

Dan draai je left en right om en gebruik je first-child. Het was meer een voorbeeld om hem op de pseudo-classes te attenderen.

• ZpAz
Dutchmega schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 19:59:
[...]

- Google
- Tweakers.net

Het hangt natuurlijk af hoeveel van je bezoekers nog IE6 gebruiken en of je nog bepaalde applicaties hebt die er afhankelijk van zijn. Maar je zou al gewoon moderne CSS regels kunnen gebruiken en IE6 deze laten supporten via een Javascriptje.
Ik kan me niet voorstellen dat Google IE6 dropt in de zin van, ook al kunnen we het met een regel fixen, dan doen we het niet. Misschien dat bepaalde 'zeer complexe' features niet worden ondersteund.

Ik neem aan dat dat op Tweakers zelfs het geval is, zoals mijn vorige voorbeeld, omdat IE6 geen last-child ondersteuning bied, doe je maar alsof je neus bloed als hij er dus behoorlijk vreemd er daardoor uitziet? Ik kan het me niet voorstellen.

Tsja, als iets een pixel off is, mja 'bad luck' dan.

En aan www.wijstoppenook.nl hecht ik evenveel waarde als www.wijstoppenniet.nl.

HuHu schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 20:03:
[...]

Dan draai je left en right om en gebruik je first-child. Het was meer een voorbeeld om hem op de pseudo-classes te attenderen.
Dat doe ik inderdaad normaal ook altijd. Maar ik wilde zowel links als rechts een border, en dan enkel bij de tr. De 'first-child' had ik niet nodig, omdat de eerste elke keer een <th> was.

[ Voor 17% gewijzigd door ZpAz op 18-08-2010 20:10 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Aaaaight :7
http://www.metacritic.com...n-of-light/critic-reviews

[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 19-08-2010 11:23 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Congrats!

Welk deel werkte jij ook weer aan? Gfx engine meen ik me te herinneren?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ja, al was dit een fork van Tomb Raider: Underworld, dus alle nieuwere features die we sindsdien voor de engine hebben ontwikkeld zitten er niet echt in.

Verwijderd

Mja...ik heb eerder iets van "hoera, lara nummer 854651", dus ik vrees dat ik hem niet ga proberen, sorry :p

vanavond de demo eens proberen :9

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2010 13:14 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Behalve dan dat dit Lara nummer 1 is, met een totaal andere gameplay (Diablo-achtig) dan de Tomb Raider serie waar jij op doelt.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=ya42K_fggCk]

[ Voor 76% gewijzigd door .oisyn op 19-08-2010 12:09 ]

• Avalaxy
Avalaxy schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:35:
Haha
Mail ik een paar Javaopdrachten die ik in Eclipse heb gemaakt naar een docent, krijg ik dit terug:

[...]

Weet ik veel waarom dat niet kan :P
Nu wordt het nog mooier... Ik had hem gemaild dat het gewoon .java source files waren en dat het hier geen probleem was om ze te openen met notepad, mailt ie me een link naar een NetBeans tutorial :D

Wtf :D

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Avalaxy schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:28:
[...]

Nu wordt het nog mooier... Ik had hem gemaild dat het gewoon .java source files waren en dat het hier geen probleem was om ze te openen met notepad, mailt ie me een link naar een NetBeans tutorial :D

Je had een NetBeans-opdracht, geen java-opdracht, begrijp dat dan.. :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Haha,

zo had ik eens een leraar die C projecten als <filenaam>_c.txt en <filenaam>_h.txt wilde hebben omdat hij ze snel in notepad wilde kunnen inzien.....

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12 09:49
Avalaxy schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:28:
[...]

Ws. probeert de docent die .project te openen. Stuur die dan ook niet mee, dat verwart ze alleen maar. :P

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• D-Raven
EddoH schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:40:
Haha,

zo had ik eens een leraar die C projecten als <filenaam>_c.txt en <filenaam>_h.txt wilde hebben omdat hij ze snel in notepad wilde kunnen inzien.....
lol, doet me aan iemand denken. Heette hij wellicht Piet met zijn voornaam? :+

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:54

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
.oisyn schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 11:50:
Behalve dan dat dit Lara nummer 1 is, met een totaal andere gameplay (Diablo-achtig) dan de Tomb Raider serie waar jij op doelt.

[video]
Nice, ziet er echt uit als een leuke game. Singleplayer co-op :D. Yess! Toch maar weer eens even een XBL maandje kopen en wat credits.

~ Mijn prog blog!

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-12 22:14
Zijn er al verdere ideeën voor een nieuwe programmeer-competitie. En dan bedoel ik niet alleen qua organisatie (is daar iemand mee bezig?), maar ook wat voor ideeën hebben jullie voor de opdracht?

• Avalaxy
pedorus schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:32:
[...]

Je had een NetBeans-opdracht, geen java-opdracht, begrijp dat dan.. :p
Ik ben bang dat ik je gelijk moet geven :')
je kan ook je uitwerking bij een andere docent bijv xxxx of xxxx inleveren als je Netbeans niet ziet zitten

netbeans is de IDe speciaal gemaakt voor java, vandaar de link.
:D

Mijn antwoord dan maar:
Ik dacht dat de summerschools bedoeld waren om een vak te herkansen? Ik geef me er immers niet voor niks voor op. Ik zie niet echt wat voor moeite het is om gewoon die bestanden te openen.

Overigens is Eclipse ook een IDE die ontwikkeld is voor Java, als concurrent voor NetBeans. Echter biedt Eclipse doormiddel van plugins ook ondersteuning voor andere programmeertalen inplaats van taalspecifiek te zijn. Zie Wikipedia: Eclipse Foundation
*Zucht*.

• IntoDevel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-12 13:34
Avalaxy schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 01:04:
Mijn antwoord dan maar:

Ik dacht dat de summerschools bedoeld waren om een vak te herkansen? Ik geef me er immers niet voor niks voor op. Ik zie niet echt wat voor moeite het is om gewoon die bestanden te openen.

Overigens is Eclipse ook een IDE die ontwikkeld is voor Java, als concurrent voor NetBeans. Echter biedt Eclipse doormiddel van plugins ook ondersteuning voor andere programmeertalen inplaats van taalspecifiek te zijn. Zie Wikipedia: Eclipse Foundation

*Zucht*.
Alleen is Netbeans ook alles behalve taalspecifiek, php, c++, ruby, alles wat je maar wilt kan met Netbeans. Daarnaast zou ik persoonlijk gewoon ff tot 10 tellen en het omzetten naar een Netbeans project, uiteindelijk zal je toch een cijfer van je docent moeten krijgen en ik denk niet dat dit helpt ;)

• D-Raven
Wat heerlijk om tegen een oude klant te kunnen zeggen "sorry, ik werk daar niet meer, ik zal u toch echt door moeten verwijzen naar ....".

Nouja,,,, eigenlijk wou ik zeggen: "Sorry, maar ik ben niet meer de arme ziel die je gare frut webforms app moet onderhouden/uitbreiden". :+

Ben bij mn oude werkgever weggegaan omdat ik een leuk aanbod kreeg en ik toen dacht, ach waarom ook niet, ben wel aan iets nieuws toe.
Uiteindelijk werk ik hier nu met meer plezier dan bij mn oude werkgever.

Had niet verwacht dat de "legacy" die je opbouwt kwa projecten naarmate je ergens langer werkt, na 3 a 4 jaar, op zo'n dusdanige manier gaan meewegen dat ik het als stress ben gaan ervaren. Nu ik van al die "legacy" af ben is het alsof er een last van mn schouders gevallen is.

Vroeg me af of er meer mensen zijn die dit zo ervaren. Ik denk overigens ook wel dat het scheelt als je goed gemanaged wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door D-Raven op 20-08-2010 10:18 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:53
Idd, hier geldt de wet van de sterkste, en aangezien die docent meer 'macht' heeft dan jij, zou ik gewoon m'n trots inslikken, en doen wat die docent vraagt. NIet teveel vragen stellen, en hem in de waan laten dat hij gelijk heeft.

https://fgheysels.github.io/

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:22
D-Raven schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:17:
Vroeg me af of er meer mensen zijn die dit zo ervaren. Ik denk overigens ook wel dat het scheelt als je goed gemanaged wordt.
Jazeker!
Vandaag is m'n laatste werkdag bij m'n huidige werkgever. Heb er zin aan om bij m'n volgende te gaan werken. We hebben hier behoorlijk veel legacy producten, slecht opgezette huidige projecten en worden al zo'n 2 jaar niet echt meer (goed) gemanaged.
Op zich zou ik zelf nog iets kunnen hebben gedaan aan de slecht opgezette huidige projecten. Daar heb ik echter weinig kans voor gehad, omdat het allemaal Sharepoint was en toendertijd allemaal nieuw voor ons allemaal. Pas later heb ik hier veel kennis van opgedaan, maar dat is te laat.
Ook nog een legio aan klanten die een heel oud systeem gebruiken (asp 3.0) en eigenlijk niemand meer kan onderhouden. Ben ongeveer de laatste die er nog enige kennis van heeft omdat ik daar veel bugfixes in heb moeten doen toen ik hier kwam werken.
Verder wel altijd prima naar m'n zin gehad hier en veel geleerd, dus een goede werkgever. Alleen jammer dat er weinig focus en management is op het team. Gaat gelukkig veranderen in de nabije toekomst, dat dan weer wel.

Toch wel fijn om te weten dat dit allemaal achter je ligt en weer met een frisse start kunt beginnen met (hopelijk) leuke projecten, klanten en collega's met een hoog/hoger kennisniveau.
Hopelijk ook weer wat energieker als ik 's avonds thuis kom. Vergt inderdaad redelijk wat 'stress' wanneer je dag in dag uit met dergelijke legacy projecten bezig bent.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Avalaxy
IntoDevel schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:05:
[...]

Alleen is Netbeans ook alles behalve taalspecifiek, php, c++, ruby, alles wat je maar wilt kan met Netbeans. Daarnaast zou ik persoonlijk gewoon ff tot 10 tellen en het omzetten naar een Netbeans project, uiteindelijk zal je toch een cijfer van je docent moeten krijgen en ik denk niet dat dit helpt ;)
whoami schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:32:
Idd, hier geldt de wet van de sterkste, en aangezien die docent meer 'macht' heeft dan jij, zou ik gewoon m'n trots inslikken, en doen wat die docent vraagt. NIet teveel vragen stellen, en hem in de waan laten dat hij gelijk heeft.
Neuh, ik ga het nu gewoon bij een andere docent inleveren. Volgens zijn laatste mail verwacht hij dat nu toch al van me. Volgens hem:
Elke java professional werkt alleen met netbeans en tevens zijn er in het tweede vakken waarbij je ook met netbeans gaat werken
Je laat een kans liggen
:') _!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:25
Zoals iedereen weet wordt Eclipse alleen gebruikt door noobs die moeite hebben met middeleeuwse gui's.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-12 21:22

Sebazzz

3dp

whoami schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:32:
Overtuigen lijkt me beter, als je gelijk hebt moet je gelijk krijgen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Avalaxy schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:33:
[...]
quote:
Elke java professional werkt alleen met netbeans en tevens zijn er in het tweede vakken waarbij je ook met netbeans gaat werken
Je laat een kans liggen
OMG, dat is echt triest. Ik kan me er nog best wat bij bedenken dat hij het graag in een Netbeans project ingeleverd wil hebben. Dat is voor hem immers makkelijker, want hij kan het gewoon in zijn favoriete IDE openen en meteen gaan. Dus op zich vind ik het geen gek iets om te eisen, echter de redenatie die er achter zit :'(

• whoami
Sebazzz schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:37:
[...]

Overtuigen lijkt me beter, als je gelijk hebt moet je gelijk krijgen.
Ik ben het daarmee eens, als beide partijen een gelijkwaardige status hebben; dat is in dit geval niet zo.
En uit ervaring weet ik, dat iemand die een 'hogere rangorde heeft' (in dit geval de docent), het meestal niet apprecieert dat de ondergeschikte (in dit geval de student) een beetje de betweter uithangt, en zijn authoriteit in vraag stelt.
En aangezien de student afhankelijk is van de docent (in die zin: het krijgen van een cijfer), dan is het slimste wat je kan doen, je staart intrekken, en die man zijn goesting geven.

Politics.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

whoami schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:42:
[...]

En aangezien de student afhankelijk is van de docent (in die zin: het krijgen van een cijfer), dan is het slimste wat je kan doen, je staart intrekken, en die man zijn goesting geven.
Niet op de HRO, dan kunnen we gewoon naar een andere docent gaan of bij de onderwijsmanager klagen. Dat zijn de opties die we hebben, en een docent kan niet een cijfer gaan geven op gevoel :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sebazzz schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:56:
[...]
en een docent kan niet een cijfer gaan geven op gevoel
Dat het niet de bedoeling is oké, maar er zal altijd een stukje subjectiviteit komen kijken bij het beoordelen van een opdracht, en daar spelen dit soort dingen toch mee.

• Cartman!
  • Niet online
Dutchmega schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 19:59:
[...]

- Google
- Tweakers.net

Daar is zeker eens naar gekeken en als het in IE6 niet werkt dan sluiten we een groot deel bezoekers uit voor onze klanten, als bedrijf staan wij voor de klant en niet voor onszelf. Ik vind t allemaal best, als andere bedrijven klanten niet meer kunnen voorzien van een site die in IE6 werkt dan nemen we die klanten graag over ;)

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:26
Jan_V schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 11:08:
Toch wel fijn om te weten dat dit allemaal achter je ligt en weer met een frisse start kunt beginnen met (hopelijk) leuke projecten, klanten en collega's met een hoog/hoger kennisniveau.
Hopelijk ook weer wat energieker als ik 's avonds thuis kom. Vergt inderdaad redelijk wat 'stress' wanneer je dag in dag uit met dergelijke legacy projecten bezig bent.
(Oude) Shit heb je overal, ook bij die mooie nieuwe frisse werkgever.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• whoami
farlane schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:17:
[...]

(Oude) Shit heb je overal, ook bij die mooie nieuwe frisse werkgever.
Maar, het is oude shit in een nieuwe verpakking. :)

• IntoDevel
Sebazzz schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:56:
[...]

Niet op de HRO, dan kunnen we gewoon naar een andere docent gaan of bij de onderwijsmanager klagen. Dat zijn de opties die we hebben, en een docent kan niet een cijfer gaan geven op gevoel :)
En toch zou ik er maar aan proberen te wennen dat je soms dingen opgelegd krijgt die je zelf anders zou willen doen. Als je straks aan het werk bent worden er ook wel eens beslissingen genomen waar je het niet mee eens bent, dan kan je steeds weer weglopen naar een andere baas of je kan het gewoon slikken en laten zien dat je flexibel bent ingesteld, waarna mensen zullen denken 'he hij heeft wel een mening (wat goed is) en denkt er goed over na, maar is toch ook flexibel (wat ook goed is)' om je zo hogerop te werken. Daarnaast is beetje respect voor docenten ook niet verkeerd. Je moet je voorstellen dat een docent vele verslagen en opdrachten krijgt en als hij dan steeds een half uur bezig is om het werkend te krijgen, is hij weken bezig om jullie spullen te beoordelen. Voor jou is het een kleine moeite om het even in Netbeans te zetten, terwijl als hij dat voor 50 tot 100 studenten moet gaan doen is ie gigantisch lang bezig.

• Avalaxy
Tja, ik vind dat iemand die de basis niet eens beheert geen docent zou horen te zijn. Als dat betekent dat ik het via een omweg mag regelen, so be it. Dan maar iets meer moeite.

Als nooit iemand klaagt over slechte docenten dan blijven ze op hun positie en zullen jaar in jaar uit studenten opgeleid worden die dit soort onzin is aangeleerd.

• pedorus
  • Niet online
freakingme schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:37:
Zoals iedereen weet wordt Eclipse alleen gebruikt door noobs die moeite hebben met middeleeuwse gui's.
1337 hoor, die niet-eclipse-gebruikers.. :+
Avalaxy schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:33:
Neuh, ik ga het nu gewoon bij een andere docent inleveren. Volgens zijn laatste mail verwacht hij dat nu toch al van me. Volgens hem:
Lijkt me sowieso een goed idee, verwacht van een ander betere feedback. :9
IntoDevel schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:31:
Voor jou is het een kleine moeite om het even in Netbeans te zetten, terwijl als hij dat voor 50 tot 100 studenten moet gaan doen is ie gigantisch lang bezig.
Een mailtje tikken kost trouwens meer werk dan een nieuw project aanmaken lijkt me, of Netbeans is gewoon een slechte IDE (ben zelf Eclipse gewent met java dus kan er niet over meepraten).. :p

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
ManicTime is wel een handig programmaatje om bij te houden hoeveel uren je per dag verprutst in de baas z'n tijd, :+. Voor vandaag heb ik al 22,5% van mijn tijd verprutst aan 'niqs', 8.8% aan pauze en 10% aan prutsen (dat een synoniem is voor niqs).

• Cartman!
  • Niet online
pedorus schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:40:
[...]
Een mailtje tikken kost trouwens meer werk dan een nieuw project aanmaken lijkt me, of Netbeans is gewoon een slechte IDE (ben zelf Eclipse gewent met java dus kan er niet over meepraten).. :p
Het gaat ook niet om hoeveelheid werk maar om principe. Ik vind absoluut niet dat een docent kwan afdwingen welke IDE jij gebruikt. De docent heeft de code maar te controleren en hoe hij dat doet is niet jouw zorg. Dat hij 100 extra projecten ervoor moet aanmaken is weer zijn keuze als hij dat perse in Netbeans wil doen.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Je zou misschien in het bedrijfsleven gelijk hebben, maar dit is school, en zoals al aangegeven moeten deze mensen gewoon gecorrigeerd worden. Straks gaat ie nog eisen dat we het in mac-style line ending en EBCDIC 500 afleveren.

Overigens is een andere taal zoals C# geen probleem (bij andere docenten, ik weet niet welke docent dit is), dus waarom zou een andere Java IDE problemen geven.

• whoami
Sebazzz schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 15:02:
[...]

zoals al aangegeven moeten deze mensen gewoon gecorrigeert worden.
Toch nog even naar school gaan denk ik, zodanig dat men jou kan corrigeren op dt-fouten. :)

• Avalaxy
weg

[ Voor 98% gewijzigd door Avalaxy op 20-08-2010 17:42 ]

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Avalaxy schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:30:
[...]

De docent waar je in jaar 2 en 3 Software Architectuur (INFSWA) van gaat krijgen...
Uit ervaring kan ik je dan nu vertellen om je strijd op te geven. Deze man geeft NOOIT zijn ongelijk toe.

edit: afkorting verwijderd

[ Voor 6% gewijzigd door Azer op 22-08-2010 13:32 ]

• Avalaxy
Azer schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:57:
[...]

Uit ervaring kan ik je dan nu vertellen om je strijd op te geven. Deze man geeft NOOIT zijn ongelijk toe.
Gelukkig is er een onderwijsmanager die altijd open staat voor suggesties en klachten, heeft vorig jaar ook geholpen :)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Chique hoor, namen noemen. :/

{signature}

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Er zijn geen namen genoemd, slechts een afkorting. Als er wordt gegoogled op de echte naam van deze persoon, zal dit topic nooit naar voren komen.

• Avalaxy
Azer schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:18:
[...]

Er zijn geen namen genoemd, slechts een afkorting. Als er wordt gegoogled op de echte naam van deze persoon, zal dit topic nooit naar voren komen.
Wat hij zegt ^

Docentafkorting =! naam.

Verwijderd

Avalaxy schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:26:
Wat hij zegt ^

Docentafkorting =! naam.
Slap excuus, via google is zijn echte naam zo te vinden, bovendien zijn er duizenden (ex-)studenten die precies weten over wie het gaat. Op deze manier zet je iemand publiekelijk voor schut. Niet chique is wat mij betreft nog een understatement hier.

Ondanks het feit dat ik bekend ben met het lage niveau dat onder docenten in het hoger onderwijs voorkomt verbaas ik me over de arrogantie van sommigen hier. Zeker, als student hoef je niet zomaar alles goed te vinden en je mag best je mond open doen als dingen niet gaan zoals ze zouden moeten. Maar uiteindelijk zijn de docenten er niet om jou te dienen, dus je hoeft je niet als een koning te gedragen. Een beetje respect voor docenten kan geen kwaad.

De school kennende valt jullie houding in de praktijk nogal mee, ik ken genoeg docenten die er in zulke gevallen geen enkele moeite mee hebben je flink op je nummer te zetten. Stoer doen op het "veilige" internet blijkt weer erg makkelijk. :/

En nee, je hoeft mij niet te vertellen dat de HRO de laatste ~vier jaar flink achteruit gegaan is en dat er flink wat te verbeteren valt, al was het voor die tijd ook al geen rozengeur en maneschijn. Ik heb òòk de ervaring dat het elders nog veel slechter is.

</rant>

• Avalaxy
Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:35:
[...]

Slap excuus, via google is zijn echte naam zo te vinden, bovendien zijn er duizenden (ex-)studenten die precies weten over wie het gaat. Op deze manier zet je iemand publiekelijk voor schut. Niet chique is wat mij betreft nog een understatement hier.
Ik zal de afkorting weghalen, ik ging ervanuit dat het niet met google te vinden was. (als Azer het ook even uit mijn quote zou willen halen, danku :) )
Ondanks het feit dat ik bekend ben met het lage niveau dat onder docenten in het hoger onderwijs voorkomt verbaas ik me over de arrogantie van sommigen hier. Zeker, als student hoef je niet zomaar alles goed te vinden en je mag best je mond open doen als dingen niet gaan zoals ze zouden moeten. Maar uiteindelijk zijn de docenten er niet om jou te dienen, dus je hoeft je niet als een koning te gedragen. Een beetje respect voor docenten kan geen kwaad.
Wat doet een docent als hij er niet is om dingen uit te leggen en opdrachten na te kijken? Daar betaal je toch schoolgeld voor? Ik kan prima respect hebben voor docenten, maar op welke manier toont het respect om mijn vragen compleet te negeren en me een totaal irrelevant linkje te sturen naar een tutorial, waar echt een afschuwelijke mentaliteit afstraalt van "jij als student snapt het niet", terwijl hier in mijn ogen het tegenovergestelde waar is.
De school kennende valt de arrogantie van jullie in de praktijk nogal mee, ik ken genoeg docenten die er in zulke gevallen geen enkele moeite mee hebben je flink op je nummer te zetten. Stoer doen op het "veilige" internet blijkt weer erg makkelijk. :/
Waar maak jij uit op dat ik in het echt niks durf te zeggen? Geloof me, dat doe ik wel hoor. En als de docent mij op mijn nummer wilt zetten door een paar goede inhoudelijke argumenten te geven dan vind ik dat ook prima, als ik ongelijk heb heb ik ongelijk. Echter doe je "iemand op zijn nummer zetten" niet door je dictatoriaal te gaan gedragen.

[ Voor 1% gewijzigd door Avalaxy op 20-08-2010 17:49 . Reden: typo ]

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 11:11

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Woy schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:41:
[...]

OMG, dat is echt triest. Ik kan me er nog best wat bij bedenken dat hij het graag in een Netbeans project ingeleverd wil hebben. Dat is voor hem immers makkelijker, want hij kan het gewoon in zijn favoriete IDE openen en meteen gaan. Dus op zich vind ik het geen gek iets om te eisen, echter de redenatie die er achter zit :'(
Ik dacht meteen al aan: http://netbeans.org/kb/docs/java/import-eclipse.html

De uitspraak dat elke java specialist alleen netbeans gebruikt lijkt me een gechargeerde vorm van dat het binnen de opleiding beleid is om netbeans te gebruiken. Als dat niet het geval is en in de opdracht staat ook niet dat je specifiek met netbeans moet werken ... dan hoeft dat ook niet.

Ik neem zelf maven (make++++++ en projectorganisatie voor java) als uitgangspositie en dan maakt het geen ene fuck meer uit welke IDE je gebruikt, zolang maven er maar project files voor kan genereren of de IDE het native ondersteunt. En laat netbeans dat laatste nu doen.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:35:
[...]
Een beetje respect voor docenten kan geen kwaad.
Dus wat je feitelijk zegt, is dat als je door middel van een discussie met goede argumenten de docent niet respecteert?
Stoer doen op het "veilige" internet blijkt weer erg makkelijk. :/
IRL ga ik gerust in discussie hoor, graag zelfs.

[ Voor 4% gewijzigd door Sebazzz op 20-08-2010 18:34 ]

• IntoDevel
We kunnen nog uren doorgaan zo he... Ik ben ook student en begrijp echt wel wat jullie bedoelen en dat het soms er irritant is dat een docent het anders wil dan jij. Maar ga alsjeblieft met de docent in discussie over de inhoud en niet over procedurele dingen. Als hij graag wil dat je een Netbeans project inlevert, omdat hij anders van iedereen alles moet gaan converteren alvorens het te kunnen runnen (blue-j, eclipse, j-builder, notepad++, noem maar op), dan is het gewoon respectloos om daar niet even aan te voldoen. Als hij vervolgens zegt dat jouw functie x(string, int) niet klopt, ga dan wel in discussie als jij er absoluut van overtuigd bent dat het wel klopt. Dan heeft het zin om te discussieren en dan kom je ook ergens. Nu je hier zo'n punt van maakt krijg je in de toekomst nooit meer iets bij die man gedaan (als je dat zou willen) en zal ie ook echt niet naar boven afronden als ie twijfelt tussen een 6 of een 7.

[ Voor 5% gewijzigd door IntoDevel op 20-08-2010 22:34 ]

• Avalaxy
IntoDevel schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:31:
Als hij graag wil dat je een Netbeans project inlevert, omdat hij anders van iedereen alles moet gaan converteren alvorens het te kunnen runnen (blue-j, eclipse, j-builder, notepad++, noem maar op), dan is het gewoon respectloos om daar niet even aan te voldoen.
  1. Ik heb geen ervaring met NetBeans... Moet ik mijn development environment gaan zitten omschoppen, NetBeans downloaden en installeren, uitzoeken hoe je een NetBeans project maakt en exporteert terwijl de docent zoiets binnen 5 seconden doet met zijn al geïnstalleerde IDE?
  2. Met NetBeans werken was niet de opdracht en is mij ook niet medegedeeld.
Verder wil ik het hier inderdaad bij laten.

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Jij bent de eerste persoon die ik hoor klagen dat ie Netbeans moet gebruiken voor Java development. :P iedereen bij mij in de klas was het erover eens. Netbeans >>> Eclipse :+

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[quote]Avalaxy schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:35:
[...]
  1. Ik heb geen ervaring met NetBeans... Moet ik mijn development environment gaan zitten omschoppen, NetBeans downloaden en installeren, uitzoeken hoe je een NetBeans project maakt en exporteert terwijl de docent zoiets binnen 5 seconden doet met zijn al geïnstalleerde IDE?
Je doet nu alsof het voor jou heel erg moeilijk is om even een NetBeans project te maken. Je hoeft je development environment helemaal niet overhoop te schoppen. Je hoeft alleen even NetBeans te downloaden, installeren en een nieuw project te maken of te importeren. Het downloaden en installeren is maximaal 10 minuten werk. En als het nieuwe project maken zoveel werk is, dan is dat juist exact de reden waarom die leraar geen zin heeft om alle projecten te gaan converteren. Met simpele projecten is dat niet zo'n probleem, maar je weet natuurlijk nooit wat voor settings er gebruikt zijn, en dat moet je dus allemaal maar gaan uitzoeken
  • Met NetBeans werken was niet de opdracht en is mij ook niet medegedeeld.
Daar heeft die leraar inderdaad een steek laten vallen, en dat is jammer. Maar met een stukje overleg kom je een stuk verder dan dat je meteen met je hakken in het zand gaat staan. Natuurlijk is de leraar ook niet handig bezig, maar uiteindelijk ben jij de persoon die iets van de leraar gedaan wil krijgen ( namelijk een voldoende beoordeling krijgen voor je opdracht )

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:22
Snake schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 10:07:
Jij bent de eerste persoon die ik hoor klagen dat ie Netbeans moet gebruiken voor Java development. :P iedereen bij mij in de klas was het erover eens. Netbeans >>> Eclipse :+
Wij moesten JBuilder 5.0 gebruiken (en dat terwijl 7.0 al lang uit was). Het kan dus nog slechter (hoewel ik nog nooit NetBeans heb gebruikt).
We gebruikten natuurlijk ook Delphi 3.0 terwijl 6 of 7 ook al lang uit was.
Waarschijnlijk iets met licenties of zo, nooit naar gevraagd.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Het grootste probleem van ICT opleidingen is dat het zo-ie-zo al jaren duurt om alle lesstof te schrijven. Up-to-date houden is niet voldoende. Daarnaast gaan de ontwikkelingen in de ICT ontzettend snel. Het gevolg is dat veel opleidingen daarom verouderde software gebruikt.

Wat betreft de keuze van de IDE. Als je het nu al lastig vind om te switchen van Eclipse naar NetBeans dan kan ik je nu al vertellen dat je het erg lastig gaat krijgen bij je eerste baan. Coding standaarden zul je vast nog niet te hoeven volgen. Ik vermoed dat je ook nog mag tussen de verschillende development methodieken zoals waterval methode, agile, scrum of CMMI.

Juist nu je (nog) op school zit heb je de mogelijkheid om je te verdiepen in verschillende IDE's, version control systems en deze je eigen te maken.

Ik geef dagelijks leiding aan tientallen developers. Maar zeker in de eerste twee maanden zit ik een nieuwe developer constant op de lip en verbeter hem continue tot ie er gek van wordt. Iedereen moet werken volgens mijn manier, tenzij een persoon mij op basis (goede) argumenten kan vertellen hoe het anders kan. Als ik merk dat iemand vervolgens de gehele tijd met een zuur gezicht rondloopt en/of de sfeer negatief beïnvloed, dan vraag ik hem nog eens goed na te denken om hij wel voor ons wil werken. Ook weet ik na de proeftijd hoe zelfstandig iemand kan werken en/of hoeveel aansturing nog nodig is.

probeer jezelf nu alvast een flexibele werkhouding aan te leren. Straks als je zit vast geroest in routines is dat een heel erg stuk lastiger. Maar je gaat hetzelfde later ook merken bij klanten welke om een rechthoek vragen, maar uiteindelijk een driehoek willen hebben.

Zelf volg ik zelf in de avonduren een opleiding om mijn master te behalen en regelmatig heb ik discussie waarom in de lesstof vrijwel alle ICT termen zijn vertaald naar het Nederlands. In de lesstof wordt dan onder andere gesproken over verwijssleutels, maar in de praktijk bedoelen ze dan een foreign key. Dat neem je dan maar aan. Echter een paar maanden geleden deed ik een module cognitieve psychologie en wat zag ik tot mijn verbazing. Alle lesstof was in het Engels. En dat was een moment dat ik toch even ben gaan flippen. Dus waar psychologen en psychiaters voornamelijk Nederlandse clienten hebben, krijgen zij alle lesstof in het Engels. Maar bij de ICT opleiding waarbij men veel sneller in internationale teams terrecht komt, doet men de termen vertalen. Ik vind het hartstikke leuk dat ik nu weet wat een verwijssleutel is, maar ik kan er geen klap mee. Maar aangezien ze zeer consistent wel alles vertalen kan ik me hier bij wel neerleggen.

Een ander voorbeeld waar in mij minder in kan vinden: query optimalisaties krijgen in de database modules vrijwel geen aandacht en de leraar hield vol dat het verschil in query opbouw nooit zoveel performance winst kan opleveren. Het ging dan vooral om inner join queries en de constraints na de where clause al direct na de 'on' keywords te gebruiken. Inderdaad met de micro databases welke in de opleiding worden gebruikt is het verschil een paar milliseconde en dus is de optimalisatie volgens de leraar overbodig. De opleiding kijkt vooral naar de opbouw van de query en de performance is ondergeschikt wordt dan gezegd. En dan blijkt dat de kloof tussen de opleiding en praktijk nog groter dan de kloof tussen de politiek en de bevolking. In de praktijk is een query welke een timeout geeft nog steeds fout, ondanks dat deze syntactisch correct is en uiteindelijk als ie genoeg tijd krijgt de correcte resultaten toont.

Vervolgens heb ik hem via een VPN verbinding een query laten bouwen op onze development database waarin 130GB aan informatie staat. Deze development database draait op een Xeon P4 2,8 Ghz en heeft 4GB an werkgeheugen. En dan blijkt dat tussen mijn query en de query van de leraar ineens 45 seconden zit. Optimalisaties tijdens development gaan het gemakkelijkst op een langzame computer.. Profilers tonen juist dan merkbare verschillen.

Overigens gebruiken wij juist een langzame development database server zodat slecht opgebouwde queries sneller worden opgemerkt. Productie databases hebben een Xeon X5650 (6 cores) processor en 48GB ram aan boord. De gemiddelde database grootte is dan 25GB. Maar ik merk dat ik alweer aardig langdradig wordt. Hoe lang is de koffie pauze eigenlijk in de coffee corner??

If it isn't broken, fix it until it is..

• pedorus
  • Niet online
Snake schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 10:07:
Mm, waarschijnlijk op basis van installatietijd? Als je refactortijd zou meewegen krijg je waarschijnlijk een ander beeld.. :p
Woy schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 10:29:
En als het nieuwe project maken zoveel werk is, dan is dat juist exact de reden waarom die leraar geen zin heeft om alle projecten te gaan converteren. Met simpele projecten is dat niet zo'n probleem, maar je weet natuurlijk nooit wat voor settings er gebruikt zijn, en dat moet je dus allemaal maar gaan uitzoeken
Het gaat om het hbo-werk, oftewel dit is een simpel project, waarschijnlijk zonder enige settings. Als de docent dan niet overweg kan met .java-bestanden, dan denk ik dat je sowieso beter naar een ander kan gaan voor zinnige feedback. Een discussie aangaan is meestal vrij zinloos/tijdverspilling, dus je kan ook de kans aangrijpen om even een nieuwe IDE te proberen.
Niemand_Anders schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 12:26:
Zelf volg ik zelf in de avonduren een opleiding om mijn master te behalen en regelmatig heb ik discussie waarom in de lesstof vrijwel alle ICT termen zijn vertaald naar het Nederlands. In de lesstof wordt dan onder andere gesproken over verwijssleutels, maar in de praktijk bedoelen ze dan een foreign key.
Gek, ligt denk ik aan je universiteit.. Ik dacht sowieso dat master-opleidingen in principe altijd in het Engels waren, ook vanwege buitenlandse studenten. Vreemd dat een vak als databases alleen maar door Nederlanders gevolgd wordt.
Maar ik merk dat ik alweer aardig langdradig wordt. Hoe lang is de koffie pauze eigenlijk in de coffee corner??
Oneindig.

• Cartman!
  • Niet online
pedorus schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 12:42:
[...]
Mm, waarschijnlijk op basis van installatietijd? Als je refactortijd zou meewegen krijg je waarschijnlijk een ander beeld.. :p
Denk je dat je in NetBeans niet kan refactoren dan? :+

• pedorus
  • Niet online
Cartman! schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 13:02:
[...]

Denk je dat je in NetBeans niet kan refactoren dan? :+
Geen idee, want ik ken geen recente NetBeans, maar in mijn zoektocht kwam ik als eerste op:
Chandru hat gesagt…

Could you also post the steps needed to turn a hard-coded constant into a parameters in a method which is invoked at 50 places?

29 März, 2010 12:42
Simon Martinelli hat gesagt…

Yes, I see. Eclipse does the refactoring in one step where as NetBeans only exchanges the current constant.
Naja, daar wordt ik dus niet enthousiast van.

Ander artikel: http://www.javaworld.com/community/node/4587 ("NetBeans is for beginners ...") Dus kom maar op met de religieuze argumenten in de heilige NetBeans<>Eclipse oorlog :+

• ZpAz
Pff. Netbeans of Eclipse. Bij mijn (te starten opleiding met 3 week) (@ Hanze Groningen) moeten we een boek aanschaffen 'Java met BlueJ', nou dat is pas een IDE.

http://www.bluej.org/about/what.html

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:25
Ik mag hopen dat je dat boek nog niet gekocht hebt. Wij hebben blueJ ook gebruikt in de eerste 2 weken op school om OO te 'leren'. Het programma is dodelijk simpel (alleen werkt het niet op linux, dus ik heb gewoon lekker eclipse gebruikt - veel makkelijker ;D)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:41
BlueJ hebben wij nagenoeg het hele 1e jaar gebruikt, in de laatste 5 weken mag je met GUI's gaan klooien, toen werd NetBeans aangeraden. Je mocht wel wat anders gebruiken maar de docenten wilden alleen NetBeans projecten nakijken :S

• ZpAz
ShitHappens schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 13:52:
BlueJ hebben wij nagenoeg het hele 1e jaar gebruikt, in de laatste 5 weken mag je met GUI's gaan klooien, toen werd NetBeans aangeraden. Je mocht wel wat anders gebruiken maar de docenten wilden alleen NetBeans projecten nakijken :S
Juist, ik ben benieuwd of ik ook redelijk wat mag skippen, de opleiding begint lekker bij 'wat is een variabele' en 'my first loop' e.d. en dat heb ik ondertussen wel onder de knie ;)

Weliswaar in andere talen dan Java (Obj-C, PHP icm ZF) maar het concept is toch grotendeels hetzelfde.
freakingme schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 13:46:
Ik mag hopen dat je dat boek nog niet gekocht hebt. Wij hebben blueJ ook gebruikt in de eerste 2 weken op school om OO te 'leren'. Het programma is dodelijk simpel (alleen werkt het niet op linux, dus ik heb gewoon lekker eclipse gebruikt - veel makkelijker ;D)
En daar was ik al bang voor. Mja, haal alle boeken tweedehands, zo heb ik een boek van normaal 50 euro nu voor 5 euro :9

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:24

Matis

Rubber Rocket

ZpAz schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 13:42:
Pff. Netbeans of Eclipse. Bij mijn (te starten opleiding met 3 week) (@ Hanze Groningen) moeten we een boek aanschaffen 'Java met BlueJ', nou dat is pas een IDE.

http://www.bluej.org/about/what.html
I feel sorry for you. :+

Het eerste jaar gekut met BlueJ, wat een WAARDELOOS!! stukje software is dat |:( Dat was overigens 4 jaar geleden, maar toen was BlueJ nog een ondermaatse IDE. Geen code-completion, geen realtime syntax-check. Geen integratie voor version-control en/of TODO-achtige argumenten.

Ik was maar wat blij toen we na een jaar ploeteren in BlueJ de overstap mochten maken naar Eclipse, wat een verademing was dat. Naderhand nog één keer een projectje in NetBeans gedaan, maar dat vond / vind ik toch minder prettig werken dan Eclipse.
Zeker met de ondersteuning in Eclipse voor C++, PHP, Java en (in mindere mate) VHDL, vind ik dat een van de prettigste Cross-Platform, IDE's _O_

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:19
Matis schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 14:04:
[...]

I feel sorry for you. :+

Het eerste jaar gekut met BlueJ, wat een WAARDELOOS!! stukje software is dat |:( Dat was overigens 4 jaar geleden, maar toen was BlueJ nog een ondermaatse IDE. Geen code-completion, geen realtime syntax-check. Geen integratie voor version-control en/of TODO-achtige argumenten.
Als leer-IDE blinkt BlueJ erg uit. Er zit helemaal niets overbodigs in, je moet zelf je code nakijken - ipv dat de IDE dit doet, waardoor je dus veel beter oplet wat je aan het schrijven bent. Tegenwoordig gebruik ik vooral NetBeans en Visual Studio, die wel al het bovenstaande hebben, maar daarin betrap ik mijzelf toch weleens op het invullen van één letter dan even scrollen naar de juiste methode/property/etc.

Daarnaast is het het eerste jaar van een opleiding, niet iedereen zit op hetzelfde niveau en dat is vaak met BlueJ toch wel redelijk recht te trekken - alhoewel er altijd uitzonderingen zijn.

Verwijderd

Avalaxy schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:42:
Wat doet een docent als hij er niet is om dingen uit te leggen en opdrachten na te kijken? Daar betaal je toch schoolgeld voor? Ik kan prima respect hebben voor docenten, maar op welke manier toont het respect om mijn vragen compleet te negeren en me een totaal irrelevant linkje te sturen naar een tutorial, waar echt een afschuwelijke mentaliteit afstraalt van "jij als student snapt het niet", terwijl hier in mijn ogen het tegenovergestelde waar is.
Je kunt je in zo'n geval inderdaad tot het niveau van de docent verlagen en de strijd aangaan, botte mails sturen en uiteindelijk je werk bij een ander inleveren. Maar je zult zien dat je na dit vak niet van de beste man af bent. Je zult nog vaker met hem te maken krijgen, en je zult ook best nog eens zijn welwillendheid kunnen gebruiken. Tuurlijk kun je je respect laten varen, maar als je vijf minuten na een deadline nog met je verslag aan komt rennen kan het wel het verschil maken tussen "tja, te laat is te laat, ik neem hem van je aan maar het telt wel als een herkansing" of "nou vooruit dan maar, maar volgende keer wel op tijd he!". Uiteindelijk maakt het voor de docent geen bal uit of jij het nou goed doet of niet, jij bent (deels) van hem afhankelijk, hij niet van jou. Als je slim bent behandel je die mensen met respect en probeer je ze te vriend te houden.

Ik wil niet zeggen dat ik nooit ruzie gehad heb met docenten en wel eens opmerkingen gemaakt heb waarvan ik later dacht "hmm, dat had ik ook anders kunnen zeggen", ik ben ook zeker niet heilig, en ook maar een mens. Maar ik ga niet beweren dat dat altijd verstandig was of niet anders gekund had.
Avalaxy schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:42:
Waar maak jij uit op dat ik in het echt niks durf te zeggen? Geloof me, dat doe ik wel hoor. En als de docent mij op mijn nummer wilt zetten door een paar goede inhoudelijke argumenten te geven dan vind ik dat ook prima, als ik ongelijk heb heb ik ongelijk. Echter doe je "iemand op zijn nummer zetten" niet door je dictatoriaal te gaan gedragen.
Woorden zijn altijd makkelijk. Het credo "niet lullen maar poetsen" zou je als student van de Hogeschool Rotterdam bekend voor moeten komen. Daar verwees ik naar.
Sebazzz schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 18:20:
[...]
Dus wat je feitelijk zegt, is dat als je door middel van een discussie met goede argumenten de docent niet respecteert?
Nee. Wat ik zeg is dat het respectloos is om iemand achter zijn rug om in het openbaar aan de schandpaal te nagelen. Prima als je iets op te merken hebt, maar vergeet niet tegen wie je het hebt. Zoals ik al zei, docenten zijn er niet om studenten te dienen. Of je het nou leuk vind of niet, als student sta je onderaan in de hiërarchie. Wie slim is kan daar binnen een hoop bereiken, maar als je mensen tegen je in het harnas jaagt zullen ze een stuk minder geneigd zijn om je te helpen. Daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee.

Voor de goede orde, ik wil niet zeggen dat ik het met de eisen van de betreffende docent eens ben. Ik ben alleen ingegaan op de manier waarop dat hier besproken werd, en in hoeverre het effectief is om zoveel heisa te maken terwijl je in 10 minuutjes een netbeans projectje voor de man gebakken hebt.

M.i. heeft het grote voordelen om mensen te leren programmeren zonder een IDE. Een IDE doet erg veel voor je, dat is fijn maar het is goed als je weet wat er gebeurt. Laat mensen om te beginnen maar eens een simpele texteditor gebruiken, veel meer dan code highlighting en auto-indentation heb je niet nodig. Compileren en runnen kan prima op de command line. Als je dan verder komt dan het if/else werk en de projecten complexer worden kun je lekker overstappen op een IDE naar keuze. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2010 16:11 ]

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Tsja, ik ken de specifieke situatie en uberhaupt die docent niet (ik heb tot nu toe nog nooit een conflict gehad met een docent :)), maar als het schrijven in een andere taal geen probleem is, waarom een andere IDE wel? Eclipse wordt heel veel gebruikt, docent wil Netbeans zien. Visual Studio wordt heel veel gebruikt, als de docent een Sharpdevelop of Mono project wil zien, moet ik dat dan ook doen?

Overigens is dit sowieso een rare situatie als ik het zo lees, want normaal demonstreer je je app live, kijkt de docent je code door, en krijg je gelijk een beoordeling. Dat lijkt hier niet het geval te zijn, dus zo vaak komen zulke situaties niet voor. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Sebazzz op 21-08-2010 16:11 ]

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:26
Waarom maak je/de TS hier in godsvredesnaam zo'n probleem van? Wat is er nou zo vervelend aan het project ff als netbeans project inleveren als de docent er om vraagt?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

vandaag eens aan het kijken geweest voor verdere certificering.
blijkt het dat ja van een MCPD EA 3.5 naar een upgrade examen dadelijk een MCPD word. had achteraf 3 examens gescheelt. :|
Pagina: 1 ... 62 ... 201 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep, niet als vraagbaak