Avalaxy schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:42:
Wat doet een docent als hij er niet is om dingen uit te leggen en opdrachten na te kijken? Daar betaal je toch schoolgeld voor? Ik kan prima respect hebben voor docenten, maar op welke manier toont het respect om mijn vragen compleet te negeren en me een totaal irrelevant linkje te sturen naar een tutorial, waar echt een afschuwelijke mentaliteit afstraalt van "jij als student snapt het niet", terwijl hier in mijn ogen het tegenovergestelde waar is.
Je kunt je in zo'n geval inderdaad tot het niveau van de docent verlagen en de strijd aangaan, botte mails sturen en uiteindelijk je werk bij een ander inleveren. Maar je zult zien dat je na dit vak niet van de beste man af bent. Je zult nog vaker met hem te maken krijgen, en je zult ook best nog eens zijn welwillendheid kunnen gebruiken. Tuurlijk kun je je respect laten varen, maar als je vijf minuten na een deadline nog met je verslag aan komt rennen kan het wel het verschil maken tussen "tja, te laat is te laat, ik neem hem van je aan maar het telt wel als een herkansing" of "nou vooruit dan maar, maar volgende keer wel op tijd he!". Uiteindelijk maakt het voor de docent geen bal uit of jij het nou goed doet of niet, jij bent (deels) van hem afhankelijk, hij niet van jou. Als je slim bent behandel je die mensen met respect en probeer je ze te vriend te houden.
Ik wil niet zeggen dat ik nooit ruzie gehad heb met docenten en wel eens opmerkingen gemaakt heb waarvan ik later dacht "hmm, dat had ik ook anders kunnen zeggen", ik ben ook zeker niet heilig, en ook maar een mens. Maar ik ga niet beweren dat dat altijd verstandig was of niet anders gekund had.
Avalaxy schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:42:
Waar maak jij uit op dat ik in het echt niks durf te zeggen? Geloof me, dat doe ik wel hoor. En als de docent mij op mijn nummer wilt zetten door een paar goede inhoudelijke argumenten te geven dan vind ik dat ook prima, als ik ongelijk heb heb ik ongelijk. Echter doe je "iemand op zijn nummer zetten" niet door je dictatoriaal te gaan gedragen.
Woorden zijn altijd makkelijk. Het credo "niet lullen maar poetsen" zou je als student van de Hogeschool Rotterdam bekend voor moeten komen. Daar verwees ik naar.
Nee. Wat ik zeg is dat het respectloos is om iemand achter zijn rug om in het openbaar aan de schandpaal te nagelen. Prima als je iets op te merken hebt, maar vergeet niet tegen wie je het hebt. Zoals ik al zei, docenten zijn er niet om studenten te dienen. Of je het nou leuk vind of niet, als student sta je onderaan in de hiërarchie. Wie slim is kan daar binnen een hoop bereiken, maar als je mensen tegen je in het harnas jaagt zullen ze een stuk minder geneigd zijn om je te helpen. Daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee.
Voor de goede orde, ik wil niet zeggen dat ik het met de eisen van de betreffende docent eens ben. Ik ben alleen ingegaan op de manier waarop dat hier besproken werd, en in hoeverre het effectief is om zoveel heisa te maken terwijl je in 10 minuutjes een netbeans projectje voor de man gebakken hebt.
M.i. heeft het grote voordelen om mensen te leren programmeren zonder een IDE. Een IDE doet erg veel voor je, dat is fijn maar het is goed als je weet wat er gebeurt. Laat mensen om te beginnen maar eens een simpele texteditor gebruiken, veel meer dan code highlighting en auto-indentation heb je niet nodig. Compileren en runnen kan prima op de command line. Als je dan verder komt dan het if/else werk en de projecten complexer worden kun je lekker overstappen op een IDE naar keuze.
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 21-08-2010 16:11
]