De Devschuur Coffee Corner Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 201 Laatste
Acties:
  • 852.101 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
RobIII schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:42:
Why does my program run faster if I click and hold the caption bar?
:X :D :') Soms kunnen gebruikers toch conclusies trekken :N :D (Die conclusie is in deze terecht overigens, maar zou wel een WTF-momentje opleveren als je zo'n vraag op je supportdesk binnenkrijgt)

Overigens sowieso wel een aanrader voor in je bookmarks als je veel met windows doet.
heh, zelfde idee als veel laten schrijven naar je outstream bij het uitvoeren van je programma. Ik zie wel vaker programma's die heel veel repaints doen om de voortgang te laten zien. Wat ook helpt is gewoon het scherm minimaliseren terwijl hij bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Zo ook iemand bij ons op het werk, bij het uitvoeren van GetDataBack. Ik zei: zet dat vinkje af wat het venster doet scrollen, dan gaat het wat sneller. Hij: ja maar performance is toch gelimiteerd door de HDD, niet de CPU.

Maar kijk eens naar de hoeveelheid data die GetDataBack naar het scherm schrijft, dat is een hele blok.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik was even in de documentatie voor interop met Excel aan het kijken, kom ik het volgende voorbeeld tegen op de MSDN
C#:
1
2
3
4
5
6
7
Microsoft.Office.Interop.Excel.Application xlApp = new Microsoft.Office.Interop.Excel.Application();

if (xlApp == null)
{
    Console.WriteLine("EXCEL could not be started. Check that your office installation and project references are correct.");
    return;
}

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij kan xlApp nooit null zijn 8)7

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als Excel niet geinstalleerd is en daarnaast zijn er nog een aantal irritante dingen met interop waardoor dit kan ontstaan. Bij een Engelse Office en Nederlandse locale gebeurt het bijvoorbeeld ook.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2010 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Zojuist weer een enigszins opmerkelijk probleem tegengekomen met betrekking tot Team Build van TFS. In de .csproj-files staan references naar andere projects, en dit staat er dan in met Name en Id. Kennelijk pakt de MSBuild van Visual Studio de references op Name, en dan bouwt alles.

TFS pakt 'm echter op Id (GUID) en toen bouwde iets niet meer. De GUID van het referencede project was gewijzigd, maar in de .csproj van het project stond de oude GUID nog. En dan bouwt hij niet.

Ik heb dit al eens eerder gezien en opgelost, maar het blijft een opmerkelijk iets.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:06:
Als Excel niet geinstalleerd is en daarnaast zijn er nog een aantal irritante dingen met interop waardoor dit kan ontstaan. Bij een Engelse Office en Nederlandse locale gebeurt het bijvoorbeeld ook.
Maar dan kan het toch nooit null zijn? Je kan hooguit een exception krijgen. Een new kan immers nooit een null als result hebben. Je kan in je constructor niet iets zeggen als return null.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:06:
Dan gooit hij een exceptie zodra je xlApp probeert toe te wijzen, nog voor je op null kan checken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...

[ Voor 164% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2010 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik vind het nog even geen topic waard maar heeft iemand een idee met welke tool (ffmpeg, mencoder bijv) je commandline een video een grotere canvas kan geven? Ik vind heel veel over resizen maar wat ik wil is een video van bijv. 320x240 in een 640x480 zetten op een bepaalde plek waarbij de originele video gewoon dezelfde grootte houdt. Je zou zeggen dat t niet moeilijk is maar kan t niet vinden, alleen waarbij je dus de video zelf gaat resizen :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:06

CodeIT

Code IT

Cartman! schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:42:
Ik vind het nog even geen topic waard maar heeft iemand een idee met welke tool (ffmpeg, mencoder bijv) je commandline een video een grotere canvas kan geven? Ik vind heel veel over resizen maar wat ik wil is een video van bijv. 320x240 in een 640x480 zetten op een bepaalde plek waarbij de originele video gewoon dezelfde grootte houdt. Je zou zeggen dat t niet moeilijk is maar kan t niet vinden, alleen waarbij je dus de video zelf gaat resizen :{
Voor ffmpeg is dat volgens mij 'pad': http://ffmpeg.org/libavfilter.html#SEC9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:20:
[...]
Dat is trouwens niet waar! Probeer het maar eens. Interop magic.
Dat lijkt me persoonlijk heel erg sterk, het is immers gewoon een wrapper om wat COM calls. Kun je een voorbeeld geven van dergelijk gedrag, want dat zou IMHO een flinke bug in .NET zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Woy schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:05:
Ik was even in de documentatie voor interop met Excel aan het kijken, kom ik het volgende voorbeeld tegen op de MSDN
C#:
1
2
3
4
5
6
7
Microsoft.Office.Interop.Excel.Application xlApp = new Microsoft.Office.Interop.Excel.Application();

if (xlApp == null)
{
    Console.WriteLine("EXCEL could not be started. Check that your office installation and project references are correct.");
    return;
}

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij kan xlApp nooit null zijn 8)7
Misschien als een native thread in het geheugen van de stack van de huidige thread zit te poken, en xlApp dus ineens op null wordt gezet tussen de new en de controle? :+

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dan nog heeft die check niet zo heel veel nut, dat kan immers ook vlak na de check gebeuren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woy schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 14:50:
[...]

Dat lijkt me persoonlijk heel erg sterk, het is immers gewoon een wrapper om wat COM calls. Kun je een voorbeeld geven van dergelijk gedrag, want dat zou IMHO een flinke bug in .NET zijn.
Waarom quoten na het weghalen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 15:01:
[...]

Waarom quoten na het weghalen :>
Blijkbaar een race condition. Ik was een tijdje suspended op GoT, vlak nadat ik op de quote knop gedrukt had :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Bedankt, ik heb het gevonden inmiddels ook voor mencoder (heeft mn voorkeur omdat die al geinstalleerd staat)

code:
1
-vf expand=-320:-240:160:120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het zal waarschijnlijk gewoon niet duidelijk in het artikel staan maar ik vond het een aardige WTF

http://www.nu.nl/nieuws/2...n-twintig-utrechters.html
De twintig stemgerechtigden hebben een excuusbrief ontvangen en krijgen een derde, vervangende stempas.
Vererger je het probleem dan niet gewoon 8)7

Ik neem aan dat ze de andere 2 gewoon in hebben moeten leveren, maar daar gaat het niet om :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:55

Haan

dotnetter

lekker, tot zondag even geen computers, nu op weg naar Brussel, morgenochtend het vliegtuig naar Barcelona, uitstapje met het bedrijf :D :w tot volgende week!

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Have fun! :)

Het blijft vervelend om de hele dag in Microsoft SQL Server Management Studio te werken waar je op F5 kunt drukken om het geselecteerde stuk SQL uit te voeren, en vervolgens thuis in phpMyAdmin aan de slag te gaan... :P

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 26-05-2010 21:27 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dan schakel je thuis toch ook gewoon over op MS SQL Server? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
(over filmpjes editen, ik vind RAD Video tools nog steeds handig om om de encoders heen te hebben http://www.radgametools.com/bnkdown.htm, gebruik het zelf normaal icm XVID)

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
CodeCaster schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 21:26:
phpMyAdmin aan de slag te gaan... :P
phpMyAdmin :r Breek me de bek niet open. Wat een wanproduct is dat zeg :X
Ik gebruik hier, als ik dan toch in MySQL moet fröbelen, MySQL Query Browser (hoewel dat tegenwoordig volgens mij MySQLWorkBench heet (of een onderdeel is van...)). Dat werkt al 1.000 keer beter dan die phpMyAdmin meuk maar kan nog steeds bij lange na niet tippen aan SSMS of de (good ol') Enterprise Manager + Query browser.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 19:33

Sebazzz

3dp

Mijn databasedocent vergelijkt Oracle en MySQL altijd op deze manier: Bij de één heb je huis met zwembad, bij de ander een klein stoffig apartementje. Geweldige man is dat. Heeft veel praktijkervaring en kan geweldig vertellen. _/-\o_ Naar dat soort mensen kan ik uren luisteren. En dat is maar goed ook want iedere vrijdag heb ik van hem vijf uur hoorcollege, achter elkaar :X

[ Voor 35% gewijzigd door Sebazzz op 26-05-2010 22:46 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben benieuwd watie over PostgreSQL zou zeggen... Dat is imho de meest ondergewaardeerde database, vooral in vergelijking met MySQL. En pgAdmin werkt ook best goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:53
RobIII schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:39:
Ooit (jaren geleden) eens de backups van een dozijn persoonlijke sites terug kunnen zetten nadat een stel bothackers via phpMyAdmin remote code hebben weten uit te voeren :( Die troep komt dus never nooit niet meer op een server in mijn beheer :|

MySQL Query browser valt nog wel prima mee te werken eigenlijk, al mis ik nog wat features van betaalde paketten als navicat.

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Alex) schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 21:53:
Dan schakel je thuis toch ook gewoon over op MS SQL Server? :)
Dat is helaas geen optie, ik ben een sitetje voor iemand aan het maken dat op net-niet-gratis hosting moet gaan draaien. Dan is MS-SQL niet echt een optie :P
RobIII schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:39:
Ik gebruik hier, als ik dan toch in MySQL moet fröbelen, MySQL Query Browser (hoewel dat tegenwoordig volgens mij MySQLWorkBench heet (of een onderdeel is van...)). Dat werkt al 1.000 keer beter dan die phpMyAdmin meuk maar kan nog steeds bij lange na niet tippen aan SSMS of de (good ol') Enterprise Manager + Query browser.
Ziet er aardig uit, hij wil alleen tabellen creëren voor iedere view die ik heb (na reverse engineering van bestaand schema) :P En de UI is niet echt geoptimaliseerd voor 15"-laptopschermen. Weer een excuus om een los 22+" scherm te kopen :Y)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
CodeCaster schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 23:29:
[...]

Dat is helaas geen optie, ik ben een sitetje voor iemand aan het maken dat op net-niet-gratis hosting moet gaan draaien. Dan is MS-SQL niet echt een optie :P
Daar zijn (gratis) express edities van (maar idd nooit beschikbaar op "net-niet-gratis" hosting). Then again: de klus is dan waarschijnlijk ook net-niet-gratis en dan doe ik sowieso al :w :w
CodeCaster schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 23:29:
Ziet er aardig uit, hij wil alleen tabellen creëren voor iedere view die ik heb (na reverse engineering van bestaand schema) :P En de UI is niet echt geoptimaliseerd voor 15"-laptopschermen. Weer een excuus om een los 22+" scherm te kopen :Y)
Je hebt het nu over de workbench volgens mij; dat ding borked nog aan veel kanten; de query browser is echter wel best goed en die gebruik ik altijd om tabellen/views etc te maken. Ik heb geen diagrammen nodig (althans, niet voor MySQL projectjes :Y) )

[ Voor 39% gewijzigd door RobIII op 26-05-2010 23:40 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

JanDM schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 23:07:
Ik ben benieuwd watie over PostgreSQL zou zeggen... Dat is imho de meest ondergewaardeerde database, vooral in vergelijking met MySQL. En pgAdmin werkt ook best goed :)
Die vindt ie de beste gratis database, maar nog met grote stappen van Oracle verwijderd. Ik probeer zelf zo veel mogelijk met PgSQL of MSSQL te werken als het kan, het eerste omdat school daar zelf dingen voor biedt, en laatst voor hobbyprojectjes en het werkt lekker icm met .NET. (Ja, ik weet dat er adapters zijn, maar dan nog :) )

[ Voor 4% gewijzigd door Sebazzz op 26-05-2010 23:43 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:29

Reptile209

- gers -

Woy schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 16:37:
Het zal waarschijnlijk gewoon niet duidelijk in het artikel staan maar ik vond het een aardige WTF

http://www.nu.nl/nieuws/2...n-twintig-utrechters.html

[...]

Vererger je het probleem dan niet gewoon 8)7

Ik neem aan dat ze de andere 2 gewoon in hebben moeten leveren, maar daar gaat het niet om :P
Let maar eens op: op ieder stemburo ligt een lijst (boek) met ongeldige stempasnummers van die gemeente. Daar worden de dubbele pasnummers in opgenomen, de 3e pas is dan voor de kiezers in kwestie goed herkenbaar als de juiste. Het lijkt dus erger dan het is.

Overigens: 'vroeger' toen je alleen op je aangewezen stemburo kon stemmen, hadden ze daar een overzicht van de geldige passen. Nu je in je hele gemeente terecht kunt, zijn ze overgestapt op blacklisting. Een boek met 500.000 nummers is niet echt hanteerbaar als whitelist. :P

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Wordt er in NL eigelijk electronisch gestemt? Hier in BE in sommige gemeentes wel, ik heb eigelijk nog nooit papier gestemt!

Ik ga iig nooit VROEG naar de stembureau's. Als ze namelijk niet genoeg bijzitters hebben pikken ze u er misschien uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik geloof dat ze hier het weer analoog doen. Maar het mooiste zou zijn via internet. Het zou toch wel geniaal zijn, gewoon stemmen met je DigiD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Klopt, om nog maar te zwijgen van de kosten. En de hogere opkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Snake schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 08:06:
Klopt, om nog maar te zwijgen van de kosten. En de hogere opkomst.
Ik denk dat je je behoorlijk kan vergissen in de kosten. Vergeet niet dat je ook een callcenter etc moet hebben voor het geval het niet lukt + technische mensen om de eventuele problemen op te lossen en ten slotte de mogelijkheid om alsnog "offline" te gaan stemmen als het echt niet werkt, waarvoor je dan weer een geldige stempas moet hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Niet te vergeten alle debatten van of het veilig is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
In Nederland wordt er weer met een rood potlood gestemd, nadat de stichting Wijvertrouwenstemcomputersniet.nl de overheid overtuigde dat de stemcomputers niet te vertrouwen zijn. Er zijn momenteel ook geen plannen om weer stemcomputer in te voeren.

De reden dat digitaal stemmen (via de computer) nog niet is ingevoerd is eerder te vinden in het privacy/veiligheids-aspect. Stemlokalen zijn controleerbare locaties, waar je kunt afdwingen dat er niet meer dan één persoon in een stemhokje staat om zijn stem uit te brengen. Afgesloten met een gordijntje.

Als je mensen thuis laat stemmen kun je deze garantie niet geven, en is het best mogelijk dat een andere persoon dan de stemgerechtigde de stem uitbrengt, of dat de stemgerechtigde onder druk wordt gezet om een stem op een bepaalde persoon of partij uit te brengen, ook al wil deze dat eigenlijk niet.

Zolang zulke mogelijke problemen niet op te lossen zijn, zal er niet digitaal worden gestemd verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Alex) schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 08:20:
In Nederland wordt er weer met een rood potlood gestemd, nadat de stichting Wijvertrouwenstemcomputersniet.nl de overheid overtuigde dat de stemcomputers niet te vertrouwen zijn. Er zijn momenteel ook geen plannen om weer stemcomputer in te voeren.
Die plannen zijn er wel hoorde ik laatst op de radio, van mij mogen die stemcomputers terug, veel makkelijker en sneller en imo veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Inderdaad, ik ben ook voorstander van stemcomputers, maar dan wel het liefst op een open platform, zodat het systeem zelf ook gewoon gecontroleerd kan worden ( Al is het dan nog lastig om te controleren of dat daadwerkelijk het systeem is wat op de stemcomputers draait ). Het risico op grootschalige manipulatie neemt er wel iets door toe, maar IMHO niet zo enorm veel om het helemaal uit te sluiten.

Stemmen via internet zie ik persoonlijk niet zo zitten, want dat is wel enorm gevoelig voor fraude e.d. Je moet je toch niet voorstellen dat er een virus ronddwaalt die alle stemmen van mensen op die computer omzet naar een andere partij. Ook het controle aspect is inderdaad compleet weg, en je weet dus niet zeker meer wie er echt gestemd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Alleen denk ik niet dat je helemaal over kan gaan op digitaal stemmen, er zijn nogsteeds mensen zonder computer en/of internet.
Of je zet alsnog een aantal stem loketten neer, waar gewoon een aantal laptopjes staan.

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 16:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Erkens schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 08:24:
[...]

Die plannen zijn er wel hoorde ik laatst op de radio, van mij mogen die stemcomputers terug, veel makkelijker en sneller en imo veiliger.
Absoluut niet zoals de huidige stemcomputers iig. Daarin geef ik wijvertrouwenstemcomputersniet volledig gelijk. Dat ze op afstand af te luisteren zijn mag dan misschien de reden zijn dat ze niet gebruikt mogen worden, ikzelf vind het vooral schokkend dat die dingen compleet closed source zijn en dat er maar een handje vol mensen daadwerkelijk weten welke code er nu daadwerkelijk op die systemen draait. Er is op geen enkele manier te controleren of de stemmen die gegeven zijn ook daadwerkelijk de stemmen zijn die er uit komen rollen.

Ik heb trouwens laatst nog wel eens nagedacht over een daadwerkelijke implementatie van een goed systeem. Daarbij had ik alvast de volgende requirements gedefinieerd:

- Open ontwerp, meerdere (hardware) implementaties door meerdere bedrijven.
- Stem mag niet terug te herleiden zijn naar een persoon.
- Gebruikers mogen nooit meer dan 1x stemmen en alleen met een geldige stempas.
- Er is een papertrail aanwezig.
- De stemmer (en niemand anders) moet kunnen controleren dat hetgeen op papier staat ook datgene is dat hij/zij heeft gestemd.
- De papertrail resultaten moeten geautomatiseerd geteld kunnen worden.
- Een papertrail resultaat mag niet dubbel geteld kunnen worden.

Voor een daadwerkelijke implementatie van dat ontwerp was ik ook al een redelijk eind.

[ Voor 32% gewijzigd door Janoz op 27-05-2010 09:55 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
  • Laatst online: 08-04-2024
Ook al heb ik één keer per internet gestemd (tweede kamer, 2006), toch vind ik dat we dit maar beter niet voor iedereen in kunnen voeren, gezien de problemen met privacy en confidentiality die o.a. Alex al noemde. Daar komt dan nog bij dat er een aantal beveiligingsrisico's zijn (keyloggers die de stem afluisteren of een slimme malware die de stem van de kiezer binnen in de browser aanpast) en natuurlijk het gebrek aan een papertrail (aan printouts van de kiezers zelf heb je niet veel bij een hertelling).

Waarom heb ik dan, ondanks al die problemen, toch per internet gestemd? Omdat het nog altijd een betere oplossing was dan het alternatief: briefstemmen. Voor degenen die het nog nooit gedaan hebben, het stemmen gaat als volgt:
0. Je registreert je ergens in April en krijgt een stembiljet thuis.
1. Op het stembiljet (alle stembiljetten zijn identiek) zet je een stipje. Stembiljet gaat in envelop 1.
2. Je zet een handtekening onder een verklaring, dat je bent wie je zegt. Verklaring gaat samen met envelop 1 in envelop 2.
3. Envelop 2 stuur je per post naar Den Haag.

Alle stembiljetten en enveloppen zijn identiek, dus voor iemand die fysiek toegang tot de post heeft is het een kleine moeite om die na te maken (enveloppen zijn gekleurde C5jes, stembiljet is een A2 ofzo) en naar gelang in te vullen. Het enige wat je dan hoeft te onderscheppen is die verklaring. De ouderwetse technieken als enveloppen openstomen zijn niet eens nodig. Nou, als ik moet kiezen tussen dit systeem en SSL (waarbij je de public key van hun certificaat per post thuis krijgt gestuurd!) dan weet ik het wel.

Jammer dat het dit jaar niet kan, maar dat briefstemmen is eigenlijk ook wel lollig. :)

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
quote: Janoz
Open ontwerp, meerdere (hardware) implementaties door meerdere bedrijven.
Alsjeblieft niet, dan krijgen we dezelfde perikelen als nu met de OV Chipkaart - één standaard, maar elk bedrijf implementeert ze nét even anders waardoor het nét even anders werkt. Requirements zijn ondergeschikt aan interpretatie, en zelfs dan zit je nog met het probleem dat het ene bedrijf een beter produkt aflevert dan het andere.
Stem mag niet terug te herleiden zijn naar een persoon.
Maar er moet wél een systeem zijn waardoor je niet twee keer kunt stemmen, dus ook niet met de stempas van een ander. Ik vindt het best als er bijgehouden wordt wie al gestemd heeft, mits deze gegevens na de stemming geanonimiseerd worden (dwz de uiteindelijke stemresultaten en evt. statistieken qua opkomst per bevolkingsgroep / gemeente / etc)
Er is een papertrail aanwezig.
De stemmer (en niemand anders) moet kunnen controleren dat hetgeen op papier staat ook datgene is dat hij/zij heeft gestemd.
De papertrail resultaten moeten geautomatiseerd geteld kunnen worden.
Dat lijkt me lastig te implementeren. Dan moet je een formeel document uit laten printen door de stemcomputer waarop staat 'Gij, Gijsbertus Alberdinck Naecktgeboren, heeft in den Tweeden Kaemerverkiezinghen op die-en-die datum, gestemdt op den persoon Henk de Vries van den Partij der Gelijkgestemden met Uwen Meeningh', dat vervolgens ook nog ingelezen kan worden door een computer én een persoon - en dan zonder dat de stemmer dit document nog weer aan kan passen. Lijkt me lastig.
quote: netvor
of een slimme malware die de stem van de kiezer binnen in de browser aanpast
oeh, misschien leuk om eens een proof of concept hiervan te maken? evt. in de vorm van een Greasemonkey script of iets in die trant, iets eenvoudigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:09

RayNbow

Kirika <3

Ik heb deze linkjes wel eens eerder gepost, maar er is een interessante Google Tech Talk over het gebruik van cryptografie voor stemcomputers. :p

Theory and Practice of Cryptography (talk)
Scratch & Vote - Self-Contained Paper-Based Cryptographic Voting (paper van de spreker)
Advances in Cryptographic Voting Systems (PhD thesis van de spreker)

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YopY schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 11:19:
[...]
Maar er moet wél een systeem zijn waardoor je niet twee keer kunt stemmen, dus ook niet met de stempas van een ander. Ik vindt het best als er bijgehouden wordt wie al gestemd heeft, mits deze gegevens na de stemming geanonimiseerd worden (dwz de uiteindelijke stemresultaten en evt. statistieken qua opkomst per bevolkingsgroep / gemeente / etc)
Dat moet toch wel op te lossen zijn met unieke sleutels, die ongeldig worden gemaakt zodra ermee gestemd is?

(net zoiets als bepaalde licentie systemen voor software)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Alsjeblieft niet, dan krijgen we dezelfde perikelen als nu met de OV Chipkaart - één standaard, maar elk bedrijf implementeert ze nét even anders waardoor het nét even anders werkt. Requirements zijn ondergeschikt aan interpretatie
Dat is gewoon een kwestie van communicatie en het opzetten van goede specs. Je computer werkt toch ook gewoon naar behoren? Je wilt niet weten hoeveel stukken hardware van verschillende fabrikanten daarin zitten. Dat het met de OV-chipkaart mis gaat is omdat alles met de OV-chipkaart mis gaat omdat er een organisatie achter zit die er geen verstand van heeft. Nu zit diezelfde organisatie natuurlijk ook achter het stemmen zelf, maar dan moeten ze gewoon maar mensen aantrekken die er wél verstand van hebben.
en zelfs dan zit je nog met het probleem dat het ene bedrijf een beter produkt aflevert dan het andere
Kom op zeg, wat moet het nou eigenlijk doen? Gewoon een stem verwerken, meer niet. :)
Ergo, wat Janoz zegt dus. Een stem mag niet terug te leiden zijn naar een persoon. En stemmen met de stempas van een ander mag momenteel ook (machtiging), ik zie het probleem daarmee niet. Je hoeft enkel bij te houden wie er al gestemd heeft - dit staat compleet los van de daadwerkelijke stem die wordt uitgebracht.
Dat lijkt me lastig te implementeren. Dan moet je een formeel document uit laten printen door de stemcomputer waarop staat 'Gij, Gijsbertus Alberdinck Naecktgeboren, heeft in den Tweeden Kaemerverkiezinghen op die-en-die datum, gestemdt op den persoon Henk de Vries van den Partij der Gelijkgestemden met Uwen Meeningh', dat vervolgens ook nog ingelezen kan worden door een computer én een persoon - en dan zonder dat de stemmer dit document nog weer aan kan passen. Lijkt me lastig.
Waarom moet er zo'n document uitrollen? Gewoon een papiertje waar op staat wat je gestemd hebt. In een standaard font wat makkelijk is te OCR'en, en een streepjescode erbij ter verificatie. Handmatige aanpassingen zijn dan makkelijk te detecteren.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Haan schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 19:33:
lekker, tot zondag even geen computers, nu op weg naar Brussel, morgenochtend het vliegtuig naar Barcelona, uitstapje met het bedrijf :D :w tot volgende week!
:( vlucht zou vertrekken om 10.35, maar er wordt gestaakt in frankrijk zodat wij niet over dat luchtruim kunnen vliegen 8)7 nu zitten we in het vliegtuig vast, te wachten tot we vertrekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Alsjeblieft niet, dan krijgen we dezelfde perikelen als nu met de OV Chipkaart - één standaard, maar elk bedrijf implementeert ze nét even anders waardoor het nét even anders werkt. Requirements zijn ondergeschikt aan interpretatie, en zelfs dan zit je nog met het probleem dat het ene bedrijf een beter produkt aflevert dan het andere.
.oisyn zegt het ook al. Wanneer er fatsoenlijke specs liggen kan iedereen een implementatie maken. Daarnaast bedoel ik met het ontwerp niet de requirements, maar echt het functionele ontwerp. Dit ontwerp moet compleet niet ambigu zijn. Doordat dit ontwerp open is kunnen vele deskundigen hier een ei over leggen.

Uiteindelijk heeft het de volgende voordelen:
1 - Ookal is er maar 1 producent, dan zijn er minimaal 2 verschillende partijen. 1 die de specs opstelt en 1 die de implementatie maakt
2 - Bij meerdere implementaties is de invloed die een enkel bedrijf op de uitslag kan hebben een stuk kleiner. Daarnaast zijn er middels statistiek ook macro analyses los te laten om de uitslag te controleren.
Het voorkomen dat je 2x stemt hoeft helemaal niet te betekenen dat terug te leiden is welke stem je uitgebracht hebt. Omdat jij er zo snel nog geen oplossing voor bedacht hebt betekent niet dat die requirement gelijk maar moet worden vergeten.
Ook hier geld weer hetzelfde. Omdat jij er zo snel nog geen oplossing voor bedacht hebt betekent niet dat die requirement gelijk maar moet worden vergeten. Zoals .oisyn al aangaf kan het een stuk simpeler. Zolang de print out gebeurt bij het bevestigen van de stem en alleen jij het resultaat kunt lezen hoeft er alleen maar op te staan op welke persoon van welke partij jij hebt gestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Met de auto gaan! Zo ver is dat niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Hoewel het een beetje een crappy user quiz is, dat wil zeggen, normaal staan de antwoorden bíj de logo's:

http://www.sporcle.com/games/mi0tch/OSS_logos

Beat my 18/24? :) Bij de comments staat een link naar afbeelding namen bíj logo's, zoals het hoort bij Sporcle :(

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:54

Jrz

––––––––––––

Sebazzz schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 23:42:
[...]

Die vindt ie de beste gratis database, maar nog met grote stappen van Oracle verwijderd. Ik probeer zelf zo veel mogelijk met PgSQL of MSSQL te werken als het kan, het eerste omdat school daar zelf dingen voor biedt, en laatst voor hobbyprojectjes en het werkt lekker icm met .NET. (Ja, ik weet dat er adapters zijn, maar dan nog :) )
Hmm.. enterprisedb.com = dropin replacement voor oracle?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Hoe heten die nested controls in ASP.NET? En belangrijker, hoe maak je ze?

Deze dingen dus:
ASP.NET:
1
2
3
4
5
<asp:DropDownList runat="server" ID="ddl1">
        <asp:ListItem Text="Hoi" Value="1" Selected="True" />
        <asp:ListItem Text="Hoi" Value="2" />
        <asp:ListItem Text="Hoi" Value="3" />
    </asp:DropDownList>

Ik ben al aan het zoeken geweest, maar alles wat ik krijg is "Hoe maak ik een control wat meerdere velden kan tonen?"...

[ Voor 15% gewijzigd door Alex) op 27-05-2010 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Composite Controls bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Erkens schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 08:24:
[...]

Veel makkelijker is het niet, je moet nog steeds naar het stembureau toe. Als ik vanuit mijn luie stoel kon stemmen, dan was het makkelijker. Maar qua gemak zit er maar weinig verschil tussen het rood inkleuren van een vakje en het indrukken van een knop.

Het is inderdaad een stuk sneller. Het duurt nu misschien 3 dagen om alle stemmen te tellen. Vervolgens duurt het 3 maanden om een coalitie te vormen en dan ga je die 3 dagen optimaliseren? Hopelijk pas je deze taktiek niet toe bij het programmeren...

Zelfs als veiligheid geen issue zou zijn, dan nog zie ik geen reden om tijd en geld te steken in stemcomputers. Die euro's kunnen beter besteed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Woy schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 15:57:
Composite Controls bedoel je?
Zeker weten? Als ik zoek op hoe ik composite controls maak, krijg ik alsnog niet wat ik zoek. Ik krijg dan bijvoorbeeld deze blogpost, maar daar zie ik alleen wat extra attributes (in de comments). Veel links lopen eveneens dood...

Ik zoek juist de nesting-opties, zodat ik bijvoorbeeld een custom toolbar-control kan maken als dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
<Alex:ToolbarRow runat="server" id="toolbar">
    <Toolbar Title="Opties">
        <ToolbarItem Text="Nieuw" Icon="~/Images/new.png" OnClick="tbNieuw_Click" />
        <ToolbarItem Text="Openen" Icon="~/Images/open.png" OnClick="tbOpen_Click" />
        <ToolbarItem Text="Opslaan" Icon="~/Images/save.png" OnClick="tbSave_Click" />
    </Toolbar>
</Alex:ToolbarRow>

[ Voor 10% gewijzigd door Alex) op 27-05-2010 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
afraca schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 12:13:
Hoewel het een beetje een crappy user quiz is, dat wil zeggen, normaal staan de antwoorden bíj de logo's:

Beat my 18/24? :) Bij de comments staat een link naar afbeelding namen bíj logo's, zoals het hoort bij Sporcle :(
Zo open source zijn de meeste projecten volgens mij niet.
Sivlerlight sowiezo niet, Java en MySQL toch ook niet?

Ik had er 9 goed trouwens :)

[ Voor 3% gewijzigd door TJHeuvel op 27-05-2010 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-09 23:08

CoolGamer

What is it? Dragons?

Silverlight is inderdaad niet open-source. Voor Java zijn open-source implementaties. MySQL is wel open-source.

EDIT: Ik had er 14.

[ Voor 9% gewijzigd door CoolGamer op 27-05-2010 16:21 ]

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:35
CyCloneNL schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 16:14:
[...]

Zo open source zijn de meeste projecten volgens mij niet.
Sivlerlight sowiezo niet, Java en MySQL toch ook niet?

Ik had er 9 goed trouwens :)
MySQL is wel opensource, van java weet ik het niet. Maar het ging ook om programmeertalen (nu is Silverlight dat strikt gesproken ook niet).

Had 12/24 trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-09 09:20

10/24... Best mooi toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 14:33
21/24. :) Beetje flauw van dat Netbeans logo, want dat is op m'n Mac heel anders. Maar die wist ik na lang nadenken wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

24 goed. Al had ik mijn 6 minuten wel gebruikt om de antwoorden in de source op te zoeken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
hostname schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 16:18:
[...]

MySQL is wel opensource, van java weet ik het niet. Maar het ging ook om programmeertalen (nu is Silverlight dat strikt gesproken ook niet).

Had 12/24 trouwens.
Inderdaad, ik had gewoon te weinig gelezen.

@oisyn;

Had je toch 6 minuten gescheeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nee hoor, ten eerste had ik eerst die pagina op moeten zoeken, en ten tweede ben ik sowieso tijd kwijt aan het invullen van de antwoorden. Nu was het gewoon even een kwestie van de resource viewer te openen in Chrome en te zoeken naar een lijstje met antwoorden. Die vond ik al snel genoeg ;) (jsanswers.php)

Overigens herkende ik er zelf maar 5: apache, mysql, ubuntu, java en android. De logo's van Suse en gnome herkende ik wel maar ik kon even niet op de naam komen. De rest heb ik voor mijn gevoel simpelweg nog nooit gezien (en dat terwijl ik toch wel eens op de website van python, silverlight en LLVM ben geweest - slechte sites dus)

[ Voor 34% gewijzigd door .oisyn op 27-05-2010 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Hehe, ik mis degene die de meesten hebben gemist: Mono(ken het project, maar niet het logo), Hadoop, Wicket, Clojure, LLVM. Toch maar eens uitzoeken wat die projecten voorstellen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Sebazzz op 27-05-2010 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
|:( Ik had Python ingevuld bij het Mono project, en dacht dus dat ik die goed had.
Mono zou ik toch wel moeten weten, aangezien ik er dagelijks mee werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Ik had er 14 van de 21.

De 7 die ik niet wist, had ik ook nog nooit van gehoord, alleen van
spoiler:
OpenSUSE
wel eens gehoord, maar nog nooit mee gewerkt ;)

Afbeelding van mijn score

[ Voor 23% gewijzigd door Matis op 27-05-2010 16:56 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Nee het was het eerste wat in mijn hoofd opkwam, maar het is al jaren geleden dat ik voor het laatst wat met ASP.NET gedaan heb ;)

Je zou ook nog naar Templated controls kunnen kijken, maar dat is toch net weer wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Je had toch gelijk, het zijn inderdaad Composite Controls. Wat ik nu heb gedaan, is een public property van een List<MijnType>, en daar een PersistanceMode-attribute opgezet met waarde DefaultInnerProperty (geloof ik). Nu lukt het wel.

Mijn control overerft trouwens van CompositeControl en zit in een apart project. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
.oisyn schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 16:24:
24 goed. Al had ik mijn 6 minuten wel gebruikt om de antwoorden in de source op te zoeken :Y)
In je adresbalk plakken: javascript:alert(answers);
:Y)

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, hoe kan ik in een IValueConverter de PropertyName van een PropertyGroupDescription achterhalen?

[ Voor 177% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2010 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RobIII schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:56:
[...]

In je adresbalk plakken: javascript:alert(answers);
:Y)
En hoe lang duurde het voordat jij daar achter was? Vast niet sneller dan ik ;)
naast het feit dat je er niets aan hebt want dan heb je een messagebox voor je neus die je eerst weg moet klikken voor je dingen kunt invullen op de pagina :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
.oisyn schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 19:27:
En hoe lang duurde het voordat jij daar achter was? Vast niet sneller dan ik ;)
Information -> View javascript -> CTRL-F "Ubuntu" want dat was er 1 (van de) die ik herkende -> Array gespot. Voila. 10 sec. max. :P
.oisyn schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 19:27:
naast het feit dat je er niets aan hebt want dan heb je een messagebox voor je neus die je eerst weg moet klikken voor je dingen kunt invullen op de pagina :+
Heb jij geen fotografisch geheugen dan? :+

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Gheh ja ik zocht ook op ubuntu :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
TheCoolGamer schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 16:17:
Silverlight is inderdaad niet open-source. Voor Java zijn open-source implementaties. MySQL is wel open-source.

EDIT: Ik had er 14.
Delen van Silverlight zijn vrij gegeven onder de MS-PL (microsoft permissive license) wat een door de open source community goedgekeurde open source license is (http://www.opensource.org/licenses/alphabetical ).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
quote: .oysin
Kom op zeg, wat moet het nou eigenlijk doen? Gewoon een stem verwerken, meer niet.
Was het maar zo makkelijk :D
quote: .oysin
Waarom moet er zo'n document uitrollen? Gewoon een papiertje waar op staat wat je gestemd hebt. In een standaard font wat makkelijk is te OCR'en, en een streepjescode erbij ter verificatie. Handmatige aanpassingen zijn dan makkelijk te detecteren.
Juist om te voorkomen dat het te vervalsen valt, en het moet in een formaat zijn dat makkelijk te verwerken valt. Een stapel bonnetjes is dat niet. Streepjescode... dan heb je weer een computer nodig om die uit te lezen, en die zijn te hax0ren. :+

en ik had in ieder geval 14 goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

YopY schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 10:01:
[...]

Was het maar zo makkelijk :D
Ja, grappige dooddoener, maar met verassend weinig inhoud. Weet je wat makkelijk is? Mijn nickname spellen, en zelfs dat kun je niet :Y)
Juist om te voorkomen dat het te vervalsen valt
Nee, dat is onzin. Het mag best te vervalsen zijn. Waar het om gaat is dat het aantal stemmen in de computer en de stemmen van de bonnetjes overeen komen. Het bonnetje is louter voor verificatie, voor zowel de stemmer als de stemteller.
Streepjescode... dan heb je weer een computer nodig om die uit te lezen
Streepjescodelezers zijn er zat, dat is geen custom hardware. Het idee van de streepjescode is dat het weer een verificatie is van de tekst die erop staat.

[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 28-05-2010 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

't Is ook helemaal niet erg als die bonnetjes niet automatisch uit te lezen zijn. Je telt gewoon handmatig een aantal steekproeven en vergelijkt die met de 'digitale' uitslag. Als daar geen significante afwijkingen uit blijken, ben je klaar. Zo heb je een snelle voorlopige uitslag (computertelling) en een verificatie na een aantal dagen of uren.
Dus niet gaan klooien met barcodes e.d. die bovendien niet door de stemmer zelf te controleren zijn. Gewoon platte tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:44
Reptile209 schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 13:55:
't Is ook helemaal niet erg als die bonnetjes niet automatisch uit te lezen zijn. Je telt gewoon handmatig een aantal steekproeven en vergelijkt die met de 'digitale' uitslag. Als daar geen significante afwijkingen uit blijken, ben je klaar. Zo heb je een snelle voorlopige uitslag (computertelling) en een verificatie na een aantal dagen of uren.
Dus niet gaan klooien met barcodes e.d. die bovendien niet door de stemmer zelf te controleren zijn. Gewoon platte tekst.
Wat is dat toch tegenwoordig dat alles zo snel moet gaan.. Kunnen mensen serieus niet een paar dagen wachtenb ij zoiets belangrijks als dit?
Het proces is in dit geval toch belangrijker dan het gebruikersgemak IMO.
Van mij mogen die computers wegblijven totdat ze minstens zo betrouwbaar zijn als het potlood (als ze dat niet al zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Reptile209 schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 13:55:
Dus niet gaan klooien met barcodes e.d. die bovendien niet door de stemmer zelf te controleren zijn.
Het is een controle of de OCR klopt, niet voor de stemmer. Maar idd, heel nodig zijn ze niet, als je toch handmatig gaat tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bij het ontwerp wat ik in mijn hoofd had stond er gewoon op het bonnetje :
Lijstnummer, partijnaam, positie kandidaat, naam kandidaat en een code.

Daarnaast stond er een QR code op met daarin exact dezelfde tekst. Aangezien de inhoud van een QR code standaard is zou dit door elk willekeurig apparaat dat het ondersteund uitgelezen kunnen worden om te verifieren dat beiden overeenkomen. (bijna elke telefoon met camera kan dat al, dus de stemmer kan het ook zelf controleren.)

De code is bedoeld om een stem uniek te maken om te voorkomen dat hij dubbel geteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice, op de valreep nog even een sproetje uit Zwitsalland -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik word knetterbek van die sproetjes. Dit is de abdeling transploft, niet de abdeling sproetjes.

.edit: jammer dat ze het concept van die reclame zo uitgemolken hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door .oisyn op 28-05-2010 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aaah weekend kut excel vba klusjes tussendoor....
nu maar weer lekker een beetje wpffen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Barreuh }:| Rapportages aan het uitwerken....

... ach hoort er ook bij... maar toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
.oisyn schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 10:57:
[...]

Ja, grappige dooddoener, maar met verassend weinig inhoud. Weet je wat makkelijk is? Mijn nickname spellen, en zelfs dat kun je niet :Y)

Bij deze ga ik je dan aanspreken als 'Hé Jij', :+.

[...]

Nee, dat is onzin. Het mag best te vervalsen zijn. Waar het om gaat is dat het aantal stemmen in de computer en de stemmen van de bonnetjes overeen komen. Het bonnetje is louter voor verificatie, voor zowel de stemmer als de stemteller.

Ik denk dat je in de praktijk gewoon altijd fouten zult hebben, waardoor het aantal stemmen op de computer en die op bonnetjes nooit overeenkomen. Als blijkt dat er gerommeld is met de stemcomputers vallen ze terug op de bonnetjes. Als die vervalst zijn (en als dat makkelijk is), dan krijg je verkeerde stemuitslagen. Als ik de stemming op die manier zou willen beinvloeden zou ik er gewoon voor zorgen dat er veel vervalste bonnetjes kwamen en dat de stemcomputers gecomprommitteerd zijn (door gewoon het zegel stuq te maken).

[...]

Streepjescodelezers zijn er zat, dat is geen custom hardware. Het idee van de streepjescode is dat het weer een verificatie is van de tekst die erop staat.
Wat ik bedoelde is dat je die streepjescodeslezers (aannemend dat er een specifiek, geverifiëerd model gebruikt wordt) ook kunt beïnvloeden, aanpassen, of evt. zelfs van een afstand uit kunt lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wat ik bedoelde is dat je die streepjescodeslezers (aannemend dat er een specifiek, geverifiëerd model gebruikt wordt) ook kunt beïnvloeden, aanpassen
Wat niet erg is, want dan conflicteert het met de stemmen in de stemkast en/of de met de hand getelde bonnetjes.
of evt. zelfs van een afstand uit kunt lezen.
Nou en? Dat is toch pas na de hele stemprocedure. De stem is niet te herleiden naar een persoon.

[ Voor 47% gewijzigd door .oisyn op 31-05-2010 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Janoz schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 15:08:
Bij het ontwerp wat ik in mijn hoofd had stond er gewoon op het bonnetje :
Lijstnummer, partijnaam, positie kandidaat, naam kandidaat en een code.

Daarnaast stond er een QR code op met daarin exact dezelfde tekst. Aangezien de inhoud van een QR code standaard is zou dit door elk willekeurig apparaat dat het ondersteund uitgelezen kunnen worden om te verifieren dat beiden overeenkomen. (bijna elke telefoon met camera kan dat al, dus de stemmer kan het ook zelf controleren.)

De code is bedoeld om een stem uniek te maken om te voorkomen dat hij dubbel geteld kan worden.
En hoe garandeer je dat de code niet de stemmer kan identificeren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Het is weeral iets typisch Nederlands. Eerst een heel gedoe met die identiteitskaarten (in Belgie werken we al vele jaren met digitale identiteitskaarten), dan met die metrokaarten en nu dit 8)7.

Puur uit nieuwsgierigheid: Is jullie reispaspoort al digitaal, of is daar ook zwaar protest op van de vele alu hoedjes?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Waarom zou je in België een veilige stemprocedure willen dan? Heeft toch geen nut, het kabinet valt toch iedere keer weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

eamelink schreef op maandag 31 mei 2010 @ 16:14:
[...]

Zolang er geen datum/tijd of andere unieke code op dat briefje staat, ga jij niet achterhalen wie hem heeft laten printen. Ja, via vingerafdrukken, maar dan valt het huidige stembiljet ook door de mand. En het is niet verboden om aluminium latex handschoenen te dragen in het stemburo. :)
Zo'n code is ook nergens voor nodig en zo dus ook niet mogen worden aangemaakt (noch in leesbaar formaat, noch in barcodes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

eamelink schreef op maandag 31 mei 2010 @ 16:14:
[...]

Dat zijn inderdaad problemen die je op moet lossen. De opbouw van de code wordt bepaald door de requirements die er mee afgedekt zouden moeten worden. Wanneer het alleen is om te voorkomen dat een stem bij het (automatisch) hertellen dubbel geteld wordt (of dat er snel een kopie gemaakt kan worden) dan is het genoeg dat een stemmachine een willekeurig getal uit een aan die stemmachine toegewezen pool uitdeelt. Op dat moment is alleen te achterhalen uit welke stemmachine de stem kwam en is dus niet meer te herleiden wie die specifieke stem uitgebracht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
.oisyn schreef op maandag 31 mei 2010 @ 16:33:
Waarom zou je in België een veilige stemprocedure willen dan? Heeft toch geen nut, het kabinet valt toch iedere keer weer ;)
Alsof die van Nederland zo stabiel is :D. Bij het eerste debat zal de PVV er al uit stappen - da's Wilders z'n beste debatstrategie, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

YopY schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 09:03:
[...]

Alsof die van Nederland zo stabiel is :D. Bij het eerste debat zal de PVV er al uit stappen - da's Wilders z'n beste debatstrategie, in ieder geval.
Inderdaad ja, in 8 jaar tijd vier kabinetten Balkenende, waarvan er niet één de termijn van vier jaar heeft gehaald.. En als de PVV in de regering komt, lijkt het me inderdaad ook sterk dat ze dat een jaar, laat staan vier, uithouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De PVV in het kabinet... Ik zie het niet gebeuren, willen ze uberhaupt wel regeren?
Geef mij maar lekker VVD-PVDA-D66(-en misschien GL erbij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Idd, de kans dat de PVV gaat regeren lijkt mij ook niet zo groot, zeker omdat ze van de AOW een breekpunt gemaakt hebben. Alle andere partijen die in aanmerking komen voor het regeren zijn het wel over eens dat daar iets mee gaat gebeuren. Het zou me zelfs niet verbazen als ze zo'n punt innemen om alleen maar niet te regeren, en dan te kunnen zeggen dat niemand met ze wil samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 16:52
Ach nee joh, de PVV doet het volgens Deens model: VVD-CDA met gedoogsteun PVV. Hierdoor is de PVV niet gebonden aan regeeraccoord, maar hebben ze wel inspraak. Ergo: het kabinet gaat wel de immigratie aanpakken; en de ontwikkelingshulp beperken, maar de AOW leeftijd gaat gewoon omhoog, zonder dat één van de partijen gezichtsverlies lijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PVV-CDA-VVD... Dat is wel een heel erg rechtse coalitie. Ook nog eens behoorlijk conservatief :|
Liever niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Haan schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 09:09:
[...]

Inderdaad ja, in 8 jaar tijd vier kabinetten Balkenende, waarvan er niet één de termijn van vier jaar heeft gehaald..
Uhm nee, er zijn maar 3 kabinetten gevallen. Bij één van de vallen is een minderheidskabinet ontstaan die z'n verdere termijn uitgezeten heeft, vandaar dat er wel 4 Balkenende kabinetten zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Corrigeer dan maar naar "waarvan er niet één de termijn van vier jaar met glans heeft gehaald.." ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Geen enkel kabinet heeft het ooit met glans gehaald als je het de gemiddelde Nederlander vraagt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Ik dacht dat dat tussenkabinet ook was gevallen, maar blijkt net niet gebeurt te zijn: http://nos.nl/artikel/138...kabinettenbalkenende.html

(maar dat kabinet heeft sowieso geen vier jaar gezeten, dus mijn uitspraak was op zich gewoon correct 8) )

[ Voor 26% gewijzigd door Haan op 01-06-2010 13:48 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 201 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep, niet als vraagbaak