De Devschuur Coffee Corner Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 201 Laatste
Acties:
  • 852.068 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:38

RayNbow

Kirika <3

Cijfers zeggen iig weinig. * RayNbow heeft dan wel een 9 voor lineaire algebra weten te scoren tijdens z'n BSc, maar dat wil niet zeggen dat ie alle stellingen nog weet en kan bewijzen...

Maar goed, ik heb het boek nog dus ik kan het altijd nog opfrissen als ik het nodig heb.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
.oisyn schreef op donderdag 24 december 2009 @ 23:24:
[...]

Dat je het krijgt wil niet zeggen dat mensen het ook snappen en kunnen toepassen. Laatst een sollicitant gehad die cum laude was afgestudeerd aan game & mediatechnologie, een masteropleiding. Maar dat zegt dus blijkbaar ook geen zak.
Hoezo? Deed ie iets verkeer dan?:P

Als jij cum laude afstudeerd dan snap je wel iets van wiskunde denk ik :P Anders haal je nooit van die hoge resultaten. En waar selecteer je normaal je solicitanten op?

[ Voor 7% gewijzigd door Megamind op 25-12-2009 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Megamind schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 10:42:
[...]

Hoezo? Deed ie iets verkeer dan?:P
Ja, hij snapte gewoon niets.
Als jij cum laude afstudeerd dan snap je wel iets van wiskunde denk ik
Ik snap iets van wiskunde ongeacht of ik cum laude ben afgestudeerd :Y)

[ Voor 29% gewijzigd door .oisyn op 25-12-2009 13:21 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:14

Matis

Rubber Rocket

Geniale gekken ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben wel nieuwsgierig hoe jullie sollicitatieprocedure (overigens ook bij creator1988/Funda) er uit ziet.
Kun je daar wat meer over vertellen of is dat classified?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2009 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:38

RayNbow

Kirika <3

.oisyn schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 13:21:
[...]

Ja, hij snapte gewoon niets.
Ben wel benieuwd naar wat voorbeelden wat ie niet snapte. :)

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:17
Gerelativeert aan je eigen niveau, het niveau dat je zoekt of aan het niveau van een schoolverlater? Ik kan me namenlijk niet voorstellen dat hij niets snapte ... :)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:50

Sebazzz

3dp

Weet iemand toevallig of het mogelijk is om properties van usercontrols naar de Expression Blend Designer te exposen bij Silverlight applicaties? Ik regel het liever via Expression Blend Designer dan handmatig via XAML.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

farlane schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 12:20:
[...]

Gerelativeert aan je eigen niveau, het niveau dat je zoekt of aan het niveau van een schoolverlater? Ik kan me namenlijk niet voorstellen dat hij niets snapte ... :)
Het niveau van een schoolverlater. Ik ga hier niet zijn zaak uitgebreid bespreken (overigens was ik zelf ook niet bij het gesprek aanwezig), maar hoe kun je bijv. niet snappen wat een reference of referentie (in de ruimste betekenis van het woord) is, terwijl hij z'n afstudeeropdracht in C++ heeft geïmplementeerd.

Over hoe die gesprekken bij ons zijn later meer, moet nu weg :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
.oisyn schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 17:14:
[...]

Het niveau van een schoolverlater. Ik ga hier niet zijn zaak uitgebreid bespreken (overigens was ik zelf ook niet bij het gesprek aanwezig), maar hoe kun je bijv. niet snappen wat een reference of referentie (in de ruimste betekenis van het woord) is, terwijl hij z'n afstudeeropdracht in C++ heeft geïmplementeerd.

Over hoe die gesprekken bij ons zijn later meer, moet nu weg :)
Cool dat lijkt me ook erg interessant.

* roy-t hoopt na afstuderen toch een beetje de richting uit te gaan van tools programming richting gamedevelopment. Maar er is weinig info wat je daarvoor moet doen en kunnen.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Laatst online: 23:32
Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 15:32:
[...]

Ik ben wel nieuwsgierig hoe jullie sollicitatieprocedure (overigens ook bij creator1988/Funda) er uit ziet.
Ik kan alleen voor mezelf spreken, want zit niet bij de hele procedure. Maar het was een gesprek met de software architect, gewoon een beetje lullen over technische zaken, leuke nieuwe ontwikkelingen etc. architectuur uitgetekend voor een project wat ik had gedaan. Tweede gesprek was met de directeur Product Development er ook bij en nog een keer een praatje over algemene zaken, oplossingen die geïmplementeerd waren. Daarna via de mail aanbod gekregen, weekje gesteggeld over voorwaarden en dat was het.

Ging wel via een W&S bureau, maar dat gaan volgens mij 99% van alle vacatures op onze afdeling.

Dus geen assesments, stukjes code schrijven etc. We nemen ook geen schoolverlaters aan volgens mij, al kan dat ook toeval zijn :9

[ Voor 11% gewijzigd door creator1988 op 28-12-2009 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
creator1988 schreef op maandag 28 december 2009 @ 09:00:
[...]

Ik kan alleen voor mezelf spreken, want zit niet bij de hele procedure. Maar het was een gesprek met de software architect, gewoon een beetje lullen over technische zaken, leuke nieuwe ontwikkelingen etc. architectuur uitgetekend voor een project wat ik had gedaan. Tweede gesprek was met de directeur Product Development er ook bij en nog een keer een praatje over algemene zaken, oplossingen die geïmplementeerd waren. Daarna via de mail aanbod gekregen, weekje gesteggeld over voorwaarden en dat was het.

Ging wel via een W&S bureau, maar dat gaan volgens mij 99% van alle vacatures op onze afdeling.

Dus geen assesments, stukjes code schrijven etc. We nemen ook geen schoolverlaters aan volgens mij, al kan dat ook toeval zijn :9
Geen schoolverlaters? Maar ik dacht dat het "Creator1988 estd. '88" was? Of was je gewoon erg snel kaar met je studie?

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
roy-t schreef op maandag 28 december 2009 @ 09:38:
[...]

Geen schoolverlaters? Maar ik dacht dat het "Creator1988 estd. '88" was? Of was je gewoon erg snel kaar met je studie?
Geen studie. 4 maanden geprobeerd, en daarna maar freelance voor de universiteit gaan werken ;) ben vanaf mijn 17e werkzaam als programmeur, eerst 3 jaar bij 2 kleine ontwikkelpartijen in de regio, en nu een jaar hier. Nog een jaar naast normale job beetje freelance aangekloot (50/50 verdeeld) maar was niets voor me.

[ Voor 9% gewijzigd door creator1988 op 28-12-2009 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 15:32:
[...]

Op zich hebben we er niet een hele officiele procedure voor. We zijn wat dat betreft ook gewoon een vrij klein bedrijf (momenteel 12 man). Je wordt gewoon uitgenodigd voor het gesprek, en afhankelijk van de functie waarvoor je solliciteert (tools, rendering of porting) worden een zooi vragen gesteld om je kennis te testen. Wiskunde is bijv. voor een rendering programmer natuurlijk belangrijker, en kun je vragen verwachten van hoe snij je een lijn met een vlak tot hoe je efficient zou bereken welke objecten er belicht moeten worden (natuurlijk verwachten we geen exacte uitwerking en voor de moeilijkere antwoorden is het ook niet erg als je er niet uit komt). En verder natuurlijk wat algemene programmeervragen (ook specifiek aangaande C++), en hoe je bepaalde gamedev problemen op zou lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik ben ook van 1988 en hoop volgende maand klaar te zijn met HBO Technische Informatica. Ik heb hiervoor VWO N&T gedaan, dus het kan wel gewoon hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
Matis schreef op maandag 28 december 2009 @ 14:00:
Ik ben ook van 1988 en hoop volgende maand klaar te zijn met HBO Technische Informatica. Ik heb hiervoor VWO N&T gedaan, dus het kan wel gewoon hoor ;)
1988 ftw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Hey, ik ben ook van 1988. 2 jaar universiteit geprobeerd maar gefaald, toen wilde ik eigenlijk HBO gaan doen maar kreeg ik een mooie fulltime baan aangeboden dus dat maar eens geprobeerd. Inmiddels al meer dan een jaartje werkzaam :)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:58

Xeo

@ .oisyn

Ik ben op het moment bezig met de master "Game and Media"-technology. Ik ben niet echt een held in wiskunde |:( en ik zou graag meer bij leren, zodat ik een beetje op niveau kom, Nu heb ik op de uni al een deficiency course gevolgd zodat ik wat kennis heb opgebouwd van lineare algebra, statistiek, functie analyse en calculus.

Kan jij mij vertellen welk onderdeel van de wiskunde het belangrijkste zijn om te beheersen als graphics programmer? Heb je eventueel tips voor goede boeken die dit onderwerp behandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Alle kennis die je opdoet bij GMT is wel voldoende hoor, je moet het alleen wel allemaal onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Ik vermoed iig calculus en lineaire algebra, daarnaast nog wat meer wiskunde over 'denken in 3d' hoewel dat misschien voldoende behandeld wordt in linalg en calculus. Bij mijn hobby projecten (sommige 2d en sommige 3d) valt het meestal wel mee met de wiskunde, maar voor complexe shaders en complexere collision detection zal dit wel wat ingewikkelder zijn. (Niet iedereen heeft genoeg aan boundingspheres :D).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wat zij zeggen. Voornamelijk lineaire algebra en goniometrie is belangrijk. En het helpt enorm als je niet alleen het hoe snapt maar ook het waarom. Verder is het advies om gewoon ontzettend veel te hobbyen. Niet verwachten dat je studie je alles leert - er zelf mee bezig zijn in je vrije tijd maakt het verschil tussen tekstboek-antwoorden en eigen inzicht tijdens de sollicitatie. De theorie van het bouwen van een bsp tree is bijvoorbeeld op zich vrij simpel, maar de daadwerkelijke implementatie is een ander verhaal wegens numerieke afrondingsfouten waar je rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Goniometrie ook? Ooh daar had ik eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht. Maar nu je het zegt kan ik wel wat toepassingen bedenken. (Look at code, orbits (planeten) etc..).

He dat "vervelende" wiskunde komt ook overal terug :). Gelukkig gaat het steeds meer vanzelf.

* roy-t is al de hele vakantie bezig om extra te studeren voor Calculus, toch nog maar een extra boek gekocht om het allemaal beter te snappen.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Goniometrie kwam bij ons iig terug bij het bepalen van polygonen en convexe driehoeken etc.. Daarnaast kun je goniometrie natuurlijk (zoals jij zelf ook al aangeeft) voor een tal van manieren gebruiken.

Als je je eens verdiept in stream-processoren van GPU's, zul je zien dat dat helemaal geoptimaliseerd is voor het berekenen van goniometrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
roy-t schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 09:10:
Goniometrie ook? Ooh daar had ik eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht.
HuHu in "De Devschuur Coffee Corner"

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Maar goed, daar heb je geen gonio achtergrond voor nodig. De keren dat je handmatig een rotatie matrix in elkaar moet zetten zijn op een hand te tellen; en dan is het echt niet erg als je dat even op moet zoeken. Wat practischer is, is om te weten hoe je de eigenschappen van een sinus-golf manipuleert; bijvoorbeeld bij het maken van een water shader of wat demo-achtige effecten.

[ Voor 17% gewijzigd door PrisonerOfPain op 29-12-2009 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op donderdag 24 december 2009 @ 13:24:
Jullie zeuren, de markt voor goede C++ gamedevelopers (liefst met ervaring) is pas karig.
Het is dan ook erg lastig om in die hoek terecht te komen. Afstudeerplaatsen zijn er eigenlijk niet, en schoolverlaters worden vrijwel nergens aangenomen (ja bij van die gare bedrijfsjes in de serious games die met quest3d werken :r ). Ervaring opdoen in die sector is m.i. erg lastig, en zo niet dan hoor ik erg graag hoe dat moet. ;)

Een groot nadeel is overigens wel dat het HBO weinig tot geen wiskunde geeft in hun Informatica opleidingen. In de eerste twee jaar misschien twee of drie vakjes, maar dan heb je het ook gehad. Als je afgestudeerd bent heb je dus al minimaal een jaar of vier weinig met wiskunde gedaan en is je kennis van de middelbare school grondig weggezakt. :X

Hobbyen in de vrije tijd is natuurlijk altijd leuk, maar naast je studie en sociale leven blijft er niet altijd veel tijd over. Goed als je iets wil bereiken moet je er wel iets voor willen doen natuurlijk, maar er zitten helaas maar 24 uur in een dag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeo

Xeo

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 17:59:
[...]
Een groot nadeel is overigens wel dat het HBO weinig tot geen wiskunde geeft in hun Informatica opleidingen. In de eerste twee jaar misschien twee of drie vakjes, maar dan heb je het ook gehad. Als je afgestudeerd bent heb je dus al minimaal een jaar of vier weinig met wiskunde gedaan en is je kennis van de middelbare school grondig weggezakt. :X
Hehe als jij nog 2 - 3 vakjes met wiskunde hebt gehad dan heb je nog geluk. Ik kan mij niet herinneren dat ik op mijn HBO opleiding enige vorm van wiskunde heb gehad. Had tijdens de opleiding wel eens aan een leraar gevraagd waarom we geen wiskunde hadden. Hij meldde dat dat niet echt nodig was voor een Informatica opleiding. Die enkele keer dat je het nodig hebt, moet je het maar opzoeken.....

Natuurlijk is een hoop zelf te leren, maar ik vind het persoonlijk altijd fijn als mensen vragen kan stellen als ik iets niet snap...

[ Voor 7% gewijzigd door Xeo op 29-12-2009 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
PrisonerOfPain schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 15:01:
Maar goed, daar heb je geen gonio achtergrond voor nodig.
Het lijkt me als developer toch een meerwaarde als je bv weet waarom een rotatiematrix is zoals hij is. Gedegen kennis van goniometrie lijkt me dan toch echt wel een pre ...
Hehe als jij nog 2 - 3 vakjes met wiskunde hebt gehad dan heb je nog geluk. Ik kan mij niet herinneren dat ik op mijn HBO opleiding enige vorm van wiskunde heb gehad.
Echt? Das toch wel erg droevig. Was de wiskunde niet zo ongeveer de basis van de informatica?

[ Voor 28% gewijzigd door farlane op 29-12-2009 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeo

Xeo

Het enige echte vak dat ik heb gehad met wiskunde was "Lineare algebra", en dat vak was vrijwillig voor 2 studiepunten, zonder huiswerk of tentamen...

Voor de rest ging het voornamelijk om de structuur van de applicaties. We hebben wel 2 vakken algorithmiek gehad, maar dat vind ik nu ook niet echt vakken die onder de noemer wiskunde vallen. Ach ja op de uni is er in iedergeval geen gebrek aan wiskunde |:( !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de Hogeschool van Amsterdam is er toch degelijk wel een soort van wiskunde aangeleerd. Je moet een hele reeks aan elementen van Wiskunde leren, voordat je uberhaupt mag beginnen met de richting Software Engineering. Hier kon je wel vrijstelling voor krijgen als je kon aantonen dat je het beheersde (Een diploma N&G+N&T met WB1,2 was voor mij genoeg).

En we krijgen nu nog steeds wel interessante wiskunde, maar dan in de vorm van algoritmiek en dergelijke zaken (Niet direct wiskunde dus, maar wel relevant).

Maar ja, het is wel een groot deel zelfstudie. Heb voor de zekerheid ook maar even VWO wiskunde en natuurkunde gedaan, in de tussentijd, en ben constant wel bezig nieuwe dingen aan het leren met Wolfram Mathematica (Ja, daar kan je echt nog veel van leren, als je een beetje doorleest).

Dus, hoop dat dat uiteindelijk genoeg is voor de beroepswereld. (Ik ga nog masteren, dus het duurt nog wel even).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PrisonerOfPain schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 15:01:
[...]

Maar goed, daar heb je geen gonio achtergrond voor nodig. De keren dat je handmatig een rotatie matrix in elkaar moet zetten zijn op een hand te tellen; en dan is het echt niet erg als je dat even op moet zoeken.
Je mist het punt. Op het moment dat je goniometrie snapt en wat de elementen van een matrix precies voorstellen kun je die matrix maken zonder het op te zoeken. Nee, idd, dat doe je vrijwel nooit in het specifieke geval van een rotatiematrix, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je die kennis je enorm op weg helpt bij het oplossen van bepaalde gamedevelopment-gerelateerde problemen.
farlane schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 21:19:

Het lijkt me als developer toch een meerwaarde als je bv weet waarom een rotatiematrix is zoals hij is. Gedegen kennis van goniometrie lijkt me dan toch echt wel een pre ...
Exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:30

Haan

dotnetter

farlane schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 21:19:

Echt? Das toch wel erg droevig. Was de wiskunde niet zo ongeveer de basis van de informatica?
Dat hangt imo nogal af van welke richting je op wil. Voor business applicaties en/of websites e.d. heb je echt geen zware wiskunde nodig ;) De 'wiskunde' in mijn werk gaat niet verder dan af en toe wat getallen optellen en aftrekken :P

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Haan schreef op woensdag 30 december 2009 @ 09:22:
[...]

Dat hangt imo nogal af van welke richting je op wil. Voor business applicaties en/of websites e.d. heb je echt geen zware wiskunde nodig ;) De 'wiskunde' in mijn werk gaat niet verder dan af en toe wat getallen optellen en aftrekken :P
Ik ga er van uit dat je op een HBO Informatica opleding niet opgeleid wordt tot website bouwer, maar dat er een wat bredere basis wordt gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

farlane dat is vaak afhankelijk van de keuze voor de minor. De eerste twee jaar zijn vrij breed maar daarna ga je je in je minor specialiseren. Mijn ervaring is dat de overgrote meerderheid kiest voor webdev. Databases worden niet interessant genoemd, gamedev lijkt ze te moeilijk en ze denken dat je met die minor alleen maar in die richting kunt gaan werken (m.i. onzin). Maar goed, dat heeft misschien ook iets te maken met het feit dat er zo veel prutsers rondlopen op de informatica opleidingen (elders misschien ook wel maar daar heb ik geen ervaring mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:22

Standeman

Prutser 1e klasse

Aangezien we het hier toch over wiskunde hebben, weten iemand hier misschien een website o.i.d. om mijn wiskunde kennis een beetje bij te gaan spijkeren. De kennis die ik nu heb is een beetje weggezakte Havo wiskunde B kennis. Later nog wel wat boolean -en theoretische logica gedaan, maar dat mag geen naam hebben.

Ik vind wiskunde steeds interessanter worden en ik zie ook zeker voordelen bij mijn werk als sommige systemen wat meer doorgrond.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEiE
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-09 13:39
@Wezz6400 Ik doe nu ook een gamedev minor (Haagse Hogeschool) maar hier heb ik niet alleen voor gekozen omdat ik in games maken geïnteresseerd ben, maar meer om met c++ in aanraking te komen.

Jammer genoeg zijn er genoeg prutsers die voor de minor kiezen omdat ze games spelen leuk vinden, en het vervolgens inderdaad te moeilijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
.oisyn schreef op woensdag 30 december 2009 @ 00:06:
[...]

Je mist het punt. Op het moment dat je goniometrie snapt en wat de elementen van een matrix precies voorstellen kun je die matrix maken zonder het op te zoeken. Nee, idd, dat doe je vrijwel nooit in het specifieke geval van een rotatiematrix, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je die kennis je enorm op weg helpt bij het oplossen van bepaalde gamedevelopment-gerelateerde problemen.
Je zult toch echt moeten weten hoe je vector om een arbitraire as moet draaien om die matrix in elkaar te kunnen zetten; het herleiden is met wat hocus-pocus wel te doen (twee assen roteren mbv de unit circle, en invullen in de matrix). Maar goed, volgens mij is het belangrijker om matrices te kunnen manipuleren, bijvoorbeeld bij het opzetten van een TBN-matrix, een handigere eigenschap dan goniometrie.

Niet dat het kennen van je gonio niet handig kan zijn, maar er zijn takken van wiskunde die bij gamedevelopment een heel stuk praktischer zijn in het dagelijks leven. Matrix, vector, quaternions, integreren, differencieren en graph theory zou ik allemaal een stuk hoger in het lijstje zetten van belangrijke dingen dan goniometrie.
Exact.
Dat je moet weten hoe een matrix zelf in elkaar steekt staat buiten kijf, echter is het wel zo dat ik een rotatie matrix zie als een 'gegeven', waarom er een min staat bij de ene sinus (of de andere, bij ccw) is bijvoorbeeld een makkelijk te beantwoorden maar amper relevante vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

YopY schreef op donderdag 24 december 2009 @ 09:20:
[...]

* volgens sommigen, is dit al aangetoond en, zo ja, waarom is het nog in de handel?
Oudje, maar transvetten zijn ook jarenlang populair geweest in producten... Misschien moeten we nog ff geduld hebben voordat het uit de handel wordt gehaald :P

[nog-verder-offtopic]Deo zonder alcohol bevat ook een stof die kankerverwekkend is[/]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PrisonerOfPain schreef op woensdag 30 december 2009 @ 14:59:
[...]

Je zult toch echt moeten weten hoe je vector om een arbitraire as moet draaien om die matrix in elkaar te kunnen zetten; het herleiden is met wat hocus-pocus wel te doen (twee assen roteren mbv de unit circle, en invullen in de matrix).
Het voorbeeld betrof een 2d rotatie in het vlak. Dan is er dus geen sprake van een 'as'. Een matrix voor een rotatie om een willekeurige as in 3d kun je uitschrijven door gebruik te maken van quaternions.

De rest van de post ging de discussie niet over. Je kaartte niet aan waarom goniometrie minder handig was, je kaartte aan dat je het niet nodig hebt voor dat ene gegeven voorbeeld, en daar werd op gereageerd.
Matrix, vector, quaternions
Dit valt onder lineaire algebra wat dus werd genoemd. Ok, quaternions niet helemaal, maar die schaar ik er voor het gemak maar even bij. Quaternions zijn natuurlijk ook veel breder dan alleen de constructie die in computer graphics gebruikt wordt.
integreren, differencieren
Alleen nodig voor de wat technischere onderwerpen zoals physics. Voor een all-round gamedeveloper is goniometrie veel handiger. Maar idd desalniettemin zeker handig om onder de knie te hebben.
en graph theory
Sowieso handig voor informatica in het algemeen, niet eens specifiek gamedevelopment

[ Voor 28% gewijzigd door .oisyn op 30-12-2009 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Wij hebben op het HBO Technische Informatica 2 jaar wiskunde gehad.

Plus en min, breuk en vermenigvuldiging, tot-de-macht (als ook in worteltrekken), integreren, differentiëren, matrix-rekenen, PID-regelingen berekenen, irrationele getallen, formule en stelling van Euler (oa voor het rekenen met condensatoren, doorlaatfilters etc.),(natuurlijke)logartimes, transformaties (heel erg handig voor game-development) en ook laplace-transformaties, giniometrie en een stukje cryptografie.
Eigenlijk hangen een aantal aspecten ook aan elkaar, giniometrie komt terug in irrationele getallen, differentieren komt weer terug in laplace.

Vreemd dat dat per opleiding zo verschillend is. Misschien komt het ook omdat één van onze docenten helemaal verzot is op wiskunde en ons zoveel mogelijk probeert mee te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Standeman schreef op woensdag 30 december 2009 @ 14:43:
Aangezien we het hier toch over wiskunde hebben, weten iemand hier misschien een website o.i.d. om mijn wiskunde kennis een beetje bij te gaan spijkeren. De kennis die ik nu heb is een beetje weggezakte Havo wiskunde B kennis. Later nog wel wat boolean -en theoretische logica gedaan, maar dat mag geen naam hebben.

Ik vind wiskunde steeds interessanter worden en ik zie ook zeker voordelen bij mijn werk als sommige systemen wat meer doorgrond.
http://justmathtutoring.com/ al die videos zijn echt geweldig om te leren en op peil te houden. (Wel zelf mee schrijven anders lukt het niet).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idd mooie site direct bij mn favorieten gezet. eens kijken of ik de wiskunde van 12 jaar geleden weer op peil kan krigen

• Haan

Haan

dotnetter

Weinig mensen aan het werk vandaag zeker? :P

Was heerlijk rustig vanmorgen op de weg, zelfs midden in de zomervakantie is het nog drukker..

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hier gewoon aan het werk hoor :'(

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Haan

Haan

dotnetter

Ik dus ook, al is er eigenlijk geen r**t te doen. Gelukkig is de pooltafel er nog en is er 1 collega aanwezig >:)

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Haan schreef op donderdag 31 december 2009 @ 10:51:
Ik dus ook, al is er eigenlijk geen r**t te doen. Gelukkig is de pooltafel er nog en is er 1 collega aanwezig >:)
Dan kun je mooi samenzweren :P

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hier is eigenlijk veel te veel te doen, maar ik heb geen zin meer :(

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Xeo

Xeo

Ach ja ik hoef gelukkig niet te werken, maar ik ga zo maar eens wat knutseleren aan een of andere game die ik moet maken voor het vak Game Design..... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Xeo op 31-12-2009 11:04 ]

• Ram0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 13:05

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Hier ook aan het werk, met voor de deur van die etterbakjes die vuurwerk gooien naar m'n klanten... Maar goed, daar zijn we na een dagje ook weer vanaf ;)

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Werk? Wasda? :+

@ vorige onderwerp, bij onze informatica opleiding had je eigenlijk van alles door mekaar heen - stukje wiskunde, databases / informatie analyse, programmeren zelf (natuurlijk), etc.

Ouderwets (mavo) goniometrie met een soort van simulator (coordinaten van auto's die zich over een 2D vlak verplaatsen), lineaire algebra (snapte ik niet de eerste keer, half de tweede, maar heb het wel gehaald), statistiek, etc. En een minor game design, waar je pas lineaire algebra in perspectief begint te zien (want ik kan mij wiskunde niet echt goed voorstellen - oké, je hebt deze matrix en daar moet je die rotatie op doen en die formule ervoor gebruiken - doe er dan een plaatje bij ofzo.)

Persoonlijk heb ik een hekel aan wiskunde (lees: ik ben er niet goed in), maar het is toch wel goed (voor de aspirant game programmeurs) dat we het gehad hebben, en als ze zich er in interreseren kunnen ze zich daar zelf verder in ontwikkelen.

Ik heb dat ook gedaan, maar dan met (web) applicaties en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
YopY schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 13:32:
Persoonlijk heb ik een hekel aan wiskunde (lees: ik ben er niet goed in), maar het is toch wel goed (voor de aspirant game programmeurs) dat we het gehad hebben, en als ze zich er in interreseren kunnen ze zich daar zelf verder in ontwikkelen.
Ligt het nou aan mij of is dit een zwaar understatement: Ik kan me niet voorstellen dat een werkgever een persoon die wiskunde niet leuk vind/er niet goed in is aanneemt als game programmeur. Ik zie de wiskunde ( heel breed, dus niet alleen een matrix vermenigvuldiging ) als basis voor oa dit soort banen.

Zal wel aan mij liggen dan .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

* Sebazzz heeft een nieuwe taal ontdekt :D
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 HAI
 CAN HAS STDIO?
 PLZ OPEN FILE "LOLCATS.TXT"?
     AWSUM THX
         VISIBLE FILE
     O NOES
         INVISIBLE "ERROR!"
 KTHXBYE
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
HAI
CAN HAS STDIO?
I HAS A VAR
IM IN YR LOOP
   UP VAR!!1
   IZ VAR BIGGER THAN 10? KTHX
   VISIBLE VAR
IM OUTTA YR LOOP
KTHXBYE

Brainfuck is geen fuck aan, maar dit is wel leuk :D

[ Voor 6% gewijzigd door Sebazzz op 01-01-2010 20:33 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:01

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Fatal CheezburgerEksepshun.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Daar heb je gelukkig PLZ/AWSUM THX/O NOES blokken voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Grappig taaltje ja :P Ik heb hem al eerder eens ergens voorbij zien komen.

KTHXBYE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

(HK) woordengenerator

Misschien iets voor het Grote Programmeervuur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
farlane schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 19:35:
[...]

Ligt het nou aan mij of is dit een zwaar understatement: Ik kan me niet voorstellen dat een werkgever een persoon die wiskunde niet leuk vind/er niet goed in is aanneemt als game programmeur. Ik zie de wiskunde ( heel breed, dus niet alleen een matrix vermenigvuldiging ) als basis voor oa dit soort banen.

Zal wel aan mij liggen dan .....
Of ik schrijf mijn post scheef, of je leest hem verkeerd. Nee, als werkgever zul je onder geen beding een programmeur aan willen nemen die geen wiskunde ken - of je moet die ene aan al het programmeerwerk zetten waar geen wiskunde voor nodig is (dwz eigenlijk alles mbt de engine programmeren of de grafische zaken (ook beweging) van een spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Schrijf je nu weer 'krom' of bedoel je echt dat er voor engine programmeren, grafische zaken en bewegingen geen wiskunde nodig is??

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
YopY schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 20:02:
Of ik schrijf mijn post scheef, of je leest hem verkeerd.
Ik las em ongeveer zo: "Het zou mooi meegenomen zijn wanneer een aspirant game programmeur wiskunde leuk zou vinden" maar ik begrijp nu dat je het meer over jezelf hebt. :)
Janoz schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:21:
Schrijf je nu weer 'krom' of bedoel je echt dat er voor engine programmeren, grafische zaken en bewegingen geen wiskunde nodig is??
Volgens mij zou er muv ipv mbt moeten staan :P

[ Voor 30% gewijzigd door farlane op 03-01-2010 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Janoz schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:21:
[sarcasm]Wiskunde voor games te maken? No way, gewoon Gamemaker opstarten en klikken![/sarcasm]

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
Gamemaker :r !

[ Voor 3% gewijzigd door HuHu op 03-01-2010 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sebazzz schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 20:07:
* Sebazzz heeft een nieuwe taal ontdekt :D
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 HAI
 CAN HAS STDIO?
 PLZ OPEN FILE "LOLCATS.TXT"?
     AWSUM THX
         VISIBLE FILE
     O NOES
         INVISIBLE "ERROR!"
 KTHXBYE
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
HAI
CAN HAS STDIO?
I HAS A VAR
IM IN YR LOOP
   UP VAR!!1
   IZ VAR BIGGER THAN 10? KTHX
   VISIBLE VAR
IM OUTTA YR LOOP
KTHXBYE

Brainfuck is geen fuck aan, maar dit is wel leuk :D
O man, als je dat al vet vond, check dan ook dit even.
Vooral Piet en Whenever zijn echt dolkomisch! :D

Verder moet ik vooral een beetje huilen van de eindopdracht die ik voor Java moet maken. We moeten een Lambek calculus stellingbewijzer programmeren. In principe leuk, maar het geheel is zo brak uitgelegd dat niemand er een touw aan vast kan knopen. Ook fijn is dat de docent een LaTeX-output generator erin heeft geprogrammeerd, zonder er even bij te zetten waar je LaTeX kan downloaden/installeren of even toe te lichten wat het eigenlijk is. [/rant]

Wél leuk was de feedback op een van mijn inleveropgaves, naast verschillende goede opmerkingen kreeg ik ook dit pareltje van wijsheid:
-Spelfout in-commentaar R:289

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 15:46:
[...]

O man, als je dat al vet vond, check dan ook dit even.
Vooral Piet en Whenever zijn echt dolkomisch! :D
Het Petrovich OS is ook erg grappig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook fijn is dat de docent een LaTeX-output generator erin heeft geprogrammeerd, zonder er even bij te zetten waar je LaTeX kan downloaden/installeren of even toe te lichten wat het eigenlijk is.
Eeeh... Google?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Relaxt, zit ik uit te vinden waarom 25.000 dummy inserts oploopt naar 500MB+ geheugenverbruik bedenk ik gelukkig ineens dat ik een DB profiler aan heb staan die alles voor me zit te onthouden 8)7 Nu heb ik een continu geheugenverbruik van ~20MB, een hele verbetering :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

En wat was de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 15:46:

Verder moet ik vooral een beetje huilen van de eindopdracht die ik voor Java moet maken. We moeten een Lambek calculus stellingbewijzer programmeren. In principe leuk, maar het geheel is zo brak uitgelegd dat niemand er een touw aan vast kan knopen. Ook fijn is dat de docent een LaTeX-output generator erin heeft geprogrammeerd, zonder er even bij te zetten waar je LaTeX kan downloaden/installeren of even toe te lichten wat het eigenlijk is. [/rant]
Is het een idee om zelf al te weten wat latex is , als je hoger (IT\techniek gerelateerd) onderwijs volgt?
Zo niet, googlen....

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Dat ik die profiler had aanstaan, die staat nu uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Cartman! schreef op maandag 04 januari 2010 @ 16:53:
[...]

Dat ik die profiler had aanstaan, die staat nu uit :)
Had ik je post eventjes verkeerd begrepen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Boudewijn schreef op maandag 04 januari 2010 @ 16:52:
[...]

Is het een idee om zelf al te weten wat latex is , als je hoger (IT\techniek gerelateerd) onderwijs volgt?
Zo niet, googlen....
Inderdaad, op het HBO kan je niet verwachten dat ze alles voorkauwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ctor en Boudewijn

Ik weet wel wat (La)TeX is (sowieso is Knuth een held van mij :P), dat was ook niet mijn irritatiepunt (ik had MiKTeX al geïnstalleerd). Het is alleen niet netjes imho om niet even te vermelden dat het programma afhankelijk is van LaTeX voor het runnen. Hiervoor is er in college nog geen woord over gerept. Dan komt het ineens een beetje uit de lucht vallen (zeker voor de gemiddelde eerstejaars die nog geen idee heeft wat LaTeX is, welke versie je moet installeren etc.).
Sebazzz schreef op maandag 04 januari 2010 @ 17:16:

Inderdaad, op het HBO kan je niet verwachten dat ze alles voorkauwen.
Het betreft Cognitieve Kunstmatige Intelligentie (Universiteit Utrecht) en ik durf te wedden dat men op HBO geen Lambek-Grinshin calculus krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja als universitair student moet je zelf ook kunnen googlen... dat maakt je nou net anders dan die HBOer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

@Mizuki: Ik ging er ook vanuit dat je irritatiepunt LaTeX was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik zit Wintergasten te kijken, op zich interessante mensen die langs komen, maar Raoul Heertje is echt een slechte interviewer. Heel erg jammer, want het zou best een leuk programma kunnen zijn.
Boudewijn schreef op maandag 04 januari 2010 @ 17:56:
Tsja als universitair student moet je zelf ook kunnen googlen... dat maakt je nou net anders dan die HBOer.
Alsof een M/HBO'er dat niet zelf zou moeten kunnen...

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

..

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 20:45:
Hmm, ik zit Wintergasten te kijken, op zich interessante mensen die langs komen, maar Raoul Heertje is echt een slechte interviewer. Heel erg jammer, want het zou best een leuk programma kunnen zijn.
Inderdaad ja, het verhaal van de 'futuroloog' was opzich heel interessant, maar het interview zelf stelde niet veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:29

BM

Moderator Spielerij
Mist de vb.net interface in VS2005 gewoon een hoop opties tov de C# editor, of mis ik gewoon wat? :?
Wil een (groot) aantal variabelen promoten naar properties, maar het hele refactor menu is gewoon weg :? Kent vb.net dat gewoon niet, of mis ik wat features in mijn VS2005? :P

Komt er iig op neer dat ik al dit properties moet gaan uittikken :(

[ Voor 11% gewijzigd door BM op 05-01-2010 11:54 ]

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien moet ik dit voor de leesbaarheid toch maar even uitelkaar trekken :+ en echt netjes is het eigenlijk al helemaal niet :o
C#:
1
Dns.GetHostAddresses(answer.Record.ToString().Split(new char[] { ' ' })[0])[0].ToString();

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 11:54:
Misschien moet ik dit voor de leesbaarheid toch maar even uitelkaar trekken :+ en echt netjes is het eigenlijk al helemaal niet :o
C#:
1
Dns.GetHostAddresses(answer.Record.ToString().Split(new char[] { ' ' })[0])[0].ToString();
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/b873y76a.aspx

string.Split accepteerd ook gewoon een char :) is al een stukje korter. Dan aangezien Split een array teruggeeft kan je misschien .First doen op de array ipv de [0], ziet er wat mooier uit.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

BM schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 11:54:
Mist de vb.net interface in VS2005 gewoon een hoop opties tov de C# editor, of mis ik gewoon wat? :?
Wil een (groot) aantal variabelen promoten naar properties, maar het hele refactor menu is gewoon weg :? Kent vb.net dat gewoon niet, of mis ik wat features in mijn VS2005?
Als ik het me goed kan herinneren zat er in VS2005 alleen builtin refactoring voor C#, voor VB.NET is er pas in VS2008 ondersteuning voor refactoring ingebouwd.

Als je dus die kant op wil kun je het beste even op zoek gaan naar Jetbrains Resharper voor VS 2005 of DevExpress Refactor Pro voor VS2005 want daar zit deze feature wel in :)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Of beter nog, je stapt over op VS2008 als dat mogelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Helaas, zijn dat beide geen opties. Maar goed, weet nu iig dat het gewoon niet in vs2005 zit. Heb ze maar uitgetikt. Helaas werkt 'prop' tab tab ook niet :p Kan er nu wel redelijk mijn weg in vinden, maar mijn favoriete taal zal vb.net wel nooit worden...

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ARGH! Ik zit echt al 2 uur te debuggen op zoek naar een fout in m'n code... ik probeer een bepaald domein te querien... gebruik ik .SE ipv .ES |:( |:( |:( |:( Goede-fucking-morgen _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Mijn XSL kennis moet nodig een keer opgepoetst worden. Ben al veel te lang bezig met iets dat ik "vroegah" zo uit mijn mouw schudde... Guess you can unlearn stuff :P

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
XSL zou ik nu ook wat moeite mee hebben. Jaar of 2,5 terug redelijk wat mee gedaan (BizTalk), maar denk dat ik er nu weer even in zou moeten komen. Sowieso niet mijn favo taal/techniek :)

Xbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Haan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 13:10:
Of beter nog, je stapt over op VS2008 als dat mogelijk is :)
Och ook in VS2008 zitten ook meer (refactoring) opties voor C# dan voor VB.NET. Voor refactoring wees een collega me op een zeer handige en gratis plugin voor Visual Studio CodeRush Xpress. Gebruik dit nu een hele tijd en bevalt me zeer goed.

Lekker snel variabelen promoten naar paramters, volgorders van parameters aanpassen, functies laten genereren, intelligent copy/pasten, enz. Heerlijk :) Ook voegt deze plugin indien gewenst extra (gekleurde) lijnen toe in je scherm om code blokken te markeren (zo worden groepen geneste if's nog duidelijker).

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Over add-ons gesproken: Iemand nog must-have add-ons voor VS2008, bij voorkeur gratis?
Ik heb al DPack geinstalleerd, vooral de project-statistics functie is wel grappig. Helaas rekent hij geen XAML bestanden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dricus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 13:56

Dricus

ils sont fous, ces tweakers

BM schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 13:54:
XSL zou ik nu ook wat moeite mee hebben. Jaar of 2,5 terug redelijk wat mee gedaan (BizTalk), maar denk dat ik er nu weer even in zou moeten komen. Sowieso niet mijn favo taal/techniek :)
Op zich is XSL in sommige situaties wel geinig en zelfs nuttig te noemen. Wij hebben een tool (geschreven in VB6 :X) die vanuit XML files SQL scripts genereert om een configuratie database mee te vullen. Probleem was dat hij bij grote XML files (tussen 1.5 en 3Mb) zeer slecht performde. De conversie duurde soms wel 30 minuten. Wat daarbij meespeelde was dat de tool niet super efficiënt opgezet was. Het zoeken naar nodes in de XML werd bijvoorbeeld gedaan door er met een for-loop doorheen te itereren. Dit heb ik op een gegeven moment wel wat geoptimaliseerd door de for-loops te vervangen door XPath queries. De performance bleef echter behoorlijk traag.

Toen kwam ik ineens op het idee om het eens met XSLT te proberen. Het PoCje wat ik hiermee gemaakt heb bracht de conversietijd van grote XML bestanden terug tot enkele seconden. Helaas hebben we nooit de tijd genomen om dit ook in de tool te integreren.

Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog tot morgen kunt uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch krijg ik van XSLT kriebels op de verkeerde plekken :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Geweldig, een query even testen die ongeveer 25 minuten duurt :+ Tussendoor maar ff lezen in "High Performance MySQL" van O'Reilly. Ter info, ik reken voor ruim een miljoen records de ranking uit gebaseerd op 3 velden (scores zegmaar) en blijkbaar duurt dat heel lang.

code:
1
2
SET @rank=0;
UPDATE tabel SET rank = ( SELECT @rank := @rank +1 ) ORDER BY score DESC, edit ASC, id ASC;

Normaal dat dit zo lang duurt of heeft iemand een goed idee om dit sneller te maken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sebazzz schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:49:
Over add-ons gesproken: Iemand nog must-have add-ons voor VS2008, bij voorkeur gratis?
Ik heb al DPack geinstalleerd, vooral de project-statistics functie is wel grappig. Helaas rekent hij geen XAML bestanden mee.
Ik heb AnkhSVN en Modeling PowerToys for Visual Studio 2008 ( Modeling Power Toys Add-ins volgens de help) (beide gebruik ik binnen C++, laatste om af en toe nog een mooi diagram overzicht te genereren; breid de standaard genereer class diagram functionaliteit een beetje uit).

*Zoekt ook nog wat handige add ins, voornamelijk voor LaTeX integratie (heb wat documenten die bij het project behoren); documentatie integratie (fatsoenlijk handige doxygenplugin of zo) en een *iets* om me code te testen + automatisch al vast unit tests te extracten

Kwam door whoami met RockScroll http://stackoverflow.com/...ual-studio-add-in-setting tegen

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
Cartman! schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:35:
Geweldig, een query even testen die ongeveer 25 minuten duurt :+ Tussendoor maar ff lezen in "High Performance MySQL" van O'Reilly. Ter info, ik reken voor ruim een miljoen records de ranking uit gebaseerd op 3 velden (scores zegmaar) en blijkbaar duurt dat heel lang.

code:
1
2
SET @rank=0;
UPDATE tabel SET rank = ( SELECT @rank := @rank +1 ) ORDER BY score DESC, edit ASC, id ASC;

Normaal dat dit zo lang duurt of heeft iemand een goed idee om dit sneller te maken :?
Die ORDER BY zal hij wel niet zo leuk vinden. Misschien dat een index op score,edit,id wil helpen, maar ik zou het ook zo 1-2-3 niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37
RockScroll
Testdriven.NET

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
HuHu schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:00:
[...]

Die ORDER BY zal hij wel niet zo leuk vinden. Misschien dat een index op score,edit,id wil helpen, maar ik zou het ook zo 1-2-3 niet weten.
Dat heb ik keihard over t hoofd gezien, ff een index plaatsen op de precieze order... ik laat wel weten of t werkt :)

edit: het mag niet echt baten. De 900 seconden ging over iets meer dan 1 miljoen records, met 1,2 miljoen doet ie er inmiddels al meer dan 1700 seconden over met de goede index. Bummer :{

edit2: eindstand: 1883 seconden 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Cartman! op 05-01-2010 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
.Gertjan. schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:43:
Voor refactoring wees een collega me op een zeer handige en gratis plugin voor Visual Studio CodeRush Xpress. Gebruik dit nu een hele tijd en bevalt me zeer goed.

Lekker snel variabelen promoten naar paramters, volgorders van parameters aanpassen, functies laten genereren, intelligent copy/pasten, enz. Heerlijk :) Ook voegt deze plugin indien gewenst extra (gekleurde) lijnen toe in je scherm om code blokken te markeren (zo worden groepen geneste if's nog duidelijker).
Oeh, net even geinstalleerd, en dat lijkt al een heel groot deel van mijn wensen op te lossen :) Dankje!

Xbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
PowerCommands _O_

En natuurlijk deze must-have.

[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 05-01-2010 18:10 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 20:45:
Alsof een M/HBO'er dat niet zelf zou moeten kunnen...
Dat zeg ik ook niet, alleen verwacht ik het van hen een stuk minder.
Andere onderwijsvorm...

offtopic:
Lekkere manier van reageren trouwens,vrind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 17:53:
Het betreft Cognitieve Kunstmatige Intelligentie (Universiteit Utrecht) en ik durf te wedden dat men op HBO geen Lambek-Grinshin calculus krijgt. ;)
Dat krijg je op de uni ook niet; hooguit Lambek-Grishin calculus ;)

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 18:11:
[...]
offtopic:
Lekkere manier van reageren trouwens,vrind.
Hmm, ik zie het, was niet flamerig bedoeld, maar ik begrijp dat het zo overkomt. :
http://justmathtutoring.com/ al die videos zijn echt geweldig om te leren en op peil te houden. (Wel zelf mee schrijven anders lukt het niet).
Leuke site! Jammer dat ik die niet eerder ontdekt heb! Maar toch leuk om die filmpjes te volgen :+

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Hehe, die is vet :)

Alleen jammer dat ik gedurende het maken van een stukje code best vaak (onbewust) op compile ram (en best vaak save, ik denk dat ik gemiddeld 1 a 2x per getypte regel op de save toetsencombinatie ram). Daardoor is mijn aantal broken builds best hoog (zeker bij ingrijpende wijzigingen). Denk dat ik depressief wordt als ik deze ga installeren (of gewoon terug ga schelden ;)).

Wel leuk om bij een collega te installeren. Zeker als deze ook veel broken builds heeft. >:)

Mijn automatisme om vaak te compilen heeft wel een groot nadeel in VB.NET, zolang de compiler draait is de file gelocked en mag je niets editen in VS2008... :( Hoeveel tijd ik al niet verspild heb tijdens het wachten omdat ik weer eens op compile ram. Zeker bij webprojecten, die compilen zo tergend langzaam...

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Pagina: 1 ... 25 ... 201 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep, niet als vraagbaak