Kan je dan niet beter de UI in javascript/HTML schrijven, en de backend in C++? Of eventueel de UI in Objective-C, en de rest in C++? NOFI, ik vraag het me gewoon af, omdat ik weet dat de mogelijkheden er zijn
Yes, sollicitatiegesprek is goed verlopen. Woensdag weet ik definitief of ik mijn stage daar mag gaan doen voor een half jaar ^_^.
EDIT: afgelopen dagen te veel wiki's geschreven, begin ik al // te gebruiken om italic tekst te krijgen
.
EDIT: afgelopen dagen te veel wiki's geschreven, begin ik al // te gebruiken om italic tekst te krijgen
Verwijderd
In Xcode 4 kan je code snippers gebruiken hè. Scheelt echt bakken met werk als je alleen het inlezen van het model hoeft te veranderenYopY schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 22:45:
Och, de taal vindt ik goed te doen... het is alleen zoveel code,. Na 20 keer een UITableViewDataSource in elkaar geprutst te hebben heb je het wel weer gezien
.
Van Stack Overflow:
Yes, it's quite easy - you just highlight text you want to use as a snippet and drag it into the snippets area (dragging selected text can be difficult, I find it works better if you drag from the left edge of the editor). It brings up a dialog box asking you to name it.
Also, you can have custom parameters in snippets - if you put the text <#paramName#> anywhere in the code you are dragging, when you use the snippet it will come up as a replaceable parameter that you can tab between just like in the official Snippets.
Also make sure to set a completion prefix, which makes it shorter to activate the snippet as you are typing.
You can edit a snippet by clicking once on it, a box will come up with the snippet text and some other snippet settings you can edit.
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2011 01:03 ]
Hmm, na maanden hard werken gaat een ander bedrijf mijn projectje overnemen omdat ik op vakantie ga 
Klant ging zelf meerdere malen op vakantie en als ik op vakantie ga wordt meteen leukste project afgepakt!
Klant ging zelf meerdere malen op vakantie en als ik op vakantie ga wordt meteen leukste project afgepakt!
[ Voor 8% gewijzigd door alienfruit op 23-08-2011 05:30 ]
Dat is geen fraaie actie. Wat vind je baas daar van (of ben je zelfstandig)?alienfruit schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 05:29:
Hmm, na maanden hard werken gaat een ander bedrijf mijn projectje overnemen omdat ik op vakantie ga
Overigens bestaat er een kans dat de klant straks vanzelf met hangende pootjes terugkomt omdat de nieuwe leverancier toch niet helemaal bevalt
Zelf net terug van mijn vakantie en ben tot de ontdekking gekomen dat er, in tegenstelling tot de beloftes die zijn gemaakt, zo goed als niets is gebeurt. Men zou tijdens mijn vakantie gaan testen, waarbij ik al het gevoel had dat het niet zou gaan gebeuren, maar liep tegen een minor issue aan (welke al lang bekend was en waar de workaround ook al voor bekend was en zelfs meerdere keren is aangegeven en gedocumenteerd) en heeft vervolgens het hele testen maar opgegeven onder het mom van "pfff, het werkt niet, zo kunnen we niet testen, blablabla"...
Is pas mijn 2de dag na mijn vakantie en men begint me nu al weer op mijn zenuwen te werken... Gelukkig worden mijn uren bij deze klant een beetje teruggeschroefd en loopt dit sub-project op zijn eind zodat er straks (hopelijk) weer leuke dingen gedaan mogen worden.
De testers zijn zelfs zo briljant dat ze een melding van Windows dat ze hun wachtwoord moeten wijzigen afschuiven op ons product en bij ons aankloppen om te melden dat ze zo niet verder kunnen

Ondertussen ook maar eens bezig met een versterking in ons team in te leren in de code. Maar dat valt niet mee, na een sessie van 2 uur begon het hem allemaal te duizelen. Sowieso functioneel, maar ook het gebruik van bepaalde patterns en technieken ging hem op een gegeven moment boven de pet. Mocht dus even aan de hand van voorbeeldjes uitleggen wat overerving en abstracte functies inhielden. Leuk om te doen, maar eigenlijk niet ingecalculeerd.
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Herkenbaar.Gertjan. schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 07:33:
[...]
Dat is geen fraaie actie. Wat vind je baas daar van (of ben je zelfstandig)?
Overigens bestaat er een kans dat de klant straks vanzelf met hangende pootjes terugkomt omdat de nieuwe leverancier toch niet helemaal bevalt
Zelf net terug van mijn vakantie en ben tot de ontdekking gekomen dat er, in tegenstelling tot de beloftes die zijn gemaakt, zo goed als niets is gebeurt. Men zou tijdens mijn vakantie gaan testen, waarbij ik al het gevoel had dat het niet zou gaan gebeuren, maar liep tegen een minor issue aan (welke al lang bekend was en waar de workaround ook al voor bekend was en zelfs meerdere keren is aangegeven en gedocumenteerd) en heeft vervolgens het hele testen maar opgegeven onder het mom van "pfff, het werkt niet, zo kunnen we niet testen, blablabla"...
Soort of tunnel visieIs pas mijn 2de dag na mijn vakantie en men begint me nu al weer op mijn zenuwen te werken... Gelukkig worden mijn uren bij deze klant een beetje teruggeschroefd en loopt dit sub-project op zijn eind zodat er straks (hopelijk) weer leuke dingen gedaan mogen worden.
De testers zijn zelfs zo briljant dat ze een melding van Windows dat ze hun wachtwoord moeten wijzigen afschuiven op ons product en bij ons aankloppen om te melden dat ze zo niet verder kunnen
Dan heb je de verkeerde persoon gekregen..Ondertussen ook maar eens bezig met een versterking in ons team in te leren in de code. Maar dat valt niet mee, na een sessie van 2 uur begon het hem allemaal te duizelen. Sowieso functioneel, maar ook het gebruik van bepaalde patterns en technieken ging hem op een gegeven moment boven de pet. Mocht dus even aan de hand van voorbeeldjes uitleggen wat overerving en abstracte functies inhielden. Leuk om te doen, maar eigenlijk niet ingecalculeerd.

Meh, het is een junior... En we zijn allemaal onderaan begonnen. Mijn baas ziet wonderen in de knul en wilde me al eerder pairen als junior-senior, maar dat ging niet door. Had wel fijn geweest als ik zijn achtergrond van te voren had geweten, maar goed. Hij werd eerst in het diepe gegooid, maar ben blij dat ik snel handelde en even met hem ben gaan zitten om een en ander door te spreken.Dan heb je de verkeerde persoon gekregen..
Hij heeft zich door de interne ontwikkel cursussen heen weten te slaan, maar heeft niet erg veel ervaring. Hij pikt wel snel dingen op, maar heeft gewoon jaren lang niets gedaan met zijn ontwikkelkennis, hierdoor zijn er wat gaten. Maar goed hij lijkt me wel een vrij snelle leerling, dus "challenge accepted" dacht ik gisteren

Hij was eerst gekoppeld aan een andere ontwikkelaar, maar dat is een zeer goede techneut, maar communicatief wat minder, kennisoverdracht is toch een vak apart hoor (daarnaast is die ontwikkelaar een buitenlandse ontwikkelaar die liever in het Engels communiceert)... Ach het is ook wel goed voor mijn ego
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Een soort van gefeliciteerd dan!Styxxy schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 23:14:
Yes, sollicitatiegesprek is goed verlopen. Woensdag weet ik definitief of ik mijn stage daar mag gaan doen voor een half jaar ^_^.
BedanktCaelorum schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:16:
[...]
Een soort van gefeliciteerd dan!Weet je al welke opdracht je krijgt?
Ik heb de lijst van stages al via onofficiële weg gekregen (een vriend die reeds is aangenomen voor stage). Hij heeft natuurlijk al eerste keuze gehad, maar ik heb al een andere opdracht op het oog. Het is een interne planning tool voor het HR departement in ASP.NET MVC3 met gebruik van het Entity Framework. Daarbij is de opdracht van A-Z, zowel requirements bepalen als analyse als eigenlijke implementatie (stageopdracht is dan ook 4,5 maanden).
Vergis je niet hoor, 4,5 maand is zo voorbijStyxxy schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:20:
[...]
Bedankt.
Ik heb de lijst van stages al via onofficiële weg gekregen (een vriend die reeds is aangenomen voor stage). Hij heeft natuurlijk al eerste keuze gehad, maar ik heb al een andere opdracht op het oog. Het is een interne planning tool voor het HR departement in ASP.NET MVC3 met gebruik van het Entity Framework. Daarbij is de opdracht van A-Z, zowel requirements bepalen als analyse als eigenlijke implementatie (stageopdracht is dan ook 4,5 maanden).
Uiteraard zijn er ook projecten die je wel binnen 4,5 maand kunt afronden, maar als het een wat forser project is dan gaat je dat niet lukken, maar goed, dat kan je zien als een "uitdaging"

Maar ik wil uiteraard je pret niet drukken
De UI in Javascript / HTML is mogelijk, maar het biedt gewoon niet / nog niet de snelheid en ervaring die een native app biedt.MBV schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 23:09:
Kan je dan niet beter de UI in javascript/HTML schrijven, en de backend in C++? Of eventueel de UI in Objective-C, en de rest in C++? NOFI, ik vraag het me gewoon af, omdat ik weet dat de mogelijkheden er zijn
Wat betreft Objective-C en C++... Dat zal niet werken. Ten eerste, waarom zou men C++ gebruiken als Objective-C veel makkelijker werkt? Geen Minder geneuzel met pointers enzo, en de syntax ben je zo aan gewend (alsof dat een obstakel zou zijn).
Maar de HTML/JS app is al enige tijd een onderwerp van discussie. Het komt er op neer dat het gewoon nog niet kan opboksen.
Ik zal iig eens kijken of er stukken code zijn die herbruikbaar zijn. Vaak is dat alleen niet zo, elke tabel heeft zo zijn eigen dingen. En het aanmaken van de functies is ook snel genoeg, met de vlotte autocompletion van xcode.
Edit: Hii hii, m'n werkgever wordt als glanzend voorbeeld genoemd in een Forbes artikel / blog,

[ Voor 10% gewijzigd door YopY op 23-08-2011 09:45 ]
Ik weet dat 4,5 maand erg kort is (toen ik in Finland zat, was het ook zo voorbij)..Gertjan. schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:25:
[...]
Vergis je niet hoor, 4,5 maand is zo voorbijIk had een stage van bijna een jaar en daarin slaagde we zelfs met een compleet project team er niet in om een product volledig af te ronden (kwam ook wel door de klant).
Uiteraard zijn er ook projecten die je wel binnen 4,5 maand kunt afronden, maar als het een wat forser project is dan gaat je dat niet lukken, maar goed, dat kan je zien als een "uitdaging"We waren in het betreffende project al enkele maanden zoet met de requirements op en neer te ping-pongen met de klant...
Maar ik wil uiteraard je pret niet drukken
Nu denk ik niet dat de requirements verzamelen een erg groot probleem gaat zijn, aangezien het een interne tool is en de betrokken mensen zijn ook ietwat technisch onderlegd. De algemene opdracht is dus al gekend, enkel sommige specifieke invullingen moeten nog onderzocht worden (en de volledige requirements moeten ook opgemaakt worden).
Het gegeven project per stagiair is ook niet té groot. Het bedrijf neemt elk jaar verschillende stagiairs aan, dus ze hebben ondertussen al wel wat ervaring met stageopdrachten "verzinnen". Ze zullen geen opdracht geven aan één persoon als het een opdracht is dat eigenlijk voor 3-4 man bedoeld is. Ik ben er dus wel redelijk in gerust dat het project / de opdracht zo goed als afgerond zal geraken (100% volledig af zal waarschijnlijk niet zijn, hopelijk wel).
Altijd leuk, ontdekken dat je iets mist in je web.config waardoor uitklapmenu's ineens niet meer werken.
We are shaping the future
Juist technisch volk heeft er een handje van iets te hard te rennen qua requirementsStyxxy schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:25:
[...]
Ik weet dat 4,5 maand erg kort is (toen ik in Finland zat, was het ook zo voorbij).
Nu denk ik niet dat de requirements verzamelen een erg groot probleem gaat zijn, aangezien het een interne tool is en de betrokken mensen zijn ook ietwat technisch onderlegd. De algemene opdracht is dus al gekend, enkel sommige specifieke invullingen moeten nog onderzocht worden (en de volledige requirements moeten ook opgemaakt worden).
Ervaring van een bedrijf met stage opdrachten is inderdaad belangrijk, en het zal ook wel goed komen hoorHet gegeven project per stagiair is ook niet té groot. Het bedrijf neemt elk jaar verschillende stagiairs aan, dus ze hebben ondertussen al wel wat ervaring met stageopdrachten "verzinnen". Ze zullen geen opdracht geven aan één persoon als het een opdracht is dat eigenlijk voor 3-4 man bedoeld is. Ik ben er dus wel redelijk in gerust dat het project / de opdracht zo goed als afgerond zal geraken (100% volledig af zal waarschijnlijk niet zijn, hopelijk wel).

Dat kan ik geloven.Gertjan. schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:31:
Juist technisch volk heeft er een handje van iets te hard te rennen qua requirements
Nu nog wachten tot woensdag op de definitieve bevestiging (al zou dat wel in orde moeten zijn, gezien dat het gesprek goed verlopen is). Ik had op het gesprek zelfs paar complimenten gekregen over mijn kennisniveau (dat die erg hoog was voor een student) en dat op bepaald gebieden ik zelfs mogelijk meer wist dan de persoon die mijn technisch interview afnam. Dat vond ik wel een mooi compliment ^_^.
Onze school is gelukkig erg streng qua selectie van stages. Wij moeten ons stageverzoek aanleveren en zij bespreken dan met het bedrijf de opdracht. Daarnaast kijken ze ook of dat bedrijf niet op een zwarte lijst staat qua "uitbuiting" van stagiairs. Dit is omdat men in het verleden (enkele jaren terug) gelijkaardige verhalen hadden met stages zoals jij. Gelukkig is dit bedrijf ook een bedrijf dat met onze opleiding samenwerkt. Zo hebben we elk jaar (2de en 3de toch) enkele seminaries van dat bedrijf en heel wat werknemers van de BE-vestiging komen ook nog van onze school..Gertjan. schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:31:
Ervaring van een bedrijf met stage opdrachten is inderdaad belangrijk, en het zal ook wel goed komen hoorMijn stage was een ramp omdat we op een groot project werden ingezet, terwijl er een kleiner project was beloofd... We kwamen ook in de knoop met de opleiding omdat zij ook een stuk implementatie wilden zien, gelukkig konden we nog op tijd aan een aantal componenten beginnen, maar zowel wij als de school waren not amused met de actie van het bedrijf... Sowieso, 2 stagiairs als medior developers durven te verkopen
Dat is altijd mooi om te krijgen zulke complimentjesStyxxy schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:53:
[...]
Dat kan ik geloven. Ach, we zullen zien hoe het loopt hé.
Nu nog wachten tot woensdag op de definitieve bevestiging (al zou dat wel in orde moeten zijn, gezien dat het gesprek goed verlopen is). Ik had op het gesprek zelfs paar complimenten gekregen over mijn kennisniveau (dat die erg hoog was voor een student) en dat op bepaald gebieden ik zelfs mogelijk meer wist dan de persoon die mijn technisch interview afnam. Dat vond ik wel een mooi compliment ^_^.
Nou het mooie was dat wij ook een plan moesten indienen en dat gedaan hebben op basis van het in eerste instantie voorgestelde project. School is hiermee akkoord gegaan en vervolgens heeft men tijdens de eerste weken van de stage de boel omgedraaid... In eerste instantie zouden we een vrij losstaand iets maken, maar uiteindelijk waren we deel van het project (waarbij ik al snel de medior en senior de baas wasOnze school is gelukkig erg streng qua selectie van stages. Wij moeten ons stageverzoek aanleveren en zij bespreken dan met het bedrijf de opdracht. Daarnaast kijken ze ook of dat bedrijf niet op een zwarte lijst staat qua "uitbuiting" van stagiairs. Dit is omdat men in het verleden (enkele jaren terug) gelijkaardige verhalen hadden met stages zoals jij. Gelukkig is dit bedrijf ook een bedrijf dat met onze opleiding samenwerkt. Zo hebben we elk jaar (2de en 3de toch) enkele seminaries van dat bedrijf en heel wat werknemers van de BE-vestiging komen ook nog van onze school.
School vond het goed, want er waren destijds vrij weinig plekken. Er was wel een lijst met bedrijven waar we konden solliciteren (open sollicitatie), maar dat was een ontzettend lange lijst. Volgens mij zat daar weinig tot geen screening op, en je kon ook solliciteren buiten die lijst.
Met afstuderen had ik ook een bosting met school. Ik had stage gelopen bij een bedrijf waar ik na afloop ook nog bleef bijklussen vanuit huis, heel chill allemaal. Voor afstuderen wilde ik daar weer heen dus omdat ik vertrouwen had in die mannen en ik er graag wilde gaan werken na mijn afstuderen.
De school was het daar niet mee eens want je moest ergens anders gaan stagelopen. Die wilden me hebben bij Lost Boys (bleh) en daar had ik geen zin in. Na een potje discussieren heb ik het gewonnen want het is mijn opleiding en ik doe die opleiding om een baan te krijgen. Na afloop van afstuderen inderdaad gebleven en jaren later zit ik er nog. Ondertussen zijn we t grootste digitale productiebureau van Nederland geworden
Goede keuze gemaakt denk ik...
De school was het daar niet mee eens want je moest ergens anders gaan stagelopen. Die wilden me hebben bij Lost Boys (bleh) en daar had ik geen zin in. Na een potje discussieren heb ik het gewonnen want het is mijn opleiding en ik doe die opleiding om een baan te krijgen. Na afloop van afstuderen inderdaad gebleven en jaren later zit ik er nog. Ondertussen zijn we t grootste digitale productiebureau van Nederland geworden
Klinkt als een lompe verspilling op een in-order CPU van tussen de 600Mhz & 1Ghz.MBV schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 23:09:
Net gemerkt dat ik al 190 afbeeldingen heb gemaakt om de help pagina's ook visueel duidelijker te maken (screenshots van de applicatie). En het einde is nog niet in zicht
. Wauw, ik wist niet dat ik er al zo veel had.

En dat is?Cartman! schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:02:
Met afstuderen had ik ook een bosting met school. Ik had stage gelopen bij een bedrijf waar ik na afloop ook nog bleef bijklussen vanuit huis, heel chill allemaal. Voor afstuderen wilde ik daar weer heen dus omdat ik vertrouwen had in die mannen en ik er graag wilde gaan werken na mijn afstuderen.
De school was het daar niet mee eens want je moest ergens anders gaan stagelopen. Die wilden me hebben bij Lost Boys (bleh) en daar had ik geen zin in. Na een potje discussieren heb ik het gewonnen want het is mijn opleiding en ik doe die opleiding om een baan te krijgen. Na afloop van afstuderen inderdaad gebleven en jaren later zit ik er nog. Ondertussen zijn we t grootste digitale productiebureau van Nederland gewordenGoede keuze gemaakt denk ik...
LBi Lost Boys doet het ook prima op de CV hoor. Blijft een bedrijf dat echt wel mooie dingen maakt, zoals Het Achterhuis online.
Grr, weer een mooi stukje faal code van een andere developer hoor 
1. Een exception gooien in een constructor, dit is iets wat niet echt helemaal de bedoeling is (of het compleet fout is weet ik niet, maar het is behoorlijk onverwacht)
2. De constructor aanroepen buiten de try catch waardoor er bij een fout een harde error wordt opgegooid richting gebruiker, een draaiende transactie van enkele minuten volledig ongedaan wordt gemaakt, 3 regels onder de aanroep van de constructor begint men een try catch.... Binnen de try catch gaat het wel goed en wordt alleen de betreffende actie niet doorgevoerd en blijft de rest intact.
Als je dan een error opwerpt van hem dan op zijn minst op de correcte manier op
WHY????? Sowieso heb ik al op diverse plekken pareltjes gevonden waar alles in een gigantische transactie wordt gepleurd en bij het minste of geringste de totale transactie wordt teruggerold... Zelfs als alle stappen binnen de transactie op zichzelf staan...

1. Een exception gooien in een constructor, dit is iets wat niet echt helemaal de bedoeling is (of het compleet fout is weet ik niet, maar het is behoorlijk onverwacht)
2. De constructor aanroepen buiten de try catch waardoor er bij een fout een harde error wordt opgegooid richting gebruiker, een draaiende transactie van enkele minuten volledig ongedaan wordt gemaakt, 3 regels onder de aanroep van de constructor begint men een try catch.... Binnen de try catch gaat het wel goed en wordt alleen de betreffende actie niet doorgevoerd en blijft de rest intact.
Als je dan een error opwerpt van hem dan op zijn minst op de correcte manier op
WHY????? Sowieso heb ik al op diverse plekken pareltjes gevonden waar alles in een gigantische transactie wordt gepleurd en bij het minste of geringste de totale transactie wordt teruggerold... Zelfs als alle stappen binnen de transactie op zichzelf staan...
hoe wil je anders aangeven dat het aanmaken van een object niet is geslaagd? Een myObject->ConstructionSuccesfull()? Of wil je myObject->Initialize() moeten aanroepen, en dan overal checken of de initialisatie slaagt?
Zoals MBV al zegt, als er iets mis gaat tijdens het constructen dan gooi je een exception, en als je op de callsite zo'n exception niet verwacht of hem toch niet kan verwerken dan vang je hem niet, maar laat je hem een laag hoger opvangen. De laag hoger doet een rollback van de transactie. Lijkt me eigenlijk allemaal niet zo gek?
Bij het aanmaken van een object mag in principe niets mis gaan. Zowel had ik een null verwacht. In sommige situaties is het misschien toegestaan. Echter Dynamics AX kan er niet lekker mee omgaan, een throw binnen een constructor kan niet worden afgevangen.MBV schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:30:
hoe wil je anders aangeven dat het aanmaken van een object niet is geslaagd? Een myObject->ConstructionSuccesfull()? Of wil je myObject->Initialize() moeten aanroepen, en dan overal checken of de initialisatie slaagt?
Daarbij zou je ook een methodiek kunnen bedenken waarbij je een static functie aanroept die het object aanmaakt en vult, mocht dat mis gaan kun je een null teruggeven of een error geven, maar niet in een constructor...
Zit net op StackOverflow (http://stackoverflow.com/...tor-to-throw-an-exception) te kijken en daar verschillen de meningen volgens mij nogal.
In dit geval kan het object in principe gewoon worden aangemaakt, de fout wordt gegooid door een validatie, er wordt gekeken of iets in de DB bestaat zodat er later mee gewerkt kan worden. Bouw dan een validatie functie/vlag en schiet geen exception. Zeker niet als je de consequenties binnen AX weet (deze stopt gewoon met uitvoeren en draait de transactie terug). Ik moet nu diverse paden aanpassen om dit recht te zetten, want ik wil niet dat de hele transactie terug wordt gerold, slechts wat is fout gegaan moet worden teruggerold.
Ik dacht ook gewoon even de call naar de constructor in het try/catch blok te mikken, maar helaas snapt X++ dat dus niet. Hier wordt gewoon een exception gebruikt om een validatie message te toneneamelink schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:37:
[...]
Zoals MBV al zegt, als er iets mis gaat tijdens het constructen dan gooi je een exception, en als je op de callsite zo'n exception niet verwacht of hem toch niet kan verwerken dan vang je hem niet, maar laat je hem een laag hoger opvangen. De laag hoger doet een rollback van de transactie. Lijkt me eigenlijk allemaal niet zo gek?
[ Voor 18% gewijzigd door .Gertjan. op 23-08-2011 14:39 ]
Ik vind dat wel verdedigbaar. Als een constructor resources probeert te alloceren (databaseverbinding opzetten, socket openen, bestand lezen) is 'ie waarschijnlijk veel te zwaar (lees: waarschijnlijk te veel verantwoordelijkheden)*, maar hoe wil je anders weten dat dat is mislukt? Een ander te verdedigen scenario is een omgevingsvariabele (in de ruimste zin van het woord) die in de c'tor wordt gecontroleerd (bijvoorbeeld of er genoeg geheugen beschikbaar is, of het systeem een bepaalde operatie ondersteunt) die een exception kan throwen wanneer niet aan de conditie wordt voldaan..Gertjan. schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:53:
Een exception gooien in een constructor, dit is iets wat niet echt helemaal de bedoeling is (of het compleet fout is weet ik niet, maar het is behoorlijk onverwacht)
*: ook weer afhankelijk van de situatie. Liever een 'fat' constructor die het object in kwestie up&running helpt dan een domme constructor die alleen z'n parameters opslaat, waarna je nog een Start() of Init() moet aanroepen.

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 23-08-2011 14:53 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Het terugdraaien van de hele transactie beschermt je in ieder geval voor het verknallen van de toestand van de applicatie door een fout die ergens halverwege optreedt. Zelfs als de stappen los staan van elkaar kan dat nog steeds zin hebben..Gertjan. schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:53:
Sowieso heb ik al op diverse plekken pareltjes gevonden waar alles in een gigantische transactie wordt gepleurd en bij het minste of geringste de totale transactie wordt teruggerold... Zelfs als alle stappen binnen de transactie op zichzelf staan...
Bijvoorbeeld: als je (nested) software transactional memory hebt gecombineerd met database transactions. Dan zou het mooi zijn om een buitenste transactie te hebben (met een heel laag isolation level) en daarin diverse kleine transacties (al dan niet op database met hoger isolation level). Gaat er dan iets fout, dan kan het hele zaakje automatisch teruggedraaid worden, wat wat mij betreft een betere semantiek aan try-catch blokken kan geven.
Uiteraard zitten er ook nadelen aan zo'n aanpak. Als er nu een bug in je software zit dan kan je als gebruiker door het gedeeltelijk uitvoeren van falende operaties toch nog de toestand van je applicatie zo kneden totdat het de informatie bevat die je er in wilt hebben. Die mogelijkheid verlies je dan.
putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]
Dit zijn dan ook kritieke fouten, een foute input is geen kritieke fout. Zeker niet als de bewerking voor en na dit deel gewoon kunnen worden uitgevoerd. In het door jou aangehaalde geval is het inderdaad verdedigbaar, maar in dit geval niet.CodeCaster schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:38:
[...]
Ik vind dat wel verdedigbaar. Als een constructor resources probeert te alloceren (databaseverbinding opzetten, socket openen, bestand lezen) is 'ie waarschijnlijk veel te zwaar (lees: waarschijnlijk te veel verantwoordelijkheden), maar hoe wil je anders weten dat dat is mislukt? Een ander te verdedigen scenario is een omgevingsvariabele (in de ruimste zin van het woord) die in de c'tor wordt gecontroleerd (bijvoorbeeld of er genoeg geheugen beschikbaar is, of het systeem een bepaalde operatie ondersteunt) die een exception kan throwen wanneer niet aan de conditie wordt voldaan.
Overigens zijn problemen bij het alloceren van resources sowieso een groot probleem, vaak is het systeem dan zo zwaar belast dat je fouten ook niet meer afgehandeld worden
Eens, maar niet helemaal. Stel je verwerkt 100 betalingen, 1 betaling kun je niet matchen op een klant en zorgt voor een fout (geloof me sommige gooien dan gewoon een exception) dan wil je niet de andere 99 betalingen (met bijbehorende bewerkingen) terugdraaien. Dit is dan ook iets wat zeer situatie gebonden isInfinitive schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:39:
[...]
Het terugdraaien van de hele transactie beschermt je in ieder geval voor het verknallen van de toestand van de applicatie door een fout die ergens halverwege optreedt. Zelfs als de stappen los staan van elkaar kan dat nog steeds zin hebben.
Bijvoorbeeld: als je (nested) software transactional memory hebt gecombineerd met database transactions. Dan zou het mooi zijn om een buitenste transactie te hebben (met een heel laag isolation level) en daarin diverse kleine transacties (al dan niet op database met hoger isolation level). Gaat er dan iets fout, dan kan het hele zaakje automatisch teruggedraaid worden, wat wat mij betreft een betere semantiek aan try-catch blokken kan geven.
Uiteraard zitten er ook nadelen aan zo'n aanpak. Als er nu een bug in je software zit dan kan je als gebruiker door het gedeeltelijk uitvoeren van falende operaties toch nog de toestand van je applicatie zo kneden totdat het de informatie bevat die je er in wilt hebben. Die mogelijkheid verlies je dan.
Het valt me toch op dat documentatie schrijven (zowel voor developers als voor eindgebruikers) echt wel helpt om de kwaliteit van de applicatie te verbeteren. Je wordt gedwongen om nog eens goed na te denken over het design (in beide contexten, handig zo één woord gebruiken
).
Of dat het onverwacht is, weet ik niet. Een goede IDE (eventueel via plugins) geeft aan dat er mogelijk een exception kan optreden bij het aanmaken, dus kan je weten dat je een try-catch zult moeten doen (niet verplicht, als je absoluut voor 100% zeker bent dat nooit of te nimmer een foute initialisatie zal gebeuren).
Ik zie er niet per se iets verkeerds mee. Neem nu bijvoorbeeld de volgende situatie. Je hebt een property van het type int gedefinieerd en een constructor met een parameter van het type int waarmee je deze property kan initialiseren. Nu zijn er wel enkele voorwaarden, namelijk dat die waarde in een bepaalde gedefinieerde range moet liggen. Stel dat de gebruiker een verkeerde waarde meegeeft aan de constructor (aangezien de parameter van het type int is, kan je de gehele range van MIN_INT tot MAX_INT erin steken). Hoe wil je dan zeggen dat de gebruiker iets stouts doet?.Gertjan. schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:53:
Grr, weer een mooi stukje faal code van een andere developer hoor
Of dat het onverwacht is, weet ik niet. Een goede IDE (eventueel via plugins) geeft aan dat er mogelijk een exception kan optreden bij het aanmaken, dus kan je weten dat je een try-catch zult moeten doen (niet verplicht, als je absoluut voor 100% zeker bent dat nooit of te nimmer een foute initialisatie zal gebeuren).
[ Voor 12% gewijzigd door Styxxy op 23-08-2011 15:02 . Reden: (laatste paragraaf) ]
Gebruiker als in eindgebruiker of als in developer? Ik zou gewoon de waarde toestaan en via een andere functie valideren of de waarde geldig is, deze kan tenslotte van meerdere zaken afhangen. Je zou bijvoorbeeld attributen kunnen gebruiken om de min/max aan te geven (zoals je in MVC/WPF kunt doen, ben even de naam kwijt), daar draait ook een losse functie om de waardes te checken. In mijn ogen is op basis van validatie een exception gooien niet heel netjes. Zeker niet richting een eindgebruiker. Daarbij komt dat je maar 1 exception kunt gooien terwijl je bij een validatie functie netjes een lijstje met fouten kunt verstrekkenStyxxy schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:00:
Ik zie er niet per se iets verkeerds mee. Neem nu bijvoorbeeld de volgende situatie. Je hebt een property van het type int gedefinieerd en een constructor met een parameter van het type int waarmee je deze property kan initialiseren. Nu zijn er wel enkele voorwaarden, namelijk dat die waarde in een bepaalde gedefinieerde range moet liggen. Stel dat de gebruiker een verkeerde waarde meegeeft aan de constructor (aangezien de parameter van het type int is, kan je de gehele range van MIN_INT tot MAX_INT erin steken). Hoe wil je dan zeggen dat de gebruiker iets stouts doet?
Goede IDE.... Helaas, Microsoft Dynamics wordt geleverd met een IDE die stamt uit het jaar 0... En helaas valt een exception dwars door de try/catch heen wanneer deze uit een constructor komt (er zijn meer situaties in AX waar exceptions zich dubieus gedragen, zeker wanneer er ook transacties om de hoek komen kijken).Of dat het onverwacht is, weet ik niet. Een goede IDE (eventueel via plugins) geeft aan dat er mogelijk een exception kan optreden bij het aanmaken, dus kan je weten dat je een try-catch zult moeten doen (niet verplicht, als je absoluut voor 100% zeker bent dat nooit of te nimmer een foute initialisatie zal gebeuren).
*een collega werkt aan hetzelfde stuk code als jij*
snel committen voordat je merge conflits mag oplossen!
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
of je gebruikt git en laat je software je conflicten oplossenGamebuster schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:23:
Bij jou committen ze nogGamebuster schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:23:
*een collega werkt aan hetzelfde stuk code als jij*

Gelukkig is SourceSafe (

we gebruiken gitThaNOD schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:24:
[...]
of je gebruikt git en laat je software je conflicten oplossen
Gebruiker als in gebruiker van de class (en dus een programmeur). De validatie zet je in de "set" functionaliteit van de property en dus niet direct in de constructor..Gertjan. schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:10:
[...]
Gebruiker als in eindgebruiker of als in developer? Ik zou gewoon de waarde toestaan en via een andere functie valideren of de waarde geldig is, deze kan tenslotte van meerdere zaken afhangen. Je zou bijvoorbeeld attributen kunnen gebruiken om de min/max aan te geven (zoals je in MVC/WPF kunt doen, ben even de naam kwijt), daar draait ook een losse functie om de waardes te checken. In mijn ogen is op basis van validatie een exception gooien niet heel netjes. Zeker niet richting een eindgebruiker. Daarbij komt dat je maar 1 exception kunt gooien terwijl je bij een validatie functie netjes een lijstje met fouten kunt verstrekken
Uiteraard is het beste om te valideren of alle waardes juist zijn. Echter deze validatie zal vaak nodig zijn om user input te valideren alvorens de class te creëren. Echter zou ik nog steeds in de "set" nog een controle doen en een eventuele exception gooien. Anders zit je misschien met een object dat niet aan de regels voldoet. Of dat je alsnog die controle (exception) bij een property zet, hangt er vanaf hoe defensief je programmeert (keuze dat je maakt).
Poor you..Gertjan. schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:10:
Goede IDE.... Helaas, Microsoft Dynamics wordt geleverd met een IDE die stamt uit het jaar 0... En helaas valt een exception dwars door de try/catch heen wanneer deze uit een constructor komt (er zijn meer situaties in AX waar exceptions zich dubieus gedragen, zeker wanneer er ook transacties om de hoek komen kijken).

Zal je alsnog de conflicts moeten controleren hoor.ThaNOD schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:24:
[...]
Heb ik iets gemist? Bestaat er tegenwoordig een automatische mergetool waarbij het resultaat bruikbaar is?ThaNOD schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:24:
[...]
Eh? Version control (of git in het specifiek) lossen merge conflicten niet voor je op hoor.ThaNOD schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:24:
[...]
Ik vroeg me ook al af, of ik nu een nieuw wonder uit de software engineering branche gemist had.
Ik zie niet in hoe een stuk software merge conflicts voor je op kan lossen. Dat het niet altijd een probleem is dat je met z'n tweeën in één bestand rommelt is duidelijk natuurlijk. De meeste systemen kunnen daar wel mee omgaan, maar wat nu als je allebei dezelfde regels wijzigt (want dat is tenslotte een conflict)?
[ Voor 4% gewijzigd door Cloud op 23-08-2011 15:36 ]
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
nou dan!
ze lossen ze niet op inderdaad, beetje ongelukkige keuze. Maar git heeft minder conflicten, lees: ik ervaar minder conflicten met git dan met svn. Als je daarna je conflicten in kdiff opent weet deze de meeste feilloos te verwerken.PrisonerOfPain schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:36:
Eh? Version control (of git in het specifiek) lossen merge conflicten niet voor je op hoor.
Die laatste waar hij geen soep van kan maken (bij ons zijn dat vaak de xml bestanden) moet je nog even met het handje door, maar kdiff ondersteunt hier goed in.
Hehe, de vergelijkingstool binnen AX snapt het al niet als je een variabele in een functie wijzigt, die ziet het dan als een verwijderde lijn en een totaal nieuwe lijnThaNOD schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:42:
[...]
nou dan!
[...]
ze lossen ze niet op inderdaad, beetje ongelukkige keuze. Maar git heeft minder conflicten, lees: ik ervaar minder conflicten met git dan met svn. Als je daarna je conflicten in kdiff opent weet deze de meeste feilloos te verwerken.
Die laatste waar hij geen soep van kan maken (bij ons zijn dat vaak de xml bestanden) moet je nog even met het handje door, maar kdiff ondersteunt hier goed in.
Als je iets in een if block zet ziet hij niet de toevoeging van de if regel, nee AX ziet het als het verwijderen van het oude block en het toevoegen van een compleet nieuw blok. Meestal komt een vergelijking dus neer op oude functie is verwijderd en er is een totaal nieuwe toegevoegd....

Als je met z'n 2en hetzelfde regeltje aanpast zit je toch fijn met merge-conflicts.
Zal je net zien dat één van onze editors nét iets anders handelt met whitespace, bijv. trailing whitespace weghaalt. Mijn editor haalt bijv. trailing whitespace weg en zijne niet. Leuk als je met z'n 2en hetzelfde bestand aanpast en er toevallig trailing whitespace is. (-wat overigens streng verboden is; overbodige of "verkeerde" whitespace wordt hier niet gewaardeerd)
Verwijderd
Waarom zou je met z'n tweeën in een bestand zitten rommelen? De enige rede die ik kan bedenken is verschillende methoden aanpassen in een class...
Omdat ze allebij een andere bug in dezelfde code moeten fixen? Of omdat de een een (belachelijk grote) integrate aan het doen is op de branch waar de ander op werkt?Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:57:
Waarom zou je met z'n tweeën in een bestand zitten rommelen? De enige rede die ik kan bedenken is verschillende methoden aanpassen in een class...
[ Voor 13% gewijzigd door PrisonerOfPain op 23-08-2011 15:59 ]
Verwijderd
Had ik inderdaad niet aan gedacht
. Het is lang geleden dat ik in een project heb gewerkt waarbij iedereen ook netjes VC gebruikte.

edit:
Op een gegeven moment besloot men dat het handiger was om een USB stick te gebruiken. Toen had ik zoiets van, prima, maar mijn modules mogen jullie zelf gaan mergen en van de SVN af trekken.
Op een gegeven moment besloot men dat het handiger was om een USB stick te gebruiken. Toen had ik zoiets van, prima, maar mijn modules mogen jullie zelf gaan mergen en van de SVN af trekken.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2011 16:02 ]
Als het goed is kun je van uit AX ook ander mans werk inchecken..Gertjan. schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:27:
[...]
Bij jou committen ze noghier nemen mensen gewoon een dagje vrij, net op het moment dat je aan dat ene stukje code wilt (of zoals vandaag MOET) sleutelen
Gelukkig is SourceSafe () zo veilig dat ik gewoon als de betreffende user zijn files kan committen
Heb al meerdere keren gemaild: "commit nu eens als je naar huis gaat", maar niemand luistert
Vaak is de code niet eens kapot, maar is men te lui in te checken...
Volgens mij kan dit wanneer je de infolog melding krijgt. Dan kun je er dubbel klikken om het in te checken.
Haha,
Elke keer als ik zie dat een bedrijf nog SourceSafe gebruikt moet ik denken aan lang vervlogen tijden (gelukkig) waarbij ik volgens de best practices van Microsoft die analyse-tool van ze losliet op onze SourceSafe databases en vervolgens bijna een hartinfarct kreeg van alle vage foutmeldingen die volgens de analyse tool niet opgelost konden worden.
Ach ja, wat wil je van een tool waarbij de volgende warning staat:
"
Do not allow Visual SourceSafe or the Analyze tool to run out of disk space while running. Running out of disk space in the middle of a complex operation can create serious database corruption.
"
Elke keer als ik zie dat een bedrijf nog SourceSafe gebruikt moet ik denken aan lang vervlogen tijden (gelukkig) waarbij ik volgens de best practices van Microsoft die analyse-tool van ze losliet op onze SourceSafe databases en vervolgens bijna een hartinfarct kreeg van alle vage foutmeldingen die volgens de analyse tool niet opgelost konden worden.
"
Do not allow Visual SourceSafe or the Analyze tool to run out of disk space while running. Running out of disk space in the middle of a complex operation can create serious database corruption.
"
Stek spul he, die fishermans friend?Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:59:
Had ik inderdaad niet aan gedacht. Het is lang geleden dat ik in een project heb gewerkt waarbij iedereen ook netjes VC gebruikte.
edit:
Gamebuster schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:52:
Zal je net zien dat één van onze editors nét iets anders handelt met whitespace, bijv. trailing whitespace weghaalt. Mijn editor haalt bijv. trailing whitespace weg en zijne niet.
code:
1
| git diff --ignore-space-at-eol |
http://unix.stackexchange...anges-in-all-git-commands
Git kent ook een pre-commit hook waarmee je automatisch trailing whitespace kan laten weghalen.Gamebuster schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:52:
[...]
Zal je net zien dat één van onze editors nét iets anders handelt met whitespace, bijv. trailing whitespace weghaalt. Mijn editor haalt bijv. trailing whitespace weg en zijne niet. Leuk als je met z'n 2en hetzelfde bestand aanpast en er toevallig trailing whitespace is. (-wat overigens streng verboden is; overbodige of "verkeerde" whitespace wordt hier niet gewaardeerd)
Of met z'n 2en 1 bug gaat fixenPrisonerOfPain schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:57:
[...]
Omdat ze allebij een andere bug in dezelfde code moeten fixen? Of omdat de een een (belachelijk grote) integrate aan het doen is op de branch waar de ander op werkt?
Verwijderd
Als ik me niet vergis was hier onlangs een discussie over syntaxhighlighting in editors. Heb net een mooie gevonden: https://github.com/ChrisKempson/Tomorrow-Theme
Raaaah, lekker efficient bezig weer bij Microsoft. Ik wil support voor mijn MSDN account activeren, dus bel ik Microsoft zoals aangegeven op de Microsoft site. Dus ik bel het nummer in, kies optie 4 en dan optie 2, krijg ik iemand aan de lijn en die zegt, nee u moet eerst optie 4 en dan optie 1 hebben
Dus opnieuw bellen krijg ik weer iemand aan de lijn en die zegt, ja dat kan dan gaat u naar http://support.microsoft.com/activatesupport
waarom staat dat dan niet meteen op de site

Dus opnieuw bellen krijg ik weer iemand aan de lijn en die zegt, ja dat kan dan gaat u naar http://support.microsoft.com/activatesupport

Hail to the king baby!
Och, je hoeft er niet heel veel moeite voor te doen hoor. Hij gaat op een gegeven moment zelf al enigszins over de zeik. Gelukkig faalt hij niet erg zwaar, maar hij presteert het toch regelmatig om je history om zeep te helpen van sommige files. Ook leuk als je files ineens van ANSI naar UTF-8 springen, dan raak SourceSafe ook het spoor zo nu en dan bijster.Sardaukar schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:06:
Haha,
"
"
Maar goed, wij konden door diverse factoren alleen voor VSS gaan, een andere optie was er niet. Het was VSS of niets, tja dan is VSS toch nog niet ietjes beter dan niets
Mmmm, daar moet ik eens naar kijken. Ik dacht dat je naar de oorsprong van de melding sprong (dus de code die throw error("blabla"); deed). Ga het de volgende keer eens checken. Geldt het ook voor VSS koppelingen? Ik weet dat als je TFS gebruikt er een stuk meer mogelijk is. Maar begrijp ik dat ik niet de enige ben die crepeert ontwikkelt in AX?CHeff schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:02:
[...]
Als het goed is kun je van uit AX ook ander mans werk inchecken.
Volgens mij kan dit wanneer je de infolog melding krijgt. Dan kun je er dubbel klikken om het in te checken.
Overigens vind ik de manier waarop AX omgaat met VSS een beetje raar... Iedereen deelt de zelfde folder op de server, en je kunt alleen objecten in de VSS knallen die bewerkt zijn (dus systeem objecten kunnen nog niet in VSS). Het werkt allemaal wel, maar ik had toch wel een aantal WTF momentjes
Overigens bedenk ik me nu dat ik in de haast van vanmiddag zelf ook niet heb ingecheckt... Uh-oh... En morgen ben ik zelf ook een dagje niet bij de klant... Ai....

Was Subversion, Mercurial of Git dan geen optie? Open source en gratis. Begrijp niet waarom er geen andere opties voor je zouden zijn....Gertjan. schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 18:11:
[...]
Maar goed, wij konden door diverse factoren alleen voor VSS gaan, een andere optie was er niet. Het was VSS of niets, tja dan is VSS toch nog niet ietjes beter dan niets![]()
[...]
[ Voor 0% gewijzigd door Sardaukar op 23-08-2011 20:31 . Reden: tiepfaud ]
Subversion heb ik in het verleden wel eens gebruikt, maar Dynamics AX slaat de hele handel op in de database. Koppelingen met sourcecontrol moeten dus ondersteund worden vanuit Dynamics, aangezien het een Microsoft product is zijn daardoor de keuzes beperkt. Er is volgens mij wel een mogelijkheid een andere tool te integreren, maar dat moet eerst getest worden en we hadden daar weinig tijd voor.Sardaukar schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 20:30:
[...]
Was Subversion, Mercurial of Git dan geen optie? Open source en gratis. Begrijp niet waarom er geen andere opties voor je zouden zijn...
Begrijp je het nu wel
Op het moment dat ik geen TFS meer mag gebruiken voor mijn development buiten AX staan dergelijke tools wel op het lijstje voor onderzoek hoor

Bah,
patchfiles op patchfiles zijn nooit grappig
patchfiles op patchfiles zijn nooit grappig

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Ik begrijp het. Ik vroeg me gewoon af wat de achterliggende reden was. Maar zoals je het uitlegt kun je inderdaad ook niet veel anders.Gertjan. schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 20:36:
[...]
Begrijp je het nu welHet is echt niet zo dat ik alleen maar op MS producten zit te staren hoor
![]()
Goede morgen. Ondertussen al eerste kop koffie binnen
(8u30 beginnen met werken). Vandaag beginnen spelen met JRXML.
Altijd fijn grote projecten downloaden met max 30kb/s, *zucht*. Gaat eeuwen duren, maar gelukkig hebben we dumpert.nl om de tijd door te komen.
Die is geblokkeerd hier
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
8:30? Bij ons zouden ze zeggen: goedemiddag, kom je voortaan halve dagen werkenStyxxy schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:05:
Goede morgen. Ondertussen al eerste kop koffie binnen(8u30 beginnen met werken). Vandaag beginnen spelen met JRXML.
Wij hebben flexibele werktijden, tussen 700 en 1000 beginnen en dan mag je per dag tussen de 6 en 10 uur maken.Gertjan. schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:13:
8:30? Bij ons zouden ze zeggen: goedemiddag, kom je voortaan halve dagen werken
[ Voor 11% gewijzigd door Matis op 24-08-2011 09:14 ]
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Ik stap tegen 10 uur pas binnen bij de klant, ze vinden het prima

We are shaping the future
Net telefoon gekregen van het bedrijf waar ik voor een stage heb gesolliciteerd, dat ik volgend jaar stage mag lopen. Ze zeiden zelfs dat indien ik voor werk (vast contract) had gesolliciteerd, dat ik ook zo goed als direct zou aangenomen zijn geweest.
* Styxxy 's dag kan niet meer stuk.
Congratz
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
@Styxxy Gefeliciteerd!
En ik heb net gehaald dus ik sla over ^^

Gefeliciteerd!
(mag ik thee
Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery
Kantoor is dan pas open..Gertjan. schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:13:
[...]
8:30? Bij ons zouden ze zeggen: goedemiddag, kom je voortaan halve dagen werken
Natuurlijk
Wie maakt er even een virtuele koffiemachine (die ook thee zet) dan kunnen we zien wie het meeste lurkt!
[ Voor 4% gewijzigd door Aloys op 24-08-2011 09:51 ]
CongratsStyxxy schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:27:
Net telefoon gekregen van het bedrijf waar ik voor een stage heb gesolliciteerd, dat ik volgend jaar stage mag lopen. Ze zeiden zelfs dat indien ik voor werk (vast contract) had gesolliciteerd, dat ik ook zo goed als direct zou aangenomen zijn geweest.
Btw, als je op de goede kamer gaat zitten daar kan je ergens begin september ook nog taart (oid) verwachten
BedanktCaelorum schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:21:
[...]
CongratsDat is best wel een compliment van ze.
Btw, als je op de goede kamer gaat zitten daar kan je ergens begin september ook nog taart (oid) verwachtenIk had die nog beloofd..
Ik zal (uiteraard) in de BE afdeling werken, in Mechelen. Mijn stage begint spijtig genoeg pas in eind januari / begin februari.
Heb je geen jobaanbieding gekregen? Twee vrienden hebben ook stage gelopen bij InfoSupport en hebben daar nu ook een contract (ze beginnen begin september).
EDIT:
Assassins Creed Brotherhood OST is wel aangename muziek om op te devven.
[ Voor 6% gewijzigd door Styxxy op 24-08-2011 10:38 ]
3 vrijwel identieke regels met ruim 620 tekens per regel, waarbij slechts 1 variable per regel anders is.
nice one
nice one
[ Voor 11% gewijzigd door Gamebuster op 24-08-2011 10:45 ]
En dan een typo maken. Happy debuggingGamebuster schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:44:
3 vrijwel identieke regels met ruim 620 tekens per regel, waarbij slechts 1 variable per regel anders is.
Ben je ziek?
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Of het is geen ITer?
Gister introductie gegeven van mijn opleiding HBO Informatica. We hadden expres alleen koffie!
Diegene die om thee durfde te vragen spraken we niet meer tegen
Het duurde lang voordat iemand er iets over zei
Nee, cafeïne heeft op mij weinig effect en ik vind koffie niet bijzonder lekker (ook niet vies), dus ik sla over
Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery
Zo, mijn inbox & CC map zijn eindelijk eens een keer leeg. Nu maar eens beginnen aan al die klusjes die al maanden zijn blijven liggen
Dat je zelfs zo ver geraaktEvilbee schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:29:
Zo, mijn inbox & CC map zijn eindelijk eens een keer leeg. Nu maar eens beginnen aan al die klusjes die al maanden zijn blijven liggen

[ Voor 12% gewijzigd door Styxxy op 24-08-2011 11:32 ]
Helaas blijft dat niet zo. Maximaal 10 minuten
Je kunt aan je info("blabla") een actie meegeven. Hij hoeft dus niet altijd de code in te springen, maar kan ook andere formulieren openen. Zit volgens mij wel op meerdere locaties geïmplementeerd..Gertjan. schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 18:11:
[...]
Mmmm, daar moet ik eens naar kijken. Ik dacht dat je naar de oorsprong van de melding sprong (dus de code die throw error("blabla"); deed). Ga het de volgende keer eens checken. Geldt het ook voor VSS koppelingen? Ik weet dat als je TFS gebruikt er een stuk meer mogelijk is. Maar begrijp ik dat ik niet de enige ben die crepeert ontwikkelt in AX?
Overigens vind ik de manier waarop AX omgaat met VSS een beetje raar... Iedereen deelt de zelfde folder op de server, en je kunt alleen objecten in de VSS knallen die bewerkt zijn (dus systeem objecten kunnen nog niet in VSS). Het werkt allemaal wel, maar ik had toch wel een aantal WTF momentjes(ben VSS op een heel andere manier gewend).
Overigens bedenk ik me nu dat ik in de haast van vanmiddag zelf ook niet heb ingecheckt... Uh-oh... En morgen ben ik zelf ook een dagje niet bij de klant... Ai....Kijken of ik vanavond remote even mijn vergissing recht kan zetten...
Versiebeheer is best gaar idd. Er wordt hier uitgegaan van een AOS per ontwikkelaar die alles lokaal heeft draaien en de sys laag pas je in principe nooit aan, dus dan zou het nooit in versiebeheer opgenomen te moeten worden? De gedachtes snap ik wel, maar je kijkt inderdaad even vreemd op.
Voor 2012 is er hier één bezig geweest om versiebeheer wel één server mogelijk te maken in combinatie met TFS. Deze heefthad ook de beperking om maar een repository folder per omgeving toe te laten. Alleen moet ik nog zien hoe dit in de praktijk gaat werken.
Vandaag helemaal niks aan programmeren doen
Zit alleen maar Deus Ex: HR te spelen
. Best een awesome game ^^.
Nothing to see here!
Niks irritanters dan tickets die niet duidelijk zijn
+ erg foute humor: http://a2.sphotos.ak.fbcd...405_5418036_1169451_n.jpg
+ erg foute humor: http://a2.sphotos.ak.fbcd...405_5418036_1169451_n.jpg
[ Voor 54% gewijzigd door Gamebuster op 24-08-2011 14:07 ]
Rutix schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:00:
Vandaag helemaal niks aan programmeren doenZit alleen maar Deus Ex: HR te spelen

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Van dat eerste heb ik ook last... Heb het idee vandaag helemaal niets gedaan te hebben terwijl ik toch wel wat dingetjes heb opgepakt. Ben nu bezig met code van een collega te bekijken, maar er is geen concrete opdracht, geen doel en ook niets specifiek waar ik op moet letten. Daarbij komt dat de code nog uitgebreid wordt en er in de nabije toekomst nog veel wordt aangepast door de collega, ook is de code nog verre van af.... Tja wat moet ik er dan van zeggen...Rutix schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:00:
Vandaag helemaal niks aan programmeren doenZit alleen maar Deus Ex: HR te spelen
Gelukkig zijn er nog wat topics in de Tweakers HK die ik "moet" lezen

"Niet reproduceerbaar, graag omschrijven wat het verwachte resultaat is, wat het werkelijke resultaat is en wat de stappen zijn om tot dat resultaat te komen", ticket terug naar melder.Gamebuster schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:05:
Niks irritanters dan tickets die niet duidelijk zijn
Bug ein-de-lijk gefixt, er was wel anderhalve dag aan refactoren nodig om überhaupt te vinden waar het mis ging. Functies van 500+ regels met nesting tot vijf niveaus diep is niet leuk. Nu even een testplan schrijven...
Jeroom!
[ Voor 20% gewijzigd door CodeCaster op 24-08-2011 14:30 ]
Ben al vanaf vanochtend aan 't vechten met mijn werkstation dat met horten-en-stoten werkt. Blijkt m'n D-schijf op z'n laatste adem te lopen.
Natuurlijk heb ik een recente backup, maar voor de zekerheid nog een extra backup aangezwengeld om 'm zometeen eruit te kunnen trekken en te vervangen.
Erg productief ben je dan niet helaas
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Twee nachten niet kunnen slapen door pijn aan mijn mond wegens trekken van een kies, het begint me nu inmiddels wel op te breken. Ondanks de koffie automaat wat zowat als infuus dient om me wakker te houden.
Dus ik neem nog maar een bakkie.
Dus ik neem nog maar een bakkie.
Intel i7-12700KF/Giga-Byte B760I Aorus Pro DDR4/MSI Geforce 1080Ti 11Gb/Corsair 2x16.384MB DDR4-3200/Samsung SSD 980 Pro 1 Tb/Crucial MX500 1 Tb/Seagate 1 Tb
.Gertjan.: Er is maar een goede Mac en dat is die gele M langs de snelweg :D
Jammer, taart gaat naar NLStyxxy schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:35:
[...]
Ik zal (uiteraard) in de BE afdeling werken, in Mechelen. Mijn stage begint spijtig genoeg pas in eind januari / begin februari.
Heb je geen jobaanbieding gekregen? Twee vrienden hebben ook stage gelopen bij InfoSupport en hebben daar nu ook een contract (ze beginnen begin september).
Er is wel naar gehint, maar ik was ze voor door te zeggen dat ik toch nog liever eerst een master ga doen aan de uni. Wellicht dat ik over een jaar of anderhalf weer langs kom
Als de lv2 SPU crashdumps nu eens ook LS geheugen zouden dumpen, dat zou het debuggen een stuk aangenamer maken. Het is maar 256KB.
Mij wisten ze te vertellen dat het ook mogelijk was om te werken en dan ook een masteropleiding te volgen. Het kan goed zijn, als ik een jobaanbieding krijg, dat ik ga werken en dan na twee jaar eventueel een master ga doen (tijdens het werk). De universiteit(en) bieden daar aangepaste programma's voor. Sommige bedrijven (ik weet niet bij InfoSupport) betalen soms de gehele of gedeelte opleidingskosten ;-).Caelorum schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 16:08:
[...]
Jammer, taart gaat naar NL
Er is wel naar gehint, maar ik was ze voor door te zeggen dat ik toch nog liever eerst een master ga doen aan de uni. Wellicht dat ik over een jaar of anderhalf weer langs kom
Stuur ook maar een taart naar BE
Wat een geprul is die JrXML toch. Heb ondertussen al 50+ PDF's gegenereerd, alleen al om de header mooi te positioneren met de data die erin gepleurd wordt. (En die grafische pleur-maar-neer tools zijn ook niet het van het. Zit je driekwart van de tijd toch ook coördinaatjes aan te passen.)
[ Voor 16% gewijzigd door Styxxy op 24-08-2011 16:18 ]
Lol op twitter:
"Why do Java Programmers wear glasses? Because they don't C#"
GoTCoast schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 16:33:
Lol op twitter:
Ik kon toch moeilijk geen grijns onderdrukken.
Nee ik ook niet, ondanks dat hij zo fout is!Styxxy schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 16:53:
[...]
[...]
Ik kon toch moeilijk geen grijns onderdrukken.
Dit gaat wel heel erg offtopic zo, maar ok. De taart gaat alleen naar NL. Dan kan ik em persoonlijk langsbrengen.
Gezien de aard van de master is deze vrijwel onmogelijk om deeltijd te doen. Daarnaast moest ik nog een extra vak doen vanwege de switch hbo->uni master. Ik mist al de eerste twee weken van het jaar, dus die tijd heb ik wel nodig
Heb er overigens nog wel 6 weken langer gewerkt hoor.
Offtopic in een offtopic topic...Caelorum schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 17:23:
[...]
Dit gaat wel heel erg offtopic zo, maar ok. [...]
Ah zo. De master dat ik wil doen, gaat gelukkig wel in combinatie met werken. Daarbij heb ik ook nog wat vrijstellingen door mijn vorige studie (handelsingenieur), dus is het pakket sowieso al lichter zijn. Succes alvast met de studie.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep, niet als vraagbaak
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep, niet als vraagbaak