Hier ook een HINT gebruikerSebazzz schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 21:35:
[...]
Oh nog even reageren hierop, mijn school heeft een cijfersysteem, Osiris, dat is ook zo prut als het maar zijn kan. Bijna iedere link en form werkt via Javascript met een postrequest (eigenlijk is iedere link dus gewoon (onderdeel van) een form), hij onthoudt niets als je naar de volgende link gaat, dus backbuttons of bookmarken werkt niet. Geen pretje om dat soort software te gebruiken.
Het interne net van de Hogeschool, HINT, is ook niet geweldig maar dat heeft meer met de URLs te maken, iedere pagina heeft de url http://hint/page.html?ch=HNT&id=<paginaID>. Dat moet toch anders kunnen, zélfs voor een intranet?
Eerstejaars informatica
Bevalt me wel, behalve dat er veel te veel gamers op de opleiding zitten die denken dat ze met weinig moeite een J2ME game kunnen maken. (En zowieso zitten er veel mensen met 0 ervaring en met meer interesse voor andere zaken)
[ Voor 31% gewijzigd door Sebazzz op 26-10-2009 22:52 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Misschien per installatie anders, maar hier (Universiteit Utrecht) hebben ze een sessie-timeout van hooguit 5 minutenSebazzz schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 21:35:
Oh nog even reageren hierop, mijn school heeft een cijfersysteem, Osiris, dat is ook zo prut als het maar zijn kan.
Beveiliging is goed, maar je kunt ook overdrijven...
[ Voor 21% gewijzigd door user109731 op 26-10-2009 22:54 ]
Ik doe TI eerste jaarsSebazzz schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 22:33:
Eerstejaars informaticaBevalt me wel, behalve dat er veel te veel gamers op de opleiding zitten die denken dat ze met weinig moeite een J2ME game kunnen maken. (En zowieso zitten er veel mensen met 0 ervaring en met meer interesse voor andere zaken)
Ze was 't bij ons ook. Eerste jaar: 10 personen in de klas (Sebazzz schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 22:33:
Eerstejaars informaticaBevalt me wel, behalve dat er veel te veel gamers op de opleiding zitten die denken dat ze met weinig moeite een J2ME game kunnen maken. (En zowieso zitten er veel mensen met 0 ervaring en met meer interesse voor andere zaken)

Tweede jaar nog maar 5; de andere 5 waren al een illusie armer dat ze "Quake" effe konden maken

Derde jaar nog maar 3; de andere 2 zagen het gewoon to-taaaaal niet.
Vierde jaar: nog maar 2; welke allebei (waaronder ik dus) halverwege gekapt omdat we het beu waren die afgelopen 3 jaar de leraren en klasgenoten bij te moeten scholen

Is wel lang geleden maar naar ik met regelmaat verneem (en zie bij stagiaires e.d.) is de kwaliteit nog steeds bagger op ICT opleidingen.
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Ik heb op Avans Den Bosch gezeten. Toen ik daar het verkorte traject van de HIO volgde was die best goed. Alleen tegenwoordig is die echt totaal verkracht blijkbaar. Bijna geen practica lokalen meer, veel minder lesuren met leraar, meer zelf studie van de leerling. (wat niet per see slecht hoeft te zijn, maar een leraar kan vaak dingen veel beter overbrengen dan dat het in een boek staat). Wel projecten moeten doen maar, maar weinig faciliteiten beschikbaar. etc etc
Maar dat hoor ik over meer opleidingen, dat deze allemaal in de laatste 3 jaar ontzettend verslechterd zijn.
Maar dat hoor ik over meer opleidingen, dat deze allemaal in de laatste 3 jaar ontzettend verslechterd zijn.
Verwijderd
Welke opleiding doe jij aan de UU? Ik ben daar eerstejaars informatica ^^JanDM schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 22:54:
[...]
Misschien per installatie anders, maar hier (Universiteit Utrecht) hebben ze een sessie-timeout van hooguit 5 minutenDoe je even wat anders en je moet opnieuw inloggen (gelukkig onthoud mijn browser de login).
Beveiliging is goed, maar je kunt ook overdrijven...
Verwijderd
Zo heb ik dat ook ervaren. Ik was er echter binnen een jaar al achter dat de opleiding shit was. Gevolg van dit soort treurig onderwijs is dat de hard werkende maar minder getalenteerde lui hun diploma's halen, maar het echte talent is dan allang vertrokken. Die zitten niet te wachten op de trage medemens.RobIII schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 23:16:
Ze was 't bij ons ook. Eerste jaar: 10 personen in de klas ()
Tweede jaar nog maar 5; de andere 5 waren al een illusie armer dat ze "Quake" effe konden maken
Derde jaar nog maar 3; de andere 2 zagen het gewoon to-taaaaal niet.
Vierde jaar: nog maar 2; welke allebei (waaronder ik dus) halverwege gekapt omdat we het beu waren die afgelopen 3 jaar de leraren en klasgenoten bij te moeten scholen
Is wel lang geleden maar naar ik met regelmaat verneem (en zie bij stagiaires e.d.) is de kwaliteit nog steeds bagger op ICT opleidingen.
De mensen met passie zoeken thuis wel lekker allerlei dingen uit, prutsen met de nieuw opgedane kennis. De "hard werkende leerling" heeft braaf zijn huiswerkopdrachtjes met veel moeite gemaakt, maar mist het talent om de gemaakte opdrachtjes in de juiste kennis en ervaring om te zetten. Het talent om zomaar een probleem te kunnen oplossen ontbreekt.
En daar zit je dan met wat scholieren die wel een papiertje hebben, maar waarvan het onduidelijk is wat dat papiertje nou precies bewijst. Ik zie het dus maar als een bewijs dat iemand in staat is om 4 jaar hersendood te zijn en zijn tijd te verdoen. Nee, een diploma zou voor mij niets waard zijn als zo iemand op een sollicitatiegesprek komt. Eerder als reden om iemand niet aan te nemen. Maar gelukkig ga ik daar niet over
Dat de leraar dingen beter kan overbrengen weet ik niet hoor, ik kan persoonlijk beter in een boek duiken en dan snap ik het waarschijnlijk beter, hoewel ik dat nog niet nodig hebt gehad, maar als ik kijk naar klasgenoten, met minder ervaring (überhaupt in iets in de IT, ze kunnen nog geen Windows veilige modus booten), dan hebben ze al zwaar veel moeilijk met een programma maken dat de zeef van Eratosthenes implementeert of de afstand tussen twee punten moet uitrekenen. De wiskunde hebben ze vaak wel (zelfs al hebben de meesten slechts Wiskunde A gehad), maar ze hebben geen idee hoe het te implementeren. De man die we tijdens hoorcolleges hebben is een goede, maar is er voor die mensen geen kans om vragen te stellen. De docenten bij de practicumlessen daarin tegen, die zeggen als het programma fout loopt alleen maar "kijk er is een fout, nu moet je goed kijken want je programma loopt fout. Als je de fout hebt gevonden kom ik bij je terug.". Daar heb ik misschien wat aan, maar de rest van de klas zeer zeker niet.D-Raven schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 23:26:
Bijna geen practica lokalen meer, veel minder lesuren met leraar, meer zelf studie van de leerling.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Dat klopt ook wel. Ik zei het ook met in mn achterhoofd de gedachte dat dat lang niet voor elke leraar geld. Maar er zaten destijds best wel wat goede leraren. Leraren die ook echt gevoel bij hun werkveld hebben omdat ze nog gewoon part time in een bedrijf werken. Al moet ik wel zeggen dat ik ze op 3 vingers kon tellenSebazzz schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 08:57:
[...]
Dat de leraar dingen beter kan overbrengen weet ik niet hoor, ik kan persoonlijk beter in een boek duiken en dan snap ik het waarschijnlijk beter, hoewel ik dat nog niet nodig hebt gehad, maar als ik kijk naar klasgenoten, met minder ervaring (überhaupt in iets in de IT, ze kunnen nog geen Windows veilige modus booten), dan hebben ze al zwaar veel moeilijk met een programma maken dat de zeef van Eratosthenes implementeert of de afstand tussen twee punten moet uitrekenen. De wiskunde hebben ze vaak wel (zelfs al hebben de meesten slechts Wiskunde A gehad), maar ze hebben geen idee hoe het te implementeren. De man die we tijdens hoorcolleges hebben is een goede, maar is er voor die mensen geen kans om vragen te stellen. De docenten bij de practicumlessen daarin tegen, die zeggen als het programma fout loopt alleen maar "kijk er is een fout, nu moet je goed kijken want je programma loopt fout. Als je de fout hebt gevonden kom ik bij je terug.". Daar heb ik misschien wat aan, maar de rest van de klas zeer zeker niet.
Iemand die trouwens meedoet aan deze challenge:
http://www.sogyo.nl/challenge
Opzich niet zo moeilijk, maar wel interessant zo kort mogelijk te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Megamind op 27-10-2009 09:41 ]
Oh, dat is wel heel erg vetMegamind schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 09:41:
Misschien een GoT-projectje van maken, ik doe niet mee om te winnen
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Ik ga niet meedoen, maar voor de mensen die dat graag wel willen... hier is alvast een bovengrens om tegen te coden:Megamind schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 09:41:
linkje voor evt. spoilers
9 regels code
(waarbij je eventueel regel 4 achterwege kunt laten)
Edit: en een versie met minder curry:
linkje voor evt. spoilers
[ Voor 70% gewijzigd door RayNbow op 27-10-2009 10:46 ]
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Lijkt me aardig in Prolog te maken.
[ Voor 6% gewijzigd door OnTracK op 27-10-2009 10:29 ]
Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.
@RayNBow: misschien zo sportief om geen code te posten voor een lopende contest? Ook al doe je zelf niet mee, je verpest zo wel de competitie, want het is natuurlijk de bedoeling dat mensen zelf een goede aanpak verzinnen. 
edit:
Overigens zijn beide oplossingen verkeerd, als ik de opdracht goed geïnterpreteerd had, en je de invoer eerst nog moet parsen?
edit2:
Dit probleem is trouwens veel leuker met willekeurige netwerken, b.v. dit soort constructies:
Wat is de vervangingsweerstand van het netwerk tussen a en b?
En 't wordt helemaal ingewikkeld/interessant als het netwerk oneindig is.
edit:
Overigens zijn beide oplossingen verkeerd, als ik de opdracht goed geïnterpreteerd had, en je de invoer eerst nog moet parsen?
edit2:
Dit probleem is trouwens veel leuker met willekeurige netwerken, b.v. dit soort constructies:
------[R5]------- / \ a +---[R1]---+---[R2]---+---[R3]--+ b \ / ------[R4]-------
[ Voor 60% gewijzigd door Soultaker op 27-10-2009 10:46 ]
Heb de code dan maar achter een link geplakt.Soultaker schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:37:
@RayNBow: misschien zo sportief om geen code te posten voor een lopende contest? Ook al doe je zelf niet mee, je verpest zo wel de competitie, want het is natuurlijk de bedoeling dat mensen zelf een goede aanpak verzinnen.
Dat is juist het onduidelijke van de opdracht. De enige regel is dat je code de geneste structuur moet doorlopen, maar nergens staat hoe je die structuur binnenkrijgt.edit:
Misschien iets voor Het Grote Tweakers Programmeervuur ?edit2:
------\[R5]------- / \ a +---\[R1]---+---\[R2]---+---\[R3]--+ b \ / ------\[R4]-------
[ Voor 27% gewijzigd door RayNbow op 27-10-2009 10:48 ]
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Agree. Er is wel meer onduidelijk. Er mist een productieregel voor getallen, en de meeste voorbeelden voldoen niet aan de gegeven productieregels (alle weerstanden missen een Weerstand() token eromheen). "Doorlopen" is natuurlijk ook ontzettend vaag, en er is ook niet gegeven hoe lengte van de source precies geteld wordt.RayNbow schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:47:
Dat is juist het onduidelijke van de opdracht. De enige regel is dat je code de geneste structuur moet doorlopen, maar nergens staat hoe je die structuur binnenkrijgt.
Misschien... maar wat te theoretisch en ook wat te moeilijk, ben ik bang.Misschien iets voor Het Grote Tweakers Programmeervuur ?
Verder zijn er ook totaal geen constraints. Dus je kunt gewoon een Domain Specific Language maken, en je kan het in een regel oplossen 
code:
1
| Solve( Input ); |
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Mijn oplossing is de volgende:Woy schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 11:33:
Verder zijn er ook totaal geen constraints. Dus je kunt gewoon een Domain Specific Language maken, en je kan het in een regel oplossen
code:
1 Solve( Input );
code:
1
|
Mijn favoriete programmeertaal voor dit soort problemen is OempalumpaFixElectNetwork. Heb ik nu gewonnen?

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Kun je niet gewoon een console van een programmeer / scripttaal (Python, Ruby) gebruiken?
1 regel, 13 karakters die de opdracht uitvoeren, hoppekee.
code:
1
2
| // r1 = 5, r2 = 10 echo 'parallel: ' + (5 * 10) / (5 + 10) |
1 regel, 13 karakters die de opdracht uitvoeren, hoppekee.
Verwijderd
Het is alleen erg jammer dat dergelijke autodidacten zich vaak* alleen op het programmeren richten. Nu zal ik de laatste zijn die het belang van goed programmeren bagatelliseert, maar goede code met weinig comments en geen documentatie daar wordt ook geen mens vrolijk van. Bovendien zie je vaak dat dergelijke mensen een stuk theorie missen, netjes OO (of een ander paradigma) werken is vaak al heel wat.Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 08:20:
[...]
De mensen met passie zoeken thuis wel lekker allerlei dingen uit, prutsen met de nieuw opgedane kennis. De "hard werkende leerling" heeft braaf zijn huiswerkopdrachtjes met veel moeite gemaakt, maar mist het talent om de gemaakte opdrachtjes in de juiste kennis en ervaring om te zetten. Het talent om zomaar een probleem te kunnen oplossen ontbreekt.
Een opleiding is niet heilig, maar in de eerste twee jaar kun je een hoop leren, al zul je daar zelf ook flink je best voor moeten doen. Daarna is het vooral een kwestie van jezelf uitdagen. Ik zit feitelijk sinds m'n stage boven het niveau van m'n opleiding, en dat verschil is alleen maar groter geworden. Niet dat ik nou zo fantastisch goed ben, het niveau van het onderwijs is gewoon te laag. Toch ben ik er van overtuigt dat zo'n opleiding wel degelijk nut heeft, het is echt een kwestie dat hoe meer je er in stopt hoe meer je leert. Op een fatsoenlijke school zul je dan merken dat je een heel eind komt, zeker met goede docenten.
Laten we overigens de docenten ook niet al te hard afkraken, er is mij ooit eens verteld dat die voor het opzetten van een nieuw vak een dagdeel de tijd krijgen, inclusief het maken van sheets. Je kunt je voorstellen dat dat in een middagje een onmogelijke opgave is. Een enkele gek zonder gezin is misschien nog bereid daar vrije tijd in te steken (zo beschreef de man het zelf

* niet altijd, uitzonderingen daargelaten, duh
Toen ik bij het vak "Dynamische websites" (php/mysql) een eindopdracht had gemaakt die gebruik maakte van simpele PHP sessies kreeg ik als beoordeling: "ik geef je maar een voldoende want ik weet niet wat sessies zijn dus t zal wel snor zitten". Dan zakt de moed om je best te doen voor school je wel in de schoenen.
Had ook voordelen, voor een simpel fotoalbum-scriptje ooit een middagje bezig geweest en heb diezelfde docent wijsgemaakt dat ik er 3 maanden(!) mee bezig ben geweest.. "nog snel" was z'n reactie. Hoppa, 15 ECTS in de pocket
Had ook voordelen, voor een simpel fotoalbum-scriptje ooit een middagje bezig geweest en heb diezelfde docent wijsgemaakt dat ik er 3 maanden(!) mee bezig ben geweest.. "nog snel" was z'n reactie. Hoppa, 15 ECTS in de pocket
hmm, het is wel heel schandalig dat diegene die de eindopdrachten moet beoordelen niet weet wat sessies zijn, het is natuulijk niet het allerlastigste wat php te bieden heeft. De phplessen bij mij waren ook niet goed, maar dat wisten ze nog net wel.
[ Voor 17% gewijzigd door DEiE op 27-10-2009 22:46 ]
Ik moet er nog steeds om lachen..
Verwijderd
Php krijgen wij nog redelijke opdrachten voor: http://www.cs.uu.nl/docs/vakken/inp/ (klik ff door naar practical work)
Die security assigments zijn bijvoorbeeld wel grappig
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2009 00:30 ]
Verwijderd
AARGH! ik ben allergisch voor framesVerwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 00:29:
Php krijgen wij nog redelijke opdrachten voor: http://www.cs.uu.nl/docs/vakken/inp/ (klik ff door naar practical work)
Gaaf man, ik zou willen dat ik dat in mijn UU tijd mocht doen (master ST een jaartje gedaan).
Jezus... en dat vind je dat leuk? Ik zou het diep triest vinden als ik voor een middagje werk 15 ects krijg. 15 punten staat nog altijd gelijk aan 3 maanden echt werken. Ik zou niet het gevoel willen krijgen dat mijn studie geen kut voorsteld.Cartman! schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 21:38:
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Die docent zegt ook elk jaar aan het begin van z'n vak dat je de website van het vak niet als voorbeeld van een goede website moet beschouwen, maar dat 'ie geen zin heeft om 'm bij te werken. En dan is al jaren zo, zo te zien
Dat de studie niet zoveel voorstelde als ik hoopte was ik in mn eerste jaar al achter, heb lekker bijgeklust bij mn stagebedrijf waar ik nu alweer een paar jaar vast werk. En toch een bachelor titel, weet iemand anders veel dat t weinig voorstelde. Ik heb die andere tijd mooi besteed aan werk wat er echt toe deed, veel meer van geleerd.armageddon_2k1 schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 07:52:
[...]
Jezus... en dat vind je dat leuk? Ik zou het diep triest vinden als ik voor een middagje werk 15 ects krijg. 15 punten staat nog altijd gelijk aan 3 maanden echt werken. Ik zou niet het gevoel willen krijgen dat mijn studie geen kut voorsteld.
Toch zonde dan dat je 4 jaar (al vermoed ik dat je sneller was... toch??), zeg 3 jaar 1500 euro voor een nutteloze bachelor heb neergelegd.Cartman! schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:04:
[...]
Dat de studie niet zoveel voorstelde als ik hoopte was ik in mn eerste jaar al achter, heb lekker bijgeklust bij mn stagebedrijf waar ik nu alweer een paar jaar vast werk. En toch een bachelor titel, weet iemand anders veel dat t weinig voorstelde. Ik heb die andere tijd mooi besteed aan werk wat er echt toe deed, veel meer van geleerd.
Ga er dan vakken bij volgen. 120 ECTS voor je Bachelor is geen bovengrens, maar een ondergrens. Niemand houdt je tegen om meer ECTS te verdienen als je dat makkelijk aan kan. Gewoon vakken er bij kiezen die je leuk vindt, dan laat je ook nog eens zien dat je meer kunt dan gemiddeld.Cartman! schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:04:
[...]
Dat de studie niet zoveel voorstelde als ik hoopte was ik in mn eerste jaar al achter, heb lekker bijgeklust bij mn stagebedrijf waar ik nu alweer een paar jaar vast werk. En toch een bachelor titel, weet iemand anders veel dat t weinig voorstelde. Ik heb die andere tijd mooi besteed aan werk wat er echt toe deed, veel meer van geleerd.
HuHu schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:19:
[...]
Ga er dan vakken bij volgen. 120 180 ECTS voor je Bachelor is gee......
Tenzij het HBO is oid, want daar weet ik het niet van. Is dat datn 240 ECTS?
[ Voor 16% gewijzigd door armageddon_2k1 op 28-10-2009 10:22 ]
Ik heb meer gehecht aan bijklussen bij t bedrijf waar ik stage liep, daar ben ik ook afgestudeerd en zit ik nu lekker te werken. Daar had ik meer aan dan nog meer nutteloze vakken met incompetente docenten. Die 1500e per jaar is in principe zonde ja, maar het levert je wel een diploma op, wat voor cijfers je daar dan gehaald hebt kijkt toch niemand meer naar om. Naast m'n studie ook nog actief geweest voor een studentenvereniging, daar deed ik de mediacommissie (flyers maken, website maken, onderhouden, feesten organiseren etc) en dat was veel leuker/leerzamer. Totaal geen spijt van dus dat t zo gelopen is.
Het gaat overigens om een HBO-studie van 4 jaar. Inmiddels ben ik alweer 2,5 jaar afgestudeerd dus ik vind t allemaal wel best
Het gaat overigens om een HBO-studie van 4 jaar. Inmiddels ben ik alweer 2,5 jaar afgestudeerd dus ik vind t allemaal wel best
Het idee van extra vakken snap ik ook niet zo. Als je eigen vakken brak zijn, ga je er toch niet méér volgen
Hooguit vakken bij een andere instelling waar je wel wat aan hebt, als is dat geloof ik bij een hbo minder gebruikelijk dan een universiteit. Als ik op de uni me verveel (haha), zal ik eerst naar mijn eigen ontplooiing kijken buiten het volgen van colleges hoor
Je kan je zoveel breder oriënteren. Besturen, organiseren, stages. Iets wat je meer meegeeft of de arbeidsmarkt dan het volgen van meer van hetzelfde (imho).
Hooguit vakken bij een andere instelling waar je wel wat aan hebt, als is dat geloof ik bij een hbo minder gebruikelijk dan een universiteit. Als ik op de uni me verveel (haha), zal ik eerst naar mijn eigen ontplooiing kijken buiten het volgen van colleges hoor
Ik heb in een rustige periode bij mijn studie (Lucht- en Ruimtevaart in Delft) gewoon colleges gevolgd in Rotterdam. Heb daar mij ingeschreven voor verschillende economie vakken. Iets heel anders, maar heb er veel aan gehad bij mijn stage en het is ook verbreding, maar dan op een andere manier.
Mensen wat ervaring met subversion? We gebruiken svn al een tijdje, maar loop toch tegen een probleem op. Het gehele project staat in svn. Binnen het project is een cache folder en een log folder, maar deze moeten writable zijn voor apache/php.
Bij elke checkout / export moet je dat dus weer goed zetten. Omdat we binnenkort met db versioning aan de slag willen en een code generator de steps genereert, moeten meer directories writable worden (alle "scheme" folders binnen alle modules, bijvoorbeeld). Ik heb dus weinig zin om elke keer dit recht te zetten bij tig folders.
Als je zoekt op svn chmod krijg je alleen maar svn admin repository problemen, maar mij gaat het om de inhoud
Iemand hier ervaring mee hoe je dat het beste kan doen?
Bij elke checkout / export moet je dat dus weer goed zetten. Omdat we binnenkort met db versioning aan de slag willen en een code generator de steps genereert, moeten meer directories writable worden (alle "scheme" folders binnen alle modules, bijvoorbeeld). Ik heb dus weinig zin om elke keer dit recht te zetten bij tig folders.
Als je zoekt op svn chmod krijg je alleen maar svn admin repository problemen, maar mij gaat het om de inhoud
Dat is geen probleem van SVN - SVN is een concurrent versioning tool, geen deployment tool. Wat er na een export gebeurt is niet het probleem van de versioning, en sterker nog mag er geen onderdeel van zijn. Wat als je een custom post-checkout actie met chmod en alles zou definieren en iemand runt 'm vanaf Windows?
Zoals ik al hintte in zin 1: wat je zoekt is een deployment tool. Zo'n ding kan je SVN leegtrekken als onderdeel van een grotere lijst van acties, zoals het goed zetten van permissies, DB updates toepassen etc. Een bekende deployment tool is Ant van Apache, maar er zijn er tig meer als je even zoekt
Zoals ik al hintte in zin 1: wat je zoekt is een deployment tool. Zo'n ding kan je SVN leegtrekken als onderdeel van een grotere lijst van acties, zoals het goed zetten van permissies, DB updates toepassen etc. Een bekende deployment tool is Ant van Apache, maar er zijn er tig meer als je even zoekt
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Mm, daar heb je een puntcurry684 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 12:08:
Dat is geen probleem van SVN - SVN is een concurrent versioning tool, geen deployment tool. Wat er na een export gebeurt is niet het probleem van de versioning, en sterker nog mag er geen onderdeel van zijn. Wat als je een custom post-checkout actie met chmod en alles zou definieren en iemand runt 'm vanaf Windows?
Ik had al gekeken naar de deployment van andere dingen. Binnen Zend Framework (wat we gebruiken) komt er een tool aan gelijkend aan Ruby Migrations. Als je ontwikkelt checkt hij of je huidige db versie klopt met de versie van je working copy. Zo niet, een automatische upgrade (uiteraard alleen als je in je development omgeving zit).
Ik had al veel opgelost, maar miste die file permissions eigenlijk. Ik had gezien dat je hooks kan definiëren op de server. Als dit ook kan met je working copy, was het misschien eens waard om te kijken of we een bash script kunnen maken voor dit (als een soort deployment tool). Iedereen draait toch Linux / Mac en is nu juist gewend om met subversion clients te werken. Maar nu ik een beetje zoek naar deployment tools zie ik bijvoorbeeld al dingen als phing, een php tool gebaseerd op ant. Thanks in ieder geval, ik ga het eens verder uitpluizen (en weet dat ik het niet in svn moet zoeken)
graah cryptische foutmeldingen, graah afhankelijk zijn van óf een forum waar misschien 1 of 2 posts per dag op komen, óf de developer support die het te druk hebben met problemen om een vraag te beantwoorden, graah ik kan niet verder tot dat probleem opgelost is, graah.
Net mezelf uit een dependancy hell gesleept. Had ActiveRecord een tijdje geleden geupdate naar 2.0. Deze is gebuild op de NHibernate 2.1 release. Welke weer gebuild is op Antlr3.Runtime versie y.
Nu gebruiken wij StringTemplate. Welke weer Antlr gebruikt. Alles werkte prima. Tot dat ik vandaag mijn solution eens clearde....
Blijkt dat de StringTemplate antlr3.runtime versie Z gebruikt. en NH 2.1 versie y. Vanwege breaking changes tussen deze 2 versies ging of NH of StringTemplate kaduk. Geen zin om NH en ActiveRecord opnieuw te gaan compilen dus op zoek gegaan naar een StringTemplate versie welke tegen versie y gebuild is. No dice.
Uiteindelijk maar terug gestapt naar een oudere versie van StringTemplate welke nog Antlr.Runtime gebruikt. Dus nu gebruiken we Antlr.Runtime.dll en Antlr3.Runtime.dll..
Heel fijn....
Waarom dit pas mis ging nadat ik mijn solution clearde.. geen idee... waarschijnlijk stond er nog iets in mn build cache ofzo.
Nu gebruiken wij StringTemplate. Welke weer Antlr gebruikt. Alles werkte prima. Tot dat ik vandaag mijn solution eens clearde....
Blijkt dat de StringTemplate antlr3.runtime versie Z gebruikt. en NH 2.1 versie y. Vanwege breaking changes tussen deze 2 versies ging of NH of StringTemplate kaduk. Geen zin om NH en ActiveRecord opnieuw te gaan compilen dus op zoek gegaan naar een StringTemplate versie welke tegen versie y gebuild is. No dice.
Uiteindelijk maar terug gestapt naar een oudere versie van StringTemplate welke nog Antlr.Runtime gebruikt. Dus nu gebruiken we Antlr.Runtime.dll en Antlr3.Runtime.dll..
Heel fijn....
Waarom dit pas mis ging nadat ik mijn solution clearde.. geen idee... waarschijnlijk stond er nog iets in mn build cache ofzo.
[ Voor 7% gewijzigd door D-Raven op 29-10-2009 13:34 ]
@Deathraven, daarom kijk ik reikhalzend uit naar een versie van Java waarbij je twee versies van dezelfde library kunt gebruiken (mits je dat ergens expliciet aan kunt geven). Teveel libraries hebben teveel dependencies op teveel andere libraries teveel.
Wat werkt LINQ toch zaaaaalig

Weet iemand hoe dat design-patern heeft dat je 1 klasse hebt die alle klasses initialiseert en ook de communicatie onderling verzorgd?

Weet iemand hoe dat design-patern heeft dat je 1 klasse hebt die alle klasses initialiseert en ook de communicatie onderling verzorgd?
God-class patternMatis schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 08:25:
Wat werkt LINQ toch zaaaaalig![]()
![]()
![]()
Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff
En deployment tool is ook cruciaal voor je productie omgeving. Iedereen die nog met het handje files FTP't over de live omgeving heen moet zich daar direct in verdiepen, of een ander vak kiezen.mithras schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 12:46:
Mm, daar heb je een punt
Ik had al gekeken naar de deployment van andere dingen.
...
offtopic:
Nofi gokje: Je hebt dus leesvoer
[ Voor 3% gewijzigd door Voutloos op 30-10-2009 08:35 ]
{signature}
Thnx

Wat een geweldig idee van school:
In object-oriented programming, a God object is an object that knows too much or does too much. The God object is an example of an anti-pattern.
Dat belooft weer veel goedsIn software engineering, an anti-pattern (or antipattern) is a design pattern that may be commonly used but is ineffective and/or counterproductive in practice.
dat van die god - class was sarcasme, maar ik kan het niet zo snel in een pattern thuis brengen.Matis schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 08:36:
[...]
Thnx![]()
Wat een geweldig idee van school:
[...]
[...]
Dat belooft weer veel goeds
Een class die de ander classes creeert en ook de communicatie onderling regelt. Vind ik een nogal vage omschrijving. Ik neem aan dat jij meer informatie van school krijgt voor je opdracht.
Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff
Oh, mijn sarcasme detector is al een paar dagen stukkoli-man schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 08:41:
dat van die god - class was sarcasme, maar ik kan het niet zo snel in een pattern thuis brengen.
Een class die de ander classes creeert en ook de communicatie onderling regelt. Vind ik een nogal vage omschrijving. Ik neem aan dat jij meer informatie van school krijgt voor je opdracht.
Maar dat God-object dekt wel de lading. Mijn docent verwachte een klasse dat "als een spin in het web" zit. Dus centraal in het systeem-ontwerp.
Met de vraag of de communicatie via/door dat object/klasse dient te lopen gaf hij aan dat dat wel de bedoeling was.
uhmmm ja, maar ik vraag me af, of hier door je leraar wel een pattern wordt gevraagd.
Want een god class is niet iets wat je zou moeten willen.
Echter kan ik mij wel voorstellen dat je een soort van general controller class wil creeeren die bij het opstarten van een systeem alles correct initialiseert en eventuele events/communicatie daartussen monitort.
Maar als ik jou was, zou ik nog eens wat meer informatie vergaren bij je leraar.
Echter kan ik mij wel voorstellen dat je een soort van general controller class wil creeeren die bij het opstarten van een systeem alles correct initialiseert en eventuele events/communicatie daartussen monitort.
Maar als ik jou was, zou ik nog eens wat meer informatie vergaren bij je leraar.
Ja, die leraar die jizzt in zijn pants van designpaterns, hij wil het liefste "hello world" nog in een "Double checked locking" so to speakkoli-man schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 08:52:
uhmmm ja, maar ik vraag me af, of hier door je leraar wel een pattern wordt gevraagd.
Ja, daar heb ik ook al over zitten denken, dat is idd wat netter en zal naar alle waarschijnlijkheid veel beter performen.Echter kan ik mij wel voorstellen dat je een soort van general controller class wil creeeren die bij het opstarten van een systeem alles correct initialiseert en eventuele events/communicatie daartussen monitort.
I willMaar als ik jou was, zou ik nog eens wat meer informatie vergaren bij je leraar.
Behalve LINQ-to-SQL

Wikipedia: Factory patternWeet iemand hoe dat design-patern heeft dat je 1 klasse hebt die alle klasses initialiseert en ook de communicatie onderling verzorgd?
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Dat heb ik gelukkig niet nodig
Oh, dat zou ook goed kunnen, de omschrijving is iig al iets meer belovend dan dat God-object
Die verzorgt geen onderlinge communicatie.Matis schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 09:11:
[...]
Dat heb ik gelukkig niet nodig
[...]
Oh, dat zou ook goed kunnen, de omschrijving is iig al iets meer belovend dan dat God-object
Dat is gewoon een creational pattern om specifieke implementaties van een interface terug te geven.
Als je leraar dit ziet als een spin in het web, vind ik naar mijn mening een verkeerde visie.
Ja, de interface voldoet imo prima. Nu kan ik daar tegenaan nog een adapter gooien, zodat het voor klasse A niet uitmaakt of hij tegen klasse B of klasse C aan praat, daar zorgt de "Spin" dan wel weer voor.koli-man schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 09:29:
Die verzorgt geen onderlinge communicatie.
Dat is gewoon een creational pattern om specifieke implementaties van een interface terug te geven.
In zijn ogen, meer is beter

Hij moet het maar slikken, ik wil dit eigenlijk van het weekend uitwerken, dan kan ik maandag weer wat goede wil tonenAls je leraar dit ziet als een spin in het web, vind ik naar mijn mening een verkeerde visie.
Daarbij moet ik vermelden dat die beste man ook niet weet wat hij wil
Haha, thanksVoutloos schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 08:34:
[...]
En deployment tool is ook cruciaal voor je productie omgeving. Iedereen die nog met het handje files FTP't over de live omgeving heen moet zich daar direct in verdiepen, of een ander vak kiezen.
offtopic:
Maar eerlijk gezegd, of je nu zelf met ftp een mapje kopieert of dat je dat zet in een script ( / deployment tool): daar zie ik geen verschil in. Het gebeurt sowieso via ftp (anders kan in 50% van de gevallen niet). En op een knopje drukken of een mapje verslepen, dat is nou niet een wereldschokkend verschil.
De voordelen van een deployment tool zie ik heus wel zitten, maar voor álles (dus testen, testing op live omgeving, staging voor een klant klaar zetten, production)? Lijkt me een beetje overkill.
Op dit moment zijn we ook niet zo groot en zou ik eerder tijd investeren in het product & de klanten dan zo'n tool. Maar ja, wellicht dat later de nood wel wat hoger is naar zo'n tool. Voorlopig is het belangrijkste dat ik met een simpel scriptje even een pad recht zet en een db migratie uitvoer.
Tot slot ben ik het ook wel eens met Will Sinclair. Hij heeft een proposal geschreven om in php een build tool te maken. Php is een prima scripttaal daarvoor, dus voor dit soort simpele dingen (maar ws. ook wat geavanceerdere dingen) kan je zoiets prima inzetten.
Kan het ook niet Controller pattern zijn? En Mediator zou ik ook ff naar kijken, maar dat bedoelen ze niet.AtleX schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 09:04:
[...]
Behalve LINQ-to-SQL![]()
[...]
Wikipedia: Factory pattern
Bij een Controller gaat de communicatie tussen klasses/objecten direct. Niet via een God-object (so to speak).Michali schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:13:
Kan het ook niet Controller pattern zijn? En Mediator zou ik ook ff naar kijken, maar dat bedoelen ze niet.
Ik had niet de indruk dat hij dat bedoelde, alhoewel mijn voorkeur daar wel naar uitgaat
Een build + deployment script betaald zichzelf zo snel terug. Het is zo heerlijk om op een knop te kunnen drukken en dat er dan automatisch na een paar minuten een build klaar staat welke je zo naar de klant toe kan sturen, of door kan spelen naar je test groep. Als je dat combineert met automatische nightly builds dan heb je op dat gebied er helemaal geen omkijken meer naar.mithras schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:03:
[...]
..
Op dit moment zijn we ook niet zo groot en zou ik eerder tijd investeren in het product & de klanten dan zo'n tool. Maar ja, wellicht dat later de nood wel wat hoger is naar zo'n tool. Voorlopig is het belangrijkste dat ik met een simpel scriptje even een pad recht zet en een db migratie uitvoer.
Het feit dat je nog niet zo groot bent (maak daar even uit op dat nog niet zoveel klanten de software gebruiken) maakt het alleen maar makkelijker om een build+deployment script te bouwen. Het is immers nog maar iets heel simpels.
Het lijkt triviaal op dit moment, maar het punt is dat je dan nu al iets hebt opgezet.
Het is veel makkelijker om dit op een later punt indien nodig uit te breiden met meer complexiteit, dan dat je op een punt aankomt waar je zoiets hebt van: Hmm het zou handig zijn als ik t heb, maar er komt meteen zoveel bij kijken dat het gelijk een hels karwij is om op te zetten.
Ik zou in ieder geval niks anders meer willen. 1x script in elkaar gooien, en voor de rest geen omkijken meer naar. Ik heb al zat andere dingen aan mn hoofd zonder daar ook nog eens continue mee bezig te zijn.
Controller pattern? Is dat ook een pattern?Michali schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:13:
[...]
Kan het ook niet Controller pattern zijn? En Mediator zou ik ook ff naar kijken, maar dat bedoelen ze niet.
Ik ken wel het model-view-controller pattern, echter is dit een architectural pattern en geen design pattern.
volledig mee eensD-Raven schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:30:
[...]
Een build + deployment script betaald zichzelf zo snel terug. Het is zo heerlijk om op een knop te kunnen drukken en dat er dan automatisch na een paar minuten een build klaar staat welke je zo naar de klant toe kan sturen, of door kan spelen naar je test groep. Als je dat combineert met automatische nightly builds dan heb je op dat gebied er helemaal geen omkijken meer naar.
Het feit dat je nog niet zo groot bent (maak daar even uit op dat nog niet zoveel klanten de software gebruiken) maakt het alleen maar makkelijker om een build+deployment script te bouwen. Het is immers nog maar iets heel simpels.
Het lijkt triviaal op dit moment, maar het punt is dat je dan nu al iets hebt opgezet.
Het is veel makkelijker om dit op een later punt indien nodig uit te breiden met meer complexiteit, dan dat je op een punt aankomt waar je zoiets hebt van: Hmm het zou handig zijn als ik t heb, maar er komt meteen zoveel bij kijken dat het gelijk een hels karwij is om op te zetten.
Ik zou in ieder geval niks anders meer willen. 1x script in elkaar gooien, en voor de rest geen omkijken meer naar. Ik heb al zat andere dingen aan mn hoofd zonder daar ook nog eens continue mee bezig te zijn.
Ja, ik baseerde mijn uitspraak ook op het MVC en dat terugvertaald naar een design pattern. Anyhow, ik heb hem toch maar een mailtje gestuurd. Hopelijk snapt hij wat ik met mijn vraag bedoelkoli-man schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:35:
Controller pattern? Is dat ook een pattern?
Ik ken wel het model-view-controller pattern, echter is dit een architectural pattern en geen design pattern.
Je moet maar zeggen dat ik me even moet inlezen als dat nodig is hoorD-Raven schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:30:
[...]
In je build systeem zou ik nu drie stappen aanmaken: svn "iets" (update/checkout/export), file permissions (log, cache mappen etc), db migreren. Stel je doet een update en er breekt wat. De webdevelopers kunnen nu net lekker met Versions werken, klikken op het bestand, repareren het en doen mark as resolved.
Zoiets wordt met een build tool toch veel ingewikkelder? Ik zou dan wellicht het svn uit de build halen, maar dan doe je eerst een checkout en vervolgens build je de working copy. Is dat dan een juiste werkwijze?
Denk trouwens niet dat ik tegen deployment / build tools ben
Automatiseer de hele reut maar en ik beloof je dat je je daarna afvraagt hoe je ooit met het handje hebt durven prutsen.mithras schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:03:
[...]
Haha, thanks![]()
Maar eerlijk gezegd, of je nu zelf met ftp een mapje kopieert of dat je dat zet in een script ( / deployment tool): daar zie ik geen verschil in.
{signature}
O ik heb laatst juist een project gebouwd dat daar gebruikt van maakt en dat werkte erg fijn moet ik zeggen. Connecten naar een database, StoredProcedure eruit slepen naar designer en ready-to-go

Kater? Eerst water, de rest komt later
DB Migreren is meer onderdeel van je deploy. Je build proces zou er als volgt uit kunnen zien.mithras schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:48:
[...]
Je moet maar zeggen dat ik me even moet inlezen als dat nodig is hoormaar:
In je build systeem zou ik nu drie stappen aanmaken: svn "iets" (update/checkout/export), file permissions (log, cache mappen etc), db migreren.
Ja zoiets.
- Creeer build omgeving (aanmaken mappen en dergelijke, indien nog niet aanwezig)
- Checkout Trunk vanuit SVN
- Build
- Creeer een tag in SVN
- Creeer rar/zip file waarin je build zit.
- Kopieer naar Build resultaat dir
- Opschonen build omgeving
De uitkomst van je build proces is namelijk het resultaat van je BUILD. Database migreren of een installer creëren, dat soort dingen, zijn weer onderdeel van je DEPLOY fase. (aan mening onderhevig overigens).
Je Deploy process zou dan kunnen zijn:
- Pak build file uit (die rar/zip die je eerder gecreeerd hebt)
- Voer SQL migratie scripts uit
of
- Creëer installatie bestand.
- Kopieer naar deploy directory
- Andere dingen die nodig zijn. Misschien dat je process klant specifieke deploys kan uitvoeren. Zoals het creeeren van verschillende deploy directory's, een andere dir per klant, waarin een deploy staat met klant specifieke instellingen/plugins/whatever al in geintregreerd zijn.
En dan? Kopiëren ze het handmatig naar de productie omgeving van iedere klant? Wellicht in jou situatie niet geheel toepasbaar op dit moment. Maar wat als er specifieke handelingen gedaan moeten worden? Welke ook nog eens klant specifiek zijn?Stel je doet een update en er breekt wat. De webdevelopers kunnen nu net lekker met Versions werken, klikken op het bestand, repareren het en doen mark as resolved.
Toch handig als je dan een mooie knop hebt die dat allemaal voor je regelt, zodat je zeker weten niks over het hoofd ziet.
Hoezo ingewikkelder? Je drukt op een knoppie en dat ding doet alles voor je. Enigste wat je daarna moet doen is de fix toepassen op de productie omgeving.Zoiets wordt met een build tool toch veel ingewikkelder? Ik zou dan wellicht het svn uit de build halen, maar dan doe je eerst een checkout en vervolgens build je de working copy. Is dat dan een juiste werkwijze?
Maargoed je bent niet verplicht om dan meteen bij alles je build proces maar een schop te geven. Als je een bug aan het fixen bent op een productieomgeving dan is het handiger om zelf even dat bestandje live te updaten.
Als je zoiets als dit voor het eerst opzet dan is dat zeker wel even iets waar je je in moet verdiepen. Op dat gebied is het in begin wel even ingewikkelder.
Wat wordt er verwacht van mijn build proces? Welke stappen moet ik precies allemaal gaan doen? Hoe ga ik dat realiseren met de build tool die ik wil gaan gebruiken?
Maar je zou eens kunnen beginnen met het uitchecken uit SVN -> Build -> Zip to build dir.
Vervolgens als je Unit Tests ofzo gebruikt kun je die ook uit laten voeren als onderdeel van je BUILD proces.
Op die manier ga je verder met het uitbreiden. Maar de basis alleen al is veel waard.
Toegegeven voor web apps lijkt de basis een stompzinnige oefening. Maar mijn ervaring is dat het nooit lang duurt voordat je die "basis" ontstijgt.
Ik denk ook niet dat je gekant bent tegen dit soort dingen.Denk trouwens niet dat ik tegen deployment / build tools benHet gaat erom dat ik begrijp dat je met desktop- / serverapplicaties (zeg: C++, java, weetikveelwat) zoiets best goed kan gebruiken (kijk naar make, cmake, etc).
Afhankelijk van in wat voor omgeving je je webapp maakt kan het inderdaad triviaal lijken of zelfs zijn.Bij webdevelopment dunkt me dat je zoiets in mindere mate nodig hebt: het zijn scripts, je hoeft niets te compileren, het werkt al! Het gaat zover ik kan inzien alleen om file permissions en db migraties. Ga je daar nu een hele build tool voor inrichten en (belangrijker!) de werkwijze van al je mensen daarop aanpassen?
Als je in bijvoorbeeld PHP werkt dan is zo'n uitgebreide opzet wellicht niet nodig. Maargoed je hebt niks gezegd over de soort omgeving waarin je ontwikkeld (of ik moet er ergens over heen gelezen hebben;) ).
Wat een post 
In ieder geval dus: build != deploy en je kan beide processen los bekijken, hoewel er tools zijn die beide omvatten (zoals Phing). Ik zal los kijken naar building en deploying (waarbij ik in eerste instantie meer waarde hecht aan deploy dan build, omdat in ons geval atm er meer deploy dan build stappen zijn).
Maar ik kan begrijpen dat building zeker nuttig kan zijn voor het klaar zetten van het pakket voor de productieomgeving. Bedankt voor alle uitleg. Over een tijdje zullen jullie me vast een
post zien maken met de conclusie dat het best handig is. Nu nog even klooien zolang het kan
In ieder geval dus: build != deploy en je kan beide processen los bekijken, hoewel er tools zijn die beide omvatten (zoals Phing). Ik zal los kijken naar building en deploying (waarbij ik in eerste instantie meer waarde hecht aan deploy dan build, omdat in ons geval atm er meer deploy dan build stappen zijn).
Maar ik kan begrijpen dat building zeker nuttig kan zijn voor het klaar zetten van het pakket voor de productieomgeving. Bedankt voor alle uitleg. Over een tijdje zullen jullie me vast een
Ik heb ook nog ergens een eBook liggen over dit onderwerp.
Het praktische gedeelte is erg gericht op NAnt, maar de theorie over het onderwerp an sich is wel algemeen toepasbaar.
Stuur maar n DM als je m wilt lezen.
Het praktische gedeelte is erg gericht op NAnt, maar de theorie over het onderwerp an sich is wel algemeen toepasbaar.
Stuur maar n DM als je m wilt lezen.
[ Voor 11% gewijzigd door D-Raven op 30-10-2009 16:02 ]
Ik heb bijna 7 maanden een VBA-project mogen doen. In Word.Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 15:14:
Boehoe.... Vanaf maandag 2 weken werken aan een VBA project... The HORROR!

We are shaping the future
Verwijderd
Eerste dag van m'n nieuwe job... Ben nu bezig VBA te 'leren' (voor zover je het leren kunt noemen), eigenlijk nog nooit eerder wat mee gedaan 
Het is een klein projectje van 2 weken om een beetje kennis te maken met een bepaalde reporting tool. Niet echt technisch innoverend, maar ideaal voor de maandag
Het is een klein projectje van 2 weken om een beetje kennis te maken met een bepaalde reporting tool. Niet echt technisch innoverend, maar ideaal voor de maandag
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2009 10:41 ]
Ik heb mijn laptop geherinstalleerd, en nu probeer ik een bepaald ASP.NET-project weer werkend te krijgen. Waar ik eerst Cassini (de ASP.NET Development Webserver) gebruikte, probeer ik nu IIS 7.5 te gebruiken. Ik krijg alleen wel voortdurend foutmeldingen rond mijn oren...
Zo heb ik al een melding gekregen dat er een 32-bits DLL geladen werd in een 64-bits apppool, en dat werkt dus niet. Vervolgens wat permission errors, errors over SQL-server en nu krijg ik soms een NullReferenceException. Zucht.
Zo heb ik al een melding gekregen dat er een 32-bits DLL geladen werd in een 64-bits apppool, en dat werkt dus niet. Vervolgens wat permission errors, errors over SQL-server en nu krijg ik soms een NullReferenceException. Zucht.
Pff het hele weekend voor school een robot zitten programmeren die blackjack kan spelen
Kaarten herkennen in Delphi en dan een proxy in Java met Lejos om dat ding aan te sturen. Alleen nu zijn mijn batterijen op
Verwijderd
Hmm, de VBA editor vertoont Word gedrag..
Soms, het komt nogal willekeurig over, besluit de editor dat ik niet Cells(y, x) bedoel en maakt hij er cells(y, x) van. Hoewel het functioneel niet verschilt, vind het ik het toch irritant. Iemand toevallig een idee hoe ik dit uit kan zetten?
Soms, het komt nogal willekeurig over, besluit de editor dat ik niet Cells(y, x) bedoel en maakt hij er cells(y, x) van. Hoewel het functioneel niet verschilt, vind het ik het toch irritant. Iemand toevallig een idee hoe ik dit uit kan zetten?
Dan heb je waarschijnlijk ooit een keer een variabele of een functie 'cells' genoemd. Ik heb namelijk soortgelijk gedrag gezien met 'range' en 'value'.
Facade-pattern?Matis schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 08:25:
Mag ik even ranten op VB.Net? Ben zelf C# gewend, en dan voelt VB.Net echt als een stap terug in de tijd
En de intellisense van C# is imho stukken beter
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Dat vraagt om filmpjes van de robot in action...Megamind schreef op maandag 02 november 2009 @ 10:58:
Pff het hele weekend voor school een robot zitten programmeren die blackjack kan spelenKaarten herkennen in Delphi en dan een proxy in Java met Lejos om dat ding aan te sturen. Alleen nu zijn mijn batterijen op
Ah nee joh, VB.Net hartstikke mooie taal.BM schreef op maandag 02 november 2009 @ 14:20:
[...]
Facade-pattern?
Mag ik even ranten op VB.Net? Ben zelf C# gewend, en dan voelt VB.Net echt als een stap terug in de tijdIk kom er wel uit, en een heel groot probleem is het niet, maar is zo.... 'log'. Heb echt het gevoel alsof ik veel te veel moet tikken om hetzelfde te bereiken.
En de intellisense van C# is imho stukken beter
Pfffff HAHAHAHAHAAH *points and laughs*
oogjes open, snaveltjes dicht
Weer eens n Hyves-projectje aant doen, altijd leuk. Beetje pielen met de API enzo, jammer van de krappe deadline alleen. Gelukkig klopt bij de API de documentatie wel aardig, bij OpenSocial is deze weleens onvolledig of onduidelijk.
Serieus
Ik heb jaartje geleden een Statement of Work Generator gemaakt in Word / VBa en vond 't echt fantastisch
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
De main reason dat het project in VBA gedaan moest worden, was "We willen absoluut geen deployment!"... als dat namelijk wél mogelijk was geweest was ik maar wat graag met Visual Studio Tools for Office beziggeweest.
Mijn haat aan VBA is een mengseltje van:
- De taal zelf. Ik kan VB gewoon niet zien zonder er jeuk van te krijgen
- De hyperactieve IDE die overal MsgBox's voor gooit, wat héél vervelend is bij stukjes copy/pastewerk
- Verschillende gare quirks, waaronder een bestand wat steeds maar blijft groeien ook al haalde ik er modules uit. Na een herinstallatie van Windows en Office was hetzelfde bestand ineens weer 2,5 MB kleiner na opslaan
- Alles in één bestand
- Onmogelijkheid tot decent versiebeheer* waardoor ik maar dagelijks (soms tweemaal daags) een kopie maakte
- De Windows 95 look-and-feel van alles wat je maakt
- Het gebrek aan allerlei basiscomponenten zoals een (editable) DataGrid waardoor ik met ListBoxes in de weer moest gaan om die functionaliteit na te maken
- Vage limieten waar je spelenderwijs achter moet komen omdat je niet van VBA op je flikker krijgt. Voorbeeldje: custom document properties hebben een waarde die maximaal 256 tekens lang is. Als je er 34534 tekens aan voert, wordt dat gewoon geaccepteerd zonder melding. Later krijg je wel max 256 tekens terug, de rest is foetsie.
- Het is traag
*SourceSafe is niet decent
Mijn haat aan VBA is een mengseltje van:
- De taal zelf. Ik kan VB gewoon niet zien zonder er jeuk van te krijgen
- De hyperactieve IDE die overal MsgBox's voor gooit, wat héél vervelend is bij stukjes copy/pastewerk
- Verschillende gare quirks, waaronder een bestand wat steeds maar blijft groeien ook al haalde ik er modules uit. Na een herinstallatie van Windows en Office was hetzelfde bestand ineens weer 2,5 MB kleiner na opslaan
- Alles in één bestand
- Onmogelijkheid tot decent versiebeheer* waardoor ik maar dagelijks (soms tweemaal daags) een kopie maakte
- De Windows 95 look-and-feel van alles wat je maakt
- Het gebrek aan allerlei basiscomponenten zoals een (editable) DataGrid waardoor ik met ListBoxes in de weer moest gaan om die functionaliteit na te maken
- Vage limieten waar je spelenderwijs achter moet komen omdat je niet van VBA op je flikker krijgt. Voorbeeldje: custom document properties hebben een waarde die maximaal 256 tekens lang is. Als je er 34534 tekens aan voert, wordt dat gewoon geaccepteerd zonder melding. Later krijg je wel max 256 tekens terug, de rest is foetsie.
- Het is traag
*SourceSafe is niet decent
Damn, ik moet/mag beginnen met het programmeren van een ActiveX-component in MS Access
Probleem is dat ik nog nooit VB geprogrammeerd heb

Probleem is dat ik nog nooit VB geprogrammeerd heb

VB is niet zo moeilijk. Wel irritant 
Gisteravond zelf weer even bezig geweest met C# ipv VB.net wat ik nu op mijn werk doe. Bevalt me toch beter
Beetje jammer dat ik vanmorgen gelijk weer [0] ipv (0) aan het tikken was
Gisteravond zelf weer even bezig geweest met C# ipv VB.net wat ik nu op mijn werk doe. Bevalt me toch beter
Beetje jammer dat ik vanmorgen gelijk weer [0] ipv (0) aan het tikken was
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Ik heb zowel Visual Basic als VB.Net enige tijd gebruikt, maar toch vrij snel overgegaan naar C# wat betreft de .NET talen. De leercurve is voor veel mensen vrij laag, waardoor het toch nog vrij veel toegepast wordt (ondanks dat VB6 als redelijke EOL beschouwd kan worden).
Ja, mijn applicatie ontwikkel ik ook in C#, maar helaas moeten de macro's binnen MS Office in VB (en dan nog niet de .NetPeter schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 09:55:
Ik heb zowel Visual Basic als VB.Net enige tijd gebruikt, maar toch vrij snel overgegaan naar C# wat betreft de .NET talen. De leercurve is voor veel mensen vrij laag, waardoor het toch nog vrij veel toegepast wordt (ondanks dat VB6 als redelijke EOL beschouwd kan worden).
Het is idd niet moeilijk, alleen anders. Zo duurde het even voordat ik doorhad dat de return value gelijk is aan de functienaam

Al lerend wordt men wijzer
Het lijkt wel een soort van "tijd van t jaar" overal wordt er gebitched door mensen die gedwongen worden om aan VB projecten te werken/beginnen
.
Wat zou het toch mooi zijn als bv: Microsoft een reclame spotje maakt waarin er gezegd wordt dat VB een achterlijke kuttaal is en vooral niet meer gebruikt moet worden om mee te ontwikkelen. Misschien dat die managers t dan wel door krijgen
Wat zou het toch mooi zijn als bv: Microsoft een reclame spotje maakt waarin er gezegd wordt dat VB een achterlijke kuttaal is en vooral niet meer gebruikt moet worden om mee te ontwikkelen. Misschien dat die managers t dan wel door krijgen
Nouja, de laatste keer dat ik op T.net Jobs keek waren er veel meer C# vacatures dan VB.Net vacatures.D-Raven schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 10:36:
Verwijderd
Weet je, eerlijk gezegd vind ik het niet eens zo erg om even een beetje te knutselen met Excel en VBA. Het is kinderlijk eenvoudig, het doet wat het moet doen en de klant is blij met het resultaat.D-Raven schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 10:36:
Het lijkt wel een soort van "tijd van t jaar" overal wordt er gebitched door mensen die gedwongen worden om aan VB projecten te werken/beginnen.
Het projectje duurt 2 weken en daarna ga ik meedraaien in andere projecten (waaronder een VB6 applicatie
Ik ben blij met m'n nieuwe baan. Mag veel meer m'n eigen invulling geven aan de dingen, ben (eigenlijk: raak) betrokken bij veel meer dingen. Veel leuker dan lopende band programmeur bij een grote multinational, eigenlijk (voor mij tenminste). Ik stond eigenlijk op het punt een middelvinger naar de ICT op te steken, maar vooralsnog houd ik die even voor mezelf
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2009 12:33 ]
foutje

[ Voor 92% gewijzigd door Haan op 03-11-2009 12:36 ]
Dat zou te maken kunnen hebben met dat er waarschijnlijk toch meer VB programmeurs rondlopen omdat die taal al veel ouder isSebazzz schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 11:52:
[...]
Nouja, de laatste keer dat ik op T.net Jobs keek waren er veel meer C# vacatures dan VB.Net vacatures.
Verwijderd
Degene die gemergde cellen heeft uitgevonden moeten ze echt een kopje kleiner maken.
Die dingen maken van een simpel klusje echt een duivels kutkarwei, met een beetje pech kan ik amper code herbruiken dankzij die dingen
Heeft iemand enig idee hoe ik kan bepalen welke groepen er gemerged zijn?
Met MergeCells kan ik kijken óf een cell gemerged is, maar ik wil graag zien waarmee een cell gemerged is, zodat ik daar later wat mee kan....
Die dingen maken van een simpel klusje echt een duivels kutkarwei, met een beetje pech kan ik amper code herbruiken dankzij die dingen
Met MergeCells kan ik kijken óf een cell gemerged is, maar ik wil graag zien waarmee een cell gemerged is, zodat ik daar later wat mee kan....
Neighbours checken?Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:11:
Degene die gemergde cellen heeft uitgevonden moeten ze echt een kopje kleiner maken.
grr @ verkeerd ingestelde Google Search Appliance crawler die onze site twee of driemaal daags DOSt,
.
Is dat niet een Mediator wat hij beschrijft?
[ Voor 5% gewijzigd door gorgi_19 op 04-11-2009 10:27 ]
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Verwijderd
Nah, je kunt een MergeArea opvragen, zo is gebleken vervolgens kun je met Count ook nog controleren hoeveel cellen er in die area opgenomen zijn enz.
Na 3 dagen VBA begint het me eigenlijk wel weer een beetje de strot uit te komen
Niet eens VBA an-sich, maar voornamelijk dit workbook
Joy
Vraag de dataleverancier om een CSV-file, of een XML-file?
Verwijderd
Hehe, dat zou prettig zijn, dan kan ik hem meteen vragen of hij ajb nooit meer met merged cellen wil werken
Btw BM, je had gelijk wat betreft dat facade-pattern 
Dat was idd wat hij wilde / verwachtte.
Dat was idd wat hij wilde / verwachtte.
Verwijderd
Lolz, mailtje van de baas: 'Hoi, sorry, maar we waren vergeten te zeggen dat je macro als achtergrondproces draait, waardoor je .Activate niet kan gebruiken. Is het al bijna klaar?'.
Hmmm, laat ik nou juist veel gebruik maken van:
Achtige constructies
Hmmm, laat ik nou juist veel gebruik maken van:
Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
| Worksheets(Worksheet).Activate With Worksheets(Worksheet) .Cells(startRow, startColumn).Select ' as long as the column doesn't have a bottom border, keep clearing the cell While Not ActiveCell.Borders(xlEdgeBottom).LineStyle > 0 .Cells(startRow, startColumn).Select |
Achtige constructies
En hop, programmaatje weer eens 5x zo snel gemaakt. Caching gelijk in de doGet van de servlet waar de response gecached wordt (die verandert toch niet, slechts in het begn als de redactueuren een aanpassing doen). 8000 requests per seconde? Geen probleem. 
(zonder caching doet 'ie er zo 2 / 3 seconden over, mede dankzij een gebrekkige API voor het zoeken van plaatjes. Met caching van die plaatjes doet 'ie er ~150 ms over. Met caching van de hele response string doet 'ie er gemiddeld 40 ms over, volgens JMeter met een honderdtal concurrent gebruikers zonder pauzes ertussen. Hoe dan ook, hij zou snel genoeg moeten zijn)
(en ik vindt het ook pro van mezelf dat er zo 100 stemmen tegelijk uitgebracht kunnen worden zonder dat er problemen met de stemming ontstaan)
(zonder caching doet 'ie er zo 2 / 3 seconden over, mede dankzij een gebrekkige API voor het zoeken van plaatjes. Met caching van die plaatjes doet 'ie er ~150 ms over. Met caching van de hele response string doet 'ie er gemiddeld 40 ms over, volgens JMeter met een honderdtal concurrent gebruikers zonder pauzes ertussen. Hoe dan ook, hij zou snel genoeg moeten zijn)
(en ik vindt het ook pro van mezelf dat er zo 100 stemmen tegelijk uitgebracht kunnen worden zonder dat er problemen met de stemming ontstaan)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep, niet als vraagbaak
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep, niet als vraagbaak