Mwoach, ik zou zo'n PC ook niet gebruiken als ik die beschrijving leesCyCloneNL schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 10:03:
En dan nog wel Conditie: Zo goed als nieuw erbij zetten
Also, *zucht* @ nvidia. Laat die koekebakkers lekker videokaarten bakken en het daarbij laten. Na drie dagen geklier er eindelijk achter dat hun SATA (chipset) drivers de oorzaak zijn van random crashes op m'n server
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
AI enzo is nog niet af, de GUI ook niet, maar een sneak preview hieronder

Hier blijven we gewoon in het land. Maar we gaan de Alpen onveilig maken. Wel jammer dat ik mijn zwembroek niet mee hoef te nemen
Verwijderd
Ahhh dieZpAz schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 13:57:
Hier nog geen weekend, nog hard werkend aan de "othello / boter kaas en eieren 'contest' @hanze"
AI enzo is nog niet af, de GUI ook niet, maar een sneak preview hieronder
[afbeelding]
GUI ziet er goed uit, alleen nu moet je nog kunnen winnen(want daar gaat het om)
Over het algemeen wil ik collega's niet in zwembroek zienalienfruit schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 14:49:
[...]
Hier blijven we gewoon in het land. Maar we gaan de Alpen onveilig maken. Wel jammer dat ik mijn zwembroek niet mee hoef te nemen
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

1) Er stond een prijs vermeld van ~42 euro. Klik ik verder door de wizard, staat er als prijs 0 euro.
2) Klik ik op vorige, krijg ik zonder iets te accepteren een e-mail met een polisnummer en de vrolijke mededeling dat ze het geld van mn rekening af gaan schrijven. Ik klik de wizard weg en probeer het opnieuw, krijg ik nog zo'n mail (met een foutief bedrag erin)
3) Volgens de madame aan de telefoon is het gekoppeld aan mijn boekingsnummer, terwijl ik die nergens op heb hoeven geven. De site heeft geen ENKEL idee bij welke reis de verzekering hoort.
Sowieso valt het me op dat verschrikkelijk veel reiswebsites verschrikkelijk slecht zijn geprogrammeerd. Er is ook een site die zegt dat de resultaten niet gesorteerd kunnen worden omdat er teveel resultaten zijn (slechts 300), en dat je dus per sé meer opties in het filter aan moet vinken om wél te kunnen sorteren.
DAT WIL IK TOCH HELEMAAL NIET
300 resultaten sorteren... 1 milliseconde?
edit: oh, en sites waar je op kunt geven waar je heen wilt, maar waar je niet op kunt geven waar je níét heen wilt... Ook lekker handig

[ Voor 28% gewijzigd door Avalaxy op 24-06-2011 18:32 ]
Voutloos schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:37:
Boeiend. Neem je nog een extra biertje en/of zwem je nog een rondje.
Op de een of andere manier zit ik er niet op te wachten me "bloot" te geven voor collega's (flauwe grap was met opzet).
Overigens krijg ik nu wel zin in zo'n goudgele pretcilinder
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Dat was me nog eens een weekje
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Daadwerkelijk gedaan: 1u15
Ik werk te snel.
We are shaping the future
Sandbagging; FoeiAlex) schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 21:03:
Mijn oorspronkelijke inschatting voor iets: 4 uur
Ik werk te snel.
Fijn btw, dat
1
2
3
4
5
| int[] projectIds = (from aapBooking in _dc._Bookings where (aapBooking.user_employee_id == employeeId && aapBooking.deleted == false) orderby aapBooking.date_add descending select aapBooking.project_id).Distinct().Take(10).ToArray(); |
een ander resultaat geeft dan
1
2
3
4
5
6
| int[] projectIds = (from aapBooking in _dc._Bookings where (aapBooking.user_employee_id == employeeId && aapBooking.deleted == false) orderby aapBooking.date_add descending select aapBooking.project_id).ToArray(); projectIds = projectIds.Distinct().Take(10).ToArray(); |
In het eerste geval staan de integers in het array op oplopende volgorde.
In het tweede geval staan de integers in omgekeerde chronologische volgorde
Heeft me een aantal uur gekost voordat ik daar achter was. De eerste code leek me een stukje optimalisatie tov nummer twee, en vanaf toen ging alles mis
Niet dusThe result sequence is unordered.

[ Voor 79% gewijzigd door Matis op 24-06-2011 21:41 ]
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Hij geeft dus geen garanties over de volgorde. Dus het werkt dus wel volgens de documentatie.
Beter zou het zijn om eerst Distinct te doen, gevolgd door een OrderBy. Nu doe je het andersom. Aangezien volgens de documentatie geen garanties over de volgorde gegeven worden zou het kunnen dat het in de volgende versie niet meer werkt.
¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

HBO Technische Informatica aan de Fontys Hogescholen locatie Eindhoven.
Presentatie: 8
Scriptie: 7
Ontwikkeling: 7.5
Gemiddeld: 7.4 (raaahhhh... scriptie woog net wat zwaarder. Desalniettemin een cijfer waar ik tevreden mee ben.)
Ik heb er vijf jaar over gedaan i.p.v. vier, met name omdat ik in de 5 jaar niet alleen getrouwd ben maar ook twee kinderen heb gekregen. Een valide reden, zou ik zo zeggen

(edit: en komende dinsdag tekenen voor een baan
[ Voor 4% gewijzigd door JaWSnl op 24-06-2011 22:23 ]
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Wanneer? Ik woon in Antwerpen, dus Mechelen is "vlak bij" om te gaan.Snake schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 09:16:
Iemand naar Community Day 2011 geweest in Utopolis, Mechelen?
Proficiat!!

Vandaag ook een final presentatie over mijn studieperiode in Finland gaan geven. Conclusie: alles is geaccepteerd en ik hoef geen extra examens in België af te leggen.
Oh ja, ik heb ook een speciaal filmpje moeten opnemen voor mijn school dat als promotiemateriaal dient... Later op het jaar moet ik waarschijnlijk nog eens een filmpje opnemen. Misschien word ik nog een ware filmster, *kuch kuch*
Gefeliciteerd.
Ik ben donderdag aan de beurt om te gaan afstuderen. Ook Technische Informatica, alleen bij Avans Breda.
¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸
Taart!JaWSnl schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:23:
Hoera, vandaag afgestudeerd!
Gemiddeld: 7.4 (raaahhhh... scriptie woog net wat zwaarder. Desalniettemin een cijfer waar ik tevreden mee ben.)
Ik heb er vijf jaar over gedaan i.p.v. vier, met name omdat ik in de 5 jaar niet alleen getrouwd ben maar ook twee kinderen heb gekregen. Een valide reden, zou ik zo zeggen
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Feestje!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(edit: en komende dinsdag tekenen voor een baan)
En gefeliciteerd!

Kater? Eerst water, de rest komt later
Heel veel sterkte alvast. Uiteindelijk is er (er vanuit gaande dat je goed je best hebt gedaanTheCoolGamer schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:31:
[...]
Gefeliciteerd.
Ik ben donderdag aan de beurt om te gaan afstuderen. Ook Technische Informatica, alleen bij Avans Breda.
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Cool, gefeliciteerd!!!JaWSnl schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:23:
Hoera, vandaag afgestudeerd!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Feestje!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(edit: en komende dinsdag tekenen voor een baan)
PS) dat is de locatie waar t-dose gehouden word, toch?
Dat principe gebruiken ze bij ons ook. De docent was tot nu toe niet ontevreden, dus het zal raar moeten lopen mocht ik zakken.JaWSnl schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:46:
[...]
Heel veel sterkte alvast. Uiteindelijk is er (er vanuit gaande dat je goed je best hebt gedaan) geen drol aan het afstuderen. Ik heb mn presentatie 8 keer geoefend o.i.d. met wat duidelijke richtlijnen vooraf. Ze zeiden bij mij ook "als je mag afstuderen, dan ben je eigenlijk al geslaagd".
Nog nooit van gehoord, maar een korte blik op t-dose.org bevestigt dat iddameesters schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:48:
[...]
Dat is de locatie waar t-dose gehouden word, toch?
'Gedaan' als in... prutsen tot het werkt, of 100% unit & integration test coverage, gerefactored, gereviewed en proper? Zit verschil in,Alex) schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 21:03:
Mijn oorspronkelijke inschatting voor iets: 4 uur
Ik werk te snel.
Het blijft verwarrend, het verschil tussen Java en Javascript.beetle71 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 23:08:
Whooaaa!
Check this one: http://www.mkb-brandstof.nl/aanmelden/
en dan de derde <li> EPIC...![]()
Nee, ik wil dus juist niet dat de ID's gesorteerd worden, ze moeten in omgekeerde chronologische volgorde blijven.TheCoolGamer schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:09:
Hij geeft dus geen garanties over de volgorde. Dus het werkt dus wel volgens de documentatie.
Beter zou het zijn om eerst Distinct te doen, gevolgd door een OrderBy. Nu doe je het andersom. Aangezien volgens de documentatie geen garanties over de volgorde gegeven worden zou het kunnen dat het in de volgende versie niet meer werkt.
Ik ziet het nietbeetle71 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 23:08:
Whooaaa!
Check this one: http://www.mkb-brandstof.nl/aanmelden/
en dan de derde <li> EPIC...![]()
Edit: ik ben scheel, (zat in de bron te zoeken naar <li>
Overigens:
Ten eerste, het werkt prima hoor. Ten tweede, liever niet IE -> brrHelaas wordt ons aanmeldformulier momenteel niet ondersteund in Google Chrome.
Gebruik indien mogelijk als browser Internet Explorer of neem telefonisch contact op met onze Servicedesk (tel. 0885 - 885 861)

[ Voor 44% gewijzigd door Aloys op 24-06-2011 23:55 ]
Lees even de derde opsomming door onder 'Aanmelden in twee minuten'... De tekst lezen en kijken waar de link naar verwijst...
[ Voor 3% gewijzigd door Aloys op 25-06-2011 00:00 ]
Ik denk dat we beideMatis schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 23:32:
[...]
Nee, ik wil dus juist niet dat de ID's gesorteerd worden, ze moeten in omgekeerde chronologische volgorde blijven.
anders interpreteren. Jij denkt dat "unorderered" inhoud dat de volgorde niet veranderd. De resultaten komen in dezelfde volgorde eruit als zo erin zijn gegaan. Ik denk dat het inhoud dat de resultaten in elke willekeurige volgorde terug gegeven mogen worden, ongeacht in welke volgorde de elementen zijn aangeleverd.The result sequence is unordered.
Het resultaat wat gegeven wordt, als het zo bedoeld is zo als ik denk dat het bedoeld is, klopt gewoon.
Onderaan de pagina bij de comments is de volgende opmerking geplaatst:
Dit is beantwoord door een moderator met:The implementation (System.Linq.Set.Find) keeps the first equivalent value in the sequence. Your documentation should state that fact.
Hieruit blijkt dus ook dat er geen garanties over de volgorde worden gegeven.In fact, this falls into "unspecified" category. It's usually the first one, but nothing guarantees it.
Ik kan best begrijpen dat het verwarrend is! Moet mijn vriendinnen/ouders/familie ditzelfde ook vaak genoeg uitleggen, tot frustraties aan toeAloys schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 00:00:
Maar je vriendin is toch geen web-ontwikkelaar? Of heb jij zo'n leuke vriendin

Vind het wel jammer dat er zo weinig vrouwen in dit hoekje zijn te vinden... Ben zelf de enige meid/vrouw in alle vier jaren informatica opleiding @ NHL Leeuwarden. Hopelijk komt er volgend jaar welgeteld één meisje bij!
Ze heeft de minor "Nieuwe Media" gedaan aan de Universiteit van Antwerpen. Daarin werd ook webdevelopment (en dus ook JS) behandeldAloys schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 00:00:
Maar je vriendin is toch geen web-ontwikkelaar? Of heb jij zo'n leuke vriendin
@TheCoolGamer; Ah, dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd. Dan moet ik alleen nog een nette manier vinden om de volgorde wel gegarandeerd op die manier te laten zien

[ Voor 20% gewijzigd door Matis op 25-06-2011 00:43 ]
Je zou kunnen kijken wat voor SQL eruit komt. Dan is het misschien logisch waarom de volgorde veranderd.Matis schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 00:42:
@TheCoolGamer; Ah, dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd. Dan moet ik alleen nog een nette manier vinden om de volgorde wel gegarandeerd op die manier te laten zien
1
| String trace = ((ObjectQuery<T>)query).ToTraceString() |
Het buildt, de webpagina doet het, en de resultaten zijn precies zoals wat ze zouden moeten zijn volgens het testverslag (waar "NOK" stond). Unit & integration tests hebben we helaas niet (dus scoren we 100%YopY schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 23:10:
[...]
'Gedaan' als in... prutsen tot het werkt, of 100% unit & integration test coverage, gerefactored, gereviewed en proper? Zit verschil in,. Anders gezegd, wat is je Definition of Done?
Sowieso keek de lead (met 5 jaar meer ervaring) regelmatig met mij mee. En kon ik hem nieuwe dingen leren.
Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*
TEN-dot
Maar even doorgestuurd naar diverse collega's
Ik ook,
ik: "Geef anders de sha1 van je wachtwoord."
hij: "werkt niet." (meneer vulde hier "sha1" als wachtwoord in, kwam ik achteraf achter.)
ik: "Nee, die moet je naar mij sturen, dan update ik je wachtwoord in de database."
hij: "Wát moet ik je sturen???"
ik: "De sha1 hash van je wachtwoord."
hij: "O.o"
ik: "Je bent toch webdeveloper. Nooit met sha1 gewerkt?"
hij: "Nooit van gehoord."
ik: "Hetzelfde als MD5, maar dan met 20 bytes ipv 16 als resultaat :P"
ik: "MD5 ken je wel toch?"
hij: "Nee, nooit van gehoord. Zullen wel PHP dingen zijn."
En dat werkt als ASP.NET programmeur.
[ Voor 7% gewijzigd door Gamebuster op 25-06-2011 20:24 ]

Verwijderd
Password salt kan je natuurlijk zelf even aanpassen in de databaseTheCoolGamer schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 20:27:
Maak je geen gebruik van een salt? Anders kan je natuurlijk niet alleen de SHA-1 oversturen om het wachtwoord te veranderen.
In dat systeem niet, neeTheCoolGamer schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 20:27:
Maak je geen gebruik van een salt? Anders kan je natuurlijk niet alleen de SHA-1 oversturen om het wachtwoord te veranderen.
was 1 van mijn laatste systemen zonder salt. Ach ja, zo'n ramp is het niet. Het is al SHA1 ipv MD5 (rainbow tables zijn schaarser) en er wordt tenminste een encryptie gebruikt
[ Voor 36% gewijzigd door Gamebuster op 25-06-2011 21:54 ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
En ik zei niet dat ze niet bestonden, ik zei dat ze schaarser zijn. SHA1 tables hebben gewoon minder wachtwoorden erin zitten, want het wordt minder vaak gebruikt. Niet dat dat ook maar enig geldig argument is om geen salts te gebruiken; ik gebruikte ze toen gewoon nog niet omdat ik het nog niet kende en ik vind het niet interessant om dat te gaan updaten voor een prive-projectje dat amper gebruikt wordt.
Gelukkig heb jij natuurlijk al jouw prive-projectjes wel volwaardig beveiligd en heb jij al je oudere projectjes wel geupdate om ze veiliger te maken, ondanks dat je ledenbestand op je handen te tellen is.
[ Voor 68% gewijzigd door Gamebuster op 25-06-2011 23:24 ]
Zo werken rainbow tables niet.Gamebuster schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 23:20:
SHA1 tables hebben gewoon minder wachtwoorden erin zitten.
Overigens, als je PHP developer bent, kun je heel eenvoudig de crypt functie gebruiken om een salted, iterated hash te berekenen. Dat maakt brute-forcen een stuk moelijker, en het is zo simpel, dat er eigenlijk geen excuus is om het niet te doen.
Voor de goede orde, een hash genereer je dan als volgt:
1
| $hash = crypt($password, '$5$'); |
En je verifieert het wachtwoord zo:
1
2
3
4
5
| if ($hash == crypt($password, $hash)) { // wachtwoord goed } else { // wachtwoord fout } |
En nu nooit meer unsalted hashes opslaan.
(In plaats van de SHA-256 gebaseerde hash kun je ook kiezen voor een gebaseerd op Blowfish of SHA-512. Belangrijk is om in ieder geval een iterated hashing algoritme te kiezen. Het SHA-256-gebaseerde algoritme dat je met '$5$' krijgt zal in de meeste gevallen wel geschikt zijn.)
[ Voor 15% gewijzigd door Soultaker op 26-06-2011 02:45 ]
Crypt != hashcrypt — One-way string hashing

Praktisch iedereen die lang voor 5.3 met PHP bezig was heeft zich aangeleerd om die functie te negeren. En toen het nog enkel random DES of md5 was, hadden ze daarin groot gelijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Voutloos op 26-06-2011 11:39 . Reden: +min sw eis ]
{signature}
Je kunt behoorlijk lang ontwikkelen (en behoorlijk ervaren worden) zonder te maken te krijgen met wachtwoorden, encryptie en andere gerelateerde zakenGamebuster schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 20:23:
Gesprek tussen mij en een maat van mij wanneer hij probeert in te loggen op een site van mij, maar niet werkt:
ik: "Geef anders de sha1 van je wachtwoord."
hij: "werkt niet." (meneer vulde hier "sha1" als wachtwoord in, kwam ik achteraf achter.)
ik: "Nee, die moet je naar mij sturen, dan update ik je wachtwoord in de database."
hij: "Wát moet ik je sturen???"
ik: "De sha1 hash van je wachtwoord."
hij: "O.o"
ik: "Je bent toch webdeveloper. Nooit met sha1 gewerkt?"
hij: "Nooit van gehoord."
ik: "Hetzelfde als MD5, maar dan met 20 bytes ipv 16 als resultaat :P"
ik: "MD5 ken je wel toch?"
hij: "Nee, nooit van gehoord. Zullen wel PHP dingen zijn."
En dat werkt als ASP.NET programmeur.
Om te zeggen dat het dan PHP is gaat wel ver van hem, maar ik kan me voorstellen dat hij er nog nooit van gehoord heeft of dat simpelweg zijn interesse daar niet ligt.
Tijdje geleden zelfs een discussie gehad met een recruiter die een soort test had opgesteld om te testen of je .NET guru was, die test stelde zeer specifieke vragen over jQuery en NHibernate, zonder kennis daarvan ben je in hun ogen geen .NET guru... Right

Ben zelf behoorlijk goed in javascript, maar heb jQuery een beetje links laten liggen, zeker nu ik alleen nog maar .NET gebruik voor systeem integraties (met bijvoorbeeld Axapta) en dus weinig tot geen frontend werk doe is mijn kennis daar niet echt diep ontwikkeld, maar wat ik tot nu toe heb gezien van jQuery stelt het niet veel voor om te leren.
Vooral het verplichte jQuery stukje verbaasde mij, de laatste keer dat ik keek was .NET toch echt geen jQuery. Als je libraries schrijft krijg je verdomd weinig te maken met jQuery. Deze recruiter staat bij mij dus op het lijstje "nooit zaken mee doen". Guru zit gelukkig in meer dingen dan de syntax van een library en bedrijven die een ontwikkelaar niet fatsoenlijk op waarde kunnen schatten mogen wat mij betreft even verder zoeken

Nooit van gehoord hebben is toch wel redelijk sterk hoor. Het zou je wel iets mogen zeggen, ook al weet je misschien geen verdere details..Gertjan. schreef op zondag 26 juni 2011 @ 12:10:
Om te zeggen dat het dan PHP is gaat wel ver van hem, maar ik kan me voorstellen dat hij er nog nooit van gehoord heeft of dat simpelweg zijn interesse daar niet ligt.
En als je dan echt 'sha1' invult als wachtwoord ben je niet het scherpste stukje gereedschap in de schuur.
{signature}
[ Voor 48% gewijzigd door Gamebuster op 26-06-2011 12:52 ]
Want jQuery heeft ook zoveel met .NET te maken.Gertjan. schreef op zondag 26 juni 2011 @ 12:10:
Tijdje geleden zelfs een discussie gehad met een recruiter die een soort test had opgesteld om te testen of je .NET guru was, die test stelde zeer specifieke vragen over jQuery en NHibernate, zonder kennis daarvan ben je in hun ogen geen .NET guru... Right

Overigens stond in het voorlaatste .NET magazine een vacature van NSpyre met een nogal brak codevoorbeeld (compileerde niet eens). Voor de grap een mailtje gestuurd, krijg ik een reply met iets in de strekking van "je hebt gelijk, in het volgende nummer komt een beter stuk code. PS: zin om langs te komen voor orienterend gesprek?".
Mother north, how can they sleep while their beds are burning?
Verwijderd
Inderdaad. Desnoods wikipedia je het even, altijd een makkelijke manier om even snel erachter te komen wat iets ongeveer is.Voutloos schreef op zondag 26 juni 2011 @ 12:34:
[...]
Nooit van gehoord hebben is toch wel redelijk sterk hoor. Het zou je wel iets mogen zeggen, ook al weet je misschien geen verdere details.
En als je dan echt 'sha1' invult als wachtwoord ben je niet het scherpste stukje gereedschap in de schuur.
Lijkt me eerste dat je doet zodra je iets nieuws hoort; opzoeken. Iig, zo is het mij altijd aangeleerd. Daarna pas vragen stellen.Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2011 @ 13:21:
[...]
Inderdaad. Desnoods wikipedia je het even, altijd een makkelijke manier om even snel erachter te komen wat iets ongeveer is.
Lol: http://www.dumpert.nl/med...c/te_koop_bak_stront.htmlOkkE schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 09:13:
Vraag me af of deze meneer zijn PC op Marktplaats gaat verkopen met zo'n beschrijving...
[afbeelding]
Te koop: Bak stront http://bit.ly/mkfkyl #marktplaats #antiek
Ik kwam deze tegen op Facebook, ik kwam bijna niet meer bij van het lachen:
[ Voor 39% gewijzigd door Dragor op 26-06-2011 22:07 ]
Master Foo and the Script Kiddie
A stranger from the land of Woot came to Master Foo as he was eating the morning meal with his students.
“I hear y00 are very l33t,” he said. “Pl33z teach m3 all y00 know.”
Master Foo's students looked at each other, confused by the stranger's barbarous language. Master Foo just smiled and replied: “You wish to learn the Way of Unix?”
“I want to b3 a wizard hax0r,” the stranger replied, “and 0wn ever3one's b0xen.”
“I do not teach that Way,” replied Master Foo.
The stranger grew agitated. “D00d, y00 r nothing but a p0ser,” he said. “If y00 n00 anything, y00 wud t33ch m3.”
“There is a path,” said Master Foo, “that might bring you to wisdom.” The master scribbled an IP address on a piece of paper. “Cracking this box should pose you little difficulty, as its guardians are incompetent. Return and tell me what you find.”
The stranger bowed and left. Master Foo finished his meal.
Days passed, then months. The stranger was forgotten.
Years later, the stranger from the land of Woot returned.
“Damn you!” he said, “I cracked that box, and it was easy like you said. But I got busted by the FBI and thrown in jail.”
“Good,” said Master Foo. “You are ready for the next lesson.” He scribbled an IP address on another piece of paper and handed it to the stranger.
“Are you crazy?” the stranger yelled. “After what I've been through, I'm never going to break into a computer again!”
Master Foo smiled. “Here,” he said, “is the beginning of wisdom.”
On hearing this, the stranger was enlightened.
Verwijderd
http://programming-motherfucker.com/
http://oppugn.us/posts/1300784321.html
Of die IRC beschrijving van Numb3rs

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2011 23:31 ]
Deze heb ik zowaar "live" gezien omdat ik gewoon die ep zat te kijken. Echt een "wait, what?" momentje.Dragor schreef op zondag 26 juni 2011 @ 22:06:
Die bak stront heb ik ook maar op de twitter gezet, erg leuk.
Ik kwam deze tegen op Facebook, ik kwam bijna niet meer bij van het lachen: [video]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
en Numb3rs nog beter: "luckily i speak 1337" xD
Horen is iets anders dan begrijpen heGamebuster schreef op zondag 26 juni 2011 @ 12:47:
Het lijkt me toch dat als je een opleiding volgt dat je tenminste 1 keer te horen krijgt dat zoiets bestaat.
Wat voor de een triviaal is kan voor de ander totaal nieuw zijn. Ieder zijn interesse en specialisatie
Dat hij vervolgens SHA1 als wachtwoord probeerde te gebruiken is dan weer een ander verhaal
Leuk verhaal over "onbekende" termen: tijdens mijn opleiding sprak men SQL uit als es-ku-el, maar bij een van mijn sollicitaties sprak men over see-kwel. Tijdens het gesprek heb ik maar ja en amen gezegd en toen ik de boel per mail ontving en de term SQL zag viel het kwartje pas
Jij bent vast consultantVerwijderd schreef op zondag 26 juni 2011 @ 13:21:
[...]
Inderdaad. Desnoods wikipedia je het even, altijd een makkelijke manier om even snel erachter te komen wat iets ongeveer is.
Wiki heeft niet altijd de beste beschrijving, het kan je op weg helpen, maar toch is alles maar een beetje opzoeken een beetje de boel neppen. Er zijn onderzoeken genoeg die schrijven dat door het altijd maar willen en kunnen opzoeken mensen niet al te veel kennis opbouwen. In de ICT wordt er net iets te veel opgezocht en klakkeloos overgenomen.
Ik heb geregeld ontwikkelaars code van het web zien plukken en gebruiken zonder dat ze wisten wat het technisch of functioneel deed.
Nu zijn deze twee situaties niet helemaal gelijk met elkaar te trekken, maar in sommige gevallen kun je beter een expert raadplegen dat zelf op kennis jacht te gaan waardoor je geregeld toch verder van het pad raakt.
.Gertjan. schreef op maandag 27 juni 2011 @ 07:55:
Nu zijn deze twee situaties niet helemaal gelijk met elkaar te trekken, maar in sommige gevallen kun je beter een expert raadplegen dat zelf op kennis jacht te gaan waardoor je geregeld toch verder van het pad raakt.
En als iemand een begrip gebruikt wat je niet snapt zul je hoe dan ook een van beide moeten doen. Denken "ja ik snap het wel" en vervolgens "sha1" als wachtwoord proberen is onverdedigbaar in mijn opinie: iets niet weten is prima, er niks aan doen blijf je dom van.
Verwijderd
Nee, student.Gertjan. schreef op maandag 27 juni 2011 @ 07:55:
[...]
Jij bent vast consultant![]()
Wiki heeft niet altijd de beste beschrijving, het kan je op weg helpen, maar toch is alles maar een beetje opzoeken een beetje de boel neppen. Er zijn onderzoeken genoeg die schrijven dat door het altijd maar willen en kunnen opzoeken mensen niet al te veel kennis opbouwen. In de ICT wordt er net iets te veel opgezocht en klakkeloos overgenomen.
Ik heb geregeld ontwikkelaars code van het web zien plukken en gebruiken zonder dat ze wisten wat het technisch of functioneel deed.
Zo hebben wij in het derde jaar van onze bachelor een 3D engine in XNA moeten programmeren voor de implementatie van een computer spel. Echt referentie materiaal zoals boeken werden niet gegeven en de begeleiders wisten zelf ook nauwelijks hoe XNA werkt. Ik heb toen een XNA boek gekocht en dat in een weekje doorgenomen. Aangevuld met documentatie van het internet (waaronder ook Wikipeida, om even een idee van bepaalde zaken te krijgen) heb ik destijds toch een 3D engine kunnen neerzetten met multithreading, physics, animatie en een redelijk geavanceerde grafische pipeline (hybride deferred shading & multi-pass rendering pipeline met HDR, reflecties e.d.) in een paar weken, zonder daarvoor ervaring met dit soort zaken te hebben (behalve wat basis theorie van computer graphics).
Zoiets geeft wel aan dat je prima met wat eigen onderzoek best wat kunt bereiken. Neemt niet weg dat sommige mensen er inderdaad niet mee om kunnen gaan. Een goed voorbeeld daarvan was een groepje die een cartoon effect wilde combineren met lighting en dat opgelost hebben door implementaties van beide shaders online te op te zoeken en deze letterlijk te concateneren, waardoor bepaalde matrix transformaties gerust 2-3 keer uitgevoerd werden. En je dan nog durven afvragen waarom je spel zo langzaam loopt als je dit soort grappen een paar keer toepast.

In mijn ervaring kom je met een beetje eigen onderzoek er meestal wel uit als je ermee om kunt gaan. Soms duurt het langer dan anders, maar dat zit er dan nou eenmaal in.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2011 11:13 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Zoals ik al aangaf ligt dat erg aan de situatie. Sommige dingen kun je beter je expert raadplegen dan zelf maar wat te gaan zoeken. Sommige begrippen/technieken zijn op meerdere manieren uit te leggen, daarbij komt dat het internet niet heilig is en ook fouten bevatFragFrog schreef op maandag 27 juni 2011 @ 10:53:
[...]
als je wilt weten hoe je iets moet doen, ja, dan is een expert vaak een stuk beter dan een random artikeltje op internet met wat info. Maar als je wilt weten wat iets is kun je daarvoor prima naar wikipedia of consorten gaan.
Iedereen moet leren, toch? Roepen dat je iets begrijpt en het alsnog verprutsen heeft vast iedereen zich schuldig aangemaakt, sterker nog tegen consultants wordt vaak gezegd dat ze hun weg naar binnen moeten "bluffen".En als iemand een begrip gebruikt wat je niet snapt zul je hoe dan ook een van beide moeten doen. Denken "ja ik snap het wel" en vervolgens "sha1" als wachtwoord proberen is onverdedigbaar in mijn opinie: iets niet weten is prima, er niks aan doen blijf je dom van.
Misschien was de woordkeus van de andere ontwikkelaar ook niet helemaal goed, misschien zei hij (of werd het als volgt opgevat): "Probeer/Geef anders eens SHA1", na een lange dag kan iemand dat verkeerd oppakken.
Dat iemand een klein stukje niet begrijpt maakt hem nog geen waardeloze ontwikkelaar
Dat zeg ik nou net.Gertjan. schreef op maandag 27 juni 2011 @ 11:50:
echter moet je niet ontkennen dat je fouten maakt
* FragFrog is dan ook nog jong en naief
Kan ik het alleen maar mee eens zijn. Maargoed dit is ook een beetje hollandse nuchterheid denk ik. Als je dit namelijk met het buitenland vergelijkt dan is dit meer de uitzondering dan de regel. Assessments zijn daar dan ook standaard als je ergens solliciteert. Wat in Nederland ook steeds meer gebeurd overigens...FragFrog schreef op maandag 27 juni 2011 @ 12:10:
[...]
Dat zeg ik nou netMaar dan moet je wel (aan jezelf) toegeven dat je iets niet weet. En ik ben als consultant bij genoeg bedrijven binnengekomen zonder te bluffen; verstand van zaken hebben en genoeg zelfkennis om te kunnen aangeven waar je dat niet hebt is in mijn ervaring een prima manier om aangenomen te worden
* FragFrog is dan ook nog jong en naief
Aan de ene kant snap ik dit ook wel, bedrijven willen gewoon weten wat ze in huis halen alvorens ze in iemand gaan investeren. Aan de andere kant vind ik het gewoon triest dat deze vorm van vertrouwen steeds verder geërodeerd in onze maatschappij. Want wat je eigenlijk zegt is dat je er gewoon vanuit gaat dat de sollicitant die tegenover je zit, je gewoon wat zit voor te liegen..

Zit de hele ochtend te kijken naar een bug in bestaand maatwerk
Maatwerk is niet van mij/mijn baas maar van een andere toko die vanwege tegenvallende prestaties eruit is gedonderd.
Die gasten die dit geschreven hebben zouden moeten branden

Nadeel is dat ik iedere keer een file moet inladen, wachten op de output, deze voorzien van wat extra data en terug in het systeem gooien.
* .Gertjan. wil nu iets slopen!
Morgen toch maar een stress-balletje meenemen naar het werk.
Axapta WHY U NO work

Ik zit de laatste tijd een beetje in te lezen in Succinct Data Structures... Is dat geen oplosing voor je?Haan schreef op maandag 27 juni 2011 @ 13:41:
Grmbl, bezig met een recursieve functie om door een boomstructuur naar beneden te lopen, maar die kennis is een beetje roestig geworden..
* BtM909 voelt de need om nieuwe technieken altijd overal voor toe te passen
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Das niet zo moeilijk toch?Haan schreef op maandag 27 juni 2011 @ 13:41:
Grmbl, bezig met een recursieve functie om door een boomstructuur naar beneden te lopen, maar die kennis is een beetje roestig geworden..
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Node getNode(Node node) { if(blabla) return getNode(node.right()); else if(blabla) return getNode(node.left()); else return node; //jippie } |
zoiets? Desnoods met een compare functie erbij.
Of je gaat iets gebruiken als EfBe in "\[VB.NET] Treeview + Subnodes (van Subnodes)" .Haan schreef op maandag 27 juni 2011 @ 13:41:
Of zonder recursie: EfBe in "[MSSQL] N:N query"
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
[ Voor 28% gewijzigd door .oisyn op 27-06-2011 14:45 ]
Interessant. Zou een bloedsnelle implementatie kunnen zijn voor een index van een of andere grote in memory woorden lijst. Combineer het met een zoek algoritme om bv 'begint met' achtige dingen te kunnen doen en je kunt vrij eenvoudig een autocompleet searchbox bouwen.BtM909 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 13:46:
[...]
Ik zit de laatste tijd een beetje in te lezen in Succinct Data Structures... Is dat geen oplosing voor je?
* BtM909 voelt de need om nieuwe technieken altijd overal voor toe te passen
Nu ik er zo over nadenk, ik geloof dat creator1988 ook zoiets gebouwd heeft.
Dit is volgens mij niet zo goed in fuzzy dingen, mijn implementatie welD-Raven schreef op maandag 27 juni 2011 @ 14:56:
[...]
Interessant. Zou een bloedsnelle implementatie kunnen zijn voor een index van een of andere grote in memory woorden lijst. Combineer het met een zoek algoritme om bv 'begint met' achtige dingen te kunnen doen en je kunt vrij eenvoudig een autocompleet searchbox bouwen.
Nu ik er zo over nadenk, ik geloof dat creator1988 ook zoiets gebouwd heeft.
-edit: deze serie ging het om: Coding Glamour: Intelligente suggesties, deel 1: Introductie en 'StartsWith'
[ Voor 17% gewijzigd door creator1988 op 27-06-2011 15:00 ]
Voor de geïnteresseerden, zo is het ongeveer geworden, maakt zelfs gebruik van Parallel extensions
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| internal List<Guid> GetChildAccounts(Guid parentAccountId, List<Guid> childIds) { var collection = GetCollection("account", parentAccountId); if (!collection.Any()) { return childIds; } Parallel.ForEach(collection, child => { childIds.Add(child.GetPrimaryKeyValue()); GetChildAccounts(child.GetPrimaryKeyValue(), childIds); }); return childIds; } |
Klopt, maar je gebruikt dan ook geen 'Succinct Data Structure'. Maar een eigen BK tree in combinatie met de Levenshtein-distance om je nodes te structureren. Wat overigens vrij creatief iscreator1988 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:00:
[...]
Dit is volgens mij niet zo goed in fuzzy dingen, mijn implementatie wel.
Jou blogposts staat dan ook nog steeds op mn lijstje om ook eens te implementeren, al dan niet in een hobby project.
is de..Haan schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:09:
Het is al gelukt met de recursie hoor
Voor de geïnteresseerden, zo is het ongeveer geworden, maakt zelfs gebruik van Parallel extensions
C#:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 internal List<Guid> GetChildAccounts(Guid parentAccountId, List<Guid> childIds) { var collection = GetCollection("account", parentAccountId); if (!collection.Any()) { return childIds; } Parallel.ForEach(collection, child => { childIds.Add(child.GetPrimaryKeyValue()); GetChildAccounts(child.GetPrimaryKeyValue(), childIds); }); return childIds; }
1
2
3
4
| if (!collection.Any()) { return childIds; } |
..niet wat overbodig?
Daar moet je mee oppassen, Parallel.ForEach gebruiken in een recursieve functie, met daarin de recursive call.Haan schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:09:
Het is al gelukt met de recursie hoor
C#:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 internal List<Guid> GetChildAccounts(Guid parentAccountId, List<Guid> childIds) { var collection = GetCollection("account", parentAccountId); if (!collection.Any()) { return childIds; } Parallel.ForEach(collection, child => { childIds.Add(child.GetPrimaryKeyValue()); GetChildAccounts(child.GetPrimaryKeyValue(), childIds); }); return childIds; }
Want volgens mij starve je je threadpool nu in warpfactor 9
edit:
Nouja, nutteloos niet, maar of het er sneller door wordt....
[ Voor 3% gewijzigd door D-Raven op 27-06-2011 15:20 ]
Zolang hij alleen maar toevoegt is dit geen probleem. De childId's zullen niet in order zijn, maar dat is ook iets wat je achteraf kan verhelpen als je wilt.yade schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:21:
Naast de vraag of List<>.Add wel thread safe is.
[ Voor 57% gewijzigd door yade op 27-06-2011 15:32 ]
Je zal zelf synchronization moeten doen als je wilt kunnen schrijven naar de lijst.A List(T) can support multiple readers concurrently, as long as the collection is not modified. [...] To allow the collection to be accessed by multiple threads for reading and writing, you must implement your own synchronization.
Het hele idee van aan threadpool is toch juist dat het niet zo erg is om veel tasks te queuen, geen thread start overhead en je kunt niet teveel threads maken omdat je nooit meer dan N (= grote threadpool) threads krijgt. Of is er toch te veel overhead voor het queuen?D-Raven schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:14:
[...]
Daar moet je mee oppassen, Parallel.ForEach gebruiken in een recursieve functie, met daarin de recursive call.
Want volgens mij starve je je threadpool nu in warpfactor 9waardoor de hele Parallel.ForEach nutteloos wordt en je algoritme er zelfs langer over doet..
edit:
Nouja, nutteloos niet, maar of het er sneller door wordt....
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep, niet als vraagbaak