De Devschuur Coffee Corner Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 142 ... 201 Laatste
Acties:
  • 852.115 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-10 08:57

Matis

Rubber Rocket

Rutix schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 13:44:
omg het lukt echt niet vandaag. >.>
Gelukkig 2 dagen om je zonden te overdenken :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Matis schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 13:50:
[...]

Gelukkig 2 dagen om je zonden te overdenken :)
In die 2 dagen moet ik gewoon werken aan me scriptie hoor ;).

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:07

alienfruit

the alien you never expected

Heh, bah project afgelopen. Moet ik weer aan stomme spelletjes werken. Ik heb daar toch zo'n stronthekel aan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:23
alienfruit schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 11:51:
Natuurlijk verder de comments in Pools of Servisch of een andere taal die niemand kent. Alle functie en variabele namen ook maar meteen in die taal.
Ik heb een project hier wel eens door de Ali G translator gehaald, levert ook wel eens geinige functienamen op

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-10 17:05

BoAC

Memento mori

* BoAC krijgt steeds meer aversie tegen APEX van Oracle :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 15:18
Rutix schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 13:56:
[...]

In die 2 dagen moet ik gewoon werken aan me scriptie hoor ;).
Same here... nog 1,5 week en veel te veel te typen, herlezen, herschrijven, etc. :/ Due: 9 juni, 14.00 uur

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Even m'n AT-commando's en -foutcodes weer opfrissen...

Ik krijg regelmatig een 302 terug, kan van alles zijn...

[ Voor 65% gewijzigd door CodeCaster op 27-05-2011 15:20 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

BoAC schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 14:40:
* BoAC krijgt steeds meer aversie tegen APEX van Oracle :'(
Verklaar je nader?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-10 17:05

BoAC

Memento mori

Ik vind het niet logisch in elkaar zitten. Je moet zoveel dingen doen voor je het hebt zoals je het hebben wilt.. maar het zal wel een beetje aan mijzelf liggen en de manier waarop de docent (die het ons probeert bij te brengen) het ons brengt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Volgens mij heb ik vandaag iedere build, voor ieder platform, op z'n minst twee keer kapot gemaakt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:22

CoolGamer

What is it? Dragons?

Kunnen ze tenminste niet zeggen dat je niks gedaan hebt vandaag :Y)

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
JaWSnl schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 15:05:
[...]

Same here... nog 1,5 week en veel te veel te typen, herlezen, herschrijven, etc. :/ Due: 9 juni, 14.00 uur
17 juni hier dus heb nog eventjes ;).

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 16:38

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Jeeej, MSVC++ compiler bug
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
        switch(pNode->GetElementClass())
        {
        case LOCATOR_CLASS:
            if (const GNRCLocator * pLocator = pFile->GetLocator(pNode->GetElementName()))
                pUserData = &pLocator->GetUserData();
            else
        case MESH_CLASS:
            if (const GNRCMesh * pMesh = pFile->GetMesh(pNode->GetElementName()))
                pUserData = &pMesh->GetUserData();
        }

error C2360: initialization of 'pLocator' is skipped by 'case' label
Granted, niet het mooiste stukje code ooit, maar het is geldige C++ :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Wauw.

[ Voor 97% gewijzigd door PrisonerOfPain op 27-05-2011 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

pLocator bestaat alleen binnen de scope van de bovenste if.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Dat is geinig gebruik van if/else i.c.m. case's :P

Nooit verwacht dat zoiets zou werken.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
.oisyn schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 16:21:
pLocator bestaat alleen binnen de scope van de bovenste if.
Ik las pLocator-> ipv pMesh->, of heb je dat geninja-edit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Klopt :+. Maar als er pLocator stond in de MESH_CLASS case dan was dat sowieso een andere fout (undeclared identifier) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• st0p
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-07-2024
er staat hier anders toch op regel 9 wel een pLocator... laat maar is alweer weggeedit.

[ Voor 25% gewijzigd door st0p op 27-05-2011 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
st0p schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 16:24:
er staat hier anders toch op regel 9 wel een pLocator... laat maar is alweer weggeedit.
refresh wat een ge-ninjaedit hier zeg :9

[ Voor 8% gewijzigd door Gamebuster op 27-05-2011 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
.oisyn schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 16:24:
Klopt :+. Maar als er pLocator stond in de MESH_CLASS case dan was dat sowieso een andere fout (undeclared identifier) :)
Desalnietemin, dit fatsoenlijk opschrijven is natuurlijk uit den boze? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik heb 'm wat geisoleerd uiteraard, in het echt staat er wat meer code omheen. En dan wordt het er niet bepaald leesbaarder op als ik per se om die "else" heen wil werken.

Bottom line is dat die API waar ik tegenaan programmeer echt enorm irritant in elkaar zit :/. Je hebt een soort database met allerlei elementen (zoals locators en meshes), en een hierarchie met transformaties (die pNode). Zo'n node refereert naar een element, door middel van een class enum en een naam. Elk soort element heeft userdata. Dus om de userdata van een node te querien moet je opvragen wat voor element class is, zodat je vervolgens aan de hand van de naam het juiste element op kan vragen (met GetMesh(naam) of GetLocator(naam) etc). Uiteraard hebben die elementen geen common base class en een bijbehorende GetElement(naam), waardoor je overal in je code dergelijke switches zit te typen.

En to top it off, soms zeggen nodes dat ze locators zijn, terwijl ze eigenlijk mesh zijn, dus als het opvragen van een locator niet lukt moet je sowieso nog even mesh proberen.

Echt enorm irritant :/

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 27-05-2011 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Nou! Toch nog even 14 analyses gedaan :>. Wat is dat toch een eitje met excel =) heb ik nieteens iets zoals SPSS nodig :P

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Misschien een domme vraag, maar waarom schrijf je niet een groepje functies zoals getNodeUserData(GNRCNode * node) met daarin die switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Kan wel, maar meestal wil je aan de hand van die userdata weer iets met het object doen, dus heb je toch een pointer naar dat element nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Amroh.jpg

http://imgur.com/a/gRXPJ

leuk stukje over algoritme om pixelart netjes te vergroten.

[ Voor 73% gewijzigd door Gamebuster op 27-05-2011 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Laatst online: 19:24

RayNbow

Kirika <3

Gamebuster schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 17:31:
[afbeelding]

http://imgur.com/a/gRXPJ

leuk stukje over algoritme om pixelart netjes te vergroten.
Had je geen pdf-versie kunnen linken? :p

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Nee, ik kreeg de IMG-versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Nog aan het werk met 5 bier op, hopelijk zit de Ballmer peak daar ergens in de buurt...

Edit: Ja.

[ Voor 6% gewijzigd door PrisonerOfPain op 27-05-2011 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Groepswerken zijn zo plezant |:(

We zijn met 4 die ganzenbord moeten programmeren. We proberen zo veel mogelijk in de klasses te doen, maar dan is er 1 iemand die er niets van snapt en alles wat in de form zit aan te passen 8)7 . Ik wordt er gek van :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007

bomberboy

BOEM!

Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2011 @ 12:00:

We zijn met 4 die ganzenbord moeten programmeren. We proberen zo veel mogelijk in de klasses te doen, maar dan is er 1 iemand die er niets van snapt en alles wat in de form zit aan te passen 8)7 . Ik wordt er gek van :'(
Je bent een waardevolle les aan het leren voor de toekomst op dit moment ;) Het kan "goedkoper" (of efficiënter) zijn om iemand te betalen om iets niet te doen, dan hem toch iets te laten doen en het dan later te moeten herstellen.

Vanuit educatief standpunt niet ideaal natuurlijk. Laat de persoon in kwestie de documentatie schrijven? Dat gebeurt anders typisch toch te weinig en zo steekt hij/zij er nog iets van op (hopelijk). En een goed gedocumenteerd project is typisch iets waarmee je een puntje extra kan scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De documentatie heb ik grotendeels al zelf geschreven. Bij elke klasse en elke method staat uitgelegd waarvoor dit dient, waarvoor de parameters dienen, ...

We zijn met 4, maar eigenlijk schrijven we het project met ons tweetjes. Echt spijtig :'(

En ja, ik heb al uit vorige groepswerken gemerkt dat het resultaat beter is als ik het allemaal alleen doe, aangezien ik gewoon het beste resultaat wil hebben. Nu heb ik geprobeerd om de leiding te nemen in het project, maar als ze niet de moeite nemen om na te gaan hoe de structuur is, kan dat natuurlijk nooit goedkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Team-meetings ftw!

Bedoeling van groepswerken is natuurlijk niet om het helemaal alleen te doen ;)
Indien er "minder gemotiveerde" teamleden zijn kunnen regelmatige groepsvergaderingen ook helpen. Daarop legt iedereen dan gedurende 15 minuutjes uit wat hij zij gedaan heeft zodat iedereen helemaal mee is. Vervolgens maak je en lijst van wat er nog moet gebeuren + inschatting van wat de effort is (de lijst + inschatting maak je best al op voorhand). Op basis van die lijst verdeel je het verdere werk en stel je concrete deadlines, bij voorkeur op korte termijn.

Dat kan een manier van werken zijn om mensen geactiveerd te krijgen. Toen ik zelf nog studenten begeleidde hielp dit vaak om iedereen mee te krijgen. Maar toen vereisten we ook van iedereen de verslagen van die vergaderingen en een overzicht van al het werk dat gebeurd was. En we hielden er (tot de verrassing van sommige studenten ;)) ook effectief rekening mee in de beoordeling waardoor de quotering binnen een groep kon verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ben aan het lezen over async in C#. Leuke boel. http://msmvps.com/blogs/jon_skeet/search.aspx?q=eduasync

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain

Uit de groep knikkeren die gast, heb je niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilly
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
PrisonerOfPain schreef op zondag 29 mei 2011 @ 15:55:
[...]

Uit de groep knikkeren die gast, heb je niks aan.
Was het maar zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:07

defiant

Moderator General Chat
Mja, groepswerk is voor docenten/assistenten vaak een makkelijke manier om een vak te verzorgen, aangezien alle problemen meestal ondervangen, maar vaker verborgen, worden door de groep. Vaak zie je dit aan het feit dat alleen het resultaat wordt beoordeeld, maar niet het proces en de gang van zaken zelf. Die manier die bomberboy suggereert is al een hele verbetering.

Het middel wordt imho ook te vaak ingezet, als student wil ik toch graag vooral beoordeeld worden op mijn individuele prestaties, samenwerken is iets wat ik de rest van mijn werkzame leven toch wel zal moeten doen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 09:54

Sebazzz

3dp

Samenwerken doe ik al genoeg bij de projectvakken :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Devilly schreef op zondag 29 mei 2011 @ 16:09:
[...]

Was het maar zo makkelijk.
Waarom zou het dat niet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

PrisonerOfPain schreef op zondag 29 mei 2011 @ 16:50:
[...]

Waarom zou het dat niet zijn?
Omdat de docent vaak de groepen bepaalt, en eenmaal samengestelde groepen niet meer uit elkaar kunnen?

Projecten op school zijn altijd wel leerzaam. Als je geen bijbaan hebt waarbij het aan de orde is en geen ervaring hebt met "echt" werk, dan kun je na je afstuderen het deksel danig op je neus krijgen wanneer je out of the blue met anderen moet gaan samenwerken. Je komt altijd personen tegen die de kantjes eraf lopen (geen zin in / de Q&D-manier werkt toch ook), die niet van samenwerken houden (ik doe het zelf beter) en die totaal niet op hun plek hadden mogen te komen zitten (misschien wel het ergste soort).

Als je hier tijdens je opleiding geen rekening mee leert houden, gaat het opstarten in een zakelijke omgeving zwaar vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 16:55

In zo'n geval ga je er lekker naast zitten en ga je pair programmen. Laat hem vooral het typwerk doen, waarbij jij danwel zijn begeleider hem stuurt op de manier zoals jullie graag willen.

Of je laat hem aanmodderen en bent drie keer zoveel tijd kwijt aan extra onderhoud en refactorings, :p.

Laat hem geen documentatie schrijven, dan leert hij er niks van (aannemend dat het doel is dat hij ervan leert).

En ja, je moet er geduld voor hebben, en nee, het zal niet echt op (lijken te) schieten, maar dat hoort ook allemaal bij een opleiding en je zult er later nog vaak genoeg tegenaanlopen. Of je wordt het stille ninja-coder type en je komt binnen een paar jaar op TDWTF, :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
CodeCaster schreef op zondag 29 mei 2011 @ 16:57:
[...]

Omdat de docent vaak de groepen bepaalt, en eenmaal samengestelde groepen niet meer uit elkaar kunnen?
Ah, wij hadden op school de regel dat je mensen kon ontslaan als ze hun werk niet naar behoren deden :Y)

Mocht je dat niet hebben, kan ik me voorstellen dat je de probleemsituatie gewoon bij de betreffende docent aan kunt kaarten.

[ Voor 16% gewijzigd door PrisonerOfPain op 29-05-2011 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:57
PrisonerOfPain schreef op zondag 29 mei 2011 @ 17:30:
[...]

Ah, wij hadden op school de regel dat je mensen kon ontslaan als ze hun werk niet naar behoren deden :Y)

Mocht je dat niet hebben, kan ik me voorstellen dat je de probleemsituatie gewoon bij de betreffende docent aan kunt kaarten.
Bij ons hebben we dat ook.
Het is bij ons dan een "gele kaart" (halve punt aftrek op cijfer) en een "rode kaart" ('ontslaan'). 2x een gele is een rode.

En wat je afspreekt wat een gele kaart wordt en wat een rode kaart doe je in (democratisch) een gedragscode, wat weer wordt goedgekeurd door een docent.
Stel je maakt een regel een gele kaart bij 5 min te laat, en je hebt het ook zo staan in je gedragscode, die goedgekeurd is door een docent; kan de student met meer dan 5 min te laat niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bomberboy schreef op zondag 29 mei 2011 @ 13:46:
Team-meetings ftw!

Bedoeling van groepswerken is natuurlijk niet om het helemaal alleen te doen ;)
Indien er "minder gemotiveerde" teamleden zijn kunnen regelmatige groepsvergaderingen ook helpen. Daarop legt iedereen dan gedurende 15 minuutjes uit wat hij zij gedaan heeft zodat iedereen helemaal mee is. Vervolgens maak je en lijst van wat er nog moet gebeuren + inschatting van wat de effort is (de lijst + inschatting maak je best al op voorhand). Op basis van die lijst verdeel je het verdere werk en stel je concrete deadlines, bij voorkeur op korte termijn.

Dat kan een manier van werken zijn om mensen geactiveerd te krijgen. Toen ik zelf nog studenten begeleidde hielp dit vaak om iedereen mee te krijgen. Maar toen vereisten we ook van iedereen de verslagen van die vergaderingen en een overzicht van al het werk dat gebeurd was. En we hielden er (tot de verrassing van sommige studenten ;)) ook effectief rekening mee in de beoordeling waardoor de quotering binnen een groep kon verschillen.
Daar heb je helemaal gelijk in. Nu, ik en een van mijn andere teammaatjes willen er voor zorgen dat het echt goed is, en vinden het dan ook niet erg om elke dag tot 12 uur en later door te werken, iets wat de anderen niet zien zitten. Wij zullen dus iets meer code onder onze naam hebben staan, maar ze hebben de kans om hetzelfde te doen. We staan vlak voor de examens en hebben ook nog hopen werk voor andere vakken, maar we willen eerst zorgen dat dit werk perfect inorde is!

Ik heb dus nog wat extraatjes toegevoegd aan het project, maar als er niemand anders is die zich daar mee bezig wil houden lijkt het mij toch ook logisch dat ik meerdere punten zal krijgen., niet?

Op voorhand hebben we duidelijke afspraken gemaakt over hoe het "systeem" in elkaar zal zitten en wie wat zal doen. Iedereen is hier mee akkoord gegaan en de eerste week is dus ook alles goed verlopen, maar na die week heeft een groepslid het laten afweten, omdat die toch al zeker wist dat ie zal blijven zitten. Dan komt er nog een ander groepslid bij die wel moeite doet, maar het op de totaal verkeerde manier gaat doen, dus komt er enkel nog wat werk op onze schouders terecht.

We proberen echter zo kort mogelijk op de bal te spelen, zodat we zo snel mogelijk kunnen ingrijpen bij eventuele problemen :)
YopY schreef op zondag 29 mei 2011 @ 17:05:
[...]

In zo'n geval ga je er lekker naast zitten en ga je pair programmen. Laat hem vooral het typwerk doen, waarbij jij danwel zijn begeleider hem stuurt op de manier zoals jullie graag willen.

Of je laat hem aanmodderen en bent drie keer zoveel tijd kwijt aan extra onderhoud en refactorings, :p.

Laat hem geen documentatie schrijven, dan leert hij er niks van (aannemend dat het doel is dat hij ervan leert).

En ja, je moet er geduld voor hebben, en nee, het zal niet echt op (lijken te) schieten, maar dat hoort ook allemaal bij een opleiding en je zult er later nog vaak genoeg tegenaanlopen. Of je wordt het stille ninja-coder type en je komt binnen een paar jaar op TDWTF, :+.
We doen al aan pair programming, maar dan mbv TeamViewer en Skype. Komt op hetzelfde neer ;).

Nuja, ik weet dat ik dit ook in de toekomst zal meemaken, mijn vader heeft het zoiets ook al meegemaakt op het werk, en ik heb hier ook al aardig wat topics gelezen waar dergelijke verhaaltjes in worden verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:32
Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2011 @ 17:52:
[...]
We doen al aan pair programming, maar dan mbv TeamViewer en Skype. Komt op hetzelfde neer ;).

Nuja, ik weet dat ik dit ook in de toekomst zal meemaken, mijn vader heeft het zoiets ook al meegemaakt op het werk, en ik heb hier ook al aardig wat topics gelezen waar dergelijke verhaaltjes in worden verteld.
Ik denk dat je je aardig vergist in het effect van in dezelfde ruimte achter dezelfde pc zitten. Dat is in niets te vergelijken met teamviewer + skype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

defiant schreef op zondag 29 mei 2011 @ 16:22:
Het middel wordt imho ook te vaak ingezet, als student wil ik toch graag vooral beoordeeld worden op mijn individuele prestaties, samenwerken is iets wat ik de rest van mijn werkzame leven toch wel zal moeten doen.
Net daarom dat het ook in je opleiding moet zitten he, zodat je voorbereid bent op samenwerken ;) (en dus ook de problemen ermee geassocieerd)
Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2011 @ 17:52:
Ik heb dus nog wat extraatjes toegevoegd aan het project, maar als er niemand anders is die zich daar mee bezig wil houden lijkt het mij toch ook logisch dat ik meerdere punten zal krijgen., niet?
Misschien, dat hangt af van de manier van beoordelen. Als uit verslagen ofzo blijkt dat jij er meer werk in gestopt hebt/beter resultaat aflevert. Misschien wel.

Besef dat je project niet regel voor regel zal beoordeeld worden, eerder het geheel en vermoedelijk de rest eerder steekproefgewijs beoordeeld wordt.

Indien de studenten je zelf niet komen vertellen hoeveel tijd/werk ze er in gestopt hebben en wat de verdeling van het werk was, dan is dat zeer moeilijk te beoordelen.

Stom voorbeeld: groepslid 1 maakt alle source-code files aan. Zijn naam staat in de automatisch gegenereerde header. groepslid 2 doet de eigenlijke implementatie en al het moeilijke werk en past die header niet aan.
Dan wil je niet als resultaat dat op basis daarvan groepslid 1 een hogere score krijgt.
Op voorhand hebben we duidelijke afspraken gemaakt over hoe het "systeem" in elkaar zal zitten en wie wat zal doen. Iedereen is hier mee akkoord gegaan en de eerste week is dus ook alles goed verlopen, maar na die week heeft een groepslid het laten afweten, omdat die toch al zeker wist dat ie zal blijven zitten.
Die kan er uit, melden bij de docent. En als die persoon in kwestie een beetje fatsoen heeft, dan doet die dat zelf.
Vandaar mijn allereerste opmerking dat je een waardevolle levensles aan het leren bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
bomberboy schreef op zondag 29 mei 2011 @ 18:43:
Stom voorbeeld: groepslid 1 maakt alle source-code files aan. Zijn naam staat in de automatisch gegenereerde header. groepslid 2 doet de eigenlijke implementatie en al het moeilijke werk en past die header niet aan.
Dan wil je niet als resultaat dat op basis daarvan groepslid 1 een hogere score krijgt.
En daarom verplicht je het werken met een versiebeheersysteem a la SVN of GIT. Dan kan je aan de changelog en changes wel achterhalen hoeveel wie heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Nee dat weet je nog steeds niet.

Aantal commits? Die kunnen zo groot/klein zijn als je wil dus die alleen zijn niet nuttig.
Grootte van de commits? Waarom niet direct het aantal lijnen code tellen? al even nutteloos

Los daarvan heb je nog de complexiteit van de code die geschreven is: boilerplate code vs een complex algoritme. Misschien doen ze wel aan pair-programming, op dat moment staan de commits ook op de naam van één persoon enz.

Al het bovenstaande kan uiteraard wel helpen als blijkt dat er iemand helemaal niet meedoet. Maar meer kom je daar ook niet van te weten. En op het moment dat je je als docent bezig houdt met zo'n gedetailleerde analyses, dan moet je je als docent eens bezinnen over waarmee je bezig bent denk ik.

Een continue begeleiding gedurende het hele traject van zo'n project is volgens mij het enige dat toelaat een goed beeld te krijgen van alle studenten in een groep. En ook dan blijft het moeilijk. bv de stille harde werker vs. de natuurlijke verkoper.

En ook als docent (of assistent) kruipt er heel veel tijd in zo'n studentenproject. In tegenstelling tot wat beweerd wordt, is een project helemaal geen gemakkelijkheidsoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Even offtopic, ik begrijp niet dat mensen op een site zoals Dell zich kunnen (en durven) permiteren van downloads aan te bieden die 404 returnen:

link naar de lijst
Ik word er schijteziek van, ik heb net geformateerd en kan dus de nieuwe drivers niet downloaden voor mijn fingerprint :( ligt dat nu aan mij?

[ Voor 20% gewijzigd door Snake op 29-05-2011 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hier doet de touchpad-driver het gewoon, zonder downloadmanager. Wel wat langzaam met verbinden en downloaden. Onder "Security" vind ik alleen dingen van ControlVault, en die geven inderdaad
Fout 601 (net::ERR_FTP_FAILED): Onbekende fout.
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
bomberboy schreef op zondag 29 mei 2011 @ 19:26:
Nee dat weet je nog steeds niet.[...]
Zoals jezelf al aangeeft, weet je behoorlijk veel als je deze wetenschap combineert met de overige observaties van een groep. Daarnaast is zo'n 'grondige' analyse pas nodig als er iemand gaat klagen in een projectgroep en geloof me dat gaat echt wel gebeuren als er 1 of meerdere personen geen ruk doen of alleen maar contra productief zijn.

Ook kan je door snel door de changes heen te lopen wel een goede indruk krijgen van of iemand technische kennis heeft of niet. Zelfs met pair programming. (mits het niet altijd dezelfde paren zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PrisonerOfPain schreef op zondag 29 mei 2011 @ 17:30:
Groepswerk doe je niet alleen om iets te maken, maar ook dat je leert samenwerken, en dus ook dat je in eerste instantie dat soort problemen dus intern probeert op te lossen. Gewoon maar mensen ontslaan lijkt me niet echt bepaald constructief, gebeurt in het bedrijfsleven ook niet (niet in NL althans)

[ Voor 13% gewijzigd door .oisyn op 29-05-2011 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar het probleem van die groepsproject is dat er altijd wel iemand is die er niets van weet, die eigenlijk niet weet waarom die op de desbetreffende opleiding zit. En als die dan werk krijgt gebeurt het of niet, of slecht.

Zo zat er bij mij in de projectgroep aantal jaar terug iemand die (na een jaar met een AVR te hebben gewerkt) niet wist hoe je een UART aan de praat kreeg. Het feit dat die persoon er geen mooie driver voor schreef was niet het probleem (hoeft ook helemaal niet, in je 2e jaar). Maar gewoon niet werkend kreeg, ook al stond in de datasheet gewoon een voorbeeld inclusief code en alles over hoe je dat ding werkend krijgt. Dat soort mensen zorgen voor achterstand of stilstand. Het feit dat die nu in het 4e jaar zit, doet me toch wel toch wel huiveren voor de producten die ze gaat produceren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15
bomberboy schreef op zondag 29 mei 2011 @ 19:26:
Een continue begeleiding gedurende het hele traject van zo'n project is volgens mij het enige dat toelaat een goed beeld te krijgen van alle studenten in een groep. En ook dan blijft het moeilijk. bv de stille harde werker vs. de natuurlijke verkoper.
Het hangt enigszins af van de grootte van de groep, maar doorgaans kun je (als assistent) prima inschatten hoeveel tijd elk lid van een groepje ergens aan besteed heeft. Niet alleen door de code te bekijken, maar ook domweg door daar wat vragen over te stellen; eerst algemeen en daarna doorvragen aan specifieke personen ("Waarom kies je hiervoor? Welke problemen verwacht je met je implementatie? Hoe werkt dit?").

Juist de stille harde werker zal dan prima antwoord kunnen geven (doorgaans zijn dat ook de studenten die juist enthousiast worden wanneer ze over hun code / project kunnen praten). Continue begeleiden doen we hier niet aan, heb er nog geen klachten over gehad :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2011 @ 23:57:
Maar het probleem van die groepsproject is dat er altijd wel iemand is die er niets van weet, die eigenlijk niet weet waarom die op de desbetreffende opleiding zit. En als die dan werk krijgt gebeurt het of niet, of slecht.
En dus help je die groepsleden, ipv je ervan te distantieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragor
  • Laatst online: 08-02 11:04
.oisyn schreef op maandag 30 mei 2011 @ 01:31:
[...]

En dus help je die groepsleden, ipv je ervan te distantieren.
Wat wij meestal deden, was dan gewoon een goede programmeur laten pair programmen met zoiemand. Wat dan uiteindelijk toch nog goede code oplevert. En als diegene wil leren, zal hij ook wat vragen stellen of vragen om uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Dragor schreef op maandag 30 mei 2011 @ 08:07:
[...]
En als diegene wil leren, zal hij ook wat vragen stellen of vragen om uitleg.
Precies, als. Geloof me, er lopen ook genoeg freewheelers rond die graag op de schouders van anderen hangen en gewoon te lui zijn om te programmeren of te werken. Wij hadden op een gegeven moment iemand in de groep die het project voor de 2de keer moest doen, de eerste keer kreeg hij een onvoldoende vanwege waardeloze inzet. En surprise surprise, meneer had zijn leven niet gebeterd. Beetje meeliften op onze groep, was een groep met mensen die best goed op elkaar was ingespeeld en ook buiten het project met elkaar "omging", en gewoon op zijn luie reet blijven zitten... Diverse keren gewaarschuwd en uiteindelijk via een gele en rode kaart de groep uitgedonderd, probeer het maar een derde keer. :W

Dit was in de tijd dat mensen ook nog wel eens voor informatie kozen omdat ze gamen leuk vonden en zelf ook games wilde maken. Ook speelde mee dat je in die tijd je contracten in showroom tekenden, mensen die dus even snel wilde profiteren gingen de ICT in. De uitval was ook schrikbarend hoog, van de 150 die begonnen viel de helft er binnen een jaar af. Een deel van de mensen die het niet zagen zitten bleef wel hangen omdat ze het zonde vonden om te stoppen, dat zijn de mensen die dus mogelijk behoorlijk vervelend kunnen worden in de groepsprojecten, omdat hun motivatie behoorlijk laag kan zijn.

In de eerste 2 jaar is het acceptabel dat iemand niet helemaal meekomt, maar in het 3de en 4de is het toch wel te verwachten dat iemand enigszins zelfredzaam is en een beetje inzet toont. Is dat niet het geval dan is de kans groot dat het een hopeloze situatie wordt.

Gelukkig is het echte bedrijfsleven een stuk prettiger. Er zitten ook wel figuren tussen, maar je krijgt tenminste (goed) betaald en er is koffie :9, die op school was niet te zuipen :9

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Laatst online: 03-10 12:58

Hoogie2004

Whohooooo

.Gertjan. schreef op maandag 30 mei 2011 @ 08:25:
[...]
Gelukkig is het echte bedrijfsleven een stuk prettiger. Er zitten ook wel figuren tussen, maar je krijgt tenminste (goed) betaald en er is koffie :9, die op school was niet te zuipen :9
Oneens, de koffie op school was beter :+ (de rest klopt wel)

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Hoogie2004 schreef op maandag 30 mei 2011 @ 08:29:
[...]

Vond hem niet zo lekker, maar dat kan ook zijn omdat je moest betalen. Hier is het tenminste gratis :P

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

.Gertjan. schreef op maandag 30 mei 2011 @ 08:32:
[...]

Vond hem niet zo lekker, maar dat kan ook zijn omdat je moest betalen. Hier is het tenminste gratis :P
Dat was wel een nadeel ja. Al zou ik hier @ work me blauw betalen als je ziet hoeveel koffie ik drink :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragor
  • Laatst online: 08-02 11:04
.Gertjan. schreef op maandag 30 mei 2011 @ 08:25:
[...]

Precies, als. Geloof me, er lopen ook genoeg freewheelers rond die graag op de schouders van anderen hangen en gewoon te lui zijn om te programmeren of te werken.
Natuurlijk, die heb ik ook wel gezien. Zoiemand die in het 3de jaar van de opleiding nog geen while loopje kan maken. :F

Maar die mensen herken je wel en probeer je zo snel mogelijk je project uit te knikkeren (nadat ze de documentatie hebben geschreven natuurlijk :P ). Maar bij ons was meestal de leraar het probleem. "Ach geef die jongen nog een kans...". Maargoed, gelukkig is het bedrijfsleven een stuk beter en zijn hier alleen mensen die wel enthousiast zijn over wat ze doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Er zit natuurlijk zoals gezegd een verschil tussen iemand die het niet helemaal snapt en iemand die het niet wilt snappen ;). Die eerste kan natuurlijk wel fouten maken maar wil ook vast wel leren hoe het beter moet :). Die laatste doet, als hij het al doet, helemaal slecht en vaak als hem/haar erop aanspreekt worden ze boos :P. Heb ook weleens zulke mensen gehad, super irritant is dat. Vind de eerste groep veel prettiger :P want die zijn vaak ook prettig om iets aan te leren :)

Edit: Goedemorgen btw! KOFFIE

[ Voor 3% gewijzigd door Rutix op 30-05-2011 09:03 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

FragFrog schreef op maandag 30 mei 2011 @ 00:18:
Het hangt enigszins af van de grootte van de groep, maar doorgaans kun je (als assistent) prima inschatten hoeveel tijd elk lid van een groepje ergens aan besteed heeft. Niet alleen door de code te bekijken, maar ook domweg door daar wat vragen over te stellen; eerst algemeen en daarna doorvragen aan specifieke personen ("Waarom kies je hiervoor? Welke problemen verwacht je met je implementatie? Hoe werkt dit?").
Ik heb gedurende 5 jaar projecten softwareontwikkeling begeleid en in praktijk viel dit af en toe toch tegen. Sommige mensen zijn nu eenmaal goede verkopers en indien ze wat uitleg/info gekregen hebben van hun teammembers kunnen ze dan heel goed hun verhaal doen.

Of wat als ze hun groepswerk bewust anders aangepakt hebben, 1 speelt manager, 3 andere devvers. Dan kan die manager misschien meer over het geheel van het project vertellen dan de andere 3 omdat die minder een overzicht hebben, ondanks dat hij niet één regel code schreef. (beetje extreem voorbeeld uiteraard).
Juist de stille harde werker zal dan prima antwoord kunnen geven (doorgaans zijn dat ook de studenten die juist enthousiast worden wanneer ze over hun code / project kunnen praten). Continue begeleiden doen we hier niet aan, heb er nog geen klachten over gehad :)
En geef/krijg je verschillende scores voor de verschillende studenten in een groep? (Het is me niet duidelijk of je zelf nog student bent of ook assistent)

Een extra probleem is dat als je dit wel doet, dat typisch erg goed moet kunnen motiveren. Studenten durven hun resultaten al eens aanvechten tegenwoordig.

PS: ik doe het nu al een tweetal jaar niet meer, vond dat begeleiden van projecten heel leuk, maar ben anderzijds toch ook weer blij dat ik het niet meer moet doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
bomberboy schreef op maandag 30 mei 2011 @ 09:16:
[...]

Ik heb gedurende 5 jaar projecten softwareontwikkeling begeleid en in praktijk viel dit af en toe toch tegen.
[...]
PS: ik doe het nu al een tweetal jaar niet meer, vond dat begeleiden van projecten heel leuk, maar ben anderzijds toch ook weer blij dat ik het niet meer moet doen ;)
Hoe komt het dat je ze begeleid hebt? Ben je een docent ofzo?
Ik doe momenteel HBO Informatica, opleiding bevalt me goed (oke jaar studievertraging :(), maar voor de rest vind ik het leuk.
Ben alleen in de opleiding achtergekomen dat mijn interesse niet ligt in het programmeren en het ontwikkelen, maar juist in de kennis over te brengen.

Nu alleen nog op zoek naar wegen hoe ik docent HBO Informatica kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Grappig hoe dat ze in NL studievertraging zeggen. Klinkt veel mooier als het Vlaamse: hier zeggen ze 'een jaar blijven zitten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Hoogie2004 schreef op maandag 30 mei 2011 @ 08:29:
[...]

Dan heb je de verkeerde baan kerel. :P

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Zo vandaag een epische programming sessie en dan zou ik een project moeten kunnen afleveren (serious game over de Herschel satelliet). Dan kan het 42"multi-touch screen naar de meubel maker :).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-10 08:57

Matis

Rubber Rocket

Sinds wij hier op de afdeling die nieuwe prive-koffiemachine hebben met kwalitatief goede bonen, is de productiviteit zo veel hoger en iedereen heeft er ook meer zin in :D

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

GoTCoast schreef op maandag 30 mei 2011 @ 09:28:
[...]

Ik doe momenteel HBO Informatica, opleiding bevalt me goed (oke jaar studievertraging :(), maar voor de rest vind ik het leuk.
Ben alleen in de opleiding achtergekomen dat mijn interesse niet ligt in het programmeren en het ontwikkelen, maar juist in de kennis over te brengen.

Misschien dat je het eerst in de commerciële hoek kunt proberen? Daar zijn namelijk ook trainers/opleiders nodig. Nadeel is wel dat daar enige ervaring gevraagd wordt, niet geheel onredelijk lijkt me.

Ik ken overigens je probleem, vind het ontwikkelen aardig, maar mijn hart ligt bij het opdoen en delen van kennis. Ben nu dan ook werkzaam bij een bedrijf waar ik uiteindelijk, indien ik wil, een stap opzij kan doen naar trainer (functioneel of technisch). Uiteindelijk zou ik kunnen groeien naar MCT (Microsoft Certified Trainer) :P Les op een opleiding lijkt me ook wel interessant, maar dat is iets wat een paar jaar moet wachten denk ik, op je 27ste al voor de klas willen staan werkt niet echt. Ben wel behoorlijk vroeg van het HBO afgekomen, maar als je zo vroeg daar gaat staan zijn sommige leerlingen ouder dan de docent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Snake schreef op maandag 30 mei 2011 @ 09:32:
Grappig hoe dat ze in NL studievertraging zeggen. Klinkt veel mooier als het Vlaamse: hier zeggen ze 'een jaar blijven zitten'.
Zo heet het hier ook, "studievertraging" is er een duur woord voor. In Nederland (en bij jullie vast ook wel) kun je echter ook slechts een aantal modules (vakken) in moeten halen, dan heb je een studievertraging van misschien tien weken (standaardperiode waarvan er vier in een studiejaar zitten, exclusief tentamen- en herkansingsweken) of een veelvoud daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Laatst online: 00:07

alienfruit

the alien you never expected

roy-t schreef op maandag 30 mei 2011 @ 09:32:
Zo vandaag een epische programming sessie en dan zou ik een project moeten kunnen afleveren (serious game over de Herschel satelliet). Dan kan het 42"multi-touch screen naar de meubel maker :).
Tisch touch spel ontwikkelen terwijl je de hardware hebt... Op het werk bouwen we gewoon games zonder dat het scherm er is. Klant krijgt het elke keer voor elkaar om de hardware niet te brengen of een paar maanden te laat. En dan vervolgens verbaasd zijn als de touch points groot genoeg zijn :)

[ Voor 9% gewijzigd door alienfruit op 30-05-2011 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Michali schreef op maandag 30 mei 2011 @ 09:32:
[...]

Dan heb je de verkeerde baan kerel. :P
Nja, dat valt ook wel weer mee. Collega's zijn super, heb de kans om met de nieuwste dingen te werken (SharePoint 2010 en gerelateerde dingen, Azure zit er ook aan te komen als testprojectjes e.d.), vind ik persoonlijk belangrijker als een goed bakkie :+ De koffie is hier iig redelijk te drinken, op school was ie gewoon uitzonderlijk lekker _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

[...]

No offence intended hoor; maar denk je niet dat je een betere docent zou zijn als je daadwerkelijk weet hoe het er in de praktijk aan toe gaat? Bij de opleiding leren ze je maar een deel van het vakgebied. Of ben je wel van plan eerst gewoon aan de slag te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
.Gertjan. schreef op maandag 30 mei 2011 @ 09:33:
[...]

Ben wel behoorlijk vroeg van het HBO afgekomen, maar als je zo vroeg daar gaat staan zijn sommige leerlingen ouder dan de docent :P
Bij ons op school zijn de meeste docenten net iets ouder dan de studenten. En dat worden door sommige ook de beste docenten genoemd (wij hebben een docent, die is 28 volgens mij, en die gaat zelfs met studenten drinken in de stad na werktijd).
Dus wat dat betreft zou het best meevallen in mijn situatie.
Als ik klaar ben met het HBO ben ik 23/24, en dan dus iets van docentenlicentie behalen, rond mijn 26/27ste denk ik dat ik les zou mogen geven.

En over praktijkervaring, heb je wel gelijk in, maar ik zie mij totaal niet bij een bedrijf werken (totaal geen zin in, bleg) en ook weer voorbeeld, wij hebben goede docenten die totaal geen bedrijfservaring hebben gehad. (Of juist ZZP-er waren geweest, wat ik momenteel ook ben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Het gaat ook niet om bedrijfservaring maar of werkervaring. Weten welke problemen je in de praktijk tegen kan komen en hoe je deze praktisch gezien kan oplossen.
Docenten met alleen kennis en geen werkervaring zijn IMO behoorlijk slecht. Je merkt ook echt dat ze het allemaal niet zo goed snappen.

[ Voor 47% gewijzigd door Caelorum op 30-05-2011 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Caelorum schreef op maandag 30 mei 2011 @ 09:54:
[...]

Het gaat ook niet om bedrijfservaring maar of werkervaring. Weten welke problemen je in de praktijk tegen kan komen en hoe je deze praktisch gezien kan oplossen.
Docenten met alleen kennis en geen werkervaring zijn IMO behoorlijk slecht. Je merkt ook echt dat ze het allemaal niet zo goed snappen.
Nouja slecht zou ik ze niet meteen noemen. Ze weten alleen vaak niet hoe het precies in de praktijk gaat en focussen dus niet op de belangrijkste dingen maar blijven of globaal of focussen op dingen die niet zoveel in de praktijk voorkomen.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davio
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 16:46
EddoH schreef op maandag 30 mei 2011 @ 09:40:
[...]

No offence intended hoor; maar denk je niet dat je een betere docent zou zijn als je daadwerkelijk weet hoe het er in de praktijk aan toe gaat? Bij de opleiding leren ze je maar een deel van het vakgebied. Of ben je wel van plan eerst gewoon aan de slag te gaan?
Ik vind juist bij een HBO een beetje praktijkkennis voor een docent niet overbodig.

Anders komen die kinders van school en leren ze bij een bedrijf pas voor het eerst wat committen is.

Allemaal leuk en aardig als je een beetje in je eentje aan je eigen sources hebt lopen rommelen, maar werken binnen een heel team is toch heel wat anders.

Daarbij vind ik dat je niet moet onderschatten hoe het is om leraar te zijn, dan moet je de stof van A tot Z helemaal begrijpen en elke willekeurige vraag die zo'n overenthousiaste HBO'er op je afvuurt netjes kunnen beantwoorden.

"Meneer, wat is nou beter? SVN, Git of Mercurial? En waarom zouden we TFS moeten gebruiken als we met Visual Studio werken? Hebben we in de praktijk meer aan Java-kennis of is het één en al .NET wat de klok slaat?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

uhm, waarom quote je mij dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• st0p
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-07-2024
Davio schreef op maandag 30 mei 2011 @ 10:52:
[...]
Hebben we in de praktijk meer aan Java-kennis of is het één en al .NET wat de klok slaat?"
Sorry, maar daar is geen eenduidig antwoord op te geven imho.

Verder ben ik het wel met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davio
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 16:46
st0p schreef op maandag 30 mei 2011 @ 10:56:
[...]

Verder ben ik het wel met je eens.
Het gaat ook niet om een eenduidig antwoord, maar het is beter als je er een idee over hebt, omdat je "in het wild" een aantal dingen hebt gezien, dan dat je er helemaal geen idee van hebt of het baseert op nattevingerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

st0p schreef op maandag 30 mei 2011 @ 10:56:
Je kunt ook een vraag beantwoorden zonder dat het antwoord eenduidig is. Sterker nog, iemand die ook wel eens tot zijn knieen in de (praktijk) modder gestaan heeft kan een genuanceerder antwoord geven dan een puur theoretisch antwoord.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Davio schreef op maandag 30 mei 2011 @ 10:52:
Daarbij vind ik dat je niet moet onderschatten hoe het is om leraar te zijn, dan moet je de stof van A tot Z helemaal begrijpen en elke willekeurige vraag die zo'n overenthousiaste HBO'er op je afvuurt netjes kunnen beantwoorden.
Hmm...ik denk dat dat wel meevalt. In ieder geval op mijn opleiden. Mijn docent C++ (ja, we hadden een vák C++) had geen idee dat er een this keyword bestaat in C++...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2011 @ 11:12:
[...]

Hmm...ik denk dat dat wel meevalt. In ieder geval op mijn opleiden. Mijn docent C++ (ja, we hadden een vák C++) had geen idee dat er een this keyword bestaat in C++...
Misschien was hij meer een C persoon :P. Dan snap ik eerlijk niet helemaal waarom je C++ zou geven hoor als je "this" niet kent.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

PhD gedaan, en daar hoort af en toe assistent spelen bij. (en dus ook al het werk dat er bij komt kijken.
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België heb je daar typisch een diploma van een graad hoger dan de opleiding die je wenst te geven voor nodig. (dus Master voor HBO als ik het goed heb, ben niet helemaal vertrouwd met het Nederlandse systeem.
Janoz schreef op maandag 30 mei 2011 @ 11:12:
Je kunt ook een vraag beantwoorden zonder dat het antwoord eenduidig is. Sterker nog, iemand die ook wel eens tot zijn knieen in de (praktijk) modder gestaan heeft kan een genuanceerder antwoord geven dan een puur theoretisch antwoord.
Je kan soms ook gewoon toegeven dat je een antwoord niet weet. Dan zorg je er gewoon voor dat je het tegen de volgende les wel kan geven. Niemand is perfect. En mijn ervaring is dat het veel meer geapprecieerd wordt indien je toegeeft iets niet te weten en het later opzoekt dan dat je iets probeert te verzinnen of je een raar verhaal begint te formuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

bomberboy schreef op maandag 30 mei 2011 @ 11:39:
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België heb je daar typisch een diploma van een graad hoger dan de opleiding die je wenst te geven voor nodig. (dus Master voor HBO als ik het goed heb, ben niet helemaal vertrouwd met het Nederlandse systeem.
In NL is dat dus niet zo, maar nu willen ze dat misschien wel gaan invoeren door dat hele InHolland verhaal (InHolland is een keten van HBO opleidingen die onlangs in het nieuws was omdat leerlingen met ondermaatse resultaten toch hun diploma haalden)
Rutix schreef op maandag 30 mei 2011 @ 11:36:
[...]

Misschien was hij meer een C persoon :P. Dan snap ik eerlijk niet helemaal waarom je C++ zou geven hoor als je "this" niet kent.
Die docent zat daar waarschijnlijk ook niet om C++ te geven. Maar als je als school toch zo'n vak wil geven zal een docent zich moeten inlezen, en kan het dus voorkomen dat die docent ook niet alles weet. That said, als je "this" al niet kent dan heeft ie zich absoluut niet afdoende ingelezen 8)7.

[ Voor 30% gewijzigd door .oisyn op 30-05-2011 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
.oisyn schreef op maandag 30 mei 2011 @ 11:52:
[...]

In NL is dat dus niet zo, maar nu willen ze dat misschien wel gaan invoeren door dat hele InHolland verhaal (InHolland is een keten van HBO opleidingen die onlangs in het nieuws was omdat leerlingen met ondermaatse resultaten toch hun diploma haalden)
Maar hoe zit het dan met docenten van het WO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dat zijn in het algemeen onderzoekers die een onderwijstaak erbij hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door eamelink op 30-05-2011 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Een "docent" op WO niveau is typisch iemand met Prof. Dr. voor zijn naam, dat betekent normaal ook wel iets ;-) Dat betekent niet dat iemand anders geen delen van die cursus kan geven (typisch dan eerder de practica en af en toe eens invallen). Maar de eindverantwoordelijkheid van een vak ligt dan bij de prof. En die kan er normaal niet mee wegkomen dat een van zijn assistenten fulltime de les zou geven
Een assistent mag zich trouwens ook geen "docent" noemen aan de universiteit.
(Again, in België tenminste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Meestal is er maar 1 professor op een afdeling, dus dat elke docent professor is klopt niet helemaal :). 't Zijn doorgaans wel allemaal PhD's, of AiO/OiO's.

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 30-05-2011 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 14:10
Werkelijk. Welke redenen kan een bedrijf in godsnaam hebben om in het jaar 2010 2011 een nieuwe COM+ project te starten.

Ik moet voor een project met een COM object interfacen, na wat navragen kom ik er per toeval achter dat ze in januari dit ding zijn gaan bouwen.. WHY!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Weet ik niet. Wat ik wel weet is dat we inmiddels in 2011 leven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

.oisyn schreef op maandag 30 mei 2011 @ 12:11:
Meestal is er maar 1 professor op een afdeling, dus dat elke docent professor is klopt niet helemaal :). 't Zijn doorgaans wel allemaal PhD's, of AiO/OiO's.
In België dus weer wel (op een enkele uitzondering na hier en daar). Blijkbaar zijn de verschillen dus toch vrij groot tussen beide landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
.oisyn schreef op maandag 30 mei 2011 @ 12:44:
Weet ik niet. Wat ik wel weet is dat we inmiddels in 2011 leven ;)
:D lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bomberboy schreef op maandag 30 mei 2011 @ 12:47:
[...]

In België dus weer wel (op een enkele uitzondering na hier en daar). Blijkbaar zijn de verschillen dus toch vrij groot tussen beide landen.
Misschien gebruiken jullie de titel 'professor' anders, het is geen beschermde naam.
Professor (afkorting: prof.) is in Nederland de aanspreektitel voor een hoogleraar, terwijl het in Vlaanderen de aanspreektitel is van docenten aan een academische instelling (universiteit, hogescholen met masteropleiding).
Inderdaad dus.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2011 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
D-Raven schreef op maandag 30 mei 2011 @ 12:40:
Werkelijk. Welke redenen kan een bedrijf in godsnaam hebben om in het jaar 2010 2011 een nieuwe COM+ project te starten.
Interoperabiliteit met iets anders dan .NET? :?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
farlane schreef op maandag 30 mei 2011 @ 14:16:
[...]

Interoperabiliteit met iets anders dan .NET? :?
Als je een API voor je ERP pakket wilt aanbieden aan zoveel mogelijk platformen, dan zou ik voor http webservice gaan, en niet voor COM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

D-Raven schreef op maandag 30 mei 2011 @ 14:27:
[...]

Als je een API voor je ERP pakket wilt aanbieden aan zoveel mogelijk platformen, dan zou ik voor http webservice gaan, en niet voor COM
CSV of andere platte tekst neerplempen in een gedeelde folder d:)b O-)
Ow wacht, zo werkt het alleen hier :') Soms heb je geluk en dan krijg je een echt XML bestandje *O*, maar de methodiek van neerplempen in een directory blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15
bomberboy schreef op maandag 30 mei 2011 @ 09:16:
Of wat als ze hun groepswerk bewust anders aangepakt hebben, 1 speelt manager, 3 andere devvers. Dan kan die manager misschien meer over het geheel van het project vertellen dan de andere 3 omdat die minder een overzicht hebben, ondanks dat hij niet één regel code schreef. (beetje extreem voorbeeld uiteraard).
Ook in dat geval zal de manager toch wel genoeg gedaan hebben; mind you, ik studeer geen informatica maar kunstmatige intelligentie: code schrijven is belangrijk, maar even belangrijk is dat je uberhaupt het project goed opzet (juiste sensors gebruikt, goede controle architecture kiezen, etc). Als zo iemand maar actief betrokken is geweest en bezig is geweest wil ik het hem niet aanrekenen dat hij niet of weinig code gescheven heeft - dat is bij veel vakken helemaal geen eis :)
En geef/krijg je verschillende scores voor de verschillende studenten in een groep? (Het is me niet duidelijk of je zelf nog student bent of ook assistent)
Soms wel, het komt toch bij elk vak wat ik tot nu toe geassisteerd heb wel voor dat een paar studenten niet / nauwelijks meehelpen. Meestal hebben ze zelf ook wel door waarom ze dan een half puntje lager halen dan hun groepsgenoten - heel erg dramatisch is het trouwens ook niet, doorgaans werken studenten hier in groepjes van 2 of 3 mensen die ze zelf kiezen, dan gaan de minder gemotiveerde studenten vaak vanzelf samenwerken.

Zelf ben ik trouwens master student, afgelopen jaar voor het eerst student-assistent geweest bij een paar eerstejaars vakken, dus mijn ervaring is wat beperkt :) Aan de andere kant, ben wel al een jaar of acht student inmiddels en ik heb denk ik wel een redelijk idee hoe het er hier in elk geval aan toe gaat :+
.Gertjan. schreef op maandag 30 mei 2011 @ 14:30:
CSV of andere platte tekst neerplempen in een gedeelde folder d:)b O-)
Ow wacht, zo werkt het alleen hier :') Soms heb je geluk en dan krijg je een echt XML bestandje *O*, maar de methodiek van neerplempen in een directory blijft.
Gezipt-XML file op een FTP-server :7 Of doet niet iedereen dat soms? :?

[ Voor 10% gewijzigd door FragFrog op 30-05-2011 14:39 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Pagina: 1 ... 142 ... 201 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep, niet als vraagbaak