Matis schreef op woensdag 27 april 2011 @ 19:36:
Ik verdien niet slecht, maar als ik mijn salaris vergelijk met vrienden die in de economische molen zijn gerold met ongeveer evenveel scholing en ervaring, verdienen zij ook veel meer.
Daarbij komt waarschijnlijk ook, dat ze gedetacheerd zitten en veelal ad hoc werken. Dat is iets wat ik nooit zou willen.
Het verschil tussen detachering en een vaste functie is zeker in de ICT meestal aardig groot als starter inderdaad, daar staat tegenover dat je in een vaste functie vaak meer vrijheid en vrije tijd hebt. Het is alleen wel zo dat je uiteindelijk je opgedane ervaring ook terug wil zien op je salarisstrookje. Dat betekent helaas maar al te vaak dat je van werkgever moet wisselen.
Zeker, maar het blijft toch ook wel tekenend voor de staat van de ICT dat er toch nog vaak sprake is van on-professionaliteit tot zelfs cowboy gedrag. In andere sectoren van de techniek zie je dat ingenieurs en detacheringsbureaus toch een stuk professioneler zijn qua recruitment/werving en selectie en ook weten waar ze over praten. De ICT sector is natuurlijk nog relatief jong, maar dat is imho nog geen excuus.
En de rotte appels zouden nog niet zo erg zijn als ze niet ook schadelijk zijn voor de markt, het zorgt voor minder transparantie en ze zitten de betere bureaus in de weg.
EddoH schreef op woensdag 27 april 2011 @ 20:18:
Ik vindt het sowieso vreemd dat een positie als programmeur aka 'codeklopper'(vreselijk woord, alsof je een typist bent...) in veel gevallen als een soort 'junior' functie wordt gezien, met bijbehorend salaris. Een goeie programmeur heeft toch echt wel wat bagage nodig om goede code te schrijven, zeker als het een beetje geavanceerd wordt.
Wil je een stapje hoger in de rangorde moet je de bedrijfskundige kant er bijnemen, terwijl ik meer dan eens denk wat in hemelsnaam de projectleiders/managers nog meer doen behalve hun excel sheetjes met planningen bijwerken (uiteraard niet allemaal).
Het bedrijfsleven waardeert mensen die proces ondersteunend zijn aan het management vaak veel meer dan uitvoerend personeel, ook al zijn die functies vaak (intellectueel) minder zwaar. Dat terwijl hoog opgeleid personeel in traditioneel uitvoerende posities vaak een grote toegevoegde waarde creëren en vaak meedenken op verschillende niveaus binnen het bedrijf.
Toen het tekort/impopulariteit van techniek in het algemeen laatst weer in het nieuws was, was de response van mensen uit het veld ook dat er vaak te weinig financiële waardering is voor de toegevoegde waarde die mensen met een technische functie tegenwoordig kunnen creëren. Als je zelf ontworpen en gecreëerde product of oplossing met winst wordt verkocht en je krijgt dat te horen dat je geen extra beloning krijgt 'want je vindt het werk toch leuk' of 'jullie technici halen toch alleen voldoening uit technische uitdagingen', dan vergroot dat de aantrekkelijkheid van de sector natuurlijk niet. Immers waarom zou je een zware technische studie van 5 jaar volgen, als je met een relatief makkelijkere richting veel meer kan verdienen. Nu zie je dat in de ICT natuurlijk wel wat minder.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert