De Devschuur Coffee Corner Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 130 ... 201 Laatste
Acties:
  • 852.141 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:15

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Hoogie2004 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 08:16:
3 dagen voor de deadline zou toch alleen nog beetje optimaliseren / bugfixing moeten zijn, geen major changes meer normaliter

#edit: zegt degene die als bugfix nog 2 custom webparts aan het vervangen is door default SharePoint :+
Och, 3 dagen voor eerste deadline in een releasetraject. Let wel, die is nog een maandje weg, maar de enige CVS (teh horror, maar svn is ook niet heilig) mailtjes die binnenkomen zijn van mij.

Tech lead mailt me "Ja, ik heb dit en dat aangepast in je plandingetje, bekijk m'n lokale kopie even.". "Check maar in, dan zie ik het wel". "Nee, check m'n lokale versie en neem dat als uitgangspunt". "OK, check het dan in, ik draai het wel terug als het de boel vernueckt".

Het lijkt wel alsof mensen panisch zijn om iets in te checken. Mensenkinderen, het is een klein project, we zijn aan het begin, het is logisch dat nog weinig werkt, maar wees niet bang, je wordt er niet op afgerekend.

M'n uitgebreide mail omtrent dit onderwerp, met als sidetrack het zo snel mogelijk opzetten van een 'daily build', bleef vandaag onbeantwoord....

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

defiant schreef op woensdag 27 april 2011 @ 22:48:
Zeker, maar het blijft toch ook wel tekenend voor de staat van de ICT dat er toch nog vaak sprake is van on-professionaliteit tot zelfs cowboy gedrag. In andere sectoren van de techniek zie je dat ingenieurs en detacheringsbureaus toch een stuk professioneler zijn qua recruitment/werving en selectie en ook weten waar ze over praten. De ICT sector is natuurlijk nog relatief jong, maar dat is imho nog geen excuus.

En de rotte appels zouden nog niet zo erg zijn als ze niet ook schadelijk zijn voor de markt, het zorgt voor minder transparantie en ze zitten de betere bureaus in de weg.
De ICT wordt nog steeds als een markt gezien waar je snel geld kunt binnen harken. Je merkt het ook vaak aan berichtgeving. "Jan met de Pet" zal heel snel denken, goh voor zo'n simpel idee als facebook kan je dus miljarden vangen. Sommige zullen dus in de markt stappen met het idee een goed toekomstperspectief te krijgen, andere zullen wat ontwikkelaars proberen te werven en hun "geniale" idee in de markt proberen te zetten.

Daarnaast denkt iedereen die een toetsenbord kan bedienen iets van ICT te weten, sommige houden het binnen hun eigen muren (en helpen alleen hun eigen computers naar de mallemoer), maar sommige denken met een LOI cursus webdesign een senior webdesigner te worden, want inzicht of een bepaalde mindset is toch helemaal niet nodig :?

Maar goed in tijden van schaarste worden dat soort figuren wel ingehuurd en verzieken uiteindelijk de markt, komt door schaarste teveel rommel in de sector. Zelfde geldt voor recruiters. In tijden van schaarste kunnen de kwalitatieve recruiters niets meer leveren en komen er dus cowboys in de markt die rommel leveren. In andere sectoren moet je er niet aan denken zonder opleiding/inzicht te mogen werken, als je mooie blokjes kunt tekenen kun je toch ook niet via een LOI cursus architect worden :?
Overigens wil ik niet zeggen dat iemand met een LOI cursus per definitie niets waard is, maar een LOI cursus is toch echt iets anders dan een Bachelor/Master Informatica.

Dus op zich is het logisch wat er ontstaat. Daarnaast heb je nog bedrijven die graag willen dat iemand op een instap functie een senior skillset heeft en zo ontstaat er een zeer beroerde situatie.

Overigens heb je daarnaast ook nog bedrijven die hun ICT niet als belangrijk zien, investeren in ICT is niet nodig. Een ontwikkelaar kan toch op een P3 werken? Daar werkt Word ook op.

In het begin ben je als jong ICT-ertje behoorlijk naïef en trap je in bovengenoemde zaken, na verloop van tijd kom je wel van de roze wolk en zie je hoe de ICT wereld er aan toe is. Dan wordt je kritischer, maar als je staat voor je vak kom je altijd wel goed terecht, alleen soms heb je wat tussenstops nodig :P
(zoals ik, in iets meer dan 6 jaar tijd inmiddels bij mijn 4de werkgever beland, maar hier hoop ik langer te zitten, toen ik deze uitzocht was ik wat kritischer dan bij de andere werkgevers).

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 19:27

Matis

Rubber Rocket

defiant schreef op woensdag 27 april 2011 @ 22:48:
Het verschil tussen detachering en een vaste functie is zeker in de ICT meestal aardig groot als starter inderdaad, daar staat tegenover dat je in een vaste functie vaak meer vrijheid en vrije tijd hebt. Het is alleen wel zo dat je uiteindelijk je opgedane ervaring ook terug wil zien op je salarisstrookje. Dat betekent helaas maar al te vaak dat je van werkgever moet wisselen.
Ben ik het helemaal mee eens. Zit momenteel een jaar (sinds 1 april 2010) bij de zaak, heb na 1 jaarcontract nu een vast contract en ben afgelopen jaarwisseling 10% in loon omhoog gegaan.
Ik heb een behoorlijk aantal cursussen mogen volgen, zowel in de verdieping als in de verbreding van mijn competenties.
Daarnaast heb ik momenteel ook het gevoel dat ik ook gewoon gewaardeerd wordt als collega.
Dat had ik vroeger als stagiair/afstudeerder minder. Daarnaast wil/kan ik gewoon niet voor een (aantal) maand(en) voor een baas werken en daarna doodleuk voor een ander.
Wat veel gasten in de detachering overigen vergeten, is dat ze veelal meer betaald krijgen, maar door de leaseauto, telefoon, laptop etc. soms nog lager uitkomen in netto salaris dan ik.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:57
...maar door de leaseauto, telefoon, laptop etc. soms nog lager uitkomen in netto salaris dan ik.
Huh? Hoe kan dat er nu iets mee te maken hebben?
Leaseauto, als je daar ook prive mee rijdt, dan betaal je inderdaad een bijdrage voor die auto en dat wordt afgetrokken van je salaris. Dan kom je netto inderdaad lager uit. Vergeet echter niet dat je anders die kosten ook voor je prive auto kwijt bent.
Rij zelf nu niet prive in m'n lease auto, waardoor ook geen aftrek. Wanneer ik dat wel zou doen, dan zou me dat netto zo'n 130 euro schelen (hybride Toyota Auris). Daar kun je niet (onbeperkt) een auto prive voor rijden, zeker niet met de huidige brandstof prijzen.

Telefoon en laptop snap ik echter niet. Daar heb ik nog nooit iets extra's voor hoeven in te leveren.

Is volgens mij wel zo dat een niet-detacheerder vaak iets meer betaald met de pensioenen, waardoor je eigen bijdrage lager wordt en je dus een hoger netto salaris overhoud.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Jan_V schreef op donderdag 28 april 2011 @ 09:43:
Huh? Hoe kan dat er nu iets mee te maken hebben?
Leaseauto, als je daar ook prive mee rijdt, dan betaal je inderdaad een bijdrage voor die auto en dat wordt afgetrokken van je salaris. Dan kom je netto inderdaad lager uit. Vergeet echter niet dat je anders die kosten ook voor je prive auto kwijt bent.
Rij zelf nu niet prive in m'n lease auto, waardoor ook geen aftrek. Wanneer ik dat wel zou doen, dan zou me dat netto zo'n 130 euro schelen (hybride Toyota Auris). Daar kun je niet (onbeperkt) een auto prive voor rijden, zeker niet met de huidige brandstof prijzen.

Telefoon en laptop snap ik echter niet. Daar heb ik nog nooit iets extra's voor hoeven in te leveren.

Is volgens mij wel zo dat een niet-detacheerder vaak iets meer betaald met de pensioenen, waardoor je eigen bijdrage lager wordt en je dus een hoger netto salaris overhoud.
Vaak ook nog een eigen bijdrage op de leaseauto, omdat ze 9/10 te weinig verdienen voor de auto waarin ze (willen) rijden.
Natuurlijk komen die kosten linksom, dan wel rechtsom. Maar ik ben van mening dat je een auto goedkoper kan rijden dan een leaseauto ook prive te gebruiken.
Telefoon en laptop hebben ze ook prive in gebruik, waardoor ze verplicht zijn daar ook de belastende kant te betalen. Telefoonrekening is dan wel weer op kosten van de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Matis schreef op donderdag 28 april 2011 @ 09:50:
[...]
Telefoon en laptop hebben ze ook prive in gebruik, waardoor ze verplicht zijn daar ook de belastende kant te betalen. Telefoonrekening is dan wel weer op kosten van de baas.
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik weet wel dat een werkgever gedonder kan krijgen als een telefoon voornamelijk prive wordt gebruikt door de werknemer, maar dat je er belasting over moet betalen heb ik nog nooit gezien.

Zelfde geldt voor de laptop. Daarbij komt, hoe weet de werkgever dat je hem ook prive gebruikt? Mag je dan maar 500 prive toetsaanslagen maken? En valt het checken van prive mail of nu.nl op het werk via de werklaptop ook als prive gebruik. Zou mijn zakelijke laptop niet eens echt prive willen gebruiken, hooguit om even thuis iets op te zoeken, maar echt prive zoals in foto's en games, nee dank je.

Heb wel ooit iets langs zien komen dat men het wilde gaan belasten, maar dat is echt een belachelijk voorstel geweest. Ik hoef toch ook geen belasting te betalen over mijn kladblokken en pennen die ik verslijt tijdens werktijd en waar ik ook wel eens een prive dingetje op schrijf :o Een timmerman die zijn zaagmachine ook een keer thuis gebruikt hoeft toch ook niets te betalen. Komop, mijn laptop is gereedschap, geen secundaire arbeidsvoorwaarde.

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Mja, ik ben het met je eens dat het belachelijk is, maar ik moet voor mijn zakelijke PC (ZZPer) ook afschrijving betalen als ik hem prive wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Matis schreef op donderdag 28 april 2011 @ 10:30:
Mja, ik ben het met je eens dat het belachelijk is, maar ik moet voor mijn zakelijke PC (ZZPer) ook afschrijving betalen als ik hem prive wil gebruiken.
Als ZZP-er is het aannemelijker dat je dingen inderdaad prive gebruikt. Echter moet het wel significant zijn, als je zo nu en dan eens een prive mail stuurt is er niets aan de hand. Koop je een PC met dikke video kaart en game je geregeld tja dan mag je hem inderdaad niet volledig aftrekken. Als ZZP-er kun je ook de intentie hebben iets te kopen voor zowel zakelijk als prive, in een groter bedrijf worden de dingen gekocht met de intentie het als gereedschap te gebruiken.

Sowieso is scheiden van prive en werk materiaal goed om te doen. Risico is te groot dat je tijdens bjivoorbeeld een download of tijdens het surfen een virus binnentrekt, dan wil je niet dat de gegevens van je bedrijf/klanten op straat liggen. Daarnaast lijkt het me niet verstandig om een bedrijfslaptop (ongeacht of het je eigen laptop is of die van je werkgever) te vullen met tig gig aan MP3's. Daarnaast zijn laptops van werkgevers vaak zo beveiligd dat je niet eens prive zaken erop kan doen :P
Heb nu momenteel 5 computers thuis staan: 1 laptop van mijn werkgever, 1 laptop van werkgever vriendin, 1 laptop ZZP werkzaamheden, 1 server ZZP, 1 prive machine :P

Maar serieus ik heb nog nooit gezien dat er belasting over geheven werd, toen ik een telefoon kreeg was alleen de mededeling dat ik niet teveel prive mocht bellen (gelukkig krijg ik nu gewoon een vergoeding van mijn nieuwe werkgever). Bij de laptop werd er gewoon vanuit gegaan dat je hem zakelijk gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Moet binnen de organisatie waar ik werk een nieuwe password policy bedenken voor klanten die webbased inloggen. Nu kwam de vraag of ik alle karakters zou willen toestaan (inclusief het whitespace karakter spatie).

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Ik dacht zelf om de whitespace karakters er uit te laten, en de lengte van 6 tot ~ willen toepassen, buiten deze restrictie zou ik wel de overige karakters willen toestaan.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:19

Priet

To boldly do what no one has..

Ik denk dat whitespaces zeker aan het begin en einde van het wachtwoord nog wel eens tot problemen kunnen leiden.

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
ik zou de whitespace eruit laten. Die zijn gewoon irritant en je voorkomt veel irritatie als je die er gewoon uit laat.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
ik vind het zeer irritant als ik geen whitespace mag gebruiken in mijn wachtwoord.. wat is er uberhaupt op tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Whitespaces kunnen voor problemen zorgen, dat is waar. Aan de andere kant, waarom zou je gebruikers willen limiteren in het gebruik van veilige wachtwoorden? Ik gebruik zelf tegenwoordig nog wel eens een spatie in mijn wachtwoord, zorgt voor een veilig wachtwoord wat ook nog eens goed te onthouden is.

Zo lang er een eenvoudige "Lost password" functie is, vind ik eigenlijk niet dat je een restrictie er op moet zetten. Behalve dan een minimaal aantal chars, eventueel icm minimaal een niet azAZ char.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-10 01:14

alienfruit

the alien you never expected

Solution to all my problems:
PHP:
1
$data = iconv("UTF-8","UTF-8//IGNORE",$data);

Dus ja, de externe partij moet maar propere UTF-8 tekst doorsturen... Lijkt mij niet zo moeilijk als je ASP.NET gebruikt, toch? String type is toch standaard intern Unicode (UTF-16 ofzo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

ZpAz schreef op woensdag 27 april 2011 @ 20:29:
[...]

Editor, Editor, Editor, geen IDE ;)
VIM/Emacs?

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
alienfruit schreef op donderdag 28 april 2011 @ 11:59:
String type is toch standaard intern Unicode (UTF-16 ofzo?)
Dan is het toch logisch dat het niet goed gaat als jij het als UTF-8 behandeld ;) Bij het outputen van de data moet je er sowieso over nadenken in welke encoding je dat doet!

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

OkkE schreef op donderdag 28 april 2011 @ 11:54:
Whitespaces kunnen voor problemen zorgen, dat is waar. Aan de andere kant, waarom zou je gebruikers willen limiteren in het gebruik van veilige wachtwoorden? Ik gebruik zelf tegenwoordig nog wel eens een spatie in mijn wachtwoord, zorgt voor een veilig wachtwoord wat ook nog eens goed te onthouden is.

Zo lang er een eenvoudige "Lost password" functie is, vind ik eigenlijk niet dat je een restrictie er op moet zetten. Behalve dan een minimaal aantal chars, eventueel icm minimaal een niet azAZ char.
Sommige protocollen (zoals FTP) gaan niet netjes om met bepaalde 'speciale' characters, zoals spaties.
Foutje, sommige IMPLEMENTATIES (zoals vsftpd) gaan niet netjes om met spaties in wachtwoorden. Volgens RFC 959 mag het nl wel.
[..]
The syntax of the above argument fields (using BNF notation where applicable) is:

<username> ::= <string>
<password> ::= <string>
<account-information> ::= <string>
<string> ::= <char> | <char><string>
<char> ::= any of the 128 ASCII characters except <CR> and <LF>
[..]

[ Voor 25% gewijzigd door psyBSD op 28-04-2011 12:46 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 20:31

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Sebazzz schreef op woensdag 27 april 2011 @ 22:05:
WTF ik kom er naar jaren achter dat een .NET multidimensional array 5,6 (new char[5,6]) inhoudt dat je 5 rijen (dus 5 hoog) en 6 kolommen (dus 6 breed) is :') en dus niet 6 hoog en 5 breed.
Dit is eigenlijk vrij standaard :). In C is een array[5][6] ook 5 rijen bij 6 kolommen. Dimensies gaan over het algemeen van major naar minor.

Op zich is er niets mis met jouw benadering, alleen kun je de loop over x dan wel beter de outer loop maken ipv de inner loop, aangezien dat cache-vriendelijker is. Als je echter wilt interfacen met native code die een bepaalde layout verwacht dan ben je natuurlijk de sjaak ;)
Woy schreef op woensdag 27 april 2011 @ 23:01:
[...]

Sinds wanneer is er iets over rijen en kolommen gedefinieerd? Het is gewoon een 2-dimensionale array. Hoe je die representeert moet je natuurlijk zelf weten.
Sinds de dawn van de computer ;). Op zich heb je gelijk, maar wat memory layout betreft is de consensus wel dat data row-major gerepresenteerd wordt, voornamelijk omdat we in de westerse wereld zo denken (we lezen van links naar rechts, van boven naar onder). Dit zie je terug bij video memory, databases, etc.

Staat overigens ook zo in de docs:
Arrays can have more than one dimension. For example, the following declaration creates a two-dimensional array of four rows and two columns:
C#:
1
int[,] array = new int[4, 2];

[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 28-04-2011 13:39 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:35:
[...]
Op zich heb je gelijk, maar wat memory layout betreft is de consensus wel dat data row-major gerepresenteerd wordt.
Het is idd wel logisch, maar in veel gevallen ben je ( zeker in .NET ) niet direct met de memory layout bezig. En dan is het niet zo van belang wat je rijen en wat je kolommen noemt, zolang je het maar consequent overal hetzelfde doet ;)

Wat betreft je opmerking over cache: Dat gaat meestal intuïtief al goed, aangezien mensen idd automatisch van links naar rechts denken, en dus de outer loop meestal de eerst dimensie itereren.
Staat overigens ook zo in de docs:

[...]
Ah dat stukje had ik even over het hoofd gezien, ik had verwacht dat ze het bewust achterwege hadden gelaten.

[ Voor 13% gewijzigd door Woy op 28-04-2011 13:45 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Woy schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:42:
[...]

Het is idd wel logisch, maar in veel gevallen ben je ( zeker in .NET ) niet direct met de memory layout bezig.
Ik ken de .Net / XNA API niet zo goed, maar kun je de pixeldata van een bitmap niet opvragen als 2D array?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
.oisyn schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:50:
[...]

Ik ken de .Net / XNA API niet zo goed, maar kun je de pixeldata van een bitmap niet opvragen als 2D array?
Voor GDI is er BitmapData en voor XNA zal er ook wel een manier zijn om je textures naar de address space van je process te mappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:50:
[...]

Vast wel, maar het feit dat er uitzonderingen zijn betekend niet dat het vaak voorkomt ;).

Overigens leest de voorbeeld code van de BitmapData class de pixeldata in een 1-dimensionale array in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Woy schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:09:
Overigens leest de voorbeeld code van de BitmapData class de pixeldata in een 1-dimensionale array in :+
De data is gewoon 2-dimensionaal hoor. Datatypes zijn overrated ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Woy schreef op donderdag 28 april 2011 @ 12:09:
Dan is het toch logisch dat het niet goed gaat als jij het als UTF-8 behandeld ;) Bij het outputen van de data moet je er sowieso over nadenken in welke encoding je dat doet!
Jah, ik vroeg om UTF-8 content maar soms stuurt hij dus andere encodings door. Ik filter nu maar alles weg waar ik nis mee kan. Hij kan toch gewoon:
C#:
1
new System.Xml.XmlTextWriter(stream, Encoding.UTF8);
doen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 20:04

Sebazzz

3dp

.oisyn schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:35:
[...]

Dit is eigenlijk vrij standaard :).
Dat snap ik, maar als je altijd met de aanname breedte*hoogte hebt gewerkt, is het een behoorlijke WTF. :p

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
  • Laatst online: 15:08
Vandaag laatste examen gehad, morgen nog project indienen. Daarna nog 4 daagjes rondreizen in Finland en 2 daagjes in Tallinn en dan terug naar Belgenland.

Examen vandaag vond ik wel makkelijk (Algorithms and Data Structures). Ik denk dat ik een van de enige personen was die een bepaalde "strik"vraag heb kunnen oplossen. De vraag:

Gegeven: Execution time voor algoritme 1 "T1(n) = 5 * n * log2(n)" en voor algoritme 2 "T2(n) = 20 * n". Vraag: "Welk algoritme is het snelste? Leg uit."
spoiler:
Voor n < 16 is algoritme 1 sneller, voor n = 16 zijn ze even snel en voor n > 16 is algoritme 2 sneller.

Ik snap echter nog altijd niet +/- niemand dat vond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Rare vraag voor een dergelijk vak. Als de vraag was "welk algoritme schaalt beter" dan snapte ik het nog wel. Misschien bedoelen ze dat eigenlijk ook.

[ Voor 15% gewijzigd door .oisyn op 28-04-2011 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Laatst online: 05-09-2024
.oisyn schreef op donderdag 28 april 2011 @ 17:11:
Rare vraag voor een dergelijk vak. Als de vraag was "welk algoritme schaalt beter" dan snapte ik het nog wel. Misschien bedoelen ze dat eigenlijk ook.
Ja dat dacht ik ook meteen :P. Beetje rare vraag om te vragen welke snelste is.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
.oisyn schreef op donderdag 28 april 2011 @ 17:11:
Vraag was iets van "Which algorithm performs best?" Weet niet meer 100% wat er op het papier stond, maar het kwam daar alleszins toch op neer. Execution time afhankelijk van N is toch gewoon een snelheid... Op die manier kan je denk ik wel zeggen "welke is het snelste".

[ Voor 6% gewijzigd door Styxxy op 28-04-2011 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Styxxy schreef op donderdag 28 april 2011 @ 17:16:
Execution time afhankelijk van N is toch gewoon een snelheid...
Nee, operaties per seconde is snelheid. Gemeten ten opzichten van een 'wallclock', Big-O is prima maar is geenszins een indicatie van snelheid daarvoor worden er teveel factoren over het hoofd gezien (cache misses, parallisatie, cpu pipeline, vectorization., de fysieke afstand tussen je CPU en een block RAM, etc). Dit soort zaken zorgen er heden ten dagen voor dat optimalisaties vooral bestaan uit het linear doorlopen van een array ipv een searchtree doorlopen. Simpelweg omdat het een voorspelbaarder access patroon oplevert, je veel minder indirectie hebt en je data makkelijker op een cacheline kunt alignen.

Kortom, dit is gewoon schaalbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-10 21:59

bomberboy

BOEM!

Ik vrees inderdaad dat ze je toch een beetje gestrikt hebben.

O(n) voor een algoritme kan betekenen dat het op éénzelfde machine 1 minuut duurt voor n==1. Dan geeft dat enkel aan dat het voor n==2 misschien 2 minuten is en voor n==3 misschien 3.

O(n log(n)) voor een algoritme kan betekenen dat het voor n==1 maar 1 seconde duurt.

Zoals PrisenorOfPain aangeeft is dit gewoon een indicatie van de schaalbaarheid.

Typisch geeft de big O notatie ook altijd het worst-case scenario aan. Afhankelijk van de input en het algoritme kan het voorkomenen dat dit in 99% niet gebeurt en dat de werkelijke executietijd O(1) is.

stom voorbeeld:

Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
int[] array = new int[100];
//array opgevuld met getalletjes

if(randomgetal==3) {
 return;
} else {
 //sort method with O(n log(n)) complexity
 sort(array);
}

Analyse zegt complexiteit O(n log(n) ), in praktijk doorgaans veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PrisonerOfPain schreef op donderdag 28 april 2011 @ 17:38:
Big-O is prima maar is geenszins een indicatie van snelheid daarvoor worden er teveel factoren over het hoofd gezien
In de vraag stond echter geen big-O notatie, maar een tijdsmeting inclusief constanten. Maar waarschijnlijk om de student op het verkeerde been te zetten, die moest het terugbrengen naar big-O en vervolgens bepalen welke het beste is (dan krijg je dus O(n log n) tov O(n))
bomberboy schreef op donderdag 28 april 2011 @ 17:59:
Typisch geeft de big O notatie ook altijd het worst-case scenario aan.
Daarvoor wordt doorgaans Ω gebruikt.

[ Voor 40% gewijzigd door .oisyn op 28-04-2011 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
.oisyn schreef op donderdag 28 april 2011 @ 18:43:
[...]
In de vraag stond echter geen big-O notatie, maar een tijdsmeting inclusief constanten. Maar waarschijnlijk om de student op het verkeerde been te zetten, die moest het terugbrengen naar big-O en vervolgens bepalen welke het beste is (dan krijg je dus O(n log n) tov O(n))
Ik vermoed dat dat inderdaad de bedoeling was. Nu ja, ik vermoed wel dat mijn antwoord ook geldig is...
Tijdseenheid maakt niet uit, of het nu 100<->300 seconden of 100<->300 minuten is.

Overigens, een "algoritme" zoals
Java:
1
2
3
for(int i = 0; i < n; ++i) {
   /* hier code dat T = 20 heeft */
}

Heeft ook die execution tijd van (ruw weg) "T(n) = 20 * n" (tenzij ik me nu erg vergis). Het algoritme was dus niet gegeven.

[ Voor 31% gewijzigd door Styxxy op 28-04-2011 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 23:25
Daarvoor wordt doorgaans Ω gebruikt.
Nope, dat is voor een ondergrens (dus eigenlijk best-case).

Het gebruik van O/Ω/Φ zegt op zichzelf niet of het over worst-case, best-case, average-case of nog iets anders (amortized bijvoorbeeld) gaat, en of dat dan slaat op processortijd, geheugenruimte, of aantal I/O-operaties; het zegt alleen iets over het limietgedrag van functies.

Vaak is uit de context wel duidelijk wat er bedoeld wordt, maar zo niet, dan moet je iets schrijven als "the worst-case time complexity of Quicksort on n elements is O(n2)". In dat geval is het eigenlijk een tight bound maar in de praktijk wordt daar geen Φ voor gebruikt (waarschijnlijk om verwarring te voorkomen: een upper bound in de worst-case is ook een upper bound in z'n algemeenheid, maar een lowerbound niet).

[ Voor 34% gewijzigd door Soultaker op 28-04-2011 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

[...]

Ik kan het weer eens missen hoor, maar in de vraag wordt toch puur en alleen gesproken over snelheid bij een variabele n. Dan heeft het toch helemaal geen zin om het terug te brengen naar een Big-O complexiteitsaanduiding? Het gegeven is snelheid, het gevraagde is snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het gevraagde is dus niet snelheid, dat bleek al een brakke vertaling van de kant van de poster. Daarnaast, wat hij deed was wiskunde toepassen, wat niet is waar het vak "datastructuren en algoritmen" om gaat, waar big-O typisch juist wél de revue passeert.

[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 28-04-2011 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Hmm de vertalingsmisser zag ik over het hoofd idd. Wel een rare vraag dan: welke presteert beter. Dat is dan toch nog steeds afhankelijk van n, en dus niet absoluut te beantwoorden?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:15

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

EddoH schreef op donderdag 28 april 2011 @ 20:57:
Hmm de vertalingsmisser zag ik over het hoofd idd. Wel een rare vraag dan: welke presteert beter. Dat is dan toch nog steeds afhankelijk van n, en dus niet absoluut te beantwoorden?...
Daarom moet je het beantwoorden in termen van n.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

LINQ O+

Ik krijg een zooitje objecten binnen ongesorteerd, die wil ik op datum aflopend hebben:
C#:
1
2
var sortedPeriodResults =
  (from periodResult in periodResults orderby periodResult.StartDate select periodResult);

Daar moet je in Java toch weer halsbrekende toeren voor uithalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Matis schreef op donderdag 28 april 2011 @ 23:18:
die wil ik op datum aflopend hebben:
En vervolgens sorteer je ze oplopend ;)
Nog fans van LinqPad trouwens? Dat is pas O+

[ Voor 18% gewijzigd door RobIII op 28-04-2011 23:25 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:19

BM

Moderator Spielerij
Matis schreef op donderdag 28 april 2011 @ 23:18:
LINQ O+

Ik krijg een zooitje objecten binnen ongesorteerd, die wil ik op datum aflopend hebben:
C#:
1
2
var sortedPeriodResults =
  (from periodResult in periodResults orderby periodResult.StartDate select periodResult);

Daar moet je in Java toch weer halsbrekende toeren voor uithalen :P
Linq is inderdaad erg mooi spul. Maar waarom niet iets als:
C#:
1
var sortedPeriodResults = periodResult.OrderByDescending(pr => pr.StartDate);

Vind ik persoonlijk voor dit soort korte statements net ff wat eleganter :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:02
Wat is Linq eig? Ik kan maar geen goede (beknopte) antwoord op die vraag krijgen?
Het is zeker over alleen bij C# & VB.NET & F#? Of ook bij C++ van Microsoft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
GoTCoast schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 08:28:
Wat is Linq eig? Ik kan maar geen goede (beknopte) antwoord op die vraag krijgen?
Héél kort door de bocht: een SQL-achtige om over je containers heen te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is een query language voor objecten ( Waarbij je ook projecties en transformaties kunt doen ). Door LINQ providers te gebruiken kun je indirect ook andere data-sources als in-memory objecten query'en. Zo zijn er providers om XML of databases direct via LINQ te query'en.

De syntax heeft inderdaad wel iets weg van SQL, maar dat gaat eigenlijk niet veel verder dan wat overeenkomsten in keywords ( select, from, where, group by, order by )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:48
Woy schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 09:06:

De syntax heeft inderdaad wel iets weg van SQL, maar dat gaat eigenlijk niet veel verder dan wat overeenkomsten in keywords ( select, from, where, group by, order by )
Niet noodzakelijk, want je kan ook zonder die 'query syntax' LINQ gebruiken. :)

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Er zijn inmiddels implementaties in andere talen: Wikipedia: Language Integrated Query

[ Voor 22% gewijzigd door Alex) op 29-04-2011 09:09 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
whoami schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 09:07:
[...]

Niet noodzakelijk, want je kan ook zonder die 'query syntax' LINQ gebruiken. :)
Dan nog komen die keywords terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davio
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 16:46
Maar LINQ is veel meer, omdat het onder andere deferred execution heeft (voert pas zaken uit als ze echt nodig zijn) en zijn eigen uitvoering indien mogelijk optimaliseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:19

Priet

To boldly do what no one has..

ZpAz schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:27:
Zal PHPStorm eens proberen, mis erg een Native PHP IDE onder OSX. Netbeans gebruik ik ATM. Maar had liever iets met Cocoa gezien ofzo.
GoTCoast schreef op woensdag 27 april 2011 @ 21:40:
Vanaf morgen ga ik PHPStorm proberen. Prijs staat mij wel aan, dus al pluspunt.
En en en en en??? :D

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Kan iemand mij vertellen waarom Qt vrijwel nooit gebruik maakt van unsigned ints waar dat in mijn ogen wel zou moeten?

code:
1
2
const T & QList::at ( int i ) const
Returns the item at index position i in the list. i must be a valid index position in the list (i.e., 0 <= i < size()).

waarom!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Laatst online: 01-10 12:59
Regelmatig zie ik van die getekende UML diagrammen voorbijkomen, bedoeld om concepten weer te geven en niet als volledige blueprint (vaak worden er dus geen attributen weergegeven, maar alleen relaties). Kent iemand een goede lichtgewicht tool waarmee je deze diagrammen kunt maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Amras schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 11:02:
Regelmatig zie ik van die getekende UML diagrammen voorbijkomen, bedoeld om concepten weer te geven en niet als volledige blueprint (vaak worden er dus geen attributen weergegeven, maar alleen relaties). Kent iemand een goede lichtgewicht tool waarmee je deze diagrammen kunt maken?
Pen & papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
Haha, dat ligt redelijk voor de hand. Toch heb ik het idee dat veel van die diagrammen gemaakt zijn m.b.v. tooling. Een digitale variant is voor mij ook wat makkelijker bewaren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:17

Bob

EddoH schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 10:48:
Kan iemand mij vertellen waarom Qt vrijwel nooit gebruik maakt van unsigned ints waar dat in mijn ogen wel zou moeten?

code:
1
2
const T & QList::at ( int i ) const
Returns the item at index position i in the list. i must be a valid index position in the list (i.e., 0 <= i < size()).

waarom!?
Misschien omdat ze intern ook signed gebruiken voor zo goed als alles waar er geen echt voordeel uit unsigned te halen valt? Die ene bit die je verliest gaat het niet maken. Laatst nog een mening over gelezen: enkel unsigned als je met bitshiften en gelijkaardige low level stuff bezig bent. Zit wel iets in, als je per se die ene bit extra range nodig hebt, heb je waarschijnlijk ook de volgende (die je dus echt niet hebt) ook ooit nodig en ben je toch gen**kt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je kan kijken naar StarUML of naar Visio. Maar er zullen vast nog legio tools zijn die het kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Amras schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 11:15:
Haha, dat ligt redelijk voor de hand. Toch heb ik het idee dat veel van die diagrammen gemaakt zijn m.b.v. tooling. Een digitale variant is voor mij ook wat makkelijker bewaren. ;)
Scanner.

Komt misschien wat cynisch over, maar de tools die ik voor UML dingen heb gebruikt hadden 9/10 keer een belachelijk langdradige workflow die mij meer in de weg zat dan me hielp. Daarnaast kwam ik iedere keer dingen tegen die ik wou doen om de boel duidelijker te maken die de tools niet ondersteunde etc. Dat alles zorgde er voornamelijk voor dat ik het maken van zo'n diagram een enorme investering vond (en dus zonde om weg te doen). Pen & papier hebben nu eenmaal het voordeel van een enorm snelle iteratie tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Davio schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 09:26:
en zijn eigen uitvoering indien mogelijk optimaliseert.
Volgens mij is dat nogal afhankelijk van je datasoure. Als je gewoon containers gaat query'en wordt er vrij weinig geöptimaliseerd. Het bekende voorbeeld:

C#:
1
2
3
4
var maxElem = container.First(e => e.member == container.Max(e => e.member));
// vs
var maxValue = container.Max(e => e.member);
var maxElem = container.First(e => e.member == maxValue);

De eerste is O(n2)
De tweede is O(n)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
De optimalisatie is inderdaad volledig de verantwoordelijkheid van de LINQ provider. Sowieso is LINQ eigenlijk gewoon een samenraapsel van technologieën. Ik zie LINQ zelf eigenlijk meer als de query syntax. Verder is het natuurlijk gewoon opgebouwd uit Extension methods, lambda functions, anonymous types en expression trees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
PrisonerOfPain schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 11:24:
[...]

Scanner.

Komt misschien wat cynisch over, maar de tools die ik voor UML dingen heb gebruikt hadden 9/10 keer een belachelijk langdradige workflow die mij meer in de weg zat dan me hielp. Daarnaast kwam ik iedere keer dingen tegen die ik wou doen om de boel duidelijker te maken die de tools niet ondersteunde etc. Dat alles zorgde er voornamelijk voor dat ik het maken van zo'n diagram een enorme investering vond (en dus zonde om weg te doen). Pen & papier hebben nu eenmaal het voordeel van een enorm snelle iteratie tijd.
Ik ben het volledig met je eens, dat vind ik ook een groot nadeel van UML tools en daarom zoek ik juist een lichtgewicht tool die sketches maakt als het plaatje in dit topic. Het Domain-Driven Design boek van Evans heeft ook van dit soort plaatjes. Misschien dat ze gewoon gemaakt worden in een tekentool en ben ik op zoek naar iets wat niet bestaat, dat zou goed kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bob schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 11:24:
[...]

Misschien omdat ze intern ook signed gebruiken voor zo goed als alles waar er geen echt voordeel uit unsigned te halen valt? Die ene bit die je verliest gaat het niet maken. Laatst nog een mening over gelezen: enkel unsigned als je met bitshiften en gelijkaardige low level stuff bezig bent. Zit wel iets in, als je per se die ene bit extra range nodig hebt, heb je waarschijnlijk ook de volgende (die je dus echt niet hebt) ook ooit nodig en ben je toch gen**kt :)
Mja, het gaat me niet om die ene bit, meer dat ik bij mijn eigen functies die een index accepteren of moet gaan typecasten of steeds moet gaan checken op < 0, als je een beetje defensief wilt programmeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Amras schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 11:31:
[...]

Ik ben het volledig met je eens, dat vind ik ook een groot nadeel van UML tools en daarom zoek ik juist een lichtgewicht tool die sketches maakt als het plaatje in dit topic. Het Domain-Driven Design boek van Evans heeft ook van dit soort plaatjes. Misschien dat ze gewoon gemaakt worden in een tekentool en ben ik op zoek naar iets wat niet bestaat, dat zou goed kunnen.
Die zien er uit alsof ze uit yuml.me komen rollen.

Afbeeldingslocatie: http://yuml.me/diagram/scruffy/class/%5BPerson%7C-firstName:string;-lastName:string%7C+setFirstName(name);+getFirstName();+setLastName(name);+getLastName()%5D

(Check ook de URL van de afbeelding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
PrisonerOfPain schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 11:35:
[...]

Die zien er uit alsof ze uit yuml.me komen rollen.

[afbeelding]

(Check ook de URL van de afbeelding).
Ahh cool, die kende ik nog niet. Eens kijken of het wat is, thanks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

RobIII schreef op donderdag 28 april 2011 @ 23:22:
En vervolgens sorteer je ze oplopend ;)
Nog fans van LinqPad trouwens? Dat is pas O+
Mea culpa, dat was ook de bedoeling :P Datum oplopen, oudste eerst :)
BM schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 07:55:
Linq is inderdaad erg mooi spul. Maar waarom niet iets als:
C#:
1
var sortedPeriodResults = periodResult.OrderByDescending(pr => pr.StartDate);

Vind ik persoonlijk voor dit soort korte statements net ff wat eleganter :)
Ik ben het met je eens dat het eleganter oogt. Echter is de query een stukje complexer dan dat, derhalve ben ik het met je eens dat mijn specifieke query op jouw manier eleganter is geschreven.
Over de performance kan ik me niet uitlaten. Heb geen idee wat het onder water doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Argh, IE 7-mode doet weer eens vaag. Ik heb een webpagina met best wel een hoop markup, en de CSS3 PIE-handler om wat mooie markup (dropshadows enzo) voor IE te verzorgen. Werkt prima en ziet er gelikt uit.

Eén van de onderdelen op die pagina is een lijstje met mededelingen dat open- en dichtklapt met een accordion-scriptje, maar IE 7-mode houdt de ruimte gereserveerd voor alle opengeklapte items, ook al zijn ze dichtgeklapt. Er staat een "display: none;" op, dus de ruimte zou weg moeten zijn. IE 7-mode toont 'm echter gewoon.

Wanneer ik met de developer tools van IE 8 een willekeurige node opzoek binnen die container, en ik een property aanpas, gaat het goed. Wanneer ik ditzelfde vanuit code probeer gebeurt er weer niets. Als ik met de developertools de lege ruimte aanklik (inspect element) krijg ik een wrappende <td> (ja, ik gebruik her en der wat tables, stomme SharePoint 2007) die er niks mee van doen heeft :(

Stomme achterlijke rotbrowser dat het is!

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Ik ben verliefd geworden op de InterlockedExchangeAdd intrinsic het lost al een paar weken al m'n multi-threaded loadbalancing issues op \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Priet schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 10:19:
[...]

[...]

En en en en en??? :D
Laat ik zo zeggen, ben 42 euro armer :) hij is echt super!

Oke, zelfs minder, heb de Python IDE ook gekocht

[ Voor 11% gewijzigd door Ryur op 29-04-2011 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:28

MBV

@Alex): je bedoelt een HasLayout-achtige bug? Ik dacht dat een aantal bugs nog niet helemaal gefixt waren in IE7, dus je zou kunnen proberen een width ofzo op te geven (simpelste: in CSS zoom:1 zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Vragen over de mogelijkheden van testing. Ik neem aan dat dit in de groep programming architectuur moet? Ik wil graag namelijk van de afhandeling van bepaalde foutsituaties testen (externe data komt niet binnen de 1 minuut binnen doe nu dit B anders A etc.)

[ Voor 3% gewijzigd door alienfruit op 29-04-2011 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Glazen Huis 2012 in Enschede :D
Sorry, moest er ff uit :D

Kan nu niet meer concentreren op het programmeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorem_Ipsum
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-09 13:49
Alex) schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:25:
Argh, IE 7-mode doet weer eens vaag. Ik heb een webpagina met best wel een hoop markup, en de CSS3 PIE-handler om wat mooie markup (dropshadows enzo) voor IE te verzorgen. Werkt prima en ziet er gelikt uit..
[...]
Thnx!
Was al 'n hele tijd opzoek naar zoiets :)
Ik vind 't idd altijd nog een rotbrowser, en snap al helemaal niet dat ze IE9 niet gewoon voor XP lanceren, ipv mensen daarvoor te laten upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
basd12 schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 17:34:
Ik vind 't idd altijd nog een rotbrowser, en snap al helemaal niet dat ze IE9 niet gewoon voor XP lanceren, ipv mensen daarvoor te laten upgraden.
Simpel: als je met oude meuk wilt werken, blijf je maar lekker met oude meuk werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:31
alienfruit schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:54:
Vragen over de mogelijkheden van testing. Ik neem aan dat dit in de groep programming architectuur moet? Ik wil graag namelijk van de afhandeling van bepaalde foutsituaties testen (externe data komt niet binnen de 1 minuut binnen doe nu dit B anders A etc.)
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik werk momenteel aan een project dat voor 95% een intranet applicatie is, en dat deel moet werken op de meest recente versies van IE, Safari, Firefox en Chrome. En IE is niet zo belangrijk.

De 5% die daarbuiten ook moet werken moet wel op het hele scala aan gebruikelijke browsers werken, maar dat is dan weer een heel simpel dingetje :)

Kijk, daar wordt een ontwikkelaar nou blij van :P

[ Voor 24% gewijzigd door eamelink op 29-04-2011 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amras schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 11:15:
ArgoUML?

edit:spuit11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:10
Nog even een late reactie.
Wellicht dat dit je ook nog wel interreseert http://channel9.msdn.com/Events/PDC/PDC10/FT10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Caelorum schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 18:56:
Nog even een late reactie.
Wellicht dat dit je ook nog wel interreseert http://channel9.msdn.com/Events/PDC/PDC10/FT10
Mooie, duidelijke en redelijk bevatbare tutorial over het gebruik van LINQ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-10 13:17

defcon84

Multipass?

Matis schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 09:50:
[...]

Bart De Smet is echt een LINQ Master :)
zijn talks over Rx enz. zijn ook altijd perfect in orde
en is ook een belg :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Matis schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 09:50:
[...]

Niet zozeer het gebruik van LINQ maar de rationale erachter en dat het niet alleen gebruikt kan worden voor het bevragen van databases of een object model...

Een tutorial zou ik het iig niet echt noemen; het verhaal van Bart gaat wel iets verder dan dat je met Where() een set kan filteren enzo :p

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik heb mijn topic maar in software architectuur aangemaakt: alienfruit in "Verificatie van foutafhandeling middels ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 16:55
Documentatie doorlezen (Spring Integration) moet, maar ik wordt er zo slaperig van, :/. Iemand enige adviezen over het verwerken van veel documentate op een manier waar ik niet van in slaap val?

Noot: Koffie helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Koop een zak M&M's, neem een M&M na ieder blok tekst.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolGamer
  • Laatst online: 05-10 23:22

CoolGamer

What is it? Dragons?

Ga gewoon aan het werk zonder de documentatie te lezen. Wie leest er nou documentatie? :P

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-10 11:03
GoTCoast schreef op woensdag 27 april 2011 @ 21:40:
Dat probleem zit ik ook mee. Er zijn goede PHP-Editors voor de Mac; ik gebruik ze eigenlijk alle 3. Oke Espresso laatste tijd niet zovaak, en Coda ook wat minder. Veel Textmate voor simpele dingen.
En dan ook nog Vim.
Ben net Komodo IDE tegengekomen en dat is op zich wel te doen. ( http://cl.ly/6PS1 ) (Heb hem wel wat aangepast qua looks) lekker simpel, maar wel IDE features. (Vooral de code-completion is een must imho). Ziet er nog niet zo mooi uit als Espresso ( http://cl.ly/6Pzf ) maar ja.

Van Espresso komt over een paar maand (2, 3?) een compleet nieuwe versie uit. Althans volgens het Twitter account van Espresso.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
ZpAz schreef op maandag 02 mei 2011 @ 13:08:
[...]

Ben net Komodo IDE tegengekomen en dat is op zich wel te doen. ( http://cl.ly/6PS1 ) (Heb hem wel wat aangepast qua looks) lekker simpel, maar wel IDE features. (Vooral de code-completion is een must imho). Ziet er nog niet zo mooi uit als Espresso ( http://cl.ly/6Pzf ) maar ja.

Van Espresso komt over een paar maand (2, 3?) een compleet nieuwe versie uit. Althans volgens het Twitter account van Espresso.
Mooi lettertype gebruik je op Komodo, welke is dat?!

Opzich Komodo bevalt me wel, heb de trial wel gedaan, maar 250$ is mij net teveel.
Ben ook maar een studentje.

[ Voor 9% gewijzigd door Ryur op 02-05-2011 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Espresso Mono, komt uit Espresso dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
ZpAz schreef op maandag 02 mei 2011 @ 13:18:
Espresso Mono, komt uit Espresso dus :)
Vind hem lekkerder lezen in Komodo dan in Espresso.
Maar ik ga hem straks even proberen, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
In Komodo wordt het anders gerenderd ofzo, ook heb ik ze even groot ingesteld, maar lijkt hij in Komodo groter.

Zelf ga ik eerst maar de Trial van Komodo uitzingen, en hoop dat snel Espresso 2.0 wordt gelanceerd, ben benieuwd wat daar zoal in verbeterd is. :9

[ Voor 40% gewijzigd door ZpAz op 02-05-2011 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Mijn vriendin is bezig met een webdesign-opdracht voor de universiteit. Ik heb een stukje PHP geschreven, zodat het menu etc. op elke pagina hetzelfde is (middels een eenvoudige require_once). Op die manier hoeft ze maar op 1 pagina het menu aan te passen, zodat het voor de rest wordt doorgevoerd.

Helaas ondersteunt de webserver van de Universiteit geen PHP. Derhalve heb ik een wget-script geschreven dat de site in HTML-vorm crawled en een HTML-only bestand uitspuugt. Easy peasy.

Mijn vriendin zelf draait Windows, daarvoor hebben ze ook WGET, maar die neemt dus geen afbeeldingen mee die in CSS gedefinieerd zijn :'(

Vreemd, want de Linux-variant doet dat wel gewoon prima :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Gewoon ergens online hosten kan toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-10 14:50
Avalaxy schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:47:
Gewoon ergens online hosten kan toch ook?
Maar wordt vaak niet geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

SoaDmaggot schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:48:
Maar wordt vaak niet geaccepteerd.
Precies.

Mijn vriendin draait op haar laptop gewoon WAMP, dus via localhost kan zijn de PHP processed output zien van de code.
De docent daarentegen wil dat de HTML-broncode op een schoolserver komen te staan, zodat hij die kan beoordelen.
Die man wist niet eens van het bestaan van faux-columns en absolute positionering af :/

Om die reden kan ze het dus niet externe neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-10 14:50
Dat is helaas het gevolg van tekort aan leraren in die industrie.. Als je zo nu en dan eens de portfolio's van onze leraren (design!) inkeek zag je dingen waarvoor men zich diep en tot in den treuren zou moeten schamen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
SoaDmaggot schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:58:
Dat is helaas het gevolg van tekort aan leraren in die industrie.. Als je zo nu en dan eens de portfolio's van onze leraren (design!) inkeek zag je dingen waarvoor men zich diep en tot in den treuren zou moeten schamen..
Kijk altijd even welk jaartal erbij staat hè. Als het een site uit 1998 is, gemaakt in HTML 4, dan was het voor die tijd heel erg hip, maar vandaag kan het totale bagger zijn. In een portfolio staat altijd oud en nieuw werk bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Matis schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:51:
[...]

Precies.

Mijn vriendin draait op haar laptop gewoon WAMP, dus via localhost kan zijn de PHP processed output zien van de code.
De docent daarentegen wil dat de HTML-broncode op een schoolserver komen te staan, zodat hij die kan beoordelen.
Die man wist niet eens van het bestaan van faux-columns en absolute positionering af :/

Om die reden kan ze het dus niet externe neerzetten.
Ik heb hetzelfde meegemaakt... Wat ik heb gedaan is gewoon de code op de schoolFTP gezet zoals gevraagd, met een link erbij naar de online versie zodat deze ook online bekeken kon worden.

Maar bij ons kreeg dan ook iedereen een 8, ongeacht wat er ingeleverd werd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Het is inderdaad, nog steeds, vrij droevig gesteld met de kennis van webdesign binnen scholen.

Toch snap ik ergens ook weer wel dat de gehele website als HTML op de school server moet staan:
  • de leraar kan alle projecten eenvoudig naar zijn laptop kopieëren en later offline kunnen bekijken
  • het probleem (of de smoes) "de hosting is down" is niet aan de orde
  • iets minder makkelijk om na de deadline nog (ongezien) wijzigingen te doen

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 16:55
OkkE schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:01:
Het is inderdaad, nog steeds, vrij droevig gesteld met de kennis van webdesign binnen scholen.

Toch snap ik ergens ook weer wel dat de gehele website als HTML op de school server moet staan:
  • de leraar kan alle projecten eenvoudig naar zijn laptop kopieëren en later offline kunnen bekijken
  • iets minder makkelijk om na de deadline nog (ongezien) wijzigingen te doen
psies, vanuit de leraar / beoordeler gezien zit er ook wel enige logica achter. En je kunt ook niet van een leraar verwachten dat hij voor elke opdracht een webserver opzet en de zaak installeert enzo.

Is er nog geen HTML5-achtige manier om eenvoudige templates clientside te doen? Is iets als Mustache niet handig voor zo'n opdracht? Helemaal clientside enzo. En anders met JS een bestand relatief aan de huidige pagina inladen (menu.html in de dom van index.html pleuren).

Dat serverside geneuzel mag wel eens afgelopen zijn, :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolGamer
  • Laatst online: 05-10 23:22

CoolGamer

What is it? Dragons?

JS werkt niet helemaal goed bij bestanden op de lokale schijf (zo kan je bijv. geen bestanden ophalen m.b.v. XMLHttpRequest).

Maar een systeem om elke pagina hetzelfde menu te plaatsen bestaat al langer: frames. :+ Werkt zonder problemen op alle hosts en werkt goed in alle browsers.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
YopY schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:05:
psies, vanuit de leraar / beoordeler gezien zit er ook wel enige logica achter. En je kunt ook niet van een leraar verwachten dat hij voor elke opdracht een webserver opzet en de zaak installeert enzo.
Laat school een svn server runnen. Checkout naar httpdocs en je bent klaar voor gebruik? Met wat programmeerwerk is zijn alle leerlingen in een keer uit te checken en zijn de opdrachten dmv een [Next] knop in de browser door te bladeren. Met andere woorden: een lui leven goede workflow begint toch echt bij jezelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon de html in javascript variabelen zetten en bij een onload kijken wat de huidige pagina is. :+

Wat is het ook heerlijk om monsterachtige oplossingen te bedenken *O*

**Edit

Als die leraar zo slim is kun je ook een iframe(w&h 100%) met de src naar jou host doen. :9~

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2011 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
OkkE schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:01:
Grappig, de hosting van onze school is minstens 100x zo vaak down als mijn webhosting :+
Pagina: 1 ... 130 ... 201 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep, niet als vraagbaak