defiant schreef op woensdag 27 april 2011 @ 22:48:
Zeker, maar het blijft toch ook wel tekenend voor de staat van de ICT dat er toch nog vaak sprake is van on-professionaliteit tot zelfs cowboy gedrag. In andere sectoren van de techniek zie je dat ingenieurs en detacheringsbureaus toch een stuk professioneler zijn qua recruitment/werving en selectie en ook weten waar ze over praten. De ICT sector is natuurlijk nog relatief jong, maar dat is imho nog geen excuus.
En de rotte appels zouden nog niet zo erg zijn als ze niet ook schadelijk zijn voor de markt, het zorgt voor minder transparantie en ze zitten de betere bureaus in de weg.
De ICT wordt nog steeds als een markt gezien waar je snel geld kunt binnen harken. Je merkt het ook vaak aan berichtgeving. "Jan met de Pet" zal heel snel denken, goh voor zo'n simpel idee als facebook kan je dus miljarden vangen. Sommige zullen dus in de markt stappen met het idee een goed toekomstperspectief te krijgen, andere zullen wat ontwikkelaars proberen te werven en hun "geniale" idee in de markt proberen te zetten.
Daarnaast denkt iedereen die een toetsenbord kan bedienen iets van ICT te weten, sommige houden het binnen hun eigen muren (en helpen alleen hun eigen computers naar de mallemoer), maar sommige denken met een LOI cursus webdesign een senior webdesigner te worden, want inzicht of een bepaalde mindset is toch helemaal niet nodig
Maar goed in tijden van schaarste worden dat soort figuren wel ingehuurd en verzieken uiteindelijk de markt, komt door schaarste teveel rommel in de sector. Zelfde geldt voor recruiters. In tijden van schaarste kunnen de kwalitatieve recruiters niets meer leveren en komen er dus cowboys in de markt die rommel leveren. In andere sectoren moet je er niet aan denken zonder opleiding/inzicht te mogen werken, als je mooie blokjes kunt tekenen kun je toch ook niet via een LOI cursus architect worden
Overigens wil ik niet zeggen dat iemand met een LOI cursus per definitie niets waard is, maar een LOI cursus is toch echt iets anders dan een Bachelor/Master Informatica.
Dus op zich is het logisch wat er ontstaat. Daarnaast heb je nog bedrijven die graag willen dat iemand op een instap functie een senior skillset heeft en zo ontstaat er een zeer beroerde situatie.
Overigens heb je daarnaast ook nog bedrijven die hun ICT niet als belangrijk zien, investeren in ICT is niet nodig. Een ontwikkelaar kan toch op een P3 werken? Daar werkt Word ook op.
In het begin ben je als jong ICT-ertje behoorlijk naïef en trap je in bovengenoemde zaken, na verloop van tijd kom je wel van de roze wolk en zie je hoe de ICT wereld er aan toe is. Dan wordt je kritischer, maar als je staat voor je vak kom je altijd wel goed terecht, alleen soms heb je wat tussenstops nodig
(zoals ik, in iets meer dan 6 jaar tijd inmiddels bij mijn 4de werkgever beland, maar hier hoop ik langer te zitten, toen ik deze uitzocht was ik wat kritischer dan bij de andere werkgevers).