armageddon_2k1 schreef op zondag 06 februari 2011 @ 11:36:
Zo, ben alweer een maand of wat bezig met mijn eigen hobby-projectje als website. Na een paar jaar als mannusje-van-alles gewerkt te hebben bij een MKB bedrijfje ben ik in Mei gestopt vanwege mijn studie, maar ook omdat er tegenwoordig meer professionaliteit vereist is wil je goede, veilige en snelle websites bouwen en ik dat eigenlijk niet kan brengen :-). Ik heb immers die achtergrond niet.
Voor mijn band website ben ik echter begonnen met een nieuw frameworkje opbouwen in PHP, lerend van alle dingen van de afgelopen jaren en waar ik de tijd soms niet voor had het goed te implementeren. Denk dus: caching, slimme autoloading, social-media integratie etc etc :-) Erg leuk vooral.
Ai. 'Meer professionaliteit' en 'Een nieuw frameworkje opbouwen' gaan (imho) niet samen. Een professional doet namelijk eerst een overzicht van wat nodig is in een framework, en kijkt dan eerst wat er beschikbaar is voordat de beslissing genomen wordt om zelf iets te bouwen. En het zelf iets bouwen gaat vaak vanuit het oogpunt van 'ik wil het leren' of 'ik vind die frameworks niet leuq' (denk in dit geval het eerste).
Als je echter professioneel wilt doen moet je een goed product neerzetten dat ook qua kosten kan concurreren, en het ding met je eigen framework bouwen is dat het ontwikkelen en onderhouden van nieuwe features daaraan veel tijd (en dus geld) kost.
Punt is: Een professional bouwt alleen zijn eigen framework als het echt nodig is, en met de overmaat aan PHP frameworks groot en klein zal dat in de meeste gevallen niet nodig zijn. Sterker nog, voor het grote meerendeel van websites zal zelf programmeren niet of nauwelijks nodig zijn, en zal een off-the-shelf CMS hetzelfde doen.
Waar je dan eigenlijk voor zou moeten kiezen is:
* Allround website developer. Klik een website bij mekaar in een CMS, doe er styling overheen, en waar nodig bouw je (een klein stukje) custom zooi als het echt niet anders kan.
* Website designer. Ontwerp maken, CSS typen, anderen het in-mekaar-klikken / programmeren laten doen. Werkt niet in een eenmansding.
* Webdeveloper. Dit laatste is waarschijnlijk wat veel PHP-ers stiekem willen zijn als ze, zoals ze bijna allemaal doen, hun eigen framework proberen in mekaar te prutsen. Dit werkt alleen in bedrijven die veel custom websites bouwen (of, zoals ik doe, met bedrijven bij welk CMS ze gebruiken er niet zoveel functionaliteit off-the-shelf te krijgen is).
/rant