hah, noted! Klinkt ook wel logisch eigenlijk..wordt toch maar eens tijd voor nieuwe bandjes
Anyway, ik heb dus een fixie zelf gebouwd. Als ik wat te ruig skid flikkert mn ketting er soms af. Daarnaast heb ik wat gezeik met goede zadelpen voor mn peugeot frame. Zit ik zelf hierboven te zeuren over dure fixies, nu wil ik wel een leader of charge frame. Een wat stijf frame zal wel wat fijner zijn, mn peugeot is soms net een bouwsteiger! Rijdt er iemand hier op een echt baanframe of specifiek fixed frame?
Ik rijd op een Leader 729TRK
Is inderdaad bedoeld voor fixed. En als je ketting met het skidden steeds eraf gaat, dan moet je gewoon je wiel naar achter zetten of je ketting inkorten als dat niet meer kan
Check ook of je niet toevallig een bottom bracket lockring hebt gemonteerd (het kan
).
Overigens zag ik dat gaasspul op m'n band zitten, dus heb nu een mooi nieuw bandje erom gelegd. Een 700x32c
Maar ik wil nog ietsje breder.
Overigens zag ik dat gaasspul op m'n band zitten, dus heb nu een mooi nieuw bandje erom gelegd. Een 700x32c
[ Voor 19% gewijzigd door Tjebakka op 01-08-2011 12:52 ]
If it aint fixed, it's broken.
@ stijnislike:
linke soep als je ketting er zo makkelijk af vliegt. Zou niet moeten kunnen.
Ik zelf fiets op een oude Raleigh. Heerlijk, sinds gister is ie (bijna) klaar.
Krijg nog een nieuwe stem, BLB quill 8cm.
In den beginne:

en toen begon de verslaving... nieuwe onderdelen zoals voorvork, crack, trapas, stuur, wielen, lak, stuurpen etc etc.

tussendoor nog even van frame gewisseld maar was er niet tevreden over, terug bij oude frame

toen dacht ik: 'doe maar' andere kleuren

en nu is ie zo goed als klaar. Alleen nog nieuwe stuurpen en nieuwe pedalen met straps.
Misschien ooit nog een baanframe maar voorlopig ben ik er blij mee
Tadaa!
linke soep als je ketting er zo makkelijk af vliegt. Zou niet moeten kunnen.
Ik zelf fiets op een oude Raleigh. Heerlijk, sinds gister is ie (bijna) klaar.
Krijg nog een nieuwe stem, BLB quill 8cm.
In den beginne:

en toen begon de verslaving... nieuwe onderdelen zoals voorvork, crack, trapas, stuur, wielen, lak, stuurpen etc etc.

tussendoor nog even van frame gewisseld maar was er niet tevreden over, terug bij oude frame

toen dacht ik: 'doe maar' andere kleuren

en nu is ie zo goed als klaar. Alleen nog nieuwe stuurpen en nieuwe pedalen met straps.
Misschien ooit nog een baanframe maar voorlopig ben ik er blij mee

Tadaa!

Dat 26" voorwiel is een beste baas 
Ik heb trouwens je foot straps binnen uit Thailand
Mooie dingen!
Ik heb trouwens je foot straps binnen uit Thailand
[ Voor 48% gewijzigd door Tjebakka op 21-08-2011 17:20 ]
I know! Hotrod style baby
Maar de straps.. ze zijn er dan eindelijk! Wanneer kan ik zo ophalen? Je bent weer aan het werk zag ik?
Je mag ze ook altijd na je werk langs brengen op mijn werk
Maar de straps.. ze zijn er dan eindelijk! Wanneer kan ik zo ophalen? Je bent weer aan het werk zag ik?
Je mag ze ook altijd na je werk langs brengen op mijn werk

Eindelijk eindelijk EINDELIJK! Mijn B43 is in bestelling
Begin september moet 'ie binnenkomen en dan rijd ik niet rond op 1 bananenwiel, maar op 2 bananenwielen!
En binnenkort beginnen met m'n deerne aan haar fixed
En binnenkort beginnen met m'n deerne aan haar fixed
Anoniem: 116164
heb een vraagje: ik zelf ben 1.90 en kan een mooi raleigh fietsje overnemen, de framemaat is 63cm is dit aan de grote kant voor een fixie of kan dit wel met mijn lengte?
voor een fixed aan de grote kant en met 1.90 zelfs nog wel erg groot. Ik zou iets kleiners zoeken
heb hem toch maar genomen, fiets zag er nog erg goed uit en het rijdt eigenlijk best prima. Zeker voor 55 euro en in die conditie. Dacht zelf dat zon grote maat er ook niet uit zou zien voor een fixie maar het valt goed mee..Dus we gaan langzaam aan beginnen met dit projectie..
Het hangt heel erg van je beenmaat af, niet zo zeer van je lengte. Er zijn wel formuletjes voor, google maar even. Pak dan een stevig boek, stop die tussen je benen (in je zak zegmaar) en meet de lengte van grond tot bovenkant boek. Misschien komt het nog wel goed.
heb net mn zadelpen opgemeten(is toe aan vervanging) nu meet ik 21mm en de meeste gangbare maat voor een zadelpen is tussen 25 en 27mm...klopt dit dan wel? Ik weet zeker dat ik goed gemeten heb, zou er een kleiner formaat ik gestoken zijn?
Dat kan wel, er zijn erg veel verschillende maten zadelpennen. Het kan echter niet dat er een 27,2mm zadelpen in jouw zadelbuis past. Mijn tip: ga langs je LBS, die heeft misschien nog wel een odd size zadelpen liggen.
Was je gisteren/vandaag in de stad aan het fietsen?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
ik fiets altijd in de stad
Waar zag je me?
Voor de MacD langs. Zat in een onherkenbare grijze station
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ah ja da's wel mogelijk. Zeker rond een uur of half 6?Touchdomex schreef op donderdag 08 september 2011 @ 11:48:
[...]
Voor de MacD langs. Zat in een onherkenbare grijze stationNiet in de opvallende rode ka
*schop*
Zo, na een tijdje lurken wil ik ook meedoen!
3 maanden geleden kocht ik een stalen racefiets (Gazelle Formula Race, +/- 12 jaar oud) en sindsdien heb ik fietsen zo'n beetje (her)ontdekt. M'n racefiets is eigenlijk prima...en wil ik graag zo houden voor de lange afstanden.
Maar het idee van een lichtgewicht, hippe en uiteraard zelfgebouwde ragfiets voor de stad laat me maar niet los. Gister heb ik dit Empella-frame gescoord:

Bling-bling
Voor de dropouts verzin ik wel iets (uitvijlen, excentrische as, half-link etc), maar ik maak me een beetje zorgen om de maat.
Als ik nou korte cranks neem, het zadel uiteraard iets lager zet, een stuurpen met kleine/geen reach en een gebogen stuurtje monteer.....is er dan een beetje op te fietsen? Het wordt dan zo'n beetje een Van Moof maar dan wel mooi, licht en snel!

Wat zeggen jullie.....gewoon doen, of op zoek naar een nieuw frame?
3 maanden geleden kocht ik een stalen racefiets (Gazelle Formula Race, +/- 12 jaar oud) en sindsdien heb ik fietsen zo'n beetje (her)ontdekt. M'n racefiets is eigenlijk prima...en wil ik graag zo houden voor de lange afstanden.
Maar het idee van een lichtgewicht, hippe en uiteraard zelfgebouwde ragfiets voor de stad laat me maar niet los. Gister heb ik dit Empella-frame gescoord:

Bling-bling
Voor de dropouts verzin ik wel iets (uitvijlen, excentrische as, half-link etc), maar ik maak me een beetje zorgen om de maat.
- Trapas-bovenkant zitbuis is 62cm (versus 56 bij mijn racefiets ),
- Trapas-->hart horizontale buis is 57cm (versus 55cm bij mijn racefiets).
- Horizontale buis (hart-hart) is 58cm (versus 54cm).
Als ik nou korte cranks neem, het zadel uiteraard iets lager zet, een stuurpen met kleine/geen reach en een gebogen stuurtje monteer.....is er dan een beetje op te fietsen? Het wordt dan zo'n beetje een Van Moof maar dan wel mooi, licht en snel!

Wat zeggen jullie.....gewoon doen, of op zoek naar een nieuw frame?
I reject your reality, and substitute my own.
doen... of wachten. Begin 2012 gaat het Stuped project weer van start. http://stuped.nl/index.html Voor 150 euro kon je daar een Vanmoof bestellen (mits je student was)
Ik wil geen Van Moof....was meer als voorbeeld voor de geometrie.
ik zie dat je verticale dropouts hebt. helaas schijnt het zo te zitten dat die dropouts + fixie een no-go zijn, dr zit een heel verhaal achter. Het komt er geloof ik op neer dat je je ketting niet goed kan spannen, en dat je tandwielratio ook een hele rare wordt. een singlespeed schijnt dan wel weer wel te kunnen (maar vraag me niet waarom
)

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP
Single speed kan wel maar dan moet je zo'n tensioner erop zetten. Wellicht lukt fixed dan ook wel, maar het is minder mooi. Je kan ook gewoon proberen om het zonder te doen, maar google zal hier wel meer over weten.Huig schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 12:30:
ik zie dat je verticale dropouts hebt. helaas schijnt het zo te zitten dat die dropouts + fixie een no-go zijn, dr zit een heel verhaal achter. Het komt er geloof ik op neer dat je je ketting niet goed kan spannen, en dat je tandwielratio ook een hele rare wordt. een singlespeed schijnt dan wel weer wel te kunnen (maar vraag me niet waarom)
Overigens heb ik zaterdag m'n achterwiel opgehaald

Gele Velocity B43!
Ook meteen een nieuwe sprocket (BLB 17 tands) en lock ring (Gusset) en gouden lock-nuts
[ Voor 12% gewijzigd door Tjebakka op 03-10-2011 10:45 ]
Onzin. Ik rijd nu al lang zat op een frame met 'verticale' drop-outs. Gewoon een kwestie van goed vastzetten en je hebt nergens problemen mee. Wiel blijft keurig op z'n plek. Helemaal goedHuig schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 12:30:
ik zie dat je verticale dropouts hebt. helaas schijnt het zo te zitten dat die dropouts + fixie een no-go zijn, dr zit een heel verhaal achter. Het komt er geloof ik op neer dat je je ketting niet goed kan spannen, en dat je tandwielratio ook een hele rare wordt. een singlespeed schijnt dan wel weer wel te kunnen (maar vraag me niet waarom)
Jij hebt diagonale drop-outs Crijn 
Eem' een nieuwe foto gemaakt:

[ Voor 60% gewijzigd door Tjebakka op 05-10-2011 19:02 ]
NiceBakkert schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 23:39:
Jij hebt diagonale drop-outs Crijn
[afbeelding]
Die van mij is ook bijna af, zal tzt foto's posten
Antraciet toch? Sweet!
Had ik ook op m'n eerste frame:
Had ik ook op m'n eerste frame:

[ Voor 72% gewijzigd door Tjebakka op 06-10-2011 21:15 ]
Weet iemand of er remmen zijn waarbij de remkabels door het stuur daar de hendel lopen, dus dat je helemaal geen kabels (of stangen) ziet?
Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?
Ja klopt Bakkert, al is het ook een beetje groenig. Ik zal morgen een foto posten want hij is klaar
. Net even in de regen gereden en ik was helemaal doorweekt maar het is zooo fijn om op je zelfgemaakte fiets te rijden
.
Ik twijfel alleen nog of ik een Nitto Moustache bar ga kopen, ik vind ze echt extreem cool (oldschool) maar lees wel wat negatieve dingen er over (geen fijne houding etc.), daarbij kan ik dan geen MTB remhendels meer gebruiken (die zijn wat discreter). Ik heb nu een gewone "bullhorn"bar en die bevalt goed, alleen zijn ze wel een beetje standaard
Ik twijfel alleen nog of ik een Nitto Moustache bar ga kopen, ik vind ze echt extreem cool (oldschool) maar lees wel wat negatieve dingen er over (geen fijne houding etc.), daarbij kan ik dan geen MTB remhendels meer gebruiken (die zijn wat discreter). Ik heb nu een gewone "bullhorn"bar en die bevalt goed, alleen zijn ze wel een beetje standaard
Dan moet je een wat nieuwer systeem proberen (Shimano 105 2011) of wat duurder: Ultegra/Dura-Ace van 2010 hebben dat ook al geloof ik. Dan is het misschien ook handig dat je stuur een gleuf heeft waar de slangen in kunnen liggen.Juup schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 23:50:
Weet iemand of er remmen zijn waarbij de remkabels door het stuur daar de hendel lopen, dus dat je helemaal geen kabels (of stangen) ziet?
Gewoon kopen en geen rem erop. Geldt ook voor JaaapMaks schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 19:32:
Bij mijn Shimano RX100 remmen lopen de kabels onder het stuurlint.Juup schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 23:50:
Bedoel je dat?
Ik kom maar niet toe aan het bouwen van m'n fietsje...... ik heb wel op een Schindelhauer Viktor fixie met snaaraandrijving gereden bij http://www.stipbike.nl/ . Mooi fietske!
Bedankt voor de tip Bakkert, ik vond het echter te eng zonder rem (ook omdat ik nog niet echt goed kan skidden
) dus heb er net een rem opgezet,
Maar hij is in ieder geval af
, bij deze pics hehe;

Edit\ Zijn wel koolstop remblokjes dus ik sta wel snel stil heh, zat net weer even op een "normale" fiets...dat coasten is dan echt vreemd haha.
Maar hij is in ieder geval af

Edit\ Zijn wel koolstop remblokjes dus ik sta wel snel stil heh, zat net weer even op een "normale" fiets...dat coasten is dan echt vreemd haha.
[ Voor 19% gewijzigd door Maks op 13-10-2011 21:07 ]
Wow, nice man! Vooral het bruine leer icm de kleur op het frame staan erg goedMaks schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 21:03:
Bedankt voor de tip Bakkert, ik vond het echter te eng zonder rem (ook omdat ik nog niet echt goed kan skidden) dus heb er net een rem opgezet,
Maar hij is in ieder geval af, bij deze pics hehe;
[afbeelding]
[afbeelding]
Overigens vond ik je rem een beetje vreemd zitten. Je zou 'm nog kunnen omdraaien zodat het kabeltje wat mooier loopt. Of 'm dichterbij de stuurpen monteren. Maar al met al: mooie fiets!
ThanksBakkert schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:07:
[...]
Wow, nice man! Vooral het bruine leer icm de kleur op het frame staan erg goedWat voor wielen heb je Rigida/Weinmann DP18's?
Overigens vond ik je rem een beetje vreemd zitten. Je zou 'm nog kunnen omdraaien zodat het kabeltje wat mooier loopt. Of 'm dichterbij de stuurpen monteren. Maar al met al: mooie fiets!
Bedankt voor het meedenken over de rem, die had ik eergisteren er op gezet omdat ik het echt extreem eng vond om geen rem te hebben en (nog) niet te kunnen skidden hehe. Zou een MTB remgreep misschien beter staan?
Denk al weer na over een volgend project want ik vind het echt zo geweldig! De volgende wordt wat klassieker, gebaseerd op een oud Panasonic frame (nu nog met een Biopace voorblad hehe). In The Ride Journal stond op de laatste pagina een mooi voorbeeld van wat ik wil. Zal kijken of ik die ergens on-line kan vinden.
Zo, vandaag een stapel onderdelen gescoord bij een fietsgekke buurman en wat spul van m'n racefiets geleend.....toen stond ik opeens met dit in m'n handen:

Het frame is zoals verwacht erg groot voor mij, maar ik ga toch verder met opbouwen. Ik zit me nu te verdiepen in cranks, kettinglijn, naven...en hoe ik die ketting ga spannen. Komt goed.
Tot nu toe heeft het bijna niks gekost. Weegt ook bijna niks, 6,5 kilo zoals ie daar staat!

Het frame is zoals verwacht erg groot voor mij, maar ik ga toch verder met opbouwen. Ik zit me nu te verdiepen in cranks, kettinglijn, naven...en hoe ik die ketting ga spannen. Komt goed.
Tot nu toe heeft het bijna niks gekost. Weegt ook bijna niks, 6,5 kilo zoals ie daar staat!
[ Voor 11% gewijzigd door snars op 15-10-2011 21:40 ]

• Raleigh frame, stickers verwijderd. Ik weet even niet meer welke Reynolds versie staal het was.
• 52/17 fixed, lekker pompen, da's fijn als roeier
• Uiteraard een voorrem omdat je met 52/17 niet zomaar kunt stoppen als je hard gaat. Originele Weinmann zit er op, alleen met wat modernere en grotere blokjes.
• Rigida DP18 velgjes met normale omafiets stalen spaken, naven van Shuenfeng (?) uit China, en die doen het verassend goed. Maar dit zijn natuurlijk niet de allerlichtste wielen.
• Beetje gepolijst aluminium.
• Andere onderdelen die ik nog in de garage had liggen, zoals dopjes, zadel, boutjes, etc.
Deze fiets is nogal effortless en minimaal. Er is dan ook geen lijstje met wat er aan moet gebeuren, maar wanneer ik tegen betere onderdelen aan loop hang ik die er aan
Dat zadel en het stuur kun je nog wel een stukje laten zakken hoor?snars schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 21:39:
Zo, vandaag een stapel onderdelen gescoord bij een fietsgekke buurman en wat spul van m'n racefiets geleend.....toen stond ik opeens met dit in m'n handen:
[afbeelding]
[ Voor 22% gewijzigd door TheZeroorez op 16-10-2011 16:01 ]
Ik ben ook met een single-speed projectje begonnen, heb een mooi oud fietsje bemachtigd en (totnutoe) met zo min mogelijk uitgaven is dit het resultaat:

C360_2011-10-1616-47-32_org by ikmattie, on Flickr
Wat ik er nog aan wil doen:
- ander voorwiel met zelfde band als achter (voorwiel is bijna 35 jaar oud, huidige band wel goed)
- nieuw zadel en andere kleur stuurlint
- zoeken naar goede gear ratio (nu 52-16)
- schuren/primen/lakken in een nog nader te bepalen kleur
oh ja: de fiets heeft een terugtraprem

- ander voorwiel met zelfde band als achter (voorwiel is bijna 35 jaar oud, huidige band wel goed)
oh ja: de fiets heeft een terugtraprem
Mijn Flickr; Sony A7iii
Je zou ze gewoon tot 8 bar op kunnen pompen met een goed velglint. Lijkt me dat je binnenband dan niet goed is.Maks schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 22:49:
[...]
Thanks, ja Weinmann DP18's met 23c banden dus kan ze niet echt hard op pompen anders schiet de buitenband over de velg
.
Vet!!snars schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 21:39:
[afbeelding]
Die Shunfengnaven en met name de cog zijn niet zo goed. Rigida DP18's wel, maar die naaf was bij mij na 2 maanden gewoon slecht en de cog helemaal scheef. Heb je ze van ene Feng Kuo uit Amsterdam? Op zich wel prima wielen voor de prijs, maar andere naaf is chillerTheZeroorez schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 16:00:
[afbeelding]
[afbeelding]
• Rigida DP18 velgjes met normale omafiets stalen spaken, naven van Shuenfeng (?) uit China, en die doen het verassend goed. Maar dit zijn natuurlijk niet de allerlichtste wielen.
Een oude voorband kan er nog goed uitzien maar is vaak uitgedroogd. Dit betekent dat je met regen een glad voorwiel hebt en dat je band sneller stukgaat. Op je voorwiel wil je echt een goede band hebben. Als jij met 25km/u een kapotte band krijgt in een bocht ben je de lul.ikmattie schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 18:41:
Ik ben ook met een single-speed projectje begonnen, heb een mooi oud fietsje bemachtigd en (totnutoe) met zo min mogelijk uitgaven is dit het resultaat:
[afbeelding]
Ik zag ze inderdaad al in je oudere posts (ff door heel het topic plaatjes gekekenBakkert schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 12:11:
[...]
Die Shunfengnaven en met name de cog zijn niet zo goed. Rigida DP18's wel, maar die naaf was bij mij na 2 maanden gewoon slecht en de cog helemaal scheef. Heb je ze van ene Feng Kuo uit Amsterdam? Op zich wel prima wielen voor de prijs, maar andere naaf is chiller
Volgens mij is er met de velgen zelf helemaal niks mis, de naven waren inderdaad de grootste zorg, de spaken zijn gewoon zwaar (en geen RVS dus je moet ze teveel schoon houden). Wanneer ze echt slecht worden kijk ik wel of ik er iets anders in laat/ga spaken of dat ik gewoon een nieuw wieltje koop
Ik liep al een hele tijd rond met het sluimerende idee zelf een fixie te bouwen en toen ik gister bij de kringloop tegen en een fietsje aan liep besloot ik er voor te gaan. Tegenvaller: bij het inlezen kwam ik al een aantal keren de opmerking tegen dat Franse fietsen lastig(er) kunnen zijn bij het ombouwen vanwege afwijkende maten en schroefdraad e.d. Laat ik nou net een Peugeot (van rond '80 -'85) op de kop getikt hebben.. Iemand ervaring met het ombouwen van een dergelijke fiets? Waar kan ik de grootste problemen verwachten?
Stuurpen, zadelpen, crank diameter. Wielen krijg je altijd wel passend en de rest heb je ongeveer niet nodig op een fixie.
Balhoofdstel kan inderdaad een andere maat hebben en je bottom bracket zal wel op z'n Frans getapt moeten zijn. Met een beetje mazzel heb je gewoon English thread. Zadelpennen uit die tijd hebben allerlei gekke maten dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen (meet 't op
)
Voor wat betreft bottom bracket. Als de huidige nog goed draait, gewoon houden. Eventueel even schoonmaken en de kogels in nieuw vet zetten. Ik gok dat je BB J.I.S.-uiteinden heeft zoals dit:

In dat geval passen heel veel cranks gewoon op je huidige bb
Maarrr, dit geldt toch echt meer voor de Franse fietsen uit de seventies t/m early eighties. Hier meer info:
http://www.sheldonbrown.com/velos.html
Voor wat betreft bottom bracket. Als de huidige nog goed draait, gewoon houden. Eventueel even schoonmaken en de kogels in nieuw vet zetten. Ik gok dat je BB J.I.S.-uiteinden heeft zoals dit:
In dat geval passen heel veel cranks gewoon op je huidige bb
Maarrr, dit geldt toch echt meer voor de Franse fietsen uit de seventies t/m early eighties. Hier meer info:
http://www.sheldonbrown.com/velos.html
Thanks. Ik ga gewoon kijken hoe ver ik kom, zo veel mogelijk hergebruiken van wat er nu allemaal aan hangt. Komende week maar eens aan de slag.
Zo, een mooie Ultegra-crankset gescoord voor m'n fiets....en toen had ik zo genoeg van het marktplaatsen dat ik los ben gegaan op Rose voor de rest van de onderdelen. Low-budget kan ik het niet meer noemen, maar het wordt wel een vette fiets!
Ik heb het idee van fixed maar even los gelaten voor m'n Empella-frame. Ik heb achter gewoon een Shimano cassettenaaf met spacers en een tandwiel. Ik ben er nog niet over uit of ik een normale 9-speed ketting wil of een "echte" brede baanketting met sjieke tandwielen. Is dat die extra paar tientjes waard?
Volgende stap is de resten blanke lak van het frame peuteren, dan mooi oppoetsen, de boel monteren en fietsen!
Over fixed gesproken: ik ben wel tegen een Velocity wielset aangelopen, met BLB-naven.....hee dat past mooi op de Koga van m'n vriendin...
De fietsgekte slaat om zich heen.
Ik heb het idee van fixed maar even los gelaten voor m'n Empella-frame. Ik heb achter gewoon een Shimano cassettenaaf met spacers en een tandwiel. Ik ben er nog niet over uit of ik een normale 9-speed ketting wil of een "echte" brede baanketting met sjieke tandwielen. Is dat die extra paar tientjes waard?
Volgende stap is de resten blanke lak van het frame peuteren, dan mooi oppoetsen, de boel monteren en fietsen!
Over fixed gesproken: ik ben wel tegen een Velocity wielset aangelopen, met BLB-naven.....hee dat past mooi op de Koga van m'n vriendin...
Zo, mijn fietsje is ook klaar! Geen fixed, en twee (!) remmen.....ik hoop dat de puristen het door de vingers kunnen zien 

Achter zit een cassettenaaf met spacerkit, Shimano DXR tandwiel en Alfine kettingspanner. Prima ding, makkelijk in te stellen.

Vandaag voor het eerst naar m'n werk gefietst (8km enkele reis), gaat lekker! Het is op een bepaalde manier heel....relaxend om singlespeed te rijden. Niks geschakel, gewoon harder stampen als het bergop gaat en sneller trappen als je sneller wil. Lekker simpel.
De enige praktische oplossing om em fixed te maken is de White Industries ENO eccentrische achternaaf a €155,-....daar denk ik nog ff over na.

Achter zit een cassettenaaf met spacerkit, Shimano DXR tandwiel en Alfine kettingspanner. Prima ding, makkelijk in te stellen.

Vandaag voor het eerst naar m'n werk gefietst (8km enkele reis), gaat lekker! Het is op een bepaalde manier heel....relaxend om singlespeed te rijden. Niks geschakel, gewoon harder stampen als het bergop gaat en sneller trappen als je sneller wil. Lekker simpel.
De enige praktische oplossing om em fixed te maken is de White Industries ENO eccentrische achternaaf a €155,-....daar denk ik nog ff over na.
Vet fietsje! Je kan ook een eccentrische bottom bracket overwegensnars schreef op donderdag 03 november 2011 @ 20:23:
Zo, mijn fietsje is ook klaar! Geen fixed, en twee (!) remmen.....ik hoop dat de puristen het door de vingers kunnen zien
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Overigens 2 van deze jongens besteld:

Die passen vanwege m'n trick build op m'n fiets
Gave fiets, ontzettend vette kleurtjes! Maar een vraagje, met nat weer geen spatbordje?snars schreef op donderdag 03 november 2011 @ 20:23:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6
Mooie fiets Snars 
? Helpt dat echt?
Zijn dat nou studded 700c bandenBakkert schreef op woensdag 16 november 2011 @ 08:41:
[...]
Overigens 2 van deze jongens besteld:
[afbeelding]
Die passen vanwege m'n trick build op m'n fiets700x35c
Van wat ik er op internet over lees: onwijs veel!
Ik heb de smaak zo te pakken dat ik eigenlijk een pekelfiets (of beter pekelfixieBakkert schreef op donderdag 17 november 2011 @ 01:02:
Van wat ik er op internet over lees: onwijs veel!
Gewoon alle kwetsbare plekken goed invettenMaks schreef op donderdag 17 november 2011 @ 11:21:
[...]
Ik heb de smaak zo te pakken dat ik eigenlijk een pekelfiets (of beter pekelfixie) wil gaan maken voor in de winter dus ik ben benieuwd hoe ze je bevallen!
[ Voor 14% gewijzigd door Tjebakka op 17-11-2011 11:28 ]
Tnx! Het is ook iedere keer weer leuk om erop te springen en weg te scheuren.Yonni schreef op woensdag 16 november 2011 @ 19:31:
Gave fiets, ontzettend vette kleurtjes! Maar een vraagje, met nat weer geen spatbordje?
Met nat weer heb ik zo'n opvouwspatbordje voor het achterwiel en voor de rest gewoon....nat en smerig worden
De fietsjes in dit topic waren een grote inspiratie om eraan te beginnen, dus jij ook bedankt!Bakkert schreef op woensdag 16 november 2011 @ 08:41:
Vet fietsje! Je kan ook een eccentrische bottom bracket overwegen
Volgens mij....kan zo'n eccentrische BB alleen als je frame daar voor geschikt is, met een oversized buis voor de bottom bracket. Je hebt ook die Philcentric BB (239 dollar..), maar dan moet je ook weer een crank met geïntegreerde bracketas etc en das allemaal duurder dan gewoon een frame met horizontale dropouts
Vet! Als iedereen straks loopt te glibberen wordt het voor jou pas leuk. Ik ben wel benieuwd hoe die banden werken.Overigens 2 van deze jongens besteld:
[afbeelding]
Die passen vanwege m'n trick build op m'n fiets700x35c
Ik ben bezig aan nog een fietsje..gewoon omdat het kan. Fausto Coppi race-frame, blauw met wit....zoek nog een 26,6mm zadelpen.
Een cyclocrossframe lijkt me daarvoor ideaal, als je die kan vinden met geschikte dropouts.Maks schreef op donderdag 17 november 2011 @ 11:21:
Ik heb de smaak zo te pakken dat ik eigenlijk een pekelfiets (of beter pekelfixie) wil gaan maken voor in de winter dus ik ben benieuwd hoe ze je bevallen!
[ Voor 10% gewijzigd door snars op 17-11-2011 17:39 ]
Wat is het nut van zo'n fixie? Zoveel wegen de transmissie en derraileur niet bepaald, en die lopen vrij.
Ik zou zeggen: lees het topic eens doorHatsieflatsie schreef op zondag 20 november 2011 @ 20:34:
Wat is het nut van zo'n fixie? Zoveel wegen de transmissie en derraileur niet bepaald, en die lopen vrij.
Afgelopen week m'n fiets helemaal kraakvrij gemaakt. Als ik flik aanzette (of skidde) had ik altijd een luide tik vanuit het crankstel komen. Deze week heb ik de drive side eraf gehaald, uit elkaar gehaald, vetvrij gemaakt en weer in elkaar gezet. Uiteraard wel met het invetten van de male-boutjes. En weg was de tik
Kosten?
[ Voor 5% gewijzigd door Tjebakka op 21-11-2011 10:28 ]
Wat voor filmpje verwacht je precies?
Vooruit fietsen, achteruit fietsen, en place, rondje draaien op je voorwiel, je weet
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Komt goed swa! Hopelijk deze week nog ergens danmaarkenneth schreef op maandag 21 november 2011 @ 10:29:
Vooruit fietsen, achteruit fietsen, en place, rondje draaien op je voorwiel, je weet
Tussen taxi's en trucks door vliegen, bijna een bus raken, slidend voor een milf met babywagen remmen..... dat soort spul eigenlijk
Verschilt het nou zoveel in snelheid, vergeleken met m'n carbon wielrenfiets met een grote tandwiel.
.
Met telkens zo'n 15 km door polder afleggen. Het eerste bewoonde gebied dat ik tegenkom, is een industrieterrein en hoef ik niet door de stad heen.
Wat dat betreft, zouden fixies ideaal zijn. Kom in het Godsverlaten polder geen hond tegen en remsituaties op enkele kruisingen zie je mijlenver aankomen.
Met telkens zo'n 15 km door polder afleggen. Het eerste bewoonde gebied dat ik tegenkom, is een industrieterrein en hoef ik niet door de stad heen.
Wat dat betreft, zouden fixies ideaal zijn. Kom in het Godsverlaten polder geen hond tegen en remsituaties op enkele kruisingen zie je mijlenver aankomen.
Racefiets gaat sneller natuurlijk. Maar het cruised lekker, het is wendbaar, het gevoel met je fiets is veel beter, je hebt minimaal onderhoud en daarnaast, in de lijn der traditie, bouw je de fiets helemaal zelf. Daardoor is elke fiets uniek en ook het gevoel met de fiets.Hatsieflatsie schreef op maandag 21 november 2011 @ 15:23:
Verschilt het nou zoveel in snelheid, vergeleken met m'n carbon wielrenfiets met een grote tandwiel..
Als ik op andere fixies zit verlang ik al snel terug naar m'n eigen omdat die veel vertrouwder aanvoelt
Ik zal Crijnn eens vragen of hij een foto van z'n nieuwe fixie wil neerzetten. Hij was vergeten de crankboutjes goed vast te zetten

[ Voor 9% gewijzigd door Tjebakka op 23-11-2011 09:32 ]
^^ wat hij zegt. Een racefiets is sneller, anders kwam Cadel wel met een fixie aan de startBakkert schreef op woensdag 23 november 2011 @ 09:31:
Racefiets gaat sneller natuurlijk. Maar het cruised lekker, het is wendbaar, het gevoel met je fiets is veel beter, je hebt minimaal onderhoud en daarnaast, in de lijn der traditie, bouw je de fiets helemaal zelf. Daardoor is elke fiets uniek en ook het gevoel met de fiets.
Het leuke van singlespeed/fixed rijden is nou juist dat je die ideale cadans niet kan opzoeken met een hendeltje aan je stuur - je moet gewoon trappen. Om snel weg te zijn bij het stoplicht moet je flink op de pedalen staan, om bergaf mee te komen moet je leren peddelen als een maniak zonder dat je van je zadel af stuitert. Berg op moet je de vaart erin houden, anders krijg je de boel niet mooi rond. Dus, een soort gratis duur- danwel krachttraining, afhankelijk van waar je fietst en wat voor verzet je pakt.
En eigenlijk is het gewoon lache

Ik haalde laatst een racefietser in, op vals plat naar beneden..natuurlijk moest ie me daarna inhalen en dat lukte een goeie kilometer verderop ook, maar hij kon er wel om lachen
- Frankrijk heeft zijn bergen. Nederland is voornamelijk vlak.snars schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 17:18:
[...]
^^ wat hij zegt. Een racefiets is sneller, anders kwam Cadel wel met een fixie aan de start
- De regels van UCI verbieden fixies. Je mag slechts één model hanteren, ook in bergen etc.
Uiteindelijk ben je dan beter af met een reguliere racefiets. Maar we rijden geen Tour de France, dus onzinnig om met vingertje te verwijzen "Maar ze rijden er ook mee, dan moet het goed zijn!"
Voor onze woon-werk verkeer, heb ik een sterk vermoeden dat een fixie stuk sneller is.
Immers:
Een racefiets (fixie) met vaste verzet.
Een racefiets met meer verzetten, maar zit in exacte dezelfde verzet als de fixie.
Zo maken de wielrenners gebruik van geprepareerde schoenen, die je in de pedaal klikt. Tijdens het fietsen krijgt men ook achterwaartse trapbeweging (zijdelings tegen fiets aangekeken, de 12 tot 6 uur beweging van pedaal) mee van je schoenen, zodat je met drive aan je voorwaartse trapbeweging (6 tot 12u) kunt beginnen.
Nu wil het geval dat je met fixie, de band de achterwaartse trapbeweging ook aandrijft. Hierdoor begin je met meer drive aan je voorwaartse trapbeweging, wat je bij vrijloop niet hebt. Aangezien ik 95% van de tijd in de zwaarste verzet rij, vermoed ik dat ik sneller door kan fietsen met een fixie, dan met een racefiets met exact dezelfde verzet. Alhoewel het verschil zoals met schoen niet enorm zal zijn, kun je gedurende honderden kilometers beter doortrappen. En dat scheelt. Significant veel.
Ligfietsen zijn relatief sneller dan de modernste fiets sneller is dan de eerste officiëel toegelaten UCI-fietsen... maar alsnog worden ze niet gebruikt 
Slechte analogie dus inderdaad.
Slechte analogie dus inderdaad.
Succes daarmee. Ik verkies m'n racefiets boven mijn fixie als ik bijvoorbeeld de elfstedentocht ga fietsen. Je sterft 2000 doden op de dijk met windkracht 5 tegen als je op een fixie fietst. Dan wil je écht wel lichter kunnen fietsen dan 48x17/19 of 46x16. Jij vergelijkt een fixie met racefiets nu alleen op het punt van je trapbeweging. Er speelt echter nog veel meer mee dan dat.Hatsieflatsie schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 19:17:
[...]
- Frankrijk heeft zijn bergen. Nederland is voornamelijk vlak.
- De regels van UCI verbieden fixies. Je mag slechts één model hanteren, ook in bergen etc.
Uiteindelijk ben je dan beter af met een reguliere racefiets. Maar we rijden geen Tour de France, dus onzinnig om met vingertje te verwijzen "Maar ze rijden er ook mee, dan moet het goed zijn!"
Voor onze woon-werk verkeer, heb ik een sterk vermoeden dat een fixie stuk sneller is..
Immers:
Een racefiets (fixie) met vaste verzet.
Een racefiets met meer verzetten, maar zit in exacte dezelfde verzet als de fixie.
Zo maken de wielrenners gebruik van geprepareerde schoenen, die je in de pedaal klikt. Tijdens het fietsen krijgt men ook achterwaartse trapbeweging (zijdelings tegen fiets aangekeken, de 12 tot 6 uur beweging van pedaal) mee van je schoenen, zodat je met drive aan je voorwaartse trapbeweging (6 tot 12u) kunt beginnen.
Nu wil het geval dat je met fixie, de band de achterwaartse trapbeweging ook aandrijft. Hierdoor begin je met meer drive aan je voorwaartse trapbeweging, wat je bij vrijloop niet hebt. Aangezien ik 95% van de tijd in de zwaarste verzet rij, vermoed ik dat ik sneller door kan fietsen met een fixie, dan met een racefiets met exact dezelfde verzet. Alhoewel het verschil zoals met schoen niet enorm zal zijn, kun je gedurende honderden kilometers beter doortrappen. En dat scheelt. Significant veel..
Ik ben op een racefiets vermoedelijk sneller in de stad dan op een fixie. Waarom? Omdat ik met een racefiets veel sneller kan stoppen dan op een fixie. Daardoor kan ik langer doortrappen op hoge snelheid en later remmen. Op een fixie kun je ook wel even hard fietsen maar moet je al veel eerder afremmen.
Mocht het je nog niet opgevallen zijn, ik vergelijk het met een racefiets met vrijloop wanneer ze dezelfde verzet delen. Dus kom niet aanzitten dat een racefiets meer versnellingen heeft. Daar gaat de vergelijking niet over.Bakkert schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 14:36:
Succes daarmee. Ik verkies m'n racefiets boven mijn fixie als ik bijvoorbeeld de elfstedentocht ga fietsen. Je sterft 2000 doden op de dijk met windkracht 5 tegen als je op een fixie fietst. Dan wil je écht wel lichter kunnen fietsen dan 48x17/19 of 46x16.

Uit je verhaal leid ik af dat bij een fixie het achterwiel als vliegwiel fungeert en daardoor makkelijker door het dode punt trapt. Dat klopt. Maar je heb het wel over "Alhoewel het verschil zoals met schoen niet enorm zal zijn, kun je gedurende honderden kilometers beter doortrappen". Dat lijkt me toch echt geen goede vergelijking.Hatsieflatsie schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 15:14:
[...]
Mocht het je nog niet opgevallen zijn, ik vergelijk het met een racefiets met vrijloop wanneer ze dezelfde verzet delen. Dus kom niet aanzitten dat een racefiets meer versnellingen heeft. Daar gaat de vergelijking niet over..
Het is trouwen 'het' verzet.
Ik maak mij eigenlijk niet echt druk om wat nu sneller is, het gaat mij meer om de beleving
. En daar draagt een zelfgemaakte fixie echt aan bij, zelfs tijdens het afzien met wind tegen (zoals net
)
Dus wordt het tijd om een ligfixie te bouwen. Dat zou dan nog net even sneller moeten zijnmux schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 20:03:
Ligfietsen zijn relatief sneller dan de modernste fiets sneller is dan de eerste officiëel toegelaten UCI-fietsen... maar alsnog worden ze niet gebruikt
Punctuality is the politeness of kings
Een ligfiets is sneller omdat je behalve je lichaamsgewicht, je af kan zetten in het zitje. De krachten die je daardoor kwijt kan aan de trappers zijn veel groter dan bij een rechtopfiets, waarbij je moet uitkijken dat je je kniebanden niet stuktrapt. Hoe zit het daarmee bij een fixie? Aangezien je daar ook een redelijk groot vast verzet hebt over het algemeen.
Het 6 tot 12 verhaal in fixie vs freewheel volg ik niet helemaal, bij gelijk verzet zou dat gewoon even snel moeten zijn; een fietswiel (en zeker zo'n racewiel als in de meeste fixies) is van dermate licht gewicht dat het vliegwiel effect te verwaarlozen is.
Een ligfixie zou niet gaan werken, omdat je bijvoorbeeld bij heuvels wel even wat terug wil schakelen; Als je een lage gearing neemt zit je weer met het probleem dat je enorm gelimiteerd bent in je topsnelheid. De snellere ligfietsen zitten toch wel tussen de 40 a 60 kilometer per uur of nog sneller, iets wat ik een fixie niet zie doen
Al gaat het bij keirin ook wel hard, maar dat is op een baan.
Met versnellingen ben je imho sowieso sneller dan een fixie, omdat je sneller op kan trekken in een lage versnelling, en al accelererende opschakelt.
Ik kan me als fixie-noob wel voorstellen dat het prettig fietst als je direct contact hebt met je wiel, zonder een freewheel of versnellingen ertussen. Gewoon het ongecompliceerde compromisloze, alleen het broodnodige, dat spreekt me ook wel aan
Het 6 tot 12 verhaal in fixie vs freewheel volg ik niet helemaal, bij gelijk verzet zou dat gewoon even snel moeten zijn; een fietswiel (en zeker zo'n racewiel als in de meeste fixies) is van dermate licht gewicht dat het vliegwiel effect te verwaarlozen is.
Een ligfixie zou niet gaan werken, omdat je bijvoorbeeld bij heuvels wel even wat terug wil schakelen; Als je een lage gearing neemt zit je weer met het probleem dat je enorm gelimiteerd bent in je topsnelheid. De snellere ligfietsen zitten toch wel tussen de 40 a 60 kilometer per uur of nog sneller, iets wat ik een fixie niet zie doen
Met versnellingen ben je imho sowieso sneller dan een fixie, omdat je sneller op kan trekken in een lage versnelling, en al accelererende opschakelt.
Ik kan me als fixie-noob wel voorstellen dat het prettig fietst als je direct contact hebt met je wiel, zonder een freewheel of versnellingen ertussen. Gewoon het ongecompliceerde compromisloze, alleen het broodnodige, dat spreekt me ook wel aan
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Iemand enig idee of er behalve Fietsje nog meer fietsenzaken in Groningen zijn met aanbod in en verstand van fixed gear/single speed?
Geen enkele fietsenwinkel helaas. Fietsje heeft overigens ook nauwelijks verstand laat staan aanbod van fixiespullen. Gast beweerde stellig dat een 68x103 bottom bracket niet bestaat na een zoektocht op Google. Yeah, right. Wat zit er in mijn fiets dan.Jean-Bob schreef op zondag 27 november 2011 @ 18:59:
Iemand enig idee of er behalve Fietsje nog meer fietsenzaken in Groningen zijn met aanbod in en verstand van fixed gear/single speed?
Ik breek net een crankboutje af
[ Voor 9% gewijzigd door Tjebakka op 27-11-2011 22:51 ]
Haha, is me in het verleden ook overkomen! Heb daarna mezelf voorgenomen om om de week eens even te kijken of de crankboutjes nog strak genoeg zitten.. je weet maar nooit, aangezien het door het skidden nogal eens los wil raken.
Het is grappig dat ik nu pas eigenlijk dit topic zie, dacht dat er nog geen topic over was op tweakers. Zal binnenkort maar eens mijn fietsen in het topic gooien als ik tijd heb om wat actuele foto's te schieten.
Het is grappig dat ik nu pas eigenlijk dit topic zie, dacht dat er nog geen topic over was op tweakers. Zal binnenkort maar eens mijn fietsen in het topic gooien als ik tijd heb om wat actuele foto's te schieten.
Het gebeurde juist tijdens het aandraaien. Nja, morgen maar eens nieuwe boutjes halen dan
Moeten we niet de fixies van alle user hier op got in de startpost hebben ? Lijkt me leuk om te zien !
*edit* meteen maar even een update van mijn kant dan
oude situatie: noks in "[Nostalgie] De Doortrapper / fixie ..."
zo staat ie er nu bij :
volgend jaar misschien nog een carbon voorwiel.
zo staat ie er nu bij :

[ Voor 58% gewijzigd door noks op 28-11-2011 11:39 ]
Nice, wel grootnoks schreef op maandag 28 november 2011 @ 11:33:
Moeten we niet de fixies van alle user hier op got in de startpost hebben ? Lijkt me leuk om te zien !
zo staat ie er nu bij :[afbeelding]

Was er al bang voor. Zie toch best wat fixies rijden hier in de stad. Vandaag nog een gast gezien op een baanframe van de Nederlandse selectie jaren '90 ofzo, zag er zeer strak uit.Bakkert schreef op zondag 27 november 2011 @ 22:42:
[...]
Geen enkele fietsenwinkel helaas. Fietsje heeft overigens ook nauwelijks verstand laat staan aanbod van fixiespullen. Gast beweerde stellig dat een 68x103 bottom bracket niet bestaat na een zoektocht op Google. Yeah, right. Wat zit er in mijn fiets dan.
Ik breek net een crankboutje afMorgen met 4 ipv 5 van die dingen zien ze overleven
@noks: mooi fietsje, heb je die bel vaak nodig?
Haha die zit er pas sinds kort op, maar niemand hoort je aankomen op een fix 
En ben niet zo van het roepen, dus dan maar een belletje.
En ben niet zo van het roepen, dus dan maar een belletje.
Hoera! Bladboutjesprobleem is gefixt (hé leuke woordkeuze).
Maar.. wat doe je vervolgens met de overgebleven bladboutjes? Heb voor 2 daarvan al een mooie oplossing gevonden.

dat is mijn vriendin
Maar.. wat doe je vervolgens met de overgebleven bladboutjes? Heb voor 2 daarvan al een mooie oplossing gevonden.

[ Voor 3% gewijzigd door Tjebakka op 28-11-2011 20:52 ]
Haha nice, ook handig als je ze weer eens nodig hebtBakkert schreef op maandag 28 november 2011 @ 20:52:
Hoera! Bladboutjesprobleem is gefixt (hé leuke woordkeuze).
[afbeelding]
[afbeelding]
dat is mijn vriendin
Stil hier jongens!
Lol
Ik ben m'n fiets aan het volstickeren. Dus mocht iemand nog wat gave transparante stickers hebben ... 
D'r rijdt ook echt een spuuglelijke groene Create met oranje wielen door Groningen. Lelijk omdat het een singlespeed is. En omdat het een Create is.
D'r rijdt ook echt een spuuglelijke groene Create met oranje wielen door Groningen. Lelijk omdat het een singlespeed is. En omdat het een Create is.
[ Voor 40% gewijzigd door Tjebakka op 14-12-2011 13:07 ]
Hier ook veel singlespeeds. Denk ik een fix te zien rijden, maar bij de eerste de beste bocht vallen ze door de mand
Ja, jullie fixedrijders zijn....."speciaal" 
* snars heeft besloten dat ie voor de prijs van een achterwiel met eccentrische naaf beter een nieuw frame kan kopen.
Volgende project wordt iets met dikkere banden. Wel fixed. En een schijfrem voor.
Maar m'n singlespeed fietst ook nog steeds heer-lijk.
Ik zal binnenkort es wat foto's posten van de Koga van m'n vriendin...die is echt supercool geworden. Rood frame, witte Deep V's....en een..zegmaar....freewheel
* snars heeft besloten dat ie voor de prijs van een achterwiel met eccentrische naaf beter een nieuw frame kan kopen.
Volgende project wordt iets met dikkere banden. Wel fixed. En een schijfrem voor.
Maar m'n singlespeed fietst ook nog steeds heer-lijk.
Ja, die Create fietsjes....ze lijken goedkoop, maar als je er echt op wil fietsen in plaats van er naar kijken denk ik dat je beter af bent met een oude racefiets en een fatsoenlijke wielset.Bakkert schreef op woensdag 14 december 2011 @ 13:05:
Ik zal binnenkort es wat foto's posten van de Koga van m'n vriendin...die is echt supercool geworden. Rood frame, witte Deep V's....en een..zegmaar....freewheel

[ Voor 27% gewijzigd door snars op 15-12-2011 11:28 ]
Ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe fiets, maar die zal wel singlespeed (flip flop hub) moeten zijn. Ik ga namelijk af en toe ook een heel klein stukje offroad om bij bepaalde bestemmingen te komen. En die paadjes zou ik niet met een fixed gear willen proberen
Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos
Dan zou ik voor een ss gaan. Ter inspiratie: http://www.ninerbikes.com/bikesPóg mo Thóin schreef op donderdag 15 december 2011 @ 12:15:
Ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe fiets, maar die zal wel singlespeed (flip flop hub) moeten zijn. Ik ga namelijk af en toe ook een heel klein stukje offroad om bij bepaalde bestemmingen te komen. En die paadjes zou ik niet met een fixed gear willen proberen
Geile offroadsinglespeeds (en dan mag het ineens wel singlespeed zijn? JA
Deze knul wil uit generlei onderdelen een fixie samenstellen.
Welke site laat je kiezen uit meerdere maten frames?
Welke site laat je kiezen uit meerdere maten frames?
[ Voor 9% gewijzigd door Hatsieflatsie op 20-12-2011 02:14 ]
Laten we allereerst je budget vaststellen. Wat is je budget?
En dan kun je naar www.pristinefixedgear.nl of http://www.classical-bicycles.com/ of www.ebay.com of marktplaats.nl
En dan kun je naar www.pristinefixedgear.nl of http://www.classical-bicycles.com/ of www.ebay.com of marktplaats.nl
Wow! Die zijn wel heeeeel hardcore! Maar ik denk toch dt ik liever zelf een fietsje in elkaar schroef dan er één kant en klaar te kopen.Bakkert schreef op donderdag 15 december 2011 @ 13:08:
[...]
Dan zou ik voor een ss gaan. Ter inspiratie: http://www.ninerbikes.com/bikes
Geile offroadsinglespeeds (en dan mag het ineens wel singlespeed zijn? JA)
Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos
Iemand hier dit leuke tooltje in Nederland gezien?
http://vimeo.com/9173348
Gelijksoortig is ook interessant
Hoe bevallen de studded bandjes trouwens Bakkert?
[ Voor 18% gewijzigd door Vandread op 03-01-2012 17:20 ]
Oei, volgens mij moet ik even op zoek naar een nieuw frame.
De laatste tijd voelde het frame al een beetje flexibeler aan dan normaal, maar daarnet op weg naar m'n ouders werd het wel heel gek. Toen ik thuis kwam tikte m'n balhoofd al en kon ik de trapas duidelijk zien torderen.
In de garage keek ik met wat licht naar de fiets, en toen ben ik toch wel een beetje geschrokken
Gelukkig lig ik geen asfalt te eten, maar binnenkort moet ik dus even wat anders op de kop tikken om een fietsje van op te bouwen
![]() | ![]() |
De laatste tijd voelde het frame al een beetje flexibeler aan dan normaal, maar daarnet op weg naar m'n ouders werd het wel heel gek. Toen ik thuis kwam tikte m'n balhoofd al en kon ik de trapas duidelijk zien torderen.
In de garage keek ik met wat licht naar de fiets, en toen ben ik toch wel een beetje geschrokken

[ Voor 4% gewijzigd door TheZeroorez op 03-01-2012 20:03 ]
Zie ik op je eerste foto's (toen je de fiets showde een paar pagina's geleden) dat die scheur bij het balhoofd er toen al was, of is dat een ander streepje?
Bij de trapas bedoel je? Daar is wat te zien inderdaad.
Volgens mij heb ik de fiets daarna een keer helemaal schoon gehad, en dan moet ik het tegen gekomen zijn, het zal dus iets anders zijn (er zitten op die plaats wat lelijke strepen in de lak). Ik moet zeggen dat ik er sinds oktober niet veel kilometers op gemaakt heb (max 100), dus het zou net zo goed kunnen dat dat het begin was inderdaad
Volgens mij heb ik de fiets daarna een keer helemaal schoon gehad, en dan moet ik het tegen gekomen zijn, het zal dus iets anders zijn (er zitten op die plaats wat lelijke strepen in de lak). Ik moet zeggen dat ik er sinds oktober niet veel kilometers op gemaakt heb (max 100), dus het zou net zo goed kunnen dat dat het begin was inderdaad

Ik heb een nieuw slachtoffer:

Colnago by ikmattie, on Flickr
Hij staat nog niet mij mij thuis, moet het dus met phonepics van m'n vader doen.
In het voorjaar maar eens converten naar een single-speed en misschien wel een fixie (met rem)

Colnago by ikmattie, on Flickr
Hij staat nog niet mij mij thuis, moet het dus met phonepics van m'n vader doen.
In het voorjaar maar eens converten naar een single-speed en misschien wel een fixie (met rem)
Mijn Flickr; Sony A7iii
Heeft geen zin om die erop te doen. Maar heb vandaag wel m'n 23c bandjes in de kast gedaan en 2 van deze jongens erom gelegd:Vandread schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:17:
Iemand hier dit leuke tooltje in Nederland gezien?
37c Schwalbe Marathon Supreme.

Fietst echt onwijs comfortabel! Trappen niet zwaar en geeft net even wat meer zekerheid nu het zo nat is.
Overigens nu ook nieuwe pedalen en straps (maar dan helemaal zwart):

Zal eens even een nieuwe foto van m'n fiets maken
Ik sta sindskort als ik m'n fiets in de bewaakte stalling zet (tijdens uitgaan) altijd naast een Create fiets. Lelijke singlespeed!! Al moet ik toegeven dat de kleurstelling wel vet is. De kwaliteit van die fietsen is gewoon niet goed.

Verder vond m'n zus het wel toepasselijk deze hoodie te geven voor m'n verjaardag (reflecteert!):

Verder was de fixie scene in Groningen in de kerststemming:

Heb ik dus nieuwe pedalen en straps:

37c bandjes en dat geeft een badass look:

[ Voor 34% gewijzigd door Tjebakka op 08-01-2012 12:32 ]
Leuk topic!
Ben van de zomer ook begonnen een oud roestig frame te herstellen. Op het moment staat het project op een laag pitje, maar ben van plan het komende zomer af te ronden.
Hier een voor en na pic, het vage afgebladderde pastelblauw heeft plaats gemaakt voor goed rood icm wat naakt staal.
Voor:

Na:
Ben van de zomer ook begonnen een oud roestig frame te herstellen. Op het moment staat het project op een laag pitje, maar ben van plan het komende zomer af te ronden.
Hier een voor en na pic, het vage afgebladderde pastelblauw heeft plaats gemaakt voor goed rood icm wat naakt staal.
Voor:

Na:

Goed. Heb een normale freewheel fiets met versnellingen en met ideale maat 54 gevonden.
De tandwielen en transmissie eruit jonassen. En fixed gear erin. Rest blijft hetzelfde. Welke onderdelen heb ik dan nodig
(graag met link en al).
De tandwielen en transmissie eruit jonassen. En fixed gear erin. Rest blijft hetzelfde. Welke onderdelen heb ik dan nodig
@Mickey, vette kleuren en netjes gedaan! 
Tenzij je het huidige achterwiel wilt gebruiken en er zelf een nieuwe naaf in wil zetten, maar dat lijkt me wat veel gedoe en niet heel erg rendabel als het een oud achterwiel is.
In ieder geval heb je in dat geval een andere naaf nodig zoals deze:

+ zo'n 32 spaken en een velg.
Voor de rest, als je dit topic een beetje doorneemt kom je wel linkjes tegen. Zoals zovaak gezegd op Tweakers is eigen moeite gewenst.
In principe heb je behalve een ander achterwiel met fixed naaf en wellicht een andere ketting niets extra's nodig. Dat is het mooie van FixedHatsieflatsie schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 16:49:
Goed. Heb een normale freewheel fiets met versnellingen en met ideale maat 54 gevonden.
De tandwielen en transmissie eruit jonassen. En fixed gear erin. Rest blijft hetzelfde. Welke onderdelen heb ik dan nodig(graag met link en al).
In ieder geval heb je in dat geval een andere naaf nodig zoals deze:

+ zo'n 32 spaken en een velg.
Voor de rest, als je dit topic een beetje doorneemt kom je wel linkjes tegen. Zoals zovaak gezegd op Tweakers is eigen moeite gewenst.
[ Voor 11% gewijzigd door Tjebakka op 11-01-2012 17:08 ]
De Koga van m'n vriendin heeft van die BLB-naven ^^^. Je moet wel even goed kijken naar de kettinglijn (= de afstand tussen het midden van je frame en het midden van de tandjes op het kettingwiel), het werkt niet per definitie goed met het binnenste blad van een Shimano dubbel. Met een kortere trapas (107mm) en het buitenste blad loopt de boel nagenoeg recht.
Beh, wat wordt je fiets smerig van dit weer
Kettinglijn moet je inderdaad sturen met je trapas. Ik heb een paar maanden met een 68x107 bottom bracket rondgefietst terwijl mijn crank een 68x103 vereist. Maar voor de rest zijn die naven nagenoeg hetzelfde uitgelijnd tegenwoordig. Ik heb overigens ook die naven. Niet duur en best wel sterk! icm B43 velgen mag dat ook welsnars schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:40:
De Koga van m'n vriendin heeft van die BLB-naven ^^^. Je moet wel even goed kijken naar de kettinglijn (= de afstand tussen het midden van je frame en het midden van de tandjes op het kettingwiel), het werkt niet per definitie goed met het binnenste blad van een Shimano dubbel. Met een kortere trapas (107mm) en het buitenste blad loopt de boel nagenoeg recht.
Wat dacht je van je kont
[ Voor 17% gewijzigd door Tjebakka op 12-01-2012 14:23 ]