Misschien moet jij anders even accepteren dat er mensen op deze aardbol rondlopen met andere opvattingen dan die van jou; ik heb in mn pm duidelijk aangegeven waarom ik het onbeschoft vond maar je doet het gewoon vrolijk weer. Getuigd van veel volwassenheid hoor, grote jongen.alt-92 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:00:
[...]
Goed, richten we ons alleen even op het nederlands taalgebied.
gaan we dan kijken wat er nu voor sites met wat meer inhoudelijk nivo aanwezig is dan is dat aantal een stuk kleiner dan de vraagmaarraakvooreenknaak Computeridee/beginnersweb/iksnaphetniet nivo sites.
Is het echt zo erg dat Tweakers.net een bewuste keuze maakt in hun beleidsvoering om liever voor de eerste categorie te gaan in plaats van de tweede?
[...]
Misschien moet je dan toch even het gebruik van eensmiley leren inschatten..
zonder knipoog of andere emoticons dit keer.
MrFl0ppY: het recursie zoek probleem
. Maar je maakt hier wel een aanname, namelijk
Dat is natuurlijk niet altijd zo, hoewel de kans dat dit zo is natuurlijk wel groot (groter) is. Maar goed, ook beginners en luie mensen weten google uiteindelijk wel te vinden.De 'kennis' die met die topics wordt 'gecreeërd' is ook alleen nuttig voor die groep beginners.
Lees je DM en geef iemand ook eens de tijd om te reageren?
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Om het even met een beeldspraak te zeggen: wat jij zegt is dat de waarde van dergelijke vragen groter dan nul is, en het dus automatisch volgt dat het een goed idee is voor tweakers om die erbij te nemen.Ruudjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:04:
[...]
Nee, natuurlijk niet. Maar laten we dan wel bewust zijn van het feit dat we dan ook gewoon nuttige dingen, of beter gezegd, veel potentieel nuttig spul wegkieperen. Ik ben ook helemaal niet negatief over de huidige situatie, maar ik denk dat de gedachtegang zoals die er nu is over luie en beginnerstopics, niet helemaal accuraat, of incompleet is, zoals ik al probeerde te verwoorden.
Daarnaast denk ik echt, en dat vinden jullie naief, dat het mogelijk is voor groep 1 en groep 2 te gaan, en daarbij groep 1 blijer mee te maken.
Neem nu het voorbeeld van een juwelenwinkel. Neem daarnaast tien ton Klasse A paardestront. De waarde van paardestront is groter dan nul (bemesting, etc..). Is het dan een goed idee om die tien ton paardestront in de juwelenwinkel binnen te kieperen? De waarde van de inventaris is immers gestegen, je moet alleen wat meer zoeken naar de juwelen...
Sorry voor de boutade, maar dat moet toch duidelijk maken dat meer = beter vaak destructief werkt?
Kijk naar het aantal vragen dat nu reeds wordt gesteld terwijl het niet mag. Vermenigvuldig dat met honderd als het wél mag. Kijk dan naar de techforums nu en stel je honderd beginnersvragen op elke pagina voor. Denk je écht dat de experten die de techforums "maken" nog in een dergelijk boeltje zullen zoeken?
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Had je 2e bericht in dit topic nog niet gelezen voordat ik mijn 1e DM verstuurde; vandaar de 2e.alt-92 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:18:
Lees je DM en geef iemand ook eens de tijd om te reageren?
Hoe zit het eigelijk met de 'sta ik juridisch sterk wellus/nietus' topics?
Laatste tijd zijn er flink wat langsgekomen, waar de helft al opgelost was (of eigelijk nooit een probleem was) als TS even contact met bedrijf in kwestie had opgenomen. Ik mag aannemen dat daar dezelfde regeltjes op van toepassing zijn, maar vooral het onderdeel 'wat heb je al ondernomen' ligt veelal rond het 0 punt in deze gevallen. (de 3 euro laptop, vodafone opzegging, afzien van veiling, paypal issues).
Laatste tijd zijn er flink wat langsgekomen, waar de helft al opgelost was (of eigelijk nooit een probleem was) als TS even contact met bedrijf in kwestie had opgenomen. Ik mag aannemen dat daar dezelfde regeltjes op van toepassing zijn, maar vooral het onderdeel 'wat heb je al ondernomen' ligt veelal rond het 0 punt in deze gevallen. (de 3 euro laptop, vodafone opzegging, afzien van veiling, paypal issues).
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
maar als je het sluit zet den in iedergeval even een link naar het betreffende topic erbij, als het toch zo makkelijk te vinden isDexterBelgium schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:22:
[...]
Om het even met een beeldspraak te zeggen: wat jij zegt is dat de waarde van dergelijke vragen groter dan nul is, en het dus automatisch volgt dat het een goed idee is voor tweakers om die erbij te nemen.
Neem nu het voorbeeld van een juwelenwinkel. Neem daarnaast tien ton Klasse A paardestront. De waarde van paardestront is groter dan nul (bemesting, etc..). Is het dan een goed idee om die tien ton paardestront in de juwelenwinkel binnen te kieperen? De waarde van de inventaris is immers gestegen, je moet alleen wat meer zoeken naar de juwelen...
Sorry voor de boutade, maar dat moet toch duidelijk maken dat meer = beter vaak destructief werkt?
Kijk naar het aantal vragen dat nu reeds wordt gesteld terwijl het niet mag. Vermenigvuldig dat met honderd als het wél mag. Kijk dan naar de techforums nu en stel je honderd beginnersvragen op elke pagina voor. Denk je écht dat de experten die de techforums "maken" nog in een dergelijk boeltje zullen zoeken?
ik zie ik zie wat jij niet ziet
In de meeste gevallen krijg je óf genoeg (zoek)hints of oplossingsrichtingen óf zelfs een bestaande topic met oplossing mee in een sluitpost.icecreamfarmer schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:50:
maar als je het sluit zet den in iedergeval even een link naar het betreffende topic erbij, als het toch zo makkelijk te vinden is
Tenzij je compleet lak hebt aan bijvoorbeeld een CSL Beleid en alsnog een topic opent wat juist niet de bedoeling is als je *LET OP* - Wat moet ik kopen ook leest - bijvoorbeeld een topic als Desktop PC +- €500 wat iemand tóch aanmaakt ondanks de diverse aanwijzingen dat dát nou juist niet de bedoeling is.
Dus ja, dat wordt al vaak genoeg gedaan. Maar een luie donder* belonen door 'm alsnog een antwoord op en zilveren dienblaadje te gaan geven - uhuh noway.
*da's een buitencategorie user overigens, die vallen vaak snel op en daarna door de mand.
\[forum/feat] 'Help, waar moet ik beginnen' forum is de lopende discussie voor dat onderwerp - misschien dat je die over het hoofd hebt gezien?slow whoop schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:09:
Misschien zou GoT ook een apart forum kunnen beginnen voor de "simpele" vragen
[ Voor 15% gewijzigd door alt-92 op 14-08-2009 16:04 ]
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Achja, we besteden weer veel pagina's aan iets wat over en over wordt gedaan...
Helpdesk!
En dan alt-92 hierboven, we hebben dan zelfs de ruimte om die vragen wel beantwoord te krijgen zodat mensen zonder twijfel een PC kunnen kopen. Alleen houden we het centraal. Daarbij zijn we echt bereid beginners te helpen. Een mooi voorbeeld uit de BBG Aanschaf-topics van mei:
Start hier: Verwijderd in "[BBG Aanschaf] Budget- en basissysteem m..."
Punt is dat we in het verleden 10 topics per dag krijgen met de strekking van het voorbeeld van alt-92 hierboven, maar dan vaak nog 10x erger. "Ik zoek een PC om te gamen voor 700 euro, weten jullie iets" is niet overdreven. CSL was het afvoerputje van GoT, het forum waar die idioten zaten. Juist doordat we met zijn allen water bij de wijn hebben gedaan is het nu een leefbaar forum voor regulars, moderators en nieuwelingen.
Helpdesk!
En dan alt-92 hierboven, we hebben dan zelfs de ruimte om die vragen wel beantwoord te krijgen zodat mensen zonder twijfel een PC kunnen kopen. Alleen houden we het centraal. Daarbij zijn we echt bereid beginners te helpen. Een mooi voorbeeld uit de BBG Aanschaf-topics van mei:
Start hier: Verwijderd in "[BBG Aanschaf] Budget- en basissysteem m..."
(onderaan de pagina).Maar hier kan ik dus wel wat mee! Harstikke bedankt! Ik had eerlijk gezegt verwacht dat ik uitgescholden zou worden vanwege te weinig kennis
Punt is dat we in het verleden 10 topics per dag krijgen met de strekking van het voorbeeld van alt-92 hierboven, maar dan vaak nog 10x erger. "Ik zoek een PC om te gamen voor 700 euro, weten jullie iets" is niet overdreven. CSL was het afvoerputje van GoT, het forum waar die idioten zaten. Juist doordat we met zijn allen water bij de wijn hebben gedaan is het nu een leefbaar forum voor regulars, moderators en nieuwelingen.
[ Voor 24% gewijzigd door GENETX op 14-08-2009 16:10 ]
Zoiets, maar dat is een verzamel topic voor van alles en nog wat. Ik doelde meer op een een aparte categorie voor beginners met daarin hun vragen, waarbij elke vraag een eigen topic is. Ik denk dat dat overzichtelijker is voor zowel de beginners als voor de mensen die hun vragen willen beantwoorden.alt-92 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:58:
[...]
\[forum/feat] 'Help, waar moet ik beginnen' forum is de lopende discussie voor dat onderwerp - misschien dat je die over het hoofd hebt gezien?
Ik dacht echt dat de Cheatah's onder ons na de vijftiger jaren uitgestorven waren. Maar helaas merk ik steeds vaker dat de huidige jongeren meer en meer overeenkomsten vertonen met de ouderen van toen. Lagrimas negras zijn dan wel erg van toepassing....
Dat bestaat al en heet Computeridee forum en Helpmij.nl. Vergelijk het met een voetbalclub als PSV of zo: die hebben alleen de wat betere voetballers, en niet de kneusjes. Verwacht je van PSV dat ze ook de eenbenigen mee laten voetballen?slow whoop schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 16:14:
Zoiets, maar dat is een verzamel topic voor van alles en nog wat. Ik doelde meer op een een aparte categorie voor beginners met daarin hun vragen, waarbij elke vraag een eigen topic is. Ik denk dat dat overzichtelijker is voor zowel de beginners als voor de mensen die hun vragen willen beantwoorden.
GoT bestrijkt een deelgebied, daar waar Computeridee weer het andere einde bestrijkt. En dat is geen snobisme, ik ben ruim twee jaar heel actief geweest op het Computeridee forum, maar het begon mij ook de strot uit te komen dat er zoveel mensen zijn die hulp vragen zonder te geven, en zonder zelf ook maar een poot uit te steken.
Het idee van een community is dat je niet alleen leeched, maar ook bijdraagt. Op zich is de oude bulletinboard-instelling wel goed: voor elke 10 kb download moest je 1 kb uploaden. Laat maar eens een karma grafiek zien waarin is meegenomen of je alleen afhaalchinees doet of ook bijdraagt
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Wat ik wel opmerkelijk vind aan dit soort topics is dat "men" er maar vanuit gaat dat die kennis die de regulars hier bezitten aangeboren is of e.d.
Juist door het avond aan avond pielen, googlen, lezen, lezen en nog eens lezen, heb ik en zeer waarschijnlijk ook andere regulars hun kennis opgedaan. Het klinkt dan misschien heel raar maar mijn frustratie is dan behoorlijk opgelopen als ik een luiaard een typische google topic zie neerplempen incl. nog de groetjes onder de post erbij te zetten. RTFM!
Ik ben zeker de laatste tijd niet de beroerste om mensen op weg te helpen door google+steekwoorden url's toe te spelen maar je gaat je soms afvragen hoe "dom" iemand moet zijn om zelf niet op dat idee te zijn gekomen.
@Ruudjah
Misschien moet je je ook is afvragen waarom wij mensen moeten helpen met bijvoorbeeld "geheugen uitbreidings vragen" als ze zelf eigenlijk niet de materie snappen en daarnaast geen moeite doen om zelf te achterhalen over het hoe/wat/waar? Ga dan met je PC onder je arm naar de PCdokter of Mycom maar laat me en de anderen alsjeblieft met rust zou ik zeggen. Voor die paar euro's aan installatie ben je van al dat gezeik af of is dat nu juist het probleem?
Juist door het avond aan avond pielen, googlen, lezen, lezen en nog eens lezen, heb ik en zeer waarschijnlijk ook andere regulars hun kennis opgedaan. Het klinkt dan misschien heel raar maar mijn frustratie is dan behoorlijk opgelopen als ik een luiaard een typische google topic zie neerplempen incl. nog de groetjes onder de post erbij te zetten. RTFM!
Ik ben zeker de laatste tijd niet de beroerste om mensen op weg te helpen door google+steekwoorden url's toe te spelen maar je gaat je soms afvragen hoe "dom" iemand moet zijn om zelf niet op dat idee te zijn gekomen.
@Ruudjah
Misschien moet je je ook is afvragen waarom wij mensen moeten helpen met bijvoorbeeld "geheugen uitbreidings vragen" als ze zelf eigenlijk niet de materie snappen en daarnaast geen moeite doen om zelf te achterhalen over het hoe/wat/waar? Ga dan met je PC onder je arm naar de PCdokter of Mycom maar laat me en de anderen alsjeblieft met rust zou ik zeggen. Voor die paar euro's aan installatie ben je van al dat gezeik af of is dat nu juist het probleem?
Precies, en kennis die je hebt verkregen door het zelf uitzoeken (en diverse keren proberen en falen) blijft je altijd bij.Miki schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 17:08:
Wat ik wel opmerkelijk vind aan dit soort topics is dat "men" er maar vanuit gaat dat die kennis die de regulars hier bezitten aangeboren is of e.d.
Vroeger moest je dit zelf allemaal uitzoeken, tegenwoordig met google gaat het allemaal een stuk sneller.
Ook ik vergeet nog wel eens een basis dingetje, maar dan google ik de meuk en komt het wel weer goed.
Wat ik verder nog mis in de discussie is dat het toch echt aan het management de taak is om de tweakers site te positioneren in een toch al overvolle markt met tech websites.
Ik denk dat Tweakers het goed aanpakt door zich op de wat zwaardere problemen richt en niet op de 'hoe sluit ik mijn ATA schijf aan' topics.
Dat is voor mij absoluut meerwaarde. Ik lees dan ook vaak met plezier technische topics waarvan ik denk 'daar heb ik ooit nog wat aan' zonder dat ik bewust participeer in de discussie.
Het is mij nog steeds volledig onduidelijk wat de TS nu wil bereiken.
Van Tweakers.net een eenheidsworst maken? Lijkt me een slecht plan.
Bovendien wordt er rijkelijk verwezen naar de 'beginners sites' in FAQ's, welke je in principe sowieso dient door te nemen voor een post te maken.
Ik zie tweakers.net als een site waar je als expert/vergevorderde gebruiker je echte zware problemen kan bespreken met andere mensen die er misschien net iets meer kaas van hebben gegeten of in hetzelfde bootje gezeten hebben.
Dit is ook precies 1 van de redenen dat mijn aantal opening posts minimaal is. Ik wil persoonlijk liever eerst tot op het bot in de materie duiken voordat ik een post maak, en vaak blijkt dan dat je met Google en tweakers.net eigenlijk heel vaak de problemen wel op kan lossen.
If you choose to criticise you choose your enemies
Als iemand onzin post, kan je er nog steeds iets geniaals van maken. Van mensen die een uur lang onzin aan elkaar verkopen in de trein waar ik bij zit, kan ik nieuwe ideeen en inzichten putten. En heel veel leren. Zoals bijvoorbeeld hoe je het beste om kan gaan met die mensen. Of dat je leert hoe hun insteek is in het leven. Of dingen die ze doen die niet slim zijn, die jij dan vervolgens niet hoeft uit te proberen. Onzin mag dan onzin zijn, maar de wijze haalt er lering uit en past dat vervolgens toe in zijn leven. Of geniet ervan en interpreteerd het als leuk of grappig en beleeft er plezier aan.
Nu wil ik niet de betweter hier uit lopen hangen, dat is niet mijn intentie. Ik hoop alleen dat er mensen hier zijn die met de Tweakers instelling, dezelfde instelling die verwacht wordt op dit forum, kunnen kijken naar luie posts of beginners posts. Als mensen de FAQ niet hebben gelezen, zou je misschien ook de conclusie kunnen trekken dat de FAQ niet duidelijk staat aangegeven op het forum. Als mensen niet in een bepaald topic posten, kan je zeggen dat het juiste topic is ondergesneeuwd.
Als mensen geen juiste interpunctie gebruiken of trema's vergeten, zou je kunnen concluderen dat iets met de toetsenbord instelling onjuist is in het OS.
Maar je kan natuurlijk altijd de standaard conclusie trekken dat het niet aan GoT ligt, dat er niets te leren valt, dat er geen waarde wordt toegevoegd, en dat de user gewoon een lui figuur is die niets weet. Da's een keuze de je maakt als community op zo'n forum. Maar ik heb niet het idee dat deze keuze hier bewust is gemaakt, of dat het alternatief is overwogen. Sterker, dat het alternatief als zodanig uberhaupt wordt gezien.
Nu wil ik niet de betweter hier uit lopen hangen, dat is niet mijn intentie. Ik hoop alleen dat er mensen hier zijn die met de Tweakers instelling, dezelfde instelling die verwacht wordt op dit forum, kunnen kijken naar luie posts of beginners posts. Als mensen de FAQ niet hebben gelezen, zou je misschien ook de conclusie kunnen trekken dat de FAQ niet duidelijk staat aangegeven op het forum. Als mensen niet in een bepaald topic posten, kan je zeggen dat het juiste topic is ondergesneeuwd.
Als mensen geen juiste interpunctie gebruiken of trema's vergeten, zou je kunnen concluderen dat iets met de toetsenbord instelling onjuist is in het OS.
Maar je kan natuurlijk altijd de standaard conclusie trekken dat het niet aan GoT ligt, dat er niets te leren valt, dat er geen waarde wordt toegevoegd, en dat de user gewoon een lui figuur is die niets weet. Da's een keuze de je maakt als community op zo'n forum. Maar ik heb niet het idee dat deze keuze hier bewust is gemaakt, of dat het alternatief is overwogen. Sterker, dat het alternatief als zodanig uberhaupt wordt gezien.
Van onzin iets geniaals maken gaat minder makkelijk dan meteen met iets goeds beginnen. Overigens kan alles wel uitgroeien tot een goed topic als je het maar lang genoeg openlaat. Ik vind het een non-argument.
Zeker omdat 99,99% van de n00b-topics GoT-onwaardig blijft. En zoals gezegd, die willen we hier niet zien.
En ja, de keuze is hier bewust gemaakt om een bepaalde drempel te hanteren. Het alternatief bestaat, en dat zijn de beginnersweb-achtige fora. Daar kiezen we bewust niet voor. Die drempel weghalen haalt dus de hele filosofie achter GoT weg. Dat gaat dus (mijns inziens) dan ook niet gebeuren. En dat is maar goed ook. Als je n00btopics wilt ga je IMO maar naar een ander forum.
Zeker omdat 99,99% van de n00b-topics GoT-onwaardig blijft. En zoals gezegd, die willen we hier niet zien.
En ja, de keuze is hier bewust gemaakt om een bepaalde drempel te hanteren. Het alternatief bestaat, en dat zijn de beginnersweb-achtige fora. Daar kiezen we bewust niet voor. Die drempel weghalen haalt dus de hele filosofie achter GoT weg. Dat gaat dus (mijns inziens) dan ook niet gebeuren. En dat is maar goed ook. Als je n00btopics wilt ga je IMO maar naar een ander forum.
[ Voor 57% gewijzigd door RoD op 14-08-2009 19:14 ]
Anders lees je het topic eens door? Het is al heel vaak aangegeven dat het een bewuste keuze is, en dan ga je beweren dat het niet zo is? Naar Louis van Gaal: "User zijn is ook een vak en vraag voorbereiding en lezen van reacties".Ruudjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 19:08:
Maar ik heb niet het idee dat deze keuze hier bewust is gemaakt, of dat het alternatief is overwogen. Sterker, dat het alternatief als zodanig uberhaupt wordt gezien.
Misschien moet je eens naar een Ajax*-fanclub gaan en zeggen dat Feyenoord*-aanhangers ook welkom moeten kunnen zijn?
* vul in club naar keuze
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ehm.Ruudjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 19:08:
Als iemand onzin post, kan je er nog steeds iets geniaals van maken. Van mensen die een uur lang onzin aan elkaar verkopen in de trein waar ik bij zit, kan ik nieuwe ideeen en inzichten putten. En heel veel leren. Zoals bijvoorbeeld hoe je het beste om kan gaan met die mensen. Of dat je leert hoe hun insteek is in het leven. Of dingen die ze doen die niet slim zijn, die jij dan vervolgens niet hoeft uit te proberen. Onzin mag dan onzin zijn, maar de wijze haalt er lering uit en past dat vervolgens toe in zijn leven. Of geniet ervan en interpreteerd het als leuk of grappig en beleeft er plezier aan.
We zijn een Technisch gespecialiseerd forum voor computerliefhebbers over computers en randapparatuur plus nog wat bijverschijnselen als tech-gadgets.
En geen 'levenservaring/uitblik' uitwisselingsforum toch?
Bij zo goed als elk forum ter wereld staan dergelijke 'how to post/FAQ/weetikveel' items bovenaan.Nu wil ik niet de betweter hier uit lopen hangen, dat is niet mijn intentie. Ik hoop alleen dat er mensen hier zijn die met de Tweakers instelling, dezelfde instelling die verwacht wordt op dit forum, kunnen kijken naar luie posts of beginners posts. Als mensen de FAQ niet hebben gelezen, zou je misschien ook de conclusie kunnen trekken dat de FAQ niet duidelijk staat aangegeven op het forum.
En dan zou uitgerekend Tweakers het verkeerd doen?
Of het is niet interessant genoeg.Als mensen niet in een bepaald topic posten, kan je zeggen dat het juiste topic is ondergesneeuwd.
Nope, da's gewoon lamlendigheid, vroegah werd het op school erin geramd, tegenwoordig leer je dat niet meer op sgool.Als mensen geen juiste interpunctie gebruiken of trema's vergeten, zou je kunnen concluderen dat iets met de toetsenbord instelling onjuist is in het OS.
Er zal altijd wel het één en ander te verbeteren zijn, maar wat je in eerste instantie voorstelt is de totale werking van dit forum ondersteboven gooien door de uitgangspunten om te draaien.Maar je kan natuurlijk altijd de standaard conclusie trekken dat het niet aan GoT ligt, dat er niets te leren valt, dat er geen waarde wordt toegevoegd, en dat de user gewoon een lui figuur is die niets weet. Da's een keuze de je maakt als community op zo'n forum. Maar ik heb niet het idee dat deze keuze hier bewust is gemaakt, of dat het alternatief is overwogen. Sterker, dat het alternatief als zodanig uberhaupt wordt gezien.
Uiteraard valt er altijd wat te leren. Het gebeurt ook vaak genoeg dat er hier dingen geëvalueerd en overwogen worden. Het grote probleem is gewoon mensen die geen inzet tonen. Denk je dat ik (of een willekeurige andere bezoeker) het leuk vind om keer op keer antwoorden te gaan zoeken voor andere mensen die het gewoon vertikken om iets te zoeken. Sterker nog, soms levert het nog zelfs resultaten op als je de topictitel letterlijk in Google smijt. Daar zakt echt m'n broek vanaf. Zulke topicstarts moet je gewoon niet willen hebben op je forum. En niemand leert daar ook iets van. Ook de topicstarter niet. Die krijgt het hapklaar op z'n bord. Daar kom je niet verder mee in het leven kan ik je zeggen. In welke zin dan ook.Ruudjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 19:08:
Kort samengevat: luie mensen zijn op welke manier dan ook onwenselijk op een forum zoals dit. Die moet je niet willen bedienen.
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Sterker nog, je leert hier ook nog eens zelfstandig dingen uit te zoeken omdat dat nou juist zo aangespoord wordt.
Daar wordt je echt niet slechter van, integendeel.
Daar wordt je echt niet slechter van, integendeel.
Er valt zat te leren voor de user die een N00b topic aanmaakt. Ga googlen en je leert veel meer dan dat je het hier op een bordje krijgt voor geschoteld alleen al in de FAQ.Ruudjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 19:08:
Vroeger moest je echt alles zelf uitzoeken en de informatie verzamelen. Door google is het al makkelijker geworden. Doordat ik zelf 90% van de zaken zelf heb uitgezocht is mijn computerkennis wat breder dan ik eigenlijk nodig hebt.
Het punt is je probeert GoT als schuldige nu aan te wijzen maar ik denk toch dat je bij de users moet zijn die zelf te lui zijn om wat uit te gaan zoeken. Hiervan leren ze meer dan dat de gemiddelde tweaker weer zo'n topic voorbij ziet vliegen.
Maar ik ben bang dat dit een eindeloze discussie gaat worden omdat je toch niet naar de standpunten en de waarden van de tweakers en GoT kijkt.
Onthoud de tweakers maken GoT tot wat het is.
Verwijderd
Misschien moeten we een n00b thread request maken? :-) Voor d'n luie en nietwetende medemens. Ik vind eigenlijk ook wel dat GOT soms te ver doordraaft in het "just google it" gedrag.. Sommige mensen weten gewoon niet hoe ze goed een oplossing voor een probleem moeten zoeken via google
\[forum/feat] 'Help, waar moet ik beginnen' forum
Er zit een hééél groot verschil in botweg GOOGLE! of UTFS roepen, en 'iets beter zoeken, met wat andere steekwoorden als foo, bar, of thingamajig kom je wel tegen waar je verder mee kan'.Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 19:53:
Ik vind eigenlijk ook wel dat GOT soms te ver doordraaft in het "just google it" gedrag.. Sommige mensen weten gewoon niet hoe ze goed een oplossing voor een probleem moeten zoeken via google
[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 14-08-2009 19:58 ]
Verwijderd
Dan moeten ze leren zoeken. Dat is ook een vaardigheid die belangrijk is. Ook voor dingen die niets met PC's te maken hebben.
Daar zijn dus andere forums voor. Het is tweewegverkeer: GoT is geen afhaalchinees, dus als je zelf niets kunt en ook niet de moeite doet dit te leren, dan kun je beter bij Computeridee langs gaanVerwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 19:53:
Misschien moeten we een n00b thread request maken? :-) Voor d'n luie en nietwetende medemens. Ik vind eigenlijk ook wel dat GOT soms te ver doordraaft in het "just google it" gedrag.. Sommige mensen weten gewoon niet hoe ze goed een oplossing voor een probleem moeten zoeken via google
Niet kunnen? Bewijs dat maar, door het eerst te proberen. En als je een topic opent, dan zul je dus moeten laten zien wat je geprobeerd hebt. En dan blijkt meestal dat men het helemaal nog niet echt geprobeerd heeft.
Als er één ding extreem onwenselijk is, is dat het wel. Met de gedachte: "Eigenlijk willen we het niet, maar pleur het maar in deze draad dan valt het niet op". Veeg het maar onder het tapijt, dan zien we het niet.Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 19:53:
Daarnaast wordt het ook nog eens extreem ononverzichtelijk. En daar is niemand bij gebaat.
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Verwijderd
@er zijn geen domme vragen: Alsjeblieft niet zeg. Dat beetje kwaliteitscontrole dat hier heerst is een verademing in een zee van luiheid.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2009 20:09 ]
Verwijderd
Je zou denken dat als je in staat bent om hier een account aan te maken, (hopelijk) het juiste forum te vinden en een topic te starten, je ook kan bedenken hoe Google te gebruiken.
Wellicht heeft een TS dat ook al gedaan, maar als dit niet naar voren komt dan kun je idd reacties als GOOGLE, UTFS, RTFM verwachten, zodoende het bestaan van de FAQ's
Wellicht heeft een TS dat ook al gedaan, maar als dit niet naar voren komt dan kun je idd reacties als GOOGLE, UTFS, RTFM verwachten, zodoende het bestaan van de FAQ's
Dat kan gebeuren. Maar we verwachten wel dat je zelfinitiatief in je topicstart toont. Dat wil zeggen, laat zien dat je zelf je best hebt gedaan om het antwoord op te zoeken. Dat je dan een keer toevallig op de verkeerde keywords zoekt is niet zo erg.Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 19:53:
Als je je gewoon aan de quickstart houdt wat betreft topicstarts, zal je topic niet snel op slot gaan.
eigenlijk is het ook vreemd dat die 1 dags vliegen uberhaupt tweakers.net weten te vinden meestal zitten ze dan toch even op google te zoeken naar computer forum oid...
There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!
Als iemand bij mijn voetbalclub komt om een potje te tennissen, dan kan ik hem ook best ten dienst zijn en er het beste van maken. Als hij komt judoen kan ik hem misschien nog wel een beetje een uitdaging bieden. Terwijl ik tennis of judo kan ik echter niet voetballen en dat doe ik veel liever.Ruudjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 19:08:
Als iemand onzin post, kan je er nog steeds iets geniaals van maken.
Het is allemaal leuk en aardig dat jij vindt dat je van ieder negatief ding moet proberen iets positiefs te maken, maar wij vinden dat zonde van onze tijd, omdat tijd schaars is en wij die tijd liever besteden aan het nog veel positiever maken van iets dat al positief is. De denkfout in jouw redenering is dat je doet voorkomen dat onze hoeveelheid tijd om mensen ter dienst te zijn oneindig is.
[ Voor 17% gewijzigd door Confusion op 15-08-2009 11:41 ]
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Alhoewel reacties als UTFS en RTFM net zo dom zijn als het openen van een topic zonder moeite te doen. Áls je dan reageert, reageer dan constructief. Of maak een TopicReport, daar zijn die dingen voor.Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 20:37:
Je zou denken dat als je in staat bent om hier een account aan te maken, (hopelijk) het juiste forum te vinden en een topic te starten, je ook kan bedenken hoe Google te gebruiken.
Verwijderd
Klopt, maar hoeveel mensen doen dit? Even die paar letters neerkwakken is veel sneller. Ik begrijp dan ook niet waarom iemand het nodig vindt om überhaupt te reageren, als het toch niets zinnigs is.
Verwijderd
Je kan ook ondanks de lading posts van voornamelijk gebruikers hier gewoon niet openstaan voor de argumenten, en koste wat kost je argumenten blijven herhalen met het waanidee dat mensen je gelijk gaan geven... Dat wat jij voorstelt wordt niet als toegevoegde waarde gezien. punt.Ruudjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 19:08:
Jij noemt het luiheid, ik noem het een bewuste keuze om te cateren naar de wensen van de ervaren tweaker. In een vaktijdschrift voor hartchirurgen gaan ze ook geen katern opnemen met daarin informatie over de beste toepassingen van paracetamol.slow whoop schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:09:
Het zou GoT sieren als ze ook de ruimte boden aan beginners om hun niveau wat op te schroeven tot wat gewenste niveau van de gemiddelde Tweaker zou moeten zijn. Nu moet dat kennelijk door andere fora gedaan worden, wat getuigt van een soortgelijke luiheid die de beginner juist verweten wordt.
Daarnaast zijn beginnersvragen ook altijd toegestaan, er wordt alleen wat eigen inzet verwacht. Het boeit mij dus absoluut niet als een topicstarter minder weet dan ik, als hij zelf maar moeite heeft gedaan om het probleem op te lossen en dat ook uitstraalt, dan ben ik niet te beroerd om te helpen. En dat geldt voor vrijwel iedereen hier op GoT.
Grote woorden uit de mond van iemand die nog geen eigen topic heeft geopend en bovendien nog geen twee weken lid is. Je hebt inderdaad ongetwijfeld een zeer grote ervaring met onze overijverige Stalinistische dictatuur die het rechtvaardigt om ons gehele gebruikersbestand in één simpel zinnetje te beledigen.Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 12:36:
...omdat dit een forum is van een inteelt-vriendenkliek, dat dichtgetimmerd is door overijverige admins. (Geheel naar Neerlands standaard: regeltjes, regeltjes, regeltjes...) Kritiek op hun 'naasten' word simpelweg verwijderd, waarmee het autoritaire en haast fascistische beleid van dit forum duidelijk wordt.

[ Voor 26% gewijzigd door NMe op 16-08-2009 14:09 ]
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Ik snap het hele probleem eigenlijk niet. Het is toch best toegestaan om beginnersvragen te stellen? Zolang je zelf maar inzet toont en eerst zelf de oplossing probeert te zoeken. En daar zit het nou juist: de meeste beginnersvragen zijn op te lossen door de vraag in Google of de GoT search te typen. Als je dan in je topicstart hebt aangegeven waarom de antwoorden die je gevonden hebt niet voldoen dan sluit volgens mij niemand je topic.
Correct.Brons schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 14:09:
Als je dan in je topicstart hebt aangegeven waarom de antwoorden die je gevonden hebt niet voldoen dan sluit volgens mij niemand je topic.
Maar geen fatsoenlijke reactie geven wordt ook niet beloond op GoT, sterker nog volgens mij krijg je eerder een veeg om je oren, daar zijn dan ook de TR's voor._the_crow_ schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 13:48:
[...]
Alhoewel reacties als UTFS en RTFM net zo dom zijn als het openen van een topic zonder moeite te doen. Áls je dan reageert, reageer dan constructief. Of maak een TopicReport, daar zijn die dingen voor.
Zelf zou ik het nog steeds een prettig idee vinden om users eerst een aantal replies te laten posten voordat ze uberhaupt een topic mogen openen OF dat ze verplicht de FAQ's door moeten lezen voordat ze een topic mogen openen. Echter heeft dit beide nare bijwerkingen, namelijk dat een user excessief gaat reageren op een thread of off-topic reageert en dat de FAQs niet of nauwelijks doorgelezen worden.
In mijn inziens mag het niveau van mij betreft nog altijd ietwat omhoog bijgesteld worden. Vooral het niveau van inzet mag van mij echt wel hoger worden hoor!
offtopic:
Volgens de Java/C# syntax zou het toch echt;
Ruudjah ruud = new Ruudjah();
'moeten' zijn. Een variabele met een hoofdletter is namelijk vaak niet wenselijk
'moeten' zijn. Een variabele met een hoofdletter is namelijk vaak niet wenselijk
Ik ben persoonlijk banger voor het feit dat dat nieuwe gebruikers afschrikt.alex3305 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 18:14:
[...]
Zelf zou ik het nog steeds een prettig idee vinden om users eerst een aantal replies te laten posten voordat ze uberhaupt een topic mogen openen OF dat ze verplicht de FAQ's door moeten lezen voordat ze een topic mogen openen. Echter heeft dit beide nare bijwerkingen, namelijk dat een user excessief gaat reageren op een thread of off-topic reageert en dat de FAQs niet of nauwelijks doorgelezen worden.
offtopic:
offtopic:
Dat heeft niks met syntax te maken, maar met richtlijnen voor coden.
Dat heeft niks met syntax te maken, maar met richtlijnen voor coden.
Maar je kan natuurlijk altijd de standaard conclusie trekken dat het niet aan GoT ligt, dat er niets te leren valt, dat er geen waarde wordt toegevoegd, en dat de user gewoon een lui figuur is die niets weet. Da's een keuze de je maakt als community op zo'n forum.
En ja, de keuze is hier bewust gemaakt om een bepaalde drempel te hanteren.
Ik doel niet op de keus om luie topics te weren, maar de keus om luie topics als louter onzinnig en niet opportuun te beschouwen. Dat is een hele duidelijke keuze die bijna iedereen hier maakt die meedoet aan de discussie in dit topic. Een keus die mij nog niet duidelijk was voor het openen van dit topic, en ook nauwelijks ter sprake is gekomen in het verleden voor zover ik me herinner. Je verdere reactieAnders lees je het topic eens door? Het is al heel vaak aangegeven dat het een bewuste keuze is, en dan ga je beweren dat het niet zo is? Naar Louis van Gaal: "User zijn is ook een vak en vraag voorbereiding en lezen van reacties".
mist daarom mijn punt, wat jammer is.Die drempel weghalen haalt dus de hele filosofie achter GoT weg. Dat gaat dus (mijns inziens) dan ook niet gebeuren. En dat is maar goed ook. Als je n00btopics wilt ga je IMO maar naar een ander forum.
Nee. Mijn voorbeeld is misschien levensbeschouwend, maar dat kan je ook vanuit technisch, wetenschappelijk, moreel, tekstueel, communicatief of welk andere methode benaderen. Wellicht had ik mijn voorbeeld beter moeten aanpassen aan de GoT stijl.Ehm.
We zijn een Technisch gespecialiseerd forum voor computerliefhebbers over computers en randapparatuur plus nog wat bijverschijnselen als tech-gadgets.
En geen 'levenservaring/uitblik' uitwisselingsforum toch?
Ik stel niet dat Tweakers het verkeerd doet. Ik probeer aan te geven dat luie of n00b topics niet altijd direct bij de gebruiker ten oorzaak liggen. Of dat het in ieder geval geen slecht idee is om continu af te vragen of ikzelf het niet beter kan doen, als er uitwassen verschijnen. Overigens denk ik dat GoT vaak genoeg met een gezond verstand naar zichzelf kijkt op gebied van beleid. Op technisch, maar vooral usability gebied vind ik dit juist niet. Maar ik vermoed dat dat een zaak is van resources, en de beslissing om ontwikkeling 100% inhouse te blijven doen.Bij zo goed als elk forum ter wereld staan dergelijke 'how to post/FAQ/weetikveel' items bovenaan.
En dan zou uitgerekend Tweakers het verkeerd doen?
Volgens mij valt het heel erg mee. Alles blijft hetzelfde, alleen hoe we luie topics behandelen verandert alleen, die gooien we niet dicht maar presenteren we al naar gelang de aandacht die het verdient. Bijvoorbeeld een lagere rating in de zoekmachine geven, of minder duidelijk opnemen in de verschillende GoT feed updates, om maar een paar wilde voorbeelden te noemen.Er zal altijd wel het één en ander te verbeteren zijn, maar wat je in eerste instantie voorstelt is de totale werking van dit forum ondersteboven gooien door de uitgangspunten om te draaien.
Zo kan je de Google Search al tonen terwijl je aan het typen bent op de topicstart. Best leuk ook nog lijkt me, en mix er dan direct de GoT search resultaten hiervan in. Om nog maar eens een voorbeeld te gevenSterker nog, soms levert het nog zelfs resultaten op als je de topictitel letterlijk in Google smijt. Daar zakt echt m'n broek vanaf.
Ik wijs niemand als schuldige aan. Wil je alsjeblieft de quote erbij halen waar ik dat doe?Het punt is je probeert GoT als schuldige nu aan te wijzen
Boem! Dit is by far de meest relevante en to the point reactie die ik hier krijg. De aanname die je maakt gebaseerd vanuit je eigen ervaring als mod (neem ik nu even aan) is dat het verschrikkelijk veel werk kost. Dan klopt jouw redenatie ook. Op de manier hoe GoT nu werkt (praktisch, de software in combinatie met de gebruikers hiërarchie), denk ik dat je wel gelijk hierin hebt.Het is allemaal leuk en aardig dat jij vindt dat je van ieder negatief ding moet proberen iets positiefs te maken, maar wij vinden dat zonde van onze tijd, omdat tijd schaars is en wij die tijd liever besteden aan het nog veel positiever maken van iets dat al positief is. De denkfout in jouw redenering is dat je doet voorkomen dat onze hoeveelheid tijd om mensen ter dienst te zijn oneindig is.
Ik sta helemaal open voor argumenten met betrekking tot de discussie die loopt. Bovenin deze post heb ik nogmaals verduidelijkt dat het een keuze is van GoT om luie en n00btopics te zien als nonsense, wat altijd nonsense blijft. Ik heb genoeg fora en topics gezien waaruit het tegendeel blijkt. Hiervan heb ik eerder ook voorbeelden van gegeven, waar verder niet inhoudelijk op in is gegaan (behalve dan dat de community niet hetzelfde is... tsjah). Ik had eerlijk gezegd verwacht dat meer mensen hier op GoT dit was opgevallen. Dat valt tegen.Je kan ook ondanks de lading posts van voornamelijk gebruikers hier gewoon niet openstaan voor de argumenten, en koste wat kost je argumenten blijven herhalen met het waanidee dat mensen je gelijk gaan geven... Dat wat jij voorstelt wordt niet als toegevoegde waarde gezien. punt.
Verder ben ik niet uit op 'mijn gelijk'. Dat bestaat niet meer in op het internet, omdat geen individu een 100% compleet informatief beeld kan scheppen gestoeld op feiten (niemand heeft de waarheid in pacht, dus kan niemand gelijk hebben, maar dit is weer een compleet ander filosofische discussie). Wel ben ik er op uit om een visie te delen, en misschien dat jullie die visie interessant genoeg vinden. Een praktisch voorbeeld is om het zoekproces naar bepaalde informatie te dumpen in topics, wat een 'lui topic' oplevert. Ik zou graag de searches van andere GoTters willen zien naar allerhande dagelijkse stuff. Leer ik heel erg veel van. Dat zijn luie topics die wel interessant zijn, in ieder geval vind ik het wel interessant.
Als ik denk dat er niet inhoudelijk word ingegaan op mijn standpunt, maar er langs wordt gediscussierd, dan probeer ik mijn standpunt anders uit te leggen.
Maar goed.
GoT lijkt er dus voor te kiezen om
de zin van de onzin en
luiheid van topics te zien als
niet-opbouwend in enigerlei vorm voor de gemeenschap.
Dan zijn we er snel uit.
alex3305: Volgens de Java/C# syntax zou het toch echt;
Syntax is prima, ECMA 334 compliant compilers vinden deze code syntax-wise correct. Qua code stijl is dit het niet, nee. Maar daar ligt ergens de crux van deze code.
NMe: Dat heeft niks met syntax te maken, maar met richtlijnen voor coden.
Verwijderd
Dat lijkt me een juiste conclusie en ook geheel terecht imo. Wil je kennis behouden dan moet je mensen met die kennis niet wegjagen door ze te bombarderen met luiheid van helpdesk-users. Elk weldenkend mens stapt dan op een gegeven moment op.Ruudjah schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 20:52:
Maar goed.
GoT lijkt er dus voor te kiezen om [...] luiheid van topics te zien als niet-opbouwend in enigerlei vorm voor de gemeenschap.
raar entergebruik op den duur ook
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2009 21:13 ]
Ik ben het nog niet eens met de vervolgconclusie dat je mensen ermee wegjaagt. Je kan namelijk ook anders kiezen.Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 21:01:
[...]
Dat lijkt me een juiste conclusie en ook geheel terecht imo. Wil je kennis behouden dan moet je mensen met die kennis niet wegjagen door ze te bombarderen met luiheid van helpdesk-users. Elk weldenkend mens stapt dan op een gegeven moment op.
raar entergebruik op den duur ook
Soms helpen enters om cruciale zinnen te verduidelijken
Ik weet zeker dat mensen beginnen weg te lopen als ze 1000x hetzelfde stomme vraagje moeten beantwoorden en ze daarom de leuke topics niet meer in de lijst kunnen vinden. Dat is namelijk in het verleden al vaker gebeurd als we eens gingen experimenteren met een losser beleid.Ruudjah schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 21:20:
[...]
Ik ben het nog niet eens met de vervolgconclusie dat je mensen ermee wegjaagt. Je kan namelijk ook anders kiezen.
Misschien kan het wel werken als er ook andere maatregelen worden genomen behalve een beleidswijziging?
Maar dit is futile. Aangezien GoT de keus toch niet gaat veranderen, iig niet binnenkort me dunkt.
Maar dit is futile. Aangezien GoT de keus toch niet gaat veranderen, iig niet binnenkort me dunkt.
Hoe dan? Er zit juist relatief weinig kennis op forums als Computeridee omdat het je heel snel de strot uitkomt om de zoveelse luilak of n00b weer aan het handje te nemen. Je trekt dan snel naar forums waar het niveau hoger ligt.Ruudjah schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 21:20:
Ik ben het nog niet eens met de vervolgconclusie dat je mensen ermee wegjaagt. Je kan namelijk ook anders kiezen.
Dat is het herverpakken van het afgeschoten idee om een "GoT lite" te maken. Daar ga je echter alleen n00bs krijgen die luilakken helpen en andersom. Zoals al ettelijke malen in dit topic aangegeven (en telkens weer door je genegeerd) is er geen noodzaak voor GoT om het hele spectrum van n00b tot expert te bestrijken.Ruudjah schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 20:52:
Volgens mij valt het heel erg mee. Alles blijft hetzelfde, alleen hoe we luie topics behandelen verandert alleen, die gooien we niet dicht maar presenteren we al naar gelang de aandacht die het verdient. Bijvoorbeeld een lagere rating in de zoekmachine geven, of minder duidelijk opnemen in de verschillende GoT feed updates, om maar een paar wilde voorbeelden te noemen.
En dat gaat niet helpen. Als iemand al een topic aan het openen is zonder te zoeken, dan zal die dat echt niet gaan doen door zoiets. Het zal luiheid dus niet voorkomen.Zo kan je de Google Search al tonen terwijl je aan het typen bent op de topicstart. Best leuk ook nog lijkt me, en mix er dan direct de GoT search resultaten hiervan in. Om nog maar eens een voorbeeld te geven
Daar is eerlijk gezegd niet veel van te merken, er is al tig keer aangegeven dat je aannames niet kloppenIk sta helemaal open voor argumenten met betrekking tot de discussie die loopt.
Dan mag je die voorbeelden eens herhalen. Een snelle blik in dit topic laat die voorbeelden niet zien, behalve een fictief topicje. Het is trouwens wrang dat je anderen beschuldigd van iets niet zien als je een topic lang onwelgevallige argumenten negeert. NofiIk heb genoeg fora en topics gezien waaruit het tegendeel blijkt. Hiervan heb ik eerder ook voorbeelden van gegeven, waar verder niet inhoudelijk op in is gegaan (behalve dan dat de community niet hetzelfde is... tsjah). Ik had eerlijk gezegd verwacht dat meer mensen hier op GoT dit was opgevallen. Dat valt tegen.
Nope. Het is geen keuze, je probeert semantisch een prul op te waarderen naar iets waardevols. Warhol kon het, maar Warhol was uniek....GoT lijkt er dus voor te kiezen om
de zin van de onzin en
luiheid van topics te zien als
niet-opbouwend in enigerlei vorm voor de gemeenschap.
Als gebruiker, en als mode op een ander forum, wordt ik af en toe errug moe (en dus kortaf) als er voor de derde keer in een DAG dezelfde vraag gesteld wordt. Zeker als het antwoord letterlijk in de FAQ en stickies staat.
Persoonlijk zou ik graag zien dat de kwaliteit van dit forum een-op-een naar andere gepoort zou kunnen worden. Ik kom hier namelijk ook graag om even op adem te komen
Persoonlijk zou ik graag zien dat de kwaliteit van dit forum een-op-een naar andere gepoort zou kunnen worden. Ik kom hier namelijk ook graag om even op adem te komen
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
Je noemt het toevoegen van Google-resultaten terwijl je een topictitel typt. Denk je nou echt dat mensen die die moeite van tevoren niet genomen hebben ook maar een seconde naar die resultaten gaan kijken? Nog los van het feit dat waar je die resultaten ook neer gaat zetten, het altijd in de weg staat. De enige manier waarop je "luiheid" aanpakt is door domweg het topic dicht te gooien en daarmee dus keihard een einde te maken aan de mogelijkheid tot het krijgen van een antwoord totdat die user zich aan ons beleid conformeert. Nu zijn we daar niet altijd even hard in maar vaak komt het uiteindelijk toch daarop neer. Er is geen enkele technische oplossing die daar iets aan gaat veranderen, en er is geen beleidstechnische oplossing die niet andere, goeie gebruikers ook lastigvalt.Ruudjah schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 21:32:
Misschien kan het wel werken als er ook andere maatregelen worden genomen behalve een beleidswijziging?
Dingen ter discussie stellen is zeker niet zinloos, maar wel als je gewoon de argumenten van je discussiepartners niet wil erkennen.Maar dit is futile. Aangezien GoT de keus toch niet gaat veranderen, iig niet binnenkort me dunkt.
Gaat hij dan. Op meerdere fora, GoT incluis heb ik gezien dat luie topics of beginners topics, waar het antwoord zeer eenvoudig googlebare info is, worden verheven naar nuttige topics (ultieme scenario). Verder zie ik dat het discussieren over de simpele google search, of het aandragen van zoekwoord suggesties de informatieve waarde verhoogd, zelfs voor regulars. De beste voorbeelden hiervan kan je vinden op StackOverflow.com. In feite is een gedeelte van SO.com een discussiesite voor search opdrachten geworden (alleen dan programming gerelateerd).
Het staat voor mij dus vast, mits de juiste vorm is gekozen, dat het toestaan van luie en beginnerstopics gaat leiden tot kwantitatief meer informatie, maar ook kwalitatief hoewel dit vooral een kwestie van interpretatie is.
Als je dan als community ervoor kiest om alle info uit dergelijke topics als onzin te beschouwen, dan is mijn punt simpelweg niet relevant. Datzelfde geld voor jullie argumentatie. En daarom heeft het geen zin om op jullie argumenten in te gaan; ze gaan voorbij aan het punt.
Het alternatief is mijn idee als uitgangspunt (ieder topic is zinnig) nemen, en dan vervolgens kijken hoe je dat het beste in kan passen met de ervaring die alle mods en regulars hebben op het gebied van luie topics.
Het staat voor mij dus vast, mits de juiste vorm is gekozen, dat het toestaan van luie en beginnerstopics gaat leiden tot kwantitatief meer informatie, maar ook kwalitatief hoewel dit vooral een kwestie van interpretatie is.
Als je dan als community ervoor kiest om alle info uit dergelijke topics als onzin te beschouwen, dan is mijn punt simpelweg niet relevant. Datzelfde geld voor jullie argumentatie. En daarom heeft het geen zin om op jullie argumenten in te gaan; ze gaan voorbij aan het punt.
Het alternatief is mijn idee als uitgangspunt (ieder topic is zinnig) nemen, en dan vervolgens kijken hoe je dat het beste in kan passen met de ervaring die alle mods en regulars hebben op het gebied van luie topics.
Verwijderd
Bedankt voor je idee, maar nee, dat gaat niet gebeuren. Duidelijk genoeg zo zonder argumenten?
Graag gedaan. Maar bot en ongenuanceerd zijn is verder niet constructief.
Als je nou eens linkjes geeft? Op deze manier onderbouw je je stellingen totaal niet, en herhaal je alleen weer het non-argument wat je het hele topic al geeft.Ruudjah schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:23:
Op meerdere fora, GoT incluis heb ik gezien dat luie topics of beginners topics, waar het antwoord zeer eenvoudig googlebare info is, worden verheven naar nuttige topics (ultieme scenario).
[...]
Dit is inderdaad een zinloos topic als je je visie niet onderbouwd. Dus hierbij de zoveelste oproep tot onderbouwing.Als je dan als community ervoor kiest om alle info uit dergelijke topics als onzin te beschouwen, dan is mijn punt simpelweg niet relevant. Datzelfde geld voor jullie argumentatie. En daarom heeft het geen zin om op jullie argumenten in te gaan; ze gaan voorbij aan het punt.
No thanks. Begin maar met dit topic zinvol te maken, dat zou een constructieve eerste stap zijnHet alternatief is mijn idee als uitgangspunt (ieder topic is zinnig) nemen, en dan vervolgens kijken hoe je dat het beste in kan passen met de ervaring die alle mods en regulars hebben op het gebied van luie topics.
Verwijderd
Het heeft niet zoveel zin om constructief te zijn. Jij hebt een mening, de rest is het er niet mee eens. Dat heeft niets met het niet begrijpen te maken. Je hoeft het niet verder uit te leggen, het was vanaf het begin al duidelijk wat je bedoelde. Misschien delen de meesten hier je idealen wel. Ik zou ook graag willen dat wat jij voorstelt zou werken. Maar volgens mij en vele anderen werkt dat niet, dus zal er niets veranderen.
Het is nog steeds interessant om erover te discussiëren, maar er zal niets uit volgen. Daarmee hoort de discussie dus niet meer in LA plaats maar in W&L.
Het is nog steeds interessant om erover te discussiëren, maar er zal niets uit volgen. Daarmee hoort de discussie dus niet meer in LA plaats maar in W&L.
Que? Misschien als de TS zijn huiswerk doet, het niet over GoT heeft, maar over forums in het algemeen, en een gedegen analyse doet. Maar zoals het topic nu is en de TS geen onderbouwing geeft, lijkt het me totaal niet W&L-waardigVerwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 23:19:
Daarmee hoort de discussie dus niet meer in LA plaats maar in W&L.
Kortom: hetgene wat hier allang gedaan wordt. Het grote verschil wat jij nu nergens noemt is wat wij wel vragen en dat is inzet vertonen van de vraagsteller om wél zelf iets te willen oplossen.Ruudjah schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:23:
Gaat hij dan. Op meerdere fora, GoT incluis heb ik gezien dat luie topics of beginners topics, waar het antwoord zeer eenvoudig googlebare info is, worden verheven naar nuttige topics (ultieme scenario). Verder zie ik dat het discussieren over de simpele google search, of het aandragen van zoekwoord suggesties de informatieve waarde verhoogd, zelfs voor regulars.
[...]
En nee, enkel en alleen een topic starten valt daar niet onder.
Verwijderd
Onder die voorwaarden jagambieter schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 23:21:
Que? Misschien als de TS zijn huiswerk doet, het niet over GoT heeft, maar over forums in het algemeen, en een gedegen analyse doet. Maar zoals het topic nu is en de TS geen onderbouwing geeft, lijkt het me totaal niet W&L-waardig.
Wat ik bedoel is dat het daar nog zin heeft om het over het idee te filosoferen, en dat het geen zin heeft om daadwerkelijk iets voor elkaar proberen te krijgen
Overigens is de CSL gewoon onze speeltuin:
2 jaar geleden
CSL Anno 2007
Toen stonden wel alles toe en kreeg je dus echt dit idee waarbij het een vuilnishoop van vragen werd mbt "Welke is beter".... Dat was niet goed, het irriteerde mensen en moderators. CSL werdt werd niet voor niets het afvoerputje genoemd.
Bedenk ook dat bovenstaande het resultaat zal zijn van een "dump je vragen" subforum.
CSL een jaar geleden
CSL Anno 2008
Toen stonden we helemaal niets meer toe. Zie ook dat grofweg de helft van de topics daar van slot is voorzien! Was ook niet echt de bedoeling, mensen willen nou eenmaal advies...
Lijkt me logisch en dat moest kunnen. Er moest ergens een manier zijn tussen het toestaan en helemaal niet toestaan, de 2 uitersten. En dat kwam er: CSL 2.5, exact tussen CSL 1.0 en 2.0
CSL Anno 2009
Nog steeds een hoop slotjes omdat mensen te lui zijn om een beleid te lezen. Gelukkig kan ik middels een copypasta in 30 seconden een slotje zetten
Daaraast geeft [BBG Aanschaf] Mainstream en High-end gamesysteem juli 2009 nu wel de gelegenheid om puntjes op de i te zetten en de mensen daar vinden het ook leuk om mensen aan een goed systeem te helpen. Zo nu en dan ook een leuke discussie. Het heeft wel wat en is ook nog gezellig 
En dat is waarom we het niet willen. De geschiedenis heeft zich al bewezen, dat hoeven we niet over en over te doen. We weten ook dat oorlog nergens toe leidt behalve ergernis. Hier geldt hetzelfde. Ergernis voor onze vaste mensen en de nieuwelingen die zich wel willen inzetten. De rest hoeft niet teleurgesteld te zijn, er zijn zat andere plaatsen waar noobs van harte welkom zijn en dat is maar goed ook. As said, mensen die ook maar een beetje moeite doen en inzet tonen zijn van harte welkom. Iedereen moet ergens beginnen en ik heb ook wel mijn momenten gehad hier. Maar juist door veel zelf uit te zoeken heb ik wel heel veel kennis opgedaan. Kennis die ik ehb vergaard door posts van anderen te lezen. Op die manier hebben ze mij geholpen en zo help ik nu de nieuwelingen, nieuwelingen die ooit mijn taak over zullen moeten nemen
Maar die komen er ook enkel door inzet te tonen en terug te komen. Terug in deze gemeenschap van gestoorde idioten die dagen achter een PC kunnen zitten. Maar ook een hele gezellige club 
En zeg nou zelf, 3 jaar fabrieksgarantie? Welke merken? is wel diep triest...
2 jaar geleden
CSL Anno 2007
Toen stonden wel alles toe en kreeg je dus echt dit idee waarbij het een vuilnishoop van vragen werd mbt "Welke is beter".... Dat was niet goed, het irriteerde mensen en moderators. CSL werdt werd niet voor niets het afvoerputje genoemd.
Bedenk ook dat bovenstaande het resultaat zal zijn van een "dump je vragen" subforum.
CSL een jaar geleden
CSL Anno 2008
Toen stonden we helemaal niets meer toe. Zie ook dat grofweg de helft van de topics daar van slot is voorzien! Was ook niet echt de bedoeling, mensen willen nou eenmaal advies...
Lijkt me logisch en dat moest kunnen. Er moest ergens een manier zijn tussen het toestaan en helemaal niet toestaan, de 2 uitersten. En dat kwam er: CSL 2.5, exact tussen CSL 1.0 en 2.0
CSL Anno 2009
Nog steeds een hoop slotjes omdat mensen te lui zijn om een beleid te lezen. Gelukkig kan ik middels een copypasta in 30 seconden een slotje zetten
En dat is waarom we het niet willen. De geschiedenis heeft zich al bewezen, dat hoeven we niet over en over te doen. We weten ook dat oorlog nergens toe leidt behalve ergernis. Hier geldt hetzelfde. Ergernis voor onze vaste mensen en de nieuwelingen die zich wel willen inzetten. De rest hoeft niet teleurgesteld te zijn, er zijn zat andere plaatsen waar noobs van harte welkom zijn en dat is maar goed ook. As said, mensen die ook maar een beetje moeite doen en inzet tonen zijn van harte welkom. Iedereen moet ergens beginnen en ik heb ook wel mijn momenten gehad hier. Maar juist door veel zelf uit te zoeken heb ik wel heel veel kennis opgedaan. Kennis die ik ehb vergaard door posts van anderen te lezen. Op die manier hebben ze mij geholpen en zo help ik nu de nieuwelingen, nieuwelingen die ooit mijn taak over zullen moeten nemen
[ Voor 32% gewijzigd door GENETX op 17-08-2009 00:07 ]
reddit.com
stackoverflow.com
digg.com
stumbleupon.com
del.icio.us
flickr.com
youtube.com
nujij.nl
En dan heb ik het alleen maar over de meest popu websites. StackOverflow is in het bijzonder een goed voorbeeld, omdat het publiek wat er komt gelijkend is net als de onderwerpen.
Als de topics niet interessant genoeg zijn, verdwijnen ze vanzelf. Zo wel, dan komen er vanzelf mensen op af en wordt het verhaal beter. Een beetje als Tweakblogs, of wacht, als GoT.
stackoverflow.com
digg.com
stumbleupon.com
del.icio.us
flickr.com
youtube.com
nujij.nl
En dan heb ik het alleen maar over de meest popu websites. StackOverflow is in het bijzonder een goed voorbeeld, omdat het publiek wat er komt gelijkend is net als de onderwerpen.
Als de topics niet interessant genoeg zijn, verdwijnen ze vanzelf. Zo wel, dan komen er vanzelf mensen op af en wordt het verhaal beter. Een beetje als Tweakblogs, of wacht, als GoT.
Helpdesken is zeer interessant. Maar alleen voor de mensen die hulp nodig hebben. Dus nee, dit gaat niet op.Ruudjah schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 02:39:
reddit.com
stackoverflow.com
digg.com
stumbleupon.com
del.icio.us
flickr.com
youtube.com
nujij.nl
Interessant of niet interessant is een persoonlijke kwestie. Het is in ieder geval niet interessant voor GoT. Want zoals gezegd, GoT is opgezet met een bepaald idee, en dit soort dingen passen daar dus niet bij.
Dat het publiek wat er komt gelijk is aan de onderwerpen lijkt me logisch. Op fora zoals GoT maken de gebruikers de content. Als je dit helemaal vrij gaat geven, krijg je dus ook helpdeskers. En die willen we hier dus niet. Omdat GoT met een bepaald idee opgezet is. En ziehier, we zijn weer bij het begin.
En zo geldt het eigenlijk voor al je argumenten. Je verzint steeds nieuwe dingen, maar je gaat voorbij aan de basisprincipes van GoT. En die verander je niet, omdat je anders met een geheel ander forum te maken hebt. En mensen die zich daarin niet kunnen vinden, tsja, waarom komen ze hier dan? Genoeg fora waarbij je alle mogelijke vragen die in je op komen gewoon kunt dumpen.
Ah, je wilt het als Vogelaarwijken gaan doen. Je hebt achterstandswijken, vuilnisbelten en villabuurten, en je wilt dat de achterstandswijken en vuilnisbelten worden opgewaardeerd, of dat men ze links laat liggen. Hier laat men geen vuilstort toe, en daarmee voorkomt men de latere moeite die jij voorstaat. Voorkomen is beter dan genezen.
Om de vergelijking wat vriendelijker te maken: je vindt dat de universiteit ook kleuteronderwijs en lager onderwijs moet gaan doen. En waarom? Dat heb je nog niet onder woorden gebracht, je hebt alleen een idealistisch idee dat zelfs het grootste helpdeskertopic nog kan verworden tot een groots topic.
Sommige van de "forums" die je noemt zijn soms eerlijk gezegd lachwekkend: ik heb nog nooit een youtube-clip gezien met lezenswaardige discussie, nujij.nl is Telegraaf niveau, etc.
Om de vergelijking wat vriendelijker te maken: je vindt dat de universiteit ook kleuteronderwijs en lager onderwijs moet gaan doen. En waarom? Dat heb je nog niet onder woorden gebracht, je hebt alleen een idealistisch idee dat zelfs het grootste helpdeskertopic nog kan verworden tot een groots topic.
Sommige van de "forums" die je noemt zijn soms eerlijk gezegd lachwekkend: ik heb nog nooit een youtube-clip gezien met lezenswaardige discussie, nujij.nl is Telegraaf niveau, etc.
[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 17-08-2009 03:05 ]
Ja, of 1 op de 10 topics is daadwerkelijk interessant genoeg om mensen te boeien en die topics zijn daardoor zo moeilijk te vinden dat ons gebruikersbestand vanzelf de interesse verliest...Ruudjah schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 02:39:
Ik ga niet elke dag drie keer dezelfde vraag beantwoorden, zelfs drie keer per week is me dan teveel. En tóch komt dat voor. Er staan af en toe in de active topics twee tot drie topics met exact dezelfde vraag waardoor ik toch echt ga twijfelen aan de eigen inzet van de topicstarter. En ja, dat is nog steeds het enige dat nodig is! Een topicstarter hoeft alleen maar te zeggen wat hij heeft geprobeerd om het probleem zelf op te lossen en wat daar niet goed aan was/wat daar niet aan lukte. Is dat nou écht zo'n onredelijke eis dat je hier nou nog steeds op zit aan te dringen na ruim 150 posts? Wij willen gewoon geen users voor wie het teveel moeite is om éérst Google open te trekken en wat onderzoek te doen, of users die niet even drie zinnetjes willen opnemen in hun startpost om dat zoekproces te beschrijven zodat we geen antwoorden gaan geven die de topicstarter al geprobeerd heeft. Is dat nou echt zó raar?
Ik kan je nu echt niet meer serieus nemen na dit rijtje, sorry.Ruudjah schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 02:39:
reddit.com
stackoverflow.com
digg.com
stumbleupon.com
del.icio.us
flickr.com
youtube.com
nujij.nl
en welke daarvan zijn fora?Ruudjah schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 02:39:
reddit.com
stackoverflow.com
digg.com
stumbleupon.com
del.icio.us
flickr.com
youtube.com
nujij.nl
digg, stumbleupon, del.icio.us, flickr, youtube, nujij zijn het in ieder geval al _niet_
nr's 3, 4, 5 en 8 zijn link verzamelaars in het genre 'moet je dit zien', 6 en 7 zijn mediaverzamelaars.
of ga je twitter, facebook (met zijn groepen) en andere soortgelijken er ook nog bijhalen ?
(Dat er een hoop brol op staat van mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is, of hun verstand groot is, is dan weer wel waar. Van de bv. 200.000 clipjes die op youtube staan, zijn er mss 1000 echt de moeite waard.)
enkel stackoverflow.com... het enige 'argument' waarmee je al 200 posts zwaait...
en we vragen al zolang naar _andere_ voorbeelden, en als het kan bv ook nederlandstaligen forums.
(of wil je dat elk forum wordt zoals dat ene forum dat jij schijnbaar heilig verklaard hebt, ipv ieder zijn eigen aanpak met zijn eigen aanhangers? Op Fok! loopt er ook een andere slag volk rond dan hier op tweakers, of bv tik.be, digitale-televisie.be, ... (ja vooral belgische voorbeelden van deze belg
We houden je ook niet tegen om n00bs en tamzakken te helpen, we willen enkel dat je dat ergens anders doet, zodat ze naar hier kunnen komen 'nadat ze hun luiheid kwijt zijn'.
Er zijn veel forums waar beginners terecht kunnen, en ook hier, als men wat moeite en/of inzet toont (ook al zit er een - voor ons duidelijk zichtbare - grandioose denkfout in die moeite/inzet.
Maar dan leggen we dat graag uit met een voorbeeld.
Dat veel topics op slot gaan, maar alsnog telkens opnieuw blijven verschijnen ook al staat er in elk slotje al genoeg tips om de oplossing te vinden of een vorig wel lang genoeg opengebleven topic, geeft juist duidelijk weer dat veel mensen enkel denken: 'ik heb een vraag en wil snel een oplossing, zonder dat ik er zelf te veel moeite in kwijt ben' En juist door die denkwijze gaan forums stuk.
Zoals je ook al merkt door voorgaande reactie's, wordt er vanuit GoT (en dan vooral T.net) ook wel gewerkt op doenbare oplossingen als er gemerkt wordt dat er vaak topics blijven verschijnen over eenzelfde iets.
zoals 'welk gamesysteem voor zoveel centen': groot verzameltopic waarin iedereen terecht kan en iedereen kan helpen, en kijken. Soms ook leuk om van voor naar achter door zo'n topic te bladeren en te merken dat bv 1500 euro je nu een pak meer oplevert dan in het begin van het topic. (logisch natuurlijk)
En vaak heb je daardoor ook al direct kennis overdracht, als men simpelweg de moeite wilt doen om te lezen.
Maar voor vele luiaards is het 'in de stressige weereld': ik heb een vraag, ik roep ze hier maar, en iemand _moet_ reageren binnen de 5minuten met een oplossing of ik kan niet verder.
(voor velen dan al reden om hun eigen topic te gaan kicken)
-> wil je direct hulp, en met je vuist op tafel kunnen slagen als dat niet gebeurd, ga je naar een winkel of bel je naar een helpdesk waar er mensen zijn die er voor betaald wordne om je zo snel mogelijk en zo goed mogelijk te helpen. Hier is het allemaal vrijwillig en 'gratis' en kan het soms even duren voordat er iemand passeert die denkt van 'ik denk dat ik genoeg kennis/ervaring heb om deze TS verder te helpen' en eenmaal het aan het rollen is komt er automatisch wel wat volk bij hoor.
langs de andere zijde: een mooi voorbeeld dat _tegen_ jou, en _voor_ GoT telt:
dit eigenste topic: weeral het zelfste dat over 'waarom geen n00b-vragen' handeld (waarop het antwoord ook best vindbaar was via search
en waarom?
omdat jij in je topicstart ook al een vrij duidelijk beeld etst van jouw standpunt (iets wat gevraagd wordt in het beleid), waardoor er heel makkelijk een lange maar duidelijk afgebakende discussie heeft kunnen ontstaan.
Jij nam de moeite om de schijnbaar zoveelste 'n00b'-post over "waarom geen 'n00b-vragen'?" al direct wat moeite mee te geven en zelf al op een hoger niveau te plaatsen dan al die anderen die wel een slotje hebben gehad. En het resultaat is dat ik ondertss al reactie # 161 (ofzo) inrammel... en dat gaat welligcht niet de laatste zijn.
Als dit ook gebeurd bij andere topics, die anders vaak op slot gaan, gaan de mods enkel moeten kijken naar uit de hand lopende virtuele moddergevechten, ipv met kettingen en sloten te moeten rondsleuren in de GoT-kelders.
oh ja, hier is recent bv ook een topic geweest over 'mag ik die laptop die ik voor 3 euro ipv voor 560 euro heb gekocht houden of niet?' (eigenlijk 'ik kocht een laptop met 500 euro korting en nu eist de winkel toch de volle mep') - een topic dat ook al op een ander forum werd gestart door ts of een kennis ervan:
op dat ander topic werd er enkel gereageerd 'houden' en 'had ik dat geluk maar' terwijl hier vele reactie's kwamen met (semi-) juridische onderbouw waarom die wel of niet kan gehouden worden en/of de winkel inderdaad (en al dan niet terecht) extra geld of laptop terug eiste.
(wat ook enkel lukte nadat een andere tweaker de extra informatie vond in dat ene topic en aan TS vroeg of het idd over dezelfde laptop ging, omdat TS vij karig was met informatie te geven die ev. tegen hem kon werken - waardoor er ook een 50-tal reactie's verloren gingen aan het vragen van meer informatie: 500 euro korting op een laptop van 2000 of 500 euro korting op eentje van 550 euro is een verdomd groot verschil)
Geeft ook aan wat het verschil in niveau is tussen GoT en andere (wel beginners-)forums.
edit (toevoeging):
het komt vaak gewoon neer (zoals de mod hier 2 posts boven ook zegt):
help ons zodat wij jou zo goed mogelijk kunnen helpen.
(hoe meer nuttige informatie je meegeeft in je topic-start, hoe sneller je een gericht antwoord hebt.
Al is het maar 'een inzicht in hoe je zelf tot een oplossing probeerte te komen', dan kunnen wij eventueel ook tips meegeven waar je fout ging in je denkwijze en inzicht scheppen hoe wij zulke problemen aanpakken, zo leren we allemaal bij van elkaar.)
Je bent toch ook (liefst) sneller buiten bij de tandarts/dokter/garage als je kan zeggen:
die tand doet pijn als ... of daar doet het pijn als ... of het rammel daar aan mijn auto als ....
ipv: hier ben ik, ik heb een probleem en 'do your magic', zoek zelf maar wat of hoe, want jij bent de specialist.
(of loop je zo ook bij de tandarts binnen met "'t doet pijn in mijn mond, en jij gaat het voor mij mogen uitzoeken welke tand het is en waarom die pijn doet, zonder dat ik je iets meer zeg?',
je auto ben je ook langer kwijt als de garagist moet uitzoeken waarom je hem nu eigenlijk binnenbrengt
(iets stuk? onderhoudsbeurt nodig? apk bijna verlopen? ) Of je krijgt nadien gewoon een rekening voor alles wat ie eraan gedaan heeft (ook al was dat in jouw ogen nog niet nodig)
@onderbuur: ja maar in mijn 3km tekst (ben iemand van veel woorden...) staat niet enkel dat eh
(ik leg ook mijn standpunt meer dan duidelijk genoeg uit... en liever met 50 woorden te veel dan 2 te weinig)
[ Voor 29% gewijzigd door soulrider op 17-08-2009 08:12 ]
Verwijderd
In plaats van 3 kilometer tekst en uitleg mag je ook gewoon naar m'n sig verwijzen - die staat er ook niet voor niets al een paar jaar zo
Tegenstander van helpdesken meldt...
Ik merk aan andere fora waar ik actief ben/was dat alle nonsens tussendoor mij mijn interesse doet verliezen. Neem nu bijvoorbeeld XS. Ik las vroeger graag het liquid cooling forum, maar nu ik er zelf meer van weet, is het forum minder interessant geworden. Het staat namelijk bol van de 'welke is beter?' en 'wat moet ik kopen?' topics. Dat zijn er zoveel, dat ze de interessante discussies volledig overschaduwen. Dan gaat de lol er wel vanaf, wmb.
Op GoT hebben we een paar topics die al redeljik van helpdesk niveau zijn BTW. Neem bijvoorbeeld de BBG aanschaf topics of 'Welke voeding...'. Deze zijn gelukkig centraal neergezet, zodat ze het forum niet vervuilen.
Ik merk aan andere fora waar ik actief ben/was dat alle nonsens tussendoor mij mijn interesse doet verliezen. Neem nu bijvoorbeeld XS. Ik las vroeger graag het liquid cooling forum, maar nu ik er zelf meer van weet, is het forum minder interessant geworden. Het staat namelijk bol van de 'welke is beter?' en 'wat moet ik kopen?' topics. Dat zijn er zoveel, dat ze de interessante discussies volledig overschaduwen. Dan gaat de lol er wel vanaf, wmb.
Op GoT hebben we een paar topics die al redeljik van helpdesk niveau zijn BTW. Neem bijvoorbeeld de BBG aanschaf topics of 'Welke voeding...'. Deze zijn gelukkig centraal neergezet, zodat ze het forum niet vervuilen.
Het feit dat je youtube meldt...
Het gemiddeld niveau van de reacties op youtube zit ergens tussen volgende niveaus:
- 1000 apen die random op 1000 typemachines rammen
- reageren op youtube
- diezelfde 1000 apen wanneer de typemachinen zijn vervangen door apestront.
Er is, in het algemeen, NIKS op internet ten noorden van 4chan dat je sneller het geloof in de mensheid ontneemt dan youtube.
Tweakers onderscheidt zich van de rest van internet precies door de moderatie, en dient dat ten allen prijze aan te houden, zonder daarbij de zelfkritische zin te verliezen (hetgeen wordt bewezen door de CSL evolutie die hierboven wordt opgesomd).
Het gemiddeld niveau van de reacties op youtube zit ergens tussen volgende niveaus:
- 1000 apen die random op 1000 typemachines rammen
- reageren op youtube
- diezelfde 1000 apen wanneer de typemachinen zijn vervangen door apestront.
Er is, in het algemeen, NIKS op internet ten noorden van 4chan dat je sneller het geloof in de mensheid ontneemt dan youtube.
Tweakers onderscheidt zich van de rest van internet precies door de moderatie, en dient dat ten allen prijze aan te houden, zonder daarbij de zelfkritische zin te verliezen (hetgeen wordt bewezen door de CSL evolutie die hierboven wordt opgesomd).
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
GoT mischien, maar frontpage ben ik niet zo zeker van of het zich nog 'onderscheid' van anderen. Zeker als het maar iets is van anti-piraterij gaat het al snel de verkeerde kant op.DexterBelgium schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 10:04:
Het is echt niet meer dat t.net heilig is en de enige plek in de wereld is waar op niveau wordt gesproken, bepaalde hypes en gewoontes komen ook hierheen en gaan mee in het allerdaagse gebeuren hier.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Verwijderd
Op de FP is het unieke dat een grote groep vrijwilligers zich committeert aan het toekennen van een zo objectief mogelijk waardeoordeel zodat eenieder kan filteren op de kwaliteit die hij wenst. Vrijwel overal worden reactiescores een soort van populariteitsverkiezing; discussie waarin meerdere kanten belicht worden is daar onmogelijk (met ingeschakeld niveaufilter) omdat de mening die gesteund wordt door de grootste groep als enige zichtbaar blijft.SinergyX schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 10:19:
[...]
GoT mischien, maar frontpage ben ik niet zo zeker van of het zich nog 'onderscheid' van anderen. Zeker als het maar iets is van anti-piraterij gaat het al snel de verkeerde kant op.
De andere keuze is die reacties in het geheel verwijderen, maar het voordeel nu is dat ieder zijn eigen 'verwijderinstellingen' kan gebruiken
dit vind ik wel een erg mooie uitleg van iets waarin ik me volledig kan vinden...GENETX schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 23:54:
Overigens is de CSL gewoon onze speeltuin:
2 jaar geleden
CSL Anno 2007
CSL een jaar geleden
CSL Anno 2008
CSL Anno 2009
Nog steeds een hoop slotjes omdat mensen te lui zijn om een beleid te lezen. Gelukkig kan ik middels een copypasta in 30 seconden een slotje zettenDaaraast geeft [BBG Aanschaf] Mainstream en High-end gamesysteem juli 2009 nu wel de gelegenheid om puntjes op de i te zetten en de mensen daar vinden het ook leuk om mensen aan een goed systeem te helpen. Zo nu en dan ook een leuke discussie. Het heeft wel wat en is ook nog gezellig
En dat is waarom we het niet willen. De geschiedenis heeft zich al bewezen, dat hoeven we niet over en over te doen. We weten ook dat oorlog nergens toe leidt behalve ergernis. Hier geldt hetzelfde. Ergernis voor onze vaste mensen en de nieuwelingen die zich wel willen inzetten. De rest hoeft niet teleurgesteld te zijn, er zijn zat andere plaatsen waar noobs van harte welkom zijn en dat is maar goed ook. As said, mensen die ook maar een beetje moeite doen en inzet tonen zijn van harte welkom. Iedereen moet ergens beginnen en ik heb ook wel mijn momenten gehad hier. Maar juist door veel zelf uit te zoeken heb ik wel heel veel kennis opgedaan. Kennis die ik ehb vergaard door posts van anderen te lezen. Op die manier hebben ze mij geholpen en zo help ik nu de nieuwelingen, nieuwelingen die ooit mijn taak over zullen moeten nemenMaar die komen er ook enkel door inzet te tonen en terug te komen. Terug in deze gemeenschap van gestoorde idioten die dagen achter een PC kunnen zitten. Maar ook een hele gezellige club
ik ben zelf ook wel voor een opzet van GoT waarin er óók ruimte is voor minder ervaren mensen, mensen die niet al teveel computerkennis hebben en die dan gewoon vriendelijk geholpen worden.
Maar dat betekent niet dat dat gelijk betkent dat mensen zonder enige eigen inzet enkel luie vraagjes zouden mogen plempen...
ook mensen zonder al teveel 'voorkennis' of die wat onzeker zijn op computergebied kunnen wel degelijk eigen inzet tonen en ik heb in mn tijd op GoT ook daar gewon prima voorbeelden van gezien (en ook vaak hoe het niet moet, waarbij overigens regelmatig ook mensen die wél waarschijnlijk an sich genoeg achtergrond hebben het slechte voorbeeld kunnen geven qua Topicstarts/vraagopzet)...
Wat imho wel héél belangrijk is, is de realisatie dat geen 'zwart-wit zaak is, maar veelal een kwestie van middelen en van 'alle' betrokken een positieve inzet verwacht wordt, zowel van de mensen die de vragen stellen, topics openen, als ook de mensen die erop reageren én de moderatoren/crew zelf ook net zo goed
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Verwijderd
Volgens mij zit deze 'discussie' redelijk vast.
Tegenargumenten worden levensbeschouwelijk gepareerd, waardoor iedereen hetzelfde maar blijft herhalen.
Nog maar eens een voorbeeldje van hoe het niet moet: klik.
Mag je mij vertellen Ruudjah, hoe je daar nog een zinnige discussie van kan maken.
Tegenargumenten worden levensbeschouwelijk gepareerd, waardoor iedereen hetzelfde maar blijft herhalen.
Nog maar eens een voorbeeldje van hoe het niet moet: klik.
Mag je mij vertellen Ruudjah, hoe je daar nog een zinnige discussie van kan maken.
Ken ik niet, ga ik niets over zeggen. Lijkt me bij de onderstaande te horen, behalve dat het meer dump is.
Dit zijn allemaal 'digg'-clones (muv digg.com zelf natuurlijk). Het digg principe is dan ook dat hoe meer mensen op een topic klikken (of voten), hoe interessanter het wordt. Die vlieger gaat niet op hier op GoT omdat het dan één grote puinzooi gaat worden en topics die waarschijnlijke discussiewaarde hebben eventueel in een afvoer verdwijnen omdat ze te moeilijk, oninteressant, whatever voor de meeste zijn. Iets wat denk ik niet wenselijk is.stackoverflow.com
digg.com
stumbleupon.com
del.icio.us
nujij.nl
Daarnaast (vind ik) is het op een forum het makkelijkste als er een volgorde is op datum, niet op hoeveel clicks een onderwerp heeft gehad. Ook oude topics krijg je op die manier moeilijker weg namelijk.
Overigens moet ik wel zeggen dat del.icio.us verzamelt door middel van favorieten/bladwijzers die mensen submitten en niet door clicks.
Flickr, een geval apart. Foto website voor 'de fotograaf' en waar vaak naar gelinkt wordt VANUIT een discussie, in tegenstelling tot NAAR een discussie.flickr.com
youtube.com
Youtube hoort eigenlijk ook wel bij de 'digg'-clones met uitzondering dat er alleen video's worden gepost en er minder gemod wordt op rants/scheldpartijen en dergelijke, dus een blaataap niveau heeft (zoals boven aangedragen).
Waarom heb je het eigenlijk niet over Fok!'s Tech forum? Hier zie je namelijk wel een wat lager niveau van topics voorbij vliegen. edit: Of het Hardware.info Beginnersforum (en de rest van Hardware.info)?En dan heb ik het alleen maar over de meest popu websites. StackOverflow is in het bijzonder een goed voorbeeld, omdat het publiek wat er komt gelijkend is net als de onderwerpen.
Maar Ruudjah, waarom begin jij eigenlijk zelf geen forum, als jij denkt een nieuw, innoverend idee te hebben?Als de topics niet interessant genoeg zijn, verdwijnen ze vanzelf. Zo wel, dan komen er vanzelf mensen op af en wordt het verhaal beter. Een beetje als Tweakblogs, of wacht, als GoT.
Overigens moet je daarop niet als argument komen dat je dan te weinig bezoekers trekt, want dan trek je heel jouw eigen argument omlaag

[ Voor 3% gewijzigd door alex3305 op 18-08-2009 01:27 . Reden: Hardware.info toegevoegd als argument ]
Geheel mee eens, ik reageer nauwelijks meer op FP puur omdat het geen discussie meer is, maar eerder niveau reaguurders stijl. Zodra het een onderwerp betreft van Apple (met name de iPhone), Microsoft of iets met piraterij dan is het hek van de dam en wordt de grootst mogelijk onzin verzonnen. Ik snap dat hier moeilijk tegen te modereren valt maar ik hoop echt dat dit nooit GoT gaat overkomen.SinergyX schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 10:19:
[...]
GoT mischien, maar frontpage ben ik niet zo zeker van of het zich nog 'onderscheid' van anderen. Zeker als het maar iets is van anti-piraterij gaat het al snel de verkeerde kant op.
Het is echt niet meer dat t.net heilig is en de enige plek in de wereld is waar op niveau wordt gesproken, bepaalde hypes en gewoontes komen ook hierheen en gaan mee in het allerdaagse gebeuren hier.
Met die laatste zin zet ik ook meteen vraagtekens bij mezelf neer. Ik word zelf ook ouder (duh..

Zo'n 6 á 7 jaar geleden wist ik precies wat ik nodig had incl. prijzen en of die hardware samen ging (A7V + Soundblaster 5.1 = kraak geluiden!?). Om heel eerlijk te zijn zou ik het nu zonder er wat avondjes er voor te gaan zitten niet weten.
Misschien moeten we ook accepteren dat er een periode aan zal breken waarin de ene generatie de andere opvolgt. De meeste regulars hier waren 8 jaar gelden ook geen bijzondere goden
Verwijderd
Hier gaat het gewoon mis met een eventuele discussie. Ruudjah is van mening dat alle kennis op GoT vergaard moet worden. Terwijl de opzet van GoT volgens mij is dat datgene wat niet al op honderd andere plekken te vinden is, hier behandeld kan mag en zou moeten worden.Ruudjah schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:59:
En dat er in de toekomst veel meer kennis aan toegevoegd kan worden. Dat kan niet met een google search.
Googlen "het wiel opnieuw uitvinden" maar de vraag opnieuw stellen en laten beantwoorden is "gebruik van het bestaande wiel"...? Dat is natuurlijk gewoon fout.Dat is nu juist precies mijn punt. Dat doen we nu namelijk: ieder keer het wiel opnieuw uitvinden (googlen). Terwijl we beter de wielen die we hebben uitgevonden (de zoektocht naar het antwoord van de vraag) documenteren, en anderen ervan mee laten profiteren.
Google hergebruikt de kennis die al op internet aanwezig is. Als wij er hier over moeten gaan nadenken is dát het heruitvinden van het bekende wiel. Dat je dit omdraait geeft al aan dat je een gigantische denkfout maakt waarmee eventuele verdere argumenten voor jouw standpunt ook allemaal verdacht worden. Verder geeft de denkfout ook prima aan waarom je tegenargumenten niet snapt of accepteert.
Over lui gesproken:
Ladykiller007 in "Nokia N97 - Deel 2"
Zo ie zo vind ik dat topic een schoolvoorbeeld hoe het eigenlijk niet zou moeten. De meeste vragen komen iedere 10 pagina's weer terug.
Als reactie op RoD in "Nokia N97 - Deel 2"Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan hehehe....ff 80 pages doorspitte dus nie he
Met de search binnen het topic had ie dat dus zo gevondenWil je voortaan eerst zelf even je best doen om je vragen te beantwoorden voordat je ze hier stelt? Dat verwachten we hier wel namelijk.

Daar is juist Invulling en behandeling Grote Topics aangepast voor ontstaan, maar er valt in sommige gevallen helaas genoeg erg weinig van te merken.Miki schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 13:56:
Met de search binnen het topic had ie dat dus zo gevondenZo ie zo vind ik dat topic een schoolvoorbeeld hoe het eigenlijk niet zou moeten. De meeste vragen komen iedere 10 pagina's weer terug.
Signature
Of... maak een speciale vragenbak en een echte discussie forum: de vragen bak is speciaal voor "n00bs" die ergens hun vraag kwijt willen, GoT's elite hoeft zich niet te ergeren aan die mensen en kunnen hun forum houden zoals die is.
Pessimism is the foundation of survival
Dat is al zeer vaak ter sprake gekomen.Hazurr schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:35:
Of... maak een speciale vragenbak en een echte discussie forum: de vragen bak is speciaal voor "n00bs" die ergens hun vraag kwijt willen, GoT's elite hoeft zich niet te ergeren aan die mensen en kunnen hun forum houden zoals die is.
Dan hebben jullie niets te klagen, of geef GoT posting-rechten een prijskaartje.
Wie is jullie, en wat is de klacht? Heb je het over de topicstarter?
En wat doet dat met het algemene gemiddelde niveau van de topics? dan krijg je dus gewoon meer n00b meuk, dan het hogere niveau.Hazurr schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:35:
De search vind ik hier al niet zo fijn. Maar als het overwicht aan topics n00b-topics naar voren brengt, is er voor de 'liefhebbers op gebied van (Computer) Techniek' niet meer leuk.
Daarbij vervuild het ook heel erg als elk onderwerp eens per maand een nieuw topic voor wordt geopend. Het is gewoon vervuiling van de database, en met name ook voor de results bij zoekopdrachten.
Als ik straks 10 pagina's met results krijg over een onderwerp en 100 topics moet doorzoeken, dan zoek ik wel een andere plek. Nu zal niemand mij hier missen
Daarnaast zijn er weer een aantal sub-fora bijgekomen wat het ook niet overzichtelijk meer maakt. Bijna alle n00bs weten gewoon niet welk forum voor is, omdat ze de terminologie niet kennen. Daaraan is al te zien dat het niveau behoorlijk aan het dalen is. Er komt steeds meer bij, en dat trekt ook andere groepen mensen aan.
Blijkbaar is de tijd vorobij dat T.net stond voor de hobbyist en de (semi-) pro's voorbij.
Misschien een idee om eens een flinke bezem door de DB te halen, dat bijvoorbeeld topics met slotjes waar verwijzingen in staan gewoon trashen. Want laten dat nou net de topics zijn van de 'n00bs'. Die komen dus ook terug in de results. Die zooi verziekt ook de userfriendly van het forum.
Er is notabene een handleiding voor hoe je moet zoeken... De n00b's kunnen over het algemeen niet eens Google'en..
- iets met centen enzo
TouchéNMe schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 18:00:
[...]
Ik lees hier vooral in dat jij de search ook niet weet te gebruiken.
Hoe zal de search voor een 'n00b' zijn dan?
[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 18-08-2009 18:34 ]
Ey!! Macarena \o/
Ik lees hier vooral in dat jij de search ook niet weet te gebruiken.RaZ schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:52:
[...]
Misschien een idee om eens een flinke bezem door de DB te halen, dat bijvoorbeeld topics met slotjes waar verwijzingen in staan gewoon trashen. Want laten dat nou net de topics zijn van de 'n00bs'. Die komen dus ook terug in de results. Die zooi verziekt ook de userfriendly van het forum.
Ik heb het over de mensen die zich ergeren over vragen die ze niet per-se hoeven te beantwoorden, tweakers is een technologiecommunity met een breed bereik over computer, gadget, electronica en zelfs filosofische nieuwtjes.
Jullie kunnen niet verwachten dat alleen experts in elk relevant gebied een profiel aanmaken, daarnaast is het meestal dat als alle bronnen van informatie via goegel geen kunnen uitkomst bieden ik niet kan verwachten dat ik een serieus antwoord hier kan krijgen.
Dan maar vragen verbieden?
Jullie kunnen niet verwachten dat alleen experts in elk relevant gebied een profiel aanmaken, daarnaast is het meestal dat als alle bronnen van informatie via goegel geen kunnen uitkomst bieden ik niet kan verwachten dat ik een serieus antwoord hier kan krijgen.
Dan maar vragen verbieden?
[ Voor 3% gewijzigd door Hazurr op 18-08-2009 18:04 ]
We richten ons vooral op de ervaren computergebruiker.Hazurr schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 18:01:
Ik heb het over de mensen die zich ergeren over vragen die ze niet per-se hoeven te beantwoorden, tweakers is een technologiecommunity met een breed bereik over computer, gadget, electronica en zelfs filosofische nieuwtjes.
Dat gezegd hebbende is de beginneling natuurlijk ook zonder meer welkom. Maar alleen met eigen inzet. Jij maakt nu alweer dezelfde aanname die al talloze mensen voor je hebben gemaakt in dit topic, namelijk dat we n00bs per definitie niet willen hebben en bestraffen met slotjes. Voor de zoveelste keer in dit topic: dat is niet zo. We gooien een topic dicht als er geen eigen inzet uit voortkomt. Een éénregelige topicstart, of een topic dat beantwoord had kunnen worden door de topictitel letterlijk in Google te stoppen; dat soort topics gaan dicht ja. Topics met beginnersvraagjes waarin de topicstarter gewoon moeite doet dus niet en die zijn dus ook gewoon welkom hier.
Zoals al zo vaak is gezegd: je hoeft ook geen expert te zijn. Je hoeft alleen maar bereidwillig te zijn om er wat van te leren en zelf je best te doen om het antwoord op te zoeken. Iedereen kan Google gebruiken.
Of Bing 
Waarom moeten wij zo nodig de zoveelste zijn dan?
Dat is er al, en heet andere fora als ComputerIdee, Helpmij.nl, Ikweethetniet.nl enzo.Hazurr schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:35:
[ Voor 96% gewijzigd door alt-92 op 18-08-2009 18:57 ]
volgens mij is het belangrijkste dat op veel subfora van GoT zelfs de meest 'basic' vraag nog gewoon geholpen zal worden, als iemand ook in zn beginpost duidelijk maakt een duidelijke eigen actieve insteek te hebben, zelf al moeite te doen dingen uit te zoeken en vooral niet al te passief te verwachten dat anderen de problemen voor hem/haar oplossen...alt-92 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 18:55:
Of Bing
[...]
Dat is er al, en heet andere fora als ComputerIdee, Helpmij.nl, Ikweethetniet.nl enzo.
daarbij volgt wel het punt dat driekwart tot 90% van de 'beginnersvraagjes' die je veelal op sites met een erg lage postdrempel ziet, daarmee al overbodig worden en eenvoudigweg niet gesteld hoeven worden, omdat een minder passief persoon die zelf al heel snel kan oplossen.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Mensen denken vaak dat GOT het hele spectrum beslaat.Voor velen,ook in mijn omgeving is het gewoon het zoveelste computer help forum.Ze zien het verschil niet......of willen het niet zien.
Maar ik vind ook dat heel veel noob vragen hier juist gewoon beantwoord worden,de drempel is helemaal niet zo hoog.Als je een beetje je best doet en de juiste info geeft kom je hier een heel eind.Ook als beginnend tweaker.
Maar ik vind ook dat heel veel noob vragen hier juist gewoon beantwoord worden,de drempel is helemaal niet zo hoog.Als je een beetje je best doet en de juiste info geeft kom je hier een heel eind.Ook als beginnend tweaker.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Klopt.RM-rf schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 19:18:
[...]
volgens mij is het belangrijkste dat op veel subfora van GoT zelfs de meest 'basic' vraag nog gewoon geholpen zal worden, als iemand ook in zn beginpost duidelijk maakt een duidelijke eigen actieve insteek te hebben, zelf al moeite te doen dingen uit te zoeken en vooral niet al te passief te verwachten dat anderen de problemen voor hem/haar oplossen...
Wil je die moeite niet nemen, dan is een plek waar je wél zonder nadenken die brainfart vraag kan stellen één van die andere fora.
Volgens mij kan niemand expert zijn op heel GoT, daarvoor is het aantal fora veelste groot. Als je expert bent in de Devschuur betekend dat je een ontzettende Noob kan zijn NOS
. En ook deze Noob stelt af en toe vragen in NOS als ik er niet uitkom.
Wat trouwens een leuk detail is (en misschien herkennen anderen dat ook) is dat ongeveer 30% van mijn topics nooit gesubmit worden omdat ik het probleem oplos tijdens het schrijven van de TS
De poging om helder het probleem te formuleren en even mijn stappen na gaan van wat ik al geprobeerd heb is vaak voldoende om het probleem op te lossen.
Dat is imo één van grootste toegevoegde waarden die de moderatie van GoT heeft.
Wat trouwens een leuk detail is (en misschien herkennen anderen dat ook) is dat ongeveer 30% van mijn topics nooit gesubmit worden omdat ik het probleem oplos tijdens het schrijven van de TS
De poging om helder het probleem te formuleren en even mijn stappen na gaan van wat ik al geprobeerd heb is vaak voldoende om het probleem op te lossen.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Het is geven en nemen, zoals in het echte leven. Is dit niet in balans lopen mensen weg.
Denk dat één persoon niet zomaar een hele community zover krijgt om het anders te gaan doen, de vraag is hier niet naar. Dit komt dat de insteek van de community anders is dan jouw geformuleerde kijk op beginners op het internet/tech forums, als er behoefte aan was geweest of is, dan zal dit worden ingevuld, dit is nog niet het geval en zal hierdoor gewoon zo blijven als het nu is.
Denk dat één persoon niet zomaar een hele community zover krijgt om het anders te gaan doen, de vraag is hier niet naar. Dit komt dat de insteek van de community anders is dan jouw geformuleerde kijk op beginners op het internet/tech forums, als er behoefte aan was geweest of is, dan zal dit worden ingevuld, dit is nog niet het geval en zal hierdoor gewoon zo blijven als het nu is.
Nothing more to say...
En het is ook een van de belangrijkste beoogde doelen.Standeman schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:45:
Echter ben ik benieuwd wat Ruudjah's mening nu van het een en ander is. Daarnaast ben ik ook benieuwd of hij dat dan ook weet te onderbouwen.
Verwijderd
Tja.... die posts vind ik het beste voorbeeld van wat er mis is met de forums van GoT. Het zou helemaal niet nodig moeten zijn dat men vrijwel onmiddellijk een search engine moet gebruiken op een forum. Je zou door gewoon wat te browsen, de belangrijkste info moeten kunnen vinden.Miki schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 13:56:
Over lui gesproken:
[...]
Als reactie op RoD in "Nokia N97 - Deel 2"
[...]
Met de search binnen het topic had ie dat dus zo gevondenZo ie zo vind ik dat topic een schoolvoorbeeld hoe het eigenlijk niet zou moeten. De meeste vragen komen iedere 10 pagina's weer terug.
Ik snap wel hoe dat komt... Op vrijwel alle GoT forums zijn normale kleine topics met één onderwerp een zeldzaamheid geworden. Vermoedelijk o.a. omdat ze zo snel op slot gaan. Het resultaat is dat er alleen nog maar verschrikkelijk lange "het grote huppeldepup" topics bestaan. En dat maakt het zoeken naar relevante onderwerpen onnodig lastig.
Wat je wilt is dat mensen kunnen browsen naar een topiconderwerp dat hun vraag/probleem redelijk omschrijft, en dat ze dat dan kunnen lezen. En als ze dan nog steeds vragen hebben, dat ze dan hetzij een nieuw topic openen, of in dat topic antwoorden. Dat kan dus niet, aangezien alle topics op één hoop gegooid worden in zo'n mega topic. Een search in zo'n topic is verschrikkelijk irritant, aangezien je dan de samenhang verliest.
Verder zie je ook dat relevante vragen simpelweg niet meer gesteld en niet meer beantwoord worden. Bij hardware is de keuze tussen verschillende hardware vaak de interessantste vraag. En die topics bestaan vrijwel niet meer. Er is wel een Apple iPod en Sansa Clip topic, maar niet een topic waar de keuzen tussen die twee (en anderen) ook aan de orde komt. Een vraag daarna wordt onmiddellijk als teweinig zelf initiatief afgedaan... maar daadwerkelijke zinvolle vergelijkingen zijn er niet zo veel in reviews. Verder kan beantwoording van één zo'n vraag, een interessante discussie opleveren, die andere geinteresseerden dan kunnen lezen. Je kunt dan tientallen dezelfde vragen in één keer beantwoorden. Maar als de vraag nooit beantwoord wordt, kun je mensen ook niet verwijten dat ze niet er naar zoeken, aangezien het antwoord simpelweg niet op GoT aanwezig is. En je kunt het ze ook niet verwijten als ze het niet vinden, wanneer het ergens onzichtbaar in een mega-topic verborgen is.
Als ik even voor mezelf ga vergelijken, dan zit ik veel liever op de dpreview fotografie forums, dan op de GoT fotografie forums. Simpelweg omdat de topic structuur van GoT zo kut is. Dat er geen (sub)threads in het forum zitten, maakt het er ook niet beter op...
Grote topics zijn inderdaad lastig. Maar dat heeft er ook mee te maken dat mensen hun vragen het liefst gewoon in een groot topic dumpen, ipv er een topic voor aan te maken. Waarschijnlijk omdat het teveel moeite kost om een fatsoenlijk topic aan te maken, en het makkelijker is om een vraag gewoon in een groot topic te dumpen (wat ik overigens ongewenst vind).
Zo'n topic als jij voorstelt mag overigens best aangemaakt worden. Echter, meestal zijn het topics waarin twee modellen voorgesteld worden, en het dan blijft bij "wat moet ik nu kopen?", zonder zelf mee te denken.
De forumstructuur is wmb prima. Het is maar hoe je er gebruik van maakt.
Zo'n topic als jij voorstelt mag overigens best aangemaakt worden. Echter, meestal zijn het topics waarin twee modellen voorgesteld worden, en het dan blijft bij "wat moet ik nu kopen?", zonder zelf mee te denken.
De forumstructuur is wmb prima. Het is maar hoe je er gebruik van maakt.
Interessante gedachten hier. Ik voel ook wel een beetje mee hoor, met de beperkingen van de forumstructuur. Maar we kunnen natuurlijk altijd met elkaar afspreken dat grote topics alleen voor ervaringen zijn en dat we alle andere zaken in een topic met bijvoorbeeld een [vraag] of [firmware] topic zetten. Daar moeten we natuurlijk wel eerst goed over nadenken en een werkbare set tags maken. Dat is iets dat we meteen kunnen doen. Ingrijpen in de techniek kan natuurlijk ook maar is niet morgen klaar
En hoe gaan dergelijke technische oplossingen dan helpen tegen gemakzucht?RoD schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 15:32:
Grote topics zijn inderdaad lastig. Maar dat heeft er ook mee te maken dat mensen hun vragen het liefst gewoon in een groot topic dumpen, ipv er een topic voor aan te maken. Waarschijnlijk omdat het teveel moeite kost om een fatsoenlijk topic aan te maken, en het makkelijker is om een vraag gewoon in een groot topic te dumpen (wat ik overigens ongewenst vind).
Met RoD. Ik zie het gebeuren in MSP. Zelfs waarschuwen dat een 'groot' topic op slot gaat en dat men moet overwegen nieuwe topics te openen is voor sommigen te veel moeite. Het gevolg is een slepende draad die niet meer dient als nuttige informatiebron of discussiethread.
In VB zie je imho weer hoe het wel goed kan gaan. Een ATI nieuwstopic naast een ervaringen topic. En als je problemen hebt open je maar een eigen topic. Het vereist wat sturing, maar het levert wel wat op.
In VB zie je imho weer hoe het wel goed kan gaan. Een ATI nieuwstopic naast een ervaringen topic. En als je problemen hebt open je maar een eigen topic. Het vereist wat sturing, maar het levert wel wat op.
Je impliceert nu dat nieuwe gebruikers in het vervolg dan naar dat topic gaan, maar juist de mensen van zulke vragen gaan ook niet eerst zoeken op GoT, dus dan krijg je 1000X dezelfde "hoeveel ram moet er hier in?"-vragenRuudjah schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:59:
Dat de kennis "Mushkin geheugen heeft problemen met Asus BE6-2" er nu wel is. Dat er in een topic impliciet staat beschreven hoe je er achter komt hoe je te weten komt hoeveel geheugen er in je PC past. Dat het handig is om te weten wat voor moederbord je hebt.
En dat er in de toekomst veel meer kennis aan toegevoegd kan worden. Dat kan niet met een google search.
[...]
Dat is nu juist precies mijn punt. Dat doen we nu namelijk: ieder keer het wiel opnieuw uitvinden (googlen). Terwijl we beter de wielen die we hebben uitgevonden (de zoektocht naar het antwoord van de vraag) documenteren, en anderen ervan mee laten profiteren.
Hits? Waarvoor? De users met zulke vragen googlen niet eerst, want het is geen moeite-probleem maar een inzet en luiheidsprobleem. Dus die hits hebben we alleen voor mensen die eerst op problemen googlen, maar die zullen dan echt niet meer komen naar een vervuild forum met alleen maar vraagleechers.Ruudjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:21:
[...]
Ik ben het helemaal met je eens. Hetzelfde als dat je een vraag aan de docent stelt, waarvan het antwoord op pagina 2 van het huidige hoofdstuk staat.
En daarom misschien wel heb ik dit topic geopend. Hoe kunnen we dit negatieve gebeuren omzetten naar iets wat positief is? Waar wij dus beter van kunnen worden? En de TS?
Het antwoord van SO is simpel: Het antwoord komt dan wel ergens op het net te staan (bij ons), en dus is het positief want het levert vanaf het moment dat het antwoord is gegeven oneindig veel potentiele hits op.
En dat het allemaal er ernstig n00bish uitziet en klinkt, geen probleem, het voegt immers meer dan nul (nul) waarde toe. Bovendien kan de waarde later nog aansterken.
[...]
Ik zou het geen probleem vinden om meer n00bvragen te beantwoorden, of luie mensen in een richting te duwen. Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet waarom je dit denkt.
Hier is men dat ook wel bereid, echter snap ik niet dat je in de aangehaalde topics enige vorm van inzet en wil kan herkennen. Ik zie alleen maar mensen die snel even hier een vraag stellen in de hoop dat wij hier de moeite doen, en ze dan een paar uur later weer even voor de laatste keer inloggen en zo het antwoord hebben om daarna weer te verdwijnen.Ruudjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:43:
Ik heb ermee leren omgaan. En wat ik zelf als methode heb ontwikkeld, is dat mensen die willen luisteren, uiteindelijk wel tijd en aandacht verdienen. Ik ken mensen die niets kunnen begrijpen, maar het echt willen. Die krijgen van mij een tomeloze inzet als ze vragen stellen. Dat krijgt iedereen in het begin, totdat ik merk dat ik er slechts ben voor hun gemak. Dan is het afgelopen. Maar mensen die niet kunnen begrijpen krijgen van mij rustig na 76x de 77e uitleg.
Dus je zegt nu eigenlijk dat je geen recht van spreken hebt omdat je de betreffende topics zelf nooit aanklikt omdat het je niet interesseert? In jouw sociale systeem zoals je eerder beschrijft zou jij juist ook de noobs moeten helpen ipv alleen helpen op gebieden waar het je interesseert. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje lame dat je hier eerst komt zeuren dat luiaards worden afgewimpeld en ons "gezeur" af doet als een bepaalde kijk er op en selffulfilling prophecy, maar vervolgens hier subtiel aangeeft de betreffende topics zelf niet eens aan te klikken. Dan weet je imo ook niet waar wij over praten.Zo lijkt het hier ook te zijn, voor de mods en poweruserts. Het ligt hier online nog een stapje erger, aangezien je gewoon dingen kan googlen. Maar je kan niet alles googelen. Dat topic, Cheetah, erger ik mij totaal niet aan. Dat is simpelweg omdat ik er geen interesse in heb. En dus erger ik me er net zoveel aan als alle andere topics die me niet interesseren, niets dus. Jullie mods, die dagelijks het afvoerputje schoonmaken, krijgen dit wat vaker voor je kiezen en dan is het niet gek als er dan weer een luie idioot de moeite wil doorschuiven.
Ik vind het een vrij naïeve gedachte hierboven. Zo neem je automatisch aan dat er gezocht is op het dell levertijden topic. En je spreekt over advies inwinnen over de joystick. Maar wees eens eerlijk. Je kan de gemakzucht bijna voelen, advies? Informatie er over inlezen? Nee het is gewoon de zoveelste Joop die wil dat wij zijn onderzoekswerk overnemen, en zulke mensen werd ik kotszat, ik ben niet voor niets van Techzine naar GoT gegaan. Dat sommige regulars (veel mensen waren hier ook n00b, maar dat zegt niks over hun eerdere topics. Deze mensen komen duidelijk voor het gemakzucht terwijl ik genoeg rechtmatige noobs zie die gewoon netjes een verhaal maken duidelijk aangeven wat het probleem is en om advies vragen en niet zozeer een concreet product oid. Het is niet de mate van kennis wat hier uitmaakt, maar de beweegreden van een topic openen en de inzet om je ook in te lezen in dingen ipv kant en klare antwoorden te eisen.Maar het verschil is dat je online die luie user publiekelijk kan aanleren dat ze lui zijn bewust maken dat ze lui zijn. IRL is dat wat lastiger, aangezien je geen publiek hebt.
soulrider: ik vind je verhaal heel erg lastig te volgen.
Cheatah, Osiris en MegaFlix: de voorbeelden die jullie geven, daar stoor ik me echt helemaal niet aan. Ik begrijp en kan me geheel indenken dat jullie dit soort topics niet wenselijk achten. Maar Ik bedoel maar: je kan er ook zo tegenaan kijken dat het je voordeel oplevert. Ook met de GoT instelling die kwaliteit boven kwantiteit zet. Dit is dan misschien het naïeve gedeelte in Ruudjah (waar ik me overigens bewust van ben):
- Blijkbaar zijn er mensen die denken dat Tweakers meer informatie hebben dan de website van Dell
- Blijkbaar kan het Dell levertijden topic niet altijd direct worden gevonden
- Mensen die een joystick willen kopen voor het besturen van choppers vinde GoT een goede plek om advies hierover in te winnen
- Niet iedereen kan goed verwoorden wat ze precies willen (al dan niet hier op GoT)
- Gerespecteerde regulars hebben dit type vragen ook gesteld
Wat ik zelf nooit snap is dat mensen topics als deze serieus kunnen menen. Ik draai hier nog maar relatief kort mee (al wel een paar jaar langer dan mijn account doet vermoeden hoorEn zo kan ik nog wel even doorgaan. Toegegeven, het is zeker niet altijd duidelijk wat voor nut, noodzaak, relevantie of informatie/discussiewaarde het heeft. Maar noem me naief door te stellen dat het altijd meer dan nul is. Prima.
[...]
Interresant dat je deze communities erbij pakt. Want SO zegt bijvoorbeeld over dit verhaal:
[...]
Nu is SO niet GoT, maar toch heeft het opmerkelijk veel overeenkomsten.
[ Voor 76% gewijzigd door MsG op 24-08-2009 16:27 ]
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Verwijderd
Lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat het een kwestie van 'teveel moeite' is.RoD schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 15:32:
Grote topics zijn inderdaad lastig. Maar dat heeft er ook mee te maken dat mensen hun vragen het liefst gewoon in een groot topic dumpen, ipv er een topic voor aan te maken. Waarschijnlijk omdat het teveel moeite kost om een fatsoenlijk topic aan te maken,
De enige moeite die het kost, is één druk op de knop, en een topic naam intikken. Dat is geen grote moeite... Sowieso, op alle andere fora die ik ken, is dat helemaal geen belemmering. Daar worden constant nieuwe topics geopend.
De oorzaak moet dus echt ergens bij GoT liggen.
Dat maakt het nog geen fatsoenlijk topic?Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 11:31:
[...]
Lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat het een kwestie van 'teveel moeite' is.
De enige moeite die het kost, is één druk op de knop, en een topic naam intikken. Dat is geen grote moeite...
Verwijderd
De "Het Grote blablabla Topic Deel 385" topics in subforums werken wel averechts wat dat betreft. Als ik een vraag heb heb ik een sterk vermoeden dat ergens in die 5000 posts wel een antwoord zou kunnen staan. Maar dat grote topic doorspitten naar informatie was in 2000 en is dat in 2009 nog altijd: volkomen kut. Dan google ik wel of vraga het desnoods ergens anders.Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 11:31:
[...]
Lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat het een kwestie van 'teveel moeite' is.
De enige moeite die het kost, is één druk op de knop, en een topic naam intikken. Dat is geen grote moeite... Sowieso, op alle andere fora die ik ken, is dat helemaal geen belemmering. Daar worden constant nieuwe topics geopend.
Ik ben het 100% met je eens dat problemen, vragen en dergelijke in aparte topics moeten en dat die grote topics ofwel alleen voor discussie ofwel helemaal niet zouden moeten zijn. Als je daar technisch relevante informatie in stopt komt het er nooit meer makkelijk uit en verlies je als GoT een hele hoop content. Bovendien ben je dan alsnog erin geslaagd de helpdeskeritis uit te laten breken, want alleen degene die het grote topic volgt in hoop op een antwoord op zijn vraag gaat iets aan dat antwoord hebben.
/me is tegen grote topics, al vanaf de eerste dag dat hij op GoT kwam.
Dit topic is gesloten.