Waarom mag ik hier geen domme vragen stellen?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 10.494 views

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58
Misschien een open deur. Toch vind ik het vreemd dat hier op GoT niet een cultuur heerst dat "domme vragen niet bestaan, alleen domme antwoorden". Wij zouden toch beter moeten weten als ervaren internetters. Dat er newbies zijn die google niet begrijpen, en wel de 'reg-knop' en de 'start topic-knop' kunnen vinden, en die gewoon lui zijn... Is dat nu zo erg?

Want is het echt waardevoller om je domme vraag alleen bij google te dumpen? Ik heb regelmatig gehad dat ik dan een link naar GoT vond met daarin het antwoord: "gewoon even googlen". Nu kan je aan mijn SE skills gaan twijfelen, maar ik verzeker je dat dat wel snor zit.
Maar belangrijker: Hier op GoT hebben we de mogelijkheid om domme vragen te veranderen in een goed verhaal, met bijbehorende onderbouwing. Dat kan Google niet. Die interactie is belangrijk. Of je nou n00b bent of je hier al jaren rondhuppelt, n00b vragen heeft iederen de rest van zijn leven.
GoT is niet alleen een plaats om te babbelen voor mij, maar ook eentje die ik als archief gebruik (waar kan ik "GoT Offline" downloaden?). Vanuit dat oogpunt is het prima om domme vragen te stellen: iemand in de toekomst ook die domme vraag heeft, is simpel geholpen.

• [b]Een GoT topic != google search[/b]

Terwijl dit wel als steekhoudend argument wordt aangedragen in topics. Je hebt niet gegoogled, hop slot erop.
In mijn ervaring is de domme vraag over het algemeen verantwoordelijk voor de meest geniale inzichten.
Waarom mag ik niet gewoon een domme vraag, zonder gegoogled te hebben van te voren stellen? Als het dan echt zo'n domme vraag is: ik ben erg bereid jouw eloquente post te lezen die dat precies gaat uitleggen.

TweakBlog

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Omdat GoT een discussieforum is en geen helpdeskforum.
Ga je te makkelijke, Google-vindbare vragen toestaan; krijg je een wildgroei aan dat soort te makkelijke vragen en wordt je dus wel een helpdeskforum.. Lijkt me niet de bedoeling. Doe dat maar op het Computer Idee-forum of Beginnersweb.

[ Voor 10% gewijzigd door HyperioN op 13-08-2009 20:43 ]

Verwijderd

Je mag best een domme vraag stellen en laten zien dat je niet kunt googlen... hele punt is dat je maar aangeeft in je TS dat je de moeite hebt genomen om te zoeken en aangeeft waar het fout gaat of wat je niet snapt. Iedereen zal je dan netjes helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2009 20:43 ]

Verwijderd

Omdat het niet netjes is. Het is beledigend voor de community waarvan je misbruik maakt. Je gaat toch ook niet aan hooggeleerden vragen om je huiswerk even voor je te doen omdat zij dat veel beter kunnen dan jij?
Het mag niet omdat de leden van de community (of zij die de community soms bijsturen) het niet willen.

• Ruudjah
HyperioN schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:43:
Omdat GoT een discussieforum is en geen helpdeskforum.
Ga je te makkelijke, Google-vindbare vragen toestaan; krijg je een wildgroei aan dat soort te makkelijke vragen en wordt je dus wel een helpdeskforum.. Lijkt me niet de bedoeling. Doe dat maar op het Computer Idee-forum of Beginnersweb.
Dan kill je dus de mogelijkheid om te discussieren. En dat is, volgens jouw, wat GoT definieert. Google maar eens naar 'recursie' (let op de suggestie).

TweakBlog

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ruudjah schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:47:
[...]

Dan kill je dus de mogelijkheid om te discussieren. En dat is, volgens jouw, wat GoT definieert. Google maar eens naar 'recursie' (let op de suggestie).
Veel Googlevragen zijn totaal niet discussiewaardig (hoeveel RAM past er in mijn pc? Hoe flash ik een ROM?). Dat kenmerkt ze juist. Het is gemakkelijk op te zoeken, en daarom niet topicwaardig. Het hoeft geen rocket science te zijn voordat je een topic mag openen. Zolang je maar een beetje eigen initiatief toont en zelf je best doet om het antwoord te vinden.

• Ruudjah
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:44:
Omdat het niet netjes is. Het is beledigend voor de community waarvan je misbruik maakt. Je gaat toch ook niet aan hooggeleerden vragen om je huiswerk even voor je te doen omdat zij dat veel beter kunnen dan jij?
Het mag niet omdat de leden van de community (of zij die de community soms bijsturen) het niet willen.
Dat is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Als je een domme vraag hier op GoT stelt, vraag je dus om een discussie met als topic de vraag. Dat kan op iets compleet anders uitlopen dan een google search.

Is het dan niet zo dat een een domme vraag gewoon waarde toevoegt, in vergelijking met een zoekopdracht? Ik ben van mening van wel. Ook op GoT: aangezien iedereen altijd ergens wel n00b in blijft.

TweakBlog

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ruudjah schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:47:
[...]

Er zijn 240.000 GoTers. Als die allemaal vragen gaan posten die ze met een minimum aan opzoekingswerk zelf konden oplossen, dan krijg je zo'n overvloed aan threads dat de werkelijk interessante threads verloren gaan. Een probleem waar menig forum mee kampt.

Verwijderd

Ruudjah schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:49:

Dat is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Als je een domme vraag hier op GoT stelt, vraag je dus om een discussie met als topic de vraag. Dat kan op iets compleet anders uitlopen dan een google search.

Is het dan niet zo dat een een domme vraag gewoon waarde toevoegt, in vergelijking met een zoekopdracht? Ik ben van mening van wel.
Makkelijke vragen zijn niet interessant, de oplossing is altijd hetzelfde en dus niet boeiend. Dat zal zeker geen discussie opleveren.

Is je kwestie wel boeiend omdat het niet standaard is, of omdat er meerdere oplossingen zijn, dan is het wel ineens boeiend, want dan is er materiaal om elkaar "in de haren te vliegen". Daarvan wordt veel meer geleerd dan van domme vraag/antwoordspelletjes.

Waarom klinkt dit weer als de zoveelste excuustopic voor "ik wil graag geen moeite doen en mijn vragen kunnen dumpen?"
Ook op GoT: aangezien iedereen altijd ergens wel n00b in blijft.
Misschien kun je even stoppen met beledigen. Ik zal nergens een n00b in zijn omdat als het me niet interesseert ik er geen vragen over zal stellen en als het me wel interesseert zal ik me erin verdiepen. En ik zal je verklappen dat er verdomd weinig is waar ik echt niets van weet en wat ik niet na enig onderzoek zal begrijpen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2009 20:54 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nope. Als je die domme vraag stelt zonder eerst duidelijk te maken dat je moeite hebt gedaan en inzet hebt getoond, dan start je het topic alleen om gemakkelijk geholpen te worden. Dan ben je aan het leechen en draag je niets bij, je gebruikt GoT en de users als de afhaalchinees.
Is het dan niet zo dat een een domme vraag gewoon waarde toevoegt, in vergelijking met een zoekopdracht? Ik ben van mening van wel. Ook op GoT: aangezien iedereen altijd ergens wel n00b in blijft.
Je begrijpt het niet helemaal. Een domme vraag stellen is niet zo erg, het geen inzet tonen, dat is erg. Alleen, veel domme vragen worden snel opgelost als je inzet toont, maar ja, dat kost moeite en een topic openen niet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Ruudjah
Veel Googlevragen zijn totaal niet discussiewaardig (hoeveel RAM past er in mijn pc? Hoe flash ik een ROM?). Dat kenmerkt ze juist. Het is gemakkelijk op te zoeken, en daarom niet topicwaardig. Het hoeft geen rocket science te zijn voordat je een topic mag openen. Zolang je maar een beetje eigen initiatief toont en zelf je best doet om het antwoord te vinden.
Ik vind gewoon discussie waardig. wellicht heeft het niet een zeer grote waarde, maar waarde heeft het. En waarom dan die waarde, ook al is het misschien niet veel, naar de \dev\bin sturen?

Voorbeeld
Henk: hoveel geheugen past er in mijn pc?
T1: Dat hangt van je moederbord af
Henk: oh wat voor moederbord heb je dan
T2: staat in je boekje
Henk: ok boekje gepakt Asus BE6-2
T3: je moet er oud SDRAM in doen. anders gaat het niet werken.
T4: Ik heb vroeger ook de Asus BE6-2 gehad. Met Mushkin geheugen gaf het altijd problemen.
Henk: ok tnx

Kansloos. Maar wel van toegevoegde waarde voor GoT.

TweakBlog

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De enige domme vragen zijn vragen waar de user zelf totaal geen inzet voor heeft gedaan. Dat zijn dus de vragen die we per definitie niet op GoT willen hebben.

Mensen die te lui zijn om zelf hun probleem proberen te op lossen gaan maar lekker ergens anders heen. GoT is juist een forum waar op leuk niveau te discussieren is. Basic zoekvraagjes horen daar dus gewoon niet bij. Als we dit gaan toelaten dan stroomt het forum vol met simpele vragen, daardoor is de sfeer een stuk minder en blijven de mensen met verstand van zaken juist weg.

• HyperioN
[...]

Kun je hier voorbeelden van geven?
Ik ben het namelijk eens met RoD hierboven: té makkelijke, Google-bare vragen die hier niet toegestaan zijn zullen zelden op een discussie uitlopen. Dit zijn namelijk vaak vragen met maar één mogelijk antwoord wat makkelijk zelf uit te zoeken is.
"Past deze cpu op dit moederbord" -> zoek maar op op de website van de moederbord fabrikant.

Met andere woorden: doordat deze vragen zo simpel zijn en met een enkele zoekopdracht te beantwoorden zijn; zijn ze zo goed als niet discussiewaardig. Bovendien toont het, zoals anderen ook al aangeven, dat de topicstarter geen moeite heeft gedaan. Had hij namelijk gezocht, was hij het antwoord vast en zeker tegengekomen.

Edit:
Ruudjah schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:54:
[...]

Ik vind gewoon discussie waardig. wellicht heeft het niet een zeer grote waarde, maar waarde heeft het. En waarom dan die waarde, ook al is het misschien niet veel, naar de \dev\bin sturen?

Voorbeeld
T4: Ik heb vroeger ook de Asus BE6-2 gehad. Met Mushkin geheugen gaf het altijd problemen.

Die laatste opmerking "T4" is de enige in die mini-discussie die toegevoegde waarde zou hebben voor GoT. Helaas durf ik te zeggen dat dat soort toevoegingen minimaal zullen zijn in zulke topics.

[ Voor 31% gewijzigd door HyperioN op 13-08-2009 20:57 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Voorbeeld

Dat heeft geen toegevoegde waarde. Zoals je zelf al beschrijft is het heel simpel zelf op te zoeken, en voegt het daarmee dus niets toe aan GoT. We willen juist de kans geven om met enigszins niveau te kunnen discussiëren, zonder dat het ondergesneeuwd wordt door mensen die te lui zijn om verder te kijken dan hun neus lang is.

Het heeft geen zin om het wiel steeds opnieuw uit te vinden.

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 22:35
Nou ben ik verre van IT nerd, maar wat is de toegevoegde waarde van de voorgestelde discussie dan?

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

• Ruudjah
Dat de kennis "Mushkin geheugen heeft problemen met Asus BE6-2" er nu wel is. Dat er in een topic impliciet staat beschreven hoe je er achter komt hoe je te weten komt hoeveel geheugen er in je PC past. Dat het handig is om te weten wat voor moederbord je hebt.

En dat er in de toekomst veel meer kennis aan toegevoegd kan worden. Dat kan niet met een google search.
Het heeft geen zin om het wiel steeds opnieuw uit te vinden.
Dat is nu juist precies mijn punt. Dat doen we nu namelijk: ieder keer het wiel opnieuw uitvinden (googlen). Terwijl we beter de wielen die we hebben uitgevonden (de zoektocht naar het antwoord van de vraag) documenteren, en anderen ervan mee laten profiteren.

[ Voor 48% gewijzigd door Ruudjah op 13-08-2009 21:01 ]

TweakBlog

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:57
Als je ze wel wil stellen ga je toch gewoon naar een forum waar dat wel mag :?

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ruudjah schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:59:
Dat de kennis "Mushkin geheugen heeft problemen met Asus BE6-2" er nu wel is. Dat er in een topic impliciet staat beschreven hoe je er achter komt hoe je te weten komt hoeveel geheugen er in je PC past. Dat het handig is om te weten wat voor moederbord je hebt.

En dat er in de toekomst veel meer kennis aan toegevoegd kan worden. Dat kan niet met een google search.

[...]

Dat is nu juist precies mijn punt. Dat doen we nu namelijk: ieder keer het wiel opnieuw uitvinden (googlen). Terwijl we beter de wielen die we hebben uitgevonden (de zoektocht naar het antwoord van de vraag) documenteren, en anderen ervan mee laten profiteren.
Dat soort vragen wordt al beantwoord in de FAQ :> Er is dus geen noodzaak om er een thread voor te openen. Alleen: RTFM is voor vele mensen teveel moeite ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

[...]

Voorbeeld

Hoe heeft dit toegevoegde waarde?

hoveel geheugen past er in mijn pc?
- staat in het boekje/site en is af te leiden uit de chipset (werk dat mensen zelf kunnen doen).

- Henk: ok boekje gepakt Asus BE6-2 (iets dat dus in eerste instantie gedaan had moeten worden. Het heeft 0 toegevoegde waarde voor GoT om te weten wat jij voor mobo in je systeem hebt.

T3: je moet er oud SDRAM in doen. anders gaat het niet werken. (staat letterlijk in de manual)

Ik heb vroeger ook de Asus BE6-2 gehad. Met Mushkin geheugen gaf het altijd problemen. (daar zijn QVLs voor).

Dus nee, dit heeft geen toegevoegde waarde.

• HyperioN

Dat soort kennis hoort dan naar boven te komen in een discussietopic over de Asus BE6-2.
En sowieso, je krijgt dan misschien op iedere honderd "slechte" topics zo'n waardevolle toevoegig (totaal ongefundeerde inschatting, maar toch). Niet rendabel dus.

• Ruudjah
Je begrijpt het niet helemaal. Een domme vraag stellen is niet zo erg, het geen inzet tonen, dat is erg. Alleen, veel domme vragen worden snel opgelost als je inzet toont, maar ja, dat kost moeite en een topic openen niet.
Okeej. Domme vragen en vragen zonder inzet dan.

TweakBlog

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Het heeft geen zin om zaken op het forum te bespreken die zo ontzettend basic zijn dat het gewoon te vinden is op de site van de fabrikant of in de manual. Iets wat in twee seconden te Googlen is heeft hier geen plaats.

• Ruudjah
YellowOnline schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:02:
[...]

Dat soort vragen wordt al beantwoord in de FAQ :> Er is dus geen noodzaak om er een thread voor te openen. Alleen: RTFM is voor vele mensen teveel moeite ;)
Niet alles staat in de FAQ. En FAQs raken outdated, zijn niet altijd overzichtelijk en compleet. Bovendien is een inherente eigenschap van en FAQ dat hij niet up to date compleet kan zijn.

Jullie zeggen bijna zonder uitzondering: De informatiewaarde, discussiewaarde etc van dergelijke vragen zijn beneden peil. Akkoord. Mijn respons is dan: Maar die waarde is nooit 0 (nul). En dus is het wat waard, en dus niet wegdoen. En als hij wel 0 (nul) is om wat voor reden: geef het de kans om 0,00001 te worden of meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruudjah op 13-08-2009 21:09 ]

TweakBlog

• RoD
  • Niet online

RoD

Ruudjah schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:07:
[...]

Niet alles staat in de FAQ. En FAQs raken outdated, zijn niet altijd overzichtelijk en compleet. Bovendien is een inherente eigenschap van en FAQ dat hij niet up to date compleet kan zijn.

Jullie zeggen bijna zonder uitzondering: De informatiewaarde, discussiewaarde etc van dergelijke vragen zijn beneden peil. Akkoord. Mijn respons is dan: Maar die waarde is nooit 0 (nul). En dus is het wat waard, en dus niet wegdoen.
We hebben hier een ondergrens wat betreft de "waarde" voor topics. ;)

Verwijderd

Nog één opmerking dan. Het toelaten van domme en luie topics leidt helemaal niet tot meer kennis van de community. De meest bijdragende leden zullen zich gebruikt voelen, de community verlaten en het netto resultaat is dat er kennis weg is. Ja, die paar domme mensen zijn er wel iets mee opgeschoten. Bravo.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Domme helpdeskvragen kunnen best interessante discussies/topics teweeg brengen hoor.

Maar dat is misschien meer uitzondering die regel doet bevestigen :P

• Jorrit
Mensen worden moe van dingen opzoeken voor andere luie mensen, om irritatie te voorkomen is er een inspanningsverplichting.

Verder is eenvoudig googlebare informatie voor een gevorderd publiek als dat van T.net nauwlijks van toegevoegde waarde. Zij weten immers wel waar ze het kunnen vinden.

• HyperioN
Ruudjah schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:07:
[...]

Jullie zeggen bijna zonder uitzondering: De informatiewaarde, discussiewaarde etc van dergelijke vragen zijn beneden peil. Akkoord. Mijn respons is dan: Maar die waarde is nooit 0 (nul). En dus is het wat waard, en dus niet wegdoen.
Dan raakt heel GoT ondergesneeuwd met dit soort topics:
http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=58708
http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=58721
http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=58642
http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=58714

Dat wil je toch niet? Nogmaals: die paar nuttige toevoegingen die je dan misschien krijgt, wegen niet op tegen de rommel.

Met alle respect voor Computer Idee; ieder z'n eigen niveau!

• Ruudjah
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:09:
Nog één opmerking dan. Het toelaten van domme en luie topics leidt helemaal niet tot meer kennis van de community. De meest bijdragende leden zullen zich gebruikt voelen, de community verlaten en het netto resultaat is dat er kennis weg is. Ja, die paar domme mensen zijn er wel iets mee opgeschoten. Bravo.
Dat is slechts een self fullfilling prophecy die je daar neerzet. Als maar genoeg mensen dat hier zeggen, krijg je vanzelf gelijk. Maar de realiteit is dat er genoeg communities zijn die dit wel zo zien, en GoT als uberconservatieve community niet. Dat is jammer.

'We' gooien zo een heleboel dingen weg. Die niet weg hoeven te worden gegooid. Omdat we die oogkleppen niet af willen doen.
We hebben hier een ondergrens wat betreft de "waarde" voor topics.
Precies. Eentje die er volgens mij niet hoeft te zijn (behalve offensief/beledigend etc).

TweakBlog

• Jorrit
Dan kijk je toch bij computeridee, daar zie wat er gebeurt als je alle topics toelaat... mensen met echt veel kennis blijven weg. Ik zie jou geen voorbeelden noemen van communities die hun kennis behouden ondanks alle luie topicstarters.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

HyperioN schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:12:
[...]

Dan raakt heel GoT ondergesneeuwd met dit soort topics:
http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=58708
http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=58721
http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=58642
http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=58714

Dat wil je toch niet? Nogmaals: die paar nuttige toevoegingen die je dan misschien krijgt, wegen niet op tegen de rommel.

Met alle respect voor Computer Idee; ieder z'n eigen niveau!
Oh help:
hoi , mijn hobby is foto grafie , maar nu zoek ik een test programa van photoschop in het nederlands ? aub of iets anders van programa , wie kan me helpen aub
alvast bedankt
Nee, laat die mensen inderdaad maar bij Computeridee. Wat mij betreft mag de instapdrempel voor GoT gerust hoger liggen; er zijn immers al zoveel plekken waar de totale leek heen kan.

Ruudjah, wat de toegevoegde waarde betreft van zo'n onzinthread: dat weegt niet op tegen de overlast die het veroorzaakt door de toevloed aan zinloze threads.

Verwijderd

Ruudjah schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:13:
[...]

Dat is slechts een self fullfilling prophecy die je daar neerzet. Als maar genoeg mensen dat hier zeggen, krijg je vanzelf gelijk. Maar de realiteit is dat er genoeg communities zijn die dit wel zo zien, en GoT als uberconservatieve community niet. Dat is jammer.

'We' gooien zo een heleboel dingen weg. Die niet weg hoeven te worden gegooid. Omdat we die oogkleppen niet af willen doen.
Het is helemaal niet jammer, het is waarom deze community is zoals hij is. En als dat je niet bevalt dan ga je maar ergens anders heen. Waarom wil je wijzigen wat goed werkt?

Het is leuk en aardig dat mensen denken dat iedereen even slim kan zijn, maar dat is simpelweg niet zo. Domme mensen zijn irritant, luie mensen zijn irritant.

En ja, slimme mensen zijn ook irritant. Maar die hebben dit forum nou eenmaal gemaakt tot wat het is.

En ja, ik ben soms een arrogante lul. Zeker als ik vind dat het nodig is omdat er weer eens iemand het forum naar de klote probeert te helpen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ruudjah schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:13:
[...]

Maar omdat andere communities dus een veel lager niveau hebben moeten wij dat ook maar doen?
Lijkt me eerlijk gezegd niet echt prettig. Als je een lui aarsch bent en domme vragen wilt stellen kun je dat prima op diverse fora doen, dus waarom zou je het per se op GoT willen.
Ik denk niet dat we hiermee iets weggooien dat we willen houden. Wat je weggooit zijn dingen die we hier eigenlijk helemaal niet willen hebben.

GoT is geen helpdesk en dat mag van mij zo blijven.
Precies. Eentje die er volgens mij niet hoeft te zijn (behalve offensief/beledigend etc).
Juist wel, de reden dat GoT een waardevol forum blijft en niet een van de velen.

• Ruudjah
Wacht. Wij vinden het nodig om het te classificeren als negatief. Vervolgens is het negatief (overlast). Maar de truc is het er zo tegenaan kijken, dat we er beter van worden. En positiever. Dan hebben we de win-win situatie gecreeerd.

TweakBlog

• RoD
  • Niet online

RoD

Ruudjah schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:21:
Wacht. Wij vinden het nodig om het te classificeren als negatief. Vervolgens is het negatief (overlast). Maar de truc is het er zo tegenaan kijken, dat we er beter van worden. En positiever. Dan hebben we de win-win situatie gecreeerd.
Dat klinkt heel mooi, maar ik lees hier geen inhoudelijk argument. GoT is er voor vragen/discussies van enig niveau. Daar is dit forum op gebaseerd. Als je n00b-topics wil lezen zijn er andere fora waar je terechtkunt.

Verwijderd

We worden er niet beter van. Domme en luie mensen worden er beter van. Slimme mensen worden er chagrijnig van.

Waarom verdient niet iedereen evenveel? Het communisme werkt toch zo goed?

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:31

Zeror

Ik Henk 'm!

Ik was gestopt met het lezen van de TS toen ik dit las. Ik vermoed dat daar namelijk een deel van het probleem ligt.
Ruudjah schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:40:
Dat er newbies zijn ....... die gewoon lui zijn... Is dat nu zo erg?
Ja, we verwachten op GoT nu eenmaal dat je zelf ook wat moeite doet om je probleem op te lossen. Voor domme vragen kun je ook moeite doen om ze te begrijpen. Pas als je zelf moeite doet, dan zijn wij ook bereid om je te helpen daarmee.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 19:31
In dat geval hoop ik dat iemand CSL wil modereren, want ik ben dan weg. En nee, dat is niet positief. Was het in het verleden niet, is het nu niet en zal het nooit worden. Period.

* GENETX is moderator GoT, geen gladjakker van één of andere shop die graag iedereen een doos aansmeert :+

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 13-08-2009 21:27 ]

• Ruudjah
RoD schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:23:
[...]

Dat klinkt heel mooi, maar ik lees hier geen inhoudelijk argument. GoT is er voor vragen/discussies van enig niveau. Daar is dit forum op gebaseerd. Als je n00b-topics wil lezen zijn er andere fora waar je terechtkunt.
Dat is een schitterend argument die je hier aandraagt, bedankt. We 'moeten' die topics dus omzetten naar eentje van niveau. Inhoudelijke argumenten heb ik al gegeven.
We worden er niet beter van.
Again a self-fullfilling prophecy.

TweakBlog

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017

[...]

en als ik je nu zag dat telkens opnieuw diezelfde vraag beantwoorden het wiel opnieuw uitvinden is ?
Telkens opnieuw uitleggen wat soort RAM in welk moederbord past, waarom een amd-cpu niet past in een socket 775, waarom je met een 350W voeding echt wel problemen gaat krijgen als je 2 295GTX in sli wilt voeden in combo met een overclockte i7 995 en een hoop harde schijven...
(als iemand met dat laatste probleem dan afkomt met: kijk die wilt niet opstarten met die voeding van 350, en met een voeding van 1000W doet ie ook moeilijk, dan weten wij al dat ie al geprobeert heeft met een andere voeding en is ook de hoofdreden van problemen al direct afgeschoten, en is de oplossing uitdagender om gevonden te worden.)

de antwoorden zijn al lang gedocumenteerd: in de handleidingen van je moederbord/ .... of op google.
het probleem is gewoon dat veel mensen te lui zijn om daar eerst eens te kijken, en dus voor de makkelijke oplossing gaan: vraag het maar aan GoT: er is toch altijd iemand anders die het voor mij opzoekt en met geluk wilt die het antwoord ook nog eens posten.

hoe moeilijk is het om gewoon je vraag in $searchengine in te rammen ?
met geluk heeft iemand met hetwelfde probleem dat al lang gevraagd gehad op een forum en is er ook een zinnig antwoord op gekomen.
Maw: wij, GoT, leren graag onze mede GoT'ers op om zelf te zoeken naar de oplossing, en als die niet gevonden wordt, begeleiden we graag naar die oplossing en reiken die ook graag aan.
(en je moet er aan denken dat velen hier ook al verschillende uren per dag zulke basis vragen krijgen waarop ze dan _verplicht_ moeten op antwoorden, maar ook voor betaald worden. GoT is niet bedoelt ter gratis vervanging van eigen moeite, helpdesk van provider, ...)
Als je zulke hulp wilt, kan je ons beter opzoeken tijdens de werkuren en het op een akkoordje gooien met onze baas ;)

(je krijgt hier hulp van mensen die willen helpen misbruik dat dan niet door hun tijd te verdoen door iets dat je perfect zelf kan oplossen)

om dan als voorbeeld je jij was de TS daar niet van dus: het gesloten topic over de vga-splitter te nemen:
je de vraag van waar vind je zoiets kon je TS makkelijk zelf beantwoorden eh.
waar vind je pc-onderdelen/-kabels ? -> pc-winkel (of ebay, pricewatch, ...)
hoe vind je die? goudengids, rondkijken/-rijden/-vragen, ...

dus ja, zo'n vragen worden dan afgeknald omdat wij ook niet weten waar jij TS woont, en we voor hetzelfde een winkel gaan aanraden in masterdam terwijl jij in maastricht woont, of in belgie - of zoals sommige tweakers niet eens in de benelux woont maar in duitsland, amerika, ....

en daarmee dus die eigen moeite die gevraagd word.
(als je dan aangeeft: ik wil dit doen, en ik denk dat dat lukt met zulke kabel, dan komen er meer tips en meer hulp en als je dan ook aangeeft van kijk, ik kan die vinden in een winkel vlakbij voor die prijs,
krijg je zo tips waar je die goedkoper en/of beter kan kopen ... (ook vindbaar via pricewatch en shopreview)
maar dan zijn wij ook beter bereid om je uitleg te geven en hulp aan te bieden.

En dan laat je ook zien dat achter de schijnbare simpele vraag toch iets meer schuil gaat dan een simpele oplossing. (als je al aangeeft enkele simpele oplossingen gevonden en geprobeerd te hebben, en nog steeds met het probleem zit)

om dan een tegenvoorbeeld te geven: de zovele topics over faux-colums:
recent was er iemand waarbij die de zoveel herhaalde oplossingen gevonden had en toegepast had (en dat liet weten in zijn TS samen met een idd correct voorbeeld, maar waarbij het toch niet correct ging in browser x of y... die heeft toen wel correct hulp gekregen.
(maw: die topic starte met: ik heb dit probleem, ik heb dat al geprobeert, en nu heb ik dit maar het werkt nog steeds niet. Hulp? )

aanvulling: we hebben hier ook verzamelde ervaringstopics (over bv sony vaio's, netbooks, moederborden van merk x of y, de overklokbaarheid van cpu x of y, hoe partyfoto's maken, sysadmin problemen,....), of topics voor vaak terugkomende vragen ('welke voeding heb ik nodig, wat is dit nog waard, ....)
die eerste collectie zijn ook vaak discussie-topics, waar je als beginner ook van kunt leren en bijdragen.
de tweede soort zijn vaak vraag-en-antwoord topics voor de 13 in het dozijn vragen over dat topic.

[ Voor 37% gewijzigd door soulrider op 13-08-2009 22:03 ]

Verwijderd

Ruudjah schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:26:

Dat is een schitterend argument die je hier aandraagt, bedankt. We 'moeten' die topics dus omzetten naar eentje van niveau. Inhoudelijke argumenten heb ik al gegeven.
Ja sorry, we zijn toch allemaal volwassen en niet allemaal even naïef.

Als elke Nederlander die kon werken zou gaan werken, zouden we het allemaal beter hebben. Ga jij harder werken als een of andere tokkie dat niet doet? Waarom moet hij per se werken? Als hij van zijn uitkering een full HD televisie kan betalen is dat toch prachtig? Wij werken graag en zijn zó vreselijk gelukkig dat iedereen een televisie kan krijgen, werken of niet werken.

Van de fouten die wij in het verleden hebben gemaakt hebben onze voorouders al geleerd. Wat er in praktijk zal gebeuren is dat die harde werkers ineens niet zo hard meer werken, want werken levert je niet meer op dan niet werken. Die televisie komt toch wel. Maar dan ineens niet meer omdat niemand meer de drive heeft om te gaan werken, te ontwikkelen, te produceren. Misschien nog een paar hippies.

Huiswerkopdrachtje: kijk eens goed naar de piramide van Maslow.

Wat soulrider zegt vind ik scherp opgemerkt. We zitten op ons werk al zat vragen te beantwoorden. Zijn voorbeeld over faux columns raakt voor mij de spijker op zijn kop. Ik beantwoord dat soort topics niet meer. En dat terwijl ik tot de top hoor van alle leden op dit forum die er iets over weten te vertellen. De kennis is nog steeds in de krochten van dit forum aanwezig in duidelijke Nederlandse uitleg maar wordt niet of nauwelijks gebruikt. Eeuwig zonde.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Er wordt zeer zeker overlast gecreëerd door "zinloze" topics te openen waarvan je het antwoord binnen 5 seconde kunt vinden.

Situatieschets:
Er wordt een vraag gesteld door een "noob"
Mijn internet werkt niet waar kan dat aan liggen?

Er worden dan vele antwoorden en vragen gesteld en als de TS daar niks mee doet ja dan raak je als Samaritaan best geïrriteerd van. Los van het feit dat de TS geirriteerd raakt omdat zijn probleem nog steeds niet is verholpen of er geen bal van snapt.

Dan krijg je dus discussies die soms totaal uit de hand lopen en daar heb je dus helemaal niks aan.
De oude garde vertrekt evenals de nieuwe garde aangezien die niet geholpen is.

Zoals al een paar keer aangehaald laten ze hun vragen maar lekker op Fok! stellen of een dergelijk forum.

Kijk zelf maar eens bij active topics wat voor rotzooi er voorbij komt. Alleen al de topic titel is soms al om te huilen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ruudjah schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:26:
Je snapt het nog steeds niet. Die topics hoeven niet omgezet te worden naar een hoger niveau, als de luilak-TS inzet had getoond was er geen topic geweest.
Again a self-fullfilling prophecy.
Nope. GoT hoeft niet het hele spectrum van computervragen te bedienen, er zijn genoeg andere fora waar luilakken terecht kunnen. Want vergeet niet: zodra je vervuiling gaat toelaten, ga je die userbase wegjagen die GoT zo goed en gewild maakt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Jij wil graag dit soort topics: producie tijd dell inspirion 1545 ??

Simpele search op GoT of op Google had het antwoord ook opgeleverd. De eerste user is nu zelfs nog zo aardig om het antwoord te geven, maar echt discussiewaarde? Nee dus.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

volgens mij willen sommige mensen hier ruudjah ook gewoon niet snappen.. Hij bedoelt er maar mee als een computer leek gaat googlen naar hoeveel geheugen er in zijn pc kan en hij komt allemaal vreemde termen tegen over van alles en moederbord types en noem maar op.. voor de gemiddelde tweaker is dit natuurlijk kinderspel maar voor een echte leek in de computer wereld is het zo vreemd nog niet.. desalniettemin vind ik het ook irritant hoor maar goed ik snap ruudjah ook wel..
als mensen simpele vragen hebben pak de fiets en ga naar een pc winkel dan heb je nog sneller antwoord.. maarja zoals iedereen wel weet mensen worden lui en zien internet als hun redder in nood.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• GENETX
Xenomorphh schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:27:
volgens mij willen sommige mensen hier ruudjah ook gewoon niet snappen.. Hij bedoelt er maar mee als een computer leek gaat googlen naar hoeveel geheugen er in zijn pc kan en hij komt allemaal vreemde termen tegen
Daar stopte ik al.

Dat is het probleem niet. Als iemand laat zien dat hij heeft gezocht dan zal men hem wel helpen.

Het probleem? Juist, die mensen doen bovenstaande niet eens. Die pakken google en tikken in "tweakers.net" ( ;) ) en plempen hun vraag neer; HELP!!!!111oneone IK WIL MIJN PC UPGRADEN!!
Hoeveel geheugen kan ik in mijn pc stoppen?

Groeten
Pietje
^^ is het probleem. En nee, dit is niet eens overdreven :X

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:09:
De enigen die op zo'n topics zullen reageren (dat zie ik ook op Linuxfora) zijn de nieuwelingen die zelf nog maar net GoT ontdekt hebben. En na een tijdje ebt dat ook weer weg. Voor de reguliere, meer ervaren gebruikers leiden zo'n topics alleen maar tot ergernis.

Veel van zulke topics zijn overigens eendagsvliegen - er passeren heel wat 'klanten' die GoT letterlijk als een one-stop-shop beschouwen (mensen die al 3 jaar geregistreerd zijn en vijf posts hebben bv.). Een community helpt zichzelf. Jij hebt problemen, mensen helpen jou. Mensen hebben problemen, jij biedt jouw expertise aan. Zo werkt het. Er komen vaak genoeg posts langs die je er zo kan uitpikken als gebruikers die registreren voor een eenmalige vraag en dan niet meer terugkomen als de antwoorden hun probleem oplossen. Stank voor dank?

[ Voor 49% gewijzigd door Borromini op 13-08-2009 23:46 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik snap niet wat er erg aan is om elitair te zijn, als GOT zijnde. Dat is de rede dat ik op GOT kom, GOT is een plek waar discussie worden gehouden en kennis wordt gedeeld door mensen met vaak specifieke vakkennis en ervaringen. Overal dat socialistische gedoe, zo werkt de wereld niet....

• Real_MaRsMaN
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-04-2023
Zeg, hoe vaak blijf je hetzelfde herhalen eigenlijk? Ik heb het topic eens zitten lezen, maar jij neemt niks van alle anderen aan en blijft maar hetzelfde standpunt houden. Zo blijven we bezig. Je kunt beter accepteren dat het is zoals het is en er een punt achter zetten.... dat is in ieder geval wat ik ga doen. [PUNT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Persoonlijk heb ik nooit zoveel moeite met n00b vragen, waar ik dan wel problemen mee heb is dat de meeste users de vraag dan zo formuleren:
NIEUW GEHEUGEN HELP!!!!!!!!!!
Kep en nieuwe computer en moet geheugen, welk?
Om even een extreem voorbeeld te noemen. Dit topic zou meteen gesloten worden, een beter topic zou al zijn;
Nieuw computer, nieuw geheugen gezocht
Beste allen,

Nu heb ik een nieuwe computer gekocht (Dell Insprion 545) en ben opzoek naar nieuw geheugen voor deze computer. Ik heb ook al op de Dell site gekeken, maar kan het zo snel niet vinden.

Kan iemand mij helpen?
Dit topic heeft dezelfde hoofdvraag, maar hierin wordt al aangegeven wat de user zelf heeft gedaan (namelijk op de Dell site gekeken) en hij heeft ook al laten zien welke computer hij heeft, zodat iemand anders makkelijk mee kan kijken.

Nu zijn zulke topics nog niet al te wenselijk, maar zo'n topic zal niet zo snel gesloten worden, maar eerder zal de user geholpen worden met daarna eventueel nog een slotje.

Even los hiervan vergeet Ruudjah denk ik dat voordat je jezelf op GoT kunt inschrijven je een privé e-mailservice moet gebruiken, zoals die van je internet provider. Dit houdt (gelukkig) het gros van de Hotmail-hoertjes al buiten de deur.

Echter is het voor mij nog steeds onduidelijk wat Ruudjah nou wil bereiken met dit topic? Wil jij een discussie opstarten over het niveau op GoT en waarom dan? Moeten users zich bewust worden van hun gedrag volgens jou?

Wat jij denk ik vergeet is dat GoT een privé community is, zoals bijvoorbeeld een hockeyclub, golfclub of tennisclub, waar dus specifke regels gelden om deze community op een fatsoenlijke manier goed in stand te houden. Als er geen regels zouden gelden, zou deze community allang ontmanteld zijn en in een waar postfest uit zijn geaard, hier had niemand profijt van gehad. Denk maar eens na wat er zou gebeuren als je naakt gaat hockeyen, golfen of tennissen waar dit duidelijk niet de bedoeling is :). Dan zijn ze hier nog mild ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Nu online

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Ik krijg sterk het vermoeden dat Ruudjah zn vingers in zn oren heeft en gewoon niet wil luisteren. Van de pakweg 30 mensen die hier een reactie gepost hebben, is er geen enkele op jouw hand, misschien dat je daar iets uit kan aflezen. Niemand heeft zin in "Moet nieuw geheugen lol" topics. Er lopen al genoeg helpdeskers hier rond, ga er alsjeblieft niet nog meer uitnodigen. Momenteel is de Huiskamer de afvalput van GoT, daar zou ik de onzintopics graag houden. Liever niet in "mijn" fora, waar ik graag intelligente mensen met verstand van zaken aan het woord hoor over problemen die iemand heeft, en daar ondanks veel zelf uitzoeken en proberen niet uit komt. Zolang dat soort mensen op GoT zit, heeft dit forum bestaansrecht. Wanneer het hier computerhulp wordt, of phpfreakz, zoeken zij wel iets anders.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
GoT == specialisten

Voor kleine kutprobleempjes moet je naar je huisarts, niet direct naar een specialist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ruudjah, geef toch toe, van dit soort topics word je toch harstikke moe of niet soms? (Kwam 'em net tegen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
alex3305 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 01:15:
Even los hiervan vergeet Ruudjah denk ik dat voordat je jezelf op GoT kunt inschrijven je een privé e-mailservice moet gebruiken, zoals die van je internet provider. Dit houdt (gelukkig) het gros van de Hotmail-hoertjes al buiten de deur.
Dat is ook de reden waarom we hotmail-gebruikers al weer een tijdje toestaan >:) :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet al waarom je hier geen domme vragen mag stellen...

...omdat dit een forum is van een inteelt-vriendenkliek, dat dichtgetimmerd is door overijverige admins. (Geheel naar Neerlands standaard: regeltjes, regeltjes, regeltjes...) Kritiek op hun 'naasten' word simpelweg verwijderd, waarmee het autoritaire en haast fascistische beleid van dit forum duidelijk wordt.

Het moge duidelijk zijn dat ik hiermee solliciteer naar een ban op dit forum, want ik wil er verder toch niks meer mee te maken hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 08:56
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 12:36:

...omdat dit een forum is van een inteelt-vriendenkliek, dat dichtgetimmerd is door overijverige admins. (Geheel naar Neerlands standaard: regeltjes, regeltjes, regeltjes...) Kritiek op hun 'naasten' word simpelweg verwijderd, waarmee het autoritaire en haast fascistische beleid van dit forum duidelijk wordt.

Het moge duidelijk zijn dat ik hiermee solliciteer naar een ban op dit forum, want ik wil er verder toch niks meer mee te maken hebben...
:') Chapeau!

Ruudjah, even een serieuze vraag. Waarom zou je dit soort vragen niet liever willen stellen op fora die dit wel toelaten? Er zijn genoeg fora waar het wel is toegestaan om vragen te droppen zonder te laten zien dat je eerst zelf wat hebt proberen uit te zoeken :)

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Nu online

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Combustion: doe eens onderbouwen. Zomaar stellen dat je hier alleen mag komen als je goede vrienden bent met de admins/mods slaat namelijk als een tang op een varken.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

TRON schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 12:58:
[...]

:') Chapeau!

Ruudjah, even een serieuze vraag. Waarom zou je dit soort vragen niet liever willen stellen op fora die dit wel toelaten? Er zijn genoeg fora waar het wel is toegestaan om vragen te droppen zonder te laten zien dat je eerst zelf wat hebt proberen uit te zoeken :)
Vraag ik me ook af. Als je een tweedehands Fiat wil en je hebt in je buurt twintig garages met tweedehands karren, waarom wil je die dan per se bij de Audidealer kopen? :)

Edit: @Hierboven: negeren die hap. Hij is zijn stoom kwijt, verder niks meer aan vuilmaken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Coltrui op 14-08-2009 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 12:36:

Zomaar een vraag dan. Hoe denk je over de openingsposts van de topics die hierboven eerder genoemd zijn? :)
Osiris schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 08:11:
Ruudjah, geef toch toe, van dit soort topics word je toch harstikke moe of niet soms? (Kwam 'em net tegen.)
Megaflix schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:10:
Jij wil graag dit soort topics: producie tijd dell inspirion 1545 ??

Simpele search op GoT of op Google had het antwoord ook opgeleverd. De eerste user is nu zelfs nog zo aardig om het antwoord te geven, maar echt discussiewaarde? Nee dus.
Dat heeft niks met vriendenkliek te maken. Kritiek wordt ook totaal niet verwijderd. En ik zie al helemaal niet in waarom jij nu geband zou worden, omdat je het niet eens bent met veel mensen hier.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

MueR schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 12:58:
Combustion: doe eens onderbouwen. Zomaar stellen dat je hier alleen mag komen als je goede vrienden bent met de admins/mods slaat namelijk als een tang op een varken.
Niet geheel in style van dit topic, maar hij heeft op dat vlak wel een punt.

Het 'beleid' wordt toegepast met bijzonder veel maatstaven, niet het 'fout = fout' principe maar 'naja, jij bent het dus niet fout' komt genoeg voor. Ik heb het zelf persoonlijk meegemaakt, je komt zelfs in een kastje/muur principe terecht als je er uberhaubt een report van wil maken.

En de hypes van het jaar trekken weer mensen aan 'in dat straatje', frontpage reacties gaan op bepaald moment nergens meer over en je ziet links/rechts t.net vrolijk mee doen. (zie gemiddeld windows bericht, TPB, iphone zut - of juist een 'concurrent', of zelfs nu al in een review). Er zit hier 'bepaald' soort mensen, daar moet je ook tussen willen zitten (zie roken, politiek, windows/linux visie etc), voor sommige mischien niet acceptable en krijg je zulke reacties :P En gelukkig voor mij zijn de goeie dingen nog altijd overheersend tov de irritaties :P

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 14-08-2009 13:14 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan aan mij liggen maar ik vind het niveau van GoT over het algemeen helemaal niet zo hoog. De enige fora die mij echt interesseren zijn /14 (PRG) en /23 (NOS). Ik ben het niet met de TS eens. Wat mij betreft mogen de moderators veel strenger zijn. Ik vind GoT ook helemaal niet innovatief qua features of wat dan ook. Is dit een bewuste keuze? Het niveau van stackoverflow.com (en nu ook serverfault) is velen malen hoger en leuker om actief deel aan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Het (kennis)niveau op het forum neemt inderdaad wel af, maar ik denk niet dat een reden moet zijn om strenger te worden; dat remt de groei en zal uiteindelijk alleen maar nadelig zijn.
Sommige fora mogen wat mij betreft wel wat strenger gemodereerd worden.. als iemand windows 2003 wil installeren zonder voorkennis en hij stelt een dermate domme (in de ogen van iemand met kennis) vraag in WSS die hij eventueel ook op google beantwoord had kunnen hebben -> slotje.
Dat je dat niet doet in een forum als dat nieuwe HTPC / Mediaplyer forum vind ik dan nog wel weer logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
Ik heb ermee leren omgaan. En wat ik zelf als methode heb ontwikkeld, is dat mensen die willen luisteren, uiteindelijk wel tijd en aandacht verdienen. Ik ken mensen die niets kunnen begrijpen, maar het echt willen. Die krijgen van mij een tomeloze inzet als ze vragen stellen. Dat krijgt iedereen in het begin, totdat ik merk dat ik er slechts ben voor hun gemak. Dan is het afgelopen. Maar mensen die niet kunnen begrijpen krijgen van mij rustig na 76x de 77e uitleg.

Zo lijkt het hier ook te zijn, voor de mods en poweruserts. Het ligt hier online nog een stapje erger, aangezien je gewoon dingen kan googlen. Maar je kan niet alles googelen. Dat topic, Cheetah, erger ik mij totaal niet aan. Dat is simpelweg omdat ik er geen interesse in heb. En dus erger ik me er net zoveel aan als alle andere topics die me niet interesseren, niets dus. Jullie mods, die dagelijks het afvoerputje schoonmaken, krijgen dit wat vaker voor je kiezen en dan is het niet gek als er dan weer een luie idioot de moeite wil doorschuiven.

Maar het verschil is dat je online die luie user publiekelijk kan aanleren dat ze lui zijn bewust maken dat ze lui zijn. IRL is dat wat lastiger, aangezien je geen publiek hebt.

soulrider: ik vind je verhaal heel erg lastig te volgen.
Cheatah, Osiris en MegaFlix: de voorbeelden die jullie geven, daar stoor ik me echt helemaal niet aan. Ik begrijp en kan me geheel indenken dat jullie dit soort topics niet wenselijk achten. Maar Ik bedoel maar: je kan er ook zo tegenaan kijken dat het je voordeel oplevert. Ook met de GoT instelling die kwaliteit boven kwantiteit zet. Dit is dan misschien het naïeve gedeelte in Ruudjah (waar ik me overigens bewust van ben):
  • Blijkbaar zijn er mensen die denken dat Tweakers meer informatie hebben dan de website van Dell
  • Blijkbaar kan het Dell levertijden topic niet altijd direct worden gevonden
  • Mensen die een joystick willen kopen voor het besturen van choppers vinde GoT een goede plek om advies hierover in te winnen
  • Niet iedereen kan goed verwoorden wat ze precies willen (al dan niet hier op GoT)
  • Gerespecteerde regulars hebben dit type vragen ook gesteld
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Toegegeven, het is zeker niet altijd duidelijk wat voor nut, noodzaak, relevantie of informatie/discussiewaarde het heeft. Maar noem me naief door te stellen dat het altijd meer dan nul is. Prima.
Het kan aan mij liggen maar ik vind het niveau van GoT over het algemeen helemaal niet zo hoog. De enige fora die mij echt interesseren zijn /14 (PRG) en /23 (NOS). Ik ben het niet met de TS eens. Wat mij betreft mogen de moderators veel strenger zijn. Ik vind GoT ook helemaal niet innovatief qua features of wat dan ook. Is dit een bewuste keuze? Het niveau van stackoverflow.com (en nu ook serverfault) is velen malen hoger en leuker om actief deel aan te nemen.
Interresant dat je deze communities erbij pakt. Want SO zegt bijvoorbeeld over dit verhaal:
Part of the thinking behind Stack Overflow was for those Google searches to link somewhere useful.

http://www.joelonsoftware.com/items/2008/09/15.html

By answering questions properly, instead of saying 'just Google it', you hopefully set up a definitive answer that Google will find for evermore.
Nu is SO niet GoT, maar toch heeft het opmerkelijk veel overeenkomsten.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Gerespecteerde regulars hebben dit type vragen ook gesteld
En die zijn destijds ook gesloten om dezelfde redenen (kan in mindere mate zijn ivm het kleinere aantal regels wat je zelf ook al aangaf).

Van fouten leer je, fouten mag je ook best maken.. maar als jij een slotje gaat zien als 'schoenmaat 44 en de groeten'.. tsja, dan kan je net zo goed niet registreren.
Slotje = nadenken over commentaar van mod en het de volgende keer beter doen.. ook wel een leerproces genoemd wat zou moeten bijdragen aan een hoger niveau van posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dit is inmiddels het zoveelste topic hier over.

Klagen terwijl het duidelijk is wat we hier wensen te zien. Als je niet beschikt over enige kennis, en techniek van computers, zit je hier al bij voorbaat fout. GoT is een disuccie platform over techniek, hardware, software. En ja, we helpen anderen als ze er niet uit komen.

Dat houd niet in dat wij hier in jip en janneke taal figuren moeten gaan helpen die de antwoorden niet snappen.

Er is zat niveau te vinden hier, al wordt het soms wat bedolven in 'domme' topics. Wat natuurlijk wel zo is, is dat er 10 jaar terug de hobbyisten nog wisten wat DOS was, en er mee overweg kunnen, en dat is nu helemaal weg. Geen jumpers, alles plug'n'pray. En met Windows heb je genoeg aan een muis. Hell, m'n eerste PC had niet eens een muis.

Mensen verwachten dat alles maar klakkeloos werkt, en dat weten de die-harders hier wel beter. Exotische bootscripts en menu's maakte we zelf (config.sys & autoexec.bat).

Een helpdesk zijn we hier simpelweg niet. Maar we staan graag klaar om je een zetje in de juiste richting te geven, gezien we hier allemaal (semi) professioneel bezig zijn. Hier draait alles om het zelf doen en oplossen. Als je kant en klare zut wil, dan moet je ergens anders zijn.

Wij zijn gewoon een hele grote kookclub, en nee, we geven dus geen kant-en-klare maaltijden weg, die mag je zelf maken..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
Ik klaag niet. Ik vraag me alleen publiekelijk af waarom en hoe we een -in onze perceptie- nadeel niet kunnen omtoveren in een voordeel, zoals heel veel andere communities (en dan doel ik niet op computeridee) dat wel kunnen en willen.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
Ruudjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:52:
Ik klaag niet. Ik vraag me alleen publiekelijk af waarom en hoe we een -in onze perceptie- nadeel niet kunnen omtoveren in een voordeel, zoals heel veel andere communities (en dan doel ik niet op computeridee) dat wel kunnen en willen.
Noem dan eens een voorbeeld ;) Dat kan toch niet lastig zijn als er "heel veel andere communities" zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Jorrit op 14-08-2009 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Je slaat kritische (vrij sterke) argumenten over in je reacties en je bent negatief over het handelen van GoT, wat is daar geen klagen aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
Stackoverflow.com is de bekendste. Daarnaast nog een hoop kleinere vintage communities.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Ruudjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:52:
Omdat je hiermee de kennis wegjaagt. Ik heb al vaak zat meegemaakt dat ik aan het reageren was op een vraag en halverwege zoiets had van 'waar ben ik in godsnaam mee bezig, 5 minuten googlen en je weet het'.

En ik weet niet of het een voordeel is als de kundigen die er nog zijn ook langzaam hun exit maken.

Tweakers zit in een ander deel van de markt van beginnersweb. Iedereen richt zich op een aparte doelgroep. Als een beginner hier komt, zit hij dus verkeerd.
Sowieso is het hele modereer gebeuren als een stuk softer geworden dan 4-5 jaar geleden toen ik hier net kwam kijken als nieuweling.

Ik zelf erger me dood aan iedere post waarvan ik weet dat je het in 5-30 minuten googlen kan oplossen.

Het probleem is gewoon, zoals hierboven al aangegeven, dat mensen tegenwoordig kant en klare oplossing verwachten. Waar is het dagen lopen pielen om iets op te lossen gebleven?
Dat zeggende, ik kom nog uit de QEMM tijd, waarbij we rustig een dag konden besteden om 150 bytes extra vrij geheugen te krijgen.

Tegenwoordig kan je de helft van de posts onmiddellijk doorverwijzen naar het UNIVERSELE ANTWOORD

Samenvattend, hoe meer de vragen door beginners gesteld worden en op een beginners niveau, hoe meer de mensen met echt veel kennis het forum langzaam links gaan laten liggen.
oftwel, welk voordeel?

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zie liever hoogwaardige discussies, dan helpdesk vragen.

Wat andere communities doen, moeten ze zelf weten. Hier op GoT is de keuze gemaakt om de community een zo hoog mogelijk niveau te tillen. Daar komen de regulars voor. Niet voor het beantwoorden van 'domme vragen' zeg maar.

Voor de beginner zijn er simpelweg andere websites. Dat nieuwe gebruikers blijkbaar problemen hebben met de policy waar ze mee accoord zijn gegaan, not our problem.

Punt is, de regulars, waar het gros uit bestaat, zijn de kenners, en die zorgen dus voor het niveau. Ik persoonlijk heb geen zin om discussies te gaan zitten voeren over wat FSB of RAM nu precies inhoud, bijvoorbeeld.

Als ik hier straks zou moeten gaan zoeken voor 'niveau' dan zoek ik m'n heil wel waar geen n00bs zitten. En dat is nu juist wat GoT toch wel een hecht clubje maakt.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
L4m0r schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:00:
Je slaat kritische (vrij sterke) argumenten over in je reacties en je bent negatief over het handelen van GoT, wat is daar geen klagen aan dan?
Ik ben, zover ik teruggelezen heb, nergens negatief. Ik probeer zoveel mogelijk slechts mijn observaties te beschrijven, en er zo min mogelijk een oordeel aan te hangen.

Ik denk dat de kern samen te vatten is in deze quote:
Samenvattend, hoe meer de vragen door beginners gesteld worden en op een beginners niveau, hoe meer de mensen met echt veel kennis het forum langzaam links gaan laten liggen.
Volgens mij is dit het denkbeeld van de meesten hier op GoT, en wat dus ook de insteek is van deze discussie. En volgens mij (maar ik kan het mis hebben!) is dit compleet achterhaald. En moet je het juist omdraaien. Hoe meer beginnersvragen, hoe hoger het niveau wordt. Dat klinkt misschien utopisch en belachelijk, maar SO, Experts Exchange, Yahoo Questions, zijn allemaal voorbeelden van hoe het wel kan werken. GoT loopt misschien wel achter.

Of ben ik echt helemaal naief en out-of-this world?

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Ruudjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:09:
[...]

Ik ben, zover ik teruggelezen heb, nergens negatief. Ik probeer zoveel mogelijk slechts mijn observaties te beschrijven, en er zo min mogelijk een oordeel aan te hangen.

Ik denk dat de kern samen te vatten is in deze quote:

[...]

Volgens mij is dit het denkbeeld van de meesten hier op GoT, en wat dus ook de insteek is van deze discussie. En volgens mij (maar ik kan het mis hebben!) is dit compleet achterhaald. En moet je het juist omdraaien. Hoe meer beginnersvragen, hoe hoger het niveau wordt. Dat klinkt misschien utopisch en belachelijk, maar SO, Experts Exchange, Yahoo Questions, zijn allemaal voorbeelden van hoe het wel kan werken. GoT loopt misschien wel achter.

Het probleem is dat het niet zozeer om het niveau van de vraag gaat, maar de inzet die daarmee gepaard gaat. Ik vind het ronduit onbeschoft om zomaar een vraag neer te plempen zonder dat je enige vorm van moeite hebt gedaan. Het topic straalt dan iets uit van 'ik heb er geen zin in en jullie vinden het toch wel even snel voor mij'. Imho is dit extreem luie gedrag zeer onwenselijk. Als iemand, na een paar correcties door een moderator, er dan nog mee doorgaat, ben ik die persoon liever kwijt dan rijk.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Volledig mee eens, ik kom hier niet om Jan van de overkant uit te leggen hoe zijn muis werkt, daar pas ik voor.
Waar ik wel benieuwd naar ben ik hoe jij voor je ziet dat een massaal aanbod aan domme en simpele vragen het niveau omhoog tilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

[...]Volgens mij is dit het denkbeeld van de meesten hier op GoT, en wat dus ook de insteek is van deze discussie.
Dat gebeurt vaker bij een community, ze hebben dezelfde ideeen en denkbeelden. Je conclusie lijkt me dus ook niet geheel onjuist.
En volgens mij (maar ik kan het mis hebben!) is dit compleet achterhaald.
Waarom is dit achterhaald? kom eens met argumenten?
En moet je het juist omdraaien. Hoe meer beginnersvragen, hoe hoger het niveau wordt. Dat klinkt misschien utopisch en belachelijk, maar SO, Experts Exchange, Yahoo Questions, zijn allemaal voorbeelden van hoe het wel kan werken. GoT loopt misschien wel achter.
Waarom zou tweakers het beginnerswerk erbij moeten nemen? Mensen die zich via de jou genoemde sites qua kennis omhoog werken, kunnen prima op tweakers rondlopen, daar is geen enkel probleem mee.
Tweakers wil gewoon een bepaald niveau handhaven, en ik ben het wel eens met die filosofie.
Ze zitten in een mooie niche in de markt. Door ook nog een beginners forum / posts er bij te doen, wordt je niks meer of minder dan de voornoemde sites.
Nee, je bent out-of-tweakers.net, als in, je wil dat een gevestigde orde (waar ik mijzelf niet toe reken voor de duidelijkheid) zich aanpast aan beginners vragen.

Wat is er nou zo erg dat mensen zelf onderzoek moeten doen, of naar een andere website moeten om zich eerst eens wat in te leren in de materie.

No offense, maar dit begint op mij over te komen als : ik wil wel mezelf tweaker kunnen noemen, maar ik wil er geen ruk voor doen.

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
Ik vind het ronduit onbeschoft om zomaar een vraag neer te plempen zonder dat je enige vorm van moeite hebt gedaan. Het topic straalt dan iets uit van 'ik heb er geen zin in en jullie vinden het toch wel even snel voor mij'.
Ik ben het helemaal met je eens. Hetzelfde als dat je een vraag aan de docent stelt, waarvan het antwoord op pagina 2 van het huidige hoofdstuk staat.

En daarom misschien wel heb ik dit topic geopend. Hoe kunnen we dit negatieve gebeuren omzetten naar iets wat positief is? Waar wij dus beter van kunnen worden? En de TS?
Het antwoord van SO is simpel: Het antwoord komt dan wel ergens op het net te staan (bij ons), en dus is het positief want het levert vanaf het moment dat het antwoord is gegeven oneindig veel potentiele hits op. En dat het allemaal er ernstig n00bish uitziet en klinkt, geen probleem, het voegt immers meer dan nul (nul) waarde toe. Bovendien kan de waarde later nog aansterken.
No offense, maar dit begint op mij over te komen als : ik wil wel mezelf tweaker kunnen noemen, maar ik wil er geen ruk voor doen.
Ik zou het geen probleem vinden om meer n00bvragen te beantwoorden, of luie mensen in een richting te duwen. Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet waarom je dit denkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Ruudjah op 14-08-2009 14:23 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[...]

Vergeet daarbij niet dat EE, YQ een compleet ander Business model hebben.
Experts-Exchange is wat dat betreft een case in point, antwoorden die je daar vind zijn echt niet anders dan op GoT echter zit daar het vrije gebruik wat hier wél aanwezig is achter een (betaalde) login.

Ook op E-E vind je ransmeuk, maar daar wordt door middel van een puntensysteem een waardering toegekend aan leden - iets wat we hier niet doen, bewust overigens.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
daar het vrije gebruik wat hier wél aanwezig is achter een (betaalde) login.
Google cache werkt tot nog toe altijd, en ik geloof dat het ook zonder cache werkt als je maar genoeg naar beneden scrollt. Dus die info is gewoon gratis, net als GoT (al zit er meer spam achter).

Wat is precies de link tussen het businessmodel en het toelaten van luie vragen?

[ Voor 27% gewijzigd door Ruudjah op 14-08-2009 14:26 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
E-E is betaald, period.
Of je daar nou met een vies truukje omheen kan of niet doet er niet toe.

edit:
en ik geloof dat het ook zonder cache werkt als je maar genoeg naar beneden scrollt.
Nope.

[ Voor 38% gewijzigd door Mental op 14-08-2009 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
Hier wel gewoon. Zonder cache kan ik de antwoorden en vragen gewoon zien.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Ruudjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:27:
Hier wel gewoon. Zonder cache kan ik de antwoorden en vragen gewoon zien.
Pics or it didn't happen. (linkje mag natuurlijk ook)

edit:
At Experts Exchange, members can ask their questions to thousands of technology professionals, also known as Experts. Experts compete and collaborate to answer those questions by leaving comments like this one.

Start your 30-day free trial to view this Expert Comment or ask the Experts your question.
Korte uitleg voor je hoe E-E werkt, nog in afwachting van je linkje.

[ Voor 51% gewijzigd door Mental op 14-08-2009 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ruudjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:25:

Wat is precies de link tussen het businessmodel en het toelaten van luie vragen?
Geld verdienen door je memberships/reclameinkomsten inclusief Google Referrals (want Google heeft >80% van ed searchmarkt wereldwijd) ongeacht de contentwaarde?
[...]
Misschien kun je de vraag zelf beantwoorden als je het bovenstaande in gedachten houdt? :)

Ik wil niet zeggen dat we nou allemaal aan de idealistische toestanden moeten, maar er zit toch wel een verschil in de commerciele benadering van E-E en dergelijken (windowsitpro.com e.d.) en Tweakers.net.

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 14-08-2009 14:32 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
http://www.google.nl/sear...xchange.com+error+windows. Klikkerdeklik, scrollscrollscroll, gewoon gratis zonder trucs. Wel veel, heel veel scrollen.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 13:18
Ruudjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:32:
http://www.google.nl/sear...xchange.com+error+windows. Klikkerdeklik, scrollscrollscroll, gewoon gratis zonder trucs. Wel veel, heel veel scrollen.
Dat klopt inderdaad, je moet eerst de hele berg met reclame voorbij, maar dan zie je op EE wel gewoon de antwoorden. Dit werkt alleen als je via een google zoekopdracht op EE komt en niet als je rechtstreeks naar een EE-url gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Overigens vind ik vragen hoe je wel E-E resultaten kunt zien een schoolvoorbeeld van een domme vraag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
Geld verdienen door je memberships/reclameinkomsten ongeacht de contentwaarde?
Dat begrijp ik natuurlijk ook. En wat dat betreft verschilt GoT echt niet wezenlijk van EE, SO of YQ. De lat ligt alleen anders, het hele punt van dit topic. Maar om nu luie vragen te kunnen verantwoorden door te zeggen dat dat inherent is aan het businessmodel vind ik wat kort door de bocht. Als we de GoT redenatie
toepassen op deze modellen, dan zou het het businessmodel schaden: er komen minder users, die minder pages genereren, die minder pageviews genereren, wat voor minder ads, etcetera en enzovoort. Maar EE, SO, YQ lijken hier niet aan ten onder te gaan, sterker nog: ze lijken ervan te profiteren en er sterker van te worden. Ik zeg: Dat moeten we hier op GoT ook hebben. En dan bedoel ik dat we er voordeel vanuit halen, niet per se dat er een hoop luie topics komen. Er lijken hier op GoT alleen maar nadelen te zijn. Terwijl anderen bewijzen dat dat niet per se het geval is. Dus is er iets mis in onze redenatie.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
alt-92 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:35:
Overigens vind ik vragen hoe je wel E-E resultaten kunt zien een schoolvoorbeeld van een domme vraag :+
En tegen wie had je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
Volgens mij ben ik nog de entertainmentwaarde vergeten van luie topics als argument ;)

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Volgens mij heeft dit topic uberhaubt geen zin als je na ieder weerlegd argument weer met een ander vergezocht argument gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ruudjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:45:
Volgens mij ben ik nog de entertainmentwaarde vergeten van luie topics als argument ;)
Voor jou zijn ze misschien grappig. Een ander ergert zich er weer aan. Bovendien is GoT voor serieuze discussies. Voor luchtigere zaken hebben we de HK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ruudjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:40:
Maar EE, SO, YQ lijken hier niet aan ten onder te gaan, sterker nog: ze lijken ervan te profiteren en er sterker van te worden. Ik zeg: Dat moeten we hier op GoT ook hebben.
Daar is het Nederlands taalgebied - en dat is toch de doelgroep voor Tweakers.net - te klein voor, en de gemiddelde hollander te gierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
quote:

Ik zou het geen probleem vinden om meer n00bvragen te beantwoorden, of luie mensen in een richting te duwen. Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet waarom je dit denkt.
Wacht, het begint me te dagen: Je ziet dit topic en mijn relaas als een vraag tot goedkeuring tot het maken van luie topics? In dat geval kan ik je verzekeren dat mijn insteek anders is. 't Is nu niet zo dat ik het zat ben hier op GoT iedere keer een onderbouwde TS te geven :+
RoD schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:48:
[...]

Voor jou zijn ze misschien grappig. Een ander ergert zich er weer aan. Bovendien is GoT voor serieuze discussies. Voor luchtigere zaken hebben we de HK.
geneste quotes werken niet?
Dit moet je louter als grappige opmerking zien naar aanleiding van de opmerking van alt-92 op l4m0r.
alt-92 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:50:
[...]

Daar is het Nederlands taalgebied - en dat is toch de doelgroep voor Tweakers.net - te klein voor, en de gemiddelde hollander te gierig.
Wacht. "voordeel" is niet per se een geldelijk gewin. Dat kan ook moreel, sociaal, technisch, informatief of enigerlei ander voordeel zijn. Iets wat na het opmaken van verschil positiever is.

[ Voor 44% gewijzigd door Ruudjah op 14-08-2009 14:56 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Ruudjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:50:
[...]

Wacht, het begint me te dagen: Je ziet dit topic en mijn relaas als een vraag tot goedkeuring tot het maken van luie topics? In dat geval kan ik je verzekeren dat mijn insteek anders is. 't Is nu niet zo dat ik het zat ben hier op GoT iedere keer een onderbouwde TS te geven :+

[...]
geneste quotes werken niet?
Dit moet je louter als grappige opmerking zien naar aanleiding van de opmerking van alt-92 op l4m0r.

[...]

Wacht. "voordeel" is niet per se een geldelijk gewin. Dat kan ook moreel, sociaal, technisch, informatief of enigerlei ander voordeel zijn. Iets wat na het opmaken van verschil positiever is.
Je gaat hier echter volledig voorbij aan het feit dat jij een oplossing aandraagt die ik van tevoren al als 'niet relevant' had bestempeld.
Het gaat erom dat E-E een betaalde site is en dat je moet betalen om daar gebruik van te maken; dat jij via een trucje de antwoorden wel kan lezen doet niets af aan het businessmodel van de site; en daar ging het hier om.
Dat E-E blijkbaar een campagne heeft lopen dat je via een referrer de inhoud wel kan zien is fantastisch, maar niet altijd zo geweest en hoogstwaarschijnlijk ook niet blijvend.

Neemt niet weg dat ik de opmerking van alt-92 als bijzonder onbeschoft beschouw.

[ Voor 7% gewijzigd door Mental op 14-08-2009 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ruudjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:50:

Goed, richten we ons alleen even op het nederlands taalgebied.
gaan we dan kijken wat er nu voor sites met wat meer inhoudelijk nivo aanwezig is dan is dat aantal een stuk kleiner dan de vraagmaarraakvooreenknaak Computeridee/beginnersweb/iksnaphetniet nivo sites.

Is het echt zo erg dat Tweakers.net een bewuste keuze maakt in hun beleidsvoering om liever voor de eerste categorie te gaan in plaats van de tweede?
L4m0r schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:59:
Neemt niet weg dat ik de opmerking van alt-92 als bijzonder onbeschoft beschouw.
Misschien moet je dan toch even het gebruik van een :+ smiley leren inschatten..

zonder knipoog of andere emoticons dit keer.

[ Voor 28% gewijzigd door alt-92 op 14-08-2009 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

In reactie op het: Ik zeg: dat moeten we op GoT ook hebben.

10 jaar geregged, 1600 replies... WE?

Persoonlijk vind ik niet dat jij kan spreken in we. Je komt (of post) hier zelfden. Dus het community gevoel die de regulars hebben, heb jij blijkbaar niet. Tuurlijk mag je een mening hebben. Maar deze discussie is al vaker gevoerd. Dat had je dus ook al met de search kunnen vinden. Maargoed...

De doelgroep van GoT ligt dus op een ander vlak, dan jij graag zou zien. Geen punt, maar ik krijg een beetje de indruk dat je - ondanks anndere argumenten - alsnog je zin er door wil hebben.

Vergelijken met andere sites vind ik al sowieso not done. Ander management, andere doelgroep.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 22:43
Het antwoord komt dan wel ergens op het net te staan (bij ons), en dus is het positief want het levert vanaf het moment dat het antwoord is gegeven oneindig veel potentiele hits op.
Dit is echt een heel vreemd argument.

*Of de beginners in kwestie weten Google nu al te vinden, en daarmee ook het antwoord op hun beginners vragen
*Of de beginners willen/kunnen google niet gebruiken, en plempen de vraag op tweakers.net. Ook in de toekomst. Deze populatie, die google niet eens gebruikt (zie begin van de zin), gaat echt niet opeens de search functie in dit forum gebruiken. Die knallen gewoon voor de 100ste keer dezelfde vraag in het forum. Fijn....

Kortom, het voegt *helemaal* niets toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
alt-92 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:00:
[...]

Goed, richten we ons alleen even op het nederlands taalgebied.
gaan we dan kijken wat er nu voor sites met wat meer inhoudelijk nivo aanwezig is dan is dat aantal een stuk kleiner dan de vraagmaarraakvooreenknaak Computeridee/beginnersweb/iksnaphetniet nivo sites.

Is het echt zo erg dat Tweakers.net een bewuste keuze maakt in hun beleidsvoering om liever voor de eerste categorie te gaan in plaats van de tweede?
Nee, natuurlijk niet. Maar laten we dan wel bewust zijn van het feit dat we dan ook gewoon nuttige dingen, of beter gezegd, veel potentieel nuttig spul wegkieperen. Ik ben ook helemaal niet negatief over de huidige situatie, maar ik denk dat de gedachtegang zoals die er nu is over luie en beginnerstopics, niet helemaal accuraat, of incompleet is, zoals ik al probeerde te verwoorden.

Daarnaast denk ik echt, en dat vinden jullie naief, dat het mogelijk is voor groep 1 en groep 2 te gaan, en daarbij groep 1 blijer mee te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ruudjah op 14-08-2009 15:10 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:39

icecreamfarmer

en het is

Met de TS eens, heel vaak staat dan dat je de search moet gebruiken maar die geeft dan alleen maar topics met mensen met dezelfde vraag met als antwoord:
Slotje gebruik de search maar 8)7

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:24
Misschien zou GoT ook een apart forum kunnen beginnen voor de "simpele" vragen, zoals bijvoorbeeld Ubuntu het doet met hun "Absolute Beginner Talk" forum. Vragen die daar gesteld worden, worden beantwoord door mede-beginners die het leuk vinden dat ze ook eens iets weten, of door gevorderden die zich er niet aan storen om simpele vragen te beantwoorden. Voor andere, gecompliceerdere problemen kun je dan in de daartoe behorende subfora terecht, zoals die nu ook bestaan bij GoT.

Op zich is het een goed streven van GoT om het niveau hoog te houden, maar er wordt nu niets gedaan om mensen tot dat niveau te brengen. Nu wordt er tegen beginners gezegd: Hoe je je kennis vergaart moet je zelf weten, maar wij helpen je niet. Pas als je slim genoeg bent mag je je vragen hier stellen.

Het zou GoT sieren als ze ook de ruimte boden aan beginners om hun niveau wat op te schroeven tot wat gewenste niveau van de gemiddelde Tweaker zou moeten zijn. Nu moet dat kennelijk door andere fora gedaan worden, wat getuigt van een soortgelijke luiheid die de beginner juist verweten wordt.

[ Voor 0% gewijzigd door slow whoop op 14-08-2009 15:31 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 16:18
Misschien is het belagrijkste argument nog niet voorbij gekomen. De 'kennis' die met die topics wordt 'gecreeërd' is ook alleen nuttig voor die groep beginners. Helaas zijn dat ook de users die niet gebruik gaan maken van Google of de search om deze bestaande kennis te vinden. Vervolgens wordt de vraag over and over again gesteld. Volgens mij heeft het dan ook bijzonder weinig nut deze topics te gedogen en daarmee het forum te vervuilen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.