Voor mijn macbook versie 2,1 (intel C2D cpu, 80 gb 5400 rpm hdd) heb ik de WD3200BEKT gekocht. Op mijn huidige schijf zit parallels met windows xp. Door middel van time machine wil ik op mijn nieuwe hdd mijn oude gegevens overzetten. Wordt parallels dan ook goed over gezet of zal ik dit allemaal opnieuw moeten installeren?
@ Moooody
@ Quelake
Kunnen jullie eens een Xbench draaien?? Ben wel benieuwd naar de speeds van de momentus XT.
Thanks!
@ Quelake
Kunnen jullie eens een Xbench draaien?? Ben wel benieuwd naar de speeds van de momentus XT.
Thanks!
Mooooody schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 12:29:
[...]
Een PRAM reset zorgde voor mij dat ik van 30 sec. naar 12 sec ging met mijn nieuwe SSD.
Dit is nodig als je een SSD schijf (of de Momentus XT met 4GB SSD) installeert.
Druk hiervoor bij het booten op ALT+CMD+P+R
Je hoort daarna 2x het opstartgeluid, waarna het PRAM gereset is
kliks1ck schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 10:54:
[...]
Welke heb je dan:)? Ik ga pricewatch: Hitachi Travelstar 7K500 HTS725025A9A364 bestellen vanmiddag!
Dus dat zal...
pricewatch: Seagate Momentus 7200.4 ST9500420ASG, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm
zijn
edit:
Xbenchie

[ Voor 5% gewijzigd door iichel op 03-09-2010 12:08 . Reden: Xbench erbij ]
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Ik volg dit topic al een hele tijd, maar ik ben er nog steeds niet uit welke HD nu het best is voor mijn 13" Macbook (unibody late 2008). Ik twijfel tussen:
- Western Digital Scorpio Black WD5000BEKT
- Hitachi Travelstar 7k500
- Seagate Momentus 7200.4
De Seagate Momentus XT valt uit de boot wegens te luidruchtig. Over de WD lees ik soms dat hij ook merkbaar meer geluid maakt dan de standaard ingebouwde HD, anderen zeggen dan weer dat deze ook wel redelijk stil is. Volgens de eerder geplaatste XBench resultaten is de Seagate iets trager dan de WD (maar misschien ook stiller?). Over de Hitachi heb ik ook al goede commentaren gelezen, maar ik weet niet hoe deze zich verhoudt tot de andere 2.
Welke HD heeft nu de beste geluidsproductie/prestatieverhouding?
- Western Digital Scorpio Black WD5000BEKT
- Hitachi Travelstar 7k500
- Seagate Momentus 7200.4
De Seagate Momentus XT valt uit de boot wegens te luidruchtig. Over de WD lees ik soms dat hij ook merkbaar meer geluid maakt dan de standaard ingebouwde HD, anderen zeggen dan weer dat deze ook wel redelijk stil is. Volgens de eerder geplaatste XBench resultaten is de Seagate iets trager dan de WD (maar misschien ook stiller?). Over de Hitachi heb ik ook al goede commentaren gelezen, maar ik weet niet hoe deze zich verhoudt tot de andere 2.
Net gedaan, 64,81 punten in XBench met de Momentus XTAsprine schreef op woensdag 01 september 2010 @ 23:20:
@ Moooody
@ Quelake
Thanks!
[...]
Moet erbij zeggen dat XBench een verouderd programma is en niet goed omgaat met SSD en verwante schijven.
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Ik denk dat er weinig mensen alle 3 de schijven getest hebbenRayne_ schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 18:49:
...
Als ik zo 't topic doorkijk dan zijn er van alle schijven wel 'n xbench te vinden.
De Momentus 7200.4 kun je in mijn post zien. 3 hier boven.
Geluid is goed. Ik slaap er naast, snachts gaat de bittorrent meestal wel even aan.
Hij ligt echt naast m'n kussen; ik hoor 'm niet. Als ik er op let zoemt het, maar niet storend.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Ik heb de XT, 7K500 en WD5000BEKT in mij HP DM3 notebook gehad (ook aluminium en redelijk gevoelig voor hdd lawaai). Voor mij gevoel was de 7K500 het stilste, net voor de WD en dan de XT.Rayne_ schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 18:49:
De XT was veruit het snelste, tussen de WD en 7K500 merkte ik weinig verschil.
Ja en een synthetische benchmark kan niet goed de snelheid meten van een lerende HDD, zoals de XT.Mooooody schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 23:27:
[...]
Net gedaan, 64,81 punten in XBench met de Momentus XT
Moet erbij zeggen dat XBench een verouderd programma is en niet goed omgaat met SSD en verwante schijven.
[ Voor 34% gewijzigd door Philflow op 05-09-2010 10:37 ]
O, het is inclusief SSD van 40 GB?!Dirkxke schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 10:16:
[...]
omgerekend was het 116€ incl priority tranport (op 3dagen geleverd) uit de usa. vind ik heel goed meevallen voor het totaalpakket wat ik hierboven opsomde.
Voor mij is het op dit moment nog elke € waard. een Intel 40gig ssd als bootschijf en de standaard schijf als vmware schijf voor in de les.
Zou ik ergens een dvd moeten lezen of schrijven hoef ik de superdrive maar uit mijn tas te vissen en via een usb kabel aan de mbp te hangen.

Verwijderd
Ik heb zelf deze harde schijf in mijn Macbook (unibody, late 2008) geplaatst: Western digital Scorpio Blue 500GB (WD5000BEVT).
Harde schijf is lekker snel, opstarten ging van 69 seconder tot ruim onder de 50. De schijf maakt wel meer geluid. Ik hoor de harde schijf vrijwel continu draaien. Niet heel luid, alleen als je in een echt stille kamer zit hoor je het, maar toch meer aanwezig dan de originele schijf.
Erger is dat ik merk dat dat mijn macbook steeds enkele seconden NIET reageert, juist op het moment dat de schijf begint te draaien. Tijdens het typen verschijnen letters niet direct, maar wat later ineens. Pagina's scrollen niet meer mee, maar schieten na die twee, drie seconden ineens naar beneden.
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat mijn oude schijf dit niet had, maar aangezien het me nu echt opvalt, neem ik aan van niet.
Ik heb al Hdapm geïnstalleerd en een Pram-reset uitgevoerd.
Weet iemand wat hiertegen te doen?
Groeten, Mark
Harde schijf is lekker snel, opstarten ging van 69 seconder tot ruim onder de 50. De schijf maakt wel meer geluid. Ik hoor de harde schijf vrijwel continu draaien. Niet heel luid, alleen als je in een echt stille kamer zit hoor je het, maar toch meer aanwezig dan de originele schijf.
Erger is dat ik merk dat dat mijn macbook steeds enkele seconden NIET reageert, juist op het moment dat de schijf begint te draaien. Tijdens het typen verschijnen letters niet direct, maar wat later ineens. Pagina's scrollen niet meer mee, maar schieten na die twee, drie seconden ineens naar beneden.
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat mijn oude schijf dit niet had, maar aangezien het me nu echt opvalt, neem ik aan van niet.
Ik heb al Hdapm geïnstalleerd en een Pram-reset uitgevoerd.
Weet iemand wat hiertegen te doen?
Groeten, Mark
Dit is volgens mij het zelfde probleem met de Western digital Scorpio Blue 500GB (WD5000BEVT) als beschreven in een andere thread. Zie hier.
[ Voor 18% gewijzigd door Dompeerd op 08-09-2010 15:17 ]
Dropbox synchoniseer je iPhone/Android/Mac/PC | 13" Macbook Pro (mid 2010) | Sony VAIO VPCF11Z1E | Mac mini (end 2009) | PC Q6600 | Synology DS1010+ | HTC Desire
Het verschil tussen elke 15 min 40 sec snowballen (terwijl de schijf stil is) en gewoon hiks van enkele seconden (bij het opspinnen) lijkt me nogal flink. Naar mijn idee lijkt het meer op het Seagate spindown probleem. (Ik ben overigens wel benieuwd naar de status daarvan. Is dat al definitief verholpen?)Dompeerd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 15:16:
Dit is volgens mij het zelfde probleem met de Western digital Scorpio Blue 500GB (WD5000BEVT) als beschreven in een andere thread. Zie hier.
[ Voor 12% gewijzigd door Jesse op 08-09-2010 15:26 ]
Nou ben ik op zich niet zo heeeel ongeduldig aangelegd, maar het is inmiddels al ruim anderhalve maand geleden aangekondigd dat er een review zou komen DaMarcus.SMulTiE schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 11:54:
[...]
Inderdaad!
DaMarcus, wanneer denk je met je mooie HD-test voor Mac op te komen proppen?
Enige info?
Er zijn genoeg dingen waar ik in depth over wil tikken, zo ook deze review. Maar mijn werk en studiedruk liggen vergen teveel tijd, iets wat ik niet had verwacht. Anders was ik hier al lang aan begonnen.
Neem niet weg dat ik wel een tip meegeef: Sandforce en WD5000BEKT.
OK, veel succes, maar ik wacht toch écht even met de aanschaf van een HD/SSD tot je review helemaal af is!DaMarcus schreef op donderdag 23 september 2010 @ 16:34:
Er zijn genoeg dingen waar ik in depth over wil tikken, zo ook deze review. Maar mijn werk en studiedruk liggen vergen teveel tijd, iets wat ik niet had verwacht. Anders was ik hier al lang aan begonnen.
Mijn tip is Seagate Momentus XT 
Cold Boot (van chime tot desktop met menu, dock en muispijl)
Boot 1: 60 seconde
Boot 2: 30 seconde
Boot 3: 17 seconde
productreview: Seagate Momentus XT ST92505610AS (Hybrid), 250GB SATA-300, 32MB review door asaki
productreview: Seagate Momentus XT ST92505610AS (Hybrid), 250GB SATA-300, 32MB review door asaki
Mijn keuze gaat ook zeker vallen tussen de 500GB Momentus XT en de 500GB WD5000BEKT.Philflow schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 10:36:
Mijn tip is Seagate Momentus XT
Voor mij zijn echter ook zaken als geluid/vibratie/batterij van belang, en die hoop ik juist in de post van DaMarcus te vinden. Ook zit ik nog een klein beetje in m'n maag met de Intel SSD generatie III. Hopelijk daar snel meer info over.
Dat kan ik je wel verklappen hoor, ik was er immers zelf bij. De WD5000bekt is iets stiller dan de XT. Beide zijn niet zo stil als een stille 5400rpm drive.
Ik zou trouwens niet gaan wachten op de post van DaMarcus. Er zullen wel interessante dingen in staan maar de meeste belangrijke zijn al gezegd in dit topic.
Ik zou trouwens niet gaan wachten op de post van DaMarcus. Er zullen wel interessante dingen in staan maar de meeste belangrijke zijn al gezegd in dit topic.
[ Voor 34% gewijzigd door Philflow op 28-09-2010 11:46 ]
Het lijkt er toch echt op dat ik binnenkort een Momentus XT in m'n MBP 2010 ga zetten. 
Nou is het me alleen niet helemaal duidelijk of ik nog een "driepotige" schroevendraaier nodig heb; ik lees daar tegenstrijdige berichten over.
Iemand die onlangs een harde schijf heeft vervangen in een 2010 MBP?
Nou is het me alleen niet helemaal duidelijk of ik nog een "driepotige" schroevendraaier nodig heb; ik lees daar tegenstrijdige berichten over.
Iemand die onlangs een harde schijf heeft vervangen in een 2010 MBP?
Ik heb een nieuwe SSD (x25 80gb --> x25 160gb, dus heb het al een keer eerder gedaan) in mijn macbook pro (early 2008) gezet, eerst via ccc de harddisk gekloond naar de nieuwe (nog in usb-enclosure) en vervolgens deze schijf in de mac gezet.
Het probleem is dat het scherm bij het booten (chime komt wel meteen) eerst een hele tijd volledig wit blijft, voordat het apple-logo getoond wordt. Wat heb ik verkeerd gedaan? Heb ik de schijf op een foute manier geformatteerd ofzo?
Het probleem is dat het scherm bij het booten (chime komt wel meteen) eerst een hele tijd volledig wit blijft, voordat het apple-logo getoond wordt. Wat heb ik verkeerd gedaan? Heb ik de schijf op een foute manier geformatteerd ofzo?
Ehm, dit heb ik als is eerder gelezen in dit topic. Nu weet ik er niet heel veel vanaf, maar was het niet iets dat je in de BIOS moest aangeven dat de SSD je opstartschijf is? Want volgens mij blijft hij anders eerst een tijdje zoeken welke het is.Rudy_V schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 17:35:
Ik heb een nieuwe SSD (x25 80gb --> x25 160gb, dus heb het al een keer eerder gedaan) in mijn macbook pro (early 2008) gezet, eerst via ccc de harddisk gekloond naar de nieuwe (nog in usb-enclosure) en vervolgens deze schijf in de mac gezet.
Hmm, een macbook heeft toch geen BIOS, waar kan ik dat dan instellen?Awoodentree schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 17:55:
[...]
Ehm, dit heb ik als is eerder gelezen in dit topic. Nu weet ik er niet heel veel vanaf, maar was het niet iets dat je in de BIOS moest aangeven dat de SSD je opstartschijf is? Want volgens mij blijft hij anders eerst een tijdje zoeken welke het is.
Upd: je bracht me op een idee, in system preferences heb ik de startup disk naar de SSD gezet, en nu werkt het weer snel! Dankjewel!
[ Voor 13% gewijzigd door M_V op 02-10-2010 18:04 ]
MooiRudy_V schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 18:01:
[...]
Hmm, een macbook heeft toch geen BIOS, waar kan ik dat dan instellen?
Upd: je bracht me op een idee, in system preferences heb ik de startup disk naar de SSD gezet, en nu werkt het weer snel! Dankjewel!
DaMarcus, ik wacht nog steeds met smart 
@SMulTiE al een beslissing genomen?
Ik was van plan mijn huidige HDD lekker te misbruiken en tegen het einde van het jaar een Momentus te halen. Dit is mijn eerste mac dus ik heb nogal wat dingen geinstalleerd die niet nodig bleken te zijn, een verse install is dan fijn. Dat zou dan makkelijk kunnen met die nieuwe.
Zolangs OSX geen TRIM-command heeft, vind ik een SSD een beetje zonde.
@SMulTiE al een beslissing genomen?
Ik was van plan mijn huidige HDD lekker te misbruiken en tegen het einde van het jaar een Momentus te halen. Dit is mijn eerste mac dus ik heb nogal wat dingen geinstalleerd die niet nodig bleken te zijn, een verse install is dan fijn. Dat zou dan makkelijk kunnen met die nieuwe.
TRIM is leuk maar echt niet noodzakelijk. Goede garbage collection doet het zelfde.Vanx schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 23:37:
ligt het aan mij of zijn deze scores dan slecht voor een standaard HDD:

Misschien: vergelijk maar eens met Xiqum in "[Macbook] Harde schijf vervangen - Deel 2"
Ben nog steeds heel erg aan 't twijfelen, aangezien ik soms toch wel wat horrorverhalen hoor over de Momentus XT.
Denk dat ik het nog even uitzing en voor een 3e generatie Intel Postvilles ga en een NAS voor films/muziek etc.
De Intel G3 lijkt qua snelheid geen doorbraak te worden. De huidige Sandforce drives doen het beter, qua specs. Qua prijs zou het wel een doorbraak kunnen worden.
Prijs (per GB) is inderdaad altijd de reden geweest dat ik überhaupt ben gaan kijken naar de Momentus XT.
Nu Intel wellicht een interessante optie wordt (en toch niet heel veel langzamer dan de Sandforce schijven...), wacht ik die ontwikkeling graag even af.
Dan heb je afaik een compleet stille, trillingsvrije en niet-warm-wordende schijf zonder spin-down/beachball problemen.
Nu Intel wellicht een interessante optie wordt (en toch niet heel veel langzamer dan de Sandforce schijven...), wacht ik die ontwikkeling graag even af.
Dan heb je afaik een compleet stille, trillingsvrije en niet-warm-wordende schijf zonder spin-down/beachball problemen.
Ik zit hier met een probleem met mijn macbook pro 13". Ik heb onlangs zo'n optibay gekocht en daarin een SSD geplaatst als bootdrive. De HDD zit dus in de normale bay. Als ik OSX op de SSD installeer zonder dat de HDD in de normale bay zit, boot en werkt het als een zonnetje. Als ik echter de HDD inbouw dan beginnen de problemen. Soms start ie wel op, soms zie ik alleen het apple logotje, soms blijft het scherm lichtgrijs. Ik kan de drives echter niet omwisselen omdat de HDD 12,5mm hoog is.
Ik krijg het idee dat OSX de normale bay als primair/boot beschouwt als er een HDD inzit. Heb al een flinke speurtocht op google erop zitten, maar er zijn weinig mensen met vergelijkbare problemen. Hebben jullie misschien nog suggesties?
Ik krijg het idee dat OSX de normale bay als primair/boot beschouwt als er een HDD inzit. Heb al een flinke speurtocht op google erop zitten, maar er zijn weinig mensen met vergelijkbare problemen. Hebben jullie misschien nog suggesties?
nihongo ga sukoshi hanasemas
Nieuwe verschijining in nederland: pricewatch: Samsung Spinpoint MP4 HM640JJ, 640GB
640GB, 7200rpm, de grootste 7200rpm HDD tot nu toe (tot dat de Segate 750GB eindelijk verschijnt).
'Reviews' zijn tot nu toe zeer goed: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16822152237
Gebruikers met Macbook zeggen dat ie stil is.
HDtune ziet er zeer goed uit:
640GB, 7200rpm, de grootste 7200rpm HDD tot nu toe (tot dat de Segate 750GB eindelijk verschijnt).
'Reviews' zijn tot nu toe zeer goed: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16822152237
Gebruikers met Macbook zeggen dat ie stil is.
HDtune ziet er zeer goed uit:

[ Voor 41% gewijzigd door Philflow op 15-10-2010 19:31 ]
Zeau. Vanochtend een Momentus XT in m'n MBP (2007, non-unibody) gezet.
XBench:
Results 52.22
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.5 (9A3129)
Physical RAM 4096 MB
Model MacBookPro3,1
Drive Type ST95005620AS
Disk Test 52.22
Sequential 105.29
Uncached Write 162.47 99.75 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 141.31 79.96 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 51.53 15.08 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 186.80 93.89 MB/sec [256K blocks]
Random 34.72
Uncached Write 10.55 1.12 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 230.55 73.81 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 97.33 0.69 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 172.85 32.07 MB/sec [256K blocks]
Moet zeggen dat het gebruiken van m'n laptop aanvoelt als een recente MBP. Dingen die vanaf het "ssd" gedeelte komen starten echt gestoord snel op. Ik wou eerst een nieuwe MBP kopen maar ik weet zeker dat ik het hier voorlopig wel weer een jaar mee red
Beste upgrade die ik ooit heb gedaan. Geluidsproductie valt me 200% mee. Stelt echt geen knar voor. Wel goed opletten dat je de rubbertjes rondom de schijf precies goed zet, anders vallen ze buiten de nokjes en heb je "metaal op metaal". Maybe dat daar bij vele mensen het lawaai weg komt?
XBench:
Results 52.22
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.5 (9A3129)
Physical RAM 4096 MB
Model MacBookPro3,1
Drive Type ST95005620AS
Disk Test 52.22
Sequential 105.29
Uncached Write 162.47 99.75 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 141.31 79.96 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 51.53 15.08 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 186.80 93.89 MB/sec [256K blocks]
Random 34.72
Uncached Write 10.55 1.12 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 230.55 73.81 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 97.33 0.69 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 172.85 32.07 MB/sec [256K blocks]
Moet zeggen dat het gebruiken van m'n laptop aanvoelt als een recente MBP. Dingen die vanaf het "ssd" gedeelte komen starten echt gestoord snel op. Ik wou eerst een nieuwe MBP kopen maar ik weet zeker dat ik het hier voorlopig wel weer een jaar mee red
Hoi.
Samsung Spinpoint MP4 HM640JJ, 640GB VS stock 5400
http://www.tvclip.biz/vid...5400-vs-7200-rpm-hdd.html
http://www.tvclip.biz/vid...5400-vs-7200-rpm-hdd.html
Ik sta ook op het punt de Momentus XT aan te schaffen. Ik vroeg mij af hoe dat SSD gedeelte werkt. Is dat gewoon een partitie ofzo? Hoe maak je gebruik van dat gedeelte?PLeX schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 14:54:
Zeau. Vanochtend een Momentus XT in m'n MBP (2007, non-unibody) gezet.
Het enige dat jij ziet is een normale 500GB HDD. De XT regelt de rest: de meeste gelezen blocks worden gekopieerd naar de NAND en kunnen vervolgens op SSD snelheid benaderd worden.Mavado schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 15:41:
[...]
Ik sta ook op het punt de Momentus XT aan te schaffen. Ik vroeg mij af hoe dat SSD gedeelte werkt. Is dat gewoon een partitie ofzo? Hoe maak je gebruik van dat gedeelte?
Dat gaat helemaal vanzelf. Lees maar eens een review, daarin wordt de werking vaak wel beschreven.Mavado schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 15:41:
[...]
Ik sta ook op het punt de Momentus XT aan te schaffen. Ik vroeg mij af hoe dat SSD gedeelte werkt. Is dat gewoon een partitie ofzo? Hoe maak je gebruik van dat gedeelte?
[ Voor 18% gewijzigd door Jesse op 20-10-2010 16:18 ]
enkele benchmarks van mijn kant, sinds ik al ekele upgrades heb uitgevoerd en ik trouw xbench heb gedraaid.
Ik ben begonnen met één van de laatste witte macbooks voor de unibodys (early 2008 dacht ik). De upgrades zijn allereerst van 2 naar 4 GB werkgeheugen, en vervolgens van de orginele 160 GB via 500 GB Seagate schijf nu met een 640 GB Samsung, 5400 RPM. Deze laatste stap was qua ruimte niet zozeer nodig, maar volgens verschillende reviews zijn de nieuwe schijven met hogere capaciteit ook net wat sneller dan de voorgangers. Ik heb ook de Momentus XT overwogen, maar vond dat net een te grote stap in het diepe qua compabiliteit.
Helaas is het OS in de tussentijd wel geupdate, maar ook vlak voor het monteren van de 640 GB schijf heb ik nog een test gedraaid die weinig verschilde met de voorgaande. Die invloed is niet groot.
Stock macbook (early 2008, 2.4 Gh Core2Duo)
2GB ⇒ 4GB
FUJITSU MHY2160BH (160GB) ⇒ ST9500325AS (500GB)
ST9500325AS (500GB) ⇒ SAMSUNG HM641JI (640GB)
Hopelijk ben ik nu ook van mijn system freezes af, waar ik sporadisch behoorlijk last van had.
Opmerking: ik ben idd voor een 5400 RPM schijf gegaan, net als alle voorgaande. Voornamelijk vanwege geluid en verbruik. De schijven die ik heb gehad zijn in mijn oren erg stil, en de samsung heeft een Idle verbruik van ± 0,7 Watt.
Ik ben begonnen met één van de laatste witte macbooks voor de unibodys (early 2008 dacht ik). De upgrades zijn allereerst van 2 naar 4 GB werkgeheugen, en vervolgens van de orginele 160 GB via 500 GB Seagate schijf nu met een 640 GB Samsung, 5400 RPM. Deze laatste stap was qua ruimte niet zozeer nodig, maar volgens verschillende reviews zijn de nieuwe schijven met hogere capaciteit ook net wat sneller dan de voorgangers. Ik heb ook de Momentus XT overwogen, maar vond dat net een te grote stap in het diepe qua compabiliteit.
Helaas is het OS in de tussentijd wel geupdate, maar ook vlak voor het monteren van de 640 GB schijf heb ik nog een test gedraaid die weinig verschilde met de voorgaande. Die invloed is niet groot.
Stock macbook (early 2008, 2.4 Gh Core2Duo)
2GB ⇒ 4GB
FUJITSU MHY2160BH (160GB) ⇒ ST9500325AS (500GB)
ST9500325AS (500GB) ⇒ SAMSUNG HM641JI (640GB)
Hopelijk ben ik nu ook van mijn system freezes af, waar ik sporadisch behoorlijk last van had.
Opmerking: ik ben idd voor een 5400 RPM schijf gegaan, net als alle voorgaande. Voornamelijk vanwege geluid en verbruik. De schijven die ik heb gehad zijn in mijn oren erg stil, en de samsung heeft een Idle verbruik van ± 0,7 Watt.
[ Voor 26% gewijzigd door hans_1990 op 04-11-2011 19:08 . Reden: afbeeldingen niet meer beschikbaar, excuses ]
- breaking news - de eerste Seagate 750GB 7200rpm benchmarks zijn er. Voorlopige conlusie: Samsung HM640JJ lijkt sneller.

Bron: http://www.notebookcheck....ook-GTX-460M.38485.0.html

Bron: http://www.notebookcheck....ook-GTX-460M.38485.0.html
Ik wil mijn Macbook Pro upgraden met de Seagate Momentus ST9750420AS: 750gb en 7200rpm. Dat schijnt, als ik de reviews lees, een heel stille en snelle schijf te zijn.
Maar waarom is ie niet leverbaar?
Ik heb in alle webshops van de Pricewatch gekeken, maar nergens leverbaar. Ook niet via winkels als Alternate. Vergelijkingssites als Beslist.nl en Prijvergelijk.nl hebben ook geen winkel die 'm op voorraad heeft. En dat terwijl het apparaat toch al een paar maanden op de markt is. Hoe kan dat nou?
En waar hebben ze dat ding het eerste? Of moet ik nu maar op zoek naar een ander model?
Maar waarom is ie niet leverbaar?
Ik heb in alle webshops van de Pricewatch gekeken, maar nergens leverbaar. Ook niet via winkels als Alternate. Vergelijkingssites als Beslist.nl en Prijvergelijk.nl hebben ook geen winkel die 'm op voorraad heeft. En dat terwijl het apparaat toch al een paar maanden op de markt is. Hoe kan dat nou?
En waar hebben ze dat ding het eerste? Of moet ik nu maar op zoek naar een ander model?
Welke reviews heb jij dan gelezen? dat ding is nog maar nauwelijks te koop in de VS. Niet in Europa yet.thebill schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 21:14:
Ik wil mijn Macbook Pro upgraden met de Seagate Momentus ST9750420AS: 750gb en 7200rpm. Dat schijnt, als ik de reviews lees, een heel stille en snelle schijf te zijn.
Edit: ik ben meer een voorstander van de Samsung HM640JJ. Sneller, goedkoper en wellicht stiller.
[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 25-10-2010 01:57 ]
zojuist 2x Momentus XT 500GB besteld.
één voor mijn MBP 2010 en één voor in en desktop met Windows 7.
ben erg benieuwd!
één voor mijn MBP 2010 en één voor in en desktop met Windows 7.
ben erg benieuwd!
ik wil graag een nieuwe schijf in mijn macbook stoppen, het is al een ouder (2007) model maar hij doet het nog goed buiten de te kleine schijf (80 GB). Ik had gedacht er een 500 GB in te zetten. Wat zou ik er het beste inzetten? Ga ik problemen krijgen met 7200 rpm? Het is al een iets ouder model en ik weet niet als die zo goed tegen de hitte gaan kunnen of zou ik toch maar bij 5400rpm blijven?
Ik heb zoiets nog nooit gedaan en ben ook meer een windows persoon (die toevallig een mac heeft gekregen), ga ik voor verrassingen komen met installeren? Wat ik jullie bevinding om dat het beste te doen? (eerst een back-up, opstarten met een externe HD en een iso van mac os of opstarten met de orginele installatie disk?)
Ik heb zoiets nog nooit gedaan en ben ook meer een windows persoon (die toevallig een mac heeft gekregen), ga ik voor verrassingen komen met installeren? Wat ik jullie bevinding om dat het beste te doen? (eerst een back-up, opstarten met een externe HD en een iso van mac os of opstarten met de orginele installatie disk?)
7200rpm is geen probleem. Ik zou deze nemen:chundo schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:44:
ik wil graag een nieuwe schijf in mijn macbook stoppen, het is al een ouder (2007) model maar hij doet het nog goed buiten de te kleine schijf (80 GB). Ik had gedacht er een 500 GB in te zetten. Wat zou ik er het beste inzetten? Ga ik problemen krijgen met 7200 rpm? Het is al een iets ouder model en ik weet niet als die zo goed tegen de hitte gaan kunnen of zou ik toch maar bij 5400rpm blijven?
pricewatch: Hitachi Travelstar 7K500, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm Snel en ook stil.
Deze is ook goed:
pricewatch: Western Digital Scorpio Black WD5000BEKT, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm
Maar deze trilde iets meer in mijn notebook.
Veel van je vragen worden beantwoord in dit topic. Lees het even door.
[ Voor 10% gewijzigd door Philflow op 26-10-2010 17:49 ]
Heb een OCZ Vertex II 120 GB naast m'n 500GB Hitachi 7200rpm schijf gezet met een Optibay (DVD speler eruit dus). Bevalt errug goed!
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Hij zit erin! w000t, wat een wereld van verschil!SMulTiE schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 21:35:
Ok, ik ben d'r uit. Ga deze week een Vertex 2 120GB bestellen!

Ik heb nu al enige tijd een Momentus XT 500GB, maar is ben inmiddels al die spindowns beu. Zelfs met firmware SD23 is het elke 5 minuten een spontane spindown (ook tijdens actief browsen) en dan duurt het weer 4 seconden voordat de schijf wakker is. En volgens mij is hij ook aan de trage kant, maar dat terzijde.
Iemand al enig idee hoe dit op te lossen? Er loopt ook een draadje bij Seagate over dit fenomeen geloof ik ..
Iemand al enig idee hoe dit op te lossen? Er loopt ook een draadje bij Seagate over dit fenomeen geloof ik ..
My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)
Hmm... Maar ik wil eigenlijk zoveel mogelijk opslagruimte die ook nog eens snel is. Dan ligt de Seagate Momentus ST9750420AS voor de hand, toch? Enig idee wanneer die in Nederland te verkrijgen zal zijn?Philflow schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 21:29:
[...]
Welke reviews heb jij dan gelezen? dat ding is nog maar nauwelijks te koop in de VS. Niet in Europa yet.
Edit: ik ben meer een voorstander van de Samsung HM640JJ. Sneller, goedkoper en wellicht stiller.
De Samsung HM640JJ die je noemde, die is ook nog niet te krijgen. Wanneer zou ik die -als blijkt dat dat de grootste en snelste is- kunnen kopen?
Van beide is de echte leverdatum onbekend volgens mij.thebill schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 21:00:
[...]
Hmm... Maar ik wil eigenlijk zoveel mogelijk opslagruimte die ook nog eens snel is. Dan ligt de Seagate Momentus ST9750420AS voor de hand, toch? Enig idee wanneer die in Nederland te verkrijgen zal zijn?
De Samsung HM640JJ die je noemde, die is ook nog niet te krijgen. Wanneer zou ik die -als blijkt dat dat de grootste en snelste is- kunnen kopen?
Ik ga het eens allemaal rustig bekijken en mij in het weekend een schijf bestellen. Het is uiteindelijk toch weer een hele opdracht!Philflow schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:48:
[...]
7200rpm is geen probleem. Ik zou deze nemen:
pricewatch: Hitachi Travelstar 7K500, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm Snel en ook stil.
Deze is ook goed:
pricewatch: Western Digital Scorpio Black WD5000BEKT, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm
Maar deze trilde iets meer in mijn notebook.
Veel van je vragen worden beantwoord in dit topic. Lees het even door.
Bedankt voor de raad
Ik twijfel momenteel tussen een Western Digital Scorpio Black 500GB (16MB cache) en de Seagate Momentus XT 500GB (de "Solid State Hybrid" met 4GB NAND flash en 32MB cache.)
Mijn 320GB WD Scorpio Blue staat nog niet vol, maar ik krijg iets te veel beachballs naar mijn zin om er nog aangenaam mee te kunnen werken. 8GB geheugen is besteld, maar als hij dan toch open moet upgrade ik liever meteen ook naar een snellere harde schijf. SSD heb ik overwogen, maar ligt jammer genoeg buiten het budget.
Ik heb zelf al verschillende reviews opgezocht over de 2, de ene zegt dat de WD sneller is, de andere zegt dat de Seagate sneller is, en sommige zeggen dat hun Momentus XT het na 2-3 maanden al begeven had. Maw, ik weet het even niet meer.
Zelf ben ik niet zo'n fan van Seagate, na al hun firmware problemen en de slechte 7200.11 (10?) reeks ben ik er niet meer zo van overtuigd dat het goede schijven zijn. Maar ik ben wel bereid om ze nog een kans te geven, aangezien die XT momenteel blijkbaar de snelste 2.5" HDD is.
Heeft er iemand ervaringen met deze 2 of een voorstel voor een beter alternatief?
(Owja, specs van het toestel: MBP 13" 2010, C2D 2.4, 4GB, 320M)
Mijn 320GB WD Scorpio Blue staat nog niet vol, maar ik krijg iets te veel beachballs naar mijn zin om er nog aangenaam mee te kunnen werken. 8GB geheugen is besteld, maar als hij dan toch open moet upgrade ik liever meteen ook naar een snellere harde schijf. SSD heb ik overwogen, maar ligt jammer genoeg buiten het budget.
Ik heb zelf al verschillende reviews opgezocht over de 2, de ene zegt dat de WD sneller is, de andere zegt dat de Seagate sneller is, en sommige zeggen dat hun Momentus XT het na 2-3 maanden al begeven had. Maw, ik weet het even niet meer.
Heeft er iemand ervaringen met deze 2 of een voorstel voor een beter alternatief?
[ Voor 14% gewijzigd door bibi2205 op 26-10-2010 23:11 ]
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
zelfde twijfel... vooral omdat er nogal wat verhalen zijn over XT. Als ik het zo snel zie, worden die nu opgelost door de schijf nooit meer een spindown te geven. lijkt me niet best voor de batterij tijd. Alle mobilemark2007 grafiekjes zijn nog met die oude firmware gedaan.bibi2205 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 23:09:
Ik twijfel momenteel tussen een Western Digital Scorpio Black 500GB (16MB cache) en de Seagate Momentus XT 500GB (de "Solid State Hybrid" met 4GB NAND flash en 32MB cache.)
Ik heb zelf al verschillende reviews opgezocht over de 2, de ene zegt dat de WD sneller is, de andere zegt dat de Seagate sneller is, en sommige zeggen dat hun Momentus XT het na 2-3 maanden al begeven had. Maw, ik weet het even niet meer.Zelf ben ik niet zo'n fan van Seagate, na al hun firmware problemen en de slechte 7200.11 (10?) reeks ben ik er niet meer zo van overtuigd dat het goede schijven zijn. Maar ik ben wel bereid om ze nog een kans te geven, aangezien die XT momenteel blijkbaar de snelste 2.5" HDD is.
Ik heb een MBP 13" (eind) 2009. Zit nu een hitatchi schijf in, maar ik heb het gevoel dat die bagger traag is. Ik had hiervoor de 1e witte MB, die leek af en toe stukken sneller (met een wd scorpio 5400rpm).
-edit:
xbench geeft 37 als score. dat lijkt me niet al te best!
2e run 41
Ik heb beide schijven getest. Na een leer periode is de XT gegarandeerd sneller dan de WD5000bekt. Maar er zijn al aardig wat problemen gemeld van de combi MBP en XT. Mijn advies: bestel de XT bij een webshop met goede service. Gebruik hem een paar dagen. Heb je geen problemen, enjoy the speed. Krijg je wel problemen, stuur hem dan terug onder de wettelijke bedenktijd en vraag een WD5000bekt in de plaats.bibi2205 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 23:09:
[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 27-10-2010 10:53 ]
heb sinds gisteren de momentus XT 500GB in mijn early 2010. (C2D 2.4Ghz, 4GB, 320Nvidia)
damn wat een verbetering vergeleken met mijn stock hitachi 250GB.
stock:

xbench na de eerste keer booten:

filmpje van het booten:
YouTube: Boot MacBook Pro 13 inch 2010 - momentus XT 500GB
ik heb geen spindowns of dergelijke, wat een geweldige investering
damn wat een verbetering vergeleken met mijn stock hitachi 250GB.
stock:

xbench na de eerste keer booten:

filmpje van het booten:
YouTube: Boot MacBook Pro 13 inch 2010 - momentus XT 500GB
ik heb geen spindowns of dergelijke, wat een geweldige investering
[ Voor 13% gewijzigd door renedis op 27-10-2010 12:20 . Reden: filmpje toegevoegd ]
Alleen heb je naast de Disk Test ook de User Interface Test gedraaid. Daardoor krijg je verknipte score. De Momentus XT 500GB zet in Xbench dezelfde score neer als jouw Hitachi. Maar relevant is dat niet gezien Xbench een synthetische benchmark is
ach je ziet in ieder geval een verschil in reads en writes
Ik ook niet, tot na een week de disk gebruikt te hebben. Welke firmware zit er op?renedis schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 11:49:ik heb geen spindowns of dergelijke, wat een geweldige investering
ik draai SD23 en heb de ST95005620ASasaki schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 13:55:
[...]
Ik ook niet, tot na een week de disk gebruikt te hebben. Welke firmware zit er op?
heb 2 stuks liggen en met beide geen problemen.
merk wel een kleine verandering in mijn accu-duur.
toch zet de laptop de HDD op een gegeven moment in sleep wat ik had begrepen dat dat niet zou gebeuren met SD23. Hij zet de HDD enkel in sleep na een x aantal tijd inactief.
ik kom er maar niet uit.. die momentus XT lijkt kwa performance een goede keuze, maar als ik zo hier en daar de reacties lees hebben teveel mensen hier problemen mee...
aan de andere kant vind ik de performance van de stock fujitsu 5400rpm zo dramatisch dat ik wel graag iets anders in mn mbp 2009 zou willen.
aan de andere kant vind ik de performance van de stock fujitsu 5400rpm zo dramatisch dat ik wel graag iets anders in mn mbp 2009 zou willen.
Ik heb zelf van het weekend een Hitachi 7k500 besteld. Vanuit reviews en dit topic leek deze de beste combinatie van prijs, snelheid en betrouwbaarheid te hebben. Ik ben erg benieuwd! Oude HDD (250 gb) gaat in een doosje en wordt een externe HDD voor m'n zusje 
Wat hebben jullie gedaan toen jullie de hard disk vervangen hadden: met een programma de image van de hele harde schijf overgezet of OS X opnieuw geinstalleerd? En hoe lang duurt het ongeveer om een install van ~100 gb te klonen?
Wat hebben jullie gedaan toen jullie de hard disk vervangen hadden: met een programma de image van de hele harde schijf overgezet of OS X opnieuw geinstalleerd? En hoe lang duurt het ongeveer om een install van ~100 gb te klonen?
Gewoon proberen. Krijg je problemen stuur je hem terug binnen 7 dagen en krijg je je geld terug.sharkzor schreef op maandag 01 november 2010 @ 12:29:
ik kom er maar niet uit.. die momentus XT lijkt kwa performance een goede keuze, maar als ik zo hier en daar de reacties lees hebben teveel mensen hier problemen mee...
Moet hij dan niet in een ongeopende verpakking zitten als je hem wilt terugsturen?Philflow schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:21:
[...]
Gewoon proberen. Krijg je problemen stuur je hem terug binnen 7 dagen en krijg je je geld terug.
Nee als koper heb je het recht om een product dermate uit te testen om het goed te kunnen beoordelen. Dat betekent dat je een laptop mag gebruiken en een harde schijf mag inbouwen.Awoodentree schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:35:
[...]
Moet hij dan niet in een ongeopende verpakking zitten als je hem wilt terugsturen?
Zie wet kopen op afstand. Als je koopt bij een webshop met goede service gaan ze daar ook niet moeilijk over doen.
[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 01-11-2010 18:37 ]
De Momentus was bij mij na 3 dagen geleverd door Azerty, snel genoeg toch?
Ik had al gegoogled om te kijken of het mogelijk was de firmware te upgraden.
Blijkbaar weten jullie meer; hoe doen we dat?
[ Voor 13% gewijzigd door Mon op 02-11-2010 13:30 ]
Zie GoogleMon schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 13:30:
De Momentus was bij mij na 3 dagen geleverd door Azerty, snel genoeg toch?
na een hele dikke twijfel tussen de momentus xt en de 5000bevt, is het toch de wd 5000bevt geworden om de volgende redenen:
- goedkoper! scheelt minimaal 40euro
- de xt zou luidruchtiger zijn
- teveel mensen die problemen hebben met de xt (het is ook pas de 1e in zijn soort).
Idee is om deze te gebruiken toch er een fatsoenlijke 250gb ssd is voor rond de 100euro. Dat lijkt me nogsteeds de allermooiste oplossing, maar nu onbetaalbaar. Verwacht dat dit wel in ruim een jaar kan gaan gebeuren.
Mijn ervaringen met de WD tot nu toe:
merkbaar sneller dan de stock fujitsu 5400rpm. Nog geen strandballen gezien.
geluid maakt hij amper.hoor wel iets, maar niet noemenswaardig. ik hoor het alleen in een absoluut stille omgeving. wat ik wel een beetje merk soms is een kleine vibratie, maar heeel licht, niet boeiend. toch echt gelet op de rubbers, maar het is bijna onmogelijk om het ding er verkeerd in te leggen.
- goedkoper! scheelt minimaal 40euro
- de xt zou luidruchtiger zijn
- teveel mensen die problemen hebben met de xt (het is ook pas de 1e in zijn soort).
Idee is om deze te gebruiken toch er een fatsoenlijke 250gb ssd is voor rond de 100euro. Dat lijkt me nogsteeds de allermooiste oplossing, maar nu onbetaalbaar. Verwacht dat dit wel in ruim een jaar kan gaan gebeuren.
Mijn ervaringen met de WD tot nu toe:
merkbaar sneller dan de stock fujitsu 5400rpm. Nog geen strandballen gezien.
geluid maakt hij amper.hoor wel iets, maar niet noemenswaardig. ik hoor het alleen in een absoluut stille omgeving. wat ik wel een beetje merk soms is een kleine vibratie, maar heeel licht, niet boeiend. toch echt gelet op de rubbers, maar het is bijna onmogelijk om het ding er verkeerd in te leggen.
ik heb vandaag mijn momentus XT erin gezet. na lang twijfelen en hier eens goed het forum door te lezen heb ik het toch gewaagd. Alles is vlot verlopen en het gaat een stuk vlotter. het zal toch even afwachten zijn eer de schijf goed tot zijn recht komt. ik heb geen last van lawaaihinder ofzo en zie niet direct een probleem. ik heb wel een zuivere installatie gedaan.
Nieuwe Seagate 7200.5 750GB binnen. Performance is wel goed geloof ik. Ook behoorlijk stil.

Ik ben nieuw op dit vlak, heb me al aardig in gelezen maar wat ik niet kan achter halen is of mijn MacBook uit 2006 deze SSD aankan. Hij heeft een SATA 300 aansluiting, maar heeft mijn MacBook dat ook? Zoja dan kan ik 'm dus gewoon installeren zoals hierboven staat? Ondersteunt Mac OS X 10.6 ook TRIM?
Ik heb nog een klein probleempje. Ik wil eigenlijk een SSD rond de 100Gb. Maar dan zit je rond de €240,-! Zijn er ook SSD die redelijke specs hebben van rond de €100 tot €150,-?
Ik heb nog een klein probleempje. Ik wil eigenlijk een SSD rond de 100Gb. Maar dan zit je rond de €240,-! Zijn er ook SSD die redelijke specs hebben van rond de €100 tot €150,-?
Voor 148 heb je een 96GB Vertex die prima zal werken.Dagaloni schreef op zondag 07 november 2010 @ 11:44:
pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 96GB
Overigens is dit het HDD topic. Er is een apart SSD topic voor macs.
Ooh, ik dacht dat ik in het SDD topic zat
Bedankt!
Erg mooie lijst, zeer veel harde schijven uitgebreid gemeten:
http://www.chip.de/besten...tten--index/detail/id/87/
Kort samengevat: de XT 250GB is de nummer 1 op meerdere fronten.
http://www.chip.de/besten...tten--index/detail/id/87/
Kort samengevat: de XT 250GB is de nummer 1 op meerdere fronten.
[ Voor 25% gewijzigd door Philflow op 12-11-2010 22:35 ]
Net de HD in mijn Macbook upgegrade naar een Hitachi 7k500. Met alle info uit dit topic was het een makkie en erg leuk om te doen. Een goede tip was trouwens om een tang te gebruiken om de torx schroeven in de originele HD los te draaien. Het lastigste was nog om de kap terug te schroeven, want ik kreeg hem niet goed in de klemmetjes
Ik moet wel zeggen dat OS X herinstalleren erg lang duurt! Maar de installatie UI is wel mooi
Ik moet wel zeggen dat OS X herinstalleren erg lang duurt! Maar de installatie UI is wel mooi
Verwijderd
Aangezien hier de deskundige zitten op het gebied van MBP en HDD heb ik mijn vraag hier geplaatst. Indien dit niet goed is laat het me dan aub weten.
Ik heb een MBP 17", 2.66 GHz i7, model 2010.
Hier zit, van uit Apple, een ST9500420ASG, Seagate Momentus 7200.4, 3Gb/s, SATA-300, 7200 RPM HDD in.
Als ik in systeemprofiel kijk staat daar:
Intel 5 Series Chipset:
Fabrikant: Intel
Product: 5 Series Chipset
Verbindingssnelheid: 3 gigabit
Afgesproken verbindingssnelheid: 1,5 gigabit
Beschrijving: AHCI Version 1.30 Supported
ST9500420ASG:
Capaciteit: 500,11 GB (500.107.862.016 bytes)
Model: ST9500420ASG
Revisie: 0008APM2
Serienummer: 5VJ5KG87
Native Command Queuing: Ja
Queue Depth: 32
Verwisselbare media: Nee
Externe eenheid: Nee
BSD-naam: disk0
Rotatiesnelheid: 7200
Mediatype: Roterend
Type partitie-indeling: GPT (GUID-partitietabel)
S.M.A.R.T.-status: Gecontroleerd
Kan iemand mij vertellen waarom deze 3Gb/s HDD op de "Afgesproken verbindingssnelheid: 1,5 gigabit" draait terwijl de "Verbindingssnelheid: 3 gigabit" is?
Kan ik dit aanpassen zodat de HDD wel op 3 gigabit gaat draaien?
Ik heb een MBP 17", 2.66 GHz i7, model 2010.
Hier zit, van uit Apple, een ST9500420ASG, Seagate Momentus 7200.4, 3Gb/s, SATA-300, 7200 RPM HDD in.
Als ik in systeemprofiel kijk staat daar:
Intel 5 Series Chipset:
Fabrikant: Intel
Product: 5 Series Chipset
Verbindingssnelheid: 3 gigabit
Afgesproken verbindingssnelheid: 1,5 gigabit
Beschrijving: AHCI Version 1.30 Supported
ST9500420ASG:
Capaciteit: 500,11 GB (500.107.862.016 bytes)
Model: ST9500420ASG
Revisie: 0008APM2
Serienummer: 5VJ5KG87
Native Command Queuing: Ja
Queue Depth: 32
Verwisselbare media: Nee
Externe eenheid: Nee
BSD-naam: disk0
Rotatiesnelheid: 7200
Mediatype: Roterend
Type partitie-indeling: GPT (GUID-partitietabel)
S.M.A.R.T.-status: Gecontroleerd
Kan iemand mij vertellen waarom deze 3Gb/s HDD op de "Afgesproken verbindingssnelheid: 1,5 gigabit" draait terwijl de "Verbindingssnelheid: 3 gigabit" is?
Inmiddels zegt deze winkel op haar website de Seagate Momentus 750gb 7200rpm 16mb al wel te kunnen leveren. Zelfs binnen 24 uur.Philflow schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 21:49:
[...]
Van beide is de echte leverdatum onbekend volgens mij.
Hoe groot is de kans dat dat goed gaat?
Het is zo opmerkelijk, want ze lijken wel de enige winkel in Nederland op dit moment die dat ding verkoopt...
Samsung HM640JJ en Seagate 7200.5 750GB zijn inmiddels leverbaar.
http://www.t-online-shop....mb/?ref=tweakerstonlinenl
https://www.afuture.nl/products/146501/HM640JJ__.html
http://www.t-online-shop....mb/?ref=tweakerstonlinenl
https://www.afuture.nl/products/146501/HM640JJ__.html
De standaard geleverde apple hd's gebruiken een andere firmware.Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 19:57:
Als je zelf een schijfje koopt en erin zet draai je wel op 3.
Verwijderd
Bedankt voor je snelle reactie.dolby schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 22:58:
[...]
De standaard geleverde apple hd's gebruiken een andere firmware.
Als je zelf een schijfje koopt en erin zet draai je wel op 3.
Wat een rare beslissing van Apple. Had ik dit maar van te voren geweten had ik de HDD er zelf ingebouwd. Ga ik maandag toch contact met Apple over opnemen.
Je harde schijf kan toch nooit zo snel schrijven/lezen, dus ik zie niet in waarom dit belangrijk is?Verwijderd schreef op zondag 14 november 2010 @ 00:28:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie.
Wat een rare beslissing van Apple. Had ik dit maar van te voren geweten had ik de HDD er zelf ingebouwd. Ga ik maandag toch contact met Apple over opnemen.
Verwijderd
Weet iemand of het mogelijk is om een harde schijf van een Macbook (met alles erop) eruit te halen en in bijvoorbeeld een Macbook Pro te stoppen, en dat het dan ook alles gewoon boot en werkend is? Mijn vriendin heeft haar Macbook gesloopt en geen backup gemaakt. Zou wel leuk zijn om dat alsnog voor elkaar te krijgen voor we de laptop opsturen voor reperatie / vervanging. Zou het anders wel met een Ubuntu Live CD kunnen proberen denk ik.
Het is soms mogelijk, als je een Macbook en Macbook Pro hebt met dezelfde chipset en zelfde videokaart zal het waarschijnlijk lukken, verwacht ik.Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:26:
Weet iemand of het mogelijk is om een harde schijf van een Macbook (met alles erop) eruit te halen en in bijvoorbeeld een Macbook Pro te stoppen, en dat het dan ook alles gewoon boot en werkend is? Mijn vriendin heeft haar Macbook gesloopt en geen backup gemaakt. Zou wel leuk zijn om dat alsnog voor elkaar te krijgen voor we de laptop opsturen voor reperatie / vervanging. Zou het anders wel met een Ubuntu Live CD kunnen proberen denk ik.
Ik heb weleens een HDD van een HP DM3 in een Acer 1830t gezet. Vergelijkbare hardware en dat gind vrij goed. Zou kunnen dat het voor OS X anders is.
Verwijderd
De Macbook is een witte 13" uit laat 2009, en mijn Macbook Pro is een 15" uit laat 2008. Ze zijn aardig gelijk qua hardware op processor type na. Macbook: Intel P7550, Macbook Pro: Intel P8600. De Macbook heeft een Nvidia 9400M, waarvan ik er ook 1 in mijn Macbook Pro heb zitten (samen met een 9600M). Zelfde soort RAM, PC3-8500 DDR3 SDRAM (1,066 MHz). Zelfde FSB. Ik ga het gewoon proberen als ik straks thuis ben van werk.Philflow schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:34:
[...]
Het is soms mogelijk, als je een Macbook en Macbook Pro hebt met dezelfde chipset en zelfde videokaart zal het waarschijnlijk lukken, verwacht ik.
Ik heb weleens een HDD van een HP DM3 in een Acer 1830t gezet. Vergelijkbare hardware en dat gind vrij goed. Zou kunnen dat het voor OS X anders is.
@ Macbook gesloopt.
Heb je op beide mac's een firewire aansluiting? Dan zou je ook targeted disk mode kunnen gebruiken, werkt echt super en je kan zo de hdd van je vriendin leeghalen zonder te hoeven schroeven.
Heb je op beide mac's een firewire aansluiting? Dan zou je ook targeted disk mode kunnen gebruiken, werkt echt super en je kan zo de hdd van je vriendin leeghalen zonder te hoeven schroeven.
@Matazj: Als je toevallig een externe hd casing hebt, zou je hem daar in kunnen zetten en via USB mounten op je macbook pro. Misschien wat makkelijker en sowieso minder werk 
@Stouten: Macbooks (witte) hebben geen firewire!:(
@Stouten: Macbooks (witte) hebben geen firewire!:(
[ Voor 13% gewijzigd door tarlitz op 15-11-2010 17:03 . Reden: typo ]
Verwijderd
Nope, de Macbook heeft geen Firewire aansluiting.Stouten schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:57:
@ Macbook gesloopt.
En heb ook geen HD casing liggen. Zoveel werk is het nou ook weer niet (als het werkt), kan lekker gemakkelijk bij de HD komen in zowel de Macbook als de Macbook Pro. Ik zie wel of het werkt.tarlitz schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:59:
@Matazj: Als je toevallig een externe hd casing hebt, zou je hem daar in kunnen zetten en via USB mounten op je macbook pro. Misschien wat makkelijker en sowieso minder werk
Edit:
Het werkte trouwens prima.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2010 22:37 ]
Hen nu zelf een maand of 3 zo'n Seagate XT in m'n MBP 17" i7 mid 2010 draaien. Geen problemen, lekker snel. Firmware SD23. Af en toe een spindown, maar niet hinderlijk.
Ik weet niet precies wat WD met de WD5000BEVT heeft gedaan, het is in ieder geval indrukwekkend.

productreview: Western Digital Scorpio Blue WD5000BEVT, 500GB SATA-300, 8MB, 5400rpm review door marti-n

productreview: Western Digital Scorpio Blue WD5000BEVT, 500GB SATA-300, 8MB, 5400rpm review door marti-n
Ik heb gisteren een Momentus XT 500GB besteld. Komt vandaag binnen. Ik post mijn ervaringen binnenkort.
Is dit ook mogelijk met de oudere Mac Book's #2.1 (2006) waar je de HD's er in schuift? Zit nu een 60gig in.
Na het lezen van een aantal reacties twijfel ik over:
- Seagate Momentus XT ST92505610AS (Hybrid) 250Gig, SATA-300 32MB
- Seagate Momentus 7200.4 ST9500420AS, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm
Is de laatste de bijna dubbele prijs waard? En werken beide met de oude Mac Books?
Zit er ook aan te denken om er wat RAM bij te gooien als dat kan. Schijnt 2 gig supported te zijn, maar als ik het goed begrijp kan je er 4 gig in gooien en er 3 van gebruiken.
Is de laatste de bijna dubbele prijs waard? En werken beide met de oude Mac Books?
Zit er ook aan te denken om er wat RAM bij te gooien als dat kan. Schijnt 2 gig supported te zijn, maar als ik het goed begrijp kan je er 4 gig in gooien en er 3 van gebruiken.
[ Voor 71% gewijzigd door MailMan op 12-12-2010 13:43 ]
Ik zit in dubio:
1. Western Digital Scorpio Blue WD7500BPVT, 750GB SATA-300, 8MB, 5400rpm
of
2. Seagate Momentus ST9750420AS, 750GB SATA-300, 16MB, 7200rpm
?
Wie helpt me verder?
of
?
Wie helpt me verder?
Tja, wat is het je waardMailMan schreef op zondag 12 december 2010 @ 10:46:
Is dit ook mogelijk met de oudere Mac Book's #2.1 (2006) waar je de HD's er in schuift? Zit nu een 60gig in.
Extra ram kan niet, zit al op zijn max. Ook is mijn accu versleten. Langer als 10 minuten is niet meer haalbaar op mijn accu.
Dan is de keuze, of een nieuwe MacBook Pro, minimaal € 1150... of een nieuwe accu + hdd samen € 200 (110 voor een Seagate momentus XT Hybrid 500GB + 90 euro voor een accu)
Daarna kan ie er weer tegenaan
edit:
Denk trouwens dat er niet meer dan 4GB in ja mac kan. In mijn Mac kan officieel maar 3GB in, maar 4GB moet ook kunnen (heb ik nu ook en werkt) linkje en linkje
[ Voor 13% gewijzigd door iMars op 12-12-2010 21:31 ]
Vragen over geheugen horen niet in dit topic thuis, en het neergooien van zoekvraagjes over geheugen is uiteraard volledig ongewenst. Mocht je je post kwijt zijn, dan was je post zwaar offtopic. Vanaf nu dus weer ontopic
Launching containers into space
Gezien jullie reacties: is het qua kwaliteit van de harde schijven om het even welke ik bestel?thebill schreef op zondag 12 december 2010 @ 20:41:
Ik zit in dubio:
of
?
Wie helpt me verder?
Verwijderd
Ik heb net een WD5000BEKT geplaatst, gaat er ook meteen weer uit vanwege onacceptabel geluid.
Vergeleken met de WD3200BEKT is dit aanmerkelijk luider!
Ik heb zelf ook de WD5000BEKT en qua geluidsproductie valt dat toch echt nog wel heel goed mee vind ik. Je hoort 'm wel, maar om nu te stellen dat dit onacceptabel is vind ik nogal sterk.
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Beide raad ik af omdat ze het qua prestaties niet op en top doen. Als je de opslagruimte nodig hebt, zou ik eens kijken naar de pricewatch: Samsung Spinpoint MP4 HM640JJ, 640GB SATA-300, 16MB, 7200rpm. Deze is snel, energiezuinig en stilthebill schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 11:23:
[...]
Gezien jullie reacties: is het qua kwaliteit van de harde schijven om het even welke ik bestel?
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2010 @ 12:47:
Ik heb net een WD5000BEKT geplaatst, gaat er ook meteen weer uit vanwege onacceptabel geluid.
Vergeet niet dat het per batch verschilt. Zo heb ik in augustus een WD5000BEKT getest welke qua geluidsproductie acceptabel was, deze heeft Philflow ook in handen gehad. In november heeft Philflow een andere WD5000BEKT in handen gehad welke welke meer herrie produceerde.Darkstar schreef op donderdag 16 december 2010 @ 12:51:
Ik heb zelf ook de WD5000BEKT en qua geluidsproductie valt dat toch echt nog wel heel goed mee vind ik. Je hoort 'm wel, maar om nu te stellen dat dit onacceptabel is vind ik nogal sterk.
Zo wilde ik voor de WD5000BEKT gaan maar ben ik hierop afgeknapt tenzij iemand mij een handpicked HDD weet te leveren. Maar dat probleem is al opgelost, vanaf volgende week heb ik een Samsung 470 256GB SSD
Wat is 'niet op en top' in deze? Mijn referentie op dit moment is de originele 320GB/7200rpm Hitachi die in mijn MBP kwam. Ik was zelf aan het kijken naar de 750GB WD en had het idee dat ondanks de lagere rotatie snelheid, deze schijf door zijn hogere platter density een leuk boost zou moeten geven tov mijn huidige schijf.DaMarcus schreef op donderdag 16 december 2010 @ 13:02:
[...]
Beide raad ik af omdat ze het qua prestaties niet op en top doen. Als je de opslagruimte nodig hebt, zou ik eens kijken naar de pricewatch: Samsung Spinpoint MP4 HM640JJ, 640GB SATA-300, 16MB, 7200rpm. Deze is snel, energiezuinig en stil
Ben ik nou helemaal abuis, of kloppen mijn aannames?
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Ik merk ook dat het luider is dan mijn vorige HDD, maar onacceptabel vind ik het niet. Maar goed, het is dan ook bijna nooit stil als ik met mijn MB werk, er staat altijd wel muziek aan of ik kijk naar een serie/film.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2010 @ 12:47:
Het is een afweging die je moet maken denk ik. Ik krijg er natuurlijk snelheid en ruimte voor terug, en dat is goed genoeg voor mij.
Maar was het zodanig erg dat je je eraan stoorde? Was het geluid ook nadrukkelijk aanwezig als je HDD in idle-stand was?
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
DaMarcus heeft gelijk.afterburn schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:34:
[...]
Ben ik nou helemaal abuis, of kloppen mijn aannames?