Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Erik-1980 schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 20:44:
[...]

ben ook zeer benieuwd hoe hij bevalt!

Geluid / vibratie / snelheid opstarten div applicaties???
@ Philflow
Rustig joh, was nog bezig met bestanden overzetten.

@Erik-1980
Je hoort hem tijdens normaal gebruik wel zoemen, maar ik vind het niet echt storend. Hij wordt wel warmer en maakt meer vibraties dan de standaard HD. Ik had het wel erger verwacht dus ben positief verbaasd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
Op Notebookreview suggereert iemand dat de laatste firmware van Seagate wel de spindown problemen zou oplossen. Iemand die dit kan bevestigen/ontkennen?

@ defeater, was niet onvriendelijk bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:25
....

@Erik-1980
Je hoort hem tijdens normaal gebruik wel zoemen, maar ik vind het niet echt storend. Hij wordt wel warmer en maakt meer vibraties dan de standaard HD. Ik had het wel erger verwacht dus ben positief verbaasd!
Hoeveel snelheid winst heb je nu bij het opstarten van bijvoorbeeld itunes en safari?

@ Philflow: volgens mij is het nadeel van die firmware update om het spindown probleemop te lossen dat hij meer energie verbruikt. Voor mij zou dit geen oplossing zijn aangezien ik voornamelijk op de bank op mijn laptop werk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ik heb de Momentus XT met die laatste firmware gebruikt en kreeg juist erg goed energie verbruik.

Het spindown probleem is mij niet opgevallen, maar ik heb er ook niet opgelet.

[ Voor 29% gewijzigd door Philflow op 10-08-2010 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Niet online
Voor zover ik weet zit hij nog op de oude firmware, zal binnenkort updaten. De eerste gebruikerservaringen zijn echt goed, de installatie van Mac OSX was echt in een halfuurtje klaar (Ja ik heb het al eerder geïnstalleerd en toen ging het niet zo snel) en elke app waar je op klikt is poef opgestart. Alleen heb ik het probleem dat iTunes niet meer op wil starten, sluit gelijk af met foutmelding. Komt wss doordat ik mijn gegevens van mijn oude macbook heb overgezet mbv migratie assistent.

Het spindown probleem heb ik ook (nog) niet gehad. Xbench geeft op dit moment wel veel te lage cijfers. (rond 30 Mb/s).

@philflow
Het is goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
[b][........

Alleen heb ik het probleem dat iTunes niet meer op wil starten, sluit gelijk af met foutmelding. Komt wss doordat ik mijn gegevens van mijn oude macbook heb overgezet mbv migratie assistent.

.............
Hier heb ik al meerdere berichten over gelezen....

zie link:
http://forums.seagate.com...nd-OS-X-10-6-4/td-p/54217

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Niet online
Hmm fijn om te lezen dat het een relatief 'bekend' probleem is, tot nu toe is itunes de enige die niet werkt bij mij. Rest al wel gecontroleerd. Ga nu alles updaten en proberen te fixen. Ik lees ook dat het probleem bij Apple kan liggen en niet bij Seagate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
@ Philflow:

Weet je al wanneer de review online komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Nee, ik heb mijn review ingestuurd maar nog niet gehoord wanneer het gepubliceerd wordt. Overigens is mijn review op een Wintel platform gedaan. Damarcus heeft een aantal schijven op de MBP met Nvidia chipset getest. Dat leverde behoorlijke verschillen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
Ik ben met name geinteresseerd in de uitkomsten op de macbook pro aangezien ik daar de harde schijf voor ga aanschaffen. Heb nu een 5400rpm 250 gb hitachi standaard schijf en ik wil graag een schijf die net zo stil is, minimaal 500Gb ruimte heeft en uiteraard sneller is dan wat ik nu heb.

Was ook aan het kijken naar een ssd maar die zijn wel erg kostbaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Als stilte zo belangrijk voor je is dan is de WD5000bekt je beste keus. De Seagate maakt iets meer geluid/vibratie. Qua prestaties deed de WD5000bekt het ook erg goed op de Nvidia chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
Philflow schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 15:46:
Als stilte zo belangrijk voor je is dan is de WD5000bekt je beste keus. De Seagate maakt iets meer geluid/vibratie. Qua prestaties deed de WD5000bekt het ook erg goed op de Nvidia chipset.
Bedankt voor je snelle reply!
Toch ben ik erg benieuwd naar de uikomsten van de review. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Niet online
Na het updaten geen enkel probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
De Seagate 7200.5 750GB zit er ook aan te komen. Diverse wesbites hebben het over zo'n 2 weken.

http://geizhals.at/eu/a545020.html
http://www.span.com/produ...urce=gbaseus&currency=USD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
Defeater schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 17:03:
[...]

Na het updaten geen enkel probleem meer.
Dat is eigenlijk wel erg goed nieuws want ik twijfel tussen een stille HDD (WD5000bekt) of een solid state. Maar dit leek de ideale oplossing tot ik op internet over diverse problemen las. Als dit opgelost is met een firmware update dan zou dit 'm kunnen worden.

Als je aan het internetten bent, kan je dan je HDD horen of is hij dan gewoon helemaal stil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
@ Erik, ik weet niet of je het weet maar Defeater had het niet over de geluidsproductie maar over andere problemen.

[ Voor 16% gewijzigd door Philflow op 10-08-2010 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Niet online
Erik-1980 schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 17:11:
[...]

Dat is eigenlijk wel erg goed nieuws want ik twijfel tussen een stille HDD (WD5000bekt) of een solid state. Maar dit leek de ideale oplossing tot ik op internet over diverse problemen las. Als dit opgelost is met een firmware update dan zou dit 'm kunnen worden.

Als je aan het internetten bent, kan je dan je HDD horen of is hij dan gewoon helemaal stil?
Ik heb niet eens een firmware update gedaan, gewoon je mac volledig updaten. Blijkbaar werkte itunes niet onder 10.6.4.

Edit:
Als je in een totaal stille kamer zit dan hoor je hem wel zoemen maar eigenlijk hoor je hem niet. Had ook niet verwacht dat hij zo stil zou zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door tjverhagen op 10-08-2010 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ik zei twee weken maar hier is de Seagate 750GB 7200rpm al in voorraad! (verzenden niet naar NL)

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 10-08-2010 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
Philflow schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 17:12:
@ Erik, ik weet niet of je het weet maar Defeater had het niet over de geluidsproductie maar over andere problemen.
Tsja, kon ik maar ergens het verschil tussen de wd5000bekt en de momentus xt horen.
Het voornaamste wat ik met mijn macbook doe is internetten / itunes / iphoto etc. Echt huis tuin en keuken werk dus. Als ik tijdens deze bezigheden een hdd hoor draaien dan zou mij dat wel storen.

Ben er dus nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Erik-1980 schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 18:40:
[...]
Als ik tijdens deze bezigheden een hdd hoor draaien dan zou mij dat wel storen.
Dan moet je imo gewoon voor de WD5000bekt gaan. Ik zal het Damarcus ook even vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

De WD5000BEKT is iets stiller dan de Momentus XT. Ook heb ik gemerkt dat deze minder trilt dan de Momentus XT en de WD5000BEVT, iets waar ik mij zeer over verbaasde. Philip kan dat beamen ;)

Ik zou niet lang hoeven nadenken en voor een WD5000BEKT gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
DaMarcus schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 18:50:
De WD5000BEKT is iets stiller dan de Momentus XT. Ook heb ik gemerkt dat deze minder trilt dan de Momentus XT en de WD5000BEVT, iets waar ik mij zeer over verbaasde. Philip kan dat beamen ;)

Bedankt voor jullie reactie!
Ga er maar een bestellen en ik laat mijn bevindingen wel weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
Vandaag wil ik een nieuwe harde schijf kopen voor mijn macbook pro 15" mid 2009.

Hierbij heb ik een paar vragen en ik hoop dat iemand mij daarbij kan helpen aangezien ik voor het eerst een nieuwe installaties moet uitvoeren.

1) Zodra ik mijn nieuwe harde schijf in mijn laptop heb moet ik deze opstarten met een dvd.
Moet ik hiervoor de leopard dvd hebben of de update dvd van snow leopard?

2) Ik heb een timecapsule waarop een backup van alle data staat.
Kan ik een volledige kopie terugzetten op de nieuwe hardeschijf?

3) Moet ik ilife / iwork / office opnieuw installeren?

4) Printer drivers opnieuw?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

In de reacties hier lees ik dat de HD en het geheugen User replaceable parts zijn. Als ik echter de handleiding van iFixit bekijk voor het vervangen van de HD in een MBP mid 2009 (2,53Ghz) is het nodig om de batterij te verwijderen, waar duidelijk op staat dat deze niet mag verwijderd worden.

Afbeeldingslocatie: http://guide-images.ifixit.net/igi/Cu1rp51DpHW16GLl.medium

Iemand een idee hoe dit zit naar garantie toe? Ik heb een WD5000BEKT besteld en kan dit best zelf installeren, maar ik wil ook niet voor verrassingen komen te staan als ik ooit eens garantie nodig heb.

Zo te zien wordt de batterij enkel afgekoppeld zodat er geen stroom meer op het systeem zit, de harde schijf verwijderen lukt ook zonder de batterij er uit te halen. Zijn er mensen die de HD al vervangen hebben zonder het verwijderen van de batterij? Zolang het systeem uit staat kan er weinig gebeuren lijkt me.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
Ik ga dezelfde upgrade uitvoeren.

Het vervangen van de harde schijf heeft geen gevolgen voor de garantie. Ik heb diverse websites bekeken en ik heb nergens gezien dat iemand zijn batterij heeft verwijderd voordat de harde schijf werd vervangen. Mijns inziens hoeft dit dus ook niet.

Ga jij je HDD met timemachine restoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Erik-1980 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 08:56:
Vandaag wil ik een nieuwe harde schijf kopen voor mijn macbook pro 15" mid 2009.

Hierbij heb ik een paar vragen en ik hoop dat iemand mij daarbij kan helpen aangezien ik voor het eerst een nieuwe installaties moet uitvoeren.

1) Zodra ik mijn nieuwe harde schijf in mijn laptop heb moet ik deze opstarten met een dvd.
Moet ik hiervoor de leopard dvd hebben of de update dvd van snow leopard?

2) Ik heb een timecapsule waarop een backup van alle data staat.
Kan ik een volledige kopie terugzetten op de nieuwe hardeschijf?

3) Moet ik ilife / iwork / office opnieuw installeren?

4) Printer drivers opnieuw?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie _/-\o_
1:Gewoon SL dvd
2:Ja
3,4: nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Erik-1980 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 09:47:
Ik ga dezelfde upgrade uitvoeren.

Het vervangen van de harde schijf heeft geen gevolgen voor de garantie. Ik heb diverse websites bekeken en ik heb nergens gezien dat iemand zijn batterij heeft verwijderd voordat de harde schijf werd vervangen. Mijns inziens hoeft dit dus ook niet.

Ga jij je HDD met timemachine restoren?
Ik ga eerst proberen om mijn huidige schijf te clonen naar de nieuwe schijf (via een SATA to USB adapter) met SuperDuper. Als dat niet zou lukken ga ik inderdaad de TimeMachine restore proberen.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
Zojuist mijn wd5000bekt gehaald en die ga ik vanavond installeren (timemachine complete restore)
Ben benieuwd naar de snelheidswinst tov huidige 5400rpm 250gb hitachi en uiteraard hoe stil die is.

Morgen hoop ik meer te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Niet online
Batterij kun je gewoon laten zitten, loshalen is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Erik-1980 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 13:47:
Zojuist mijn wd5000bekt gehaald en die ga ik vanavond installeren (timemachine complete restore)
Als het even kan zou ik altijd een clean install doen. Geeft net dat beetje extra performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artuzzo
  • Laatst online: 02-02 13:37
DaMarcus schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 18:50:

...en over snelheid gesproken? is de momentus xt niet sneller? alvast bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
Philflow schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:35:
[...]

Als het even kan zou ik altijd een clean install doen. Geeft net dat beetje extra performance.
Te laat.......
Over anderhalf uur is mijn MacBook gereed.

@Artuzzo: volgens mij is de momentus xt met applicaties die je regelmatig start sneller dan de wd5000bekt alleen maakt hij meer geluid en vibreert hij dus meer. Als je bij tomshardware kijkt naar de benchmarks dan scoort de wd5000bekt erg goed en is bijna de helft goedkoper.

Succes met je keuze! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Dat zal je nog vies tegenvallen onder OS X. Houd het er maar op dat de WD5000BEKT sneller is in zowel synthetische als in real world benchmarks :)

* DaMarcus stond er zelf ook verbaasd van te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
DaMarcus schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 19:59:
Dat zal je nog vies tegenvallen onder OS X. Houd het er maar op dat de WD5000BEKT sneller is in zowel synthetische als in real world benchmarks :)

* DaMarcus stond er zelf ook verbaasd van te kijken.
Ik word met de minuut blijer met mijn keuze! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Maar Damarcus heeft de Seagate Momentus XT niet zo lang in zijn Macbook Pro gehad.

De XT heeft een leer curve, hij wordt naar verloop van tijd steeds sneller met de meest gebruikte applicaties.

De WD5000bekt is een uitstekende schijf voor de MBP daar niet van, maar de XT zal wel degelijk sneller applicaties launchen en booten imo.

PS leuke prijs: V&A aangeboden: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm

[ Voor 31% gewijzigd door Philflow op 11-08-2010 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Niet online
@Philflow
Dat klopt, ik heb ervaring met een SSD en dit schurkt er toch erg dicht tegenaan. Vergeet vooral de acces times niet t.o.v. de WD ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Philflow schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 20:14:
Maar Damarcus heeft de Seagate Momentus XT niet zo lang in zijn Macbook Pro gehad.

De XT heeft een leer curve, hij wordt naar verloop van tijd steeds sneller met de meest gebruikte applicaties.

De WD5000bekt is een uitstekende schijf voor de MBP daar niet van, maar de XT zal wel degelijk sneller applicaties launchen en booten imo.

PS leuke prijs: V&A aangeboden: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm
De controller heeft inderdaad een leercurve maar die resultaten vond ik wel erg wisselvallend nadat ik een andere taak had uitgevoerd. Nu zal het 'inwerken' van de controller wel wat langer duren dan een uurtje maar in alle benchmarks kwam de WD5000BEKT wel beter naar voren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
De momentus XT begon mij pas te verbazen toen ik hem > 24 uur in mijn notebook had. Toen had ik echt iets van 'wow!'

Omdat ik zoveel gewisseld had van harde schijven dacht ik nog dat ik er een SSD in had zitten. Maar dat was niet, het was de XT. Zo snel ging het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-08 20:52
Philflow schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 20:14:

de 5000BEKT heeft een shockguard functie zie ik. ik heb begrepen dat dat voor conflicten kan zorgen icm de ingebouwde shock sensor in de mbp.. ervaringen mee?

En is een sata-300 schijf zoals de 5000BEKT of de Momentus XT ook prima direct in een sata 150 mbp te gebruiken? (jumpers zelf omzetten?)

thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
WD Shockguard is geen Free fall sensor. De WD5000BEKT heeft geen free fall sensor. Als ie dat wel zou hebben zou ie WD5000BJKT heten.

http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=477

[ Voor 17% gewijzigd door Philflow op 11-08-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
Hierbij mijn bevindingen nav installatie wd5000bekt:

nadeel:
Hoor mijn hdd nu zoemen (lichtjes) terwijl ik dat met de originele hitachi 5400rpm schijf niet had.

Voordelen:
1) in xbench is mijn hdd een stuk sneller:

WD5000bekt:

Disk Test 69.77
Sequential 111.63
Uncached Write 172.71 106.04 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 162.54 91.96 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 53.24 15.58 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 195.79 98.40 MB/sec [256K blocks]
Random 50.74
Uncached Write 17.53 1.86 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 219.35 70.22 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 90.03 0.64 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 163.88 30.41 MB/sec [256K blocks]

Oud (hitachi 250Gb 5400rpm):

Disk Test 35.11
Sequential 80.92
Uncached Write 118.06 72.48 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 93.63 52.98 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 59.20 17.33 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 74.67 37.53 MB/sec [256K blocks]
Random 22.42
Uncached Write 7.24 0.77 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 71.19 22.79 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 59.22 0.42 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 107.51 19.95 MB/sec [256K blocks]

2) uiteraard 500Gb ipv 250Gb waardoor ik toch weer ff vooruit kan!

Met het restoren met timecapsule (wireless complete restore) ben ik in totaal 2,5 uur bezig geweest denk ik. Daarna nog ff de nieuwste updates binnengehaald dus in totaal ongeveer 3 uur werk. Valt mij alles mee.

Edit:
opstarttijd (geen restart) duurt 23 seconden. Redelijk denk ik.....

[ Voor 2% gewijzigd door Erik-1980 op 11-08-2010 22:33 . Reden: Opstarttijd vermeld ]

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Philflow schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:35:
[...]

Beetje offtopic wel, maar wat is dan de beste manier om je documenten en instellingen terug te krijgen? Eerst de clean install doen en dan een TM backup terugzetten?
En is er een reden voor dat een TM restore iets minder performance zou hebben? Het is het eerste wat ik er van hoor, daarom ben ik er ook echt benieuwd naar.

• Erik-1980
@ Darkstar:

ben benieuwd hoe jij de upgrade ervaart. Moet zelf wel even wennen aan het feit dat ik de ventilator hoor blazen (lichtjes) tijdens internetten etc. Dat was ik niet meer gewend....

Verder prima schijf.

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Net bericht gekregen dat mijn schijf thuis is afgeleverd, vanavond dus aan de swap beginnen.

@Erik-1980: komt in orde. Dat het meer geluid zal produceren lijkt me logisch en is ook niet erg, al zal het inderdaad wel wennen zijn.
Hoe ervaar je de snelheid bij het openen van apps? Is er een (merkbaar) verschil tov je 5400 schijf? Xbench resultaten zien er goed uit maar het gaat om het gebruik, niet om de cijfers natuurlijk ;)

• Artuzzo
Past dit wel in een macbook white late 2009?
http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=818
denken jullie niet dat dit een goeie compromis is tussen de prijs van een SSD120gb en de capaciteit?

• Philflow
Darkstar schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:41:
[...]
En is er een reden voor dat een TM restore iets minder performance zou hebben? Het is het eerste wat ik er van hoor, daarom ben ik er ook echt benieuwd naar.
Over het algemeen: hoe ouder je installatie hoe meer 'vervuild' ie raakt. OS X heeft er minder last van dan Windows maar nog steeds is het effect er.

• Erik-1980
Darkstar schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:30:
Net bericht gekregen dat mijn schijf thuis is afgeleverd, vanavond dus aan de swap beginnen.

@Erik-1980: komt in orde. Dat het meer geluid zal produceren lijkt me logisch en is ook niet erg, al zal het inderdaad wel wennen zijn.
Hoe ervaar je de snelheid bij het openen van apps? Is er een (merkbaar) verschil tov je 5400 schijf? Xbench resultaten zien er goed uit maar het gaat om het gebruik, niet om de cijfers natuurlijk ;)
Openen van apps gaat allemaal net even sneller alhoewel het geen wereld van verschil is. Voor zo'n resultaat zullen we toch een ssd moeten kopen. :+

• Philflow
Erik-1980 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 13:21:
[...]
Voor zo'n resultaat zullen we toch een ssd moeten kopen. :+
Of een Momentus XT :Y)

• Erik-1980
Inclusief oordopjes? :P ;)

Hopelijk dalen de prijzen van de ssd's (250Gb) snel want het lijkt mij fantastisch dat je niets hoort en dat het allemaal mega snel reageert. Helaas ken ik niemand die er eentje heeft (of misschien wel gelukkig want dan was ik waarschijnlijk om....)

• Artuzzo

• Philflow
^ helaas niet geschikt voor notebooks.

• tjverhagen
  • Niet online
Ik weet niet waar jij het over hebt. :? Je hoort de fan van je macbook eerder.

• Artuzzo
Philflow schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 14:24:
^ helaas niet geschikt voor notebooks.
jammer... :)

• DaSaN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 22:17
Ik heb nu een WD5000BEVT in mijn macbook pro late 2009 (2,26), maar lees hier allemaal lyrische verhalen over de prestaties van de WD5000BEKT.

Kan iemand mij uit zijn ervaring vertellen of het voor mij loont om mijn WD5000BEVT te vervangen door een WD5000BEKT?

• Erik-1980
Defeater schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 18:04:
[...]

Ik weet niet waar jij het over hebt. :? Je hoort de fan van je macbook eerder.
Ik weet niet of jij ook een wd5000bekt hebt maar ik hoor duidelijk het verschil tussen mijn laptop fan en de hardeschijf. Het valt natuurlijk wel mee maar de wd5000bekt is wel duidelijker 'aanwezig' dan de standaard schijf die erin zat.

En het was uiteraard sarcastisch bedoeld...... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:24
DaMarcus schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 11:28:
De review komt online, dat kan ik garanderen. Als deze online staat, plaats ik hier uiteraard een linkje.
We zijn ruim een week verder... is er al nieuws over het online verschijnen van de review?

Ik heb een Momentus XT in een late2007 MacBook met Snow Leop en een Acer Timeline 1810TZ met Win7, ben over beiden best tevreden moet ik zeggen, alleen lijkt alles wat warmer te worden dan met de 5400rpm schijfjes die er voorheen inzaten.

Ik heb onlangs een nieuwe Mac mini gescoord welke ik als HTPC gebruik. De schijf hierin is niet bijster snel merk ik dus ik speel met het dilemma - wat ga ik hier doen, echt veel space heb ik niet nodig, ik stream alles vanuit m'n NAS. Ga ik toch voor yet another XT of is een SSD (maar welke voor een goede prijs/performance verhouding?) dan een betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:51
Waarom zou je een SSD in je HTPC zetten? Een HD film gaat er niet sneller van spelen.. Zou dan ook zeker geen SSD in een apparaat zetten waarvan de snelheid geen bal uitmaakt.
Ik heb zelf ook een Mac Mini als HTPC die 24/7 aanstaat en Plex draait. Hij hoeft geen SSD, want de desktop zie ik nooit, en Plex is met een SSD niet sneller dan met een harde schijf. Een film afspelen blijft exact hetzelfde.

Als ik jouw was zou ik je XT in je Mac Mini zetten, en lekker een echte SSD in je MacBook.

Ik heb geen ervaring met de XT, maar ik weet wel dat ik, nu ik eenmaal een SSD in me MacBook heb, nooit meer zonder kan. Alle volgende Macs zullen dan ook zeker minimaal een SSD voor het OS bevatten.
DaSaN schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:50:
Ik heb nu een WD5000BEVT in mijn macbook pro late 2009 (2,26), maar lees hier allemaal lyrische verhalen over de prestaties van de WD5000BEKT.

Kan iemand mij uit zijn ervaring vertellen of het voor mij loont om mijn WD5000BEVT te vervangen door een WD5000BEKT?
Ik heb zowel een SSD (OCZ Vertex 30GB) als een WD5000BEVT in mijn alu MacBook, maar die WD5000BEVT maakt me een pokkeherrie.. Hij is absoluut niet traag, maar heb geen ervaring met een BEKT. Weet wel dat ik hem liever nu dan morgen inruil voor een stille 500GB schijf..

[ Voor 60% gewijzigd door thaan op 14-08-2010 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
thaan schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 00:08:
Waarom zou je een SSD in je HTPC zetten? Een HD film gaat er niet sneller van spelen.. Zou dan ook zeker geen SSD in een apparaat zetten waarvan de snelheid geen bal uitmaakt.
Ik heb zelf ook een Mac Mini als HTPC die 24/7 aanstaat en Plex draait. Hij hoeft geen SSD, want de desktop zie ik nooit, en Plex is met een SSD niet sneller dan met een harde schijf. Een film afspelen blijft exact hetzelfde.
Snap ik, maar ik draai niet alleen Plex. Ik zit nog wat te klooien met XBMC en Boxee, draai regelmatig Safari, Picasa, iTunes, ... m'n doen is om het starten van dit soort programma's wat soepeler te maken.
Als ik jouw was zou ik je XT in je Mac Mini zetten, en lekker een echte SSD in je MacBook.
Punt is dat ik op m'n mini de diskspace niet echt nodig heb, maar op m'n MacBook wel, dus in m'n MacBook maakt de XT meer sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Je kunt tegenwoordig al hele goede 64GB SSDs krijgen voor minder dan 130 euro, dus waarom niet.

Een 250GB XT kan ook een mooie oplossing zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Philflow op 14-08-2010 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Philflow schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 07:33:
Je kunt tegenwoordig al hele goede 64GB SSDs krijgen voor minder dan 130 euro, dus waarom niet.
Daarom zat ik dus te wachten op die test die "jullie" gedaan hebben :P ... in hoeverre is een SSD nu echt sneller dan een XT, en als ik een kleine SSD (60-80GB) zou nemen, welke van de pakweg 10 mogelijkheden geeft me dan de beste prijs/kwaliteit/performance verhouding.
Die kost 90 euro, ook al heb ik het niet direct nodig maar dan is het 25 euro extra voor de dubbele capaciteit :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-08 20:52
catchingfire schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 11:09:
[...]

Daarom zat ik dus te wachten op die test die "jullie" gedaan hebben :P ... in hoeverre is een SSD nu echt sneller dan een XT, en als ik een kleine SSD (60-80GB) zou nemen, welke van de pakweg 10 mogelijkheden geeft me dan de beste prijs/kwaliteit/performance verhouding.

[...]

Die kost 90 euro, ook al heb ik het niet direct nodig maar dan is het 25 euro extra voor de dubbele capaciteit :/
en een 320 gb voor €6 extra oid. bizar hoe weinig de prijzen tussen de verschillende capaciteiten verschillen. je zou zeggen dat ze misschien beter geen 250gb modellen meer kunnen maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Seagate prijst blijkbaar op basis van productiekosten. Die zijn namelijk nauwelijks lager voor een 250GB.

Overigens is de 250GB wel interessant. Door het single platter design zou die wat minder geluid en vibraties moeten maken. Ook kan het voordelig uitpakken voor acces times. Ik zou dus altijd de 250GB i.p.v. de 320GB nemen.
[...]
Daarom zat ik dus te wachten op die test die "jullie" gedaan hebben :P
Als het aan mij lag was ie al gepubliceerd. Het wachten is op NBR.
... in hoeverre is een SSD nu echt sneller dan een XT, en als ik een kleine SSD (60-80GB) zou nemen, welke van de pakweg 10 mogelijkheden geeft me dan de beste prijs/kwaliteit/performance verhouding.
Met opstarten en starten van je meest gebruikte programma's is het bijna SSD performance. Voor de rest gewoon een 7200rpm drive.

[ Voor 48% gewijzigd door Philflow op 14-08-2010 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook van plan om een Seagate XT te kopen voor mijn MacBook.
Hoe zit het met batterij verbruik? Gaat deze er op voor óf er op achter uit vergeleken met de stock HDD?

Ik heb er nu een Hitachi 320 GB @ 5400 rpm in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:51:
Ik ben ook van plan om een Seagate XT te kopen voor mijn MacBook.
Hoe zit het met batterij verbruik? Gaat deze er op voor óf er op achter uit vergeleken met de stock HDD?

Ik heb er nu een Hitachi 320 GB @ 5400 rpm in zitten.
De Hitachi is zuiger. Maar of je echt een groot verschil gaat merken? :?

Weet wel dat de Seagate XT een energievreter is in vergelijking met andere harde schijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2010 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 07:33:

Hoe gaan jullie mensen om met slechts 64 gb of 80 gb. Dat red ik echt niet. Dan moet je altijd een externe harde schijf meenemen wat niet echt handig lijkt voor een mobiele computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 06:34:
[...]
Hoe gaan jullie mensen om met slechts 64 gb of 80 gb. Dat red ik echt niet. Dan moet je altijd een externe harde schijf meenemen wat niet echt handig lijkt voor een mobiele computer?
Ik gebruik zelf maar 30GB van de 60GB. Heb ik persoonlijk genoeg aan. Ik gebruik niet zoveel applicaties en sla weinig muziek, films en foto's op.

[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 15-08-2010 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 06:32:
Weet wel dat de Seagate XT een energievreter is in vergelijking met andere harde schijven.
Ik merk niet noemenswaardig battery-lifetime verschil met de XT (SD23) in een MacBook en een Win7 notebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ook in mijn testen doet de Seagate Momentus XT het prima qua energie verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:48
Verwijderd schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 06:34:
[...]

Simpel mijn 64GB dient als een soort van buffer, raakt ie vol dan pers ik alle films, series, en overige ruimte innemende bestanden (die ik meestal al gezien of geluisterd heb op dat punt) op een 2TB schijf waar ik twee backup schijven van 1TB voor heb voor documenten en foto's en klaar.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 10:34:
[...]

Ik merk niet noemenswaardig battery-lifetime verschil met de XT (SD23) in een MacBook en een Win7 notebook.
http://www.tomshardware.c...quirement-Video,1124.html

Het verbruikt misschien wel het meest, maar 1 Watt meer verbruik ten opzichte van zo'n Hitachi harde schijf zal je inderdaad niet echt merken in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bokkow schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 12:08:
[...]

Simpel mijn 64GB dient als een soort van buffer, raakt ie vol dan pers ik alle films, series, en overige ruimte innemende bestanden (die ik meestal al gezien of geluisterd heb op dat punt) op een 2TB schijf waar ik twee backup schijven van 1TB voor heb voor documenten en foto's en klaar.
:)

Helaas red ik het al niet qua software met zo'n capaciteit. 1 Programma van mij is 42 Gb bijvoorbeeld :'(

Ik wacht wel tot dat 256 Gb SSD betaalbaar word en dan gebruik ik het ook op zo'n manier zoals jij dat doet :P

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2010 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 06:27:
[...]

http://www.tomshardware.c...quirement-Video,1124.html

Het verbruikt misschien wel het meest, maar 1 Watt meer verbruik ten opzichte van zo'n Hitachi harde schijf zal je inderdaad niet echt merken in de praktijk.
Ik zou niet teveel conclusies trekken op basis van 1 review die gebaseerd is op 1 syntehtische benchmark.

Ik kreeg met de XT juist zeer goede battery life. De idle power consumption van de XT is ook zeer goed:
http://techreport.com/articles.x/18989/10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 06:31:
[...]

Ik zou niet teveel conclusies trekken op basis van 1 review die gebaseerd is op 1 syntehtische benchmark.

Ik kreeg met de XT juist zeer goede battery life. De idle power consumption van de XT is ook zeer goed:
http://techreport.com/articles.x/18989/10
http://www.tomshardware.c...equirement-Idle,1125.html

Ook in Idle behoort het niet tot de zuinigste harde schijven.

Maar ja, 0.5 Watt meer of minder heeft weinig invloed op de batterij duur als je kijkt hoeveel andere onderdelen wel niet kunnen verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Nogmaals, staar je niet blind op 1 review. Tomshardware had een exemplaar dat 1.3 watt in idle gebruikte, Techreport meette 0.6 watt.

Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/seagate-momentus-xt/power-idle.gif

Mijn Momentus XT haalde zelfs meer battery life dan een Agility 2 SSD.

[ Voor 44% gewijzigd door Philflow op 16-08-2010 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, wel duidelijk een verschil wat de benchmarks beweren.Volgens techreport verbruikt de intel x25-m 0.6 Watt in idle, maar tomshardware zegt dat het maar 0.1 Watt verbruikt.

http://www.tomshardware.c...uirement-at-Idle,921.html

Geen idee wie het bij het juiste eind heeft.

Als jouw laptop met die Seagate hardeschijf meer battery life haalt dan met een SSD, dan zal techreport wel gelijk hebben denk ik dan.

edit: Heb je nog problemen ondervonden met deze schijf trouwens? Misschien dat ik hem ook wel in m'n MBP inbouw als alle problemen rondom deze schijf verholpen zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2010 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

@Erik-1980
Je wou nog weten hoe mijn ervaring was met het vervangen van de WD5000BEKT.
Originele (5400rpm) schijf gecloned naar de nieuwe schijf (op USB) met SuperDuper. Heeft in totaal een dikke 2,5 uur geduurd voor zo'n 190GB aan data.
Nadien de nieuwe schijf ingebouwd, en zonder veel problemen opgestart. Rebuild van Spotlight was wel nodig en TimeMachine heeft een volledige nieuwe backup genomen.

Er zijn wel twee puntjes die me vreemd lijken:
- Bij een koude start van de MacBook duurt het erg lang voor dat 'Apple-tje' tevoorschijn komt. Het scherm wordt na het indrukken van de powerbutton wel grijs, maar het duurt dus best lang vooraleer het Apple logo verschijnt. Dit was voor het vervangen van de schijf niet zo.
- Tijdens de opstart van OS X opent er telkens een finder venster in een sub-sub-sub-folder van iWeb. Nogal vreemd...

Dit gedrag komt ongetwijfeld door de schijf te clonen, maar ik weet niet zo direct hoe ik het kan oplossen. Een herinstall was uiteindelijk misschien een beter idee, of is een herinstall en nadien een TM backup terugzetten ook een optie? Iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Darkstar schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 09:44:
@Erik-1980
Originele (5400rpm) schijf gecloned naar de nieuwe schijf (op USB) met SuperDuper. Heeft in totaal een dikke 2,5 uur geduurd voor zo'n 190GB aan data.
Nadien de nieuwe schijf ingebouwd, en zonder veel problemen opgestart. Rebuild van Spotlight was wel nodig en TimeMachine heeft een volledige nieuwe backup genomen.

Er zijn wel twee puntjes die me vreemd lijken:
- Bij een koude start van de MacBook duurt het erg lang voor dat 'Apple-tje' tevoorschijn komt. Het scherm wordt na het indrukken van de powerbutton wel grijs, maar het duurt dus best lang vooraleer het Apple logo verschijnt. Dit was voor het vervangen van de schijf niet zo.
- Tijdens de opstart van OS X opent er telkens een finder venster in een sub-sub-sub-folder van iWeb. Nogal vreemd...

Dit gedrag komt ongetwijfeld door de schijf te clonen, maar ik weet niet zo direct hoe ik het kan oplossen. Een herinstall was uiteindelijk misschien een beter idee, of is een herinstall en nadien een TM backup terugzetten ook een optie? Iemand raad?
Heb net hetzelfde voor bij het clonen van mijn hitachi 5k500.b. Zou ook wel willen weten of dit enigszins op te lossen valt zonder een complete reinstall te doen ?

Zou timemachine backup maken, fresh intall en dan alles terugzettne met time machine dit probleem oplossen en alle programmes en instellingen ook netjes terugzetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Als je een HDD clone'd dan moet je even in systeemvoorkeuren->opstartschijf je nieuw geplaatste disk als startup-disk instellen. Als dit niet doet gaat ie weet ik wat allemaal afscannen voordat ie van je nieuwe disk gaat booten. Dan ben je van dat lange wachten voor het appeltje af!

Iemand dit al geprobeerd met de Momentus XT:
So I tried to use a jumper on the drive to force it in SATA 1 mode (see the drive manual : http://www.seagate.com/st...%207200.1)/100610268a.pdf). And it's now working really fine, with not a single freeze or lag, since yesterday evening.
Heeft een MacBook (Pro) of een Mac mini (2010) een SATA1 of SATA2 interface? (Maw: ga je performance-loss krijgen als je die jumper zet?)

[ Voor 9% gewijzigd door catchingfire op 16-08-2010 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
Darkstar schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 09:44:
@Erik-1980
.....
Ik heb mijn data op de nieuwe hdd gezet dmv timemachine complete restore en ik heb geen problemen met een finder venster die opent bij opstarten.

Hoor jij ook continu een licht gezoem (ventilator hdd?) tijdens alles wat je doet (internet / itunes etc)?
Het is maar redelijk zacht maar dit had ik niet met de originele schijf.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Erik-1980 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 20:31:
[...]
Hoor jij ook continu een licht gezoem (ventilator hdd?) tijdens alles wat je doet (internet / itunes etc)?
Dat is helaas vrij normaal bij een 7200rpm HDD. Bij de Seagate was dat nog iets duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Erik-1980 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 20:31:
[...]
Ja, merk ik hier ook, heel licht maar zeker niet storend.

• Philflow
[...]
Mijn gedeelte is gepubliceerd:
http://www.notebookreview...&review=ssd+vs+hard+drive

Maar zoals gezegd is dit met een Windows omgeving en Intel chipset. In de tests van Damarcus kwam de WD5000bekt beter naar voren.

• sjun
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-01 12:18
Ik ben benieuwd of er al mensen ervaringen hebben met de plaatsing van een Western Digital 1TB, Model: WD10TPVT. Kenmerken: 2.5" SATA 5200 rpm 8MB met de afmetingen: hoogte 12.5 mm, breedte 69.85 mm, diepte 100.2 mm. Ik overweeg om die in een mid 2009 MacBook Pro 5,5 te gaan plaatsen maar heb geen idee of die schijf niet net iets te hoog zal zijn.
:?

• DaMarcus

DaMarcus