"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Kreeg gister of eergister een mail binnen van cdromland dat de 211+ binnen is gekomenEarzz schreef op woensdag 29 december 2010 @ 01:50:
Hopelijk komt de NAS deze week nog binnen.
Heb hier een DS411j staan icm 2x Samsung 2TB F4EG.Msniekers schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 22:19:
Ik ga een DS211 bestellen, maar twijfel nog tussen de Samsung 2TB F4EG en F3EG.
De enige gebruiker die een review van de F4 hier op Tweakers heeft geplaatst spreekt van een duidelijk trillende schijf, en wat ik niet wil is een resonerende behuizing.
Nu zie ik hier een aantal mensen die de F4 gebruiken in hun synology, hoe is jullie ervaring met deze schijf ivm geluidsproductie?
En kan je zeggen dat ik geen last heb van resonantie. Wel kun je horen wanneer de schijven iets aan het doen zijn, maar dat is (imo) te verwaarlozen.
Heb in mijn PC zelf de F1 en de F3 (niet -EG), vandaar mijn keuze voor de F4's en aangezien de nas 24/7 aanstaat wel voor de EG versie gekozen (niet dat ik een keuze had, de non-EG's zijn nog niet uit, afaik)
PSN ID: Sc0rpi0n-4707
- De hardeschijven lagen ietwat los in de doos dus hoop dat de bezorging er beetje rustig mee is geweest
- Hardeschijven erin gestopt en hij is nu volumes aan het maken.
- Heb Synology Hybrid Raid gekozen (Hoop dat dit de juiste keuze is?
- En de DSM update naar 1358 deed het niet invalid file
Nou nog veel vraagtekens dus haha spannend
Nu even paar uurtjes wachten totdat hij door de Pariteitsconsistentie controle heen is
Kreeg net ook een mailtje, zometeen maar ff ophalen.GSlayer schreef op woensdag 29 december 2010 @ 15:12:
[...]
Kreeg gister of eergister een mail binnen van cdromland dat de 211+ binnen is gekomen, alleen ik ben heel ongeduldig en ben voor een DS411j gegaan
.
Trouwens de voornaamste reden dat ik de 211+ wil is vanwege de kleur

Dat is althans wat ik er over heb kunnen vinden.
Goede vraag, ik sta straks ook voor die keuze.marketeer schreef op woensdag 29 december 2010 @ 15:57:
Nou mijn DS211j is net binnen!!!
- Heb Synology Hybrid Raid gekozen (Hoop dat dit de juiste keuze is?)
Veel plezier in ieder geval met je aanschaf.
[ Voor 23% gewijzigd door Earzz op 29-12-2010 16:04 ]
XboxLive: Dave 130R
- Hybrid range is geen officiele raid variant. Maar wel handig om te kiezen als je ooit nog eens wilt updaten naar grotere schijven. Staat wel wat info op de synology wiki.marketeer schreef op woensdag 29 december 2010 @ 15:57:
- Bij downloads moet je bovenaan wel eerst de juiste nas selecteren. Elke nas heeft zijn eigen software bestand.
Grote kans dat je de software voor de 1010+ gedownload hebt.
[ Voor 55% gewijzigd door job op 29-12-2010 16:03 ]
Bij normale raid zul je met een 2TB en een 1TB schijf de 1TB meer op de grotere schijf niet kunnen aanspreken.
Het moet voor de rest niks uitmaken maar in principe zul je dit niet nodig hebben want ik neem aan dat je 2 dezelfde schijven erin gedaan hebt.
WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream
Bij een 4/5 bay raid heeft het dus meer voordelen, omdat je de grotere schijven per twee of meer kan plaatsen, de pariteits blokken kan je dan wel kwijt. Zie ook het plaatje op de synology wiki. De beschikbare ruimte gaat pas omhoog met de tweede schijf.
Het enige voordeel in deze situatie (dus met een 2-bay nas) van synology hybrid raid is de mogelijkheid om te upgraden naar grotere schijven.
[ Voor 56% gewijzigd door job op 29-12-2010 16:41 ]
Je moet even hier kijken. Als je op de download page direct op download klikt krijg je het verkeerde bestand in jouw geval (een dom systeem als je het mij vraagt, biedt geen download link aan als je per versie een andere update aanbiedt)marketeer schreef op woensdag 29 december 2010 @ 15:57:
Nou mijn DS211j is net binnen!!!
- De hardeschijven lagen ietwat los in de doos dus hoop dat de bezorging er beetje rustig mee is geweest![]()
- Hardeschijven erin gestopt en hij is nu volumes aan het maken.
Voor de DS211J is de laatste FW: 1354.marketeer schreef op woensdag 29 december 2010 @ 15:57:
Op de Download center pagina eerst je type NAS kiezen ....(default waarde is DS1511+, en daarvan is de FW 1358)
Je bent niet eerste, of de tiende, en ook niet de laatste die hierin tuint ...
Edit: Jaspertje was me voor
[ Voor 4% gewijzigd door waits op 29-12-2010 17:10 ]
Ah nice idd niet zo handigJaspertje schreef op woensdag 29 december 2010 @ 16:22:
[...]
Je moet even hier kijken. Als je op de download page direct op download klikt krijg je het verkeerde bestand in jouw geval (een dom systeem als je het mij vraagt, biedt geen download link aan als je per versie een andere update aanbiedt)
Thanks Job Waits & Jaspertje
Ik begrijp dus dat voor de DS211j dus helemaal geen nieuwere versie is dan 1354 want alleen in de 1354 map zie ik een 211j bestand staan. Alle hogere versies hebben die niet. Bij de 1372 staat alleen een 211+ dus deze is dan ook niet geschikt lijkt me.
Idd beetje raar van Synology om het zo te doen

Ik heb nu 2x 2TB schijven van Seagate erin zitten (Seagate Barracuda LP ST32000542AS)psychoclown schreef op woensdag 29 december 2010 @ 16:02:
Hybrid raid wil zeggen dat je verschillende schijfgroottes kunt gebruiken.
Bij normale raid zul je met een 2TB en een 1TB schijf de 1TB meer op de grotere schijf niet kunnen aanspreken.
Het moet voor de rest niks uitmaken maar in principe zul je dit niet nodig hebben want ik neem aan dat je 2 dezelfde schijven erin gedaan hebt.
Wat ik dus begrijp is dat ik door mijn keuze over weet ik veel 2 jaar er gewoon 1x 3TB in kan plaatsen, deze laten spiegelen en daarna de 2e 3TB erin kan hangen en zo dus eenvoudig upgraden?
Of had ik RAID1 handmatig moeten doen? Want de andere optie was iets met iSCSI en dat ging me even me petje te boven to be honoust
1e vervangen, rebuilden, 2e vervangen, rebuilden, expanden.marketeer schreef op woensdag 29 december 2010 @ 17:45:
Wat ik dus begrijp is dat ik door mijn keuze over weet ik veel 2 jaar er gewoon 1x 3TB in kan plaatsen, deze laten spiegelen en daarna de 2e 3TB erin kan hangen en zo dus eenvoudig upgraden?
[ Voor 23% gewijzigd door job op 29-12-2010 19:09 ]
Verwijderd
Is voor mij nog nieuw allemaal, heb nu behoefte aan delen van bestanden en printerserver. Wil later uitbreiden met streamen en misschien eigen website hosten.
dat heb ik wel gedaan, eerst 1 hd erin en na een tijd 1 erbij gezet. Je moet zelf bepalen of je het wil, maar als je de ruimte hebt dan wil je vaak later toch ook weer meer opslagruimte. Ik heb een Syno 210j en ik ben er wel tevreden mee. Hij kon iets sterker zijn, maar doet zijn werk wel goed:)Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2010 @ 20:18:
Heb nu voldoende aan 1 extra HD, is het verstandig om een Nas te kopen alvast geschikt voor 2 HD's ? Werkt hij ook met maar 1 HD geplaatst?
Het is inderdaad alleen mogelijk wanneer je de F4 direct aansluit, zo heb ik begrepen.bdu schreef op woensdag 29 december 2010 @ 14:57:
[...]
Ik heb dus ook een week of twee de DS211 met een enkele F4, werkt vooralsnog perfect.
Die fix kun je alleen toepassen met normaal desktop systeem? Heb alleen een laptop en NAS
Specs
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
https://mijnDDNSnaam.sytes.net:5001
https://mijnDDNSnaam.sytes.net:7001
Maar als ik via mijn mobiele internetverbinding (telfort) verbinding wil maken, krijg ik de melding website niet beschikbaar.
Wat wel gewoon werkt is het photostation: https://mijnDDNSnaam.sytes.net/photo
Hebben meer mensen hier last van?
Iemand hier ervaring mee? Zie anders ook laatste post van pagina 207.
Op mijn xbox en PCH-200 totaal geen problemen mee.CarpeVentum schreef op donderdag 30 december 2010 @ 00:01:
Ik vraag eigenlijk me nog af of ik voor de DLNA connectie na iedere nieuwe gedownloadde film de 'mediabestanden opnieuw moet indexeren', aangezien de PS3 de nieuwe film anders niet ziet. En indexeren duurt best lang...
Want ik download bestanden en in de folder en bestandsnaam zitten rare tekens (zwarte ruit met een vraagteken) en die wil ik benoemen. Lukt helaas niet via de DSM (zegt ie bestandsnaam bestaat niet).
Ik zie de bestanden dus wel maar op het moment dat ik erop klik zegt ie bestandsnaam bestaat niet.
Ik wil dus proberen om via telnet de folder en bestandsnaam te renamen, maar ik zit nu op mn werk, nasje staat thuis, dus ben benieuwd of dat ook over internet kan. Iemand een idee?
Kijk, al deze mappen kan ik niet benaderen, vanwege die zwarte ruit in de bestandsnaam:

[ Voor 11% gewijzigd door deBennie op 30-12-2010 08:51 ]
Verwijderd
Om mezelf antwoord te gaan geven: Synchtoy van Microsoft is hier perfect voor.Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 10:12:
Maar nu heb ik ook 2 pc's die exact dezelfde data zouden moeten bevatten (vaste pc en een mini laptop als reserve). Dus dat 1 fysieke versie bestand op beide locaties kan worden benanderd, aangepast, opgeslagen en vervolgens op de andere kan worden geopend. Hoe kan ik dat doen? Want dat gaat d.m.v. de backup strategie helaas niet werken...
Ik kan het in de manuel bij backup en "Toegang tot bestanden van overal" ook niet direct vinden.
Dit zou behalve voor documenten eigenlijk ook voor emails (windows mail) moeten gaan werken, maar daarvoor is de emailserver van Synology zelf misschien ook wel geschikt, moet ik me nog even in verdiepen.
Nu alleen nog een oplossing voor Windows Mail gaan zoeken. Maar waarschijnlijk is daar ook wel iets vergelijkbaars voor te vinden. Iemand tips?
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Heb je deze mappen gedownload via sabnzbd? Dan zou je sabnzbd helper kunnen proberen.deBennie schreef op donderdag 30 december 2010 @ 08:21:
Ik heb een DS110+, is het mogelijk om via 'de cloud' met telnet op mn NAS te benaderen?
Want ik download bestanden en in de folder en bestandsnaam zitten rare tekens (zwarte ruit met een vraagteken) en die wil ik benoemen. Lukt helaas niet via de DSM (zegt ie bestandsnaam bestaat niet).
Ik zie de bestanden dus wel maar op het moment dat ik erop klik zegt ie bestandsnaam bestaat niet.
Ik wil dus proberen om via telnet de folder en bestandsnaam te renamen, maar ik zit nu op mn werk, nasje staat thuis, dus ben benieuwd of dat ook over internet kan. Iemand een idee?
Kijk, al deze mappen kan ik niet benaderen, vanwege die zwarte ruit in de bestandsnaam:
[afbeelding]
Sometimes you need to plan for coincidence
Gewoon even wachten, dan staat het er wel bij.CarpeVentum schreef op donderdag 30 december 2010 @ 00:01:
Ik vraag eigenlijk me nog af of ik voor de DLNA connectie na iedere nieuwe gedownloadde film de 'mediabestanden opnieuw moet indexeren', aangezien de PS3 de nieuwe film anders niet ziet. En indexeren duurt best lang...
Als ik het goed heb, heb je daar niet perse SHR voor nodig. Het gaat volgens mij om deze procedure: http://forum.synology.com..._Volume_with_larger_disksjob schreef op woensdag 29 december 2010 @ 16:15:
...
Het enige voordeel in deze situatie (dus met een 2-bay nas) van synology hybrid raid is de mogelijkheid om te upgraden naar grotere schijven.
Ik zie daar niets genoemd worden van een vereiste van SHR. Misschien iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik zit met een dilemma waar ik niet uit kom, hier het verhaaltje:
Netwerk bestaat uit een TP-Link WR1043ND (met DD-WRT), hieraan hangen 3 PC's bedraad op 1Gbit.
Nu heb ik een DS109J met daar een 80GB Samsung disk in (het type weet ik even niet).
Wanneer ik de disk vervang voor een 1TB HD103UJ of HD103SI dan valt de snelheid terug naar 200Kb/Sec
Zowel met DSM 2.3 als DSM 3.0, ook Jumbo frames bieden geen soelaas.
Klinkt iemand dit bekend in de oren en heb je een oplossing laat het dan aub weten, ik word hier gek van.
PS. ik heb al veelvuldig gezocht maar kan (nog) geen oplossing vinden.
Die ervaring kan je een stuk terug lezen, dan vind je iemand die niet zo blij was dat zijn raid config niet expanded kon worden (ondanks eerdere toezegging van synology).dvermeul schreef op donderdag 30 december 2010 @ 09:57:
[...]
Als ik het goed heb, heb je daar niet perse SHR voor nodig. Het gaat volgens mij om deze procedure: http://forum.synology.com..._Volume_with_larger_disks
Ik zie daar niets genoemd worden van een vereiste van SHR. Misschien iemand die hier ervaring mee heeft?
edit: gevonden catchingfire in "Het grote Synology topic deel 2"
edit: timovd in "Het grote Synology topic deel 2"
Hoe het nou exact zit weet ik dus niet. SHR lijkt mij in eerste instantie flexibeler en expanden is daarbij een hoofdfunctie.
[ Voor 35% gewijzigd door job op 30-12-2010 10:33 ]
En antwoord terug van mijn vrienden van Synology:
Het is dus By Design..Thank you for your enquiry.
This is currently by design, because the home folder contains private data for the user, if the user is deleted, then that means the data should be deleted too, as if the user is deleted, why keep its private data?
However, we may have a warning message when deleting the user, hence we will key in the feature request database for our PM to analysis to add a warning message before user delete the user.
Terribly sorry about the trouble that had caused.

Nouja, excuses aanvaard, mijn vriendin heeft haar document opnieuw geschreven en mijn backups zijn weer goed ingeregeld
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Het is niet helemaal dezelfde situatie (hier wordt gesproken van een upgrade raid5 -> raid10) en het is niet duidelijk of Stefimke "gewone raid" of SHR draait, maar ik ga er voor de zekerheid toch maar een SHR Raid1 van maken ondanks de vermeende iets tragere performance..job schreef op donderdag 30 december 2010 @ 10:22:
[...]
Die ervaring kan je een stuk terug lezen, dan vind je iemand die niet zo blij was dat zijn raid config niet expanded kon worden (ondanks eerdere toezegging van synology).
edit: gevonden catchingfire in "Het grote Synology topic deel 2"
edit: timovd in "Het grote Synology topic deel 2"
Hoe het nou exact zit weet ik dus niet. SHR lijkt mij in eerste instantie flexibeler en expanden is daarbij een hoofdfunctie.
Ik ben gisteren de hele dag bezig geweest om dit werkend te krijgen!
Betreft dus deze tool: http://ps3mediaserver.blogspot.com/
Als er genoeg animo is dan zal ik een handleiding schrijven. Het is heel veel werk, dus ik moet wel genoeg volgers hebben om dit te fine tuning.
Vjenne-ICT schreef op donderdag 30 december 2010 @ 11:14:
Zijn hier nog mensen geïnteresseerd in om PMS werkend te krijgen op een Synology?
Als er genoeg animo is dan zal ik een handleiding schrijven. Het is heel veel werk, dus ik moet wel genoeg volgers hebben om dit te fine tuning.
Ik zou erg graag zo'n handleiding willen hebben !!
Verwijderd
Sinds kort heb ik een DS211 met 2x2TB onder raid 1.
Nu ben ik begonnen met een verse windows install en wil ik de data terug zetten.
Elke keer dat ik dit doe, loopt mijn 50 GB ssd C-schijf vol. En stopt de download dus.
Heeft iemand een idee hoe ik er voor kan zorgen dat de bestanden meteen naar de 2TB data schijf in de computer geschreven worden en niet eerst langs de SSD C schijf gaan.
Alvast bedankt
Vergelijkbaar probleem, en mogelijke oorzaak:moviemaster schreef op woensdag 29 december 2010 @ 23:28:
Heb sinds kort de DS111 en kan de NAS nu via een andere internetverbinding benaderen via:
https://mijnDDNSnaam.sytes.net:5001
https://mijnDDNSnaam.sytes.net:7001
Maar als ik via mijn mobiele internetverbinding (telfort) verbinding wil maken, krijg ik de melding website niet beschikbaar.
Wat wel gewoon werkt is het photostation: https://mijnDDNSnaam.sytes.net/photo
Hebben meer mensen hier last van?
http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=67&t=5515
Media server staat nu aan ben wat aan het kopieren maar ik hoor de hele tijd een rare pieptoon uit de synology komen (niet de piep van een error melding) maar een lange fluitende piep. Deze gaat harder en dan word ie minder gaat harder en minder etc etc
Luister hier: Memo.m4a - 0.29MB
Iemand idee wat het kan zijn?
Hier nog een geïnteresseerde!Vjenne-ICT schreef op donderdag 30 december 2010 @ 11:14:
Zijn hier nog mensen geïnteresseerd in om PMS werkend te krijgen op een Synology?
Misschien heb ik slechte boxen, maar ik hoor niks piepen in het bestand. Meer alsof er een trein langs rijd in de verte.marketeer schreef op donderdag 30 december 2010 @ 13:18:
Heb net de Synology beetje in elkaar.
Media server staat nu aan ben wat aan het kopieren maar ik hoor de hele tijd een rare pieptoon uit de synology komen (niet de piep van een error melding) maar een lange fluitende piep. Deze gaat harder en dan word ie minder gaat harder en minder etc etc
Luister hier: Memo.m4a - 0.29MB
Iemand idee wat het kan zijn?
Is het niet de ventilator? Misschien dat je net een brakke versie hebt?
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Desalniettemin toch maar een poging gedaan de firmware van mijn twee Samsung F4EG te updaten. Ik werd een beetje bang van die horrorverhalen over dataverlies bij net nieuwe schijven. Omdat wij alleen macs in huis in gebruik hebben was het nog een hele klus om een recente pc te vinden met SATA aansluiting. Gelukkig kon ik nog een afgeschreven pc van m'n pa's kantoor gebruiken. Heb net als iemand hier in het topic een FreeDOS image gemaakt op usb-stick, samen met de firmware update.
Het nare is dat Samsung om een bepaalde reden heeft besloten niet het firmware nummer te veranderen, dus een echte bevestiging of het gelukt is krijg je niet. Al neem ik aan dat dat wel het geval is.
Stop ik vervolgens de disks weer terug in m'n DS211+, krijg ik de melding dat het volume degraded is. Blijkbaar is iets niet goed gegaan met de tweede disk, want de eerste was wel normaal. Gelukkig draai ik RAID1, dus gewoon weer gerepaired.
Hoe weet ik nu of er niet al data corrupt is? Ik had write cache uitgeschakeld toen ik las dat dat ook kon helpen. Er draait nu een uitgebreide SMART test, en de eerste disk kreeg een normal. Tweede lijkt ook goed te zijn, maar die SMART test draait nog.
Ik zit er overigens aan te denken een DS211j te kopen voor m'n ouders, met ook twee keer de F4EG. Zou ik dan bijvoorbeeld met behulp van rsync die twee in de nacht over het internet kunnen syncen? Dan zijn alle gegevens echt veilig, en zou ik ze beide ook nog eventueel in RAID0 kunnen draaien.
Ik weet niet precies hoe ik zoiets moet opzetten, maar ik het leek mij wel een goed idee. Enige minpuntje is dat de verbinding bij m'n ouders niet supersnel is.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Hier nog 1, al vraag ik me af of mn 409+ daar sterk genoeg voor is. Wat is maximaal haalbaar om af te spelen vraag ik me afVjenne-ICT schreef op donderdag 30 december 2010 @ 11:14:
Haha klopt die trein zijn de harde schijven die keurig ratellen (kadeng kadeng) maar daartussen zit een hoge pieeeeeep fluit achtige toon die dus harder en zachter gaat.wontcachme schreef op donderdag 30 december 2010 @ 13:54:
[...]
Misschien heb ik slechte boxen, maar ik hoor niks piepen in het bestand. Meer alsof er een trein langs rijd in de verte.
Is het niet de ventilator? Misschien dat je net een brakke versie hebt?

Wat bedoel je met brakke versie? Zijn die er?
En hoe zou ik kunnen checken of het ventilator is? HD's eruit halen ofzo? Kan dat?
Het kan natuurlijk voorkomen dat een ventilator iets uit het lood zit of een lager aanloopt. Ook ventilatoren zijn niet 100% perfect.marketeer schreef op donderdag 30 december 2010 @ 15:00:
[...]
Haha klopt die trein zijn de harde schijven die keurig ratellen (kadeng kadeng) maar daartussen zit een hoge pieeeeeep fluit achtige toon die dus harder en zachter gaat.![]()
![]()
Wat bedoel je met brakke versie? Zijn die er?
En hoe zou ik kunnen checken of het ventilator is? HD's eruit halen ofzo? Kan dat?
En testen misschien door de ventilator even los te maken en dan de nas aan te zetten? Of anders een voor een de HD's los maken en kijken wanneer het geluid verdwijnt (testen op eigen risico mocht er al data op staan).
Dat testen kan veel makkelijker. Even met je vinger de ventilator tegen houden, of als je dat eng vind, even er iets tussen steken en je weet het. Sleutelen is overbodig.marketeer schreef op donderdag 30 december 2010 @ 15:00:
Verwijderd
Kan iemand me helpen met het uitzoeken van een juiste harde schijf keuze?
Ik ben op zoek naar 2 x 2TB schijven die goed in deze configuratie werken. Ik ben op zoek gegaan naar enterprise HD's maar zie dat die een factor 2 duurder zijn....
Ik las op deze(http://wdc.custhelp.com/c.../std_adp.php?p_faqid=1397) site (via Synology) dat Enterprise HD's beter zijn bij een raid configuratie.
Zijn er mensen die desktop schijven in een RAID 1 config. gebruiken (is RAID 1 echt nodig?)? Wat zijn nou echt de risico's? Als ik dat artikel lees begrijp ik dat een RAID 1 configuratie geen lange recovertijd toestaat en vervolgens de schijf uit de array verwijdert? Maar wat maakt een Enterprise HD dan beter? Alleen de TLER (Time Limited Error Recovery), die een deep recovery cycle voorkomt?
Ik heb deze "Desktop" schijf gezien voor een goede priis http://www.informatique.nl/110882
Wat te doen.....
Alvast bedankt voor alle input
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2010 16:42 ]
Heb de stroom van de ventilator afgehaald en het fluit toontje bleef. Dus vrees dat het een van de HDD isMalarky schreef op donderdag 30 december 2010 @ 15:35:
[...]
Dat testen kan veel makkelijker. Even met je vinger de ventilator tegen houden, of als je dat eng vind, even er iets tussen steken en je weet het. Sleutelen is overbodig.
Iemand goeie tips om dit te testen? Kan ik 1 van de schijven eruit halen en visa versa zonder kans op dataverlies om zo te kijken of 1 van de 2 HDD's het geluid veroorzaakt?
Kan zijn dat ie begint te mekkeren dat je RAID Volume gedegradeerd is, als je dan de andere schijf weer terugzet gaat ie als het goed is eerst alles controleren. Dat zou ik dan wel eerst doen, en niet direct de andere schijf testen, geen idee of dat goed gaat.
Maar, wat denk ik veiliger is om te zien of het aan de schijven ligt... Open je Synology, trek de SATA kabels uit beide schijven, en trek 1 powerkabel er uit. Zet Syno aan, luister. Zet Syno uit, andere powerkabel eruit en andere er weer in, en zet weer je Syno aan, en luister weer.
Het OS zelf kan dan nooit starten, dus hij kan niet melden dat de RAID set niet compleet is.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Heb ze in Synology Hybrid Raid staanNakebod schreef op donderdag 30 december 2010 @ 18:13:
Je HDD eruit halen kan, als je RAID1 gebruikt dan. Denk dat ie dat bij RAID0 of JBOD minder leuk vind als ie de helft van zijn data kwijt is.
Kan zijn dat ie begint te mekkeren dat je RAID Volume gedegradeerd is, als je dan de andere schijf weer terugzet gaat ie als het goed is eerst alles controleren. Dat zou ik dan wel eerst doen, en niet direct de andere schijf testen, geen idee of dat goed gaat.
Maar, wat denk ik veiliger is om te zien of het aan de schijven ligt... Open je Synology, trek de SATA kabels uit beide schijven, en trek 1 powerkabel er uit. Zet Syno aan, luister. Zet Syno uit, andere powerkabel eruit en andere er weer in, en zet weer je Syno aan, en luister weer.
Het OS zelf kan dan nooit starten, dus hij kan niet melden dat de RAID set niet compleet is.
Mbt 2e stukje volg ik je niet helemaal, stroom en Sata zitten toch op 1 connector in de Synology?
Ik loop tegen twee problemen aan:
1) Als ik naar de SMART status kijk van mijn seagate HD (ST32000542AS) staat daar abnormaal. Wanneer ik kijk bij de SMART-informatie zie ik het volgende:
5 Reallocated_Sector_Ct Waarde: 003 Slechts: 003 Drempel: 036 Status: FAILING_NOW Onbewerkt: 3994
De rest van de status velden staat op OK.
Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is met die HDD of dat deze NAS hem gewoon niet goed uit leest?
2) Sinds enkele dagen valt de verbinding naar mijn NAS continu weg, ook tijdens het UP/Down Loaden via FTP of het streamen via SMB. De Nas is dan even volledig niet meer bereikbaar ook niet via weblogin. Echter zodra ik via de Synology Assistant de NAS zoek en vervolgens op verbinden klik werkt het weer en is hij ook via FTP weer even te benaderen tot 6min later en dan begint het weer van voor af aan.
Ter info: de NAS heeft een vast IP adres.
Kan iemand van jullie mij adviseren wat ik hier aan kan doen? of is dit een RMA aanmaken bij de leverancier?
Alvast bedankt!
Dat lijkt op een stervende schijf. Nu hebben Seagate's al vreemde "onbewerkte waarde", maar als er bij Status staat Failing Now is dat ook zo. De Onbewerkte waardes hoef je normaal geen zorgen om te maken. Er is geen SMART "standaard" dus iedere producent kan het invullen zoals zij willen.W1NGM4N schreef op donderdag 30 december 2010 @ 21:42:
Ik volg al tijden met enige belangstelling dit forum en ben twee weken terug dan ook over gegaan tot de aankoop van een DS211j met 1x2TB (binnenkort een extra 2TB)
Ik loop tegen twee problemen aan:
1) Als ik naar de SMART status kijk van mijn seagate HD (ST32000542AS) staat daar abnormaal. Wanneer ik kijk bij de SMART-informatie zie ik het volgende:
5 Reallocated_Sector_Ct Waarde: 003 Slechts: 003 Drempel: 036 Status: FAILING_NOW Onbewerkt: 3994
De rest van de status velden staat op OK.
Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is met die HDD of dat deze NAS hem gewoon niet goed uit leest?
Kun je in de bron controle kijken tijdens het zenden/ontvangen wat de cpu doet tot het wegvallen?2) Sinds enkele dagen valt de verbinding naar mijn NAS continu weg, ook tijdens het UP/Down Loaden via FTP of het streamen via SMB. De Nas is dan even volledig niet meer bereikbaar ook niet via weblogin. Echter zodra ik via de Synology Assistant de NAS zoek en vervolgens op verbinden klik werkt het weer en is hij ook via FTP weer even te benaderen tot 6min later en dan begint het weer van voor af aan.
Ter info: de NAS heeft een vast IP adres.
Kan iemand van jullie mij adviseren wat ik hier aan kan doen? of is dit een RMA aanmaken bij de leverancier?
Alvast bedankt!
De eerste schijfcontrole duurde erg lang. De eerste keer wist mijn vriendin op 80% voortgang de stekker uit het stopcontact te halen (wat mij overigens ook had kunnen gebeuren, maar goed). De tweede keer was het systeem vastgelopen (had de hele nacht aangestaan) maar de derde keer was inderdaad scheepsrecht; nu werkt het goed.
Ik heb gekozen voor Synology Hybrid Raid. Het streamen van media heb ik nog niet uitgebreid geprobeerd overigens.
[ Voor 7% gewijzigd door Rhapsody op 30-12-2010 22:02 ]
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
1) In dat geval neem ik morgen direct contact op het Salland vragen wat ze voor me kunnen doen.wontcachme schreef op donderdag 30 december 2010 @ 21:49:
[...]
Dat lijkt op een stervende schijf. Nu hebben Seagate's al vreemde "onbewerkte waarde", maar als er bij Status staat Failing Now is dat ook zo. De Onbewerkte waardes hoef je normaal geen zorgen om te maken. Er is geen SMART "standaard" dus iedere producent kan het invullen zoals zij willen.
[...]
Kun je in de bron controle kijken tijdens het zenden/ontvangen wat de cpu doet tot het wegvallen?
2) Heb de router eens gereset, kijken of dat misschien het probleem was aangezien de NAS zelf wel aan bleef volgens de behuizing. Hij is nu al 15 min vrolijk aan het UPloaden met 6mb/s waarbij het geheugen 24% blijft en de CPU niet verder komt dan 12% Tot nu toe nog geen probleem weer gehad. *VAAG*
In iedergeval bedankt voor je snelle reactie!
Vorige week crashte een van mijn seagates, nieuwe besteld bij een andere shop (laagste prijs) en maandag mijn RMA bij Salland ingevuld, meteen op de post gedaan. Dinsdag was mijn kapotte schijf bij hun binnen en vanmorgen had ik de nieuwe alweer binnen
Hoop dat ze ook zo snel zijn bij mij:) Wel zuur dat ik dan opnieuw die 1,5 TB moet uploaden maarja.. niks aan te doen:)psychoclown schreef op donderdag 30 december 2010 @ 22:29:
Salland heeft echt goede service dus zeker doen!
Vorige week crashte een van mijn seagates, nieuwe besteld bij een andere shop (laagste prijs) en maandag mijn RMA bij Salland ingevuld, meteen op de post gedaan. Dinsdag was mijn kapotte schijf bij hun binnen en vanmorgen had ik de nieuwe alweer binnen
* UPDATE van probleem 2 *
Lijkt aardig verholpen te zijn na de reset van de Router.. blijkbaar kon die er niet goed mee overweg?
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik heb zelf een DS211 en moet nog een DS211j bij schoonouders neerzetten zodat we iedere nacht via Rsync kruislings kunnen backuppen. Er komt aan beide kanten 1 2TB schijf die we delen, zodat ieder 2x1TB ter beschikking heeft (bron+kopie). Zelf stop ik in bay 2 nog een schijf voor films etc. die niet over het internet gebackupped hoeft te worden.JanHenk schreef op donderdag 30 december 2010 @ 14:45:
Ik zit er overigens aan te denken een DS211j te kopen voor m'n ouders, met ook twee keer de F4EG. Zou ik dan bijvoorbeeld met behulp van rsync die twee in de nacht over het internet kunnen syncen? Dan zijn alle gegevens echt veilig, en zou ik ze beide ook nog eventueel in RAID0 kunnen draaien.
Ik weet niet precies hoe ik zoiets moet opzetten, maar ik het leek mij wel een goed idee. Enige minpuntje is dat de verbinding bij m'n ouders niet supersnel is.
De eerste Sync zul je moeten doen door beide NASsen op hetzelfde (gigabit) netwerk aan te sluiten. Daarna kun je via het internet de verschillen synchroniseren en de omvang hangt natuurlijk af van de upload bandbreedte.
In mijn geval is de upload 4 Mbit, en kan ik ongeveer 450 KB/s overpompen (~1,5GB/uur, rekening gehouden met enige overhead). Dat betekent dat als ik de backup laat starten om 2:00 uur en om 8:00 klaar wil laten zijn ik in die 6 uur in totaal 9GB kan overzetten. Zoveel data zal ik echter niet dagelijks aanmaken. Dataverbruikers als Films/series hoeven niet in mijn externe backup. Die is voor de echt belangrijke data zoals administratie en foto's.
Net mijn laptop voorzien van een nieuwe HDD en netwerk van een nieuwe router.
Alles werkt inmiddels weer naar behoren. Ook i.c.m. de DS209.
Nu heb ik ook een Humax decoder via FTP verbonden vanwaar ik de opgenomen films voorheen via filezilla naar de DS209 kopieerde.
Dat krijg ik nu niet meer voor elkaar?
Nou ben ik er geen expert in, de instellingen stonden altijd goed voorheen.
Maar nu kan ik de DS209 dus niet meer vinden via Filezilla. Ik zie geen optie voor netwerklocaties?
Wel de Humax decoder waar ik op in moet loggen. Dat werkt prima.
Nu heb ik de films naar mijn laptop vertuurd, maar als ik dan bestandsbeheer van de Synology wil gebruiken, loop ik tegen de 2GB beperking op.
Iemand een idee hoe ik via filezilla bestanden rechtstreeks vanuit mijn decoder naar de DS209 kan krijgen?
De ipv6 tunnel werkt op mijn synology, maar sabnzbd weigert er gebruik van te maken.
Uit mijn trouble shooting mbv google krijg ik het idee dat dit ligt aan de versie van python die gebruikt wordt.
Deze schijnt niet geschikt te zijn voor ipv6, waardoor sabnzbd ook de mist in gaat.
Iemand een idee om dit op te lossen? Ter info, ik heb een ds411+ waarop doormiddel van de installer van merthy sabnzbd is geinstaleerd.
zelf python compileren?
Kun je met Winscp geen remote connectie opzetten met beide apparaten ?readytoflow schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 00:50:
Ik weet niet waar ik het neer moet zetten, maar ik begin hier maar...
Net mijn laptop voorzien van een nieuwe HDD en netwerk van een nieuwe router.
Alles werkt inmiddels weer naar behoren. Ook i.c.m. de DS209.
Nu heb ik ook een Humax decoder via FTP verbonden vanwaar ik de opgenomen films voorheen via filezilla naar de DS209 kopieerde.
Dat krijg ik nu niet meer voor elkaar?
Nou ben ik er geen expert in, de instellingen stonden altijd goed voorheen.
Maar nu kan ik de DS209 dus niet meer vinden via Filezilla. Ik zie geen optie voor netwerklocaties?
Wel de Humax decoder waar ik op in moet loggen. Dat werkt prima.
Nu heb ik de films naar mijn laptop vertuurd, maar als ik dan bestandsbeheer van de Synology wil gebruiken, loop ik tegen de 2GB beperking op.
Iemand een idee hoe ik via filezilla bestanden rechtstreeks vanuit mijn decoder naar de DS209 kan krijgen?
Het is mij zo al eens gelukt om de 'oude' xbox te benaderen en te laten downloaden van een andere ftpserver
( maar even geen idee meer hoe dat ging )
Nee. De schijven er gewoon leeg instoppen en dan stroom + netwerk aansluiten. Dan via synology manager de NAS opzoeken in het netwerk, firmware installeren en daarna inloggen via de webbrowser. Dan kun je de schijven formatteren en instellen.Paultje3181 schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 15:30:
Moeten de schijven eerst geformatteerd worden voor je ze erin hangt? Ik blijf nl. de melding krijgen dat ie geen contact kan krijgen met de server. Hij installeerd DSM daarna niet, waardoor ik niets kan.
- Synology Hybrid Raid
Kan ik 1 schijf eruit halen en de unit aanzetten om te luisteren of het geluid weg is of blijft en zo uitsluiten of er 1 schijf goed werkt en de ander niet?
Ik vrees dat dat voor mij te hoog is gegrepen. Maar ik neem aan dat meer mensen tegen dit probleem aanlopen. Dus ik hoop dat er binnenkort een bruikbaar python pakket verschijnt voor ipv6sl1000 schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 14:41:
klopt python moet gecompileerd zijn voor ipv6 support, standaard staat dat uit.
zelf python compileren?
Niet echt een antwoord, maar het is me wel opgevallen dat Synology niet echt duidelijk is met hun aanduiding wat nu disk 1,2,3 of 4 is. In m'n 4-bay NAS moet je maar op goed geluk schijf 2 of 3 eruit roppen als die defect is, want in de documentatie staat niet wat wat is. Trek je de verkeerde eruit, is je hele array naar de kl*temarketeer schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 17:04:
Iemand nog een suggestie om te testen welke HDD in mijn DS211j een raar geluid maakt?
- Synology Hybrid Raid
Kan ik 1 schijf eruit halen en de unit aanzetten om te luisteren of het geluid weg is of blijft en zo uitsluiten of er 1 schijf goed werkt en de ander niet?

Beetje jammer.
[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 31-12-2010 18:26 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Welke nas heb je? In mijn 411+ is de bovenste 1 en de onderste 4. En hoe ik dat weet? Mijn derde schijf is een ander merk dan de andere 3. En die zit op de een na onderste opening.Gunner schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 18:26:
[...]
Niet echt een antwoord, maar het is me wel opgevallen dat Synology niet echt duidelijk is met hun aanduiding wat nu disk 1,2,3 of 4 is. In m'n 4-bay NAS moet je maar op goed geluk schijf 2 of 3 eruit roppen als die defect is, want in de documentatie staat niet wat wat is. Trek je de verkeerde eruit, is je hele array naar de kl*te![]()
Beetje jammer.
Heb de DS211j dus 2 schijvenwontcachme schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 18:55:
[...]
Welke nas heb je? In mijn 411+ is de bovenste 1 en de onderste 4. En hoe ik dat weet? Mijn derde schijf is een ander merk dan de andere 3. En die zit op de een na onderste opening.
Maar er zit dus een volgorde in welke je er uit mag halen?
pin me er niet op vast, maar als je Raid 1 draait kan je er 1 uittrekken en testen lijkt me. Raid 1 is mirroring dus dan krijg je een degraded raid totdat de schijf er terug in zit en aangezien het raid 1 is blijft als het goed is je data bewaart, maar ik ben nieuw op het raid gebied dus weet er lang niet alles van. Volgorde lijkt me niet uitmaken. De data staat op beide schijvenmarketeer schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 15:23:
[...]
Heb de DS211j dus 2 schijven
Maar er zit dus een volgorde in welke je er uit mag halen?
[ Voor 5% gewijzigd door wontcachme op 01-01-2011 15:39 ]
Gaarne!Vjenne-ICT schreef op donderdag 30 december 2010 @ 11:14:
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
Een DS410. maar ik heb vier dezelfde schijvenwontcachme schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 18:55:
[...]
Welke nas heb je? In mijn 411+ is de bovenste 1 en de onderste 4. En hoe ik dat weet? Mijn derde schijf is een ander merk dan de andere 3. En die zit op de een na onderste opening.
[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 01-01-2011 16:15 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Je weet dan welk serienummer bij welk nummer hoort. Dat lijkt me voldoende informatie om de juiste schijf te verwijderen mocht er een stuk gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door job op 01-01-2011 17:23 ]
Ik krijg het gewoon niet voor elkaar dat hij SABnzbd automatisch laat downloaden.
Doet PotatoCouch een NZB plaatsen bij SABnzbd of plaats hij meteen de bestanden in een map?
Hij moet op een of andere manier getriggerd worden lijkt mij.
Ik heb het nu zo ingesteld bij PC dat de download folder gelijk staat aan mijn SABnzbd TEMP folder en Movie destination staat nu gelijk aan mijn SABnzbd Complete folder.
Ik heb bij PC host gewoon mijn interne SABnzb ip staan (10.0.0.10:9200) en de APIkey heb ik ook in gevuld.
Met of zonder username en wachtwoord maakt niet uit, krijg het niet voor elkaar.
Alvast bedankt.
PSN: Norfirin
Hier de changelog met alle aanpassingen van de laatste 2.3 naar de eerste 3.0Tony L schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 22:24:
Is het de moeite waard om van 2.3 naar 3.0 up te graden? Ik zie zelf niet goed waarom ik het zou doen, het lijkt me alleen een GUI upgrade? Of zie ik wat over het hoofd? Is de DLNA toevallig verbeterd? Mijn PS3 heeft moeite om films te vinden dus als het dit beter is geworden dan ga ik zeker upgraden.
http://www.synology.com/enu/support/releaseNote/DS207+.php
Coach potato kan niet downloaden. Hij download alleen nzb's.Earzz schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 21:06:
Gelukkig nieuwjaar iedereen, na heel wat uurtjes weet ik het even niet meer me PotatoCouch.
Ik krijg het gewoon niet voor elkaar dat hij SABnzbd automatisch laat downloaden.
Doet PotatoCouch een NZB plaatsen bij SABnzbd of plaats hij meteen de bestanden in een map?
Hij moet op een of andere manier getriggerd worden lijkt mij.
Deze nzb's kan je laten plaatsen in de blackhole (zelfde map alswaar sabnzbd naar nzb's scant) of je stuurt het rechtstreeks door naar sabnzbd (api key benodigd).
Dan staat het verkeerd. De download folder moet de folder zijn waar sabnzbd de completed movies neerzet.Ik heb het nu zo ingesteld bij PC dat de download folder gelijk staat aan mijn SABnzbd TEMP folder en Movie destination staat nu gelijk aan mijn SABnzbd Complete folder.
De movie folder moet de folder zijn waar jij je film verzameling wilt hebben staan.
CP kijkt elke x minuten naar de download folder (de sabnzbd completed movies folder dus) en verplaatst de films uit deze folder naar de download folder. En (indien ingesteld) doet daar postprocessing op.
Als je wilt weten of coachpotato werkt moet je kijken of hij films heeft gesnatched ( Die films zijn naar sabnzbd gestuurd) en of die terug zijn te vinden in sabnzbd.. Je zult echter wel providers in moeten vullen waarmee coachpotato nzb's kan downloaden. Als je dat niet doet kan je films toevoegen wat je wilt.. de nzb's worden niet gevonden (en je films dus niet gedownload).
Kom je er niet uit.. Ga dan hier verder: [Ervaringen] Sickbeard, Couchpotato e.a.
[ Voor 15% gewijzigd door job op 01-01-2011 23:46 ]
Thanks!! Die had ik niet zo snel gevonden. Ik zie dat het voor mij niet de moeite is om te gaan updatenwontcachme schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 22:28:
[...]
Hier de changelog met alle aanpassingen van de laatste 2.3 naar de eerste 3.0
http://www.synology.com/enu/support/releaseNote/DS207+.php
PSN: Norfirin
Bedankt voor de uitleg job, ik ga het even proberen in het andere topic.job schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 22:33:
[...]
Coach potato kan niet downloaden. Hij download alleen nzb's.
Deze nzb's kan je laten plaatsen in de blackhole (zelfde map alswaar sabnzbd naar nzb's scant) of je stuurt het rechtstreeks door naar sabnzbd (api key benodigd).
[...]
Dan staat het verkeerd. De download folder moet de folder zijn waar sabnzbd de completed movies neerzet.
De movie folder moet de folder zijn waar jij je film verzameling wilt hebben staan.
CP kijkt elke x minuten naar de download folder (de sabnzbd completed movies folder dus) en verplaatst de films uit deze folder naar de download folder. En (indien ingesteld) doet daar postprocessing op.
Als je wilt weten of coachpotato werkt moet je kijken of hij films heeft gesnatched ( Die films zijn naar sabnzbd gestuurd) en of die terug zijn te vinden in sabnzbd.. Je zult echter wel providers in moeten vullen waarmee coachpotato nzb's kan downloaden. Als je dat niet doet kan je films toevoegen wat je wilt.. de nzb's worden niet gevonden (en je films dus niet gedownload).
Kom je er niet uit.. Ga dan hier verder: [Ervaringen] Sickbeard, Couchpotato e.a.
Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!

Op mijn Mac nooit zo zien gebeuren op de DS211j aan de lopende band
Das waar :-) maar d8 dat zo'n Synog wel gem 2mb download zou trekken maar schijnbaar iets te ambitieuspsychoclown schreef op zondag 02 januari 2011 @ 14:47:
Je mac was waarschijnlijk ook veel sterker dan je 211j
Zijn er iets van ideale instellingen voor Sabnzdb?
- SSL uitzetten
- Minimaliseren aantal connecties (Is er een maximum aantal bijvoorbeeld? Bij 20 schiet hij naar 3mb en blijft werken voor maar minuten maar daarna weer paar minuten 0mb)
- Artikel buffer beperking (Maar welke waarde moet ik deze zetten? 0 )
- Maximale MB ps download?
[ Voor 42% gewijzigd door marketeer op 02-01-2011 15:49 ]
Ik ben van plan om binnenkort ook mijn eerste NAS aan te schaffen. Ik heb mijn oog laten vallen op de Synology DS211j . Deze had ik eerst graag voorzien van 2 x F4EG - 2TB maar aangezien deze nergens valt te bespeuren in de lijst van ondersteunde HD's van Synology doe ik het liever niet. Als alternatief zou ik dan voor een iets kleinere capaciteit kiezen, namelijk 2 x F2EG 1.5 TB. Maar dan ben ik tenminste voor 99 % zeker dat ik tegen geen onaangename verrassingen aanloop bij het plaatsen van mijn harde schijven.
Ik ben vooral van plan om mijn NAS voor de volgende zaken te gebruiken:
- Opslag (duh)
- Back-up's voor mijn Mac & Windows machines
- iTunes server om mijn muziek over verschillende machines te kunnen syncen
- Web Station
- Download Station
- etc...
Toch had ik nog enkele vragen die ik graag beantwoord zag:
- Aangezien er vaak bestanden tussen de 1-10 TB zullen worden overgeschreven...Welke r/w-snelheden kan ik ongeveer verwachten en bestaat er een manier om deze te boosten? Mijn lokaal netwerk bedraagt 10/100 Mbps.
- Kan ik nu als het ware volledig gratis een Website hosten (DNS inbegrepen)? Wanneer ik bijvoorbeeld een kleine webpagina over mezelf wil hosten, zullen deze (luttele) requests voelbaar zijn op mijn netwerk?
- Velen van jullie maken gebruik van nieuwsgroepen en kunnen dan dmv van bijvoorbeeld Couch Potato/Sickbeard automatische downloads laten schedulen. Is er hier een bestaand alternatief voor torrents voor?
- Welke extra interessante niet-standaard functies kan ik zelf op mijn NAS gaan installeren en loopt dit enkel via PuTTy?
- Kan ik mijn My Book Studio zomaar op mijn NAS aankoppelen. Deze externe harde schijf is namelijk in het mac bestandssysteem geformateerd (HFS+). Of moet ik deze aan een client koppelen en alle data zo doorsturen naar mijn NAS?
- Bestaat er een manier om videobestanden naar een machine op het netwerk te streamen. Streamen naar een XBOX of PS3 is normaal geen probleem, maar kan dit ook naar een gewone PC gedaan worden?
[ Voor 11% gewijzigd door SanderH_ op 02-01-2011 17:02 ]
Je kunt zelf een website hosten, maar dat hangt van je eigen upstream en of je provider al dan niet pporten heeft gesloten.
Voor torrents kun je sickbeard gaan uitproberen, maar ik download ze nog steeds manueel naar mijn DiskStation.
IPKG gaat vlot, ik heb bijv. een svn server erop geplaatst.
externe schijf in HFS formaat eraan hangen lukte niet van mij.
Via upnp kan op windows media player afgespeeld worden, en voor de mac kun je muziek streamen via de iTunes server. upnp op de mac heb ik nog niet aan de praat gekregen.
[ Voor 21% gewijzigd door ieperlingetje op 02-01-2011 17:02 ]
Met een 100mbit netwerk? 11MB/sec (in de praktijk de max met 100mbit).SanderH_ schreef op zondag 02 januari 2011 @ 16:50:
• Aangezien er vaak bestanden tussen de 1-10 TB zullen worden overgeschreven...Welke r/w-snelheden kan ik ongeveer verwachten en bestaat er een manier om deze te boosten? Mijn lokaal netwerk bedraagt 10/100 Mbps.
De synology kan nog veel sneller, maar dan moet je een gigabit netwerk hebben.
ja kan, nauwelijks merkbaar.• Kan ik nu als het ware volledig gratis een Website hosten (DNS inbegrepen)? Wanneer ik bijvoorbeeld een kleine webpagina over mezelf wil hosten, zullen deze (luttele) requests voelbaar zijn op mijn netwerk?
dns moet je zelf regelen (dyndns bijvoorbeeld).
Goede vraag. Ik weet het niet.• Velen van jullie maken gebruik van nieuwsgroepen en kunnen dan dmv van bijvoorbeeld Couch Potato/Sickbeard automatische downloads laten schedulen. Is er hier een bestaand alternatief voor torrents voor?
Tja.. wat vind jij interessant?• Welke extra interessante niet-standaard functies kan ik zelf op mijn NAS gaan installeren en loopt dit enkel via PuTTy?
Een deel kan je hier vinden: http://www.synology.com/enu/apps/3rd-party.php
Via google ook aardig wat. En als dat niet voldoende is kan je kijken naar ipkg (bootstrappen, en via de terminal)
standaard doet de synology niets met hfs. Maar je kan via ipkg wel hfs support installeren.• Kan ik mijn My Book Studio zomaar op mijn NAS aankoppelen. Deze externe harde schijf is namelijk in het mac bestandssysteem geformateerd (HFS+). Of moet ik deze aan een client koppelen en alle data zo doorsturen naar mijn NAS?
Streamen naar een pc? Tuurlijk kan dat. Gewoon in windows dubbelklikken op je film en je kan hem meteen kijken.• Bestaat er een manier om videobestanden naar een machine op het netwerk te streamen. Streamen naar een XBOX of PS3 is normaal geen probleem, maar kan dit ook naar een gewone PC gedaan worden?
[/list]
[ Voor 3% gewijzigd door job op 02-01-2011 17:08 ]
Dus met het nodige gepruts kan ik hem HFS laten ondersteunen? Zou mooi zijn.job schreef op zondag 02 januari 2011 @ 17:07:
[...]
standaard doet de synology niets met hfs. Maar je kan via ipkg wel hfs support installeren.
Stel nu dat ik 720p wil streamen via Ethernet of WiFi zal dit geen enkel probleem geven? En ook met de subtitles bijvoorbeeld zijn er geen problemen?job schreef op zondag 02 januari 2011 @ 17:07:
[...]
Streamen naar een pc? Tuurlijk kan dat. Gewoon in windows dubbelklikken op je film en je kan hem meteen kijken.
[ Voor 19% gewijzigd door SanderH_ op 02-01-2011 18:53 ]
Lijkt me niet. Het is niks anders dan klikken op het bestand wanneer het op je HD staat. 720p zal zeker lukken via ethernet. Wifi ligt aan het bereik, dat kan ontzettend verschillen.SanderH_ schreef op zondag 02 januari 2011 @ 18:51:
Stel nu dat ik 720p wil streamen via Ethernet of WiFi zal dit geen enkel probleem geven? En ook met de subtitles bijvoorbeeld zijn er geen problemen?
De synology is het probleem niet. Die snel genoeg.SanderH_ schreef op zondag 02 januari 2011 @ 18:51:
Stel nu dat ik 720p wil streamen via Ethernet of WiFi zal dit geen enkel probleem geven? En ook met de subtitles bijvoorbeeld zijn er geen problemen?
Of het werkt ligt 1. aan de verbinding van de snelheid t.o.v. de bitrate van de film die je wilt kijken, 2. aan de software waarmee je de stream wilt afspelen, 3. aan de snelheid van je pc.
ad 1) De max bitrate met een recente film is 50Mbit/sec (bluray), maar ik ben nog maar weinig films tegengekomen die boven de 40MBit/sec zit. Een 100mbit verbinding (utp) is dus altijd snel genoeg. Draadloos met wireless G wordt lastig (effectief maximal 22Mbit/sec) & wireless-n moet prima lukken (mits goed signaal).
De synology doet makkelijk 400Mbit/sec.
ad 2) Of de subtitles werken is helemaal afhankelijk van de software. vlc & mpc-hc bijvoorbeeld kunnen zowel embedded subtitles laten zien als losse srt bestanden. De synology stuurt gewoon alles over het netwerk waar de software welke de film afspeelt om vraagt.
ad 3) een 1080p film vraagt wel een redelijke pc, of een videokaart welke dxva ondersteund.
Al het decodeer werk vind op de pc plaats, niet op de synology.
Kortom, de nas is het probleem niet.
[ Voor 51% gewijzigd door job op 02-01-2011 23:38 ]
Voordat ik mijn eerste NAS had was mij dat ook een beetje onduidelijk, maar je kan gedeelde mappen op je NAS gewoon mappen als schijf op je pc, zodat je een extra harde schijf op je computer ziet (anders zie je hem via netwerklocaties) Zeker lokaal, merk je tijdens het navigeren en openen van bestanden aan niets (snelheid en functies niet) dat de harde schijf in een NAS behuizing zit en niet in de pc zelf.SanderH_ schreef op zondag 02 januari 2011 @ 18:51:
Verwijderd
Met een DS207 heb ik de HD204UI werkend met DSM 3.0-1379. De DSM heb ik ontvangen van synology om een smart error (spin up) voor de tweede schijf te voorkomen. De patch op de schijven heb ik voor de installatie in de nas al uitgevoerd.nimie schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 09:21:
Het gaat bij mij toch de 411j worden.
Zijn er al meerdere mensen welke ervaringen hebben met de samsung HD204ui?
Deze staan nog niet op de compa lijst maar zijn maar iets duurder dan de 1,5 tb vandar de vraag.
Wat de snelheid betreft kan ik geen relevante informatie geven, de DS207 is een traag beestje maar met een gbit netwerk is het nog wel te doen.
[ Voor 5% gewijzigd door tw_eek op 03-01-2011 10:50 . Reden: patch schijven informatie ]
Ehm...omdat de E schijf een subst is die op de C schijf staat...?Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 10:46:
Heeft iemand hier een idee waarom mijn C schijf vol loopt als ik data van mijn ds211 naar de E schijf wil schrijven?
Maar wat denk je zelf...heb je genoeg informatie gegeven?
Op z'n minst zou het fijn zijn als je informatie geeft.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Verwijderd
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2010 @ 13:11:
Beste Tweakers,
Sinds kort heb ik een DS211 met 2x2TB onder raid 1.
Nu ben ik begonnen met een verse windows install en wil ik de data terug zetten.
Elke keer dat ik dit doe, loopt mijn 50 GB ssd C-schijf vol. En stopt de download dus.
Heeft iemand een idee hoe ik er voor kan zorgen dat de bestanden meteen naar de 2TB data schijf in de computer geschreven worden en niet eerst langs de SSD C schijf gaan.
Alvast bedankt
Je hebt gelijk, was een tekort en gehaast bericht.lier schreef op maandag 03 januari 2011 @ 10:52:
[...]
Ehm...omdat de E schijf een subst is die op de C schijf staat...?
Maar wat denk je zelf...heb je genoeg informatie gegeven?
Op z'n minst zou het fijn zijn als je informatie geeft.
Weet jij of er een manier is is dit tegen te gaan?
Ik heb de share gedisconnected maar nu blijft deze toch zichtbaar onder 'Computer'. tevens kan ik de 'M' niet meer selecteren als ik een mapping wil maken.
Als ik nu op de drive klik zegt hij 'This network connection does not exist'. Een reboot heeft ook niet geholpen. Iemand die weet wat hier aan de hand is?
Als ik browse naar \\ipnummer\music kom ik er wel gewoon op?

Edit:
Als ik de overige shares disconnect dan blijven deze ook staan. Hoe geef ik deze driveletter vrij? Normaal gesproken worden deze driveletters toch vrijgegeven als je deze disconnect?
Edit2:
Opgelost door wat regkeys te verwijderen. Was blijkbaar een bekend Windows issue en kan soms gebeuren!
[ Voor 21% gewijzigd door Pedr0 op 03-01-2011 11:33 ]
Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112
[ Voor 99% gewijzigd door SanderH_ op 03-01-2011 12:50 ]
Ok.. shame on me.jopie schreef op maandag 03 januari 2011 @ 12:46:
Ik vind het niet zo vreemd, als ik me bedenk dat de meeste mensen geen wifi nas zullen gebruiken, maar hem naast de router zetten, waar een draad geen probleem is.
Ik verwarde even de NAS aan mijn netwerk koppelen via WiFi ipv Ethernet met hosts op mijn netwerk die verbinden met de NAS via WiFi.
* rode wangen *
Misschien omdat je SABnzbd+ draait die gelijktijdig aan het unrarren/parren is en aan het downloaden. Ik heb een DS210j en gebruik NZBget. Bij downloaden (1.7MB/s) en tegelijkertijd 1080p MKV kijken komt het geheugen gebruik op 40% en de CPU op 60%. De download loopt dan heel stabiel met 9 connecties (waar ik er 10 mag hebben).marketeer schreef op zondag 02 januari 2011 @ 14:45:
Enig idee waarom downloads op de Synology zo fluctueren qua snelheid?
[afbeelding]
Op mijn Mac nooit zo zien gebeuren op de DS211j aan de lopende band
Heb jij toevallig ook de instructies van hier ergens gebruikt om NZBget om je DS210j draaiend te krijgen? Heb dezelfde maar kreeg hem met geen mogelijkheid werkend, wil hem ook liever gebruiken omdat ie minder resources gebruikt dan SABnzb+ruward schreef op maandag 03 januari 2011 @ 14:07:
[...]
Misschien omdat je SABnzbd+ draait die gelijktijdig aan het unrarren/parren is en aan het downloaden. Ik heb een DS210j en gebruik NZBget. Bij downloaden (1.7MB/s) en tegelijkertijd 1080p MKV kijken komt het geheugen gebruik op 40% en de CPU op 60%. De download loopt dan heel stabiel met 9 connecties (waar ik er 10 mag hebben).
HOI.
Dit topic is gesloten.