Verwijderd

Dag tweakers,

Ik heb een probleem en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Via MP heb ik een DS209+II overgenomen zonder disken. Als ik de Synology aan het netwerk hang dan kan ik deze via de Assistant zien. So far so good. Zodra ik de machine opstart blijft de groene led knipperen, rest lijkt goed te gaan. Hoort de groene led te blijven knipperen ? De blauwe led brand normaal, deze knippert niet.

Zelf heb ik 2 maal Samsung 1.5TB F2 HD154UI disken gekocht welke volgens de Synology site compatible moeten zijn met deze NAS. Inbouwen is een fluitje van een cent, geen issues hier. Zodra ik de NAS opstart met disken dan piept bij een paar keer en starten de disken op en stoppen in dezelfde seconde weer. Dit gaat door en door. Disken starten en stoppen, starten en stoppen etc. etc. De groene disk ledjes branden ook niet. Dit betreft de versie zonder losse SATA kabels, disken schuiven direct op de SATA connectoren. Op de NAS staat versie 2.3-1157. Nieuwe DSM 3.0 is al gedownload maar krijg m'n disken niet geformateerd op de machine.

Iemand nog ideeen wat te doen ?

Ik heb al een ticket gelogt bij Synology, maar tot nu toe nog geen bericht. Verder heeft de oude gebruiker nooit problemen gehad.

Ik hoor het vraag.

Ralph.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Zijn de schijven leeg, dus zonder partities?
Of heb je ze eerst gebruikt in een Windows PC?

Verwijderd

Ja, de schijven komen net uit de verpakking en zouden totaal leeg moeten zijn.

Aan m'n PC starten de disken wel normaal op, deze check heb ik al gedaan.

Verder via Google weinig over dit onderwerp kunnen vinden.

• burgt
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-10 18:37

burgt

Starbass

Ik heb een DS209 met 2 samsung Ff4 2TB schijven in bestelling staan, ik ga hem voornamelijk gebruiken als centraal storage point en media server (foto's worden ook gebackuped op de pc)

Maar hoe kan ik het beste mijn schijven configureren (?):
- 2 x als losse volumes, foto's zou ik dan nog extra mirroren op de tweede schijf
- JBOD (maar geen gecontroleerde mirror mogelijk heid?)
- raid 0, geeft dit hogere snelheid?

Maakt het voor de snelheid veel uit hoe ze geconfigureerd staan? Ik heb alles hangen hangen in een gbit netwerkje met de netgear wdr3700.

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-10 16:15
burgt schreef op donderdag 23 september 2010 @ 10:03:
Ik heb een DS209 met 2 samsung Ff4 2TB schijven in bestelling staan, ik ga hem voornamelijk gebruiken als centraal storage point en media server (foto's worden ook gebackuped op de pc)

Maar hoe kan ik het beste mijn schijven configureren (?):
- 2 x als losse volumes, foto's zou ik dan nog extra mirroren op de tweede schijf
- JBOD (maar geen gecontroleerde mirror mogelijk heid?)
- raid 0, geeft dit hogere snelheid?

Maakt het voor de snelheid veel uit hoe ze geconfigureerd staan? Ik heb alles hangen hangen in een gbit netwerkje met de netgear wdr3700.
Ik zou gewoon 2 losse volumes nemen.
JBOD heeft als nadeel als 1 van de 2 het begeeft, de andere ook niet meer te benaderen is
Raid 0 geeft geen hogere snelheid, je netwerk bepaalt de snelheid.

Ik heb deze config icm de DS209+ & de Netgear ook en bevalt me prima. Snelheden liggen zo rond de 30 - 35 Mb (=240-280 mbit) en dat is vrij netjes.

Arriving Somewhere but not here....

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:05

lier

MikroTik nerd

Unne Offerse schreef op donderdag 23 september 2010 @ 10:14:
Ik zou gewoon 2 losse volumes nemen.
JBOD heeft als nadeel als 1 van de 2 het begeeft, de andere ook niet meer te benaderen is
Raid 0 geeft geen hogere snelheid, je netwerk bepaalt de snelheid.

Ik heb deze config icm de DS209+ & de Netgear ook en bevalt me prima. Snelheden liggen zo rond de 30 - 35 Mb (=240-280 mbit) en dat is vrij netjes.
RAID 0 zou wel degelijk hogere snelheden kunnen leveren, je hebt tenslotte Gigabit als netwerk snelheid en deze wordt neit helemaal vol getrokken. Echter geldt daar (ook) voor dat RAID 0 icm één defecte disk problemen geeft: je bent gelijk al je gegevens kwijt (even afgezien van recovery tools).

Verder is het goed om eens te kijken naar de MTU (geldt ook voor Unne Offerse), hiermee valt snelheidswinst te behalen.

Tot slot: je zou eens kunnen kijken of het mogelijk is om op basis van partities een deel in RAID 1 te draaien en de rest als losse volumes.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• witteveder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-08 20:12
Ik heb DSM3.0 op mijn ds209+II erop staan sinds gisteren. Ik probeerde direct FTP toegang op folder niveau te regelen (dus niet meteen hele share/volume toegankelijk maken, maar slechts een enkel mapje daarin) maar dat lukte me niet, ik kon niet vinden hoe dat te doen? Dat was toch juist een van de verbeteringen in DSM3.0?

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:40
eymey schreef op woensdag 22 september 2010 @ 13:22:
[...]
Een manier om iSCSI via internet te gebruiken als de Synology dit zelf niet ondersteunt (is dit wel zo? Is het niet gewoon een kwestie van poorten mappen? Volgens mij gebeurt er op netwerk niveau niets spannends) zou nog kunnen zijn om bv. met twee routers die dat kunnen een VPN tunnel naar elkaar op te bouwen.... en iSCSI via die tunnel laten lopen. :P
Het probleem waar ook over gesproken is op het Synology forum is dat de iSCSI target (je diskstation) het lokale ip-adres meegeeft (dus in mijn geval een 192.168...... adres). Daar kan de iSCSI initiator niet mee indien die vanaf een PC via WAN (dus niet in je locale netwerk) gebruikt wordt.

Je suggestie van die VPN tunnel zou kunnen werken, maar daar heb ik geen ervaring mee. Maar het grote bezwaar is dat dat dan een vaste PC achter een router moet zijn. Ik zoek een oplossing om zelf mobiel op mijn laptop over de hele wereld makkelijk bij mijn files te kunnen (dus geen ftp / file station), Maar zoals gezegd ga ik me verdiepen in WebDAV 8)

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

• SpeedingWilly
waits schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:21:
DSM 3.0 installeren op DS210j. Ervaringen / script van een leek.
...
- Verwijderen van schijven (bij mij: 2x Samsung HD203WI 2TB) uit DS210j.
- (De volgende twee handelingen vernietigen alle gegevens op de schijven!)
- Aansluiten 1e schijf op PC. Opstarten met GParted Live CD. Deleten van partities (kies de juiste schijf!). Afsluiten.
- Aansluiten 2e schijf op PC. Opstarten met GParted Live CD. Deleten van partities (kies de juiste schijf!). Afsluiten.
- Schijven weer in DS210j monteren. (Dat lijkt veel werk, maar vanaf openmaken NAS tot herplaatsen schijven duurt maar een kwartiertje)
...
Is dit stukje uit je procedure echt nodig? Bedankt overigens voor de moeite de procedure met ons te delen }:O

Is het niet voldoende om het bovenstaande stukje te vervangen door:

- Installeren FW 3.0
- Verwijderen (ext3) partities in software Synology voor elke disk (in Volume Manager het volume verwijderen)
- Aanmaken ext4 partities in software Synology voor elke disk (in Volume Manager het volume aanmaken)

.. En daarna je data terug kopiëren van PC naar NAS?

Bereik je dan niet hetzelfde zonder fysiek je schijven te verwijderen of mis ik iets?

[update]
Aangezien ik ook de systeempartitie ext4 wil hebben werkt mijn suggestie dus niet
Heeft het herstellen van fabrieksinstellingen dan zin? Andersgezegd, wordt dan de firmware ook verwijderd? Lijkt me niet.
[/update]

Om mijn vraag anders te stellen: Is het mogelijk om helemaal opnieuw te beginnen (schone cleane install vanaf 0) ZONDER de diskstation open te maken en de harde schijven eruit te halen en in een andere pc te formatteren zodat alles gewist is. Hopelijk heeft iemand hier een helder antwoord op :9

[ Voor 20% gewijzigd door SpeedingWilly op 23-09-2010 10:56 ]

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 08:29
waits schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:21:
DSM 3.0 installeren op DS210j. Ervaringen / script van een leek.

De volgorde:
- Eerst (dat duurt lang: iedereen is aan het downloaden): downloaden van de nieuwe FW, nieuwe Synology assistant, nieuwe HL, nieuwe QSG.
Hier ook een DS210j.. gebruik em alleen voor media (1x1,5TB) dus ga geen back-up doen.. :9

Heb de FW gedownload, maar moet die Synology Assistant nog apart gedownload worden? En wat bedoel je met HL en QSG precies?

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
DS209 met DSM 3.0

Ik begrijp weer even niks van bijvoorbeeld PhotoStation 4.

Ik krijg het niet aan de praat. Niet extern en niet binnen mjin eigen netwerk (vanuit DSM bijvoorbeeld).
Er opent dan een nieuw webpagina die na even proberen aangeeft dat er verbindingsproblemen zijn.

Ik heb er heel lang niks mee gedaan, maar met de komst van de kleine 'ready' is het wel leuk om overal fotootjes van hem te kunnen bekijken (zeker met die handige iPhone app van Synology). Maar dan moet ik het wel aan de praat krijgen.

Hoe benader ik PS4 in mijn eigen netwerk? En hoe benader ik het vanaf externe locaties?

Eigen netwerk is toch: http://DS209_RTF/Photo ?
Extern is toch http://mijnip/photo ?

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

habermas schreef op donderdag 23 september 2010 @ 11:04:
Heb de FW gedownload, maar moet die Synology Assistant nog apart gedownload worden?
Nee, die heb je niet nodig om de update te doen. Via je diskstation kun je voor DSM update kiezen.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• goof.
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 16:21
timovd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 19:11:
@primusz, hoe lang duurde het?
(ik wacht nl. op mn SATA kabels sinds zondag)
Niet primusz maar toch ;)

Zit ook nog op mijn SATA kabels te "wachten", zijn de 15e verstuurd vanuit Taiwan, gisteren (22e) voor de 1e x aangeboden bij mij thuis. Helaas niemand thuis dus 2e poging vandaag, ook niemand thuis, dus morgen ophalen postkantoor/TNT-punt.

Heb je geen linkje gekregen om de zending te tracen?

Assumption is the mother of all fuck-ups

• Roelos
  • Niet online
1.1. Nieuwe mogelijkheden voor Phone en Android - Met de nieuwe smartphoneapplicatie DS photo+ kunnen gebruikers rechtstreeks met hun mobiele telefoon foto’s of video’s uploaden en downloaden van en naar een DiskStation. DS audio tovert een mobiele telefoon om in een afstandsbediening, waarmee op afstand muziek afgespeeld kan worden via USB-speakers die zijn aangesloten op een DiskStation.
DS Audio voor iPhone heeft in tegenstelling tot de Android variant geen update gekregen.
Zou het zo zijn dat als je een USB-geluidskaart in de DiskStation stop dat je dan in de web-variant van Audiostation de USB speakers selecteerd en dat je dan vervolgens via de iPhone app de boel kan aansturen? Heeft iemand dit al uitgeprobeert? Ik zou graag willen weten of het werkt voordat ik een USB-geluidskaart aanschaf.

• waits
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:35
habermas schreef op donderdag 23 september 2010 @ 11:04:
[...]
Heb de FW gedownload, maar moet die Synology Assistant nog apart gedownload worden? En wat bedoel je met HL en QSG precies?
- Assistant: De nieuwe geeft bij info aan: versie3.0-1334. Moet je beslist die hebben? Weet ik niet.
- HL: HandLeiding. Niet beslist nodig. Is nu wel de 3.0 versie (o.a. info over EXT4; Windows ACL)
- QSG: Quick start guide. Beter was QIG, quick installation guide. Blijkt zelfde te zijn als 2.3.

PS ACL: Access Control List

• waits
readytoflow schreef op donderdag 23 september 2010 @ 11:11:
Hoe benader ik PS4 in mijn eigen netwerk? En hoe benader ik het vanaf externe locaties?
- Ik merkte dat na activeren van Web Station het (bij mij) nodig was de Synology te herstarten. Geldt misschien ook voor Photo station?
- Heeft admin / andere user al schrijfrechten op de photo share?
- Staat er al iets in de photo share?

• waits
DS210j naar DSM3.0.
Ik schreef:
Een RAID1 volume creeren / controleren. Daar is ie nu mee bezig. Zal zo'n 10 uur duren.....
Over een paar dagen: Ondervonden problemen / performance metingen t.o.v. DSM2.3

Welnu:
- Volume creeren (RAID1, 2x HD203WI 2TB) duurde 10 uur 25 minuten
- Alles is weer teruggezet
- Printer (Canon IP4200) werkt OK.
- USB backup drive werkt OK (mapping nu wel niveautje hoger, ik zie nu ook lost+found. Ik moet dus nog wel even mijn Acronis True Image backup taak aanpassen ...)
- AC Ryan Playon werkt zonder enige aanpassing.
- Webstation draait weer (wel herstart DS210j nodig); Photostation draait weer.
- Alle MP3's zijn weer geindexeerd.
-> Geen enkel probleem dus (tot nu toe)

En dan nu de performance meting. Copy actie met Windows Explorer. 4 VOB's van elk 1 GB.
(PC: W7 Quad core + HDs: ca. 90 MB/s. Netwerk: Gigabit. Geen beperkende factor dus hier)
Upload naar DS210j: Windows zegt: 32,2 MB per seconde.
Download vanaf DS210j: Windows zegt: 62,2 MB per seconde.

DSM3.0 vertelt mij:
http://3.bp.blogspot.com/...1600/DS210j_DSM30_4GB.jpg
Oud plaatje, met DSM2.3:
http://1.bp.blogspot.com/...0/DS210j_LAN_2xgroot1.jpg

Conclusie performance (met DS210j): Als het al scheelt, dan maximaal 10 procent.

Overig: In 3.0 zijn er geen autorisatie verbeteringen t.o.v. 2.3. Ik mis bijvoorbeeld het verbieden van elke vorm van remote access voor (groepen van) gebruikers, incl. admin.
Mijn USB backup drive houd ik voorlopig nog wel even op EXT3, zodat ik die in noodgevallen ook nog kan benaderen via mijn Playon.

Nagekomen: Is mijn systeempartitie nu ook echt EXT4?
HenksDS> mount
/dev/root on / type ext3 (rw,relatime,errors=continue,data=ordered)
/tmp on /tmp type tmpfs (0)
none on /dev/pts type devpts (gid=4,mode=620)
/sys on /sys type sysfs (0)
/proc/bus/usb on /proc/bus/usb type usbfs (0)
/dev/md2 on /volume1 type ext4 (usrjquota=aquota.user,grpjquota=aquota.group,jqfmt=vfsv0,synoacl)
/dev/sdk1 on /volumeUSB1/usbshare type ext3 (0)

Niet dus?

[ Voor 16% gewijzigd door waits op 23-09-2010 13:16 ]

• Gizzy
  • Laatst online: 11-08 07:34
Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 09:01:
Dag tweakers,

Ik heb een probleem en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Via MP heb ik een DS209+II overgenomen zonder disken. Als ik de Synology aan het netwerk hang dan kan ik deze via de Assistant zien. So far so good. Zodra ik de machine opstart blijft de groene led knipperen, rest lijkt goed te gaan. Hoort de groene led te blijven knipperen ? De blauwe led brand normaal, deze knippert niet.

Zelf heb ik 2 maal Samsung 1.5TB F2 HD154UI disken gekocht welke volgens de Synology site compatible moeten zijn met deze NAS. Inbouwen is een fluitje van een cent, geen issues hier. Zodra ik de NAS opstart met disken dan piept bij een paar keer en starten de disken op en stoppen in dezelfde seconde weer. Dit gaat door en door. Disken starten en stoppen, starten en stoppen etc. etc. De groene disk ledjes branden ook niet. Dit betreft de versie zonder losse SATA kabels, disken schuiven direct op de SATA connectoren. Op de NAS staat versie 2.3-1157. Nieuwe DSM 3.0 is al gedownload maar krijg m'n disken niet geformateerd op de machine.

Iemand nog ideeen wat te doen ?

Ik heb al een ticket gelogt bij Synology, maar tot nu toe nog geen bericht. Verder heeft de oude gebruiker nooit problemen gehad.

Ik hoor het vraag.

Ralph.
Weet je zeker dat je de SATA 1 en Stroom 1 aan dezelfde schijf hebt gehangen. Ik heb namelijk een tijd liggen klooien en toen zag ik dat ik de sata kabel niet had gecombineerd met de goede stroom kabel. Dus HDD 1 met SATA 1 en Stroom 2 en HDD 2 met SATA 2 en Stroom 1 en dat werkt niet goed.

flickr - WOT Profile - Game PC

Verwijderd

@Gizzy,

M'n DS209+II heeft geen losse SATA en stroomkabels, enkel een vaste connector waar de disk op geschoven kan worden.

Toch nog dank voor je reactie.

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 21:04

DyStiC

'Atta way, baby!

SpeedingWilly schreef op donderdag 23 september 2010 @ 10:48:
[...]
Is het niet voldoende om het bovenstaande stukje te vervangen door:

- Installeren FW 3.0
- Verwijderen (ext3) partities in software Synology voor elke disk (in Volume Manager het volume verwijderen)
- Aanmaken ext4 partities in software Synology voor elke disk (in Volume Manager het volume aanmaken)

.. En daarna je data terug kopiëren van PC naar NAS?

Bereik je dan niet hetzelfde zonder fysiek je schijven te verwijderen of mis ik iets?

[update]
Aangezien ik ook de systeempartitie ext4 wil hebben werkt mijn suggestie dus niet
Heeft het herstellen van fabrieksinstellingen dan zin? Andersgezegd, wordt dan de firmware ook verwijderd? Lijkt me niet.
[/update]

Om mijn vraag anders te stellen: Is het mogelijk om helemaal opnieuw te beginnen (schone cleane install vanaf 0) ZONDER de diskstation open te maken en de harde schijven eruit te halen en in een andere pc te formatteren zodat alles gewist is. Hopelijk heeft iemand hier een helder antwoord op :9
Ik meen ergensop het Synology forum gelezen te hebben dat het volgende ook werkt;

- Installeren FW 3.0
- Reset uitvoeren, terug naar fabrieksinstellingen
- Herinstallatie van FW 3.0 via Synology Assistant.
Hiermee zou de systeempartitie ook ext4 zijn, en dan uiteraard opnieuw een volume aanmaken.

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:02
Ik heb de schijven niet uit mijn 110j gehad en heb toch ext4 op root en op volume1

/dev/root on / type ext4 (rw,relatime,barrier=0,journal_checksum,data=ordered)
/tmp on /tmp type tmpfs (0)
none on /dev/pts type devpts (gid=4,mode=620)
/sys on /sys type sysfs (0)
/proc/bus/usb on /proc/bus/usb type usbfs (0)
/dev/sda3 on /volume1 type ext4 (usrjquota=aquota.user,grpjquota=aquota.group,jqfmt=vfsv0,synoacl)
/volume1/@optware on /opt type bind (bind)

Ik heb volgens mij idd de herstel naar fabrieksinstellingen gebruikt.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

De opmerking van DyStiC kloppen. Ik heb dat ook zo gedaan en nu is mijn root/systempartitie ook EXT4.
Met de overgang van EXT3 naar EXT4 op mijn DS710+ is de snelheid zeer zeker verbeterd! Kwam zelden boven de 55mb/sec uit, zit nu gemiddeld op 90-95mb/sec met pieken naar 106mb/sec!

Overstap naar DSM 3 is dus zeker aan te raden!

specs | 3360wP met SE3000

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
@Kensei: Is dit verder met dezelfde netwerksettings (qua MTU) en zelfde protocollen? :o

Dit is wel een behoorlijk verschil.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

timovd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 19:11:
@primusz, hoe lang duurde het?
(ik wacht nl. op mn SATA kabels sinds zondag)
Na bevestiging dat het verzonden was heeft het 8 dagen geduurd.

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 20:25
DyStiC schreef op donderdag 23 september 2010 @ 13:53:
Ik meen ergensop het Synology forum gelezen te hebben dat het volgende ook werkt;

- Installeren FW 3.0
Hiermee zou de systeempartitie ook ext4 zijn, en dan uiteraard opnieuw een volume aanmaken.
Maar met m'n DS(409+) 99% kan ik dit dus vergeten... (even >6TB backuppen is wat problematisch voor mij).

Is het uberhaupt aan te raden om met een erg volle DS van 2.3->3.0 te gaan?

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@Eymey: ja, met dezelfde instellingen

• eymey
catchingfire schreef op donderdag 23 september 2010 @ 15:26:
[...]

Maar met m'n DS(409+) 99% kan ik dit dus vergeten... (even >6TB backuppen is wat problematisch voor mij).

Is het uberhaupt aan te raden om met een erg volle DS van 2.3->3.0 te gaan?
Ik zou niet weten waarom niet, zolang er nog genoeg ruimte is voor het uitvoeren van de upgrade.

@Kensei: Dat is dan toch echt significant :). En dat is met allerlei soorten files? Kan het zijn dat je in de oude situatie veel met files afkomstig van bittorrent downloaders getest hebt? (die dus gefragmenteerd zouden kunnen zijn). Als je een re-install met ext4 hebt gedaan en daarna alles er weer op gezet, dan staat alles natuurlijk netjes geördend.

[ Voor 30% gewijzigd door eymey op 23-09-2010 15:39 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• SpeedingWilly
DyStiC schreef op donderdag 23 september 2010 @ 13:53:
[...]

- Installeren FW 3.0
Ok, bedankt voor de tip.

Bedoel je met reset uitvoeren het indrukken van de reset knop achterop of het kiezen voor "standaardinstellingen herstellen -> de harde schijf formatteren en de fabrieksinstellingen herstellen" in de systeemtab?

En verder: waarom moet je eerst FW 3.0 installeren om na de reset een herinstallatie te doen?

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik zat nog te denken om mijn DS409 te vervangen met een DS411+

Maar als ik dit zo lees, kan ik eigenlijk beter de DS409 houden om deze als een backup van de NAS te gebruiken... Effetjes 6TB verplaatsen is natuurlijk ook niet te doen... en een backup is altijd wel handig...

ben wel benieuwd hoeveel ik voor een DS409 kan krijgen

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hoe belangrijk is de MTU waarde? Wat is ideaal?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• eymey
De MTU waarde is de grootte van de ethernet frames (standaard 1500). Voor ieder ethernetframe dat bv. op een computer binnen komt via de netwerkkaart vindt er een "Interrupt" plaats op de processor. De driver, het OS en je toepassingen gaan er vervolgens hun ding mee doen. Echter, dit brengt nogal wat administratief werk met zich mee. Je kan je voorstellen dat, bij hele hoge snelheden (meer dan 100 mbit of zelfs eerder) er steeds meer werk gaat zitten in 'onnodige overhead' de stroom om de 1500 bytes onderbroken wordt. Hiervoor hebben ze de hogere MTU waarde uitgevonden. Meer aaneengesloten bytes bij het verzenden en ontvangen van data streams :).

Zeker voor de relatief wat minder krachtige cpu's in een NAS kan dit een hoop schelen.

Wat de optimale waarde is zal je zelf moeten ondervinden met proberen. Wat (idealiter) wel het geval is, dat is dat ieder apparaat in je netwerk het ondersteunt en op dezelfde waarde staat ingesteld. Als apparaten met een hoge MTU waarde ook nog moeten praten met bv. 100 mbit apparatuur (waarop een hogere MTU niet mogelijk is), dan geeft dit ook weer overhead of, afhankelijk van combinatie switch en netwerkkaart, zelfs problemen.

Een nog veel duidelijker en completer uitleg:
http://www.smallnetbuilde...in-small-networks?start=1

[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 23-09-2010 16:57 ]

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Duidelijke uitleg. Bedankt!

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• readytoflow
  • Niet online
readytoflow schreef op donderdag 23 september 2010 @ 11:11:

Eigen netwerk is toch: http://DS209_RTF/Photo ?
Extern is toch http://mijnip/photo ?
waits schreef op donderdag 23 september 2010 @ 11:59:
[...]
- Ik merkte dat na activeren van Web Station het (bij mij) nodig was de Synology te herstarten. Geldt misschien ook voor Photo station?
Dat zou ik straks eens kunnen proberen als ik thuiskom.
- Heeft admin / andere user al schrijfrechten op de photo share?
Ja, dat heb ik gisteren al nagekeken.
- Staat er al iets in de photo share?
Jazeker. Ik heb enkel de update gedaan. Er staat voor zo'n 50GB aan foto's in verschillende mappen onder de map PHOTO op de DS209

• Ulx
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12-2022

Ulx

Wizard

Kozzmozz schreef op woensdag 22 september 2010 @ 20:53:
Ik kan blijkbaar mijn DSM 2.3 naar 3.0 niet uitvoeren, krijg steeds volgende foutmelding;
Er zijn onbekende fout opgetreden (Error No:16).
(Note: System volume is insufficient to extract upgrade patch, please backup all files and restore to factory default.)
Heb je een oude installatie waarop je regelmatig updates hebt uitgevoerd? De systeempartitie kan namelijk gemaakt zijn voor een versie die niet te veel ruimte nodig had. Ik heb hetzelfde issue op een 107e van een jaar of drie oud. Ik gok dat dit het issue is bij jou.
Je zou kunnen telnetten/ssh en kijken met df -k hoeveel vrije ruimte je hebt op dev\hda1 (da's meen ik de systeem partitie)

Is die vol dan is een reinstall waarschijnlijk de enige optie. (Hoewel ikzelf nog op zoek ben naar een workaround. Maar ik vrees met grote vreze. )

So much voor het "linux hoef je nooit opnieuw te installeren" verhaal in het ergste geval.

Wellicht -maar ik denk niet aan te bevelen- is het mogelijk de schijf uit de diskstation te halen en die aan je pc te hangen en dan met partition magic o.i.d. wat te schuiven met diskgroottes.

[ Voor 8% gewijzigd door Ulx op 23-09-2010 19:33 ]

Assignment rejected by specialist

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:43

Ankh

|true

Damn! Mag me 710+ opnieuw installeren... :(
(Eer)gister een upgrade uitgevoerd van 1334 naar 1337. Maar heb voor de zekerheid me data even gebackuped... 2TB :(

Dus gisternacht de data terug gezet. Wilde ik op me werk inloggen, kon het niet.. Dacht is portmapping maar niet dus. Blijkt dat me DSM niet meer start. Zijn we weer lekker klaar mee. De backup duurt nu nog zo'n 2 uur dus voor het slapen gaan de reset en installatie maar uitvoeren...(en opnieuw aanmaken van de volume..)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Mensen, ik kom er niet uit.

Sinds de beta versie kom ik er van buitenaf niet meer in. Welke externe computer ik ook gebruik, het lukt me niet. Ik krijg steeds de melding ; "u bent niet gemachtigd deze service te gebruiken".
Voor beta 3.0 had ik nergens last van.
Iemand een idee?

p.sw. geen poorten in mijn router veranderd.

edit ; het vreemde is, ik kan wel op mijn photostation inloggen, ook als admin. Dit zit wel op een andere poort

[ Voor 21% gewijzigd door maartend op 23-09-2010 20:37 ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Robtimus

me Robtimus no like you

Ankh schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:01:
Damn! Mag me 710+ opnieuw installeren... :(
(Eer)gister een upgrade uitgevoerd van 1334 naar 1337. Maar heb voor de zekerheid me data even gebackuped... 2TB :(

Dus gisternacht de data terug gezet. Wilde ik op me werk inloggen, kon het niet.. Dacht is portmapping maar niet dus. Blijkt dat me DSM niet meer start. Zijn we weer lekker klaar mee. De backup duurt nu nog zo'n 2 uur dus voor het slapen gaan de reset en installatie maar uitvoeren...(en opnieuw aanmaken van de volume..)
Hier nog een die met 1337 niet meer kan opstarten. Ik dacht mooi 1334 over te slaan vanwege de problemen die opgelost zouden moeten zijn in 1337, krijg ik het probleem alsnog! Starting services, daarna niks meer.

En in plaats van eerst telnet en SSH starten, nee echt helemaal niets doet het meer... Dus ik kan ook niet remote inloggen om er iets aan te doen. Fijn is dat...

Edit: nou, een reset naar factory defaults gevolgd door een reinstall heeft geholpen, met behoud van data. Alleen ben ik nu wel mijn ipkg installatie kwijt; ik heb een nieuwe bootstrap geinstalleerd maar ipkg update duurt nogal lang; volgens mij ligt die site eruit.

[ Voor 12% gewijzigd door Robtimus op 23-09-2010 22:37 ]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ipkg is vaker moeilijk bereikbaar
vooral als er weer een update is

ik denk dat iedereen dan zijn setup weer doorloopt,. en de servers een beetje bezwijken
<een van de redenen dat ik meestal pas een paar dagen later de update's doorvoer>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:38
Damn, ik stond op het punt van updaten naar de Final version of DSM 3.0. Ben ik blij dat ik eerste even het forum heb bekeken, want met de beta versie werkte mijn SABNZB ook niet meer.
Na wat rondt te speuren die weer werkend gekregen, maar voorlopig draai ik de BETA van 3.0 nog wel even! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:43

Ankh

|true

PSP123 schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 08:01:
Damn, ik stond op het punt van updaten naar de Final version of DSM 3.0. Ben ik blij dat ik eerste even het forum heb bekeken, want met de beta versie werkte mijn SABNZB ook niet meer.
Na wat rondt te speuren die weer werkend gekregen, maar voorlopig draai ik de BETA van 3.0 nog wel even! ;)
check hier: http://www.goldenburger.n...hten/synology-ds-710.html

de final kan je evengoed gemakkelijk upgraden.

Mijn reinstall is ook goed gelopen. Geen data verlies, dus dat is wel weer lekker.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
PSP123 schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 08:01:
En dat terwijl er op de site van Mertymade gewoon een SABnzbd beschikbaar is die prima werkt met 3.0 ;). Die doet het prima op 3.0, ook de final.

Iets anders wat niet meer werkt sinds de upgrade: Optware IPKG is stuk!!!! En als ik het verwijder en dan de voor mij toepasselijke bootstrap wil toepassen ( syno-e500-bootstrap_1.2-7_powerpc.xsh ), dan raakt het wel geinstalleerd maar wel met een melding: " Configuring ipkg-opt.ipk...WARNING: can't open config file: /usr/syno/ssl/openssl.cnf ". Moet nog ff kijken of dit verdere gevolgen heeft voor bv. SSL support.

[ Voor 30% gewijzigd door eymey op 24-09-2010 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ik krijg sinds de upgrade naar DSM3.0 geen toegang meer tot de mappen van mijn DS209.
Daardoor werken bepaalde applicaties niet meer. Zoals bijvoorbeeld DataReplicator. Die krijgt ook geen toegang.

De Synology Assistant ziet de DS209 gewoon actief in mijn netwerk staan.
Via windows explorer>Netwerk>DS209 kan ik de DS209 wel zien, maar wanneer ik erop klik krijg ik geen toegang.

Voor DSM3.0 werkte het wel naar behoren.
DS209 opnieuw opstarten heeft niet geholpen.

Wat kan het probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 15:05

lier

MikroTik nerd

Rechten (geen toegang klinkt als geen rechten !?)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Kensei schreef op donderdag 23 september 2010 @ 14:38:
De opmerking van DyStiC kloppen. Ik heb dat ook zo gedaan en nu is mijn root/systempartitie ook EXT4.
Met de overgang van EXT3 naar EXT4 op mijn DS710+ is de snelheid zeer zeker verbeterd! Kwam zelden boven de 55mb/sec uit, zit nu gemiddeld op 90-95mb/sec met pieken naar 106mb/sec!

En even voor de duidelijkheid, dan hoef je eigenlijk geen backup te maken van de inhoud van je DS of CS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:39

Mystikal

It never hurts to help!

Kensei schreef op donderdag 23 september 2010 @ 14:38:

Ik snap er niets van. Ik zit op EXT3.0 en ben nog nooit boven de 32mb/sec gegaan.
Ik draai nu DSM 3. Op mijn pc heb ik W7.

De schijven in mijn nas zijn Samsung HD 1.5TB SATA-2 5400rpm 32MB HD154UI (non raid, gewoon als single schijven geinstalleerd)

Ik heb CAT 5 bekabeling

Netgear GS608 Gigabit Switch.

Iemand een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door Mystikal op 24-09-2010 11:54 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
lier schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 11:12:
Rechten (geen toegang klinkt als geen rechten !?)
Ik heb gezien dat dezlefde gebruikers volgens het config scherm nog steeds dezelfde rechten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Gizzy schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 11:48:
[...]

En even voor de duidelijkheid, dan hoef je eigenlijk geen backup te maken van de inhoud van je DS of CS?
Als je van firmware 2.3 naar 3.0 gaat -in principe- niet (hoewel Synology zelf er ook bij zet dat je ALTIJD backups moet maken voor de zekerheid). Als je van ext3 naar ext4 gaat moet je zeer zeker wel backups maken, dit kan voor zover ik weet niet zonder dataverlies .

Maar goed, dit is dan toch ook al meerdere keren besproken hier? :S.

Overigens lijkt het me ALTIJD handig backups te hebben van je DS of CS inhoud, ook als je niet zulke dingen doet. Of is jouw NAS diefstal, stroompiek en user-error-proof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelos
  • Niet online
Vandaag een USB geluidskaart gekocht en deze werd gelijk herkend door mijn DS209. Vanuit de webinterface kan ik de USBspeakers nu selecteren en dat werkt prima. Helaas heb ik die optie in in de DS Audio app voor de iPhone niet. De Androit variant schijnt dit wel te kunnen.

Komt er nog een update voor DS Audio voor iPhone of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

eymey schreef op donderdag 23 september 2010 @ 15:37:
[...]

@Kensei: Dat is dan toch echt significant :). En dat is met allerlei soorten files? Kan het zijn dat je in de oude situatie veel met files afkomstig van bittorrent downloaders getest hebt? (die dus gefragmenteerd zouden kunnen zijn). Als je een re-install met ext4 hebt gedaan en daarna alles er weer op gezet, dan staat alles natuurlijk netjes geördend.
exact dezelfde files, heb met dezelfde ISO's en andere bestanden getest voor en na zodat ik een eerlijk vergelijk zou krijgen (wel appels met appels vergelijken nietwaar?)
Ook geen framentatie (EXT heeft dat trouwens al nauwelijks tot niet).

En vergeet niet dat die verbetering beide kanten op ging dus bij lezen en schrijven.
SpeedingWilly schreef op donderdag 23 september 2010 @ 15:38:
[...]

En verder: waarom moet je eerst FW 3.0 installeren om na de reset een herinstallatie te doen?
De reden is omdat, als je nogmaals de FW erop zet, je op die manier dwingt dat de systempartitie ook EXT4 wordt. Doe je dat niet dan is alleen je werkbare paretiei in EXT4 gezet. Doe je daarna een reset en je start nogmaals de de update, dan pas wordt je systempartitie ook EXT4.

[ Voor 57% gewijzigd door Tallguy op 24-09-2010 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Mystikal schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 11:53:
[...]

Ik snap er niets van. Ik zit op EXT3.0 en ben nog nooit boven de 32mb/sec gegaan.
Ik draai nu DSM 3. Op mijn pc heb ik W7.

De schijven in mijn nas zijn Samsung HD 1.5TB SATA-2 5400rpm 32MB HD154UI (non raid, gewoon als single schijven geinstalleerd)

Ik heb CAT 5 bekabeling

Netgear GS608 Gigabit Switch.

Iemand een idee?
Welke NAS heb je dan? Je kan ook testen welke MTU/jumboframe settings werkt in jouw omgeving. Hoewel ik niet verwacht dat je daar veel winst uit gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC
  • Laatst online: 09-10 21:04

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

Kensei schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 19:28:
De reden is omdat, als je nogmaals de FW erop zet, je op die manier dwingt dat de systempartitie ook EXT4 wordt. Doe je dat niet dan is alleen je werkbare paretiei in EXT4 gezet. Doe je daarna een reset en je start nogmaals de de update, dan pas wordt je systempartitie ook EXT4.
Hoe heb jij de reset uitgevoerd, via config van DSM (optie: De harde schijf formatteren en de standaard fabrieksinstellingen herstellen) of door de reset knop op het apparaat zelf ingedrukt te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelos
  • Niet online
Roelos schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 19:01:
Vandaag een USB geluidskaart gekocht en deze werd gelijk herkend door mijn DS209. Vanuit de webinterface kan ik de USBspeakers nu selecteren en dat werkt prima. Helaas heb ik die optie in in de DS Audio app voor de iPhone niet. De Androit variant schijnt dit wel te kunnen.

Balen...De iPhone app kan dus niet wat de Android variant wel kan.
Synology smartphone apps, the new DS photo+, DS audio and DS cam, now support Android phones in addition to iPhone. With DS photo+, users can upload photos or videos from their iPhones or Android phones straight into and download from their DiskStations. Users can also view photos and videos that are stored on their DiskStations and leave comments for their friends. The Android version of DS audio comes with a unique remote function, allowing users to remotely control the music playing on their DiskStation’s attached USB speakers
Waarom de iPhone app niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-10 19:47
nevermind

[ Voor 95% gewijzigd door Arjan P op 24-09-2010 23:28 ]

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:39

Mystikal

It never hurts to help!

Kensei schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 19:43:
[...]

Welke NAS heb je dan? Je kan ook testen welke MTU/jumboframe settings werkt in jouw omgeving. Hoewel ik niet verwacht dat je daar veel winst uit gaat halen.
Vergeten erbij te zetten... |:(

DS410j

Basement Bios ---- Exo-S

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-10 23:28
Kan iemand mij vertellen waar ik kan zien of ik EXT 3 of EXT 4 heb?

Ik draai DSM 3.0

EDIT: Ik heb alles naar het opzetten van DSM 3.0 opnieuw ingericht (nieuw volume aangemaakt).

[ Voor 35% gewijzigd door Vjenne-ICT op 25-09-2010 08:51 ]

• mauricedb
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-10 13:20
Zet SSH aan op de admin pagina van de Synology. Maak via een apart programma verbinding met de Synology (bijv. WinSCP). Open een terminal en voer 'mount' in. Nu krijg je te zien of het ext3 of ext4 is. Als het nog niet (de root en/of de sda3) op ext3 staat, nog een keertje de Synology herstellen naar fabrieksinstellingen en via Assistant de DSM 3.0 software installeren. Nu moet als het goed is wel ext4 bij beiden gebruikt zijn (dat was bij mij tenminste het geval).

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 15:03

immetjes

HIER is BERN-E

Ik heb een DS210J en DSM3.0. Het stroomschema (automatisch uit en aan) staat meestal op 00:30u uit en om 08:00u aan. Soms wil ik hem echter 's nachts wel aanhebben en dan haal ik het hele stroomschema leeg en sla dat op; dan staat er dus niets meer in dat schema.

Probleem is nu dat het stroomschema "blijft hangen". Ondanks dat alles uitgevinkt staat gaat ie uit om 00:30u uit. Maar niet -wat je zou verwachten- meer aan om 08:00u. Het stroomschema is dan nog steeds leeg trouwens.

Kan ik deze tijd met SSH nog ergens anders zetten of re-setten?

[ Voor 0% gewijzigd door immetjes op 25-09-2010 10:13 . Reden: typos ]

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:44
Roelos schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 22:53:
[...]

Balen...De iPhone app kan dus niet wat de Android variant wel kan.

[...]

Waarom de iPhone app niet?
Was het niet zo dat er een nieuwe app zou komen voor DSM3? De nieuwe Photo app is er wel al...
iPhone/Android Phone Support
DS audio

Live Music Streaming Straight to Your iPhone/Android phone

Carry terabytes of music database with mobility. Stream your music library from Audio Station direct to your iPhones or Android phones. Browse songs by albums, artists, folders, or genres; create playing queues or simply grab 100 songs randomly, all at your fingertips.

Control Music Playback from Speakers Attached to DiskStation

Ever imagined using your phone as an audio remote control? DS audio is built-in with Synology Remote function. Control Audio Station just like how you’d use a regular remote control, except this time the flashy touch screen will offer you the genius control and the real-time music info.
Bron:http://www.synology.com/enu/products/features/iPhone-Mobile.php

MTB Trail Traffic

• Roelos
  • Niet online
-LA- schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 14:26:
[...]

Was het niet zo dat er een nieuwe app zou komen voor DSM3? De nieuwe Photo app is er wel al...

[...]

Bron:http://www.synology.com/enu/products/features/iPhone-Mobile.php
Ik hoop inderdaad dat Synology DS Audio voor iPhone gaat updaten. De huidige versie in de appstore dateert uit 2009.
Als ik het stukje lees wat jij gequote hebt zou je inderdaad denken dat het zou moeten kunnen, maar in het stukje wat ik van de synology-site heb gehaald lijkt het toch echt alleen op de Android te werken.
Ik heb ze al een mailtje gestuurd. Ben benieuwd of en wanneer ik een antwoord terug krijg.

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-10 15:32
Gisteren ook maar even mijn DS 210J geupdate naar de nieuwe DSM. Het indexeren duurt wel effe zeg :S. Mijn muziekcollectie is nu nog steeds aan het indexeren. (kleine 140GB)

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-10 23:28
mauricedb schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 09:31:
Zet SSH aan op de admin pagina van de Synology. Maak via een apart programma verbinding met de Synology (bijv. WinSCP). Open een terminal en voer 'mount' in. Nu krijg je te zien of het ext3 of ext4 is. Als het nog niet (de root en/of de sda3) op ext3 staat, nog een keertje de Synology herstellen naar fabrieksinstellingen en via Assistant de DSM 3.0 software installeren. Nu moet als het goed is wel ext4 bij beiden gebruikt zijn (dat was bij mij tenminste het geval).
Top, bedankt voor deze uitgebreide uitleg.

Het is helemaal gelukt en het is EXT4

Thanks!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Tijdens de creatie van je volume kan je bij de resource monitor van de CPU ook zien of er een EXT4 volume gemaakt wordt door de aanwezigheid van het proces mkfs.ext4 als ik het goed herinnerer.

Ik ben inmiddels ook over op EXT4 en ik merk wel degelijk een snelheidsverschil, de DS409+ lijkt wat responsiever in Bridge CS5 en file copys gingen ook sneller, helaas geen exacte cijfers bijgehouden.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een DS110J en bij downloaden via SABNZBd+ 4.12 heb ik regelmatig dat er maar gedurende een korte tijd wordt gedownload en dan weer enkele minuten 0 kB/s. Zie ook het bijgevoegde screenshot.
Heeft iemand anders dit ook, wat is de oorzaak en is er een oplossing voor ?

Plaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brickman
  • Laatst online: 04-10 09:24
Heb nu alles ook op ext4 staan. Tijdens het back-uppen ben ik er wel achter gekomen dat ftp sneller is dan een externe ntfs schijf er aan te hangen en alles hiernaar toe te verplaatsen. Tijdens het verplaatsen ging de cpu naar 100%.

Verder is het niet mogelijk om vanuit usenet met 4 connecties de hele verbinding vol te trekken terwijl dit met Alt.Binz wel goed gaat. Iemand hier een oplossing voor?

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:09
Brickman schreef op zondag 26 september 2010 @ 11:34:
Heb nu alles ook op ext4 staan. Tijdens het back-uppen ben ik er wel achter gekomen dat ftp sneller is dan een externe ntfs schijf er aan te hangen en alles hiernaar toe te verplaatsen. Tijdens het verplaatsen ging de cpu naar 100%.

Verder is het niet mogelijk om vanuit usenet met 4 connecties de hele verbinding vol te trekken terwijl dit met Alt.Binz wel goed gaat. Iemand hier een oplossing voor?
Is het trouwens beter om de externe (USB) schijven in NTFS te laten?
Of iemand een ander idee hierover.

Ik heb nl. 3 externe USB schijven aan m'n 207+ hangen en wil weten wat het beste/snelst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:45

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Ben van plan om mijn Hdd in mijn 110j te vervangen. Is het mogelijk om via Ghost (of soortgelijk) een clone te maken en deze te plaatsen op de nieuwe, grotere, hdd? Zodat ik verder geen install hoef te doen en geen data verlies krijg?
Of is het een idee om naar Ext 4 te gaan?

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Verwijderd schreef op zondag 26 september 2010 @ 08:21:
Ik heb een DS110J en bij downloaden via SABNZBd+ 4.12 heb ik regelmatig dat er maar gedurende een korte tijd wordt gedownload en dan weer enkele minuten 0 kB/s. Zie ook het bijgevoegde screenshot.
Heeft iemand anders dit ook, wat is de oorzaak en is er een oplossing voor ?

Plaatje
Is Sabnzbd dan aan het uitpakken of...? Er bestaat een switch (helemaal onderin de "switches" pagina) die het downloaden stopt als hij aan het parren/uitpakken is.

@master_viper
Naar ext4 gaan, maakt wel degelijk verschil uit!

[ Voor 5% gewijzigd door aramdin op 26-09-2010 12:11 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Even kicken.
maartend schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:33:
Mensen, ik kom er niet uit.

Sinds de beta versie kom ik er van buitenaf niet meer in. Welke externe computer ik ook gebruik, het lukt me niet. Ik krijg steeds de melding ; "u bent niet gemachtigd deze service te gebruiken".
Voor beta 3.0 had ik nergens last van.
Iemand een idee?

p.sw. geen poorten in mijn router veranderd.

edit ; het vreemde is, ik kan wel op mijn photostation inloggen, ook als admin. Dit zit wel op een andere poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

master_viper schreef op zondag 26 september 2010 @ 12:07:
Ben van plan om mijn Hdd in mijn 110j te vervangen. Is het mogelijk om via Ghost (of soortgelijk) een clone te maken en deze te plaatsen op de nieuwe, grotere, hdd? Zodat ik verder geen install hoef te doen en geen data verlies krijg?
Of is het een idee om naar Ext 4 te gaan?
Heb je al bekeken of de kernel ext4 ondersteunt in je NAS? Zonder die wetenchap heeft een move naat ext4 geen zin. Ik vermoed dat er geen support is voor ext4 in je kernel. Een clone maken van je disk en dan expanderen met een tool die ext3 ondersteunt is mogelijk. Het kan ook zonder, maar dan moet je zelf nog resizefs gebruiken in je NAS om de expansie door te voeren.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aramdin schreef op zondag 26 september 2010 @ 12:10:
[...]

Is Sabnzbd dan aan het uitpakken of...? Er bestaat een switch (helemaal onderin de "switches" pagina) die het downloaden stopt als hij aan het parren/uitpakken is.
Nope, is niet aan het uitpakken.....en er draaien verder ook geen zware andere processen op mijn NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:52

Nicap

Tsssk....

Roelos schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 19:01:

welke USB geluidskaart heb je gekocht? Ik heb hier ook wel oren naar namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Verwijderd schreef op zondag 26 september 2010 @ 14:46:
[...]

Nope, is niet aan het uitpakken.....en er draaien verder ook geen zware andere processen op mijn NAS.
Hoezo gebruik je nog die oude versie? Ik zou eens denken aan een upgrade naar 0.5.4

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aramdin schreef op zondag 26 september 2010 @ 16:41:
[...]

Hoezo gebruik je nog die oude versie? Ik zou eens denken aan een upgrade naar 0.5.4
Ik ga upgraden.....en hoop dat het probleem dan over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:49

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ik draai 3.0 en 0.5.4 van Sabnzbd+.
Voor mijn gevoel is alles iets soepeler geworden. Downloaden kost nu minder 'kracht'.
Zet hem meestal vast op max. 1,5 MB/s

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi guys,

Trouble in paradise! Sinds dit weekend een Synology, maar op mijn Mac openen mappen vreselijk langzaam en gaat kopieren van 8 MB in meer dan 30 seconden (na berekenen van resterende tijd, voorbereiden.. al met al kost het zo'n 5 minuten). Onder Windows XP draait de NAS als een zonnetje!

Het gaat om een Synology DS210j. Op het Synologyforum postte ik dit verhaal.

Iemand tips?

Thanks!
Domien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelos
  • Niet online
Nicap schreef op zondag 26 september 2010 @ 16:28:
[...]

welke USB geluidskaart heb je gekocht? Ik heb hier ook wel oren naar namelijk.
Ik heb deze gekocht(niet in deze webshop, maar bij de lokale electronica-boer voor 9 Euro)

Klik

Zal natuurlijk niet de beste kwaliteit zijn, maar voor 9 euro wilde ik eerst de gok wel wagen of het allemaal zou werken via DS Audio app voor iPhone. De DiskStation herkent hem dus wel, maar ik kan het dus niet aansturen met de iPhone App.
Ik heb nog geen reactie van Synology waarom de iPhone app dit niet kan terwijl het op Android wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Niet online
mauricedb schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 09:31:
He een naamgenoot ;)

Ik ga binnenkort ook backuppen en wil alles naar ext4.

Nu ben ik nou ook weer niet zo super technisch dat ik makkelijk in ssh en telnet kan werken.
Maar vind wel fijn om alles te kunnen checken of het goed staat.

Je hebt het over sda3/root. Geen idee eigenlijk wat sda3 is...

Als ik je tip voor checken do,e dan zie ik:
code:
1
2
3
4
5
6
NAS_410J> mount
/dev/md0 on / type ext3 (rw,data=ordered)
/tmp on /tmp type tmpfs (rw)
/sys on /sys type sysfs (rw)
/proc/bus/usb on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
/dev/md2 on /volume1 type ext3 (usrquota,grpquota)

Welke is dan de systeempartitie en welke de volume?
Ik neem aan eerste de Root/systeepartitie en de 2de het volume/sda3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Nu online

Robtimus

me Robtimus no like you

Mau_Maus schreef op zondag 26 september 2010 @ 21:48:
code:
1
2
3
4
5
6
NAS_410J> mount
/dev/md0 on / type ext3 (rw,data=ordered)
/tmp on /tmp type tmpfs (rw)
/sys on /sys type sysfs (rw)
/proc/bus/usb on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
/dev/md2 on /volume1 type ext3 (usrquota,grpquota)
/ is je root-systeem, oftewel je systeempartitie. Do not touch ;)
/tmp is zoiets als C:\Windows\Temp, tijdelijke bestanden dus. Over het algemeen mag je deze negeren.
/sys is een ander soort systeempartitie. Dit is eigenlijk geen fysieke scherm maar een stuk geheugen dat oa je aangesloten hardware bijhoudt. Do not touch!
/proc, met daarin /proc/bus/usb, is iets soortgelijks. /proc zelf heeft een aantal folders met numerieke namen, dit zijn de processen die momenteel actief zijn. Do not touch!
/volume1 is, zoals de naam al aangeeft, je eerste volume. Je zult ook /volume2 etc krijgen als je meerdere volumes aanmaakt.

Over het algemeen moet je alleen bezig zijn met /volume1 (en verder). / alleen als je daar verstand van hebt.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Niet online
IceManX schreef op zondag 26 september 2010 @ 22:08:
[...]

/ is je root-systeem, oftewel je systeempartitie. Do not touch ;)
/tmp is zoiets als C:\Windows\Temp, tijdelijke bestanden dus. Over het algemeen mag je deze negeren.
/sys is een ander soort systeempartitie. Dit is eigenlijk geen fysieke scherm maar een stuk geheugen dat oa je aangesloten hardware bijhoudt. Do not touch!
/proc, met daarin /proc/bus/usb, is iets soortgelijks. /proc zelf heeft een aantal folders met numerieke namen, dit zijn de processen die momenteel actief zijn. Do not touch!
/volume1 is, zoals de naam al aangeeft, je eerste volume. Je zult ook /volume2 etc krijgen als je meerdere volumes aanmaakt.

Over het algemeen moet je alleen bezig zijn met /volume1 (en verder). / alleen als je daar verstand van hebt.
ik ga er ook niks mee doen.

En ging er ook wel van uit dat het zo iets was qua indeling. Maar wou het even controleren.

Het is puur ter controle, dat ik dit mount. En vroeg me af wat dat sda3 was, wat hij bedoelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:52

Nicap

Tsssk....

Roelos schreef op zondag 26 september 2010 @ 21:42:
[...]

Ik heb deze gekocht(niet in deze webshop, maar bij de lokale electronica-boer voor 9 Euro)

Klik

Zal natuurlijk niet de beste kwaliteit zijn, maar voor 9 euro wilde ik eerst de gok wel wagen of het allemaal zou werken via DS Audio app voor iPhone. De DiskStation herkent hem dus wel, maar ik kan het dus niet aansturen met de iPhone App.
Ik heb nog geen reactie van Synology waarom de iPhone app dit niet kan terwijl het op Android wel kan.
Tnx, zoiets werkt dus gewoon, zo'n generic usb kaartje..

Ik heb er twee besteld bij zo'n chineze site. Die zal dus ook wel werken hopelijk(ziet er ongeveer hetzelfde uit kwa kwaliteit). Ikheb verder geen iphone of android toestel,maar via de webinterface werkt het wel gewoon toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricedb
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-10 13:20
Mau_Maus schreef op maandag 27 september 2010 @ 01:26:
[...]

ik ga er ook niks mee doen.

En ging er ook wel van uit dat het zo iets was qua indeling. Maar wou het even controleren.

Het is puur ter controle, dat ik dit mount. En vroeg me af wat dat sda3 was, wat hij bedoelde
Bij mij heet het sda3, bij jou blijkbaar md2.

Komt erop neer (zoals IceManX al zei) dat de eerste ext3/4 in het lijstje de root is en de tweede ext3/4 het volume is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hier ben ik inmiddels ook alles aan het backuppen naar externe harddisks, vrije ruimte op de PC, etc. Met het doel om alles opnieuw te installeren met ext4.

Pfff... misschien toch maar eens zo'n behuizinkje kopen (Sitecom maakt ze geloof ik) waar ik 2 harddisks in kan doen waarbij een intelligente controller zorgt dat je die harddisks bij elkaar als 1 blockdevice te zien krijgt. Het is nu wel steeds een hele bevalling om bij een backup van disks te moeten wisselen, voordat je alles een keer hebt veilig gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-08 20:12
Iemand nog een idee over onderstaande? Sta op het punt om dvd te branden en op te sturen via post :'(
witteveder schreef op donderdag 23 september 2010 @ 10:25:
Ik heb DSM3.0 op mijn ds209+II erop staan sinds gisteren. Ik probeerde direct FTP toegang op folder niveau te regelen (dus niet meteen hele share/volume toegankelijk maken, maar slechts een enkel mapje daarin) maar dat lukte me niet, ik kon niet vinden hoe dat te doen? Dat was toch juist een van de verbeteringen in DSM3.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

ruward schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 10:11:
Ik heb een DS210J en DSM3.0. Het stroomschema (automatisch uit en aan) staat meestal op 00:30u uit en om 08:00u aan. Soms wil ik hem echter 's nachts wel aanhebben en dan haal ik het hele stroomschema leeg en sla dat op; dan staat er dus niets meer in dat schema.

Probleem is nu dat het stroomschema "blijft hangen". Ondanks dat alles uitgevinkt staat gaat ie uit om 00:30u uit. Maar niet -wat je zou verwachten- meer aan om 08:00u. Het stroomschema is dan nog steeds leeg trouwens.

Kan ik deze tijd met SSH nog ergens anders zetten of re-setten?
Die bug had ik ook ontdekt in firmware 1337 :(
Powerschema aan op enabled werkt goed, op disabled gaat hij niet aan.
Powerschema uit op enabled werkt goed, op disabled gaat de NAS toch uit.

Kwam ik dus de volgende dag achter toen ik hem niet meer kon bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
readytoflow schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 10:38:
Ik krijg sinds de upgrade naar DSM3.0 geen toegang meer tot de mappen van mijn DS209.
Daardoor werken bepaalde applicaties niet meer. Zoals bijvoorbeeld DataReplicator. Die krijgt ook geen toegang.

De Synology Assistant ziet de DS209 gewoon actief in mijn netwerk staan.
Via windows explorer>Netwerk>DS209 kan ik de DS209 wel zien, maar wanneer ik erop klik krijg ik geen toegang.

Voor DSM3.0 werkte het wel naar behoren.
DS209 opnieuw opstarten heeft niet geholpen.

Wat kan het probleem zijn?
AAARGH :( 7(8)7

Ik wordt er helemaal gestoord van!
Ik krijg Photostation, Datareplicator e.d. niet meer aan de praat!

Ik kan inloggen op de DSM3.0, ik kan bestanden van de DS209 openen/afspelen op mijn Playstation 3.
Ik zie de DS209 in mijn (Windows verkenner) netwerk staan maar kan niet browsen in de DS209

Kan Datareplicator wel opstarten maar dan krijg ik de melding dat er geen toegang/verbinding mogelijk is naar de DS209.

Ik heb niks aan de gebruikers gewijzigd. Gebruikers hebben overal ook volledige toegang en rechten volgens het config.scherm.

Heb hem al een paar keer opnieuw laten opstarten, geen resultaat.

Voor DSM 3.0 werkte het wel allemaal. (ik mis de help functie t.o.v. vorige DSM ook wel. Die DSM was voor een NOOB als mijzelf toch eenvoudiger)
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik heb net een nieuwe Synology DS411+ besteld om mijn DS409 te vervangen.

Nou ga ik natuurlijk alle data overhevelen, maar wat zal de beste methode zijn om dit te doen.

1) de nieuwe DS411+ als synologybackupserver aanzetten, en dan alle data van volume1 daarnaartoe backupppen via 1Gbps LAN. Nadeel: de data worden in een "backup############"-folder geplaatst

2) (weet niet of het mogelijk is) de twee synology aan elkaar aansluiten via USB/esata en dan data overpompen met rsync.

Of iemand anders een beter idee?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:30

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

kmf schreef op maandag 27 september 2010 @ 16:08:
Ik heb net een nieuwe Synology DS411+ besteld om mijn DS409 te vervangen.

Nou ga ik natuurlijk alle data overhevelen, maar wat zal de beste methode zijn om dit te doen.

1) de nieuwe DS411+ als synologybackupserver aanzetten, en dan alle data van volume1 daarnaartoe backupppen via 1Gbps LAN. Nadeel: de data worden in een "backup############"-folder geplaatst

2) (weet niet of het mogelijk is) de twee synology aan elkaar aansluiten via USB/esata en dan data overpompen met rsync.

Of iemand anders een beter idee?
helpt dit je verder?
http://forum.synology.com..._between_Synology_Systems

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Nee, want daar wordt uitgegaan dat je de HDDs overplaatst naar een nieuwe.
Ik wil alleen de data overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je een beetje handig bent met de terminal, dan zou je vanuit de nieuwe diskstation kunnen verbinden via FTP/SMB enzovoort. Dan kun je zonder "tussenstation" de data overzetten.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:33
Magic schreef op maandag 27 september 2010 @ 16:31:
Als je een beetje handig bent met de terminal, dan zou je vanuit de nieuwe diskstation kunnen verbinden via FTP/SMB enzovoort. Dan kun je zonder "tussenstation" de data overzetten.
rsync dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmigaPower
  • Laatst online: 31-07 10:53
Gisteren mijn good ol' DS107 bijgewerkt naar DSM 3.0-1337. Dat ging prima, maar het lukt me niet om mijn schijf EXT4 te formatteren...terwijl ik dat wel graag wil :)

Ik heb van alles geprobeerd:
  • Schijf aan PC gehangen, via GParted helemaal leeggemaakt en toen een verse installatie via Synology Assistant gedaan. Helaas pindakaas. Ook daarna een factory reset en dan een herinstallatie mocht niet baten.
  • Reset-knopje tweemaal ingedrukt en daarna herinstallatie. Ook helaas pindakaas.
  • Volume1 datapartitie via GParted geformatteerd als EXT4: helaas. NAS start niet meer op en blijft piepen.
  • In een post op het Synology-forum staat dat je de partitie ook handmatig kunt formatteren via tune2fs. Het is me gelukt om via IPKG tune2fs te installeren (ipkg install e2fslibs en ipkg install e2fsprogs). Maar ja, hoe kan ik nou tune2fs gebruiken terwijl deze op volume1 staat die ge-umount moet worden?
Heeft iemand nog ideeën die mij verder kunnen helpen? Of is het wellicht gewoon niet mogelijk om EXT4 te gebruiken onder een DS107?

[ Voor 16% gewijzigd door AmigaPower op 27-09-2010 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Niet online
Ik kan niet echt goed vinden wat het volgende betekend:

1) Rond 13:00 een stroomuitval gehad. (Schijnbaar niet gevinkt dat ie automatisch aan moet gaan.)
2) Aangezet
3) Lan knipperd en de grote blauwe led knipperen al een uur. De rest staat uit.

Ik lees dat het kan betekenen dat ie dan een soort check doet, maar dan moet dan zichtbaar zijn in Synology assistant, maar daar staat bij status "gereed".

Zo te zien werkt alles wel... Behalve Sabnzbd+

Iemand een idee?

Hmm pakket Sabnzbd+ gestopt.. en gelijk een peeeep dat alles OK was... raar. Zat dus iets niet lekker waardoor het pakket niet mee kon opstarten ofzo.

[ Voor 20% gewijzigd door Mau_Maus op 27-09-2010 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Nu online

Robtimus

me Robtimus no like you

AmigaPower schreef op maandag 27 september 2010 @ 19:05:
Of is het wellicht gewoon niet mogelijk om EXT4 te gebruiken onder een DS107?
Dat dus... Eigenaren van de x07 series (waaronder ik met mijn 207+) missen een aantal features, zoals de kernel update, IPv6 en EXT4.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmigaPower
  • Laatst online: 31-07 10:53
IceManX schreef op maandag 27 september 2010 @ 20:28:
[...]

Dat dus... Eigenaren van de x07 series (waaronder ik met mijn 207+) missen een aantal features, zoals de kernel update, IPv6 en EXT4.
Dat is het antwoord dat ik niet wilde horen... ;) Is het een hardwarematige beperking, of zou het met het nodige hackwerk toch mogelijk moeten zijn om deze features op de x07-serie aan de praat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
AmigaPower schreef op maandag 27 september 2010 @ 20:57:
[...]

Dat is het antwoord dat ik niet wilde horen... ;) Is het een hardwarematige beperking, of zou het met het nodige hackwerk toch mogelijk moeten zijn om deze features op de x07-serie aan de praat te krijgen?
Zal hardwarematig zijn. Over al die j modellen gaat hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Nu online

Robtimus

me Robtimus no like you

Ik betwijfel het. Kernel 2.6.32 is heel goed mogelijk op een x07. Daarmee krijg je automatisch EXT4 support. IPv6 krijg je er dan ook 99% zeker bij. Het lijkt me eerder een marketingtruc - als je EXT4 of IPv6 wil, upgrade dan maar.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-10 17:30
Magic schreef op maandag 27 september 2010 @ 16:31:
Linux command 'scp', google is je vriend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlees_Jus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10-2023
2 (simpele) vragen.
Heb overal gezocht maar kan het echt nergens vinden.

Als ik een externe HDD of USB stick via USB aansluit, moet deze dan nog geformatteerd worden voordat deze volledig gebruikt kan worden? Of verschijnen ze gewoon als extra schijf/map in het systeem? En zijn ze dan na gebruik ook weer los te koppelen en gewoon als externe schijf te gebruiken? (weer zonder formatteren dus...)

En kan de hele NAS ook als externe schijf gebruikt worden? Dus gewoon via USB te koppelen? Zeker bij het verplaatsen van (veel) grote bestanden sluit ik m liever via USB aan dan dat ik alles via het netwerk doe...

Alvast ontzettend bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:15
Een externe schijf moet geformatteerd zijn om hem te gebruiken. Als je een schijf al met je computer geformatteerd hebt in een bestandssysteem dat de synology begrijpt, dan hoef je dat niet opnieuw te doen.
De synology kan overweg met FAT32, Ext3, en ik geloof tegenwoordig ook met NTFS. (Maar bijvoorbeeld niet met HFS+ van Apple.)

Je kan de synology niet via usb als externe schijf aan je computer hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
eymey schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 12:00:
[...]
Als je van firmware 2.3 naar 3.0 gaat -in principe- niet (hoewel Synology zelf er ook bij zet dat je ALTIJD backups moet maken voor de zekerheid). Als je van ext3 naar ext4 gaat moet je zeer zeker wel backups maken, dit kan voor zover ik weet niet zonder dataverlies .
[...]
Maar goed, dit is dan toch ook al meerdere keren besproken hier? :S.
Dat kan, alleen houdt het wat betreft kennis voor mij een beetje op bij discussies ed over ext3 en ext4. Nu het in de FW upgrade ingebakken zit, moet ik me daar wel in verdiepen ja. In het verleden dus nooit echt veel naar gekeken.
[...]
Overigens lijkt het me ALTIJD handig backups te hebben van je DS of CS inhoud, ook als je niet zulke dingen doet. Of is jouw NAS diefstal, stroompiek en user-error-proof?
Een structurele Backup oplossing van CS moet ik nog regelen. En nee de CS is niet diefstal proof of user error proof, dat zeker niet ;) . Wat betreft piek-spanning valt het wel mee. Zitten twee goede stekkerdozen op met overspanning beveiliging.

En ik snap ook wel dat een backup altijd handig is. En ik wil ook niet zeggen dat ik geen backup maak voor een FW upgrade. Alleen moet ik dan altijd een afweging maken. Alles backuppen, want ik weet zeker dat alles weg is, of alleen mijn kritieke data backuppen en de rest laten staan met de relatief kleine kans dat ik dat verlies. Vandaar mijn vraag.
eymey schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 17:51:
@Gizzy: Welke IP camera's heb je?
Ik zie je vraag net pas, maar ik zal even checken. Ze zijn niet van mezelf maar van mijn schoonvader, ik neem zijn stream op, hoeft hij zijn server niet meer te laten draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizzy op 28-09-2010 08:15 ]

Pagina: 1 ... 40 ... 66 Laatste

Dit topic is gesloten.