DSM 3.0 installeren op DS210j. Ervaringen / script van een leek.
Allereerst: Er zijn meerdere manieren om te upgraden naar 3.0.
Mijn uitgangspunten waren:
- Heb ik 3.0 nodig? Nee.
- Waarom wil ik 3.0? Omdat het er is.
- Heb ik EXT4 nodig, en dan ook nog voor de systeempartitie? Nee
- Waarom nu al/pas? De final heeft inmiddels zijn eerste patch (1337). De ergste problemen zullen nu wel voorbij zijn.
- Ik had genoeg (extra) backup ruimte, en wilde ook voor de systeempartitie EXT4 hebben.
- Daarom gekozen voor volledig opnieuw installeren.
De volgorde:
- Eerst (dat duurt lang: iedereen is aan het downloaden): downloaden van de nieuwe FW, nieuwe Synology assistant, nieuwe HL, nieuwe QSG.
- Maken van (extra) backup van alles op de DS210j (Ja, ik had die ruimte op mijn PC)
- Verwijderen van schijven (bij mij: 2x Samsung HD203WI 2TB) uit DS210j.
- (De volgende twee handelingen vernietigen alle gegevens op de schijven!)
- Aansluiten 1e schijf op PC. Opstarten met GParted Live CD. Deleten van partities (kies de juiste schijf!). Afsluiten.
- Aansluiten 2e schijf op PC. Opstarten met GParted Live CD. Deleten van partities (kies de juiste schijf!). Afsluiten.
- Schijven weer in DS210j monteren. (Dat lijkt veel werk, maar vanaf openmaken NAS tot herplaatsen schijven duurt maar een kwartiertje)
- Oude Synology Assistant de-installeren, Assistant 3.0 installeren op PC. DS210j aanzetten. Assistant starten. Nieuwe FW (.pat) selecteren. Installeren.
- Na gereed (ca 15 minuten), en herstart NAS (herstart ging OK): Assistant starten. Benaderen DS210j ging OK.
- (Eventueel DHCP wijzigen naar static IP)
- (Eventueel wachtwoord Admin wijzigen van leeg naar ********)
- Een RAID1 volume creeren / controleren. Daar is ie nu mee bezig. Zal zo'n 10 uur duren.....
Over een paar dagen: Ondervonden problemen / performance metingen t.o.v. DSM2.3 ....
[
Voor 4% gewijzigd door
waits op 22-09-2010 18:59
]