My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Maar de motor laten lopen zonder riem kan ook wel toch?
Er vroeg ook iemand om pics.
Het is een rooie alfa 146 uit 2000

[ Voor 46% gewijzigd door Ernemmer op 15-01-2010 22:22 ]
Als de riem alleen maar vanaf de krukas naar de dynamo gaat kan je 'm het beste inderdaad verwijderen.
Je kan de motor dan wel gewoon laten draaien. Maar verder wel met alle verbruikers uitgeschakeld. (dus geen lampen, radio, kachel e.d.)
Hoe ver je dan komt, is sterk afhankelijk van de kwaliteit en sterkte van je accu.
BMW 535D
[ Voor 10% gewijzigd door c0ne op 16-01-2010 09:46 ]
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?
Nice, vaag probleem, fijn dat het opgelost isHarry schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 19:44:
En de 166 staat weer lekker hier voor de deur![]()
![]()
![]()
Om de één of andere reden klapte er steeds een 5mA zekering er uit zodra de examineer aangesloten werd.
Hoe dan ook, ze hebben het opgespoort en opgelost. Alles werkt weer naar behoren
Dat kan makkelijk, noodgedwongen Amstelveen -> Hardenberg gedaan met de 155Ernemmer schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 20:40:
Zo nu ik ook even een update van me (probleem) auto.
Afspraak gemaakt bij de garage en er gaat een hoop vervangen worden a 400 euro.
Nu moet ik me auto er alleen heen slepen en de motor draait dus niet. Is het mogelijk om een 146 te slepen zonder lopende motor en hebben er hier misschien mensen ervaring hiermee.
Misschien is er wel iemand hier die in de buurt van Groenlo/Vorden woont en een oplegger heeft voor me auto en deze zou willen vervoeren voor een niet al te grotevergoeding??
Ai, goed kapot... riem er even afhalen, snelste manier hier is doorknippen. Valt geen eer aan deze multiriem te behalenErnemmer schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 22:17:
Ik zal binnenkort even een proefritje maken dan.
Maar de motor laten lopen zonder riem kan ook wel toch?
Er vroeg ook iemand om pics.
Het is een rooie alfa 146 uit 2000
[afbeelding]
andere pics heb ik niet van me auto
[ Voor 40% gewijzigd door ephymerous op 16-01-2010 21:12 ]
XXXVI
Ding heeft ook gelekt bij verstelknopje bovenin (deed ie al een tijdje), dus heb maar gelijk garantieaanvraag gedaan bij Koni voor nieuw setje.
AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme
Ik kijk met regelmaat op http://www.alfaforum.nl/
[ Voor 21% gewijzigd door Fietsbel op 19-01-2010 13:12 ]
39
Maar ik denk dat je op het forum van de SCARB ook wel een heel eind kan komen.
Natuurlijk zitten daar wel de nodige enthousiastelingen, maar ook wel een aantal die wel heel realistisch kijken.
Wat wil je eigenlijk weten over de MiTo?
BMW 535D
Voor de lange termijn zijn er toch nog geen ervaringen opgedaan ..
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Ik zal de mijne van de week ook maar weer eens starten, even blokje om. Vorige week vrijdag geprobeerd om weg te komen van de parkeerplaats, wat uiteindelijk een half uur heeft geduurd. Ging niet helemaal zoals het moest, de voorwielen hadden niet genoeg grip om de achterste banden over de ijsdrempel te krijgen. Uiteindelijk met een schep en een hoop heen en weer geschuif, de auto weg gekregen. Heerlijk die ijsspiegel van afgelopen week, ik ben allang blij dat het licht dooit

Afgelopen weekend m'n fotografie verhaal ook maar weer even opgepakt, er zijn nog een aantal mooie plaatjes uitgekomen van SSAR '09;

Verheug me nu al op eind augustus
I browse with Vivaldi
Obectief is inderdaad lastig, maar wat ik graag wil weten is kinderziektes en "nadeeltjes" van de auto. Elke auto heeft die wel en met de meeste punten kun je vaak wel leven.Harry schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:42:
Objectief? Da's altijd lastig...
Maar ik denk dat je op het forum van de SCARB ook wel een heel eind kan komen.
Natuurlijk zitten daar wel de nodige enthousiastelingen, maar ook wel een aantal die wel heel realistisch kijken.
Wat wil je eigenlijk weten over de MiTo?
Vorig jaar heb ik gereden in de Mito, de 80 pk en de 155 pk sterke turbo versie. De wagen beviel mij echt enorm goed, lekker klein, maar niet te klein. de 80 pk versie is echt underpowered voor de wagen. maar de 155 pk is erg lekker. Geen snelheidsmonster maar wel een leuke rij ervaring bracht de auto met zich mee.ing._Buttje schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 14:01:
Ga gewoon lekker proefrijden bij de dealer voor een objectieve indruk zou ik zeggen
Voor de lange termijn zijn er toch nog geen ervaringen opgedaan ..
Ik ga even mee lurken op de alfa forums
[ Voor 3% gewijzigd door Fietsbel op 20-01-2010 11:21 ]
39
Deze had je zeker al wel gevonden; http://alfamitoclub.actieforum.com/Fietsbel schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 11:19:
Obectief is inderdaad lastig, maar wat ik graag wil weten is kinderziektes en "nadeeltjes" van de auto. Elke auto heeft die wel en met de meeste punten kun je vaak wel leven.
Maar dat ziet er allemaal nog wat uit als dat het in de kinderschoenen staat (opzich niet vreemd natuurlijk)
Ik heb zo snel overigens nog geen gekke dingen gevonden. Of ze zijn amper gepost, of men is er nog niet tegen aan gelopen. Denk dat de hoge kilometerstanden ook nog niet echt bereikt zijn (zullen er vast wel de nodige zijn, maar of die op internet actief zijn (met eventuele problemen) is natuurlijk nog een ander verhaal. De MiTo is en blijft natuurlijk nog relatief nieuw.
BMW 535D
Squadra chip erop en je gaat van 80pk naar 98pk.Fietsbel schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 11:19:
Vorig jaar heb ik gereden in de Mito, de 80 pk en de 155 pk sterke turbo versie. De wagen beviel mij echt enorm goed, lekker klein, maar niet te klein. de 80 pk versie is echt underpowered voor de wagen. maar de 155 pk is erg lekker. Geen snelheidsmonster maar wel een leuke rij ervaring bracht de auto met zich mee.
Blok is namelijk exact hetzelfde als de Fiat versie met 95pk, echter gewoon softwarematig begrenst.
Maar als je qua budget de 155pk kunt nemen (of de QV met multiair) dan is dat natuurlijk nog leuker.
AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme
XXXVI
Kun je mijn 155 ook wel gelijk doen.ephymerous schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:20:
Zo vandaag nieuwe apk op de 156, begin februari preventief drijfstanglagers vervangen en we kunnen serieus rijden
Overigens, zet jij er ook JTS lagers in? Kreeg de tip dat de lagers daarvan beter zijn en ook passen op de TS-en.
Van wie heb je dat gehoord?Specht schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 22:51:
[...]
Kun je mijn 155 ook wel gelijk doen.
Overigens, zet jij er ook JTS lagers in? Kreeg de tip dat de lagers daarvan beter zijn en ook passen op de TS-en.
Ik denk erover om mijn motor te laten reviseren, wellicht is het voor mij ook interessant om JTS lagers te laten zetten (heb fase 3 TS).
AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB
Via een alfaclublid (Whizzman op scarbforum) en deze lui. http://www.alfacentro.nlKhaZ schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 23:05:
[...]
Van wie heb je dat gehoord?
Ik denk erover om mijn motor te laten reviseren, wellicht is het voor mij ook interessant om JTS lagers te laten zetten (heb fase 3 TS).
Zij doen ook revisie's, dus ik zou zeggen doe is een belletje.
Heeft de motor van je alfa zoveel km's gelopen dan? Of mankeerd er wat aan dat een revisie noodzakelijk is?
Ik weet daar niets van, zal eens navraag doenSpecht schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 22:51:
[...]
Kun je mijn 155 ook wel gelijk doen.
XXXVI

Highres voor de liefhebber
[ Voor 7% gewijzigd door rlkz op 23-01-2010 18:41 ]
I browse with Vivaldi
Alfa Romeo | 2017 Executive Fastback Saloon Model

Tsjah het blijft een design krabbel, maar die achterkant

[edit]Giulietta filmpje
[ Voor 7% gewijzigd door rlkz op 23-01-2010 16:47 ]
I browse with Vivaldi
Mooie foto rlkz, heeft de 8C vervangen als bureaubladachtergrond
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?
Bl44t

Gister naartoe geweest. Clarkson begon al goed door in het begin naar een lege stoel te wijzen met de opmerking: er is iemand onderweg stilgevallen met zijn alfa.
Maar verder was het hele gebeuren natuurlijk wel aardig gescript (net als de tv show), maar heb me goed vermaakt en veel mooie auto's gezien.
idem!OcGuru schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 17:12:
Mooie foto rlkz. Gebruik hem nu ook als wallpaper
JTS lagers zijn niet veel beter. Er zijn veel betere aftermarket lagers, via 3 van elkaar onafhankelijke kanalen gehoordSpecht schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 13:58:
[...]
Via een alfaclublid (Whizzman op scarbforum) en deze lui. http://www.alfacentro.nl
Zij doen ook revisie's, dus ik zou zeggen doe is een belletje.
Heeft de motor van je alfa zoveel km's gelopen dan? Of mankeerd er wat aan dat een revisie noodzakelijk is?
XXXVI
Ok.ephymerous schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:47:
[...]
JTS lagers zijn niet veel beter. Er zijn veel betere aftermarket lagers, via 3 van elkaar onafhankelijke kanalen gehoord
Ben wel benieuwd welke aftermarket lagers er dan te krijgen zijn. Spreek je nog wel op msn.
LV koplamp schijnt gigantisch omhoog
Handremkabel gebroken bij verbindingspunt bij beide achterwielen
RV fuseekogelhoes kapot
::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::
.. dan zal het lampje er wel scheef in zitten. Heb met de mijne ook al flink ruzie gehad om hem er een beetje recht in te krijgen.Hayfork schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 09:03:
LV koplamp schijnt gigantisch omhoog
Waarom moet een lampje vervangen zo moeilijk zijn?
(neem nou de Renault Laguna van mijn ouders; gigantische kutauto maar een lampje vervangen gaat tenminste binnen 5 minuten.)
::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::
Wees blij : Er zijn steeds meer auto's waar de bumper eraf moet als je het lampje wil vervangenHayfork schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 16:06:
Waarom moet een lampje vervangen zo moeilijk zijn?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik ben inmiddels ook al een beetje aan het oriënteren wat m'n opvolger gaat worden, medio zomer. Zowel de 147, 156, GTV en GT zijn allemaal één voor één prachtige auto's. Nu zegt m'n gevoel een 147 of 156 met het liefst een 2.0TS (of een 1.8TS TMR18). Zoiets, 156 1.8TS
Maar m'n hartje gaat ook nog steeds sneller kloppen als er een puntgave GTV of GT voorbij komt, dat gaat nog verdomd lastig worden. En nee ruimte kan me gestolen worden (rij meestal toch alleen) en qua verbruik tsjah nvm, m'n 146 doet nu 1 op 7. Stiekem, buiten Alfa om, vind ik daarintegen een Honda Accord ook een hele mooie auto om te zien, klik.
Maar goed, ik zie van het zomer wel wat het gaat worden
I browse with Vivaldi
Edit; zoals degene die Rlkz net postte dus.
Duurt nog wel een jaartje of 2 hoop ik. De 146 is nu goed en mocht er een opvolger komen blijft 'ie waarschijnlijk toch.
[ Voor 9% gewijzigd door c0ne op 27-01-2010 17:36 ]
Mijn 155 krijgt voorlopig nog geen opvolger, tenzij ik em ooit total loss zou rijden oid.
Maar bij mij staat een 147 GTA of een GTV 3.0 V6 hoog op het lijstje (al zijn een 156 GTA en GT met 3.2 v6 ook erg aantrekkelijk).
Met een 1.6....rlkz schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 17:31:
"m'n 146 doet nu 1 op 7"

Kijk je lambdasonde of luchtmassameter eens na zou ik zeggen, of reken je verbruik nog eens uit want dat kan niet kloppen natuurlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door -Sander- op 28-01-2010 21:47 ]
Voornamelijk (te) korte stukjes en binnen de stad. Op de snelweg haal ik netjes 1 op 12/13
I browse with Vivaldi
Heb tegen die tijd wellicht een leuke GTV in de aanbieding. En met LPG is die 1:7 niet zo heel boeiend.rlkz schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 17:31:
Maar m'n hartje gaat ook nog steeds sneller kloppen als er een puntgave GTV of GT voorbij komt, dat gaat nog verdomd lastig worden. En nee ruimte kan me gestolen worden (rij meestal toch alleen) en qua verbruik tsjah nvm, m'n 146 doet nu 1 op 7. Stiekem, buiten Alfa om, vind ik daarintegen een Honda Accord ook een hele mooie auto om te zien,
de betaler vervuilt
En heb ook ontdekt dat m'n fuseekogel gaar is, zit flinke speling op, dus ik twijfel of het wel m'n koni is wat de oorzaak is van dat gebonk, ik kan de koni demper ook gewoon induwen en dan komt hij weer netjes omhoog... dat lijkt me goed dus.
Hopenlijk morgen na montage testen met die andere schokdemper om te kijken of het bonkgeluid weg is.

Verwijderd
Zou alleen nooit je velg zo onder de auto leggen, gebruik dan een stalen velg ofzo. Beter een velg kapot dan je hoofd, maar toch. Heb ook zo'n Halfords-achtig krikje, en na een tijdje zakt die gewoon naar beneden.
Doe mij maar assteunen.
Klik mee voor GoT!........
Zijn je draagarmen niet gewoon gaar?Specht schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 18:28:
Vandaag liggen sleutelen in de sneeuw, koni schokdemper los gehaald en poging gedaan om andere te monteren, niet gelukt helaas. Moet waarschijnlijk verbindingsstangetje los gaan halen, en dankzij m'n dikkere stabi's is dat een drama om ze weer gemonteerd te krijgen, dus daar had ik geen zin meer in.
En heb ook ontdekt dat m'n fuseekogel gaar is, zit flinke speling op, dus ik twijfel of het wel m'n koni is wat de oorzaak is van dat gebonk, ik kan de koni demper ook gewoon induwen en dan komt hij weer netjes omhoog... dat lijkt me goed dus.![]()
Hopenlijk morgen na montage testen met die andere schokdemper om te kijken of het bonkgeluid weg is.![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Heeft ook een computer!
Iemand hier interesse in een technisch 100%, optisch beetje TLC nodig hebbende, nooit in de steek hebben gelaten 155 2.0 16v uit '96?
Als er een liefhebber zich meld, dan mag ze al weg. Anders wacht ik geduldig (ze staat geschorst in de garage). Ik heb nu een leasebak namelijk...
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Stabi los gooien was idd de oplossing en terug monteren ging verrassend eenvoudig door gewoon de draagarm maximaal op te krikken.
Alfa was trouwens alleen rechts opgekrikt btw. En mijn aldi krik werkt perfect hoor, zelfs een keer m'n alfa een hele dag zo op de krik laten staan, geen enkel probleem.
Maare het bonk probleem is er nog steeds, dus het is idd toch de draagarm/fuseekogel.
Maar ga m'n koni voor de zekerheid toch opsturen, als ik die terug heb mag de 155 komende maand fijn naar de apk, en laat ik de koni weer terugplaatsen en gelijk die hele draagarm bende maar weer (preventief) vervangen. Zag dat er ook een ashoes matig is, dus die mogen ook gelijk.
En dan ook nog keer de distributie en lagers doen, nokkenasversteller dieselt ook al bij koude start, dus al met al mag er weer een sloot geld in de alfaput.

Ikke! schreef op zondag 31 januari 2010 @ 12:46:
Ja als je je auto recht opkrikt, links en rechts evenveel, staat er als het goed is geen kracht op je stabi. Maar op de foto lijkt hij ook wel links en rechts opgekrikt.
Zou alleen nooit je velg zo onder de auto leggen, gebruik dan een stalen velg ofzo. Beter een velg kapot dan je hoofd, maar toch. Heb ook zo'n Halfords-achtig krikje, en na een tijdje zakt die gewoon naar beneden.
Doe mij maar assteunen.

Voor nog geen 150 euro inclusief verzenden bij de duitse Amazon. Krik je in 5x je auto omhoog en past nog onder een verlaagde GTV ook.
de betaler vervuilt
Kan alleen maar 1,5 ton hebben. Heb zelf een iets zwaardere variant. 2,25Ton.
Van dit type:

Maar dan, niet zoals deze variant met nylon wielen, maar massief staal. Lifthoogte bijna 50cm en dat is wel heel erg prettig heb ik ondertussen al meerdere malen ervaren.
BMW 535D
Dat is een hele oude aanbieding en helaas niet meer leverbaar. Pas ook op want op Marktplaats loopt een oplichter rond die ze voor die prijs in de "aanbieding" heeft.Harry schreef op zondag 31 januari 2010 @ 23:27:
Hier in de aanbieding voor net geen 95,00 nog in NL ook nog.
de betaler vervuilt
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Heerlijk ge'snowboard en daarbij op zijn best genoten van de Oostenrijkse specialiteiten. Dit keer met een andere 146 heen geweest, wat blijft het een heerlijke reisbolide. Na 15uur rijden (file ed), stap je uit alsof je een rit maakt van een kwartier, fantastisch die stoelen
Ook dit keer een aantal 146's tegengekomen waarbij er volop werd gegroet, blijft leuk
I browse with Vivaldi
In stijl op volle snelheid door de afdraaier A2-A59 op de teller gezet
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik ben atm de schuur weer een beetje aan het opruimen, nu een opvolger van het zomer toch staat gepland kan het e.e.a. de verkoop al in. Op deze manier groeit het potje alleen maar sneller
Alles past toch niet..steek, motor ed..
I browse with Vivaldi
Zoals het nu lijkt, een 147 of 156, het is maar net welke (en uitvoering) er voorbij komt (min of meer). Ik vind ze beide namelijk bloedje mooic0ne schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 21:16:
wat word het rlkz?
Iets in de trend van;

sorry KhaZ, even pic jatten
of

Sowieso met de nieuwe neus (liefst Nero icm leer), 1.8/2.0(J)TS voor de 156 of 2.0TS voor de 147. Maar een GT/GTV sluit ik nog niet uit. Heh verdikkeme, dat gaat nog moeilijk worden

[ Voor 12% gewijzigd door rlkz op 11-02-2010 21:46 ]
I browse with Vivaldi
Ik vind die witte wel stoer zo eigenlijk.
Graag!
[ Voor 40% gewijzigd door c0ne op 11-02-2010 22:25 ]
Hij is eerste eigenaar en heeft 'm op zeker ogenblik een tijd te koop aangeboden (op het moment geloof ik niet, maar Peter is vast wel te porren
BMW 535D
Verwijderd
Hier staat wel nog een mooie 147GTA te koop:
http://www.driving-fun.co...viewtopic.php?f=5&t=17205
Zo'n witte facelift 147 is prachtig.. is het gewoon wit of parelmoer wit? Echt een eyecatcher vind ikrlkz schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 21:45:
Foto's houden we van!
[...]
Zoals het nu lijkt, een 147 of 156, het is maar net welke (en uitvoering) er voorbij komt (min of meer). Ik vind ze beide namelijk bloedje mooi![]()
Iets in de trend van;
[afbeelding]
sorry KhaZ, even pic jatten![]()
of
[afbeelding]
Sowieso met de nieuwe neus (liefst Nero icm leer), 1.8/2.0(J)TS voor de 156 of 2.0TS voor de 147. Maar een GT/GTV sluit ik nog niet uit. Heh verdikkeme, dat gaat nog moeilijk worden![]()
Die 147GTA die hierboven staat is ook mooi.. LPG erin en klaar
AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB
http://www.autoedizione.n...ulietta-in-het-c-segment/
Eerst zien dan geloven.Maarten schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:03:
Als ik deze site mag geloven word de Guiletta dé auto van het jaar!
http://www.autoedizione.n...ulietta-in-het-c-segment/
Er staan overigens bij de Scarb ook nog 2 147 GTA's te koop, een zwarte met leer en een zilvergrijze met stoffen interieur.
Een GTA is me eigenlijk net even iets te gek. Nu ben ik inmiddels wel gewend aan redelijk zwaar benzine verbruik, maar in andere opzichten is het niet verstandig, verzekering ed
I browse with Vivaldi
Is een beetje een gok, maar dat blok is wel super interessant..
Voor wat meer geld zijn er ook erg nette te koop
[ Voor 41% gewijzigd door c0ne op 13-02-2010 14:16 ]
Da's de "Westenwind GTV", apparaat heeft nog meer berijders gehad dan Paris Hilton geloof ikc0ne schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:14:
Er staat op autotrack ook een GTV 2.0 V6 voor nog geen 5k.
Is een beetje een gok, maar dat blok is wel super interessant..
Voor wat meer geld zijn er ook erg nette te koop
Een van de laatste eigenaren was het broertje van Ephynomindinges, misschien kan hij wat van de technische kant zeggen? ( en heeft hij een idee waarom deze zo vaak van eigenaar is veranderd )
[ Voor 4% gewijzigd door Alfisti op 13-02-2010 14:38 ]
Ding is goed hoor het enige waar wij niet uitkwamen was het zo nu en dan schokken van de auto. Bobine, bougiekabels, bougies, etc vervangen maar schokken niet afgelopen. Verder top onderhouden. Laat er een bedrijf ervaring met de 12v turbo's naar kijken en ding is voor weinig klaarTrabi schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:37:
[...]
Da's de "Westenwind GTV", apparaat heeft nog meer berijders gehad dan Paris Hilton geloof ikDeze GTV is gebruikt in de TV serie Westenwind en daarin berijden door Daan Schuurmans, als je op het 916 register zoek kun je nog meer info over deze auto vinden.
Een van de laatste eigenaren was het broertje van Ephynomindinges, misschien kan hij wat van de technische kant zeggen? ( en heeft hij een idee waarom deze zo vaak van eigenaar is veranderd )
XXXVI
Zojuist even de auto schoon gespoeld, heeft weinig zin, maar het was echt even nodig. Tevens even een blokje om geweest, heerlijk om weer even te rijden. Verheug me nu al op de lente!
I browse with Vivaldi
mooie 156rlkz schreef op zondag 14 februari 2010 @ 21:18:
Alwel wat tegengekomen wat ongeveer m'n richting zal zijn, 156 1.8TS
Liefst dan nog een jaartje of twee jonger..
2 jaartjes jonger dan de mijne maar wel met bizar weinig kilometers!
Wat boeit het jaartal nou eigenlijk? Deze auto is nagenoeg nieuw. Je zou hier zondermeer 100.000 á 150.000km lol van kunnen beleven. Misschien langer als je hem/haar netjes onderhoud en netjes berijdt .. en een beetje mazzel natuurlijk.
f*ck .. er staat zowaar een taartje naast me naam

[ Voor 5% gewijzigd door Alfa Novanta op 20-02-2010 17:07 ]
En liever heb ik dat je een GTV ofzo koopt rlkz, want zo'n 156 ben ik ook op aan het azen
edit: ehm, wanneer is de facelift ingevoerd van de 156? In 2005 toch? De 156 uit de advertentie heeft facelift lampen, maar is van 2003?
Facelift is van 2003

[ Voor 44% gewijzigd door c0ne op 20-02-2010 18:38 ]
Ik heb ook bewust gezocht vanaf 2001 of jonger. Is gewoon een grens die je stelt (is natuurlijk wel wat marge mogelijk, maar dat hangt van verschillende factoren afing._Buttje schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 17:07:
Wat boeit het jaartal nou eigenlijk? Deze auto is nagenoeg nieuw. Je zou hier zondermeer 100.000 á 150.000km lol van kunnen beleven. Misschien langer als je hem/haar netjes onderhoud en netjes berijdt .. en een beetje mazzel natuurlijk.

[/quote]
Je bent vandaag ook niet de enige Klaas
Zie -> Jarige tweakers/sters
* Harry besteld alvast een appelkruimel gebak. Zie je straks wel
BMW 535D
Gevoelsmatig een jaartje of twee jonger, maar klopt, zo'n 156 met die geschiedenis staat voor jaren rij plezier. Qua onderhoud heeft een Alfa het altijd goed bij mij, altijd alle beurten optijd en voor elk wissewasje sta ik al bij de garage. Een pietje precies dusing._Buttje schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 17:07:
[...]
mooie 156
2 jaartjes jonger dan de mijne maar wel met bizar weinig kilometers!![]()
offtopic:

Feli btw!
Kssst wegwezen jij!c0ne schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 18:35:
En liever heb ik dat je een GTV ofzo koopt rlkz, want zo'n 156 ben ik ook op aan het azen
Zonder gekheid, het zijn gewoon prachtige wagens (neus, dashboard) en het is min of meer een logische stap als 146 rijder, alhoewel ik de bagageruimte van de 146 waarschijnlijk wel ga missen
146, 380-1225L
156, 378L
156SW, 360-1180L
bron: autoweek.nl
Doet me gelijk weer denken aan een aantal jaar geleden; Bioscoopstoelen gekocht via MP, 2 zitters 120b en 80h + MDF plaat. Eenmaal aangekomen bij de verkoper; "Moet hij uitelkaar?", "Neuh". Aangekomen bij de auto, daar moet het in?!? Ik vol vertrouwen antwoorden; "Makkelijk"

Dus met een beetje schuiven en duwen, hop klep dicht! Je had dat gezicht eens moeten zien van die verkoper, prachtig
Maar goed, ruimte is handig maar niet cruciaal. Luxe positie
Zag vanmiddag ook nog een gepoetste GT (Alfa Rosso) met beige leer staan in de zon, damn wat een mooie auto
Inderdaad, mijn grens zit zo rond bj2005. Ah jah, als ik een model tegenkom die echt alles heeft (airco, leer, cruise.c, voor achter elek. ramen ed) dan is de keus heel makkelijk natuurlijk, jaartal? nvmHarry schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 19:12:
[...]
Ik heb ook bewust gezocht vanaf 2001 of jonger. Is gewoon een grens die je stelt (is natuurlijk wel wat marge mogelijk, maar dat hangt van verschillende factoren af)
I browse with Vivaldi
Harry & Sander kwamen nog even gebakje happen. Net weer weg. Best wel oppassen hier met de wegen, die zijn best wel glad hierzo. Thanks iig. Was gezellig

Was zeker gezellig!. Was om 00:30 thuis (tenminste, toen parkeerde ik hier weer voor de deur)
BMW 535D
wat begrijp je niet aan het woordje hier !?ing._Buttje schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 23:54:
Best wel oppassen hier met de wegen, die zijn best wel glad hierzo.
Ik bevestig jouw stelling dat het daar en daarzo best glad was maar elders niet.
Over begrijpen gesproken, maarja... stil aan ga je nu natuurlijk wel richting bejaarde leeftijd hè... dan heb je weer een goed excuus
BMW 535D

I browse with Vivaldi
Zo.... nu ken ik je 146 wel hoorrlkz schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 22:06:
Weer even met foto's bezig geweest, paar oude;
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
grmpf .. stond ik dinsdag ineens met een lekke band om 17:00 terwijl je graag naar huis wilt. LPG ringtank achterin dus geen reservewiel aan boord en dus ook geen krik en geen spuitbus omdat je dan ook direct je band kunt weggooien

Dus, vriendinlief gebelt en die kwam to-the-rescue met een krik en thuiskomer!
Helaas, krik paste er niet onder. De auto was te ver gezakt. Veel gedoe later (opkrikken achter kreeg het wiel voor ook niet van de grond) .. met de schaarkrik van de Punto erbij de auto hoog genoeg gekregen de normale garagekrik eronder te krijgen en thuiskomer eronder te zetten. 19:00 thuis
Bleek de band te zijn lekgereden. Ik dacht eerst aan een klapband, maar het was een scheur aan de binnenkant van de band van ca. 4 cm lang. De lucht vloog er evenhard weer uit als ik hem probeerde op te pompen. Klote wegen ook .. alles vriest weer kapot en wij zitten met de brokken
Gister het wiel terug opgehaald met een fonkelnieuwe Dunlop SP9000 erop
wat een gedoe weer ..
Heb gister rondje van 330 km gemaakt Helmond - Brussel - Tienen - Maasmechelen - Helmond, binnenwegen van Belgie zijn nu ook een drama. Op een stuk gewoon 15 km lang om de paar meter kuilen en gaten in het asfalt. Heb daar toen het donker was gewoon constant met groot licht en mistlampen gereden om die krengen op tijd te spotten (Veel Belgen deden hetzelfde).

Op de snelweg gewoon alleen maar de op linkerbaan gezeten. (maar daar rijd ik sowieso bijna altijd)
En ik rij al rond met mega speling op de fuseekogel en standaard schokdemper ipv koni geel aan de rechterkant, en daar zitten op de weg ook de meeste gaten, kortom was opletten geblazen.

Hoop dat ik m'n koni demper snel terug heb, zodat ik de boel kan fixen.
Zelf is dit mijn leasebakkie:

Alfa 147 1.9 JTDm 8v(120pk)
If it aint broke, fix it till it is!
Bij de JTS (opel) blokken zoals de 1.9 en 2.2 komt het schijnbaar nogal is voor dat de distributieketting uitrekt, en daardoor vervangen moet worden. Bij sommige al na 25.000 km. Kosten: +/- 1400 euro indien je geen garantie/coulance regeling meer hebt.
Doe je dat niet, dan loop je dus grote kans op motorschade doordat de distributie niet meer op tijd staat of erger dat de ketting breekt.

Distributieketting bij deze motoren is niet zoals bij de oude 8v blokken in de 75/155/164 een dubbele, maar een enkele, vergelijkbaar met een fietsketting.
Kortom een aankoopkeuring en indien nog nooit vervangen, het preventief laten vervangen van de distributieketting (inclusief tandwielen) door de garage/dealer bij aanschaf van een gebruikte 159 met deze motoren lijkt me raadzaam.

[ Voor 1% gewijzigd door Specht op 26-02-2010 20:32 . Reden: kleine toevoeging ]
Echt een gemiste kans voor Alfa, voor mij dus geen 4cilinder JTS blokken bij gebruikte alfa in de toekomst.
"Zoals eerder uitgelegd kent het principe JTS niet de reinigende werking van de inlaatkleppen zoals een normaal ingespoten benzine motor dat kent. Daarbij is de injector vóór de inlaatklep gemonteerd waardoor de ingespoten brandstof direct de inlaat klep mooi schoon houdt. Dat dat bij een JTS anders is laten de volgende foto's zien."

Bron: Squadra Tuning"De foto's laten behoorlijk dichtgeslipte inlaatkanalen zien en al even zoveel ernstig vervuilde klepstelen. Men kan zich zeer goed voorstellen dat de hoeveelheid maximaal aan te zuigen inlaatlucht drastisch verminderd wordt. Deze motor leverde nog maar zo'n 130 pk. Helaas is er over het vermogen na de reiniging nog niets bekend."
I browse with Vivaldi

Zoiets verwacht je toch niet? Maar als je er zo over nadenkt niet geheel onlogisch eigenlijk. Hoe zoiets kan gebeuren .. je zou zeggen dat dit met een goede afstelling niet zou mogen optreden. Dit lijkt roet e.d. wat terug de inlaat in gaat. Misschien backfire-achtig.
Op Stefan's site staan trouwens machtig mooie stukken .. deze bijvoorbeeld:
Bron: http://squadra-tuning.nl/NL/specials/gtv-bimotore.html
De GTV Bi-Motore
Wat doe je als het vermogen van 1 motor niet meer toereikend is? Je kunt dan kiezen een motor te bouwen met meer slag volume. Maar ja, daar zitten grenzen aan wanneer men afhankelijk is van een bepaalde basismotor. Je kunt ook kiezen drukvulling op een vergrote motor toe te passen. Daarmee kan men een eind komen. Maar daarna ontstaan andere problemen. Het mechaniek kan al die kracht dan waarschijnlijk niet meer aan. Een hele simpele gedachte komt dan om de hoek kijken. Waarom dan niet alles dubbel uitvoeren? Dus 2 motoren, 2 versnellingbakken, 2 koppelingen en 4 aandrijfassen. Zo moeten een aantal pioniers gedacht hebben bij de ontwikkeling van de zogenaamde Bi-Motore projecten. Alfa Romeo is daar net voor de 2e wereldoorlog al mee begonnen.
Hieronder presenteren wij u de GTV Bi-Motore. Het betreft een 916 GTV met 2 x een 3.0 V6 24v motor. In tegenstelling tot vrijwel alle bovenstaande projecten is er bij de bouw van deze GTV niet nagestreefd een soort van rally- of race-achtige auto van te maken. De GTV ziet er bijna als een standaard GTV uit. Alleen de achterzijde verraadt dat er iets bijzonders aan de hand is. Ook het interieur is gewoon normaal netjes gehouden. Op de middenconsole zijn 2 rode startknoppen te zien en één luchtrooster is opgeofferd om plaats te maken voor een extra toerenteller. Vanzelfsprekend was er geen plaats meer voor een achterbank. Daar bevindt zich nu de brandstoftank en een deel van de 2e motorruimte. Kofferruimte is er evenmin. Hier bevindt zich met name de radiateur en het uitlaatsysteem voor de achterste motor.
Uiteraard hebben wij van deze GTV Bi-Motore beide motoren netjes afgesteld en onderworpen aan een vermogenstest.
Het resultaat: 487 pk en 577 Nm.
Vermogen in PK
Toerental Motor 1 Motor 2 Bi-Motore
2000 64 66 130
2500 83 93 176
3000 102 113 215
3500 122 131 253
4000 145 158 303
4500 172 191 363
5000 200 211 411
5500 220 224 444
6000 238 240 478
6500 243 244 487
7000 241 236 477
Zeer belangrijk....
.....de RDW vond het ook goed.
Koppel in Nm.
Toerental Motor 1 Motor 2 Bi-Motore
2000 225 232 457
2500 233 262 495
3000 239 265 504
3500 245 263 508
4000 255 278 533
4500 268 298 566
5000 281 296 577
5500 281 286 567
6000 279 280 559
6500 263 263 526
7000 242 236 478
Hoe het allemaal begon.
Rare ideeën ontstaan altijd met een grap of wanneer men niet helemaal toerekeningsvatbaar meer is. In dit geval was het beide met een 3e reden. Even geleden hebben wij de Spider 2.8 V6 TB gebouwd. Een geweldig werkend concept wat helaas 1 nadeel kende. De motor was te sterk voor het mechaniek. Dat wil zeggen dat we de volle potentie van de motor niet kunnen aanspreken, omdat dit keer op keer zal zorgen voor defecte mechanische delen in de aandrijflijn. 420 Nm in combinatie met 320 pk bleek een grens waarbij de betrouwbaarheid hoog genoeg was. Dus als men nog verder in koppel en vermogen wilde had men een probleem. Er ontstond toen een hele simpele gedachte. Waarom dan niet alles dubbel uitvoeren? Dus 2 koppelingen, 2 versnellingsbakken en 4 aandrijfassen; dus 2 motoren. Het idee werd gesterkt door het feit dat wanneer men de achterbank van een GTV demonteert er een enorme ruimte ontstaat. Samen met het feit dat een GTV carrosserie eigenlijk een Spider is met een dak (en niet andersom) gaf ons veel vertrouwen in de stevigheid van de geheel. Kortom, een GTV als basis leek het meest geschikt.
Omdat het natuurlijk een beetje zonde is om zo'n bizar idee te gaan uitproberen op een goede auto werd er een schade carrosserie gezocht. Deze was snel gevonden via Alfa Engel te Staphorst. Er kon zelfs gekozen worden uit 5 verschillende.
De gehavende carrosserie welke fungeerde als prototype
De voorzijde was helaas het slachtoffer geworden van een aanrijding. De achterzijde was nog geheel in takt. En daar ging het natuurlijk om. De carrosserie werd helemaal kaal gemaakt om zo goed de structuren te kunnen zien.
Uiteraard werd nagedacht over de basis van de achterwielophanging. Een moderne auto maakt altijd gebruik van een subframe. Een raamwerk waarop alle delen van de wielophanging, motor en versnellingsbak op gemonteerd zijn. We hadden keuze uit Alfa 166, Alfa 164 en eventueel Lancia Kappa. Eén belangrijk aspect bij de keuze was het type ABS systeem. Het lijkt onbelangrijk maar binnen de verschillende modellen zijn er verschillende ABS systemen toegepast. Er moest gebruik worden gemaakt van het modernere systeem met elektronische last afhankelijk remdrukregeling op de achteras. Voor een mechanische was namelijk geen plaats. Tevens moest de ophanging modern zijn. Dwz dubbelde draagarmen. De keuze was eigenlijk simpel: Alfa 166.
De 166 beschikt over een ABS systeem met zogenaamde actieve sensoren. Dat was goed. Tevens heeft de 166 kleine diameter schroefveren. Ook dat was goed. Dubbele draagarmen, ook goed. Helemaal goed dus.
Nadat ook deze delen waren verzameld is er een compleet subframe met wielophanging met een leeg 164 24v motorblok en versnellingsbak in elkaar geschroefd. Om zo de contouren van de "powerplant" goed te kunnen zien. Daarna werd stapje voor stapje de carrosserie over het aggregaat gezet.
De motor en bak op het subframe "zwevend" in de carrosserie.
![]()
Overal waar de binnenkant van de carrosserie tegenaan liep werd met de flex weggezaagd. Uiteraard wel rekening houdend dat er geen vitale dragende delen verzwakt werden. Voor onze proef werd gebruik gemaakt van een 6-versnellingsbak. Helaas bleek al snel dat dat niet mogelijk zou zijn. Bij een in het midden gepositioneerd subframe zou er een stuk uit de chassisbalk gezaagd moeten worden om de bak te kunnen laten passen. Dat was een stap te ver. We waren dus aangewezen op een 5 versnellingsbak. Deze is 3 cm korter en past dan wel. Tevens werd duidelijk dat een Alfa 164 24v motor ook niet zou passen. De distributie met waterpomp is zo'n 2.5 cm breder dan die van een de moderne 24v "competato" motoren uit de Alfa 166. Maar gelukkig beschikte we ook over die onderdelen. Nadat de "powerplant" weer was omgebouwd paste het geheel exact tussen de chassisbalken. Aan weerzijde 1 cm speling. Wel moest de krukaspoelie 1,5 cm afgedraaid worden om 'm passend te krijgen. Maar ach, detail.
Uiteraard moest het subframe wel aan de carrosserie van de GTV geschroefd kunnen worden. Aan de stevigheid van die verbinding mocht absoluut niet getwijfeld worden. Er zijn verschillende constructies gemaakt. Dat heet engineering. Iets maken, daaruit concluderen dat het beter kan en weer opnieuw maken. Dat gebeurt soms wel 3 tot 5 keer. Dit vraagt wel enig doorzettingsvermogen. Aan de voorzijde van het subframe loopt het chassis wat schuin. Variërend van 2 tot 5 cm. Aan de achterzijde moest zo'n 18 cm hoogteverschil overwonnen worden.
In een later stadium zijn de vooste adaptersteunen voorzien van een stelmechanisme met spindels. De achterste steunen werden voorzien van sleufgaten. Op die manier kon het subframe exact uitgelijnd worden. Vooralsnog werd alles met boutverbindingen gemaakt zodat wijzigen altijd eenvoudig mogelijk was.
De volgende stap was de wielophanging. Ook daar zat nog een spannend moment in. De veerpoten moesten namelijk wel langs de chassisbalken kunnen. Tevens moest er aan de bovenzijde voldoende ruimte zijn om de veerpoot te monteren inclusief de bovenste draagarm. Uiteraard moest er een stuk uit het binnenscherm gezaagd worden. In de carrosserie moesten nieuwe veerpootkokers gemaakt worden. In beginsel zijn de exacte afmetingen van een Alfa 166 overgenomen voor wat betreft montagehoogte en afstand tussen de veerpoten. Gelukkig bleek het allemaal te passen. Soms was het zelf millimeter werk Zo wisten we zeker dat de wielstanden en wielbewegingen bij in en uitveren niet te veel zouden af gaan wijken van een standaard 166 voorwielophanging.
Omdat het een voorwielophanging betreft kunnen de wielen natuurlijk sturen. Dit is simpel opgelost door de stuurasjes vast te zetten op de achterste adaptersteun. Omdat de voorste spoorbreedte van een 166 zo'n 6 cm groter is dan de spoorbreedte van een GTV achter staken de wielen iets meer uit dan gewenst.
Daar was helaas weinig aan te doen. Er kon natuurlijk gekozen worden voor velgen met een extra grote ET waarde maar dat zou niet uitkomen met de grote remmen die gemonteerd zouden gaan worden. Namelijk de 305 mm Brembo voorremmen van een Alfa 166. Er werd onderzocht of het mogelijk was de carrosserie op dat punt aan te passen. Oftewel de schermen uit te trekken. Het was mogelijk maar het zou een ingrijpende ingreep zijn. Er werd besloten om dit even aan te kijken tot het moment dat het werkelijk zover was.
Stuuras vastgezet aan de subframesteun
Nu het subframe goed gemonteerd was, de motor en versnellingsbak erin stonden en de wielophanging ook paste werd langzaam maar zeker duidelijk dat het allemaal zou moeten kunnen werken. Er waren nog een paar hindernisjes te gaan. Het schakelmechanisme, de bediening van de koppelingen en het plaatsen van alle fundamentele randapparatuur zoals koeling, brandstoftank e.d. Echter waren dit problemen waar altijd wel een oplossing voor gevonden kon worden. Het zou een kwestie van gewoon "doen" zijn.
Langzaam werd het tijd het aanbod in de gaten te gaan houden voor de aanschaf van een complete, nog gewoon, rijdende GTV Deze werd na een aantal maanden in Duitsland gevonden. Het bleek een GTV te zijn welke het slachtoffer was geworden van onenigheid tussen klant en dealer na een herhaalde desastreuze motorschade. De GTV werd dus aangeboden met geheel géén motor voor een mooie lage prijs; een perfect uitgangspunt dus. Precies op hetzelfde moment werd een Alfa 166 3.0 V6 gespot met heel veel oppervlakkige schade. Absoluut total loss maar de motor was niet geraakt. We hebben zelfs nog een stukje met de auto kunnen rijden (!). De perfecte donor voor nog meer 166 delen en natuurlijk een motor voor voorin de GTV.
De 166 rondom gekreukeld maar met een goede motor.
Bij de inbouw van de 166 motor in de GTV werd direct de juiste versnellingsbak gevoegd. Onze keuze was gevallen op een 5-bak van een JTD. Zoals eerder vermeld zou een 6-bak in verband met z'n 3 cm langere lengte niet tussen het chassis passen. We wilden juist een JTD bak voor de veel langere overbrengen ten opzicht van een benzine versnellingsbak. Met het beoogde eindvermogen van zo'n 480 pk zou namelijk in theorie een topsnelheid mogelijk zijn van tegen de 300 km/uur. Bovendien is het een feit dat wanneer men te korte versnellingen combineert met heel veel vermogen de gangen heel erg kort zijn. Men is bij wijze van spreken meer tijd bezig met schakelen dan met daadwerkelijk accelereren. De motoren hebben een toerenbereik van zo'n 6500 RPM. Dwz tot 6500 RPM wordt zo'n beetje het topvermogen geleverd. De topsnelheid bij 6500 RPM moet dus zo'n beetje 300 km/uur zijn. Na een aantal berekeningen zou een 156 2.4 JTD bak het beste uitkomen. Echter wilde het toeval dat een kennis/vriend/collega nog 2 identieke Lancia Kappa 2.4 JTD bakken had liggen. In kader van sponsoring van het project werden deze geschonken. Uit berekening zou blijken dat de GTV bij 6500 RPM met deze versnellingsbak 292 km/uur zou halen. Dat was voor ons goed genoeg. Echter past een JTD versnellingsbak niet op een V6 motor. Maar uiteraard wisten wij wel dat de bakken van dezelfde familie waren. De zogenaamde C5.30 en C6.30 bakfamilie. Het koppelingshuis moest daarom verwisseld worden en dan moet ook helaas de voorspanning van het lagerwerk opnieuw afgesteld worden. Geen probleem, want dan konden direct alle lagers even bekeken en aangevoeld worden. De bakken waren namelijk niet nieuw meer.
De GTV voorzien van een nieuw hart.
Omdat de voorremmen van de GTV zo'n beetje afgeschreven waren kon direct de stap naar de upgrade GTA remmen gemaakt worden. Oftewel de 330 mm schijven met grotere Brembo klauwen. Bak en motor eenmaal samengevoegd was de rest gewoon even stug doorsleutelen. Het duurde niet lang voordat de GTV er weer helemaal fris en fruitig bijstond. Klaar voor de volgende fase.
In de tussentijd waren wij ons gaan verdiepen in de kentekenregistratie mogelijkheden van een auto met aanzienlijke technische aanpassingen; een auto met 2 motoren. Daarvoor hebben wij kontakt opgenomen met de RDW. Al snel werden wij doorverbonden naar de technische RDW mannen (en vrouwen) in Lelystad. Deze hoorde ons verhaal met grote interesse aan. Echter helaas zou een directe Nederlandse keuring niet mogelijk zijn. De technische wijzigingen waren te ingrijpend. Er was wel een mogelijkheid maar dan zou men onder de categorie "typegoedkeuring" vallen en dat was voor een éénmalige actie als deze absoluut niet interessant. Er werd ons geadviseerd de keuring via de Engelse weg te doen. Deze optie kende wij al, daar wij bij een eerder project met dit bijltje hadden gehakt. Maar het was toch leuk dat de RDW zelf met deze optie aan kwam. Uit verder onderzoek bleek dat het 't handigste was de standaard auto eerst in Engeland te laten registreren. Vervolgens ombouwen en daarna opnieuw ter keuring aan te bieden in Engeland. Daar heeft men namelijk wel procedures opgesteld voor dergelijk aangepaste voertuigen.
Zo gezegd maar niet zo snel gedaan. Tegenwoordig mag men, als niet-ingezetene, niet op eigen naam een auto in Engeland registreren. Er moest dus een "slachtoffer" gezocht worden welke de auto op z'n naam wilde hebben. Na wat rond gebeld te hebben in de Engelse kennissenkring viel de keuze op een echt leuke Engelse Alfa Romeo gerelateerde garage. Hij had nota bene in een ver verleden een Alfa Sud Sprint met 2 motoren gebouwd. Helaas was die auto niet meer. Jammer. Nadat we de GTV in Engeland hebben afgeleverd duurde het zo'n 6 weken voordat het Engelse kenteken helemaal rond was. In de tussentijd konden wij verder met het prototype.
Twee zaken bij een Bi-Motore concept zijn van behoorlijk essentieel belang. Dat beide versnellingsbakken tegelijk in dezelfde versnelling schakelen en dat beide koppelingen tegelijk bediend kunnen worden.
De versnellingsbak wordt met een kabel bediend. Dat is alvast makkelijker dan met stangen. Een kabel is flexibel, een stang niet echt. Het mechanisme bestaat uit 2 kabels. Beide zijn met kogelkopverbindingen bevestigd aan de onderzijde van de schakelpook. We hebben de kogelverbindingen vervangen voor uni-balls. Tevens hebben we 2 de kunststof standaards waar de pook op is bevestigd door midden gezaagd en tegenover elkaar weer gemonteerd. Zo blijft de afstand van de buitenkabel tot het uiteinde gelijk. Tevens kunnen de kabels welke naar achteren lopen op de normale manier wordt bevestigd. Echter zijn de kabels welke naar achteren lopen veel te kort. We moesten 2 complete lengtes hebben. Dus er moesten 2 kabels aan elkaar gezet worden. Dit bleek gelukkig niet zo moeilijk. Het mechanisme welke de kabels verbindt is zo gemaakt dat het direct fungeert als afstel mechanisme.
De 2 schakelmechanismes aan elkaar gezet.
Eén van de kabelverlengers welke gelijk een stelmechanisme zijn. Later werden ze samengevoegd en veel compacter gemaakt.
De beweging van de schakelkabels werken alleen precies omgekeerd. De beweging van de kabels op de versnellingsbak moeten daarom ook precies omgekeerd worden. 2 maal omgekeerd is namelijk weer dezelfde beweging. Gelukkig maar want de richting van de kabels op de versnellingbak is namelijk ook de andere kant op. Kortom, alles valt precies op z'n plaats Wat alleen erg lastig bleek was de exacte hoek waaronder de kabels op de bakhevels gemonteerd moesten worden. Dit blijkt heel erg nou te luisteren als de beide bakken tegelijk zonder te veel weerstand bediend moeten kunnen worden.
De koppeling is een soortgelijk verhaal. Het probleem is dat men de vloeistofverplaatsing van 1 hoofdcilinder niet de 2 hulpkoppeling cilinders kan bedienen. Ze zouden dan maar een halve slag maken en de koppelingen komen dan beide niet vrij. Er moest dus iets verzonnen worden waardoor de vloeistofverplaatsing verdubbeld kon worden. We hebben besloten om met 1 andere hoofdcilinder 2 andere hoofdcilinders te bedienen. Deze 2 hoofdcilinders gaan dan naar beide versnellingsbakken toe. Hieronder is een foto te zien (sorry van de buis door het beeld heen) van een eerste opzet. Later is de geleiding verbeterd en voorzien van lagering omdat de bediening van het pedaal 2 maal zo zwaar zou gaan worden. Logisch natuurlijk. Maar er ontstond nog een probleem. Normaal is de lengte van de koppelingsslang tussen hoofdcilinder en hulpcilinder ongeveer 50 cm. Nu is hij ruim 5 meter. Dat komt omdat beide versnellingsbakken zo'n 2,5 meter uit elkaar liggen en het mechanisme achterin is geplaatst. Dat geeft extra weerstand tijdens een snelle pedaal bediening. We hebben daarom besloten een koppelings bekrachtiging in te bouwen. Het grappige feit wil dat oudere auto's (o.a. Guilia en Bertone en de oude Mini) voorzien zijn van een rembekrachtiging welke is opgenomen in het leidingcircuit. Dus niet op de hoofdremcilinder. Dat is precies wat we nodig hadden. Zodra de cilinder van de bekrachtiger in beweging komt wordt het vacuüm vanaf het inlaatspruitstuk doorverbonden en begint de bekrachtiging te werken. Volgens de specificaties van de bekrachtiger zou er een 45% lichtere bediening ontstaan. Dat is de bediening net iets zwaarder dan 1 koppeling. Het ding blijkt in de praktijk prima te werken.
Van één naar twee koppelingcilinders
Na een aantal weken wachten kon de GTV met Engels kenteken worden opgehaald in Engeland. Hoog tijd om de definitieve stap te zetten. Er zou dan geen weg meer terug zijn. Met hulp van het prototype was bekend waar er precies gezaagd moest gaan worden in de bodem en tussenschotten van de GTV. De gehele achterbodem tot aan de de dwarsbalk in het chassis moest eraan geloven. Op de foto hierboven is alleen nog maar de gehele achterwielophanging inclusief subframe verwijderd.
Een zeer belangrijke kruisverbinding om de het geheel veel stevigheid mee te geven
De brandstoftank met 2 pompen en nog meer verstevigingsbuizen
![]()
Vanuit het protype hebben we alle steunen overgezet. Echter nu netjes afgelast. Samen met de nodige verstevigingsbuizen. Zo krijgt de achterzijde meer stijfheid dan hij standaard al had. Er komen straks namelijk iets meer krachten op de staan dan voorheen. In de tussentijd is ook de brandstoftank gemaakt. Aan de hand van een houten model zijn de afmetingen zo groot mogelijk bepaald. De tank bevat uiteraard 2 brandstofpompen. Eentje voor elke motor. De tank zou 90 liter brandstof moeten kunnen bevatten. Zuinigheid zal namelijk niet het sterkste punt van de GTV gaan worden. Behalve het kruis tussen de veerkokers zijn er nog 2 dwarsverbindingen gemaakt. Eentje te zien op de rechter foto en één welke niet zichtbaar achter de brandstoftank schuil gaat.
Voor de accu moest ook een nieuw plekje worden gezocht. Waar vroeger de accu stond zit nu zo ongeveer een cilinderkop. Naast de brandstoftank leek ons de beste plek. Behalve de accu is een hoofdstroomschakelaar ook handig. Tevens werd er een extra zekeringkastje gemonteerd voor zekeringen van het 2e motormanagementsysteem.
Toen werd het tijd voor de uitlaat. en zeer spannende fase in de bouw. De uitlaat gaat namelijk normaliter onder de motor door via een doorgang tussen de carterpan en het vliegwiel. Bij de achterste motor moesten daar nu 2 uitlaten tussendoor. Namelijk de uitlaat van de voorste motor en de uitlaat van de voorste bank van de achterste motor. Maar dat was nog niet de grootste uitdaging. De afstand tussen de achterste motor tot de achterkant is zo'n 80 cm. In dat stukje moet één katalysator en het liefste 2 dempers gemonteerd worden. Een flinke pas en meet klus. Een ultieme uitdaging voor EPS in Hoogezand. Hieronder het resultaat.
Het uitlaatsysteem is volledig gescheiden. De linkeruitlaat is voor de voorste motor, de rechter voor de achterste. Beide uitlaten hebben een katalysator en 2 identieke dempers. Dit om het geluid zo veel mogelijk gelijk te laten worden. In de praktijk zit er echter een behoorlijk verschil tussen. Dat zal komen door het feit dat de voorste uitlaat vrijwel recht is en de achterste drie 180 graden bochten kent.
Er zijn in totaal 6 lambda sonde aansluiten voorbereid. Dit omdat toen nog niet duidelijk was welke injectiesysteem we precies zouden gaan gebruiken. De GTV 3.0 24v heeft namelijk 2 lambda sondes (1 per cilinderbank) en de 166 3.0 24v 1 lambda sonde. Tevens was er een aansluiting nodig voor een breedband lambda sonde zodat het mengsel keurig netjes afgesteld kon gaan worden.
Nu de "afvoer" van de motor geregeld was werd het tijd te gaan denken aan de "aanvoer". Oftewel het injectiesysteem en alle daarmee samenhangende zaken. Het was in eerste instantie de bedoeling de achterste net zo te laten reageren als de voorste motor. Dat wil zeggen dat de gaspedaalreactie identiek moest zijn. De injectiesystemen zijn van het ME2.1 type wat betekent een vol elektronisch gasklephuis. Dat maakt het wel makkelijker. Er hoeft niet met gaskabels gerommeld te worden. Echter werd het nog wel even spannend wat er zou gebeuren als beide injectiesystemen op dit punt met elkaar verbonden zouden gaan worden. De signalen van het de 2 gaspedaalpotentiometers zouden namelijk gedeeld moeten worden. In totaal gaat het om 6 aansluiten 2 x massa, 2 maal voeding en 2 maal signaal. Het bleek dat wanneer alle 6 signalen afgetakt werden de achterste gasklep vreemde beweging ging maken. Bij het los nemen van beide voedingen ging het perfect. Waarom ? Geen idee, de theorie kan het niet verklaren. In de praktijk werkt het.
Twee startknoppen, oliedruklampje, tweede injectielampje, een extra toerenteller en een tweede motortemperatuurmeter.
Behalve het gaspedaalsignaal waren er nog een paar. Remsignaal, koppelingssignaal, snelheidssignaal, ingreep-ABS signaal, Maar natuurlijk ook los van het motormanagement het kontaktslot en startsignaal, Er moesten ook een aantal signalen terug naar de cockpit. Toerentalsignaal, motormanagement storingslampje, motortemperatuursignaal, oliedrukschakelaarsignaal. Kortom er ging stiekem toch een behoorlijke kabelboom van achteren naar voren.
De motoren moeten 1 voor 1 gestart worden. 2 tegelijk zou onzin zijn en bovendien zou de accu de gevraagde stroom niet kunnen leveren. De normale kontaktslot startfunctie werd daarom onbenut gemaakt. De 2 rode startknoppen zijn daarvoor in de plaats gekomen. Links voor de voorste, rechts voor de achterste motor. Op de plaats van één van de kachel uitstoom openingen is een kleine 2e toerenteller gekomen. Het klokje werd opgeofferd om een tweede motortemperatuurmeter in te bouwen.
Het remsysteem vroeg natuurlijk ook om enige aandacht. Een auto met veel vermogen moet ook veel remvermogen hebben. Voor zitten de grote 330 mm GTA remmen. Achter is plaats voor de standaard 305 mm remmen welke normaal gesproken dienst doen op de voorkant van de 166 3.0 24v. Maar omdat dit voorremmen zijn zit er geen mechanische inrichting op voor een handrem. Een hydraulische handrem was de oplossing. Maar omdat het ABS systeem ook achter gescheiden is moesten er 2 cilinder parallel in het remsysteem opgenomen worden. De cilinder vonden een mooi plekje precies achter de handrem. Maar de achterremmen zouden zeer waarschijnlijk te veel remvermogen hebben. Daarom hebben we direct gekozen een instelbare remdrukbegrenzer in te bouwen. Zo kan voorkomen worden dat de achterremmen tijdens harde remacties gaan ABS-en. Dat zou de achterkant erg instabiel maken. Instabiliteit is uiteraard zeer ongewenst.
De motorkoeling was iets waar we ons wat zorgen over maakte. De ruimte is beperkt, het koelsysteem combineren met het voorste koelsysteem zou zeker tot andere problemen gaan leiden. We wilden het graag allemaal apart houden. Er is besloten een op maat gemaakt aluminium radiateur te laten maken welke vlak zou komen te liggen. Met daaronder de dubbele koelvinnen van een GTV. We hebben de inschakelstrategie echter iets aangepast. Normaal gesproken kennen de koelvinnen een halve snelheid en een volle snelheid. Echter bij de halve snelheid stand wordt de spannen gereduceerd door een dikke voorschakelweerstand. Deze neemt dan de helft van het vermogen voor z'n rekening. Dat is zonde. Want als beide motoren geforceerde koeling vragen zou dat heel erg veel stroom gaan vragen. De dynamo zou dat bij stationair draaien (in bijvoorbeeld file verkeer of stadsverkeer) niet bij kunnen gaan benen. Kortom, De eerste snelheid zou 1 koelvin inschakelen, de 2e snelheid beide koelvinnen.
De radiateur, vloeisof voor de koppeling en rechts het expansietankje.
De dubbele koelvinnen welke normaal aan de voorkant dienst doen
Rond de radiateur en de natuurlijk de koelvinnen werd een aluminium doos gefabriceerd. Zodat de koele lucht niet verspilt zal worden of vermengt zou raken met de warme lucht uit de motorruimte. In de achterklep werd een groot gat gemaakt. Tevens werd de opening onder de vleugel over een bepaalde breedte afgedicht. Dit zou er voor moeten zorgen dat tijdens het rijden de lucht als het ware gedwongen zou worden naar binnen te gaan, door de radiateur om er weer onder uit te komen achter de kentekenplaat. Juist ter hoogte van de kentekenplaat zou naar onze mening tijdens het rijden een onderdruk ontstaan. Zo wordt de warme lucht als het ware weer weggezogen.
Zoals gezegd werd de gleuf onder de vleugel niet geheel afgedicht. We hopen hiermee te bereiken dat juist daar nog wel lucht langs wegstroomt. Welke weer een onderdruk veroorzaakt langs het rooster waardoor juist daar weer de warme lucht uit de motorruimte weggezogen wordt. Kortom, in theorie perfect.
In de praktijk blijkt de theorie perfect te werken. Zodra er maar iets rijsnelheid is (> 50) koelt de achterste motor uitstekend. Zodra er stadsverkeer snelheiden zijn schakelt de koelvin in en houdt de motor prima koel.
Klaar voor transport naar de schokbreker/veren specialist
Nu beide motoren konden draaien, de koeling werkte was er nog 1 ding voordat de eerste serieuze test kilometers gemaakt konden gaan worden. Veren en schokbrekers. Aan de voorzijde was het allemaal niet zo spannend. Achter natuurlijk wel. Daar zaten nu de standaard voorschokbrekers en afgezaagde veren van een Alfa 166. Deze karakteristiek voldoet natuurlijk totaal niet. We riepen de hulp in van een onderstel specialist. Een enthousiast bedrijf welke letterlijk de buurman is van Koni in Oud Beijerland. Frans Verbaas. De GTV ging op transport voor een uitdagende klus.
Het resultaat is een"eenvoudige" gehele gele Koni set. Aan de voorzijde voorzien van standaard veren GTV veren. Aan de achterzijde voorzien van "op maat" veren om het gewicht in combinatie met de dempingskarakteristiek te kunnen dragen. Tevens werd er een hoogte verstelling aan de achterzijde aan toegevoegd.
Bij het opmeten werd de GTV tevens gemeten. Met 45 liter brandstof bracht hij 1785 kg op de schaal. Oeps ! Iets te veel.
Om de hoogte achter exact te kunnen verstellen hebben we zelf nog even een verenspanner in elkaar gelast. Omdat dit toch een paar keer zou moeten gaan gebeuren leek ons dit wel handig.
Nu ook het onderstel een basis set-up had werd het allemaal wel heel erg spannend. Het moment voor de eerste echte serieuze test kilometers kwam nu wel heel erg dichtbij. Het laatste zou de uitlijning zijn. Over de juiste stand hadden we nog even geen idee. Dat moest uit de praktijk blijken. Een hulp hierbij waren uitlijngegevens van andere potente 4 wiel aangedreven auto's
Tevens zou de uitlijnbank ons ook gaan vertellen hoe recht we de achterwielophanging nu werkelijk in elkaar hadden geschroefd. De uitslag was verrassend. Er zat GEEN verschil in camber tussen beide achterwielen. Zowel links als rechts 1,24 graad camber. Net zoveel als de voorwielen nota bene. Perfect dus. In de wielbasis zat maar enkele millimeters verschil. Er zijn zat standaard auto's die slechtere resultaten laten zien. Een schouderklopje was wel op z'n plaats.
We liepen echter tegen een probleem aan.
Het probleem was de beweging welke de achterwielen maken bij inveren. Bij maximaal uit- en inveren ontstaat er een behoorlijk sporing verschil. Zoveel zelfs dat er een wisseling plaats vindt tussen uitspoor en toespoor. Dit zou heel erge spannende stuurreacties gaan opleveren. Tijd voor wat extra denkwerk dus.
De oplossing voor het eerste probleem werd gevonden in het variëren van de hoogte van de een afstandbus tussen spoorstang en fusee. De foto laat dit zien. Bij een bushoogte van 25 mm blijkt de spoorbeweging bij maximaal in- en uitveren nagenoeg 0 te zijn. De betekent echter ook dat de standaard stuurkogel niet meer gebruikt kon worden. Een grote uni-ball was de oplossing. Alleen deze veroorzaakte een nieuw probleem. Omdat de uni-ball veel korter was dan de standaard stuurkogel bleef er te weinig schroefdraad over om de sporing naar wens in te stellen.
Een stuurhuis revisiebedrijf bracht de oplossing. Na het opgeven van een aantal basisafmetingen van het Alfa 166 stuurasje kon men gemakkelijk een alternatief zoeken welke 2 cm langer was Het bleek dat de stuuras van een oudere Mercedes E-klasse de oplossing zou zijn. Zo gezegd, zo gedaan.
Het 25 mm busje welke enorm belangrijk is voor de verandering van sporing tijdens in- en uitveren.
De eerste kilometers waren heel erg spannend. Maar helaas sloeg het noodlot toe. Uit de achterste motor kwamen onheilspelende geluiden. Een zachte tik veranderde al snel in een harde klop. Het kwam van de achterste motor. Overduidelijk een uitgelopen lager. We wisten dat de achterste motor niet helemaal fris was. Maar dat het zo snel tot een wreed einde kwam hadden niet gedacht. Het voordeel van 2 motoren is dat er altijd eentje over blijft om de weg te vervolgen. De schakelkabels werden afgekoppeld zodat de versnellingsbak in vrij kon draaien. Op de voorste motor werd de weg vervolg.
Het uitbouwen van de achterste motor is gelukkig niet mogelijk. Alles is zo geconstrueerd dat er minder dan 2 uur nodig zijn om het geheel uit te bouwen. Het complete subframe inclusief wielophanging wordt als één deel uitgebouwd.
De motor werd gedemonteerd en de lagerschade bleek enorm. 2 drijfstanglagers en 3 hoofdlagers hadden zware schade. De 2 drijfstangen waren ook zwart van de hitte geworden. Dit was niet subtiel maar heftig. Dit draaiende gedeelte was afgeschreven. Het plan was ontstaan om de 3.0 op termijn om te bouwen naar een 3.2. Dit plan werd nu versnelt doorgevoerd. Enkele weken later stond de 3.2 weer klaar voor inbouw. Ondanks dat de eerste testrit behoorlijk kort was gaf het och heel veel informatie. Er werden direct een aantal belangrijke modificatie doorgevoerd. Aan het schakelsysteem en aan het koppelingssysteem
Motor kompleet met versnellingsbak, aandrijfassen, draagarmen als één "powerplant".
Demontage van de "powerplant" neemt ongeveer 1,5 uur in beslag.
Er was echter nog een uitdaging ontstaan. even eerder werd al genoemd dat de GTV iets te zwaarlijvig geworden was. 1785 kg met een halve tank brandstof. Het totaal toelaatbare gewicht van het chassis is 1820 kg volgens het identificatieplaatje. Dat betekent 35 kg laadvermogen. Tot dit laadvermogen behoord dan ook de bestuurder. Dat zou niet goed komen bij de RDW. De GTV moest dus op dieet, en flink ook. De uitdaging werd haast een obsessie. De eerste kilo''s waren simpel. De zware met leer beklede elektrisch verstelbare stoelen werden vervangen voor licht gewicht kuipstoelen. Dat was 22 kg besparing. De aircopomp met leidingen en condensor bracht 10.5 kg op de weegschaal. Isolatiematten en bitumen bracht 12 kg. OZ Ultraleggera wielen bracht 14 kg. Radio inclusief speakers, 7 kg. Overtollige bekabeling, stalen steunen werden door aluminium vervangen, Bumperversterkingen werden doorboord, motorkapisolatie verwijderd, enz. enz. enz. Uiteindelijk is er 105 kg verwijderd. De GTV bracht nu 1680 kg op de weegschaal. Met 140 kg laadvermogen zaten we aan de veilige kant. Voordat we de ombouw begonnen hebben we GTV in standaard toestand ook gemeten. 1410 kg was toen het resultaat. Er is dus een toename van 270 kg.
Het nadeel van een frisse motor is dat de eerste kilometers rustig gereden moet worden. De 3.2 was namelijk voorzien van nieuw zuigerwerk. Tevens was het onderblok gelijnboord en uiteraard voorzien van nieuw lagerwerk. Maargoed, rustig rijden met 480 pk kan altijd nog heel spannend zijn. Spannend genoeg om de wegligging te optimaliseren. Er werden verschillende camber en instellingen van de achter sporing geprobeerd. Na zo'n 300 km rustig rijden werd het gas iets dieper ingetrapt. Ook omdat we intussen de 3.2 motor keurig aan het inregelen waren. Omdat we toch de Examiner aan boord hadden konden we gelijk even wat tussen acceleratietijden meten. 100-200 in 4e versnelling: 12.2 sec. 100-200 in 3e en 4e versnelling: 9.5 sec. .We kunnen ons daarmee zonder schaamte tussen andere 500 pk kanonnen scharen.
31 december 2009 was de grote dag voor de RDW keuring. Het kon verschillende kanten op gaan. De RDW is namelijk altijd vrij om te kiezen of er aanvullende testen nodig zijn. Echter omdat de GTV reeds was voorzien van een Engels kenteken welke overeenkomt met het voertuig zou enkel een import keuring moeten volstaan. Dat deed het ook tot onze grote opluchting. De nodige nummers werden gecontroleerd, de wielbasis en spoorbreedte opgemeten, het nieuwe vermogen uitgerekend (2 maal het 3.0 24v vermogen) en de cilinderinhoud overgenomen van de Engelse papieren. De GTV Bi-Motore staat daarmee officieel op Nederlands kenteken ! De krron op het werk na ruim 2 jaar bouwen.
Specificaties
Motoren: 1 x 3.0 24v, 1 x 3.2 24v Totaal: 6138 cc, 487 pk @ 6200 RPM, 577 Nm @ 5000 RPM
Versnellingsbakken: 2 x 5-bak Lancia Kappa 2.4 JTD.
Wielophanging voor: GTV met Koni geel en Novitec veren. Torsiestang GTV
Wielophanging achter: Alfa 166 met Koni geel, hoogteverstelling en veren op maat. Torsiestang 166 3.0
Remmen met origineel werkend ABS
Remmen voor: 330 mm origineel GTA upgrade
Remmen achter 305 mm origineel Alfa 166 3.0 voorzien van instelbare maximale remdruk
Hydraulische handrem.
Wielen en banden: OZ Ultraleggera met Pirelli PZero Nero 225/45 ZR 17 94W.
Brandstoftank 90 liter, 2 brandstofpompen
Uitlaatsysteem: EPS uitlaatsysteem met 2 maal katalysator, 4 maal lambda sonde.
Massa rijklaar: 1680 kg (met half volle brandstoftank)
Prestaties: topsnelheid waarschijnlijk tussen 290 en 300 km/uur Bij 6500 RPM in 5e versnelling 292 km/uur.
Acceleratie 0-100 +/- 4.5 sec. 0-200: +/- 14.0 sec.
Ik neem voorlopig met geluidsopnamn genoegeneX0duS schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 12:10:
Jammer dat er (nog) geen filmpje van is...
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker