Crosspostje:
Met een beetje geluk zal ik morgen weer in de Alfa rijden
2 weken na de aanshcaf van de bolide werd er bij mij een Peugeot 207 in de kont geparkeerd. Verleden week het schadebedrag uitgekeerd gekregen.
De Alfa had ik gekocht met schade aan de selespeedrobot. Die was vast geslagen en daardoor was de Alfa op de snelweg abrupt tot stilstand gekomen. Toen wist ik natuurlijk al dat er waarschijnlijk wel meer kapot zou zijn dan alleen die robot. Tot een aantal honderden kilometers geleden was dat nog niet geheel duidelijk, maar toen hoorde ik wat rammeltejs en geratel uit de bak. Weekendje in de ardennen geweest om te mountainbiken en op de terugreis was ik blij dat ik nog thuis kwam.
Sinds vorige week vrijdag ligt er een nieuwe versnellingsbak onder. Dat betekent dat in de laatste 15k km de volledige selespeed en schakelrommel is vervangen.
Nieuwe selespeed pomp, robot en bak.
Toen die zaterdag de auto naar de schadehersteller gebracht. Even afspraken gemaakt over wat er allemaal gedaan gaat worden en daar de bumpers gedemonteerd. Wat een rotklus is trouwens bij een 156 SW, want je gehele kofferbak bekleding moet eruit. Dat was met een uurtje wel klaar. Helaas was de voorbumper minder gevoelig voor sleutelen, want alle boutjes die erin zater waren verrot.
Gisteravond nog terug geweest om de voorbumper ook van kapjes enz te ontdoen. Eindelijk klaar en begonnen met schuren. Toen bedacht ik mij opeens dat ik een bumper had gezien op marktplaats. Die gisteravond nog opgehaald voor een schijntje en zodoende krijg ik straks 2 spiksplinternieuwe CW bumpers op de 156.
Totale schadebedrag is 1438,- euro. Achterbumper moest ik nieuw bestellen a 447,- ex btw en kosten voor spuiten enz. Daar was wel wat mee te doen kwa prijs omdat er nog wat korting was en ik de spuiter redelijk ken. Achterbumper voor 150,- opgehaald. Demontage en montage doe ik zelf wat erg veel scheelt in de kosten.
De versnellingsbak was inclusief het opbouwen 500 euro.
Alles bij elkaar kan ik het misschien net niet voor het schadebedrag voor elkaar krijgen, maar lijkt me opzich niet slecht geregeld en ik vind het dan ook een geluk bij een ongeluk.
Toevallig zaterdag nog gesproken met de monteur die hem altijd in onderhoud heeft gehad. Die heeft de selespeedunit nog even voor me afgesteld. Die zei dat de auto cosmetisch niet de mooiste is omdat het spuitwerk gewoon belabberd is uitgevoerd. Met polijsten was er nog veel te redden, maar helemaal mooi strak word hij niet. Met de nieuwe bumpers erop en alle elektronica troep eruit is het technisch een super auto zei hij. Net alles nieuw erop en voor dat bedrag dat ik er dan aan heb uitgegeven is er geen betere auto te krijgen waarschijnlijk. In ieder geval niet iets met dit uiterlijk, onderhoud, kilometerstand, rijplezier en het geval dat die auto heel uniek is.
Nog even een plaatje hoe hij ooit is geweest:
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."