Ik heb nu de meeste programma's hier (iGo, Navigon, CoPilot, Aura, Ndrive) getest: trials indien beschikbaar, en anders via de welbekende minder legale kanalen. Korte evaluatie hieronder.
Criteria:
- actualiteit van de kaarten (gekeken naar de randweg van Eindhoven, knooppunt Het Vonderen in M-Limburg en wat recente regionale aanpassingen),
- user interface (grafisch leuk uitziend, niet te druk, overzichtelijk beeld, voldoende info in het navigatiescherm, bv aankomsttijd, snelheid, POIs en maximumsnelheid)
- Aanwijzingen (paar routes geprobeerd die ik zelf vaak rij: woon-werk, naar ouders, naar bepaalde winkels/POIs, enz).
- "offline" plannen, dwz terwijl je zelf in A bent, een route van B naar C plannen (al dan niet met GPS-fix). Deze is voor mij doorslaggevend.
- iGo: goede kaarten, zeer matige user interface (zelfs vergeleken met iGo zelf, voor andere platforms), goede aanwijzingen, en ik krijg maar geen A-B-C-planning voor elkaar.
- Navigon: goede kaarten, redelijke aanwijzingen, redelijk tot goede user interface, maar geen A-B-C-planning.
- CoPilot: geen actuele kaarten, vrij goede user interface (tikje "kinderlijk" met felle kleuren en een redelijk vol navigatiescherm), goede aanwijzingen, behoorlijk goede A-B-C-planning.
- Aura: goede kaarten, vrij goede user interface (helaas vrij weinig aanpasbaar), zeer matige aanwijzingen, geen A-B-C-planning.
- Ndrive: goede kaarten, aardige user interface, matige aanwijzingen, geen A-B-C-planning.
Conclusie voor mij:
Geen enkel programma haalt het bij TomTom (onder WinMo). Jammer maar helaas, en totdat die besluiten om ook een Android-versie uit te brengen, ben ik aangewezen op een van de geteste alternatieven.
Ik denk dat ik CoPilot ga aanschaffen. Nadeel is alleen dat de versie die ik nu (illegaal) heb, niet bepaald actuele kaarten heeft. Iemand een idee of CoPilot ze ondertussen vernieuwd heeft?
Nomen nescio