Ik ben sinds korte tijd ook bezig met plaatjes draaien op m'n kamer. Ik vind het gewoon ontzettend leuk om met muziek bezig te zijn en ik kan er mijn creativiteit deels in kwijt. Ik heb de basis inmiddels wel aardig onder de knie. Platen met een simpele four-to-the-floor beat kan ik inmiddels aardig op gehoor beat matchen. Ik wil absoluut geen sync. gebruiken omdat ik het echt goed wil leren. Toch betrap ik mezelf er op dat ik regelmatig naar de phase meter kijk om mijzelf te controleren, terwijl dit een beetje als vals spelen voelt. Ik draai voornamelijk (underground) house, deephouse en techhouse.
Hier een mixje die ik vanmiddag heb opgenomen (feedback is welkom), rond minuut 15 zat ik niet zo goed op te letten waardoor hij even niet zo lekker loopt.
Nu ben ik wel benieuwd hoe jullie sommige zaken aanpakken:
1. Maken jullie gebruik van de waveforms? Ik wil zo goed mogelijk leren mixen zonder naar mijn laptop te kijken (ja ik tel!). Maar ik vind het toch verdomd lastig om het helemaal zonder te doen. Ik ken m'n platen nog niet goed genoeg om het blind te kunnen doen. Mensen die bijvoorbeeld op Pioneers cdj's spelen, hoe doen die (jullie?) dat?
2. Weten jullie de BPM's van tracks uit jullie hoofd en/of kijken jullie naar wat je controller of software aangeeft? Ik probeer namelijk zo vaak mogelijk een tweede track er in te gooien zonder naar de BPM te spieken, zodat ik hem 100% met m'n oren en gevoel gelijk kan zetten. Zodat ik niet van tevoren weet of ik mijn pitch fader naar beneden of boven moet gaan schuiven. Ik vraag me nu alleen wel af of het niet onzinnig is dat ik dit ook probeer, omdat tegenwoordig alle dj software dit wel aangeeft.
3. Tot hoe nauwkeurig corrigeren jullie meestal de pitch van de net losgelaten track?
Ik twijfel namelijk vrij vaak of ik moet doorgaan met corrigeren of beter af en toe met de pitch bend kan spelen onder het draaien. Ik heb namelijk een vrij goedkope Numark controller, die vrij losjes is en niet heel accuraat is. Met een klein tikje schiet hij vaak al 0.20 BPM vooruit, waardoor hij soms te veel compenseer waardoor hij ook weer sneller/slomer gaat.
4. Hoe organiseren jullie je track library (digitaal)? Ik heb momenteel alles in mapjes verdeeld qua genres, maar ik twijfel soms wel of dit wel zo handig is, omdat veel tracks ook niet echt in één genre specifiek vallen en omdat veel tracks in één genre soms nog gigantisch qua BPM verschillen. Ik hoor graag betere suggesties.
5. Hebben jullie tips om moeilijkere genres te mixen? Future garage heeft bijvoorbeeld vaak een 2-step beat en oude garage natuurlijkere drums, waardoor het moeilijk wordt om te mixen met een standaard house nummer.
Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie dit doen. Ik snap dat ik het lekker op mijn eigen manier moet doen, maar ik zou het toch wel graag willen horen. En ja, ik weet het: oefenen, oefenen, oefenen... En sorry voor de gigantische post!
Ik draai overigens met Traktor.