[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste
Acties:
  • 130.781 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Ford en LPG niet samen?

Ford F150 en LPG gaan perfect samen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:15

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat is dan wel weer zo'n uitzondering.. Maar een Fiesta/Focus/Mondeo oid op LPG zou ik absoluut afraden.
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:04:
[...]

Dacht al want ik Zie auto's van 2007+ onder de 200k beginnen bij 500 :)
En hier wil ik dan wel eens voorbeelden van zien.. Dan wil ik wel een paar van die auto's kopen ;)

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Destruction schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 23:19:[...]

En hier wil ik dan wel eens voorbeelden van zien.. Dan wil ik wel een paar van die auto's kopen ;)
Niemand zegt dat ze nog intact zijn en/of rijden O-)

Maar idd, 2007 klinkt ongeacht type erg optimistisch. Pas na jaartje of 12 ga je auto's vinden die nog in bruikbare toestand binnen budget van dit topic gaan vallen en 15 jaar is ws sweet spot - wat ondertussen ook al eind 2001 is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:59
Kleine aanvulling op de LPG discussie. Ik heb een ford ka uit 2001 op LPG waar ik eigenlijk heel content mee ben. Tank van 60 liter in de achterbak (kon toch al nauwelijks bagage in) en ik rij 600km op 1x tanken voor 25 euro. Kan het iedereen aanraden. Wegenbelasting onder de 950kg is voor LPG maar 8 euro per maand duurder, omslagpunt ligt bij 1x tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Chriztiaan schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 00:44:
Kleine aanvulling op de LPG discussie. Ik heb een ford ka uit 2001 op LPG waar ik eigenlijk heel content mee ben. Tank van 60 liter in de achterbak (kon toch al nauwelijks bagage in) en ik rij 600km op 1x tanken voor 25 euro. Kan het iedereen aanraden. Wegenbelasting onder de 950kg is voor LPG maar 8 euro per maand duurder, omslagpunt ligt bij 1x tanken.
Lolwat die combinatie kan en is betrouwbaar? Weer wat geleerd...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Screeshots van auto's vanaf 2006

Afbeeldingslocatie: https://i1208.photobucket.com/albums/cc373/Asmooh/D76AA5F7-8E63-460E-82D4-5EB0BB7DBF1C.png

Of vanaf 2009...
Afbeeldingslocatie: https://i1208.photobucket.com/albums/cc373/Asmooh/88B109C3-A19E-4517-9DD4-1E063DC10D6F.png

2010+

Afbeeldingslocatie: https://i1208.photobucket.com/albums/cc373/Asmooh/B33FF1B3-A49F-4468-BBA0-085E1DD3FE29.png

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2016 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:23
Wat hebben we aan auto's uit de UK?
Of is die website in ponden voor de nederlandse markt :+

[ Voor 45% gewijzigd door Waah op 20-10-2016 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:22:
Wat hebben we aan auto's uit de UK?
Of is die website in ponden voor de nederlandse markt :+
Importeren ? Ik woon zelf in de uk en zeg gewoon dat auto's van 2006+ heel goedkoop kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:34:
[...]

Importeren ? Ik woon zelf in de uk en zeg gewoon dat auto's van 2006+ heel goedkoop kunnen zijn
Tja auto's in de US zijn ook een stuk goedkoper nieuw dan in NL. Voor dit topic lijkt het me handig dat het, ook na importeren met alle bijbehorende kosten, nog een klein budget is. Plus dat je een UK auto niet even naloopt zoals een NL auto.

Dus snap dat auto's van 2006+ goedkoop kunnen zijn, maar in NL is dat toch lastiger. En tweakers wordt toch voornamelijk bezocht door mensen uit NL en evt BE. Als iemand vraagt om een auto in de UK snap ik je opmerking nog....

[ Voor 11% gewijzigd door Waah op 20-10-2016 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:41:
[...]

Tja auto's in de US zijn ook een stuk goedkoper nieuw dan in NL. Voor dit topic lijkt het me handig dat het, ook na importeren met alle bijbehorende kosten, nog een klein budget is. Plus dat je een UK auto niet even naloopt zoals een NL auto.

Dus snap dat auto's van 2006+ goedkoop kunnen zijn, maar in NL is dat toch lastiger. En tweakers wordt toch voornamelijk bezocht door mensen uit NL en evt BE. Als iemand vraagt om een auto in de UK snap ik je opmerking nog....
Uk ben je in paar uurtjes en kun je terug rijden :) US gaat dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:43:
[...]

Uk ben je in paar uurtjes en kun je terug rijden :) US gaat dat niet
US was even een voorbeeld dat auto's in andere landen een andere prijs zijn. Als NL bewoner mag je NL niet in met een UK-license plate. Dus dat is al een puntje. (ja het kan vast... maar mag niet). Plus dat je kosten hebt voor het importeren (naar UK en terug), extra benzinekosten. RWD keuringskosten... BPM? (geen idee) en dat ik bij problemen na 2 dagen nog naar de garage kan in NL. Met UK is dat lastiger.

Tuurlijk kan het. Maar dan moet denk ik eerst gekeken worden wat het gaat kosten, de risico's en of dat de moeite waard is. Voor een zeldzame auto in NL kan dat vast. Maar voor de standaard auto's....

Daarnaast geloof ik al niet dat die Ford Ka uit 2006 komt. Die kunststof bumper gebruikten ze in de jaren 90 dacht ik alleen. Mijn vriendin heeft een Ka uit 2002 dacht ik, en zelfs die heeft geen kunststof bumpers meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Misschien komt het omdat rechtsgestuurd materiaal niet populair is voor export naar Oost-Europa of Afrika, dat men daardoor in GB wat meer 'blijft zitten' met de goedkopere kleine auto's? Als dat marktsegment veel te vol is, dan snap ik dat ze voor lagere prijzen gedumpt worden.

Opvallend laag geprijsd materiaal overigens, met wel een paar uitschieters. Die witte Panda heeft op het kleine foto'tje al zichtbare schade en ik verwacht dat die Cee-apostrophe-Dee ook niet helemaal recht meer is. Maar met wat mazzel kun je voor weinig geld misschien iets scoren dat toch nog een tijdje mee gaat. Then again: met diezelfde mazzel kun je ook iets bij Jet Cars kopen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:57:
[...]

US was even een voorbeeld dat auto's in andere landen een andere prijs zijn. Als NL bewoner mag je NL niet in met een UK-license plate. Dus dat is al een puntje. (ja het kan vast... maar mag niet). Plus dat je kosten hebt voor het importeren (naar UK en terug), extra benzinekosten. RWD keuringskosten... BPM? (geen idee) en dat ik bij problemen na 2 dagen nog naar de garage kan in NL. Met UK is dat lastiger.

Tuurlijk kan het. Maar dan moet denk ik eerst gekeken worden wat het gaat kosten, de risico's en of dat de moeite waard is. Voor een zeldzame auto in NL kan dat vast. Maar voor de standaard auto's....

Daarnaast geloof ik al niet dat die Ford Ka uit 2006 komt. Die kunststof bumper gebruikten ze in de jaren 90 dacht ik alleen. Mijn vriendin heeft een Ka uit 2002 dacht ik, en zelfs die heeft geen kunststof bumpers meer.
Afbeeldingslocatie: https://i1208.photobucket.com/albums/cc373/Asmooh/86B147F7-D8E9-4E39-815A-AE5294F70FC6.png

Die ka is van 2007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Lees je wel wat ik zeg? |:(
Ik geef aan dat bij die Ford Ka uit de UK staat dat die van 2006 is. Maar dat er volgens mij geen Ka uit 2006 met kunststof bumpers zijn. Dus klopt dat bouwjaar niet....

Ik hoef geen ford Ka. En leuk dat die 700 euro kost, maar de tankdop is doorgeroest... en dat trekt vaak door naar de rest van de auto. Plus dat er een barst in de ruit zit. En de APK is verlopen....
Afbeeldingslocatie: https://i.marktplaats.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/-rcAAOSwzaJX479I/$_85.JPG

are you serious? or just trolling? 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 20-10-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:07:
[...]

Lees je wel wat ik zeg? |:(
Ik geef aan dat bij die Ford Ka uit de UK staat dat die van 2006 is. Maar dat er volgens mij geen Kae uit 2006 met kunststof bumpers zijn. Dus klopt dat bouwjaar niet....

Ik hoef geen ford Ka. En leuk dat die 700 euro kost, maar de tankdop is doorgeroest... en dat trekt vaak door naar de rest van de auto. Plus dat er een barst in de ruit zit. En de APK is verlopen....
[afbeelding]

are you serious? or just trolling? 8)7
Ik snap wat je zegt maar is waarschijnlijk gewoon een ongespoten bumper etc maar was oook maar voorbeeld er zijn Zoveel meer auto's te krijgen vanaf dat jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:31
Er zijn zoveel schadeauto's die voor een prikkie worden aangeboden. De Ka uit het voorbeeld heeft gewoon een heel gat in het plaatwerk zitten en alles wat daarachter vandaan komt is bruin geworden van de roest. Voor een particulier is zo'n ding niks meer waard dan de sloopwaarde en daarom is ie goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:16

-tom-562

Oliesjeik

Concreet zie ik hier staan, 2x een Ford Ka, en een Opel Astra. Die Zafira zal wel watr mee zijn, en de andere zijn clickbaits. Een Ford Ka uit 2007 zegt natuurlijk niks, dan kan je beter een Corolla uit 1992 hebben :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:34:
Auto's in de UK of Duitsland hebben vanwege het belastingklimaat een totaal verschillende prijsstelling.
Juist die kleine auto's zijn hier duurder omdat de belasting zo laag is, in Duitsland maakt de belasting niet veel uit, dus zijn kleintjes ook spotgoedkoop.
Waah schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:57:
Als NL bewoner mag je NL niet in met een UK-license plate. Dus dat is al een puntje. (ja het kan vast... maar mag niet). Plus dat je kosten hebt voor het importeren (naar UK en terug), extra benzinekosten. RWD keuringskosten... BPM? (geen idee) en dat ik bij problemen na 2 dagen nog naar de garage kan in NL. Met UK is dat lastiger.
Dat zou bij uitstek iets zijn wat de EU zou kunnen regelen. Als je aan de grens woont is het belachelijk dat je maar aan 1 kant een auto kan kopen. Als auto's in Spanje goedkoper zijn, zou dat zonder rompslomp gewoon moeten kunnen.

In Nederland kan je trouwens ook auto's vinden met een recent jaar, onder de 500 euro. En heel mooi op de foto!
En als je verder kijkt, blijkt de andere kant totaal in puin te liggen.

[ Voor 47% gewijzigd door RemcoDelft op 20-10-2016 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
RemcoDelft schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:47:
[...]

Dat zou bij uitstek iets zijn wat de EU zou kunnen regelen. Als je aan de grens woont is het belachelijk dat je maar aan 1 kant een auto kan kopen. Als auto's in Spanje goedkoper zijn, zou dat zonder rompslomp gewoon moeten kunnen.
Tja ik ben sowieso voor een onafhankelijk onderzoek hoe je daadwerkelijk iets voor het milieu kan betekenen via belasting op auto's, en op basis van dat onderzoek eenlijnig in heel de EU dezelfde regels. Eventueel verrekend naar inkomsten per land. En dat je gewoon de auto koopt waar je dat wilt.

Maarja dat is natuurlijk te simpel, wordt te weinig gelobby'd en verdient. Stel je voor dat we het simpel en eerlijk doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-tom-562 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:24:
[...]

Concreet zie ik hier staan, 2x een Ford Ka, en een Opel Astra. Die Zafira zal wel watr mee zijn, en de andere zijn clickbaits. Een Ford Ka uit 2007 zegt natuurlijk niks, dan kan je beter een Corolla uit 1992 hebben :+
Grappige is hier in de uk, hou ouder de auto is de kleiner de kans dat iemand hem wilt verzekeren.

Mijn Mazda 6 uit 2003 en Peugeot 206cc uit 2002 worden al gezien als oud en betekent dat ik binnenkort moet kijken voor een auto uit 2007+. Al ga ik nog wel een CL500 halen uit 2003 maar die wil ik gewoon graag hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ze willen hem dan niet verzekeren? Wordt het dan effectief duurder? (omdat je naar een ander moet)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:28:
Ze willen hem dan niet verzekeren? Wordt het dan effectief duurder? (omdat je naar een ander moet)
Ja en nee... bv in Ierland krijg je de auto gewoon niet verzekerd hier in de uk kan het wel eens oplopen in 1000de ponden per jaar.

Maximum quote die ik heb gekregen voor een Lexus is300 was 12000 gbp / jaar

Dit bv is niet heel raar hier: http://www.msn.com/en-ie/cars/news/young-woman-drivers-£11500-car-insurance-quote-almost-six-times-value-of-her-car/ar-BBuBhPD

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2016 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Nu snap ik ook waarom er zovaak onverzekerde goedkope auto's van de weg gehaald worden in die televisieprogramma's... het is gewoon niet te betalen :X.

Premies worden opgebouwd met statistieken. Ik heb dat zelf ook gezien toen ik een andere auto kocht: voor een 207SW 1.6VTI op LPG is de allrisk premie lager dan een 206 1.4HDI met WA+. Heeft waarschijnlijk te maken met benzine vs diesel en de populariteit van het model. De 206 zie je op elke hoek van de straat, de 207SW een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:06:
Nu snap ik ook waarom er zovaak onverzekerde goedkope auto's van de weg gehaald worden in die televisieprogramma's... het is gewoon niet te betalen :X.

Premies worden opgebouwd met statistieken. Ik heb dat zelf ook gezien toen ik een andere auto kocht: voor een 207SW 1.6VTI op LPG is de allrisk premie lager dan een 206 1.4HDI met WA+. Heeft waarschijnlijk te maken met benzine vs diesel en de populariteit van het model. De 206 zie je op elke hoek van de straat, de 207SW een stuk minder.
Zou ik je eens iets geks vertellen.

Een Mazda mx5 1.8 kost kwa verzekering net zoveel als een Mercedes CL500 met 5 liter V8.

Puur omdat de mx5 jongeren auto is... en zo zijn er nog meer rare voorbeelden.

Your cheapest MERCEDES-BENZ CL insurance quote is £2049.30

Daar integen dit is ook een CL500 quote maar -net- wat ander type

Your cheapest MERCEDES-BENZ CLK insurance quote is £1535.60

Laatste keer dat ik een Volvo C70 2.0 quote deed kwam ik rond de 1100£ uit.

Onze Mazda 6 is maar 82,50 per maand dus valt mee :)

En als ik de 206cc wil verzekeren kost dat 1807£

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wow echt bizar. Dat verklaart inderdaad wel wat.

Hier hebben we het wel eens, zo wilde ik ook als 18-jarige een 156pk Celica verzekeren, wat toch wel prijzig werd met 160 euro per maand. Maar blijkbaar niet echt een issue in vergelijking met de UK.

Wat is hun angst voor de oudere auto's? Misschien dat er gemiddeld iets meer mee gebeurt (beginnende bestuurders, versleten remmen, weet ik het), maar dat verklaart de kosten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:30:
Een Mazda mx5 1.8 kost kwa verzekering net zoveel als een Mercedes CL500 met 5 liter V8.
Dat verklaart dan inderdaad de lage prijzen van auto's in de UK, als een 2006 Ford Ka daar per maand veel meer kost aan verzekering dan een zware oude diesel hier aan belasting kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het valt mee ;) toen ik nog in Ierland woonde betaalde ik €244/maand voor een 2002 Volvo S40 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ja, zo kan ik het ook |:(

We hebben het over NL auto's, als je al auto's uit het buitenland noemt, noem die dan incl. transport- en invoerkosten, om het eerlijk te houden.

We hebben ook allemaal (of in elk geval de meesten van ons...) bij TopGear gezien dat je voor <100 pond nog prima auto's kunt kopen, maar da's in de UK, niet in NL en niet de strekking van dit topic.

Dat lijstje NL auto's wat je post.. Alleen al dat busje is lease, staat erbij. En meestal zijn dat soort advertenties van verkopers die doen aan huurkoop of gaat de vermelde prijs om een aanbetaling, 1 auto in jouw rijtje komt van BVA af, en BVA verkoopt dan weer met name auto's die in beslag zijn genomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 20-10-2016 19:03 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imafishlol
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:57
Afgelopen week te horen gekregen dat ik vanaf 1 december mag starten bij mijn 2e baan. Deze keer wil ik wel voor een auto gaan aangezien fietsen net iets te ver is (50min). Ik heb de afgelopen ~30 pagina's terug gelezen en neig naar iets Japans vanwege betrouwbaarheid en zuinigheid. Maar aangezien de posts in de afgelopen paginas wel heel snel terug de tijd in gaan zoek ik wat recenter advies :)

Ik zoek iets in de richting van het volgende:
- Budget voor aanschaf tussen de 1500€ en 2500€ (wil 500€ achterhouden voor onderhoud)
- De auto zal na ~1 jaar gebruik door worden verkocht (of naar de sloop worden gebracht :P)
- 20 km enkele rit naar week 5 dagen in de week. Gok dat ik rond de 10.000 km in totaal ga rijden.
- Comfort & zuinigheid > looks & speed.
- Geen voorkeur voor benzine/diesel/LPG
- Zal niet gebruikt worden voor boodschappen of verhuizingen, zolang ik 4 mensen kan vervoeren (zonder ze in de achterbak te proppen) ben ik tevreden.

Alvast bedankt voor raad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-09 16:27

Plainside

I browse when I'm at work

Beset Auto Kenners... iets wat ik niet ben.
Op het moment mag ik mooi rijden met de bus van de zaak maar dit zal in eind jan, begin feb toch eindigen en wordt er verwacht dat ik eigen vervoer aanschaf(geen probleem als je het mij vraagt).
Nu heb ik zelf al vooral zitten kijken naar een Toyota Yaris(1995-2001 tussen die range zeg maar).
Maar is dit de beste keus voor woon-werk verkeer?
Ik heb gewoon 40 uur werk week dus met 33KM heen en 33KM terug(66KM*5=330KM in de week).
Ook zijn de trainingen die ik volg in Utrecht dus dat zou die ook aan moeten kunnen zonder problemen.
Wat ik vooral wil weten is de persoonlijke ervaringen die jullie hebben met een Yaris en wat eventuele problemen met een Yaris zijn(veel voorkomend).
En wat eventueel een andere 'betere' optie kan zijn.
Ook licht het budget rond de 2000-2500 dus er is een aardige bedrag beschikbaar voor een eerste autootje(zit nog spaar geld achter voor evt. onderhoud vervanging van radio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Plainside schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 08:26:
Beset Auto Kenners... iets wat ik niet ben.
Op het moment mag ik mooi rijden met de bus van de zaak maar dit zal in eind jan, begin feb toch eindigen en wordt er verwacht dat ik eigen vervoer aanschaf(geen probleem als je het mij vraagt).
Nu heb ik zelf al vooral zitten kijken naar een Toyota Yaris(1995-2001 tussen die range zeg maar).
Maar is dit de beste keus voor woon-werk verkeer?
Ik heb gewoon 40 uur werk week dus met 33KM heen en 33KM terug(66KM*5=330KM in de week).
Ook zijn de trainingen die ik volg in Utrecht dus dat zou die ook aan moeten kunnen zonder problemen.
Wat ik vooral wil weten is de persoonlijke ervaringen die jullie hebben met een Yaris en wat eventuele problemen met een Yaris zijn(veel voorkomend).
En wat eventueel een andere 'betere' optie kan zijn.
Ook licht het budget rond de 2000-2500 dus er is een aardige bedrag beschikbaar voor een eerste autootje(zit nog spaar geld achter voor evt. onderhoud vervanging van radio)
Met dit budget val je aardig buiten de scope van dit topic, wellicht is het Toyota-topic een betere plek?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

EWK schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:53:
[...]

Met dit budget val je aardig buiten de scope van dit topic, wellicht is het Toyota-topic een betere plek?
Toch mijn eerste auto hé.
Maar zal eens zien of ze me daar kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Plainside schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 08:26:

Ook ligt het budget rond de 2000-2500 dus er is een aardige bedrag beschikbaar voor een eerste autootje(zit nog spaar geld achter voor evt. onderhoud vervanging van radio)
Ik vind het veel geld voor een auto van rond de 20 jaar oud. Voor die prijs moet je toch iets nieuwers kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

RemcoDelft schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:02:
[...]

Ik vind het veel geld voor een auto van rond de 20 jaar oud. Voor die prijs moet je toch iets nieuwers kunnen vinden?
Kan inderdaad maar als er een oud vertrouwt wagentje is dan zie ik daar geen nadeel in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Plainside schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:04:
[...]
Kan inderdaad maar als er een oud vertrouwt wagentje is dan zie ik daar geen nadeel in
Je kan voor 2,5k ook voor een veel nieuwere auto kiezen, zo staan er voor hetzelfde geld ook Ford Ka's uit 2007 te koop, Opel Corsa C, of zelfs auto's als de Dacia Logan:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=303835881
Misschien niet de mooiste auto, maar heeft alle luxe die je nodig hebt (airco, elektrische ramen, lederen stuurwiel), en een 1.6 waarmee je prima met het verkeer mee kunt (auto weet nog geen 1050kg). Natuurlijk geldt voor zo'n auto ook; wat er niet op zit, kan niet kapot. Tevens is de 1.6MPI is zéér betrouwbare motor! Verder is natuurlijk wel bespaard op materiaalgebruik en dingen als geluidsisolatie, maar je krijgt er veel voor terug.

Misschien niet de mooiste auto, maar dat is een Yaris bijvoorbeeld ook niet :p

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
RemcoDelft schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:02:
[...]

MK1998NL schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:47:
[...]

Je kan voor 2,5k ook voor een veel nieuwere auto kiezen, zo staan er voor hetzelfde geld ook Ford Ka's uit 2007 te koop, Opel Corsa C, of zelfs auto's als de Dacia Logan:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=303835881

Misschien niet de mooiste auto, maar dat is een Yaris bijvoorbeeld ook niet :p
Het eerste type Yaris is gemaakt van 1999 t/m 2005. Ze zijn duurder dan de concurrentie ja, maar uiteindelijk goedkoper. Afschrijving is namelijk minimaal, je kunt ze (net als Starlets vroeger) altijd nog kwijt aan export, dat betekent dat ze nooit heel erg veel verder zullen zakken.

En je kunt deze Yarissen dus al kopen vanaf 1,5K

Die Dacia is weinig mis mee en lijkt me ook betrouwbaar, maar gaat toch echt een heel stuk onzuiniger zijn, en samen met MRB toch stuk meer maandelijks kosten. Voor hetzelfde geldt kun je ook wel een oude Jaguar kopen om maar even te chargeren.

Er zijn inderdaad andere hatchbacks te koop die vaak nieuwer zijn. Maar die gaan gewoon lekker door met afschrijven, en zullen in de maandelijkse kosten toch meer doen.

Ik heb een Yaris en heb over 70.000km maar 500 euro uitgegeven aan onderhoud (nieuwe bandjes, nieuwe remmerij). Verder distributieketting waar de andere een riem hebben.
Alleen onverwacht een penbobine moeten vervangen, maar als die kapot gaat kun je dus gewoon nog verder rijden en thuis komen.
Die andere hatchbacks zoals een Clio of een Corsa zijn helemaal prima, maar het goedkope rijden van een Yaris lukt niet.

Nu 70.000km en 2 jaar later kan ik mijn Yaris nog steeds voor ongeveer hetzelfde bedrag verkopen en heeft hij voornamlijk 1 op 18 gereden, soms 1 op 20.

Een Yaris hoeft trouwens niet lelijk te zijn :+
Dit was m'n vorige Yaris, een 1.3. Helaas weggedaan omdat ik toen op reis ging. Maar deze was in hele nette staat en reed vlot zat.
Maar ik zou iedereen aanraden om een andere kleur te kiezen dan grijs, en er zijn luxere versies van de Yaris, vaak in een donkerbruine of donkergrijze kleur. Die zien er ook al veel beter uit.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2lk5kyr.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 13-01-2017 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Verschil in MRB tussen een Yaris en de Dacia Logan is €22 per kwartaal, oftewel €7 per maand. Dat lijkt me wel te overzien :)

1:18 is inderdaad erg netjes voor de Yaris. Als ik Spritmonitor op zoek van de Yaris kom ik echter (gemiddeld) uit op 1:15. Nog steeds netjes, maar toch een aardig verschil :p

Ik heb eens in een Yaris 1.3 Automaat gereden uit 2003, daarbij kwam ik niet onder de 8,nogwat liter/100km :X Zal wel aan de automaat liggen, want mijn rijstijl is vrij rustig.

Check ik Spritmonitor voor de Logan:
Benzine: max: 14,89 avg: 14,01 min: 11,71
Gemiddeld 1:14 is nog steeds vrij netjes :)

Maar goed, ook dat hangt weer van je rijstijl af :p Mijn broer had een Clio II 1.6 16v (dezelfde motor), hij kwam nooit boven de 1:12 :x

Dat ik trouwens de Dacia aan haalt betekend niet dat je persé nu direct een Dacia Logan moet halen, ik haal het enkel aan als alternatief :) Soms kan je je zo blind staren op een auto, dat je de rest vergeet :p

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Die Dacia is prima, maar goed, een Yaris is er al vanaf 1500 eu dus dat scheelt ook.
Maar 1 op 18 met een Yaris is niet echt moeilijk, zelfs niet met een 1.3. Ok de automaat erbij is niet handig, die zal inderdaad onzuinig zijn.
Hij heeft aangegeven vooral op 80 weggetjes te rijden. Dan zit je zo op de 1 op 20 bij de 1.0 als je rustig rijdt. En met een 1.3 kan dat ook. Ik heb met bovenstaande 1.3 wel eens 1 op 21 gereden, maar dat was puur voor de test :+

De Dacia biedt inderdaad meer auto. Zo ook andere alternatieven. Maar bekijk het eens over een traject van een jaar of 3, en bereken alle kosten, dan weet ik wel welke goedkoper uit de bus komt.

[ Voor 17% gewijzigd door !null op 13-01-2017 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Toyota starlet 1.3 sport 1997.

Koch mn moeder nieuw in 1997 en nu 20 jaar later nog steeds haar daily ride. En in die 20 jaar nooit problemen, standaard dingen als een nieuwe accu, keer nieuwe stuurkogel en remschijven blokken. En verder af en toe wat verse vloeistofjes erin gieten. En rijden maar. Op naar nog eens 20 jaar.

Voor 750 euro koop je die dingen, beste kleine Japanner ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 14:05
Maar nergens heeft plainside aangegeven zo goedkoop mogelijk te willen rijden.
Dus als er andere suggesties naar voren komen is dat ook een optie.

Uiteindelijk geeft de combinatie comfort/prijs/verbruik + evt looks de doorslag waar je voor kiest.

Voor de een zal dit een wat comfortabelere auto zijn die iets duurder is, de ander gaat voor zo goedkoop mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

!null schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:53:
Die Dacia is prima, maar goed, een Yaris is er al vanaf 1500 eu dus dat scheelt ook.
Maar 1 op 18 met een Yaris is niet echt moeilijk, zelfs niet met een 1.3. Ok de automaat erbij is niet handig, die zal inderdaad onzuinig zijn.
Hij heeft aangegeven vooral op 80 weggetjes te rijden. Dan zit je zo op de 1 op 20 bij de 1.0 als je rustig rijdt. En met een 1.3 kan dat ook. Ik heb met bovenstaande 1.3 wel eens 1 op 21 gereden, maar dat was puur voor de test :+

De Dacia biedt inderdaad meer auto. Zo ook andere alternatieven. Maar bekijk het eens over een traject van een jaar of 3, en bereken alle kosten, dan weet ik wel welke goedkoper uit de bus komt.
Een 1.0 zou ik zelf niet doen, maar ik rij dan ook voornamelijk snelweg. Dan kom je echt te kort :X

Het handigste is inderdaad een overzicht te maken met een paar auto's, en hierbij factoren als wegenbelasting, verzekering, brandstofkosten (om objectief te blijven een gemiddelde aanhouden als op Spritmonitor, dan heb je enigzins een gemiddelde van meerdere personen), verwachte onderhoudskosten en afschrijving.

Persoonlijk verwacht ik dat de Dacia niet zo veel meer zal afschrijven, het grootste gedeelte (80%) is al afgeschreven. Verder zijn Dacia's ook nog redelijk waardevast op dat punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik rij wel veel snelweg met de 1.0, maar dat is allemaal 100 max. En even 110 of 120 rijden is ook geen probleem, hij komt echt niet meteen te kort, gewoon toeren maken. Zo heel af en toe, als ik haast heb, rij ik alles en iedereen voorbij. Tuurlijk allemaal snellere auto's dan de 1.0, maar meekomen met het verkeer is het probleem niet. Hij kan 150 he :+ maar dat doe je liever in een andere auto haha

Maar dat veranderd allemaal als je het hebt over snelwegen met 130km/u, dan gaat de Yaris 1.0 echt stevig verbruiken, en kun je beter de 1.3 of 1.5 motor hebben. Of de diesel, 1.4 turbo. Als dat je dagelijkse gebruik is raad ik de 1.0, want die heeft dan geen nut meer ten opzichte van de 1.3 en dergelijke, alleen nog maar nadelen.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 13-01-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

sugarlee89 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:08:
Toyota starlet 1.3 sport 1997.

Koch mn moeder nieuw in 1997 en nu 20 jaar later nog steeds haar daily ride. En in die 20 jaar nooit problemen, standaard dingen als een nieuwe accu, keer nieuwe stuurkogel en remschijven blokken. En verder af en toe wat verse vloeistofjes erin gieten. En rijden maar. Op naar nog eens 20 jaar.

Voor 750 euro koop je die dingen, beste kleine Japanner ooit.
Yup, ik heb pas nog een Starlet verkocht met 307.000km(!) op de teller. Die reed en accelereerde nog als een nieuwe, de APK die ik de koper nieuw erbij belooft had kwam het auto'tje ook glansrijk door, met steekproef, en zelfs de RDW-man vond dat-ie er erg goed bij stond :)

Dat was dan wel een ooit rode Starlet, zeg maar :+ Maar dan weer wel met centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging en electrische ramen, dat heb ik nog niet heel vaak eerder gezien bij die auto'tjes :)

[ Voor 15% gewijzigd door Destruction op 13-01-2017 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De Starlet is geweldig, maar het prijs verschil met een Yaris begint wel klein te worden. Bij de eerstvolgende keer dat je op de Starlet een nieuwe distributieriem moet doen is dat prijsverschil alweer opgemaakt, en dat hoeft bij een Yaris niet. En de Yaris is een veel veiligere auto met nieuwe vvti motor die daardoor zuiniger is.
Daarom adviseer ik mensen de Yaris ipv Starlet, hoe goed de Starlet ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Mja, agreed. Man die ik die Starlet verkocht zei dat hij een tijdelijke baan had buiten de stad, en het een beetje zonde vond om zijn (overigens nog best nette) DAF uit 1974 daarvoor te gebruiken. Die Starlet gaat zichzelf terugverdienen aan kilometervergoeding :P Distributie was vrij recent nog vervangen en de koppeling leek me ook nog goed. Natuurlijk krijg je alles kapot als je maar lomp genoeg doet :P

Echt een type "Gewoon een goedkoop auto'tje van 5 a 600 euro, en als daar dan wat duurs aan kapot gaat dan gaat-ie naar de sloop en zoek ik wel iets anders voor dat geld" :)

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 13-01-2017 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:58

Roozzz

Plus ultra

Plainside schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:04:
[...]

Een generatie nieuwer zou wel moeten lukken denk ik voor dat geld. Ik rij er een van die generatie voor woon-werk verkeer (~25km enkele reis).
Ik zou wel altijd een 1.3 nemen ipv de 1.0 voor als je kilometers gaat maken. Die is gewoon een stuk geschikter voor de snelweg. Mijn zwager rijdt een 1.0 en ik vind dat behoorlijk tegenvallen.

Verder heb ik nagenoeg geen onderhoudskosten, op een reguliere beurt na.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 15:49

PinusRigida

I put the p in pool.

Mijn eerste wagentje was een Citroën Saxo 1.1 injectie... de 'facelift' versie van rond het jaar 2000, prachtig wagentje qua mechaniek. Simpel om zelf aan te sleutelen en leuk om mee te rijden, heeft me nooit in de steek gelaten en was goedkoop in aankoop, verbruik, verzekeringen, taxen en onderhoud.
Hij sliep dag en nacht buiten en zelfs op de koudste ochtenden: "klik, vroem en weg"

De Citroën's waarmee ik nadien werd geconfronteerd kan ik me niet zo positief over uitspreken. Vrouw rijdt met de huidige C3 (bj2013) en er is altijd iets dat kapot gaat of loskomt.

Zo'n Saxo kan ik alleen maar aanraden.
Tegenwoordig kan je met wat geluk zelfs een 1.6VTS MK2 op de kop tikken voor weliswaar ietsjes boven de 1000 euro.
Het voordeel is dan wel dat je achteraan ook schijfremmen hebt i.p.v. tamboeren hetgeen de veiligheid en remzekerheid ten goede komen en met 88kW en 118pk zit je dus nog vrij ruim onder de wettelijke limiet voor <24-jarigen + je hebt dan een 16kleppertje met een ontzettend leuk geluid en rijgedrag. (let wel op want 118pk in zo een klein licht wagentje maakt een echt bommetje)

Nadeel is wel dat die VTS'sen indertijd heel populair waren onder tuners en jonge puistenkoppen met merkpetten en zware voeten. ;-) dus je moet al geluk hebben om er nog eentje te vinden die niet 'afgereden' en ongevalvrij is en/of in originele staat.

De 1.1i waarmee ik reed is naar mijn ervaring heel betrouwbaar en onderhoudsvrij + comfortabel omwille van zachte verinkjes en die kan je onder de 1000 euro vinden als je geen te hoge eisen stelt qua kilometerstand. voor een 'na 2000 versie' in goeie staat met niet teveel KM zal je wat moeten opleggen. Altijd goed om eens op fora te gaan kijken naar bekende problemen maar persoonlijk heb ik er niet één gehad. Heb er 5 jaar mee gereden en het enige probleem was de perte-total dat ik ermee gedaan heb op het einde...

[ Voor 2% gewijzigd door PinusRigida op 13-01-2017 13:22 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 12:17
Ik zou ook rekening houden met de veiligheid.

Veel van die oudere auto's die hier genoemd worden zijn motorisch/technisch prima, maar qua veiligheid wellicht niet. Ik zou bv niet een auto zonder airbags en abs kopen, zit dat op een jaren 90 auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

smurfinmark schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:32:
Ik zou ook rekening houden met de veiligheid.

Veel van die oudere auto's die hier genoemd worden zijn motorisch/technisch prima, maar qua veiligheid wellicht niet. Ik zou bv niet een auto zonder airbags en abs kopen, zit dat op een jaren 90 auto?
Airbags vaak net wel vooral een van de latere jaren 90 en ABS wisselt per model waarop wel en waarop niet. Dat moet je goed uitzoeken.

Oh en Airbags heb je wel weinig aan als het chassis om de airbag kreukelt als een propje alufolie 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Touchdomex op 13-01-2017 16:44 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 12:49:
[...]

Dat zijn de huidige regels idd, er waren plannen om die regeling voor benzineauto's te versoepelen naar elke 2 jaar. Ik weet niet of die plannen inmiddels zijn afgeschoten of dat die alsnog later geimplementeerd zullen worden, ik volg het nieuws niet veel sinds ik hier in het buitenland zit.
Mijn benzinebak hoef toch echt maar om t jaar

.....

........

Die is ouder dan 30 jaar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Touchdomex schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:43:
[...]

Airbags vaak net wel vooral een van de latere jaren 90 en ABS wisselt per model waarop wel en waarop niet. Dat moet je goed uitzoeken.

Oh en Airbags heb je wel weinig aan als het chassis om de airbag kreukelt als een propje alufolie 8)
Ach zoveel veiliger zijn de huidige auto's nu ook niet. Het is niet alsof ze in de jaren 90 in de prehistorie zaten. Onze v70n is van 2002. Model is op de s80 gebaseerd uit 1998. Een van de veiligste crashtest auto's ooit gebouwd.

Een bmw e39 uit alweer 195 en audi a8 uit 1998 (zoals in ronin) zijn extreem veilige auto's waar een moderne kia of daihatsu niet van wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Milosonator schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 04:12:
Precies het topic wat ik zocht! Ik heb denk ik een dealer gevonden die erg goedkoop is, maar betrouwbaar weet ik nog niet. Zit er bij deze zaak niet een addertje onder het gras?

http://www.jetcars.nl/

@TS: Er staat onder het kopje diesel LPG per liter.. diesel moet dit zijn lijkt me. (Verder Top!)
Garantie tot aan de deur. Ik zou de gok niet nemen. genoeg over bekend.

Zie https://radar.avrotros.nl...hp?f=43&t=30335&start=140

[ Voor 9% gewijzigd door geldersscheepje op 13-01-2017 17:03 ]

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:47

PauseBreak

derp!

sugarlee89 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:54:
[...]

Ach zoveel veiliger zijn de huidige auto's nu ook niet.
Jawel. Naast technologische vooruitgang (multi-stage airbags, multi-stage gordelspanners, composietmaterialen in kreukelzones, allerlei sensoren en zaken als EBD, Noodremassistentie etc) heb je ook te maken met zaken als metaalmoeheid/roest en zijn nieuwe auto's tegenwoordig standaard veel stijver (met name in de passagierskooi) dan oude auto's.

Niet voor niets zijn de EuroNCAP-crashtestnormen steeds strenger geworden en worden auto's tegenwoordig op hogere snelheden getest. Zowel door EuroNCAP als door fabrikanten zelf, vaak als onderdeel van medische onderzoeksprogramma's naar de gevolgen van crashes. Zo kopen verschillende fabrikanten auto's die bij ongevallen betrokken zijn geweest op om te kijken naar de gevolgen en proberen ze die te reproduceren om te kijken hoe zij de veiligheid voor de inzittenden kunnen verbeteren.

Dus ja, het scheelt echt wel heel veel. De technologie staat niet stil.

Nee, merp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:04
geldersscheepje schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:02:
[...]

Bedankt voor de tip, 8 jaar later :>

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Milosonator schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:00:
[...]

Bedankt voor de tip, 8 jaar later :>
Vos haren streken

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:57
Worden er geen auto's meer gezocht ? :+

Ik had ineens vanmiddag een vraag en ben benieuwd hoe jullie hierover denken :)
Indien er mogelijkheden zijn komt er hier ook een auto.
Heb jaren leasebakken gehad, maar dat zit er helaas niet meer in.

Nu aangewezen om mijn fiets indien het niet teveel waait en regent :P
Maar goed dat is enigszins offtopic.

Nu is mijn vraag waarschijnlijk kijk ik hier voor een wagentje van rond de €1500 totdat er grote kosten zijn.
Dan is het voor mij afgelopen met het wagentje en ga ik geen honderden euro's spenderen en kijk ik liever voor een andere.

Nu weet je natuurlijk nooit hoelang een goedkoop bakkie het uithoudt en ik denk dat als je er 2 jaar mee vooruit kunt dat je blij mag zijn.

Nu zit ik echter zo wat rond te kijken bij de ANWB voor de kosten van de auto, maar klopt het dat je ongeveer 34 cent per gereden kilometer moet rekenen voor o.a. onderhoud en brandstof ?
Hierdoor kom ik op ongeveer €250 per maand uit.

De afschrijving neem ik dan geen eens mee.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ehm... Ik reed een Ford Mondeo stationwagen op diesel (1450kg) die gemiddeld 1:13 reed (bij mij dan in ieder geval). Ik heb daar 600 euro aan onderhoud tegenaan gegooit en ik kwam uit op 25ct/km (all-in). Ik neem aan dat jij kijkt naar een benzine auto.

En afschrijving op een auto van 1500 euro.. Tenzij je zo'n auto totaal plat rijdt zie ik een auto uit die prijsklasse niet veel afschrijven.

[ Voor 25% gewijzigd door Destruction op 24-04-2017 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Ik rij met een Corsa D uit 2011 inclusief All Risk-verzekering voor een 18 jarige, wegenbelasting, dealer onderhouden, afschrijving en brandstof 22,1c/km.

34c/km is vrij veel, tenzij je natuurlijk amper rijdt. Dan zijn je verzekering/wegenbelasting-kosten hoog t.o.v je kilometers.

Als je kijkt naar een Corsa C, die kan je wel.vinden voor 1,5k. Wegenbelasting €25, verzekering €22, zit je aan €45. Tel daar onderhoud bij (€20/maand) zit je op €65.

250/0,34=735km/maand? 735/15 km/l = 50 liter * 1,60 % €80

€80+65 = €145, afschrijving is nihil. €145/735km = 0,19€/km.

Dat is een iets meer realistisch bedrag denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Even een voorbeeldje van deze
Opel Corsa uit 2002.
Kilometers per jaar 15000

Volgens de anwb zijn dit dan de kosten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lEW1s3N.png

Aangezien ik geen ervaring ermee heb was ik benieuwd of dit inderdaad de kosten zijn waar je rekening mee moet houden :)

[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 24-04-2017 22:10 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Wat mij betreft een onzin overzicht. "Onderhoud carrosserie en diversen"? Wat moet dat "diversen" dan voorstellen? En 2x afschrijving? Zie ook de post van MK1998NL, die Corsa kun je bijna 2 keer rijden van het bedrag dat de ANWB aangeeft.

Natuurlijk veranderd een kilometerprijs wel een beetje na verloop van tijd, omdat je pas na een langere periode een goede meting van de kosten kunt doen. Op voorhand weet je niet hoeveel je aan benzine of onderhoud gaat (moeten) uitgeven, maar na een half jaar of een jaar heb je er wel een beeld van :)

[ Voor 39% gewijzigd door Destruction op 24-04-2017 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Nooit :p

Mijn ouders hebben een Corsa C, als die netto €416/maand kost was hij al lang de deur uit gegaan :p

Even een overzicht voor een periode van 2 jaar:
Onderhoud: 2 * €250 = €750
Verzekering: €22 * 24 = €528
MRB: €25 * 24 = €600
Brandstof: (9000 * 2)/15 * 1,60 = €1920
Afschrijving: nihil - €250

Afhankelijk van onderhoud/afschrijving zit je dus rond de 19-22c/km. Echt, €416/maand is overdreven veel voor zo'n Corsa.

Whoops, gerekend met 9000km/jaar...

Onderhoud: 2 * €250 = €750
Verzekering: €22 * 24 = €528
MRB: €25 * 24 = €600
Brandstof: (15000 * 2)/15 * 1,60 = €3200
Afschrijving: nihil - €250

[ Voor 20% gewijzigd door MK_ op 24-04-2017 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Schikbeleid van de ANWB dus :+
Minder auto's op de weg zo :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ja, een auto is duur, maar niet zo duur als de ANWB je wil laten geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Destruction schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:18:
Ja, een auto is duur, maar niet zo duur als de ANWB je wil laten geloven.
Correct.

Ik had zelfs gerekend met 9k per jaar = 22c, met 15k per jaar zit je op 17c/km. Vergeleken met de ANWB kan je 2 Corsa C's rijden voor de prijs van 1 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Corsa C eigenaar meldt zich!

Ik zit nu op onderhoud voor een Corsa C zelf op ongeveer 450 in het jaar. Ik doe alleen ongeveer 18k per jaar. Maybe iets meer. Scheelt dat veel onderdelen goed verkrijgbaar zijn en niet duur. Enige reden waarom onderhoud vorig jaar zoveel was is geweest omdat ik alle banden rondom voor goede banden heb omgewisseld :+

Alleen de afschrijving is bij mij iets meer geweest. Schat in die 2 jaar dat ik hem nu heb 500 tot 750 per jaar afgeschreven maar dat heb ik straks steeds minder tot niet. Komt vooral door de kilometers die ik maak maar het beestje is braaf en je prijsklasse is iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 15:05
En zoals eerder gezegd, met gemiddelde voor onderhoud en afschrijving moet je ook rekeming houden met keren dat het goed mis gaat.

Je kan 10 jaar auto rijden en het nooit mee maken maar je kan ook eens flink pech hebben. Een auto van €1.500,- die na paar maanden de motor in elkaar draait bijvoorbeeld kan ook eens voorkomen, dan schrijf je dus opeens iets meer af.

Alsnog, ik vind de ANWB berekening vrij pessimistisch. Misschien als je echt niets zelf doet, alles bij de merkealer laat doen en een beetje pech hebt klopt het wel.

Als je slecht kan onderhandelen en/of geen kijk op techniek/auto's hebt betaal je direct al weer serieus meer bij iedere transactie (ofwel aan aankoop met garantie ofwel aan een onvermijdelijk miskoop een keer)

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 24-04-2017 23:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
2x afschrijving is niet vreemd. Je schrijft vast af omdat je auto ouder wordt, daarnaast schrijf je variabel af vanwege toename op kilometerstand.

Maargoed, onderhoud kan ook heel duur uitpakken. Bij dergelijke oude auto's die je vaak onderhoud zelf, heb je daar een handig mannetje voor of heb je een garage waar je goedkoop terecht kunt. Ik ben recent van garage gewisseld omdat de oude weinig tijd had en ik acuut een storing had, dan krijg je daarna een factuur van 600 euro op de mat voor een beurt die de vorige garage voor 350 deed...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:57
Wat betreft een auto'tje voor rond de 1500... ik heb zelf pas een Yaris uit 2002 voor 1600 op de kop kunnen tikken, gekozen oa na advies van hier (niet zelf advies gevraagd maar heb meegelezen). Ruim een jaar APK, winter+zomerbanden op velg. Ruim 2 ton op de teller, maar ik rij toch niet zoveel en wat ik lees en hoor kunnen die yarissen dat makkelijk hebben.
Rijdt heerlijk en ik ben er erg happy mee. Ik dacht dat het net zoiets was als een Aygo, maar iets groter... maar het is echt een klap meer auto in de praktijk. Rijdt veel soepeler en rustiger en een stuk meer bagage ruimte. Ook de prestaties vallen me echt enorm mee voor een 1.0. Dat VVTI blok weet er nog behoorlijk wat uit te persen. Meestal tuf ik rustig rond de 110 naar mijn bestemming op de snelweg, maar helling op (zuid-limburg...) van 130 terug naar 150 accelereren was ook geen enkel probleem en ging nog best vlot (al zullen mensen die echt snellere auto's gewend zijn dat wel niet met me eens zijn). Ik heb flink tragere auto's gereden in het verleden.
Ik ben benieuwd, hoop dat ik ook zo'n Yaris succesverhaal wordt die jaar na jaar zo door de keuring komt :P

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Destruction schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:12:
Wat mij betreft een onzin overzicht. "Onderhoud carrosserie en diversen"? Wat moet dat "diversen" dan voorstellen? En 2x afschrijving? Zie ook de post van MK1998NL, die Corsa kun je bijna 2 keer rijden van het bedrag dat de ANWB aangeeft.

Natuurlijk veranderd een kilometerprijs wel een beetje na verloop van tijd, omdat je pas na een langere periode een goede meting van de kosten kunt doen. Op voorhand weet je niet hoeveel je aan benzine of onderhoud gaat (moeten) uitgeven, maar na een half jaar of een jaar heb je er wel een beeld van :)
Gokje: de ANWB tool is vooral op relatief nieuwe auto's gericht waar waardedaling door steenslag significant genoeg is om mee te nemen (onderhoud carrosserie dus) en afschrijving relevant is. Voor dit topic slaat het de plank aardig mis. Dat gezegd, auto rijden is gewoon duur, en rekening houden met iets meer kosten dan je echt gaat krijgen is altijd een pre.

Wij houden hier onze auto-uitgaven losjes bij, al is het alleen maar om bij aanschaf volgende barrel accuraat te weten wat te verwachten qua kosten. Op dit moment zitten we rond de 29c/km en EUR 180/maand, met een Renault Megane uit 2005 op LPG waar we zo'n 7500km in 2016 in gereden hebben.

Erg relevant voor iedere berekening per km is hoeveel van die kms je rijdt. Als ik in zelfde spreadsheet invul dat we twee keer zo ver zouden rijden, dan komt er een prijs per km uit van 17c :o

Dat komt natuurlijk omdat een significant deel van je kosten bestaat uit vaste lasten en die dus bij meer kilometers over veel meer kms uitgesmeerd wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 25-04-2017 00:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zoek een autootje voor "erbij", voor de deur staat al een Forester, maar omdat mijn pa dat ding bijna altijd nodig heeft voor zijn werk, moet er een vehikel bij komen.

De eisen:
Goedkoop, zowel in aanschaf als in vaste lasten: Hoe minder hoe beter, vandaar dat er dus gekeken is naar kleine koekblikjes. Budget is zo rond de 500. Daarvoor is aardig wat te vinden heb ik gemerkt.
Zuinig: Power boeit totaal niet, de snelweg gaat ie toch nauwelijks zien, dus dan heb ik liever iets wat gewoon lekker zuinig is.
Betrouwbaar: Nogal een inkoppertje natuurlijk, wie wil er nou een onbetrouwbaar hok?
Geen gedoe: Bijna iedere auto heeft wel zo zijn zwakke punten, maar ik zit niet echt te wachten op een auto die bekend staat om een brakke koppakking of op overmatige roesproblematiek.
Benzine: Er gaat weinig mee gereden worden, zeker minder dan 10k km, dus diesel is dan te duur.
Toch nog een beetje ruim: Misschien wat tegenstrijdig omdat ik een koektrommel zoek, maar met de achterbanken plat moet er wel een vrij grote hond in passen.
Comfortabel: Natuurlijk een rekbaar begrip, en hij hoeft echt niet zo lekker te rijden als een Forester, maar zeker de stoelen moeten nog wel een beetje okay zijn. In VAG heb ik nog nooit lekker gezeten, dus die vallen sowieso af.

Dingen als airbags of elektrische ramen zijn heel fijn, maar boeien mij niet genoeg om er specifiek op te zoeken.

Ik heb natuurlijk al even rondgeneusd, ook in dit topic, en dit is wat ik zoal ontdekt heb, de eerste drie zijn voor mij gelijkwaardig, de PSA heb ik liever niet, maar als ie echt beter is, moet het maar.

Subaru Vivio: Ja, ik ben een Soeb fan, maar wat ik erover kan vinden is dat het gewoon leuke autootjes zijn die aan alles voldoen, goedkoop, zuinig, geen gedoe en nog ietwat ruim. Geen dingen als airbags of elek. ramen, maarja.

Daihatsu Sirion 1.0: Net wat groter dan een Viev of een Cuore en daardoor wel een gewichtsklasse hoger. Grote voordeel is dat ze volgens mij altijd airbags hebben, en sommigen hebben zelfs elektrische ramen, de luxe!

Daihatsu Cuore: Zelfde idee als een Vivio, en volgens mij ook wel dezelfde voor en nadelen.

Citroën Saxo/Peug 106: Je hebt ze in 1.0, 1.1 en 1.4, en geen flauw idee welke het meest interessant is. Zouden betrouwbaar zijn en goed rijden, wel een klasse zwaarder dan een Vivio of een Cuore, maar wel een stuk ruimer. Ben eerlijk gezegd echt geen fan van Franse auto's, en ik heb wel eens in een 107 gereden, en dat vond ik echt horror. Gewoon nauwelijks gevoel met de auto/de weg. Als een Saxo/106 net zo rijdt, wordt het 'm niet.

Wat wordt 'm zeker niet:
Suzuki Swift: Zouden ook roestproblemen hebben, maar het grootste nadeel is dat de achterbak vrij hoog opent, waardoor de hond niet achterin kan springen
VAG-meuk: Gewoon ronduit slechte ervaringen mee, en zoals ik al zei vind ik de stoelen echt slecht.

Dus tja, wat is de beste keus? En ben ik nog wat vergeten?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Goedkoop? Betrouwbaar? En zo te zien bij voorkeur Aziatisch? Hoe kun je een Toyota Starlet vergeten!
https://www.autoscout24.n...c6-970b4edfe2e8?cldtidx=6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 20:30
MK1998NL schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:31:
Goedkoop? Betrouwbaar? En zo te zien bij voorkeur Aziatisch? Hoe kun je een Toyota Starlet vergeten!
https://www.autoscout24.n...c6-970b4edfe2e8?cldtidx=6
Starlet! Altijd voorstander, al is dit toch wel een mindere model, je kunt beter het oudere of nieuwere model hebben, wel iets betrouwbaarder, maar ach, voor 400 euro is er weinig beters als dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

ExilaaHH schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:39:
[...]

Starlet! Altijd voorstander, al is dit toch wel een mindere model, je kunt beter het oudere of nieuwere model hebben, wel iets betrouwbaarder, maar ach, voor 400 euro is er weinig beters als dit!
Ik had de eerste en de beste genomen die tevoorschijn kwam wat niet weggeroest was :+

Eventueel Swift'jes zijn ook leuk:
https://www.autoscout24.n...1-e99771c400fe?cldtidx=18
met stuurbekrachtiging, 2 airbags en elektrische ramen :D
Zo ver ik weet zijn die ook wel betrouwbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-02 18:55
Ford ka, genoeg rond die prijs. Roest boeit niet, is lichter dan carbon. 8)

Mijne kostte iets meer dan 500. Servicelampje brand wel, dat dan wel weer. Hij trilt redelijk hard als die stationair draait, ik denk dat het een kwestie is van een lambdasonde vervangen. Maar uitlezen doet wonderen.
MK1998NL schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:43:
[...]

Ik had de eerste en de beste genomen die tevoorschijn kwam wat niet weggeroest was :+

Eventueel Swift'jes zijn ook leuk:
https://www.autoscout24.n...1-e99771c400fe?cldtidx=18
met stuurbekrachtiging, 2 airbags en elektrische ramen :D
Zo ver ik weet zijn die ook wel betrouwbaar :)
Leuke keuze, op dat bedrijf na. Google er maar eens op. :+

[ Voor 48% gewijzigd door SwooX op 08-06-2017 15:47 ]

Once again open up your bag of tricks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

SwooX schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:46:
Ford ka, genoeg rond die prijs. Roest boeit niet, is lichter dan carbon. 8)

Mijne kostte iets meer dan 500. Servicelampje brand wel, dat dan wel weer. Hij trilt redelijk hard als die stationair draait, ik denk dat het een kwestie is van een lambdasonde vervangen. Maar uitlezen doet wonderen.
[...]
Leuke keuze, op dat bedrijf na. Google er maar eens op. :+
Ka's roesten wel snel daar :+

Bedrijf is niet helemaal 100% zuiver inderdaad, maar dat betekent niet dat er geen fatsoenlijke auto's tussen zitten. Kijken kost niks, en als je je verstand er bij houd kan je vast en zeker een goede auto kopen daar.

Edit: al is de spiegel met tape al een mooi kwalitatieve reparatie :+

[ Voor 4% gewijzigd door MK_ op 08-06-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 20:30
MK1998NL schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:50:
[...]

Bedrijf is niet helemaal 100% zuiver inderdaad, maar dat betekent niet dat er geen fatsoenlijke auto's tussen zitten. Kijken kost niks, en als je je verstand er bij houd kan je vast en zeker een goede auto kopen daar.

Ik vraag mij af of ik daar met een gerust hart weg zou rijden met opmerkingen als dit: "Leuke service, maar waardeloze auto. Het motorstoringslampje bleek zwart gemaakt zodat deze niet zichtbaar was en achteraf bleek de auto al 10 eigenaren gehad te hebben. Dat hadden ze er best bij mogen vertellen..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-02 18:55
MK1998NL schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:50:
[...]

Tsja, altijd iemand meenemen met wat verstand van auto's. Of een aankoopkeuring doen bij één of andere garage. Tenzij dure bolide, dan naar de dealer.

Toen ik op zoek was naar mijn eerste auto stond daar een zilvere Alfa 156 met 18 inch witte velgen. Stond er rete strak bij, echter vertrouwde ik de boel niet echt, en het was een uur rijden ongeveer. Toen had ik elders een Golf 4 gekocht, na anderhalf maand koppakking lek. ;w
ExilaaHH schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:54:
[...]

Ik vraag mij af of ik daar met een gerust hart weg zou rijden met opmerkingen als dit: "Leuke service, maar waardeloze auto. Het motorstoringslampje bleek zwart gemaakt zodat deze niet zichtbaar was en achteraf bleek de auto al 10 eigenaren gehad te hebben. Dat hadden ze er best bij mogen vertellen..."
Dat is gewoon dom van diegene zelf. Aantal eigenaren is te zien via een kenteken app of ovi.rdw.nl. Het storingslampje, tsja, aankoopkeuring? Uitleesapparaatje mee?

[ Voor 25% gewijzigd door SwooX op 08-06-2017 15:58 ]

Once again open up your bag of tricks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

ExilaaHH schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:54:
[...]
Aantal eigenaren kan je zelf opzoeken :? Echt, op ovi.rwd.nl, VWE, Autoweek, of op Zomoto zelfs een uitgebreid rapport. Zo'n auto kan je het beste kopen samen met iemand die er verstand van heeft, of een aankoopkeuring laten doen.

Maar er staan nog meer Swift'jes hoor, ik verplicht RobinHood niet deze te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:16

-tom-562

Oliesjeik

ExilaaHH schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:39:
[...]

Wat is er mis met een Starlet P8 model, de P7 zijn roestgevoeliger :P P8 heeft mooi een simpel injectieblok de P7 heeft carburateur, en de P9 ligt denk ik buiten het budget van 500 euro.
Afgezien van roest op de wielkasten hebben die dingen eigenlijk geen zwakke punten, nouja, 2. Achterschokbrekers die eigenlijk altijd lek zijn en daardoor niet meer dempen, en de andere is dat je óf kans hebt op een carterpan die kan doorroesten, of eentje die niet doorroest maar waarvan de achterste krukaskeerring iets lekt/zweet. Maar daardoor blijft de carterpan lekker vet, en roest dus niet :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een Ford wordt 'm ook niet, beetje roest op een spatbord ofzo boeit niet, maar die dingen hebben op gevaarlijkere plekken meer dan "een beetje" roest.

Een Swift valt dus af omdat de hond niet achterin kan springen, anders had ik er zeker naar gekeken, of eerder een Justy :P

De Starlet was ik gewoon vergeten te vermelden, ik heb er wel naar gekeken, maar eentje die een beetje leuk geprijsd is is al snel even oud als ik ben, en da's toch wel een psychologische grens :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 12-09 23:41
geldersscheepje schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:02:
[...]

Een M3 uit 2008 met maar 172k op de teller voor maar 21,5k zonder ogenschijnlijke schade? Sure, daar is vast niks mis mee. http://www.autotrader.nl/...ie-m3-40-v8-420-pk-sedan/

Leuke eerste auto, alleen niet echt een klein budget :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

Zebby schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:37:
[...]

Een M3 uit 2008 met maar 172k op de teller voor maar 21,5k zonder ogenschijnlijke schade? Sure, daar is vast niks mis mee. http://www.autotrader.nl/...ie-m3-40-v8-420-pk-sedan/

Leuke eerste auto, alleen niet echt een klein budget :D
*Proest* Jet Cars.... :X :X :X

Waarschijnlijk:
- hebben ze het carter vol zaagsel gegooid om olielekkage te verdoezelen
- is-ie gejat
- bestaat-ie waarschijnlijk uit twee verschillende auto's (aan elkaar gelast en omgekat)
- etc...

(meerdere antwoorden mogelijk :X )

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Even een massive kick:

Mijn huidige auto (6 maanden geleden gekocht voor 1000 euro, peugeot 206 1.4HDI met 360.000km op de teller) lijkt het begeven te hebben. Versleten nokkenas + tuimelaar. Weet de kosten nog niet maar verwacht niet goedkoop :X
Uiteindelijk heeft de auto mij nog relatief weinig gekost (1000 euro aanschaf + 1100 aan diesel/ruitenwissers etc). Kom op 14 cent/km wat niet gek is volgens mij (15.000 km gereden nog) maar had liever wat langer kunnen genieten.

Nu ben ik sowieso wel klaar met Franse en Spaanse auto's (toch vaak gekke dingetjes, electraprobleempjes etc) en mijn vriendin heeft nu een Honda Jazz. Mooi ding, betrouwbaar etc. Dus wil eigenlijk wat betrouwbaarders.

Dus nu ben ik aan het kijken voor weer een goedkoop (max 2000 euro) autootje.
Gebruik:
- 30.000 km/j (woonwerk mijzelf + weekenden vriendin)
- Half uurtje enkele reis, comfort is niet zo belangrijk
- Ben geen racemonster. Voertuig is voor A naar B. Niks meer, niks minder.

Wensen:
- Lage kosten
- Zuinig (de Peugeot deed 1/21)
- als het kan (uitdaging) 5 deurs :+
- Als ik er 4 jaar mee kan rijden is prima. Voor de Peugeot had ik 2/3 jaar in gedachten. Maar helaas nu 6 maanden.

Iemand toevallig een idee wat een leuk merk/type autootje zou kunnen zijn? Benzine is geen optie ivm benzinekosten (te duur voor 30.000 km). LPG heb ik nog nooit gehad, maar zou een optie kunnen zijn.... Diesel is prima, liefst eentje waar niet zoveel aan stuk kan. Hoge KM-stand is niet echt een bezwaar (bij diesel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 14:05
Waah schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 15:48:
Even een massive kick:

Mijn huidige auto (6 maanden geleden gekocht voor 1000 euro, peugeot 206 1.4HDI met 360.000km op de teller) lijkt het begeven te hebben. Versleten nokkenas + tuimelaar. Weet de kosten nog niet maar verwacht niet goedkoop :X
Uiteindelijk heeft de auto mij nog relatief weinig gekost (1000 euro aanschaf + 1100 aan diesel/ruitenwissers etc). Kom op 14 cent/km wat niet gek is volgens mij (15.000 km gereden nog) maar had liever wat langer kunnen genieten.

Nu ben ik sowieso wel klaar met Franse en Spaanse auto's (toch vaak gekke dingetjes, electraprobleempjes etc) en mijn vriendin heeft nu een Honda Jazz. Mooi ding, betrouwbaar etc. Dus wil eigenlijk wat betrouwbaarders.

Gebruik:

Wensen:
- Lage kosten
- Als ik er 4 jaar mee kan rijden is prima. Voor de Peugeot had ik 2/3 jaar in gedachten. Maar helaas nu 6 maanden.

Iemand toevallig een idee wat een leuk merk/type autootje zou kunnen zijn? Benzine is geen optie ivm benzinekosten (te duur voor 30.000 km). LPG heb ik nog nooit gehad, maar zou een optie kunnen zijn.... Diesel is prima, liefst eentje waar niet zoveel aan stuk kan. Hoge KM-stand is niet echt een bezwaar (bij diesel).
https://www.autoscout24.n...3-e350040a3c19?cldtidx=17

1750 bieden en je hebt een 4/5 deurs diesel die zuinig is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Zoiets zoek ik inderdaad. Andere optie die ik tegenkwam (en elke keer als ik een nieuwe auto wil tegenkom) is deze:
https://www.autoscout24.n...53-e350040a1a05?cldtidx=1

Alleen wat ver rijden beide (woon in Fryslân, dus wat minder aanbod)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Waah schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:21:
[...]

Zoiets zoek ik inderdaad. Andere optie die ik tegenkwam (en elke keer als ik een nieuwe auto wil tegenkom) is deze:
https://www.autoscout24.n...53-e350040a1a05?cldtidx=1

Alleen wat ver rijden beide (woon in Fryslân, dus wat minder aanbod)
Die optie van jouw valt toch wel mee qua afstand ;)
Althans ik vind de plek waar hij staat (Hoorn) niet echt ver rijden.
Kan je er een mooi dagje uit van maken :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
MdO82 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:25:
[...]

Die optie van jouw valt toch wel mee qua afstand ;)
Althans ik vind de plek waar hij staat (Hoorn) niet echt ver rijden.
Kan je er een mooi dagje uit van maken :D
True is beide wel te doen natuurlijk. Al zie ik dat de Hyundai Getz dan weer niet zo zuinig is voor een diesel 1:17 valt wat tegen maar goed het is wel iets meer auto dan een Micra natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Waah schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:27:
[...]

True is beide wel te doen natuurlijk. Al zie ik dat de Hyundai Getz dan weer niet zo zuinig is voor een diesel 1:17 valt wat tegen maar goed het is wel iets meer auto dan een Micra natuurlijk :+
Neuh dat valt vies tegen vooral uit die periode. Imho zou ik eerder zo'n Micra nemen.
Daarnaast is die Micra echt veel netter op de foto. Uitzondering is de melkwitte koplampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Net ff gesproken met mijn mannetje. De nokkenas inderdaad versleten. Reparatie zou de auto niet waard zijn. Zelf zal ik nog ff informeren naar de kosten, want 1 op 21 scheelt toch 400 euro per jaar tov de Getz (die daardoor eigenlijk ook wel afvalt).

Micra blijft sowieso op de lijst. Met de versleten nokkenas zou ik nog wel even door kunnen rijden, alleen met wat meer lawaai. Maar niet iets wat direct stuk zou gaan. Dus hoef gelukkig niet direct morgen een nieuwe auto.

Zo heb je 4 jaar geen gedoe met auto's, en zo zoek je alweer de 3e auto dit jaar -O-

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 26-10-2017 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Waah schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:56:
Net ff gesproken met mijn mannetje. De nokkenas inderdaad versleten. Reparatie zou de auto niet waard zijn. -knip-
Niet waard? Ik heb in mijn 206 voor €850,- een 150k benzineblok met nieuwe distributieriem/waterpomp en kleine beurt laten zetten. Kon nog goedkoper want het blok was €350,- ivm haast maar voor €250 was er ook wel een goed blok gevonden aangezien die 206'jes, ook de diesels, knetter veel zijn verkocht dus veel onderdelen beschikbaar.
Mijne is benzine weliswaar maar toch, ik zou toch even de kosten afwachten en desnoods vragen wat een ander blok inbouwen zou kosten.
Inmiddels ben ik alweer 30k verder en afgezien van een kleine beurt loopt hij perfect.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
@Humma Kavula daarom wil ik inderdaad ff vragen hoe en wat. Hij heeft wel bijna 4 ton gelopen, maar op dit akkefietje na is de auto zelf nog prima.

Maar ff zien horen, maar kijk ondertussen toch ook ff verder mocht het tegenvallen ;-) En dan weet ik het voor de volgende keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Mijn eerste auto was een Saab 900 2.3liter
Persee voor Saab gekozen omdat het een zeer betrouwbaar merk is.
De auto had ik toen voor 750 euro gekocht met een kmstand van 350.000 en heeft mij 2 jaar lang met veel plezier rondgebracht.
Door mijn werk helaas moeten verkopen want benzine en 100.000km per jaar was benzine gewoon te duur.

Nu rij ik een Saab 93 2.2TiD, nu anderhalf jaar in bezit en 140.000km verder geen problemen mee gehad, oliedruksensor ging kapot en 3keer de remblokjes vervangen ivm slijtage.

De volgende auto gaat ook zeker weer een Saab worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Sakesushi op 04-11-2017 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Waah schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 15:48:
Even een massive kick:

Gebruik:

Wensen:
- Lage kosten

colt op diesel?

Ken die blokjes alleen niet, rest is wel betrouwbaar, buiten de airco pompen & airco radiatoren (en dan ben je aan de beurt ja..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

GoldenSample schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:41:
[...]

colt op diesel?

Ken die blokjes alleen niet, rest is wel betrouwbaar, buiten de airco pompen & airco radiatoren (en dan ben je aan de beurt ja..)
Van wat ik nu zie is het een 3 cilinder met 1.5 liter afkomstig van Mercedes. Lijkt mij niet geheel verkeerd.

Smart ForFour heeft hetzelfde blok maar twijfel of het een heel betrouwbare combinatie is.

Al is een aziaat met diesel wel een exoot. Diesel kennen ze daar niet zoveel als dat wij het hier in Europa kennen.

Ikzelf zou trouwens van wat ik heb gelezen een 1.7 Corsa Diesel aanraden. Diesel komt van Isuzu en staat als zeer betrouwbaar aangeschreven.

De Corsa C roest niet zoveel als bijvoorbeeld oudere Opels dat zouden doen. Dus dat is weer een zorg in die richting minder.

https://www.autowereld.nl...nce-26131894/details.html

Zoiets bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Touchdomex schreef op zondag 5 november 2017 @ 00:08:
[...]

Van wat ik nu zie is het een 3 cilinder met 1.5 liter afkomstig van Mercedes. Lijkt mij niet geheel verkeerd.

Smart ForFour heeft hetzelfde blok maar twijfel of het een heel betrouwbare combinatie is.

Al is een aziaat met diesel wel een exoot. Diesel kennen ze daar niet zoveel als dat wij het hier in Europa kennen.

Ikzelf zou trouwens van wat ik heb gelezen een 1.7 Corsa Diesel aanraden. Diesel komt van Isuzu en staat als zeer betrouwbaar aangeschreven.

De Corsa C roest niet zoveel als bijvoorbeeld oudere Opels dat zouden doen. Dus dat is weer een zorg in die richting minder.

Zoiets bijvoorbeeld.
Mooie auto, maar wel weer wat duurder (verbruik 1:18, 3 klasses hoger in wegenbelasting) maar niet extreem veel kilometers.

Ondertussen is de auto nog even een keer gecheckt door de garage. Die wilde er wel een uurtje insteken om te kijken wat het was. Het bleek geen nokkenas te zijn, maar 3 lekkende verstuivers. Alle verstuivers losgehad, schoongemaakt, ringen vervangen en turboslang vervangen. Kost wat (414€) maar daar heb ik geen "nieuwe" diesel voor. Zeker niet eentje die 1:21 rijd en maar 949kg weegt.

Maar bedankt voor het meedenken. Zal dit lijstje er weer bij pakken als er weer een nieuwe auto moet komen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Touchdomex schreef op zondag 5 november 2017 @ 00:08:
[...]

Zoiets bijvoorbeeld.
FourFour is de zelfde auto ja maar dan in een wat leuker uiterlijk (en iets meer probleempjes daardoor, oa. kapotte achterruitenwisser en lekkage). Die is behalve de Mitsubishi 3 cilinder en 4 cilinders ook met de 1.0 uit de ForTwo geleverd, dat is een rampen blok ja. De diesels, geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 23:33
GoldenSample schreef op zondag 5 november 2017 @ 22:50:
[...]

met de 1.0 uit de ForTwo geleverd, dat is een rampen blok ja. De diesels, geen idee
Nee dat is een compleet ander blok en een 1.1 (ook de 1.0, dat is een gevalletje badge wisselen), de 3 cylinders in die en de colt zijn prima hoor al zijn de 4 cylinders beter uiteraard.

De 1.5 diesel is rauw maar heeft prima vermogen en koppel en is ook goed qua betrouwbaarheid

[ Voor 10% gewijzigd door _Drake_ op 09-11-2017 09:59 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Even een vraagje tussendoor over de autoverzekering, het is tijd dat ik mijn 1e auto weg ga doen, waarschijnlijk laten ophalen door een sloopbedrijf.

Nu is het zo dat ik eerst een andere auto koop en als die auto er is dat ik dan ga kijken welk bedrijf mijn oude auto voor een leuk bedrag kan ophalen.

Nu snap ik het niet zo goed hoe ik de verzekering moet regelen, ik heb zo een digitale verzekering, dus alleen online alles regelen.

Moet ik dan de nieuwe auto als 2e gezinsauto opgeven of mijn huidige verzekering wijzigen, probleem is echter dat dan de oude auto niet meer verzekerd is bij het wijzigen.

Het maakt me in principe niet zoveel uit maar ik wil me schadevrije jaren uiteindelijk wel meenemen naar de nieuwe auto.

Iemand enig idee hoe ik het precies moet regelen? Het is al een hele tijd geleden dat ik mijn eerste auto kocht, dus voor de rest geen ervaring mee hoe het precies gaat als je je oude auto nog hebt en je een nieuwe auto moet verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik zou de huidige polis wijzigen naar de nieuwe auto, en je oude auto - tijdelijk - als 2e auto opgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

_Drake_ schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:59:
[...]

Nee dat is een compleet ander blok en een 1.1 (ook de 1.0, dat is een gevalletje badge wisselen), de 3 cylinders in die en de colt zijn prima hoor al zijn de 4 cylinders beter uiteraard.

De 1.5 diesel is rauw maar heeft prima vermogen en koppel en is ook goed qua betrouwbaarheid
De 1.1 is idd de 1.5 met een cilinder minder, prima blokje ook qua rumoer valt het wel mee, hoewel het wel een stukje zuiniger is dan de 4 cilinders (blinkt de colt tov. bijv. de Yaris sowieso niet in uit)

Met de 1.0 heb je overigens volkomen gelijk, leer momentje is gewoon een geknepen 1.1! Zou ik overigens niet aanraden. met 75pk rijd de 1.1 best aardig door en is het op de snelweg ook nog wel oke. Met 64pk word het nogal matig ben ik bang.
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste

Dit topic is gesloten.