Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:25
Edit: misschien kan ik beter een eigen topic openen.

[ Voor 99% gewijzigd door Perzikvrucht op 25-11-2009 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Sjah schreef op woensdag 25 november 2009 @ 17:45:
Waarom zou je op de Hitachi's wachten. Heb zelf hier voor Hitachi's gehad, en waren prima, maar die Samsung F3 500 is nog een stuk stiller.
Ik zeg niet dat je moet wachten. Ik zeg alleen dat die schijf van Hitachi al in productie is en ook interessante resultaten neerzet. Hoe het met de geluidsproductie gesteld is is onbekend lijkt mij. Per type verschilt het ook. Hiervoor had ik een T166 500GB, nu een F3 500GB, en deze laatste is puur stiller dan de T166. De F3 is zeker een stille schijf. Ik heb ook ervaring met de Hitachi 7K1000.B en die maakt inderdaad wel wat geluid (ongeveer niveau T166 eigenlijk volgens mij), maar misschien heeft Hitachi net als Samsung ook zijn huiswerk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Sinds een weekje heb ik een nieuwe computer met de Samsung Spinpoint F3 HDD. Nu draai ik Windows 7 64 bit en daarin zit een die je computerkracht beoordeeld: Windows Experience Index. Zie de onderstaande screenshot.

Afbeeldingslocatie: http://www.tomrunia.nl/imgscript/img/thumb/2a3fd2ab.jpg

Nu krijgt deze hardeschijf een 5,9 als cijfer, wat niet bepaald hoog is. Nu vraag ik me af of dit normaal is? Ik heb een ook een testje met HD Tune gedraaid en daaruit kwamen de onderstaande resultaten. Zijn deze fatsoenlijk?
In het bios kon ik voor OnChip Sata Type kiezen: AHCI, RAID en Native IDE...Welke optie moet ik hier eigenlijk kiezen? Volgens mij staat het momenteel op Native IDE (heb ik zelf gedaan) maar default was AHCI :P

Afbeeldingslocatie: http://www.tomrunia.nl/imgscript/img/4d5bf91f.jpg

En weet iemand waar ik eventueel betere/recentere drivers voor deze HDD kan vinden? Op de site van Samsung zelf kan ik niks vinden wanneer ik zoek in hun downloadcenter. :o

[ Voor 12% gewijzigd door monnick op 01-12-2009 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11-2024
In de windows prestatie index heb ik ook een 5.9, wat volgens mij gewoon normaal is voor deze schijf.
Heb 'm wel in RAID1, maar bij een enkele schijf blijft het cijfer volgens mij ook gewoon 5.9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

monnick schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 21:57:
[...]
In het bios kon ik voor OnChip Sata Type kiezen: AHCI, RAID en Native IDE...Welke optie moet ik hier eigenlijk kiezen? Volgens mij staat het momenteel op Native IDE (heb ik zelf gedaan) maar default was AHCI :P
[...]
En weet iemand waar ik eventueel betere/recentere drivers voor deze HDD kan vinden? Op de site van Samsung zelf kan ik niks vinden wanneer ik zoek in hun downloadcenter. :o
AHCI is in theorie het snelst want daarmee kun je de meer geavanceerde SATA functies benutten zoals NCQ. Of NCQ sneller is is weer een vraag op zich, dit schijnt per schijf en situatie te verschillen. Je kan er hier alles over lezen: http://forums.storagereview.net/index.php?showtopic=26965 Je moet wel uitkijken met wisselen tussen deze modussen in het bios want in sommige gevallen vindt je OS het niet leuk als je omwisselt en wil deze niet meer booten. Met XP is dit zeker problematisch, ik weet niet hoe Windows 7 hiermee om gaat.

Zoiets als drivers voor een HDD bestaat eigenlijk niet. Voor zover je drivers nodig hebt moet je zoeken naar chipsetdrivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
fckgw schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 23:00:
[...]

AHCI is in theorie het snelst want daarmee kun je de meer geavanceerde SATA functies benutten zoals NCQ. Of NCQ sneller is is weer een vraag op zich, dit schijnt per schijf en situatie te verschillen. Je kan er hier alles over lezen: http://forums.storagereview.net/index.php?showtopic=26965 Je moet wel uitkijken met wisselen tussen deze modussen in het bios want in sommige gevallen vindt je OS het niet leuk als je omwisselt en wil deze niet meer booten. Met XP is dit zeker problematisch, ik weet niet hoe Windows 7 hiermee om gaat.

Zoiets als drivers voor een HDD bestaat eigenlijk niet. Voor zover je drivers nodig hebt moet je zoeken naar chipsetdrivers.
Oke, dan gaat hij weer terug naar AHCI.

Ik heb al eens geswitched van AHCI -> Native IDE en dat vond Windows 7 in ieder geval geen enkel probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 18:40
monnick schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 23:01:
[...]

Oke, dan gaat hij weer terug naar AHCI.

Ik heb al eens geswitched van AHCI -> Native IDE en dat vond Windows 7 in ieder geval geen enkel probleem :)
staat win 7/boot op de schijf die je test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
TimMer schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 16:14:
Iemand nog een idee?

RMA is leuk en aardig, maar die 800GB aan data is eigenlijk onmisbaar. Ik weet het: backup. Helaas groeit het geld niet in de tuin hier voor RAID en dergelijken en is het helaas al te laat. Of bestaat de mogelijkheid dat de data er toch nog afgehaald kan worden i.v.m. werkende spinup?

Is het trouwens mogelijk om ergens een identieke PCB te regelen? Aangezien de drive wel spinup doet en blijft draaien, lijkt het mij dat het aan de PCB ligt. Sowieso staat Samsung bekend om zwakke PCB's aldus de vele resultaten via Google.
Identieke PCB zou je moeten halen uit een soortgelijke schijf. Maar of je dat 'klik klak' kan overzetten lijkt me niet, zeker bij een hoop moderne schijven die een complete behuizing hebben waar de pcb in zit wordt dat lastig. Je hebt kans dat bij het openen van de schijf je meteen vitale componenten blootlegt waardoor het nooit meer zal werken, of als je aan de slag moet met een soldeerbout dat je het probleem alleen maar erger maakt.

Enige -realistische- optie is imho het inschakelen van een datarecovery toko. Die vragen meestal rond de 100 euro voor het onderzoek en vertellen je dan of de schijf nog te redden is en welke kosten hiermee gemoeid zijn. Laatste keer dat ik dit deed (zakelijk) was op een oude WD 160GB schijf welke ongeveer dezelfde symptomen had als wat jij omschrijft met jouw disk; kosten totaal ruim 1000 euro voor het recoveren van zo'n 50 GB aan data. Heb dat laten doen bij Ontrack, die zetten ook mooi alle gerecoverde data online ergens, zodat je het makkelijk er vanaf kunt trekken en dat alles in ongeveer twee weken tijd. Ik kan het aanraden iig, maar ik weet natuurlijk niet of die onmisbare data je zoveel waard is.

Anders blijft het hopen. Rare van elektronica is dat door slechte contactjes, sluiting, enzovoorts problemen ineens op kunnen spelen, maar soms ook ineens weg kunnen gaan (meestal tijdelijk, maar goed). Leg het ding eens een tijdje in de kast (met vochtvretertje) en probeer het daarna nog eens. En zorg ervoor dat je direct een schijf klaar hebt liggen zodat je meteen alles eraf kunt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 09:48
Ik heb een 1TB F3 maar ik kan met HD Tune de temperatuur niet aflezen en met Everest Ultimate ook niet. Weten jullie een alternatief? En kun je uberhaupt de temperatuur aflezen van deze schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Heb je niet een RAID Controller ertussen staan toevallig ?? Die van mij hangt op een Sil3114 en die geeft 1 Temperatuur door voor alle 4 schijven :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
nero355 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 16:45:
Heb je niet een RAID Controller ertussen staan toevallig ?? Die van mij hangt op een Sil3114 en die geeft 1 Temperatuur door voor alle 4 schijven :D
Ik heb er idd een RAID controller (Nvidia) tussen staan maar ook van die geeft ie de temps niet weer.

Wel raar trouwens, 1 temp voor alle 4 de schijven. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

chim0 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 16:55:
Ik heb er idd een RAID controller (Nvidia) tussen staan maar ook van die geeft ie de temps niet weer.
Als je nVidia controller in RAID modus staat dan kan je die dus niet uitlezen : Zet hem eens op AHCI/IDE (PATA emulatie) indien je geen RAID 0 of 1 hebt ;)
Wel raar trouwens, 1 temp voor alle 4 de schijven. :o
Cheapo troep hé :+ Maar 8 poorten is wel lekker en nog steeds beter dan een JMicron !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
nero355 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 17:09:
[...]

Als je nVidia controller in RAID modus staat dan kan je die dus niet uitlezen : Zet hem eens op AHCI/IDE (PATA emulatie) indien je geen RAID 0 of 1 hebt ;)
Kan dus niet, staat in RAID 0. Maar ik heb nog een losse PCI SATA controller (Sillicon Image chipset), misschien dat ik die eens probeer maarja alleen maar om de temp uit te lezen is ook zoiets, heb liever geen extra PCI kaarten in m'n PC.

Maar bedankt, dan weet ik dat het aan de RAID opstelling ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 322549

Ik heb een 1 tb. spinpoint F3 gekocht. Geinstalleerd op een MSI 7235 P965 Neo moederbord.
Bij het formateren in windows XP pro, stopte het proces bij 20%. Daarna allemaal foutmeldingen in windows m.b.t. deze schijf. Ik heb de Samsung Tool gedraaid en de schijf bleek bad sectors te hebben.
Schijf geretourneerd, nieuwe gehad. Bij het opstarten hoorde ik "klikgeluiden" en vanaf dat moment herkende de bios geheel geen harde schijven meer (een western digital 500 gb en een Hitatchi 250 gb.)

Van alles geprobeerd: schijven (alles SATA) allemaal los gehaald, verschillende poorten gebruikt, andere kabels, bios gecleared via jumper op moederbord, batterij moederbord eruit gehad.
Niets mocht baten......... dacht dat moederbordcontroller defect was (ICH8 soutbridge.)

Uit einde raad bios geflashed van 1.5 naar 1.9. Alles werd weer herkend; schijf functioneert goed en snel.

Iemand enig idee hoe het bios corrupt geraakt is ? Kan dit door een defecte schijf gebeuren ? Of zullen er gewoon fouten hebben gezeten in de 1.5 bios ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11-2024
De Samsung Spinpoint F3 schijven staan bekend van het 'klikgeluid' de eerste keer dat de hardeschijf aangezet word. Als ik het me goed herinner komt dit door het positioneren van de koppen.

Waarom er geen hardeschijven meer herkend werden blijft me een raadsel, maar dit komt dus (naar verwachting) niet door het klikgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 322549

srdevil schreef op zondag 13 december 2009 @ 18:59:
De Samsung Spinpoint F3 schijven staan bekend van het 'klikgeluid' de eerste keer dat de hardeschijf aangezet word. Als ik het me goed herinner komt dit door het positioneren van de koppen. Waarom er geen hardeschijven meer herkend werden blijft me een raadsel, maar dit komt dus (naar verwachting) niet door het klikgeluid.
Nee, dat klopt, want de schijf functioneert gewoon goed. Hij bleef waarschijnlijk klikken omdat moederbord bleef aansturen op de Satapoort (Ledlampje frontpaneel computer van harddisk bleef overigens ook branden.)
Waarom dat zo was is voor mij ook een raadsel, nog nooit zoiets meegemaakt. Ik denk persoonlijk dat het toch aan die 1.5 firmware-revisie heeft gelegen waarin een fout zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb ooit eens op een nieuwsbericht van de frontpage gezegd te hebben:
Waarschijnlijk niet: samsung maakt alleen schijven met 1, 2 of 3 platters. De F3-serie heeft 500GB-platters, dus de grootste F3 wordt zeer waarschijnlijk 1.5TB.
Maar vandaag zag ik ineens:

http://www.google.com/search?q=HD203WI

Een 2TB Samsung harde-schijf, 4 platters van 500GB! Weliswaar een EcoGreen (dus 5400RPM), waarmee hij wat mij betreft niet F3 maar F2 hoort te heten, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb hier sinds een dag een HD502HJ en een Be Quiet! L7 530W voeding. Na wat onderzoek (andere HDD's, voeding, aansluitingen), kom ik tot de conclusie dat deze combinatie de veroorzaker is van een zeer hoge pieptoon afkomstig van de voeding. Het is heel erg irritant en je krijgt er hoofdpijn van.
Zou mijn HD502HJ gaar zijn? Of de voeding?
Wie kan hier iets over zeggen? Het is naar mijn mening onlogisch dat één bepaald stukje hardware een pieptoon veroorzaakt. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kuhlie schreef op woensdag 16 december 2009 @ 14:00:

[...]

Een 2TB Samsung harde-schijf, 4 platters van 500GB! Weliswaar een EcoGreen (dus 5400RPM), waarmee hij wat mij betreft niet F3 maar F2 hoort te heten, maar toch.
Ze voelen vast de concurrentie van Hitachi. Hun 2 TB schijf gaat relatief voor spotprijzen weg pricewatch: Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB , vooral als je nagaat wat je vroeger neer moest leggen voor de grootste leverbare schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OeiofTui
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:06
Heb sinds een week nieuwe computer in elkaar geknutseld, maar de 1TB F3 wordt niet herkend in windowsverkenner. Wel is de schijf te zien in het Bios en ook in apparaatbeheer, maar ik kan hem dus niet benaderen. :'(

In het systeem zit o.a. een MSI P55-GD 55 mainbord + I7 860 + HD 5770 videokaart. Windows 7 64 bit systeem heb ik geinstalleerd op een Western Digital Raptor WD360GD, 36GB SATA en daarnaast hangt er nog een 120GB IDE schijf in de kast. De voeding wordt geleverd door een Coolermaster 560 watt voeding.

Ik heb al een andere SATA poort gebruikt, hielp ook niks. De nieuwste JMicron drivers, nieuwste Bios etc. Moet de schijf misschien nog geformatteerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ja moet gerformatteerd worden, maar dan moet je hem wel kunnen zien in Windows. Wacht even je ziet um wel in apparaatbeheer, dan is het wel ok, ga naar schijfbeheer, en formatteer um.

[ Voor 39% gewijzigd door Sjah op 21-12-2009 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OeiofTui
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:06
Sjah schreef op maandag 21 december 2009 @ 20:09:
Ja moet gerformatteerd worden, maar dan moet je hem wel kunnen zien in Windows. Wacht even je ziet um wel in apparaatbeheer, dan is het wel ok, ga naar schijfbeheer, en formatteer um.
THNX, that was the trick..... het heeft me heel wat uurtjes gekost. En dan is het zoiets simpels......... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
OeiofTui schreef op maandag 21 december 2009 @ 20:52:
[...]

En dan is het zoiets simpels......... 8)7
Is altijd he met een nieuwe schijf ;)

Ik zit te denken om m'n twee WD 320GB AAKS'jes in RAID-0 te vervangen door twee F3's 500GB, zijn toch weer een stuk sneller en meer opslag en voor de prijs hoef je het ook niet te doen. Maar eerst een ander moederbord (audio ingang aan de achterkant is opgeblazen en de bus draait op max 1600MHz terwijl m'n processor 1800MHz is, heel raar).

Iemand ervaring met F3's in RAID-0 op een AMD bord? Iets in de trend van 780/785/790 chipset?

[ Voor 11% gewijzigd door chim0 op 22-12-2009 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Het zou dan de F4 moeten worden als je de logica volgt ;)

http://www.alternate.de/h...A/Samsung/HD203WI/390465/

Alternate.NL zal hem dan ook wel binnenkort hebben. Alleen een beetje jammer dat je hem ook voor 149 Canadian Dollar kan kopen en dat is weer iets van 100 US Dollar en dat is weer ERG weinig €uro's :D :'(

* nero355 heeft cheapo 2 TB 5400 rpm schijven nodig voor HTPC :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 12:19:
[...]
(knip)
Alternate.NL zal hem dan ook wel binnenkort hebben. Alleen een beetje jammer dat je hem ook voor 149 Canadian Dollar kan kopen en dat is weer iets van 100 US Dollar en dat is weer ERG weinig €uro's :D :'(
De Canadese Dollar scheelt tegenwoordig niet zoveel meer van de Amerikaanse: 0,95 USD =~ 1 CAD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Kuhlie schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:34:De Canadese Dollar scheelt tegenwoordig niet zoveel meer van de Amerikaanse: 0,95 USD =~ 1 CAD.
Dat wist ik niet :+ :$ Maar goed... nog steeds cheaper dan hier :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Saturnus schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 19:20:
Ik heb hier sinds een dag een HD502HJ en een Be Quiet! L7 530W voeding. Na wat onderzoek (andere HDD's, voeding, aansluitingen), kom ik tot de conclusie dat deze combinatie de veroorzaker is van een zeer hoge pieptoon afkomstig van de voeding. Het is heel erg irritant en je krijgt er hoofdpijn van.
Zou mijn HD502HJ gaar zijn? Of de voeding?
Wie kan hier iets over zeggen? Het is naar mijn mening onlogisch dat één bepaald stukje hardware een pieptoon veroorzaakt. :S
Someone please? Meer mensen waarvan de voeding hoog gaat piepen met een HD502HJ eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Saturnus schreef op woensdag 30 december 2009 @ 11:27:
[...]

Someone please? Meer mensen waarvan de voeding hoog gaat piepen met een HD502HJ eraan?
Combinatie lijkt me sterk. Heb je je schijf in een andere PC geprobeerd?

Denk dat die piep eerder je voeding is dan je schijf.

[ Voor 32% gewijzigd door chim0 op 30-12-2009 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
chim0 schreef op woensdag 30 december 2009 @ 11:40:
[...]

Combinatie lijkt me sterk. Heb je je schijf in een andere PC geprobeerd?

Denk dat die piep eerder je voeding is dan je schijf.
Ik heb op deze voeding andere hardeschijven gehad: Geen piep.
Ik heb een andere voeding geprobeerd: Geen piep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:09
Omdat ik het in de reviews niet écht duidelijk kan vinden: wat vinden de eigenaars van de idle geluidsproductie van de F3 1TB?

Ik ben op zoek naar een grote disk voor opslag (bootschijf is een SSD) en hecht waarde aan hoge (schrijf)snelheden i.v.m. uitpakken van ISO's etc. maar een grote idle geluidsproductie kan toch een dealbreaker zijn. Geluidsproductie onder load maakt me minder uit, omdat dat niet zovaak gebeurd. (En ja, toch wil ik graag een 7200RPM schijf...)

Of moet ik voor "stil" toch een EcoGreen F2 aanschaffen? Of is de 500GB F3 ook idle stiller dan de 1TB F3?
(Ik heb genoeg reviews gelezen, maar geen sluitend antwoord gevonden)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-07 20:33
chim0 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 07:35:
Iemand ervaring met F3's in RAID-0 op een AMD bord? Iets in de trend van 780/785/790 chipset?
Ik heb sinds zaterdag 3 HD502HJs, waarvan 2 in RAID 0 op een MSI 790FX-GD70 (SB750). Het installeren van Windows 7 x64 ging niet helemaal vlot (de eerste keer kreeg ik driver errors van de RAID controller net na de installatie). Maar nu loopt het zoals het moet : lekker snel :D

Wat ik wél opgemerkt heb : Zaterdag had ik voor het opnieuw installeren de array al een keer gemaakt en die in m'n bestaande Windows 7 installatie getest. Zonder OS/Zonder partities/Nieuw/Leeg was de array veel (Gemiddeld 30à40MB/s) sneller in de read benchmark van HDTune. De derde schijf - niet in de array - heb ik tot 300gig vol gezet, maar dat heeft niets veranderd aan de performance.

Zeker ben ik er niet van, maar volgens mij leest de RAID 0 array nu (met een OS geinstalleerd) aan ongeveer 220MB/s - en bij het kopieren van de 3e schijf naar de array was de schrijfsnelheid 170MB/s. Als ik het niet vergeet, post ik deze namiddag/avond een HDTune screenshot....

Edit - Trouwens : Mijn schijfjes piepen niet :P Gelukkig !

[ Voor 2% gewijzigd door Kosty op 05-01-2010 00:19 . Reden: Piepmysterie.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintzer
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
S0epkip schreef op zondag 03 januari 2010 @ 16:26:
Omdat ik het in de reviews niet écht duidelijk kan vinden: wat vinden de eigenaars van de idle geluidsproductie van de F3 1TB?

Ik ben op zoek naar een grote disk voor opslag (bootschijf is een SSD) en hecht waarde aan hoge (schrijf)snelheden i.v.m. uitpakken van ISO's etc. maar een grote idle geluidsproductie kan toch een dealbreaker zijn. Geluidsproductie onder load maakt me minder uit, omdat dat niet zovaak gebeurd. (En ja, toch wil ik graag een 7200RPM schijf...)

Of moet ik voor "stil" toch een EcoGreen F2 aanschaffen? Of is de 500GB F3 ook idle stiller dan de 1TB F3?
(Ik heb genoeg reviews gelezen, maar geen sluitend antwoord gevonden)
Ik heb 2x 1TB F3's in een Antec P183 hangen en ik moet zeggen dat ik ze idle nog niet heb gehoord. Pas wanneer ik meerdere dingen tegelijk extract of repair etc. hoor ik ze heel zachtjes maar dan moet ik er wel op letten, dus eigenlijk niet noemenswaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Bedankt voor de info, nu kan ik 'veilig' tot aanschaf overgaan.

Ik heb inderdaad wel gehoord dat de seekgeluiden hoorbaar zijn, en bij sommigen zelfs duidelijk hoorbaar, maar dat daar succesvol RMA voor is aangevraagd.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinsaddict
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-04-2022
Grappig om te lezen dat je net besloten hebt tot aanschaf over te gaan Soepkip.

Ik ben namelijk zéér ontevreden over deze schijf. Herinneren jullie je de harde schijven van 8 jaar terug nog? Dat je constant keihard knetterende geluiden hoorde als je de schijf benaderde en als je bestanden kopierde of gewoon een spel speelde?

Hier heb ik met de F3 1TB zeeer veel last van. Schijf is uitermate luid aanwezig bij mij. Dit viel me lange tijd niet op omdat ik mijn os op een spinpoint 320gb had staan en de f3 als opslag diende.
Hell zelfs idle knetterd deze schijf er af en toe over.

Heb even een plaatje van de hdtune geupload. Wie kan hier voor mij zijn licht over laten schijnen?
Bench systeem: i7-860 met p55-GD65 mobo.

[img=http://img10.imageshack.us/img10/393/hdtunef31tb.png]

[ Voor 23% gewijzigd door reinsaddict op 06-01-2010 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-07 15:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

jouke_buissink schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 01:10:
Grappig om te lezen dat je net besloten hebt tot aanschaf over te gaan Soepkip.

Ik ben namelijk zéér ontevreden over deze schijf. Herinneren jullie je de harde schijven van 8 jaar terug nog? Dat je constant keihard knetterende geluiden hoorde als je de schijf benaderde en als je bestanden kopierde of gewoon een spel speelde?

Hier heb ik met de F3 1TB zeeer veel last van. Schijf is uitermate luid aanwezig bij mij. Dit viel me lange tijd niet op omdat ik mijn os op een spinpoint 320gb had staan en de f3 als opslag diende.
Hell zelfs idle knetterd deze schijf er af en toe over.

Heb even een plaatje van de hdtune geupload. Wie kan hier voor mij zijn licht over laten schijnen?
Bench systeem: i7-860 met p55-GD65 mobo.

[img=http://img10.imageshack.us/img10/393/hdtunef31tb.png]
Ik ken het geluid met mijn 500Gb variant ook, ik vind het niet heel storend, je score vind ik ook een beetje raar, hij zakt nog al diep weg, was je pc bezig met iets toen je hem benchte ?

Het geluid kan je verminderen door de AAM instellingen wat lager te zetten, dan heb je wel iets minder snelheid overall maar dan heb je een stuk minder geknetter :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
jouke_buissink schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 01:10:

Wie kan hier voor mij zijn licht over laten schijnen?
Ik heb sinds een maandje ofzo ook een F3 1TB maar kan me totaal niet vinden in wat je beschrijft. De enige keer dat ik hem hoor is wanneer ik m'n torrents aanzet, zijn er stuk of 100 en allemaal best groot, hij moet dan in 1 keer 500GB lezen en dan hoor je hem bufferen en ratelen (indrukwekkend om te zien hoe de 32MB cache zich hier laat zien want hij laadt ze heel snel, op m'n oude schijf moest ik echt lang wachten voordat alle torrents "gereed" waren) maar verder hoor ik hem totaal niet. Ook die diepe dalen in je benchmark zijn niet gezond, was je iets aan het doen daar? Snelheid en access time komen redelijk overheen met die van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinsaddict
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-04-2022
Dank voor jullie snelle reacties.

Pc was net opnieuw opgestart en daarna direct HDTune aangezet. Ik zal straks even runnen voor bad sectors. De health section hdtune zag er goeduit. Dat wil zeggen hij gaf zelf geen gele of rode waarden.

Moet deze schijf dan maar RMA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Mwa, denk niet dat ie kapot is. Die pieken zie je wel vaker en je snelheid en access time zijn goed. Alleen dat geluid maar ik weet niet in hoe verre dat verschilt per schijf want ik heb ervaring met maar 1 schijf. Anders zou je hem in een andere PC kunnen testen.

Om je gerust te stellen, hier mijn bench op "Fast" en 1MB.

Afbeeldingslocatie: http://members.upc.nl/t.petrov/hdtune_f3_1tb_06012010.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jericho NutS
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-12-2024
Vandaag 2 Spinpoints F3 1TB geinstalleerd (ter vervanging van drie 160GB schijven in raid 0)
Windows 7
i7 920@4Ghz|Asus P6T Deluxe V2|6GB OCZ 1600Mhz
Ik heb twee raid1 volumes aangemaakt (100GB voor OS en 831GB voor data)

Met Crystal disk mark bekom ik volgende resultaten (voor de 100GB partitie,andere partitie is 'iets' minder)
Ik ben hier best tevreden mee aangezien dit beter (!!) is dan mijn drie oude schijven in raid 0
(zie Raid 0 vs Raid 5)
Via google of op got kon ik niet direct resultaten van andere gebruikers vinden die raid 1 draaien met twee samsung spinpoints F3 dus ik kan niet echt gaan vergelijken.
Heeft iemand een idee of deze resultaten behoorlijk zijn?
En wat mij opvalt is dat ik altijd in de veronderstelling was dat raid 1 mindere schrijfsnelheden had en betere leessnelheden aangezien er uit twee locaties tegelijk gelezen kan worden.

wiki: Raid1: Increased read performance occurs when using a multi-threaded operating system that supports split seeks. Wat bedoelen ze hiermee?

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/5ehok0.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Jericho NutS op 08-01-2010 18:57 ]

I7 920 D0 @ 4,0 / Asus P6T Deluxe V2 / 3x2 GB OCZ Gold @ 1600 C8 / HD5770 1 GB Sapphire / 2x Spinpoint F3 1TB (raid1) / Scythe Mugen 2 / Antec 300 / CM real power 620M / Dell 2408

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-07 09:22
Waarom staan de 2TB schijven nog niet in de PW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Niet online
Ik vermoed dat ze in Nederland nog niet te krijgen zijn ;)

Edit: ah toch, oa bij redcoon: http://www.redcoon.nl/ind..._HD203WI_EcoGreen_F3_2TB/

[ Voor 55% gewijzigd door Kuhlie op 11-01-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Die prijs :| Wanneer gaan die krengen eens 110-120 € kosten ... pff !! Echt totaal niet in verhouding met de rest. 130 € wil ik er eventueel nog wel aan uitgeven, maar meer dan dat ECHT NIET gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
tJa, de allerlaatste hardware met de grootste patsfactor kost altijd meer dan vaak redelijk is. Is nooit anders geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Wat ik ook raar vind is dat je bij redcoon 8 cent per GB betaald terwijl de 1TB variant maar 7 cent kost per GB, tel uit je winst ;)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
1000 cent! :+

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:23:
tJa, de allerlaatste hardware met de grootste patsfactor kost altijd meer dan vaak redelijk is. Is nooit anders geweest.
Vind je ??! Die dingen bestaan al een tijdje en die Green meuk is de slome stille variant ... hoort super cheap te zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Ik weet dat niet, ben niet zo een trouwe hardwarevolger (meer). Imo is 2Tb nog wel het grootste wat er is, dus ja vandaar dat ik er een patsfactor aan toeken...of zijn er al 3/4Tb HD's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Die zijn er niet, maar 2 TB is al 1 a 2 jaar niks nieuws meer. Alleen het aantal platters is omlaag gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
Kuhlie schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:27:
Ik vermoed dat ze in Nederland nog niet te krijgen zijn ;)

Edit: ah toch, oa bij redcoon: http://www.redcoon.nl/ind..._HD203WI_EcoGreen_F3_2TB/
bijna overal:
http://www.hardware.info/..._F3_EcoGreen_2TB_HD203WI/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Niet online
Ik heb gisteren de harde schijf ingevoerd in pricewatch om toe te voegen. Net kreeg ik een mailtje dat de harde schijf is toegevoegd: hij staat hier: pricewatch: Samsung HD203WI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
De vermelding dat het een F3 schijf is vind ik wel essentieel (en hele point van deze topic). Heb aanvraag tot wijziging gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Wel apart dat ze die 2 TB schijf in de F3 serie uitgebracht hebben, terwijl alle andere F3 schijfen 7200 toeren zijn. Het is eigenlijk toch gewoon een F2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Niet online
Dat vond ik ook:
Weliswaar een EcoGreen (dus 5400RPM), waarmee hij wat mij betreft niet F3 maar F2 hoort te heten, maar toch.
Ik vermoed dat de marketingafdeling van samsung vond dat als ze er een F2-stickertje op zouden plakken, de harde schijf meteen al 'verouderd' zou aanvoelen, omdat er ook al een F3-serie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Mij leek het logischer dat ze F4 heten :

- Oneven serie = Snel
- Even serie = Sloom, maar stil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-06 15:15
nero355 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 16:32:
Die zijn er niet, maar 2 TB is al 1 a 2 jaar niks nieuws meer. Alleen het aantal platters is omlaag gegaan.
Tenzij het 3 platters van 667GB zijn natuurlijk.

Wil graag 3 van deze HDD's in mijn nieuwe DS1010+ Synology NAS steken :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

abusimbal schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 15:31:
Tenzij het 3 platters van 667GB zijn natuurlijk.
Het zou kunnen dat dit zo is, maar lijkt me zeer sterk want hier is totaal geen nieuws over geweest. Overigens is het technisch allang mogelijk, sommige laptopschijven hebben een nog hogere datadichtheid.

Verbaasde me er wel over dat Samsung met een 4 platter design is gekomen, want ik dacht dat ze een filosofie hadden van maximaal 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
@grizzlybeer

Ook mijn gedacht.
Samsung altijd 3platter. En al sinds eind december opgedoken in de winkel maar niets te vinden op de Samsung site. Enkel een algemene installatiefolder.
Had op de CES verwacht dat Samsung deze zou lanceren, maar niets.
En Cebit in maart is te ver weg, tenminste om al in december de schijf al te laten "uitlekken".

[ Voor 39% gewijzigd door abusimbal op 19-01-2010 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Ik denk eerder dat er gewoon 4 platters in zitten van 500GB ?

En hoe kom je er bij dat samsung altijd met 3 platters werkt ? ik heb een F3 met 500GB, daar zit AFAIK gewoon 1 platter in :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWubs
  • Laatst online: 11-05 20:41
Zojuist tweemaal de 500GB variant binengekregen, meteen aan het testen geslagen (met HDTune). Dit zijn de resultaten:

Disk A:

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/206ohtw.png

Disk B:

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2rwq0w6.png

Raid 0 (200GB/64kb):

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/29z91nc.png

Raid 0 (overige 800GB/128kb):

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/vru6wz.png

Referentie: Raid 0 (1000GB 2xWD5000AAKS):

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2m7x3wn.png

Wat ik met toch echt afvraag is of het verschil tussen beide schijven significant te noemen is? Disk B komt er duidelijk (in elke test) minder goed vanaf...
Daarnaast valt het mij meteen op dat de burst rate (raid 0) identiek is aan de burst rate van een single disk...

Wat denken jullie van deze twee dingen?

(Ben overigens wel erg blij dat de resultaten een stuk beter zijn dan in de review in de tweakers pricewatch: http://tweakers.net/productreview/15664/samsung-spinpoint-f3-hd502hj-500gb.html )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:43

djfrankel

It's a trap!

Tja ik vraag me af, hoe vaak heb je getest of A van B afwijkt, bleef je dit resultaat houden of niet? Daarnaast, zoals al in een eerdere post staat onder de review waar je naar verwijst (die van mij dus), je hebt de boel op shortstroke staan. Dat de eerste 200GB sneller is, is niet meer dan logisch. Echter is de laatste 800GB gewoon vergelijkbaar. Daarnaast is de blocksize van je eerste 200GB ook nog kleiner (64KB tegenover 128KB bij mij). Beetje jammer van die laatste opmerking dus.

Verder hoop ik voor je dat je schijven gewoon beide goed zijn, want niks is zo vervelend als een kapotte schijf in RAID ;)

[ Voor 6% gewijzigd door djfrankel op 20-01-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWubs
Volgensmij heb je niet helemaal goed gelezen, ik zit met de volgende twee problemen.

"Disk B komt er duidelijk (in elke test) minder goed vanaf... "
Ruim 10x uitgevoerd, dus significant minder naar mijn mening. Helaas weet ik niet genoeg van hardeschijven om te zeggen of deze afwijking "toegestaan" is. Ik zou graag van mensen willen horen die dat wel weten.

"Daarnaast valt het mij meteen op dat de burst rate (raid 0) identiek is aan de burst rate van een single disk..."
Raid vergeleken met single disk dus. Dat de eerste 200GB sneller is dan de laatste 800GB is niet meer dan logisch, vandaar dat ik dit laat zien aan (wellicht toekomstige) bezitters van de hardeschijf.

Daarnaast is er hier totaal geen sprake van competitie en laat ik zien dat ik blij ben deze resultaten te hebben. De blocksize is trouwens nagenoeg irrelevant voor de uitkomst van de test (en zelfs iets sneller bij 128kb).

Edit: Ook ik heb niet helemaal goed gelezen. Ik zie dat je het hebt over mijn resultaten in vergelijking met die van jou en niet over het probleem wat ik aangeef in mijn post. Onze resultaten lijken gelukkig erg op elkaar. Ik was alleen blij er met een single disk iets meer uit te halen, terwijl ik dacht een brakke raid controller te hebben. Jij hebt zeker niet toevallig van beide disks (single) een HDTune grafiekje?

[ Voor 20% gewijzigd door JWubs op 20-01-2010 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:43

djfrankel

It's a trap!

Via hdtune vind ik dit in ieder geval:
The burst rate is the highest speed (in megabytes per second) at which data can be transferred from the drive interface (IDE or SCSI for example) to the operating system.
Het lijkt er dus op dat dat meer aan andere factoren ligt. De burst rates van mijn F1 en 2 F3's in RAID ook hetzelfde.

Het verschil tussen die beide schijven komt mij echt niet bekend voor. Maar ik neem aan dat je van te voren nog wel een error check hebt gedaan? (eventueel de health status nagekeken?)

Edit: Nee ik heb niet van beide een grafiekje opgeslagen. Dus ik kan je daar het verschil ook helaas niet tussen laten zien. (achteraf zijn er altijd weer dingen die handig waren geweest :9)

[ Voor 14% gewijzigd door djfrankel op 20-01-2010 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWubs
Bedankt voor je hulp! Momenteel ben ik een error check aan het uitvoeren, neem aan dat dit ook gewoon bij een raid array kan, al weet ik dan natuurlijk niet aan welke schijf het ligt mocht ik errors tegen komen. Maarja het gaat toch om een schone installatie dus veel maakt het niet mocht het fout gaan. (Bovendien heb ik altijd 100gb in raid 1 draaien met daarop alle belangrijke documenten (in dit geval dus nog op de oude hardeschijven)) Helaas kan ik niet naar de health status kijken aangezien dit niet lijkt te werken als de raidcontroller aanstaat...

Toch twijfel ik heel erg over disk "B", hopelijk kan een GoT veteran hier uitsluitsel over geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
BGB4rn schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 17:51:
Ik denk eerder dat er gewoon 4 platters in zitten van 500GB ?

En hoe kom je er bij dat samsung altijd met 3 platters werkt ? ik heb een F3 met 500GB, daar zit AFAIK gewoon 1 platter in :)
Mijn fout, Samsung gebruikt maximaal 3 platters in hun schijven. ;)
In de 500GB 1 in de 1TB 2 en in hun 1.5TB model dus 3.

Iemand op onderstaand forum heeft zijn 2TB Samsung gewogen en vergeleken met een 1.5TB model.
De 2TB is zwaarder en hij concludeert daaruit dat er dan 4 platters in moeten zitten i.p.v. 3.

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=56688

[ Voor 22% gewijzigd door abusimbal op 20-01-2010 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
abusimbal schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 22:00:
[...]

Mijn fout, Samsung gebruikt maximaal 3 platters in hun schijven. ;)
In de 500GB 1 in de 1TB 2 en in hun 1.5TB model dus 3.

Iemand op onderstaand forum heeft zijn 2TB Samsung gewogen en vergeleken met een 1.5TB model.
De 2TB is zwaarder en hij concludeert daaruit dat er dan 4 platters in moeten zitten i.p.v. 3.

Dus niet maximaal 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Boeit het :? Daarnaast kan een beetje denken geen kwaad : ALLE huidige HDD modellen van welk merk dan ook gaan uit van 500 GB platters. En hoeveel heb je er nodig voor 2 TB ?? Juist ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
nero355 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 14:46:
[...]

Boeit het :? Daarnaast kan een beetje denken geen kwaad : ALLE huidige HDD modellen van welk merk dan ook gaan uit van 500 GB platters. En hoeveel heb je er nodig voor 2 TB ?? Juist ... ;)
Kan boeien, hoe meer platters hoe hoger je gewicht, energieverbruik, warmte, geluid, kosten en in theorie meer kans op crash. (denk dan vooral aan de Hitachi met 5 platters van vroeger)
Had toch liever 3 platters van 667GB i.p.v. 4 van 500 omdat door de datadichtheid het dan ook nog eens iets sneller word op dezelfde rotatiesnelheid.

Begrijp dan ook de logica van Samsung niet als hardware hetzelfde is dan de andere EcoGreem F2 HDD's van 500, 1TB en 1.5TB enkel een vierde platter toevoegen en EcoGreen F3 maken :?

[ Voor 18% gewijzigd door abusimbal op 22-01-2010 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

F2 is van de F1 generatie en de F3 schijven zijn van de F3 generatie die nieuwer en ietsje sneller is ;)
De F3 die jij bedoelt zou ook eigenlijk F4 moeten heten, maar Samsung die wil dat blijkbaar niet zoals bij de vorige generaties F1 en F2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
nero355 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 14:46:
[...]

Ja het boeit. Als iemand hardnekkig blijft beweren dat Samsung max 3 platters heeft dan kan het best zijn dat ze misschien 667Gb platters gebruiken. Een beetje denken kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-06 21:37
Momenteel heb ik in mijn CH3SNAS een Samsung F3 1TB schijf van 7200 rpm. Vanaf mijn pc kan ik via gigabit met maximaal 10MB/s kopieren. Als ik de F3 vervang door een 2TB F3 schijf van 5400 rpm zal het dan waarneembaar trager gaan? Ik denk het niet aangezien de F3 veel sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
In het kopiëren over ethernet ga je geen verschil merken, de bottleneck zit hem in het netwerk. In toegangstijden/ sequentiële snelheden bij lokale operaties hooguit marginaal: d.w.z. in de benchmarks zie je het, in de praktijk zal het wel meevallen.

Ik heb ondertussen een F3 1TB in mijn systeem en ik ben zeer tevreden! Hier wat testjes:

Diskmark 1000MB test Spinpoint F3 1TB:
Afbeeldingslocatie: http://img687.imageshack.us/img687/1093/spinpoint.jpg

(Die schrijfsnelheid..!)

Mijn oude WD 250GB PATA schijfje is er niets bij:
Afbeeldingslocatie: http://img716.imageshack.us/img716/407/wd2500jb.jpg

Ter vergelijking mijn Intel X25M 80GB SSD:
Afbeeldingslocatie: http://img695.imageshack.us/img695/1166/intelssd.jpg

En nog een HDTune van de Samsung en de Intel:
Afbeeldingslocatie: http://img7.imageshack.us/img7/4302/hdtuneb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img191.imageshack.us/img191/6364/hdtuneintel.jpg

Ik ben al met al zeer tevreden met de storage in mijn systeem nu 8)

[ Voor 36% gewijzigd door S0epkip op 23-01-2010 13:34 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
HD Tune en HD Tach van de Samsung Spinpoint F3EG HD203WI 2TB
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/fxwkp.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/b7x47a.jpg
Gevonden;

[ Voor 9% gewijzigd door abusimbal op 23-01-2010 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
Ik heb 4 2TB F3 spinpoints besteld, deze komen op een areca arc1210 in raid 5. Ik hoop dat deze F3 schijven minder problemen in raid hebben dan de F1 schijven (hoewel ik al een jaar zonder enig probleem 5x1TB F1 schijven in RAID 5 gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0B01985
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 19:41
aval0ne schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 09:54:
Ik heb 4 2TB F3 spinpoints besteld, deze komen op een areca arc1210 in raid 5. Ik hoop dat deze F3 schijven minder problemen in raid hebben dan de F1 schijven (hoewel ik al een jaar zonder enig probleem 5x1TB F1 schijven in RAID 5 gebruik)
zou hier dan wel graag paar screens met benchmarks van zien aangezien ik ook van plan ben deze schijven in raid 5 te zetten en eventueel ook of ze lekker stil zijn
Greetz B0B0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey101
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-07 13:39
HD103SJ gaat het hier over ;)

Hallo,

Ik zat vandaag te computeren en ik vond mijn Partities te groot (ik heb 1TB HD niet meer schijven) verdeeld in OS - Programmas en Games - Muziek
Ik vond de HD van OS en Programmas en Games te groot dus ik wou ze verkleinen.
Dus ik na schijfbeheer en de de OS aangeklikt met rechts en partitie verkleinen even de aantal mbs invoeren en even wachten, klaar dacht ik nu werden de zwarte balkjes boven de namen van de hdd worden allemaal groen.
Nu kwam er een stukje tussen met X aantal GB Niet toegewezen ruimte.
Nu deed ik hetzelfde met Programmas en Games. Ik zet de computer uit omdat ik weg moest. Kom ik net thuis start de computer niet meer op
Ik krijg alleen een zwart scherm met links boven een knipperend streepje _
Ik heb ook al dit topic http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=464607 gelezen maar snap er niet zoveel van.
Nu heb ik al geprobeerd me OS schijf opnieuw te instaleren (Staat dynamisch achter in win7 installatie), maar het lukt niet gebeurd weer hetzelfde.
Zo ziet het scherm eruit als je bij het scherm komt op welke schijf je windows wil insatalleren.

Schijf 0: niet-toegewezen ruimte_______________0.0MB______0.0MB_____ -
Schijf 0: Partitie 2___________________________100.0MB____86.0MB_____Systeem
Schijf 0: Partitie 3(was OSna format partitie 3)____117.1GB____117.0GB_____Dynamisch
Schijf 0: Partitie 4: NieuwVolume(kwam voort uit verkleining)58.6GB___58.5GB___ Dynamisch
Schijf 0: niet-toegewezen ruimte_______________1.0MB______ 1.0MB_____-
Schijf 0: Volume Programmas en Games________146.5GB____120.6GB____Dynamisch
Schijf 0: Volume Muziek______________________462.8GB____337.1GB____Dynamisch
Schijf 0: niet-toegewezen ruimte________________1.0MB______1.0MB______-

Is mijn data weg ??
Wie kan mij helpen

Groetjes Joey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
B0B01985 schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 11:02:
[...]

zou hier dan wel graag paar screens met benchmarks van zien aangezien ik ook van plan ben deze schijven in raid 5 te zetten en eventueel ook of ze lekker stil zijn
Greetz B0B0
Volledige review komt eraan maar levertijd is een week dus het duurt nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11-2024
Iemand die de 2TB versie al getest heeft op een areca controller? Staat namelijk nog niet op de supported hdd lijst, maar ik zit te wachten om 2TBs eraan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-07 20:26
Ik ben ook erg benieuwd naar de bevindingen met de F3 2TB disks. Ze zijn toch een stukje aantrekkelijker geprijsd dan de Western Digital 20EARS (en z'n voorganger de WD 20EADS). Als de bevindingen goed zijn met deze F3 2TB schijven, is het een aantrekkelijk alternatief voor de WD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
aval0ne schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 09:54:
Hou ons zeker op de hoogte :)

Ik run ook 19 F1s zonder problemen op de Areca controller op RAID6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Joey101 schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 16:34:
HD103SJ gaat het hier over ;)

Hallo,

Ik zat vandaag te computeren en ik vond mijn Partities te groot (ik heb 1TB HD niet meer schijven) verdeeld in OS - Programmas en Games - Muziek
Ik vond de HD van OS en Programmas en Games te groot dus ik wou ze verkleinen.
Dus ik na schijfbeheer en de de OS aangeklikt met rechts en partitie verkleinen even de aantal mbs invoeren en even wachten, klaar dacht ik nu werden de zwarte balkjes boven de namen van de hdd worden allemaal groen.
Nu kwam er een stukje tussen met X aantal GB Niet toegewezen ruimte.
Nu deed ik hetzelfde met Programmas en Games. Ik zet de computer uit omdat ik weg moest. Kom ik net thuis start de computer niet meer op
Ik krijg alleen een zwart scherm met links boven een knipperend streepje _
Ik heb ook al dit topic http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=464607 gelezen maar snap er niet zoveel van.
Nu heb ik al geprobeerd me OS schijf opnieuw te instaleren (Staat dynamisch achter in win7 installatie), maar het lukt niet gebeurd weer hetzelfde.
Zo ziet het scherm eruit als je bij het scherm komt op welke schijf je windows wil insatalleren.

Schijf 0: niet-toegewezen ruimte_______________0.0MB______0.0MB_____ -
Schijf 0: Partitie 2___________________________100.0MB____86.0MB_____Systeem
Schijf 0: Partitie 3(was OSna format partitie 3)____117.1GB____117.0GB_____Dynamisch
Schijf 0: Partitie 4: NieuwVolume(kwam voort uit verkleining)58.6GB___58.5GB___ Dynamisch
Schijf 0: niet-toegewezen ruimte_______________1.0MB______ 1.0MB_____-
Schijf 0: Volume Programmas en Games________146.5GB____120.6GB____Dynamisch
Schijf 0: Volume Muziek______________________462.8GB____337.1GB____Dynamisch
Schijf 0: niet-toegewezen ruimte________________1.0MB______1.0MB______-

Is mijn data weg ??
Wie kan mij helpen

Groetjes Joey
1) Je vraag hoort hier niet thuis, je hebt nl zelf iets gedaan,waardoor je hd niet meer juist is.
2) Het beleid is hier dat je eerst zelf op het internet zoekt of daar een oplossing staat, we zijn hier geen helpdesk.
3)begin eens met de FAQ's te lezen
4) aan groetjes doen wij niet hier op GOT
5) veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0B01985
  • Laatst online: 15-06 19:41
aval0ne schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:49:
[...]

Volledige review komt eraan maar levertijd is een week dus het duurt nog even.
dan wacht ik nog even af
Greetz B0B0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_Arie
  • Laatst online: 18:09
In mijn nieuwe PC zit ook een spinpoint f3 1TB, maar is het normaal dat deze schijven nogal luidrichtig zijn?
Hij maakt dat typische hardeschijfgeluid, alleen doet ie dat vrij hard. En af en toe tikt/klopt ie een beetje.
Meer mensen die dat opvallen of ben ik de enige?
Mijn oude 5400rpm schijven zijn fluisterstil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
Sjef_Arie schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:21:
In mijn nieuwe PC zit ook een spinpoint f3 1TB, maar is het normaal dat deze schijven nogal luidrichtig zijn?
Hij maakt dat typische hardeschijfgeluid, alleen doet ie dat vrij hard. En af en toe tikt/klopt ie een beetje.
Dat tikken heb ik ook, omdat mijn raid controller de schijven afzet als ze 30min niet wordt gebruikt, misschien is dit hetzelfde bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-07 16:24

Saven

Administrator

Sjef_Arie schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:21:
Heb ook de F3 1TB maar heb niet echt last van de door jouw genoemde problemen. Soms ratelt de hardeschijf wel inderdaad, maar dat komt omdat die dan ook bezig is :P

Waar ik me trouwens wel aan erger, ook met mijn nieuwe pc, is dat als ik bijvoorbeeld iets uitpak met WinRAR/7-ZIP of ik repair met behulp van PAR bestanden, dan wordt mijn computer enorm traag. Applicaties openen duurt echt 3 keer zo lang als normaal, terwijl de processor maar 8% cpu ongeveer gebruikt.

Is hier een (goedkope) oplossing voor dat iemand weet? :P Vond het niet echt topic waardig namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Saven schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 21:28:
[...]

Heb ook de F3 1TB maar heb niet echt last van de door jouw genoemde problemen. Soms ratelt de hardeschijf wel inderdaad, maar dat komt omdat die dan ook bezig is :P

Waar ik me trouwens wel aan erger, ook met mijn nieuwe pc, is dat als ik bijvoorbeeld iets uitpak met WinRAR/7-ZIP of ik repair met behulp van PAR bestanden, dan wordt mijn computer enorm traag. Applicaties openen duurt echt 3 keer zo lang als normaal, terwijl de processor maar 8% cpu ongeveer gebruikt.

Is hier een (goedkope) oplossing voor dat iemand weet? :P Vond het niet echt topic waardig namelijk :)
kan je een hdtune test van je hd hier posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

thefxr schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 22:14:
[...]

kan je een hdtune test van je hd hier posten?
Jep, is van pakweg 20 dagen terug:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b63578bbe7ba/4b63578bb822a-HDTune_Benchmark_SAMSUNG_HD103SJ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
je cpu usage is vreemd, virusscanner aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

NOD32 staat actief jep :) CPU Usage was bij mn vorige pc ook iets van -1 ofzo :P Ik zal even draaien met virusscanner uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b63647e4ee70/4b63647e37392-hdtune_bench_new.jpg
Zelfde resultaat dus bijna. Alleen de transfer rates zijn iets lager dan 3 weken geleden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
oke, zijn toch goede resultaten, niks mis met de schijf denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

maar hebben jullie dat niet dan? als je een full hd film met 7zip/winrar loopt uit te pakken? Dat alles behalve dat uitpakken dan enorm traag wordt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Yep, omdat de HDD onder stress is. Een SSD is iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Saven schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 00:04:
maar hebben jullie dat niet dan? als je een full hd film met 7zip/winrar loopt uit te pakken? Dat alles behalve dat uitpakken dan enorm traag wordt? :P
ik heb 6 hd's, jij maar 1 in je pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

@abusimbal: oke dan weet ik iig dat dat zo hoort :)
@thefxr: jep 1 hdd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-06 18:45
Iemand enig idee waarom er niks meer de vinden is op de Samsung site over de HD203WI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:28

TGEN

Hmmmx_

Geen idee. Ik weet wel dat die tikgeluiden die ze maken behoorlijk hard zijn :P. Moet nog ff zien hoe ik dat op kan lossen...

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Lord_Gaav schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 13:31:
Iemand enig idee waarom er niks meer de vinden is op de Samsung site over de HD203WI?
Niks meer ? Buiten een standaard installatie manual heeft er tot nu toe nog niks op gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Saven schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 12:27:
@abusimbal: oke dan weet ik iig dat dat zo hoort :)
@thefxr: jep 1 hdd
Dan komt het dus, omdat je maar 1 HD hebt, die kan niet alles tegelijk doen, om dit op te lossen moet je 1 hd bijzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

thefxr schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 18:18:
[...]

Dan komt het dus, omdat je maar 1 HD hebt, die kan niet alles tegelijk doen, om dit op te lossen moet je 1 hd bijzetten.
In RAID0 gok ik dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Niet online
Nee, gewoon 2 losse HD's :) Lezen van de een, schrijven naar de ander: anders zijn je schijfkoppen constant heen en weer aan het gaan: lezen van het ene deel van de schijf, schrijven naar het andere deel.

RAID0 lost dat niet op: de data staat interleaved op de beide schijven, dus nu moeten beide schijven heen en weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:28

TGEN

Hmmmx_

TGEN schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 14:13:
Geen idee. Ik weet wel dat die tikgeluiden die ze maken behoorlijk hard zijn :P. Moet nog ff zien hoe ik dat op kan lossen...
Het lijkt alsof de positie van de schijf uitmaakt: verticaal maakt hij die nare tikgeluiden, maar horizontaal zijn ze grotendeels verdwenen.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste