I7 920 D0 @ 4,0 / Asus P6T Deluxe V2 / 3x2 GB OCZ Gold @ 1600 C8 / HD5770 1 GB Sapphire / 2x Spinpoint F3 1TB (raid1) / Scythe Mugen 2 / Antec 300 / CM real power 620M / Dell 2408
I7 920 D0 @ 4,0 / Asus P6T Deluxe V2 / 3x2 GB OCZ Gold @ 1600 C8 / HD5770 1 GB Sapphire / 2x Spinpoint F3 1TB (raid1) / Scythe Mugen 2 / Antec 300 / CM real power 620M / Dell 2408
Afhankelijk van het type data wat op die pc komt te staan, zou je kunnen overwegen een 4e schijf erin te zetten puur alleen als bootdisk.redfoxert schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 13:58:
Wikipedia: RAID
Daar kan je redelijk goed uit lezen waarom RAID0 zoveel sneller is dan RAID5
Dan gebruik je de raid5 array als data opslag.
Op die manier is je bootdisk stukken sneller en niet afhankelijk van je lagere raid-5 snelheid.
raid-0 met 3 schijven vind ik wel erg risky, 1 disk die crashed, en je bent data kwijt van 3 disks.
Maar goed, je schrijft zelf al dat je precies bent met back-ups, dus neem ik aan dat je het risico wil/durft te lopen
If you choose to criticise you choose your enemies
Bij RAID-5 moeten er berekeningen gedaan worden. Dit kan of door de cpu of door de raid-kaart zelf gedaan worden. Ik neem aan dat jij gewoon je onboard SATA controler gebruikt en die kan via wel raid doen. maar je CPU zal de berekeningen meoten doen. Kost extra tijd en kan dus trager dan een single hd zijn.jonbeton1 schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 13:59:
ik weet dat raid 0 sneller is maar had niet gedacht dat raid 5 trager ging zijn dan single disk daarom vraag ik of dit resultaat normaal is
Omdat bij schrijven je processor belast word, welke voor andere taken ook gebruikt word. Interrupts gaan elkaar overlappen en dus zal je processor minder snel zijn bij het verwerken van de parity berekeningen dan bij het plain wegschrijven op je single disk configuratie. Een losse raid controller is hier veel beter in.jonbeton1 schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 13:59:
ik weet dat raid 0 sneller is maar had niet gedacht dat raid 5 trager ging zijn dan single disk daarom vraag ik of dit resultaat normaal is
mss dan toch eens overwegen een ssd als boot device aan te schaffen en raid 1 voor mijn data maar dat is voor later.
Verder is het zo dat writebackcache aanzetten ook aanzienlijk kan schelen. De reads die jij haalt zijn overigens wel belachelijk laag. Ik haalde met de ICH9R toch zo'n 180MB/s op 3 disks (240MB/s op RAID 0).
Volgens mij gaan die schijven die hij gebruikt gewoon niet harderTERW_DAN schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 14:23:
De reads die jij haalt zijn overigens wel belachelijk laag. Ik haalde met de ICH9R toch zo'n 180MB/s op 3 disks (240MB/s op RAID 0).
maar zolang ze werken ga ik nog geen geld uitgeven en al zeker niet aan 3.5"HDD (ssd daarentegen mss wel)
Dat zou je ook nog kunnen overwegen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
idd vreemdNielson schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 15:19:
En dan wel een i7 920 met 6GB geheugen? Beetje verkeerde zuinigheid imo.

Computer nr 486 denk ik..
In geval van zulke oude disks kun je RAID gaan draaien wat je wilt, het zal traag blijven. Investeer desnoods in 1 snelle disk (gewoon een courant 7200rpm modelletje met 16 of 32MB cache), dat zal sneller zijn dan je RAID van antieke disks.jonbeton1 schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 15:02:
inderdaad alle drie de schijven zijn +-5jaar oud...
maar zolang ze werken ga ik nog geen geld uitgeven en al zeker niet aan 3.5"HDD (ssd daarentegen mss wel)
Je scores zijn erg goed voor een dergelijke setup.
Wil je snel, dan zal je moeten gaan kijken naar een losse controller met een eigen processor en cachegeheugen.
Reken maar dat je dat minstens 250 euro kost.
Maargoed, het blijven verder oude disks, dus uiteindelijk zal je snelheid nogsteeds niet je-van-het zijn.
Je kan nu met RAID0 wel lekkere sequentiele snelheden halen, maar voor de meeste thuisgebruik toepassingen wil je liever lage accesstimes hebben. Een SSD is dan echt de heilige graal, maar een Velociraptor is ook helemaal niet gek.
Waarschijnlijk met grotere disks die door de hogere platterdensity substantieel sneller zijn, ook in singlediskTERW_DAN schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 14:23:
En vergeet niet dat die ICH10R nou ik niet de beste controller is voor RAID5, daar is een dedicated cpu met geheugen toch het beste voor.
Verder is het zo dat writebackcache aanzetten ook aanzienlijk kan schelen. De reads die jij haalt zijn overigens wel belachelijk laag. Ik haalde met de ICH9R toch zo'n 180MB/s op 3 disks (240MB/s op RAID 0).
[ Voor 27% gewijzigd door McKaamos op 21-10-2009 08:01 ]
Speel je in het weekend ook wel eens russisch roulette voor de lol?? RAID0 met drie schijven van vijf jaar oudjonbeton1 schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 15:02:
inderdaad alle drie de schijven zijn +-5jaar oud...

Onthoud ook dat met RAID 0 maar één disk kapot hoeft te gaan en je bent al je data kwijt! Hoe meer disks, hoe meer kans dat er één schijf stuk gaat natuurlijk! En zeker met zulke oude harde schijven denk ik zo...
Leg vier tientjes neer en je hebt een harde schijf die net zo snel is zonder het risico (wel backuppen natuurlijk, ook 1 schijf kan gewoon stuk gaan)...
Overigens had ik op de W7 Béta en RC ook langzamere performance met mijn RAID5-array. In de W7 RTM is het beter geworden. (Ik weet niet precies welke versie je hebt met build 7600?)
[ Voor 3% gewijzigd door Rob1106 op 21-10-2009 11:29 ]
Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110
Ik draai zelf RAID10 en RAID5 op de ICH10R en ik haal veel betere scores dan jij hier. Waarschijnlijk omdat je de Writeback Cache niet ingeschakeld hebt in de Intel Matrix Storage Manager.
Echter is een setje nieuwe disken ook absoluut niet verkeerd om de prestaties vooruit te helpen. Tevens is het ook slim om gebruik te maken van short-stroking om op zo'n partitie je OS te zetten, dat scheelt aardig in de (random) access times.
Wat trouwens een wapenfeit is waarop die CrystalDiskMark helemaal niet test!!
[ Voor 24% gewijzigd door Ultraman op 21-10-2009 12:42 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Anoniem: 233698
3 Harde schijven te installeren, met twee (2) Harde schijven in raid 0 en een (1) Harde schijf niet in raid te configureren, Zodat:
ik op de twee harde schijven (raid 0) Windows 7/games kan draaien en op de andere schijf mijn belangrijke files kan backupen.
Note: Ik wil niet voor raid 5 kiezen (3 schijven) omdat er prestatie verlies optreed....
Als jullie een antwoord hebben hoor ik het graag!
Groet,
Giron
Tuurlijk kan dat. In het BIOS kun je gewoon aangevn welke hardeschijven je wel en niet in de RAID array wilt opnemen.Anoniem: 233698 schreef op zondag 01 november 2009 @ 15:20:
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk om:
3 Harde schijven te installeren, met twee (2) Harde schijven in raid 0 en een (1) Harde schijf niet in raid te configureren, Zodat:
ik op de twee harde schijven (raid 0) Windows 7/games kan draaien en op de andere schijf mijn belangrijke files kan backupen.
Note: Ik wil niet voor raid 5 kiezen (3 schijven) omdat er prestatie verlies optreed....
Als jullie een antwoord hebben hoor ik het graag!
Groet,
Giron
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Anoniem: 233698
Super Dank voor je antwoord,_Dune_ schreef op zondag 01 november 2009 @ 16:06:
[...]
Tuurlijk kan dat. In het BIOS kun je gewoon aangevn welke hardeschijven je wel en niet in de RAID array wilt opnemen.
Het is zo'n simpele vraag dat ie nergens besproken wordt....
Groet,
Giron