Verwijderd

Niet verkeerd voor 2 disken in raid 0. Werkt naar behoren dus ook neem ik aan? Ik ben van plan ze in raid 5 te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mind_
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

mind_

evil smile

2x1 TB in raid 0 (mobo=Gigabyte GA-MA78GM-S2H).
64kb

Afbeeldingslocatie: http://bayimg.com/image/padblaaco.jpg
Afbeeldingslocatie: http://bayimg.com/image/cadcbaaco.jpg

com·pu·ter (de ~ (m.), ~s) 1 elektronische informatieverwerkende machine die door een reeks gecodeerde instructies wordt bestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

@ F3 eigenaarz, zijn ze ook een beetje stil, die schijven ? snel zijn ze zowiezo wel maar of ze ook stil zijn is ook belangrijk voor mij.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mind_
  • Niet online

mind_

evil smile

Tsjah, een beetje stil is een relatief begrip.
Heb er persoonlijk geen last van, mijn club3d hd4850 vid-kaart maakt meer herrie.

com·pu·ter (de ~ (m.), ~s) 1 elektronische informatieverwerkende machine die door een reeks gecodeerde instructies wordt bestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Een F1 maakt in mijn geval herrie :9

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 06:24
De accestimes zijn lager dan in de voorgaande testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier de 1TB versie zonder raid. Hij is stiller dan mijn 750 GB van Samsung (HD753LJ).

Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/9457/samsung1tbq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-08 01:09
BGB4rn schreef op zondag 13 september 2009 @ 13:21:
@ F3 eigenaarz, zijn ze ook een beetje stil, die schijven ? snel zijn ze zowiezo wel maar of ze ook stil zijn is ook belangrijk voor mij.
Ze zijn stil ja. De seeks zijn duidelijk stiller dan mijn oude 7200.10 seagate. Ik gebruik de pc als htpc dus stil was ook voor mij belangrijk. De nieuwe 500gb platter schijven ontlopen elkaar trouwens niet veel qua decibel.

[ Voor 31% gewijzigd door smokey op 13-09-2009 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Ok, bedankt, ga ik lekker sparen voor een Raid setje :P

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
BGB4rn schreef op zondag 13 september 2009 @ 13:21:
Ik heb op dit moment twee F1 750GB, een F3 1TB en een Western Digital 320GB. De Samsung schijven hoor ik niet. De Western Digital hoor je vanaf dat er ook maar enige activiteit op de schijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigapower
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09 23:06
mmm ik heb een F2 en je hoort hem wel (zachtjes) schrijven hoor.. maar ja ik zit dan amper 30cm van mijn computer verwijderd in een niet al stille antec kast.

ik denk echt dat de hoorbaarheid afhangt van de rest van je systeem.. kast, de fans etc..

Maar goed dat zijn erg mooie benchmarks moet ik zeggen _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Gigapower op 13-09-2009 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:02
smokey schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 03:28:
2x Spinpoint F3 1TB RAID 0
P5Q Deluxe (ICH10R)
Windows 7 64-bit
128k block stripe size

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik ben wel tevreden met ze :)
What the hell... mijn tamelijk oude SATA HDD's halen niet meer dan 60MB/s in die ATTO benchmark

Ik had geen idee dat reguliere HDD's zoveel sneller waren geworden afgelopen 4 jaar. Ik kan dus een behoorlijke performance boost verwachten als ik een SSD als windows-schijf neem en een Samsung F3 als data schijf :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-08 01:09
Hertog_Martin schreef op maandag 14 september 2009 @ 03:44:
[...]

What the hell... mijn tamelijk oude SATA HDD's halen niet meer dan 60MB/s in die ATTO benchmark

Ik had geen idee dat reguliere HDD's zoveel sneller waren geworden afgelopen 4 jaar. Ik kan dus een behoorlijke performance boost verwachten als ik een SSD als windows-schijf neem en een Samsung F3 als data schijf :o
Dit is wel in raid he. een enkele schijf zit rond de 120 mb/s denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smokey schreef op maandag 14 september 2009 @ 03:55:
[...]

Dit is wel in raid he. een enkele schijf zit rond de 120 mb/s denk ik
U vraagt, wij draaien:

Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/4536/attosamsun1tb.jpg

Dit is wel alleen van de eerste partitie van de schijf, 200 GB.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:57
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 11:11:
[...]
U vraagt, wij draaien:

[afbeelding]

Welke SATA connectie heb jij? Ik zit namelijk met een P4(2.8ghz) met MSI bord met een SATA 150 onboard.
Zou dat erg veel uitmaken? Ik heb zelf een donkerbruin vermoeden dat er ergens een bottleneck gaat ontstaan in mijn systeem en dat ik die 150MB/s nooit ga halen.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Verwijderd

Barleone schreef op woensdag 16 september 2009 @ 00:02:
[...]

Welke SATA connectie heb jij? Ik zit namelijk met een P4(2.8ghz) met MSI bord met een SATA 150 onboard.
Zou dat erg veel uitmaken? Ik heb zelf een donkerbruin vermoeden dat er ergens een bottleneck gaat ontstaan in mijn systeem en dat ik die 150MB/s nooit ga halen.
Ik heb inderdaad de SATA II connectie van 300 Gb/s, ook onboard (GA-EP35-DS3P met E8400 erop). Volgens deze informatie zou het geen bottleneck hoeven te zijn, maar misschien dat anderen daar meer kennis van/ervaring mee hebben.

• Astort
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-07 15:03
Heb net 2x de 500GB versie binnen en 1x de 1TB versie. Check hieronder de HD-Tune scores.

2x HD502HJ in RAID0

HD103SJ

Benches werden gedaan op een schone Windows 7 x64 installatie.

• alikebap
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik wil deze externe behuizing kopen,maar er staat dat deze tot 1TB aankan.Dus een samsung van 1.5TB werkt er niet op?

http://www.komplett.be/k/ki.aspx?sku=442969

• BGB4rn

BGB4rn

alikebap schreef op woensdag 16 september 2009 @ 14:14:
Ik wil deze externe behuizing kopen,maar er staat dat deze tot 1TB aankan.Dus een samsung van 1.5TB werkt er niet op?

1+1=2.. ik denk dus niet dat het gaat werken nee, misschien wel via esata omdat daar niets aan hoeft te gebeuren, dan hoeft er alleen stroom te worden toegevoerd, maar via usb betwijfel ik het ten zeerste.

Signature

Verwijderd

BGB4rn schreef op woensdag 16 september 2009 @ 14:41:
[...]

1+1=2.. ik denk dus niet dat het gaat werken nee, misschien wel via esata omdat daar niets aan hoeft te gebeuren, dan hoeft er alleen stroom te worden toegevoerd, maar via usb betwijfel ik het ten zeerste.
Of toch wel, beetje verder zoeken, op de site van de fabrikant. levert dit op.

• Dr.Trunks
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02-2020

Dr.Trunks

Rationalist

Is er nog nieuws dat deze net zo slecht zijn om in een RAID te gebruiken als de F1 ?
De F3 serie heeft geen aparte RAID-lijn namelijk, en deze harde schijven zijn wellicht een goede vervanging voor mijn hudige setup.

• Barleone
offtopic:
alikebap schreef op woensdag 16 september 2009 @ 14:14:

BGB4rn schreef op woensdag 16 september 2009 @ 14:41:

thej schreef op woensdag 16 september 2009 @ 15:12:
Of toch wel, beetje verder zoeken, op de site van de fabrikant. levert dit op.
offtopic:
Ik ben nieuw op dit gebied, maar wat is er nou zo spannend aan de opslagruimte van een hdd dat de behuizing dat emotioneel niet aan kan? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Barleone op 17-09-2009 17:14 ]

• BGB4rn

BGB4rn

Hoe bedoel je ?

Signature

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:35
Barleone schreef op donderdag 17 september 2009 @ 11:48:
[...]

[...]

[...]

Ik ben nieuw op dit gebied, maar wat is er nou zo spannend aan de opslagruimte van een hdd dat de behuizing dat emotioneel niet aan kan? :?
De interne programmatuur moet wel overweg kunnen met het feit dat een harde schijf een bepaalde grote heeft ;) Maar het doet er eigenlijk niet meer toe:
- HDD capacity 3.5" up to 2 TB
Bron RaidSonic

• Barleone
offtopic:
De hoeveelheid dataopslag in dit specifieke geval vind ik niet zo interessant.
Echter in een externe behuizing zit toch simpelweg een connector voor data, en een connector voor power?
Dat valt toch onder de noemer 'verlengstukje/koppelstukje'? Daar zit toch geen programmatuur in?

En omdat ik er zo weinig kennis van heb: als er toch programmatuur in zit, waar is dat dan voor? Kan me er weinig bij voorstellen wat dat zou moeten doen. :s

edit:
Ik krijg sterk het vermoeden dat het een marketingkreet is voor domme mensen die niet doorhebben dat het allemaal te maken heeft met de interne disk die er gewoon helemaal niet in zit. Mensen zouden kunnen denken dat er nu een heeeele grooote harde schijf in kan en dat het daarom een beter product is.

[ Voor 27% gewijzigd door Barleone op 17-09-2009 17:16 ]

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:35
Barleone schreef op donderdag 17 september 2009 @ 13:24:
De hoeveelheid dataopslag in dit specifieke geval vind ik niet zo interessant.
Echter in een externe behuizing zit toch simpelweg een connector voor data, en een connector voor power?
Dat valt toch onder de noemer 'verlengstukje/koppelstukje'? Daar zit toch geen programmatuur in?

En omdat ik er zo weinig kennis van heb: als er toch programmatuur in zit, waar is dat dan voor? Kan me er weinig bij voorstellen wat dat zou moeten doen. :s

edit:
Ik krijg sterk het vermoeden dat het een marketingkreet is voor domme mensen die niet doorhebben dat het allemaal te maken heeft met de interne disk die er gewoon helemaal niet in zit. Mensen zouden kunnen denken dat er nu een heeeele grooote harde schijf in kan en dat het daarom een beter product is.
offtopic:
Dit heeft niets meer te maken met de F3-serie :+

Maar een externe behuizing moet wel degelijk een stukje programmatuur bevatten om van de data van SATA naar een USB-signaal te converteren. Nou weet ik er ook niet alles vanaf, maar het zal vast en zeker noodzakelijk (& nuttig) zijn om daarvoor de harde schijf te kunnen herkennen :Y

[ Voor 0% gewijzigd door Robino op 17-09-2009 16:03 . Reden: "wel" toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:48
Weet iemand waarom mijn hdds zo langzaam zijn:
Afbeeldingslocatie: http://img198.imageshack.us/img198/5725/hddsx.jpg
Ligt dit aan mijn oude moederbord(Asrock dual Sata2) ze zijn beide aangesloten op sata 1.

Beetje heel erg offtopic maar zou het helpen om een pci-e 1x sata kaart te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:40

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Erg hoog cpu gebruik zie ik zo uit je tests. Al eens chipset drivers geupdate?

[specs]

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 16:12
kadooosh schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 17:24:
Weet iemand waarom mijn hdds zo langzaam zijn:
[afbeelding]
Ligt dit aan mijn oude moederbord(Asrock dual Sata2) ze zijn beide aangesloten op sata 1.

Beetje heel erg offtopic maar zou het helpen om een pci-e 1x sata kaart te kopen?
Die Seagate schijf heb ik gehad in 320GB uitvoering, die kan gewoon niet harder.

Jouw Samsung wordt m.i. ergens door begrensd (grafiek is vlak aan het begin). Mogelijk is jouw controller op het moederbord de oorzaak.

• kadooosh
  • Laatst online: 21:48
Fanatic_FS schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 18:10:
Erg hoog cpu gebruik zie ik zo uit je tests. Al eens chipset drivers geupdate?
Net ff de driver geinstalleerd(uit het jaar 0 :P) het lijkt wel wat te helpen.
De snelheid is nu bij het begin stabiel rond de 110 met uiteindelijk een gemiddelde van 103MB/Sec en 16.4% cpu gebruik.
Ik heb ook maar een opteron 170@2.4ghz dus misschien ligt het hogere cpu gebruik daaraan.
bert74 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 10:03:
[...]

Die Seagate schijf heb ik gehad in 320GB uitvoering, die kan gewoon niet harder.

Jouw Samsung wordt m.i. ergens door begrensd (grafiek is vlak aan het begin). Mogelijk is jouw controller op het moederbord de oorzaak.
Afbeeldingslocatie: http://img42.imageshack.us/img42/7172/hddsh.jpg
Hmm hij is nog steeds erg vlak bij het begin dus zou het toch liggen aan mijn moederbord?

Die Seagate hardeschijf is dan wel echt een miskoop geweest, ding maakt ook nog een pokke herrie bij het schrijven/lezen het enige voordeel is dat ik er 5 jaar garantie op heb vandaar dat ik toen voor Seagate ging(is inmiddels 3 jaar geworden dacht ik).

Verwijderd

kadooosh schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 17:53:
[...]

Net ff de driver geinstalleerd(uit het jaar 0 :P) het lijkt wel wat te helpen.
De snelheid is nu bij het begin stabiel rond de 110 met uiteindelijk een gemiddelde van 103MB/Sec en 16.4% cpu gebruik.
Ik heb ook maar een opteron 170@2.4ghz dus misschien ligt het hogere cpu gebruik daaraan.

[...]

[afbeelding]
Hmm hij is nog steeds erg vlak bij het begin dus zou het toch liggen aan mijn moederbord?

Die Seagate hardeschijf is dan wel echt een miskoop geweest, ding maakt ook nog een pokke herrie bij het schrijven/lezen het enige voordeel is dat ik er 5 jaar garantie op heb vandaar dat ik toen voor Seagate ging(is inmiddels 3 jaar geworden dacht ik).
Heb je nog andere dingen draaien tijdens de benchmark, daar kan cpu gebruik ook door komen!
En heb je de schijf al op fouten gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTZ
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:34

TTZ

Ik heb een Asus P5B Deluxe met nu 2x Seagate 320 7200.10 in Raid0. Vanwege ruimtegebrek denk ik eraan die F3 1TB aan te schaffen. Ik kan er 1 kopen puur voor opslag ernaast, maar liever pak ik ook wat snelheidswinst als dat erin zit :).

- Is het verstandig om 2x F3 1TB in Raid0 te hangen en daar Win7 x64 op te zetten? Of zijn die minder betrouwbaar als de 7200.10 en is de snelheidswinst minimaal?

- Is mijn onboard Raid controller van voldoende kwaliteit om 2 Raid0 configs naast elkaar te draaien? (dus 2x F3 1TB en 2x 7200.10 320GB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Laatst online: 22:15
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 11:11:
[...]

U vraagt, wij draaien:

[afbeelding]

Poeh, wordt toch tijd dat ik mijn 2 P120 schijven ga vervangen dan.

RAID 0 op SB710 van 2 P120 250GB schijven (SP2504C):
Afbeeldingslocatie: http://teeh.mine.nu/atto.png

Moet er wel bijzeggen dat dit mij bootdisk is, maar dan nog. In mijn server zitten spinpoint F1's, die waren per stuk net zo snel ongeveer als de RAID 0 in mijn pc. Stripe size is meen ik 64KB.

[ Voor 17% gewijzigd door GH45T op 20-09-2009 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
TTZ schreef op zondag 20 september 2009 @ 20:59:
Ik heb een Asus P5B Deluxe met nu 2x Seagate 320 7200.10 in Raid0. Vanwege ruimtegebrek denk ik eraan die F3 1TB aan te schaffen. Ik kan er 1 kopen puur voor opslag ernaast, maar liever pak ik ook wat snelheidswinst als dat erin zit :).

- Is het verstandig om 2x F3 1TB in Raid0 te hangen en daar Win7 x64 op te zetten? Of zijn die minder betrouwbaar als de 7200.10 en is de snelheidswinst minimaal?

- Is mijn onboard Raid controller van voldoende kwaliteit om 2 Raid0 configs naast elkaar te draaien? (dus 2x F3 1TB en 2x 7200.10 320GB)
Ik heb ervaring met de Seagate schijf die jij ook hebt. Mijn ervaring is dat deze schijf erg langzaam is in vergelijking met nieuwe harde schijven. Zie ook mijn post van mij en van anderen hierboven. Inmiddels heb ik een F3 van 500GB.

Natuurlijk als je ze in Raid 0 zet, dan gaat het een stuk sneller, maar ik veracht dat een nieuwe Samsung F3 qua snelheid vergelijkbaar is met jouw Raid-set. Bovendien is die F3 zuiniger en stiller dan 2 Seagates.

Ik zou gewoon die Seagates er uit gooien (en eventueel verkopen) en vervangen door een F3. Eventueel kan je er later nog een andere F3 bijzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTZ

TTZ

bert74 schreef op maandag 21 september 2009 @ 10:46:
[...]

Ik heb ervaring met de Seagate schijf die jij ook hebt. Mijn ervaring is dat deze schijf erg langzaam is in vergelijking met nieuwe harde schijven. Zie ook mijn post van mij en van anderen hierboven. Inmiddels heb ik een F3 van 500GB.

Natuurlijk als je ze in Raid 0 zet, dan gaat het een stuk sneller, maar ik veracht dat een nieuwe Samsung F3 qua snelheid vergelijkbaar is met jouw Raid-set. Bovendien is die F3 zuiniger en stiller dan 2 Seagates.

Ik zou gewoon die Seagates er uit gooien (en eventueel verkopen) en vervangen door een F3. Eventueel kan je er later nog een andere F3 bijzetten.
Ok dan ga ik 2x F3 1TB in Raid0 zetten, maar kunnen die 7200.10's daar in een aparte Raid0 array naast draaien?
Het liefst zou ik een partitie van 200GB maken ("c:") voor OS/software en de overige 1800GB als (d:) opslagschijf. Daarnaast (e:)dan die 2 7200.10's in Raid0. Go or NO GO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
TTZ schreef op maandag 21 september 2009 @ 21:07:
[...]

Ok dan ga ik 2x F3 1TB in Raid0 zetten, maar kunnen die 7200.10's daar in een aparte Raid0 array naast draaien?
Het liefst zou ik een partitie van 200GB maken ("c:") voor OS/software en de overige 1800GB als (d:) opslagschijf. Daarnaast (e:)dan die 2 7200.10's in Raid0. Go or NO GO?
Ik heb geen ervaring met 2 raid0 sets op 1 controller. Ik vermoed dat dit niet mogelijk is. Dus ik zou die Seagate Raid-set er gewoon uit halen. (bij verkoop hier op tweakers kun je daar nog wel 40-50 euro voor vragen.

Daarnaast is hiet niet verstandig om voor dataopslag gebruik te maken van Raid 0, indien 1 van de 2 schijven defect raakt ben je alles kwijt...

Ik vind mijn F3 zo snel als boot en os schijf, dat ik geen behoefte heb aan een Raid oplossing. Naast mijn F3 als boot OS schijf heb ik daarnaast nog een andere schijf als bulk opslag en als backup van bijn gegevens op de OS schijf.

Als je echt Raid 0 wilt, dan zou je 2 F3 500GB kunnen overwegen en een andere grote schijf als bulk-opslag. Daarmee heb je een goed compromis van snelheid van je OS en data-veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTZ

TTZ

bert74 schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 12:55:
[...]

Ik heb geen ervaring met 2 raid0 sets op 1 controller. Ik vermoed dat dit niet mogelijk is. Dus ik zou die Seagate Raid-set er gewoon uit halen. (bij verkoop hier op tweakers kun je daar nog wel 40-50 euro voor vragen.

Daarnaast is hiet niet verstandig om voor dataopslag gebruik te maken van Raid 0, indien 1 van de 2 schijven defect raakt ben je alles kwijt...

Ik vind mijn F3 zo snel als boot en os schijf, dat ik geen behoefte heb aan een Raid oplossing. Naast mijn F3 als boot OS schijf heb ik daarnaast nog een andere schijf als bulk opslag en als backup van bijn gegevens op de OS schijf.

Als je echt Raid 0 wilt, dan zou je 2 F3 500GB kunnen overwegen en een andere grote schijf als bulk-opslag. Daarmee heb je een goed compromis van snelheid van je OS en data-veiligheid.
Ik ben eruit, bedankt. Het wordt deze setup met 1 Raid0 array en de rest opslag/backup (met dank aan theonlyextreme for the review):

2x F3 1TB in Raid0 voor OS en apps
1x F3 1TB + 2x 7200.10 320GB voor extra opslag en backup

- Die 2x320GB kan ik toch wel zo configureren dat Win7 ze ziet als 1 schijf (maar dan niet in Raid0 dus), of moet dat ook via de Raid controller wat de boel weer extra belast? Anders gewoon 2x320GB aparte schijven...

Verwijderd

Vandaag mijn f3 1tb ontvangen en moet zeggen ben aangenaam verrast :)
Afbeeldingslocatie: http://img199.imageshack.us/img199/3394/hdf3.jpg
heb ook twee f1 1tb schijven en deze presteren veel minder:
Afbeeldingslocatie: http://img35.imageshack.us/img35/2491/hdf11.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img12.imageshack.us/img12/8153/hdf12.jpg

zou beter nog een 500gb f3 kopen als bootdisk als ik zie hoe mijn boot disk atm maar presteerd:
Afbeeldingslocatie: http://img12.imageshack.us/img12/5654/hdwd.jpg

• Freeman
  • Laatst online: 09:23
Ik heb vandaag een spinpoint F3 1TB versie gehaald meteen getest met HDtune en krijg dit eruit

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/09/23/1253705584-270.png

Zoals je ziet erg veel spikes :|

Doe ik nou iets mis? Of is de HDD gewoon enorm brak

• BGB4rn

BGB4rn

Was er niet een virusscanner of indexing service bezig tijdens de test ? is inderdaad niet zo als het hoort nee.

Signature

• Freeman
  • Laatst online: 09:23
BGB4rn schreef op woensdag 23 september 2009 @ 16:26:
Was er niet een virusscanner of indexing service bezig tijdens de test ? is inderdaad niet zo als het hoort nee.
Niet dat ik weet iig.

Ik heb net mijn PC opnieuw opgestart en nogmaals HDtune gedraait nu lijkt het resultaat goed/normaal, ofniet?

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/09/23/1253713114-990.png

Verwijderd

Zojuist Vista op de F3 geinstalleerd, kwam in de bios voorbij AHCI, dat leek me toch ook een interessante optie op aan te zetten, maar daarmee ging de prestatie zwaar achteruit! Is dat logisch of was de pc updates aan het laden ofzo? Net AHCI weer uitgezet en toen weer in de richting van mijn oorspronkelijke grafiek.
Bios update zou dat kunnen helpen? Of is de snelheidswinst sowieso marginaal?

ps, met achteruit bedoel ik ook achteruit, gem onder de 40 Mb/s

• BGB4rn

BGB4rn

Johnnyzz schreef op woensdag 23 september 2009 @ 16:43:
[...]

Niet dat ik weet iig.

Ik heb net mijn PC opnieuw opgestart en nogmaals HDtune gedraait nu lijkt het resultaat goed/normaal, ofniet?

[afbeelding]
ik vind het iig een hele mooie zo, ik zou graag met je ruilen tegen mijn F1 iig ;)

[ Voor 68% gewijzigd door BGB4rn op 23-09-2009 16:59 . Reden: quote van gemaakt ]

Signature

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2009 @ 16:58:
Zojuist Vista op de F3 geinstalleerd, kwam in de bios voorbij AHCI, dat leek me toch ook een interessante optie op aan te zetten, maar daarmee ging de prestatie zwaar achteruit! Is dat logisch of was de pc updates aan het laden ofzo? Net AHCI weer uitgezet en toen weer in de richting van mijn oorspronkelijke grafiek.
Bios update zou dat kunnen helpen? Of is de snelheidswinst sowieso marginaal?

ps, met achteruit bedoel ik ook achteruit, gem onder de 40 Mb/s
Na het installeren van de drivers komt dit eruit:

Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/2924/samsungahci.jpg

Niet echt blij ermee. Doe ik nog iets fout, of hebben anderen dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2009 @ 23:34:
[...]

Na het installeren van de drivers komt dit eruit:

[afbeelding]

Niet echt blij ermee. Doe ik nog iets fout, of hebben anderen dit ook?
Dit blijkt het gevolg van Windows op deze schijf draaien, in combinatie met het feit dat die niet het eerste stuk (lees partitie) van de schijf is, die kon ik met ATTO niet meer testen. Scheelt 20 MB/s ongeveer eerste 200 GB vs laatste 800 GB. Die hele lage scores (onvder de 40 MB/s) moeten zijn geweest door op de achtergrond lopende processen. Wel heb ik gekozen om AHCI weer uit te zetten, geen zichtbaar verschil en toch weer 2 bluescreens gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 02:15

Jimbolino

troep.com

Is de 500GB versie echt zo veel sneller dan de 1TB versie?

http://www.harddrivebench...p.php?cpu=SAMSUNG+HD103SJ
http://www.harddrivebench...p.php?cpu=SAMSUNG+HD502HJ

de prijs per GB is dan misschien wat hoger, maar als de snelheid echt zo veel beter is dan ga ik toch voor een 500GB bootdisk...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:01

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je snelheid "echt" belangrijk vindt, ga je zowieso voor een SSD als bootdisk. Daarnaast plemp je dan nog conventionele hdds voor data ;)

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelis18
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Vandaag ook een aantal Samsung Spinpoint F3 1TB (HD103SJ) schijven binnengekregen. Mogen we de benchmarks geloven dan zijn ze behoorlijk rap. Ik snap niet waarom deze schijven nog niet op meerdere sites zijn gereviewd.

Onderstaande plaatjes van HD Tune 2.55, gebenchmarkt in Windows 7 op intel ICH10R.
Nr 1:
Afbeeldingslocatie: http://img25.imageshack.us/img25/1096/42061.png
Nr 2:
Afbeeldingslocatie: http://img169.imageshack.us/img169/5111/45641.png
Nr 3:
Afbeeldingslocatie: http://img24.imageshack.us/img24/3504/45481.png
Nr 4:
Afbeeldingslocatie: http://img75.imageshack.us/img75/6886/42051.png
Raid 0 (nr 1 en 2):
Afbeeldingslocatie: http://img185.imageshack.us/img185/8666/raid1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik wil bij deze effe kort melden dat de F3 serie van 1 TB prima werkt op een Sil3114 SATA150 controller :)
Hebben het erg naar hun zin samen met mijn 1 TB F1 Samsung beestjes :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Zijn er nog mensen die de accestime naar beneden hebben gekregen door te spelen met AAM?
(Automatic Acoustic Management )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

thefxr schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 20:53:
Zijn er nog mensen die de accestime naar beneden hebben gekregen door te spelen met AAM?
(Automatic Acoustic Management )
Helpt niet veel weet ik uit ervaring met Hitachi/Samsung/Western Digital ;)

[ Voor 61% gewijzigd door nero355 op 29-09-2009 22:19 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
  • Laatst online: 09-09 10:53
Sinds gister ook mijn F3 schijf ontvangen. De HDD haalt mooie snelheden. Meer dan mij spinpoint 400 GB.
Hij maakt verder ook geen lawaai en is op dit moment 26 graden.

Screen van HD tune:

Afbeeldingslocatie: http://martinzweep.nl/plaatjes/HDtuneSamsungF3.jpg

Op zich doet mijn 500GB Seagate het ook niet verkeerd.

Afbeeldingslocatie: http://martinzweep.nl/plaatjes/HDtuneSeagate500.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb momenteel een 500GB T166 die alweer wat ouder aan het worden is, en wil kijken of ik windows7 volgende maand misschien op een nieuwe disk kan installeren. Ook omdat ik veilige data wil

Is de F3 nu ook sneller dan de T166 serie? Of is er weinig verschil en hoef ik het daar niet om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Okasha schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 13:40:
Ik heb momenteel een 500GB T166 die alweer wat ouder aan het worden is, en wil kijken of ik windows7 volgende maand misschien op een nieuwe disk kan installeren. Ook omdat ik veilige data wil

Is de F3 nu ook sneller dan de T166 serie? Of is er weinig verschil en hoef ik het daar niet om te doen.
Ik heb zowel de T166 als de F3, beide in 500GB uitvoering. Mijn ervaring is dat de F3 stukken sneller, en ook veel stiller is. De maximale transfer-rate van de T166 ligt op ~80 MB/s, gemiddeld ~67 MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11-2024
Vandaag mijn 3x Samsung F3 1TB set geinstalleerd in RAID5. Helaas heb ik bedroevende read preformance.

http://img203.imageshack.us/i/knipsel.png/
In HDTune 2.55 heb ik dezelfde resultaten. Heeft iemand hier een verklaring voor?

De set is geinstalleerd op een Asus P7P55D Moederbord.

[ Voor 3% gewijzigd door srdevil op 11-10-2009 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Dat preformt heel erg matig ja, is het niet zo dat je controller het niet trekt ? of is er niet een disk in je array gesneuveld en is nu naar een eventuele spare drive aan het kopiëren ?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
Na wat zoekwerk ben ik erachter gekomen dat "Intel Matrix Storage Console" aan het initialiseren is. Momenteel is hij op 12%.

Initialiseren gebeurt toch alleen als er 1 disk kapot is gegaan (en dat is volgens mij niet het geval) of data corrupt geraakt is? Tevens heb vanmorgen pas mijn PC geinstalleerd (schone instal) en er staat amper nog wat op. De verwachte resterende tijd staat nu op 36uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

1. Onboard RAID5 is altijd sloom.
2. Je RAID5 in aan het opbouwen voor de eerste keer ;)

** TIP : Koop een fatsoenlijke RAID controller zoals Adaptec/Areca/LSI met Dell BIOS via eBay :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-09 17:16
nero355 schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 14:30:
1. Onboard RAID5 is altijd sloom.
2. Je RAID5 in aan het opbouwen voor de eerste keer ;)

** TIP : Koop een fatsoenlijke RAID controller zoals Adaptec/Areca/LSI met Dell BIOS via eBay :Y)
Waarom geen highpoint?

Kan je voorbeeld type geven van die LSI met dell bios, ben erg benieuwd welke je bedoeld.
Er komen namelijk verschillende kaarten eruit maar denk die 8poorts??

@srdevil
Raid5 met 3schijven??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
Erwinvz1 schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 18:23:
[...]
@srdevil
Raid5 met 3schijven??
RAID 5 (striped disks with distributed parity) combines three or more disks in a way that protects data against the loss of any one disk. The storage capacity of the array is a function of the number of drives minus the space needed to store parity. The maximum number of drives that can fail in any RAID 5 configuration without losing data is only one. Losing two drives in a RAID 5 array is referred to as a "double fault" and results in data loss.

Afbeeldingslocatie: http://www.nvidia.com/docs/IO/4337/raid5.jpg

Dus inderdaad met 3 schijven ;) Als in initialiseren klaar is zal ik nogmaals mijn resultaten posten, hopelijk liggen ze dan een stuk hoger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Die worden meestal softwarematig gebruikt, maar als je er een kan vinden met een eigen IOP dan zeg ik kopen, kopen, kopen ;)
Kan je voorbeeld type geven van die LSI met dell bios, ben erg benieuwd welke je bedoeld.
Er komen namelijk verschillende kaarten eruit maar denk die 8poorts??
PERC5/i of de 6/i eventueel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
Het initialiseren is afgelopen en mijn HDTune read test ziet er nu als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://u1.imgupload.co.uk/1255388400/4e91_hdtune3_5.png

Nogal een grafiek met spikes, of is dat normaal met een raid5 gewoon op je moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 21:12

The.Force

*Bauer Addict

Ik denk dat je met jouw onboard controller beter bij raid 0/1 blijft...

System Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

The.Force schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 10:30:
Ik denk dat je met jouw onboard controller beter bij raid 0/1 blijft...
Eensch :) Spikes zijn Vista bezigheden gok ik. Komt wel vaker voor dat ze zo hevig zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
Ik heb een asus P7P55D moederbord met Windows 7 ;) Maar zal er maar mee moeten leven dan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
Ik heb ruimte nodig en zag deze schijf, deze spreekt me erg aan. Prijs/Gb is ook mooi. Echter heb ik een Asus P4P800 Moederbord, deze heeft wel SATA aansluitingen, echter is mijn vraag of deze schijf ook zal werken op mijn moederbord. Ik heb even de Specs bekeken van mijn moederbord, echter weet ik het niet zeker.

Hier is de Specs van mijn moederbord:
http://www.dealtime.com/xPF-Asustek-20773205

[ Voor 3% gewijzigd door Jieve op 14-10-2009 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
  • Laatst online: 22:11
Jieve schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 22:35:
Ik heb ruimte nodig en zag deze schijf, deze spreekt me erg aan. Prijs/Gb is ook mooi. Echter heb ik een Asus P4P800 Moederbord, deze heeft wel SATA aansluitingen, echter is mijn vraag of deze schijf ook zal werken op mijn moederbord. Ik heb even de Specs bekeken van mijn moederbord, echter weet ik het niet zeker.

Hier is de Specs van mijn moederbord:
http://www.dealtime.com/xPF-Asustek-20773205
Ik heb zelf twee F3's op mijn Asus P4P800SE-Deluxe aangesloten. Ze werken zowel op de onboard sata als op de raid.

[ Voor 12% gewijzigd door dik_voormekaar op 02-11-2010 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
dik_voormekaar schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 08:25:
[...]

Ik heb zelf twee F3's op mijn Asus P4P800SE-Deluxe aangesloten. Ze werken zowel op de onboard sata als op de raid.
Hier de bench:
[afbeelding]
Oke dat ziet er goed uit. Heb je ook een screen van een normale HDD? Kan ik even vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
Jieve schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 09:15:
[...]

Oke dat ziet er goed uit. Heb je ook een screen van een normale HDD? Kan ik even vergelijken.
Mijn vorige harddisk was een Spinpoint SP1614 160GB.

[ Voor 11% gewijzigd door dik_voormekaar op 02-11-2010 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
dik_voormekaar schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 09:37:
[...]

Mijn vorige harddisk was een Spinpoint SP1614 160GB.
[afbeelding]
Duidelijk dus.
Je heb nu 2 keer 1T?
Merk je het ook bij opstarten van Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
Jieve schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 10:11:
[...]

Duidelijk dus.
Je heb nu 2 keer 1T?
Je merkt het met name bij kopieren van grote bestanden. Windows kan ik niet precies zeggen, omdat ik nog geen volledige installatie op de F3 heb staan, maar ik denk dat dat minder merkbaar zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jieve schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 10:11:
[...]

Duidelijk dus.
Je heb nu 2 keer 1T?
Ik vond het wel merkbaar. Kan natuurlijk ook gedeeltelijk door clean install komen, maar in ieder geval de reactietijd om bijvoorbeeld deze computer weer te geven is snelste die ik ooit op mijn pc gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 10:58:
[...]

Ik vond het wel merkbaar. Kan natuurlijk ook gedeeltelijk door clean install komen, maar in ieder geval de reactietijd om bijvoorbeeld deze computer weer te geven is snelste die ik ook op mijn pc gezien heb.
Bij mij is het ook merkbaar, maar komt ook omdat op mijn oude Spinpoint 160GB een volledige XP-installatie staat, en op de Spinpoinf F3 alleen een clean-install. Dus niet helemaal eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb na heel veel wikken en wegen toch maar de F3 besteld. Ik heb dikke problemen gehad met de F1 serie (bad sectors na verloop van tijd) waarna ik naar de Caviar black ben gegaan. Helaas is die op dit moment slecht leverbaar...dan toch maar weer een Samsung. Ben benieuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door Paquito op 16-10-2009 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:56
Ik ga ook voor de F3, de F1 laat ik nu lopen uiteraard. Als ik een 500Gb neem, dan is het wel zeker dat ik 1 platter kijrg, toch? Lekker stil mag ik aannemen. En vast stuk sneller dan die 160Gb HD die ik nu heb. Zat hier beetje te lezen, maar zag ik nou goed dat je FW kan updaten..... dat ben ik van HD's niet gewend, en kan fout gaan. 16mb cache ipv 32, dat zal ook geen zak uitmaken vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
FW kan je updaten ja, maar dat is alleen nodig als er in de oude firmware echt een fout zit.
Over het algemeen is dit niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een 500GB F3 puur als bootschijf. Ik heb maar 120 GB gepartitioneerd. Nu had je ooit zo'n programma waarmee - naast andere optimalisaties - je optimaal kon bepalen waar die partitie kwam te staan op de schijf. (De buitenkant van de schijf is natuurlijk het snelst) Weet iemand waar ik op doel? Ik weet het zelf niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
http://www.bit-tech.net/h...spinpoint-f3-1tb-review/1 Zijn erg enthiousiast over de 1T.

heb inmiddels hier de 500Gb draaien, en ja beste snel, maar had er meer van verwacht, merk het alleen bij avi's uitpakken dat hier een 500Gb per platter HD aan het werk is. Helaas zijn de responsetijden van grotere HD's niet heftiger dan wat vroeger goed was. Daarvoor moet je SSD hebben lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

smvs schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 09:16:
Ik heb een 500GB F3 puur als bootschijf. Ik heb maar 120 GB gepartitioneerd. Nu had je ooit zo'n programma waarmee - naast andere optimalisaties - je optimaal kon bepalen waar die partitie kwam te staan op de schijf. (De buitenkant van de schijf is natuurlijk het snelst) Weet iemand waar ik op doel? Ik weet het zelf niet meer.
Jij bedoelt short-stroking, denk ik;
http://www.tomshardware.c...rt-stroking-hdd,2157.html

[ Voor 5% gewijzigd door Blisterin_Bull op 25-10-2009 12:57 ]

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik bedoelde eigenlijk 'gewoon' een partition tool die met name gericht is op performance maar jouw linkje is ook zeker interessant leesvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Eigenlijk is bij alle harde schijf het begin van de schijf het snelst. Als je dus met een willekeurige partition tool je boot-partitie aan het begin van de schijf zet, en niet al te groot maakt, doe je eigenlijk al aan short-stroking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Crosspost i.v.m. hoge urgentie... :'(

Mijn F1 1TB werd in het begin ook niet goed gedetecteerd door BIOS. Soms wel, soms niet en als hij het al deed dan was het met een berg spaghetti in de naam.

Had bij diezelfde bestelling een externe behuizing ESATA + USB2.0 en een PCI-E ESATA controller besteld, waarin hij het wel deed na wat geklooi. Heb een paar maanden zo gedraaid, maar vandaag was het opeens afgelopen. Via externe behuizing spint hij niet op (deed hij altijd alleen op het moment dat hij aangesproken werd door ESATA controller tijdens boot of Windows als de bak al draaide. Al met al deed hij het dus wel.

Vandaag deed hij opeens geen moer meer: zowel extern (PCI-E ESATA), als extern USB, als intern (BIOS) niet gedetecteerd. Samsung tool detecteert hem ook niet. Wel spinup indien direct aan voeding gekoppeld, maar voor de rest niets. Ben nu dus +/- 800GB aan data kwijt... :|

Iemand nog een idee?

RMA is leuk en aardig, maar die 800GB aan data is eigenlijk onmisbaar. Ik weet het: backup. Helaas groeit het geld niet in de tuin hier voor RAID en dergelijken en is het helaas al te laat. Of bestaat de mogelijkheid dat de data er toch nog afgehaald kan worden i.v.m. werkende spinup?

Is het trouwens mogelijk om ergens een identieke PCB te regelen? Aangezien de drive wel spinup doet en blijft draaien, lijkt het mij dat het aan de PCB ligt. Sowieso staat Samsung bekend om zwakke PCB's aldus de vele resultaten via Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
smvs schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:55:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk 'gewoon' een partition tool die met name gericht is op performance maar jouw linkje is ook zeker interessant leesvoer.
De eerste partitie komt altijd op de buitenkant te staan, zelf heb ik een bootpartitie van 25 GB.
van de 640 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb thuis een Q6600 met een 500GB schijf en bij mijn ouders een Q6600 met een 640GB (nieuwere) harde schijf. Specificaties zijn verder exact hetzelfde, maar snelheidsverschil is enorm.

Hoe groot is de kans dat dit komt door de nieuwe harde schijf? (Beiden Samsung Spinpoint)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik neem maar even aan dat die 640GB sneller is. Ja, dat komt omdat die de nieuwere (2x322GB) platters heeft van de F1 lijn. Die 500GB is geen F1 lijn meen ik.

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Sorry voor de niets toevoegde reactie, maar ik ga binnenkort ook een nieuwe PC aanschaffen met waarschijnlijk één of twee f3's. Zit nog te twijfelen tussen single vs. 2 in raid0 (standaard Asus P7P55D bordje erbij). Kan iemand met twee F3's testen hoeveel snelheidswinst een 2xf3 raid0 opstelling oplevert t.o.v. een single f3 als het gaat om het laden van levels bij games en windows opstarttijd? Heb het zo snel niet kunnen vinden, ook niet op reviewsites. Als iemand de tijd ervoor heeft, zou het erg tof zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Naar mijn weten voegt het niet zoveel toe voor het laden van Windows, daar dat grotendeels afhangt van de random reads/writes van een schijf. Daar kan je het beste een SSD (Intel Postville of een Indilinx controller ssd).
Voor het laden van games kan raid0 wel sneller zijn.
Maar mijn 2 centen gaan naar SSD voor OS/Apps/Games, en ouderwetse hdds voor je muziek/films/foto's meuk.

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:43

Cybje

First Post!

We hebben ze hier nu op het werk, o.a. voor in de dedicated servers met SATA, die aan klanten worden verkocht.

Ben net 2x1 TB gaan testen op een Areca 1200, geconfigureerd in RAID 1 Mirroring, draaiende onder Windows 2008 R2 (Server):
Afbeeldingslocatie: http://www.cybje.nl/tmp/benchmark.png

Wel lekker snelle schijfjes dus :D

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostdz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-09 16:32
Ik heb afgelopen donderdag mijn F3 1TB binnen gekregen. Werkt wel prima, alleen heb ik het idee dat hij nogal vibreert, mn kast maakt een nogal laag soort 'brommend' geluid.
De schijf zit overigens gemonteerd met van die rubberen/siliconen dingetjes in m'n Antec P182, dus dat zou in principe voldoende moeten dempen. Met mijn oude Spinpoint T166 320GB heb ik dit probleem nooit gehad.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Als je de schroefjes van de HDD's te vast draait, dan dempen de rubber/siliconen dingetjes blijkbaar niet zo goed meer en geven ze de trillingen door aan het HD-rekje. De schroefjes een paar tandjes losser is een wereld van verschil! Dus problem solved.

[ Voor 23% gewijzigd door Joostdz op 04-11-2009 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
Ik "had" een raid5 met 3x Samsung F3 1TB, vandaag liep mijn pc vast, dus moest hem resetten.
Tijdens het opstarten gaf hij aan dat er op 1schijf fouten waren. Tijdens het repareren in Windows liep de computer weer vast en opnieuw moeten resetten. Nu zijn er 2 schijven met errors, yay me raid5 array kapot.

Daar gaat m'n belangrijke 'veilige' data.

ff kijken of de schijven kapot zijn of alleen beschadigde files, maar voor mij geen raid5 meer met F3's +)

@Joostdz, mijn schijven bromde ook veel, ondanks dat ze losjes gemonteerd zijn. Eerst in een CoolerMaster 4in3 module en later in mijn normale hardeschijf-plekje met slides+rubbertjes.
Het brommen werd misschien ook wel versterkt doordat er altijd 3 schijven tegelijk draaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Voor wie een leuke externe schijf zoekt:

Samsung Spinpoint N3U-3 (HS25YJZ), in de vorm van de Freecom USB Memory 250GB, is nu maar € 68,72 (na 12,5% korting) bij Dixons.

DatasheetZie ook: "Samsung integreert usb-controller op 1,8"-opslagschijven"

Koopje! <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Laatst online: 11-09 08:32
Zijn dit op dit moment de snelste 7200rpm (het gaat specifiek om het 500GB model) schijven op de markt? Ik heb me wild gezocht maar kan niet echt een vergelijkingsreview vinden van de snelste hardeschijven.

[ Voor 10% gewijzigd door Perzikvrucht op 24-11-2009 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
barzi schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 23:49:
Zijn dit op dit moment de snelste 7200rpm (het gaat specifiek om het 500GB model) schijven op de markt? Ik heb me wild gezocht maar kan niet echt een vergelijkingsreview vinden van de snelste hardeschijven.
Volgende keer maar eens beter zoeken want dit is toch wel ene bekende site.
http://www.tomshardware.com/reviews/2tb-hdd-7200,2430.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerEngine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 20:33
ik heb ook een f3:D ik wilde eerst een f1 nemen maar die zelfde dag zag ik opeens dat de f3 uit kwam :D wat een succes hij is bijna de zelfde prijs gebleven als de f1 eerst was maar dan een heel stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

thefxr schreef op woensdag 25 november 2009 @ 00:50:
[...]

Volgende keer maar eens beter zoeken want dit is toch wel ene bekende site.
http://www.tomshardware.com/reviews/2tb-hdd-7200,2430.html
Ik vind de vergelijking die ze in die 'review' maken niet zo nuttig. Barzi vraagt om het 500GB model. THG vergelijkt een 500GB F3 met o.a. een 2TB WD Black Edition. Dat die 2TB WD het de F3 moeilijk maakt geloof ik wel. Dit betreft immers de nieuwste Black Edition (sowieso al op performance gericht) met 500GB platters. Het punt is echter dat de kleinere modellen helemaal geen 500GB platters gebruiken. Helemaal bij WD is het historisch gezien vaak giswerk geweest wat voor platters er gebruikt werden. Vooralsnog maakt de 1TB Black Edition naar mijn weten gebruik van 333GB platters en bij de 500GB zijn ze volgens mij nog kleiner. Zelfde verhaal bij Hitachi. Zij hebben een 2TB schijf uit met 5x400GB platters (De 7K2000, die overigens uitermate betaalbaar aan het worden is) maar kleinere modellen zijn daar nog niet van. Voor 1TB en kleiner kom je bij Hitachi uit bij de inmiddels verouderde 7K1000.B.

Seagate heeft dan nog de 7200.12 maar het lijkt er op dat - zoals vaker - Seagate de prioriteit bij stilte heeft gelegd. Deze review zegt bijvoorbeeld dat de resultaten wat gemixed zijn en die conclusie duikt vaker op. http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1526&pageID=6605

De F3 lijkt op dit moment dus de snelste 500GB schijf. Als er van de nieuwste generatie schijven van WD en Hitachi kleinere modellen beschikbaar komen kan het eventueel een ander verhaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
Ik heb gisteren de 1TB versie binnen gekregen, getest met HD Tune en kwam op 127Mb/sec uit en 13ms access time, niet verkeerd. Maar hij dient toch als backup schijf, kopieren van m'n RAID 0 naar de F3 ging met 110Mb/sec in Windows 7, prima schijf tot nu toe! Ik heb eerder Samsung gehad maar dat waren de IDE Spinpoints, waren toen niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Laatst online: 11-09 08:32
fckgw schreef op woensdag 25 november 2009 @ 10:23:
[...]

Ik vind de vergelijking die ze in die 'review' maken niet zo nuttig. Barzi vraagt om het 500GB model. THG vergelijkt een 500GB F3 met o.a. een 2TB WD Black Edition. Dat die 2TB WD het de F3 moeilijk maakt geloof ik wel. Dit betreft immers de nieuwste Black Edition (sowieso al op performance gericht) met 500GB platters. Het punt is echter dat de kleinere modellen helemaal geen 500GB platters gebruiken. Helemaal bij WD is het historisch gezien vaak giswerk geweest wat voor platters er gebruikt werden. Vooralsnog maakt de 1TB Black Edition naar mijn weten gebruik van 333GB platters en bij de 500GB zijn ze volgens mij nog kleiner. Zelfde verhaal bij Hitachi. Zij hebben een 2TB schijf uit met 5x400GB platters (De 7K2000, die overigens uitermate betaalbaar aan het worden is) maar kleinere modellen zijn daar nog niet van. Voor 1TB en kleiner kom je bij Hitachi uit bij de inmiddels verouderde 7K1000.B.

Seagate heeft dan nog de 7200.12 maar het lijkt er op dat - zoals vaker - Seagate de prioriteit bij stilte heeft gelegd. Deze review zegt bijvoorbeeld dat de resultaten wat gemixed zijn en die conclusie duikt vaker op. http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1526&pageID=6605

De F3 lijkt op dit moment dus de snelste 500GB schijf. Als er van de nieuwste generatie schijven van WD en Hitachi kleinere modellen beschikbaar komen kan het eventueel een ander verhaal worden.
Dat was inderdaad ook mijn punt bij die review. Die had ik namelijk al wel gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
barzi schreef op woensdag 25 november 2009 @ 12:13:
[...]

Dat was inderdaad ook mijn punt bij die review. Die had ik namelijk al wel gevonden.
De F3 is gewoon de snelste, hoef je niet verder te zoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

fckgw schreef op woensdag 25 november 2009 @ 10:23:
[...]
Om mezelf even te quoten. De nieuwste generatie schijven van Hitachi met een capaciteit tot en met 1TB heten Deskstar 1000K.C en hier staan benchmarks: http://forums.storagereview.net/index.php?showtopic=27839

Ziet er toch ook wel interessant uit dus. Beschikbaarheid lijkt echter nog slecht. Een vermelding in de PW is er nog niet, wel staat hij hier al: http://www.hardware.info/...TB_SATA2_HDS721010CLA332/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Waarom zou je op de Hitachi's wachten. Heb zelf hier voor Hitachi's gehad, en waren prima, maar die Samsung F3 500 is nog een stuk stiller.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste