dit kan helpen: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=3930566pack15 schreef op maandag 21 september 2009 @ 21:07:
Als ik dingen installeer dan komen ze op mijn desktop te staan, hoe krijg je dat een beetje netjes ? Ik kan ze niet verplaatsen oid, dan krijg ik een blauw schermpje waar een soort teking staat dat je het naar programmas kan verslepen. Dat heb ik dus gedaan, alleen het blijft ook nog op mn desktop staan.
@6pack15: Die programma's die je krijgt op je desktop, zijn niet de programma's zelf. Dat zijn installatie pakketten, een soort 'tijdelijke schijf'.
Eerst je programma's naar je programma's map slepen (of installeren, bij sommige programma's, meestal wat grotere programma's). Dan staan ze in de Finder onder Programma's.
Eerst je programma's naar je programma's map slepen (of installeren, bij sommige programma's, meestal wat grotere programma's). Dan staan ze in de Finder onder Programma's.
Aha, handig siteje.. had ik zelf ook wel kunnen vinden
, maarja.. al die opwinding enzo hea. Kwam er ook achter dat er nog geen Snow Leopard op stond, dus die heb ik meteen even geinstalleerd.
6pack15, het is misschien handig om http://macmiep.nl/ even door te nemen. Daar worden heel duidelijk de basisbeginselen uitgelegd. Dan weet je een beetje de weg
[ Voor 5% gewijzigd door Hoedje op 21-09-2009 23:18 ]
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Sinds vandaag de Macbook Pro 13" 2,53 binnen. Het is mijn eerste Mac en ben er nu al zeer tevreden over. Het is heel erg wennen, maar ik ben al aardig op weg
Hiervoor had ik een Acer 5920g...eindelijk van dat zware bakbeest af.
Anoniem: 131623
Ik ben van plan om mijn Macbook 2GHz/3GB te ruilen voor een Macbook Pro 2.4Ghz/4GB (vorige model). Ga ik dan veel verschil in performance merken? Is het beeldscherm beter?
Mijn eerste ervaringen met een paar uurtje klooien op de MacBook Pro 13" (2.53)
Gaaaaaaaaf ding!!!
Ik begin te begrijpen waarom mensen nooit meer Windows willen. Het werkt rete makkelijk allemaal en het installeren van software hoef je helemaal niet meer over na te denken. En ook heerlijk dat je geen register hebt waar alles kapot kan gaan. Of ik over een jaar nog tevreden ben moet blijken maar de eerste indruk is erg positief!
Ok 1 klein puntje, ik wil wat images overzetten van mijn oude computer naar mijn Mac. Ik heb er voor gezorgd dat de map in Windows is geshared en met behulp van SMB://IP.ADRES/Share kan ik hem benaderen. Alleen het kopieeren gaat eerrrgg traaaaag!! Een bestand van 8 GB heeft een resterende tijd van 6 uur! Dat lijkt me niet normaal toch? Het lijkt alsof ie maar met 10 Mbit de gegevens over zit te pompen (gemeten ongeveer 2.2 MB / s). Doe ik wat fout of is airport maar 10 Mbit? Ik zal vanavond kijken of het met behulp van een FTP share sneller gaat en anders plug ik hem wel op het netwerk met een kabel (voorkeur gaat wel uit naar Airport uiteraard).
Gaaaaaaaaf ding!!!
Ik begin te begrijpen waarom mensen nooit meer Windows willen. Het werkt rete makkelijk allemaal en het installeren van software hoef je helemaal niet meer over na te denken. En ook heerlijk dat je geen register hebt waar alles kapot kan gaan. Of ik over een jaar nog tevreden ben moet blijken maar de eerste indruk is erg positief!
Ok 1 klein puntje, ik wil wat images overzetten van mijn oude computer naar mijn Mac. Ik heb er voor gezorgd dat de map in Windows is geshared en met behulp van SMB://IP.ADRES/Share kan ik hem benaderen. Alleen het kopieeren gaat eerrrgg traaaaag!! Een bestand van 8 GB heeft een resterende tijd van 6 uur! Dat lijkt me niet normaal toch? Het lijkt alsof ie maar met 10 Mbit de gegevens over zit te pompen (gemeten ongeveer 2.2 MB / s). Doe ik wat fout of is airport maar 10 Mbit? Ik zal vanavond kijken of het met behulp van een FTP share sneller gaat en anders plug ik hem wel op het netwerk met een kabel (voorkeur gaat wel uit naar Airport uiteraard).
PSN: Norfirin
Hoe heb je die besteld dan? Ik kan via Amazon niet shippen naar mijn adres. Heeft er iemand ervaring mee hoe je dit zou kunnen regelen? Hoe komt het dat Amazon restricties legt op adressen in het buitenland?XJos88 schreef op maandag 21 september 2009 @ 15:50:
[...]
Mijn Applecare komt van Amazon.com, gewoon met doosje, nota en de hele rimbam, voor $249.
Duurder als e-bay, maar wel het origineel, geen gegenereerd serienummer.
Anoniem: 288974
airport is 11n, dus dat zou het probleem niet kunnen zijn. de ethernetpoort is gigabit. heb een adhoc netwerkje naar mijn hdx gemaakt (gewoon kabel tussen mbp en hdx), dat ging ook gewoon rap.Tony L schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 09:57:
Mijn eerste ervaringen met een paar uurtje klooien op de MacBook Pro 13" (2.53)
Gaaaaaaaaf ding!!!
Denk dat Windows hier ook de bottleneck is. Kopieren van bestanden naar USB is onder windows ook 5 tot 15 keer trager dan onder OS X of elk ander OS.
Een vraag van een hardcore Windows gebruiker
Mijn zus heeft een MacBook Pro (dezelfde als Tony L hieronder) aangeschaft en ik heb alle emails , docs en foto's enz overgezet van haar oude Windows machine naar de laptop. Geen probleem, ook Office 2008 for Mac aangeschaft en geinstalleerd. Maar nu heeft zij een Bridge programma dat ze vaak gebruikte op haar oude Windows machine. Ik krijg deze cd natuurlijk niet geinstalleerd/werkend op de Mac.
Heeft iemand misschien een tip voor me om zoiets op een Mac te kunnen draaien? Ik weet van VMware Fusion, maar daar vind ik de kosten weer te hoog alleen om zoiets kleins te kunnen draaien. Verder zal ze het namelijk niet gebruiken.
Ik dacht zelf aan een windows installatie op usb stick, maar dat is ook weer zo enorm omslachtig...
Alle tips zijn welkom, alvast bedankt voor jullie hulp.
Heeft iemand misschien een tip voor me om zoiets op een Mac te kunnen draaien? Ik weet van VMware Fusion, maar daar vind ik de kosten weer te hoog alleen om zoiets kleins te kunnen draaien. Verder zal ze het namelijk niet gebruiken.
Ik dacht zelf aan een windows installatie op usb stick, maar dat is ook weer zo enorm omslachtig...
Ik zou het eerst eens in Wine of Crossover proberen. Als je nog een Windows licentie hebt kun je ook VirtualBox proberen. Bootcamp kan ook, maar dan moet je helemaal Windows gaan opstarten.dafmay schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 17:07:
Zoef
Thanks! Ik had zelf CroosoverMac ook al gevonden. Kan ik een trial van proberen...Darwine lijkt een zo mogelijk nog beter alternatief! Ja ik heb nog wel een gekraakte Vista versie liggen, maar zoals gezegd vind ik dat nogal omslachtig.Zpottr schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 17:13:
[...]
Ik zou het eerst eens in Wine of Crossover proberen. Als je nog een Windows licentie hebt kun je ook VirtualBox proberen. Bootcamp kan ook, maar dan moet je helemaal Windows gaan opstarten.
Nee, je vond Windows omslachtig en Fusion (waar je ook een Windows licentie voor nodig hebt) duurdafmay schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 17:31:
[...]
Ja ik heb nog wel een gekraakte Vista versie liggen, maar zoals gezegd vind ik dat nogal omslachtig.
Succes ermee!
Zoef
Iemand ervaring met een imitatie magsafe voeding van ebay?
Voorbeeld:
http://cgi.ebay.com/MagSa...0a8f&_trksid=p3286.c0.m14
Heb een MBP 13" op de Apple site staat dat je dan de 60W moet hebben. Dus een gewone MacBook voeding.
Voorbeeld:
Heb een MBP 13" op de Apple site staat dat je dan de 60W moet hebben. Dus een gewone MacBook voeding.
Een kleine update met betrekking tot het trage LAN verkeer. Ik heb een FTP share aangemaakt op de Mac en 8 GB over pompen gebeurde in ongeveer 1.5 uur, een stuk sneller dus dan 6 uur! Allemaal via wireless (max 54 MBit hier) dus niet al te onaardig volgens mij. Ik heb het nog niet geprobeerd met de ethernet poort zelf maar dit zal weer een stuk sneller moeten gaan lijkt me.
Ander nadeeltje van de eerste ervaring op een Mac is dat je (nog) totaal geen goede software kent
. Op Windows weet ik precies wat ik gebruik en wat ik perfect vind werken maar op de Mac ken ik nog helemaal niets. Een tijdelijke issue moeten we maar denken 
Ander nadeeltje van de eerste ervaring op een Mac is dat je (nog) totaal geen goede software kent
Tony L schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 09:57:
Onmisbare tools / software - Deel 5[b][message=32621149,noline]
Ander nadeeltje van de eerste ervaring op een Mac is dat je (nog) totaal geen goede software kent. Op Windows weet ik precies wat ik gebruik en wat ik perfect vind werken maar op de Mac ken ik nog helemaal niets. Een tijdelijke issue moeten we maar denken
[...]
Ik zat net lekker te internetten via Firefox en muziekjes te draaien via iTunes, tot opeens eerst Firefox crasht en daarna bij iTunes soort van artifacts te zien waren. Eerste keer dat dit gebeurde. Temperatuur was op dat moment 58 graden. Ik draai OS X 10.5.8 en iTunes 9.0 op een unibody MBP late 2008. Moet ik mij zorgen gaan maken over de videokaart?

Waarom zou je? Het is geen zelfbouw-knutselpc. En vziw zijn er geen enkele overheating-issues bekend bij de unibodies.
Al eens snel uitgelogd / ingelogd? Lijkt me nauwelijk gewoon een software-issue (evt vanwege de Firefox crash)
Verder zijn er alleen "artifacts" op de scrollbars in iTunes; het lijkt me stug dat zoiets artifacts alleen daar optreden
Al eens snel uitgelogd / ingelogd? Lijkt me nauwelijk gewoon een software-issue (evt vanwege de Firefox crash)
Verder zijn er alleen "artifacts" op de scrollbars in iTunes; het lijkt me stug dat zoiets artifacts alleen daar optreden
[ Voor 21% gewijzigd door r0b op 23-09-2009 13:58 ]
Er zijn juist wel videokaart problemen bekend, namelijk over de 8600 en de 9600 series van Nvidia, en die laatste zit oa. in mijn MBP. Maar idd, opnieuw opstarten heeft al wel geholpen..r0b schreef op woensdag 23 september 2009 @ 13:57:
Waarom zou je? Het is geen zelfbouw-knutselpc. En vziw zijn er geen enkele overheating-issues bekend bij de unibodies.
Heb hier het foldertje van het prijzencircus van V&D. Staat een unibody macbook in voor 899,99. Specs:
- C2D 2.0
- 2GB DDR3
- 160GB (5400RPM)
- Leopard (dus nog geen snow
)
Zou dit een opgekochte voorraad zijn met non-snow macbooks en net vorige serie? Het brengt mij iig weer aan het twijfelen om toch de overstap naar een unibody te gaan maken
- C2D 2.0
- 2GB DDR3
- 160GB (5400RPM)
- Leopard (dus nog geen snow
Zou dit een opgekochte voorraad zijn met non-snow macbooks en net vorige serie? Het brengt mij iig weer aan het twijfelen om toch de overstap naar een unibody te gaan maken
Dit zou sowiezo de vorige serie zijn, anders spreken we van een Macbook Pro
. Is overigens ook te zien aan de 2.0GHz CPU, want die heb je niet meer in de MBP's.
Maar het is wel een unibody? Ik dacht dat alle unibody's automatisch MBP's waren?Jolly_Jumper schreef op woensdag 23 september 2009 @ 18:20:
Dit zou sowiezo de vorige serie zijn, anders spreken we van een Macbook Pro. Is overigens ook te zien aan de 2.0GHz CPU, want die heb je niet meer in de MBP's.
Tegenwoordig zijn alle Unibody's MBP's ja. De Unibody Macbook (non pro dus) is een late 2008 model, toen de unibody net uit kwam en daar zal 't in dit geval om gaan.
Er is een tijdje een unibody Macbook geweest; dat is nu de 13" MBP geworden (zij het met wat gepimpte hardware).Sander schreef op woensdag 23 september 2009 @ 19:56:
[...]
Maar het is wel een unibody? Ik dacht dat alle unibody's automatisch MBP's waren?
Iets ouder model dus - maar daarom zeker niet veel slechter (LCD is beter op MBP, weet niet of die MB 2.0 al DDR3 geheugen had?) - dus ik verwacht eigenlijk niet dat Snowy er bij zit.
Dat was voornamelijk bij de oude versie MBP; het enige wat ik daarvan ken bij de huidige unibodies is nieuws: 'Nvidia-gpu in nieuwe MacBook Pro heeft ook last van hitteprobleem' - en dat is nooit 'groot geworden' maar bleef bij incidenten, zo lijkt het (heck, de Apple forums zouden er wel vol mee staan als het echt zo was)SFRtje schreef op woensdag 23 september 2009 @ 14:09:
[...]
Er zijn juist wel videokaart problemen bekend, namelijk over de 8600 en de 9600 series van Nvidia, en die laatste zit oa. in mijn MBP. Maar idd, opnieuw opstarten heeft al wel geholpen..
Staat ook gelijk een goed voorbeeld van echte artifacts in dat artikel.
[ Voor 10% gewijzigd door r0b op 23-09-2009 20:07 ]
Iemand?Daros schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 21:18:
Iemand ervaring met een imitatie magsafe voeding van ebay?
Voorbeeld:
Dat is een koopje!Sander schreef op woensdag 23 september 2009 @ 17:48:
Heb hier het foldertje van het prijzencircus van V&D. Staat een unibody macbook in voor 899,99. Specs:
- C2D 2.0
- 2GB DDR3
- 160GB (5400RPM)
- Leopard (dus nog geen snow)
Toch maar weer even een berichtje.
Ik krijg mijn LAN snelheid niet hoger dan 1.5 MB/s. Zelfs niet via de ethernet poort (airport heb ik toen uitgeschakeld). Ik ben aangesloten op een 100 MBit hub / switch. Is er toevallig ergens een instelling die ik over het hoofd zie?
Ik krijg mijn LAN snelheid niet hoger dan 1.5 MB/s. Zelfs niet via de ethernet poort (airport heb ik toen uitgeschakeld). Ik ben aangesloten op een 100 MBit hub / switch. Is er toevallig ergens een instelling die ik over het hoofd zie?
Ook sinds enige tijd een tevreden gebruiker van de Macbook Pro.
Moest wel even 5x windows en OSX installeren om de partities precies zo te krijgen zoals ik wil.
Gebruik OSX als main os, wat een mooi en subtiel OS is het!
Wel heb ik last van dat een van de scharnieren (links) tikt als ik de klep dicht doe. Bij open niet en ook niet als ik de klep heen en weer doe, moet dus even wachten en dan de klep dicht doe hoor ik de tik weer. Lijkt wel dat een dubbertje ofzo langs de unibody even lost schiet. Zou dit erg zijn en zou de apple service centre hier naar kijken?
Verder merk ik wel (wat anderen ook melden en known issue is) dat de audio kaart nogal fanatiek in sleep mode wordt gezet wat met bepaalde geluiden zorgt dat je hoort dat ie weer inschakelt. Windows heeft het bijvoorbeeld niet.
Verder merk je dat overal goed over nagedacht is op de MBP.
Moest wel even 5x windows en OSX installeren om de partities precies zo te krijgen zoals ik wil.
Gebruik OSX als main os, wat een mooi en subtiel OS is het!
Wel heb ik last van dat een van de scharnieren (links) tikt als ik de klep dicht doe. Bij open niet en ook niet als ik de klep heen en weer doe, moet dus even wachten en dan de klep dicht doe hoor ik de tik weer. Lijkt wel dat een dubbertje ofzo langs de unibody even lost schiet. Zou dit erg zijn en zou de apple service centre hier naar kijken?
Verder merk ik wel (wat anderen ook melden en known issue is) dat de audio kaart nogal fanatiek in sleep mode wordt gezet wat met bepaalde geluiden zorgt dat je hoort dat ie weer inschakelt. Windows heeft het bijvoorbeeld niet.
Verder merk je dat overal goed over nagedacht is op de MBP.
Was ik nog vergeten te melden. Ik heb gisteren twee ISO's overgezet via FTP en beide gingen 1.5 MB/s tegelijkertijd! Het lijkt net of ie per connectie max 1.5 MB/s toelaat terwijl hier veel meer mogelijk is. Dit is getest via de ethernet poort.
Tony L schreef op woensdag 23 september 2009 @ 22:36:
Toch maar weer even een berichtje.
Anoniem: 131623
Iemand hier een antwoord op?Anoniem: 131623 schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 03:30:
Ik ben van plan om mijn Macbook 2GHz/3GB te ruilen voor een Macbook Pro 2.4Ghz/4GB (vorige model). Ga ik dan veel verschil in performance merken? Is het beeldscherm beter?
Beeldscherm is alleszins veel helderder met die leds. Je ram is zou van ddr2 naar ddr3 gaan ( vooral voor engergiebesparing handig. Meer ram is zeker niet slecht, vooral naar virtualisatie. Sowieso heb je dan ook een nvidia gpu ipv de intel x3100. Je zal wel een klein bootje merken.
Battle.net: NagaByrd#2844
Wat hierboven gezegd wordt + beeldscherm is ietsje beter (o.a. door de leds) maar nog steeds niet heel bijzonder (kijkhoek, 6bit, contrast, etc). Volgens mij zijn de huidige 13" pro's wel weer een stap vooruit qua kleuren e.d. Naast de performance is het natuurlijk mooi om iets van alu te hebben, dat brokkelt tenminste niet af
Ik heb een probleem, ik heb sinds kort een macbook pro 13,3 - 2,26 c2d . En hij bevalt super, ik begin werkelijk waar van mac te houden, maargoed. Dat terzijde
. Soms slaan de fans gewoon plotseling aan, als ik nu kijk naar de fanspeed met istat nano staat ie te blazen met iets minder dan 4200 rpm, terwijl veruit de hoogste temp de cpu is met 65 C . Heb jullie hier ook last van ?
Ja, alleen ik gebruik de macbook pro late feb 2008. Maar dat is alleen als ik de battery settings op High Performance zet, waardoor de 9600 videokaart aangaat. Mogelijk run je gewoon progamma's waarbij de moederbord/processor te warm worden en de fans toch gaan loeien gecombineerd met het aluminium behuizing waardoor het nog warmer wordt.6pack15 schreef op donderdag 24 september 2009 @ 19:50:
Ik heb een probleem, ik heb sinds kort een macbook pro 13,3 - 2,26 c2d . En hij bevalt super, ik begin werkelijk waar van mac te houden, maargoed. Dat terzijde. Soms slaan de fans gewoon plotseling aan, als ik nu kijk naar de fanspeed met istat nano staat ie te blazen met iets minder dan 4200 rpm, terwijl veruit de hoogste temp de cpu is met 65 C . Heb jullie hier ook last van ?
Voor de liefhebbers ;
Macbook Pro 13,3 inch - MB466
2GB RAM / 160GB HDD / 2.0 GHZ
Bij de V&D (Circusweken) voor €899,99
Klikkerdeklik
Nevermind, zie het met m`n slaapkop hierboven al staan.
Macbook Pro 13,3 inch - MB466
2GB RAM / 160GB HDD / 2.0 GHZ
Bij de V&D (Circusweken) voor €899,99
Klikkerdeklik
Nevermind, zie het met m`n slaapkop hierboven al staan.
[ Voor 11% gewijzigd door Ditmar op 24-09-2009 22:09 ]
Ik heb een probleempje met mijn scherm van m'n MacBook Pro 17" mid 2009. Als ik een foto open krijg ik niet de normale kleuren. Ik heb het scherm al opnieuw ingesteld maar dit hielp niet. Heeft iemand hier misschien een oplossing voor?
@BasBeer: Kun je wat specifieker zijn? Wat betekent dat "niet de normale kleuren"? Is alles blauw, of groen, of ziet het er heel raar uit? Is het alleen bij foto's, is het alleen in één bepaald programma, of zijn de kleuren van het scherm altijd raar?
Sowieso heeft een macbookpro 13" geen 9600 videokaart, maar dat terzijde.YBH schreef op donderdag 24 september 2009 @ 22:00:
[...]
Ja, alleen ik gebruik de macbook pro late feb 2008. Maar dat is alleen als ik de battery settings op High Performance zet, waardoor de 9600 videokaart aangaat. Mogelijk run je gewoon progamma's waarbij de moederbord/processor te warm worden en de fans toch gaan loeien gecombineerd met het aluminium behuizing waardoor het nog warmer wordt.
Ik zelf ben juist eerder bang dat mijn MacBook Pro 13" (late 2009) niet te warm wordt doordat de fans te langzaam staan, soms wordt de processor namelijk wel 81 graden, dan begint hij pas met loeien (kwa snelheid dan, niet kwa geluid).
Edit: verkeerd topic
[ Voor 91% gewijzigd door Ontspannen op 26-09-2009 00:20 ]
Jeuj sinds gister ook een MBP 13", ben er tot nu nog steeds super tevreden over. Denk ook niet dat dat nog zal gaan veranderen. Alleen het nieuwe trackpad vind ik wel effe wennen vergeleken met een MB white uit 2006! :d
Multitouch is heerlijk ja, vooral het scrollen is zo veel lekkerder dan alle eerdere trackpad oplossingen die ik ben tegengekomen.
Sinds 31 augustus heb ik mijn eerste Mac, een Macbook Pro 2.26, en het bevalt goed tot nu toe. De lange batterij duur is echt heerlijk, hij start lekker snel op en is sowieso een flinke tik sneller dan mijn oude desktop PC uit 2004. Hij is ook erg mooi vind ik. Heb er een incase blauwe hardcase omheen, maakt hem wel iets dikker maar zo beschadigd hij in ieder geval niet, en het staat nog best leuk ook. Wat ik ook een hele leuke feature vind is de lichtdetector naast de camera die de toetsenbord verlichting in en uitschakeld afhankelijk van het licht en ook de helderheid van het display aanpast. Werkt erg goed!
Vervelendste ervaring tot nu toe: ik had zelf OS X geïnstalleerd en kreeg toen de mogelijkheid om HFS+ hoofdlettergevoelig te maken in plaats van hoofdletter preserving. Komende van een Linux-PC en laptop heb ik dit natuurlijk gedaan. Nu blijken veel programma's en games daar niet mee om te kunnen gaan, in het geval van Blizzard games met waarschuwing maar met een aantal programma's ook zonder waarschuwing maar gewoon een harde crash. Toch wel jammer dat hier niets over gezegd wordt bij de selectie, heb vandaag 'm maar weer opnieuw geinstalleerd, nu weer gewoon case-preserving, helaas.
Sinds 31 augustus heb ik mijn eerste Mac, een Macbook Pro 2.26, en het bevalt goed tot nu toe. De lange batterij duur is echt heerlijk, hij start lekker snel op en is sowieso een flinke tik sneller dan mijn oude desktop PC uit 2004. Hij is ook erg mooi vind ik. Heb er een incase blauwe hardcase omheen, maakt hem wel iets dikker maar zo beschadigd hij in ieder geval niet, en het staat nog best leuk ook. Wat ik ook een hele leuke feature vind is de lichtdetector naast de camera die de toetsenbord verlichting in en uitschakeld afhankelijk van het licht en ook de helderheid van het display aanpast. Werkt erg goed!
Vervelendste ervaring tot nu toe: ik had zelf OS X geïnstalleerd en kreeg toen de mogelijkheid om HFS+ hoofdlettergevoelig te maken in plaats van hoofdletter preserving. Komende van een Linux-PC en laptop heb ik dit natuurlijk gedaan. Nu blijken veel programma's en games daar niet mee om te kunnen gaan, in het geval van Blizzard games met waarschuwing maar met een aantal programma's ook zonder waarschuwing maar gewoon een harde crash. Toch wel jammer dat hier niets over gezegd wordt bij de selectie, heb vandaag 'm maar weer opnieuw geinstalleerd, nu weer gewoon case-preserving, helaas.
Tja
Het is inderdaad een persoonlijke keuze, maar ik ben zelf echt tegen het gebruik van hardcases e.d. Dan heb je een mooie aluminium unibody laptop en dan verberg je hem door die case te kopen. Zelfde geld voor telefoons etc etc. Het zijn gebruiksvoorwerpen, geen persoonlijke familiejuwelen 
Kleine persoonlijke "frustratie" maar moest even gezegd worden
Ik was op dag 1 al in mn MBP 15" alu aan het boren omdat een schroefje al dol uit de fabriek kwam hahah. Moest al zo lang wachten op mn bestelling, toen ik mn WD1500BEVT + 4GB RAM wilde inbouwen moest ik wel een keuze maken, of terugsturen en weer wachten of boren. Uiteindelijk is alles goed gekomen!
Ik was op dag 1 al in mn MBP 15" alu aan het boren omdat een schroefje al dol uit de fabriek kwam hahah. Moest al zo lang wachten op mn bestelling, toen ik mn WD1500BEVT + 4GB RAM wilde inbouwen moest ik wel een keuze maken, of terugsturen en weer wachten of boren. Uiteindelijk is alles goed gekomen!
[ Voor 8% gewijzigd door aramdin op 26-09-2009 22:02 ]
Anoniem: 136075
Ben ik ook met je eens. Heb nooit een hoesje om mijn iPhone gehad en mijn gloedjenieuwe macbook wordt enkel getransporteerd in een zachte sleeve. Voor de rest wil ik dat mooie design gewoon zien en geen case... Ik zeg inderdaad ook altijd dat het wel een gebruiksvoorwerp moet blijven. Anders maak ik mezelf paranoide over elk klein krasje o.i.d.aramdin schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 22:00:
Het is inderdaad een persoonlijke keuze, maar ik ben zelf echt tegen het gebruik van hardcases e.d. Dan heb je een mooie aluminium unibody laptop en dan verberg je hem door die case te kopen. Zelfde geld voor telefoons etc etc. Het zijn gebruiksvoorwerpen, geen persoonlijke familiejuwelen
Dat is precies de reden dat ik een hardcase in plaats van een sleeve heb: het is een gebruiksproduct. Nu hoef ik niets extras te doen om op mijn MBP aan het werk te gaan, ik kan hem gewoon openklappen. Een sleeve brengt extra werk met zich mee. En kleine krasjes zullen mij persoonlijk worst wezen, maar om de dure apparaten die ik meesleep doe ik tegenwoordig altijd hoesjes: ik ken mezelf, ik weet hoe het er anders na een paar maand uitziet. Dat blijft niet beperkt tot een paar krasjes.
De hardcase om mijn macbook, de skin om mijn iPod Classic, het hoesje om mijn Nokia N95, het zorgt dat het er na een jaar nog niet uitziet alsof er een bulldozer overheen gereden is. En het beperkt mij totaal niet in het gebruik van de producten, wat sleeves wel doen.
Anyway, ieder zijn meug natuurlijk, maar dit bevalt mij het beste.
De hardcase om mijn macbook, de skin om mijn iPod Classic, het hoesje om mijn Nokia N95, het zorgt dat het er na een jaar nog niet uitziet alsof er een bulldozer overheen gereden is. En het beperkt mij totaal niet in het gebruik van de producten, wat sleeves wel doen.
Tja
Beetje offtopic maar toch: Kan jij eens foto's maken van de case om jou Macbook, maar voornamelijk om die van je iPod Classic? En als je de site kan vinden waar je ze hebt gekocht zal helemaal super zijn.MadEgg schreef op zondag 27 september 2009 @ 12:16:
Dat is precies de reden dat ik een hardcase in plaats van een sleeve heb: het is een gebruiksproduct. Nu hoef ik niets extras te doen om op mijn MBP aan het werk te gaan, ik kan hem gewoon openklappen. Een sleeve brengt extra werk met zich mee. En kleine krasjes zullen mij persoonlijk worst wezen, maar om de dure apparaten die ik meesleep doe ik tegenwoordig altijd hoesjes: ik ken mezelf, ik weet hoe het er anders na een paar maand uitziet. Dat blijft niet beperkt tot een paar krasjes.
beste macbook bezitters:
ik ben van plan om een macbook pro te gaan kopen, bij de keuze welke het word kom ik steeds tegen 1 probleem aan: de videokaart en de CPU
Het plan is om de macbook op een 24 inch samsung lcd aan te sluiten, hij moet HD video af kunnen spelen, geen moeite hebben met bijv. battlefield 2142 (low is no problem, als ie maar op de 24'' kan), en java MMORPG af kunnen spelen
hij moet ook itunes, een bittorent applicatie, een paar word bestandjes, wat site's, youtube en bestanden kopieeren tegelijkertijd,
Nu zit ik te kijken naar de videokaartjes die je bij de macbooks kan krijgen en zie ik dat als je een 9600 wil je minimaal 1700 euro neer moet tellen, tel daar nogeens 400 bij op voor het scherm en de macxtra's.
Dus zou de 13 inch een oplossing een probleem kunnen worden, met de 9400.
Dus is de 9400 hier snel genoeg voor, en is die sneller dan de desktopkaart die ik nu heb( een x1650pro)?
Hartelijk dank,
ik ben van plan om een macbook pro te gaan kopen, bij de keuze welke het word kom ik steeds tegen 1 probleem aan: de videokaart en de CPU
Het plan is om de macbook op een 24 inch samsung lcd aan te sluiten, hij moet HD video af kunnen spelen, geen moeite hebben met bijv. battlefield 2142 (low is no problem, als ie maar op de 24'' kan), en java MMORPG af kunnen spelen
hij moet ook itunes, een bittorent applicatie, een paar word bestandjes, wat site's, youtube en bestanden kopieeren tegelijkertijd,
Nu zit ik te kijken naar de videokaartjes die je bij de macbooks kan krijgen en zie ik dat als je een 9600 wil je minimaal 1700 euro neer moet tellen, tel daar nogeens 400 bij op voor het scherm en de macxtra's.
Dus zou de 13 inch een oplossing een probleem kunnen worden, met de 9400.
Dus is de 9400 hier snel genoeg voor, en is die sneller dan de desktopkaart die ik nu heb( een x1650pro)?
Hartelijk dank,
@andries, ik heb geen antwoord op je vraag maar wel een tip: de macbooks (pro) kun je veel goedkoper krijgen via ebay: MacBook uit het buitenland
De 9400 is goed genoeg voor 1080p video (h.264 decodeert 'ie zelfs voor je) en voor basic games op dezelfde reso (q3a gaat op ruwweg 90fps). In games merk je dat de 9600 sneller is maar verder eigenlijk niet.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Meanwhile merk ik hier iets vreemds met mijn MacBookPro5,3 wat ik met mijn MacBookPro1,1 niet heb. Als ik iTunes muziek laat spelen zakt m'n complete I/O in als een pudding, en vice versa als ik I/O doe terwijl iTunes speelt hapert 'ie af en toe.
Bijvoorbeeld, ik draai het volgende:
Dan zie ik dat gaan met een stabiele 75MB/sec. Da's bijzonder redelijk voor een laptopschijfje trouwens, dus daar ben ik erg tevreden over. Echter, op het moment dat ik iTunes laat spelen (hij was al gestart) zakt dat direct terug in naar tussen de 2 en 10 MB/sec, en da's dan erg onstabiel. Pauzeer ik iTunes, gaat 't onmiddelijk weer verder met 75MB/sec. Als ik een ander liedje wil spelen in iTunes terwijl m'n dd nog aan de gang is dan hangt 'ie tot ik de dd stop. Dat gedaan begint 'ie onmiddelijk.
Als ik ditzelfde probeer op m'n oude MacBookPro1,1 dan zie ik dat probleem helemaal niet. De I/O zakt even in terwijl iTunes het liedje inleest (reads en writes tegelijk op andere plekken van de disk zitten elkaar tegen, da's geen vreemd fenomeen) maar daarna gaat 't meteen weer terug naar de oorspronkelijke 50MB/sec.
Iemand anders die zit ziet?
Edit:
Wat verder experimenteren levert mij op dat dit een 32/64-bit issue is. iTunes is 32-bit en dd draaide als 64-bit app. Als ik dd strip van de 64-bit code en dus draai als 32-bit is het probleem weg.
Vraag me af of ik m'n kernel's 64-bit mode helemaal weg kan slopen... Ik heb nu Safari op 32-bit mode gezet omdat dat de grootste boosdoener is van i/o als ik ook iTunes aan heb over het algemeen, dat helpt wat maar ideaal is 't niet natuurlijk.
Bijvoorbeeld, ik draai het volgende:
code:
1
| [marco@miranda ~]$ dd if=/dev/zero of=test4344 bs=$[1024*1024] count=10240 |
Dan zie ik dat gaan met een stabiele 75MB/sec. Da's bijzonder redelijk voor een laptopschijfje trouwens, dus daar ben ik erg tevreden over. Echter, op het moment dat ik iTunes laat spelen (hij was al gestart) zakt dat direct terug in naar tussen de 2 en 10 MB/sec, en da's dan erg onstabiel. Pauzeer ik iTunes, gaat 't onmiddelijk weer verder met 75MB/sec. Als ik een ander liedje wil spelen in iTunes terwijl m'n dd nog aan de gang is dan hangt 'ie tot ik de dd stop. Dat gedaan begint 'ie onmiddelijk.
Als ik ditzelfde probeer op m'n oude MacBookPro1,1 dan zie ik dat probleem helemaal niet. De I/O zakt even in terwijl iTunes het liedje inleest (reads en writes tegelijk op andere plekken van de disk zitten elkaar tegen, da's geen vreemd fenomeen) maar daarna gaat 't meteen weer terug naar de oorspronkelijke 50MB/sec.
Iemand anders die zit ziet?
Edit:
Wat verder experimenteren levert mij op dat dit een 32/64-bit issue is. iTunes is 32-bit en dd draaide als 64-bit app. Als ik dd strip van de 64-bit code en dus draai als 32-bit is het probleem weg.
Vraag me af of ik m'n kernel's 64-bit mode helemaal weg kan slopen... Ik heb nu Safari op 32-bit mode gezet omdat dat de grootste boosdoener is van i/o als ik ook iTunes aan heb over het algemeen, dat helpt wat maar ideaal is 't niet natuurlijk.
[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 28-09-2009 01:37 ]
Sinds vorige week woensdag ben ik ook de trotse bezitter van een nieuwe MacBook Pro. Na 4 jaar te hebben gewerkt op mijn PowerBook, was het wel tijd voor vernieuwing.
Ik ben er erg tevreden over, behalve de SuperDrive dan...
Met sommige DVDs ondervind ik ernstige problemen: het systeem herkent simpelwel niet dat het om een DVD gaat (DVD Player wordt niet opgestart b.v.), en spuwt het schijfje uit na ongeveer een minuut.
Soms hoor ik ook angstaanjagende schurende geluiden (maar de DVDs blijven onbeschadigd), en af en toe weigert het systeem de DVD terug uit te werpen (enkel reboot met trackpadknop ingedrukt werkt dan om het schijfje terug te krijgen).
Ik heb een groot deel van mijn verzameling DVDs uitgetest, en het lijkt alsof enkel DVDs van Universal Studios voor problemen zorgen (maar niet allemaal), meer specifiek enkele DVDs van Battlestar Galactica (seizoen 3 en 4), alsook een DVD van Kulderzipken.
Het vreemde is bovendien dat sommige DVDs van die sets wel werken, andere niet.
Zijn er nog mensen die weet hebben van dergelijke problemen? Ik doe de laptop straks iig terug binnen voor controle, dit zou niet mogen gebeuren met een nagelnieuw systeem...
Ik ben er erg tevreden over, behalve de SuperDrive dan...
Met sommige DVDs ondervind ik ernstige problemen: het systeem herkent simpelwel niet dat het om een DVD gaat (DVD Player wordt niet opgestart b.v.), en spuwt het schijfje uit na ongeveer een minuut.
Soms hoor ik ook angstaanjagende schurende geluiden (maar de DVDs blijven onbeschadigd), en af en toe weigert het systeem de DVD terug uit te werpen (enkel reboot met trackpadknop ingedrukt werkt dan om het schijfje terug te krijgen).
Ik heb een groot deel van mijn verzameling DVDs uitgetest, en het lijkt alsof enkel DVDs van Universal Studios voor problemen zorgen (maar niet allemaal), meer specifiek enkele DVDs van Battlestar Galactica (seizoen 3 en 4), alsook een DVD van Kulderzipken.
Het vreemde is bovendien dat sommige DVDs van die sets wel werken, andere niet.
Zijn er nog mensen die weet hebben van dergelijke problemen? Ik doe de laptop straks iig terug binnen voor controle, dit zou niet mogen gebeuren met een nagelnieuw systeem...
boegel - er zijn maar 10 soorten mensen in de wereld: diegene die het binaire stelsel kennen en diegene die het niet kennen
ter info
dixons verkoopt op dit moment een
APPLE MB466B/A 2,0 GHz 13,3" MacBook
voor 899 (dit is dus de versie voordat het een pro werd)
dixons verkoopt op dit moment een
APPLE MB466B/A 2,0 GHz 13,3" MacBook
voor 899 (dit is dus de versie voordat het een pro werd)
Ik zou het doen!
Zeker kan ik dat:GoTCoast schreef op zondag 27 september 2009 @ 19:10:
[...]
Beetje offtopic maar toch: Kan jij eens foto's maken van de case om jou Macbook, maar voornamelijk om die van je iPod Classic? En als je de site kan vinden waar je ze hebt gekocht zal helemaal super zijn.
MacBook Pro:
iPod Classic:
Tja
Zonde van het mooie alu design

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
offtopic: ziet er juist hardstikke cool uit; vooral van de iPod. Is het schermpje daar ook trouwens bij beschermd?
En zet ff DM aan, kunnen we zo deze discussie voeren.
Wist niet dat dat nog apart moest, is gebeurd.
Anyway, beide hoesjes zijn afkomstig uit de online Apple store, beide van incase. Het mooie aluminium design zie je nog steeds om het toetsenbord heen, en het blauw doorzichtige hoesje onderscheid hem van de vele andere MB's en MBP's die hier op de universiteit rondgesjouwd worden. Valt me echt op hoe populair ze hier in Groningen zijn!
Het hoesje van de iPod Classic beschermt ook de voorkant, er zit een plastic plaatje in wat je voorop de iPod kunt klikken voordat je de achterkant, het rubberen hoesje, erom heen doet.
Anyway, beide hoesjes zijn afkomstig uit de online Apple store, beide van incase. Het mooie aluminium design zie je nog steeds om het toetsenbord heen, en het blauw doorzichtige hoesje onderscheid hem van de vele andere MB's en MBP's die hier op de universiteit rondgesjouwd worden. Valt me echt op hoe populair ze hier in Groningen zijn!
Het hoesje van de iPod Classic beschermt ook de voorkant, er zit een plastic plaatje in wat je voorop de iPod kunt klikken voordat je de achterkant, het rubberen hoesje, erom heen doet.
[ Voor 19% gewijzigd door MadEgg op 28-09-2009 15:15 . Reden: Vraagje gemist ]
Tja
Anoniem: 110299
Ok hier even een doordenkertje...
Apple komt in July meestal met de nieuwe iPhone
Apple komt in September meestal met de nieuwe iPod
Wanneer wordt er een upgrade gedaan voor de Macbook Pro's?
Apple komt in July meestal met de nieuwe iPhone
Apple komt in September meestal met de nieuwe iPod
Product MacBook ProAnoniem: 110299 schreef op maandag 28 september 2009 @ 15:35:
Recommendation: Neutral - Mid product cycle
Last Release June 08, 2009
Days Since Update 112 (Avg = 200)
Bron: http://buyersguide.macrumors.com/
Afgaande daar op dus over drie maanden. Maar er is absoluut geen zekerheid. Met Apple weet je het nooit en ze houden het vrij goed geheim.
[ Voor 16% gewijzigd door Philflow op 28-09-2009 15:40 ]
Anoniem: 110299
Ah komt dus goed uitPhilflow schreef op maandag 28 september 2009 @ 15:39:
[...]
Product MacBook Pro
Recommendation: Neutral - Mid product cycle
Last Release June 08, 2009
Days Since Update 112 (Avg = 200)
Bron: http://buyersguide.macrumors.com/
Afgaande daar op dus over drie maanden. Maar er is absoluut geen zekerheid. Met Apple weet je het nooit en ze houden het vrij goed geheim.
ok, heb nog 3 vraagjesCyBeR schreef op zondag 27 september 2009 @ 22:43:
De 9400 is goed genoeg voor 1080p video (h.264 decodeert 'ie zelfs voor je) en voor basic games op dezelfde reso (q3a gaat op ruwweg 90fps). In games merk je dat de 9600 sneller is maar verder eigenlijk niet.
1 En is Q3A (staat dat voor quack 3 Arena) ongeveer hetzelfde als een 3 jaar oude battlefield?
2 En in welke situaties zal ik het verschil tussen 2.26 en 2.56 ghz merken?
3 is de goedkoopste 13'' MBP sneller dan mijn desktop pc: pentium D 930 (dualcore, 3ghz, 800mhz fsb) 1gb aan ram en een radeon X1650pro?
alvast bedankt
Held! Dankjewel!
Ik zag het nu pas want ik had die week ook maar even 10.6 besteld bij A-Mac te Utrecht. Ik zou na anderhalve week gebeld worden als het binnen was, helaas nog niks gehoord. Meer mensen last van uitlopende wachttijden voor Snow Leopard?
Edit: te vroeg gejuicht: de updater zegt dat ik niet voldoe aan de hardwarevereisten van deze update

Ik heb een MBP late 2008 15" met 10.5.8, alleen de 17" MBP late 2008 staat er tussen

[ Voor 25% gewijzigd door Wilf op 28-09-2009 18:07 ]
een vraagje aan de ervaringsdeskundige.
Ik heb een computer met 17" en een laptop met 15,4" Ik ben aan het overwegen om deze allebei te vervangen voor een macbook.
Alleen ben aan het twijfelen tussen 15 en 13,3 inch.
Wie van jullie heeft deze overweging ook gemaakt en wat is het eindoordeel ?
Ik heb een computer met 17" en een laptop met 15,4" Ik ben aan het overwegen om deze allebei te vervangen voor een macbook.
De grootte van een monitor zegt niet veel. Tenzij je een leeftijd hebt bereikt waarop je slecht ziet. In andere gevallen kun je beter naar de resolutie kijken. Je 17 inch monitor zal misschien een vrij lage resolutie hebben.
ik denk het toch wel..Tom schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:04:
De grootte van een monitor zegt niet veel. Tenzij je een leeftijd hebt bereikt waarop je slecht ziet. In andere gevallen kun je beter naar de resolutie kijken. Je 17 inch monitor zal misschien een vrij lage resolutie hebben.
een netbook is gewoon te klein voor dagelijksgebruik en dat vraag ik me ook af bij de 13" versie.
Ik heb een 15", groter zou ik echt niet gaan (persoonlijk), vind ik teveel gezeul (het is mijn werklaptop). De 13" vind ik zelf overigens best aantrekkelijk, vergelijk hem niet met een 7" EeePC-netbooktjapgevalletje... Heb je ze al vergeleken in het echt?
Als ik nu een nieuwe zou kopen zou ik zelfs kiezen voor een 13", puur en alleen wegens het gemak van het meenemen.
Als ik nu een nieuwe zou kopen zou ik zelfs kiezen voor een 13", puur en alleen wegens het gemak van het meenemen.
Heb de 13 inch gekocht wegens het formaat (ivm meezeulen) en ben uitermate tevreden. De resolutie is 1280x800 en is voor normale taken meer dan genoeg. Alleen foto's bewerken werkt er niet op, maar ben ook een 24" gewend, dus ben verwend op dat gebied.
Ga ze even bekijken in een Mac Store, meestal staat de 13, 15 en 17 wel naast elkaar.
Ga ze even bekijken in een Mac Store, meestal staat de 13, 15 en 17 wel naast elkaar.
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Tussen een netbook en 13 inch MBP zit nogal een verschil natuurlijk.wd200 schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:09:
[...]
ik denk het toch wel..
een netbook is gewoon te klein voor dagelijksgebruik en dat vraag ik me ook af bij de 13" versie.
In je post had je het puur over het scherm en niet over de afmetingen of prestaties van de macbook. De leesbaarheid van een 13 inch is ongeveer hetzelfde als een 15 inch, puur omdat je op de 15 inch een hogere resolutie hebt. Vandaar dat ik zeg dat je beter naar de resolutie kunt kijken, heb je bij je werk die extra werkruimte op je beeld nodig
Ik ben zonder twijfel voor de 15 inch gegaan. De 13 inch heeft voor mij een te lage resolutie (ik wil graag wat ruimte hebben om met vensters te slepen, te lage resolutie voelt zo.. krapjes..). Verder heeft de 15 inch (behalve instapmodel) een aparte videokaart wat ik een pre vond. De 17 inch vond ik te groot voor een laptop.
[ Voor 19% gewijzigd door Tom op 28-09-2009 20:46 ]
Heb sinds 2 dagen mijn Macbook ingeruild voor een Macbook Pro 13'' en wat is het een heerlijk dingetje! Functionaliteit hetzelfde maar net weer wat sneller en de looks
Briljant!
[ Voor 74% gewijzigd door Maverick2001 op 28-09-2009 21:34 ]
Pura Vida
Idd ben ik het helemaal mee eens, 15 inch is gewoon perfect om mee te werken, zowel met zware programma's of gewoon lekker een filmpje kijken, misschien koop ik nog een 26 inch scherm maar dat is nog lang niet nodig.Tom schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:44:
[...]
Tussen een netbook en 13 inch MBP zit nogal een verschil natuurlijk.
In je post had je het puur over het scherm en niet over de afmetingen of prestaties van de macbook. De leesbaarheid van een 13 inch is ongeveer hetzelfde als een 15 inch, puur omdat je op de 15 inch een hogere resolutie hebt. Vandaar dat ik zeg dat je beter naar de resolutie kunt kijken, heb je bij je werk die extra werkruimte op je beeld nodig
Ik ben zonder twijfel voor de 15 inch gegaan. De 13 inch heeft voor mij een te lage resolutie (ik wil graag wat ruimte hebben om met vensters te slepen, te lage resolutie voelt zo.. krapjes..). Verder heeft de 15 inch (behalve instapmodel) een aparte videokaart wat ik een pre vond. De 17 inch vond ik te groot voor een laptop.
't Is persoonlijk, maar ik heb zelf een andere laptop (geen MacBook) met 13-inch 1280 x 800 scherm gehad en ik vond de resolutie te laag, vooral maar 800 pixels verticaal vond ik te weinig. Ik heb nu een 15-inch MacBook Pro (1440 x 900) en dat is net genoeg, maar ik zou wel een 15-inch 1680 x 1050 scherm willen (bestaat helaas niet voor de MacBook Pro).wd200 schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:00:
Zoals al gezegd, ga naar een winkel waar ze ze verkopen, dan kun je ze naast elkaar zien en voor jezelf beslissen welk formaat je voor jezelf het beste vindt.
[ Voor 11% gewijzigd door jj71 op 28-09-2009 22:17 ]
Ik was er eerst ook van overtuigd dat ik 13'' te klein zou vinden, maar ik ben een paar keer langs de Macbooks in de mediamarkt en de Apple store gelopen en uiteindelijk geconcludeerd dat de 13'' toch wel een zeer acceptabel formaat heeft en een prima resolutie. In tegenstelling tot een netbook (Acer Aspire One 150) waar ik eerder mee gewerkt heb, die vond ik echt te klein.
De extra videokaart in de 15'' leek me wel prettig, maar voor de bak extra geld die je er dan tegenaan moest gooien heb ik toch maar genoegen genomen met de 13'' variant, en heb er nog geen moment spijt van gehad.
De extra videokaart in de 15'' leek me wel prettig, maar voor de bak extra geld die je er dan tegenaan moest gooien heb ik toch maar genoegen genomen met de 13'' variant, en heb er nog geen moment spijt van gehad.
Tja
Ik heb er nog even over nagedacht. Ik vermoed dat de kans heel erg groot is dat er dit jaar nog een update komt. Als ik zie wat andere fabrikanten uitbrengen kan Apple haast niet achter blijven. Just my 2 cents.Anoniem: 110299 schreef op maandag 28 september 2009 @ 15:35:
PS. als je niet gebonden bent aan OS X zou ik ook naar de Envy 13/15 kijken. Met name de Envy 15 is de MBP op alle hardware fronten de baas. Ze zullen waarschijnlijk niet verkrijgbaar zijn in Nederland.
[ Voor 21% gewijzigd door Philflow op 29-09-2009 13:13 ]
Ik denk dat Apple tussen november en januari een update gaat doen. Dat hebben ze de afgelopen jaren iig gedaan
Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |
Ik zit te kijken naar een 13 of 15", 4GB geheugen dan wel.
Kan ik hiermee VMware fatsoenlijk (Of andere virtual machine mogelijkheden) draaien?
Bijvoorbeeld 2 keer Win2K3 server, en dan mn eigen OS (dus waarin de VM's draaien).
Kan ik hiermee VMware fatsoenlijk (Of andere virtual machine mogelijkheden) draaien?
Bijvoorbeeld 2 keer Win2K3 server, en dan mn eigen OS (dus waarin de VM's draaien).
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Bij mij draaien zowel 2x een win3k2 server als een windows xp client samen naast elkaar zonder problemen.. Zolang je de OSen niet teveel geheugen geeft, kan er zelfs nog wel een linuxbak naastKecin schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 18:03:
Ik zit te kijken naar een 13 of 15", 4GB geheugen dan wel.
Dit bij een 15" macbook pro late 2008 met 4gb geheugen.
edit:
Quote + specs toegevoegd
Quote + specs toegevoegd
[ Voor 53% gewijzigd door tijntjethf op 29-09-2009 20:26 ]
Dankjewel Martijn voor je snelle reactie.tijntjethf schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 20:24:
[...]
Bij mij draaien zowel 2x een win3k2 server als een windows xp client samen naast elkaar zonder problemen.. Zolang je de OSen niet teveel geheugen geeft, kan er zelfs nog wel een linuxbak naast
Dit bij een 15" macbook pro late 2008 met 4gb geheugen.
edit:
Quote + specs toegevoegd
Ik zou er rekening mee houden.
Wat raden jullie me aan, 13 of 15 inch?
[ Voor 12% gewijzigd door Kecin op 29-09-2009 20:27 ]
Toch merk ik uit persoonlijke ervaring dat het wel erg traag aan het worden is met twee virtuele servers, maar dan heb ik ook maar 2GB geheugen dus dat zal er mee te maken hebbentijntjethf schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 20:24:
Bij mij draaien zowel 2x een win3k2 server als een windows xp client samen naast elkaar zonder problemen.. Zolang je de OSen niet teveel geheugen geeft, kan er zelfs nog wel een linuxbak naast
Home Assistant | ☀️ 12kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD
Mijn MBP late 2007 net weggebracht omdat het beeld niet meer werkte
Ook aan extern scherm hangen had geen nut, waarschijnlijk defecte videokaart.. Ik hoop maar dat het nog binnen de garantie valt.. Heb geen bonnetje maar volgens mij is hij in augustus 2007 aangeschaft.. Maar ik las op internet dat Apple garantie op deze modellen heeft uitgebreid naar 3 jaar wegens problemen met de 8600 videokaart, weet echter niet of die in dit model zit.. Hoop het maar, duur grapje anders...
Canon EOS 5D Mark II | Canon 17-40 F4.0L | Canon 50mm F1.8 | Tamron 28-75 F2.8 | Canon 430 EXII
In de late 2007 en de early 2008 modellen zit idd nog een 8600M GT.
Ik heb nu een mid 2007 MBP 15" en wil eigenlijk weer een nieuwe. Het wordt zowiezo een 15", alleen hoop ik dat ze de resolutie een stukje omhoog doen. Bij veel 15" laptops zie je nu een hogere resolutie dan 1440x900 en dat is wel fijn voor mijn programmeer werk. We zullen moeten afwachten waarmee Apple komt, misschien wel de nieuwe Core i7 Mobiles
Ik verwacht ze eigenlijk pas in januari/februari ipv in december.
]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[
Daarover wordt net hierboven een discussie gevoerd, maar toch blijven mensen dezelfde vraag steeds opnieuw stellen...Kecin schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 20:25:
Wat raden jullie me aan, 13 of 15 inch?

Ga naar een winkel waar ze MacBook Pro's verkopen en kijk zelf welke jij denkt dat voor jou het meest geschikt is. Wij kunnen niet voor jou bepalen wat jouw voorkeur is.
Eigenlijk simpele afwegingen tussen portable en schermoppervlak.
13" lekker klein, niet zo fijn met fotobewerking of coding
15" midden maat
17" groot, hoge resolutie maar niet zo portable
Maar je moet ze dan eigenlijk eens in het echt gaan kijken....
15" midden maat
[ Voor 14% gewijzigd door qless op 30-09-2009 14:02 ]
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Ik ben dus vorige week even langs de Apple store geweest.qless schreef op woensdag 30 september 2009 @ 14:02:
15" midden maat
En de 15" is misschien voor mij toch het beste. Heb nu een 15,4", met 1280X900 aan resolutie. Superveel verandert er dan dus niet voor mij...
17" is me gewoon te lomp.
Dankjulliewel
Klopt het dat Apple de beveiliging voor het uitvallen uit de firmware heeft gesloopt? En dan bedoel ik dat wanneer de accu te leeg raakt hij hem automatisch in sluimerstand zet. Dat is namelijk volgens mij bij mij niet gebeurd vandaag. M'n vriendin had de magsafe losgekoppeld voor haar eigen laptop terwijl die van mij aan het downloaden was met transmission. Toen ik hem net weer aanzette stond de accu op 0% en was de health van m'n accu van 68% naar 65% gegaan... Vroeger ging hij rond de paar procent altijd in sluimerstand geforceerd.. Nouja, als de accu de 50% nadert moet ik denk ik maar een andere accu gaan kopen.
Gaat om een Santa Rosa van iets meer dan 2 jaar oud trouwens.

Dynabyte heeft morgen een BTW vrij actie. Vorige keer dat Dixons die actie had gold het ook voor Macbooks.
Het kan helpen om je accu te kalibreren, maar je capaciteit krijg je er niet mee terug...Satch schreef op woensdag 30 september 2009 @ 21:36:
Klopt het dat Apple de beveiliging voor het uitvallen uit de firmware heeft gesloopt? En dan bedoel ik dat wanneer de accu te leeg raakt hij hem automatisch in sluimerstand zet. Dat is namelijk volgens mij bij mij niet gebeurd vandaag. M'n vriendin had de magsafe losgekoppeld voor haar eigen laptop terwijl die van mij aan het downloaden was met transmission. Toen ik hem net weer aanzette stond de accu op 0% en was de health van m'n accu van 68% naar 65% gegaan... Vroeger ging hij rond de paar procent altijd in sluimerstand geforceerd.. Nouja, als de accu de 50% nadert moet ik denk ik maar een andere accu gaan kopen.Gaat om een Santa Rosa van iets meer dan 2 jaar oud trouwens.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Da's een functie van het OS, en nee die is er niet uitgesloopt. Wat er dan waarschijnlijk gebeurt is dat de batterij eerder leeg is (dwz, niet genoeg prik geeft) dan 'ie aangeeft dat dat zou gaan gebeuren. En dan is 't *plok* uit.Satch schreef op woensdag 30 september 2009 @ 21:36:
Klopt het dat Apple de beveiliging voor het uitvallen uit de firmware heeft gesloopt? En dan bedoel ik dat wanneer de accu te leeg raakt hij hem automatisch in sluimerstand zet. Dat is namelijk volgens mij bij mij niet gebeurd vandaag. M'n vriendin had de magsafe losgekoppeld voor haar eigen laptop terwijl die van mij aan het downloaden was met transmission. Toen ik hem net weer aanzette stond de accu op 0% en was de health van m'n accu van 68% naar 65% gegaan... Vroeger ging hij rond de paar procent altijd in sluimerstand geforceerd.. Nouja, als de accu de 50% nadert moet ik denk ik maar een andere accu gaan kopen.Gaat om een Santa Rosa van iets meer dan 2 jaar oud trouwens.
beetje vaag op de site. op de mainpage staat 'een groot aantal', als je doorklikt staat er 'alle notebooks' en worden er alleen een paar van die vage Packard Hells getoond (nog vout gespeld ook). Ik ben benieuwdPhilflow schreef op woensdag 30 september 2009 @ 21:40:
Dynabyte heeft morgen een BTW vrij actie. Vorige keer dat Dixons die actie had gold het ook voor Macbooks.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 288974 op 30-09-2009 23:02 ]
Ik heb sinds gisteren Call of dut 4 op mn 13,3 late 2009 geinstalleerd (niet bootcamp, mac versie) . Deze doet het zonder stroom best aardig. Doet hij het nou beter met stroom aan ? Of word de cpu gewoon weer bijgeklokt zodra een spel opstart op de accu ?
Is er misschien een widget oid waarmee ik mn clockspeeds kan bekijken ( beetje oude windows gewoonte, dat ik alle clockspeeds etc wil bekijken )
Is er misschien een widget oid waarmee ik mn clockspeeds kan bekijken ( beetje oude windows gewoonte, dat ik alle clockspeeds etc wil bekijken )
Van de week viel mijn 2 maanden oude MCP op de grond 
Lag in zijn case op te laden, maar de case zat in een tas op een stoel (niet handig). Kwam tegen de stoel aan, tas viel op, MCP glijdt uit de case en BAF, met de bovenkant plat op de grond.
...
..
2 kleine krasjes, en verder onbeschadigd. Ik was echt bang dat het scherm was gebarsten ofzo. Kon bijna niet geloven dat ik zo dom bezig ben geweest
Maar conclusie is dus dat de alubook wel wat kan hebben, of het was gewoon geluk...
Lag in zijn case op te laden, maar de case zat in een tas op een stoel (niet handig). Kwam tegen de stoel aan, tas viel op, MCP glijdt uit de case en BAF, met de bovenkant plat op de grond.
...
..
2 kleine krasjes, en verder onbeschadigd. Ik was echt bang dat het scherm was gebarsten ofzo. Kon bijna niet geloven dat ik zo dom bezig ben geweest

Maar conclusie is dus dat de alubook wel wat kan hebben, of het was gewoon geluk...
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Je hangt hem even aan de oplader en je checkt het zelf? Beetje domme vraag eerlijk gezegd..6pack15 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 14:16:
Ik heb sinds gisteren Call of dut 4 op mn 13,3 late 2009 geinstalleerd (niet bootcamp, mac versie) . Deze doet het zonder stroom best aardig. Doet hij het nou beter met stroom aan ? Of word de cpu gewoon weer bijgeklokt zodra een spel opstart op de accu ?
Kan dat misschien wat vriendelijker? Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.
[ Voor 7% gewijzigd door Daedalus op 01-10-2009 19:49 ]
Canon EOS 5D Mark II | Canon 17-40 F4.0L | Canon 50mm F1.8 | Tamron 28-75 F2.8 | Canon 430 EXII
Anoniem: 261261
Weet iemand of die speciale standaard voor de mbp ook in Nl te koop is?
Dat ie dichtgeklapt op z'n zij in een metalen standaard staat zeg maar, ben de naam even kwijt.
Dat ie dichtgeklapt op z'n zij in een metalen standaard staat zeg maar, ben de naam even kwijt.
*knip* flamen heeft geen zin. Dan kun je beter een topicreport aanmaken
[ Voor 82% gewijzigd door Daedalus op 01-10-2009 19:48 ]
Excuses , kan niet tegen zulke gasten.6pack15 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 19:32:
[mbr]*knip* flamen heeft geen zin. Dan kun je beter een topicreport aanmaken :)[/]
ik denk wel dat laZZ gelijk heeft: plug je MB in en kijk wat je zelf beter vind, voel je geen verschil dan maken die paar MHz'en (als er ze er bij zouden komen) niet uit,
maarja, na 1 minuut googlen kwam ik op dit uit:
http://netkas.org/?p=72
geen idee of het betrouwbaar is, als ik een mac had had ik het graag getest voor je, ik hoop niet dat er een virus bij zit(ohja, daar hebben jullie geen last van).
edit:
mischien dit:
http://www.topdownloads.net/mac/cpu-info-1-0_2_4007.html
geen idee of het betrouwbaar is, als ik een mac had had ik het graag getest voor je, ik hoop niet dat er een virus bij zit(ohja, daar hebben jullie geen last van).
edit:
mischien dit:
[ Voor 8% gewijzigd door andries.t.net op 01-10-2009 20:54 ]
Netkas is betrouwbaar jaandries.t.net schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 20:53:
ik denk wel dat laZZ gelijk heeft: plug je MB in en kijk wat je zelf beter vind, voel je geen verschil dan maken die paar MHz'en (als er ze er bij zouden komen) niet uit,
edit:
mischien dit:
Eigenlijk weet ik het antwoord al maar ik wil hettoch graag even vragen (misschien heb ik wat gemist)
Ik wil graag mijn Macbook Pro aansluiten op de HDMI uitgang van de TV.
Met zo'n verloop stukje van Mini Displayport naar HDMI als deze zou dat moeten gaan.
echter:
- Zover mij bekend is kan er geen geluid door de displaypoort dus de HDMI heeft ook geen geluid? Hoe krijg ik het geluid dan op de tv? (niet toch?)
- Gaat dit dan ook maar tot 24 inch of kan dat ook op grotere tv's ?
Ik wil graag mijn Macbook Pro aansluiten op de HDMI uitgang van de TV.
Met zo'n verloop stukje van Mini Displayport naar HDMI als deze zou dat moeten gaan.
echter:
- Zover mij bekend is kan er geen geluid door de displaypoort dus de HDMI heeft ook geen geluid? Hoe krijg ik het geluid dan op de tv? (niet toch?)
- Geluid gaat niet over HDMI (op een Mac). Je zou dan het geluid van je mbp rechtstreeks kunnen aansluiten op je tv of een receiver.RVE_NL schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 12:30:
- Dit heeft geen beperking op het beeldformaat. Je zou dus bv. op een 40" scherm kunnen aansluiten.
Nog een andere toevoeging: wil je een mat scherm dan kan dat alleen met de 15" en 17" versie tegen een meerprijs van rond de 50 euro. Standaard hebben de 13", 15" en 17" een glasplaat die nogal werkt als een spiegel. Voor wie glossy niet ligt is de 13" dus geen optie en moet men naar de 15" of 17" uitwijken.qless schreef op woensdag 30 september 2009 @ 14:02:
15" midden maat
Dit topic is gesloten.