Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 21:20

WoBaDijk

Aapje

quelake schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 10:53:
Zijn er hier meer mensen die sinds kort last hebben van het beeldscherm dat af en toe uitvalt (voor minder dan een seconde; het lijkt op een soort flikkering). Soms is het niet eens het hele scherm, maar alleen een stuk aan de bovenkant. Ik lees op andere fora soortgelijke problemen, maar kan hier eigenlijk (bijna) geen meldingen er van vinden.

Ik draai OSX 10.6.1 Snow Leopard op een Unibody Macbook Pro, en gebruik alleen mn 9400M.

Zouden jullie actie ondernemen en hem terug sturen?
Ik zou er zeker voor naar Apple gaan. Nu is het te doen, maar als hij ermee stopt nadat je garantie verlopen is ben je de Sjaak. Liever voorkomen dan genezen :)

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparta
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 16:32
WoBaDijk schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 12:00:
[...]

Ik zou er zeker voor naar Apple gaan. Nu is het te doen, maar als hij ermee stopt nadat je garantie verlopen is ben je de Sjaak. Liever voorkomen dan genezen :)
Mwa, ik heb het ook sporadisch; scherm is ~ een halve seconde zwart en komt daarna terug. Ik heb zo het vermoeden dat het alleen voorkomt bij de op-een-na laagste brightness stand; nu heb ik hem wat hoger staan en het eigenlijk al een hele tijd niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09-2020
WOW!

mijn eerste woorden toen ik de Macbook pro 13 inch laagste config voor het eerst opstarte, wat een machine.
Zit nu alle muziek te copieren van de externe schijf, ik was bang dat het 13'' model te klein zou zijn, totaal niet blijkt achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

andries.t.net schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 16:42:
WOW!

mijn eerste woorden toen ik de Macbook pro 13 inch laagste config voor het eerst opstarte, wat een machine.
Zit nu alle muziek te copieren van de externe schijf, ik was bang dat het 13'' model te klein zou zijn, totaal niet blijkt achteraf.
Je weet dat de grootte van je machine weinig te maken heeft met de opslagcapaciteit he? :+

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
CyBeR schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 17:10:
[...]

Je weet dat de grootte van je machine weinig te maken heeft met de opslagcapaciteit he? :+
echt :o

is het mogelijk om als een tobo een muis aangesloten hebt toch je touchpad aan te hebben staan(i.v.m. de multifinger gestures)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

andries.t.net schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 17:31:
[...]

echt :o

is het mogelijk om als een tobo een muis aangesloten hebt toch je touchpad aan te hebben staan(i.v.m. de multifinger gestures)?
Euh, dat is default zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
verrek,

ik probeerde alles en hij deed niks,
probeer ik t weer doet hij t wel.
nouwja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relis
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:21
Sparta schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 23:02:
[...]

Krijg je nog wel een startup chime? Ik heb hier een MBP liggen waar ik nog wel een startup chime uit krijg, als ik de berichten zo overal lees dan lijkt het erop dat dit een 8600m issue is en dat geen startup chime veelal betekent dat je logic board (moederbord in Apple termen :+ ) fried is.
Nope, geen chime, dacht al dat het mn moederbord was...

M'n broer heeft een HP laptop ook met een 8600 kaart erin en bij hem gebeurde het dus ook, en bij hem vervingen ze de moederbord ook.
Denk je dat ze m'n moederbord free of charge zullen vervangen aangezien het er op lijkt dat de Gfxkaart er juist voor zorgt dat de moederbord het ook begeeft..?
Heb niet echt veel zin om 1k euros voor een nieuwe moederbord uit te geven, kan ik net zo goed een nieuwe mpb kopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Relis schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 21:17:
[...]

Nope, geen chime, dacht al dat het mn moederbord was...

M'n broer heeft een HP laptop ook met een 8600 kaart erin en bij hem gebeurde het dus ook, en bij hem vervingen ze de moederbord ook.
Denk je dat ze m'n moederbord free of charge zullen vervangen aangezien het er op lijkt dat de Gfxkaart er juist voor zorgt dat de moederbord het ook begeeft..?
Heb niet echt veel zin om 1k euros voor een nieuwe moederbord uit te geven, kan ik net zo goed een nieuwe mpb kopen....
Ze zullen er een externe hard-disk aan hangen met een test programma. Dit programma is speciaal voor het Nvidia probleem ontwikkeld. Aan de uitkomst van het testen hangt af of je een gratis reparatie krijgt of niet. Ik had hetzelfde alleen hoorde ik nog wel de boing. *het kan overigens zijn dat je geluid uit staat, ram even een aantal keer op geluid harder!* Bij mij was er i.i.g binnen een dag gratis een nieuw logicboard ingebouwd. Machouse in Woerden was dat. Aanrader die zaak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Voor de defecte 8600m is een extended warranty plan, even googlen en je vindt het wel.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaZZ
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Whieee schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 21:39:
Voor de defecte 8600m is een extended warranty plan, even googlen en je vindt het wel.
http://support.apple.com/kb/TS2377

Heb met die reden woensdag ook mijn MBP Late 2007 weggebracht.. Scherm deed het ineens niet meer, extern scherm ook niet dus defecte videokaart.. Daarvoor nooit problemen gehad, was opeens toen ik hem open klapte.. Verder functioneert alles (hoor Skype wel starten etc.)..

Canon EOS 5D Mark II | Canon 17-40 F4.0L | Canon 50mm F1.8 | Tamron 28-75 F2.8 | Canon 430 EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-05 09:33
Ik heb vandaag voor de tweede keer m'n MBP >'08 weer moeten wegbrengen, omdat ik nog steeds last heb dat m'n beeldscherm flikkert wanneer ik gebruik maak van de 9400M. Heb nog wel gevraagd hoe groot de kans is dat ik weer een vervangende logicboard krijg met dit euvel. Volgens de APR zou dit niet kunnen, omdat het probleem verholpen zou zijn. Maar als ik nu een nieuwe logigboard krijg uit hetzelde jaar als m'n MBP, dan blijf ik dit toch altijd houden? Uiteraard hoop ik dat alles goed uitpakt, want kan hem niet echt missen (ik gebruik m'n MBP in de studio en kan nu twee weken niets doen :'( ).

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparta
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 16:32
Whieee schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 21:39:
Ik las het net ... geldt dat ook als de MBP al meermaals open is geweest (door ons) aangezien het aantoonbaar aan de grafische chip ligt?
Heb zo het vermoeden dat ik SOL ben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sparta schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 14:43:
[...]

Ik las het net ... geldt dat ook als de MBP al meermaals open is geweest (door ons) aangezien het aantoonbaar aan de grafische chip ligt?
Heb zo het vermoeden dat ik SOL ben..
Als je daarbij niets kapot hebt gemaakt wel iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05:33
Hallo,

Ik zit te twijfelen of ik een Mac book wil kopen, maar zit met het volgende:
Ik hoor nu best vaak dat mensen na 1,2 jaar problemen hebben en dat ze dan geen garantie meer hebben.
Volgens deze link staat juist dat je wel 2 jaar garantie hebt.
http://www.consuwijzer.nl...ettelijke_garantietermijn

Ik vind 1000+ euro duur voor een laptop waar maar 1 jaar garantie op gegeven wordt en dat er mensen hier zijn die na die 1 jaar problemen krijgen.

Zijn er mensen die gebruik hebben gemaakt van deze wet na hun ''garantie'' periode of kun je het zowiezo schudden en moet je maar een care pack nemen ( garantie uitbreiding )

dank u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
Hey,

ben nu 1 dag mac bezitter, heb net coconut battery erop gezet:

hij geeft aan dat mijn 1 dag oude 13 inch unibody MBP 4 weken oud is!
Kan ik nu het beste met apple contact opnemen of gewoon niet letten op coconut?
En op hoeveel % van de batterij kan ik hem het beste laten laden?

[ Voor 13% gewijzigd door andries.t.net op 05-10-2009 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

andries.t.net schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 20:08:
Hey,

ben nu 1 dag mac bezitter, heb net coconut battery erop gezet:

hij geeft aan dat mijn 1 dag oude 13 inch unibody MBP 4 weken oud is!
Dat doet 'ie aan de hand van het serienummer. Je MBPro is vier weken geleden gemaakt.

Ga je ook terug naar de winkel als je erachter komt dat je nieuw gekochte koekepan een paar weken eerder al uit de fabriek is komen rollen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
heeft ie 4 weken in de winkel liggen rotten!

ok, dankje, ik schrok me echt een ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk

WoBaDijk

Aapje

peak schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 19:28:
Hallo,

Ik zit te twijfelen of ik een Mac book wil kopen, maar zit met het volgende:
Ik hoor nu best vaak dat mensen na 1,2 jaar problemen hebben en dat ze dan geen garantie meer hebben.
Volgens deze link staat juist dat je wel 2 jaar garantie hebt.
http://www.consuwijzer.nl...ettelijke_garantietermijn

Ik vind 1000+ euro duur voor een laptop waar maar 1 jaar garantie op gegeven wordt en dat er mensen hier zijn die na die 1 jaar problemen krijgen.

Zijn er mensen die gebruik hebben gemaakt van deze wet na hun ''garantie'' periode of kun je het zowiezo schudden en moet je maar een care pack nemen ( garantie uitbreiding )

dank u.
Apple kan inderdaad nog wel eens moeilijk doen ná een jaar. Wat mij echter twee keer uit de brand heeft geholpen (iPod en MBP 2007) is je op het recht herroepen dat je mag verwachten dat het product aan de minimaal te verwachten levensduur voldoet. Dit is in Nederland wettelijk geregeld en een pc heeft gewoon een levensduur van ongeveer 3 jaar, dus Apple heeft geen poot om op te staan. En na een beetje aandringen snappen zij dit ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222093

jj71 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 08:48:
Ik heb mijn MacBook Pro een week of drie geleden gekocht. Ik ben naar de Nederlandse Apple store gegaan en heb daar voor € 8,95 de Snow Leopard upgrade besteld. Ik moest daarvoor wel het serienummer van mijn MBP opgeven. Ik weet niet of ze daarmee controleren of je je MBP ook in Nederland hebt gekocht, en dat die € 8,95 dus alleen geldt voor in NL gekochte Macs.

Dus de upgrade is nu al te bestellen in NL en kost € 8,95.
heb gisteren een MBP gekocht. Hierin zat een schijfje met snow leopard erop. De verkoper had mij verteld dat ik voor €9 kon upgraden, hij wist blijkbaar niet dat het nu meegeleverd wordt (op de box stond ook niets). Zou Snow Leopard nu overal standaard bij zitten of heb ik geluk?

Ik heb nu OSx 10.6.1
Dit is toch Snow Leopard??? Srry ben een noob op apple gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:14
Anoniem: 222093 schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 10:25:
[...]

heb gisteren een MBP gekocht. Hierin zat een schijfje met snow leopard erop. De verkoper had mij verteld dat ik voor €9 kon upgraden, hij wist blijkbaar niet dat het nu meegeleverd wordt (op de box stond ook niets). Zou Snow Leopard nu overal standaard bij zitten of heb ik geluk?

Ik heb nu OSx 10.6.1
10.6 is Snow Leopard, dus je bent uptodate!
Zelf een MBP gekocht (net een week terug in amerika) en daar zat nog geen SL bij meegepakt.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222093

Cool. Dacht eerst dat het een promotie dvd voor Snow Leopard was...Maar het duurde bijna een uur om het "filmpje" te installeren. Haha. Mazzeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-03-2024
Mijn bericht was van 4 augustus, toen Snow Leopard nog niet uit is. Het is nu al een tijdje uit (sinds eind augustus) dus als je nu in de winkel een nieuwe MacBook (Pro) koopt dan staat er al Snow Leopard op. En ja, Mac OS X 10.6 is Snow Leopard. 10.6.1 is een kleine update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relis
  • Laatst online: 21:21
Nou, MBP weg gebracht naard CARD services in rotterdam.
Ze zeiden dat "dit onder de garantie zou moeten vallen",klinkt niet echt super goed maar ok iets is beter dan niets..
Dus nu maar hopen.. :P
WoBaDijk schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 20:53:
[...]

Apple kan inderdaad nog wel eens moeilijk doen ná een jaar. Wat mij echter twee keer uit de brand heeft geholpen (iPod en MBP 2007) is je op het recht herroepen dat je mag verwachten dat het product aan de minimaal te verwachten levensduur voldoet. Dit is in Nederland wettelijk geregeld en een pc heeft gewoon een levensduur van ongeveer 3 jaar, dus Apple heeft geen poot om op te staan. En na een beetje aandringen snappen zij dit ook :)
Dit klinkt eigenlijk wel goed, nice om te weten dat ik nog iets achter de hand heb als ze moeilijk gaan doen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Ik heb nu OSx 10.6.1
Het zit standaard overal bij, al sinds 28 augustus. Als je echter een mac hebt gekocht die voor dat moment geproduceerd is (en ergens op voorraad lag) dan natuurlijk nog niet. Dan krijg je ofwel een extra cd'tje er al bij, of je moet idd even die 9 euro uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206300

Geachte Tweakers,

Ik ben vanplan een van komende weken een nieuwe macbook pro unibody te kopen.

Bij deze wou ik even horen of er personen op dit forum zijn die misschien al geruchte hebeben opgevangen via via dat Apple misschien zijn Macbook PRO serie gaat upgrade in het kort of niet.

Het is wat stom om een nieuwe macbook pro te kopen als er vb 1 week later een hardware upgrade gebeurt hé :-)

Alvast bedankt!
Alle info is welkom!

Mvg,
Jan Raeymaekers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 16:38

qless

...vraag maar...

Bij Apple weet je het nooit zeker, toch blijkt deze site redelijk vaak juist te zijn:
http://buyersguide.macrumors.com/

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:48
Anoniem: 206300 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 09:10:
Geachte Tweakers,

Bij deze wou ik even horen of er personen op dit forum zijn die misschien al geruchte hebeben opgevangen via via dat Apple misschien zijn Macbook PRO serie gaat upgrade in het kort of niet.

Het is wat stom om een nieuwe macbook pro te kopen als er vb 1 week later een hardware upgrade gebeurt hé :-)

Alvast bedankt!
Alle info is welkom!

Mvg,
Jan Raeymaekers
begrijpelijk, zit in hetzelfde schuitje. Al zal een aankoop van een huidige generatie MBP echt geen miskoop zijn natuurlijk. Maar aangezien ik mijn MBP pas echt nodig heb vanaf aug 2010 wacht ik nog even een update af.

http://www.macrumors.com/ is vaak wel lekker bijdehand en bekijk daar ook de Buyer's Guide

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Otherside
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11-2024
CyBeR schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 19:25:
[...]

Het zit standaard overal bij, al sinds 28 augustus. Als je echter een mac hebt gekocht die voor dat moment geproduceerd is (en ergens op voorraad lag) dan natuurlijk nog niet. Dan krijg je ofwel een extra cd'tje er al bij, of je moet idd even die 9 euro uitgeven.
Veel winkel zitten nog met een oude stock waar nog Leopard op zit, ongeveer paar weken geleden zijn de eerste Mac's binnen gekomen waar Snow Leopard bij zit. Winkels proberen uiteraard eerst de modellen met Leopard + Up to Date program te verkopen voordat ze aan de stock met standaard Snow Leopard beginnen. Aangezien het Up to Date program beperkte geldigheid heeft en retailers liever niet straks met modellen zitten waar Leopard op staat.

Apple heeft (vooralsnog) amper drop-in DVD's geleverd van Snow Leopard voor in de oude modellen.

Overigens is het eenvoudig te zien of je een model heb met of zonder Snow Leopard. Kijk naar de wallpaper die op de doos word afgebeeld.

Macbook zonder Snow Leopard:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3251/2972973536_1d319f3628.jpg

Macbook met Snow Leopard:
Afbeeldingslocatie: http://tech2.in.com/media/images/2009/Jun/img_149962_apple-mac-osx-snowleopard.jpg

Overigens is dit "probleem" steeds minder een issue aangezien de oude stock al snel op is en de meeste retailers al nieuwe stock verkopen met Snow Leopard.

PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Anoniem: 206300 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 09:10:

Die dingen zijn net vernieuwd toch? Lijkt me niet, dan.

Geruchten zijn er over de plasic MB, de iMac en de mini. Niet over de MBP.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
De laatste update van de MacBook Pro is nog redelijk kort geleden, 8 juni om precies te zijn.

Je kunt altijd wel blijven wachten tot het volgende nieuwe model... dan koop je uiteindelijk nooit wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:48
jj71 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 10:24:
De laatste update van de MacBook Pro is nog redelijk kort geleden, 8 juni om precies te zijn.

Je kunt altijd wel blijven wachten tot het volgende nieuwe model... dan koop je uiteindelijk nooit wat.
Als je het zo bekijkt wel, maar aangezien ik pas enkele weken geleden heb besloten om een MBP aan te schaffen, maar deze dus pas later nodig heb, loont dat in dit geval wel om te wachten ;)

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:25
Ik ga binnenkort een Macbook Pro kopen en ik zat net ineens te bedenken dat Mac OSX helemaal geen NTFS ondersteund.
Ik heb namelijk een externe schijf voor back-ups en dergelijke die gebruik maakt van het NTFS filesystem. Nu wil ik deze gaan formateren naar een filesystem die ik zowel op Windows als op Mac OSX kan gebruiken. Ik kan me herinneren dat FAT32 één van deze filesystems is, maar zeker weet ik het niet.
Nu heb ik op google ernaar gezocht, maar een concreet antwoord hierop kon ik niet vinden.
Kunnen jullie mij vertellen welke mogelijkheden er zijn of is het echt alleen FAT32 die door beide ondersteund wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Laatst online: 22:45
(jarig!)
gebruik macfuse icm ntfs-3g (open-source) en je hebt NTFS....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk

WoBaDijk

Aapje

RnB schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 10:44:
Ik ga binnenkort een Macbook Pro kopen en ik zat net ineens te bedenken dat Mac OSX helemaal geen NTFS ondersteund.
Ik heb namelijk een externe schijf voor back-ups en dergelijke die gebruik maakt van het NTFS filesystem. Nu wil ik deze gaan formateren naar een filesystem die ik zowel op Windows als op Mac OSX kan gebruiken. Ik kan me herinneren dat FAT32 één van deze filesystems is, maar zeker weet ik het niet.
Nu heb ik op google ernaar gezocht, maar een concreet antwoord hierop kon ik niet vinden.
Kunnen jullie mij vertellen welke mogelijkheden er zijn of is het echt alleen FAT32 die door beide ondersteund wordt?
Formateren naar FAT32 werkt inderdaad. Het nadeel wat je dan wel hebt is dat je bestanden niet groter dan 4Gb mogen zijn. Als je backups van films etc hebt kan dit nog wel eens lastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Oké, FAT32 werkt dus sowieso. Dat is mooi.
Dat van die 4GB grens wist ik idd, maar dat is geen probleem. Back-ups zijn voornamelijk foto's, documenten en installers. En mijn films hak ik al in 4GB stukken, omdat ik deze bekijk op mijn playstation.
Bedankt voor je reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02:18
Er zijn ook uiteraard diverse programma's, bijv. NTFS for Mac. Gebruik 't al jaren en kan daarmee simpelweg lezen (standaard) en ook schrijven op NTFS :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

RnB schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:23:
Oké, FAT32 werkt dus sowieso. Dat is mooi.
Dat van die 4GB grens wist ik idd, maar dat is geen probleem. Back-ups zijn voornamelijk foto's, documenten en installers. En mijn films hak ik al in 4GB stukken, omdat ik deze bekijk op mijn playstation.
Bedankt voor je reply.
Als je gebruik wilt gaan maken van Time Machine (zeer aan te raden) voor de back-ups zou ik toch eens nadenken over het partitioneren van je schijf en één grote partitie omzetten naar HFS+.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121491

Even ter confirmatie:

Gisteren een MBP 13" besteld. Zoals op de eerste pagina al is aangegeven krijg je inderdaad de meeste korting als student/leerkracht door telefonisch contact op te nemen met Apple en het met een verkoper te regelen.

850,- ex BTW
1011,50 incl BTW

Wanneer je op de Apple Edu NL pagina je bestelling doet betaal je 880,- ex BTW

Edit: het gaat hier om de 2.26 GHz versie volledig standaard uitgerust.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 121491 op 07-10-2009 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:57
Ach ja, 20 eurootjes is de een meer waard dan de ander. Voor de ander is het gemak van een paar klikjes al gauw 20 euro waard. Maargoed, het kan dus wel ietsje goedkoper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-05 13:10
Hier net zo hoor :) heb het via studielink gedaan, en zo naar de website van apple, en besteld :)
Als ik daarmee 30/40 euro misloop, dan mogen ze daar bij apple er gelukkig mee worden, die interreseren me niet zo heel veel, ik had hem binnen 1 week in huis dus mij hoor je niet klagen over de service :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Zpottr schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 12:41:
[...]

Als je gebruik wilt gaan maken van Time Machine (zeer aan te raden) voor de back-ups zou ik toch eens nadenken over het partitioneren van je schijf en één grote partitie omzetten naar HFS+.
Oja, dat is een goede idd! Moet je daarbij ook rekening houden met de grootte? Dus stel ik heb een 160GB schijf in mijn MBP, hoe groot moet dan de partitie voor Time Machine zijn?

Ik vraag me trouwens iets af, ik zag laatst bij de Media Markt de MBP voor 1099,- ipv de 1149,- die Apple opgeeft. Je zou dan denken dat die van de Media Markt dan een wat oudere versie is, maar ik heb gekeken op het etiket en de specificaties zijn precies hetzelfde als de nieuwste MBP.
Zie ik iets over het hoofd of mag de Media Markt gewoon deze prijs hanteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57

breinonline

Are you afraid to be known?

RnB schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 17:58:
[...]

Oja, dat is een goede idd! Moet je daarbij ook rekening houden met de grootte? Dus stel ik heb een 160GB schijf in mijn MBP, hoe groot moet dan de partitie voor Time Machine zijn?
Ligt eraan hoeveel data je wilt bewaren. Voor de backup van een volle schijf heb je 160Gb nodig (logisch), alle extra ruimte wordt gebruikt om bestanden in oudere toestand te bewaren waardoor je een aantal dagen, weken of maanden terug kan bladeren naar oude versies van een bestand. Hoe ver je terug kan bladeren ligt dus aan de grootte van de schijf en de hoeveelheid bestanden die veranderen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

[...]

Grofweg 2x minimum.

En over de tientjesdiscissie hierboven: als je via Surfspot in de Aple store terecht komt scheelt dat ook net weer een beetje, dan kom je denk ik op de prijs van de telefoon uit.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Zpottr schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 18:57:
[...]
En over de tientjesdiscissie hierboven: als je via Surfspot in de Aple store terecht komt scheelt dat ook net weer een beetje, dan kom je denk ik op de prijs van de telefoon uit.
Innderdaad, scheelt hier op alles zo'n 30-40 euro. Toch mooi meegenomen; daar heb je weer zo'n stom displayport>dvi-kabeltje en een remote voor waar ze je voor laten betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Zit hier nu met een klein probleempje.

Betreft de Time Machine is het ergens in te stellen dat hij op bepaalde tijden een backup maakt en niet zoals nu zo ongeveer elk uur. Het liefst heb ik nog dat ik backups op 2 schijven heb staan aangezien ik dan ook een back-up op het werk kan maken. Is dit ook mogelijk? Ik zie dit helaas niet bij de voorkeuren ergens staan. Eventueel een ander programma die dit regelt is ook geen probleem.

Nog even ontopic:
Is het mogelijk dat na verloop van tijd zeg maar een half jaartje ongeveer de macbook pro late 2008 veel heter wordt? Zeg maar zo'n 9 graden op CPU niveau of kan het te maken hebben dat ik Nu Snow draai en daarvoor leopard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Grappig, ik wilde je net vertellen: Systeemvoorkeuren -> time machine -> opties maar ik zie nu in 10.6 ook geen manier meer om de tijd te veranderen. Ik meende dat ik dat namelijk wel had gedaan (in 10.5 kreeg ik na 10 dagen een waarschuwing om te backuppen).

Het warmer worden kan mogelijk door vuil, of is het verschil pas sinds 10.6?

iStat Nano zegt mij nu in een warme kamer (20+) met mijn late 2008 MBP op batterij, nu uurtje werkende (o.a. internet, open office en canon imagebrowser aan), dat de CPU op 40 graden zit.

[ Voor 21% gewijzigd door Wilf op 07-10-2009 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
geen idee of je er iets aan hebt, maar mijn 2009 13 inch zit op 52 graden, utorrent en 5 pagina's FF en 2 keer finder,

lijkt me wel hoog maar heb geen idee hoe het op leopard was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Het is volgens mij toch echt iets met Snow dat ik er echt erg in heb gehad. van 47 naar 57. Schoonblazen heeft helaas ook geen zin gehad iig niet meer als 1 graad.
Ps model is 15"

Betreft Time Machine ik heb naar de Apple Support maar even een mail gestuurd of hun het wisten. Mocht ik het antwoord weten dan zal ik het zekers hier neerzetten tenzij iemand anders eerder met een oplossing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van de cd-drive met een hdd? En zoja: welke adapter hebben jullie ervoor gebruikt? Want ik wil het niet zo houtje touwtje in mn laptop stoppen.

Of weet iemand welke van http://newmodeus.com/shop...ain_page=index&cPath=2_27 die webshop ik moet hebben?

[ Voor 22% gewijzigd door A.Kebab op 07-10-2009 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicow101
  • Laatst online: 27-03 18:57
RnB schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 10:44:
Externe HD formatteren in Journaled HFS+ en Paragon NTFS for Mac OS X aanschaffen. Dan kun je je Mac backuppen met Time Machine en tegelijkertijd met beide OS-sen van je HD gebruik maken.

Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ik zit net te bedenken, misschien heb ik niet eens een Windows compatible filesystem nodig, want kijk:
Stel ik heb VMWare Fusion 3 met Windows 7 erop, zo kan ik bijvoorbeeld office binnen OSX openen.
Al die office filetjes heb ik in Finder bij Documents.
Zonder VMWare kan ie ze niet openen, met VMWare wel. Maar wanneer ik een back-up ga maken met Time Machine, dan neemt ie de onbekende files toch ook mee?
Dat zou betekenen dat ik dan geen Windows compatible filesystem nodig heb op mijn externe schijf, aangezien ik alles wat ik in Windows wil openen, nu in OSX kan openen dmv VMWare Fusion.
Dan kan ik heel mijn externe schijf gebruiken met HFS+ voor Time Machine.

Dit zie ik juist toch, of zie ik iets over het hoofd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:42
RnB schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 08:34:
Ik zit net te bedenken, misschien heb ik niet eens een Windows compatible filesystem nodig, want kijk:
Stel ik heb VMWare Fusion 3 met Windows 7 erop, zo kan ik bijvoorbeeld office binnen OSX openen.
Zonder VMWare kan ie ze niet openen, met VMWare wel. Maar wanneer ik een back-up ga maken met Time Machine, dan neemt ie de onbekende files toch ook mee?
Dat zou betekenen dat ik dan geen Windows compatible filesystem nodig heb op mijn externe schijf, aangezien ik alles wat ik in Windows wil openen, nu in OSX kan openen dmv VMWare Fusion.

Ja sterker nog je kan gewoon een map sharen, moet je even bij settings kijken en dan kan je bv Documents op je MAC sharen naar een link op je WIN7 machine. Dit zal er dan uit zien als een gemapte drive, onder water zet hij hier dus ook HFS om naar NTFS,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijntjethf
  • Laatst online: 04-05 18:13
RnB schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 08:34:

Zijn het speciale dingen dan die je moet kunnen openen? Word/Excel/Powerpoint is allemaal te openen met office voor mac.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

tijntjethf schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 10:03:
[...]

Zijn het speciale dingen dan die je moet kunnen openen? Word/Excel/Powerpoint is allemaal te openen met office voor mac.. :P
No offence, maar office voor Mac werkt echt NIET prettig als je normaal met 2007 voor Windows werkt. Ik gebruik 2007 ook in een virtuele machine. Als ik niet met anderen in het zelfde document hoef te werken gebruik ik gewoon Pages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-05 16:16
Even een vraagje voor alle MBP bezitters: Heeft een van jullie zijn/haar MBP ook wel eens in een eastpack tas zitten? Want ben daar wel eens benieuwd naar of een 15.4 inch daarin past. Deze tas heb ik http://forum.leerlingen.c...=22475&stc=1&d=1202052317 (google plaatje).

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-05 17:30
Eldariel schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 15:08:
Even een vraagje voor alle MBP bezitters: Heeft een van jullie zijn/haar MBP ook wel eens in een eastpack tas zitten? Want ben daar wel eens benieuwd naar of een 15.4 inch daarin past. Deze tas heb ik http://forum.leerlingen.c...=22475&stc=1&d=1202052317 (google plaatje).
Ik heb een 13-inch mb pro en een wat groter model tas. daar past deze net in het achtervakje, ik denk dus niet dat dit gaat passen met de 15.4-inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Ik droeg mijn Macbook Pro (15,4") ook altijd in een Eastpak rugtas (zo eentje met zo'n lederen onderkant) en 't pastte makkelijk. Konden makkelijk nog wat boeken bij :). Edit: zo eentje dus: http://www.pak30.com/i/prodver/LargeImage_56_469.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Jolly_Jumper op 08-10-2009 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
stormfly schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 09:39:
[...]

Ja sterker nog je kan gewoon een map sharen, moet je even bij settings kijken en dan kan je bv Documents op je MAC sharen naar een link op je WIN7 machine. Dit zal er dan uit zien als een gemapte drive, onder water zet hij hier dus ook HFS om naar NTFS,
Ah chill, dit maakt het perfect.
Ik kan niet meer wachten om m te kopen. :P
tijntjethf schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 10:03:
[...]

Ja ik weet het, maar Office 2007 voor Windows heb ik nog liggen, Office 2008 for Mac zou ik dan nog moeten kopen. ;)
Plus dat bepaalde dingen gewoon in Windows 7 wil doen, vooral omdat ik dit OS gekocht heb en het zonde vind om er niets mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Jolly_Jumper schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 15:41:
Ik droeg mijn Macbook Pro (15,4") ook altijd in een Eastpak rugtas (zo eentje met zo'n lederen onderkant) en 't pastte makkelijk. Konden makkelijk nog wat boeken bij :). Edit: zo eentje dus: http://www.pak30.com/i/prodver/LargeImage_56_469.jpg
Dat is mooi want zo'n tas heb ik ook maar dan in het wit. Ik denk dat ik niet even bij een Apple Premium Reseller kan langslopen om het even te passen? :9.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Straks denken ze nog dat je 'm wilt stelen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-05 17:17

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik post dit even hier, omdat het macbook ervaring en discussie draadje nogal dood is tegenwoordig:

Mijn macbook is terug van reparatie (nu ongeveer anderhalve week) en alles was prima, dacht ik.

Nu heb ik echter het volgende probleem:

Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/2eofgx3.jpg

Op de afbeelding zie je dat het serienummer van mijn mac niet meer is. Het serienummer is nu: Serial #
De macbook is ingeleverd en opgehaald bij de Machouse in Hilversum, ik dacht dat zij hun repair centre in Woerden of Gouda hebben zitten.

Bij de reparatie is het logic board vervangen. Is dit een probleem waarmee ik terugmoet? Ik heb nu dus geen serial number meer van mijn mac, en kan 'm dus ook niet meer op reparatie sturen lijkt me...

Anyone?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk

WoBaDijk

Aapje

@ Pixeltje

Je Hardware-UUID mist ook. Daar zit denk ik een link tussen.

@Pixeltje hieronder

Aha, ik snap

[ Voor 20% gewijzigd door WoBaDijk op 08-10-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

WoBaDijk schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 22:42:
@ Pixeltje

Je Hardware-UUID mist ook. Daar zit denk ik een link tussen.
Nee, die heb ik weggepoetst;) Wist niet zeker of dat iets is waar anderen mee aan de haal kunnen :D

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@Pixeltje: Als ze je logic board hebben vervangen, is je serienummer inderdaad ook weg, die staat daarop. Normaal zetten ze het serienummer handmatig weer terug na een vervanging, dat is men bij jou MacBook kennelijk vergeten. Ik raad je aan terug te gaan naar de APR waar je de reparatie hebt ingediend, denk dat ze de fout snel zullen erkennen. Waarschijnlijk kunnen ze het aan de balie voor je oplossen, hij zou er niet voor terug naar de technische dienst hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Jolly_Jumper schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 18:26:
Straks denken ze nog dat je 'm wilt stelen :P.
Zou het? :P

Heeft iemand trouwens ervaringen met een SSD in z'n macbook pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
Ik vraag me trouwens iets af, ik zag laatst bij de Media Markt de MBP voor 1099,- ipv de 1149,- die Apple opgeeft. Je zou dan denken dat die van de Media Markt dan een wat oudere versie is, maar ik heb gekeken op het etiket en de specificaties zijn precies hetzelfde als de nieuwste MBP.
Zie ik iets over het hoofd of mag de Media Markt gewoon deze prijs hanteren?
De Media Markt (en andere winkels) verkopen soms wel eens oudere modellen, dus als je daar gaat kopen let dan goed op dat je inderdaad krijgt wat je wilt. Ik neem aan dat de Media Markt zelf mag bepalen wat ze ervoor vragen, prijsafspraken maken e.d. is toch verboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Eldariel schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 09:39:
[...]

Zou het? :P

Heeft iemand trouwens ervaringen met een SSD in z'n macbook pro?
Ja, ik heb hier een SSD in m'n Macbook Pro. Een Intel 160GB G1 om precies te zijn. Voor SSD zaken kan je dit topic doornemen: Het SSD in je Apple topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 317160

[...]
Ik wil dit wel even ophelderen.

Studenten krijgen standaard 6% korting, dit is wat je krijgt via de education store. Sommige onderwijsinstellingen hebben echter deals met Apple waardoor de korting kan oplopen tot 12%.

Mijn ervaring is:
EDU-store: 6% korting
Surfspot: 8% korting
Bellen: 12% korting

Wat ik echter niet helemaal snap is waarom surfspot niet dezelfde korting levert aangezien je daar moet inloggen met je account van je onderwijsinstelling...

Maargoed! Op de bedragen waar het om gaat bij Apple computers... Kan het verschil tussen bellen of klikken makkelijk 100 euro zijn (dat was het bij mij). Daar heb ik wel een belletje met een aardige mevrouw voor over hoor!

Mijn advies is dus bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

lh-Online.nl schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 09:32:
@Pixeltje: Als ze je logic board hebben vervangen, is je serienummer inderdaad ook weg, die staat daarop. Normaal zetten ze het serienummer handmatig weer terug na een vervanging, dat is men bij jou MacBook kennelijk vergeten. Ik raad je aan terug te gaan naar de APR waar je de reparatie hebt ingediend, denk dat ze de fout snel zullen erkennen. Waarschijnlijk kunnen ze het aan de balie voor je oplossen, hij zou er niet voor terug naar de technische dienst hoeven.
Dank je,

ik heb net echter een ander probleem ontdekt. Dus de mac mag sowieso terug voor reparatie. Ik had (voor de reparatie) een soort zwarte brandveeg in het deksel van de macbook. Deze vlek zat onder het plastic, dus ik kon er niet bij. (kan hem dus ook niet zelf veroorzaakt hebben). Bij de reparatie hebben ze die vlek schoongemaakt, maar hij komt terug!

Ik vermoed dat er een probleem is met het beeldscherm, wat te warm wordt oid. Dat is jammer, want dan moet ik weer 10 werkdagen zonder mijn mac zitten. Ik ga ze vragen om een nieuwe, trouwens. Vind het nogal beschamend dat ik de garantie krijg dat de problemen ' vakkundig' zijn opgelost, terwijl ze blijven bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Jolly_Jumper schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 10:32:
[...]

Ja, ik heb hier een SSD in m'n Macbook Pro. Een Intel 160GB G1 om precies te zijn. Voor SSD zaken kan je dit topic doornemen: Het SSD in je Apple topic
Ja die had ik al gezien. Maar ik wou er juist een SSD door Apple laten inzetten. Daar gaat het volgens mij juist om SSD's er zelf inzetten.

Aan de ene kant hoor ik verhalen dat ze "slome" SSD's erin zetten en dat het niks is, maar aan de andere kant zouden ze wel lekker snel zijn. Ik weet het nu niet meer. Of een SSD of een 7200 RPM schijf. Ik doe voernamelijk veel photoshop werk en ik game er ook af en toe op. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Eldariel schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 13:43:
[...]

Ja die had ik al gezien. Maar ik wou er juist een SSD door Apple laten inzetten. Daar gaat het volgens mij juist om SSD's er zelf inzetten.

Aan de ene kant hoor ik verhalen dat ze "slome" SSD's erin zetten en dat het niks is, maar aan de andere kant zouden ze wel lekker snel zijn. Ik weet het nu niet meer. Of een SSD of een 7200 RPM schijf. Ik doe voernamelijk veel photoshop werk en ik game er ook af en toe op. Wat denken jullie?
Een SSD biedt voordelen boven een 7200RPM schijf; er zijn geen bewegende delen, dus de kans op een mechanische fout wordt kleiner. Ook zijn SSD's zuiniger, dus je zou langer met een acculading moeten doen.

Een goede SSD biedt korte laadtijden, of beter; snelle data-beschikbaarheid. Het nadeel is dat SSD's vrij prijzig zijn. Zeker als je de opslagcapaciteit van een traditionele harde schijf wilt benaderen. Wat performance betreft zul je er wel op vooruit gaan, maar of dat het grote prijsverschil, en het grote capaciteitsverschil waard is, is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Pixeltje schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 13:48:
[...]

Een SSD biedt voordelen boven een 7200RPM schijf; er zijn geen bewegende delen, dus de kans op een mechanische fout wordt kleiner. Ook zijn SSD's zuiniger, dus je zou langer met een acculading moeten doen.

Een goede SSD biedt korte laadtijden, of beter; snelle data-beschikbaarheid. Het nadeel is dat SSD's vrij prijzig zijn. Zeker als je de opslagcapaciteit van een traditionele harde schijf wilt benaderen. Wat performance betreft zul je er wel op vooruit gaan, maar of dat het grote prijsverschil, en het grote capaciteitsverschil waard is, is aan jou.
Ik heb al een 1TB externe HDD. Dus die zou ik kunnen gebruiken als timemachine back-up en data schijf. Maargoed ik wil het alleen doen als het wel een groot verschil is. Dus zo'n 30-40 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Eldariel schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 13:51:
[...]

Ik heb al een 1TB externe HDD. Dus die zou ik kunnen gebruiken als timemachine back-up en data schijf. Maargoed ik wil het alleen doen als het wel een groot verschil is. Dus zo'n 30-40 %.
Hoppa: productreview: Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB review door tHe_BiNk

Is een review door een Tweaker, kwam ik net tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Die ga ik eens doorlezen. Maar ik geloof dat Apple andere gebruikt in de MBP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Weet ik net uit mijn hoofd, ik kan op internet ook niet zo snel iets vinden. Het zou goed kunnen dat Apple een Intel SSD gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat Apple Samsung SSD's gebruikt. Heb geen ervaringen ermee, maar weet wel dat 't gewoon veel duurder uitkomt en daarnaast weet je ook niet exact welke SSD je krijgt (qua snelheden etc.). Overigens is de Intel wel een aanrader, m'n MBP start nu op in nog geen 14 sec :D.
Pixeltje schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 14:13:
Weet ik net uit mijn hoofd, ik kan op internet ook niet zo snel iets vinden. Het zou goed kunnen dat Apple een Intel SSD gebruikt.
Ze gebruiken sowiezo geen Intel SSD's want die zijn er niet in 128 en 256GB.

[ Voor 34% gewijzigd door Jolly_Jumper op 09-10-2009 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
jj71 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 10:19:
[...]

De Media Markt (en andere winkels) verkopen soms wel eens oudere modellen, dus als je daar gaat kopen let dan goed op dat je inderdaad krijgt wat je wilt. Ik neem aan dat de Media Markt zelf mag bepalen wat ze ervoor vragen, prijsafspraken maken e.d. is toch verboden?
Ja, daar ben ik me idd van bewust.
Maar zoals ik al zei, zag ik op het etiket geen andere specs dan de 1149,- versie.
Ik kan me herinneren dat ik ergens gelezen had (op GoT), dat wanneer Apple een prijsopgave geeft, deze dan ook gehandhaafd moet blijven. Dat is ook altijd (of meestal) zo, aangezien je Apples nergens goedkoper vind dan de prijs waarvoor ze op de markt moeten staan.
Maar nu zag ik bij de MM dus die lagere prijs, wat me verbaasde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
  • Laatst online: 16-03 20:30
RnB schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 15:23:
[...]

Maar zoals ik al zei, zag ik op het etiket geen andere specs dan de 1149,- versie.
Ik kan me herinneren dat ik ergens gelezen had (op GoT), dat wanneer Apple een prijsopgave geeft, deze dan ook gehandhaafd moet blijven. Dat is ook altijd (of meestal) zo, aangezien je Apples nergens goedkoper vind dan de prijs waarvoor ze op de markt moeten staan.
Denk inderdaad dat Apple tot een bepaald niveau de prijs handhaaft, maar toch is het best mogelijk om de huidige modellen voor minder te krijgen in de winkel. Ik heb via een actie bij Dixons ('Dixons betaald de btw') flink korting gehad op mijn MBP, dit komt neer op zo'n 16% korting. En dat ging dan niet om een oud model, gewoon het huidige model, moest zelfs nog besteld worden bij Apple omdat het niet op voorraad was.

Het is dus best mogelijk dat je gewoon de huidige modellen MBP voor een paar tientjes minder bij de Mediamarkt ziet staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

RnB schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 15:23:
[...]

Het model wat nu bij de Media Markt verkocht wordt is gewoon het "normale" model van 1149,-. Geen addertjes onder het gras dus. Je hebt wel grote kans dat je nog een versie grijpt met Leopard ipv Snow Leopard. Check daarom ff de doos van te voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Vraagje ? Kan je ook apps afsluiten ( Cmd Q ) terwijl je in expose zit ? Ik heb vaak nog veel venstertjes open staan ( text editor, download schermpje van firefox) en die wil ik dan afsluiten, maar dan moet ik eerst naar expose, dan het programma aanklikke en afsluite en dan weer terug naar expose.

Of is er een andere manier om dit snel te doen ? Ik ben nog nieuw met mac, heb hem nu 4 weekjes oid, maar ben er erg blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-05 18:19

amphora

Websites & Fotografie

6pack15 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:50:
Vraagje ? Kan je ook apps afsluiten ( Cmd Q ) terwijl je in expose zit ? Ik heb vaak nog veel venstertjes open staan ( text editor, download schermpje van firefox) en die wil ik dan afsluiten, maar dan moet ik eerst naar expose, dan het programma aanklikke en afsluite en dan weer terug naar expose.
Dus je zit al in expose en dan moet je eerst naar expose om af te sluiten en dan weer terug naar expose? Snap de vraag niet helemaal vrees ik.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik gok:

Er staan verschillende vensters open, 6pack15 opent expose, en wil vanuit daar programma's sluiten met cmd-Q.

Wat 6pack15 nu doet, is naar expose, het betreffende venster aanklikken, (dus Expose verdwijnt dan ;) ) en dan met cmd-Q dat programma sluiten.

(hij gaat dan terug naar expose, om het volgende scherm te selecteren)

[ Voor 12% gewijzigd door Pixeltje op 09-10-2009 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
is het nog veilig dat mijn cpu 75 graden word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
CPU van mijn MBP wordt weleens 80+ graden, dus 75 is zeker niet uitzonderlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Jolly_Jumper op 09-10-2009 20:20 . Reden: woordje vergeten :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
oh ok, dankje!

had net een top van 83 dus werd wel even bang aangezien ik 50 al hoog vond :P

Wat zouden jullie graag willen zien bij de next gen MBP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Laatst online: 00:24
Een voorspeller welke verteld wat er in de opvolgende MBP's komt ;)

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

ZpAz schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 20:12:
Een voorspeller welke verteld wat er in de opvolgende MBP's komt ;)
En wanneer ze komen!

(was met de mijne net te vroeg!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Een Core i5/i7 mobile CPU zou wel leuk zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Betaalbare SSD's, die was ik vergeten te noemen net ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Al wil je een "betaalbare" SSD voor je laptop, dan zou je die toch echt los moeten aanschaffen, in plaats een Apple-upgrade. Apple zal ze ten aller tijde niet goedkoper kunnen leveren vrees ik.

[ Voor 21% gewijzigd door Jolly_Jumper op 09-10-2009 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raytje192
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-05 07:46
Haazzz schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 15:28:
[...]

Denk inderdaad dat Apple tot een bepaald niveau de prijs handhaaft, maar toch is het best mogelijk om de huidige modellen voor minder te krijgen in de winkel. Ik heb via een actie bij Dixons ('Dixons betaald de btw') flink korting gehad op mijn MBP, dit komt neer op zo'n 16% korting. En dat ging dan niet om een oud model, gewoon het huidige model, moest zelfs nog besteld worden bij Apple omdat het niet op voorraad was.

Het is dus best mogelijk dat je gewoon de huidige modellen MBP voor een paar tientjes minder bij de Mediamarkt ziet staan ;)
Heb je flink geluk gehad want officieel mocht er niet besteld worden voor klanten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Pixeltje schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 19:33:
Ik gok:

Er staan verschillende vensters open, 6pack15 opent expose, en wil vanuit daar programma's sluiten met cmd-Q.

Wat 6pack15 nu doet, is naar expose, het betreffende venster aanklikken, (dus Expose verdwijnt dan ;) ) en dan met cmd-Q dat programma sluiten.

(hij gaat dan terug naar expose, om het volgende scherm te selecteren)
Geniaal, echt waar :P. Iemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

6pack15 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 20:59:
[...]

Geniaal, echt waar :P. Iemand ?
Nee, het kan niet.

Ik heb het net even geprobeerd. Met verschillende vensters open expose aanroepen, cmd-Q werkt niet. Je kunt met TAB grote voorbeelden van de vensters voorbij laten komen (probeer maar eens) maar ook dan werkt cmd-Q niet.

Je zult dus de schermen aan moeten klikken, en dan sluiten.

Wat wel kan, maar dat is zonder Expose;

Als je een paar schermen open hebt, hou je de CMD toets ingedrukt, en druk je kort op de TAB toets. Je ziet dan een balkje met open applicaties verschijnen:

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/screen-capture-1.png

In dit scherm kun je door kort op TAB de drukken, schakelen tussen toepassingen. Als je de CMD toets ingedrukt houdt, kun je met TAB een andere toepassing selecteren. Als je dan cmd-Q doet, sluit de toepassing wel. (cmd heb je al ingedrukt, dus is lekker makkelijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57

breinonline

Are you afraid to be known?

6pack15 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:50:

Of is er een andere manier om dit snel te doen ? Ik ben nog nieuw met mac, heb hem nu 4 weekjes oid, maar ben er erg blij mee!
Als je niet echt wilt afsluiten maar de andere vensters verbergen kan je cmd+alt+H gebruiken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Nice one! Die kende ik nog niet. Heb jaren met windows gewerkt, en daar had je de windows-D combinatie (brengt je naar bureaublad, met alle actieve vensters geminimaliseerd) dat miste ik nog een beetje bij mac.

Nu niet meer :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261261

CMD + M minimaliseert ook gewoon alle vensters net als in windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 22:05
Pixeltje schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 22:25:
Nice one! Die kende ik nog niet. Heb jaren met windows gewerkt, en daar had je de windows-D combinatie (brengt je naar bureaublad, met alle actieve vensters geminimaliseerd) dat miste ik nog een beetje bij mac.

Nu niet meer :Y)
Je kan een hot corner op "show desktop" instellen. Heb ik ook gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-05 12:37
Omdat deel 10 alweer over de 1000 posts is: [Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 11

Daar graag verder svp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Laatst online: 21:51
Dan doen we dat :P

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.