Ik zou nu echt geen muis meer kopen zonder 'flying scroll wheel' voor razend snel scrollen. Als je dat eenmaal hebt gebruikt wil je niet meer terug. VX Revolution en vele andere Logitech muizen hebben het.
Ik heb de VX Revolution maar ben er nou niet zo geweldig weg van, mede omdat je niet echt controle hebt en als je snel een PDF/Word document (want dat is de enige toepassing voor mij, weet jij waar dat nog meer handig is?) wil doorscrollen zijn daar ook handigere manieren voor (als pagina nummer intikken etc.). Mwa, scrollafstanden zijn zo klein dat ik niet echt overtuigd ben.Philflow schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 14:01:
Ik zou nu echt geen muis meer kopen zonder 'flying scroll wheel' voor razend snel scrollen. Als je dat eenmaal hebt gebruikt wil je niet meer terug. VX Revolution en vele andere Logitech muizen hebben het.
Voor mij is het uitsluitend voor internet (veel forums). Zonder zo'n wieltje scroll ik me een breuk.Maks schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 14:23:
[...]
Ik heb de VX Revolution maar ben er nou niet zo geweldig weg van, mede omdat je niet echt controle hebt en als je snel een PDF/Word document (want dat is de enige toepassing voor mij, weet jij waar dat nog meer handig is?) wil doorscrollen zijn daar ook handigere manieren voor (als pagina nummer intikken etc.).
Mijn probleem :
Ik heb een MBP 15" 2,53 Ghz.
En een Acer P223W + Mini displayport -> DVI adapter ( en ook eentje voor naar VGA maar dat doet er niet toe )
Het beeld op de acer via mijn windows pc is echt super scherp en mooi kleurrijk.
Zet ik het scherm op mijn MBP, dan word het scherm blurrig, niet scherp en "dood" qua kleuren
Zelfs na veel klieren met instellingen, kleur schemas en profielen en kalibraties word het niet beter.
Iemand die hetzelfde heeft ? Of beter, een oplossing ?
Ik heb een MBP 15" 2,53 Ghz.
En een Acer P223W + Mini displayport -> DVI adapter ( en ook eentje voor naar VGA maar dat doet er niet toe )
Het beeld op de acer via mijn windows pc is echt super scherp en mooi kleurrijk.
Zet ik het scherm op mijn MBP, dan word het scherm blurrig, niet scherp en "dood" qua kleuren

Zelfs na veel klieren met instellingen, kleur schemas en profielen en kalibraties word het niet beter.
Iemand die hetzelfde heeft ? Of beter, een oplossing ?
gewoon nee.
Heb je al geprobeerd de gamma te veranderen? OSX draait met 1.8 ipv 2.2 standaard. Je kan dit veranderen bij System Preferences --> Displays --> Color --> Calibrate...
Ik weet precies wat je bedoeld en helaas is er weinig aan te doen. Je kunt inderdaad de gamma veranderen of je kunt een ICC profiel downloaden van Forum.macrumors.comSanderPS3 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:53:
De kleuren van Windows zijn voller en harder, zelfs na het veranderen van alle instellingen is mijn ervaring.
Verder zijn de letters van Windows scherper dan Apple. Dit kan niet veranderd worden.
Inderdaad @ hierboven 
Precies wat ik bedoel !
Ik ga de DVI converter terug brengen
Had al een VGA converter, en had gehoopt dat dit beter beeld zou zijn, maar helaas !
Precies wat ik bedoel !
Ik ga de DVI converter terug brengen
Had al een VGA converter, en had gehoopt dat dit beter beeld zou zijn, maar helaas !
gewoon nee.
Dat is zwaar af te raden. Kleurprofielen zijn nogal sterk gebonden aan de machine die je gebruikt (combinatie van scherm, ruimte, gebruikte videokaart, etc.). Je kunt daardoor heel wat andere kleuren verkrijgen dan bij degene van wie dat profiel afkomstig is. Wil je het echt fatsoenlijk dan is er maar 1 mogelijkheid: zo'n colorimeter aanschaffen (bijv. een spyder3 pro of een vergelijkbare).Philflow schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 18:15:
[...]
Ik weet precies wat je bedoeld en helaas is er weinig aan te doen. Je kunt inderdaad de gamma veranderen of je kunt een ICC profiel downloaden van Forum.macrumors.com
Verschil in kleuren tussen Windows, Linux en OS X is mijn nog niet echt opgevallen. Je kunt dingen instellen met een kleurtemperatuur van 6500K en een gamma van 2.2 (in Snow Leopard wordt de gamma standaard 2.2 trouwens). Zo'n kleurtemperatuur van 5500K of 6500K en een gamma van 2.2 is vrij standaard vandaag de dag. Het kleurverschil kun je ook vaak krijgen doordat fabrikanten een trucje toepassen om dingen mooier te laten lijken: ze maken het scherm wat roder. Een truc die veelvuldig wordt gebruikt bij tv's maar ook bij hedendaagse beeldschermen. Dan zijn de kleuren dus niet mooier (sterker nog, ze zijn onjuist omdat er teveel rood in zit) maar oogt alles mooier. Als je zo'n adapter gebruikt dan wil het nog wel eens gebeuren dat deze de kleuren verstoord door conversie van het signaal waardoor je ook erg lelijk beeld krijgt. Hoe meer je aan conversie moet doen des te meer last je er van zult hebben. Dat slechte beeld kan echter ook gewoon duiden op een kapotte adapter.De kleuren van Windows zijn voller en harder, zelfs na het veranderen van alle instellingen is mijn ervaring.
@SanderPS3: als je die adapter toch terugbrengt, probeer dan eerst eens om het ding om te ruilen, wellicht is het ding gewoon stuk. Als dat dan niet werkt dan ligt het probleem misschien elders (je scherm zou ik dan ook niet uitvlakken in dat geheel).
Dat is een uitspraak waar je erg voor moet oppassen. Er zit een verschil tussen de fontrendering van OS X en Windows omdat ze alle 2 een ander uitgangspunt hebben (met zo hun voor- en nadelen). OS X wil heel trouw zijn aan het lettertype, daardoor is het nogal what you see is what you get als je het uitprint. Hoe groter de letters hoe scherper en beter ze worden. Bij Windows blijven ze trouwer aan het beeldscherm, de letters worden dus in de pixels geperst waardoor ze nogal af kunnen wijken van wat je uitprint. Dit werkt erg mooi bij kleine letters maar bij grotere letters is dit weer slecht te lezen.Verder zijn de letters van Windows scherper dan Apple. Dit kan niet veranderd worden.
Nou zijn er mensen die de OS X manier wazig vinden, andere mensen vinden dat weer fijn omdat het zachter aan de ogen is. De Windows manier is nogal hard en men wil nog wel eens dubbel zien waardoor mensen weer onpasselijk worden (hoofdpijn, pijn aan de ogen, misselijk, duizelig), iets wat ze niet hebben bij de OS X manier. Met andere woorden: welke van de 2 systemen het beter doet en wat scherper is ligt geheel aan je persoonlijke voorkeur. Dat zul je echt helemaal zelf moeten aftasten. Overigens is het nu nog wel uit te schakelen net als dat je die mogelijkheid in Windows hebt. Nadeel van het uitschakelen van fontrendering is dat de letters dan ook heel erg kartelig en oerlelijk worden. Of dat ook nog zo kan in Snow Leopard is nog even afwachten (de gradaties die je nu hebt en die niet werken zijn in Snow Leopard om die reden maar gewoon weggehaald).
[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 12-08-2009 20:57 ]
Bedankt voor de lange reactie, goeie reactie ook 
Ik kan hem riulen, maar je leest het heel veel dat het met de macbooks gebeurt, dus het ligt niet aan de converter.
Dat het beeldscherm niet goed is kan ik volledig uitsluiten, ik heb het beeldscherm normaal gesproken aan een Windows PC hangen ( meerder gehad met dit beeldscherm ), maar daar is het beeld zo mooi diep, scherp en kleurrijk.
Maar bij mijn macbook is het echt onscherp, lelijk en dof !
Dus zowel het beeldscherm als het converter kabeltje sluit ik uit
Ik ga hem terugbrengen, en maar mee leven dat wanneer ik een mac op mijn beeldscherm wil, ik toch echt een mac pro/mini aan moet gaan schaffen
Ik kan hem riulen, maar je leest het heel veel dat het met de macbooks gebeurt, dus het ligt niet aan de converter.
Dat het beeldscherm niet goed is kan ik volledig uitsluiten, ik heb het beeldscherm normaal gesproken aan een Windows PC hangen ( meerder gehad met dit beeldscherm ), maar daar is het beeld zo mooi diep, scherp en kleurrijk.
Maar bij mijn macbook is het echt onscherp, lelijk en dof !
Dus zowel het beeldscherm als het converter kabeltje sluit ik uit
Ik ga hem terugbrengen, en maar mee leven dat wanneer ik een mac op mijn beeldscherm wil, ik toch echt een mac pro/mini aan moet gaan schaffen
gewoon nee.
Ben binnenkort van plan om mijn eerste Mac te kopen
Na heel wat leeswerk en vergelijkwerk heb ik besloten een MBP 13" te kopen (2,53 Ghz natuurlijk
)
Wat ik even wou vragen, wat voor harde schijf (merk, type) installeert apple als je via de online store de 500 gb 5400rpm versie selecteert? En heeft daar iemand ervaring mee?
Na heel wat leeswerk en vergelijkwerk heb ik besloten een MBP 13" te kopen (2,53 Ghz natuurlijk
Wat ik even wou vragen, wat voor harde schijf (merk, type) installeert apple als je via de online store de 500 gb 5400rpm versie selecteert? En heeft daar iemand ervaring mee?
Op het forum van MacRumors had ik gelezen dat dit de Hitachi 5k500.b is. Die schijf is van de 500gb modellen de zuinigste, maar niet de snelste (random access is 18ms).
Korte review, hier staan wat benchmark screenshots etc.
Eergisteren de Macbook Pro 2.66Ghz gekocht. Wordt vandaag geleverd. Ik ben benieuwd!
Ben ik het niet mee eens. Er kan immers niets mis gaan. Dus lekker zoveel mogelijk verschillende profielen downloaden en proberen maar. Tuurlijk is het beter een Spyder te kopen/regelen maar niet iedereen wil/kan dat.
Ik ken de verschillen tussen Windows en Apple font rendering en Windows Cleartype is mijns inziens gewoon scherper. Wat mij betreft hebben we het dan niet over een subjectieve uitspraak. Ik zie trouwens niet waarom ik er voor zou moeten oppassen, maar dat terzijde. (OS X boven, Windows beneden)Dat is een uitspraak waar je erg voor moet oppassen.

http://www.codinghorror.com/blog/archives/000884.html
Wat je mooier vind is natuurlijk iets anders. En het klopt dan OS X fonts scherper worden als ze groter worden, maar dan komen ze gewoon op hetzelfde scherpte niveau als Windows.
Iedere Mac die je er aan hangt gaat hetzelfde beeld geven. Ik heb 2 Macbooks en 2 Airs gehad. De verschillen zijn pas echt duidelijk als je een Windows laptop en een Mac aan hetzelfde scherm hangt. Iets wat de meeste mensen niet doen. Of start eens bootcamp op je Mac, je zult zien dat het beeld dan goed is.SanderPS3 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 21:10:
[ Voor 60% gewijzigd door Philflow op 13-08-2009 11:34 ]
Ik heb een Hitachi HTS545050B9SA02 erin gekregen.Blaizer schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 11:03:
[ Voor 19% gewijzigd door Z-Dragon op 13-08-2009 11:31 ]
^ Wat hij zegt.
@Z-dragon: thx! 
Danku voor de snelle reacties
Net even de review gelezen, 'k ben verrast dat hij zo goed scoort tov Scorpio Blue. Neem'k dan wel de standaard 500gb schijf van Apple, dan hoef ik niet meteen mijn macbook open te schroevenFalconey schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 11:08:
Op het forum van MacRumors had ik gelezen dat dit de Hitachi 5k500.b is. Die schijf is van de 500gb modellen de zuinigste, maar niet de snelste (random access is 18ms).
Danku voor de snelle reacties
Synthetische benchmarks zijn ongeschikt om conclusies te trekken. Hier heb je real world benchmarks:Blaizer schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 11:53:
Net even de review gelezen, 'k ben verrast dat hij zo goed scoort tov Scorpio Blue. Neem'k dan wel de standaard 500gb schijf van Apple, dan hoef ik niet meteen mijn macbook open te schroeven
http://techreport.com/articles.x/17010/1
Met mat scherm?Dotto schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 11:16:
Eergisteren de Macbook Pro 2.66Ghz gekocht. Wordt vandaag geleverd. Ik ben benieuwd!
Anoniem: 274511
Bofkont.Dotto schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 11:16:
Als je hem vandaag ook daadwerkelijk krijgt.
Afgelopen zaterdag 2.66Ghz gekocht.
Verkeerde gekregen nog steeds niet omgeruild omdat ze iedere keer hem niet hebben.
Vandaag even weer bellen of ik word ik gebeld.
Eej ik werd net gebeld is dat niet toevallig!
Hop hop snel naar de stad!
Jeeej ik heb hem.
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 274511 op 13-08-2009 15:28 ]
Kleine vraag, ik heb een Macbook Pro 17inch sinds juni (laatste versie). Deze kwam standaard met 10.5.7, nergens problemen mee gehad tot ik de widget van iStatPro installeerde. MBP kwam met zwart scherm uit slaapstand, geen enkele manier behalve reset hielp om de laptop aan de praat te krijgen.
Na update naar 10.5.8 installeer ik deze widget opnieuw, alweer hetzelfde probleem.
Is dit een algemeen probleem aangezien ik zonder iStatPro geen enkel probleem ondervind?
Na update naar 10.5.8 installeer ik deze widget opnieuw, alweer hetzelfde probleem.
Is dit een algemeen probleem aangezien ik zonder iStatPro geen enkel probleem ondervind?
In het verleden weleens voorgekomen bij meerdere MBP bezitters. Op een gegeven moment was het probleem weg (volgens mij met de 10.5.2 of .3 update). Probeer bij iStatPro eens je network gedeelte uit te schakelen. Ik meen me te herinneren dat als je een onderdeel uitzette het probleem ook verholpen was.Den_John schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 18:23:
Kleine vraag, ik heb een Macbook Pro 17inch sinds juni (laatste versie). Deze kwam standaard met 10.5.7, nergens problemen mee gehad tot ik de widget van iStatPro installeerde. MBP kwam met zwart scherm uit slaapstand, geen enkele manier behalve reset hielp om de laptop aan de praat te krijgen.
Lees dit topic maar eens even door
[ Voor 6% gewijzigd door nadroJ op 14-08-2009 18:41 ]
Sowieso schrijf je zo!
Anoniem: 288974
mooi dat ie eindelijk binnen is. nu wel de goede en alles werkend?Anoniem: 274511 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 12:18:toon volledige bericht
[...]
Bofkont.
Als je hem vandaag ook daadwerkelijk krijgt.
Afgelopen zaterdag 2.66Ghz gekocht.
Verkeerde gekregen nog steeds niet omgeruild omdat ze iedere keer hem niet hebben.
Vandaag even weer bellen of ik word ik gebeld.
Eej ik werd net gebeld is dat niet toevallig!
Hop hop snel naar de stad!
Jeeej ik heb hem.
Anoniem: 313540
Een week geleden heb ik mijn macbook white verkocht voor 650 euro. Hij was pas 7 maanden oud maar vertoonde al na 4 maanden verkleuringen en scheurtjes. Dit was verder goed opgelost door apple maar hij begon nu weer dezelfde fouten te vertonen. Ik had geen zin om om de 4 maanden de topcase te laten vervangen dus toen heb ik maar besloten om hem te verkopen.
Vandaag een superdeal gehad van een top gast die zijn 13" macbook pro (2,26ghz mid '09 model) voor 800 euro wegdeed! Hij is pas een maand oud en is eigenlijk nog zo goed als nieuw. Net mijn installatie teruggehaald via time machine en ben nu even aan het ontdekken hoe die multitrack pad werkt. Het scherm lijkt trouwens ook een stuk scherper dan die van mijn oude macbook white?
Vandaag een superdeal gehad van een top gast die zijn 13" macbook pro (2,26ghz mid '09 model) voor 800 euro wegdeed! Hij is pas een maand oud en is eigenlijk nog zo goed als nieuw. Net mijn installatie teruggehaald via time machine en ben nu even aan het ontdekken hoe die multitrack pad werkt. Het scherm lijkt trouwens ook een stuk scherper dan die van mijn oude macbook white?
Het punt is niet dat je er iets mee stuk maakt, het punt is dat het compleet zinloos is omdat jij niet de exact zelfde combinatie hebt. De kleuren zijn vaak gewoon verkeerd als je zo'n profiel overneemt. Sta niet raar te kijken dat je scherm ineens groen uitslaat of juist te rood of blauw is. Je zult echt zelf met kleurkalibratie aan de slag moeten gaan, je kunt niet een profiel van een ander gebruiken. In OS X kun je ook softwarematig die kalibratie doen maar dan moet je het op het oog doen. Daar heb je ook speciale sites voor (ik geloof dat er eentje in het topic over de dell ultrasharp serie in het beeldscherm subforum hier staat). Het is niet ideaal maar voor wie geen spyder o.i.d. heeft, kan lenen of wil kopen wel een aardige oplossing.Philflow schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 11:16:
[...]
Ben ik het niet mee eens. Er kan immers niets mis gaan. Dus lekker zoveel mogelijk verschillende profielen downloaden en proberen maar. Tuurlijk is het beter een Spyder te kopen/regelen maar niet iedereen wil/kan dat.
Errrm, je zin bevat de bewoording "mijns inziens" en jij vindt dat er dan geen sprake is van een subjectieve uitspraak? Bedoel je daar nu niet het woord "objectief" i.p.v. "subjectief"? Zoals je zelf al aangeeft vindt jij de Windows manier prettig maar als je nou eens op dit forum en diverse andere fora zoekt naar de font rendering zoals OS X, Windows en Linux dat doen dan zul je vinden dat het ontzettend subjectief is. Iedereen heeft z'n eigen voorkeur: de ene is idolaat van de Windows manier terwijl een ander toch echt liever de OS X of Linux wijze heeft. Dat is niet zo raar omdat de benadering van die 3 manieren ook gewoon anders is met ieder zo hun voor- en nadelen. Je kunt en mag dan ook absoluut zomaar brullen dat de een beter is dan de ander, je zult daar toch de nodige onderbouwing voor moeten geven.Ik ken de verschillen tussen Windows en Apple font rendering en Windows Cleartype is mijns inziens gewoon scherper. Wat mij betreft hebben we het dan niet over een subjectieve uitspraak. Ik zie trouwens niet waarom ik er voor zou moeten oppassen, maar dat terzijde. (OS X boven, Windows beneden)
[afbeelding]
[afbeelding]
http://www.codinghorror.com/blog/archives/000884.html
Wat je mooier vind is natuurlijk iets anders. En het klopt dan OS X fonts scherper worden als ze groter worden, maar dan komen ze gewoon op hetzelfde scherpte niveau als Windows.
Het probleem wat mensen veel hebben bij de Windows font rendering is het dubbelzien van letters waardoor er misselijkheid, zere/vermoeide ogen, hoofdpijn, etc. kan ontstaan (dat dubbelzien dit doet is gewoon medisch bewezen en kan iedere opticien en oogarts je uitleggen). Zij zien (net als ik dat doe) een groen en rood randje aan die letters zitten net als het zwart zelf. Dat hebben die mensen bijvoorbeeld weer niet bij de OS X en/of Linux fontrendering. Als er sprake is van dubbelzien is er geen sprake meer van scherpe letters (als het scherp zou zijn dan zou je ook niet dubbelzien). In dat geval is het dus ook onmogelijk dat bij het vergroten van de fonts in OS X de boel naar de scherpte van Windows komt omdat er geen sprake is van scherpte
Dit is een algemeen probleem, sterker nog, iStat Pro en iStat Menu's willen nog wel eens vaker rare dingen doen op OS X. Zo kan het bijvoorbeeld ook zijn dat je systeem gewoon ineens hangt en je dan maar een forced shutdown moet doen (de powerknop ingedrukt houden). Je kunt alternatieven gebruiken als MenuMeters en Geektool, daarmee zijn de problemen niet aanwezig.Den_John schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 18:23:
Bovenstaande wil overigens niet zeggen dat er altijd problemen zijn met deze software. Het is alleen echter wel zo dat als je bovenstaande vaagheden hebt, het niet raar is als ze verdwijnen wanneer je de iStat software verwijderd.
ik heb de iStat nano widget en die doet het altijd prima gelukkig. De font rendering van Windows vind ik veel te hard bij vertikale en horizontale lijnen en veel te vaag bij gebogen lijnen, geef mij maar OS X rendering
Inderdaad super subjectief.
Anoniem: 274511
Ja bedankt dat je er naar vraagt.
Alles werkt lekker soepel en de batterijen is echt een heel stuk beter.
Ze hebben me goed geholpen dus daar ben ik ook tevreden over.
Alles werkt lekker soepel en de batterijen is echt een heel stuk beter.
Anoniem: 274511 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 22:45:
Ja bedankt dat je er naar vraagt.
Alles werkt lekker soepel en de batterijen is egt een heel stuk beter.
offtopic:
Ik wil niet de taalnazi uithangen ofzo, maar 'egt' ?
Word ik nu zo oud, of is het zo beroerd gesteld met de taalbeheersing tegenwoordig?
Ik wil niet de taalnazi uithangen ofzo, maar 'egt' ?

Launching containers into space
Is toch meer de msn generatie denk ik dan, ik lees er ook gewoon overheen. Niet dat ik dat grammaticaal goedkeur, maar omdat het echt msn taal isWhieee schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:44:
[...]
offtopic:
Ik wil niet de taalnazi uithangen ofzo, maar 'egt' ?Word ik nu zo oud, of is het zo beroerd gesteld met de taalbeheersing tegenwoordig?
Je kunt het wel 'compleet zinloos' noemen maar de realiteit is dat het voor mij goed heeft gewerkt en voor vele anderen ook. Als voorbeeld zie hier mensen die gecalibreerde profielen uitwisselen voor de 9CC2 display van de 13" MBP. En zo zijn er vele threads met mensen die dik tevreden zijn met deze 'compleet zinloze' methode.ppl schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 21:05:
[...]
Het punt is niet dat je er iets mee stuk maakt, het punt is dat het compleet zinloos is omdat jij niet de exact zelfde combinatie hebt.
Scherpte is objectief vast te stellen lijkt me. Waarschijnlijk is er wel een computer algoritme dat het kan bepalen. Cleartype is scherper. OS X heeft andere voordelen. En als je er niet mee eens bent dat scherpte objectief vast te stellen is zie het dan maar als mijn subjectieve mening.Errrm, je zin bevat de bewoording "mijns inziens" en jij vindt dat er dan geen sprake is van een subjectieve uitspraak? Bedoel je daar nu niet het woord "objectief" i.p.v. "subjectief"?
Wat je prettiger, mooier of beter vindt is een totaal andere discussie die mij weinig interesseert (no offense). Ieder heeft immers zijn voorkeuren.
Ik zei "scherper", niet beter. 'Brullen' deed ik volgens mij ook niet, maar goedppl schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 21:05:
[...]
Je kunt en mag dan ook absoluut zomaar brullen dat de een beter is dan de ander
[ Voor 26% gewijzigd door Philflow op 15-08-2009 07:47 ]
Lijkt me niet. Ik vind Cleartype namelijk helemaal niet scherper dan de OSX fontrendering, integendeel. Cleartype geeft altijd een onrustig onscherp effect, alsof je een TFT aanstuurt op een te lage resolutie...Philflow schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 07:27:
Scherpte is objectief vast te stellen lijkt me.
Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD
Ik denk dat scherpte wel objectief vast te stellen is door een computer, maar goed. Los daarvan, welke vind je scherper, onder of boven?jalumsx schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 18:10:
[...]
Lijkt me niet. Ik vind Cleartype namelijk helemaal niet scherper dan de OSX fontrendering, integendeel. Cleartype geeft altijd een onrustig onscherp effect, alsof je een TFT aanstuurt op een te lage resolutie...

Dit is een screendump met safari en IE opgeslagen als .bmp. Helaas maakt photobucket er een jpg van maar als dat voor kwaliteits verlies lijdt is dat voor beide.
[ Voor 12% gewijzigd door Philflow op 15-08-2009 18:31 ]
ik heb nu de nieuwe MBP en ben echt hysterisch enthousiast over het beeldscherm, veel beter dan ik verwacht had. Heb al even met Lightroom zitten spelen, maar ik merk dat ik even opnieuw naar mijn werokflow moet gaan kijken. Ik heb wel het idee dat het meer wysiwyg qua kleurweergave is dan op mijn brakke Dell notebookjes waar ik de afgelopen tijd mee gewerkt heb.
Wat ik erg wennen vindt is het gebruik van de sneltoetsen, die zitten echt overal op een andere plaats. Mac OS X zelf is fantastisch, duidelijk met de gebruiker in gedachte geschreven en heerlijk snel verg met XP en Vista.
Viel me wel op dat de layout me erg bekend voorkwam.... zeker als je een tijdje met Ubuntu hebt gewerkt.
Wat ik erg wennen vindt is het gebruik van de sneltoetsen, die zitten echt overal op een andere plaats. Mac OS X zelf is fantastisch, duidelijk met de gebruiker in gedachte geschreven en heerlijk snel verg met XP en Vista.
Viel me wel op dat de layout me erg bekend voorkwam.... zeker als je een tijdje met Ubuntu hebt gewerkt.
Mja, als je het statistisch weer zou moeten geven kom je op percentages van 1 of 2 % uit waar het werkt (moraal: bij het leeuwendeel van de mensen werkt het dus totaal niet en levert het een verslechtering op!). Het is geen enkele garantie omdat een kleurprofiel nou eenmaal uniek is voor de configuratie die je hebt. Zolang men nog steeds niet in staat is om panels te produceren met een consistente kwaliteit hangt alles van de geluksfactor af. Als het werkt heb je mazzel maar ga er nou alsjeblieft niet vanuit dat die dingen elders werken en geef het dan ook niet als advies aan iemand. Beter advies is om zelf een profiel te maken middels de kalibratie tool in OS X zelf. Succesgarantie met die tool is vele vele vele malen hoger dan domweg maar kleurprofielen proberen.Philflow schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 07:27:
[...]
Je kunt het wel 'compleet zinloos' noemen maar de realiteit is dat het voor mij goed heeft gewerkt en voor vele anderen ook. Als voorbeeld zie hier mensen die gecalibreerde profielen uitwisselen voor de 9CC2 display van de 13" MBP. En zo zijn er vele threads met mensen die dik tevreden zijn met deze 'compleet zinloze' methode.
Het zijn wiskundige berekeningen om die tekst op te maken dus dat kun je ook wiskundig testen (en dat is objectief). Het punt is echter dat je hier ook te maken hebt met de factor "mens", namelijk de gebruiker die met de machine aan het werk moet. Dat deel kun je absoluut niet objectief testen, dat is alleen maar subjectief. Het gaat er in deze ook om wat de gebruiker als scherp ervaart naast wat ook daadwerkelijk scherp is. De link die je gaf laat duidelijk zien dat beide methodes geheel correct zijn en scherpe resultaten oplevert. Dat wil echter niet zeggen dat gebruikers dat ook als zodanig ervaren. We hebben hier ook al meteen mooie voorbeelden daarvan: jij ervaart Cleartype als de scherpste, ik eerder die van OS X (hoewel die ook niet superscherp is).Scherpte is objectief vast te stellen lijkt me. Waarschijnlijk is er wel een computer algoritme dat het kan bepalen. Cleartype is scherper. OS X heeft andere voordelen. En als je er niet mee eens bent dat scherpte objectief vast te stellen is zie het dan maar als mijn subjectieve mening.
Wat jij vindt boeit ook totaal niet. Als jij iemand advies over iets wil geven dan moet je dat zo objectief mogelijk doen, vooral op dit gebied. De keuze is niet aan jou om te maken, dat is wat de ander zelf moet en mag doen. Je had dan beter kunnen vertellen wat beide technieken inhouden en dat het nogal subjectief is wat men als scherp ervaart. Had je mooi je eigen verhaal als voorbeeld kunnen toevoegen dat jij liever Cleartype hebt. Een ander boeit het namelijk ook totaal niet wat jouw voorkeur is, ze willen graag iets hebben om hun eigen voorkeur te kunnen bepalenWat je prettiger, mooier of beter vindt is een totaal andere discussie die mij weinig interesseert (no offense). Ieder heeft immers zijn voorkeuren.
Precies en daar wringt dus de schoen. Je kunt er objectief naar bekijken en dan blijkt dat ze alle 2 dus scherp zijn. Je kunt er ook vanuit gebruikersoptiek naar kijken en dan wordt het heel erg subjectief: ze kunnen alle 2 scherp zijn, alle 2 onscherp of 1 van beide is scherp. Je moet je wel verplaatsen in degene die achter de computer kruipt en dat deed je totaal niet omdat je nog steeds domweg brult dat Cleartype scherper is (dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn!)Ik zei "scherper", niet beter. 'Brullen' deed ik volgens mij ook niet, maar goed
* Whieee zucht eens diep...
1. het ging hier over de MBP. Een discussie over font smoothing is razend interessant, maar niet voor iedereen. Apart topic voor openen in ASD wellicht?
2. Zowel in Leopard als in Snow Leopard is de font smoothing aanpasbaar (of wat mijn voorkeur is: LCD subpixel smoothing uitschakelbaar). Dit levert in mijn beleving scherpere fonts op. Zie eventueel ook mijn screenshots in het Snow Leopard ervaringen topic in ASD. Het aanpassen van de mate van font smoothing kan de beleving ervan behoorlijk beïnvloeden.
3. Na een potje Googlen heb ik eindelijk een goed beeld van de anti-glare versie van de MBP 15". And boy do I love it!
Anti-glare: no reflections!!
http://rocketsilence.com/wastebasket/matte_mbp/IMG_7336.jpg
Glossy: reflections
http://rocketsilence.com/wastebasket/matte_mbp/IMG_7340.jpg
Side by side
http://rocketsilence.com/wastebasket/matte_mbp/IMG_7295.jpg
Bezels up close
http://rocketsilence.com/wastebasket/matte_mbp/IMG_7299.jpg
1. het ging hier over de MBP. Een discussie over font smoothing is razend interessant, maar niet voor iedereen. Apart topic voor openen in ASD wellicht?
2. Zowel in Leopard als in Snow Leopard is de font smoothing aanpasbaar (of wat mijn voorkeur is: LCD subpixel smoothing uitschakelbaar). Dit levert in mijn beleving scherpere fonts op. Zie eventueel ook mijn screenshots in het Snow Leopard ervaringen topic in ASD. Het aanpassen van de mate van font smoothing kan de beleving ervan behoorlijk beïnvloeden.
3. Na een potje Googlen heb ik eindelijk een goed beeld van de anti-glare versie van de MBP 15". And boy do I love it!

Side by side
Bezels up close
Hoe, wat, waar heb je die zilveren rand gekocht?Whieee schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 00:05:toon volledige bericht
Side by side
Bezels up close
JUST CURIOUS!
Dat komt standaard bij de matte scherm versie van de >15'' Macbook promikevdzanden schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 01:00:
[...]
Hoe, wat, waar heb je die zilveren rand gekocht?
JUST CURIOUS!
Ik moet zeggen, het ziet er echt nice uit. Scherm trekt mooi geheel tussen de behuizing en het scherm. Jammer dat ik geen geld heb voor een 15''
* fanatic_david loves it too!Whieee schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 00:05:
Side by side
Bezels up close
Ik neem aan dat, wanneer je zo'n ontspiegeld scherm wilt, bestellen via de online store de enige optie is?
Ja, joepie, een scherm wat helemaal 'washed out' wordt ipv een reflectie in het scherm. Echt een verbetering.Whieee schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 00:05:toon volledige bericht
Side by side
Bezels up close

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Cleartype anti-aliasing werkt niet lekker; al je nog steeds duidelijk zichtbare aliasing als scherper wilt betitelen, be my guest. Maar presenteer het niet als een objectief feit want dat is het duidelijk niet.Philflow schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 18:20:
[...]
Ik denk dat scherpte wel objectief vast te stellen is door een computer, maar goed. Los daarvan, welke vind je scherper, onder of boven?
[afbeelding]
Dit is een screendump met safari en IE opgeslagen als .bmp. Helaas maakt photobucket er een jpg van maar als dat voor kwaliteits verlies lijdt is dat voor beide.
Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD
Sowieso zijn de foto's niet echt representatief. Niemand gaat immers schuin achter z'n Macbook werken... en juist bij de laatste foto, zie je dat de spiegeling er niet is. Doe mij maar het scherm met de glasplaat, dan kun je tenminste ook nog buiten werkenafterburn schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 10:24:
[...]
Ja, joepie, een scherm wat helemaal 'washed out' wordt ipv een reflectie in het scherm. Echt een verbetering.Geen van beiden is bruikbaar in fel licht.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Ik heb hier een mid-2007 MBP (mat scherm), en een unibody MacBook (glasplaat). Met beide kan je buiten werken, dat is sowieso geen issue met de huidige Apple laptops. De reden dat ik voor mat kies en niet voor glossy zijn de reflecties. Op een mat scherm kan ik werken waar ik wil, en het ergste wat me kan overkomen is een lichtere vlek in mijn scherm. Op een glossy scherm is het veel lastiger een werkplek te vinden waar ik geen last heb van reflecties, zelfs als er geen direct zonlicht is. Op een glossy scherm moeten mijn ogen voortdurend accommoderen tussen de reflecties op de glasplaat, en het beeld op het scherm. Voor sommige mensen is dit geen enkel probleen; voor (behoorlijk wat) andere mensen levert dit vermoeidheidsverschijnselen op, hoofdpijn en soms zelfs ernstige gezondheidsklachten.Hoedje schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 10:35:
[...]
Sowieso zijn de foto's niet echt representatief. Niemand gaat immers schuin achter z'n Macbook werken... en juist bij de laatste foto, zie je dat de spiegeling er niet is. Doe mij maar het scherm met de glasplaat, dan kun je tenminste ook nog buiten werken. Maar goed, smaak verschilt dus het is mooi dat ze optie weer aanbieden.
Op een mat scherm kan ik de gehele dag werken, zonder enig probleem. Op mijn MacBook moet ik regelmatig even weg van mijn werkplek, simpelweg om even mijn ogen wat rust te gunnen. Door een oogafwijking gebruik ik ook vrijwel altijd alleen mijn rechteroog voor schermwerk, dus als ik dan ook nog voortdurend moet accommoderen tussen reflecties en hetgeen dat ik eigenlijk wil zien, is het dus dubbel vermoeiend.
Het verschil. Ter info: de zon staat op dit moment aan de andere kant van mijn appartement. Het valt nu nog mee.

Wel belachelijk dat je nu extra moet betalen voor een matte MBP. Echt weer zo'n geld-uit-je-zak-klop actie van Apple.
Sowieso schrijf je zo!
Ook mijn smaak.Hoedje schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 10:35:
[...]
Sowieso zijn de foto's niet echt representatief. Niemand gaat immers schuin achter z'n Macbook werken... en juist bij de laatste foto, zie je dat de spiegeling er niet is. Doe mij maar het scherm met de glasplaat, dan kun je tenminste ook nog buiten werken. Maar goed, smaak verschilt dus het is mooi dat ze optie weer aanbieden.
Whieee: Ik zie de reflecties niet eens (tenzij ze echt heel erg zijn), ik moet er echt naar kijken en focussen op de reflectie wil ik het zien. Waar ik wel last van heb is het washed out scherm met een matte, waardoor ik niet goed meer kan lezen wat er op het scherm staat.
Maar keus is goed. Zo kan iedereen krijgen waar hij lekker mee kan werken.
[ Voor 8% gewijzigd door afterburn op 16-08-2009 15:26 ]
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
aangezien mijn laptop plotseling is overleden. Moet ik nu sneller een andere laptop hebben.
Nu ben ik naar mac gaan kijken.
Maar blijf nog op een paar dingentjes steken.
Ik kom uit op 2 configuraties die naar mijn idee wel aardig zijn..
De macbook pro 13 inch. met de 2.26ghz processor.
En dan 4gb ram ipv 2 en 250gb hd ipv 160 voor € 1.284,01
Of 13-inch: 2.53GHz voor € 1.399,00
Merk je nou echt veel van dat kleine snelheids verschil. En is het die 115 euro waard?
Merk je nou echt veel van dat kleine snelheids verschil. En is het die 115 euro waard?
Naar mijn bescheiden mening doet die paar mhz t em niet..meer ram en evt een 7200rpm hdd is nuttiger denk ikThe Fatal schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:02:
aangezien mijn laptop plotseling is overleden. Moet ik nu sneller een andere laptop hebben.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Ik heb zelf destijds de goedkoopste 13.3 genomen ( 2.0GHz unibody early 2009 ) en heb hier 4GB ram en een 500GB hd ingezet. Heb deze vergeleken met de 13.3 van een leraar ( 2.4GHz unibody early 2009 ) met 2GB ram en een 160GB hd ( voor uiteindelijk hetzelfde bedrag ) en heb ondervonden dat mijn laptop meer en zwaardere programma's aankon dan de macbook van hem. Vooral met Virtualisatie software is dit goed te merken.The Fatal schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:02:
Ik raad je dus aan om de goedkopere te nemen en deze te upgraden. Helemaal mooi is de duurste nemen en upgraden, maar dat ligt aan je budget
Bedenk wel; zelf upgraden is goedkoper maar lees eerst even het topic door die hier loopt over je geheugen vervangen omdat de MacBook nogal nauwkeurig is met het type geheugen.
Ik heb zelf ook de 2ghz met 500gb hdd en 4gb geheugen. Het klopt inderdaad dat deze upgrades de moeite waard zijn. Maar hardeschijf en geheugen upgraden kan je altijd nog en je processor upgraden niet, je hebt zo een betere basis om mee te beginnen dus ik zou de duurdere pakken. en dan een maand later 500gb kopen en geheugen ben je inclusief verzend kosten zo'n 150 euro extra kwijt.
[ Voor 40% gewijzigd door -NRG- op 16-08-2009 21:43 ]
gaat de accu duur dan ook ver achteruit met 7200rpm?2Dutch schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:55:
[...]
Naar mijn bescheiden mening doet die paar mhz t em niet..meer ram en evt een 7200rpm hdd is nuttiger denk ik
Zit daar veel prestatie verschil in als je dat vergelijkt met 5400rpm?
dus over het algemeen is is die paar extra ghz niet echt het geld waard?
Beter besteden in ram en eventueel hd.
Lees eens het topic 'Harde schijf vervangen' door. Daarin staan wat links naar tests waarin bijvoorbeeld de WD5000 BEVT (5400 toeren dus) als een van de beste schijven naar voren komt. Die schijf verslaat alle andere 5400 schijven en ook enkele 7200 schijven (die ook getest werden). Verkijk je niet op 7200, het is niet the holy grail. Laat je even goed informeren (of doe dat zelf via internet)
[ Voor 10% gewijzigd door nadroJ op 16-08-2009 22:26 ]
Sowieso schrijf je zo!
Dankje..
Ga ik vanavond eventjes verder lezen.
maar het belangrijkste voor mij is eigenlijk de snelheid van de cpu.
Is dat echt merkbaar met opstarten.
Gebruik de laptop vooral eigenlijk voor films kijken. Wat downloaden, tekst verwerken. Messenger/skype.Internetten
En fotos. (photoshop en lightroom)
Gebruik de laptop vooral eigenlijk voor films kijken. Wat downloaden, tekst verwerken. Messenger/skype.Internetten
[ Voor 73% gewijzigd door The Fatal op 17-08-2009 14:29 ]
nou, volgens mij niet hoor. het is bekend dat een (iets) hogere cpu-kloksnelheid voornamelijk zichtbaar is in synthetische benchmarks en veel minder in real-life situaties.
dit kan je eigenlijk niet merken niet in de zin van een windows machine. osx draait al heel anders. het verschil tussen die 2 cpu's zal je ook niet echt merken denk ik. maar zoals gezegd als je het geld heb kan je beter met de duurdere basis beginnen dan kan je alsnog je geheugen en hdd upgraden later als dat nodig is.The Fatal schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:25:
Dankje..
Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.
Heb wat gelezen, HD upgraden is dus niet echt moeilijk als je maar de goede hd pakt.
Maar vervalt daarmee ook de garantie?
Verder ben zit ik nu wel aan de 2.53 ghz te denken.
Want die heeft al meer ram grotere hd. en is dan 115 euro duurder. Maar hd kan altijd nog vervangen worden.
Maar hoe zijn de ervaringen verder met de nieuwe 13inch verder over het algemeen?
Maar vervalt daarmee ook de garantie?
Verder ben zit ik nu wel aan de 2.53 ghz te denken.
Want die heeft al meer ram grotere hd. en is dan 115 euro duurder. Maar hd kan altijd nog vervangen worden.
Maar hoe zijn de ervaringen verder met de nieuwe 13inch verder over het algemeen?
nadroJ schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 14:09:
Wel belachelijk dat je nu extra moet betalen voor een matte MBP. Echt weer zo'n geld-uit-je-zak-klop actie van Apple.
Dit is gewoon een variant die aan een kleine minderheid van de gebruikers verkocht wordt, en als ik even moet gokken zelfs een extra onderdeel nodig heeft (de zilveren omlijsting met anti-glare folie er in).
Dus je hebt
1) een extra SKU die relatief duur in de omgang is omdat je er minder van wegzet, en
2) een hogere BOM voor die variant.
Blijkbaar vind jij het onlogisch, nee zelfs een "geld-uit-je-zak-klop actie" als de mensen die voor dat model kiezen extra moeten dokken?! Weird.
Zoef
Die toon is natuurlijk nergens voor nodig he...Zpottr schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 17:45:
[...]
ja, ja.
Dit is gewoon een variant die aan een kleine minderheid van de gebruikers verkocht wordt, en als ik even moet gokken zelfs een extra onderdeel nodig heeft (de zilveren omlijsting met anti-glare folie er in).
Dus je hebt
1) een extra SKU die relatief duur in de omgang is omdat je er minder van wegzet, en
2) een hogere BOM voor die variant.
Blijkbaar vind jij het onlogisch, nee zelfs een "geld-uit-je-zak-klop actie" als de mensen die voor dat model kiezen extra moeten dokken?! Weird.
Ik vind het persoonlijk niet heel raar dat mensen het een 'geld-uit-je-zak-klop-actie' vinden, en dat staat los van de populariteit van deze SKU, of de BOM. De eerste MBP's waren standaard uitgerust met het anti-glare scherm, maar je kon zonder extra kosten gaan voor een glossy display. Nu, 2 jaar later, is de wereld omgedraaid en zijn de schermen standaard glossy, en is anti-glare de BTO optie. Echter kost het ditmaal wel geld.
Ik zal persoonlijk niet zeuren over die paar tientjes voor een scherm, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen het een beetje raar vinden. Maar goed, Apple moet geld verdienen, en dat doe je vooral door dikke marges op opties te zetten. Maatwerk = meer logistieke schijven = duurder.
Ik ben vandaag eens bij Switch (Apple Prem Reseller) langsgeweest, om te informeren over de 13" MBP en het mat scherm.
Er is een officiële mededeling van Apple uitgegaan dat deze dus niet met mat scherm komen.
Best wel jammer, imo.
Ik ben namelijk van plan om een 13"MBP aan te schaffen, maar mat werkt (naar mijn ervaring) toch veel leuker...
Er is een officiële mededeling van Apple uitgegaan dat deze dus niet met mat scherm komen.
Best wel jammer, imo.
Ik ben namelijk van plan om een 13"MBP aan te schaffen, maar mat werkt (naar mijn ervaring) toch veel leuker...
Anoniem: 136075
Ik ga waarschijnlijk zeer binnenkort een nieuwe Macbook Pro aanschaffen, maar zitten er eventuele nieuwe Macbook's in the pipeline, die op korte termijn uitgebracht worden? Zou jammer zijn als ik een nieuwe koop en er binnen een paar weken nieuwe modellen komen...
Inderdaad, de site is sowieso wel handig. Ik denk overigens pas dat de Macbooks pas weer in februari volgend jaar een update krijgen, tijdens Macworld 2010.
Het zal je in ieder geval niet gaan tegenvallen 
Ik heb inmiddels m'n MBP alweer terug van de reparatie. Had het beestje moeten inleveren omdat ik last kreeg een knipperend LED-scherm (9400M bug - ik heb een 2.53 eind 2008 model). Binnen een week was ie weer gemaakt en kon via de site van iCentre (waar ik hem heb ingeleverd) precies zien in wel stadium van de reparatie hij zat. Nadat ik hem heb opgehaald gelijk maar even een stresstest op de 9400M gedaan en hij doet ut weer perfect
Ik heb inmiddels m'n MBP alweer terug van de reparatie. Had het beestje moeten inleveren omdat ik last kreeg een knipperend LED-scherm (9400M bug - ik heb een 2.53 eind 2008 model). Binnen een week was ie weer gemaakt en kon via de site van iCentre (waar ik hem heb ingeleverd) precies zien in wel stadium van de reparatie hij zat. Nadat ik hem heb opgehaald gelijk maar even een stresstest op de 9400M gedaan en hij doet ut weer perfect
::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::
Sinds 2 weken mijn MBP 13" binnen. Nu heb ik een probleem dat vermoedelijk te maken heeft met de harddisk... Af en toe (eens elk kwartier ofzo) bevriest het hele systeem, hij reageert nergens meer op voor zo'n 20 seconden (LANG dus). Als het systeem dan weer 'vrij' komt, hoor ik de harddisk weer aan gaan / opspinnen. Is dit een bekend probleem bij een van jullie? PRAM al gereset, laatste updates geinstalleerd, dat hielp allemaal niet...
Anoniem: 312899
Ik heb nu mijn MPB verbonden met mijn pc scherm via de displayport naar vga adapter. Alleen ik vroeg me af het mogelijk is om ook het boot scherm enzovoort op het tweede scherm te krijgen?
Klinkt als een probleem met de freefall-sensor...R4NCOR schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 16:14:
Sinds 2 weken mijn MBP 13" binnen. Nu heb ik een probleem dat vermoedelijk te maken heeft met de harddisk... Af en toe (eens elk kwartier ofzo) bevriest het hele systeem, hij reageert nergens meer op voor zo'n 20 seconden (LANG dus). Als het systeem dan weer 'vrij' komt, hoor ik de harddisk weer aan gaan / opspinnen. Is dit een bekend probleem bij een van jullie? PRAM al gereset, laatste updates geinstalleerd, dat hielp allemaal niet...
op de apple site staat een foto van de batterij indicator aan de linkerkant, hoe zet je die aan ?
ik zie geen groene ledje's branden
Zit een klein rond knopje naast.Mr. Noodle schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 18:57:
op de apple site staat een foto van de batterij indicator aan de linkerkant, hoe zet je die aan ?
Een aantal berichten zijn verplaatst naar Levertijd Apple producten - Deel 6. Mededelingen over bestellingen en levertijden horen hier niet thuis, maar in het levertijden topic. Dit topic is enkel en alleen voor ervaringen met en discussie over de MacBook Pro. Dat geldt ook voor problemen, die horen in een apart topic
[ Voor 7% gewijzigd door Daedalus op 18-08-2009 19:58 ]
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Nm., reactie op oude post perongeluk.
[ Voor 79% gewijzigd door CyBeR op 19-08-2009 13:48 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

klopt het dat je niet zomaar vista kan installeren met bootcamp ? ik hoorde dat vista niet de fans kon regelen???
Anoniem: 181666
Sinds vorige week ben ik ook in het bezit van een MacBook Pro 15'' (standaard config met US-Layout)
Omdat het deel naast het trackpad nogal gevoelig is voor (horloge)krassen, heb ik besloten om er een Moshi Palmguard op aan te brengen. Natuurlijk ziet de Mac er 'naakt' altijd mooier uit, maar ik vond dit toch wel een redelijke low-profile oplossing

Edit: Op de onderste foto is de palmguard nog niet vastgeplakt (camera vasthouden en ondertussen de palmguard opplakken was een beetje lastig
) Het eindresultaat is dus nog iets dunner en uiteraard zonder de lichte bolling linksonderin.
Ik heb hem overigens direct besteld via de website van de fabrikant. Inclusief express verzending (zondag besteld, vandaag ontvangen!) kostte het in totaal slechts $34,90 (ongeveer €25)
Omdat het deel naast het trackpad nogal gevoelig is voor (horloge)krassen, heb ik besloten om er een Moshi Palmguard op aan te brengen. Natuurlijk ziet de Mac er 'naakt' altijd mooier uit, maar ik vond dit toch wel een redelijke low-profile oplossing

Edit: Op de onderste foto is de palmguard nog niet vastgeplakt (camera vasthouden en ondertussen de palmguard opplakken was een beetje lastig
Ik heb hem overigens direct besteld via de website van de fabrikant. Inclusief express verzending (zondag besteld, vandaag ontvangen!) kostte het in totaal slechts $34,90 (ongeveer €25)
[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 181666 op 19-08-2009 21:47 ]
Ik ben sinds een week de trotse bezitter van een Macbook Pro 15inch, de 2.8Ghz (My First Mac
). Had em besteld via de apple store aangezien ik nogal wat studentenkorting kon krijgen omdat ik en via een link op de slim website naar de apple store ben gegaan, dan krijg je zeker veel meer korting dan de normale studenten korting.
Maar tot nu toe bevalt hij mij zeer goed en heb ondertussen ook via bootcamp Win7 RTM 64bit geinstalleerd en moet zetten dat het ook zonder problemen ging wonderbaarlijk.
Maar tot nu toe bevalt hij mij zeer goed en heb ondertussen ook via bootcamp Win7 RTM 64bit geinstalleerd en moet zetten dat het ook zonder problemen ging wonderbaarlijk.
Anoniem: 312899
Eerste wat je moet doen natuurlijk als je je mac gekocht hebt:Ice_Lord schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 02:11:
Ik ben sinds een week de trotse bezitter van een Macbook Pro 15inch, de 2.8Ghz (My First Mac). Had em besteld via de apple store aangezien ik nogal wat studentenkorting kon krijgen omdat ik en via een link op de slim website naar de apple store ben gegaan, dan krijg je zeker veel meer korting dan de normale studenten korting.
Windows installeren

elke keer weer maar dit soort opmerkingen, beetje elitair. Het is gewoon in de basics een pc hoor als je nou windows erop wilt hebben om wat voor reden dan ook. als je wat games wilt spelen moet je wel, als je wat specifieke apps van school nodig hebt moet je ook, of mischien vind iemand het gewoon prettiger als het "heilige" OSX.Anoniem: 312899 schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 03:38:
[...]
Eerste wat je moet doen natuurlijk als je je mac gekocht hebt:
Windows installeren
nou, ieder zijn ding natuurlijk, maar ik koop geen dure mac om er daana windows op te installeren. En ik denk dat de meeste mensen een mac kopen omdat ze OS X willen, en niet alleen voor een aluminium laptop
Ik heb hem ook via Slim.nl besteld. Heb jij de facturen al ontvangen?Ice_Lord schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 02:11:
Ik ben sinds een week de trotse bezitter van een Macbook Pro 15inch, de 2.8Ghz (My First Mac). Had em besteld via de apple store aangezien ik nogal wat studentenkorting kon krijgen omdat ik en via een link op de slim website naar de apple store ben gegaan, dan krijg je zeker veel meer korting dan de normale studenten korting.
Zoals Rin al aangeeft zijn er genoeg redenen om Windows te installeren en zelfs al is er geen goede reden... Wat maakt dat uit? Waarom zou iemand zich moeten verdedigen voor het installeren van Windows op een Mac? Er mag best wat meer respect zijn voor de keuzes van anderen
.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Moet eerlijk bekennen dat ik mijn Mac wél voor het aliminium uiterlijk heb gekocht 
En de extreem lange batterijduur, de afwerking, het heerlijke toetsenbord (nog nooit zo lekker getypt!).
Mac OS X was meer bijzaak en ik vond het maar wennen. Maar ik raak er al aan opgewarmd. Een aantal van de beste features van de Macbook komen door Mac OS X. O.a. energiebeheer, en de instant wake na standby,en niet te vergeten de stabiliteit. Het beste vind ik nog, dat alle essentiele software (tekstverwerking, dvd afspelen) al geinstalleerd is.
Enige wat ik jammer vind, als tweaker zijnde ben ik heel vaak op zoek naar windows varianten van bepaalde progs, en dat gaat soms wat lastiger. Of zelfs normale apps. Was bijv. laatst een halfuur kwijt aan het zoeken naar een messenger voor windows live mét webcam ondersteuning.
Windows 7 installeer ik misschien ooit nog wel. Kan handig zijn voor bepaalde dingen. Op de een of andere manier geeft word 2008 dingen soms heel raar weer (voetnoten ed). Dan verlang ik toch wel naar de windows variant.
En de extreem lange batterijduur, de afwerking, het heerlijke toetsenbord (nog nooit zo lekker getypt!).
Mac OS X was meer bijzaak en ik vond het maar wennen. Maar ik raak er al aan opgewarmd. Een aantal van de beste features van de Macbook komen door Mac OS X. O.a. energiebeheer, en de instant wake na standby,en niet te vergeten de stabiliteit. Het beste vind ik nog, dat alle essentiele software (tekstverwerking, dvd afspelen) al geinstalleerd is.
Enige wat ik jammer vind, als tweaker zijnde ben ik heel vaak op zoek naar windows varianten van bepaalde progs, en dat gaat soms wat lastiger. Of zelfs normale apps. Was bijv. laatst een halfuur kwijt aan het zoeken naar een messenger voor windows live mét webcam ondersteuning.
Windows 7 installeer ik misschien ooit nog wel. Kan handig zijn voor bepaalde dingen. Op de een of andere manier geeft word 2008 dingen soms heel raar weer (voetnoten ed). Dan verlang ik toch wel naar de windows variant.
[ Voor 11% gewijzigd door B-Bandit op 20-08-2009 09:28 ]
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Mijn late 2007 MBP begint wat kuren te vertonen.. De accu houdt het eigenlijk amper een uur uit als ik gewoon wat aan het internetten ben en hij wordt behoorlijk warm.. Met mail en Firefox running is de MBP ongeveer 60 graden warm (CPU 64 graden, GPU 66 graden, HD 50 graden, gemiddeld ongeveer 60..).
Hoe warm wordt jullie MBP, ik kan me niet herinneren dat hij zo warm was toen ik hem net had.. De batterij ging vroeger ook veel langer mee, ik zit nog op 62% health na 242 cycles.. Heb helaas geen Apple Care
Hoe warm wordt jullie MBP, ik kan me niet herinneren dat hij zo warm was toen ik hem net had.. De batterij ging vroeger ook veel langer mee, ik zit nog op 62% health na 242 cycles.. Heb helaas geen Apple Care
Canon EOS 5D Mark II | Canon 17-40 F4.0L | Canon 50mm F1.8 | Tamron 28-75 F2.8 | Canon 430 EXII
Als SL uit is een clean install doen. Misschien helpt het een beetje. Je accu is wel gauw brak geworden dan. Ik heb een Mid 2007 MBP met ca. 580 cycles en een health die schommelt tussen de 55-65%. Gisteren heb ik toevallig opgelet hoe lang de accu meeging voordat de melding kwam en dat was 1u50m internetten, youtube enzo, mail open enzo. Geen via draad, geen wifi.
Ik heb al een tijd last datde MBP niet meer vanzelf in sleep gaat. Op een gegeven moment (tijd terug al) deed hij het niet meer. Ook als er geen enkel programma draait wilt hij niet sleepen. Alle instellingen staan wel goed. PRAM en SMC ofzo resetten hielp allemaal niet.
Als SL uit is ga ik denk ik voor een clean install, maar dan moet ik even alle belangrijke programma's erbij hebben zodat ik meteen alles weer kan installen.
Ik heb al een tijd last datde MBP niet meer vanzelf in sleep gaat. Op een gegeven moment (tijd terug al) deed hij het niet meer. Ook als er geen enkel programma draait wilt hij niet sleepen. Alle instellingen staan wel goed. PRAM en SMC ofzo resetten hielp allemaal niet.
Als SL uit is ga ik denk ik voor een clean install, maar dan moet ik even alle belangrijke programma's erbij hebben zodat ik meteen alles weer kan installen.
Sowieso schrijf je zo!
Valt de treshhold niet in te stellen wanneer hij automatisch in slaapstand moet gaan? Mijn macbook pro (5,1) is nog nooit netjes in slaap gevallen. Hij gaat de slaapstand voorbereiden maar voordat hij klaar is is de accu leeg. Volgens mij is een van de cellen niet lekker. Het is verder geen ramp omdat ik 90% van de tijd werk via stopcontact maar zou wel makkelijk zijn als hij in slaap valt bij 3% ofzo ipv 2%.
Ik heb een macbook pro die gekocht is op 16 juli en ik keek net met coconut battery en ik vind dat de accu vergeleken met mijn oude macbook wel erg snel verminderd. Mijn macbook white had na 4 maanden nog steeds de volle 100 en had ongeveer 70 cycles. Is dit nou normaal?

Mijn MBP van november 2008 had al heel snel hetzelfde, maar nu zit de accu nog steeds tussen de 95-98% elke keer als ik kijk.

De health-percentage schommelt ook vaak omlaag en weer omhoog. Mijn unibody van nov. 2008 zat enige tijd terug rond de 89-90%, maar zit nu weer op 96% (343 cycles).
Hopelijk heb ik hetzelfde want als het met dit tempo doorgaat dan verlies ik de mooiste ("7 uur" durende accu) eigenschap van deze generatie mbp's.. Dan gaat het weer richting de xxodd laptop die ik ooit heb gehad die het maar liefst 1.5 uur volhield!
Anoniem: 181666
Je hebt een 13'' model zo te zien? De batterij in mijn 15'' model heeft als original battery capacity 6500 mAh, en staat nu (na een calibratie) zelfs op 6561 mAh. Misschien dat opnieuw calibreren iets helpt?
Als je accu echt zo snel blijft zakken krijg je waarschijnlijk een nieuwe onder garantie. Apple zegt dat deze accu's 1000 loadcycles aan moeten kunnen.Anoniem: 313540 schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:35:
Hopelijk heb ik hetzelfde want als het met dit tempo doorgaat dan verlies ik de mooiste ("7 uur" durende accu) eigenschap van deze generatie mbp's.. Dan gaat het weer richting de xxodd laptop die ik ooit heb gehad die het maar liefst 1.5 uur volhield!
Ik zit er aan te denken om een macbook pro 13,3 te halen, voornamelijk voor school.
Het enigste wat ik er graag op zou willen spelen is Empire Total War, zou iemand even dit kunnen installeren en kijken op wat voor instellingen dit werkt, en of dit werkt ? alvast bedankt!
Het enigste wat ik er graag op zou willen spelen is Empire Total War, zou iemand even dit kunnen installeren en kijken op wat voor instellingen dit werkt, en of dit werkt ? alvast bedankt!
Ik heb dat nog nooit gedaan mischien dat het daardoor komt?Anoniem: 181666 schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:45:
[...]
Je hebt een 13'' model zo te zien? De batterij in mijn 15'' model heeft als original battery capacity 6500 mAh, en staat nu (na een calibratie) zelfs op 6561 mAh. Misschien dat opnieuw calibreren iets helpt?

edit: Het scheelt dat ik lekker in m'n bed heb lopen surfen met magsafe en nu in de bank hang zonder magsafe en hij is bijna leeg! Even wachten tot hij echt leeg is en dan maar weer aan de magsafe en slapen.
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 313540 op 21-08-2009 01:47 ]
Of iemand dit even zou kunnen installeren...6pack15 schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 01:31:
Ik zit er aan te denken om een macbook pro 13,3 te halen, voornamelijk voor school.
hey, dat lijkt wel een verstandige actie om even te doen. dankAnoniem: 313540 schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 01:41:
[...]
Ik heb dat nog nooit gedaan mischien dat het daardoor komt?Ik heb het even opgezocht (http://support.apple.com/kb/HT1490) en ik zal het zsm proberen en de resultaten hier posten!
Stap 1 als je overstapt naar OSX is om alle gewoontes (inclusief favo apps) die je had onder je vorige OS te laten varen. OSX is een ander platform, en werkt anders. Het is een logische reactie om op een nieuw platform je weg te zoeken met de kennis van je oude platform (ergo, je gaat op zoek naar Windows Messenger, Firefox, Thunderbird, etc). De gemiddelde Windows user zal op een Mac ook vrij snel enige frustratie hebben omdat je vensters simpelweg niet kan maximaliseren. En daar heeft Apple zijn eigen filosofie over (die naar mijn mening niet eens zo stom is).Shailesh schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 09:26:
De enige apps die het overleefd hebben sinds ik Windows gedumpt heb zijn VLC (wat ik ontdekt heb op Linux), Firefox (als backup browser, want Safari is _veel_ sneller), en Photoshop (daar is gewoon geen vervanger voor).
Dit is misschien helemaal niet zo'n slecht idee voor als ik een nieuwe MBP ga aanschaffen. De palmrest van mijn huidige ziet er na twee jaar zo uit (klikbaar):Anoniem: 181666 schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 21:37:
Sinds vorige week ben ik ook in het bezit van een MacBook Pro 15'' (standaard config met US-Layout)
Omdat het deel naast het trackpad nogal gevoelig is voor (horloge)krassen, heb ik besloten om er een Moshi Palmguard op aan te brengen. Natuurlijk ziet de Mac er 'naakt' altijd mooier uit, maar ik vond dit toch wel een redelijke low-profile oplossing![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Edit: Op de onderste foto is de palmguard nog niet vastgeplakt (camera vasthouden en ondertussen de palmguard opplakken was een beetje lastig) Het eindresultaat is dus nog iets dunner en uiteraard zonder de lichte bolling linksonderin.

Dit begon overigens al na een half jaar.
Maar was dat ook al aliminium? Ik krijg eerlijk gezegd niet de indruk dat de alu mbp echt gevoelig is voor krassen en slijtage.sunoke schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:04:
[...]
Dit is misschien helemaal niet zo'n slecht idee voor als ik een nieuwe MBP ga aanschaffen. De palmrest van mijn huidige ziet er na twee jaar zo uit (klikbaar):
[afbeelding]
Dit begon overigens al na een half jaar.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Zoek maar eens even op corrosie/corrosion. Komt wel redelijk vaak voor. Ik denk dat het ligt aan de zuurgraad van de specifieke gebruikers, maar that's just a feeling.
Sowieso schrijf je zo!
Ik had hem gisteren dus binnen gekregen, en nu eindelijk ermee kunnen spelen, moet nog even alles precies uitvogelen hoe het werkt en indesign en photoshop installeren, maar dat doe ik mooi vanavond.
Eerst even naar de Apple shop in Maastricht om een paar leuke spullen te halen.
Eerst even naar de Apple shop in Maastricht om een paar leuke spullen te halen.
Ik geef ook toe dat het design één van de redenen is waarom ik een MacBook Pro heb gekocht... De zeer lange batterijduur is ook een erg goede feature.Shailesh schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 09:26:
Moet eerlijk bekennen dat ik mijn Mac wél voor het aliminium uiterlijk heb gekocht
Het toetsenbord vind ik niet bijzonder veel beter dan op een willekeurige andere laptop, sterker nog, ik vind het erg onhandig dat op het toetsenbord de Page Up / Down, Home, End en Delete toetsen ontbreken. Je hebt die functies wel met Cmd en de pijltjestoetsen, maar ik vind het niet erg handig. Het was ook nogal wennen aan de Cmd toets die vaak in plaats van Ctrl op andere OS'en wordt gebruikt. En de een aparte toets met een plusminus- en paragraaf-teken op het toetsenbord vind ik nogal vreemd (tekens die je vrijwel nooit gebruikt, waarom is daarvoor een aparte toets nodig?).
Mac OS X was voor mij ook meer bijzaak, ik had 't nog nooit langer dan twee minuten gebruikt voordat ik mijn MacBook kocht. In de praktijk vind ik het niet speciaal veel gebruikersvriendelijker dan Windows of Ubuntu.
Ik had hiervoor een Dell XPS M1530 laptop, ook een laptop met een mooi design, maar vergeleken bij de MBP is die Dell toch een stuk minder "smooth". Ook werd die Dell vrij snel warm (mijn MBP wordt bijna nooit warm) en ging de batterij hoogstens 2 uur mee.
Wel grappig ik heb dezelfde ervaring. Toetsenbord is heel persoonlijk uiteraard maar wat betreft de looks en UI van OS X ervaar ik precies hezelfde.
Edit\ Heeft iemand al een SSD in zijn mid 2009 Macbook Pro die gewoon werkt? Bij mij ging het dus fout.
Edit\ Heeft iemand al een SSD in zijn mid 2009 Macbook Pro die gewoon werkt? Bij mij ging het dus fout.
[ Voor 38% gewijzigd door Maks op 21-08-2009 13:42 ]
Anoniem: 270104
Ik heb een vraagje aan iedereen die een MBP 15" 2.53 GHz mid 2009 heeft.
Ben namelijk van plan ook zo eentje aan te schaffen, mijn vraag is dan ook:
Kan hij alle programma's die je erop draait vlotjes draaien? Welke soort programma's draai je er dan op?
Is de 9400M krachtig genoeg voor alles wat je erop draait?
De reden waarom ik deze vraag stel, is dat ik nog steeds enorm twijfel tussen de 2.53 GHz en de 2.66 GHz MBP. Ik ben ervan overtuigd dat de 2.53 in al mijn noden zal voorzien, maar toch heb ik het gevoel dat ik beter 150 euro meer kan besteden aan de 2.66 ( en dus de 9600M GT erbij te hebben ) om mijn toekomst met de MBP 'veilig te stellen'.
Ben namelijk van plan ook zo eentje aan te schaffen, mijn vraag is dan ook:
Kan hij alle programma's die je erop draait vlotjes draaien? Welke soort programma's draai je er dan op?
Is de 9400M krachtig genoeg voor alles wat je erop draait?
De reden waarom ik deze vraag stel, is dat ik nog steeds enorm twijfel tussen de 2.53 GHz en de 2.66 GHz MBP. Ik ben ervan overtuigd dat de 2.53 in al mijn noden zal voorzien, maar toch heb ik het gevoel dat ik beter 150 euro meer kan besteden aan de 2.66 ( en dus de 9600M GT erbij te hebben ) om mijn toekomst met de MBP 'veilig te stellen'.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 270104 op 21-08-2009 13:59 ]
Spul zal geanodiseerd zijn waardoor er in het begin niets aan de hand is. Na een tijdje slijt die laag weg en dan kan aluminium inderdaad zwart worden door zuur/verontreiniging.nadroJ schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:20:
Zoek maar eens even op corrosie/corrosion. Komt wel redelijk vaak voor. Ik denk dat het ligt aan de zuurgraad van de specifieke gebruikers, maar that's just a feeling.
Sja, ik ervaar dan weer het tegenovergestelde met OS X. Oke, toetsenboard is inderdaad af en toe wat vervelend, maar als je de codes kent geen probleem. OS X is daarentegen wel stukken beter dan windows vind ik. Veel gebruiksvriendelijker(crasht minder vaak, reageert gewoon, dingen zitten op logischere plek, enz..)Maks schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 13:40:
Wel grappig ik heb dezelfde ervaring. Toetsenbord is heel persoonlijk uiteraard maar wat betreft de looks en UI van OS X ervaar ik precies hezelfde.
[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 21-08-2009 14:11 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
....
[ Voor 99% gewijzigd door LED-Maniak op 21-08-2009 14:11 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Hell yeah! meerdere desktops, programma's starten bijna instantaan op, goeie integratie van Spotlight, de Exposé functie en de gebuikersinterface eigenlijk altijd 'available', dus geen haperingen, freezes etc. mooi hoorLED-Maniak schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 14:08:
OS X is daarentegen wel stukken beter dan windows vind ik. Veel gebruiksvriendelijker(crasht minder vaak, reageert gewoon, dingen zitten op logischere plek, enz..)
Dit topic is gesloten.