[Macbook Pro] Problemen met Vertex 128 GB Vertex SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-06 11:39
Ik dacht dus leuk een 128 GB Vertex SSD (non-Mac editie) te schroeven maar helaas is dat niet zo soepel gegaan.

Ik heb twee weken geleden een Macbook Pro gekocht bij de Apple store (15,4", mid 2009, goedkoopste model), ik heb hem dus opengeschroefd en de hardeschijf er in gezet (Torx schroevendraaier gekocht). Ging allemaal goed en hij werd ook gelijk herkend door de installatie DVD (10.5.4). Alleen loopt hij halverwege vast tijdens de installatie. (installatie op de enige partitie HFS+ journalled).

Wat ik heb gedaan:
- Leopard DVD die ik er bij kreeg
- Retail Leopard DVD geprobeerd
- OS X Installeren op een externe hardeschijf (dat werkte dus de dvd's zijn goed)
- Firmware geupdate 1.30 -> 1.40 -> 1.42 Beta

Nu kan hij de schijf heel soms vinden en als ie hem vindt dan krijg ik een foutmelding dat ie is beschadigd terwijl ik hem alleen geformatteerd heb.

Ik ben echt helemaal kapot van het proberen (het zweet staat dubbel op mijn voorhoofd) en ik heb het eigenlijk helemaal gehad met dat rot ding. Zou het gewoon een kapotte zijn of hebben jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:04
Ik zou nog even dit proberen.
Ik heb zelf ook een Vertex SSD en geen problemen.

Resetting PRAM and NVRAM
Shut down the computer.
Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in step 4.
Turn on the computer.
Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
Release the keys.
Your computer's PRAM and the NVRAM are reset to the default values. The clock settings may be reset to a default date on some models.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Bedankt. Hielp helaas niet, ik heb meer topics gevonden op internet en het lijkt er op dat de nieuwe Macbook Pro's problemen hebben met SSD schijven.

Zie ook hier bijvoorbeeld. Hopelijk komt daar iets voor in nieuwere firmware versies. Probleem speelt ook in 1.7 (die draai ik).

Dus ik hoop dat iedereen gewaarschuwd is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-06 12:04
Er gaat een gerucht in de ronde dat lang niet alle schijven herkend worden die zelf zijn ingebouwd.. Zowel hds als ssds..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 21:24
mikevdzanden schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 16:28:
Er gaat een gerucht in de ronde dat lang niet alle schijven herkend worden die zelf zijn ingebouwd.. Zowel hds als ssds..
Dit probleem bestaat sinds Apple de SATA controllers van de MBPro's via een firmware update van SATA 1 naar SATA 2 heeft geupgrade.

Ik weet niet of je kan downgraden, maar met de oudere firmware werkte het wel. Je zit dan alleen aan een limiet van 150MB/s vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Quinny schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 16:43:
[...]

Dit probleem bestaat sinds Apple de SATA controllers van de MBPro's via een firmware update van SATA 1 naar SATA 2 heeft geupgrade.

Ik weet niet of je kan downgraden, maar met de oudere firmware werkte het wel. Je zit dan alleen aan een limiet van 150MB/s vast...
Ja klopt maar je kan niet downgraden helaas :(. Had ergens gelezen dat in de nog nieuwere (geen idee hoe dat kan, die van mij is van 24 juli) al een oplossing zit. Maargoed, ik heb deze teruggestuurd en wacht wel een half jaartje totdat alles goed doorontwikkeld is.

Komt wel goed ooit hoop ik.

Ik dacht er eigenlijk aan om een Intel SSD te kopen maar die hebben hetzelfde probleem, of nouja, Apple heeft daar dezelfde problemen mee :/

Edit2\ Het is nu echt een loterij of je SSD goed werkt voor nieuwe Macbooks. Ik raad iedereen aan om te wachten totdat dit allemaal is opgelost (daar ga ik echt van uit).

[ Voor 18% gewijzigd door Maks op 19-08-2009 17:07 . Reden: Laatste alinea toegevoegd ]

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:04
Misschien is deze firmware nog iets voor je.
Vandaag uitgekomen om problemen met diverse harddisks op te lossen.

http://support.apple.com/...Drive_Firmware_Update_2_0

[ Voor 23% gewijzigd door Ronvgs op 20-08-2009 02:54 ]

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 21:24
RonXP schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 02:53:
Misschien is deze firmware nog iets voor je.
Vandaag uitgekomen om problemen met diverse harddisks op te lossen.

http://support.apple.com/...Drive_Firmware_Update_2_0
Dit update de firmware van de harddisk die bij de juni 2009 MacBooks geleverd was. Heeft helaas niets te maken met de controller... (als de beschrijving van Apple klopt...)

• Maks
Inderdaad, helaas. Ik hoop dat de controller toch oooit beter overweg kan met SATA2-300 (want daar ligt het eigenlijk), misschien is het gewoon fout in die controller en kan het niet opgelost worden (zit je dan met je 1700 euro notebook :+ ).

Ik waardeer ik jullie meedenken heel erg veel, hopelijk komt er ooit een oplossing want ik ben niet de enige. Ik heb inmiddels de "oude" hardeschijf er weer in zitten. Die werkt goed gelukkig.
Pagina: 1