Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

jj71 schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 13:35:
[...]

Mac OS X was voor mij ook meer bijzaak, ik had 't nog nooit langer dan twee minuten gebruikt voordat ik mijn MacBook kocht. In de praktijk vind ik het niet speciaal veel gebruikersvriendelijker dan Windows of Ubuntu.
Aj. Au. Dit is vloeken in de kerk, vriend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Jo-re-mi schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 14:32:
Aj. Au. Dit is vloeken in de kerk, vriend!
;)
Anoniem: 288974 schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 14:25:
Hell yeah! meerdere desktops, programma's starten bijna instantaan op, goeie integratie van Spotlight, de Exposé functie en de gebuikersinterface eigenlijk altijd 'available', dus geen haperingen, freezes etc. mooi hoor :)
Dat soort functionaliteit heeft Ubuntu ook allemaal: meerdere desktops, geïntegreerde search, Exposé-achtige manieren om tussen programma's te switchen enz. Maar Ubuntu (en Linux in het algemeen) heeft nog altijd ruwe kantjes - bijvoorbeeld suspend / resume werkt voor heel veel mensen nog altijd niet goed en ik had in de laatste versie patches nodig om de microfoon werkend te krijgen en bij het afsluiten kreeg ik altijd grafische rommel op m'n scherm (onschuldig, maar ziet er slordig uit). Op Mac OS X heb je dat natuurlijk niet omdat Apple alles perfect op de hardware heeft afgestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56

Aight!

'A toy robot...'

Nu net een dag ermee gespeeld, wat een apparaat. Het doet precies wat je wilt, werkt snel. Heb Photoshop en Indesign ook eindelijk erop, dus nu kan de pret beginnen :D.

Wil alleen nog een mighty mouse kopen, vandaag mee gespeeld in de apple store, erg leuk ding :P. en een usb hub lijkt me ook wel zo prettig, iemand toevallig een goede en een linkje?Vandaag in de media markt hadden ze alleen maar rotzooi eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233180

Naar een usb hub ben ik ook al een eindje aan het zoeken, maar dan wel eentje die extern powered is (dus met adapter bij), vooral voor 2.5" usb powered hdd's.

Ik dacht aan het volgende van dealextreme, maar OSX support staat er niet bij :(

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.678

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 00:13
Het is een normale usb hub, je hebt hier geen aparte drivers voor nodig. Het is net zoiets als een stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-06 08:21
zie je die hub aan de rechterkant van het scherm? mischien deze persoon ff pm'en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:40
Shailesh schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:07:
[...]

Maar was dat ook al aliminium? Ik krijg eerlijk gezegd niet de indruk dat de alu mbp echt gevoelig is voor krassen en slijtage.
Die is ook van aluminium, ik heb die van mij nu een jaar, en hij is daar soms wel wat smeerig (waar je hand dus licht zeg maar, maar dat is met een licht vochtig doekje er zo weer af te poetsen.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb een probleem sinds een update twee dagen geleden (o.a. Safari en twee andere items, weet ik niet meer wat). Sindsdien kom ik het (draadloze) netwerk niet meer op (ben nu aan het tetheren). De ene keer zegt hij bij inloggen dat het een time-out error is, soms zegt ie dat ie verbinding heeft maar ben ik offline, als ik dan diagnostische info gebruik dan zegt hij steeds dat hij het profiel bij moet werken. Ik word ook niet goed van elke keer de key invoeren want die onthoudt hij niet meer, ook al vink ik dat aan.

Iemand met dezelfde problemen (en die nu ergens anders op internet of aan het tetheren is :P)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeromussov
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wilf schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 15:03:
Ik heb een probleem sinds een update twee dagen geleden (o.a. Safari en twee andere items, weet ik niet meer wat). Sindsdien kom ik het (draadloze) netwerk niet meer op (ben nu aan het tetheren). De ene keer zegt hij bij inloggen dat het een time-out error is, soms zegt ie dat ie verbinding heeft maar ben ik offline, als ik dan diagnostische info gebruik dan zegt hij steeds dat hij het profiel bij moet werken. Ik word ook niet goed van elke keer de key invoeren want die onthoudt hij niet meer, ook al vink ik dat aan.

Iemand met dezelfde problemen (en die nu ergens anders op internet of aan het tetheren is :P)?
Toevallig kon ik gisteravond ook geen verbinding maken met het internet... Al was dit na een paar minuten wel opgelost. (gewoon nog enkele keren geprobeerd)

Weet niet of dit aan de updates ligt van de laatste dagen, zou kunnen. Verder eigenlijk nooit last van. Als ik het nog een heb laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Thnx, ben nu weer aan het tetheren. Windows-laptops werken wel gewoon op hetzelfde netwerk. Mijn Apple geeft gek genoeg wel ook alle streepjes zwart aan, maar toch doet hij net alsof het signaal zwak is (time outs bij aanmelden o.a.). Hij gaat bij het aanmelden dan ook van alle streepjes zwart, dan flitst hij op grijs en dan weer zwart (symbool bovenin dus, voor de duidelijkheid). Bij Windows-laptops is er gewoon volledig groen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:28
Schijnen problemen te zijn met sommige macbooks na de 10.8.5 upgrade. Sommige mensen hebben al 10.5.7 netwerkdrivers teruggezet. De klacht die ik gelezen heb is alleen werkend op de accu, aan de stroom gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ook aan de stroom heb ik het, hij geeft ook constant 'ongeldig wachtwoord' terwijl ik zeker weet dat hij goed is. Ik heb het netwerk ook uit mijn favorieten gewist en opnieuw geprobeerd er bij te zetten, ook dat werkte niet. Het blijft frustrerend.

Ik heb naar aanleiding van jouw tip geGoogled en ga dit nu uitproberen: http://www.macfixit.com/article.php?story=20090807143940501

edit:
Succes, het enige wat nodig was hiervoor was 1. mijn favoriete netwerk wissen (als voorzorg) en 2. heropstarten met alt + cmd + P + R ingedrukt tot de laptop 2 x reboot (PRAM reset).

[ Voor 20% gewijzigd door Wilf op 22-08-2009 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:13
Jup, zelfde probleem. steeds na een update leek het slechter te gaan met bereik en performance..

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

Ik heb de diverse delen wat nageplozen maar zo niets kunnen vinden; dus dan posten we het hier. :)

Wat is de beste keuze voor het upgraden van het geheugen van een MBP unibody late 2008 / early 2009?
Deze heeft namelijk standaard 2Gb, en naar ik vernomen heb is hij gegarandeerd instabiel met 8Gb (itt de huidige modellen).
Ik zit erover te denken om een bankje van 1Gb te vervangen met 1x 4Gb, waarmee ik dus uitkom op 5Gb totaal, maar van mijn oude ervaringen met normale PC's zat je altijd nog met dualchannel wel/niet.
Is het dus raadzamer (sneller) om 2x2Gb te gebruiken ipv 1x 1Gb & 1x 4Gb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:32
Kijkend naar de prijzen en prestaties vind ik 2x2 gewoon 't meest voordelig uitkomen (heb ik nu zelf ook in m'n late 2008 MBP). Zal je iets van 40-50 euro kosten en je andere keus zal uitkomen op zo'n 160 euro schat ik zo (4GB reepjes zijn nog erg duur) en buiten dat is 't verschil tussen 4 en 5GB verwaarloosbaar denk ik.

[ Voor 0% gewijzigd door Jolly_Jumper op 23-08-2009 11:06 . Reden: Typo.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
r0b schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 00:48:
Ik heb de diverse delen wat nageplozen maar zo niets kunnen vinden; dus dan posten we het hier. :)

Wat is de beste keuze voor het upgraden van het geheugen van een MBP unibody late 2008 / early 2009?
Deze heeft namelijk standaard 2Gb, en naar ik vernomen heb is hij gegarandeerd instabiel met 8Gb (itt de huidige modellen).
Ik zit erover te denken om een bankje van 1Gb te vervangen met 1x 4Gb, waarmee ik dus uitkom op 5Gb totaal, maar van mijn oude ervaringen met normale PC's zat je altijd nog met dualchannel wel/niet.
Is het dus raadzamer (sneller) om 2x2Gb te gebruiken ipv 1x 1Gb & 1x 4Gb?
2x 2gb is inderdaad het goedkoopste wat ik gelezen heb is dat 6 gb het max zou zijn van een macbook unibody eind 2008 begin 2009. Ik ben hiernaar opzoek gegaan voor ik mijn geheugen upgrade. Vind het zelf wel een rare hoeveelheid maar is getest. Ik vind persoonlijk 1x 4gb ook erg duur en betwijfel ook of dat het geld waard is als je niet films edit of met andre hele groote bestanden werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

Hmja, goed punt wat betreft de prijs, ik dacht dat het vrij dicht bijelkaar lag. Thx. :)
Binnenkort maar eens shoppen voor wat goede deals op 2x 2Gb DDR3 PC8500.

[ Voor 34% gewijzigd door r0b op 23-08-2009 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Laatst online: 22:13
Ik weet niet hoe het nu zit, maar een maand of wat terug zat men ook nog te knoeien met niet werkend geheugen. Ik zelf hem om die reden gewoon bij een service center laten upgraden (a 85 euro). Miss ook nog iets om mee te nemen in je besluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261261

Die MacBook Pro 13 is de goedkoopste uit de reeks,
Maar valt daar een beetje mee te video editten? In minimaal 720P en liefst 1080P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:32
Anoniem: 261261 schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 04:10:
Die MacBook Pro 13 is de goedkoopste uit de reeks,
Maar valt daar een beetje mee te video editten? In minimaal 720P en liefst 1080P?
Dat de MacBook Pro de goedkoopste uit de serie is hoeft niet zozeer te betekenen dat hij veel minder snel is.

Echter, de duurdere series bevatten een 500gb @ 5400 rpm schijf terwijl het goedkoopste model het moet doen met een 160gb @ 5400 rpm. Dit betekent dat de laatste harde schijf mindere prestaties neerzet.

Dit gaat allemaal wel lukken voor videoediting, echter moet je wat meer geduld hebben. Ik weet niet met wat voor programma's je wilt gaan editen? iMovie is een leuk begin, maar als je het snel wat uitgebreider zoekt naar Final Cut dan zul je wat rekening met je geheugen moeten houden.

Tevens 160gb is niet zoveel als je gaat videoediten. Zeker niet in HD. :9 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:42
Maeslant schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 09:11:
[...]
Tevens 160gb is niet zoveel als je gaat videoediten. Zeker niet in HD. :9 :P
Volgens mij lijkt het makkelijker om dan een externe hardeschijf aan te schaffen. Tenzij je hem nog niet gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:25

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

LED-Maniak schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 14:08:
[...]

Spul zal geanodiseerd zijn waardoor er in het begin niets aan de hand is. Na een tijdje slijt die laag weg en dan kan aluminium inderdaad zwart worden door zuur/verontreiniging.
En zelfs dan maakt het vrij weinig uit. Dat zwart is aluminiumoxide. Hierdoor wordt het aluminium terug beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
mastadizzy schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 10:10:
[...]

Volgens mij lijkt het makkelijker om dan een externe hardeschijf aan te schaffen. Tenzij je hem nog niet gekocht hebt.
Externe hdd is lastig, en volgens mij zijn de 2,5" 500gb @ 7200 ook niet verkeerd qua prestaties.

Heb in mijn MacBook nu een 320 @ 7200 rpm inzitten en ben erg tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

mastadizzy schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 10:10:
[...]
Of voor 72 euro koop je een 500GB die je er zo in zet. Lijkt me een stuk prettiger werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Lorefice schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 10:18:
[...]

En zelfs dan maakt het vrij weinig uit. Dat zwart is aluminiumoxide. Hierdoor wordt het aluminium terug beschermd.
Uiteraard, maar dat is dus niet wat je wil op je macbook.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Nou, het PRAM-truukje werkt niet 100%... na een keer op de batterij de laptop dichtklappen en daarna weer opendoen is het probleem weer terug (meestal zet ik 'm in deep sleep). Dan toch maar drastischer te werk gaan en de text-files verwisselen, hope that helps. Ik ben iig blij dat mijn iPhone het nog doet op het draadloos netwerk en ik nu die als een veredelde router gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunoke
  • Niet online
Lorefice schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 10:18:
[...]

't Is een beetje moeilijk in 3D weer te geven op de foto, maar dat beschermen heb je behoorlijk weinig aan. Er zitten namelijk "kleine" putjes in het oppervlak, waar het aluminium is uitgevreten. Erg lelijk en erg onprofessioneel uitziend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97471

Het zou kunnen dat het normaal is, maar het valt me de laatste tijd steeds vaker op:
Mijn MBP uit eind 2007 maakt een enorme herrie, waarbij de fans draaien op 5900 rpm, tijdens het opladen van de batterij. Dat dit op een slecht oppervlak gebeurd kan ik begrijpen, maar is het normaal dat dit gebeurd op een normaal bureau? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

@ etalien, dat zou weleens kunnen komen door stof in je fans. m.a.w. schoonmaken zou kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Schoonmaken is inderdaad een idee, maar hoe krijg ik dat voor elkaar zonder dat mijn Apple Care garantie verloopt? :) Zou ik ermee naar een reseller kunnen gaan denk je? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
sunoke schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:45:
[...]

't Is een beetje moeilijk in 3D weer te geven op de foto, maar dat beschermen heb je behoorlijk weinig aan. Er zitten namelijk "kleine" putjes in het oppervlak, waar het aluminium is uitgevreten. Erg lelijk en erg onprofessioneel uitziend.
Het 'beschermen' is ook maar relatief hoor. Zie het als een soort roest, door de roestlaag kan het niet verder verroesten. Haal je dat(dunne) laagje weer weg, dan begint er weer een nieuw oxide laagje te vormen. Is zeker geen bescherming dus in zin van "om het mooi te houden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 20:12
Anoniem: 97471 schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:41:
Schoonmaken is inderdaad een idee, maar hoe krijg ik dat voor elkaar zonder dat mijn Apple Care garantie verloopt? :) Zou ik ermee naar een reseller kunnen gaan denk je? :)
Als je nog AC hebt lijkt me dat een service point dit gewoon voor je zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Ik heb hem nu een paar dagen en wat me meteen opvalt:

Het scherm trekt niet zoveel stof aan, mijn oude laptop had ik altijd mega veel stof op het scherm zitten, dat valt bij mijn Macbook nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je garantie verloopt niet als je 'm open maakt, mits je 't niet kapot maakt terwijl je dat doet.

Zorg dat je de goede maat schroevendraaiers hebt (Een kleine Philips, maar belangrijker een Torx T6) en dan kom je er wel.

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Het begint tijdens het opladen en later is 't gewoon full-time. Zat een laag stof van een halve centimeter achter m'n fans.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 23-08-2009 15:36 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
De topcase (toetsenbord) is er vrij makkelijk af te halen met een goede handleiding en, zoals eerder gezegd, een torx t6- en een Philips #0-schroevendraaier. Niet vergeten de kapjes van de lichtsensoren van je toetsenbord schoon te maken: je zult versteld staan hoe goed dat ineens weer reageert na een schoonmaakbeurtje :)

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan lijkt me het 13 MBP model toch goed mits ik de hdd vervang met 320 of 500gb.
Waar ik mee wil werken weet ik nog niet, ben nog aan het orienteren,
Final Cut Pro leken me het best kwa reviews, maar ik zal er zelf nog even mee spelen in een winkel.
Er is wel een kans dat het toch geen MBP word, ivm de specs en wat de concurrentie bied voor diezelfde prijs.
Maar ik houd hem in mijn achterhoofd, knoop is nog niet doorgehakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Laatst online: 21-06 12:04
Anoniem: 261261 schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 15:58:
Dan lijkt me het 13 MBP model toch goed mits ik de hdd vervang met 320 of 500gb.
Waar ik mee wil werken weet ik nog niet, ben nog aan het orienteren,
Final Cut Pro leken me het best kwa reviews, maar ik zal er zelf nog even mee spelen in een winkel.
Er is wel een kans dat het toch geen MBP word, ivm de specs en wat de concurrentie bied voor diezelfde prijs.
Maar ik houd hem in mijn achterhoofd, knoop is nog niet doorgehakt.
Het gaat niet om de hardware (nou, beetje dan lol), maar om wat er op de harde schijf staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wits
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-01-2023

Wits

fka Witsflow

Klopt het dat de bovenkant (zeg 1/4) van een nieuwe MBP trackpad niet klikbaar is? "Clickable everywhere" noemen ze dat dan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233180

Wits schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 20:16:
Klopt het dat de bovenkant (zeg 1/4) van een nieuwe MBP trackpad niet klikbaar is? "Clickable everywhere" noemen ze dat dan 8)7
Wel hoor. Je moet er gewoon wat meer kracht op uitoefenen. Het onderste deel van het trackpad gaat naar beneden bij het klikken, en niet het geheel. Je kunt het simpelweg zien als het effect dat je krijgt bij een krachtarm.

Verder vind ik het "tikken" om te klikken veel prettiger en sneller werken dan het echte drukken op het trackpad, maarja, das persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
Wits schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 20:16:
Klopt aan de bovenkant scharniert het, vond ik ook een klein beetje jammer. Ze hadden beter zoiets als op de blackberry kunnen doen, dat waar je ook drukt je altijd met ongeveer dezelfde kracht kan klikken (1 groote knop in het midden). Soms werkt t ook als je je vinger een beetje naar beneden rolt als je wilt klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mikevdzanden schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 20:06:
[...]

Het gaat niet om de hardware (nou, beetje dan lol), maar om wat er op de harde schijf staat..
Ik heb het over video monteren in HD, dan is hardware zeker wel de eerste prioriteit, operating system niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 270104

Anoniem: 270104 schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 13:47:
Ik heb een vraagje aan iedereen die een MBP 15" 2.53 GHz mid 2009 heeft.
Ben namelijk van plan ook zo eentje aan te schaffen, mijn vraag is dan ook:

Kan hij alle programma's die je erop draait vlotjes draaien? Welke soort programma's draai je er dan op?
Is de 9400M krachtig genoeg voor alles wat je erop draait?

De reden waarom ik deze vraag stel, is dat ik nog steeds enorm twijfel tussen de 2.53 GHz en de 2.66 GHz MBP. Ik ben ervan overtuigd dat de 2.53 in al mijn noden zal voorzien, maar toch heb ik het gevoel dat ik beter 150 euro meer kan besteden aan de 2.66 ( en dus de 9600M GT erbij te hebben ) om mijn toekomst met de MBP 'veilig te stellen'.
Kan iemand zijn ervaringen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:51

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Hangt er maar net aan of je gaat gamen of 3D apps gebruikt. Zo niet, dan is die 9400M ook voldoende.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 21:20

WoBaDijk

Aapje

Ik kan alleen mijn ervaringen voor de 2,53Ghz 13" MBP delen (hardware technisch hetzelfde geloof ik). Ik kan alles draaien en voor mij is de 9400M snel zat. GTAIV draait vloeiend. Dan wel niet op de maximale resolutie, maar het draait lekker :)

Wil je echt veel gaan gamen en 3D dingen doen zou ik wel voor de 2,66Ghz gaan. Anders is de meerwaarde vind ik beperkt.

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik game nagenoeg niet, dus ik veronderstel dat de 9400M voldoende is voor mij. Video-encoding en al die dingen doe ik ook niet..

Zal er ook GPU-acceleratie zijn met de 9400M als Snow Leopard er komt ? Of is dit alleen bij de 9600 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

WoBaDijk schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 23:43:
[...]

Ik kan alleen mijn ervaringen voor de 2,53Ghz 13" MBP delen (hardware technisch hetzelfde geloof ik). Ik kan alles draaien en voor mij is de 9400M snel zat. GTAIV draait vloeiend. Dan wel niet op de maximale resolutie, maar het draait lekker :)

Wil je echt veel gaan gamen en 3D dingen doen zou ik wel voor de 2,66Ghz gaan. Anders is de meerwaarde vind ik beperkt.
Ik heb de 15 inch met 2 GPU's. Heb nog niet veel gegamend, moet nog even games vinden. (Alleen plant vs zombie's) maar die is grafisch niet echt schokkend.

Photoshop en Indesign werken wel allemaal erg vlot, maar dat heeft niks met de GPU te maken denk ik. Ik kan wel eens een benchmark runnen met de 9600 en 9400 om het verschil, weet alleen niet welk programma nuttig is voor video editting, e.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
Anoniem: 270104 schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 23:38:
[...]

Kan iemand zijn ervaringen delen?
Als je de 150 euro kan missen zou ik voor de 9600 gaan. Als er meer programma's komen die OpenCL gebruiken heb je daar baat bij, dat kan dus ook een toevoeging zijn voor niet 3d applicaties. Dan stel je dus inderdaad je "toekomst veilig".

Maar ik denk dat het beter is als je wat meer verteld over wat je er allemaal mee wil doen/welke progamma's je wil gebruiken. ik denk dat je daar betere reacties/antwoorden op krijgt waar je wat aan heb. Die kunnen je dan hun ervaringen vertellen op zo'n laptop met die programma's/werkzaamheden.

Hier kan je ook vinden wat het verschil is tussen de 9600m en 9400 grafisch gezien.
http://www.notebookcheck....orce-9600M-GT.9449.0.html

De 9600m is toch wel een heel stuk beter.

[ Voor 7% gewijzigd door -NRG- op 24-08-2009 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou ben niet van plan om er iets professioneels mee te gaan doen, gewoon chatten, internetten, muziek, foto's, downloaden, films kijken, ... the usual. De reden waarom ik een MBP wil kopen is omdat ik wil overstappen op OSX. Zit momenteel op Windows maar ben de laatste tijd gewoon erg geïnteresseerd geworden in Apple, hun computers en het OS. Een 15" is zeker iets wat ik wil, aangezien ik nu werk met een 17" HP Pavilion.

Daarom denk ik dat de basisversie van de 15" MBP zeker zal voldoen voor mij. Ik zou de 150 euro extra spenderen, puur om de keuze te hebben tussen de 2 grafische kaarten ... maar ik denk niet dat ik die keuze nodig zal hebben aangezien ik niet echt die grafische kracht verwacht/nodig heb van een computer, het is natuurlijk wel leuk om te weten dat je het hebt ... snap je? :)

Ik denk dat ik, als ik voor de 2.53 ga, de 150 euro die ik overhoud zal besteden aan een degelijke externe harde schijf. Suggesties ? Firewire zou leuk zijn, maar lijkt mij zo duur ook ..

Nog een extra vraagje over de warmte van de beide configuraties: wordt de MBP echt zovéél warmer op de 9600 dan op de 9400 ? Dit is iets wat ik veel lees op verscheidene fora.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 270104 op 24-08-2009 00:17 . Reden: HDD & warmte vraagje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
Anoniem: 270104 schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 00:11:
[...]

Ik denk dat ik, als ik voor de 2.53 ga, de 150 euro die ik overhoud zal besteden aan een degelijke externe harde schijf. Suggesties ? Firewire zou leuk zijn, maar lijkt mij zo duur ook ..

Nog een extra vraagje over de warmte van de beide configuraties: wordt de MBP echt zovéél warmer op de 9600 dan op de 9400 ? Dit is iets wat ik veel lees op verscheidene fora.
Er zijn zat FW800 schijven te krijgen. Zelf heb ik een WD MyBook Studio.

Wat de 9400M en 9600M GT betreft, alleen idle zit er bij mij al 10 graden verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 21:20

WoBaDijk

Aapje

Anoniem: 270104 schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 23:45:
Ik game nagenoeg niet, dus ik veronderstel dat de 9400M voldoende is voor mij. Video-encoding en al die dingen doe ik ook niet..

Zal er ook GPU-acceleratie zijn met de 9400M als Snow Leopard er komt ? Of is dit alleen bij de 9600 ?
Ik dacht dat de GPU acceleratie door dedicated videokaarten in het algemeen gebruikt kon worden onder Snow Leopard. Dus die zal je kunnen gebruiken. Het is natuurlijk wel zo dat de 9600M meer voordeel geeft bij de acceleratie.

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313251

Als je nu een MacBook koopt bij de Appleshop in Eindhoven (in de Media Markt) krijg je iWork of Office 2008 voor €1,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Anoniem: 313251 schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:13:
Als je nu een MacBook koopt bij de Appleshop in Eindhoven (in de Media Markt) krijg je iWork of Office 2008 voor €1,-
Ga je dat nou in elk Apple (systeem-)gerelateerd topic zetten? Het is een leuke deal, dat zeker, maar de tweede keer het tegenkomen is voor mij alweer minder boeiend dan de eerste keer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313251

Rox_NL schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 12:54:
[...]

Ga je dat nou in elk Apple (systeem-)gerelateerd topic zetten? Het is een leuke deal, dat zeker, maar de tweede keer het tegenkomen is voor mij alweer minder boeiend dan de eerste keer..
Excuses, ik was wat over enthousiast. (Wilde dat zo veel mogelijk mensen het wisten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178981

Vrijdag een MacBook Pro gekocht. Puur omdat ik Apple computers altijd al geweldig heb gevonden. In de winkels er een paar keer mee gewerkt, en natuurlijk hier op de forums vrijwel alleen maar goede verhalen gehoord. En ik heb er zeker geen spijt van, wat een geweldig apparaat! Vooral de mousepad vind ik geweldig.

Hier ga ik zeker nog veel plezier van hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is de 2,53 GHz 13" MacBook Pro ook verkrijgbaar met de 9600M Videokaart? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Neen, de 13 inch versies hebben alleen de 9400m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

Jolly_Jumper schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 20:54:
Neen, de 13 inch versies hebben alleen de 9400m
net als de "low-end" MBP overigens, dus let daar mee op (daarom heb ik een late 2008 / begin 2009 MBP op eBay gekocht: alsnog een deftige prijs en toch een 9400m+9600m GT)

@Niekend:
Straight from the horse's mouth:
Standard Maintenance

For proper maintenance of a lithium-based battery, it’s important to keep the electrons in it moving occasionally. Apple does not recommend leaving your portable plugged in all the time. An ideal use would be a commuter who uses her MacBook Pro on the train, then plugs it in at the office to charge. This keeps the battery juices flowing. If on the other hand, you use a desktop computer at work, and save a notebook for infrequent travel, Apple recommends charging and discharging its battery at least once per month. Need a reminder? Add an event to your desktop’s iCal.

[url=webcal://www.apple.com/batteries/images/notebook_icalreminder.ics]Download iCal event[/url]

[ Voor 55% gewijzigd door r0b op 24-08-2009 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vraag me trouwens af hoe ik het beste met het opladen om kan gaan. Ik werk meestal op een vaste werkplek, en heb dus vrijwel altijd de mogelijkheid om op netspanning te werken. Maar, ik heb wel eens gehoord dat het bij sommige laptops slecht voor de accu is om altijd/vaak op netspanning aangesloten te zitten. Hoe zit dat bij de MacBook Pro? Kan ik zonder de accu schade aan te richten drie kwart van de tijd op netspanning werken? Of is het slimmer om te laptop steeds op te laden, en dan op de accu zelf te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 07:13
Anoniem: 178981 schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 20:56:
Ik vraag me trouwens af hoe ik het beste met het opladen om kan gaan. Ik werk meestal op een vaste werkplek, en heb dus vrijwel altijd de mogelijkheid om op netspanning te werken. Maar, ik heb wel eens gehoord dat het bij sommige laptops slecht voor de accu is om altijd/vaak op netspanning aangesloten te zitten. Hoe zit dat bij de MacBook Pro? Kan ik zonder de accu schade aan te richten drie kwart van de tijd op netspanning werken? Of is het slimmer om te laptop steeds op te laden, en dan op de accu zelf te werken?
Die vraag is al eerder gesteld, misschien moet je even een paar bladzijdes terug kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar dan? Ik zie nergens een concreet antwoord op mijn vraag terugkomen in dit topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
Anoniem: 178981 schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 20:56:
Ik gebruik mijn MBP vrijwel op dezelfde manier. Meestal hangt het ding aan de lader, behalve op school of als ik beneden op de bank zit oid. Ondertussen zit ik tegen de 100 loadcycles aan (8 maanden) en de accu is nog 97%.

Edit: Constant op de accu werken totdat deze leeg is zorgt er alleen voor dat je sneller een groot aantal loadcycles haalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Falconey op 24-08-2009 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Anoniem: 178981 schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 21:21:
Waar dan? Ik zie nergens een concreet antwoord op mijn vraag terugkomen in dit topic..
Zo veel mogelijk aan de lader aangezien je 'maar' 500 (300 voor de vorige gen) cycles hebt. Minimaal 1 keer per maand een volledige cycle maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 24-08-2009 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
Wanneer zou de MacBook Pro verscheept worden met Snow Leopard Pre-Installed?

Ik zit even te wachten om hem toch even te bestellen. Liefst dat ik geen CD er meer bij moet kopen en dat de install cd's al in Snow Leopard zijn.

Lijkt me toch het lekkerste :)

Verder zit ik nog te twijfelen tussen de 2,26 Ghz en de 2,53 Ghz (13"). Zou het bij internetten veel schelen dat de 2,53 Ghz minder verbruikt in 'idle' of in lage belasting (immers om Safari te runnen heeft de een het 'rustiger' als de andere).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

De 2.26 verbruikt juist iets minder volgens mij. Hogere kloksnelheid zorgt voor meer verbruik. Maar we hebben het dan over verschillen die te klein zijn om echt te merken.

[ Voor 15% gewijzigd door Philflow op 24-08-2009 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
De TDP's van de P7550 (2.26) en P8700 (2.53) cpu's zijn gewoon hetzelfde (25 watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Falconey schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 21:41:
De TDP's van de P7550 (2.26) en P8700 (2.53) cpu's zijn gewoon hetzelfde (25 watt).
Dat klopt maar dat wil niet zeggen dat het verbruik exact hetzelfde is. Maar zoals gezegd zijn de verschillen in verbruik te klein om er een keuze op te baseren. Verder zijn er ook nog verschillen tussen iedere P7550 dus heeft het weinig zin.

[ Voor 28% gewijzigd door Philflow op 24-08-2009 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
Maeslant schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 21:32:
Wanneer zou de MacBook Pro verscheept worden met Snow Leopard Pre-Installed?
Volgens de Apple website komt Snow Leopard uit op 28 augustus (komende vrijdag), ik denk dat al vrij snel daarna de MacBooks in de winkel zullen zijn voorzien van Snow Leopard, en als je je MacBook in de Apple store bestelt zal er vanaf dan dan ook wel Snow Leopard op staan.

Ik heb 't zelf voor € 8,95 besteld, dat was mogelijk voor nieuwe Macs (die gekocht zijn op 8 juni of later ofzoiets). Ik ben benieuwd wanneer 't komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Morgen een MBP 13" 2.5 Ghz halen bij MediaMarkt.
Zijn er nog extra accessoires die handig zijn?

Ga sowieso een usb muis erbij aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Anoniem: 261261 schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 01:30:

Externe HDD van 1 terrabyte, en dan de helft voor de time machine, andere helft voor NTFS voor Windows of zo.

Heb ik ook werkt echt geniaal relax, heb thuis als enige een Macbook, dus NTFS voor andere dingen.
Waarom geen bluetooth muis?Scheelt je weer een poort.

Ding wordt trouwens wel warm, net ff C&C 3 gedaan, GPU wordt rond de 70 en CPU ook, dan draaiende fans ook op 5000rpms + en hoor je ze, ga je uit de game, daalt het meteen weer. Maar sowieso een stuk stiller dan mijn oude samsung R510.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
Anoniem: 261261 schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 01:30:

Logitech heeft ook een mooie bluetooth muis m555b http://www.logitech.com/i...ice/devices/5747&cl=nl,nl deze gebruik ik ook en vind ik een zeer fijne muis. Of de mighty mouse van apple zelf http://store.apple.com/nl...MTY1NDA1Mg&mco=MjIzOTY2NA. Ik denk dat je de usb poorten nog best wel eens nodig kan gaan hebben.

Voor de rest denk ik een mooie stevige tas, laptop stand, Mini displaypoort naar vga of dvi adapter?
Voor als je hem wilt aansluiten op een extern beeldscherm.

[ Voor 10% gewijzigd door -NRG- op 25-08-2009 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarknessAwaits
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-01 12:41
Gisteren een niet zo plezante verrassing toen ik mijn MacBook Pro (early 2008 model) wilde pakken. Hij wilde niet aangaan, wat op zich niet zo'n probleem is aangezien ik wel verwachtte dat de batterij leeg zou kunnen zijn (2 weken niet gebruikt).

Wat wel een probleem was dat toen ik eenmaal opgestart was (nadat de witte led aan de voorkant 5x had geknipperd) er het volgende stond bij het accu/stroom icoontje: "0% battery not charging". Een SMC reset en uiteindelijk ook nog een PRAM reset mochten niet baten. :(

Ik heb ook nog de batterij van m'n vriendin's MBP geprobeerd, die werkte wel naar behoren. Het lijkt er dus op dat mijn batterij in 1x helemaal dood is. De contactjes zijn schoon, system profiler herkent de batterij ook maar geeft aan dat hij 0 capaciteit heeft.

Gelukkig heb ik nog enkele maandjes garantie, maar het is niet echt een teken van stabiliteit onder Apple's hardware. Zou de logische volgende stap een bezoekje aan bijvoorbeeld iFactors zijn (heb me verder [gelukkig] nog nooit hoeven beroepen op assistentie/garantie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
Philflow schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 21:26:
[...]

Zo veel mogelijk aan de lader aangezien je 'maar' 500 (300 voor de vorige gen) cycles hebt. Minimaal 1 keer per maand een volledige cycle maken.
Ik dacht dat de batterij van de nieuwste generatie MacBooks (juni 2009) 1000 laadcycles heeft, geen 500. Dat heb ik gezien in een filmpje op de Apple website.

*edit*: Op deze pagina:
Binnen in elke nieuwe MacBook pro bevindt zich een baanbrekende batterij die aanzienlijk langer meegaat – zonder dat het gewicht of de afmetingen van de MacBook Pro zijn toegenomen. De batterij van de nieuwe MacBook Pro gaat zonder bijladen tot maar liefst 7 uur mee (en op de 17-inch MacBook Pro zelfs 8 uur).1 Bovendien kan hij tot 1000 keer worden opgeladen2 terwijl bij een gemiddelde notebook de limiet tussen de 200 en 300 keer ligt.
Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/euro/macbookpro/overlays/images/cycles20090608.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door jj71 op 25-08-2009 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

jj71 schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:10:
[...]
Ik dacht dat de batterij van de nieuwste generatie MacBooks (juni 2009) 1000 laadcycles heeft, geen 500. Dat heb ik gezien in een filmpje op de Apple website.
Ja vreemd, ik dacht dat ze tijdens de keynote 500 zeiden. Nou als ie de 1000 niet haalt zou ik Apple wel weten te vinden :)

Edit: Apple does not warrant the battery beyond Apple’s one-year Limited Warranty. The battery has a limited number of charge cycles and may eventually need to be replaced by an Apple Service Provider. Battery life and charge cycles vary by use and settings. See www.apple.com/batteries for more information.
DarknessAwaits schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 09:46:
Gelukkig heb ik nog enkele maandjes garantie, maar het is niet echt een teken van stabiliteit onder Apple's hardware.
Vervelend maar kan met ieder merk gebeuren.

[ Voor 44% gewijzigd door Philflow op 25-08-2009 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DarknessAwaits schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 09:46:
Gisteren een niet zo plezante verrassing toen ik mijn MacBook Pro (early 2008 model) wilde pakken. Hij wilde niet aangaan, wat op zich niet zo'n probleem is aangezien ik wel verwachtte dat de batterij leeg zou kunnen zijn (2 weken niet gebruikt).

Wat wel een probleem was dat toen ik eenmaal opgestart was (nadat de witte led aan de voorkant 5x had geknipperd) er het volgende stond bij het accu/stroom icoontje: "0% battery not charging". Een SMC reset en uiteindelijk ook nog een PRAM reset mochten niet baten. :(

Ik heb ook nog de batterij van m'n vriendin's MBP geprobeerd, die werkte wel naar behoren. Het lijkt er dus op dat mijn batterij in 1x helemaal dood is. De contactjes zijn schoon, system profiler herkent de batterij ook maar geeft aan dat hij 0 capaciteit heeft.

Gelukkig heb ik nog enkele maandjes garantie, maar het is niet echt een teken van stabiliteit onder Apple's hardware. Zou de logische volgende stap een bezoekje aan bijvoorbeeld iFactors zijn (heb me verder [gelukkig] nog nooit hoeven beroepen op assistentie/garantie)?
Voor een batterij kun je vaak ook wel bellen met Apple zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeromussov
  • Niet online
Aight! schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 01:53:
[...]

Externe HDD van 1 terrabyte, en dan de helft voor de time machine, andere helft voor NTFS voor Windows of zo.

Heb ik ook werkt echt geniaal relax, heb thuis als enige een Macbook, dus NTFS voor andere dingen.
Waarom geen bluetooth muis?Scheelt je weer een poort.

Ding wordt trouwens wel warm, net ff C&C 3 gedaan, GPU wordt rond de 70 en CPU ook, dan draaiende fans ook op 5000rpms + en hoor je ze, ga je uit de game, daalt het meteen weer. Maar sowieso een stuk stiller dan mijn oude samsung R510.
Over één HDD en Time Machine, dit kan toch alleen als je de volledige HDD voor Time Machine gebruikt? (opnieuwe formatteerd etc.)

Of kan je de HDD formatteren, eerst voor Time Machine gebruiken en daarna er gewoon andere dingen erop zetten? (want momenteel staan er al bestanden op mijn HDD, en kan hem dus niet gebruiken voor Time Machine :| )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:36
Ik heb sinds gisteren de standaard 13.3 inch versie van de MBP. Die van 1149 dus.
Heb er gelijk via bootcamp een Dual boot gemaakt. Nu weet ik dat je met de option key, bij het starten kan kiezen van welke drive je wilt booten, alleen werkt dat niet bij mij.

De option key op deze macbook pro is toch de linker Alt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
De option key aan de linker kant is inderdaad de alt toets, met deze toets zou het moeten lukken om van een andere schijf/partitie op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 12:20

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

TZC-T1-FX schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:54:
Ik heb sinds gisteren de standaard 13.3 inch versie van de MBP. Die van 1149 dus.
Heb er gelijk via bootcamp een Dual boot gemaakt. Nu weet ik dat je met de option key, bij het starten kan kiezen van welke drive je wilt booten, alleen werkt dat niet bij mij.

De option key op deze macbook pro is toch de linker Alt?
Weet je zeker dat je op tijd bent? Volgens mij zodra je een grijs scherm krijgt met een Apple logo ben je al te laat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
Yepz weet het zeker! Heb na het indrukken van de power button, meteen de linker alt toets ingedrukt gehouden. Het is me tevens wel 1x gelukt, maar daarna pakte ie het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
Je moet het ook niet te vroeg drukken eigenlijk zodra je het witte scherm ziet. Zo doe ik het en werkt het keer op keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

TZC-T1-FX schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:08:
Yepz weet het zeker! Heb na het indrukken van de power button, meteen de linker alt toets ingedrukt gehouden. Het is me tevens wel 1x gelukt, maar daarna pakte ie het niet meer.
Mijn rule-of-thumb als ik dit andere mensen uitleg is indrukken terwijl je het opstartgeluid hoort en niet loslaten tot je het resultaat voor je neus hebt.

Overigens zijn beide 'alt' knoppen eigenlijk 'option' knoppen. Alt is iets dat stamt uit de PC-wereld, wat een beetje hetzelfde doet als option en zodoende is de benaming op de mac gecombineerd.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 25-08-2009 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
Bedankt!

Drukte dus toch te vroeg :$.
Valt me wel op dat op Windows de batterij duur max een uur of 3 is.
Bij Mac OSX wel gewoon 6 uurtjes. Ummhh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:34
Hallo,

Ik heb vandaag mijn MacBookPro 15" gekocht. Mijn eerste Apple tot nu toe, maar ben dr nu al verliefd op.
Alleen ik meen te horen gekregen dat ik recht heb op Snow Leopard voor 9 euro. Klopt dit? En zoja, waar kan ik dat aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288974

GoTCoast schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 19:23:
Hallo,

Ik heb vandaag mijn MacBookPro 15" gekocht. Mijn eerste Apple tot nu toe, maar ben dr nu al verliefd op.
Alleen ik meen te horen gekregen dat ik recht heb op Snow Leopard voor 9 euro. Klopt dit? En zoja, waar kan ik dat aanvragen?
apple.com/store ? volgens mij moet je je serienr ingeven en dan herkent ie het vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GoTCoast schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 19:23:
Hallo,

Klopt, lees: http://www.apple.com/nl/macosx/uptodate/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313540

Ik heb mijn mbp eind juli gekocht dus die goedkopere upgrade geld dus ook voor mij. Wat ik me afvroeg moet ik hem persee online bestellen? Want ik heb hem namelijk bij xando in nijmegen gekocht, kan ik hem daar niet afhalen?

edit: Net even de xando website gelezen maar ik word er nog niet veel wijzer van hoe dit nou in z'n werking gaat.. Iemand met apple retail ervaring die weet hoe dit gaat? :9

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 313540 op 25-08-2009 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:28
Deze is beter veel mensen moeten spullen opsturen naar apple uk en dan komt er geen order zoals bij mij. Deze link en dan gekocht bij Apple California USA invullen en dan kan je hem zo in je mandje gooien. Bij die andere link kwam het niet tot een bestelling en via de deze link vandaag wel.

http://store.apple.com/Ap...tore?&partNumber=MC204N/A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156868

Druk de alt in als je schijf hoort opstarten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goed nieuws voor mensen die niet zuinig met hun batterij (net als ik), heb vandaag mijn nieuwe MBP batterij bij de A-Mac in Utrecht opgehaald :)

Ze hebben de batterij 1,5 week gehouden en volgens eigen zeggen 'uitvoerig' getest om te kijken of het misschien mijn schuld was.

Ik hoor op internet veel verhalen over dat men lastig doet over het vervangen van de batterij als je hem slecht gebruikt hebt. Hier lijkt dus niet veel van waar te zijn, ik had zo'n 170 cycles en nog maar 30% capaciteit na zo'n 1,5 jaar. Heb de batterij nooit zuinig behandeld, ik zet hem altijd in sluimerstand, ook als hij meegaat in de tas.

Probeer de nieuwe batterij nu beter te behandelen (steeds volledig leeg laten lopen enzovoorts), iemand nog tips om hier het beste mee om te gaan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Ik gebruik m'n batterij altijd totdat ik de melding krijg dat ie bijna leeg is. Dan volledig opladen en dan weer gebruiken tot die melding. Om de maand laat ik 'm volledig leeglopen totdat ie in de sluimerstand gaat. M'n accu zit na 355 cycles nog op een health-percentage van 97% (heb een late 2008 MBP en is ong. 9 maanden jong).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In bootcamp zie ik nergens de optie 'burn macintosh driver cd' maar volgens vele tutorials hoort die optie wel aanwezig te zijn.

Ik heb alleen maar verwijder xp partitie en start xp installatie, Bugje?

Zit niet meer in bootcamp, maar op de zelfde schijf als de OSX installatie.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 261261 op 26-08-2009 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:09
Anoniem: 97471 schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 23:41:
Goed nieuws voor mensen die niet zuinig met hun batterij (net als ik), heb vandaag mijn nieuwe MBP batterij bij de A-Mac in Utrecht opgehaald :)

Ze hebben de batterij 1,5 week gehouden en volgens eigen zeggen 'uitvoerig' getest om te kijken of het misschien mijn schuld was.

Ik hoor op internet veel verhalen over dat men lastig doet over het vervangen van de batterij als je hem slecht gebruikt hebt. Hier lijkt dus niet veel van waar te zijn, ik had zo'n 170 cycles en nog maar 30% capaciteit na zo'n 1,5 jaar. Heb de batterij nooit zuinig behandeld, ik zet hem altijd in sluimerstand, ook als hij meegaat in de tas.

Probeer de nieuwe batterij nu beter te behandelen (steeds volledig leeg laten lopen enzovoorts), iemand nog tips om hier het beste mee om te gaan? :)
dat steeds leeg laten lopen is jusit slecht, eens in de maand even helemaal leeg en vol vol calibratie en verder gewoon zoveel mogelijk aan het stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sn0wblind schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 10:18:
[...]

dat steeds leeg laten lopen is jusit slecht, eens in de maand even helemaal leeg en vol vol calibratie en verder gewoon zoveel mogelijk aan het stroom
In de A-Mac gaven ze juist als tip om de batterij er steeds uit te halen als hij opgeladen aan de stroom lag. Dit vond ik net wat te ver gaan, de verkoper zelf zei dat hij dit ook nooit deed. ;)

Steeds de accu eruit halen is met een MacBook nog onhandiger dan met een 'gewone' laptop, de Magsafe adapter sprint er vrij snel uit als je hem even omdraait om de batterij erin te stoppen (waarbij de laptop dus uitvalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hoe komen jullie aan die percentages?
Enige wat ik kan vinden is dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  Charge Information:
  Charge remaining (mAh):   4515
  Fully charged:    Yes
  Charging: No
  Full charge capacity (mAh):   4515
  Health Information:
  Cycle count:  218
  Condition:    Good
  Battery Installed:    Yes
  Amperage (mA):    0
  Voltage (mV): 12553

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:06

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Soms heb je mazzel met accu's, soms niet. Ik heb een MBP die na 2 jaar al aan de 2e accu toe was (700 cycles, 50% health), en de 2e accu staat nu op 39 cycles met 97% health. Het gekke is dat mijn unibody MacBook na 150 cycles nog altijd op 100% zit :P

Soms hangt mijn Mac de hele dag aan de AC en soms trek ik de accu 2x leeg op een dag. Het is een stuk gereedschap, geen modeobject. Vergelijk het met een mes: als je er veel mee snijdt, wordt hij bot. Maar laat snijden nou precies zijn wat je ermee doet. ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:51

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Anoniem: 97471 schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 10:48:
[...]

In de A-Mac gaven ze juist als tip om de batterij er steeds uit te halen als hij opgeladen aan de stroom lag. Dit vond ik net wat te ver gaan, de verkoper zelf zei dat hij dit ook nooit deed. ;)

Steeds de accu eruit halen is met een MacBook nog onhandiger dan met een 'gewone' laptop, de Magsafe adapter sprint er vrij snel uit als je hem even omdraait om de batterij erin te stoppen (waarbij de laptop dus uitvalt).
De batterij eruit halen slaat sowieso helemaal nergens op, hoe zou je dat dan bij de nieuwe MBP's moeten doen? 8)7 Apparaten laden al jaren niet meer door als de batterij vol is, maar de adapter wel aangesloten is. Dat fabeltje van de batterij eruit halen moet echt eens uit de wereld gehaald worden.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Sn0wblind schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 10:18:
[...]

Apple zegt zelf dat het het beste is om de accu af en toe gedeeltelijk te ontladen. Alleen als je hem constant aan de stroom houdt, is het verstandig eens in de maand te ontladen en weer te laden.

Ik werk nu standaard 's ochtends een uurtje op de batterij, de rest van de dag meestal aan de stroom.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

--MeAngry-- schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 10:54:
[...]
Dat fabeltje van de batterij eruit halen moet echt eens uit de wereld gehaald worden.
De batterij eruit halen helpt wel degelijk. Als je hem erin laat zitten loopt ie langzaam vanzelf leeg tot 95% en wordt ie weer volgeladen, dit kost extra cycles.

Daarnaast is in de notebook een warme plek. Warmte leidt tot extra snelle slijtage van Lithium Ion.

Ideaal gesproken laad je de accu op op 40%, haal hem eruit en legt hem in een afgesloten zakje in de koelkast. Bij 5 gr. C is de slijtage minimaal.

Je kunt natuurlijk ook gewoon de slijtage voor lief nemen en lekker je accu erin laten zitten. En bij de nieuwe MBPs is het niet eens een keuze.
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 11:01:
[...]
Apple zegt zelf dat het het beste is om de accu af en toe gedeeltelijk te ontladen. Alleen als je hem constant aan de stroom houdt, is het verstandig eens in de maand te ontladen en weer te laden.
Dat zegt ie volgens mij, 1x per maand volledige cycle maken. Dat is wat Apple bedoelt met af en toe imo.

[ Voor 25% gewijzigd door Philflow op 26-08-2009 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Philflow schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 11:04:
[...]

De batterij eruit halen helpt wel degelijk.
Is het niet zo dat Apple zegt dat de 85Watt adapter niet sterk genoeg is voor een MacbookPro Zonder accu ?

(dat bij volle belasting de Accu en de lader worden aangesproken mits aangesloten)

Kan me herrineren dat wel eens ergens gelezen te hebben op de Apple help page

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
Donstil schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 11:22:
[...]

Is het niet zo dat Apple zegt dat de 85Watt adapter niet sterk genoeg is voor een MacbookPro Zonder accu ?

(dat bij volle belasting de Accu en de lader worden aangesproken mits aangesloten)

Kan me herrineren dat wel eens ergens gelezen te hebben op de Apple help page
Dat klopt inderdaad: http://support.apple.com/kb/HT2332?viewlocale=nl_NL
Bekijk dit ook eens.
Je moet lithium-ion polymeerbatterijen gebruiken als je wilt dat ze optimaal blijven presteren. Als je weinig gebruik maakt van een apparaat, moet je minimaal één keer per maand een complete laadcyclus uitvoeren.
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.