Dat hangt echt heel erg af van de auto zelf. Je vriend heeft de mazzel dat deze uit maart 2004 komt (dus waarschijnlijk eind 2003 gebouwd is) en dus niet tot de complete rampenbakken hoort.
Onze Laguna II phase I, ook uit 2004, heeft soms inderdaad wel een 'eigen willetje', om het netjes te zeggen en dat uit zich eigenlijk altijd in de achterruitwisser die niet snapt waar die hoort te stoppen. Verder is er niet veel mis mee geweest, muv bij aankoop.
Wat ik je zou aanraden is het volgende:
Neem iemand mee die wat weet van Renaults, want je moet wel een beetje weten hoe een Renault normaal gesproken al werkt, qua opties e.d., en test dan uitgebreid alle elektrische/elektronische opties. Dit moet je echt doen, neem hier ook zeker de tijd voor.
Zo kwam ik bijvoorbeeld achter de volgende zaken (die dus ook op kosten van de garagist zijn gerepareerd):
- De cruisecontrol-functie van de cruisecontrol/snelheidsbegrenzer leidde een eigen leven. De snelheidsbegrenzer deed het altijd, de cruisecontrol vaker niet dan wel. (Overigens: Altijd wanneer mijn broertje plaatsneemt in de auto doet de cc-functie het pas na 4, 5x proberen. Geen idee wat hij verkeerd doet, maar het is wel zo. Nergens iets te vinden in het systeem hoe of wat.)
- Het bandenspanningscontrolesysteem was defect. Het systeem gaf constant een ‘Band lek’-melding, zonder dat er een band aangegeven werd. (Bleek een kapotte kabel)
- De ruitenwisservloeistofsensor gaf constant aan dat het reservoir leeg was, ook als deze vol zat. De sensor bleek defect te zijn.
Maar het kan ook veel simpeler zijn. Zo zit er in onze Laguna's elektrische raambediening een gekke storing dat de bijrijdersruit pas naar beneden wil nadat de bestuurder dit heeft gedaan. Probeer je als bijrijder zelf het raam naar beneden te doen, doet ie gewoon niks. Een 'eigenaardigheid' zeg maar

Hiervoor geldt overigens dat ik het laat zitten omdat ik geen care heb hiervoor. Het kan makkelijk gerepareerd worden, maar dat kost meer tijd, geld en moeite dan het me waard is.
Dus, test alle elektrische dingen die je in die auto aantreft grondig

Mechanisch zijn het oersterke auto's, en gaat er eigenlijk nooit iets kapot.
Oh ja, let op de sleutelkaarten! De oude types (met hetzelfde lettertype als op de achterkant van die Laguna's) gaan regelmatig kapot. De nieuwe types niet (te herkennen aan het afwijkende lettertype tov de Laguna's tot 2007).
Oh ja 2: Probeer de bluetooth uit. Die in de onze heeft soms kuren, dus wij gebruiken een Parrot om dat te ondervangen (en om meteen een mp3-speler aan te kunnen sluiten).
Oh en Korakal: Nette bak hoor!
Wat voor motor heb je erin liggen, als ik vragen mag?
[
Voor 7% gewijzigd door
PauseBreak op 26-10-2010 21:34
]