Een 1.6 zou ik in deze categorie zeker niet nemen, ongeacht welk merk. Zo'n blok moet veel te veel werken om lekker vooruit te komen waardoor hij niet zuiniger is dan een 2 liter. De 1.8 zou ik mijden bij de Primera. Het zijn prima blokken, maar sommige (kan op m'n hand tellen hoeveel) mensen hebben helaas last van een hoog olieverbruik bij dit blok. Schijf een 2 liter niet gelijk af, ze kunnen goed zuinig zijn (zeker op de snelweg!), en het verschil in wegenbelasting is meestal helemaal niets. Ik rij zelf een oudere Primera (P11, '98) en ik zou echt geen 1.6 willen, ben superblij met mijn 2 liter (is wel een ander blok dan in de P12). Een 2 liter is naar mijn mening het overwegen waard, maar de definitieve keuze moet je natuurlijk zelf maken.
Toyota moet je maar net fan van zijn, ben niet heel bekend met hun wagens. Heb zelf ooit in een Avensis gezeten (niet het nieuwste type, maar die daarvoor), en ik vond het helemaal niets. Interieur viel mij zwaar tegen.
Kan zelf ook nog altijd janken omdat Nissan geen sedans meer maakt. Als je je inleest over de Primera over het vorige type dan zie je hoeveel bloed, zweet en tranen erin zit, het blijft voor mij altijd een mooie wagen. Maar goed, ze zullen niet goed verkopen in Europa, dus ik snap wel dat ze hier niet komen met eens sedan.
Om te laten zien wat ze in Amerika leveren:
Maxima:
Altima:
En als afsluitertje, oude tijden.

Autovisie is destijds in 1996 uitgenodigd door Nissan om de nieuwe Primera op de Nürburgring te komen testen. Als fabrikant moet je behoorlijk wat lef hebben om dat te doen. Klein stukje uit het artikel:
Auto's die niet door de mand vallen op de Nordschleife van de Nürburgring, zijn goed. Overal en altijd. Vandaar dat er flink getest wordt door fabrikanten die veel waarde hechten aan een goed weggedrag van hun produkten, zoals Nissan. Op de achtergrond wordt een Porsche Boxster aan de laatste beproevingen onderworpen.
Volgens Nissan levert de nieuwe Primera een 'elating performance'. Het begrip elation staat voor overmoed en opgetogenheid. En inderdaad; het getuigt welhaast van overmoedigheid om ons een nieuw model op de gemene Nordschleife van de Nürburgring aan de tand te laten voelen.
Ander artikel:
Dirk Schoysman is een zeer ervaren rijder, jarenlang ook testrijder voor Nissan geweest en ook verantwoordelijk voor het onderstel van de P11. Voer z'n naam in in YouTube en je zal zien wat hij allemaal kan.
[
Voor 48% gewijzigd door
S_Chief op 30-07-2012 16:15
]