[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 30 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 51.704 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Athlon X2 250 is een leuke CPU :)

Heb zelf een X2 5000+ 65W / 2.6GHz op 3GHz, die CPU zou een betere uitkomst (zuiniger, en wellicht wat meer headroom hebben met oc'en) op mn huidige plank. Hopelijk worden die dingen nog ondersteund op de oudere AM2 sockets/chipsets.

edit:
1. Update CPU ID (Support AM2+ Athlon X2 CPU)
Mooi :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2009 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:36

PeaceNlove

Deugleuter

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:56:
[...]

Athlon X2 250 is een leuke CPU :)

Heb zelf een X2 5000+ 65W / 2.6GHz op 3GHz, die CPU zou een betere uitkomst (zuiniger, en wellicht wat meer headroom hebben met oc'en) op mn huidige plank. Hopelijk worden die dingen nog ondersteund op de oudere AM2 sockets/chipsets.

edit:

[...]

Mooi :Y)
Die update kan ook gelden voor de AMD 7750 BE CPU's. Dat zijn namelijk ook Am2+ CPU's en is dus niet perse voor geschikt voor een 250. Het beste check je even de CPU-compatabilitielijst van je moederbordfabrikant.

* PeaceNlove heeft overigens een 240 tray in de bestelling staan en die gaat op een AM3 met DDR3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb van de week een Phenom II X3 720 BE gehaald. Draaiende op m'n "oude"AM2+ moederboard MSI K9A2CF-F v1. Bij omzetten van CPU multiplier van Auto naar een vaste waarde blijft CnQ werken :*)
Een reden om OC'ed te blijven draaien.
Bij m'n vorige Athlon64 X2 5000+ BE werkte CnQ dan niet meer.
Is dit mazzel hebben of blijft CnQ in principe bij iedere OC Phenom II BE op ieder moederboard bij omzetten multiplier van Auto naar een vaste waarde werken?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2009 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 23:23
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 20:56:
Ik heb van de week een Phenom II X3 720 BE gehaald. Draaiende op m'n "oude"AM2+ moederboard MSI K9A2CF-F v1. Bij omzetten van CPU multiplier van Auto naar een vaste waarde blijft CnQ werken :*)
Is dit mazzel hebben of blijft CnQ in principe bij iedere OC Phenom II BE op ieder moederboard bij omzetten multiplier van Auto naar een vaste waarde werken?
Dat is helaas afhankelijk van de moederbord fabrikant en bios versie. In de eerste bios versie van m'n DFI kon ik het wel en paar latere versies was het even geblokkeerd. Dus gedurende die tijd naar K10stat overgestapt en daar de multiplier aangepast. Ff later PhenomMsrTweaker genomen omdat die service voor het P-state schakkelen sneller werkt en ik ging ook CPU-NB overclocken. Hierdoor kon CnQ al helemaal niet meer werken omdat CPU-NB voltage dan niet ingesteld kan worden als CnQ actief is in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 20:56:
Beetje mazzel moet je bij AMD wel hebben jah >:)
Oudere MSI en ASUS bordjes heb ik al meer gelezen hier idd
Hier bij multi OC helaas niet werkend te krijgen maar kan weer wel 4x1 1066 draaien en das wellicht ook mazzel :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeaceNlove schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 16:37:
[...]

Die update kan ook gelden voor de AMD 7750 BE CPU's. Dat zijn namelijk ook Am2+ CPU's en is dus niet perse voor geschikt voor een 250. Het beste check je even de CPU-compatabilitielijst van je moederbordfabrikant.
Gedaan. Anders wil ik ook nog wel even een maandje wachten totdat Gigabyte hun CPU-list bijwerkt.

Overigens ... http://www.trustedreviews...65-Black-Edition/comments
Well this review confirms what me and my mates have been seeing. The Phenom II 955 is actually faster than the core i7 920. We both have the same graphics cards, same amount of ram and same OS. But for some reason my Phenom II gives higher frames per second in games than his i7 920.

This seems to be very true in Crysis. We tried 1280 by 1024 and 1920 by 1200.

That’s really strange though, for some reason Tom’s hardware shows the opposite.

According to Tom’s hardware the Core i7 920 has gained 30% extra speed for no reason since they first tested it.
Aldus hun is de Phenom net zo snel als de Core i7 920 in hun benches, met exact dezelfde hardware terwijl tomshardware een verschil van 30% laat zien. Wat klopt hier niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:43:
[...]
Aldus hun is de Phenom net zo snel als de Core i7 920 in hun benches, met exact dezelfde hardware terwijl tomshardware een verschil van 30% laat zien. Wat klopt hier niet?
Ze zouden al kunnen beginnen te zeggen welke graka ze hebben gebruikt om beide te vergelijken. De andere hardware vermelden, welke benches/instellingen en screenshots zouden ook helpen om het waarde te geven.

Op de links naar Tom's hardware zie ik ook nergens een 30%, het wordt nergens in de tekst vermeld en er is zelfs geen benchmark van Crysis gebeurd. Als hij bedoelt dat er 30% verschil zitten tussen beide artikels dan is de oorzaak simpel te vinden door te kijken welke graka ze hebben gebruikt namelijk "Graphics
Sapphire Radeon HD 4870 X2 2 GB" vs "Graphics Zotac GeForce GTX 260 Core 216 896 MB".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:43:
[...]

Gedaan. Anders wil ik ook nog wel even een maandje wachten totdat Gigabyte hun CPU-list bijwerkt.

Overigens ... http://www.trustedreviews...65-Black-Edition/comments

[...]

Bij computerbase zie je dat de PH II in de meeste games zijn gelijk geclockte tegenhanger bij kan houden. In sommige games waar dat multithreating goed werkt is de I7 wel sneller maar anders niet.

www.computerbase.de

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45
AMD heeft wat meer details over Magny-Cours en socket G34 vrijgegeven (Hot Chips 21 conference):

[url=http://www.semiaccurate.com./2009/08/24/amd-outs-socket-g34/]AMD outs Socket G34:[/url]
[img=512,385]http://www.semiaccurate.com./static/uploads/2009/08_august/Magny-Cours_MCM_and_diagram.jpg[/img]
  • four channels of DDR3/1333
  • about a 25% downclocking compared to Istanbul
  • two links are used to connect the two dies internally
  • ccHT links between the dies on package are different widths
  • ......etc
Verder gaat AMD z'n channel partner programma zwaar herstructureren:

AMD Plans Overhaul Of Partner Programs:
Nadruk komt te liggen op 'Changes include the merging of its graphics and CPU partner tracks', m.a.w. meer op het bundelen van zaken ('AMD's efforts to market itself as a total hardware platform company").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Astennu schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:55:
[...]

Bij computerbase zie je dat de PH II in de meeste games zijn gelijk geclockte tegenhanger bij kan houden. In sommige games waar dat multithreating goed werkt is de I7 wel sneller maar anders niet.

www.computerbase.de
Vanaf dat er een GTX285 of een HD4870X2 wordt gebruikt (computerbase gebruikt een relatief zwakke GF9800GTX+), dan laat Core i7 ook z'n tanden zien. Maar bij zo'n budget mag een iets duurdere setup wel, niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het nou niet mogelijk om de huidige PHII architectuur naar 32nm te bewegen tot,de Buldozers zich manifesteren?Als een 4770 op 40nm gewoon doen AMD :+ .

Wel prima dat SSE5,SMP(HT) en 32Nm zich voor AMD aankondigt de `experimenten` met oa IBM worden in praktijk gebracht .
High-k is ook van de partij zeker, ben toch onder de indruk van de D0 stepping 1.20V bij 4200MHz is gewoon een knappe prestatie _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Hoe moeten ze dat doen? AMD heeft 32nm nog helemaal niet klaar om CPU's met te bakken. Dat zal nog tot eind 2010 duren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 19:13:
[...]

Is het nou niet mogelijk om de huidige PHII architectuur naar 32nm te bewegen tot,de Buldozers zich manifesteren?Als een 4770 op 40nm gewoon doen AMD :+ .

Wel prima dat SSE5,SMP(HT) en 32Nm zich voor AMD aankondigt de `experimenten` met oa IBM worden in praktijk gebracht .
High-k is ook van de partij zeker, ben toch onder de indruk van de D0 stepping 1.20V bij 4200MHz is gewoon een knappe prestatie _/-\o_ .
Het kan. Maar voor de RV770 hebben ze ook het een en ander moeten doen voordat ze die op 40nm konden maken. En dat zal bij de K10,5 core ook zo zijn. AMD heeft dit ook met de K8 gedaan van 90nm naar 65nm (alleen de 2x512 kb L2 modellen) Alleen dit was geen groot succes omdat het 65nm proces van AMD niet echt super was.

Maar het zou wel een goed idee zijn mits Bulldozer later is dan het 32nm proces zelf. Als het toch al ongeveer tegelijk klaar is heeft het niet veel nut. Maar we zullen het wel zien.... Ik hoop dat Bulldozer echt goed gaat worden. SMT er in is al een stap in de goede richting. Zeker voor servers. Dat is de rede dat PHII nu ook niet goed met de I7 mee kan komen. Als je PHII met SMT had dan was het al een stuk minder somber geweest.
DevilsProphet schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:25:
[...]

Vanaf dat er een GTX285 of een HD4870X2 wordt gebruikt (computerbase gebruikt een relatief zwakke GF9800GTX+), dan laat Core i7 ook z'n tanden zien. Maar bij zo'n budget mag een iets duurdere setup wel, niet? ;)
Anandtech heeft dit ook een keer getest. Met zowel Single setup als CF. En zelfs met CF kwam de PHII prima mee. Als je nog extremer ging kwam er meer voordeel voor de i7. Maar bij Single kaart setups is er geen verschil. Met Dual cards een beetje. En dan was de C2D nog sneller dan de i7 :)

Over die 12 Core cpu. Het lijkt er op dat die dus rond de 2.0 GHz geclockt gaat worden. Niet slecht voor 12 core....

[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 25-08-2009 22:06 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AMD plans 20W single core in Q4

Sargas 45nm core

The most efficient AMD CPU is currently under development and it is based on the only 45nm single-core from AMD codenamed Sargas. The CPU based on it to remain at 20W TDP is branded as Athlon II 160U and it will work at 1.8GHz and comes with 1MB cache.

It comes in AM3 packaging and supports DDR3 1066 memory and the rest of the AM3 platform. The introduction of Sargas based ultra low efficient CPU will also mean the end of life for Athlon 2850e at 1.8GHz and 22W and Athlon 2650e with 1.6GHz and only 15W. They should EOL at the end of Q4 2009.

Both these CPUs are based on 65nm Sparta core. AMD will continue to ship last orders at least until Q2 2010 if not even further, but Sargas 45nm single-core is definitely the future of low power AMD single-core computing.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Er is een rectificatie gepost :'( :
UPDATE: AMD has contacted X-bit labs claiming that it has not announced any simultaneous multi-threading technologies for Bulldozer processors. Still, there are other multi-threading implementations that may still be supported.
Het was ook te mooi om waar te zijn :( echt stom want ze kunnen het hard gebruiken.... Voor de rest valt het wel mee hoever ze achter lopen maar die HT is echt de killer op dit moment. In veel applicaties kun je leuke winst behalen. Met Reken apps zelfs tot 90-100% dit is erg veel. En verbruik is niet enorm veel hoger. Bij de i7 is het niet meer dan 20% bij volle 8 thread belasting. En als je ziet dat je soms tot toch dikke winst kan behalen.....

Zeker in het server segment daar kun je het steeds beter gebruiken. Dus ik hoop toch dat ze iets gaan maken waardoor ze meer threads per core kunnen draaien. IBM gebruikt het ook al langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
Astennu schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 22:11:
Er is een rectificatie gepost :'( :

[...]

Het was ook te mooi om waar te zijn :( echt stom want ze kunnen het hard gebruiken.... Voor de rest valt het wel mee hoever ze achter lopen maar die HT is echt de killer op dit moment. In veel applicaties kun je leuke winst behalen. Met Reken apps zelfs tot 90-100% dit is erg veel. En verbruik is niet enorm veel hoger. Bij de i7 is het niet meer dan 20% bij volle 8 thread belasting. En als je ziet dat je soms tot toch dikke winst kan behalen.....

Zeker in het server segment daar kun je het steeds beter gebruiken. Dus ik hoop toch dat ze iets gaan maken waardoor ze meer threads per core kunnen draaien. IBM gebruikt het ook al langere tijd.
Zie ook de geleende quote uit het EEtimes artikel:

Bulldozer expands what has been the single-threaded nature of the AMD cores in a different fashion than Intel’s HyperThreading, said Pat Conway, a representative for AMD

M.a.w. geen SMT maar CMT, ofwel in AMD's eigen woorden: "Multi-threading done right"

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/6jn59v.jpg

Iets wat ook op te maken zou kunnen zijn uit patenten van AMD die onlangs zijn opgedoken.
Zie ook deze blog http://citavia.blog.de/, en dan met name deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Goede blogs en verwijzingen! (toegevoegd aan mijn favorieten)

Wat ik eruit opmaak is dat AMD waarschijnlijk een eigen variant op SMT gaan implementeren. Het verschil met Intel is dat Intel 2 taken per core probeerd uit te voeren terwijl AMD 1 taak opsplitst over meerdere cores om zo winst te behalen. (noem het een variant op reversed HTT)

Leuk, het idee van AMD spreekt me wel aan. Ziet eruit als een mooie tegenhanger van Intel zijn HTT en Turboboost op 1 core GEZAMELIJK. En idd, das multi-threading done right on hardware level. Innovatief!

[ Voor 5% gewijzigd door Stephan224 op 26-08-2009 11:31 ]

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Stephan224 schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 11:24:
Goede blogs en verwijzingen! (toegevoegd aan mijn favorieten)

Wat ik eruit opmaak is dat AMD waarschijnlijk een eigen variant op SMT gaan implementeren. Het verschil met Intel is dat Intel 2 taken per core probeerd uit te voeren terwijl AMD 1 taak opsplitst over meerdere cores om zo winst te behalen. (noem het een variant op reversed HTT)

Leuk, het idee van AMD spreekt me wel aan. Ziet eruit als een mooie tegenhanger van Intel zijn HTT en Turboboost op 1 core GEZAMELIJK. En idd, das multi-threading done right on hardware level. Innovatief!
Mja software wordt al meer multithreaded. Dan is het ook super handig als je een core meerdere threads tegelijk kan laten doen. Want je hebt een pipeline in je core. En daar moet een instructie door heen. als de instructie halverwege is. Staat het begin van de pipe niets te doen. Wat intel dan doet is alvast de 2e instructie de pipeline inschieten zodat daar ook alvast aan gewerkt kan worden. Dit werkt heel goed voor taken waarvan je de volorde week. In games of dingen die ineens totaal anders kunnen worden wordt is dit minder nuttig. Op die momenten zie je ook weinig winst van SMT (Hyperthreading) Maar bij taken zoals }:O zie je 80-90% scaling in performance. Of bv Video encoding.

Dus eigenlijk moet je een combinatie van Hyperthreading en Reversed Hyperthreading hebben.

Wat ik me net bedenk is dat AMD in Bulldozer met een modulaire chip werkt. Meer kleinere cores sommige voor een speciaal doel. Als je dan in dezelfde die misschien 16 cores kwijt kan waar er normaal 8 in gaan. En daar dan die CMT op los laat kan het nog wel eens interessant worden.

Maar goed dit is allemaal speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Ik kan niet wachten op de AMD Athlon X2 235e, als die leverbaar is ga ik een homeserver aanschaffen :) Ga ik direct kijken of die nog goed kan undervolten.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Boeiend, je zit toch nog een half jaar op stage, zoveel ben je niet thuis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Even weer on-topic ;)

Ik denk dat AMD het met de Phenom II momenteel het goed doet op de markt. Als we het over prijs/prestatie hebben is het voor de doorsnee gebruiker aantrekkelijker om een Phenom II te nemen dan een Core i7, of een socket 775 processor. Socket 775 is toch een beetje end-of-life.

Maar als de Core i5, en overige nieuwe Intel modellen, straks leverbaar worden vrees ik echter dat de dit een grote concurrent gaat worden voor de huidige Phenom II lijn. Als Intel op alle segmenten de beste processoren gaat leveren vrees ik voor een nekslag voor AMD :(

Ze zullen het wel overleven, maar Intel wordt sterker en sterker (financieel ook). De vraag is hoelang AMD het hoofd nog boven water weet te houden. Uiteindelijk is het dan voor wat voor bedrijf dan ook niet meer mogelijk om nieuwe ontwikkelingen te beginnen?

Of zie ik het te somber in? Er is natuurlijk ook nog een server markt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
StefanvanGelder schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 13:20:
Als Intel op alle segmenten de beste processoren gaat leveren vrees ik voor een nekslag voor AMD :(
Zo snel zal het niet gaan. ;)
Ze zullen het wel overleven, maar Intel wordt sterker en sterker (financieel ook). De vraag is hoelang AMD het hoofd nog boven water weet te houden. Uiteindelijk is het dan voor wat voor bedrijf dan ook niet meer mogelijk om nieuwe ontwikkelingen te beginnen?
Je vergeet dat er ook nog zoiets is als de Global Foundries en ATi.
Of zie ik het te somber in? Er is natuurlijk ook nog een server markt :)
Dat en en de low-end en mid-end markt natuurlijk. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Dat en en de low-end en mid-end markt natuurlijk. ;)
Core i3 en Core i5 zijn toch low en mid-end?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
-The_Mask- schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 14:50:
[...]

Ja, maar daar heeft AMD toch goede tegenstanders. ;)
Tja, het moet nog blijken hoe de core i5 zich tegen de Phenom II afzet, maar ik ben er bang voor dat de core i5 (te) goed wordt :P Betrouwbare en meerdere benchmarks zullen wel spoedig komen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Stefanovic45 op 26-08-2009 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 14:50:
[...]

Ja, maar daar heeft AMD toch goede tegenstanders. ;)
Ik kan je nu al vertellen dat de Core i5 750 de Phenom II 965 ver achterwege laat. En die gaat straks voor minder dan 200 euro over de toonbank.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Gezien de specs is een Intel Core i5 750 is toch gewoon een Core i7 920 zonder Hyperthreading? Die zou de Phenom II 965 toch nog wel bij moeten houden?

Dat die voor minder dan 200 euro over de toonbank gaat lijkt, volgens eerdere berichtgeving, wel zo te zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Gezien de specs is een Intel Core i5 750 is toch gewoon een Core i7 920 zonder Hyperthreading? Die zou de Phenom II 965 toch nog wel bij moeten houden?
Puur qua prestaties kan een Phenom II 965 de Core i7 920 niet bijhouden, maar AMD heeft het voordeel van een goedkoper platform. Dat valt met de Core i5 750 helemaal weg. En ondanks dezelfde kloksnelheid, verbruikt het i5 systeem ~40W minder onder load dan de i7 920 (P55 verbruikt sowieso al minder). Dus performance per Watt wordt nog een klap beter.

Overigens heeft de i5 750 een (veel) hogere Turbo Modus dan de i7 920, wat direct de prestaties ten goede komt.
Dat die voor minder dan 200 euro over de toonbank gaat lijkt, volgens eerdere berichtgeving, wel zo te zijn inderdaad.
Tones.be had de cpu een dag online staan voor 199,90 euro, en dat is een Belgische shop. Hij zal in Nederland wel goedkoper worden.

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 26-08-2009 15:57 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Hacku schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 15:52:
[...]

Puur qua prestaties kan een Phenom II 965 de Core i7 920 niet bijhouden, maar AMD heeft het voordeel van een goedkoper platform. Dat valt met de Core i5 750 helemaal weg. En ondanks dezelfde kloksnelheid, verbruikt het i5 systeem ~40W minder onder load dan de i7 920 (P55 verbruikt sowieso al minder). Dus performance per Watt wordt nog een klap beter.

Overigens heeft de i5 750 een (veel) hogere Turbo Modus dan de i7 920, wat direct de prestaties ten goede komt.
Het verhaal van dat het in games niet al te veel uit maakt zal wel blijven. Het verschil in andere benchmarks zou naar mijn idee juist wel eens ver terug kunnen lopen omdat de I5 750 niet over Hyperthreading beschikt...

Maar het blijft natuurlijk wel zo dat de setup zuiniger zal zijn dan een Phenom II 965. Daarbij komen de goedkopere moederbrden en de hogere turboboost nog eens bovenop... (In verhouding met de Core i7)

Als je dus alles bij elkaar op telt kom je niet zo positief uit voor AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Medion cooks up AMD-based netbook

Sempron U210 in a 11.6-inch chassis

Medion, maker of cheap notebooks sold mainly in German supermarkets, has come up with an 11.6-inch AMD-based netbook, if you can call it that as AMD believes netbooks don't exist.

The Medion Akoya E1311 is based on AMD's Neo platform, it's powered by a 1.4GHz Sempron U210, has Radeon X1250 graphics with HDMI out, 1GB of memory and 160GB of storage. Connectivity isn't an issue with draft-n wireless and Bluetooth.

It's interesting to see more and more vendors opt for AMD's Neo platform, which is a tad cheaper than Intel's ULV parts, but it offers inferior battery life.

The E1311 is available in black or white, and its MSRP is €429, but we have a feeling it will sell for under €399 sooner rather than later.

You can find the product page here.

Technology analysis on AMD Twelve core Magny-Cours

AMD Twelve-Core processor architecture chart announced

Hacku schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 15:19:
Ik kan je nu al vertellen dat de Core i5 750 de Phenom II 965 ver achterwege laat. En die gaat straks voor minder dan 200 euro over de toonbank.
Doelde eigenlijk meer op AMD zijn low en mid-end. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door -The_Mask- op 26-08-2009 20:06 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Some Athlon II X4 are ''Deneb'' based, unlockable

Turn into Phenom II X4 with the touch of ACC.

While pictures of the highly anticipated "Propus" core - the quad-core without L3 cache - have surfaced, it seems AMD is releasing early samples of the Athlon II X4 620 and 630 processors with a "Deneb" core, the same that has been shipping in Phenom II X4 900/800, Phenom II X3 700 and AMD Phenom II X2 processors.
As with all the previous processors based on the "Deneb" core, they can be unlocked to an X3 or X4 processor, if the silicon is in good shape.
In this situation, what is unlocked are the 6MB of L3 cache. The future Athlon II X3 might also allow for the unlocking of the extra core, besides the L3 cache, if we ever see "Deneb" based versions.

The unlocked Athlon II X4, caught in the Xtreme Systems Forums:
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/_4qvKWy79Suw/SpKyMjuSbpI/AAAAAAAABOQ/wNuAFgL7uC0/s320/athlon_ii_620.jpg

The extra 6MB of L3 cache allow for better performance in highly multithreaded applications, as the processor can synchronize data between the cores in L3 cache, instead of going to the system's memory.

The unlocking process is fairly simple and can be done following the steps on this post.

It's not expected that AMD continues to deliver "Deneb" based Athlon II processors into the future, but instead switch to the "Propus" core, which is cheaper to manufacture. This is a similar move to the introduction of the new Athlon II X2 cores that feature 1MB of L2 cache, compared to the previous Phenom X2 7000 processors, which also were based on the "Barcelona" quad-core dies.

The Athlon II X4 620 is expected to be priced at around 85eur.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik snap echt niet meer wat AMD aan het doen is. Al die cores en Cashes werken gewoon. Verkoop die dan gewoon als dudere cpu's en zorg dat je die Native cores snel op de markt krijgt. En in ieder geval niet van die dure cores goedkoop verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 17:11:
Al die cores en Cashes werken gewoon.
Nee, kans is veel groter dat je het niet (stabiel) werkend krijgt dan dat het dat wil. En als je het wel stabiel werkend krijgt kan het natuurlijk ook zijn dat er nog wel wat mis mee is, maar dat het zo klein is dat je het waarschijnlijk nooit zal merken.
En in ieder geval niet van die dure cores goedkoop verkopen.
Er staat toch "Some" misschien hadden ze nog een paar Deneb's liggen met een kapotte L3 cache en dachten ze kom laten we een nieuwe Athlon II X4 lijn introduceren met hoge TDP. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
AMD kan het simpelweg niet gebruiken dat ze Denebs als Phenom II CPU's verkopen om ze vervolgens later terug te krijgen omdat die ene kleine fout die er misschien in zit alsnog boven komt drijven. Stabiliteit gaat boven alles en wanneer deze niet is te garanderen, dan als een mindere CPU verkopen waarvan de functionaliteit wel is te garanderen.

Denk anders eens terug aan het hele TLB-debacle. Technisch gesproken was de kans dat een gewone consument met een huis, tuin en keuken-pc een probleem aan de hand van de TLB-bug zou krijgen, nagenoeg nihil, de kans dat een persoon die het wel kreeg af zou schuiven op Windows daarbij nog eens erg groot. Toch heeft het het imago van AMD geen goed gedaan dat die bug in de processor zat.

Een 'defect' Lvl3 Cache kan voor veel meer problemen zorgen, het kan tegelijkertijd ook helemaal niet voor problemen zorgen. Moeten ze dan alle voorkomende situaties gaan testen eer ze de CPU als Phenom II gaan verkopen? Ik denk dat die paar tientjes dat niet waard zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:35

Crp

ik denk zelf dat er gewoon niet genoeg 'defecte' cpu's zijn, en dat ze dan gewoon een paar goeie pakken en daar wat dingen in uitschakelen om zo hun voorraad aan te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 23:14
Crp schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 23:12:
ik denk zelf dat er gewoon niet genoeg 'defecte' cpu's zijn, en dat ze dan gewoon een paar goeie pakken en daar wat dingen in uitschakelen om zo hun voorraad aan te vullen.
Daar komt nu juist de Propus kijken, dat is een quad core chip zonder de hele L3 cache.

En aangezien de Athlon ii X3 en X4 momenteel toch nog niet verkrijgbaar zijn is het ook geen kwestie van voorraad aanvullen. Het ding wordt toch al later uitgebracht dan ooit de bedoeling was dus dan kan AMD beter wachten op Propus.

offtopic:
Sterker nog, ik was zelf het wachten op de Athlon II moe, ik wilde eigenlijk een Athlon II maar heb me vandaag een Phenom II 945 95 watt versie besteld. Een Athlon II komt er wellicht ook nog wel, kan ik de Pentium D E2180 in mijn server vervangen door een 45 watt quadcore :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:55
Even een heel ander vraagje (tussendoor) ben bezig een energie zuinig home servertje in elkaar aan het zetten.
Heb inmiddels een gigabyte 740 mobotje gekocht, en eventueel thuis nog een AMD X2 5200+ (2,7Ghz) liggen.
Hoe zal het verbruik van deze zijn t.a.v. bijv de xxxxE of de xxxE cpu's ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
AMD komt met Low power 6 core server cpu's:
Istanbul is Opteron 2419EE

AMD has just launched its 40W ATP six-core Istanbul CPU and this should be the most power efficient six-core to date.

The official name is AMD Opteron 2419EE, product number OS2419NBS6DGN, and we are talking about the D0 revision of the Istanbul core. The amazing thing about this CPU is 40W wattage or ACP as AMD calls it, and this consumption should translate to close to 65W TDP, but we would have to measure to confirm this claim.

The core speed of AMD Opteron 2419EE us 1800MHz and the CPU needs 1.125V to work. It has 6x512KB L3 cache, 3MB altogether, and the integrated memory controller works at 2000MHz.

AMD Opteron 2435 at 2.6GHz has the same spec and can work at 75W ACP, which is also not that bad to begin with. Overall, the goal of Opteron 2419EE is to shave off a few digits from the power bill, and bear in mind DDR2 memory is definitely cheaper than Intel’s DDR3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het al duidelijk hoe snel die Propus gaat zijn ten opzichte van Deneb? Ik neem aan van wel, want het is toch niet meer dan een kwestie van L3 in BIOS uitzetten van je Deneb en je weet het? Iemand een linkje misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 12:54:
Is het al duidelijk hoe snel die Propus gaat zijn ten opzichte van Deneb? Ik neem aan van wel, want het is toch niet meer dan een kwestie van L3 in BIOS uitzetten van je Deneb en je weet het? Iemand een linkje misschien?
Snel/traag waarin?
Vooral voor gamen is veel L3 cache erg handig. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er ergens systematich (i.e. voor alle gangbare toepassingen) getest wat de invloed van die L3 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 15:18:
Is er ergens systematich (i.e. voor alle gangbare toepassingen) getest wat de invloed van die L3 is?
Kan je mooi in tests zien tussen de Athlon II X2 en PhenomII X2's.
Volgens bijvoorbeeld in de final words in de review op Anandtech:
Choosing between the two can be difficult; the Athlon II's lower price tag is nice but the large L3 cache of the Phenom II X2 550 is responsible for anywhere from a 3 - 20% increase in performance depending on the application.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 15:51:
[...]

Kan je mooi in tests zien tussen de Athlon II X2 en PhenomII X2's.
Volgens bijvoorbeeld in de final words in de review op Anandtech:
Choosing between the two can be difficult; the Athlon II's lower price tag is nice but the large L3 cache of the Phenom II X2 550 is responsible for anywhere from a 3 - 20% increase in performance depending on the application.
Kan me voorstellen dat het voordeel van L3 cache bij een Quad in verhouding ietsjes groter is. Omdat die cores data uit de L3 kunnen halen en dus niet opnieuw opgehaald hoeft te worden. Maar als je echt crunch werk gaat doen helpt die L3 cache niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AMD launches first six-core Opteron EE processor with 40W ACP

Afbeeldingslocatie: http://img.inpai.com.cn/article/2009/8/31/6308a5be-3318-4eee-9af3-b6c69f3a856a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.inpai.com.cn/article/2009/8/31/45a096da-ed0b-4f68-866f-4bd773a935bb.jpg

AMD today launches one Istanbul six-core Opteron 2419 EE (energy efficient) processors designed for 2P servers with only 40W of ACP (average power consumption).Opteron 2419 EE based on 45nm SOI process comes in a Socket 1207 package and runs at 1.8GHz,has 6MB of L3 cache and 1.125V of core voltage.At the same time,the new six-core chip also includes the AMD-V virtualization technology, as AMDs AMD-P power management mechanisms with a price tag of $989.

"Its important for our industry to look at how technology is being used and where customers have emerging needs," said Patrick Patla, vice president and general manager, Server and Workstation Division. "The AMD Opteron EE processor enables OEMs to deliver energy-sipping servers that don’t compromise on power management, virtualization or performance features. It is specifically designed to help address the challenges that are generating a great deal of discussion these days - building and running very dense data centers for Web services, while doing more with less."

Now,six-core Istanbule family contains 11 members,including this 40W ultra low power modle, two 105W SE,five 75W standard modle as well as three 55W HE CPUs.

AMD claims that new 40W six-core CPU is aimed for cloud computing and Web 2.0 applications as well as dense computing environments.It is said to deliver 31% higher performance-per-watt over standard quad-core Opterons.

Afbeeldingslocatie: http://img.inpai.com.cn/article/2009/8/31/70110166-1f20-48fe-be50-087dd647efb9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.inpai.com.cn/article/2009/8/31/a4bf032e-6dfd-4f04-9ad2-2c34ae1dea9b.jpg

offtopic:
Iets uitgebreider. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Iemand die me kan helpen ??
Pimmetje651 schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 12:49:
Even een heel ander vraagje (tussendoor) ben bezig een energie zuinig home servertje in elkaar aan het zetten.
Heb inmiddels een gigabyte 740 mobotje gekocht, en eventueel thuis nog een AMD X2 5200+ (2,7Ghz) liggen.
Hoe zal het verbruik van deze zijn t.a.v. bijv de xxxxE of de xxxE cpu's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verschil is 3 tot 5 watt in idle (als het zoveel zal zijn), en kan oplopen tot 15 à 20W onder maximale belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
hmm dat is toch wel de moeite om verder te zoeken, maar kan nergens meer een 4850e of 5050e vinden.
En 2de hands is ook erg lastig tot niet te vinden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Pimmetje651 schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 10:34:
hmm dat is toch wel de moeite om verder te zoeken, maar kan nergens meer een 4850e of 5050e vinden.
En 2de hands is ook erg lastig tot niet te vinden .
Totaal offtopic:
Je hebt geluk, ik heb er (binnenkort) nog eentje in de aanbieding. Zie je GMail. ;)

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 20:35
Ik kan niet anders zeggen dat amd lekker bezig de laatste tijd.
Mijn pc kon weer een upgrade gebruiken, en ben toen uiteindelijk voor de phenom II X3 720 BE gegaan.
Mooie gigabyte mobo met de sb750 chip in de hoop er een X4 van te maken.
Gisteren in het bios de juiste instellingen gedaan en voila, een Quad core met 4 perfect functioneerde cores!!
Binnenkort maar even wat overklokken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Report: AMD Works on Thuban Six-Core Desktop Processor
AMD is reportedly working on the six-core desktop processor codenamed Thuban which is expected to be available sometime next year.

Based on 45nm SOI fabrication process, AMD’s six-core Thuban will feature AM3 package, integrated dual-channel DDR3-1333MHz memory controller, 3MB L2 cache and 6MB L3 cache. It’s likely to carry on AMD Phenom II brand name, and we guess it would be Phenom II X6? It remains to be seen whether Thuban will become a part of AMD’s current high-end desktop platform called Dragon, or will power the company’s next-generation Leo platform.

Thuban is a star in the constellation of Draco and it also means “dragon” in Arabian language. According to Xbitlabs, AMD will finish the development of Thuban processors before May 2010, and start to ship them in Q3.

AMD’s big rival - Intel plans to unveil its six-core Gulftown chips for desktops in Q2 2010.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 20:08

superwashandje

grofheid alom

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenomania
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-08 23:36
Ben benieuwd!

Draai nu op een M3A79-T Deluxe maar zit toch echt te wachten op de 890FX/SB850 vooraleer ik overstap op een DDRIII-mobo. Ik kan me zo voorstellen dat als hij onder Leo geschaard wordt, ik hem gelijk meeneem in mijn upgrade, die er dan ongetwijfeld aan zit te komen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Phenomania op 02-09-2009 13:10 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Is het dan aan te raden met een upgrade te wachten tot er MB's op de markt komen met een SB850?
Sta op het punt om over te stappen naar het AM3 platform, maar kan nog even wachten, verstandig?

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb je ook gelijk SATAIII (600 MB/s). op zich wel leuk in combinatie met een compatible SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2009 @ 20:58:
Dan heb je ook gelijk SATAIII (600 MB/s). op zich wel leuk in combinatie met een compatible SSD.
Volgens mij is SATAIII nog een beetje overkill voor alle SSD's die momenteel op de markt zijn.

Maar wie weet zijn er volgend jaar nog vele snellere :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

Volgende generatie gaat het nodig hebben. Ze zitten nu al op de rand. Het zou me niet verrassen als er sommigen al boven zitten, maar dat dat domweg nog niet zichtbaar is omdat ze niet op Sata3 aangesloten zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door Milmoor op 02-09-2009 21:59 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intel hun G2 heeft maar langs één kant chips dankzij het kleiner proces. Dus als ze beetje markt verliezen verwacht ik dat ze plots wel eens de andere kant ook zouden vullen met chipjes en een tweede controller om prestaties bijna te verdubbelen :)
Eens 3.5" SSD's komen zoals de colossus, kan je ook verwachten dat er meerdere controllers gebruikt worden die je Sata2 makkelijk volkrijgen. Sowieso ga je de verdubbeling van de snelheid al op de cache hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Milmoor schreef op woensdag 02 september 2009 @ 21:57:
... Het zou me niet verrassen als er sommigen al boven zitten, maar dat dat domweg nog niet zichtbaar is omdat ze niet op Sata3 aangesloten zijn.
Klopt, het is natuurlijk niet toevallig dat de snellere SSD's op 250 MB/s uitkomen in de benchmarks. En mocht het toch zo zijn dat dze "op de rand" (van de 300 Gbps) zitten, dan is het bijna triviaal om de SSD 2x zo snel te maken door de SSD wat meer parrallel te maken. Dit is dus 1 van de grote (toekomstige0 voordelen van SSD's; bij HDD's is dit niet mogelijk omdat de koppen ervan niet onafhankelijk kunnen bewegen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2009 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 13:58

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ik moet een simpel mainboard voor de Phenom II X3 710 en een 4890 hebben, ik ga niet opvoeren en ik heb geen interesse in Crossfire, natuurlijk is betrouwbaarheid wel belangrijk, is zo'n 770 board dan voldoende, en wat zijn de voordelen voor mij met een ander board? En voor welk merk kan ik dan het beste gaan.

Tevens vroeg ik mij ook nog af of ik een nieuwe voeding nodig had, het is een redelijk goede 550 watt voeding, maar wel van een aantal jaar terug, door de nieuwe aansluitingen is het dan goedkoper om van die converters te kopen of kan ik beter naar een nieuwe voeding kijken?

Bij voorbaat dank.

[ Voor 26% gewijzigd door Benjamin- op 02-09-2009 23:04 ]

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 13:58

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ik heb hem daar even geplaatst, bedankt voor de link.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

AMD to launch four new mobile CPUs

In early September

AMD is planning to launch four new mobile CPU series that should be used in a number of platforms. First of them is AMD Turion II Ultra dual-core mobile CPU that should work all the way to 2.6GHz.

The runner up is AMD Turion II with two cores and slower frequency followed by the slower but duac-core Athlon II.

The Sempron is still with us, and this is still single core CPU. AMD plans an early September launch and they are mostly based on either Caspian code, that fits the mainstream notebook or Conesus something meant for 2nd generation ultrathins, let's call it Neo 2.

We should come up with more details shortly.

AMD LIano Fusion in 2011 gets specs

20W to 55W for dual and quad

If AMD mobile division survives all the way to 2011, Fusion, something that DAAMIT (AMD and ATI) promised back in 2005, might see the light of day.

Fusion is what we know as CPU and GPU together and now AMD calls it LIano, yes capital “I” is how they write it.

This CPU/GPU will have up to four cores, probably two and four cores versions should be derived and it will have a native integrated GPU. It won’t be two dies like Intel’s Clarksdale and Arrandale, we are sure that LIano is all native CPU/GPU.

The platform uses DDR3 and DDR3L(1.35V) and 128-bit floating point. The chip comes as uPGA and BGA depending on the platform and it will be done in 32nm since the 45nm fusion got cancelled and was probably too hot.

The TDP for both CPU and GPU will vary from 20W to 55W depending on the platform. We expect it roughly in mid-2011, but this is something we are not sure of.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:44
Fudzilla heeft nog veel meer nieuws. Alle hoogtepunten samengevat en vertaald naar het Nederlands:
http://notebookspot.nl/ni...45nm-gebaseerd-op-k8.html

Samenvatting van de samenvatting :+
2009: 45nm K8....
2010: 45W quad core Phenom II BE Mobile
2011: Native Fusion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
edit: nvm

[ Voor 90% gewijzigd door spNk op 04-09-2009 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Ik kwam nog en leuk relevant bericht tegen. (voor de liefhebber)

AMD 800 Series Chipsets Launch Schedule
http://vr-zone.com/articl...hedule/7577.html?doc=7577

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pff ik voel me achteraf wel dom na een zogenaamde upgrade.
Ik ben van een X3 8750 op 3ghz gegaan naar een X2 550BE op 3.6ghz, maar het voelt eigenlijk minder soepel.
Eigenlijk had ik verwacht dat de efficiëntie van de Phenom II tegenover de Phenom I veel goed zou maken en ook de 600 mhz extra, maar die extra core blijkt voor mijn gevoel echt veel te schelen toch.
Wat vinden jullie wijsheid: die 8750 terugplaatsen of toch die 550BE houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Op wat voor manier "voelt het minder soepel"? In games lijkt me dat heel stug, zelfde geld voor office gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Die X2 550BE is ongeveer zo duur als een X3 710, ik denk dat je beter de triple core had genomen. Of wat meer uitgeven en je had een X3 720BE, die unlocked mp heeft.

[ Voor 25% gewijzigd door RuddyMysterious op 04-09-2009 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spNk schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 17:31:
Op wat voor manier "voelt het minder soepel"? In games lijkt me dat heel stug, zelfde geld voor office gebruik...
Algemeen windows gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_DvD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-08 16:07
Iemand op Xtremesystems heeft een dual-socket MagnyCours (2x12 cores) systeem dat ondertussen met default vcore op 3.2 GHz draait! (EDIT: wel met core #0 geloof ik..)

Afbeeldingslocatie: http://img248.imageshack.us/img248/3637/cpuz32.jpg

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=233565

[ Voor 21% gewijzigd door Da_DvD op 04-09-2009 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het echt strak vinden als in Q1 of Q2 8/12 cores dual socket daadwerkelijk te leveren zijn. HP DL385 G7 :)
Dan mag ik wel op de vSphere licensing letten :+
VMware draws the line in the sand on cores per socket licensing:
1.vSphere Standard = maximum 6 cores per socket
2.vSphere Advanced = maximum 12 cores per socket
3.vSphere Enterprise = maximum 6 cores per socket
4.vSphere Enterprise Plus = maximum 12 cores per socket

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2009 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fox-hound
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Gaat AM3 de toekomstige 6 en 8 core processors ondersteunen of komt AMD dan weer met een nieuw socket? En kan je nu beter een moederbord met 790FX chipset kopen of kan je beter wachten op de 890FX chipset (usb 3.0 en sata 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
fox-hound schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 00:54:
Gaat AM3 de toekomstige 6 en 8 core processors ondersteunen of komt AMD dan weer met een nieuw socket? En kan je nu beter een moederbord met 790FX chipset kopen of kan je beter wachten op de 890FX chipset (usb 3.0 en sata 3)
Sata 3 en usb 3.0 (zat die erbij?) zitten volgens mij vast aan de southbridge :) (SB850/SB810) toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
fox-hound schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 00:54:
De 6-core (Istanbul) voor de desktop zal kunnen draaien op een AM3 socket en ook op AM2+ (zolang de bios er ondersteuning voor geeft) zoals het er naar uit ziet.

De 8-core is, voor zover ik begrijp, een dual quadcore op 1 package. Of deze uberhaupt naar de desktop komen is zwaar te betwijfelen. Ik zou er in ieder geval niet van uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
spNk schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 17:31:
Waar baseer je dit op ? uit reviews blijkt dat toch veel games al dual core support hebben. Wat dus betekend dat 2 cores full load hebben. Dan heb je dus 1 core over voor de VGA driver en de rest van het OS. En dat scheelt erg veel.

Ik kan het me heel goed voorstellen dat een X3 3.0 sneller is als een X2 3.6. Alleen in sommige gevallen waar die 3e core echt niet gebruikt wordt zal de X2 sneller zijn. Maar er wordt steeds vaker gebruik van gemaakt.
Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 17:29:
Pff ik voel me achteraf wel dom na een zogenaamde upgrade.
Ik ben van een X3 8750 op 3ghz gegaan naar een X2 550BE op 3.6ghz, maar het voelt eigenlijk minder soepel.
Eigenlijk had ik verwacht dat de efficiëntie van de Phenom II tegenover de Phenom I veel goed zou maken en ook de 600 mhz extra, maar die extra core blijkt voor mijn gevoel echt veel te schelen toch.
Wat vinden jullie wijsheid: die 8750 terugplaatsen of toch die 550BE houden.
De PHII is wel een stuk efficiënter en zuiniger maar niet dusdanig dat je die ene core kunt compenseren. Als je een SB710 of SB750 hebt kun je proberen de cores van je X2 550 te unlocken. Echter is er geen garantie dat dit gaat lukken. Anders misschien even wachten tot de Athlon X4's die binnenkort komen ? zijn wel iets trager. Ik gok Phenom 1 performance per clock door het ontbreken van de L3 cache. Maar wel lekker goedkoop. Kun je dan een quad core nemen.

[ Voor 43% gewijzigd door Astennu op 07-09-2009 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
http://www.semiaccurate.c...-chartered-semiconductor/

Global Foundries koopt de fabriek die ook al AMD-CPU's aan het bakken was. Interessante beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dahakon schreef op maandag 07 september 2009 @ 09:35:
http://www.semiaccurate.c...-chartered-semiconductor/

Global Foundries koopt de fabriek die ook al AMD-CPU's aan het bakken was. Interessante beslissing.
Goed nieuws dit (aannemende dat ze een redelijke prijs betalen). AMD zal op deze manier nooit meer in (produktie)problemen kunnen komen door de cap van 20%.

En nu alle ellende van de fysieke activiteiten voorbij is (tenminste naar APIC is verschoven) en er rust is op het AMD-ATi front kan AMD zich nu rustig gaan richten op een killer CPU voor 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Volgens het artikel is de totale deal 3.9 miljard dollar waard, waarvan 1.9 miljard dollar in cash wordt uitbetaald, de rest met aandelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

3.1GHz Athlon II X2 255 revealed

With the price-cut of Athlon II X2 250,AMD needs one to replace its marketing position.A compatibility list from motherboard vendors reveals new 3.1GHz Athlon II X2 255.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nBdAbe0B7Jc8jNSRFTWgUDG4/full.jpg
Athlon II X2 253 clocks at 3.1GHz,and has 200MHz of FSB, 15.5x of multiplier.Each core comes with 64K L1 instruction Cache、64K L1 data Cache,a total of 128KB of L1 cache;2MB of L2 cache.It supports SSE、SSE2、SSE3、SSE4A multimedia instruction sets and X86-64 computing instruction sets.At the same time,it adopts AM3 interface with support for DDR3 1066 and DDR2 800 memory,compatible with AM2+ motherboard.

Dual core Phenom II 7MB cache at 3.2GHz

In Q4 2009

Calisto, AMD’s quad-core with two cores enabled and 7 MB of total cache will get its 3.2GHz version at some point in Q4 2009.

Calisto has 2x512KB L2 cache per core and additional 6MB of L3 cache that makes it quite fast CPU. The name is Phenom II X2 555 and this CPU will work at 3.2GHz.

Most people will like the fact that this CPU offers a lot of performance and 80W TDP and at the same time, there might be a chance that you’ll be able to unlock the additional two cores and get the quad core for the price of dual.

Judging from the previous pricing, this CPU should cost around €80 in Euroland or around $100 in USA.

95 Watt Phenom X4 955 in Q2 2010

It’s possible

Many people didn't like the fact that Phenom II X4 965 has TDP of 140W, and many thing that is too much. As we said before in Q4 2009 AMD plans to launch Phenom II X4 965 with a 125W TDP and 3.4GHz frequency that will make many people happy.

This is not all as the latest roadmap just got one more member. AMD plans Phenom II X4 955 with 3.2GHz in 95W. This is a great success as the current X4 955 has 125W TDP. The 95W Phenom II X4 955 will appear in Q2 2010 as AMD plans to bring a new, better revision of Deneb core out.

This new Deneb revision should keep the existing TDPs down and this is the same core that will find its way to quad-core notebooks.

Propus quad core 45W available

More to come

AMD has listed two Propus based quad-cores with 45W TDP. Many power-saving freaks will definitely embrace these CPUs as they doen’t need a lot of cooling.

The only one available was the AMD Athlon II X4 600e, 4x 2.20GHz listed here for €99.90.

The faster AMD Athlon II X4 605e at 4x 2.30GHz is listed but not available. The funny part is that Regor dual-core can also work at 45W TDP but with frequencies of 2.7 or 2.8GHz.

Less than 2.0GHz-clocked Regor dual-cores will be able to work with a TDP of just 25W and such CPUs should come before the end of the year.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
De Athlon II X4 620 duikt inmiddels op in de prijslijsten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die zijn i.i.g. niet duur :)

Wat ik wel raar vind is die sprong van 45 naar 95 watt. Waarom geen 610 op 2,4/2,5 GHz @ 65 watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Er komen nog 45W quad-cores aan:

code:
1
2
3
4
5
Processor          Cores  Code name  Clock speed  L2 cache  TDP
Athlon II X4 600e   4      Propus     2.2GHz       2MB      45W
Athlon II X4 605e   4      Propus     2.3GHz       2MB      45W
Athlon II X4 620    4      Propus     2.6GHz       2MB      95W
Athlon II X4 630    4      Propus     2.8GHz       2MB      95W

[ Voor 34% gewijzigd door XWB op 07-09-2009 11:52 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hacku schreef op maandag 07 september 2009 @ 11:51:
Er komen nog 45W quad-cores aan:

code:
1
2
3
4
5
Processor          Cores  Code name  Clock speed  L2 cache  TDP
Athlon II X4 600e   4      Propus     2.2GHz       2MB      45W
Athlon II X4 605e   4      Propus     2.3GHz       2MB      45W
Athlon II X4 620    4      Propus     2.6GHz       2MB      95W
Athlon II X4 630    4      Propus     2.8GHz       2MB      95W
Maar dat verklaart het grote verschil tussen 95 en 45 Watt niet dit wel. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The 95W Phenom II X4 955 will appear in Q2 2010 as AMD plans to bring a new, better revision of Deneb core out
Nice, hopelijk tegen April samen met de launch van de nieuwe chipsets, daarbij nog een refresh van de GPU 's en dan heb je een leuk LEO platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Is het trouwens niet typerend dat mensen commentaar hebben op de 140Watt TDP van de Phenom II 965, terwijl je amper ooit iets hoort over de 135Watt TDP van de i7's?

Tuurlijk is het een hoge TDP en lager is wenselijk, maar het lijkt alsof alleen AMD daar altijd maar over wordt aangevallen.

Verder is het wel erg fijn dat er meer en meer 45Watt CPU's bij komen en straks meer 25Watt TDP dual-cores. Leuk voor simpele systeempjes voor schoolwerk en andere huishoudelijke zaakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Een Core i7 levert sowieso meer prestaties voor 135W.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Hacku schreef op maandag 07 september 2009 @ 13:30:
Een Core i7 levert sowieso meer prestaties voor 135W.
Is dat wel zo?

Ik zou wel eens een vergelijking willen zien, performance per watt tussen de Phenom II 955/965 en de i7 920.

De overige i7's zijn leuk en aardig, maar die koopt toch bijna niemand door de absurd hoge prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Het hangt ook van je doeleinden af.

Laat ik het anders zeggen, de nieuwe Core i5 en i7 die er straks aankomen zullen nog meer prestaties voor minder verbruik bieden, dusja er is een reden om te zeggen dat 140W voor de Phenom II X4 965 veel is.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:35

Crp

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 10:29:
[...]

Goed nieuws dit (aannemende dat ze een redelijke prijs betalen). AMD zal op deze manier nooit meer in (produktie)problemen kunnen komen door de cap van 20%.

En nu alle ellende van de fysieke activiteiten voorbij is (tenminste naar APIC is verschoven) en er rust is op het AMD-ATi front kan AMD zich nu rustig gaan richten op een killer CPU voor 2011.
http://www.charteredsemi.com/technology/high-kFAQ.aspx

32nm, 28nm, HKMG :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Hacku schreef op maandag 07 september 2009 @ 13:48:
[...]

Het hangt ook van je doeleinden af.

Laat ik het anders zeggen, de nieuwe Core i5 en i7 die er straks aankomen zullen nog meer prestaties voor minder verbruik bieden, dusja er is een reden om te zeggen dat 140W voor de Phenom II X4 965 veel is.
Kijk, ik vind het zelf ook absurd veel, maar ook de 135 watt van de i7 vind ik absurd veel.

Daarnaast kan ik het verhaal wel weer op gaan ratelen tussen de verschillen in Intel's TDP en AMD's TDP, maar ik neem aan dat iedereen de verschillen tussen de calculatie inmiddels wel kent.

Als het goed is krijg ik morgen mijn 95 watt Phenom II 945 binnen, hoewel ik 95 watt nog altijd erg veel vind lijkt me dit toch een goede balans tussen verbruik en prestaties. Ben benieuwd wat hij in het echt doet, zal er eens mijn Cresta verbruiksmeter aanhangen en de resultaten hier posten.

Ben overigens niet van plan om hem over te klokken, wellicht ga ik kijken of hij met nog een lager voltage genoegen neemt, maar dat is even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
hoewel ik 95 watt nog altijd erg veel vind lijkt me dit toch een goede balans tussen verbruik en prestaties.
Aan de andere kant, dit is high-end. In deze sector is alles ronde 100W normaal :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Het lijkt er op dat de EE de echte Propus core hebben. En de Hogere nog de Deneb cores. Leuk voor de mensen met ACC ..... Er zullen nog wel problemen zijn met de productie van de Propus cores. Sowieso snap ik niet dat AMD dan überhaupt Denebs zo goedkoop gaat verkopen maar goed. Cache schijnt soms toch gewoon helemaal goed te werken.

En over die 95 Watt phenoms. Leuk maar wel laat. Intel komt tegen die tijd met een kompleet refresh op 32nm. Leuk dat AMD dan een nieuwe stepping heeft waarmee ze waarschijnlijk 3.6-3.8 kunnen halen maar dat zal niet genoeg zijn vs een 32nm Nehalem refresh. Het gat zal weer groter gaan worden.... :'(
GH45T schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:00:
[...]

Kijk, ik vind het zelf ook absurd veel, maar ook de 135 watt van de i7 vind ik absurd veel.

Daarnaast kan ik het verhaal wel weer op gaan ratelen tussen de verschillen in Intel's TDP en AMD's TDP, maar ik neem aan dat iedereen de verschillen tussen de calculatie inmiddels wel kent.

Als het goed is krijg ik morgen mijn 95 watt Phenom II 945 binnen, hoewel ik 95 watt nog altijd erg veel vind lijkt me dit toch een goede balans tussen verbruik en prestaties. Ben benieuwd wat hij in het echt doet, zal er eens mijn Cresta verbruiksmeter aanhangen en de resultaten hier posten.

Ben overigens niet van plan om hem over te klokken, wellicht ga ik kijken of hij met nog een lager voltage genoegen neemt, maar dat is even afwachten.
Vind je 135 watt veel ? moet je die overgeclockte i7's eens zien. mijn oude i7 ging gewoon 60 watt meer verbruiken toen ik van 3.6 met 1.35v naar 4.0 op 1.52 probeerde te komen. Je zit dan rond de 250 watt. En sommige gaan soms nog verder. En er zijn mensen die dat 24/7 draaien.

Ik heb nu een D0 op 4.1 GHz 1.23v die valt qua verbruik gelukkig mee. Maar het zal nog steeds 160-170 watt TDP zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door Astennu op 07-09-2009 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:09:
Sowieso snap ik niet dat AMD dan überhaupt Denebs zo goedkoop gaat verkopen maar goed. Cache schijnt soms toch gewoon helemaal goed te werken.
Helemaal goed is een groot woord, dat jij Prime95 ermee kan draaien wil niet zeggen dat die door de test van AMD is gekomen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
-The_Mask- schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:28:
[...]

Helemaal goed is een groot woord, dat jij Prime95 ermee kan draaien wil niet zeggen dat die door de test van AMD is gekomen.
Als L3 cache niet goed zou werken merk je dit echt wel hoor. Veel data gaat daar door heen en als die niet goed werkt krijg je corruptie. Zie bij Ram geheugen als dat ook maar 1 error geeft is memtest staat dat garant voor problemen als in bsods vast lopers en andere zaken. L3 cache wordt nog een stukje zwaarder belast dan ram. Er zullen vast Denebs tussen zitten waar de L3 niet werkt maar ik denk dat er ook zullen zijn waar hij wel in orde is. Wellicht er uit gebinned omdat hij geen 3.2 Ghz op 1.35 kon doen binnen een extra marge ? Zodat hij niet door kon als een Phenom ? Aan de andere kant die dingen clocken meestal nog best wel goed.

Al heb ik wel een PH II X3 710 gezien die niet veel verder wou dan 3.0 ghz op 1.35v. Dat is echt beroerd voor een PHII :P

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 07-09-2009 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Er hoeft natuurlijk maar een klein foutje in het lvl3 cache aanwezig te zijn die in bepaalde situaties die bijna niet voor komen een probleem veroorzaakt. Zoals ik al eerder heb geschreven, is de keuze om iets minder aan een cpu te verdienen die wel 100% correct werkt ipv hem duurder te verkopen, maar vervolgens negatieve aandacht in de pers krijgt vanwege een mogelijk probleem (denk aan de TLB-bug die voor consumenten totaal geen waarde had), die uiteindelijk negatieve invloeden heeft op de verkoop van alle processors, een logische keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dat is iets heel anders dan cache die kapot is. Die TLB is er om bepaalde instructies uit te kunnen voeren en daar ging het mis.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.