Destianto schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 13:27:
[...]
Je noemt het core meachanic, en niet cheap, ik zou het met je eens zijn als iedere charachter de mogelijkheid zou hebben om dit te presteren, of in ieder geval de low - mid (non rush ) tier charachters met weinig damage / health.
Charachters die FADC into ultra kunnen doen, hebben bijna een gegarandeerde ultra elke ronde mits goed uitgevoerd. Kijk bijv naar matchups / toernooien met Daigo, hij speelt tegen topspelers en toch weet hij het voor elkaar te krijgen om elke keer een DP FADC ULTRA te doen. Door de damage die hij doet wint Ryu. Zonder deze "cheap" setups zou het een hele ander game zijn.
Reken maar eens uit hoe vaak je een game verloren hebt waarin een charachter een dergelijke combo heeft kunnen uitvoeren, in verhouding tot de keren dat jij een Ultra hebt gedaan. ( voor de charachters die geen FADC Ultra set up hebben )
Er zijn toch flink wat karakters die naar een ultra kunnen combo'en, al dan niet met fadc of supercancel. In ieder geval kan ik zo al Ryu, Ken, Akuma, Cammy, Sagat, Yuri, Adon, Cody, Ibuki, Dudley, Dan, Seth, Rufus, Gouken, Gen, Sakura, Makoto, Chun Li, T Viper en Abel opnoemen en dan vergeet ik er vast nog een aantal. Sakura is bijvoorbeeld volgens mij lowest-tier maar heeft toch flink wat opties om ultra 1 of ultra 2 te 'cheapen'.
Bij andere karakters is er ook vaak de dreiging. Rose haar ultra 2, die kan bij bukken een overhead doen om de ultra te connecten, bij stand een low of slide en kan nog een followup doen ook. Bij Blanka's ultra 1 moet je oppassen dat je niet dichtbij komt, bij ultra 2 is een jump-in gevaarlijk, de grapplers hebben allemaal een grab ultra dus ook niet dichtbij komen, Guy heeft volgens mij ook een grab ultra. Dhalsim is ook heel eng in goede handen, die kan van alles doen om je in de ultra te laten trappen, voor je teleporteren, achter je teleporteren, high of low attacks, zelfs een throw in de ultra, anti-air in de ultra, followup met extra moves en zelfs super.
Bij een Ryu is het gewoon oppassen dat je geen onnozele jump-ins doet. 9 Van de 10 ultra's tegen online Ryu's kun je zelf voorkomen. Als je Daigo neemt, die combo't met hit-confirm vaak in z'n ultra, clp>shoryu>fadc>ultra, clp>chp>shoryu>fadc>ultra, clp>chp>ex tatsu>ultra, sfhp>chp>shoryu>ultra, xxx>ex hado>fadc>ultra, hoe vaak zie je zoiets online? Die ex hado>ultra vereist echt hele strakke timing, veel meer dan shoryu>fadc>ultra. Ik zie dit soort combo's vrijwel niet online. Meestal is het een wake-up shoryu die gecanceled wordt, da's een kwestie van blocken. Of een ex-tatsu in de hoek, ook gewoon blocken. Als je je wake-up jump-ins goed timed dan heeft Ryu geen tijd om z'n ultra eruit te gooien als hij z'n shoryu toch raakt.
Bijkomend voordeel is de damage scaling. Veel mensen gaan ook nog eens voor flashy ultra's. Vaak zie je bij stun een sfhp>shoryu>fadc>ultra. Door de stun ben je al minstens 1 keer geraakt, de sfhp is hit nummer twee, hit nummer 3, de shoryu doet al 80% damage en voor de ultra blijft dan nog maar 70% over. Daarbij heeft de tegenstander vaak geen volledige ultra meter dus ook daar gaat nog damage van af, vaak heb ik dan nog genoeg health over om in ieder geval een poging te wagen om terug te komen. De ultra kunnen ze niet nog een keer spammen dus dan komt het gebrek aan tactiek of skill weer terug.
[
Voor 22% gewijzigd door
KneoK op 21-01-2011 17:32
]