Vanmiddag heb ik geprobeerd mijn iPod als volwaardig navigatiesysteem te gebruiken. Gewoon met Google Maps, geen andere apps ofzo. Van tevoren eerst thuis de route ingeladen, daarna op weggegaan. Het werkt wat mij betreft echt fantastisch. Ik moet er wel even bij zeggen dat ik in Amerika woon, dus dat maakt wel een redelijk groot verschil. Ik plaats dit hier toch, om even aan te geven hoe zoiets hier werkt en dat als er dus weer eens commentaar komt op dat bepaalde functies niet lekker werken, dat kan komen doordat die functies wellicht niet gemaakt zijn voor in Nederland.
Een lijst met instructies (drive 5.8 miles, then keep right at the fork) was in principe genoeg, maar soms was het handig om ook even te kijken hoe de weg liep met behulp van het kaartje (niet de satelliet, maar echt het kaartje). Hij begeleidde me precies naar de juiste locatie (in mijn geval de universiteit), en in ongeveer de tijd die hij inschatte.
Het mooiste kwam echter nog. Ik maakte een kleine detour om wat te eten te halen, maar uiteindelijk bleek dat klein niet zo klein te zijn en ik was redelijk goed verdwaald. Oplossing: even een netwerkje opzoeken dat opstaat, huidige locatie opvragen (en dat werkt echt perfect met al die netwerken hier), en de nieuwe routebeschrijving opstellen.
Het mooiste was nog wel, dat als ik location services aan liet staan, hij het tijdens het rijden meteen aangaf waar ik zat. Het is natuurlijk niet zoals op de iPhone, dat het balletje meebeweegt (immers, hij baseert de locatie op de netwerken in de buurt), maar als ik eens ergens stil stond voor het stoplicht, of zelfs als ik wat langzamer reed (50 km/h) kreeg ik soms een fix waardoor ik meteen kon zien of ik nog op de goede weg zat. Dit werkt uiteraard niet op de snelweg, daar zul je niet snel netwerken vinden
Zoals het vandaag ging ben ik er echt heel enthousiast over. Het is uiteraard geen TomTom op een iPhone die al rijdend laat weten wat je moet doen en vanaf elke locatie kan laten weten hoe je moet rijden, maar voor een 'gratis' oplossing is dit echt vele malen beter. Ik heb nog overwogen TomTom of een andere navigatieapp te kopen, maar nu ik dit heb ervaren houd ik die centen lekker in m'n zak!
Niet dat jullie hier nu veel aan hebben, maar ik moest mijn enthousiasme toch even kwijt