Ik heb bij XMS (via Glazenkamp) glasvezel, en daarbij heb ik meerdere vaste IP's aangevraagd (that is: DHCP met unlimited lease tijd). Daarvoor heb ik de MAC adressen door moeten geven aan XMS, die deze vervolgens gekoppeld hebben aan een viertal vaste IP's.
De opstelling is: Modem (
Genesis Genexis heet het ding volgens mij) -> switch -> meerdere computers. De MAC adressen van de 'meerdere computers' heb ik doorgegeven.
Nu het probleem: ik krijg geen IP's toegewezen, omdat de switch een eigen MAC-adres heeft. Ik heb dit met twee switches geprobeerd. De eerste switch had een geheel eigen MAC, en de tweede switch clonede de MAC van het eerste apparaat dat eraan hing en verhoogde die met één (hexadecimaal geteld).
Van dat laatste (MAC met een verhogen) heb ik
hier iemand kunnen vinden die iets soortgelijks meldt (2e antwoord):
Switches commonly have a base MAC address and then the ports have an incrementing MAC from that - incrementing by Hex of course.
Beide setups (met de twee switches) werken niet meer wanneer er meer dan één apparaat gekoppeld is, omdat de computers erachter dan geen IP krijgen toegewezen (met één apparaat gaat het nog wel goed, want XMS reserveert nog een IP voor als geen van de opgegeven MAC-adressen verbonden is, maar daar schiet ik natuurlijk niet veel mee op).
Nu mijn vraag: ik zoek een switch die zelf geen MAC-adres heeft, en netjes álle MAC-adressen van de verbonden apparaten doorgeeft aan de modem. Welk merk/model moet ik hebben?
Op internet kan ik hier weinig over vinden, en na het doorscannen van dit topic ben ik nog geen soortgelijke vragen tegengekomen.