CyberE schreef op maandag 22 februari 2010 @ 21:48:
November 2009 gaf mijn 60GB PS3 (aankoop Oktober 2007) het op om alles wat maar rond was te lezen. Net 2 maanden buiten de garantie periode, dus er moest nog eens 150 euro gelapt worden. Toch besloten dit maar te doen, aangezien je voor 150 euro geen nieuwe playstation hebt, en al helemaal niet de oude met 4 USB poorten en backwardscompatibility.
Na 4 weken gewacht te hebben, kreeg ik toch wel de kriebels en heb Sony gebeld. Deze vertelde mij dat er leveringsproblemen waren met de 60GB versie en dat het wel eens 6 tot 8 weken zou duren. Ter compensatie kreeg ik een game opgestuurd.
Als het goed is wordt er elke 60GB-eigenaar bij een RMA aanvraag verteld dat er een wachttijd is voor de
60GB -modellen. Nou kan het zijn dat ze dat bij jou vergeten zijn te zeggen, het staat echter bovenaan hun lijst.
Welke game kreeg je eigenlijk toegestuurd? Een platinum-versie van een tientje of een game van enige waarde?
Afgelopen vrijdag kwam dan eindelijk de PS3 weer naar huis, na een reparatie bij Sony. Nou ja, niet mijn oude vertrouwde PS3, maar een refurbished model. Ik had expres gevraagd naar mijn eigen PS3, serie nummer en alles er bij, maar evengoed kreeg ik een gerepareerd model.
Als dit het geval is, was er meer aan de hand dan alleen de bluray drive. Bij binnenkost van een RMA wordt
deze uitvoerig getest op meer dan 40 punten en als blijkt dat het meer is dan een kapotte bluray drive wordt
er gewoon een refurbished model naar die klant gestuurt. Als het alleen de bluray drive blijkt te zijn, wordt deze
geswapped en krijgt de klant zijn eigen PS3 terug. (met een beetje geluk nog binnen 5 werkdagen na ontvangst)
Evengoed in mijn nopjes zette ik het apparaat aan en begon te gamen.
Na 20 minuten ging de ventilator een tandje harder. Ik dacht nog:"Hmm, dat deed die van mij nooit, maar hij zal wel wat warm zijn." Enkele minuten later ging ie nog een tandje harder, en daarna nog iets en nog iets, totdat na een uur gamen het geluid mijn surround set overstemde. Dit kan niet goed zijn...toch?!
Als alles klopt, weet je dat je 3 maanden garantie hebt op deze refurbished PS3 en dat je deze dan dus
gewoon kan terugsturen ter reparatie. Alhoewel een refurbished console met uiterste zorg is samengestelt,
kan het natuurlijk gebeuren dat er een foutje in is geslopen. Dit is echter een miniem percentage van alle
refurbished consoles die de deur uitgaan. Je hoor en lees echter (helaas) nooit iets van mensen welke er
wél tevreden mee zijn, de enige geluiden welke men hoort zijn die van de klanten waarbij iets niet goed zit.
Ik vind het werkelijk van de zotten dat ik niet gewoon mijn eigen PS3 terug krijg, met een nieuwe laser. Als ik zelf voor 120 euro een laser had gekocht en deze er in had geschroefd, dan had ik klaar geweest, de garantie was toch al verlopen. Daarbij komt ook nog, dat wanneer Pietje zijn PS3 opstuurt met een defecte ventilator, deze word op de grote reparatie hoop gegooid, de fan wordt vervangen, maar ik krijg bijvoorbeeld die van Pietje, maar 3 maanden en 1 dag (net 1 dag buiten de verlengde garantie) houdt de laser van het oude apparaat van Pietje er mee op. Dan kan ik dus weer 150 euro naar Sony overmaken. Dat is toch krankzinnig?!
Zoals gezegd, er moet meer aan de hand zijn geweest met jouw PS3, anders had je die van jezelf wel
gerepareerd en wel terug gekregen. Als je wil mag je me je RMA nummer sturen met een DM, dat kan
ik het voor je natrekken.
Over dat "pietje" -verhaal;
Zo werkt het niet. Elke PS3 wordt uit elkaar gehaald en elk onderdeel wordt afzonderlijk getest.
Van alle goed bevonden onderdelen worden de refurbished modellen gemaakt en er komt altijd
een nieuwe behuizing omheen. Daarnaast had Pietje niet 3 maanden moeten doorspelen op zijn
refurbished PS3 als deze na 20 minuten van ontvangst al meer herrie maakte als pietje's surround
set.. Als pietje iets slimmer was geweest had pietje de PS3 meteen teruggestuurd en waarschijnlijk
al een nieuwe ervoor in de plaats gehad met een paar spellen om de pijn te verzachten. Maarja, Pietje..