Hierbij mijn ervaring met de Ultima 40 MK2:
Na ooit een Sony DAVS880 gekocht te hebben, bleek ik geen muziek meer thuis te luisteren, alleen op de oude IPOD / Smartphone met Audio Technica headset en in de auto.
Doordat ik dit jammer vond, ben ik jaren geleden opzoek gegaan naar een platenspeler. Hierna heb ik echter de gehele setup thuis vervangen. (Van 5.1 naar 2.0)
In volgorde van aanschaf:
Platenspeler: Technics SL1510 (helemaal laten afstellen, element vervangen voor een Audio Technica FIII (MC)
Versterker: Denon AVR1713 (Is vervangen na aanschaf van de Ultima's, Uitleg volgt onder)
Voorversterker: NAD pp2
Sub: Jamo 210 (Weer verkocht, uitleg volgt).
Speakers: Teufel Ultima 40 MK2 (met spikes, niet van Teufel)
Speakerkabels: (Merk weet ik even niet meer, Ice Blue)
Mediaspeler: Raspberry Pi 2 (als vervanging voor mijn Core2Duo mediacenter)
Versterker NU: Yamaha A-S701 (Uitleg wederom beneden)
NAS: Synology DS216J
CD/InternetRadio/Muziekstreamer: Yamaha CD-N301 (JK Acoustics ref. 1 stereo interlink)
Zo, nu de uitleg:
Door de platenspeler, bleek mijn oude Sony speakers (25 tweakers en sub) de warmte te missen om de muziek goed weer te geven, namelijk geen middensectie.
De Denon AVR1715 was een aanschaf omdat ik ook veel films kijk, echter deze versterker heeft me 2 maanden configureren gekost met de Ultima 40 MK2's. (Ik gebruikte ze als Front Left en Right, met de Sony speakers als Center, Back Left en Right + de Jamo sub).
De sub kon uit, ik hoorde niet bij veel laag (films en muziek v.b. Dido - Thank you) of de sub of de Ultima's het laag uitvoerden.
Aangezien de Ultima's tot 45 Hz gaan en de Jamo 210 tot 40 Hz, had ik die niet meer nodig.
De versterker (Denon AVR1713) was niet te matchen met de Ultima's, alles was veel te hard, bas liet de betonnen vloer met vloerbedekking dreunen, ook na de aanschaf van de spikes!
Na veel gevogel, bleek dit de automatische equalizer te zijn.
Nadat ik alles uit had gezet, bleek de ware aard van de Denon boven te komen (5.1 x 80 Watt zou dus 480 Watt moeten kunnen, dus zou er minimaal een 500W voeding in moeten zitten....niet dus). Niet dat Wattage heel veel zegt, ik heb 2 monoblokken van 30 Watt per stuk gehoord, welke vol en krachtig waren)
Kort samengevat, de Denon moest op 80% volume met alles uit en klonk zeer slecht.
Na met mijn platenspeler bij een audiozaak (JKacoustics in het Harde) te zijn geweest voor schoonmaken, afstellen, ander element, nakijken van de kanalen en tips, voor 10 euro excl. element natuurlijk!), besloot ik daar een luistersessie te doen met meerdere versterkers.
De exacte type's van de merken weet ik niet meer, maar na een Marantz, NAD en Yamaha te hebben gehoord (zelfde prijsklasse of hoger dan de Yamaha A-S701). klonk de Yamaha het beste op een paar JK acoustics speakers.
Na aansluiten van de Yamaha op de Ultima's kwam ook de aard van de Ultima's naar voren. Wat een bereik, geluid, en dynamiek.
Voor de prijs van 450,- vind je waarschijnlijk, indien nieuw, bijna geen betere speakers.
Mijn overwegingen waren:
a.) Diverse soorten muziek luisteren (Jazz, klassiek, pop, blues, hardcore, alternatief, enz). Ik wilde een 3 weg speaker, welke alles qua bereik ongeveer kan halen.
b.) Gratis bezorgen, gratis retour sturen, 8 weken op proef, dus in je eigen huiskamer aan je eigen versterker.
c.) 450 euro voor 2 vloerstaande speakers, is zeer goedkoop vergeleken bij de standaard merken als B&W,KEF, Dali, enz.
Ik heb geen moment spijt gehad, nadat ik mijn versterker had vervangen!
Zeer allround qua weergave, films, series, platen, cd, flac.
Hoog: Dialogen van films zijn helder.
Midden: Warm, vooral goed te horen bij cello's, en popmuziek.
Laag: Genoeg bas voor Orgel, pauken, hardcore, techno en filmeffecten.
Ik heb geen bi-wiring geprobeerd, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.
Ik heb veel speakers gehoord voor ik besloot deze te kopen, en prijs kwaliteit is dit een goede deal.
Tips:
Let op dat je dus een passende, voldoende krachtige versterker gebruikt voor deze 2 jongens (Mijn Yamaha is nog niet qua volume, verder dan 10 voor geweest, terwijl de Denon op 5 voor half moest voor hetzelfde volume)
Indien je een goede audiozaak in de buurt hebt, heeft deze wellicht 2e hands staan voor een soortgelijke prijs, kun je gelijk luisteren.
Spikes zijn aan te bevelen, wil je geen resonantie krijgen van de 2x laag in deze speakers.
Gewoon bestellen, indien je een degelijke versterker hebt en proberen.
Doordat geluid / HiFi, redelijk persoonlijk is en er veel over gepraat wordt, wat soms resulteert in visserslatijn over hoe goed iets wel niet is omdat, of geweldig klinkt omdat.........gewoon zelf luisteren is het belangrijkste advies.
P.S. Ik ben zeer te spreken, al een paar jaar.
Tevens mijn vrouw, die duidelijk verschil hoorde tussen de Ultima's en de oude speakers, maar tevens wat de Yamaha t.o.v. de Denon met de Ultima's presteert.
Mocht je nog vragen hebben, PM me even