Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:51

taz10

Party Animal

Topicstarter
Ik zoek een AVR Receiver?
met minimaal 4 hdmi out en geschikt om geluid van tv naar receiver te krijgen,.

max 500 euro
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? tussen de 300 - 400?.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om films te kijken en 2 % muziek via internetradio en evt streamen vanaf pc
ik heb van teufel de ultima 40 surround set die bestaat uit
2 x achterspeaker van max 80w / 84dB
2 x frontzuilspeaker max 200W / 87dB
center speaker max 150W / 89dB
en een dikke subwoofer de US 2110/1 SW

ik zat zelf te kijken naar b.v. een Yamaha RX-V479 of de Denon X2100 of Onkyo TX-NR646 allemaal tussen de 300 en 400 euro of iets anders?
ik had een Denon X1000, ik begreep dat yamaha wel heel erg goed is qua geluid maar dat zal Denon en Onkyo ook wel zijn

ik hoop dat iemand mij kan adviseren naar een goede, beste keuze, ik neig naar de Denon, maar die Onkyo heeft meen ik wel meer vermogen. Enfin, mijn kennis en ervaring stopt hierbij.

Alvast onwijs bedankt voor de hulp

[ Voor 12% gewijzigd door taz10 op 04-09-2016 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:11
Het is jammer dat bijna niemand de eerdere topics even door lijkt te nemen, want dezelfde vragen komen echt in elk topic voorbij. Eigenlijk staat de [FAQ] Audio ook op de verkeerde plek wat dat betreft.

Vermogen is een waarde die je normaal gesproken compleet kunt negeren. De vermogens bij versterkers zijn nagenoeg altijd erg rooskleurig weergegeven, verkregen onder omstandigheden die in de huiskamer niet van toepassing zijn (bijv. 1 kanaal, met een toon van 1khz en een vervorming tot 10%). Daarnaast zijn vermogens alleen relevant als je tegen de limieten van de versterker aan gaat lopen, iets wat je doorgaans niet doet. De gemiddelde huiskamer setup speelt niet op erg luid volume, waardoor je meestal niet meer dan enkele tienden tot een hele watt aan vermogen nodig hebt.

Daarnaast is het verschil voor wat betreft volume, tussen 0,1 en 0,4 watt aanzienlijk groter dan tussen 80 en 200. Elke verdubbeling in vermogen geeft 3db aan extra volume. 3db is niet zoveel, je hoort wel dat het iets luider is, maar voor echte verschillen heb je al snel een verhoging van 6db of meer nodig, wat dus een viervoud aan vermogen betekent. Het verschil tussen een 80w of 200w versterker is dus niet zo wereldschokkend dan je zou verwachten (ervan uitgaande dat beiden eerlijke waardes zijn).

De opgegeven vermogens bij speakers zijn helemaal zinloos, aangezien er niet eens bij vermeld wordt onder welke omstandigheden dat is of wat er bij die waarde gebeurt. Begint de speaker dan te vervormen? om hoeveel vervorming gaat het dan? Begint de speaker dan oververhit te raken?

Kortom, vermogens kun je buiten beschouwing laten. Blijft over de connecties en functies. Daar kun je vrij eenvoudig op filteren in de pricewatch. Kijk voor de gein ook eens op de fabrikant-pagina's. De wat serieuzere fabrikanten geven netjes aan onder welke omstandigheden je welke waardes mag verwachten. Zo zie je ook de grote variaties hierin en zul je zien dat de 50w waar de ene fabrikant mee adverteert, waarschijnlijk een degelijkere receiver is dan de 200w van de andere fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Topicstarter
Nou, bedankt voor je hele verhaal van dB enzo, dat had ik dus ook al gelezen.
Ook had ik andere topics gelezen, ook van mensen die vragen om hetzelfde wat ik vraag.
Alleen was het toen 2015 of 2013.
En nu met 2016 kan ik wel gaan filteren op functies enzo, maar dat schiet voor mij ook niet op omdat ik alleen films kijk.
Wat voor mij belangrijk is en wat ik hoop dat mensen mij kunnen vertellen, dat bv onkyo nu een nieuwe print of zo in de receivers heeft ? , en dat onkyo nu niet meer werkt met audigy setup, dus als ik een model koop met audigy koop ik blijkbaar een oud model.
In de winkel wordt toch wel gezegd, deze receiver is niet echt de top voor jouw speakers.
Zo had ik dus tot gisteren de Denon X1000, en hierop heb ik verschillende reacties, de een zegt dat werkt goed, de ander zegt die versterker is te licht.
Bij bv hificorner in de winkel, werd ik gewezen op bv de lagere dB van de speakers, hiervoor wordt dan weer geadviseerd een wat hogere dan instap model.

Wat ik dus wil horen, je kan beter yamaha kopen, want die heeft een betere klank, of beter maranz want dat is warmer, en dan hoop ik op reacties van , nou, bv een pioneer versterker in deze klasse die heeft bv geen bluetooth wat misschien wel handig is ? , (zie het mijzelf niet gebruiken maar toch).
De pricewatch is leuk maar niet compleet, niet altijd zijn deze gegevens op to date en kloppen.
Zo is het bv lastig te zien en te weten of een versterker te gebruiken is met deezer, ik heb dit een paar keer voorbij zien komen, maar weet dus niet welke dit nu heeft en welke niet, misschien dat er mensen zijn die precies weten , dit merk heeft dit en dit merk niet.
Kijk dan kan je weer shiften, en via reacties van mensen is dit makkelijker dan die pricewatch af te struinen , ...... daar is een forum toch voor ?? :)

En ronduit zeggen vermogen kun je buiten beschouwing laten, nu dan zou ik jou adviseren eens langs een specialzaak te gaan, dan heb je denk een best langdurende discussie :)

wat ik mij tot nu toe heb laten vertellen maakt vermogen dus echt wel uit, ik kon in ieder geval mijn Denon X1000 bijna voluit zetten, voluit lukte niet door mijn eigen begrenzing, wat ik weer niet wist, LOL

Dus......... ik weet nu dus nog niks meer aan de hand van mijn voorgestelde types

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:37
Wel zo handig om de aanleiding van dit topic er bij te verleden, dat geeft een completer beeld: taz10 in "[Speakers] Teufel, wat zijn de ervaringen?"
taz10 schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:04:
En ronduit zeggen vermogen kun je buiten beschouwing laten, nu dan zou ik jou adviseren eens langs een specialzaak te gaan, dan heb je denk een best langdurende discussie :)
In diezelfde speciaalzaak worden ook kabels van tientallen zo niet honderden euro's de meter verkocht. De discussie die je dan krijgt is met een verkoper die wil verkopen, het liefste dure producten met meer marges. De verkoper die zal spelen op emotie en gevoel. GoT is een technisch discussieforum waar we niet op (alleen) gevoel en emotie af gaan, maar ook wetenschappelijke kunnen onderbouwen. Dat is de reden dat we ook bij zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6 zijn. Daaruit komt ook dat in Blinde ABX-testen geen verschillen zijn tussen kabels, versterkers, etc. Gevoel versus wetenschap. Net als dat je 3 dB meer krijgt bij een verdubbeling van vermogen waardoor de grote verschillen onderin zitten: van 1 naar 2 Watt van 2 naar 4. De stap van 150 naar 175 Watt die receivers opgeven in series hoger is daarmee zo groot niet.

Onkyo heeft met het laten vallen van Audyssey minder problemen met HDMI boards. Logisch aangezien het te warm worden van de DSP-chip het falen van het HDMI board tot gevolg had. Let wel dat het "minder problemen" is. Elke merk heeft eigenlijk wel het fenomeen dat HDMI boards sterven. Veelal ook doordat mensen hun receiver inbouwen in (te krappe) kastjes. Gelukkig is het nu meer sporadisch dan regel zoals voorheen met Onkyo.

Verschillen tussen receivers kan je makkelijk naast elkaar zetten door de spec sheets te vergelijken. Zie je meteen hoe men tot sommige specificaties komt en of je deze één op één kan vergelijken. Qua geluidsverschillen kom je terug op het eerder genoemde topic. Ook dat is een punt van discussie. Dus of je hoort verschillen of niet. Enige manier om daar achter te komen is de verschillende receivers te gebruiken op jouw set. Het liefst thuis in verband met de akoestiek. Let dan wel dat alles gelijk af staat gesteld. Gelukkig was dat met je Denon AVR-X1000 geen probleem ;)

[ Voor 33% gewijzigd door FeaR op 04-09-2016 22:40 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Mijn reactie is op jouw topicstart. Daarin zijn de enige eisen "4x hdmi out" (ik denk eigenlijk dat je hdmi in bedoeld, tenzij je daadwerkelijk 4 schermen/tv's wilt aansluiten) en geluid van tv naar receiver. Dat zijn eisen waar je prima op kunt filteren in de pricewatch.

Vervolgens noem je de speakers met hun waarden waaronder vermogen en merk je op dat "onkyo wel meer vermogen heeft". Vandaar mijn verhaal over vermogens en de verschillende omstandigheden (want dat is de reden waarom onkyo meer vermogen heeft opgeeft).

Ze kunnen in een audio zaak zeggen wat ze willen, feit blijft dat de speakers op normaal volume slechts 0,1 tot 1 watt vragen, iets wat elke receiver kan leveren. Het begint pas verschil te maken op hoge volumes. Als jij graag films kijkt op bioscoopvolume bijvoorbeeld.

Het grote ding waar duurdere receivers (met mogelijk meer daadwerkelijk vermogen) in uitblinken, is dat ze dit ook in de praktijk kunnen leveren over alle kanalen tegelijk. In tegenstelling tot 1 of max 2 bij de goedkope receivers.

Jouw prijsklasse valt in de klasse "goedkopere receivers" dus is het nog een reden om niet naar vermogens te kijken. Bijna zeker dat het opgegeven vermogen nog verder terugzakt, wanneer alle 5 of 7 kanalen tegelijk aangestuurd worden. Van de opgegeven 100w kan zomaar 40w overblijven, of minder. Maar zoals ik al zei, heb je daar op normaal volume geen last van.

Verder is de klank van receivers erg discutabel. Menigeen hier op het forum hoort het niet iig.

Je kan me geloven of niet. De beste manier om antwoord te krijgen is om het zelf te gaan beluisteren. Let er dan wel op dat de instellingen tussentijds niet veranderd worden. Er zitten heel wat "geluidsverberingsopties" op moderne receivers.

Edit:
Nu ik de aanleiding voor dit topic heb gelezen, had je er waarschijnlijk beter aan gedaan andere (meer gevoelige) speakers te kopen. Daar win je doorgaans meer mee dan met een krachtigere receiver.

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 04-09-2016 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Topicstarter
Pfff, nu zijn me speakers niet goed, oh nee,er zijn betere. Geintje hoor
Ja van alles is een betere natuurlijk
Maar bedankt voor de toevoegingen, TOP !

Rest mij te vragen , als je nu de specificaties gedeeltelijk buiten beschouwing laat, kies je dan beter voor een Denon nieuw model de X1200 of een oud model de X 2100 ?.
Beide nu tevkoop voor ongeveer dezelfde prijs. Mijn gevoel zegt dan , nieuw is nieuwere en wellicht betere techniek?.

Wat betreft het verhaal een verkoper probeerd duurder te verkopen met meer marge is niet altijd zo.
Ik ben zelf ook ondernemer en kan wel zeggen dat ik adviseer uit klant oogpunt.
Marges maak ik zelf en die zijn dus ook allemaal hetzelfde.

Oh ja, en ik bedoelde dus 4x Hdmi in.

Ik ben trouwens ook in een speciaalzaak geweest, puur voor advies, mijn portmonnai is ff te klein voor die winkel, en die vertelde hetzelfde verhaal ongeveer. Maar toch ook dat de zwaarte van de voeding wel belangrijk was.
En ja, ik kijk dus wel films op bioscoop niveau (als mijn vrouw van huis is).
En dan wil ik ook nog wel eens AC/DC opzetten (houd mijn buurman ook van.

Als dan de versterker op zijn spreekwoordelijke tenen loopt ?.
Dus dan kom je weer op het punt, de waardes hoef je niet te geloven. Maar hoe weet ik dan of die ene versterker wat meer heeft.

Wat betreft de mogelijkheden. Ik lees in pricewatch niets over 4k geschikt. Of heet dit dan upscaling?.
En kunnen jullie zo vertellen welk merk er bv al wel met googlecast werkt?, ik zie zo bij de Onkyo geschikt voor Deezer.

Oke. Al met al komen toch wat wensen naar boven.
Btw. Het geluid van de tv. Hoe krijg je die terug de receiver in?, gaat dit return via de speciale hdmi?, of via optisch in ?.

Bedankt maar weer voor de moeite die jullie nemen om uitgebreid te antwoorden!!

[ Voor 31% gewijzigd door taz10 op 05-09-2016 06:53 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Zou wel de denon X1200 of x2200 nemen Hdmi 2.0 en hdcp 2.2 heb je nodig voor 4k blu ray weer te geven.
Of een andere versterker met die opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:37
taz10 schreef op maandag 05 september 2016 @ 05:57:
Wat betreft het verhaal een verkoper probeerd duurder te verkopen met meer marge is niet altijd zo.
Ik ben zelf ook ondernemer en kan wel zeggen dat ik adviseer uit klant oogpunt.
Marges maak ik zelf en die zijn dus ook allemaal hetzelfde.
Ga je nu alles weerleggen wat hier wordt gezegd? Je bent aan je vragen te zien duidelijk geen ondernemer in de markt van de HiFi, ga het dan ook niet vergelijken met je eigen situatie. Verkopers zullen altijd proberen in hun voordeel te verkopen. Of door het verkopen van oudere modellen of merken waar meer marge op zit. Ik ga hier heen voorbeelden noemen van bepaalde producten en merken omdat ik mezelf er dan mee heb. Ik ben er in ieder geval klaar mee op deze manier.

Als je toch naar vermogen wilt kijken lees San reviews van http://www.soundandvision.com die meten hoe veel vermogen een receiver echt kan leveren en dus meer headroom heeft. Alleen houd dus wel in je achterhoofd dat een paar Watt meer op top zo veel niet doet. Akoestiek, goed instellen van apparatuur en plaatsen van speakers doet zo veel meer.

[ Voor 41% gewijzigd door FeaR op 05-09-2016 14:10 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Aangezien je met de oude receiver eigenlijk nog (lang) niet aan de max zat qua volume, maakt het eigenlijk niet zoveel uit wat je neemt, zolang het maar ongeveer vergelijkbaar of beter is.

De x1200w is het 2015-model uit dezelfde klasse, dus heeft vergelijkbare specs, maar met modernere features.

De x2100w is het 2014-model uit een klasse hoger. Deze heeft betere specs en meer mogelijkheden, maar wat verouderde features (tov de x1200w). (zoals Goofy1978 al opmerkte).

Ik denk dat je de keuze moet laten afhangen van je huidige tv en hoe lang je hier nog mee wil doen. Als je binnen nu en zeg 10 jaar niet naar een uhd-tv denkt te gaan (omdat je bijvoorbeeld net een nieuwe fullhd hebt gekocht), dan lijkt de x2100w mij beter geschikt.

Als je dat wel denkt te gaan doen, dan kies je beter voor de x1200w. Je levert dan (tov de x2100w) wat in op mogelijkheden en degelijkheid, maar die had je met de x1000w eigenlijk ook al niet, dus of je dat mist is dan de vraag.

Als je Deezer heel belangrijk vindt, dan is volgens mij Onkyo idd de enige keuze. Misschien zijn er wel andere mogelijkheden (streamen vanaf de telefoon bijvoorbeeld), maar dat weet ik zo niet (ken heel dat Deezer niet eigenlijk).

Geluid van tv naar receiver doe je met het Audio Return Channel (hdmi 1.4 of beter noodzakelijk, zowel tv als receiver moeten het ondersteunen). Alternatief is idd met een extra kabeltje van tv out naar receiver in.

Als de receiver echt op zijn tenen loopt, dan zijn er een aantal wegen te bewandelen. Op volgorde van relevantie en toenemend in prijs;
- Kamerakoestiek; door reflecties van het geluid ontstaat veel interferentie. Als je pech hebt beïnvloed dat het geluid zo negatief dat dialoog bijvoorbeeld onverstaanbaar wordt of dat bepaalde frequenties totaal niet uit de verf komen. De simpelste aanpassingen: Gooi een dik tapijt neer, hang dikke gordijnen op, optimaliseer speakerplaatsing en verschuif de luisterpositie. Eventueel ga je nog aan de slag met akoestische panelen.
- Gevoeligere speakers; een speaker die 3db gevoeliger is, staat gelijk aan een receiver met 2x zoveel vermogen. Je speelt dus luider, zonder meer vermogen te nodig te hebben.
- Eindversterking/monoblokken; Dit zijn apparaten die puur gericht zijn op het versterken. Ze zijn zwaar, lomp en geven aanzienlijke vermogens. Je hebt dan ook wel weer geschikte speakers nodig, maar goed. Als je in dit stadium verkeerd, zit je al met een budget te kijken van een 100-voud van het huidige.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 05-09-2016 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Topicstarter
TOP, bedankt voor je uitgebreide uitleg en adviezen.

Qua televosie zit het wel snor, die is 2 weken oud een Philips 4K UHD 55 inch. een week later dus de Teufel Ultima 40 set en nu dus toch maar een nieuwe versterker.

Ik ben er al wel uit dat ik niet een instapmodel neem, dan nog maar heel even wachten tot mijn lieve vrouw ook overtuigd is, nu kijkt ze netflix met geluid van de TV, LOL.
Maar zit nu te kijken naar of de Yamaha RX-V681 of de Onkyo TX-NR656.

De Onkyo is wat scherper geprijsd, Nu even goed bij de oosterburen kijken naar evt een aanbieding of scherpe prijs.
Maar ook trekt mijn gevoel iets meer naar Yamaha, waarom ? geen idee, bij Yamaha denk ik aan mijn synthesizer 20 jaar geleden. maar dat is dan alleen gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Topicstarter
Het is uiteindelijk een Yamaha RX-V673 geworden, stond o.a. op Tweakers te koop en deze aangeschaft voor € 200,=
Moet nog wel een cursus volgend in het gebruik, wat een mogelijkheden om alles af te stellen. :)

[ Voor 30% gewijzigd door taz10 op 12-09-2016 21:14 ]

Pagina: 1