Teufel heeft wel vaker rare kreten. Er is/was een set melkpakjes van hen die op 150 Hz -3dB stonden, advies voor de crossover? 120 Hz.
160 Hz? Hoe kom je daarop? Lijkt me erg veel. Begint de center echt boven de 100 Hz?
Ergens een waarde die je niet wilt qua crossover. Eigenlijk wil je onder de 100 Hz blijven omdat je anders de subwoofer op gehoor kan plaatsen en de subwoofer ook te veel mid-laag mee gaat doen. Een beetje zware mannenstem wil je ook niet over de subwoofer hebben maar gewoon over de center.
Let wel dat bovenstaande theorie is. Akoestiek doet ook veel met het geluid. Mogelijk heb je een piek in het laag door de ruimte/aankleding die wij niet weten. Plus, persoonlijke voorkeur.
Wat ook wazig is van mijn versterker is dat je de crossover alleen kunt instellen als je de speakers instelt als zijnde klein...
Daar is niets wazigs aan, dat is bij elk merk zo. Let dat "small" of "large"
niets te maken heeft met het fysieke formaat van de speakers zelf. Toegegeven, verneukeratieve term als je niet geheel bekend bent met de materie.
Verder wel alles correct ingesteld? Crossover op de subwoofer bijvoorbeeld geheel open staan omdat de receiver dit regelt.
Ik zou me ook niet al te blind staren op de Room Correction van de receiver. Die van Sony is al niet één die tot de betere behoort en zelfs met de betere versies komen er soms rare waardes uit. Betere room correctie krijg je pas bij duurdere receivers, echt goede room correctie... Vul zelf maar in

...maar zou een nieuwe versterker ook wel zien zitten, maar dat is misschien wat voor later.
Wat voor TV heb je? Als je geen 4K 120 Hz model hebt hoeft je niet per se naar HDMI 2.1 receivers te kijken voor HDMI eARC. Sommige fabrikanten hebben HDMI eARC mogelijk gemaakt onder HDMI 2.0b. Kan een optie zijn aangezien het aanbod van HDMI 2.1 receivers niet echt overloopt en deze standaard behoorlijk nietszeggend is. Lang niet elke HDMI 2.1 haalt de 40+48 gbps die je wilt. Heb je een 4K 60 Hz TV dan zou een HDMI 2.0b receiver met eARC een optie zijn. Tot je natuurlijk een HDMI 2.1 TV koopt. Al houd je dan eARC en kan je alle bronnen op de TV aansluiten en nog steeds met eARC terug.
[
Voor 23% gewijzigd door
FeaR op 22-07-2022 13:19
]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.