Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 14:06
Ik heb de Ultima 40 MK2's nu 3 jaar staan, maar echt nooit een tekort aan laag gehad. Heb ze zelfs uitgekozen zodat ik de losse subwoofer kon opruimen.
Je moet er wel 4 draadjes insteken hè? :+

[ Voor 12% gewijzigd door Meester_J op 09-05-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-04 14:12
Ik kan mij ook niet vinden in het gebrek aan laag. Ik heb de Ultima 40 MK2's nu ook een aantal jaar (en familie van me heeft ze ook) en we hebben nog nooit gedacht dat ze niet laag genoeg gaan.

Settings op de receiver staan allemaal wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
Toshirou schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:54:
Ik ben van plan om binnenkort de Ultima 40 mk3 halen, mijn woonkamer is 16m2. Zijn deze vloerstaanders te groot voor deze ruimte of kan ik beter kijken naar monitor luidsprekers?
Ze (Mk2 active) staan bij mij in de studeerkamer en die is ongeveer net zo groot.
Het kan zeker, wellicht is het wat overkill, maar ook op een lager volume spelen ze gewoon erg goed.
Grootste probleem is denk ik dat je ze wel een stukje van de muur moet zetten. en dat ze van zichzelf ook niet heel ondiep zijn, dus wellicht erg "aanwezig" in het zicht.

Je zou ook voor monitors kunnen gaan, maar dan zou ik wel een sub adviseren om het laag op te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
Vettigedennis schreef op zondag 5 mei 2019 @ 01:41:
Ik heb vandaag weer de Ultima 40 mk2 gehoord (muziek en film) maar uit die vloerstaanders komt totaal geen bass , gewoon niet.

Ik hoorde wel dat hij andere kabels zou kopen ( zijn nu van die 1mm dropveter kabels) en het zouden 4mm ofc kabels worden. Ben benieuwd of daar de laag weergave beter van wordt. Ik denk zelf van wel , kan toch niet anders dat die vloerstaanders totaal geen laag weergeven. Beide front speakers staan trouwens 10cm van de muur af.

Als de sub mee speelt klinkt het goed , maar die MK40’s hebben wel echt sub ondersteuning nodig.
over gebrek aan laag.... ik ben nu in de studeer kamer diverse kasten aan het verstevigen of van rubber dopjes aan het voorzien omdat ze als een gek mee trillen bij wat hogere volumes. Geen gebrek aan laag dus bij mij.

Ik gok dus toch ergens iets in de instellingen niet goed, wellicht stuurt de receiver geen laag naar de zuilen omdat er een sub aangesloten is?

[ Voor 65% gewijzigd door --MP-- op 10-05-2019 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-04 17:31

Toshirou

Vinyl Surfer

--MP-- schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 22:39:
[...]

Ze (Mk2 active) staan bij mij in de studeerkamer en die is ongeveer net zo groot.
Het kan zeker, wellicht is het wat overkill, maar ook op een lager volume spelen ze gewoon erg goed.
Grootste probleem is denk ik dat je ze wel een stukje van de muur moet zetten. en dat ze van zichzelf ook niet heel ondiep zijn, dus wellicht erg "aanwezig" in het zicht.

Je zou ook voor monitors kunnen gaan, maar dan zou ik wel een sub adviseren om het laag op te vullen.
Bedankt voor het advies. Uiteindelijk ben ik voor een paar monitor speakers van Bowers and Wilkins gegaan ivm de ruimte van de woonkamer. En een subwoofer komt er waarschijnlijk wel, maar deze speakers moeten van zichzelf al aardig laag kunnen. Dus als even afwachten of het nodig dat is.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capirex65
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-04 21:47
Ik ben een van de personen die de 40 mk2 teruggestuurd heeft vanwege het overheersende laag.

Heb nu een paar dali zensor 7's staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:50
Ik heb een voorganger van de ultimate 20 gehad, boekenkastmodel, die heb ik na twee weken teruggestuurd. Ik heb wel vijf keer gecheckt of ik ze wel in fase had aangesloten, zo beroerd klonk het. Daarna een vergelijkbaar bedrag uitgegeven aan Dali Zensor 1, dat klonk meteen fris met prima bas.

Het zou kunnen dat die Teufels gewoon stuk waren, maar had toen al geen trek meer in het merk :+

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aronfaro
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-09-2024
Ik heb zelf sinds 2013 de Teufel Concept E 450 digital. Ik was tegen de 14 toen ik hem kocht en had nog niet zoveel verstand van audio. Nu na 6 jaar mag er wel een degelijke review komen :P

De sub: Bizar ding, een 40x40x60 enclosure met aan de onderkant een Flexibele 12 incher en enorme poort. goed om een Betonnen huis van zolder naar de kelder compleet op stelten te zetten, gooit 25 hertz er zonder problemen uit en laat mij na 6 jaar hoge eisen stellen nog steeds met mn mond vol tanden staan als ik m aan zet. voor de 150watt die deze afgeeft ben ik gewoon enorm onder de indruk, mijn logitech Z5500 komt met zijn zgn 188RMS niet eens in de buurt van de prestaties van de teufel, uiteraard is dit door de enorme kist.

Satellieten, goed en helder maar naar mijn mening te weinig mid-tone en kunnen niet super veel hebben, ik heb zowel de 1e (ronde met glans) als de 2e gen ( vierkanter met mat) gebruikt en vond de 2e generatie beter klinken, alhoewel ze naar mijn persoonlijke smaak er niet mooier op waren geworden..

decoder: eigenlijk een dikke prima, erg intuitief en veel inputs. afstand bediening werkte ook prettig en hij was erg mooi. de Dolby decoders zijn niet mn favoriet dus hier oordeel ik niet over.

Versterker: de set word versterkt door de actieve sub, die versterker unit heeft zijn prioriteit overduidelijk op de subwoofer staan daar deze altijd voldoende vermogen krijgt op welke volume dan ook.
De satellieten daarentegen niet! Deze clipte zo vroeg dat ik de gehele subwoofer terug heb gestuurd omdat ik er echt van uit ging dat de versterker stuk was. ook heb ik de Decoder terug gestuurd. ( om deze redenen heb ik alle 2 de setten sattelieten gehad daar ook deze ter vervanging zijn opgestuurd.

uiteindelijk bleek de versterker gewoon ronduit slecht te zijn (afgezien het subwoofer gedeelte dan) en heb ik de hele versterker en satelietten gelaten voor wat het is en er een Yamaha receiver tussen gehangen. de sub staat hierop actief aangesloten met 2 Klipsch RP-160m speakers en gebruik harman kardon sattelieten voor de surround en center.

prijs: 560 euro om hem naar mijn deur te krijgen was veel geld. en na al het gedoe met de versterker niet helemaal de moeite. maar het geweld wat de sub produceert is niet te krijgen voor onder de 500 euro. daar kan ik simpelweg niet omheen. deze sub blijft zolang die het uithoud.

conclusie:
speakers een 3/5
Subwoofer een 4,5/5
versterker een 2/5 (was een 1 geweest als de sub hier ook onder had geleden wat NIET het geval is.
prijs 3/5.

satellieten en actieve versterker waren de moeite niet vind ik, maar de sub is te vergelijken met serieus high end spul. voor de gebruiker die koopt, neerzet en het zo houd zouden mijn ervaren problemen niet fijn zijn. voor iemand die het niet erg vind om het plaatje compleet te maken heb je voor weinig geld een enorm goede subwoofert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capirex65
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-04 21:47
Vettigedennis schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:07:
Opmerkelijk. Oke :)

Ik hoor de Ultima’s regelmatig en heb zelf Dali Oberon 7’s (opvolger van Zensor 7)

Klinken jouw Zensor’s minder overheersend in de laagweergave dan de Ultima 40’s dan ?

De Oberon 7 hebben echt meer laag dan die van Teufel in mijn ervaring. Maar het kan ook best zijn dat de akoestiek van de kamer erg mee speelt en dat de Teufels bij hem in de woonkamer gewoon op een plek staan waarbij je op de luisterpositie een dip hebt.

Met de sub erbij (staat naast de bank) klinkt de set wel super , en daar gaat het uiteindelijk toch om.

Die Ultima’s zijn ook super afgewerkt. Mooie zware degelijke Duitse kwaliteit. Echt een mooie set.
Zensor 7 klinkt minder overheersend en meer gebalanceerd is mijn ervaring inmiddels.

En plaatsing zal inderdaad meespelen , ultimas hadden bass poort aan achterzijde, waar ze bij ze zensors voorin zitten, dit scheelt ook zeker bij plaatsing in een hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-04 11:56

page404

Website says no

Overigens blijkt dat Teufel zonder aankondiging of berichtgeving Airplay support uit producten haalt. In ieder geval de iTeufel Air Blue heeft sinds vorig jaar "ineens" geen AirPlay support meer. Zit dus toch een achterdeurtje in waarlangs dit soort features uitgeschakeld kunnen worden. De opvolger heeft het dan gewoon wel weer. So much for long term support. Ik had dit van een merk als Teufel eigenlijk niet verwacht, valt me echt tegen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:40
Een set Ultima 40 Mk3 speakers kost momenteel 399,99 (exclusief 20 euro nieuwsbriefcode). In september en oktober is 'ie kortstondig 350 euro geweest, maar dit is ook een scherpe prijs. Hiervoor was hij een klein poosje 450, daarvoor 499.
pricewatch: Teufel Ultima 40 MK3 (Zwart)

Ik had nog nooit zo naar de afmetingen gekeken, ze zijn best huge! Hierdoor gaan ze het voor mij niet worden ben ik bang. :/ Ze zijn toch een flinke slag groter dan mijn Dali 505's bij ons in de woonkamer die ik zou willen vervangen, en zelfs nog wat groter dan de Celestion 300 speakers die op mijn andere set aangesloten zijn. En met de klank daarvan ben ik behoorlijk tevreden. Denk niet dat de Ultima daar overheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:29
Ook hier hebben de Ultima 40 Mk2's moeten wijken voor Dali's in verband met de grootte (en de kleur). Het verschil is gigantisch. Dus vooraf even bekijken ergens of afmetingen uitknippen is wel een aanrader inderdaad.

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
musicfreak schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:41:
Ik had nog nooit zo naar de afmetingen gekeken, ze zijn best huge!
Ik denk dat er een foutje in de pricewatch staat 10m 65cm hoog lijkt me wat onrealistisch :)
qua vloeroppervlak zal het toch niet zoveel schelen?
Compactere speakers op een zuiltje nemen net zoveel plek in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NickH92
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-03-2021
Zo ziet het er bij mij uit, het is een 55'' tv.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2emh5vbhqyacr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

bouwfraude schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:20:
[...]

Ik denk dat er een foutje in de pricewatch staat 10m 65cm hoog lijkt me wat onrealistisch :)
Fixed. Stonden wel meer dingen niet goed (gewicht, bi-wire).
[...]
qua vloeroppervlak zal het toch niet zoveel schelen?
Compactere speakers op een zuiltje nemen net zoveel plek in.
Qua oppervlakte zal het inderdaad niets of niet veel schelen, maar het gaat om het totaalplaatje. Een boekenplankspeaker op een stand neemt qua oppervlakte ook haast evenveel ruimte in maar doordat de stand veelal aanzienlijk slanker is oogt het geheel toch kleiner of minder massief. De vorm van de speaker of de kleur kan ook invloed hebben. Zonder grill vind ik mijn speakers ook lomp en saai ogen, met grill is het een stuk speelser (grill loopt in een punt en loopt niet geheel tot boven) wat het minder aanwezig maakt.
NickH92 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:40:

[Afbeelding]
Zonde dat de rechter speaker zo in een hoek gepropt staat.

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 14-06-2019 14:24 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlitzZ
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-01 13:53
Meester_J schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:57:
Ik heb de Ultima 40 MK2's nu 3 jaar staan, maar echt nooit een tekort aan laag gehad. Heb ze zelfs uitgekozen zodat ik de losse subwoofer kon opruimen.
Je moet er wel 4 draadjes insteken hè? :+
Dit is toch niet noodzakelijk omdat ze al aan elkaar verbonden zijn ? :?
Wat ik er van begreep is dat je alleen 4 draadjes gebruikt als je ze bi-amp aan wilt sluiten. Correct me if i'm wrong

AMD 64 3200+, MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra, 2 x 512MB Kingston pc3200, 200Gb Maxtor Sata +120 GB Maxtor , X800pro @ X800XT-PE, Samsung 213 T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

FlitzZ schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 17:19:
[...]
Dit is toch niet noodzakelijk omdat ze al aan elkaar verbonden zijn ? :?
Wat ik er van begreep is dat je alleen 4 draadjes gebruikt als je ze bi-amp aan wilt sluiten. Correct me if i'm wrong
Klopt. Zolang de terminals met elkaar in verbinding zijn (met de originele bruggen of een stuk speakerkabel) heb je maar twee aders nodig.

Vier aders is voor (passief) Bi-Amp of Bi-Wire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
[...]

:) Eens. Ik zie echter in de pricewatch 1,065m staan, maar misschien heb je een wijziging doorgegeven?

De afmetingen van mijn Dali 505 zijn 86x29x21 cm en dat is vooral qua hoogte toch wat meer dan de 106,5x32x21,5 van de Teufel. Ze zijn beter te vergelijken met mijn Celestion 300's, die zijn 96,5x31,5x21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
Ik merk in mijn Actieve ultima's een irritante pieptoon (heel hoog, vrij zacht) die uit de versterker komt. Erg irritant als je op lager volume speelt, of bij "stille" stukken in de muziek.

Komt echt uit de versterker, dus niet uit de luidspreker conussen. Maar eens zoeken waar dat weg komt, of dat ik ze terug moet sturen :'(

Edit: Een retourtje naar Hamburg voor de aktieve speaker, en het probleem is gelukkig opgelost.

[ Voor 12% gewijzigd door --MP-- op 18-07-2019 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie010
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-04 14:46
Teufel heeft nu heel veel aanbiedingen ivm haar 40 jarig bestaan. Wordt nu wel heel aantrekkelijk toch die Ultima 40 5.1 set te halen :9~

"Remember to look up at the stars and not down at your feet" - SH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-04 23:46
eddie010 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:56:
Teufel heeft nu heel veel aanbiedingen ivm haar 40 jarig bestaan. Wordt nu wel heel aantrekkelijk toch die Ultima 40 5.1 set te halen :9~
Ik zeg doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eddie010
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-04 14:46
Gedaan, komt komende week binnen! Heel erg benieuwd!

Edit: Teufel Ultima 40 5.1 setje is binnen. Blown away als je van een klein samsung setje komt. Jeetje wat een geluid!!

[ Voor 54% gewijzigd door eddie010 op 10-09-2019 10:06 ]

"Remember to look up at the stars and not down at your feet" - SH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-04 18:19

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Geen V&A op het forum.

[ Voor 93% gewijzigd door FeaR op 16-10-2019 22:33 ]

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik zou het hier https://tweakers.net/aanbod/ proberen. :)

[ Voor 38% gewijzigd door FeaR op 16-10-2019 22:35 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-04 07:50
NickH92 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:40:

[Afbeelding]
Deze zijn wel echt huge als je ze zo ziet staan! :X. Beetje te denk ik ook

Nog tevreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-04 17:50
Hi! Hier sinds kort ook een Teufel Ultima 40 MK3 5.1 set staan! Nu nog een fatsoenlijke versterker ervoor kopen.. Heb ze momenteel aangesloten op mijn Sony home cinema setje.. Geluid klinkt nu al echt prima maar een goede versterker is wel noodzakelijk. Sub nog niet kunnen testen omdat ik die niet kan aansluiten momenteel.

Samsung Galaxy Z Fold6 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Rohit schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:19:
Hi! Hier sinds kort ook een Teufel Ultima 40 MK3 5.1 set staan! Nu nog een fatsoenlijke versterker ervoor kopen.. Heb ze momenteel aangesloten op mijn Sony home cinema setje.. Geluid klinkt nu al echt prima maar een goede versterker is wel noodzakelijk. Sub nog niet kunnen testen omdat ik die niet kan aansluiten momenteel.
Meegeleverde subwoofer heeft alleen een Low Level input dus High Level kan je dan vergeten. Mogelijk een High Level naar Low Level Converter kopen en tussen de Sony en de Teufel subwoofer zetten? Al is de vraag of je kosten wilt maken als je toch een nieuwe receiver op het oog hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-04 17:50
FeaR schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 00:06:
[...]

Meegeleverde subwoofer heeft alleen een Low Level input dus High Level kan je dan vergeten. Mogelijk een High Level naar Low Level Converter kopen en tussen de Sony en de Teufel subwoofer zetten? Al is de vraag of je kosten wilt maken als je toch een nieuwe receiver op het oog hebt.
Nee joh, blijft lekker nog in de doos.. als ik een nieuwe versterker heb sluit ik hem wel aan. Maar volgens mij zit er achterop de Sony wel een speaker kabel aansluiting maar moet ff checken anders kan ik hem wel gewoon op de sub aansluiting zetten.

Samsung Galaxy Z Fold6 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-04 20:36

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ben een beetje aan te rondkijken naar een soundbar, soort van tijdelijk omdat de huidige woonkamer niet echt toestaat om een nette 5.1 opstelling te realiseren. Het valt me alleen op dat Teufel weinig heeft aangekondigd voor modeljaar 2020?

Aangezien ik graag voorbereid wil zijn op HDMI2.1 / VFR, was ik eens aan het rondkijken wat er vooralsnog op de markt is/komt maar op dit moment kan ik alleen de LG SN10YG/SN11YG vinden die daadwerkelijk een logo van HDMI2.1 in de produktpagina heeft staan.

Of maak ik ergens een denkfout; de nieuwe consoles PS5 & Xbox ondersteunen in principe "tot 8K" en VFR in hun specs. Dan heb ik voor een soundbar toch ook HDMI2.1 nodig als ik 100% passthrough wil aansluiten (en niet ARC)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitkatcher
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-12-2024
Weet je zeker dat de subwoofer niet mee speelt? Heb zelf thuis een andere receiver, maar ik hoor mijn subwoofer ook niet spelen, terwijl hij wel mee doet. Lage tonen zijn moeilijk te plaatsen, dus het zou zomaar kunnen zijn dat je niet door hebt dat het de subwoofer is die speelt ipv de speakers.

Subwoofer aan (x-over op 80) en subwoofer uit (zonder x-over op de speakers) klinkt bij mij ongeveer hetzelfde met muziek, behalve natuurlijk dat de sub net wat lager gaat. Je kunt dit trouwens testen door een testtoon af te spelen. Deze zijn te vinden op youtube/spotify of op random websites, dan kun je zelf voelen welke speaker wat speelt. Bij 45-50Hz wordt het snel duidelijk of het je subwoofer is of je Ultima's die deze toon spelen.

Wel vind ik dat de Ultima 40's net wat beter klinken als de subwoofer mee speelt, kan natuurlijk ook een hersenspinsel zijn, maar ze worden zeker niet beperkt.

[ Voor 23% gewijzigd door bullitkatcher op 09-03-2020 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomderanged
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-04 13:03
Heeft er hier iemand ervaring met de Q-acoustics 3050 (i)?
Ik heb de teufel ultima 40mk2 nu een jaar of 5, maar ben nooit helemaal tevreden geweest.
vind het een beetje dof geluid, lijkt ver weg te zijn, snel boemerig en wollig.

Ik luister voornamelijk rock/metal.
versterker: denon-avr-x1200w
pricewatch: Denon AVR-X1200W

PSN: Deltoidius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Thomderanged schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:10:
Voor vergelijkingen met de Ultima 40 serie kan je misschien hier terecht, kijk anders even in het Q accoustics topic: [Speakers] Het Q Acoustics Ervaringen/Discussie Topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_t
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-04 16:04

m_t

Hallo, heeft iemand ervaring met de “varion” 5.1 set van Teufel?
https://www.teufelaudio.n...arion-5-1-set-p15984.html

Onze oude receiver heeft het begeven, we zouden die willen vervangen door een Denon AVr-x2600h.

En daarbij willen we dan een nieuwe set luidsprekers, maar ik kom er niet uit. Ik wil niet te bombastisch gaan, ik heb dan de Q acoustics 3010i aangewezen gekregen, maar deze zijn 25cm diep dus die kunnen niet langs mijn tv aan mijn cinewall en dus moeten ze op een staander, wat ik persoonlijk minder mooi vind.
Dan zag ik deze set van Teufel maar ik heb natuurlijk geen idee hoe die klinken.

Mss hebben jullie nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:31
Thomderanged schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:10:
Ik heb de teufel ultima 40mk2 nu een jaar of 5, maar ben nooit helemaal tevreden geweest.
vind het een beetje dof geluid, lijkt ver weg te zijn, snel boemerig en wollig.

Ik luister voornamelijk rock/metal.
versterker: denon-avr-x1200w
pricewatch: Denon AVR-X1200W
Het heeft met de Denon te maken. Oud-collega van mij heeft de Teufel Ultima 40mk2 ook op zijn Denon AVR X1500w en daar klinkt het ook boemerig. Ik heb ze op mijn Cambridge Audio CXA80 een halfjaar aangesloten gehad. Dat gaat wel goed. Afgelopen zomer de Teufels verkocht en de Q Acoustics 3050i aangeschaft. Dit is een hele goede match met de Cambridge Audio CXA80.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markie1985
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-04 09:00
Hallo, even een korte vraag.

Ik ben van plan om mijn jbl northridge E80, EC25 en E20 te vervangen voor een nieuwe 5.1 set. Nu was mijn oog gevallen op de teufel ultima 40 maar ik zoek eigenlijk iets subtielere 5.1 set dus dan kom je automatisch op de teufel ultima 20 uit, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaring op de Mid-low gedeelte van deze speakers. Of is een een betere prijs/kwaliteit te vinden voor een 5.1 set voor max 600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorkman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-08-2024
--MP-- schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:54:
*knip*

Vrij snel na levering viel me al op dat de T8 sub me tegen viel. Zeker in de (eingelijk veel te) grote ruimte waar de set staat. Deze heb ik dus omgeruild voor een T10 sub. De komende tijd maar eens kijken hoe dit speelt.
*knip*
en wat is je ervaring met de T10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
Zorkman schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:42:
[...]

en wat is je ervaring met de T10?
Goed zover! Sluit in mijn ogen een stuk beter aan. Ook bij wat hoger volume blijft de sub nu in balans met de rest in mijn vrij grote woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaymaan
  • Laatst online: 12-04 16:18
Hallo, iemand ervaring met LT 4 L setje ??
Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:08
Ik heb een Ultima 40 5.1 set, weet niet precies welke versie want 2e hands gekocht. Ik heb met de fronts dat deze heel nauw/eng hun geluid uitstralen. Ik heb de fronts naar binnen moeten draaien om een goed stereobeeld te krijgen op de bank. Als ik de speakers recht tov de muur zet heb ik op bepaalde plekke op de bank geen/weinig geluid van de L of R speaker. Doe ik mijn hoofd dan 10cm naar links komt het geluid van de andere speaker ‘erbij’. Hoop dat ik dit zo een beetje goed uitleg. Heb een Onkyo 5.1 versterker die verder goed staat geconfigureerd (ook met Large speaker configuratie ingesteld). Mijn vraag: hoort dit zo en is dit nu eenmaal de aard van het beestje of kan ik nog iets anders doen om ze breder te laten uitstralen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-04 07:33
Groentenman schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:53:
Ik heb een Ultima 40 5.1 set, weet niet precies welke versie want 2e hands gekocht. Ik heb met de fronts dat deze heel nauw/eng hun geluid uitstralen. Ik heb de fronts naar binnen moeten draaien om een goed stereobeeld te krijgen op de bank. Als ik de speakers recht tov de muur zet heb ik op bepaalde plekke op de bank geen/weinig geluid van de L of R speaker. Doe ik mijn hoofd dan 10cm naar links komt het geluid van de andere speaker ‘erbij’. Hoop dat ik dit zo een beetje goed uitleg. Heb een Onkyo 5.1 versterker die verder goed staat geconfigureerd (ook met Large speaker configuratie ingesteld). Mijn vraag: hoort dit zo en is dit nu eenmaal de aard van het beestje of kan ik nog iets anders doen om ze breder te laten uitstralen?
staat op het typeplaatje welke mk het is. (ik heb ze verder nog niet dus kan je niet helpen met je probleem)

[ Voor 3% gewijzigd door BlueSS50 op 17-02-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:34
Iemand ervaring met de Systeem 6?
1699 lijkt niet veel geld voor die hele set met 2x 12 inch subs.

Ben benieuwd of het een upgrade is voor me huidige set.
Front Mission 701
Back Mission 700
Center PMC TB2CM
SUB B&K XLS200FF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Zelf heb ik de System 5 set en dat klinkt wel lekker.
Ik denk dat de System 6 set de opvolger is van mijn system 5 set.

De prijs/kwaliteit verhouding is in ieder geval erg goed.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05:24

QinX

Shai-Hulud

Ik ben zelf geen audiofiel of iets dergelijks, ik kijk graag series en films en luister graag muziek.

Momenteel hangt er een Logitech Z333 setje aan de TV en dat wil ik gaan veranderen.

Mijn oog is gevallen op de Ultima 40 Active, mede doordat ik daar geen losse receiver bij nodig heb en in de toekomst wel nog een sub kan aansluiten.

Is er een reden waarom ik toch voor een losse receiver zou moeten gaan in combinatie met de normale Ultima 40's? De voornaamste 2 redenen die ik kan bedenken zijn 1) Je hebt keuze in receiver, boeit mij niet zo. 2) Je speakers zijn niet afhankelijk van een ingebouwde versterker en gaan dus waarschijnlijk langer mee.

PS: Ik wil gewoon lekker geluid met niet teveel poespas.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
De Ultimate 40 mk3 is in totaal niet meer levebaar via Teufel.
Komt er een mk4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-04 09:25
BlueSS50 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:41:
De Ultimate 40 mk3 is in totaal niet meer levebaar via Teufel.
Komt er een mk4?
Het paar 40 MK3 is momenteel niet leverbaar, dat is bij heel veel producenten een probleem door de tekorten van grondstoffen.
En tweedehands zijn ze ook zeldzaam omdat ze zo goed zijn. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
AntoniusDD schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:03:
[...]

Het paar 40 MK3 is momenteel niet leverbaar, dat is bij heel veel producenten een probleem door de tekorten van grondstoffen.
En tweedehands zijn ze ook zeldzaam omdat ze zo goed zijn. 8)
Dat valt mij ook op dat er zo weinig op MP staan.
Ik twijfel nog heel erg. Het is meer van kan het wel goed zijn voor dat geld en er iets bijleggen voor q accoustics.

Aan de andere kant kan ik ze ook maar 1 keer uitgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntoniusDD
Twijfelen is geen situatie! Ga ergens luisteren bij iemand waar ze al staan en neem je eigen favoriete muziek mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-04 19:51
Hallo ik heb een vraag? Ik heb een set van teufel https://teufelaudio.nl/ultima-40-surround-51-set-105789000 nou heb ik de rear achterboxen op een beugel hangen maar nu ben ik opzoek naar standaarden die zijn er bij teufel zelf niet. Heeft iemand anders een tip waar je andere box standaards kan vinden waar ze op passen?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Fibrenl schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:56:
Hallo ik heb een vraag? Ik heb een set van teufel https://teufelaudio.nl/ultima-40-surround-51-set-105789000 nou heb ik de rear achterboxen op een beugel hangen maar nu ben ik opzoek naar standaarden die zijn er bij teufel zelf niet. Heeft iemand anders een tip waar je andere box standaards kan vinden waar ze op passen?

Bedankt
Teufel heeft wel standaarden. Bij accessoires...
Deze zijn volgens mij geschikt voor de surrounds van de Ultima serie.
https://teufelaudio.nl/statief-ac-7001-sp-paar-104667000
Anders drop ze een mailtje om er zeker van te zijn of ze passen.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-04 19:51
Voronwë schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:42:
[...]

Teufel heeft wel standaarden. Bij accessoires...
Deze zijn volgens mij geschikt voor de surrounds van de Ultima serie.
https://teufelaudio.nl/statief-ac-7001-sp-paar-104667000
Anders drop ze een mailtje om er zeker van te zijn of ze passen.
Bedankt heb ze al een e-mail gestuurd en geven aan dat er geen standaards zijn voor deze set helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Bedankt
https://teufelaudio.nl/ultima-20-105777000?page=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oE8CrG6zKjzoqP2puUqFSKPGp5g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dVeCOA9rOmJeuRq0RI9dQvYS.jpg?f=user_large

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorkman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-08-2024

Bedankt
Ben je daar zeer van?
Zij hebben een verzameling standaarden: https://teufelaudio.be/accessoires/statieven
zit daar niets passends bij?
Bijv. https://teufelaudio.be/statief-ac-7001-sp-104243000

Deze speaker lijkt er alleszins op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzZe_kQMjGFobqyphK2M_FqJpWg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V7qws10e2JmlsAjVt9ZLlrZ5.webp?f=user_large

een review vermeldt ook: "Ideaal voor het installeren van ULTIMA 20 Mk3 18 luidsprekers. Ze worden op oorhoogte achter mijn bank geplaatst.'

De amazon beschrijving vermeldt wel dat het voor de 90 FCR of T 80 FCR is, die zijn nogal oud...

EDIT: OK, ik had de laatste pagina van deze thread niet bekeken en gezien dat er al antwoorden waren 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Zorkman op 25-01-2022 11:11 . Reden: had laatste pagina van thread nog niet gelezen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:32
Ik zoek zelf een statief waar de Theater 500S ( let wel, de S versie ) op past. Dit i.v.m. het gebruiken als surround speaker. De fronts worden de vloerstaanders Theater 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
@Zorkman , niet alleen ziet het er niet uit, maar een beetje poes of chihuahua loopt ze zo om !
De MK40 staat rotsvast
De MK20 hoort in een boekenrek of op een dressoir (zelfbouw van een standaard is ook een uitkomst)

Gebruik als je blieft de rubber noppen die meegeleverd worden of betere contactgeluid ontkoppeling want daardoor komt ook teveel Bass naast het juist opstellen voor de muur of hoek hetgeen je proefondervindelijk op 30 cm of meer zal plaatsen. Zoals zo velen in dit topic reeds beschreven hebben.
my two cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
  • Laatst online: 11-06-2023

Kalder

Hallo,

Ik ben van plan de Ultima 40 5.1 set aan te schaffen, echter vraag ik me af of de rear surround speakers (de ultima 20 Mk3 geloof ik) wel montage mogelijkheden hebben, het zijn boekenplank speakers maar ik zie op geen enkele foto iets wat lijkt op montage mogelijkheden (al kon ik eigenlijk geen foto's vinden van de onderkant), ik wil ze namelijk aan de muur gaan hangen en vroeg me af of dat eenvoudig mogelijk is zonder in de speaker te hoeven schroeven of dat ik daarvoor toch een gewone boekenplank zal moeten maken...

Al achter gekomen, ze hebben een montage gat aan de onderkant, apart dat ik daar in de handleiding niets over kon vinden, maar zag het in een unboxing video van iemand.

Ook heb ik nog een vraag omtrent de sale op teufelaudio.nl, ik zie in de pricewatch dat de set al sinds eind 2021 in de aanbieding is voor €700 met enkele korte periodes waarin de aanbieding minder groot was.
Waarschijnlijk moet ik nog even wachten voordat ik ze kan bestellen (moet nog een klein deel sparen), dus ik vroeg me af of er iemand hier inzicht heeft over hoe lang de speakers nog voor deze prijs te krijgen zijn.

Ook dit is niet meer van toepassing heb met iemand afgesproken dat als hij de gratis oordopjes krijgt twv 130 die er nu bij aangeboden worden, hij me het ontbrekende bedrag wel wilde uitlenen :D dus speakers zijn besteld, ben erg benieuwd, niet goed 8 weken bedenktijd, maar heb zo'n vermoeden dat ze de 5.1 speakers die ik nu heb van een oude Sony Blu ray speler flink zullen overtreffen :)

[ Voor 23% gewijzigd door Kalder op 15-07-2022 18:12 ]

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

Ik krijg morgen een pakket met de speakers met totaal gewicht van meer dan 100kg, de complete set zou 70kg wegen dus vermoed dat het op een pallet staat.
Maar waar ik nogal van verbaasd stond was dat op de volg pagina van Kühne+Nagel stond dat de CO2e emissie meer dan 20kg was... als dat klopt is het volgens mij echt belachelijk veel en zou ik er bijna vanuit gaan dat ze enkel voor dit pakket een grote vrachtboot en vrachtwagen laten varen/rijden zonder andere pakketten... Dat kan toch niet kloppen :F
Volgens mij moet dat gewicht nog gedeeld worden door het aantal pakketten wat ongeveer dezelfde route heeft gevolgd of iets dergelijks.

Maar goed, super hyped dat ze morgen komen :> helaas een tijdsvenster van 8 tot 5 |:(
Ik zal hier absoluut mijn ervaringen delen, al moet ik zeggen dat ik niet het meest gevoelige gehoor heb en ik weinig vergelijkingsmateriaal heb, ik ben al blij als het een stuk beter klinkt dan mijn goedkope 5.1 set van een oude sony blu ray speler, maar daar ga ik toch wel vanuit, zo niet kan ik ze terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
En? Is alles netjes bezorgd?
Welke versterker gebruik je erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schumi_wk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-04 17:56
Kalder schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:20:

ik ben al blij als het een stuk beter klinkt dan mijn goedkope 5.1 set van een oude sony blu ray speler, maar daar ga ik toch wel vanuit, zo niet kan ik ze terug sturen.
Heb ongeveer dezelfde beweging gedaan een 2-tal jaar terug, had een philips 5.1 staan en de teufel set gekocht, dit is inderdaad een veel en veel beter geluid. Waarschijnlijk zijn de merken die duizenden euro's kosten nog beter maar wat je (nog) niet hebt kun je ook niet missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

Yep, vanochtend om freaking 8u stond de vrachtwagen al voor de deur! Moest nog wakker worden.

Uitstekend verpakt, geen problemen met de bezorging (moest wel een afspraak maken).

Speakers opgezet, surround speakers opgehangen, alles aangesloten op receiver (Sony STR-DH550)
En hoooly shit, of nee, deeeemon shit (aangezien het van de duivel komt), maar wat een geluid komt er uit die speakers zeg, heel even een kort stukje van de nieuwe Ghostbusters film op Netflix gekeken en jemig ik sta versteld, stemmen zijn eindelijk goed verstaanbaar, zelfs dwars door de special effects zijn de stemmen nog goed verstaanbaar. Bas moet ik nog even aan sleutelen, is prima maar heb het idee dat de sub momenteel nog weinig doet. Heb de receiver wel zichzelf laten afstellen met de microfoon maar moet de kamer nog even goed opruimen en het dan opnieuw met mic afstellen, ook moet ik nog een langere subwoofer kabel hebben om de subwoofer op een betere plek neer te zetten.

In ieder geval, nu ik weet wat ik gemist heb kan ik natuurlijk niet meer terug naar de oude setup, daar waren de stemmen vaak erg moeilijk verstaanbaar en deed de subwoofer aan overcompensatie aangezien er geen lows en nauwelijks mids uit de oude speakers kwamen.

Maar wauw, eindelijk echt bioscoop geluid maar dan thuis :D
En tja het kan allemaal beter misschien, er zijn niet voor niets nog veel duurdere speakers te krijgen, maar voor de prijs ben ik echt wel honderd procent tevreden :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Ik ga denk ik voor de power editie met een iets grotere sub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

BlueSS50 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:48:
Ik ga denk ik voor de power editie met een iets grotere sub
Is niet nodig naar mijn mening, de reden dat de subwoofer niets deed bij mij was omdat ik die vergeten was aan te sluiten 8)7 :+
De front speakers (de Ultima 40s) hebben ook allebei 2 subwoofers, alleen die gaan vanaf 45Hz, terwijl de losse sub vanaf 33Hz zou gaan dacht ik.
Maar nu echt wel tevreden met de bas ook :D

[ Voor 17% gewijzigd door Kalder op 21-07-2022 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-04 14:12
Ik heb zelf al jaren met tevredenheid ook de Ultima 40 5.1 set in de woonkamer staan en als het moet kan die sub de ramen wel in de kozijnen laten rammelen, wat mij betreft heeft de sub echt power genoeg.

Mogelijk moet je misschien nog iets spelen met de crossover frequency van je receiver. De crossover moet eigenlijk ingesteld worden naar de laagste frequency van je -kleinste- speaker (waarschijnlijk zo rond de 70-80 Hz). Alles onder dat bereik wordt dan dus naar het LFE kanaal gestuurd en door de sub opgepakt. Als je de crossover lager instelt (bijvoorbeeld 50 Hz) wordt dus de sub pas aangestuurd vanaf 50 Hz en lager, maar zo laag gaat de rest van je speakers dus niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-04 19:58
Je crossover instellingen doe je als het goed is per kanaal. Dus fronts, center en surround apart.
Een gulden middenweg is 1,5 x de laagste Hz wat die speaker kan weergeven.
Dus voor de fronts ong. 70Hz, de center 135 Hz en de surrounds 105 Hz. Lager heeft geen zin wat dat kunnen de speakers dan toch niet op een goed volume weergeven.
En daar heb je de subwoofer ook voor... Die kan dat vele mate beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Ik houd wel van een flinke bassdrum. Ik denk dat de grote sub van Teufel een wat hardere fellere (in hoeverre je over fel kunt spreken bij een sub) dreun produceert.
Net zoals vroeger in de auto met een grote open vs een gesloten sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-04 16:58
hey hey vond dit forum zojuist.

Gebruik al jaren, tot erg grote tevredenheid de teufel ultima's headphones. gaf ze zelfs standaard als cadeau jarenlang aan mensen voor verjaardagen etc. dus in mijn vrienden kring draagt men zo koptelefoon.

Heb ook al jaren de ultima 40 5.1 set.
heb nu sinds een maand voor de rears de statieven....

WOW, wat heerlijk. de c1 77 inch tv, komt echt meer tot leven in een goede kamer met geluid.
Vriendin heeft nooit meer over een soundbar, en dat is voor mij de pure winst van een teufel.

Het is een onbekend merk voor de leek. Het is ook zeker geen sexy merk met allemaal mooie opmeuk dingen...Echter pure bang for your buck. Zelfs de meest hardcore vriendin, die moet dit toch wel toe geven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

UTwizard schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:17:
Ik heb zelf al jaren met tevredenheid ook de Ultima 40 5.1 set in de woonkamer staan en als het moet kan die sub de ramen wel in de kozijnen laten rammelen, wat mij betreft heeft de sub echt power genoeg.

Mogelijk moet je misschien nog iets spelen met de crossover frequency van je receiver. De crossover moet eigenlijk ingesteld worden naar de laagste frequency van je -kleinste- speaker (waarschijnlijk zo rond de 70-80 Hz). Alles onder dat bereik wordt dan dus naar het LFE kanaal gestuurd en door de sub opgepakt. Als je de crossover lager instelt (bijvoorbeeld 50 Hz) wordt dus de sub pas aangestuurd vanaf 50 Hz en lager, maar zo laag gaat de rest van je speakers dus niet.
Ik kan met de Sony STR-DH550 apart de crossover instellen per front, rear en center, de center heb ik 120Hz aangezien dit de enige is zonder bass reflex port en ik mij meen te herinneren ergens gelezen te hebben dat de minimale frequentie ook zoiets was, van de rear staat ie op 80, want had ergens 80 gelezen, en de front op 50 want 45 B-) en preciezer dan per tientallen ging niet.

Het geluid komt ook wel even een heel stuk verder trouwens, kon de oude set met deuren en ramen dicht buiten amper horen, deze dreunen wel een stuk harder door haha, gelukkig maar 1 buurman om echt rekening mee te houden en die woont vanaf mijn woonkamer gezien precies aan de goede kant voor de meeste demping :) (2 onder 1 kap)

[ Voor 13% gewijzigd door Kalder op 21-07-2022 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Kalder schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:08:
[...]
Ik kan met de Sony STR-DH550 apart de crossover instellen per front, rear en center, de center heb ik 120Hz aangezien dit de enige is zonder bass reflex port en ik mij meen te herinneren ergens gelezen te hebben dat de minimale frequentie ook zoiets was, van de rear staat ie op 80, want had ergens 80 gelezen, en de front op 50 want 45 B-) en preciezer dan per tientallen ging niet.
Let dat bereik van speakers op wordt gegeven bij veel -3 dB. Het laagste punt is dus 3 dB zachter is, vandaar dat de x1,5 toe wordt gepast. Er zijn ook merken die bij -6 dB meten of zelfs richting -10 dB. Dat laatste zie je veelal om het bereik groter te laten lijken. Beetje vergelijkbaar met versterkers die vermogen opgeven bij 10% THD, levert mooie getallen op maar het is niet bruikbaar. Duitse merken gebruiken veelal die laatste versie, Teufel zo te zien niet want 45 Hz op -3dB is best mogelijk uit 6,5" woofers in dat formaat kast.

Welke crossover hangt ook af van persoonlijke voorkeur en akoestiek van de ruimte, maar persoonlijk zou ik iets hoger gaan zitten dan je nu hebt ingesteld. Dus eigenlijk wat @sonsan zei een paar posts terug.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 21-07-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

Zal straks eens de crossovers iets hoger zetten, heb een kleine review geschreven:
Teufel Ultima 40 Surround "5.1-Set" (Wit, Zwart) review door Kalder

Het is echt waar, ze klinken 666 keer beter dan mijn oude speakers :+

Edit: Merk niet echt veel verschil met die crossovers trouwens, maar dat zal wel aan mij liggen of aan de content of aan het feit dat ik er nog niet echt actief op gelet heb, bas lijkt wel iets meer aanwezig te zijn nu trouwens,

Edit: oh grappig in het nummer diplodocus van Noisia zit een grappig geluid dat je echt van de gewone speakers over hoort gaan naar de subwoofer, ook nog nooit mee gemaakt met mijn oude speakers 😁

[ Voor 47% gewijzigd door Kalder op 21-07-2022 18:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sonsan
De specs van de zuilen zijn 45Hz-20000Hz. Die 45 Hz is, zoals @FeaR al schreef waarschijnlijk bij -3dB. Dat geeft simpel gezegd aan dat de lagere tonen zachter worden weergeven. Daarom het advies om deze waarde hoger in te stellen bij de crossover instellingen in je receiver. Dan worden de lagere frequenties doorgesluisd naar je sub die veel beter in staat is om deze lagere frequenties weer te geven.
Heel vaak word geadviseerd om niet onder de 80Hz te gaan (THX norm) maar ik hou liever die 1,5 x aan. Zodat je per speaker zelf de juiste instelling kan bepalen.

In de handleiding van jouw speakers dit staat:
"Recommended cross-over frequency when using a subwoofer: 40 Hz'

Dat is uiterst vreemd! Die waarde is lager dan wat de speakers weer kunnen geven en dus onjuist! Dan zal de sub, die niet lager kan dan 33Hz, nagenoeg werkeloos zijn....

Op de site van SVS kan je de ideale crossover van jouw speaker opzoeken:
https://www.svsound.com/pages/merlin

Voor de Mk2, de voorloper van de Mk3 maar qua specs hetzelfde adviseert SVS 80Hz als crossover.
Ik zou het eens proberen, kijken of je daar tevreden mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

sonsan schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:25:
De specs van de zuilen zijn 45Hz-20000Hz. Die 45 Hz is, zoals @FeaR al schreef waarschijnlijk bij -3dB. Dat geeft simpel gezegd aan dat de lagere tonen zachter worden weergeven. Daarom het advies om deze waarde hoger in te stellen bij de crossover instellingen in je receiver. Dan worden de lagere frequenties doorgesluisd naar je sub die veel beter in staat is om deze lagere frequenties weer te geven.
Heel vaak word geadviseerd om niet onder de 80Hz te gaan (THX norm) maar ik hou liever die 1,5 x aan. Zodat je per speaker zelf de juiste instelling kan bepalen.

Dat is uiterst vreemd! Die waarde is lager dan wat de speakers weer kunnen geven en dus onjuist! Dan zal de sub, die niet lager kan dan 33Hz, nagenoeg werkeloos zijn....

Op de site van SVS kan je de ideale crossover van jouw speaker opzoeken:
https://www.svsound.com/pages/merlin

Voor de Mk2, de voorloper van de Mk3 maar qua specs hetzelfde adviseert SVS 80Hz als crossover.
Ik zou het eens proberen, kijken of je daar tevreden mee bent.
Ik had na voorgaande opmerkingen al de crossovers omhoog bijgesteld.
Heb de front op 70 gezet, center 160 en surround op 120.
De bas is wel wat beter aanwezig zo, maar ik merk niet heel veel verschil, wel dus dat de bas wat meer aanwezig is, en klinkt goed, ik hoor met deze set bas geluiden die op de vorige set/subwoofer gewoon altijd zo'n beetje hetzelfde klonken, je hoorde bijna geen toon verschil alle bas klonk min of meer hetzelfde, nu zit er VEEEEL meer dynamiek in ten opzichte van de oude set.

Wat ook wazig is van mijn versterker is dat je de crossover alleen kunt instellen als je de speakers instelt als zijnde klein, je hebt de keuze tussen klein en groot, maar ik denk dat het enige verschil is dat je bij klein de crossover kunt instellen, want als je groot instelt kun je de crossover niet instellen dus ik vermoed dat dat zou zijn voor echte full-range speakers ofzo, ik hoor ook geen verschil behalve in de bas als ik ze op klein of groot zet, en bij klein kan ik wel de crossovers instellen, beetje vaag. Zit ook te denken aan een receiver upgrade, want deze heeft geen HDR, dus moet de PS5 met ARC aansluiten op de TV, maar kan dan weer geen LPCM in 6 kanalen krijgen daar heb je eARC voor nodig en dat hebben zowel mijn TV als Receiver niet. Had van @FeaR al een goede tip gekregen voor een audio extractor, maar zou een nieuwe versterker ook wel zien zitten, maar dat is misschien wat voor later.

[ Voor 20% gewijzigd door Kalder op 22-07-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
BlueSS50 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:58:
Ik houd wel van een flinke bassdrum. Ik denk dat de grote sub van Teufel een wat hardere fellere (in hoeverre je over fel kunt spreken bij een sub) dreun produceert.
Net zoals vroeger in de auto met een grote open vs een gesloten sub.
De 'kleinere" sub (T10) heeft als laagste overgangsfrequentie (-3 dB) 33 Hz met een 150W versterker.
De sub van de "Power"set ( S6000SW) heeft als laagste 25Hz met een 250W versterker.

Buiten de versterkers om niet zo heel veel verschil dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonsan
Kalder schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:32:
[...]

De bas is wel wat beter aanwezig zo, maar ik merk niet heel veel verschil, wel dus dat de bas wat meer aanwezig is, en klinkt goed, ik hoor met deze set bas geluiden die op de vorige set/subwoofer gewoon altijd zo'n beetje hetzelfde klonken, je hoorde bijna geen toon verschil alle bas klonk min of meer hetzelfde, nu zit er VEEEEL meer dynamiek in ten opzichte van de oude set.
Ik ga er wel vanuit dat je bij de instellingen van je receiver alle speakers op "klein" hebt gezet om zo het bas management door je receiver te laten regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

sonsan schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:43:
[...]

Ik ga er wel vanuit dat je bij de instellingen van je receiver alle speakers op "klein" hebt gezet om zo het bas management door je receiver te laten regelen?
Ja dat probeerde ik te zeggen, als ik ze op groot zet krijg ik geen instellingsmogelijkheden voor de crossovers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonsan
Dit is ook correct...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

Hij stelt ze wel iedere keer automatisch in op groot bij het afstellen met de mic, maar ik heb liever wel de crossover settings, dus ik stel ze dan daarna handmatig weer in op kleine speakers, desondanks dat het joekels van speakers zijn 8)7

P.s. dit was m'n oude set 😰
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rs01Vm_Ti-1oR4nZDrAEIuy5rwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbZrkpqiLL2WReyryC6jVsVK.jpg?f=fotoalbum_small
Met nog een hele oude Sony s.a.w sub:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jxviQ_-obswiJ1H9bW9H8qpoD8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AfjMO8z2vZfd9WF1L0I6KE44.jpg?f=user_large

Geen idee wat de specs waren van die speakers. De grootte van die speaker cones waren ongeveer 4-5cm 8)7

[ Voor 75% gewijzigd door Kalder op 22-07-2022 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

sonsan schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:25:
Teufel heeft wel vaker rare kreten. Er is/was een set melkpakjes van hen die op 150 Hz -3dB stonden, advies voor de crossover? 120 Hz.
Kalder schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:32:
[...]
160 Hz? Hoe kom je daarop? Lijkt me erg veel. Begint de center echt boven de 100 Hz?

Ergens een waarde die je niet wilt qua crossover. Eigenlijk wil je onder de 100 Hz blijven omdat je anders de subwoofer op gehoor kan plaatsen en de subwoofer ook te veel mid-laag mee gaat doen. Een beetje zware mannenstem wil je ook niet over de subwoofer hebben maar gewoon over de center.

Let wel dat bovenstaande theorie is. Akoestiek doet ook veel met het geluid. Mogelijk heb je een piek in het laag door de ruimte/aankleding die wij niet weten. Plus, persoonlijke voorkeur.
Wat ook wazig is van mijn versterker is dat je de crossover alleen kunt instellen als je de speakers instelt als zijnde klein...
Daar is niets wazigs aan, dat is bij elk merk zo. Let dat "small" of "large" niets te maken heeft met het fysieke formaat van de speakers zelf. Toegegeven, verneukeratieve term als je niet geheel bekend bent met de materie.

Verder wel alles correct ingesteld? Crossover op de subwoofer bijvoorbeeld geheel open staan omdat de receiver dit regelt.

Ik zou me ook niet al te blind staren op de Room Correction van de receiver. Die van Sony is al niet één die tot de betere behoort en zelfs met de betere versies komen er soms rare waardes uit. Betere room correctie krijg je pas bij duurdere receivers, echt goede room correctie... Vul zelf maar in :P
...maar zou een nieuwe versterker ook wel zien zitten, maar dat is misschien wat voor later.
Wat voor TV heb je? Als je geen 4K 120 Hz model hebt hoeft je niet per se naar HDMI 2.1 receivers te kijken voor HDMI eARC. Sommige fabrikanten hebben HDMI eARC mogelijk gemaakt onder HDMI 2.0b. Kan een optie zijn aangezien het aanbod van HDMI 2.1 receivers niet echt overloopt en deze standaard behoorlijk nietszeggend is. Lang niet elke HDMI 2.1 haalt de 40+48 gbps die je wilt. Heb je een 4K 60 Hz TV dan zou een HDMI 2.0b receiver met eARC een optie zijn. Tot je natuurlijk een HDMI 2.1 TV koopt. Al houd je dan eARC en kan je alle bronnen op de TV aansluiten en nog steeds met eARC terug.

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 22-07-2022 13:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sonsan
Kalder schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:48:
Hij stelt ze wel iedere keer automatisch in op groot bij het afstellen met de mic, maar ik heb liever wel de crossover settings, dus ik stel ze dan daarna handmatig weer in op kleine speakers, desondanks dat het joekels van speakers zijn 8)7

P.s. dit was m'n oude set 😰
[Afbeelding]
Met nog een hele oude Sony s.a.w sub:
[Afbeelding]

Geen idee wat de specs waren van die speakers. De grootte van die speaker cones waren ongeveer 4-5cm 8)7
De receiver bepaald a.h.v. de gemeten waarden of de speakers "groot' of "klein" zijn. Maar als je met crossovers wilt gaan werken moet je ze altijd op klein zetten. Zoals al eerder genoemd zegt groot of klein in je receiver helemaal niks over de fysieke grote van die speaker.

En ik snap dat je verschil hoort t.o.v. die Sony zuiltjes. Eigenlijk zijn dat veredelde melkpakjes met een frequentie die niet onder de 120Hz zullen komen verwacht ik... En die Sony sub is nu ook niet echt een topper.
Dus ja, je bent er enorm op vooruit gegaan! Nu nog de goede instellingen uitproberen.....
Mijn eerste keuze zou zijn, fronts (45 x 1,5) afgerond op 80, center (90 x 1,5) afgerond naar beneden om de reden die @FeaR al noemde op 120 en wellicht 100 en de surounds (70 x 1,5) afgerond op 100Hz.

[ Voor 5% gewijzigd door sonsan op 22-07-2022 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

sonsan schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:17:
[...]

De receiver bepaald a.h.v. de gemeten waarden of de speakers "groot' of "klein" zijn. Maar als je met crossovers wilt gaan werken moet je ze altijd op klein zetten. Zoals al eerder genoemd zegt groot of klein in je receiver helemaal niks over de fysieke grote van die speaker.

En ik snap dat je verschil hoort t.o.v. die Sony zuiltjes. Eigenlijk zijn dat veredelde melkpakjes met een frequentie die niet onder de 120Hz zullen komen verwacht ik... En die Sony sub is nu ook niet echt een topper.
Dus ja, je bent er enorm op vooruit gegaan! Nu nog de goede instellingen uitproberen.....
Mijn eerste keuze zou zijn, fronts (45 x 1,5) afgerond op 80, center (90 x 1,5) afgerond naar beneden om de reden die @FeaR al noemde op 120 en wellicht 100 en de surounds (70 x 1,5) afgerond op 100Hz.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de center tot 120Hz ging, en aangezien die geen basreflex port had dacht ik zal wel kloppen, nu ga ik even checken, moment..., oh crap inderdaad 90, hoe ik dan op 120 kom...
Ik zal eens jullie voorgestelde waarde instellen. Bedankt voor de feedback in ieder geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

FeaR schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:09:
[...]
Wat voor TV heb je? Als je geen 4K 120 Hz model hebt hoeft je niet per se naar HDMI 2.1 receivers te kijken voor HDMI eARC. Sommige fabrikanten hebben HDMI eARC mogelijk gemaakt onder HDMI 2.0b. Kan een optie zijn aangezien het aanbod van HDMI 2.1 receivers niet echt overloopt en deze standaard behoorlijk nietszeggend is. Lang niet elke HDMI 2.1 haalt de 40+48 gbps die je wilt. Heb je een 4K 60 Hz TV dan zou een HDMI 2.0b receiver met eARC een optie zijn. Tot je natuurlijk een HDMI 2.1 TV koopt. Al houd je dan eARC en kan je alle bronnen op de TV aansluiten en nog steeds met eARC terug.
Heb momenteel deze Sony Bravia uit 2015 of 16, die heeft alleen 4K/60Hz + HDR10 en geen eARC, alleen ARC, de receiver heeft zelfs geen HDR en is ook alleen ARC, voor eARC zou ik dus mijn TV en receiver moeten vervangen dat gaat hem voorlopig niet worden, eerst receiver upgrade kan wel, want dan kan ik mijn apparaten aan de receiver hangen die dan wel HDR zou door moeten sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
Kalder schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:53:
[...]

Is niet nodig naar mijn mening, de reden dat de subwoofer niets deed bij mij was omdat ik die vergeten was aan te sluiten 8)7 :+
De front speakers (de Ultima 40s) hebben ook allebei 2 subwoofers, alleen die gaan vanaf 45Hz, terwijl de losse sub vanaf 33Hz zou gaan dacht ik.
Maar nu echt wel tevreden met de bas ook :D
@ Kalder, Hoe zijn de ervaringen na een weekend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-04 16:17
Kalder schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:39:
[...]
Heb momenteel deze Sony Bravia uit 2015 of 16, die heeft alleen 4K/60Hz + HDR10 en geen eARC, alleen ARC, de receiver heeft zelfs geen HDR en is ook alleen ARC, voor eARC zou ik dus mijn TV en receiver moeten vervangen dat gaat hem voorlopig niet worden, eerst receiver upgrade kan wel, want dan kan ik mijn apparaten aan de receiver hangen die dan wel HDR zou door moeten sturen.
Om wat verwachtingen te managen t.a.v. HDR. Alleen een receiver upgrade voor HDR zal niet helpen, omdat je TV in feite geen HDR weer kan geven (of in ieder geval, niet heel best). Je TV herkent wel een HDR signaal, maar je zult niet veel verschil zien met SDR. Je TV heeft een piekhelderheid van 400nits. Daarnaast heeft je TV geen local dimming en een IPS paneel. Dat betekent slecht contrast en zwartwaardes. Hierdoor zul je niet veel zien van de HDR highlights. Daarnaast heeft je tv ook geen volwaardig 10bit paneel om het bredere kleurenpallet van HDR weer te geven. Eigenlijk is het vreemd dat er TV's verkocht mogen worden met het label HDR, terwijl er veel TV's zijn die niet capabel genoeg zijn, zodat je er ook echt van kan genieten.

Om echt van HDR te genieten zul je eerst moeten upgraden naar een High-end LCD of OLED TV. Daarna moet je overige randapparatuur in de keten ook een HDR signaal moeten kunnen verwerken.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

BlueSS50 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:13:
[...]

@ Kalder, Hoe zijn de ervaringen na een weekend?
Uitstekend, ben nog steeds zeer tevreden met de speakers, kan echt genieten van goede muziek nu :D en films en games in 5.1 gaat ook uitstekend
Hulleman schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:14:
[...]

Om wat verwachtingen te managen t.a.v. HDR. Alleen een receiver upgrade voor HDR zal niet helpen, omdat je TV in feite geen HDR weer kan geven (of in ieder geval, niet heel best). Je TV herkent wel een HDR signaal, maar je zult niet veel verschil zien met SDR. Je TV heeft een piekhelderheid van 400nits. Daarnaast heeft je TV geen local dimming en een IPS paneel. Dat betekent slecht contrast en zwartwaardes. Hierdoor zul je niet veel zien van de HDR highlights. Daarnaast heeft je tv ook geen volwaardig 10bit paneel om het bredere kleurenpallet van HDR weer te geven. Eigenlijk is het vreemd dat er TV's verkocht mogen worden met het label HDR, terwijl er veel TV's zijn die niet capabel genoeg zijn, zodat je er ook echt van kan genieten.

Om echt van HDR te genieten zul je eerst moeten upgraden naar een High-end LCD of OLED TV. Daarna moet je overige randapparatuur in de keten ook een HDR signaal moeten kunnen verwerken.
Ach, games en films zien er hoe dan ook fantastisch uit op de TV, en HDR geeft wel een veel helderder beeld dan wanneer het uit staat. De zwartwaardes zijn inderdaad niet echt grandioos, maar dat verwacht ik ook niet van een (oud) niet-oled scherm. En hoe het technische verhaal erachter zit weet ik niet, maar ik weet wel dat ik HDR aan op deze TV een stuk prettiger vind kijken dan HDR uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Kalder schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:07:
Ach, games en films zien er hoe dan ook fantastisch uit op de TV, en HDR geeft wel een veel helderder beeld dan wanneer het uit staat. De zwartwaardes zijn inderdaad niet echt grandioos, maar dat verwacht ik ook niet van een (oud) niet-oled scherm. En hoe het technische verhaal erachter zit weet ik niet, maar ik weet wel dat ik HDR aan op deze TV een stuk prettiger vind kijken dan HDR uit.
Dan is het prima natuurlijk (y)

Mooi dat die Teufel Ultima je goed bevalt. Heb ze nog nooit gehoord, maar hoor er altijd veel positiefs over. Lijkt op veel speaker voor een relatief zacht prijsje. Enjoy!

[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 28-07-2022 08:52 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueSS50
Ik twijfel ook nog heel erg. Waar houdt je op? Ulitima 40m3? voor een paar tientjes meer heb je de Power editie, voor weer een paar tientjes meer heb je de Theater 500, voor weer een paar tientjes meer heb je een Q acoustic setje.... enz..

Ik heb voor mijn luisterruimte ca 3000,- te besteden incl tv, versterker en speakers. Ga je dan voor een een betere versterker of juist voor speakers. (of tv)

Gebruik zal ca 30% series, 30% games, 20% films en 20% muziek zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

BlueSS50 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:22:
Ik twijfel ook nog heel erg. Waar houdt je op? Ulitima 40m3? voor een paar tientjes meer heb je de Power editie, voor weer een paar tientjes meer heb je de Theater 500, voor weer een paar tientjes meer heb je een Q acoustic setje.... enz..

Ik heb voor mijn luisterruimte ca 3000,- te besteden incl tv, versterker en speakers. Ga je dan voor een een betere versterker of juist voor speakers. (of tv)

Ik vond de Ultima 40 5.1 set wel een hele mooie aanbieding, de speakers zijn los meer dan 1000, en zijn al meer dan een jaar in de aanbieding voor totaal 700, kon het zelf iig niet weerstaan om te doen mede ivm de 8 weken luistertijd en 12 jaar garantie.
Als je niet tevreden bent kun je ze gewoon terug sturen.

En vermoed dat een goede versterker/receiver ook wel een groot verschil kan maken. Dat is iig het volgende bij mij dat geüpgraded wordt. Zo lang de tv het vol blijft houden ben ik daar ook nog wel tevreden mee al begint hij steeds meer kuren te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Kalder op 29-07-2022 17:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

BlueSS50 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:22:

Persoonlijk zou ik in deze dan voor een goede TV gaan aangezien deze 80% van van het gebruik is. Onder andere gewenst formaat van de TV is bepalend hoe veel je over houdt voor de rest. Als je een 77/83 inch OLED koopt dan is het budget verder op dan als je schikt voor een relatief standaard 55" model. Wat versta je onder "games"? Is dat casual Playstation 4 of wil je 4K 120 Hz op de TV toveren met je current gen console? Indien het laatste zit je al weer aan nieuwere of hogere serie TV's en dus ook duurder. Heb je HDMI 2.1 nodig en wil je alles via de receiver laten lopen? Wederom relatief nieuwe receiver die aan de prijs zijn door onder andere chip tekorten. Let ook dat er nog dingen als kabels bij komen als je voor losse componenten gaat. Hoeft zeker niet de hoofdprijs te zijn maar neem ze wel mee in de berekening. Versterker zou ik het meest simpele model pakken dat voldet en dan de rest in speakers steken. Een duurdere versterker brengt niet zo veel als betere speakers.

Hoe lullig het ook klinkt, 3000 euro klinkt veel maar dat is het niet. Als je inzet op 1500 voor een TV, 1000 voor speakers en 500 voor een receiver (puur als voorbeeld om de drieduizend euro op te delen) geeft dat al aan waar je eventueel moet gaan schipperen om het passend te krijgen in het budget.

Maar bovenstaande is persoonlijk en voor jouw case is er te weinig informatie om er wat zinnigs over te zeggen. Mogelijk ben jij wel helemaal content met een gewone LCD en is OLED het niet waard. Of de luisterruimte blijkt 2 x 3 meter te zijn, dan is het al de vraag of een set met gigantische speakers naar binnen gooien de moeite waard is. Geheel andere optie: goede TV met goede 2.0 speakers op een surround receiver en dan langzaam uitbouwen naar het aantal kanalen wat je wilt. Ook dat speelt mee. Wil je maximaal 5.1 dan kan je het bij goedkopere receivers houden, wil je 7.2.4 dan moet je al naar hogere serie receivers kijken om dat aantal speakers aan te sturen. Waarop het budget per speaker ook gigantisch inkakt als je van x budget zes speakers moet kopen of dertien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-04 16:08
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen met een Teufel One S. In het bijzonder hoe de usb-in functie precies werkt. Ik lees op de Teufel site iets over een app, waarmee je dan je mp3's op de usb-stick kunt aansturen. Is dit de enige manier om de inhoud van de usb-stick af te spelen?

Ik zoek namelijk in het bijzonder een oplossing zonder extra apparaten. Ik wil direct vanaf de speaker mijn muziek (gelimiteerde hoeveelheid fijne slaapmuziek) kunnen aanzetten en het liefst standaard in shuffle-wijze afspelen. Dus speaker aan en play van usb in shuffle. Kan dit?

Is de app van het kaliber telkens connecten, wachten etc? Ik heb namelijk slechte ervaringen met alles dat over wifi en bluetooth werkt. Om die redenen Sonos en Google Nest Audio al geprobeerd, maar eigenlijk teveel hassle om gewoon snel muziek aan/uit te doen.

Input is daarom ook van harte welkom, zodat ik niet weer een miskoop doe :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueSS50
Voor degene die nog aan het twijfelen zijn over een Teufel Ultima 40mk3 5.1 setje.
Deze is nu voor 595,- te koop via een code op pepper.
Scherper heb ik hem nog niet gezien.
https://nl.pepper.com/aan...40-surround-51-set-250921
plaatje laat de mk2 zien maar het is de mk3

Doe er je voordeel mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:00
BlueSS50 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 07:41:
Voor degene die nog aan het twijfelen zijn over een Teufel Ultima 40mk3 5.1 setje.
Deze is nu voor 595,- te koop via een code op pepper.
Scherper heb ik hem nog niet gezien.
https://nl.pepper.com/aan...40-surround-51-set-250921
plaatje laat de mk2 zien maar het is de mk3

Doe er je voordeel mee!
Wel bijzonder dat de uitbreidingsset om van 2.0 naar 5.1 te gaan nu even duur is :P
https://teufelaudio.nl/ul...ngsset-surround-105893000
Ik heb de 2.0 al, maar die kan ik dan beter verkopen en de set in z'n geheel nieuw kopen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danysuri
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-04 17:26
sonsan schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:29:
Je crossover instellingen doe je als het goed is per kanaal. Dus fronts, center en surround apart.
Een gulden middenweg is 1,5 x de laagste Hz wat die speaker kan weergeven.
Dus voor de fronts ong. 70Hz, de center 135 Hz en de surrounds 105 Hz. Lager heeft geen zin wat dat kunnen de speakers dan toch niet op een goed volume weergeven.
En daar heb je de subwoofer ook voor... Die kan dat vele mate beter.
Ik ben totaal leek, maar met de volgende opties beschikbaar.

40 Hz / 60 Hz / 80 Hz / 90 Hz / 100 Hz / 110 Hz / 120 Hz / 150 Hz / 180 Hz / 200 Hz / 250 Hz (Standaard: 80 Hz)

Welke waardes zou je aanraden als je bovenstaande opties hebt.

Je kan bij je sub ook een waarde geven die moet op 80 gok ik zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
danysuri schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:00:
[...]

40 Hz / 60 Hz / 80 Hz / 90 Hz / 100 Hz / 110 Hz / 120 Hz / 150 Hz / 180 Hz / 200 Hz / 250 Hz (Standaard: 80 Hz)

Voor je fronts zou ik 80hz aanhouden (mits vloerstaanders). Center en surrounds ergens tussen de 100-120hz ofzo. Voor je center en surrounds luistert dat niet zo nauw.

De crossover van je subwoofer is iets anders. Omdat je de crossover per speaker instelt, regel je de crossover van je subwoofer dus via de receiver. Dan moet je de crossover op je subwoofer volledig naar rechts draaien (zal 120-150hz zijn ofzo). In je receiver zet je vervolgens alle speakers op 'small'.

Mogelijk kun je in je receiver ook nog de crossover instellen voor alleen het LFE kanaal (het subwoofer kanaal). Zet dat op 120hz. Dat lijkt hoog, maar in films is het LFE kanaal vanaf 120hz gemixt. Het LFE kanaal bestaat in stereo muziek niet, dus je subwoofer gaat dan meespelen vanaf de crossovers die je voor je fronts hebt ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonsan
danysuri schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:00:
[...]

Ik kan grotendeel met het bericht hierboven mee gaan echter welke Hz je moet instellen voor je speakers hangt er helemaal vanaf welke speakers je hebt.
80 Hz is een veel gebruikte 'standaard' (THX) waarde maar ik zou even kijken wat de laagste frequentie is wat je speaker kan weergeven bij -6db. Die vermenigvuldig je die met 1,5 dan kom je aardig in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

Klopt het dat nieuwe speakers na verloop van tijd bij normaal gebruik steeds beter gaan klinken?
Of hallucineer ik me dit gewoon? Toen ik de speakers voor het eerst gebruikte klonken ze naar mijn idee minder sprankelend dan dat ze nu doen, maar kan ook zijn dat ik me dit inbeeld.
Al met al, nog steeds super tevreden met de Ultima 5.1 set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Kalder schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:44:
Klopt het dat nieuwe speakers na verloop van tijd bij normaal gebruik steeds beter gaan klinken?
Of hallucineer ik me dit gewoon? Toen ik de speakers voor het eerst gebruikte klonken ze naar mijn idee minder sprankelend dan dat ze nu doen, maar kan ook zijn dat ik me dit inbeeld.
Al met al, nog steeds super tevreden met de Ultima 5.1 set.
De meningen zijn wat verdeeld over het fenomeen 'inspelen'.

Edit: wellicht heb je (of de vrouw) per ongeluk wat aan de akoestiek in de ruimte gedaan. Nieuwe gordijnen, wat kleedjes, schilderijen opgehangen etc :P

[ Voor 13% gewijzigd door Hulleman op 13-10-2022 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
Hulleman schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

De meningen zijn wat verdeeld over het fenomeen 'inspelen'.
Ik hoor het ook vaker maar nog geen ervaringen mee...

Heeft iemand enige praktijk ervaring met de verschillen tussen de Ultima 40 en de Theater 500?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sonsan
Ja, menig fabrikant adviseert het 'inspelen' wel, staat ook vaak in de handleiding. De rubber randjes van de woofers zouden tijdens het inspelen soepeler moeten worden. Vaak beschouwd als onzin maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Dit staat in de handleiding van mijn speakers (slecht vertaald...):

"Het is belangrijk om uw luidsprekers een inwerkperiode te geven van ten minste 100 uur. Hierdoor worden de diverse materialen in staat gesteld om hun correcte eigenschappen te bereiken. Plaats de luidsprekers met de voorzijden naar elkaar toe, draai de polariteit op één van de luidsprekers om en speel muziek of, bij voorkeur, een speciaal inwerksignaal via de luidsprekers af. De hoorbare uitvoer van de luidsprekers wordt bij deze configuratie aanzienlijk gereduceerd waardoor er gebruik kan worden gemaakt van een signaal van een hoger volume."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

sonsan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:52:
Ja, menig fabrikant adviseert het 'inspelen' wel, staat ook vaak in de handleiding. De rubber randjes van de woofers zouden tijdens het inspelen soepeler moeten worden. Vaak beschouwd als onzin maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Beschouwen als onzin en er iets bij voor kunnen stellen zijn mijns inziens twee aparte dingen. Ik kan het mezelf ook voorstellen puur kijkende naar dat rubber stug kan worden en dat het laten bewegen het soepeler maakt. Zo kan ik me ook voorstellen dat goud, aluminium en koper allen andere materialen zijn en daardoor anders kunnen klinken. We weten allemaal hoe die theorie en praktijk elkaar liggen. In de praktijk wordt rubber niet zo snel zo hard dat inspelen dergelijke verschillen maakt als men beweert. Waarbij een genoemde honderd uur ook een aanzienlijke tijd is. Als er al sprake is van inspelen dan zal dat vele malen korter zijn. Er is ooit op GoT een meting gepost waarin inspelen gemeten was, als in andere frequentie verloop na uren spelen. Het meetbare was overigens ruim buiten het hoorbare. Als ik me ooit verveel zal ik eens zien of ik die post terug kan vinden.

Moraal van dit verhaal is dat met dit soort dingen (en het gros van wat er speelt in audio) men toch snel op gevoel terug valt en door gevoel is alles te verklaren omdat het niet meetbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonsan
Ik kan me inderdaad voorstellen dat rubber door veel te bewegen soepeler word en dat daardoor de woofer een ander gedrag krijgt. Maar of het hoorbaar is heb ik nooit ervaren.
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste