Ik heb zelf sinds 2013 de Teufel Concept E 450 digital. Ik was tegen de 14 toen ik hem kocht en had nog niet zoveel verstand van audio. Nu na 6 jaar mag er wel een degelijke review komen
De sub: Bizar ding, een 40x40x60 enclosure met aan de onderkant een Flexibele 12 incher en enorme poort. goed om een Betonnen huis van zolder naar de kelder compleet op stelten te zetten, gooit 25 hertz er zonder problemen uit en laat mij na 6 jaar hoge eisen stellen nog steeds met mn mond vol tanden staan als ik m aan zet. voor de 150watt die deze afgeeft ben ik gewoon enorm onder de indruk, mijn logitech Z5500 komt met zijn zgn 188RMS niet eens in de buurt van de prestaties van de teufel, uiteraard is dit door de enorme kist.
Satellieten, goed en helder maar naar mijn mening te weinig mid-tone en kunnen niet super veel hebben, ik heb zowel de 1e (ronde met glans) als de 2e gen ( vierkanter met mat) gebruikt en vond de 2e generatie beter klinken, alhoewel ze naar mijn persoonlijke smaak er niet mooier op waren geworden..
decoder: eigenlijk een dikke prima, erg intuitief en veel inputs. afstand bediening werkte ook prettig en hij was erg mooi. de Dolby decoders zijn niet mn favoriet dus hier oordeel ik niet over.
Versterker: de set word versterkt door de actieve sub, die versterker unit heeft zijn prioriteit overduidelijk op de subwoofer staan daar deze altijd voldoende vermogen krijgt op welke volume dan ook.
De satellieten daarentegen niet! Deze clipte zo vroeg dat ik de gehele subwoofer terug heb gestuurd omdat ik er echt van uit ging dat de versterker stuk was. ook heb ik de Decoder terug gestuurd. ( om deze redenen heb ik alle 2 de setten sattelieten gehad daar ook deze ter vervanging zijn opgestuurd.
uiteindelijk bleek de versterker gewoon ronduit slecht te zijn (afgezien het subwoofer gedeelte dan) en heb ik de hele versterker en satelietten gelaten voor wat het is en er een Yamaha receiver tussen gehangen. de sub staat hierop actief aangesloten met 2 Klipsch RP-160m speakers en gebruik harman kardon sattelieten voor de surround en center.
prijs: 560 euro om hem naar mijn deur te krijgen was veel geld. en na al het gedoe met de versterker niet helemaal de moeite. maar het geweld wat de sub produceert is niet te krijgen voor onder de 500 euro. daar kan ik simpelweg niet omheen. deze sub blijft zolang die het uithoud.
conclusie:
speakers een 3/5
Subwoofer een 4,5/5
versterker een 2/5 (was een 1 geweest als de sub hier ook onder had geleden wat NIET het geval is.
prijs 3/5.
satellieten en actieve versterker waren de moeite niet vind ik, maar de sub is te vergelijken met serieus high end spul. voor de gebruiker die koopt, neerzet en het zo houd zouden mijn ervaren problemen niet fijn zijn. voor iemand die het niet erg vind om het plaatje compleet te maken heb je voor weinig geld een enorm goede subwoofert.