Nu zo'n 4 weken in gebruik en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben.
Ik heb voorheen bijna 10 jaar gebruik gemaakt van de Logitech Z-5500 (5.1 set), maar ik wilde toch afscheid nemen van de vele kabels en een wat goedkoop ogende set voor in de woonkamer. Mijn vriendin wilde niet mee werken aan gigantische vloerstaanders dus ik moest gaan voor een compromis waarbij design ook belangrijk was. Mijn oog viel op de Soundbar van Raumfeld (met name de witte). Na een lange tijd wikken en wegen, toch maar overstag gegaan.
Het bestellen was kinderspel en de levertijd bedroeg zo'n 5 dagen inclusief weekend. Ik heb de soundbar in de 'sale' gekocht voor 999 euro. Volgens mij is er bij Teufel continue een soort van een actie en zou je nooit meer moeten betalen dan 1000 euro voor dit systeem.
Aansluiten is een piece of cake; HDMI middels ARC/CEC aangesloten en de subwoofer welke draadloos is, achter de bank gezet met de woofers naar beneden gericht.
Eerste indruk was met name: wennen. Ik kwam van een 5.1 set, dus ik was al wel iets gewend. Toch wilde ik het een eerlijke kans geven, met name dat het qua design wel een hele flinke vooruitgang was tov de Z-5500. Daarnaast was mijn eerste indruk zeker niet slecht wat de soundbar qua geluid produceerde.
Na wat getweak gedurende de weken en het kijken van meerdere films/series, moet ik zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de bar. Het geluid is zeer vol, gedetaileerd en ruimtelijk. Vooral van dat laatste geniet ik steeds maar weer. Het film kijken zorgt echt voor een bioscoop ervaring, waar vooral de gigantische subwoofer zorgt voor een extra ervaring. Mijn buren zullen er niet altijd even blij mee zijn... Het virtuele surround geluid is niet te vergelijken met een losse 5.1 set, maar ik moet zeggen dat ik het niet echt mis.
Mijn muziekvoorkeur is met name gebasserd op hardere dance muziek en daar voldoet de soundbar ook prima aan. Het verschil tov mijn vorige set is met name dat de details zijn toegenomen. Ik hoor nu elementen die ik eerder niet heb gehoord.
Al met al ben ik zeer tevreden en zou deze soundbar ook zeker aanraden. Ik twijfelde vooraf sterk tussen de Sonos/Heos en Teufel, maar gezien het complete plaatje ben ik blij met mijn keuze.